News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

IL: Ei tienkäyttömaksuille, sanoo Paula Risikko

Started by Sour-One, 16.10.2013, 21:06:02

Previous topic - Next topic

nevahood

Quoteveropohja tulevaisuudessa pienenee, sehän on selvää, mutta vastaavasti valuuttaa ei virtaa enää ulospäin maasta tuontiöljyyn ja sähkö tarve tullee suurenemaan.
Tuotahan tässä juuri pyritään välttämään, eli pienentämään omavaraisuutta hillitsemällä kotimaista sähköä, biokaasua yms. tulemasta markkinoille. Säilyy suurempi lovi mm. Shellillä.

Nythän ehdottivat myös käyttövoimaveron poistoa muilta paitsi sähköautoilta. Sähköä kun ei toistaiseksi voida erotella meneekö autojen latauksiin vaiko teollisuudelle - joten verotus on niissä sama. Ja koska sähköntuotannossa syntyy myös hiilidioksidipäästöjä (vaikka täällä suuri osa sähköstä tuotetaan vesi- ja ydinvoimalla), täytyisi tästä syystä verottaa ankarammin... Samaisessa selvityksessä ei tosin otettu huomioon öljyntuotannossa syntyviä hiilidioksidipäästöä, kuten "turhan" maakaasun polttamisesta yms. syntyviä päästöjä.
Suurkiihottaja Runeberg

guest3656

Quote

http://www.hs.fi/paivanlehti/17122013/kotimaa/Tiemaksu+lis%C3%A4isi+tietoturvariskej%C3%A4/a1387177640540

Tiemaksu lisäisi tietoturvariskejä

Asiantuntijat uskovat tietojen päätyvän poliisin ja urkkijoiden käyttöön
Tuomo Pietiläinen HS


Kan­sa­lais­ten au­to­mat­ko­jen seu­raa­mi­nen sa­tel­lii­til­la li­sää sel­väs­ti yk­si­tyi­syy­den louk­kaa­mi­sen ris­kiä, tie­to­tur­va-asian­tun­ti­jat ar­vioi­vat. Tie­to­ja ha­vit­te­li­si­vat niin vi­ran­omai­set kuin tie­dus­te­lu­pal­ve­lut ja muut urk­ki­jat.

"On­gel­ma on sii­nä, et­tä ku­lut­ta­jal­le pi­tää an­taa mah­dol­li­suus tar­kis­taa hä­nel­le lä­he­te­tyn las­kun oi­keel­li­suus. Tä­tä var­ten pi­tää luo­da au­ton liik­keet tal­len­ta­va re­kis­te­ri, jo­ka sit­ten on alt­tii­na lail­li­sel­le ja lait­to­mal­le ur­kin­nal­le", tie­to­tur­va-asian­tun­ti­ja Petteri Järvinen sa­noo.

Jär­vi­sen mu­kaan mit­kään lu­pauk­set tai pe­ri­aa­te­ju­lis­tuk­set ei­vät pois­ta ris­kiä. Sa­tel­liit­ti­työ­ryh­mä "pi­ti tär­keä­nä", et­tä yk­si­tyi­syy­den suo­jas­ta var­mis­tu­taan.

Tä­tä ko­ros­ti myös työ­ryh­män pu­heen­joh­ta­ja Jorma Ollila.

Jär­vi­nen epäi­lee, et­tä vi­ran­omai­set al­ka­vat en­sin vaa­tia tie­to­ja tör­keim­pien ri­kos­ten sel­vit­tä­mis­tä var­ten. Sen jäl­keen tie­to­jen käyt­tö­kyn­nys vä­hi­tel­len las­kee, mi­kä on jo ta­pah­tu­nut po­lii­sin oi­keu­des­sa ava­ta suo­ma­lais­ten pu­he­lin­vies­tin­tää.

"Kauan­ko me­nee, en­nen kuin po­lii­si al­kaa vaa­tia au­to­jen tie­to­ja sa­ko­tus­ta var­ten", Jär­vi­nen ky­syy. Hän pi­tää täy­sin yh­den­te­ke­vä­nä pe­riaa­tet­ta, et­tä tark­ka tie­to­va­ras­to au­ton liik­keis­tä oli­si vain kan­sa­lai­sen käy­tet­tä­vis­sä.

"Nä­mä va­ras­tot ovat vi­ran­omais­ten avat­ta­vis­sa lain­muu­tok­sel­la se­kä ri­kol­lis­ten et­tä tie­dus­te­lu­pal­ve­lui­den hak­ke­roi­ta­vis­sa", hän sa­noo.

Kan­sa­lais­jär­jes­tö Elect­ro­nic Fron­tier Fin­land ry:n eli Ef­fin va­ra­pu­heen­joh­ta­ja Leena Romppainen sa­noo, et­tä sa­tel­liit­ti­re­kis­te­ri syn­nyt­tää mah­dol­li­suu­den yh­dis­tel­lä tie­to­ja suo­ma­lais­ten liik­ku­mi­ses­ta. Ef­fi vas­tus­taa sa­tel­liit­ti­pai­kan­nus­ta tie­to­tur­va­ris­kien vuok­si.

