News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2015-03-24 Germanwings 4U 9525 putosi Ranskan Alpeilla

Started by Ajattelija2008, 24.03.2015, 16:12:13

Previous topic - Next topic

Leijona78

"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

Ink Visitor

Tahallaan aiheutettuja lentoturmia on ollut ennenkin

Jos Germanwingsin turma osoittautuu tahallaan aiheutetuksi, ei se ole ensimmäinen laatuaan. Vuonna 1999 tapahtui lentoturma, jota on pidetty lentäjän aiheuttamana.

Kyseessä oli Egyptairin lento Los Angelesista Kairoon. Boeing 767 -kone syöksyi Atlanttiin, ja kaikki koneessa olleet 217 ihmistä kuolivat.

Egyptin viranomaiset ovat pitäneet kiinni siitä, että turma johtui koneen viasta, mutta amerikkalaiset pitävät turmaa tahallaan aiheutettuna

http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/ulkomaat/item/71113-tahallaan-aiheutettuja-lentoturmia-on-ollut-ennenkin
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Leijona78

#182
Facebookprofiilin mukaan vaikuttaa ihan perusjampalta.

Saanut positiivista palautetta vuonna 2013: http://aviation-business-gazette.com/A44/B58/Pilot-Andreas-Guenter-Lubitz-Rheinland-Pfalz-.html
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

mikkoR

Ei sitä koskaan tiedä milloin ihminen hulluksi tulee...

Minulla on mielessä vain ihmisten epätoivo kun tajuavat kapteenin hakkaavan ohjaamon ovea paskaksi samalla kun kone vajoaa.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Riukulehto

"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014

RP

Quote from: Ink Visitor on 26.03.2015, 14:56:00
Tahallaan aiheutettuja lentoturmia on ollut ennenkin

Jos Germanwingsin turma osoittautuu tahallaan aiheutetuksi, ei se ole ensimmäinen laatuaan. Vuonna 1999 tapahtui lentoturma, jota on pidetty lentäjän aiheuttamana.

onpa noita ollut muitakin:
http://en.wikipedia.org/wiki/SilkAir_Flight_185
http://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Air_Maroc_Flight_630
http://en.wikipedia.org/wiki/LAM_Mozambique_Airlines_Flight_470
http://en.wikipedia.org/wiki/Japan_Airlines_Flight_350
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Siili

Millaisia proseduureja on nykyohjeissa siltä varalta, että miehistön jäsen sekoaa ja pitää saada jotenkin toimintakyvyttömäksi?

Luulenpa, että vaikka joku lentoemo olisikin ollut perämiestä kaitsemassa suljetussa ohjaamossa kapteenin kusitauon aikana, emo ei olisi voinut kummoista tehdä.

kriittinen_ajattelija

Ok, ok nyt esitän uuden "salaliittoteorian" joka tuskin on totta:

QuoteAndreas Lubitz oli kotoisin Reininmaa-Pfalzin osavaltiosta Montabaurin kaupungista, jossa hän asui vanhempiensa kanssa.
Kuvitteli kait parka, että saisi pi""a jos pääsisi lentäjäksi, mutta ei se nyt vaan mene niin nykypäivänä. Itkuparq kohtauksessa sitten teki "laajennetun joukkoitsemurhan"

Menee samaan sarjaan kuin se Batman elokuva murhaaja joka niinikään lahtasi puoli elokuvasalia kun ei saanut pi""a vaikka oli akateemisesti menestynyt.
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Riukulehto

"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014

ArtturiE

Quote from: P on 26.03.2015, 10:14:57
Quote from: Ajattelija2008 on 26.03.2015, 10:10:39
http://m.smh.com.au/business/aviation/germanwings-plane-crash-a320-pilot-says-copilot-can-be-locked-out-of-cockpit-20150326-1m82vb.html
Tuolla sanotaan, että ulkopuolella oleva voi naputella oveen turvakoodin ja ovi aukeaa jonkun ajan kuluttua, JOS sisällä oleva ei estä avautumista jollain näppäilyllä.

