News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Henkilökohtaistan Plan B:n pohdintaa jos Suomessa alkaa näyttää huonolta

Started by Kaptah, 15.08.2012, 17:39:38

Previous topic - Next topic

Alkuasukas

Tuolla itäisessä euroopassa oli aikanaan sellainen Saksa, joka oli jotakuinkin maanpäällinen paratiisi. Se oli niiiin hyvä maa elää, että sen Suuret Johtajat halusivat estää kansalaisia tekemästä sellaisia tyhmyyksiä kuin maastamuutto. Heitä siitä rajalla jopa aseellisesti muistutettiin.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Vörå

Quote from: ile on 20.08.2012, 04:12:26
Ja luulenpa melkein että taloudellinen romahdus on helpompi korjata kuin "sosiaalinen romahdus", miltä esim. tilanne Ruotsissa ja Ranskassa alkaa näyttää (tai siltä ainakin näyttää juttujen perusteella).

Jep, jos on Homman ja esim. kansainvälisten Eurabia-sivustojen varassa niin varmaan ihmettelee jokaista Herran aamua, kun Ruotsi ei ole liekeissä Ystadista Kebnekaiselle. Sen sijaan Ruotsilla meneekin ihan hyvin, itse asiassa paremmin kuin meillä oman valuuttansa ja keskuspankkinsa kanssa. Notta äläkää ny pirätelkö henkiännä hommalaaset!

Mindy

Quote from: Leso on 16.08.2012, 21:42:08
Quote from: JNappula on 16.08.2012, 14:50:28
[...] Ei mulla olisikaan tarkoitus perustaa jotain suomalaisuuden linnaketta maailmalle, vaan luisua pikkuhiljaa uuden maan kansalaiseksi, ja alkaa ajattelemaan itseäni sen maan asukkuna. Syntymämaa Suomi, kotimaa joku muu.

(Hiukan ootee:)
Noin voi kirjoittaa vain sellainen, joka ei todellakaan ole ollut omaksumassa toisen maan kulttuuria.
Mitä enemmän vietän aikaa muualla, sitä kiinteämmin siihen maahan sulaudun ja jopa solahdan niin hyvin, että "kotipaikkaani" arvuutellaan, mutta myös sitä sitkeämmin suomalaisuuteni pilkahtelee esiin. Kyllä, minun omassa kodissa ovat voimassa suomalaiset käytännöt. Paikallisten vieraitten on sopeuduttava niihin ihan samoin kuin mitä minä sopeudun heidän käytäntöihinsä heidän kodeissaan.
Suomalaisuutta olen oppinut kai sitten kantapään kautta arvostamaan.
Tiedän, että suomalaisilla ja Suomella on hyvä maine maailmalla. Olen ylpeä siitä.

Just näin. Mitä kauemmin olen asunut ulkomailla, sitä enemmän olen oppinut arvostamaan Suomea ja suomalaisia. Ulkosuomalaisissa on tosin yksi ihana piirre, jota Suomessa ei ole: heti kun tapaa toisen ulkosuomalaisen, niin ollaan kuin yhtä perhettä. Meitä on täällä kuitenkin sen verran harvemmassa, että molemmilla iskee yleensä päälle "voi ihanaa kun tiedän tulevani jo puolesta sanasta ymmärretyksi tämän toisen suomalaisen kanssa"-fiilis ja se nopeuttaa kaveriutumista.

Suomessa samaa ilmiötä ei tietenkään tapahdu, koska suomalaisten kanssa toimiminen on siellä normisettiä. Täällä taas se on harvinaisempaa herkkua ja sen arvon tajuaa ja tunnistaa heti. Jaettu kieli, kulttuuri, ymmärrys suomalaisten asioiden ja tapojen tärkeydestä oman mielenterveyden säilyttämisessä (esim. saunan ja luonnon rentouttavaa ja hermoja lataavaa lähes pyhää vaikutusta ei tarvitse yrittää selittää kuin värien kokemista värisokealle) luovat rennon henkisen hengähdystauon suomalaisten ympärille ulkomailla tavatessa. Sopeutuminen on katsokaas muuten 24/7 päällä, paitsi jos on suomalainen suomalaisen perheensä kanssa expatriaatiksi lähtenyt. Kotonakin pitää aina olla kahden kulttuurin ja kielen välissä, kun avomiehen kanssa puhutaan hollantia ja osa asioista tehdään hollantilaisittain ja osassa asioista olen voinut pitää suomalaisen pääni. Nykyisessä duunissani reissaan usein Suomeen parin päivän työmatkoille ja vaikka ne ovat työreissuina rankkoja, niiden aikana on myös ihana olla taas vähän enemmän "kotona".
"Though many saw, no one so much as called the police. They all just watched as Kitty Genovese was being stabbed to death in broad daylight. They watched as her assailant walked away. Now, we must all fear evil men. But there is another kind of evil which we must fear most, and that is the indifference of good men."

chacha2

Quote from: Vöyri on 20.08.2012, 08:24:43
Ja luulenpa melkein että taloudellinen romahdus on helpompi korjata kuin "sosiaalinen romahdus", miltä esim. tilanne Ruotsissa ja Ranskassa alkaa näyttää (tai siltä ainakin näyttää juttujen perusteella).

Jep, jos on Homman ja esim. kansainvälisten Eurabia-sivustojen varassa niin varmaan ihmettelee jokaista Herran aamua, kun Ruotsi ei ole liekeissä Ystadista Kebnekaiselle. Sen sijaan Ruotsilla meneekin ihan hyvin, itse asiassa paremmin kuin meillä oman valuuttansa ja keskuspankkinsa kanssa. Notta äläkää ny pirätelkö henkiännä hommalaaset!

Jos se ei haittaa että muutama henkilö per päivä ammutaan, joka päivä on koulupalopäivä ja (sen takia ehkä) suuri osa
lapsista ei osaa lukea kunnolla kolmannella luokalla, niin varmaankin on kaikki hyvin Ruotsissa.

Ranskan aamutelkkarissa tänään puhuttiin taas siitä että tasavallan järjestys on saatava kuriin. Nyt lisäätään poliiseja vartioimaan kansalaisten turvallisuutta ongelmalähiöissä ja ruudussa oli koko ajan demari ja sisäministeri Valls.
Vaikutti vähän siltä että jopa Ranskan demarit ovat huolissaan rauhattomasta nykytilanteesta.

Joten minä ,edelleen, haluaisin säilyttää Suomi Suomena; tuttu ja turvallinen maa missä asiat lasten koulu on turvallinen ja missä oppilaat myös oppivat jotain.
Onko se nyt sitten niin kamalaa?
¨It is dangerous to be right in matters about which the established authorities are wrong.¨
Voltaire

"Condemnation without investigation is the height of ignorance"
Albert Einstein

Ystävä

Quote from: Vöyri on 19.08.2012, 19:04:12
Quote from: Ystävä on 19.08.2012, 17:03:21
En ole nyt ihan varma että oletko tosissasi, mutta eiköhän se läntisessä Euroopassa tapahtuva uskonsota tule jäämään muslimeille tällä hetkellä ominaisen kovanaamailun, yleisen häiriökäyttäytymisen, naisten ja seksuaalivähemmistöjen kiusaamisen ja sosiaalitukien väärinkäytön tasolle.

Parodiaahan tuo tosiaan, kanavoin Pentti Rautajärveä - mutta kyllähän nyt kai muslimit meille kristityille pärjäävät, ristiretketkin veivät 6-0!
Joo, toki tiesin, että sinä heitit läppää, mutta mietin tuota Pöllämystynyttä.

