News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Aulikki Lehtinen: Islamilainen feminismi muslimiyhteisössä (gradu)

Started by Kemolitor, 07.08.2014, 20:18:39

Previous topic - Next topic

Kemolitor

Islamilainen feminismi muslimiyhteisössä - suomalaisten ja ruotsalaisten muslimifeministien näkemyksiä

Aulikki Lehtinen
Helsingin yliopisto
Valtiotieteellinen tiedekunta
Yleinen valtio-oppi
Maailmanpolitiikan linja
Pro gradu -tutkielma
Maaliskuu 2014


Tiivistelmä:
Quote
Tässä pro gradu –tutkielmassa käsitellään islamilaista feminismiä muslimiyhteisössä teoriatasolla sekä suomalaisten ja ruotsalaisten muslimifeministien näkemysten ja kokemusten kautta. Islam on Euroopassa ja globaalissa maailmassa kannattajamäärältään nopeimmin kasvava uskonto. Suomessa muslimeja oli vuonna 2012 yli 60 000. Maailmanpolitiikkaan islam kiinnittyy toiseutensa kautta: islam on edelleen lännen toinen.

Islamilainen feminismi on poliittis-uskonnollinen liike, joka tavoittelee naisten ja miesten välistä tasa-arvoa kaikilla alueilla. Akateeminen islamilainen feminismi puolestaan on monitieteistä pyhien tekstien tulkintaa, jossa käytetään erityisesti hermeneuttista menetelmää. Sen metodologiat ovat klassisen islamin mukaisesti ijtihad eli uskonnon lähteiden itsenäistä tutkimusta ja tafsir eli Koraanin selitystä, tulkintaa. Islamilainen feminismi vakiintui vasta 2000-luvun alussa, mutta jo jotkut 1990-luvun alussa ilmestyneet teokset nimettiin islamilaiseksi feminismiksi.

Musliminaisista ja feminismistä on Euroopassa tutkimuksia vain jonkin verran, Suomessa ei lainkaan. Tutkimuskenttä islamilaisesta feminististä ja sitä toteuttavista musliminaisista huutaa tyhjyyttään, ja islam on tärkeä paitsi muslimeille, myös tiedeyhteisölle ja suomalaiselle valtaenemmistölle. Aineisto koostuu kahdeksan muslimifeministin haastatteluista, joita on analysoitu postkolonialistisen feministisen teorian kautta. Postkolonialistinen teoria on yksi uudemmista maailmanpolitiikan kriittisistä teorioista. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastetteluina.

Tutkimuskysymykset olivat: Miten islamilainen feminismi kytkeytyy maailmanpolitiikan keskeisiin kysymyksiin, mitä jännitteitä liittyy islamilaiseen feminismiin ja miten islamilaisen feminismin sisältämät jännitteet ilmenevät suomalaisten ja ruotsalaisten muslimifeministinaisten kokemuksissa ja näkemyksissä muslimiyhteisöstä. Suomalaisten ja ruotsalaisten naisten näkemykset havainnollistavat tutkimuksen kohdetta eli islamilaista feminismiä, musliminaisten toiseutta muslimeina ja naisina ja islamista lännen toisena.

Tutkimuksen perusteella ilmeni, että islamilaisen feminismin sisältämät jännitteet kytkeytyivät kaikki todellisuuden ja ihanteen tuomaan ristiriitatilanteeseen. Jännitteet olivat: patriarkaalinen muslimiyhteisö, muslimeihin kohdistuvat asenteet valtaväestön taholta, länsimaisen feminismin taakka ja feminismin yhdistyminen länsimaisuuteen, jännitteet islamin ihanteiden ja todellisuuden välillä sekä positiivis-negatiivinen tulevaisuudenkuva. Aineisto ja tutkimuskirjallisuus kohtasivat jokaisen jännitteen kohdalla.

Suomessa ja Ruotsissa on muslimifeministejä, jotka elävät sukupuolittuneessa muslimiyhteisössä. Heidän toimintansa mahdollisuuksia rajoittavat yhteisön patriarkaaliset käytännöt ja islamin opilliset tulkinnat, jotka muodostavat suuren haasteen muslimiyhteisössä. Islamilaista feminismiä ei tarvittaisi, jos naisten oikeudet, vapaus ja sukupuolten tasa-arvo toteutuisivat kaikilla tasoilla. Tämän tutkimuksen lisäämän tietämyksen myötä voi olla mahdollista vahvistaa muutosprosessia ei vain muslimiyhteisössä, vaan uuspatriarkaattisessa maailmassa kaiken kaikkiaan sekä valtaväestön asenteissa islamia kohtaan Suomessa.

Gradun tekijä tunnetaan paremmin etunimellä Isra. Periaattessa gradu pitäisi lukea graduna tekijän persoonasta välittämättä, mutta tämä on minusta vähän eri tilanne, koska kyseessä on kuitenkin melkoisen (ainakin tämän foorumin kannalta) tunnettu henkilö.

Studio55: Suomalainen nainen: Tämän vuoksi käännyin muslimiksi

HS: Suomalainen muslimifeministi puolustaa huivin käyttöä
tähän kirjoitukseen kommentti:
Rashid Hämäläinen: Isra Lehtinen ja tyrannimiehet
johon sitten kommentti:
Feminismiä ja uskonoppineita
Kirjoitusta käsittelevä ketju:
https://hommaforum.org/index.php?topic=84186.0

lisäksi:
Monitori 3/2003: Muslimilapset suomalaisessa koulussa
jota kirjoitusta kommentoi Kullervo Kalervonpoika:
Mitä Isra Lehtinen tarkoittaa?

Islamilainen feminismi on käsitteenä minulle vähän kummajainen, tiivistelmässä todetaan: "Islamilainen feminismi on poliittis-uskonnollinen liike, joka tavoittelee naisten ja miesten välistä tasa-arvoa kaikilla alueilla" mutta entä jos jätettäisiin alusta pois sana islamilainen. Eikö sama määritelmä kata feminismin yleensäkin, miesten ja naisten välisen tasa-arvon tavoittelun. Miten islamilainen feminismi eroaa feminismistä yleensä tai kristillisestä, juutalaisesta, buddhalaisesta, hindulaisesta ym. feminismistä? Ehkä gradu vastaa näihin kysymyksiin.

Toinen asia, joka tiivistelmän lukemisen jälkeen jäi mielessäni pyörimään on tutkimuksen kohdistaminen Suomessa ja Ruotsissa asuviin islamiin kääntyneisiin. Onhan paljon helpompaa olla feministi Suomessa tai Ruotsissa kuin jossakin oikeassa muslimimaassa.  Miten feminismi sitten oikeissa muslimivaltioissa toimii, miten jaksaa islamilainen feminismi Saudi-Arabiassa, Iranissa tai Somaliassa?


Luku 1. Johdanto s. 1 - 6

Quote
s. 1: Tämä pro gradu –tutkielmani käsittelee islamilaista feminismiä muslimiyhteisössä suomalaisten ja ruotsalaisten muslimifeministien näkemysten kautta. Islam on näissä maissa samoin kuin Euroopassa ja globaalissa maailmassa määrällisesti nopeimmin kasvava uskonto sekä syntyvyyden että islamiin palaamisen kautta.

Tätä piti heti alkaa ihmettelemään. Islamiin palaaminen tarkoittaa siis kääntymistä islamiin. Minusta tuntuu, että syntyvyys on se oleellinen tekijä islaminuskoisten määrän kasvussa, siihen verrattuna islamiin kääntyvien määrä on aika marginaalinen.

Tästä omaperäisestä terminologiastaan kirjoittaja onneksi selventääkin:

Quote
Käytän tekstissä islamilaista ilmaisua "islamiin palaaminen" tarkoittamaan niin sanottua käännynnäisyyttä, uskonnon aikuisiällä vaihtamista. Tämä on tietoinen valinta, jotta vähemmistön – sekä kuvatun ryhmän että graduntekijän - ääni tulisi esiin.

Minusta gradussa mieluummin pitäisi käyttää yleisesti käytössä oleviä termejä, ei uskonnon omia käsitteitä. Yleisestihän puhutaan käännynnäisyydestä, kun tarkoitetaan uskonnan vaihtamista aikuisiällä, palaaminen kuulostaa helposti siltä, että välillä islamista muuhun uskontoon vaihtanut palaa takaisin. Tiedän kyllä, että muslimien mielestä kaikki ihmiset syntyvät muslimeina, jolloin islaminuskoon siirtyminen on palaamista lähtötilanteeseen.