Romp­pai­nen sa­noo, et­tä tie­to­jen siir­toon käy­tet­tä­vä gsm-sig­naa­li on ny­kyään mur­ret­ta­vis­sa.

Romp­pa­sen, Jär­vi­sen ja tie­to­suo­ja­val­tuu­tet­tu Reijo Aarnion mie­les­tä nyt pi­täi­si tut­kia vaih­to­eh­toi­sia mal­le­ja, ku­ten tie­tul­le­ja ja ben­sa­ve­ron sää­tä­mis­tä. Esi­mer­kik­si Hel­sin­gin seu­dul­le so­pi­si hä­nen mie­les­tään pa­rem­min tie­tul­lit.

Sa­tel­liit­ti­seu­ran­ta syn­nyt­tää re­kis­te­rin 3,5 mil­joo­nan suo­ma­lai­sen liik­keis­tä. Aar­nion mie­les­tä vain kan­sa­lai­sil­la it­sel­lään sai­si ol­la tar­kat tie­dot, ei­kä esi­mer­kik­si ve­ro­vi­ra­no­mai­sel­la.

"Kes­ki­tet­ty re­kis­te­ri oli­si iso ve­li val­voo -re­kis­te­ri", hän sa­noo

Val­tio­va­rain­mi­nis­te­riö eh­ti jo ol­la eri miel­tä tie­to­tur­va-asian­tun­ti­joi­den kans­sa. Se kat­soo, et­tä yk­si­tyis­koh­tai­set liik­ku­mis­tie­dot ei­vät voi jää­dä vain kan­sa­lai­sen it­sen­sä käyt­töön. VM:n mie­les­tä ve­ro­tuk­sen var­muus edel­lyt­tää, et­tä ajo­neu­vo­jen lii­ken­ne­tie­to­jen ja ve­ro­vel­vol­lis­ten yk­si­löin­ti­tie­to­jen tu­lee ol­la ve­rot­ta­jan käy­tet­tä­vis­sä.


Toadie

Vielä yksi tinapipotekijä. "Avainhenkilöstöä" ei tietenkään voida rengastaa, sehän olisi turvallisuusriski. Eli kaikki dirikat, viskaalit, komissaarit, pamput, upseerit, poliisit, siviilipuolustuksen napamiehet, huoltovarmuuskeskuksen koko henkilökunta... Joku hakkeri-sergei seuraa ruudulta missä valtakunnan johto viipottaa. Ei ei, ei tämä nyt ihan KAIKKIA koske tämäkään.
Kiitos ja kuulemiin.

JoKaGO

Quote from: Faidros. on 16.12.2013, 12:54:57
Koira ei karvoistaan pääse. Yritin löytää netistä J. Ollilan 70-luvun haastattelun, missä hän vakuuttaa sosialismin olevan tulevaisuuden valtiomuoto, tjsp. Ollilahan oli äärivasemmistoa Wahlroosin tapaan, mutta ei ole kaantänyt ideologista takkiaan. En löytänyt haastattelupätkää.

Ollila, Laakso, Aho, Kanerva.... sekä myös Herra Korkea Puheenjohtaja Barroso ja Rouva Korkea Ulkoministeri Ashton. Kaikki samoja nuorisoliittolaisia, jotka ajoivat nuorisoleireillä jo 60-luvulla maailmanhallitusta, joka olisi koko maailman johdossa. Tuolloin sitä kutsuttiin NKP:n Keskuskomiteaksi.

Tuo "jorman" synkkä historia on tarkoituksellisesti haudattu Mariaanien Hautaan.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

JoKaGO

Quote
Valtion saamat polttoaineverot uhkaavat romahtaa puolella miljardilla eurolla

Liikenneministeriö ennakoi, että autoilun valtiolle tuottamat polttoaineiden verotulot romahtavat puolen miljardin euron verran vuosien 2012 ja 2025 välisenä aikana. Taustalla on ajoneuvojen polttoainetehokkuuden merkittävä lisääntyminen.

...

Myös liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) myöntää epäsuorasti verotulojen hiipumisen olevan yksi taustasyy uudistukseen.

"Verotulojen hiipuminen on raportissa selvästi todettu, eikä sitä ole yritetty mihinkään piilottaa", hän sanoo.

Verotulot hiipuu, eikö tolloon mieleenne juolahtanut ollenkaan kajota siihen menopuoleen  :facepalm:
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

JoKaGO

Quote from: AaJii on 16.12.2013, 15:39:20
Onneksi meillä on ymmärretty, että liikenteestä kerättyjä veroja ei kannata käyttää teiden kunnossapitoon.

