News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Rupla ja Venäjä romahtaa, mitä teet?

Started by toumasho, 16.12.2014, 11:12:15

Previous topic - Next topic

Koska Venäjä romahtaa

Pska rommaa jo ennen joulua tai viimeistään ennen vuoden vaihdetta 2014
7 (5.4%)
Talvella tai keväällä 2015 toukokuun loppuun mennessä
19 (14.7%)
Kesällä 2015 tai viimeistään vuoden loppuun mennessä
21 (16.3%)
Vuonna 2016
7 (5.4%)
Ei rommaa ollenkaan nähtävissä olevassa tulevaisuudessa!
75 (58.1%)

Total Members Voted: 129

xor_rox

Quote from: Kni on 17.12.2014, 19:41:53
[...]
Kaikki edellytykset monitahoiselle yhteistyölle olivat olemassa, mutta ei kelpaa Venäjälle.

Näyttää siltä, että Venäjä ei ole valmis tasaveroiseen kumppanuuteen EU:n ja USA:n kanssa, sen on saatava olla suurin. Tällä asenteella ei saa kavereita sen paremmin tosielämässä kuin geopolitiikassakaan.

Ukraina-ketjussakin aikoinaan linkattu Wikileaks -aineisto osoittaa selvästi, että nimenomaan Venäjä on ollut neuvotteluhaluinen monissa kiistoissa vuosien varrella, kuten myös Ukrainan assosiaatiosopimusneuvotteluissakin. Nimenomaan Eurostoliitto kieltäytyi kolmikantaneuvotteluista kalkkuna Ashtonin johdolla.

Suurin ongelma tässä näyttää olevan oma tiedotusvälineistömme, joka ei kerro näistä vaiheista mitään.

JoKaGO

Quote from: xor_rox on 17.12.2014, 23:26:24
Quote from: Kni on 17.12.2014, 19:41:53
[...]
Kaikki edellytykset monitahoiselle yhteistyölle olivat olemassa, mutta ei kelpaa Venäjälle.

Näyttää siltä, että Venäjä ei ole valmis tasaveroiseen kumppanuuteen EU:n ja USA:n kanssa, sen on saatava olla suurin. Tällä asenteella ei saa kavereita sen paremmin tosielämässä kuin geopolitiikassakaan.

Ukraina-ketjussakin aikoinaan linkattu Wikileaks -aineisto osoittaa selvästi, että nimenomaan Venäjä on ollut neuvotteluhaluinen monissa kiistoissa vuosien varrella, kuten myös Ukrainan assosiaatiosopimusneuvotteluissakin. Nimenomaan Eurostoliitto kieltäytyi kolmikantaneuvotteluista kalkkuna Ashtonin johdolla.

Suurin ongelma tässä näyttää olevan oma tiedotusvälineistömme, joka ei kerro näistä vaiheista mitään.

Linkkejä vaikka yksityisviesteillä?
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

xor_rox


CaptainNuiva

Quote from: Phantasticum on 17.12.2014, 22:18:50
Quote from: CaptainNuiva on 17.12.2014, 19:02:41
Kiinaan on turha Venäjän härpäketuotantoa verrata, jos lähtöpaaluksi laitetaan vaikka vuosi 1990 ja katsotaan miten on taloudet, tuotannot ja elintasot kehittyneet niin Venäjä on kuin asemalta edelleen lähtöä tekevä paikallisjuna ja Kiina kuin pikajuna joka meni aseman ohi jo viime viikolla.

Wikin mukaan Kiinan aloitti talousuudistuksensa vuonna 1978, joten tässä mielessä lähtöpaaluksi asetettu vuosi 1990 on epäreilu.

No asetetaan sitten 1978 ja verrataan niin tilanne näyttää Venäjän kannalta vielä kaameammalta.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

MW

Quote from: CaptainNuiva on 17.12.2014, 23:40:53
Quote from: Phantasticum on 17.12.2014, 22:18:50
Quote from: CaptainNuiva on 17.12.2014, 19:02:41
Kiinaan on turha Venäjän härpäketuotantoa verrata, jos lähtöpaaluksi laitetaan vaikka vuosi 1990 ja katsotaan miten on taloudet, tuotannot ja elintasot kehittyneet niin Venäjä on kuin asemalta edelleen lähtöä tekevä paikallisjuna ja Kiina kuin pikajuna joka meni aseman ohi jo viime viikolla.

Wikin mukaan Kiinan aloitti talousuudistuksensa vuonna 1978, joten tässä mielessä lähtöpaaluksi asetettu vuosi 1990 on epäreilu.
No asetetaan sitten 1978 ja verrataan niin tilanne näyttää Venäjän kannalta vielä kaameammalta.


Kiina aloitti talousuudistuksensa 50-luvulla Maon "suurella harppauksella", mikä ei maksanut kovin montaa kymmentä miljoonaa nälänhädän uhreina.

Ovat sittemmin oppineet jotain.