Quote
s. 2: Länsimaissa on monia pinttyneitä käsityksiä islamista ja muslimeista. Yksi tällainen on käsitys islamista naista alistavana uskontona, ja osaltaan tämä tutkimus on vastaus käsityksen yksisilmäisyyteen.

Pinttynyt käsitys tarkoittaa minusta käsitystä, joka on jäänyt elämään mutta ei enää pidä paikkaansa. Toisaalta jos käsitys islamista naista alistavana uskontona ei pidä paikkaansa, niin mihin sitten tarvitaan islamilaista feminismiä.

Quote
s. 4: Tämä tutkimus havainnollistaa kuuden islamiin palanneen ja kahden muslimikodissa kasvaneen suomalaisen ja ruotsalaisen musliminaisen toiseutta muslimeina, naisina ja feministeinä. Yksi kerrostuma näiden naisten toiseudessa on vähemmistöasema yhteisöissään, sillä Suomen ja Ruotsin kuten monen muunkin Euroopan maan muslimien enemmistön muodostavat niin sanotut ensimmäisen polven maahanmuuttajamuslimit, jotka ovat tulleet tänne aikuisiässä.

s. 5: Tutkimuksen omakohtaisuus nousee siitä, että olen itse suomalainen muslimifeministi. Minua ohjaa, kuten feministitutkijoita yleensäkin, toive asioiden kääntymisestä parempaan, ja tiedon tuottamisessa ovat mukana siinä mielessä poliittiset päämäärät, että haluan saada aikaan keskustelua ja muutosta.


Luku 2. Tutkimuskysymykset s. 7

Quote
s. 7: Haen tällä tutkimuksella vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
1) Miten islamilainen feminismi kytkeytyy maailmanpolitiikan keskeisiin kysymyksiin?
2) Mitä jännitteitä liittyy islamilaiseen feminismiin?
3) Miten islamilaisen feminismin sisältämät jännitteet ilmenevät suomalaisten ja ruotsalaisten muslimifeministinaisten kokemuksissa ja näkemyksissä muslimiyhteisöstä?


Luku 3. Teoreettinen viitekehys ja aiempaa tutkimusta s. 7 - 25

Quote
s. 10: Maailmanpolitiikan tutkimuksen perinteiset kriittiset suuntauksethan ovat olleet marxilaisuus, postmodernismi ja feminismi, ja postkolonialistinen tutkimus tuo tähän oman lisänsä. Valtavirran kansainväliset suhteet lähtevät eurosentrisestä näkökulmasta, kun taas kriittiset teoriat eivät huomioi etnisyyden, luokan ja sukupuolen vaikutusta tutkimuksen tuottamisessa. Feminismin heikkoutena Chowdry ja Nair näkevät, ettei se näe sukupuolella olevan suhdetta (uus)imperialismiin ja etnisyyteen. Postkolonialistinen feministinen tutkimus onkin kiinnittänyt tähän huomiota ja esittänyt tästä kritiikkiä valtavirtafeminismiä kohtaan. Postkolonialismin keskeinen merkitys on heidän mukaansa siinä, että se auttaa ymmärtämään vallan ja hierarkian rakentumista. Lisäksi se haastaa lännen tiedollisen, ideologisen ja poliittisen vallan sekä eliitin käsitykset.

s. 12: Suomessa me–he-ajattelu puolestaan näkyy esimerkiksi perussuomalaisten mielipiteissä maahanmuuttajista ja erityisesti muslimeista.

s. 13: islam säilytti yleisesti katsottuna merkityksensä muslimien keskuudessa siirtomaavallan ajan, vaikka oli myös ääniä, joiden mielestä islam oli osasyy arabimaailman jälkeenjääneisyyteen.

Minä voin myös antaa oman ääneni tälle näkemykselle.

Quote
s. 15: Nykyiset muslimien traumat puolestaan ovat pitkälti peräisin kolonialismista, joka jätti muslimimaat yhdellä sanalla ilmaistuna 'tyhjiöön'. Eurooppa yrittää vieläkin sopeutua siihen, että muslimit ovat täällä ja vieläpä pysyvästi, mikä on nähtävissä muun muassa oikeistopopulistien suosiossa eri maissa.

Niin, pitäisikö Euroopan sopeutua siihen, että muslimit ovat täällä vai pitäisikö muslimien sopeutua siihen, että he ovat Euroopassa?

Oikeistopopulisten suosio voi myös johtua siitäkin, etteivät kaikki halua sopeutua muslimien määrän jatkuvaan kasvuun ja heidän mukanaan tuomiinsa ongelmiin. Sopeutumista voisi miettiä myös toisinpäin: oikeistopopulistien suosioon voi vaikuttaa se, etteivät Eurooppaan tulleet muslimit halua sopeutua Eurooppaan vaan haluavat fanaattisesti säilyttää mukanaan tuomansa, huonosti moderniin länsimaiseen yhteiskuntaan sopivat tapansa ja käsityksensä.

Quote
s. 15: Jaakko Hämeen-Anttila toteaa islamin mediakuvasta, että muslimit ja varsinkin Lähi-idästä kotoisin olevat maahanmuuttajat nähdään yksioikoisten stereotypioiden, kuten uskonnollisen fanaattisuuden ja naisten alistamisen kautta.

Mistähän voisi johtua, että uutisista saa päivittäin lukea uskonnollisuudesta fanaattisuudesta ja naisten alistamisesta juuri muslimeihin liittyen. Median vääristelyähän se tietysti vain on.

Quote
s. 16: Kuten vaikkapa Ania Loomba hieman kärjistäenkin esittää, muslimeja pidetään kykenemättöminä sopeutumaan täysin länsimaisiin yhteiskuntiin. Kuten historian tarkastelukin yllä osoitti, ei ole sattumaa, että nimenomaan muslimeja pidetään barbaarisina ja taipuvaisina väkivaltaan.

Sitten syyllistetään suomalaiset, orjalaivojen tervasta ei kirjoittaja kuitenkaan taida olla tietoinen:

Quote
s. 17: Ruotsi ja Suomikaan eivät ole välttyneet kolonialismilta, minkä postkolonialistiset tutkijat ovat osoittaneet. Salla Tuori tiivistää, ettei kolonialismia ole pidetty osana suomalaista perintöä, sillä maamme ei koskaan ollut siirtomaavalta. Suomi itse oli ensin Ruotsin ja sitten Venäjän vallan alla. Suomi kuitenkin kolonialisoi saamelaiset, mikä on tunnustettu vasta aivan viime vuosina. Saamelaisten lisäksi romanit ja aiemmin myös juutalaiset ovat kohdanneet Suomessa väkivaltaa ja syrjintää pitkälti etnisestä alkuperästä (aiemmin puhuttiin 'rodusta') johtuen. Nykyään muslimit ovat kokeneet syrjintää uskonnon vuoksi tai erityisesti somalialaiset etnisen alkuperänsä vuoksi.

s. 19: Ikään kuin Spivakin hengessä tämä tutkimus poikkeaa niistä tutkimuksista, joita musliminaisista on Suomessakin tehty: tutkija purkaa länsimainen–muslimi –vastakohta-asettelua olemalla itse länsimainen muslimi ja tutkimalla taustayhteisöään. Samalla tavoin haastateltavat ovat länsimaisia muslimeja. He ovat on muslimeja, feministejä ja länsimaissa kasvaneita ja he haastavat olemassaolollaan paitsi uskonnollisen yhteisönsä myös länsimaisen valtavirtafeminismin ja suomalaisen/ruotsalaisen valtaväestön.

s. 22: Yksi haasteista islamilaiselle feminismille onkin juuri länsimainen valtavirtafeminismi. Entinen presidentti Tarja Halonenkin esitti useassa yhteydessä julkisesti, kuinka musliminaisen pitäisi riisua huivinsa Suomeen tullessaan.


Luku 4. Islamilainen feminismi s. 26 - 36

Quote
s. 27: Feminismiä islamin viitekehyksessä esiintyi jo 1980-luvulla. Pakistanilaisamerikkalainen Riffat Hassan oli ensimmäisiä itseään feministiteologeiksi kutsuneita ja hän julkaisi 1980-luvun alussa ensimmäisen feministisen tulkintansa Koraanista. Samoin Azizah al-Hibri julkaisi artikkeleja islamista ja feminismistä 1980-luvun alussa. Kummankin kritiikin kohteena oli patriarkaattinen "islam" eli islam sellaisena kuin sitä nykyään harjoitetaan, mutta ei – Hibrin sanoin – "todellinen islam".