Joskus mietin, miksi, oi miksi Suomessa verotetaan autoilua rankasti ja pidetään tolkuttoman huono huoli kansallisomaisuudesta, tiestöstä.

Uskoinkin, että jokin kosminen oikeus tässä vielä tulee toteutumaan  :facepalm:
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

JoKaGO

Quote from: Toadie on 16.12.2013, 17:57:16
Gps-verotus voisi olla se kauan odottamani verokapinan katalyytti. Jos ei jo aiemmin kaavailtu venevero tepsi, eihän paskalakikaan aiheuttanut kapinaa. Gps-verossa yhdistyy
-sumeilematon tulonsiirto kaupallisille toimijoille
-epävarma ja kallis toteutus
-kyseenalainen hyöty
-salakähmäinen valmistelu
-tomppeliksi tiedetty ministeri keulakuvana
-jo valmiiksi järjettömän kallis polttoaine jonka hinta pysyy (= nousee)

ja siunatuksi lopuksi huomataan että se minkä piti laskea, autojen hinnat, EIVÄT ole laskeneet, koska jo nyt autotehtaat subventoivat korkean verotuksen Suomen myymällä matalammalla verottomalla hinnalla.

Suomalaiset ovat jo luonnostaan sopiva rotta-populaatio, jolla voidaan testata kaikkea. Mulle tämä avautui, kun tuli digi-boxit ja YLE alkoi lähettää digitaalista signaalia. Itselläni oli sellainen tilanne, että telkka oli jo ikääntynyt, tosin siinä oli scartti. Ajattelin talvella 2003, että ostan digiboxin, ja katselen kotona digiä. Sitten keväällä siirrän paketin mökille, jossa analogiakanavat näkyivät vähän huonosti, jospa digi sitten paremmin. Kotiin ostaisin uuden digi-TV:n.
Noh, Mustassa Pörssissä kauppias kyseli mielestäni tyhmiä, ja sitten selitti, että "ei kaapeli-TV ja antenni-TV näy samalla digi-boxilla, itse asiassa, vielä ei ole olemassa digi-boxia kaapeliin, eikä vielä minkäänlaista digi-TV:tä kaapeliin eikä edes antenniin...  :facepalm: "

Joskus ihminen tarvitsee herätyksen. Aika pianhan tuon jälkeen Pahkasikakin joutui lopettamaan tarpeettomana.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

PaulR

#217
QuoteJär­vi­nen epäi­lee, et­tä vi­ran­omai­set al­ka­vat en­sin vaa­tia tie­to­ja tör­keim­pien ri­kos­ten sel­vit­tä­mis­tä var­ten. Sen jäl­keen tie­to­jen käyt­tö­kyn­nys vä­hi­tel­len las­kee, mi­kä on jo ta­pah­tu­nut po­lii­sin oi­keu­des­sa ava­ta suo­ma­lais­ten pu­he­lin­vies­tin­tää.

"Kauan­ko me­nee, en­nen kuin po­lii­si al­kaa vaa­tia au­to­jen tie­to­ja sa­ko­tus­ta var­ten", Jär­vi­nen ky­syy.

Siinä menee niin kauan kuin tapahtuu ensimmäinen raflaava juttu, joka voidaan selvittää gps -tiedoilla ja jota kansa itse vaatii tiedoilla selvitettäväksi.

Ennakkotapauksen jälkeen kynnys on madaltunut jatkaa leveämmällä pensselillä.

JoKaGO

Quote from: vainukoira on 16.12.2013, 21:47:14
Tällainen GPS-kyttääjä menee muuten helposti epäkuntoon, kun sinne vaan ihan "vahingossa" lorahtaa vähän vettä sisään. :)

Siinä on firman kun firman takuuhuolto ihmeissään ja talous kovilla, kun takaisin virtaa kuukausittain kymmeniätuhansia korjauskelvottomia laitteita. Ei siis tarvita jämmereitä eikä edes sitä foliohattua antennin päälle.

Kyllä. Auton pesu kannattaa aina, muutoinkin  ;)
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Paawo

Se kansalaisten seuranta onnistuu jo tänä päivänä ihan kansalaisten oman mobiilipalveluiden käyttämiseksi. Mitä sen on väliä kuka minunkin liikkeitäni seuraa, tai postejani lukee? Seuratkoon SanomaWSOY, Facebook tai Microsoft jos haluaa. Seuratkoon rauhassa kulkemisiani verottajakin, minun omatuntoni kestää senkin.

Mutta: Jos säästöjä ja verotulojen varmistusta haetaan niin miksei toteuteta yksinkertaistusta koko autoveroasiaan.
Kaikki tieliikenteestä kerättävät verot ja veronluonteiset maksut polttoainelitran hintaan, ja verotusastetta tarkistettaisiin "lennossa".