Oami

Quote from: Ilkka Partanen on 20.08.2012, 03:39:29
Pidän aika yllättävänä tätä ketjua tällä foorumilla ja varsinkin tässä esiintyneitä kommentteja. Eihän missään sitä uutta ja parempaa vanhan ja sortuneen tilalle koskaan synny jos lähdetään litomaan heti kun touhu menee vaikeaksi. Sellainen joka lähtee Suomesta pelätessään kriisin vaikuttavan hänen henkilökohtaiseen talouteensa ei ole sen ylevämpi kuin ne äijät joita tänne lappaa perheitään yhdistelemään elintasopakolaisena. Voi väittää että eikun mää oonki koulutettu ja oisin ihan kiltisti, niin ne ovat sivuseikkoja. Kun motiivi on paeta oman maan epämukavia oloja mukavampiin oloihin, niin silloin on samanlainen heinäsirkka kuin muutkin jotka sitä tekevät.

No tuota ei. Jos minä häivyn tästä vaikka nyt Sveitsiin (tai jonnekin...), niin pyrin elämään maassa maan tavalla. Opettelen kielen enkä odota yhteiskunnan palvelevan minua omalla kielelläni. Pyrin hankkimaan itselleni toimeentulon omin päin enkä heittäydy sikäläisen sosiaalihuollon varaan. Noudatan paikallisia lakeja ja ymmärrän, että ne koskevat minua siinä missä paikallisiakin.

Ja se on joka tapauksessa muutenkin suunnitelma B. Vielä minulla riittää voimavaroja yrittää tehdä tästä maasta parempi, mutta se ei ole yksin minusta kiinni.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Jakerp

Mina olen jo ulkomailla. suomen viranomaisille en ilmoitellut maastapoistumisestani mitaan heille olen kadonnut samoin typerille sukulaisilleni, jotka puhuivat niin paljon paskaa minusta jouduttuani taloudellisiin vaikeuksiin. Etsikoon palkkansa eteen jos kaipaavat. suomi on tarkoituksella pienella kirjaimella. Ei ole aakkosia, koska nappaimistosta puuttuu.

Minulla on jo pysyva oleskelu ja tyolupa kohdemaassani ja muutaman vuoden paasta voin hakea kansalaisuutta. suomen viranomaisten on turha tulla perimaan minulta mitaan kohdemaani laki ei tunnusta ulkomailla maarattyja ulosottotoimenpiteita. Sen jalkeen kun saan uuden kotimaani kansalaisuuden luovun suomen kansalaisuudestani.

Liian kauan jaksoinkin olla suomelle pelkkaa paskaa. Tyopaikkakin on tiedossa taytin kaikki hakukriteerit taysilla pisteilla.

Saavat suomi viranomaiset jatkossa etsia hallintoalamaisensa hieman suppeammasta joukosta. Ainoa mika harmittaa on se, etta 15 vuotta maksoin veroja suomeen ja ne upposivat suomi viranomaisen esterin perseeseen ponkittamaan toimintaa, joka pakotti minut maastapoistumiseen. Kallista paskaa oli se, mutta parempi myohaan kun ei milloinkaan tajuta pelin henki.

Tama onkin sitten viimeinen viestini palstalle. Jatkossa keskityn uuden kotimaani asioihin.

Dangr

Toivottavasti sinä Jakerp pidät blogia jossain ja kerrot kokemuksistasi uudessa kotimaassasi. Varmasti mielenkiintoista kuulla mietteistäsi. Onnea sinulle
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Sylvia borin

Quote from: Ilkka Partanen on 20.08.2012, 03:39:29
Pidän aika yllättävänä tätä ketjua tällä foorumilla ja varsinkin tässä esiintyneitä kommentteja. Eihän missään sitä uutta ja parempaa vanhan ja sortuneen tilalle koskaan synny jos lähdetään litomaan heti kun touhu menee vaikeaksi. Sellainen joka lähtee Suomesta pelätessään kriisin vaikuttavan hänen henkilökohtaiseen talouteensa ei ole sen ylevämpi kuin ne äijät joita tänne lappaa perheitään yhdistelemään elintasopakolaisena. Voi väittää että eikun mää oonki koulutettu ja oisin ihan kiltisti, niin ne ovat sivuseikkoja. Kun motiivi on paeta oman maan epämukavia oloja mukavampiin oloihin, niin silloin on samanlainen heinäsirkka kuin muutkin jotka sitä tekevät. Varmaan sitten taas maistuu kotimaa kun on muut laittaneet hommat kuntoon. Tosi urheaa ja isänmaallista. Kelpaa taas kertoa sitten kuinka pitäisi ensisijaisesti kaikkien hoitaa omien maidensa ongelmat, eikä pelkurimaisesti singahtaa toiselle puolen maailma jättäen oman kansansa kärsimään. Helppohan sitä on julistaa, mutta itseähän se ei tosipaikan tullen koske. Sama meininki kuin Vihreillä, demareilla ja Vasemmistoliitolla politiikkansa suhteen. Nekin on tehty vain muiden noudatettaviksi, ei kosketa heitä kun ovat Hyviä Ihmisiätm

Erikoinen yleistys laittaa saman arvoiseksi maan huoltosuhdetta nakertava, erityiskohtelua vaativa elättimaahanmuuttaja ja uudessakin maassa itsensä elättävä, veroja maksava ja asiansa hoitava lähtijä.

En jäänyt, koska en henkilökohtaisesti voinut tehdä asioille yhtään mitään. Koin Suomen nykymenon kanssa lähinnä jotain samoja tunteita kuin mustasukkaisen alkoholisti-Repan vaimo. Vaikka mitä teen, mikään ei muutu. Minua kytätään sairaasti ilman aihetta, turpaan tulee lujaa ja yllättäen milloin mistäkin kohtuuttomasta syystä, talo,rahat ja tavarat hässätään kavereiden kanssa ja minun hommani on lähinnä antaa lisää ja siivota oksennukset. Jäämällä vain mahdollistan perseilyn jatkumisen, lähtemällä pelastan edes itseni. Ja aina löytyy niitä, joiden mielestä tein väärin. "Nyt Repa joutuu kadulle (tuhoutuu) sinun takiasi. Sinun olisi pitänyt jäädä ja auttaa Repaa muuttumaan..." Oikeasti, kuten alkoholisti, Suomikin tarvitsee nyt jotain, mikä pysäyttää sen totaalisesti muuten tämä maan tuhoaminen jatkuu hamaan loppuun asti (liittovaltioon ja Suomen häviämiseen käytännössä).

"Jytky" olisi voinut olla sellainen pysäytys, mutta se tussahti ja haihtui ilmaan, koska Kataisesta tuli (leivottiin) pääministeri. Voitte vapaasti syyttää minua foliopipoilusta, (ei satu enää, jos koskaan), mutta minulla on paha mutu 2000-luvun äänestyksistä Suomessa, jota johtavat kaikenlaiset "maan tavat", hävinneet lautakasat  ja  asiakirjaväärentäjät. Mitään todisteita vaalien väärennöksistä minulla ei ole sen enempää kuin Winston Smithilläkään, mutta en yritä mitään kenellekään todistellakaan. Sanonpahan vain omalta kohdaltani, etten enää usko, että äänestämällä voi vaikuttaa Suomen asioihin.

JNappula

(http://www.taloussanomat.fi/files/panorama_PalkkaOstovoima.jpg)

Jo ylläolevan kuvan tsiigailun pitäisi herättää työtätekevissä kansalaisissa halun lähteä itämeren taakse kalaan. On tähän talouskriisiin liittyen sanottu että Kreikka on köyhä maa jossa on rikkaat asukkaat, ja että Suomi on rikas maa joss on köyhät asukkaat. Ja kaipa tuo pitää paikkansa, ainakin tuolla etelä-euroopassa näkee ihan erilailla loistoautoja liikenteessä ja luxusvaatteiden putiikkeja kaduilla.