Sivustakatsoja

#245
Quote from: Phantasticum on 17.12.2014, 22:18:50
Quote from: CaptainNuiva on 17.12.2014, 19:02:41
Kiinaan on turha Venäjän härpäketuotantoa verrata, jos lähtöpaaluksi laitetaan vaikka vuosi 1990 ja katsotaan miten on taloudet, tuotannot ja elintasot kehittyneet niin Venäjä on kuin asemalta edelleen lähtöä tekevä paikallisjuna ja Kiina kuin pikajuna joka meni aseman ohi jo viime viikolla.

Wikin mukaan Kiinan aloitti talousuudistuksensa vuonna 1978, joten tässä mielessä lähtöpaaluksi asetettu vuosi 1990 on epäreilu.

Puhumattakaan siitä, että Venäjän ostovoimakorjattu BKT per henkilö on yhä tälläkin hetkellä kaksinkertainen Kiinaan nähden. Sekä Kiinaa että Venäjää vaivaa se kehittyvälle maalle tyypillinen ongelma, että kehitys jakautuu varsin epätasaisesti. Esimerkiksi Wikipedian lista (valitettavasti hieman vanhentunut, vuoden 2009 tiedoin) Venäjän eri maakuntien (tms.) BKT:sta per henki on aika kuvaava: monilla alueilla pyöritään varsin samankaltaisissa lukemissa kuin kehittyneissä länsimaissa. Mutta listaa edetessä päädytään pian Itä-Euroopan maiden tasolle ja lopussa sitten jo Albanian tai Thaimaan lukemiin.

Mutta tosiaan: kuten esimerkiksi ketjuun aiemmin postaamani osittainen lista siitä, millaisia autoja mm. Venäjällä tehdään, ei Venäjäkään ole tässä suhteessa pysynyt paikoillaan. Venäjältä kuitenkin puuttuu vastaavat valtavat kaupunkeihin kasautuvat halvan työvoiman massat, mitkä alunperin ovat olleet auttamassa houkuttelemaan Kiinaan valtavan määrän ulkomaista valmistusta. Nykyisin taas Kiina alkaa jyrätä vähän yhden jos toisenkin maan siinä, että sinne on kehityskulun aikana ehtinyt syntyä lukumääräisesti valtava työteliäs ja/tai hyvinkoulutettu keskiluokka, joka luo erittäin otolliset olosuhteet uuden yritystoiminnan luonnille jo puhtaasti kotimaisenkin kysynnän kautta. Pari kuukautta sitten arvioitiin, että maailmassa on miljardi keskiluokkaan kuuluvaa ihmistä ja että näistä jo joka kolmas on kiinalainen. Kiinan keskiluokka on suunnilleen samaa kokoluokkaa kuin USA:n koko väestö (ja lähes 3x Venäjän väestö).

CaptainNuiva

Quote from: Sivustakatsoja on 18.12.2014, 00:06:56

Mutta tosiaan: kuten esimerkiksi ketjuun aiemmin postaamani osittainen lista siitä, millaisia autoja mm. Venäjällä tehdään, ei Venäjäkään ole tässä suhteessa pysynyt paikoillaan.

No onko vaikkapa Audi venäläinen auto?
Jos on niin ovatko vastaavasti Mersu ja Porsche suomalaisia autoja?

Mitäs jos vertaisit Venäläisten omia merkkejä ja kiinalaisten niin pääsisit suoraan asian ytimeen (Ei sillä että itse kiinalaistakaan ostaisi mutta kehitys on kiinalaislla menee harppauksin eteenpäin, venäläisten polkiessa lähinnä paikoillaan jakiinnitellessä vanhoihin autoihinsa bling-blingiä innovaatio puuskissaan).



"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Oho

Quote from: CaptainNuiva on 18.12.2014, 01:10:28

No onko vaikkapa Audi venäläinen auto?
Jos on niin ovatko vastaavasti Mersu ja Porsche suomalaisia autoja?


Eiköhän se Audien tekeminen Venäjällä ainakin A8:ien ole samantapaista valmistamista kuin Ikea huonekalujen kasaaminen olohuoneen lattialla. Tiedä sitten mikä on tilanne Venäjän suhteen mutta aika usein tommosia temppuja tehdään tullien välttämiseksi ja voipi kysynnän romahtaessa aika nopeasti loppua.

Chew Bacca

Hienot kolmikantaneuvottelut: EU, itsenäinen valtio ja itsenäisen valtion naapuri joka tunkee neuvotteluihin panssarikolonnalla.

Onhan se kamalaa jos viimeksimainitun kainoja toiveita ja sovitteluja ei oikein oteta vastaan.

törö

Quote from: CaptainNuiva on 18.12.2014, 01:10:28
Quote from: Sivustakatsoja on 18.12.2014, 00:06:56

Mutta tosiaan: kuten esimerkiksi ketjuun aiemmin postaamani osittainen lista siitä, millaisia autoja mm. Venäjällä tehdään, ei Venäjäkään ole tässä suhteessa pysynyt paikoillaan.

