News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

IL: Ei tienkäyttömaksuille, sanoo Paula Risikko

Started by Sour-One, 16.10.2013, 21:06:02

Previous topic - Next topic

J.M

Quote from: dothefake on 16.12.2013, 23:51:55
Millä maksetaan kaikki lisätyöpaikat, kun veron kokonaismäärä ei nouse? Kuinka vitun tyhminä ne meitä pitää?

Niin. Mites jos käykin niin, että kaikki, jotka on vähänkin harkinneet autosta luopumista, tekevät sen tämän muutoksen myötä. Kasvaako verotuotto? Vai kävisikö juuri päinvastoin? Ja sitten taas keksittävä uusi verotusmuoto kun entinen ei tuota jnejnejne.. Loputon suo tätä menoa.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Brandöt

Quote from: ämpee
Kapteenimme ehdotus on yksinkertaisuudessaan niin nerokas, ettei hallituksesta löydy ketään joka sen pystyisi mielessään hahmottamaan.
Se kun toimii illman hilavitkuttimia, mutta ei sisällä yhtään valvontaa.
Aivan.

Tässä onkin perimmäisenä tarkoituksena luoda ihmisille uusi tarve ja tähän tarpeeseen vastaava tekninen vempain, jolla voidaan tehokkaasti rahastaa kansalaisia.

Tarkoituksena ei suinkaan ole kehittää vahingossakaan mitään yksinkertaista ja toimivaa, kuka sillä nyt sitten rikastuisi? Ja tiettyjen tahojen rikastumisesta tässä juurikin on kysymys.

Ei sitten ärsyttävämpää hanketta ole vähään aikaan nähty.

CaptainNuiva

#182
Quote from: Hohtava Mamma on 16.12.2013, 23:19:39
GPS:n nopeudenmittaus on itse asiassa tarkempi kuin paikan mittaus. Ja se mittaa sitä koko ajan. Eli jokainen, ihan joka ainoa, joka ikinen suurimman sallitun nopeuden ylitys kirjautuu muistiin. Myös ohitustilanteessa tapahtunut. Ja kesäyönä tyhjällä, suoralla ja kuivalla tiellä suoritettu uuden, vuosien työllä säästetyn kulkimen neulan nousun testaus. Sen ainoan uuden auton, joka sinulla on varaa elämäsi aikana ostaa. Sakkoa suut ja silmät täyteen.

1984 @ 2014.

Itse asiassa GPS suorittaa koko ajan mittauksia niin että laskee keski-arvoista paikkaa, eli jos auto seisoo vaikkapa liikennevaloissa niin GPS on sitä mieltä että liikkuu koko ajan, milloin eteen, milloin taakse taikka sivuille.
Tulee mukavasti verotettavia kilsoja kunhan laitteen valmistaja pitää huolen että paikan päivitysväli on riittävän tiuha ja pakkohan sen on olla jos ajatellaan esim. navigaattoria kaupunkiliikenteessä.
Elikäs jos liikennevaloissa seisoo vaikkapa minuutin niin GPS määrittää paikan uudestaan ehken 3 sekunnin välein (Keskiarvo) ja virhe on luokkaa +/- 4 metriä niin voitaneen tehdä laskelma (Käytetään kaupungissa keskiarvona 3 metrin heittoa todellisesta sijainnista) 20 x 3 m = 60 m eli sen verran GPS:n mukaan auto liikkuisi vaikka todellisuudessa ei liiku.
Jos kuvitellaan liikennevaloissa seisottavan arkipäivän mittaan yhteensä 20 minuuttia niin silloin "haamuliikettä" olisi 1,2 km per päivä ja ehken keskimäärin vuoden mittaan(Kaikki ajot huomioiden) vaikkapa 250 pv x 1,2 km eli 300 km x 0,08 € = 24 €/ vuodessa.
24 € vuodessa haamukilsoista ei tunnu kovalta mutta on väärin ja ennen kaikkea kun tuo 24 € muutetaan koko maan ja kaikkien autojen keskimääräisiki haamukilsoiksi niin sitten ollaan asian ytimessä.
Otetaan vuoden haamukilsojen keskiarvoksi (Hatusta) vaikkapa 14 € per auto eli 2500000 x 14 €....Tekee abouttia rallaa 30 miljoonaa perusteettomasti veroitettua euroa.

Nyt joku toki saattaisi väittää että GPS:n paikkapäivityksen voi säätää vaikkapa 10-15 sekunttiin.
No niin varmaan voisi mutta tätähän rahastaja hyväksyisi koska GPS ei sisällä karttaa vaan ainoastaan koordinaatti-dataa joiden välille se vetää viivoja ja näin laskee matkaa...Elikäs esim.mutkaisella tiellä se vetäsi mutkia suoraksi sekä lyhentäisi ajettuja kilsoja ja saman tietty se tekisi kaupungissa, ainoastaan moottoritiellä se antaisi jotakuinkin oikean oloista tietoa ajetuista kilsoista.

Kuva selventänee mistä on kyse kun GPS hakee jatkuvasti oikeaa paikkaa, navigaattorissa se näyttää ruudulla paikkojen keskiarvoa mutta mokkulassahan sitä ei voida tehdä kun kerran sitä karttaakaan ei ole.