Miettikääpä kuinka paljon pystyy vaikkapa sveitsiläinen (tai saksalainenkin) insinööri vaurastumaan työuransa aikana verrattuna samanlaista elintasoa pitävään suomalaiseen verrattuna? Varsinkin jos jokavuosi säästetyt hillot laitetaan poikimaan markkinoille. Suomalaisella on eläkeikää lähestyessä vaan tuulenhuuhtoma perse (viimeiset 15 vuotta oltu työttömänä) ja sveitsiläisellä parimilliä sijoituksina?
"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

kelloseppä

Nim. JooJoo,

En ole koskaan ollut Neuvostoliiton tai Venäjän kansalainen, ja SA-Intin kävin 1980-luvun puolivälissä. mutta kiitän "saamistani" lisävuosikymmenistä. En siis osaa vastata omakohtaisen kokemuksen valossa kysymykseesi kannattiko (mainitsemassasi kehyksessä; aika: 1960/70-l vaihde-nykyhetki, paikka: Neuvostoliitto/Venäjä).

1980/90-lukujen vaihteessa kannatti noin ylipäätään olla fyysisesti paikan päällä eri tavoin läsnä monessa eurooppalaisessa paikassa, jotka kokivat vaikka mitä muutoksia. Kannatti myös pelkästään sen vuoksi, että syntyi jonkinmoinen kosketuspinta sellaisiin olosuhteisiin, joissa elämänmeno meni vielä paljon kauheammaksi kuin kukaan järjellinen hommalainen on toistaiseksi kehdannut julkisesti täällä kirjoittaa Suomea koskeviksi tulevaisuuden kristallipallo –ennustusnäyikseen.

Venninen on tuttu tapaus, vaikka en ihmisenä häntä henkilökohtaisesti tuntenut.

Mielestäni ihmiset saavat tehdä mitä "lystäävät" (ammattirutisijoille ja väärinymmärtäjille taas herkkupala!), kuten totesit (toki otaksun, että tässä määrittelyssä olemme molemmat hyvin lähellä toisiamme). Puolestani tämmöiset ihmiset epäonnistuessaan saavat sitten nauttia toisten ihmisten hyväntahtoisuudesta juuri tasan sen verran kuin olivat valmiita onnistumisensa päivinä itse valmiita muille jakamaan. Tämä piirre yhteisöstä ja sen toimintaperiaatteesta ehkä jää monelta hoksaamatta – ainakin siirrossa idealistisesta ajattelusta käytännön omaehtoisen ja vapaa-ehtoisen toiminnan tasolle.

Tämän hetken Suomen tilanteen vertaaminen vuoteen 1918 ontuu monesta syystä, esimerkiksi:

1918 Suomi oli Euroopan köyhimpiä maita, joka eli pääasiassa varsin heikon tuottavuuden omaavalla maa- ja metsätaloudella.

1918 Suomen politiikassa vaikuttamisen mahdollisuuden olivat paikallistasolla käytännössä täysin olemattomat (mm. silloinen kunnallisvaalikäytäntö), mikä loi jo itsessään kestämättömän ristiriidan huippumodernin kansanedustuslaitoksen vaalikäytäntöjen kanssa.

1917-1918 epäitsenäisen Suomen korkeimman vallan haltija Suomessa oli tulkinnanvarainen seikka, josta poliittiset puolueet eivät päässeet yksimielisyyteen, mutta paljon monimutkaisemmalla asettelulla kuin valko-puna –akseli.

1918 Eurooppa soti, Venäjää ei kukaan hallinnut ja Venäjä oli romahtanut kaikin tavoin täysimittaiseen kaaokseen. Suomen ulkopuolinen maailma oli jo vajonnut aivan täyteen hulluuteen.

Kannattiko?

1918 tapahtumien perintönä vain muutamassa vuodessa Suomessa astui laki yleisestä- ja yhtäläisestä äänioikeudesta kunnallisvaaleissa, torppari"vapautus" ja 8-tunnin työpäivästä palkkatyössä. Juuri nämä kolme olivat punaisen puolen lainsäädännölliset päävaatimukset vuodenvaihteessa aina Forssan kokouksesta vuoteen 1918 saakka.

Kannattiko?

Vai uskotko, että nämä sinänsä aivan välttämättömät muutokset (olettaen toki nyt, että Suomesta ylipäätään haluttiin ja halutaan rakentaa jonkinlainen "onnela", jossa olisi, ainakin omasta mielestäni, paljon mm. sveitsiläisten ikiomia käytössä olevia piirteitä). olisivat silti astuneet voimaan Suomessa suunnilleen samassa aikataulussa ilman vuoden 1918 kauhistuttavaa verenvuodatusta?

Voidaanhan asiaa lähestyä toisesta kulmasta käsin:

Hypoteettinen tilanne:
Länsi-Eurooppa on vajonnut Eurabian kalifaatiksi, mutta Sveitsiin ei Allahin soturit ole vielä retkeilleet. Pohjois-Venäjä maksaa muodollista "kuuliaisuusveroa" kalifaatille, mutta verisen sodan jäljiltä molemmat haukkovat tämmöisellä järjestelyllä henkeään solmien tämmöisen "linnarauhan". Kalifaatti vaatii Sveitsiä luovuttamaan kaikki ei-syntyperäiset sveitsiläiset rauhan säilymisen ehtona väittäen tämän olevan samankaltainen "kuuliaiuusvero", jonka Pohjois-Venäjä on jo omalla tahollaan hyväksynyt.

Löytyisikö syntyperäisiltä sveitsiläisiltä sitä tahtotilaa, jonka monet tämän ketjun keskustelijat ovat ilmeisesti itsestään jo hukanneet?

Harkittua tahtotilaa sanoa kovassa paikassa: ei.

Kuinka paljon yleistä poliittisluonteista hypoteettista pohdintaamme rajoittaa se inhimillinen yksityiskohta, että emme kykene kuvittelemaan miten mielipuolisia vaatimuksia joku poliittinen toimija aivan vakavissaan voi kansainvälisessä politiikassa esittää? Kuinka paljon täysin perusteettomasti kuvittelemme, että luonnollisesti raha ja talous, tai yleisemmin ylipäätään rationaalinen ajattelu, hallitsevat poliittisten johtajien päätöksentekoa, etenkin enemmän tai vähemmän epädemokraattisesti hallituissa valtioissa? Jos emme kykene etukäteen hahmottamaan inhimillisen poliittisen hulluuden täyttä kirjoa, emme voi varautua rakentamaan riittävää harkittua tahtotilaakaan. Mahdollisimman täydelliseen hulluuden rajattomuuden hahmottamiseen. myös käytännön tasolla yhteisössä toimien, tarvittaisiin juuri niitä populaation yksilöitä, joiden on kaikkien helpointa sopeutua vieraassa maassa uuteen ympäristöön.

Suomella on mennyt liian pitkään paremmin kuin oma pää kestää, mutta en usko, että sveitsiläistenkään pää on vielä miellyttävämmässä ja huomattavasti pidemmän keston omaavassa positiivisessa menossa kyennyt pysymään lainkaan pehmentymättä, vaikka Valaliiton monilla rakenteilla on suomalaisten vastaavia huomattavasti suurempi sietokyky tai vastuskyky näistä syistä johtuvalle pään yleiselle pehmentymiselle. Pehmentymisen asteesta en osaa sanoa, mutta esim. Balkanin maiden järjestäytynyt rikollisuus omine toimintatapoineen ja tehokkuusmuotoineen asettanee aivan uudenlaisia haasteita perinteiselle sveitsiläiselle arvoille, elämänmenolle ja hallintokäytänteille, vaikka eivät tietenkään maata romahduta – eivät läheskään. Mutta paljon kauhua, tyrmistystä ja surua syntynee siellä jo tästäkin syystä.