No onko vaikkapa Audi venäläinen auto?
Jos on niin ovatko vastaavasti Mersu ja Porsche suomalaisia autoja?

Mitäs jos vertaisit Venäläisten omia merkkejä ja kiinalaisten niin pääsisit suoraan asian ytimeen (Ei sillä että itse kiinalaistakaan ostaisi mutta kehitys on kiinalaislla menee harppauksin eteenpäin, venäläisten polkiessa lähinnä paikoillaan jakiinnitellessä vanhoihin autoihinsa bling-blingiä innovaatio puuskissaan).

Venäläisien tilanne on sama kuin muillakin liian suurista öljyvaroista kärsivillä mailla. Rahaa tulee siihen malliin, ettei viitsitä kehittyä.

Venäläisillä itse asiassa on pullat verraten hyvin uunissa, koska ne osaavat sentään tehdä aseita ja avaruusraketteja. Kyllä sillä osaamisella jotain siviilihärveleitäkin voidaan alkaa kehittää sitten kun on pakko.

Norjalla on öljyn ja kaasun lisäksi vain kalankasvattamoita ja saudit joutuvat myymään hiekkaa sitten kun öljy loppuu, koska suunnitelma B on kokonaan säästöön pantujen rahojen varassa eikä niillä ikuisesti elä.

Melbac

Quote from: Phantasticum on 17.12.2014, 22:18:50
Quote from: CaptainNuiva on 17.12.2014, 19:02:41
Kiinaan on turha Venäjän härpäketuotantoa verrata, jos lähtöpaaluksi laitetaan vaikka vuosi 1990 ja katsotaan miten on taloudet, tuotannot ja elintasot kehittyneet niin Venäjä on kuin asemalta edelleen lähtöä tekevä paikallisjuna ja Kiina kuin pikajuna joka meni aseman ohi jo viime viikolla.

Wikin mukaan Kiinan aloitti talousuudistuksensa vuonna 1978, joten tässä mielessä lähtöpaaluksi asetettu vuosi 1990 on epäreilu.
kiina aloitti huonolaatuisilla ja ns "bulk" tuotteilla(josta sanonta made in china(joka oli yleensä lapussa joka ei pysynyt edes tavarassa kiinni :D) kun tarkoitettaan sekundaa) josta se sitten pikku hiljaa kehittyi sellaiseksi kun se nyt on.Kiinalla tosin on taiwan jonka firmat rakensi niitä tehtaita kiinaan joka sitten johti parempaan ja kalliimman tavaran vientiin yms.

Melbac

Quote from: Sivustakatsoja on 18.12.2014, 00:06:56
Quote from: Phantasticum on 17.12.2014, 22:18:50
Quote from: CaptainNuiva on 17.12.2014, 19:02:41
Kiinaan on turha Venäjän härpäketuotantoa verrata, jos lähtöpaaluksi laitetaan vaikka vuosi 1990 ja katsotaan miten on taloudet, tuotannot ja elintasot kehittyneet niin Venäjä on kuin asemalta edelleen lähtöä tekevä paikallisjuna ja Kiina kuin pikajuna joka meni aseman ohi jo viime viikolla.

Wikin mukaan Kiinan aloitti talousuudistuksensa vuonna 1978, joten tässä mielessä lähtöpaaluksi asetettu vuosi 1990 on epäreilu.

Puhumattakaan siitä, että Venäjän ostovoimakorjattu BKT per henkilö on yhä tälläkin hetkellä kaksinkertainen Kiinaan nähden. Sekä Kiinaa että Venäjää vaivaa se kehittyvälle maalle tyypillinen ongelma, että kehitys jakautuu varsin epätasaisesti. Esimerkiksi Wikipedian lista (valitettavasti hieman vanhentunut, vuoden 2009 tiedoin) Venäjän eri maakuntien (tms.) BKT:sta per henki on aika kuvaava: monilla alueilla pyöritään varsin samankaltaisissa lukemissa kuin kehittyneissä länsimaissa. Mutta listaa edetessä päädytään pian Itä-Euroopan maiden tasolle ja lopussa sitten jo Albanian tai Thaimaan lukemiin.

Mutta tosiaan: kuten esimerkiksi ketjuun aiemmin postaamani osittainen lista siitä, millaisia autoja mm. Venäjällä tehdään, ei Venäjäkään ole tässä suhteessa pysynyt paikoillaan. Venäjältä kuitenkin puuttuu vastaavat valtavat kaupunkeihin kasautuvat halvan työvoiman massat, mitkä alunperin ovat olleet auttamassa houkuttelemaan Kiinaan valtavan määrän ulkomaista valmistusta. Nykyisin taas Kiina alkaa jyrätä vähän yhden jos toisenkin maan siinä, että sinne on kehityskulun aikana ehtinyt syntyä lukumääräisesti valtava työteliäs ja/tai hyvinkoulutettu keskiluokka, joka luo erittäin otolliset olosuhteet uuden yritystoiminnan luonnille jo puhtaasti kotimaisenkin kysynnän kautta. Pari kuukautta sitten arvioitiin, että maailmassa on miljardi keskiluokkaan kuuluvaa ihmistä ja että näistä jo joka kolmas on kiinalainen. Kiinan keskiluokka on suunnilleen kokoluokkaa kuin USA:n koko väestö (ja 3x Venäjän väestö).
Porukka yrittää todistella jotain väitettään bkt:llä?.Toihan on ns huijausta ja bkt:tä voidaan laskea monella eri tapaa eli ei todellakaan luotettava numero.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gross_domestic_product#Limitations_and_criticisms