Lisäys:
Kuvassa on peräti 5 minuutin paikkapäivitykset, tuosta jokainen viitseliäs voinee laskea pisteiden(Paikka) määrän ja vedellä viivoja niiden välille, paikka saattaa muuttua jopa reilut 10 metriä vaikka GPS ei liiku.
Tulee muutes aika huima määrä metrejä tuossakin viiden minuutin seisomisella joten esimerkkilaskelmani lienee reippaasti alakanttiin esitetty.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

MW

Quote from: Brandöt on 16.12.2013, 23:59:22
Quote from: ämpee
Kapteenimme ehdotus on yksinkertaisuudessaan niin nerokas, ettei hallituksesta löydy ketään joka sen pystyisi mielessään hahmottamaan.
Se kun toimii illman hilavitkuttimia, mutta ei sisällä yhtään valvontaa.
Aivan.

Tässä onkin perimmäisenä tarkoituksena luoda ihmisille uusi tarve ja tähän tarpeeseen vastaava tekninen vempain, jolla voidaan tehokkaasti rahastaa kansalaisia.

Tarkoituksena ei suinkaan ole kehittää vahingossakaan mitään yksinkertaista ja toimivaa, kuka sillä nyt sitten rikastuisi? Ja tiettyjen tahojen rikastumisesta tässä juurikin on kysymys.

Ei sitten ärsyttävämpää hanketta ole vähään aikaan nähty.

Ja todellakin, meillä ministeri luottaa täysin Ollilan laskelmiin, ja sanoo ajavansa kymmeniätuhansia tunteja vuodessa. Kuulostaa vakuuttavalta, ministeri on varmasti huolella tarkistanut laskelmat.

Alkaen 365x24=8760. Kymmeniä tuhansia tunteja, vuodessa. Pelkästään tuon vuoksi ministeri ministeriöineen tulisi kölihilata.

dothefake

Palaan vielä siihen, että miltä maailma näyttää 12 vuoden päästä. Tällä tekniikan kehityksellä tuollainen pelle-ehdottelu on perseestä ja sitä ei muka kukaan huomaa vaikkapa uutishuoneissa.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

CaptainNuiva

Quote from: Hohtava Mamma on 17.12.2013, 00:12:48
Nyt on kapteenilla GP-Sekstantit vähän ruosteessa, jos sallitte ilmaisun,

Tuo paikan ryömintä on totta, mutta paikan matkamittaus voidaan disabloida silloin, kun GPS-nopeusmittaus näyttää nollaa. GPS paikan ja nopeuden mittaus perustuu eri tekniikoihin, nopeus mitataan doppler-siirtymästä ja paikka etäisyyseroista satelliitteihin.

Nietu.
Jos paikka vaihtuu niin silloin paikkojen välille muodostuu aina nopeus mutta kuten tuossa ylempänä kirjoitin, kyseessä ei ole navigaattori ja sen asetukset joita se sitten näytöllä esittää.
Toisin sanoen jos tarkoitus olisi tässä kilsaverossa laskea/lähettää myös nopeusdataa niin silloin tämä juttu ja sen haastavuus nousee jo aivan uudelle, suorastaan mahdottomalle tasolle.
Kyseessä on simppeli laite, vain koordinaatit huomioidaan,kirjataan ja matka niiden väliltä lasketaan, ei mitään muuta.

Laivalla, pelkkää GPS:ää käytettäessä, alus näyttää hiljakseen liikkuvan vaikka on laiturissa (Antaa myös nopeustietoa harvakseltaan) ja vasta DGPS rauhoittaa tämän liikkeen mutta tämähän on jo aivan toinen juttu kuin pelkkä GPS-vastaanotin.



"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

CaptainNuiva

Quote from: Hohtava Mamma on 17.12.2013, 00:33:14
No, mulla on mopossa 10 Hz GPS-dataloggeri, joka tallentaa sekä paikan että nopeuden. Maksaa 79 €.

Mulla on 5 vuotta vanhassa kännykässä RaceChrono -softa, joka tallentaa paikan ja nopeuden puhelimen oman GPS:n avulla. Se on ilmainen.

Mulla on ranteessa sykemittari, joka tallentaa paikan ja nopeuden sen omalla GPS-vastaanottimella. Se on vähän arvokkaampi.

Ei nämä mitään Amerikan vehkeitä ole.

Eivät ole ei mutta siitähän tässä nyt ei ole kyse vaan datan lähettämisestä, vastaanottamisesta, seulomisesta ja laskutamisesta.
Jos 2500000 autoa lähettää dataa niin silloin vastaanottavalle systeemille on turha lähettää muuta kuin koordinaatti/matkatietoa.
Vastaavasti, tallentavan laitteen ei ole mielekästä sisältää muuta kuin pelkästään koordinaattien käsittelyyn kuuluvan softan ja raudan.

On hyvä pitää mielessä että kun tämmöisä tilataan valtion/verottajan taholta niin enimmäinen vaatimus on että valtio ei saa menettää ensimmäistäkään laskutettavaa kilometriä ja niinpä laitteesta asetuksineen tehdään sellainen että menettäjä ei ole valtio vaan kansalainen.
On hyvä myös muistaa että nämä olisivat sitten semmoisia vehkeitä että ei niissä ole asetuksia joita autonomistaja pääsisi räpläämään jos mielestään joku juttu taikka asetus olisi väärin.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

siviilitarkkailija

Olin positiivisesti yllättynyt yleisradion toimittajan yrityksestä haastaa Jorma kilometeriveroehdotuksestaan. Jorma (aina autonkuljettajan viemänä) oli sitä mieltä että kyllä rahaa piisaa koska hänelläkin sitä riittää. Mutta ajatus että yökkyleen zurnalisti kykeni edes haastamaan tai esittämään kysymyksiä joihin Jormalla ei ollut mitään järkevää ratkaisua. Hirveä Jormatus ja marmatus että vaikka maailmalla kaikki muut ovat aivan eri linjoilla ja tuloksilla, Jorman ihqu maailmankuvan mukaan mitään ongelmaa ei ole. Päinvastaiset tilastot todistavat Jorman mielessä hänen oikeassa olemisensa.