Jos noin on, niin sisällä oleva pilotti esti toisen pääsyn sisään tietoisesti laskun aikana.

Kyseessä oli siis mitä ilmeisimmin tahallinen teko. Pilottien nimien salaaminen johtunee siitä, että lentoyhtiö heti epäili terroritekoa.

Tuo yhdessä nimien panttaamisen jatkumisen kanssa vahvistaa epäilystä entisestään. Mitähän siellä nauhalla ihan lennon loppuvaiheessa kuuluukaan? Herää lieviä epäilyksiä.
Värisee kuin siivet turbulenssissa.
Peace. And that really has nothing to do with islam.
-Pat Condell
Jussi Halla-aho pääministeriksi 2019
Laura Huhtasaari presidentiksi 2024
Giorgia Meloni http://www.fratelli-italia.it
Matteo Salvini http://www.leganord.org

"keskiaasialainen"


Monokulttuuri FM
https://www.youtube.com/channel/UCXDMEjhhzvzqJQvXUPWVXfA

Leijona78

Quote from: Siili on 26.03.2015, 15:14:33
Millaisia proseduureja on nykyohjeissa siltä varalta, että miehistön jäsen sekoaa ja pitää saada jotenkin toimintakyvyttömäksi?

Luulenpa, että vaikka joku lentoemo olisikin ollut perämiestä kaitsemassa suljetussa ohjaamossa kapteenin kusitauon aikana, emo ei olisi voinut kummoista tehdä.

Niin. Tässä se onkin että lennon onnistuminen vaatii että a) kone toimii b) lentäjä ja/tai perämies ei friikkaa c) kukaan ei kaappaa konetta. jos jokin edellämainituista osuu kohdalle niin tilanne on huono.
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

Nuivanlinna

Quote from: Siili on 26.03.2015, 15:14:33
Millaisia proseduureja on nykyohjeissa siltä varalta, että miehistön jäsen sekoaa ja pitää saada jotenkin toimintakyvyttömäksi?

Luulenpa, että vaikka joku lentoemo olisikin ollut perämiestä kaitsemassa suljetussa ohjaamossa kapteenin kusitauon aikana, emo ei olisi voinut kummoista tehdä.

No ainakin olisi ollut mahdollisuus aukaista kapteenille ovi, mutta ei aukotonta turvallisuutta saa aikaiseksi mitenkään. Pitäisi olla 5 ensimmäistä penkkiriviä turvallisuushenkilökuntaa, vartijoita, mielisairaanhoitajia, psykologeja ym... lentäjän sekoamisen varalta.

Ihmiseen se on jatkossakin vain luotettava kaikesta huolimatta, ihmisten maailmassa.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Dharma

Arvaisin, että tämän johdosta ilmailun sääntöjä muutetaan niin, ettei lentäjä voi jäädä yksin ohjaamoon.



Tokugawa Ieyasu

Quote from: Markus Bunders on 26.03.2015, 15:39:23
Arvaisin, että tämän johdosta ilmailun sääntöjä muutetaan niin, ettei lentäjä voi jäädä yksin ohjaamoon.
Koko poppoo lähtee yhdessä pissalle, ja mitähän ohjaamossa silloin tapahtuukaan.
"The strong manly ones in life are those who understand the meaning of word patience". - Tokugawa Ieyasu

Dharma

Quote from: Tokugawa Ieyasu on 26.03.2015, 15:43:10
Quote from: Markus Bunders on 26.03.2015, 15:39:23
Arvaisin, että tämän johdosta ilmailun sääntöjä muutetaan niin, ettei lentäjä voi jäädä yksin ohjaamoon.
Koko poppoo lähtee yhdessä pissalle, ja mitähän ohjaamossa silloin tapahtuukaan.

Väärä kanava.  8) Stuertti ohjaamoon, kun ohjaaja poistuu.

Dharma

Onkohan turvaovi tappanut enemmän kuin pelastanut?