Venäläisissä on se ihailtava piirre, että nekkuun otetaan välillä vaikka ihan periaatteen vuoksi. Niinpä kovin harva venäläisille ihan huvikseen suutaan soittelee. Vaikka tähän suomalaisesta toimintavasta poikkeavaan piirteeseen moni suomalainen nuiva perustellusti mieltyykin, tämän mitalin toinen puoli on sitten esim. Venäjän Kaukasuksen politiikan kovin inhottavat, osin puhtaan rikolliset toimintatavat, mikä on hyvä aina pitää kirkkaana mielessä, etenkin jonkinmoisen kokonaistilanteen arvioinneissa.

JooJoo

Mjoo,, monta kertaa olen jo jotain meinannut tähän ketjuun vastata, mutta viestin kirjoitettuani kuitenkin jättänyt sen lähettämättä. Turha täällä on pelkästään vittuilla, kun eihän värisokeakaan voi ymmärtää värejä.

Olen jutellut Suomessa ihmisten kanssa jotka ovat käyneet Neuvostoliitossa jo 70-luvulla, ja eräs yrittäjä oli jos silloin sanonut sen toiminnan nähtyään, että "Eihän tämä voi olla näin ja jatkua näin, tälläisella ei voi olla tulevaisuutta." Ja hän oli päätellyt asian ihan vain siitä miten paikalliset kohtelivat työkalujaan, jotta ne olisi mennyt rikki tms. jonka jälkeen sai keskittyä vodkan juontiin uutta odotellessa.
Ja jo silloin, 40 vuotta sitten oli paljon toisinajattelijoita vankiloissa, ja arvelen että se heidän väärin ajattelunsa on ollut juurikin tasoa "ei tämä voi olla näin". Heidän ei missään tapauksessa olisi kannattanut jäädä rakentamaan maataan.

No, sinä kirjoitat sitten 20 vuotta myöhemmin sattuneista tapahtumista; Wende 1989, yms. (MUUTOS 1989)
http://en.wikipedia.org/wiki/Die_Wende
Ja olet sitä mieltä että SILLOIN olisi kannattanut jäädä. Itse en ole. Ja perustan mielipiteeni siihen mitä olen itse nähnyt itäsaksassa, ja mitä olen jutellut sieltä välittömästi muurin kaaduttua pois lähteiden kanssa. Jos sinä olit 19 vuotias vuonna 1989, niin olet nyt 42 vuotta. Jolloin vaihtoehtona olisi se että ne ikävuodet jotka pitäisi käyttää oman elämän rakentamiseen, meneekin johonkin jälkien siivoamiseen. Täällä Sveitsissä on paljon sellaisia jotka lähtivät silloin ja aloittivat täällä täysin nollasta. Se oli kuitenkin parempi kuin että aloittaa Itäsaksassa, jossa osa ihmisistä ei ole vieläkään henkisesti toipunut siitä muutoksesta. Eli tuskin koskaan toipuvatkaan, ja haikailevat sitä Sosialismia takaisin lopun ikäänsä. Rakenna siinä sitten jotain parempaa kun se se sama porukka lojuu siinä ympärillä, ja ainoa erotus on että KAIKILLA on asiat huonosti.

Vertailut ontuvat aina huonsti koska kahta samalaista ei koskaan ole, eikä tule. Silti jokaisessa tapahtumassa on samankaltaisuuksia joista voi oppia. Itse en myöskään tunne Vennistä sen enempää mitä olen ohjelmat katsonut ja Wikin lukenut. Ihan lyhyellä vilkaisulla kaveri on älykkyydeltään gaussin käyrän oikeasta laidasta. Ja se on geneettinen erityispiirrre. Ei tokikaan kansallinen, koska sellaisia ei ole, vaan vanhemmilta periytyvä. Eli siitä pääteltynä hänen isänsäkkin on ollut älykäs ja ajatteleva ihminen.   

(nyt pitää taas vähän pohjustaa, tai muuten ei kukaan tajua mitä yritän sanoa, jonka jälkeen en sitten enää itsekkään jaksa muuta kuin "vittuilla ja kusta päällenne". )

Olin ennen itse "Valkoinen" eli pidin hyvän asiana sitä että valkoiset voitti, koska Neuvostoliitto. Mutta kun muutin Sveitsiin ja tämä kok vas-oik ajattelu sen vuoksi oikeastaan katosi, ja opin katsoaan vain asioita kokonaan ilman ideologiota. Niin sen jälkeen on ollut pakko todeta, ettei Suomen punaiset olleet mitään bolshevikkejä. He olivat samanlaisia vapaustaistelijoita kuin Sveitsin ja USA:n perustuslakien kirjoittajat, jotka aidosti halusivat vallan kansalle. Sen sijaan valkoiset olivat niitä "Tsaarin perillisiä" jotka eivät halunneet luovuttaa etuoikeutettua asemaansa. Ja niinpä se sama Tsaarin vallan virkamies-sikailu-perinne jatkuu siellä tänä päivänäkin.

Eli keitä Punaisten puoleta sitten tapettiin? Sodassa kuoli tietysti arvalla ne 5199, tosin näistäkin osa on varmasti teloitettuja. Mutta sodan jälkeen tapettiin tietysti kaikki "vaaralliset", siis ne jotka osasivat ajattella itse. Esim. Vennisen isä.  Ehkä Venninen sokeutui "onnettomuudessa" isänsä toimesta siksi että hänen isänsä pelkäsi myös poikansa hengen puolesta, jos tämä olisi nähnyt liikaa asioita. Sokeaa kun ei pidetä silminnäkijänä. Ehkä isä jopa sanoi pojalleen ennen kuin hänet tapettiin "että parempi sokeana" kuin taistella turhaan tuulimyllyjä vastaan, ja että suuret teot ovat toisenlaisia; elä pitkään ja pärjää omillasi, äläkä välitä mitä muut tekee. 
En tiedä. mutta voisin kuvitella.  Koska ei se tosiaan kannata.

Quote from: kelloseppä on 21.08.2012, 00:11:25

Löytyisikö syntyperäisiltä sveitsiläisiltä sitä tahtotilaa, jonka monet tämän ketjun keskustelijat ovat ilmeisesti itsestään jo hukanneet?

Harkittua tahtotilaa sanoa kovassa paikassa: ei.

Suomella on mennyt liian pitkään paremmin kuin oma pää kestää, mutta en usko, että sveitsiläistenkään pää on vielä miellyttävämmässä ja huomattavasti pidemmän keston omaavassa positiivisessa menossa kyennyt pysymään lainkaan pehmentymättä, vaikka Valaliiton monilla rakenteilla on suomalaisten vastaavia huomattavasti suurempi sietokyky tai vastuskyky näistä syistä johtuvalle pään yleiselle pehmentymiselle.

Löytyy. Täällä on toki miellyttävää ja positiivista. Mutta tasan jokainen tietää että se tulee vain omasta työstä. Ei täällä alkoholisteja hyysätä, ja elämässään saa epäonnistuakin. Eli jos et tiedä, niin opit sen kyllä.
Montako kertaa olet Suomessa kuullut lausahduksen "Ken ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä." Täällä se on ihan perustoteamus, jolla voi kommentoida vaikka Kreikan tilannetta.