Widdu...kiitos ylen naistoimittaja (jonka nimeä en tässä ehdi surffaamaan) pitkästä aikaa  journalistinen työ. Tosin puolivalmis mutta ylessä ei voi vaatia osaamista. Ollaan siis vähään tyytyväisiä.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

ämpee

No niin, nyt asian suhteen on tullut YLENanto jossa Jorma puhelee kummallisia.

Quote"– Hyödyt syntyisivät siitä, että päästöt olisivat vähäisemmät, onnettomuuksia ja ruuhkia olisi vähemmän, liikenne sujuisi paremmin."

Tuo on joku uusi ihmelaite, mistään GPS paikantimesta ei enää ole kyse.
Onko siellä tavoitteilla jonkinlainen keskusjohtoinen liikenteen ohjaus, ja miten esimerkiksi auton päästöjä voidaan vähentää jollain lisälaitteella ?
Taitaa mennä fysiikan lait samalla uusiksi.

Quote"Jorma Ollila pitää kilometriveron kustannuksia kohtuullisina, kun otetaan huomioon sen hyödyt. Ollilan mukaan summa on myös varovaisuusperiaatteen mukaisesti arvioitu yläkanttiin."

Tuolla aiemmin koitin pohdiskella sirkuksen pääsylippujen hintaa, ja päädyin siihen ettei ilmoitetuilla summilla katsomoon päästä.

Quote"Kilometriverolla kerättäisiin vuodessa 1,8 miljardia euroa, mutta alkuinvestointi maksaisi 460 miljoonaa euroa ja vuosittaisiin käyttökustannuksiin menisi 130 miljoonaa euroa."

Kun samaan aikaan puhutaan tuhansista uusista työpaikoista, niin millä rahalla esimerkiksi maksettaisiin datasiirron kustannukset ?
Kun 2.500.000 autoa työntää valtakunnan laajuudelta dataa, niin kyseessä ei ole mikään pikkujuttu, eikä ilmaisia lounaita ole tässäkään.
Lisäksi kun muista uutisista on jo käynyt selväksi, että tätä dataa kerätään realiaikaisesti, niin serverit huutavat hoosiannaa kilpaa operaattorien pankkitilien kanssa.

Samaan aikaan toisaalla.
Quote"A-studion tietojen mukaan Hollannissa vastaavan järjestelmän investointikulut olivat arviolta 3,6 miljardia ja käyttökulut 2,1 miljardia viidessä vuodessa. Hanke on jäissä kovien kustannusten takia."

Eli jos annettaisiin sen Hollannin ensin näyttää tietä, ja ryhdyttäisiin vasta sen jälkeen mokailemaan itse, kun perinteisesti toisten virheistä ei osata ottaa muuta kuin mallia omiin.

"Mikään ole niin vaikeata kuin ennustaminen, varsinkin tulevaisuuden", kerrotaan joskus jossain sanotun.
Jormaa tuollainen pikkujuttu ei haittaa.
Quote"– Emme voi ajatella, että bensan hinta olisi yli kaksi euroa litralta. Totesimme työryhmässä, että 5 - 10 vuoden sisällä on täysin mahdotonta, että polttoaineveroa voitaisiin korottaa, koska autoliikenne sähköistyy ja autojen polttoainetehokkuus paranee."

Maailmalla ei kummosia tarvitse tapahtua kun se bensiini maksaa jo kolme €uroa litra, ja €urollekin voi käydä niin köpsästi ettei edes kolme kymppiä riitä.

Kommenttia kehiin, joku analyyttisempi voisi puristaa tuosta sitruunasta vielä litrakaupalla ristiriitaisuuksia irti, koska kalliimmaksi tuleminen on kuitenkin samanhintaista, jne.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

siviilitarkkailija

Ihan yksinkertainen kysymys olisi riittänyt.

Miten maassa jossa on pitkät etäisyydet, ja vähän asutustusta neliökilometrillä, Jorma aikoo estää mainostamansa ruuhkat? Jorma on kovasti ruuhkien estämisen kannalla. Kemin ja Tornion väliin on kepun avulla rakennettu nelikaistainen moootoritie. Estämään ruuhkat joita ei oikeasti ole olemassakaan. Jorman olisi pitänyt ensin kertoa miten saa aikaan ruuhkan ennenkuin ratkaisee sen ongelman.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

CaptainNuiva

Quote from: siviilitarkkailija on 17.12.2013, 01:33:44
Ihan yksinkertainen kysymys olisi riittänyt.

Miten maassa jossa on pitkät etäisyydet, ja vähän asutustusta neliökilometrillä, Jorma aikoo estää mainostamansa ruuhkat? Jorma on kovasti ruuhkien estämisen kannalla. Kemin ja Tornion väliin on kepun avulla rakennettu nelikaistainen moootoritie. Estämään ruuhkat joita ei oikeasti ole olemassakaan. Jorman olisi pitänyt ensin kertoa miten saa aikaan ruuhkan ennenkuin ratkaisee sen ongelman.