Käsitteeseen "todellinen islam" olen törmännyt eri yhteyksissä aika usein. Mutta jos 99 ihmistä harjoittaa islamia yhdellä tavalla ja yksi jollakin toisella tavalla, niin voiko tämä yksi toisinajattelija kovinkaan uskottavasti sanoa edustavansa todellista islamia.

Quote
s. 28: Ei ole olemassa täyttä yksimielisyyttä siitä, missä islamilainen feminismi syntyi. Toiset sanovat sen syntyneen lännessä, toiset että se syntyi ensin "idässä" eli muslimimaissa . Selvää on kuitenkin, että se syntyi lännen ja idän yhteisvaikutuksesta. Länsimaissa islamilaisen feminismin syntyyn vaikuttivat sekä muslimimaista muuttaneet kuten Barlas että islamiin palanneet kuten Wadud.

s. 29: Barlasin mielestä on mahdollista puhua patriarkaatista ja muista feministisistä käsitteistä sekä sukupuolten tasa-arvosta, ja kuitenkin lukea islamia aivan toisin kuin Mernissi ja muut sekulaarit feministit. Barlas kuitenkin myöntää, että jos hänen ymmärryksensä Koraanista on feminismiä siksi, että se perustuu Koraaniin, niin sitten hän on islamilainen/muslimi- feministi.

Tuossa lainauksessa kiteytyy hyvin se, minkä minä näen ongelmana ja suorastaan vaarana islamissa. Tosin kohta "lukea islamia" ei minulle auennut, tarkoittikohan kirjoittaja Koraanin lukemista? Jos kaikkiin asioihin löytyy ratkaisu ja toimintamalli Koraanista ja toisaalta Koraania voidaan tulkita erittäin monella tavalla jokaisen tulkitsijan pitäessä omaa tulkintaansa ainoana oikeana, niin lopputulos voi olla vaarallinen. Onhan kristinuskokin hajonnut moniin lahkoihin sen perusteella, miten Raamatunkohtia tulkitaan, mutta maailmassa on kuitenkin nykykään huomattavasti vähemmän ihmisiä, jotka etsivät Raamatusta ohjeita esimerkiksi lakien säätämiseen.

Quote
s. 30: Islamilaisessa feminismissä epistemologinen (=tiedollinen, tietoteoreettinen) puoli on keskeisessä asemassa. Se hakee vastauksia kysymyksiin sellaisiin kysymyksen kuten: miten tiedämme ja mitä tiedämme naisten oikeuksista uskonnossa, jotta uskonnollinen patriarkaatti voidaan haastaa sisältä käsin. Islamilaisessa feminismissä tavoite on kutsua musliminaisia palaamaan islamin ensisijaisiin kirjallisiin lähteisiin, joita ovat Koraani ja hadithit, ja tulkitsemaan niitä omasta näkökulmastaan.

s. 32: Musliminaisten roolit ja käytös ovatkin monessa yhteiskunnassa varsin säädeltyjä, vaikka myös länsimaisissa yhteiskunnissa on paljon normeja naisille. Islamilainen feminismi haluaa purkaa nämä patriarkaaliset rakenteet.

Kirjoittaja varmaankin tarkoittaa, että musliminaisten roolit ja käytös ovat monessa muslimiyhteiskunnassa varsin säädeltyjä. Ei Suomessa tai Ruotsissa ole musliminaisten käytöstä mitenkään säädelty paitsi heidän omien uskonveljiensä ja -siskojensa taholta. Tästä säätelystä olisi ollut mukava kuulla muutama esimerkki, haluaako islamilainen feminismi esimerkiksi purkaa huivinkäyttöpakon?

Quote
s. 32: Yhdistävänä tekijänä erilaisille islamilaisille feminismeille on sitoutuminen naisten vapautukseen, oikeuksiin ja tasa-arvoon, joita tässä luvussa tuon esiin eri näkökulmista tarkasteltuna. Naiset kokevat syrjintää työssä, kotona ja yhteiskunnassa sukupuolensa takia, ja islamilaisen feminismin aktivistit toimivat tämän tilanteen muuttamiseksi ja naisten elämän parantamiseksi tavoitteenaan tasa-arvo kaikilla tasoilla.

s. 33: Pepicelli puolestaan tuo esiin myös muslimimaista muuttaneiden merkityksen islamiin palanneiden ohella sanomalla, että islamilainen feminismi kasvaa muslimien diasporassa ja islamiin palanneiden yhteisöissä lännessä.

Länsimaissa on turvallisempaa esittää omia Koraanin tulkintoja ja ajatuksiaan naisten asemasta. Muslimimaissa sellaiset näkemykset on parempi pitää omana tietonaan.

Quote
s. 33: Islamilaisen lain tulkinnat ovatkin keskeisiä islamilaisessa feministisessä tutkimuksessa, sillä lait liittyvät olennaisesti muslimien käytännön elämään. Puhutaankin "muslimilaeista" eli niistä laeista, jotka ovat tänä päivänä muslimeilla käytössä ja joita pidetään "islamilaisena lakina".

Kirjoittajan mielestä ilmeisesti muslimilait ja islamilainen laki ovat eri asia.

Quote
s. 35: En lähde laajemmin esittelemään islamilaista feminismiä muslimimaissa, sillä se ei kuulu tutkimukseni rajaukseen.

Valitettava rajaus, feminismi muslimimaissa olisi ollut oikein kiinnostava aihe ja toisaalta paljon kiinnostavampi aihe kuin islamilainen feminismi Suomessa tai Ruotsissa.


siviilitarkkailija

Islamilainen feminismi muslimimaissa...sitä ei ole eikä tule ellei sellaiseksi lasketa akan turpaan vetoa. "Lyö naista oikein" ei taida mahtua häpeäyliopiston käsitemaailmaan.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Iloveallpeople

Aulikki Lehtinen on todennäköisesti muslimi itsekin, koska käyttää tutkielmassaan muslimien propagandatermia "Islamiin palannut".
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Tosiasiallinen Nuiva

Quotes. 17: Ruotsi ja Suomikaan eivät ole välttyneet kolonialismilta, minkä postkolonialistiset tutkijat ovat osoittaneet. Salla Tuori tiivistää, ettei kolonialismia ole pidetty osana suomalaista perintöä, sillä maamme ei koskaan ollut siirtomaavalta. Suomi itse oli ensin Ruotsin ja sitten Venäjän vallan alla. Suomi kuitenkin kolonialisoi saamelaiset, mikä on tunnustettu vasta aivan viime vuosina. Saamelaisten lisäksi romanit ja aiemmin myös juutalaiset ovat kohdanneet Suomessa väkivaltaa ja syrjintää pitkälti etnisestä alkuperästä (aiemmin puhuttiin 'rodusta') johtuen. Nykyään muslimit ovat kokeneet syrjintää uskonnon vuoksi tai erityisesti somalialaiset etnisen alkuperänsä vuoksi.

Aika huvittavaa, että hän väittää Suomen kolonialisoineen saamelaiset. Samalla kuitenkin Suomeen ja Ruotsiin tulleet muslimisiirtomaaherrat ovatkin yht'äkkiä syrjittyjä uhreja eikä kolonialisteja.

Quotes. 33: Pepicelli puolestaan tuo esiin myös muslimimaista muuttaneiden merkityksen islamiin palanneiden ohella sanomalla, että islamilainen feminismi kasvaa muslimien diasporassa ja islamiin palanneiden yhteisöissä lännessä.

Niinpä. Jos ei ole valkoista miestä turvana, niin silloin ei feminismiä harjoiteta. Koskakohan feministit ymmärtävät tämän?
Non poteris veritatem

Tulituki

 "feministisen tulkintansa Koraanista"

Eikös Koraani ollut se teos, josta ei tulkintoja voi tehdä?

Hetken jo luulin, että gradussa käsitellään islamilaista feminismiä alkuperäisessä elinympäristössään. Gradun kiinnostavuus lopahtaa siis sivulle 35, jossa totuus paljastuu. Suomessa kelpaa muslimifeministien räksyttää ilman vaaraa ja vaatia oikeutta käyttää burkhaa.
Nostalgiaa: Koulu päättyi taas suvivirteen, reksi huusi: "Kommarit hirteen!"