Ja toinen minkä saa kuulla usein sanottavan on "se on sinun ongelmasi, ei minun." Eli ihmiset eivät täällä puutu toisten ongelmiin, vaan ne soittaa välittömästi poliisit jos joku meinaa tyrkyttää heille omia ongelmiaan. Tästä enemmän täällä;
http://www.muutos2011.fi/vb/entry.php?321-Miksi-Sveitsiss%E4-ei-ole-Romaniongelmaa

Kirjoitin paljon lisääkin, mutta poistin sen, kun alkoi taas rönsytä pois Kellosepän kysymyksistä.
Turhaa sitä on helmiä sioille viskoa. Ja jos et itse tiedä onko tämä viimeisin kommentti tarkoitettu juuri sinulle henkilökohtaisesti vai ei, niin vastaus on KYLLä! se on just sulle, jotta haistappa ääliö **ttu.

Joku toinen saattaa sitten ymmärtää jotain itsekkin.

"An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does truth become error because nobody sees it."
Mahatma Gandhi

"It is error alone which needs the support of government. Truth can stand by itself."
Thomas Jefferson

Hauskaa on, että kun Jefferson eli, niin tätä ei oltu vielä todistettu;

"I have no fear that the result of our experiment will be that men may be trusted to govern themselves without a master."
Thomas Jefferson

Mutta nyt, kun siitä on jo yli 150 vuoden kokemukset Sveitsistä, niin SILTI ihmiset eivät kykene sitä näkemään, vaan uskovat mielummin johonkin salaliittoihin yms. jne.  Itse luulin myös aiemmin että ihmiset ovat ilkeitä ja tekevät siis tahallaan asioita. Mutta ei se niin ole. Ei Katainen mikään ilkeä salaliittolainen ole. Hän on vain tyhmä ja juopunut vallastaan. Mutta kai hän sitten on fiksumpi kuin suurin osa Suomalaisista.  Koska on pääministeri.  :facepalm:

-PPT-

Parhaiten ulkomailla pärjäävät ne, jotka pärjäisivät aivan mainiosti Suomessakin. Jos joku, jolla on ongelmia ja luulee, että ne ongelmat johtuvat Suomessa asumisesta niin ulkomailla heillä on yksi ongelma lisää eli olla ulkomaalainen. Se, että pystyy niinkin suureen elämänmuutokseen kuin maastamuuttoon vaatii mielestäni keskimääräistä parempaa elämänhallintaa. Kielellisten ja kulttuurillisten syiden vuoksi suomalaisilla kynnys maastamuuttoon on mutenkin korkeampi kuin monilla muilla ihmisillä muissa maissa, esim irlantilaisille muutto Britanniaan on lähtökohtaisesti helpompaa kuin suomalaiselle muutto melkein mihin tahansa muuhun maahan.

no future

Quote from: chacha2 on 20.08.2012, 09:10:41
Quote from: Vöyri on 20.08.2012, 08:24:43

Jos se ei haittaa että muutama henkilö per päivä ammutaan, joka päivä on koulupalopäivä ja (sen takia ehkä) suuri osa
lapsista ei osaa lukea kunnolla kolmannella luokalla, niin varmaankin on kaikki hyvin Ruotsissa.

Onko kaverisi poika ruotsin rajalla töissä vai mistä nämäkin boldatut faktat repäisit?  :o

JNappula

Quote from: -PPT- on 21.08.2012, 10:56:48
Parhaiten ulkomailla pärjäävät ne, jotka pärjäisivät aivan mainiosti Suomessakin. Jos joku, jolla on ongelmia ja luulee, että ne ongelmat johtuvat Suomessa asumisesta niin ulkomailla heillä on yksi ongelma lisää eli olla ulkomaalainen. Se, että pystyy niinkin suureen elämänmuutokseen kuin maastamuuttoon vaatii mielestäni keskimääräistä parempaa elämänhallintaa.

Varmasti toki näin, mutta jos tilanne on se että ongelmana on lähinnä työpaikkojen puute, niin sitä on hankala muuttaa muuten kuin muuttamalla. Toki tuo elämänhallinta ja vakaa mielenlaatu auttaa varmaan paljon. Vastoinkäymisiä on oletettavissa ja alku on aina hankalaa. 

Elävässä arkistossa on jotain hauskoja videoita esim. amerikansuomalaisista, vaikkapa tämä pätkä Jenny Viitalasta joka on tehnyt sikäläisistä musiikkikappaleista käännöksiä, joista pari on päätynyt J.Karjalaisen "Polkabilly Rebels"-levylle. Noin neljän minutin kohdalla Jenny kertoo isästään ja maahanmuutosta niihin aikoihin. Silloin oli tapana lähteä naimisissakin olevien miesten siten, että menivät itse ensin, ja lähettivät sitten periltä rahaa takaisin kotiin jotta vaimo ja lapset saattoivat lähteä matkaan. Tuossa rahankeruussa saattoi vierähtää vuosi jos toinenkin. Vaatii siis melkomoista suunnitelmallisuutta ja periksiantamattomuutta:
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/amerikan_jenny_39430.html#media=39435

Muita hauskoja dokkareita, tämä 60-luvulta, ylen reportterin käyttämä termi afro-amerikkalaisista ei ole ihan tätä päivää :):
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/amerikan_suomalaiset_kultaa_vuolemassa_28812.html#media=28813

Uudehko pätkä Haapalan pojista:
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/haapalan_pojat_usa_33932.html#media=33937

Quote from: -PPT- on 21.08.2012, 10:56:48
Kielellisten ja kulttuurillisten syiden vuoksi suomalaisilla kynnys maastamuuttoon on mutenkin korkeampi kuin monilla muilla ihmisillä muissa maissa, esim irlantilaisille muutto Britanniaan on lähtökohtaisesti helpompaa kuin suomalaiselle muutto melkein mihin tahansa muuhun maahan.

Kyllä suomestakin on lähdetty suurin määrin parempaa elämää etsimään, ihan kansakoulupohjaltakin. Muuttoaaltoja on ollut useita, niin  pohjois-amerikkaan, Australiaan kun naapurimaahamme Ruotsiinkin. Omia sukulaisiani lähti 50-luvun lopun ja 60-luvun lopun välisenä aikana Ruotsiin aika nippu. Osa on tullut takaisin, osa ei. Kieltä oppii, jos haluaa oppia ja panostaa siihen
"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

jka

Quote from: JNappula on 21.08.2012, 13:18:56
Kyllä suomestakin on lähdetty suurin määrin parempaa elämää etsimään, ihan kansakoulupohjaltakin. Muuttoaaltoja on ollut useita, niin  pohjois-amerikkaan, Australiaan kun naapurimaahamme Ruotsiinkin. Omia sukulaisiani lähti 50-luvun lopun ja 60-luvun lopun välisenä aikana Ruotsiin aika nippu. Osa on tullut takaisin, osa ei. Kieltä oppii, jos haluaa oppia ja panostaa siihen

Milloinkaan historiassa ei ole ollut näin helppo muuttaa pois Suomesta kuin nyt. Netin kautta pystyt käytännössä järjestelemään olot tulevassa uudessa maassa jo etukäteen valmiiksi. Kielitaito, varsinkin englannin kielen taito on suomalaisilla parempi kuin koskaan niin, että sillä pärjää missä vain.

Jos katsotaan tilannetta Kreikassa tai Espanjassa niin kaikki nuoret muuttavat sieltä pois eivätkä ajattelekaan muuta vaihtoehtoa ja lähtökohdat ei ole yhtään paremmat kuin suomalaisilla nuorilla. Jos Suomeen tulee tulevaisuudessa samanlaiset taloudelliset olot niin vastaava uusi muuttoaalto Suomestakin on ihan varma asia.

kelloseppä

Quote from: JooJoo on 21.08.2012, 10:39:25
Kirjoitin paljon lisääkin, mutta poistin sen, kun alkoi taas rönsytä pois Kellosepän kysymyksistä.
Turhaa sitä on helmiä sioille viskoa. Ja jos et itse tiedä onko tämä viimeisin kommentti tarkoitettu juuri sinulle henkilökohtaisesti vai ei, niin vastaus on KYLLä! se on just sulle, jotta haistappa ääliö **ttu.