Jos nyt vaikka otetaan se pahin eli Helsingin alueen hetkittäiset ruuhkat niin nehän eivät edes ole ruuhkia siinä merkityksessä kun maailmalla ruuhka tunnetaan.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

ämpee

Quote from: CaptainNuiva on 17.12.2013, 01:46:50
Quote from: siviilitarkkailija on 17.12.2013, 01:33:44
Ihan yksinkertainen kysymys olisi riittänyt.

Miten maassa jossa on pitkät etäisyydet, ja vähän asutustusta neliökilometrillä, Jorma aikoo estää mainostamansa ruuhkat? Jorma on kovasti ruuhkien estämisen kannalla. Kemin ja Tornion väliin on kepun avulla rakennettu nelikaistainen moootoritie. Estämään ruuhkat joita ei oikeasti ole olemassakaan. Jorman olisi pitänyt ensin kertoa miten saa aikaan ruuhkan ennenkuin ratkaisee sen ongelman.

Jos nyt vaikka otetaan se pahin eli Helsingin alueen hetkittäiset ruuhkat niin nehän eivät edes ole ruuhkia siinä merkityksessä kun maailmalla ruuhka tunnetaan.

Nyt kun kehä I ja III on saatu jokseenkin kuntoon, niin niitä hetkellisiä ruuhkia taitaa olla jo aika vähän.
Toista oli silloin kun niitä vasta rakenneltiin.

Mutta kyllä "oikeat" ruuhkat tuolla maailmalla ovat jotain ihan omaa luokkaansa.

Vieläkään ei ole selvillä se ihmelaite, jota aiotaan pakottaa kaikkiin henkilöautoihin, jolla voidaan vähentää ruuhkia, onnettomuuksia, ja päästöjä.
Ikinä aiemmin sellaisesta kuullutkaan...
GPS paikannin se ei ainakaan ole.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Marius

#192
Koskeeko suunnitelma myös Suomessa liikkuvia virolaisia ja venäläisiä autoja?
Kuka kustantaa valvontalaitteet kyseisiin autoihin?
Kuka maksaa maahanmuuttajien kilometriverot?
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

mikkoR

Jaksa lukea koko ketjua läpi mutta eiköhän tässä valmistauduta sähköhärveleiden sekä muiden vaihtoehto energiamuotojen Suomen valloitukseen?
Tällä hetkellä varmaan nykyisten lukujen mukaan itse säästäisi mutta tuskinpa enää tulevaisuudessa, joku taka-ajatus näissä aina on ja itselle tuli myös nopeuden kyttäys mieleen kun Ollila toitotti lisääntyneestä turvallisuudesta.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Marius

Tähtääkö suunnitelma ulkomaalaisten vapaaseen liikkuvuuteen Suomessa?

Sopivan ajan kuluttua tähän ulkomaalaisten liikkuvuuteen vaaditaan jyrkkiä rajoituksia, mutta koska kaikki ovat suomalaisia,
myös kantasuomalaisten liikkumista rajoitetaan jyrkästi, ja lopulta estetään.
Ja tähän juuri pyrittiinkin: kantasuomalaisten oikeuksien hävittämiseen.

Sama kuvio kuin sosiaaliturvassa.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Nuivanlinna

Miksi niitä kilometrejä ei luoteta ottaa ylös vuosikatsastuksessa, jos kerran kilometripohjainen vero on autuaaksitekevä asia?
Kyllä Virka-Suomi luottaa vaikka mihin hölynpölyyn mitä maailmalla tarjotaan tai millaisin tarinoin maailmalta tänne tungetaan, mutta annas olla jos pitäisi luottaa katsastusinssin tai autoilevan alamaisen sanaan ja kynään niin, Njet, vaan tarvitaankin satojen miljoonien systeemiprojektikoordinointisuunnitelmaohjausryhmäprojektityöryhmäselvitysdiippeliduu aivan välttämättä.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Faidros.

Ollilan mukaan polttoaineveroa ei voi nostaa loputtomiin. Eikö kauppa käy Shellillä?
Kilometriveroa sen sijaan voi nostaa taivaisiin. :facepalm:
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Kovasti puolustellaan, ettei yksityisyydensuoja heikkenisi, mutta samaan hengenvetoon todetaan, että varkaustilanteissa saadaan reaaliaikaista tietoa.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Rubiikinkuutio

Quote from: Jämti on 16.12.2013, 23:19:54
Minusta hieno idea ;D Perustan firman tuonne "syrjäisimpään" suomeen, jossa asuinpaikan mukaan on halvin kilometrivero ja sitten otan nimiini kalliimman kilometriveron (helsinki) käyttäjien autoja ja siten he saavat ajella siellä ruuhkasuomessa halvalla taksalla ;D
Välistä sitten otan pienen prosentin tuottoa ;D
Rupeaa kohta syrjäkylän mummoilla olemaan huippuluokan ajopelejä ;D

Siinä laitteessa on GPS, joten se tietää missä ne kilometrit on ajettu. Väittäisin systeemin toimivan niin, että jos se peräkylän mummo tulee käymään helsingissä, niin saa maksaa isompaa taksaa niiltä kilometreiltä ja jos se helsingin herra käy maakuntamatkalla, niin saa helvempia kilsoja peräkylässä.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Rubiikinkuutio

Quote from: Faidros. on 17.12.2013, 07:41:33
Kovasti puolustellaan, ettei yksityisyydensuoja heikkenisi, mutta samaan hengenvetoon todetaan, että varkaustilanteissa saadaan reaaliaikaista tietoa.