Maskit uuniin

Kemolitor

Luku 5. Aineisto ja tutkimusmenetelmä s. 36 - 73

Quote
s. 36: Halusin kerätä tietoa muslimifeministinaisista Suomessa ja Ruotsissa ja islamilaisen feminismin ilmenemisestä heidän elämässään sekä niistä jännitteistä, joita islamilaiseen feminismiin liittyy näiden kahden maan muslimiyhteisössä verratakseni sitä sitten tutkimuskirjallisuuteen. Kirjallisen materiaalia tai aiempaa tutkimusta aiheestani ei siis ole, joten pohdin miten tämän voi toteuttaa. Parhaaksi keinoksi kartoittaa heidän kokemuksiaan ja näkemyksiään totesin haastattelun. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina.

s. 40: Kahdeksan haastateltavaa, jotka jakautuvat kahteen eri maahan, eivät yksin voi antaa tietoa, joka on yleistettävissä Suomen ja Ruotsin muslimiyhteisöistä kertovaksi koko totuudeksi. Kuitenkin haastateltavieni näkemykset saivat tukea muusta islamilaista feminismiä käsittelevästä tutkimuksesta. Sekä tutkimuksista että haastatteluista nousevat samat jännitteet ja haasteet, joita muslimifeministit kohtaavat muslimiyhteisöissä. Selkeimmin yleistettäväksi nousi patriarkaalisuus. Globaali muslimiyhteisö on tutkimusten mukaan patriarkaalinen ja samaa kertoivat suomalaiset ja ruotsalaiset muslimifeministit maansa muslimiyhteisöstä. Mielestäni tämä voidaan tulkita siten, että Suomen ja Ruotsin muslimiyhteisöt eivät poikkea muiden maiden muslimiyhteisöistä, vaan nekin ovat patriarkaalisia.

s. 43: Aineistosta erottui selvästi, kuinka patriarkaatti muodostaa monin tavoin haasteen muslimifeministeille. Kun tarkastelin millaiset teemat nousevat esiin, havaitsin, että haastatteluissa painotettiin vahvasti muslimimaiden patriarkaalista kulttuuria, joka vallitsee Suomen ja Ruotsin muslimiyhteisöissäkin – vaikka samalla patriarkaatista puhuttiin myös globaalina haasteena. Tutkimuskirjallisuudessa patriarkaatin jännite näkyi selkeimmin siinä, että islamin opillisia lähteitä, Koraania ja haditheja, tulkitaan muslimiyhteisössä patriarkaalisen näkemyksen kautta.

s. 44: Erityisesti Ruotsin haastateltavani puhuivat niistä asenteista, joita siellä on muslimeja kohtaan. Nämä kohdat yhdistämällä havaitsin tässä selkeän jännitteen, sillä muslimiyhteisö ei ole erillinen saareke, vaan osa ympäröivää yhteiskuntaa.

Toisaalta muslimit pyrkivät tekemään muslimiyhteisöstä erillinen saarekkeen vaatimalla monissa asioissa erityiskohtelua ja muutoksia ympäröivän yhteiskunnan toimintatapoihin. Näitä vaatimuksia perustellaan aina uskonnolla, mutta perustuvatkohan vaatimukset todelliseen islamiin?

Quote
Käsittelen nyt haastatteluaineistoani analysoimalla sitä seuraavien haastatteluista ja tutkimuskirjallisuudesta löytämieni jännitteiden kautta:
1) Muslimiyhteisön patriarkaalisuus,
2) asenteet muslimifeministejä ja islamilaista feminismiä kohtaan,
3) länsimaisen feminismin taakka – feminismi-käsitteen yhdistyminen islamiin,
4) islamin ihanne ja se todellisuus, jossa muslimifeministit elävät, ja
5) tulevaisuudenkuvan myönteisiä ja kielteisiä puolia.

s. 45: Keskeisimmin niin kirjallisuudesta ja aiemmasta tutkimuksesta kuin haastatteluista esiin noussut islamilaiseen feminismiin kytkeytyvä jännite liittyi muslimiyhteisön eli umman patriarkaalisuuteen.

Kuten teorialuvussa todettiin, Asma Barlasin mielestä useimmat muslimit pitävät islamia uskonnollisena patriarkaattina. Badran puolestaan toteaa, että länsimaisten islamiin palanneiden suurimmat ristiriidat nousevat niistä Koraanin opillisista ihanteista, joka painottavat oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa kontra ne patriarkaaliset käsitykset ja käytännöt, jotka "syntyperäiset" muslimit yrittävät heihin siirtää. Moni muslimimaahanmuuttaja on itse asettanut itsensä islamin "vartijaksi". Badran näkee muslimimiesten patriarkaalisen ajattelutavan, käytöksen ja heidän harjoittamansa naisten kontrolloinnin juurruttaneen patriarkaatin osaksi islamia.

s. 46: Anne Sofie Roaldin mukaan mieskeskeinen kulttuuri on erityisesti arabimaiden ongelma. Hän on nimennyt arabikulttuurista nousevan islamin ymmärtämisen "arabikulttuuripohjaiseksi malliksi". Roald on tullut siihen tulokseen, että länsimaissa pidempään asuneet arabit ovat osittain päässeet tämän yli.

Valitettasti kirjoittaja ei avaa tarkemmin Roaldin näkemystä, miten pitkään sitten pitäisi olla asunut länsimaassa ja toisaalta mitä tarkoittaa "osittain päässeet tämän yli". Mutta seuraava kappale sitten jo kumoaakin Roaldin näkemyksen:

Quote
Suomessa puolestaan 1980-luvun lopussa ja 1990-luvun alkuvuosina maahan muuttaneet miehet ovat pitäneet huolta, että vain naisten omissa tai islamiin palanneiden yhdistyksissä on voinut olla puheenjohtajana nainen, mutta ei islamilaisissa yhdyskunnissa eikä Suomen Islamilaisessa Neuvostossa.

Yli 20 vuoden asuminen länsimaassa ei siis riitä suomalaisten tasa-arvoihanteiden omaksumiseen. Paljonkohan sitten tarvittaisiin, 40 vuotta, 60 vuotta vai ehkä vielä enemmän?

Quote
s. 47: Haastatteluissa painotettiin vahvasti muslimimaiden patriarkaalista kulttuuria, joka vallitsee Suomen ja Ruotsin muslimiyhteisöissäkin.

Jamilan, Noran, Rahiman ja Susannan mukaan erilaisessa moskeija- ja yhdistystoiminnassa on Ruotsissakin mukana pääasiassa ensimmäisen polven maahanmuuttajia, ja heillä on enin valta. Siellä pitäisi näkyä toisen ja kolmannen sukupolven vaikutus paremmin kuin Suomessa, mutta Norakin kertoo vasta odottavansa nuorten mukaan tuloa.

Tämä on aika mielenkiintoinen tieto. Olen pitänyt Ruotsia kovasta edelläkävijänä kaikenlaisissa sukupuolten väliseen tasa-arvoon liittyvissä asioissa ja toisaalta laajamittaista maahanmuuttoa muslimimaista heillä on ollut paljon Suomea kauemmin. Voidaanko tästä siis todeta, että muslimit muodostavat sitkeästi oman yhteisönsä ympäröivästä yhteiskunnasta välittämättä tuoden kotimaastaan mukanaan omat arvonsa, jotka sitten periytyvät seuraavillekin sukupolville.

Quote
s. 48: Rahima puhuu muslimiyhteisössä olevan normina, mitä miehet tekevät ja mitä naiset tekevät. Jamila on samaa mieltä sanoessaan, että muslimien sisäinen keskustelu naisiin liittyvistä asioista on ollut pitkälti sama viimeiset parisataa vuotta:
"Naisen pitäisi pukeutua näin, naisen pitäisi tehdä näin, naisen ei pitäisi tehdä näin." (Jamila)

Eikö islamin ja muslimiyhteisöjen pitänyt kehittyä?

Quote
s. 49: Saara on huomannut Saudi-Arabian vanhoillisen islamin tulkinnan vaikuttavan Suomessakin. Hän toivoo, että Suomeen saataisiin nykyaikaisempia näkemyksiä. Mariamkin mainitsee käännnökset saudi-kirjoista. Hänen mukaansa Suomen muslimiyhteisö - jopa monet islamiin palanneet - on muutenkin konservatiivinen:
"Meillä on hyvin, hyvin konservatiivinen yhteisö, vaikka asumme Suomessa." (Mariam)

s. 51: Suomessa haastateltavani olivat islamiin palanneita kantasuomalaisia. Kukaan ei pohtinut käytännön tasolla sitä, kuinka turhauttavaa on suomalaisena ja ruotsalaisena joutua omassa maassaan vähemmistöön maahanmuuttajien parissa ja miten tämä ilmenee heidän asemassaan. Muslimien enemmistön kulttuuritausta on paljon patriarkaalisempi kuin mihin naiset ovat omassa kulttuurissaan tottuneet. Usein maahanmuuttajat vetoavat kulttuuriinsa tai kulttuuriseen tulkintaansa islamista.