Miksi ei? :facepalm:



Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

pugisti

Suomessa autoilijoita on helppo verottaa, kun pakko on liikkua.
Yksi asia kaiken muun lisäksi kiinnitti huomiota:
Puhutaan varmasti aluksi sadoista, sen jälkeen muutamista tuhansista. Merkittäviä hyväpalkkaisia, korkean lisäarvon työpaikkoja, painotti Ollila.
hmm, lasketaanpas hiukan, voi mennä metsään, korjatkaa sitteen
hyväpalkka = enempi kuin keskipalkka, sanotaan 4500€/kk * 12 kuukautta * 1.6 sos. yms kulut tuohon = 86 400
kerrotaan vaikka 1500 työpaikkaa = 129 600 000 = noin 130 miljuunaa
eikös tuosta tule jo vuosikulut ? Entäs palkkojen nousu ? Muu laitteisto päälle? Ei miun matikka nyt ihan riitä...


JoKaGO

Quote from: Viimeinen suomalainen on 16.12.2013, 22:45:28
ILTA-SANOMAT:

"Ministeriöstä kovaa kritiikkiä autoveroehdotukselle: Suosii kalliita, suuripäästöisiä autoja

No perkele, mites tässä ympäristöä säästämään tarkoitetussa ratkaisussa näin pääsi käymään  :facepalm:
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

siviilitarkkailija

Jos ja kun signaaleja käsitellään ja välitetään, niin kuka perkele kuvittelee että Suomessa välitetään yhtä ainoaa kännykkäsignaalia maksutta? Yksikään mobiili ei toimi ilman rahaa. Jos 2.5 milj autoa älähtää taajuuksille kertomaan ihan vain sijainti ja tunnistetietoaan, niin on totaalisen idioottimaista kuvitella että signaalin välittäjät eli operaatorit tyytyvät pyörittelemään peukaloitaan ja toteamaan että siinähän menevät speksin ohessa ilman maksua. Ehei ei se niin mene. Kyseessä on samanlainen rahastaminen kuin millä tahansa puhelinliittymällä. Siitä tulee perkeleen kallista ja turhaa autoilijalle jossa rahaa menee jo liittymän ostosta liittymän aukaisuun. Se on satojen miljoonien tai miljardien liiketoimi vuodessa.  aivan saman onko mobiili luuri vai auto. Sama maksu operaattorille.

Kyllönen ja muu paskasakki korporaatiokommunistisessa kokoomushallituksessä älisee kun yritysten asema ja työllistäminen on ajettu Suomen eurotaloudessa alas. Työvoima ja autot tulee Virosta yms. Suomessa on rakennetyöttömyys ja valuutta joka estää tuotannon kehittämisen ja työllistämisen. Kyllähän työttömyys näkyy myös polttoainemyynnissä. Samoin moniosaajien tuottaminen. Diskorahalla ei työllistetä.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

siviilitarkkailija

Quote from: JoKaGO on 17.12.2013, 11:04:34
Quote from: Viimeinen suomalainen on 16.12.2013, 22:45:28
ILTA-SANOMAT:

"Ministeriöstä kovaa kritiikkiä autoveroehdotukselle: Suosii kalliita, suuripäästöisiä autoja

No perkele, mites tässä ympäristöä säästämään tarkoitetussa ratkaisussa näin pääsi käymään  :facepalm:

Suomen valtionhallinnon tarkoitus EI ole koskaan ollut ihmisten liikkumisen edistäminen vaan rahastaminen. Tuo tulos on tarkalleen halutun mukainen. Kallis ja kuluttava auto, VVM:n ja LM:n intressi on juuri tämä. Se että suomalaiset voisivat liikkua vapaasti on vastoin koko hallintomme pyrkimyksiä. Ei virkahenkilövetoisen hallinnon, joka ohjaa poliittisia ministereita, ole tarkoituskaan ajatella kansalaisia. Eihän Kyllönenkään ajattele. Hän ajattelee itseään ja vähemmistöjä...tai siis oikeastaan itseään.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

JoKaGO

#224
Quote from: CaptainNuiva on 16.12.2013, 23:24:45
(Ruuhka...*Tirsk*)

Mikä perkeleen ruuhka Suomessa tai edes ruuhka-Suomessa?

Ei kukaan pyri ehdoin tahdoin ruuhkiin tuonne, missä puolet liikkumisreiteistä on suurimman osan ajasta, ruuhka-ajastakin vajaakäytössä eli bussikaistat? Sinne mennään, koska on pakko! Miten joku ruuhkamaksu vaikuttaa päiväkotien tms. aukioloaikoihin? Entä lasten baletti- ja jääkiekkoharjoitukset? Ei mitään!
Jokainen, jolla ei ole jokin tuollainen pakko tai vaikka vain kiinteät työajat, lorvii mieluummin aamulla kotonaan, kunnes "ruuhkat" ovat ohi, niin sitten työajan päätyttyäkin on liikenneruuhka jo ohi, kun lähtee kotimatkalle.