Tietysti yksityisyyden suoja heikkenee, mutta varkaustapauksissa sen toki voisi saada henkilön itsnesä suostumuksen tai tuomioistuimen päätöksen taaksen sen tietojen avaamisen. Jos tahdottaisiin.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Faidros.

Quote from: Rubiikinkuutio on 17.12.2013, 08:07:33
Quote from: Faidros. on 17.12.2013, 07:41:33
Kovasti puolustellaan, ettei yksityisyydensuoja heikkenisi, mutta samaan hengenvetoon todetaan, että varkaustilanteissa saadaan reaaliaikaista tietoa.

Tietysti yksityisyyden suoja heikkenee, mutta varkaustapauksissa sen toki voisi saada henkilön itsnesä suostumuksen tai tuomioistuimen päätöksen taaksen sen tietojen avaamisen. Jos tahdottaisiin.

Kyllä ne paikantimet on jo siinä ajassa irroitettu ja teipattu jonkun toisen auton puskuriin.


Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Paawo

#201
Työryhmän taustajoukoissa aktiivisena Autotuojat ry jonka taustavaikuttimia saa jokainen arvailla. Shellin hallituksen pj ei ensimmäisenä ole leikkaamassa polttoaineen kulutusta, ja ohuen hunnun läpi paistaa pyrkimys piristää uusien autojen ja bulkkielektroniikan myyntiä. Vanhana lausuntoautomaattina on työryhmän nokkamies tietty opetellut ulkoa ne normaalit jargonit " positiivisista työllisyys-, ympäristö- ja turvallisuusvaikutuksista".

Ne tuhannet uudet työpaikat varmaan aikanaan ilmoitellaan valtiolle.fi sivustolla, totuttuun tapaan.
Autoteollisuus Suomessa ei ole se juttu jolla seuraavaksi maailmalta lypsetään rahaa, tietty jos EU kokonaan tervankeiton kieltää.


Lainaus www.autotuojat.fi sivustolta:" Autotuojat ry on asiantuntijaorganisaatio, jonka jäseniä ovat valmistajien valtuuttamat uusien autojen maahantuontiyritykset. Autotuojien toiminta-aluetta ovat näin ollen henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autojen maahantuonti sekä myynti- ja huoltopalvelut. Yhdistys pyrkii edistämään jäsentensä toimintaedellytyksiä, välittämään autoalaa koskevaa tietoa sekä edistämään liikenneturvallisuutta ja tieliikenteen ympäristöasioita.
Autotuojat seuraa autoalaa koskevaa lainsäädäntöä ja on mukana sen valmistelussa. Yhdistys pyrkii välittämään ajantasaista tietoa autoalasta medialle ja lainsäätäjille. Ajoneuvoja koskeva tekninen lainsäädäntö, tieliikenteen verotus, liikenneturvallisuus ja tieliikenteen ympäristöasiat ovat keskeisimpiä teemoja. Yhdistyksen pyrkimyksenä on edistää uusien teknologioiden käyttöönottoa ajoneuvojen turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden lisäämiseksi sekä yhteiskunnan ja ympäristön hyödyksi.
Autotuojat toimii yhteistyössä median edustajien kanssa suoraan sekä Autoalan Tiedotuskeskuksen kautta. Tiedottamisen tavoitteita ovat yhteiskunnallinen vaikuttaminen sekä luotettavan ja ajantasaisen tiedon välittäminen kuluttajille.
Jäsenyrityksilleen Autotuojien tarjoamia jäsenpalveluita ovat edunvalvonta suhteessa EU-elimiin, valtiovaltaan, viranomaisiin ja muihin järjestöihin, tiedonvälitys sekä ympäristö- ja kierrätysasioiden erityisosaamisen jakaminen Suomen Autokierrätys Oy:n kautta.
Autotuojat ry on OICA:n (International Organisation of Motor Vehicle Manufacturers) jäsen ja osallistuu ACEA:n (European Automobile Manufacturers' Association), Euroopan autonvalmistajien yhteistyöorganisaation työskentelyyn."


Korean Demokraattisessa tasavallassa tietoa jakaa uutistoimista KCNA, Venäjällä on viime viikkoina uudistettu ja virtaviivaistettu valtakunnallisen median organisaatiota ja nimityskäytäntöä – jatkossa varmasti oikean tiedon jako onkin helpompaa.
Kokonaan järjestelmän mukanaan tuomilta laiteinvestoinneilta vältyttäisiin redusoimalla kaikki tieliikenteestä kerättävät verot ja maksut yksityiskäyttöön myydyn polttoaineen litrahintaan. Ammattiliikenteen polttoaine voitaisiin varustaa väriaineella jolloin valvonta olisi järjestettävissä nykyisin resurssein.

Autosi kuluttaa paljon --> maksat enemmän.
Ajat paljon --> maksat enemmän.
Vähennät autoilua tai polttoaineen kulutusta --> säästät rahaa.

Yksinkertaista, eikö?

Polttoaineen myynti (=ja verokertymä) tuosta saattaisi hetkellisesti notkahtaa, mutta ei ole ennenkään tuottanut vaikeuksia korottaa pa-verotusta päivän varoajalla milloin minkäkin maailmantapahtuman tai tapahtumatta jäämisen takia.

Valheen harso hankkeen yllä on niin ohut että ei voi tyhmempikään olla huomaamatta kenen vuorosanoilla nyt puhutaan. MuttakunSuomenylivanhaaautokantaatäytyyuudistaa :facepalm:
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

ikuturso

#202
Quote from: CaptainNuiva on 17.12.2013, 00:45:49
Quote from: Hohtava Mamma on 17.12.2013, 00:33:14
No, mulla on mopossa 10 Hz GPS-dataloggeri, joka tallentaa sekä paikan että nopeuden. Maksaa 79 €.