Oho

Quote from: törö on 18.12.2014, 08:49:56

Venäläisillä itse asiassa on pullat verraten hyvin uunissa, koska ne osaavat sentään tehdä aseita ja avaruusraketteja. Kyllä sillä osaamisella jotain siviilihärveleitäkin voidaan alkaa kehittää sitten kun on pakko.


Aha siksi 70 vuotta Neuvostoliittoa tuotti tavattoman laadukkaita kulutustavaroita, ai niin se pakko taisi puuttua ja tullee muuten puuttumaan jatkossakin.


Possumi

Quote from: Melbac on 18.12.2014, 09:07:27
kiina aloitti huonolaatuisilla ja ns "bulk" tuotteilla(josta sanonta made in china(joka oli yleensä lapussa joka ei pysynyt edes tavarassa kiinni :D) kun tarkoitettaan sekundaa) josta se sitten pikku hiljaa kehittyi sellaiseksi kun se nyt on.Kiinalla tosin on taiwan jonka firmat rakensi niitä tehtaita kiinaan joka sitten johti parempaan ja kalliimman tavaran vientiin yms.

Tämä pointti! Venäjä estää politiikallaan tehokkaasti ulkomaiset investoinnit, innovaation, kaiken kehityksen. Omalähtöistä tuotantoa edustaa lähinnä neuvostoaikainen patarauta-teollisuus joka pystyy myymään lähinnä aseita kehitysmaille - tekevätkö näilläkään voittoa on sekin kyseenalaista koska on kyse valtion omistamista ja tukemista yhtiöistä joiden talous ei ole läpinäkyvää.

Aika epätoivoista toiveajattelua saa harrastaa että saa Putinistanista taiottua tuhkasta nousevan talousihmeen.  8)

Punaniska

Quote from: Possumi on 18.12.2014, 09:40:04
Quote from: Melbac on 18.12.2014, 09:07:27
kiina aloitti huonolaatuisilla ja ns "bulk" tuotteilla(josta sanonta made in china(joka oli yleensä lapussa joka ei pysynyt edes tavarassa kiinni :D) kun tarkoitettaan sekundaa) josta se sitten pikku hiljaa kehittyi sellaiseksi kun se nyt on.Kiinalla tosin on taiwan jonka firmat rakensi niitä tehtaita kiinaan joka sitten johti parempaan ja kalliimman tavaran vientiin yms.

Tämä pointti! Venäjä estää politiikallaan tehokkaasti ulkomaiset investoinnit, innovaation, kaiken kehityksen. Omalähtöistä tuotantoa edustaa lähinnä neuvostoaikainen patarauta-teollisuus joka pystyy myymään lähinnä aseita kehitysmaille - tekevätkö näilläkään voittoa on sekin kyseenalaista koska on kyse valtion omistamista ja tukemista yhtiöistä joiden talous ei ole läpinäkyvää.

Aika epätoivoista toiveajattelua saa harrastaa että saa Putinistanista taiottua tuhkasta nousevan talousihmeen.  8)

Japanilaisilla ei ollut muita apuja ulkomailta kuin ehkä alentunueet tullit. Kaikki Aasian maat ovat aina ponnistaneet sillä, että kopioivat länsituotteita ja mahdollisesti yrittävät tehdä paremman. Nykyäänkään Samsungin kännyköitä ei olisi ilman I-Phonea.

Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Possumi

#255
Quote from: Punaniska on 18.12.2014, 09:46:59
Japanilaisilla ei ollut muita apuja ulkomailta kuin ehkä alentunueet tullit. Kaikki Aasian maat ovat aina ponnistaneet sillä, että kopioivat länsituotteita ja mahdollisesti yrittävät tehdä paremman. Nykyäänkään Samsungin kännyköitä ei olisi ilman I-Phonea.

Japanin 'talousihmettä' tuki hyvin voimakkaasti USA joka käytännössä hallitsi ja ohjasi 'häviövaltiota' jaloilleen. Julkisesti se tuki sodanruntelemaa ja köyhää maata takaisin länsimaisen sivistyksen ja hyvinvoinnin piiriin - todellinen intressi oli pitää Japani ulkona Neuvostoliiton vaikutuksen piiristä.