Joku toinen saattaa sitten ymmärtää jotain itsekkin.

Sveitsissä nähtävästi ei vielä ole opittu edes käytöstavoille; mahtaa siis olla vallan mainion ihana maanpäällinen paratiisi. Itselleni jäi Sveitsistä ja sveitsiläisistä muutaman vähän pidemmän eri tavoin toteutetun oleskelun jälkeen hieman toisenlainen kuva, mutta tämä lienee jotain aivan uutta suuntausta. Toivottavasti se ei tartu Suomeen.

Lopetan keskustelun nim. JooJoo:n kanssa tähän.

Leso

Quote from: kelloseppä on 21.08.2012, 15:31:22
Lopetan keskustelun nim. JooJoo:n kanssa tähän.

Oikein hyvä päätös, kelloseppä. Elä huoli. Kyllä me kestetään ilmankin.

Toisaalta, minun ymmärrykseni mukaan toi JooJoon viimeisin postaus osaltaan kyllä todentaa hänen "täydellisen" integroitumisensa uuteen kulttuuriinsa ja sen historian(kin) tuntemuksensa:

Löytyy. Täällä on toki miellyttävää ja positiivista. Mutta tasan jokainen tietää että se tulee vain omasta työstä. Ei täällä alkoholisteja hyysätä, ja elämässään saa epäonnistuakin. Eli jos et tiedä, niin opit sen kyllä.
Montako kertaa olet Suomessa kuullut lausahduksen "Ken ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä." Täällä se on ihan perustoteamus, jolla voi kommentoida vaikka Kreikan tilannetta.

Minun mielestä toi viittaa kalvinistiseen ajatteluun. Peruskoulupohjatuntumalta se taisi olla samaa protestanttista jutskaa kuin luterilaisuus, mutta paa-aljon tiukempi työmoraaliltaan. Sitä en kyllä muista, että epäonnistuakin saisi.

Quote from: JooJoo on 21.08.2012, 10:39:25Ja toinen minkä saa kuulla usein sanottavan on "se on sinun ongelmasi, ei minun." Eli ihmiset eivät täällä puutu toisten ongelmiin, vaan ne soittaa välittömästi poliisit jos joku meinaa tyrkyttää heille omia ongelmiaan.

Tuosta nyt taas ja jälleen tuli välittömästi mieleen Linnunradan käsikirjan JTO - Jonkun Toisen Ongelma. Eli kun avaruusalus laskeutuu jalkapallokentälle kesken matsin, kukaan ei "näe" sitä, koska se on Jonkun Toisen Ongelma.

Vaan äänestihän ne sveitsiläiset minareetitkin nurin. Aikaa näyttää, että kuinka kauaksi aikaa.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Fatman

Kyllä Sveitsissä menee lujaa. 8)

JooJoo

Quote from: Fatman on 21.08.2012, 18:54:55
Kirjoitin paljon lisääkin,

Kyllä Sveitsissä menee lujaa. 8)

Mjoo,,, ja kuten huomata saattaa niin kaikki kommentoivat vain sitä kohtaa johon kykenevät jotenkin reagoimaan. Ja sekin menee reflexinä ilman että siihen rakennettun ehtolausekkeen kautta osataisiin rajata itsensä ulos.  :facepalm:  Eli turhaan kirjoitin edes sitä alkua. No, Onnea vaan kaikille. Jokainen vetää omalla tasollaan. Koko ketjun otsikko on jo kuvaava; "JOS Suomessa alkaa näyttää huonolta."

tehkääpä pikku testi;
http://www.comparis.ch/steuern/steuervergleich/default.aspx
1. kirjottakaa linkin ruutuun "Wohnort" vaikka Zug
2. kirjoittakaa ruutuun "Steuerbares einkommen pro jahr" Tulonne kerrottuna 1.35 (työnantajan sivukulut) ja sitten 1.2 CHF/Eur kurssi.
Esim. jos vuosiansionne on 50 000, niin kirjoittakaa siihen ruutuun 81 000
klikatkaa weiter, ja sitten mitä osatte ja taas weiter.

saatte veroina jonkun luvun. Esim. 9106 CHF (vaimo, kolme lasta 6803 CHF)
Jakakaa tämä luku 1.2 => 7588 Eur;  (5670 Eur)

Tulos: Sveitsissä kun työnantaja kaivaa kuvettaan sen saman minkä Suomalainen työnantajakin maksaakseen tuollaista terveen, normaali älyllä varustetun minimipalkkaa jollekkin, eli 67500 Eur, niin Sveitsissä siitä jää näppiin se 60 000 Eur, kun Suomessa aletaan verotustakin räknäämään vasta sen jälkeen kun on ensin varastettu 17 500 Eur, jonka vuoksi voidaan vielä hyvällä omalla tunnolla varastaa vielä toisen kerran se n. 17 500, jolloin se työntekijä saakin siitä vähintään 67500 Eur työpanoksestaan itselleen vain jotain 32 500 Eur, loppujen mennessä "Hyvinvointiin". Ja eihän sekään vielä riitä. Tuosta 32500 Eur:sta menee sitten ALV:iin se 23% ja sehän tarkoittaa  enää 26 422 Eur ostovoimaa.

No Sveitsissä menee lujaa.  Siitä 60 000 Eur pitää toki hoitaa itselleen eläkkeet ja sairausvakuutkset, mutta jos niistäkin menisi max. alv niin se ostovoima jolla niitä maksellaan on 55 555 Eur. Sairausvakuuts maksaa 5 hengen perheelle n. 5-6000 Eur. Yhdelle aikuiselle n. 2500 Eur. Ja VEROVäHENNYKSIIN oikeuttavaksi eläkkeeksi voi maksaa vaikka oman asuntonsa velattomaksi. Mutta pidetään tää nyt yksinkertaisena.

Tuolla oli ostovoima käppyrät ylhäällä; Sveitsi 154/147 ja Suomi 78/71 Ero keskimäärin 150.5/ 74.5 = 2.0

Quote from: JNappula on 20.08.2012, 20:35:42
(http://www.taloussanomat.fi/files/panorama_PalkkaOstovoima.jpg)

Esimerkin palkalla ja verolaskurilla ero on ~50000 / 26 422 Eur = 1.9
Käytännössä ero ei mene ihan näin, valitsin Zugin koska siellä on alhainen verotus, jotta esimerkissä ei tarvitsis yksinkertaisuuden vuoksi alkaa puhumaan ostokorin hinnoista ALV:ia lukuunottamatta. Esim autovero, alkoholit yms, jne.

Mutta siinä se on lyhyesti avattuna ne syyt teidän PASKAAN ostovoimaanne. Ja jos tämä nyt sitten tuli teille uutena ja yllättävänä tietona, niin haistakaa ääliöt **ttu. Ja muistaakaa että taivasputoaa jos ette maksa niitä veroja. ja omia eläkerahojanne ette varmasti osaa itse tallettaa mihinkään.
heh, ehkä se jopa on niin. Koska jos teiltä voi nussia tuollaiset summat taivaan tuuliin, ilman mitään vastalausetta, niin kovin suurista lahjakkuuksita ei voi olla kyse.

Kaptah

Kiitos tästä ketjusta. Minusta JooJoolla on erinomaisia pointteja, mutta ne jäävät vähän varjoon koska vittuilu on melkoisen läpitunkevaa.