Mulla on 5 vuotta vanhassa kännykässä RaceChrono -softa, joka tallentaa paikan ja nopeuden puhelimen oman GPS:n avulla. Se on ilmainen.

Mulla on ranteessa sykemittari, joka tallentaa paikan ja nopeuden sen omalla GPS-vastaanottimella. Se on vähän arvokkaampi.

Ei nämä mitään Amerikan vehkeitä ole.

Eivät ole ei mutta siitähän tässä nyt ei ole kyse vaan datan lähettämisestä, vastaanottamisesta, seulomisesta ja laskutamisesta.
Jos 2500000 autoa lähettää dataa niin silloin vastaanottavalle systeemille on turha lähettää muuta kuin koordinaatti/matkatietoa.
Vastaavasti, tallentavan laitteen ei ole mielekästä sisältää muuta kuin pelkästään koordinaattien käsittelyyn kuuluvan softan ja raudan.

Tein työkseni GPS-vehkeitä joskus.
GPS-signaali on CDMA-tyyppistä laajaspektristä signaalia. GPS-vastaanotin perustuu korrelaattoreihin, jotka sisältävät GPS-satelliittien tunnuskoodit. Näitä koodeja korreloidaan vastaanotettavaan kohinaan nähden. Kun kohinan seasta löytyy korrelaatiopiikki, voidaan todeta signaali lukittuneeksi. Tarkka kello täsmätään GPS-järjestelmästä, kun vähintään 4 satelliittia on lukossa (saadaan yhtälöryhmä, jossa on 3-ulotteiset koordinaatit ja aikavirhe). Tuosta hässäkästä löytyy kaikkien kuuluvien satelliittien signaalien tarkka saapumishetki, sekä lisäksi signaalin vaihesiirtymä, jolla vielä lasku tarkentuu. Kun nyt satelliitit liikkuvat kiertoradoillaan, tämä liike aiheuttaa doppler-ilmiön, joka siis puristaa kokoon tai venyttää tuota koodia. Tämä on yksi korrelaattoriparametri, jotta signaaliin voidaan ensinkään lukittua. Doppler-laskenta on siis osa perus GPS-laskentaa. Ei ole käytännössä sellaista GPS-vastaanotinta, joka ei paikkaa laskiessaan laskisi myös noita doppler-siirtymiä. Kun siirtymät ovat tiedossa ja paikka edes suunnilleen, niin nopeuden laskenta dopplerin perusteella ei vaadi paljoa. Paikkalaskentavirheiden poissulkemiseksi nopeuden ei edes tarvitse mennä aivan nollaan, kun voidaan sulkea pois yli X metrin siirtymät.

Toinen tapa on säätää filtteriparametreja. Jos laskuvirheen johdosta auto muuttaisi suuntaa vaikka 90 astetta ja nopeus suunnanmuutoksen jälkeen olisi vaikka 60 km/h sillä sekunnilla, tuo mittaustulos voidaan filtrata pois. Paikkalaskentaan käytetään tyypillisesti kalman-suodinta, jonka parametreja fiilaamalla tuo voidaan tehdä. Tämäkin on ihan perus GPS-kauraa.

"Simppeliä" sumutorvi-gepsiä ei olekaan. Kyllä alkeellisimmassakin GPS-vastaanottimessa on julmetusti laskentatehoa. Nimim. vierestä katsonut, kun algoritmihemmot optimoi GPS-laskentaa.

Samalla tavalla kun Poliisi valvoo nopeuskameroilla liikennettä, niillä on tietty epätarkkuus otettu huomioon, eivätkä saa sakottaa pienistä ylityksistä. Jos tieveroGPS malli X on juuri tulossa markkinoille, sitä voidaan testata vaikka puoli vuotta sadassa autossa, joihin on asennettu tarkkuustrippimittari. Tästä saadaan selville mittaustarkkuus ja voidaan tarvittaessa määrittää korjauskertoimet, miten tieveroGPS malli X saadaan vastaamaan todellisuutta, jotta laskutus olisi oikea, tai hieman asiakkaan eduksi laskettu.

Milloin laite ei ole liitetty auton matkamittari/nopeustietoon (dead reckoning) tai karttaan (map matching) niin tietty tunnelit ovat ongelma. Myös kapeat kaupunkikujat, joissa GPS-näkymä on heikko, tai on paljon heijastuvia signaaleja. 3d gyrolla ja 3d kiihtyvyyssensorilla noistakin päästään pelkkään matkanmittaukseen riittävällä tarkkuudella. Nuo liikesensorit ovat myös nykyään peruskauraa jopa käsigepseissä. Kännykkäkin tietää kääntää näyttönsä ja Nintendo WII:n peliohjain perustuu noihin.

-----

Suomessa puhuu kohta tuo 2 500 000 ihmistä koko ajan kännykässä. Jos noiden puheluiden välissä tai aikana datakaistalla työnnellään muutamaa hassua parametriä serverille, niin kuorma on matkaviestinverkkojen normikuormaan vain marginaalinen.