'Talousihme' oli myös ajoitettu oikein - sen aikainen toisenmaailmansodan ja korean-sodan jälkeinen maailma oli kypsä kuluttamaan uusia tuotteita ja innovaatioita.

http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_post-war_economic_miracle

PS: työmotivaatiossa, yhteistyö ja organisointikyvyissä  kansanluonteeltaan Venäläinen ja Japanilainen ovat kuin yö ja päivä - täällä toisessa ketjussa juuri todisteltiin kuinka "Venäläinen tarvitsee henkisesti Stalinia" - sellainen sielu ei paljon ipädejä kehittele

Melbac

#256
Quote from: Punaniska on 18.12.2014, 09:46:59
Quote from: Possumi on 18.12.2014, 09:40:04
Quote from: Melbac on 18.12.2014, 09:07:27
kiina aloitti huonolaatuisilla ja ns "bulk" tuotteilla(josta sanonta made in china(joka oli yleensä lapussa joka ei pysynyt edes tavarassa kiinni :D) kun tarkoitettaan sekundaa) josta se sitten pikku hiljaa kehittyi sellaiseksi kun se nyt on.Kiinalla tosin on taiwan jonka firmat rakensi niitä tehtaita kiinaan joka sitten johti parempaan ja kalliimman tavaran vientiin yms.

Tämä pointti! Venäjä estää politiikallaan tehokkaasti ulkomaiset investoinnit, innovaation, kaiken kehityksen. Omalähtöistä tuotantoa edustaa lähinnä neuvostoaikainen patarauta-teollisuus joka pystyy myymään lähinnä aseita kehitysmaille - tekevätkö näilläkään voittoa on sekin kyseenalaista koska on kyse valtion omistamista ja tukemista yhtiöistä joiden talous ei ole läpinäkyvää.

Aika epätoivoista toiveajattelua saa harrastaa että saa Putinistanista taiottua tuhkasta nousevan talousihmeen.  8)

Japanilaisilla ei ollut muita apuja ulkomailta kuin ehkä alentunueet tullit. Kaikki Aasian maat ovat aina ponnistaneet sillä, että kopioivat länsituotteita ja mahdollisesti yrittävät tehdä paremman. Nykyäänkään Samsungin kännyköitä ei olisi ilman I-Phonea.
No ei se nyt ihan noin mene ja toi ettei samsungin kännyköitä olisi ilman iphonea on aika pahaa apple fanittelua.eka ipad tuli 2007 ja samsung on valmistanut puhelimia jo 1996. :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Samsung#1970_to_1990

P

Quote from: CaptainNuiva on 18.12.2014, 01:10:28
Quote from: Sivustakatsoja on 18.12.2014, 00:06:56

Mutta tosiaan: kuten esimerkiksi ketjuun aiemmin postaamani osittainen lista siitä, millaisia autoja mm. Venäjällä tehdään, ei Venäjäkään ole tässä suhteessa pysynyt paikoillaan.

No onko vaikkapa Audi venäläinen auto?
Jos on niin ovatko vastaavasti Mersu ja Porsche suomalaisia autoja?

Mitäs jos vertaisit Venäläisten omia merkkejä ja kiinalaisten niin pääsisit suoraan asian ytimeen (Ei sillä että itse kiinalaistakaan ostaisi mutta kehitys on kiinalaislla menee harppauksin eteenpäin, venäläisten polkiessa lähinnä paikoillaan jakiinnitellessä vanhoihin autoihinsa bling-blingiä innovaatio puuskissaan).

Ja Lada on nykyaan Renault. Tai siis uusi Largus on omaa sukua badge-engineerattu Dacia. Autoteollisuus ja sen kehitys on ollut ulkomaalaisten kasissa ja tuotanto on kaytannossa kokoonpanoa.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Faidros. on 18.12.2014, 08:55:22
Venäläisiä ketuttaa kun osa avaruustekniikkaa valmistavista tehtaista jäi Ukrainaan. Mutta toisaalta, mitä ukrainalaisetkaan niillä tehtailla tekee? Mormyskoita?

Jep. Ja ei pelkastaan asetuotanto. Taitaa esim. lahes kaikki helikoptereiden moottorituotanto ja iso osa muutakin suihkumoottorituotantoa olla Ukrainassa neukkulan peruina. Ei punailmavoimat kohta lenna, jos Ukrainasta ei saa moottoreita ja osia. Oman korvaavan valmistuksen pykaaminen maksaa myos maltaita ja rahat ovat tunnetusti hupenemassa. Kylla voi olla etta Putinin on otettava hattu kateen ja tultava neuvottelupoytaan. Ukrainalla ja Venajalla on niin paljon menetettavaa taloudellisesti, jos soppa jatkuu.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Chew Bacca

Quote from: P on 18.12.2014, 10:31:31
Ja Lada on nykyaan Renault.
Omaa sukua FIAT.

QuoteLada-nimi keksittiin alun perin Suomen markkinoita varten. Neuvostoliitossa ja Venäjällä auton nimi oli aikaisemmin Žiguli.