Todellakin jossain kaukaisella planeetalla nämä Mertsi ja "jorma" sekä kaltaisensa.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

JoKaGO

Quote from: törö on 16.12.2013, 23:45:49
Bensalla ei vielä ole Diesel-veroa. On tainnut päästä unohtumaan.

Turpa kii  ;) , ne kahjot lukee näitä postauksia...
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

JoKaGO

Quote from: Marius on 17.12.2013, 03:28:40
Koskeeko suunnitelma myös Suomessa liikkuvia virolaisia ja venäläisiä autoja?
Kuka kustantaa valvontalaitteet kyseisiin autoihin?
Kuka maksaa maahanmuuttajien kilometriverot?

Impiwaaralaista toiseuden pelkoa koko postauksesi. ULOS!
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

JoKaGO

En enää löydä postausta, jossa ehdotettiin, että kaikille suomalaisille pitäisi säätää kiinteä tiemaksu riippumatta siitä, omistaako autoa vai ei. Tällä kerätyllä summalla ylläpidettäisiin tiestöämme. Peukkua!

Tosin tämäkin on vähän impiwaaralainen ehdotus, koska siinä-hän pyritään verottamaan myös verovapaata pyhää rälssiä, polkupyöräilijöitä. Ei-jatkoon tämäkään  :roll:
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

siviilitarkkailija

Kyllöset Jormansa kaa asuu muodollisesti Suomessa mutta jos ja kun tarkkailemme heidän maailmaansa, niin eivät tasan varmasti vietä aikaansa Suomessa. He asuvat lentoasemalla. He asuvat kv tason hotellissa. Kyllönen asuu myös taksissa koska toveritar on saanut valtion maksamaan taksikorttinsa eli on vasurin omalle pussille ilmaista. Jorma on viettänyt enemmän aikaa aasian ruuhkaisissa metropoleissa kuin Suomessa ja siksi käsittää pienetkin viivästykset suurina menetyksinä. Kun Nokian suuruudenaikana hänen luokseen tulivat presidentit yms vaan ei tuu enää. Niin luonnollisesti moinen aseman menetys kaihertaa. Hän ei kykene käsittämään että ihmiset mm seisovat jonossa ja odottavat vuoroaan...tai että hänen(kin) pitäisi seistä jonossa ja odottaa vuoroaan.

Vasuri Kyllönenkin on lähinnä esimerkki ja varoitus siitä miten nopeasti valtion edustuselämä oikeasti syö ihmisen kaikki periaatteet ja arvot kun ihminen ministeriksi päästessään on liian nuori. Kyllöset voi käydä kenelle vaan joka ei ole varautunut. Eliitin luksuselämä on oikeesti aivan sairaan makeeta. Ei ihmiset suotta halua luksuselämää. Se myös vie mennessään. Ja tuloksena on vauhtisokeus ja piittaamattomuus. Ei Kyllöstä kiinnosta paskan vertaa mitä yh äiti maakunnassa joutuu tekemään saadakseen pidettyä autonsa ja työpaikkansa....enää. Niin se lusksuselämä vie politiikan ihmisestä joka ei pidä varaansa.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Faidros.

#229
Minua vituttaa, että tällaiselle veronsa kiltisti maksavalle kansalle ollaan laittamassa ensimmäisten joukossa "nilkkapantoja" totaalikieltäytyjien tyyliin! >:(
Ehkä halutaan varmistaa tyhmän kansan veronmaksukyky hamaan tulevaisuuteen, kun kerran kunnolla on höynäyttämään päästy EU:n taholta.
Koska saadaan ensimmäiset nilkkapannat ennakkoverollisille? Jutan, yrittäjien 5k€ verovelan "musta lista" on jo ennakkovaroitus tästä.

Tähän kohtaan lähetän lämpimät kiitokseni rakkaalle kirjanpitäjälleni, hänen ansiostaan olen säästänyt kymmeniä tuhansia onnistuneen verosuunnittelun myötä. Ja aivan laillisesti.

Yrittäjille(ryhtyville) annan vielä 27 vuoden kokemuksella vinkin: Kirjanpitäjä on yrityksesi kaikkein tärkein työntekijä/yhteistyökumppani. Satsatkaa häneen, ettekä isojen kirjanpitofirmojen bulkkituotantoon! Hehän palkkaa halpaa nuorisoa suoraan koulunpenkiltä. Jollei ole tajuakaan verosuunnittelusta, heivatkaa heti!

Meni kai ot:ksi taas, sorry!
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

VeePee

Quote from: Paawo on 17.12.2013, 11:02:53
Mutta: Jos säästöjä ja verotulojen varmistusta haetaan niin miksei toteuteta yksinkertaistusta koko autoveroasiaan.
Kaikki tieliikenteestä kerättävät verot ja veronluonteiset maksut polttoainelitran hintaan, ja verotusastetta tarkistettaisiin "lennossa".