Kyllönen sanoo, että reaaliaikaista seurantaa ei toteuteta, jolloin tuo laite voidaan laittaa ruikkaisemaan kumuloitunut matka vaikka kerran minuutissa, tunnissa, vuorokaudessa tai vaikka viikossa. Ei ole ongelma. Ajettujen matkojen yhteenlasku, sekä luokitteleminen vaikkapa 2-3 vyöhykkeen mukaisiin kategorioihin vaatii vähemmän laskentatehoa, kuin ensimmäiset 1970-luvun taskulaskimet.

-----

HUOM! EN MISSÄÄN NIMESSÄ KANNATA TUOTA SYSTEEMIÄ.

Mutta tahdon vain kertoa sen, että tuo teknologia on olemassa ja saadaan toimivaan riittävän luotettavasti juuri niin kuin Jorma Ollila asian esittää. Sen vuoksi on turha jatkaa kauheasti mussutusta siitä, kuinka tuo järjestelmä bugaa ja kusettaa.

Enemmän minä pelkäisin sitä tietohallintopuolta. Meillä on yritetty sähköistä henkilökorttia, sähköistä äänestystä ja valtionlaajuista yhdistettyä potilastietokantaa, ja kaikissa ollaan törmätty seinään. Satoja miljoonia on jo palanut noissa projekteissa, eikä luotettavia systeemeitä ole saatu aikaan. Siksi se teknologinen kynnys olisi nimenomaan tuolla tiedonhallintapuolella.

Siksi kaikenosaaja Jorma Ollilan voisikin palkata 4000 eurolla kuussa valtion tietohallintaorganisaatioon projektipäälliköksi toteuttamaan nuo potilastietojärjestelmät, sähköisen äänestyksen ja vaikka kaikille suomalaisille oman valtiollisen sähköpostin, kuten esim. Virossa on toteutettu. Jormalla on varmaan eläkesäästöjä jo sen verran ja Shellin hallituksesta tulee taskurahaa, että tuommoinen indeksin mukainen palkka olisi kohdallaan.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Rubiikinkuutio

Quote from: Faidros. on 17.12.2013, 08:15:56

Kyllä ne paikantimet on jo siinä ajassa irroitettu ja teipattu jonkun toisen auton puskuriin.

Tietysti.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

oinas

Nyt olisi perussuomalaisille tuhannen taalan paikka lytätä nämä Ollilan-Kyllösen  suunnitelmat. Ollilan mukaan ruuhkat vähenisivät. Niin varmasti vähenisivät, koska meillä vähätuloisilla ei olisi enää varaa pitää autoa.
Laitevalmistajien lobbaajia tämä työryhmä, sanon minä.  >:(

PannuHattu

Tulevaisuudessa autosi valvoo myös muita. Luonnollisesti sanktiot ovat kovat ja asia tullaan perustelemaan myös lentomatkustajien turvallisuudella. Mikäli sattuu välittämään rahoistaan ja yksityisyydestaan kannattaa lukaista.

(http://i44.tinypic.com/28i4285.jpg)

Ja loput:

2. http://i39.tinypic.com/nbwsua.jpg

3. http://i44.tinypic.com/24g289z.jpg

4. http://i39.tinypic.com/1znybk5.jpg

5. http://i41.tinypic.com/20qz6l0.jpg

6. http://i44.tinypic.com/2rwkv7o.jpg

7. http://i44.tinypic.com/11wg2dl.jpg

8. http://i39.tinypic.com/106wt5f.jpg

9. http://i44.tinypic.com/4h6vqx.jpg

10. http://i44.tinypic.com/4h6vqx.jpg

11. http://i40.tinypic.com/sgu4hg.jpg

Pienenä kertauksena:
http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta
QuoteVuonna 2012 valtio keräsi tieliikenteestä veroja ~7,6 miljardia euroa, joka sisältää autoveron, ajoneuvoveron, käyttövoimaveron, arvonlisäveron ja polttoaineveron kertymän.

http://www.tieyhdistys.fi/binary/file/-/id/3/fid/10/
QuoteKerätystä ~7,6 miljardista tieinfrastruktuurin ylläpitämiseen käytetty määrä on tasaisesti tippunut viime vuosina ja nyt vuotuiset määrärahat ovat ~0,8 miljardia euroa.

http://www.aamulehti.fi/Autot/1194829422081/artikkeli/koneyrittajat+tieverkon+kuntoon+tartuttava+nyt+korjausvelka+jopa+2+5+miljardia.html
QuoteTieinfran korjausvelka on kasvanut jo ~2,5 miljardiin euroon.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.
- Thomas Jefferson

There are four boxes to be used in the defense of liberty: soap, ballot, jury and ammo. Please use in that order.
-Larry McDonald

nevahood

QuoteMutta tahdon vain kertoa sen, että tuo teknologia on olemassa ja saadaan toimivaan riittävän luotettavasti juuri niin kuin Jorma Ollila asian esittää. Sen vuoksi on turha jatkaa kauheasti mussutusta siitä, kuinka tuo järjestelmä bugaa ja kusettaa.
Näinhän se on. Siis toimii, jos sitä ei häiritä.

Entä siinä vaiheessa, kun ensimmäinen blokkaa GPS:n jammerilla tai yksinkertaisesti peittämällä antennin? Tärähtääkö verot driftaavien kiihtyvyysantureiden perusteella? Ruikkaako laite datan GSM:nä, josta tukiasematietoina tai kolmiomittauksina varmistukset? Reaaliaikainenhan tuosta tulisi väkisin tai järjestelmä olisi liian helppo kiertää.