1970 – Ladan tehdas perustettiin Toljattiin Moskovan länsipuolelle. Tehdas rakensi yhteistyössä Fiatin kanssa Fiat 124:n vuoden 1967 mallin pohjalta Lada 1200-sarjan. Sarjan autoja valmistettiin aina vuoteen 1989 saakka.

Lähes kaikki neuvostotekniikka oli varastettua. Atomipommista avaruussukkulaan ja Concorden kopioon. Omaa innovaatiota riitti lähinnä asetekniikkaan ja, koska kaikki tehtiin aina päin persettä, loputtomiin purkkavirityksiin. Kuten koko yhteiskunta.

Melbac

Quote from: Chew Bacca on 18.12.2014, 10:48:36
Quote from: P on 18.12.2014, 10:31:31
Ja Lada on nykyaan Renault.
Omaa sukua FIAT.

QuoteLada-nimi keksittiin alun perin Suomen markkinoita varten. Neuvostoliitossa ja Venäjällä auton nimi oli aikaisemmin Žiguli.

1970 – Ladan tehdas perustettiin Toljattiin Moskovan länsipuolelle. Tehdas rakensi yhteistyössä Fiatin kanssa Fiat 124:n vuoden 1967 mallin pohjalta Lada 1200-sarjan. Sarjan autoja valmistettiin aina vuoteen 1989 saakka.

Lähes kaikki neuvostotekniikka oli varastettua. Atomipommista avaruussukkulaan ja Concorden kopioon. Omaa innovaatiota riitti lähinnä asetekniikkaan ja, koska kaikki tehtiin aina päin persettä, loputtomiin purkkavirityksiin. Kuten koko yhteiskunta.
Ei nyt ihan kaikki mutta ilmeisesti todella suuri osa niiden valmistamasta tavarasta on kopio jostain länsimaisesta tavarasta.Joku voisi tehdä listan tavaroista jotka nl:n tyypit on suunnitellut alusta alkaen ja jopa tuottaneet niitä eli niille ei ollut länsimaista kopiota.

sivullinen.

Toisessa ketjussa sivuttiin ohimennen Ruotsin kuninkaita. Ruotsi oli vielä 300 vuotta sitten Venäjän kokoinen suurvalta ja sotilasmahti. Nyt ei vertailua enää kannata tehdä. Saman suuruuden ajan haihtumisen ovat kokeneet niin Ranska kuin britanniakin. Saksa, ja "neljäs valtakunta" eli Eurostoliitto, sentään vielä sinnittelevät.

Teknisesti itänaapuri ei koskaan ole ollut ykkönen; punavihreän humaanisti siellä ei ole koskaan toimittu; sivitys tai taide ei ole venäläisten vahvuus; mutta hallinnollinen malli, jossa kansan alistuvuus ja hallitsijan mielivalta menestyksekkäällä reseptillä kohtaavat tai hallitsijalta pää pois, on selkeää ja innovatiivistä. I-Vana on omena. Mao on halpa aasialainen kopio. Jos Putin ei saa tilannetta haltuun, pää pois ja uusi mies tilalle. Se pistää yrittämään.

L'empire c'est le paix
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Sivustakatsoja

#262
Quote from: CaptainNuiva on 18.12.2014, 01:10:28
Mitäs jos vertaisit Venäläisten omia merkkejä ja kiinalaisten niin pääsisit suoraan asian ytimeen (Ei sillä että itse kiinalaistakaan ostaisi mutta kehitys on kiinalaislla menee harppauksin eteenpäin, venäläisten polkiessa lähinnä paikoillaan jakiinnitellessä vanhoihin autoihinsa bling-blingiä innovaatio puuskissaan).

Hmm? Miten kiinalaisten omat automerkit poikkeavat edukseen vaikkapa Ladasta? Yhtälailla kiinalaistenkin autotehtaiden oma tuotanto pohjautuu länsimaiden sekä Japanin/Korean tekniikkaan.

Ennenkuin tässä aletaan naureskella Ladalle muistellen historiaa, saanen tähän väliin huomauttaa, että Ladaa valmistavan AvtoVazin pääjohtajana on tällä hetkellä ruotsalainen aiemmin General Motorsissa vaikuttanut Bo Andersson ja puheenjohtajana Renaultin pelastajaksi joskus tituleerattu Renaultin ja Nissanin pääjohtaja Carlos Ghosn. Renault-Nissan omistaa nykyisin ilmeisesti jo enemmistön kyseisestä firmasta. Nämä taustatahot ovat investoineet tehtaisiin sekä laadun parantamiseen ison läjän rahaa. Eivätkä nuo ole pelkästään puhdasta "tuodaan komponentit muualta ja laitetaan ne kasaan"-tyyppistä toimintaa, vaan Venäjällä käyttöön otettujen sääntöjen mukaan 30% autoista pitää käyttää Venäjällä valmistettua moottoria/vaihteistoa, tuotannosta vähintään 60% pitää tehdä paikalliseksi ja Venäjälle pitää perustaa tuotekehityskeskus.