Miksi ei? :facepalm:

Maksut kannattaa pilkkoa pienempiin osiin, niin kansalaisen on vaikeampi hahmottaa kokonaisuutta. Bensalitran 4 €:n hinta tuntuu pahalta, mutta polttoaine 2.10 €/l ja kymppi viikossa sinne, satanen kuussa tuonne ja 400 € pari kertaa vuodessa tänne höystettynä valheella, että auton ostohinta on halvempi sumuttaa kansalaista kummasti. Ja illalla telkkari auki ja katsomaan Idolsia, Viidakon tähtösiä ja muita tärkeitä ohjelmia. Siinä se eoläm sujuu mukavasti eliitin talutusnuorassa.

P

Quote from: JoKaGO on 17.12.2013, 10:42:03
Quote
Valtion saamat polttoaineverot uhkaavat romahtaa puolella miljardilla eurolla

Liikenneministeriö ennakoi, että autoilun valtiolle tuottamat polttoaineiden verotulot romahtavat puolen miljardin euron verran vuosien 2012 ja 2025 välisenä aikana. Taustalla on ajoneuvojen polttoainetehokkuuden merkittävä lisääntyminen.

...

Myös liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) myöntää epäsuorasti verotulojen hiipumisen olevan yksi taustasyy uudistukseen.

"Verotulojen hiipuminen on raportissa selvästi todettu, eikä sitä ole yritetty mihinkään piilottaa", hän sanoo.

Verotulot hiipuu, eikö tolloon mieleenne juolahtanut ollenkaan kajota siihen menopuoleen  :facepalm:

No ei tietenkään siihen voi koskea. Nykyinen tieliikenneverojenkeräysjärjestelmä vie 0,2% verokakusta. Ollila nokittaa tuon puolen miljardin verotulon tippumisen tarjoamalla järjestelmää, joka maksaa - puolimiljardia - veronmaksajille, enen kuin yhtään senttiä tipahtaa valtion kassaan.

Siis vähintään kansalaisten verotaakka pitää tuplata, jotta saadaan puolimiljardia lisää valtion kassaan ja toinen puolimiljardia, Ollilan bisneskamuille ja uuden organisaation poliittisesti nimitetyille dirikoille.  :facepalm: :facepalm:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Tykkimies Pönni

QuoteKun autojen valvontajärjestelmä on saatu toimimaan, voidaan sama järjestelmä laajentaa ihmisten seurantaan. Käsi ylös, kuinka monella on älykännykkä, jossa on GPS? Tietokoneiden laskentatehon kasvaessa voidaan automaattiset seurantaohjelmat virittää etsimään "poikkeavuuksia kaavamaisuuksissa" ja Teneriffan lomamatkamme ei jää verottajalta huomaamatta... ;)

Seuraavaksi varmaan säädetään laki, jossa jokaisella Suomen kansalaisella on "oikeus" älykännykkään.

Ja älykännykkäoikeuden jälkeen tulee "oikeus ihonalaiseen RFID-siruun". Näitä siruja on sitten soppajonossa hyvä asennella sitä ruoka-annosta vastaan.

P

Quote from: samuliloov on 17.12.2013, 12:13:35
QuoteKun autojen valvontajärjestelmä on saatu toimimaan, voidaan sama järjestelmä laajentaa ihmisten seurantaan. Käsi ylös, kuinka monella on älykännykkä, jossa on GPS? Tietokoneiden laskentatehon kasvaessa voidaan automaattiset seurantaohjelmat virittää etsimään "poikkeavuuksia kaavamaisuuksissa" ja Teneriffan lomamatkamme ei jää verottajalta huomaamatta... ;)

Seuraavaksi varmaan säädetään laki, jossa jokaisella Suomen kansalaisella on "oikeus" älykännykkään.

Ja älykännykkäoikeuden jälkeen tulee "oikeus ihonalaiseen RFID-siruun". Näitä siruja on sitten soppajonossa hyvä asennella sitä ruoka-annosta vastaan.

Suomalaiset tuntien - todennäköisesti moni aasi jopa maksaa itse siitä, että saa sirun ihonsa alle.  Se perustellaan turvallisuudella, - ajattele lapsia! - uutuudella, kätevyydellä ja rehellisyydellä (vain rikollisilla on jotain salattavaa!) .  Viimeisille änkyröille sitten on varattuna tuo venäläismallinen "vapaaehtoinen pakko" . Siis et saa ruokaa, jos et ota sirua.

Tämä on aasien kansa - ainakin siltä vaikuttaa tämä meno.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

ämpee

#234
Meille koitetaan myydä taas jotain kallista ja huonoa, eli "osta kilometri keskihintaan 3,3c ja maksa siitä 10c".
Tuossa tuo "uudistus" kaikessa lyhykäisyydessään.

Matematiikassa nykyinen hallitus ei ole kunnostautunut, mikä ei sinällään ole mikään ihme, sillä jos lusikalla on annettu ei kauhalla voi ottaa.