Entä siinä vaiheessa, kun GPS näyttää auton huristelleen, mutta kiihtyvyysanturidata kertoo auton olevan paikallaan? Vanhoihin autoihinhan tuota ei oikein voi kytkeä ja uudetkin vaativat mallikohtaisen adapterin ajotietokoneeseen (matkamittariin).

Mikään mahdottomuus ei ole huijata GPS:ää. Vaatii hieman laskentatehoa, mutta onnistuu kohtalaisen simppelisti. Heti kun tuon vehkeen joku tulee minun autoon asentamaan, ei omassa autossa syystä tai toisesta kuulu GPS, mutta muutaman neliökilometrin alueella olevat autot näyttävät GPS:n mukaan suhaavan pohjoista pallonpuoliskoa ympäri armottomalla vauhdilla.

Eli ihan ensimmäisenä joutuvat säätämään lain, joka kieltää järjestelmän ohittamisen. Radiohäirintä on toki jo kielletty muutenkin, mutta antenni saattaa peittyä peltilevyn alle yms.

Ehdotan itse, että samaiselle kansalaistilille, johon matkatiedot tulevat, lisätään myös taksimatkatiedot ja julkisen liikenteen tiedot. Vahva tunnistautuminen takseissa ja julkisissa ja jokainen reissu samalle tilille. Perustellaan Kyllöselle vaikka taksikuskien turvallisuudella, pimeiden taksien vähentämisellä ja veronkiertoasioilla. Eihän Kyllönenkään saa jäädä järjestelmän ulkopuolelle.

Ps. Ideahan koko touhussa on se, että autojen kulutus on laskenut eikä lisääntynyt ajomäärä riitä kompensoimaan tätä. Vielä kun soppaan on sotkettu E85-konversiot ja kehittyvä akkuteknologia, joka saattaa tuoda toimivat sähköautotkin joskus markkinoille, niin jotain on tehtävä. Enää kun ei voi läiskiä niitä 11 000 euron vuotuisia dieselverojakaan, kun joku onneton meni avaamaan suunsa aikanaan...

PPs. PannuHatulta mielenkiintoinen juttu.
Suurkiihottaja Runeberg

Nuivake

Quote from: oinas on 17.12.2013, 09:31:48
Nyt olisi perussuomalaisille tuhannen taalan paikka lytätä nämä Ollilan-Kyllösen  suunnitelmat. Ollilan mukaan ruuhkat vähenisivät. Niin varmasti vähenisivät, koska meillä vähätuloisilla ei olisi enää varaa pitää autoa.
Laitevalmistajien lobbaajia tämä työryhmä, sanon minä.  >:(

Näin on. Eivätkö persut tosiaankaan osaa hyödyntää tätä suoraan lapaan tullutta harhasyöttöä? Vai eivätkö kenties edes ymmärrä,  mistä tässä oikeasti puhutaan?
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

nevahood

#208
Joku nokkela voisi tsekata vaikkapa Ollilan ja Shellin kytkökset. Siis hallituksen puheenjohtajuuden lisäksi. Esim. maksaako verot polttoaineistaan. ;)

Idea on tosiaan saada bensan myynti kannattavaksi verottamalla rankemmin E85:ttä, biokaasua yms. Kun se verotus ei onnistu suoraan polttoaineiden hintoihin, eikä riittävästi edes dieselverona (käyttövoimaverona), niin kilometrivero on juuri sopiva - kun tärähtää samalla mitalla myös vähän kuluttaviin kinnereihin. Samalla saadaan joltain suomalaiselta firmalta näppärästi kepuloitua sellainen tietojärjestelmä, jollaista ei ole ennen nähty. Siinä jää terveydenhuollon tietokannan kustannukset naurettaviksi, kun tuota alkaa Tieto kumppaneineen turaamaan ja Nokia tekemään laitteita.
Suurkiihottaja Runeberg

EL SID

#209
eilisessä A-talkissa Ollila puhui itsensä pussiin. Hän myönsi että tarkoitus  on puuttua kansalaisten perusturvaan ja pyrkiä vähentämään ihmisten liikkumista "osa säsästöistä tulee liikenteen vähenemisen, eli onnettomuuksien vähenemisen kautta", kuten myös että järjestelmä on kallis ja vaatii toimiakseen lisää byrokraatteja veronmaksajien elättäväksi " työllistää satoja suomalaisia". Senhän jokainen järki-ihminen jo tietää, että laitteet tullaan kokoamaan Kiinassa.

en katsonut koko ohjelmaa, joten en tiedä miten hän perusteli sen, että järjestelmä suosii Jorma Olliloita, jotka ostavat uusia kallita autoja, mutta eivät paljoa aja niillä, ja siitä kärsisi eniten tavalliset työssäkävijät, jotka ajavat käytetyillä autoilla töihin.

Ilmeisesti koko systeemiä ei ole tulossa, vaan kyseessä on  vain hallitusohjelmassa määritelty "selvitys", ja se on ihan oikein. Juuri tämäntapainen hulluus teki aikoinaan minustakin poliittisesti aktiivisen.

veropohja tulevaisuudessa pienenee, sehän on selvää, mutta vastaavasti valuuttaa ei virtaa enää ulospäin maasta tuontiöljyyn ja sähkön tarve tullee suurenemaan. Toisaalta, niin kauan kuin meillä on varaa maksaa 2% kaikesta mitä maksamme veroja afrikan leopardihatuille, ei meillä ole todellista hätää.

kuinka paljon säästöä kertyisi siitä, jos Kyllönen hommaisi itselleen ajokortin, eikö kyydittäisi itseään veronmaksajien piikkiin?