Esimerkiksi alla olevat kuvat esittävät ilmeisesti vuonna 2016 markkinoille tulevaa Lada Chevrolet Nivaa, joka on yhä varsin pitkälti venäläinen tuote: Chevrolet Niva Concept Was Designed At Shanghai-GM And Engineered In Russia.

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/66/Chevrolet_Niva_Concept.JPG/1920px-Chevrolet_Niva_Concept.JPG)(http://gmauthority.com/blog/wp-content/uploads/2014/08/Chevrolet-Niva-Concept-01.jpeg)

Nuivanlinna

Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Chew Bacca

http://www.theguardian.com/artanddesign/2011/jun/23/made-in-russia-soviet-design

Tuolla joitakin selityksiä innovaatioiden köyhyyteen, muttei juurikaan originaaleja tuotteita.

QuoteWhat went wrong for Soviet design? It started so promisingly. In the two decades after the Bolshevik revolution the constructivists were reimagining almost every aspect of daily life, from clothing to architecture. What spelled the end of design after the second world war – ironically, just as American consumer culture was coming into its own – was the entrenchment of a bureaucratic cadre. And here there is a backstory to Made in Russia that Idov only hints at. Imagine a system in which nothing could be released on the market without the stamp of the VNIITE, the Soviet industrial design institute. And imagine if the VNIITE's method of certifying a design was to compare it with its closest western counterpart. Suddenly, all that flagrant copying makes sense. Originality was discouraged; the bureaucrats had no way to judge it. Somewhere in the VNIITE archives there may just be a parallel world of Soviet design that exists only on paper. I, for one, would love to see it.

Of course, there was another essential flaw in the USSR's design ambitions: the lack of competition. Where was the incentive for a company to improve a product when there was no alternative for consumers to turn to? At the same time, if you'd just reached the end of a six-month waiting list for a fridge, or a 10-year waiting list for a Zaporozhets car, you'd be so happy to finally have one that your critical faculties might not be at their sharpest.


Kni

Quote from: Jaska Pankkaaja on 17.12.2014, 18:40:56
"Apu" olisi ollut moraalista tukea: siis mocutusta, homotusta, perhearvojen ja isänmaallisuuden vastaisuutta, varsinaisperäistä maanmutaamista mikä ei tietysti olisi ollut aivan niin helppoa kuin tänne koska taikaseinä on ankeampi, typeröittävää paskaviihdettä koulutuksen sijaan, teollisuuden ja osaamisen tuhoamista, hallintoa ylläpitävän byrokratian paisuttamista, velkataloutta jne jne. siis kaikkia länsiherkkuja joita ukrainalaisetkin pääsevät kohta maistelemaan.

Mainittakoon erikseen että Venäjän nykyhallinto on osittain toiminut itsekin em. listan mukaan joten eipä suuria hurraita sinnekään.

Itsekin olin vielä vuosi-pari sitten sitä mieltä, että järjen ääni kuuluu enempi idästä kuin lännestä. Sehän tässä kokonaisuudessa harmittaakin, että Venäjä ja Putin olisi voinut olla jonkinlainen henkinen suunnannäyttäjä tai ainakin vaihtoehto eurooppalaiselle nykymenolle.

Sen sijaan että olisi toiminut arvojohtajana ja eurooppalaisena suurmiehenä, Putin päättikin aloittaa sodan keskellä Eurooppaa. Jos hän ei saa maansa talouskriisiä hoidettua, hän jää historiaan presidenttinä, joka tuhosi paitsi Venäjän ja lännen välit, myös oman maansa talouden. Toivon, ettei tämän suurempaa tuhoa pysty tekemään.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

P

#266
Quote from: Nuivanlinna on 18.12.2014, 11:12:19
Mikähän tämä kuvio on mahtanut olla?

http://www.autowiki.fi/index.php/ZAZ_966
Belgiassa valmistettiin lisenssillä ZAZ 966:ta Yalta 1000:na.
http://www.autowiki.fi/index.php/ZAZ
http://3.bp.blogspot.com/-ByyA1HBtQ4Q/USZPrNwsIiI/AAAAAAAApbg/4ZyWrSXvFSM/s1600/966.JPG

Tuo "valmistus" Belgiassa on ollut lie ihan samaa kuin siellä tehty neukkuautojen lisävarustelu ja modifiointi länsimarkkinoille esim. Volgien kohdalla.
Kyseinen puulaaki asenteli mm. Perkinsin dieseleitä tuliteriin Volgiin. High end versiona asenneltiin Fordin V6:sia ja automaattilaatikoita.
"Tehtaan" valikoimaan kuului myös sisustuksen parantelu ja maalailu metalliväreihin yms. Ja yleinen loppuviimeistelyn fiksaaminen Ja kaikki tuo tehtiin uusiin Venäjältä tuotuihin autoihin ennen autojen siirtämistä lännen neukkuautodiilereille.