Kaikki naiset kuitenkin myöntävät, että Suomen ja Ruotsin yhteiskunnat ovat suotuisia feminismin kannalta. Ne tukevat feminismiä tietyllä tavalla. Ihmisoikeudet ovat pääosin kunnossa ja naiset ovat mukana yhteiskunnassa. Kaisa tuo esiin ahtaat ja elämää vaikeuttavat sukupuoliroolit siitä arabimaasta, jossa hän asui, eikä sellaista ole täällä.

s. 54: Jamila kertoi islamofobian ja rasismin kasvavan Ruotsissa. Rahima puhuu samasta asiasta ja siitä mitä hiljattain tapahtui Tukholmassa: "Lähiöissä muslimeihin on totuttu, mutta Tukholman keskustan alueella tilanne on toinen. Musliminaiset joutuvat pelkäämään ja miettimään, missä he uskaltavat liikkua ja ottavatko he lapsensa mukaan. Alkusyksystä 2013 Tukholmassa yksi huivipäinen raskaana oleva nainen pahoinpideltiin pukeutumisensa takia. Tästä seurasi toimintapäivä, joka oli yhden päivän kampanja huomion kiinnittämiseksi asiaan.

Rahiman tarkoittama tapaus on ilmeisesti tämä:
http://hommaforum.org/index.php?topic=86525.0
Tässä on taas hyvä osoitus siitä, miten faktat oli helppo unohtaa, jos tarina parempi ilman tosiasioita.

Quote
s. 55: Rahiman mielestä musliminaisia kohtaan on Ruotsissa paljon ennakkoluuloja. Tähän pitäisi hänestä saada muutos ja saada ihmiset ymmärtämään, että musliminaiset ovat itsenäisiä ja koulutettuja.

Uutta tietoa pukkaa, en minä ainakaan ole tiennyt, että musliminaiset ovat itsenäisiä ja koulutettuja, jos siis tarkoitetaan syntyperäisiä musliminaisia eikä näitä käännynnäisiä.

Quote
Susanna on huolissaan mihin suuntaan maailma on menossa. Hän näkee muslimien aseman menevän alaspäin maailmassa, eivätkä Pohjoismaat ole tästä kehityksestä sivussa. Yhtenä syynä tilanteeseen hän näkee sodat, joissa naiset ja lapset kärsivät eniten.

Kun nyt sitten ensin on todettu, että muslimiyhteisö Ruotsissa on erittäin patriarkaalinen, vanhoillinen islamin tulkinta ei naisten asemaa edistä alkuunkaan ja todennäköisesti musliminaisten asema maassa vain heikkenee, kun maahan muuttaa lisää muslimeja, niin pitäähän se todellinen syypää tuoda esille:

Quote
Susanna näkee muslimien aseman huonontumista Ruotsissakin, sillä Ruotsidemokraatit ovat saaneet rahaa ja he ovat päässeet eduskuntaan.

Mutta entä Suomessa, onhan täällä Perussuomalaisilla paljon suurempi kannatus kuin mitä Ruotsidemokraateilla on Ruotsissa:

Quote
s. 56: Suomalaisille muslimifeministeille muodostaa suurimman haasteen muslimiyhteisö eikä kukaan puhu valtaväestön suhtautumisesta. Saara päinvastoin sanoo:
"On lottovoitto syntyä Suomeen. No, se oli pieni kevennys, mutta koen olevani etuoikeutettu, kun olen saanut itse päättää olevani muslimi.
--- Suomessa on turvallista, saan olla mitä olen."


Saara on tehnyt erittäin hyvän havainnon. Aivan taatusti on helpompaa ja mukavampaa olla muslimifeministi Suomessa kuin vaikkapa Saudi-Arabiassa tai Iranissa. Toivottavasti Saara edes itsekseen pohtii sitä, että miten paljon Suomeen voi tulla lisää muslimeja ilman ettei Saara enää tuntisi oloaan turvalliseksi.

Quote
s. 60: Länsimainen feminismi ei kaikilta osin näyttäydy Rahiman mielestä universaalina. Vaikka hän sanoo rakastavansa feminismiä, hän myös kyseenalaistaa sen. Länsimaisissa feministeissä hän näkee eliittiryhmän, joka pitää feminismiä lähes yksinoikeutenaan eikä halua muuttaa ajattelutapaansa feminismistä.

s. 63: Jokaisen haastateltavani puheesta erottuu vahvana menneisyyden esimerkki, jota he heijastavat nykyaikaan. He korostavat, että islam toteutui tuolloin opetustensa mukaan, sillä profeetta Muhammed oli elävä esimerkki Koraanista ja hän johti muslimeja toimimaan esimerkkinsä mukaisesti.

s. 67: Moni islamiin palannut on kokenut, että "syntyperäiset" muslimit eivät pidä heitä tasavertaisina islamissa. Epäluulo kohdistuu uskonnolliseen tietämykseen ja islamiin palanneiden kulttuuritaustaan. Useimmat haastateltavistani olivat kokeneet muslimiyhteisössä, että heidät on feminisminsä takia leimattu länsimaisiksi "käännynnäisiksi", jotka eivät tunne islamia ja ovat siksi feministejä. Naiset eivät olisi feministejä, jos ymmärtäisivät islamia.

s. 70: Ristiriitaa ilmenee myös uskon tasolla. Ullan mielestä ei voi olla muuta kuin feministi, jos uskoo oikeudenmukaiseen Jumalaan. Toisaalta Ulla kertoo, että jotkut hadithit ja Koraanin jakeet ovat vaikeita ymmärtää länsimaisena naisena eikä niiden takana seisominen ole helppoa, niitä on käytetty naisten alistamiseen.

Tämä gradu ei ole uskontotieteen gradu, mutta tässä kohtaa olisi silti ollut aika oleellista, että kirjoittaja olisi tuonut esille nämä mainitut jakeet ja kertonut, miten niitä on tulkittu väärin. Pohdiskelun arvoista olisi ollut myös miettiä, miten oikeata näiden käännynnäisten islamintulkinta on, jos he kerran eivät edes ymmärrä kaikkia Koraanin jakeita.

Quote
Monen haastateltavani puheista ilmeni, kuinka oman feminismin sovittaminen muslimina oloon on vaatinut paljon sisäistäkin kamppailua. Muslimiyhteisöstä he ovat saaneet kuulla määritelmiä islamista, jotka eivät ole vastanneet heidän omaa ymmärrystään asioista. Heidän on pitänyt työstää omaa näkemystään islamista, jotta heille on muodostunut tasapainoinen näkemys islamin ja feminismin suhteesta eivätkä he näe feminismissään ristiriitaa islamin kanssa opillisella tasolla. Mutta muiden muslimien, jopa imaamien määrittelemä 'islam' on usein ollut kaukana naisten omista käsityksistä.


Luku 6. Päätelmät s. 74 - 80

Quote
s. 75: Keskeisiksi islamilaiseen feminismiin liittyviksi jännitteiksi osoittautui ensinnäkin patriarkaalisuus sekä muslimiyhteisössä käytännön tasolla että sen patriarkaaliseen tapaan tulkita islamin opillisia lähteitä Koraania ja haditheja. Toisena jännitteenä ilmeni sekä muslimiyhteisössä että länsimaisessa yhteiskunnassa olevat asenteet muslimifeministejä ja islamilaista feminismiä kohtaan.

s. 77: Islamin ihanteet tulivat esille kaikkien haastattelemieni muslimifeministien näkemyksissä: Koraani on tasa-arvoon perustuva ja profeetta Muhammedin esimerkki (=sunna) antaa naiselle samat oikeudet ja velvollisuudet kuin miehille. Lisäksi islamin alkuaikojen muslimiyhteiskunnan naisista löytyy kirjallista materiaalia, jonka perusteella haastateltavatkin puhuivat kaikki ristiriidasta nykypäivän todellisuuden ja alkuislamin välillä. Näitä näkemyksiä tuki myös lähdekirjallisuus. Jännite muodostuu siitä, että tämän päivän todellisuudessa musliminaisilla ei ole moniakaan näitä oikeuksia, ei haastateltavieni mielestä eikä tutkimuskirjallisuudenkaan mukaan.

s. 78: Oma motiivini tälle pro gradu –tutkielmalle oli sikäli poliittinen, että siihen sisältyy halu muutokseen muslimiyhteisössä käytännön tasolla. Toivon voivani antaa oman panokseni yhteisön kehitykselle kohti musliminaisten tasavertaisia oikeuksia perheessä, yhteisössä ja eri yhteiskunnissa laajemminkin – osana toiveeni toteuttamista on tämä tutkimus. Kun olen tätä tukimusta tehdessäni maininnut aiheeni, se on herättänyt suurta kiinnostusta sekä muslimiyhteisön ulkopuolella että haastateltavissani että monessa musliminaisessa.

s. 79: Muslimimiesten, jotka kannattavat islamilaista feminismiä, haastatteleminen antaisi uuden näkökulman asialle.