Kyllähän se pistää miettimään, että muutamilla peliliikkeillä voisin käytännössä tuplata tuloni, asua lämpimämmässä ja ehkä jopa siistimmässä maassa jossa ei ole repeämässä helvetti eurotöhöilyjen takia. Voisin näppärästi hypätä auton rattiin tai moottoripyörän selkään ja ajella iltasella käymään Saksassa, Ranskassa tai Italiassa kahvilla jos siltä tuntuu.

Elämä on valintoja. On lottovoitto syntyä Suomeen ja Suomi on yksi maailman parhaita ellei paras maa olla työtön, sairas, juoppo tms, mutta ei varsinaisesti paras maa sellaiselle joka haluaa menestyä. En ole itse ollenkaan varma siitä olenko itse sellainen, mutta niitäkin tuolla pitkin maailmaa liikkuu aika paljon ja heistä kannattaisi kyllä kilpailla. Nykymenolla en usko Suomeen montaa Finlaysonia tulevan.

Kieltämättä arvostan erittäin kovasti sitä, että minulla on valtava yhteinen kulttuuriperintö kenen tahansa suomalaisen, vaikka kuinka "erilaisen" kanssa tahansa. Voin ilmaista itseäni omalla äidinkielelläni, leikitellä ja käyttää vivahteita sillä, mikä ei ole ihan helppoa hyvinkään hallitulla toisella kielellä. Vanhemmat, lapsuudenkaverit ja muut ovat lähellä.

On lottovoitto syntyä Suomeen, koska jos päätänkin lähteä muualle, pääsen aina takaisin. Sama lottovoitto on kuitenkin annettu muillekin suomalaisille, joten en koe mitään kohtuutonta velvollisuutta heitä kohtaan. Tällä hetkellä kuitenkin Suomi on minulle paras maa, tilanne voi toki muuttua nopeastikin.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Miniluv

Jos JooJoo jatkaa aiheesta, niin jatkaa täysin ilman vittuilua, nimittelyä jne.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Lasse

Quote from: Kaptah on 21.08.2012, 21:39:22
Minusta JooJoolla on erinomaisia pointteja,

Samaa mieltä.

mutta ne jäävät vähän varjoon koska vittuilu on melkoisen läpitunkevaa.

Näin puolueettomana vittuiluntarkkailijana tunteenilmaisu on kyllä näyttänyt liikkuvan molempiin suuntiin.

NOVUS ORDO HOMMARUM

dothefake

Soisin kyllä, että forumilla tapahtuva vittuilu olisi sofistikoitunempaa.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

chacha2

Quote from: no future on 21.08.2012, 12:15:10
Quote from: chacha2 on 20.08.2012, 09:10:41

Onko kaverisi poika ruotsin rajalla töissä vai mistä nämäkin boldatut faktat repäisit?  :o

Väitteeni 'joka päivä on koulpalopäivä' perustuu tähän:
Varje dag brinner det på Sveriges skolor och förskolor. I fjol brann det på 457 skolor – minst hälften av bränderna var anlagda. Notan för bränderna 2009 kan sluta på en miljard kronor. http://www.dn.se/nyheter/sverige/en-miljard-upp-i-rok-i-skolbrander
ja Homman oma ketju aiheesta missä lisää tietoa, esim että jopa 80-90 % noista paloista ovat tahallisesti sytytettyjä. http://hommaforum.org/index.php/topic,25543.msg826503.html
Eli tämä väite pitää kyllä paikkansa

Muutama henkilö per päivä ammutaan:
Ruotsissa ammuskelut ovat tietyissä paikoissa osa arkipäivää, mutta ei mutamaa henkilöä per päivä sentään ammuta. Muutama per kuukausi on kyllä lähempänä totuutta. Joskus ammuskellaan vähän useamminkin.  Olen esimerkiksi lukenut: http://www.gp.se/polopoly_fs/1.1007654.1342590421!/0717_skjutningar_sommaren_2012.jpg ja nämä artikkelit
http://avpixlat.info/?s=skottlossning+Sverige&submit.x=0&submit.y=0&submit=Search
Eli väitteeni tästä ei pidä paikkansa

Kolmosluokkalaisten huonot lukutaidot http://rahmispossu.net/2012/08/08/malmo-vain-puolet-kolmasluokkalaisista-osaa-lukea/
(taisit jo tietää tämän)

Silti, ei mennyt toi edellinen viestini ihan nappiin ei, pakko myöntää.

¨It is dangerous to be right in matters about which the established authorities are wrong.¨
Voltaire

"Condemnation without investigation is the height of ignorance"
Albert Einstein

msm

Kiitos tästä ketjusta. Minusta JooJoolla on erinomaisia pointteja, mutta ne jäävät vähän varjoon koska vittuilu on melkoisen läpitunkevaa.

Toisaalta varsin piristävää. Suomalaiset on niin tottuneita hyssyttelemään ja puristamaan verotaakan alla nyrkkiä taskussa, että tuommoinen reipas läpsäys naamalle saattaa jopa herättää jonkun...

QuoteElämä on valintoja. On lottovoitto syntyä Suomeen ja Suomi on yksi maailman parhaita ellei paras maa olla työtön, sairas, juoppo tms, mutta ei varsinaisesti paras maa sellaiselle joka haluaa menestyä.

Suomihan on menestyjillekin ihan hyvä paikka, kyllä todellisilla menestyjillä on varaa laadukkaaseen kirjanpitäjään, joka sopivilla järjestelyillä hoitaa veroprosentit kuntoon. Rikkailla menee (luonnollisesti) aina hyvin, hyvinvointilässynläässä myös juopoilla ja kolmannen sukupolven työttömillä yksinhuoltajilla menee hyvin.

Ongelma on siinä, että keskiluokka kupataan ihan hengettömäksi. Suomalaiset ei tunnu tajuavan sitä, että esim. 5-sarjan uudehko BMW on aivan tavallinen auto, jolla aivan tavallinen insinöörimies voi Saksassa tai Sveitsissä ajella. Nelikymppisenä maksettu asuntolaina on ihan normaali juttu monessa paikassa. Mutta ei Suomessa.

JooJoo

Quote from: Miniluv on 21.08.2012, 22:05:56

Ihan miten vaan. 
Pari kysymystä käsitteistä;

Miten korrektisti kutsutaan henkilöitä jotka luovuttaa yli puolet työnsä hedelmistä pois jotta joku (lähtökohdista tarkasteltuna vakisinkin fiksumpi?) sitten päättää mitä niillä rahoilla tehdään näiden henkilöiden hyväksi. Ja tällä termillä ko. henkilö pitäisi sitten kyetä erottamaan henkilöistä jotka eivät näin tee, vaan kykenevät saamaan vähintään yhtä järkevän (tilastoista havaittavan) lopputuloksen päättämällä ansioidensa käytöstään kokonaisuudessaan itse, ilman että ko. termi määrittelee mitään muita tuon henkilöryhmän tilastoista havaittavia ominaisuuksia. Siis henkilöitä jotka eivät ole päteviä hallitsemaan itse itseään täysimääräisesti arkielämässä.

Ja vertailukysymys jotta ymmärtäisitte tuon kysymyksen:

Miten korrektisti kutsutaan henkilöitä jonka ihonväri on tummempi jotta nimenomaisesti voitaisiin tarkoittaa näitä henkilöitä erotuksena esim. vaaleamman ihon värin henkilöistä. Ilman että tuolla sanalla haluttaisiin tuoda esiin mitään muita tuon tummanihonvärin omaavan kansanryhmän tilastoistakin havaittavia ominaisuuksia. 