Meillä Konela hankki joitain automalleja jossain vaiheessa tuolta, mutta Suomessakin oli lopulta vastaava "tehdas"(Muistaakseni Lappeenrannassa?), jossa mm.  kaikki täällä myydyt Ladat, Volgat ja Mosset fiksattiin uusimalla sisustus ja paljon muuta ennen Suomessa myynmistä.  Ja taisi Konela tehda samanlaisia dieselöintejä ja Ford v6-koneiden asennuksia Volgiin jossain mitassa Suomessakin?

Luultavasti tuo sama Belgian fiksauslaitos on kasannut CKD (Compleatly Knocked Down) -kiteistä autoja? Varmaan ideana on ollut säästää tulleissa ja veroissa, kun kokoonpano on tapahtunut "kotimaassa". Varmaan sama idea, mikä oli Wihuri-Kuplien kohdalla. Volkkarin Maahantuoja Wihurihan kokosi Suomessa, oliko se Heinolassa(?) 50 VW-kuplaa kokeillen hyötymistä säädetystä tulli ja veroedusta Suomessa valmistetuille autoille. Lakihan säädettiin Saab-Valmetin tehtaan saamiseksi Suomeen..

Idea Venäjän nykyautotuotannossa on sama. Tehtaat on perustettu kiertämään ullkomaalaisille autoille säädettyjä korkeampia tulleja. WTO-jäsenyyden olisi pitänyt lopettaa moinen mutta..  Läntinen autotuotanto Venäjällä on lähes täydellisesti kokoonpanoa.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

CaptainNuiva

Quote from: törö on 18.12.2014, 08:49:56


Venäläisillä itse asiassa on pullat verraten hyvin uunissa, koska ne osaavat sentään tehdä aseita ja avaruusraketteja. Kyllä sillä osaamisella jotain siviilihärveleitäkin voidaan alkaa kehittää sitten kun on pakko.

Norjalla on öljyn ja kaasun lisäksi vain kalankasvattamoita ja saudit joutuvat myymään hiekkaa sitten kun öljy loppuu, koska suunnitelma B on kokonaan säästöön pantujen rahojen varassa eikä niillä ikuisesti elä.

Laadukkaiden kulutustavaroiden massatuontanto,jakelu ja myynti on ihan jotain muuta kuin näprätä valitulla porukkalla kasaan "One-off" raketti valtion tarjoamilla rajattomilla resursseilla.
Suomessakin pystyttäisiin tekemään raketteja, kyse on vain ja ainoastaan rahasta, ei osaamisen puutteesta/hankkimisesta.
Venäläisten rakettiteknologia ei ole tuottanut mitään uutta ja mullistavaa vaan kyse on lähinnä lentävistä sinkkiämpäreistä.

Norja pärjäisi ilman öljyäkin, kumman vähän tunnut tietävän naapuristamme ja sen taloudesta.
Norja on nykyään maailman johtavien alumiinin, magnesiumin ja ferrosiliumin tuottajien joukossa.
Norjan kauppalaivasto puolestaan kuuluu maailman suurimpien joukkoon.
Kemianteollisuuskin on merkittävä, kuin myös koneiden rakennus.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

P

#268
QuoteChevrolet Nivaa, joka on yhä varsin pitkälti venäläinen tuote: Chevrolet Niva Concept Was Designed At Shanghai-GM And Engineered In Russia.

Käsittääkseni Shanghai ei ole Venäjällä? Ja "engineering" taitaa olla aika lailla vanhojen / kv-corporaatiokomponenttien käyttämistä. Kuten isojen valmistajien kohdalla homma tuppaa olemaan. Pikkuluokan GM-autoista löytyy sama Opel-peräinen "ECOTEC"- moottori ympäri maailmaa Opelin, Chevroletin, Vauxhalin, Holdenin, Daewoon, Buickin (vain Kiinassa) yms pellin alta..
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Chew Bacca

Ettei jää väärä käsitys niin arvostin ja arvostan yksinkertaista Lada-patarautatekniikkaa korkeammalle kuin hajoilevaa hitekkiä.

Ilman Ladan laatuvaihtelua ko merkillä olisi paljon parempi maine Suomessa. Oikeastaan Neuvostoliiton "tavaramerkki" olikin paska laatu.

Hauska muisto 80-luvulta. Olin tekemisissä neuvostovirolaisten kanssa ja kävin jopa kotonaan. Heillä oli aito neuvostovideonauhuri! Se oli kuitenkin käännetty etupaneeli seinään päin, koska lcd-näyttö oli käsittämättömän kirkas, vilkkui, ja kellonaikaa ei pystynyt asettamaan. Ilmeisesti musta teippi statuskoneen pinnassa olisi ollut nolo. Tai ehkä Kaubamajasta oli musta teippi loppu.

Säälittävää. Neuvostoeestin eliittiin kuuluvat kulttuurihenkilöt olivat Suomessa käydessään kuin orpolapset lelukaupan ikkunan ääressä. Siihen se neukkula kosahti: elämä oli paskaa.