Toisaalta myös muslimimiesten, jotka eivät kannata islamilaista feminismiä, haastatteleminen antaisi uutta näkökulmaa asialle, edellyttäen tietysti että joku tällainen henkilö yleensäkään suostuisi käännynnäisnaisen kanssa puhumaan yhtään mitään.


Kaikkiaan aika vaisuksi jäänyt gradu kiinnostasta aiheestaan huolimatta. Aineistoa (haastattelut) vain kuvailtiin, kerrottiin mitä haastateltavat olivat sanoneet, mutta ei analysoitu tuloksia tarkemmin.

Tässä tapauksessa ongelmaksi saattoi tulla, että graduntekijä itsekin kuului islamiin kääntyneisiin muslimifeministeihin. Muslimiyhteisöä vähänkään kriittisemmin käsittelevät näkemykset jätettiin syrjään, jotta ei ärsytettäisi yhteisöä, johon itsekin kuuluu. On helppoa olla feministi Suomessa tai Ruotsissa, mutta tuskin on helppoa olla muslimifeministi muslimiyhteisössä, vaikka tämä yhteisö olisikin Suomessa tai Ruotsissa.

Jos suomalaiset islamiin kääntyneet naiset kiinnostavat, niin aihetta käsittelee myös Anne Haatajan gradu Suomalaiset muslimisiskot – kokemuksia "kulttuurien välissä".


Manjuma Khanam Shilpin liikuntalääketieteellisen pro gradu -työn The State of Muslim Girls in Physical Activities and Sport and Significance of Parenting in Islamic Perspective luvussa kolme käsitellään aihetta "Status and role of woman in Islam".

Olisikohan tässä juuri yksi niitä kohtia, joita länsimaalaistaustaiset muslimifeministit eivät kyenneet ymmärtämään:

Quote
Allah (SWT) has emphasis that men and women, husband and wife have same rights in all phase, apart from leadership in the family. It is clearly stated in the Holy Quran that,
"And they [women] have rights (over their husbands as regards living expenses, etc.) similar (to those of their husbands) over them (as regards obedience and respect, etc.) to what is reasonable, but men have a degree (of responsibility) over them. And Allah is All-Mighty, All- Wise" (Al-Quran, 02:228).

Additionally it is clearly expressed in the Holy Quran that "Men are the protectors and maintainers of women, because Allah has made one of them to excel the other, and because they spend (to support them) from their means. Therefore the righteous women are devoutly obedient (to Allah and to their husbands), and guard in the husband's absence what Allah orders them to guard (e.g. their chastity, their husband's property, etc.)"(4:34).


joy9393

Islamilainen feminismi on poliittis-uskonnollinen liike, joka tavoittelee naisten ja miesten välistä tasa-arvoa kaikilla alueilla. Akateeminen islamilainen feminismi puolestaan on monitieteistä pyhien tekstien tulkintaa, jossa käytetään erityisesti hermeneuttista menetelmää. Sen metodologiat ovat klassisen islamin mukaisesti ijtihad eli uskonnon lähteiden itsenäistä tutkimusta ja tafsir eli Koraanin selitystä, tulkintaa. Islamilainen feminismi vakiintui vasta 2000-luvun alussa, mutta jo jotkut 1990-luvun alussa ilmestyneet teokset nimettiin islamilaiseksi feminismiksi.
Mohsin

Emo

Quote from: joy9393 on 21.10.2014, 14:17:56
Islamilainen feminismi on poliittis-uskonnollinen liike, joka tavoittelee naisten ja miesten välistä tasa-arvoa kaikilla alueilla. Akateeminen islamilainen feminismi puolestaan on monitieteistä pyhien tekstien tulkintaa, jossa käytetään erityisesti hermeneuttista menetelmää. Sen metodologiat ovat klassisen islamin mukaisesti ijtihad eli uskonnon lähteiden itsenäistä tutkimusta ja tafsir eli Koraanin selitystä, tulkintaa. Islamilainen feminismi vakiintui vasta 2000-luvun alussa, mutta jo jotkut 1990-luvun alussa ilmestyneet teokset nimettiin islamilaiseksi feminismiksi.

Islamilainen feminismi ei ole vakiintunut eikä vakiinnu. Jos joku länkkärihörhö tai muslimimuija lännessä leikkii islamilaista feministiä, niin se on ihan oma juttunsa.

Rändöm

Islamilaisessa maailmassa ja yhteisöissä sukupuolten väliseen tasa-arvoon pyrkivä feministinen liike on enemmän kuin tervetullutta toimintaa. Toivotan sille onnea ja menestystä! Harmi vain, ettei länsimaisilta feministeiksi itseään tituleeraavilta naisilta ja miehiltä usein löydy sympatiaa ja avustusta "kanssasisarilleen", vaan he usein juuri kannattavat ja ruokkivat naisia alistavaa islamilaista kulttuuria entisestään.

Esimerkiksi naisia alistaviin pukeutumissääntöihin länsimaiset feministit eivät yleensä uskalla koskea edes pitkällä tikulla, ja jos aiheen tiimoilta joitain lausuntoja tehdään, ne ovat tyypillisesti sävyltään tämän sorron välineen nyrjähtäneitä pyhityksiä ja puolustuksia. Sen lisäksi, että länsimaiset feministit usein kannustavat länsimaihin tulleita muslimiyhteisöjä säilyttämään naisia alistavat tapansa, pyrkivät he myös tuomaan tätä alkeellista ja naisvihamielistä (ja sen kautta ihmisvihamielistä) kulttuuria ja mentaliteettia yhä enenevässä määrin länsimaihin, jossa myös alkuperäisväestön naiset joutuvat yhä useammin islamilaisen naisvihamielisyyden uhreiksi. Näin alkeellinen islamilainen mentaliteetti on nopeaa tahtia leviämässä myös sukupuolten välisessä tasa-arvossa kunnostautuneeseen länteen.

Kaiken tämän tiedon valossa on ilmiselvää, että keskimääräinen länsimainen feministi kannattaa naisten oikeuksien huomattavaa kaventamista samalla, kun islamilaisessa maailmassa itseään feministiksi kutsuva nainen taistelee vapautensa ja todellisten ja jalojen päämäärien eteen. Länsimainen feminismi on keskimäärin opportunistinen, itsekäs ja julma ideologia, joka elää muiden kärsimyksestä.

junakohtaus

En nyt käy kommentoimaan gradua lukematta sitä, mutta kuka tahansa voi simppelillä googletuksella varmistua siitä, että islamilaista feminismiä maailmassa piisaa.

Tällä hetkellä on suuri ja tärkeä kysymys saada islam jollain konstilla, joka ei sano pum, sovitettua nykymaailmaan, joten ei muuta kuin tsemppiä eukot, teitä tarvitaan.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Emo

Quote from: Rändöm on 21.10.2014, 14:43:50
Islamilaisessa maailmassa ja yhteisöissä sukupuolten väliseen tasa-arvoon pyrkivä feministinen liike on enemmän kuin tervetullutta toimintaa.
...
... keskimääräinen länsimainen feministi kannattaa naisten oikeuksien huomattavaa kaventamista samalla, kun islamilaisessa maailmassa itseään feministiksi kutsuva nainen taistelee vapautensa ja todellisten ja jalojen päämäärien eteen. Länsimainen feminismi on keskimäärin opportunistinen, itsekäs ja julma ideologia, joka elää muiden kärsimyksestä.

Feminismi on nykyään länsimaissa kulttuurimarxismia ja viherpunasuvakkien ideologia on tosiaan yhtä julma kuin mitä on islaminkin ideologia.
Naisten oikeuksien parantamiseksi islamilaisissa maissa ei tarvita muuta kuin islamista luopuminen. Kaikki muu feminisminäpertely islamin piirissä on jonninjoutavaa puuhastelua.