Yksinkertaista matematiikkaa on tarkastella kilometrimaksun ja polttoaineen aiheuttaman kilometrimaksun suhdetta.
Oma ajokkini kuluttaa oman mittarinsa mukaan nykyisellä käyttötavalla 10l/100km.
Eli 1l/10km, eli 160c/10km, eli 16c/1km.

Kilometrimaksu 3,3c nostaisi käyttökustannuksia 20,625%.
Mikäli kulutukseni olisi uuden ajoneuvon takia vain 5l/100km, olisi kustannusten nousu 41,25%.
Ja nyt on kyseessä tähän mennessä alin "tarjous" tuolle kilometrimaksulle.

Bensiinin pitäisi siis kallistua yli 32c/litra jotta päästäisiin samaan verovaikutukseen, ja jos halutaan vielä peittää "sivukulut" tuosta elektroniikkahimmelistä, niin toinen mokoma vielä lisää, ja edelleenkin on kyse "tarjouksesta" jonka todellista hintaa ei tiedä kukaan.

Ei mikään ihme, että puhutaan siittä, ettei polttoaineen hintoja voida nostaa, mutta kuitenkin kuvitellaan, että samaan päästäisiin jonkun toisen nimikkeen alla.

[EDIT] Tuo bensiinin litrahinnan nostotarve on tempaistu 10l/100km kulutuksesta, eli jos kaikki alkaisivat kuluttamaan vain 5l/100km, olisi bensiinin hinnan nousu monikertaistettava, puuttuva 5l + 10 x 32c + kulut [/EDIT]
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Viimeinen suomalainen

Esitys on erittäin epäillyttävä tuon pakollisen kyttäämisen, tietoturvan ja koko kyseenalaisen tekniikkansa osalta ja muutenkin reikiä täynnä. Entä jos ajelet omilla maillasi, itse tekemälläsi tiellä? Siitäkin joudut maksamaan km-veroa!Suomalaiset koekaniiniksi koko maailmassa täysin kokeilemattomalle tekniikalle ja tämä on vielä valtiojohtoinen projekti, suojatyöpaikkojen luvatussa maassa? Maassa, jossa ei saatu edes sähköistä äänestystä toimimaan!

PS. Mistä ihmeestä tuo aika ajoin esiintuleva kyttäys- ja vahtimisvimma tulee? Onko se joku geenivirhe poliitikoillamme vai säteileekö Arkadianmäellä? Ei ainakaan edustajien nupin sisällä, kun tuollaisia työryhmiä perustetaan...
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

jopelius

#236
Quote from: P on 17.12.2013, 12:18:00
Quote from: samuliloov on 17.12.2013, 12:13:35
QuoteKun autojen valvontajärjestelmä on saatu toimimaan, voidaan sama järjestelmä laajentaa ihmisten seurantaan. Käsi ylös, kuinka monella on älykännykkä, jossa on GPS? Tietokoneiden laskentatehon kasvaessa voidaan automaattiset seurantaohjelmat virittää etsimään "poikkeavuuksia kaavamaisuuksissa" ja Teneriffan lomamatkamme ei jää verottajalta huomaamatta... ;)

Seuraavaksi varmaan säädetään laki, jossa jokaisella Suomen kansalaisella on "oikeus" älykännykkään.

Ja älykännykkäoikeuden jälkeen tulee "oikeus ihonalaiseen RFID-siruun". Näitä siruja on sitten soppajonossa hyvä asennella sitä ruoka-annosta vastaan.

Suomalaiset tuntien - todennäköisesti moni aasi jopa maksaa itse siitä, että saa sirun ihonsa alle.  Se perustellaan turvallisuudella, - ajattele lapsia! - uutuudella, kätevyydellä ja rehellisyydellä (vain rikollisilla on jotain salattavaa!) .  Viimeisille änkyröille sitten on varattuna tuo venäläismallinen "vapaaehtoinen pakko" . Siis et saa ruokaa, jos et ota sirua.

Tämä on aasien kansa - ainakin siltä vaikuttaa tämä meno.

Suomalaisia on aina verotettu erittäin rankasti. Erityisesti näin oli Ruotsin vallan aikaan 1600-1700 luvuilla. Venäjän autonomian alaisuudessa verotus helpottui ja Suomi pääsi nousemaan taloudellisesti ja kehittymään kansakuntana.

Ehkä nyt mennään historiassa saman tyyppistä aikakautta kuin 1700-luvulla. Olemme osana Eurooppaa ja jäsenyyden sekä julkishallinnon velkaantumisen myötä suomalaisten verorasitus nousee kestämättömäksi. Käytännössä jo tällä hetkellä ollaan tilanteessa jossa uudet verot syövät vanhojen tuottoa..(jos esim. palkkaverotusta kiristetääm se vähentää vastaavasti alv:n tuottoa jne.)