Wikipediassa on esim tällaisia;

http://fi.wikipedia.org/wiki/Idiootti
"Antiikin Kreikan Ateenassa idiootti oli henkilö, joka ei osallistunut julkiseen elämään kuten demokraattiseen kaupungin hallitsemiseen, mitä pidettiin vapaiden miesten velvollisuutena."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Heikkolahjaisuus
"Heikkolahjaisuuteen liittyy usein myös jonkinasteisia ongelmia selviytyä arkielämän perusasioista, minkä vuoksi monet tarvitsisivat yksilöllistä ohjausta ja räätälöityjä tukipalveluita."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kehitysvamma#Kehitysvammaisuuden_asteet
"Lievästi kehitysvammaiset ihmiset tarvitsevat usein myös tukea kyetäkseen asioimaan ja hankkimaan tarvitsemansa palvelut. Heidän rahankäyttötaitonsa voivat olla puutteellista ja helpon johdateltavuutensa takia he ovat vaarassa liittyä seuraan, joka käyttää heitä hyväkseen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Moron_(psychology)
(ääliö = Moron)

Kertokaa nyt herran jumala "fiksummat" mulle kun en ymmärrä, että miten pitäis korrektisti kutsua henkilöitä, joka
- luovuttaa valtansa kansanedustajille sen sijaan että itse osallistuisivat demokraattiseen hallitsemiseen,
- tarvitsee muiden kustantamia lapsilisiä ja päiväkoteja jotta kykenee suoritumaan omien lastensa kasvattamisesta,
- tarvitsee KELAN:n että pystyy hoitamaan itsellensä turvan sairastumisen varalta.
- tarvitsee KELAN:n maksamaan vuokrat yms. puolestaan ja huolehtimaan ettei nälkä yllätä.
- tarvitsee valtiollisen eläkejärjestelmän, jotta kykenee varautumaan vanhuuteen.
- tarvitsee 1001 virkamiestä kertomaan itselleen mitä saa tehdä ja mitä ei.

Suomalaisiksi?  ;D ;D

Sellaista hauskaa,,, ja sitten voidaan myös väittää kuten Henry H. Goddard
http://en.wikipedia.org/wiki/Henry_H._Goddard
että "Goddard also publicized purported race-group differences on Army IQ tests (Army Alpha and Beta) during World War I and claimed that the results showed that Americans were unfit for democracy."
Eli että "ihmisten älykkyys ei riitä demokratiaan."

Jos minä nyt kirjoitin näin;

Niin osaako KUKAAN täällä sanoa milloin se vastaus on EI? 
Ja onko se sitten jotenkin pahempin sanottu, kuin ne kommentit joiden mukaan "Suora Demokratia ei sovi Suomalaisille" tai "Suomalaiset tarvitset lisää tukia ja avustuksia." tai "Suomalaisten työn hedelmät pitää verottaa valtiolle jotta rahat voidaan käyttää järkevästi"

MIKSI? MIKSI, Demokratia ei sovi Suomalaisille? MIKSI, Suomalaiset tarvitsevat lisää tukia ja avustuksia? Miksi, Suomalaiset eivät saa päättää itse omista rahoistaan?

Sori vaan, mulle tulee väkisin mieleen sellainen sana kuvaamaan tätä jota ei ilmeisesti saa sanoa. Ihan kuten silloin kun näen niitä syntyperäisiä afrikkalaisia. 

Mitä sanaa haluatte minun sitten käyttävän? Mulle käy kaikki.  Musta vaan tuntuu ettei se itse asia sitä sanaa vaihtamalla kummene.

Esim. Romani, Manne tai Mustalainen, täsmälleen sama asia se on, ihan sanasta riippumatta.

Alkuasukas

Quote from: msm on 22.08.2012, 01:04:28
Suomihan on menestyjillekin ihan hyvä paikka, kyllä todellisilla menestyjillä on varaa laadukkaaseen kirjanpitäjään, joka sopivilla järjestelyillä hoitaa veroprosentit kuntoon. Rikkailla menee (luonnollisesti) aina hyvin, hyvinvointilässynläässä myös juopoilla ja kolmannen sukupolven työttömillä yksinhuoltajilla menee hyvin.

Ongelma on siinä, että keskiluokka kupataan ihan hengettömäksi. Suomalaiset ei tunnu tajuavan sitä, että esim. 5-sarjan uudehko BMW on aivan tavallinen auto, jolla aivan tavallinen insinöörimies voi Saksassa tai Sveitsissä ajella. Nelikymppisenä maksettu asuntolaina on ihan normaali juttu monessa paikassa. Mutta ei Suomessa.
Nimenomaan. Keskiluokka on kurjaa, mutta esimerkiksi yrittäjänä on aika helppoa kun kilpailu on todella aneemista. Aikoinaan mensimmäisen markkamiljoonan tekemiseen meni kolme vuotta, euromiljoonaan meni seitsemän. Suomalainen kilpailu on sitä, että myydään samaa tavaraa kuin naapuri mutta vähän halvemmalla. Markkinointia ei tehdä, vaan ihmetellään kovaan ääneen miksi kauppa ei käy. Sitten lasketaan taas hintoja. Lopulta häämöttää konkka, joka johtuu tietysti liian kovista veroista, työnantajamaksuista, eläkkeistä jne.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Miniluv

Quote from: JooJoo on 22.08.2012, 10:32:21
Quote from: Miniluv on 21.08.2012, 22:05:56
Ihan miten vaan. 
Pari kysymystä käsitteistä;

Quotehttp://fi.wikipedia.org/wiki/Idiootti

Quotehttp://fi.wikipedia.org/wiki/Heikkolahjaisuus
"Heikkolahjaisuuteen

Quotehttp://fi.wikipedia.org/wiki/Kehitysvamma#Kehitysvammaisuuden_asteet
"Lievästi kehitysvammaiset
http://en.wikipedia.org/wiki/Moron_(psychology)
(ääliö = Moron)

Ihan miten vaan. Voin vain olettaa, että ohje tuli ymmärretyksi.

12 päivää aikaa kommunikoinnin miettimiseen.

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

jka

Quote from: JooJoo on 22.08.2012, 10:32:21
Kertokaa nyt herran jumala "fiksummat" mulle kun en ymmärrä, että miten pitäis korrektisti kutsua henkilöitä, joka
- luovuttaa valtansa kansanedustajille sen sijaan että itse osallistuisivat demokraattiseen hallitsemiseen,
- tarvitsee muiden kustantamia lapsilisiä ja päiväkoteja jotta kykenee suoritumaan omien lastensa kasvattamisesta,
- tarvitsee KELAN:n että pystyy hoitamaan itsellensä turvan sairastumisen varalta.
- tarvitsee KELAN:n maksamaan vuokrat yms. puolestaan ja huolehtimaan ettei nälkä yllätä.
- tarvitsee valtiollisen eläkejärjestelmän, jotta kykenee varautumaan vanhuuteen.
- tarvitsee 1001 virkamiestä kertomaan itselleen mitä saa tehdä ja mitä ei.

Suomalaisiksi?  ;D ;D

Ihan mielenkintoinen kysymys. Hyvinvointivaltio todellakin tuottaa suuren määrän tällaisia ihmisiä, jotka eivät sitä luonnostaan ole. Laitostuminen on ihan lääketieteellinen termi, jota käytetään pienemmässä mittakaavassa kun ihmisessä tapahtuu ihan selviä psyykkisiä muuttoksia pitkäaikaisessa laitoshoidossa niin, että tämä menettää lopulta kokonaan kyvyn toimia ilman tuota ympäröivää laitoshoitoa. Hyvinvointivaltiossa tapahtuu ihan samaa laitostumista mutta paljon suuremmassa ja kansantalouden kannalta haitallisemmassa mittakaavassa. Tällaiselle ilmiölle ei ilmeisesti ole olemassa termiä, vaikka ilmiö on kiistattomasti olemassa.