Dharma

Mielestäni turman syy kaikessa raadollisuudessaan oli kuitenkin paras mahdollinen. Pahinta olisi ollut tuntematon tekninen ongelma erittäin yleisessä konetyypissä. Toiseksi pahinta olisi ollut terrori-isku, koska sille voisi odottaa jatkoa.

RP

Quote from: Markus Bunders on 26.03.2015, 15:39:23
Arvaisin, että tämän johdosta ilmailun sääntöjä muutetaan niin, ettei lentäjä voi jäädä yksin ohjaamoon.

Paljonko se auttaisi? Kuka todennäköisesti voittaisi tappelun kapteenin ja lentoemon välillä? Kapteeni saa lyödä ensimmäisen iskun.

Toki jos lentoemo iskee ensimmäiseksi (vaikka jollakin sopivalla esineellä takaraivoon), niin sitten meillä olisi ensimmäinen lentoemon tekemä joukkomurha.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Jaska Pankkaaja

Turhaa tuli hiukan epäiltyä että puikoissa olisi ollut mähömmätti  :flowerhat:
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Dharma

Quote from: RP on 26.03.2015, 15:45:53
Quote from: Markus Bunders on 26.03.2015, 15:39:23
Arvaisin, että tämän johdosta ilmailun sääntöjä muutetaan niin, ettei lentäjä voi jäädä yksin ohjaamoon.

Paljonko se auttaisi? Kuka todennäköisesti voittaisi tappelun kapteenin ja lentoemon välillä? Kapteeni saa lyödä ensimmäisen iskun.

Toki jos lentoemo iskee ensimmäiseksi (vaikka jollakin sopivalla esineellä takaraivoon), niin sitten meillä olisi ensimmäinen lentoemon tekemä joukkomurha.

Lentokoneissa on paljon näennäisturvallisuutta ylläpitäviä sääntöjä. Esimerkiksi pelastusliivit.

Faidros.

Quote from: Markus Bunders on 26.03.2015, 15:48:47
Lentokoneissa on paljon näennäisturvallisuutta ylläpitäviä sääntöjä. Esimerkiksi pelastusliivit.

Laskuvarjo ois päheempi!
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

qwerty

Quote from: RP on 26.03.2015, 15:13:28
Quote from: Ink Visitor on 26.03.2015, 14:56:00
Tahallaan aiheutettuja lentoturmia on ollut ennenkin

onpa noita ollut muitakin:
http://en.wikipedia.org/wiki/SilkAir_Flight_185
http://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Air_Maroc_Flight_630
http://en.wikipedia.org/wiki/LAM_Mozambique_Airlines_Flight_470
http://en.wikipedia.org/wiki/Japan_Airlines_Flight_350

Air Crash Investigation ohjelmassa arvattiin samaa syytä myös Malaysian 370:lle. (jakso Youtubessa, ainakin toistaiseksi)

On ainakin yksi tapaus ajalta ennen turvaovia, jossa kaappari ampui miehistön ja ohjasi koneen syöksymään maahan. Vuonna 1987, Pacific Southwest Airlines Flight 1771. Tuo ei liene kovin helppoa nykysäännöillä. Asetta ei saa koneeseen ja ohjaamoon ei pitäisi päästä. Kunhan mainitsin. edit: Niin ja 9-11 kaapparit tietenkin myös.
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

Dharma

Quote from: Faidros. on 26.03.2015, 15:54:54
Quote from: Markus Bunders on 26.03.2015, 15:48:47
Lentokoneissa on paljon näennäisturvallisuutta ylläpitäviä sääntöjä. Esimerkiksi pelastusliivit.

Laskuvarjo ois päheempi!

Laskuvarjon ongelma on se, että sitä voidaan turvallisesti käyttää lentokoneessa vain, jos kone on riittävän ehjä lentämään tasaisesti. Tällöinkin pitäisi käytännössä olla peräovi, josta hypätä. Ja tällaisenhän koneen pystyy laskemaan! Laskuvarjoja olisi voitu käyttää parissa onnettomuudessa, joissa kaikki kolme hydrauliputkistoa vaurioiutuivat yhtä aikaa ja koneesta tuli ohjauskelvoton pl. moottorien työntövoiman hienosäätö.