Elcric12

Quote from: Emo on 21.10.2014, 14:55:22
Naisten oikeuksien parantamiseksi islamilaisissa maissa ei tarvita muuta kuin islamista luopuminen. Kaikki muu feminisminäpertely islamin piirissä on jonninjoutavaa puuhastelua.

Piten arvelit tuohon pyrittävän? Eikö yksi keino maallistumisen tiellä olisi juuri (erityisesti) naisten oikeuksien ja kouluttautumisen paraneminen.

Miniluv

Quote from: junakohtaus on 21.10.2014, 14:48:55
Tällä hetkellä on suuri ja tärkeä kysymys saada islam jollain konstilla, joka ei sano pum, sovitettua nykymaailmaan, joten ei muuta kuin tsemppiä eukot, teitä tarvitaan.

Onnea vaan molemmille islamilaisile feministeille minunkin puolestani.

Pohdimme juuri kuinka meidän yhteiskuntamme saadaan sovitettua tulevaisuuteen jollain konstilla, joka ei sano PFFFFFFffffttt...., joten ette ehkä kuule meistä pieneen hetkeen. Yrittäkää silti pärjätä älkääkä maalatko selkäänne kovin isoa maalitaulua.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Roope

Quote from: junakohtaus on 21.10.2014, 14:48:55
En nyt käy kommentoimaan gradua lukematta sitä, mutta kuka tahansa voi simppelillä googletuksella varmistua siitä, että islamilaista feminismiä maailmassa piisaa.

Niin piisaa, ja on piisannut jo 1200 vuotta, ainakin jos uskoo suomalaisia apologeettoja:
QuoteIslamisk feminism har långa rötter, och kampen mot förtryck har i långa tider förts med hänvisning till att Koranens jämlikhetstanke borde väga mer än kulturella patriarkala tolkningar. Om Sandberg frågar min åsikt, bör all form av våld fördömas. Stening av våldtäktsoffer, likaså misshandel av slöjbärade kvinnor. Jag instämmer med FI:s Gudrun Schymans utlåtande i ett pressmeddelande gällande misshandel av beslöjade kvinnor – alla har rätt att bestämma över sin kropp. Hijabuppropet i Sverige 2013 var ämnat för att väcka offentlig diskussion om den religiösa intolerans muslimska kvinnor möter i Sverige. Den tidiga islam innebar faktiskt en emancipation för kvinnor – kvinnan fick rätt att studera och arbeta – och här är det alltså frågan om 700-talet. Under islam fick kvinnan lika rätt till skilsmässa som mannen, och rätt till egen egendom 1200 år före den finländska kvinnan. Fysisk misshandel av kvinnan i äktenskapen kunde leda till att domstolen fråntog mannen rätten till äktenskapet. Jag rekommenderar att Sandberg söker fram källor med inblick i frågan istället för enkla homma-forumargument.
Ny Tid: Creutz svarar Sandberg: Läs lite historia 10.10.2014
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Taffu

Quote
Käytän tekstissä islamilaista ilmaisua "islamiin palaaminen" tarkoittamaan niin sanottua käännynnäisyyttä, uskonnon aikuisiällä vaihtamista. Tämä on tietoinen valinta, jotta vähemmistön – sekä kuvatun ryhmän että graduntekijän - ääni tulisi esiin.

Hmm. En tiedä noista humanistien "tieteellisistä" tutkimuksista, mutta tuossahan täti avoimesti kertoo, että gradulla on poliittinen agenda. Eikö jo tuon takia yksistään gradu pitäisi hylätä ja todeta koko tuotos täysin huuhaaksi?

Asra

Quote from: Taffu on 21.10.2014, 16:46:43
Quote
Käytän tekstissä islamilaista ilmaisua "islamiin palaaminen" tarkoittamaan niin sanottua käännynnäisyyttä, uskonnon aikuisiällä vaihtamista. Tämä on tietoinen valinta, jotta vähemmistön – sekä kuvatun ryhmän että graduntekijän - ääni tulisi esiin.

Hmm. En tiedä noista humanistien "tieteellisistä" tutkimuksista, mutta tuossahan täti avoimesti kertoo, että gradulla on poliittinen agenda. Eikö jo tuon takia yksistään gradu pitäisi hylätä ja todeta koko tuotos täysin huuhaaksi?

Jonkin verran islamiin perehtyneenä en kyllä ymmärrä mitä tekemistä islamilla ja feminismillä on keskenään. Kyse on kahdesta täysin erillisestä ilmiöstä, vaikka ne saattavatkin yksilötasolla esiintyä samassa henkilössä. Pitää sopivasti ymmärtää väärin mitä feminismi on ja mitä islam on, jotta ne voidaan asettaa kohtaamaan gradun tekijän väittämällä tavalla. Tällaisia kohtaamisia kuitenkin tapahtuu, lähinnä islamiin palanneissa länsimaalaisissa naisissa.

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/

junakohtaus

QuoteJonkin verran islamiin perehtyneenä en kyllä ymmärrä mitä tekemistä islamilla ja feminismillä on keskenään. Kyse on kahdesta täysin erillisestä ilmiöstä, vaikka ne saattavatkin yksilötasolla esiintyä samassa henkilössä. Pitää sopivasti ymmärtää väärin mitä feminismi on ja mitä islam on, jotta ne voidaan asettaa kohtaamaan gradun tekijän väittämällä tavalla. Tällaisia kohtaamisia kuitenkin tapahtuu, lähinnä islamiin palanneissa länsimaalaisissa naisissa.

Reformaatiota pukkaa. Se on se juttu. Tietenkään islam, kuten se on ollut, ei sovi feminismiin eikä muihinkaan nykymaailman kotkotuksiin, mutta se on sitten eri juttu jos kirjoitetaan se oppi uusiksi. Teologit ovat semmoisia.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Kemolitor

Quote from: Asra on 21.10.2014, 17:20:02
Jonkin verran islamiin perehtyneenä en kyllä ymmärrä mitä tekemistä islamilla ja feminismillä on keskenään. Kyse on kahdesta täysin erillisestä ilmiöstä, vaikka ne saattavatkin yksilötasolla esiintyä samassa henkilössä. Pitää sopivasti ymmärtää väärin mitä feminismi on ja mitä islam on, jotta ne voidaan asettaa kohtaamaan gradun tekijän väittämällä tavalla. Tällaisia kohtaamisia kuitenkin tapahtuu, lähinnä islamiin palanneissa länsimaalaisissa naisissa.

Itse en ole juuri ollenkaan perehtynyt islamiin enkä kyllä feminismistäkään paljoa tiedä, joten tarkentaisitko vähän, mitä "Pitää sopivasti ymmärtää väärin mitä feminismi on ja mitä islam on".

Tosin Aulikki Lehtinenkin taisi ehkä kirjoittaakin juuri tuosta asiasta:

Quote
Moni islamiin palannut on kokenut, että "syntyperäiset" muslimit eivät pidä heitä tasavertaisina islamissa. Epäluulo kohdistuu uskonnolliseen tietämykseen ja islamiin palanneiden kulttuuritaustaan. Useimmat haastateltavistani olivat kokeneet muslimiyhteisössä, että heidät on feminisminsä takia leimattu länsimaisiksi "käännynnäisiksi", jotka eivät tunne islamia ja ovat siksi feministejä. Naiset eivät olisi feministejä, jos ymmärtäisivät islamia.

Ristiriitaa ilmenee myös uskon tasolla. Ullan mielestä ei voi olla muuta kuin feministi, jos uskoo oikeudenmukaiseen Jumalaan. Toisaalta Ulla kertoo, että jotkut hadithit ja Koraanin jakeet ovat vaikeita ymmärtää länsimaisena naisena eikä niiden takana seisominen ole helppoa, niitä on käytetty naisten alistamiseen.

Monen haastateltavani puheista ilmeni, kuinka oman feminismin sovittaminen muslimina oloon on vaatinut paljon sisäistäkin kamppailua. Muslimiyhteisöstä he ovat saaneet kuulla määritelmiä islamista, jotka eivät ole vastanneet heidän omaa ymmärrystään asioista. Heidän on pitänyt työstää omaa näkemystään islamista, jotta heille on muodostunut tasapainoinen näkemys islamin ja feminismin suhteesta eivätkä he näe feminismissään ristiriitaa islamin kanssa opillisella tasolla. Mutta muiden muslimien, jopa imaamien määrittelemä 'islam' on usein ollut kaukana naisten omista käsityksistä.