Suomen ennuste on huono kun kansantalouteen ei saada lisätuottoja muuten kuin lainaamalla ulkomailta. Hyvin nopeasti (ehkä jo vuoden kuluessa) koittaa ajat jolloin maan luottoluokitus putoaa, vanhojen lainojen hoito kallistuu ja uusien lainojen korot nousevat kestämättömälle tasolle. Siitä menee korkeintaan viisi vuotta kunnes todelliset vaikeudet nousevat esille.

Kunhan ketkuttelemme vielä kymmenen vuotta EU:ssa niin ehkä ystävä löytyy taas idästä ja maamme ajautuu jonkinlaiseksi osaksi suurta Venäjän valtiota. Tilaisuus suuriinkin  muutoksiin voi tulla esim. EU:n hajoamisen myötä.

Liikenteen verotus on suuressa kakussa mukana..



Paawo

Quote from: ämpee on 17.12.2013, 12:57:59
Mikäli kulutukseni olisi uuden ajoneuvon takia vain 5l/100km, olisi kustannusten nousu 41,25%.

Niin. Sen vanhan autosi kulutus on se 1l / 10km minkä olet itse mitannut.

Se uuden auton puolta pienempi kulutus ja hiilidioksidipäästöt on ilmoitettu autonvalmistajan itse toimittaman tutkimuksen pohjalta. Ajotietokone voi näyttää kulutukseksi 5l/100km ja sadan kilsan ajelun päälle huomaat tankkaavasi sen 10 litraa.

Vääristelyistä ja laskelmoiduista valehteluista on jo moni import-valmistaja Amerikanmaalla narahtanut. Mutta suomalainen luottaa EU-säädöksiin, ulkolaisiin autonvalmistajiin ja niitä autonvalmistajia edustavan Autotuojat ry:n sanaan että kulutukset ja päästöt ne vasta on aukottomasti tutkittu ja mitattu. Ainahan sitä kannattaa ulkolaisen_suuren_pääoman_teollisuuden ajatuksia myötäillä, sehän se on kansan oma etu.

Hyväähän ne vaan tarkoittaa ja tosia puhuu, tietenkin.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

ämpee

Quote from: Paawo on 17.12.2013, 13:16:51
Quote from: ämpee on 17.12.2013, 12:57:59
Mikäli kulutukseni olisi uuden ajoneuvon takia vain 5l/100km, olisi kustannusten nousu 41,25%.

Niin. Sen vanhan autosi kulutus on se 1l / 10km minkä olet itse mitannut.

Se uuden auton puolta pienempi kulutus ja hiilidioksidipäästöt on ilmoitettu autonvalmistajan itse toimittaman tutkimuksen pohjalta. Ajotietokone voi näyttää kulutukseksi 5l/100km ja sadan kilsan ajelun päälle huomaat tankkaavasi sen 10 litraa.

Olet varmasti oikeassa, mutta tarkoituksenani oli yhdistää nämä "kilometrimaksut", ja osoittaa mitä siittä seuraa.
Sekä mitä siittä seuraa jos kulutukset alkavat radikaalisti pudota, ja kuitenkin koitetaan saada samalla instrumentilla wanha kokonaistulos kasaan.

Mitä ilmeisimmin nykyinen taloudellinen tilanne on jo alkanut heijastua kansalaisten kulutustottumuksiin, ja tämä näkyy polttoaineverotuoton laskuna.
Samaan aikaan toisaalla viimeisin ajoneuvovero"uudistus" jättää miinusta lapaseen.
Eli autoilut "tuotot" valtiolle ovat vahvassa laskussa samaan aikaan kun sitä rahaa tarvittaisiin enemmän, ja tästä paniikki.

Lisärasittaminen tuottaa todennäköisesti vielä lisää miinusta tilille, eli odotellaan tässä kaikessa rauhassa, ja pidetään fokus henkilökohtaisessa selviytymisessä.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Nuivanlinna

Quotehttp://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2013/12/17/jokinen-valaytti-uutta-vaihtoehtoa-autoverolle
kansanedustaja Kalle Jokinen (kok.) heittää kehään vielä yhden uuden ehdotuksen: eräänlaisen liikkumisveron, joka olisi saman kaltainen kuin yle-vero.

- Autoilun verotusta pitäisi pitkällä tähtäimellä katsoa laajemmasta näkökulmasta.

Jokisen mallissa otettaisiin huomioon myös julkiselle liikenteelle tätä nykyä myönnettävät miljoonien tuet.

- On epäoikeudenmukaista, että yksityisautoilun verotusta kiristetään. Liikkuminen on kuitenkin kaikille kansalaisille välttämätöntä. Jokaisen, myös joukkoliikennettä käyttävän pitäisi osallistua tiestön kunnossapidosta aiheutuviin kustannuksiin.

Jokisen malli laajentaisi veropohjaa. Yle-verokin peritään kaikilta, verossa on tuloihin perustuvaa porrastusta. Yle-verolta välttyvät kaikkein pienituloisimmat kansalaiset.

Liikkumisvero!!!
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.