Siili

Quote from: Markus Bunders on 26.03.2015, 15:39:23
Arvaisin, että tämän johdosta ilmailun sääntöjä muutetaan niin, ettei lentäjä voi jäädä yksin ohjaamoon.

Jenkeissä taitaa tuollaiset säännöt jo ollakin.  Tosin jos perämies/kapteeni on päättänyt laajennetusta itsemurhasta, ei tuollaisen (fyyisesti selvästi heikomman) esiliinan eliminoiminen ole kovin suuri lisäponnistus.  Vai annettasiinko esiliinalle ase (esim. taser) valvonnan onnistumisen varmistamiseksi? 

P

Quote from: ArtturiE on 26.03.2015, 11:53:09
Quote from: Tunkki on 24.03.2015, 18:13:44
Quote from: Ajattelija2008 on 24.03.2015, 18:00:45
Veikkaan kuitenkin tahallista tekoa.

Älä ole liian varma, vastaavaa on sattunut: http://en.wikipedia.org/wiki/Helios_Airways_Flight_522

Tuo url kertoo kuinka käy kun maassa paineistuksia testaava mekaanikko unohtaa jonkun hantaakin väärään asentoon, ja lennossa kone ei paineistu lainkaan. Ei edes varoittele
pilotteja. Tajun menetys kaikille ja täysituho.

Jos noin olisi, pitää konetyyppi laittaa lentokieltoon välittömästi.

Tossa Helioksen jutussa se kone varoitteli kolmasti paineistuksen manuaaliasetuksesta, mutta sotkivat ohjaamossa sen johonkin lähtövalmiuden varoitusääneen, joka ei voi kuulua lennossa. Eivät välittäneet, vaikka kone tiputti automatisoidusti matkustamon happinaamarit paisneistuksen puutteen vuoksi. Yrittivät vielä lennonjohdosta varmistaa, että paineistus on kunnossa, mutta lentäjät sähläsivät ja etsivät ilmastoitilaitteen breikkereitä, kunnes saavuttivat radiohiljaisuuden hapenpuutteessa...
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

starsailor

Aika poikkeuksellinen laajennettu itsemurha, jos ei sano mitään - ei sanan sanaa. Yleensä pitäisi löytyä edes joku viesti tai selitys teon motiiveista. Luulisi, että kuuluisi jotain itkun sekaista hysteeristä naurua, kun ohjaa konetta kohti vuorta. Lisäksi miksi kone on laskeutunut suhteellisen rauhallisesti, siis normaalilla tyylillä, kun lentäjä olisi voinut laittaa nokan alas ja syöksyä pystysuoraan maahan. Samalla olisi taannut ettei kukaan pysty tekemään mitään painovoiman ansiosta.
"Suomalaisen ihmisen geeneissä on orja-, setä Tuomo- ja pelkurigeeni. Ja se on tyhmä kuin aasi. Aasin järki ja cuckold-sielu." Jorma M.

Kyklooppi

#207
Jos tahallaan niin mikähän aiheutti?
Saadaanko koskaan tietää..
Ihmisjäte.

RP

Quote from: Siili on 26.03.2015, 15:58:51
Vai annettasiinko esiliinalle ase (esim. taser) valvonnan onnistumisen varmistamiseksi?

Toivottavasti ei sentään. Sitten saisi pelätä, että kapteenin/perämiehen ohella koneen voisi tuhota myös lentoemäntä/stuertti.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

P

Quote from: Markus Bunders on 26.03.2015, 15:39:23
Arvaisin, että tämän johdosta ilmailun sääntöjä muutetaan niin, ettei lentäjä voi jäädä yksin ohjaamoon.

Joku pitämään kädestä?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991