Tarkoitatko väärinymmärtämisellä juuri tuota oman näkemyksen työstämistä islamista? Tätä kohtaa ei gradussa kuitenkaan sen tarkemmin selitetty, joten osaisitko sinä avata tuota asiaa. Mikä islamissa on sellaista, mikä on kovasti ristiriidassa feministien näkemysten kanssa?

Miniluv

Quote from: junakohtaus on 21.10.2014, 18:47:38
QuoteJonkin verran islamiin perehtyneenä en kyllä ymmärrä mitä tekemistä islamilla ja feminismillä on keskenään. Kyse on kahdesta täysin erillisestä ilmiöstä, vaikka ne saattavatkin yksilötasolla esiintyä samassa henkilössä. Pitää sopivasti ymmärtää väärin mitä feminismi on ja mitä islam on, jotta ne voidaan asettaa kohtaamaan gradun tekijän väittämällä tavalla. Tällaisia kohtaamisia kuitenkin tapahtuu, lähinnä islamiin palanneissa länsimaalaisissa naisissa.

Reformaatiota pukkaa. Se on se juttu. Tietenkään islam, kuten se on ollut, ei sovi feminismiin eikä muihinkaan nykymaailman kotkotuksiin, mutta se on sitten eri juttu jos kirjoitetaan se oppi uusiksi. Teologit ovat semmoisia.

Tuossa äsken joku toivoi islamista nykyaikaan sopivaa mallia. Se nykyaikakin kyllä tuppaa olemaan erilainen, riippuen siitä miltä vuodelta katsellaan.

Quote from: Isra Lehtinen HesarissaErityisesti mietityttivät Koraanin jakeet, joilla perusteltiin naisten sortamista. Sellaiset kuten Naisten suuran 34. jae, jonka suomennos alkaa näin: "Mies on naisen pää, koska Jumala on toisia suosinut enemmän kuin toisia ja koska mies elättää vaimoaan".

Isran mielestä käännös on väärä tulkinta Koraanin sanomasta.

"Musliminaisen asemaan liittyy sellaisia uskonnontulkintoja, joita en vain voi hyväksyä. Onneksi minun ei tarvitse, sillä tulkitsijat ovat mielestäni väärässä."

http://hommaforum.org/index.php/topic,84186.0.html

Teologit voivat olla semmoisia tai tämmöisiä, mutta ei tässä ainakaan ole teologi äänessä.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Lahti-Saloranta

Aulikin kannattaisi tehdä gragun jatkoksi väitöskirja aiheesta:
Islamilainen homoseksuaaliisuus muslimiyhteisössä - Pakistanilaisten ja Saudi-Arabialaisten homoseksuaalisten muslimimiesten näkemyksiä
Haastateltavat voisivat siinä kertoa ponnisteluistaa seksuaalisen tasa-arvoisuuden saavuttamiseksi muslimiyhteisässä ja ponnisteluistaan sukupuolineutraalin avioliittolain säätämiseksi mukaanlukien "moskeijallisen" vihkimisen aikaansaaminen.

Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Mehud

Islamilaisessa feminismissä naiset alkavat hakkaamaan toisiaan, koska se ei ole miesten yksinoikeus.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Asra

Isra voisi tunnustaa, että islam ei yksinkertaisesti istu yhteen nykyisen länsimaisen kulttuurin kanssa. Ei sen puolin kristinuskokaan, josta esimerkkinä kirkon kiemurtelut naispappien ja homojen kanssa. Feminismi on länsimaisen liberaalikulttuurin aikaansaannos, joka ilmentyäkseen vaatii länsimaisen uusliberaalin ihmiskäsityksen. Islamilaisessa kulttuurissa on erilainen ihmiskäsitys, jonka hyväksyvä ei voi olla feministi. Islamin tai feminismin on pakko joustaa, jos ihminen kokee olevansa muslimifeministi. Sinäänsä kyllä kiehtovaa feminismistä kiinnostuneiden kokema vetovoima islamiin. En tiedä mistä se tarkalleen ottaen johtuu. Ovatko länsimaiset miehet ehkä jo niin vieraantuneita patriarkalismista, ettei feministi voi kokea aitoja onnistumisen kokemuksia länsimaisten miesten kanssa. Tai johtuuko se ehkä siitä, että islamiin palaavat länsimaiset naiset, joiden ihmiskäsitys ei jousta länsimaisesta uusliberaalista, yrittävät feminismin voimalla vääntää islamia hyväksyttävämpään muotoon.

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/

Ihmisapina

Islamilainen feminismi ei ole poliittis-uskonnollinen liike, vaan ristiriita, niin kuin lihava anorektikko.

Elcric12

Quote from: Ihmisapina on 21.10.2014, 20:56:16
Islamilainen feminismi ei ole poliittis-uskonnollinen liike, vaan ristiriita, niin kuin lihava anorektikko.

Mahdottomuus?

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Islamic_feminism

Miniluv

Kyllä joulupukistakin löytää wiki-artikkelin...
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Marius

Globaali poliittis/uskonnollinen patriarkaalis/liberaalinen monitieteis/hermeneuttinen islaminvastainen/islamistinen
femismin vastainen feminismi = mielenterveysongelma/turvapaikka/suljettu osasto.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

repsikka

Quote from: Asra on 21.10.2014, 20:12:21
Isra voisi tunnustaa, että islam ei yksinkertaisesti istu yhteen nykyisen länsimaisen kulttuurin kanssa. Ei sen puolin kristinuskokaan, josta esimerkkinä kirkon kiemurtelut naispappien ja homojen kanssa. Feminismi on länsimaisen liberaalikulttuurin aikaansaannos, joka ilmentyäkseen vaatii länsimaisen uusliberaalin ihmiskäsityksen. Islamilaisessa kulttuurissa on erilainen ihmiskäsitys, jonka hyväksyvä ei voi olla feministi. Islamin tai feminismin on pakko joustaa, jos ihminen kokee olevansa muslimifeministi. Sinäänsä kyllä kiehtovaa feminismistä kiinnostuneiden kokema vetovoima islamiin. En tiedä mistä se tarkalleen ottaen johtuu. Ovatko länsimaiset miehet ehkä jo niin vieraantuneita patriarkalismista, ettei feministi voi kokea aitoja onnistumisen kokemuksia länsimaisten miesten kanssa. Tai johtuuko se ehkä siitä, että islamiin palaavat länsimaiset naiset, joiden ihmiskäsitys ei jousta länsimaisesta uusliberaalista, yrittävät feminismin voimalla vääntää islamia hyväksyttävämpään muotoon.
Ny olen kyll ko klapil päähä lyätty! Asra tyhjensi pajatson.
Mielessäni heräsi kysymys, miksi Asra yleensä on edelleen muslimi
Näen kolme mahdollisuutta:
-hän on muuttamassa johonkin muslimivaltioon
-on luopumassa islamista
-haluaa luoda länsimaihin islamilaisen kalifaatin
-neljäs, (mahdoton) vaihtoehto, haluaa uudistaa islamia. Hatun nosto yrityksestä

Elcric12

Quote from: Miniluv on 21.10.2014, 21:16:01
Kyllä joulupukistakin löytää wiki-artikkelin...

Mitäs tämä on. Feminismi islamissa ei ole olemassa? Naisten oikeuksien parantaminen islamilaisessa maailmassa ei ole olemassaoleva tai kannattava päämäärä?

Ihmisapina

Quote from: Elcric12 on 21.10.2014, 21:29:59
Quote from: Miniluv on 21.10.2014, 21:16:01
Kyllä joulupukistakin löytää wiki-artikkelin...

Mitäs tämä on. Feminismi islamissa ei ole olemassa? Naisten oikeuksien parantaminen islamilaisessa maailmassa ei ole olemassaoleva tai kannattava päämäärä?

Kuka tässä on vastustanut naisten aseman parantamista, sinäkö?

Ristiriita piilee siinä että Islam ja feminismi sulkee toisiaan pois. Mitä islamilaisempi, sitä vähemmän feministinen, mitä feministisempi, sitä vähemmän islamilainen.

Marius

( Repsikka:)

-Hän on muuttamassa johonkin muslimivaltioon.         Ei ole.
-Hän on luopumassa islamista.                                   Ei ole.
-Haluaa luoda länsimaihin islamilaisen kalifaatin.          Ei halua.
-Haluaa uudistaa islamia.                                            Ei halua.


Kyseinen henkilö haluaa olla länsimainen.                                                                                       
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.