News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Suomessa liian hyvät sosiaalituet!

Started by Mietiskeliä, 24.03.2012, 16:51:37

Previous topic - Next topic

Sunt Lacrimae

Quote from: Enni on 25.03.2012, 23:46:34
Quote from: Porilainen munalla on 25.03.2012, 23:36:21
Tämä kehno suhden palkan ja asunnon vuokran+ muiden kulujen välillä tuntuu kovasti olevan pääkaupunkilaisten ongelma.

Pakkoko se sitten on asua siellä missä rehellinen työ ei enää elätä tekijäänsä?

Niin, se kai on totta, että Helsingissä nuo asumiskustannukset on jotain käsittämätöntä. Olen näin opiskelijana aina ihmetellyt, miten siellä voi kukaan opiskelija itsensä asuttaa ja elättää. :O Kyllähän aina voi halvemman asumisen perässä muuttaa muualle, mutta toisaalta ei kai sitä kodistaan mielellään lähde kukaan? Varsinkin, jos on vaikka syntynyt ja koko ikänsä asunut Helsingissä, ja siellä haluaa pysyä vastedeskin. Itse en ole milloinkaan hinkunut mihinkään pääkaupunkiseudulle, mutta kaipa siellä joku silti haluaa asua.  :) Vaikka kovasti on kallista...

Kyllähän noita opiskelijakämppiä on, eri asia sitten kuka sellaisessa haluaa asua, varsinkaan solussa. Sanoo tämä AMK-dropout kokemuksen syvällä rintaäänellä.

Quote from: Jakerp on 25.03.2012, 23:18:13
Quote from: Porilainen munalla on 25.03.2012, 21:55:47
Tuo, ettei palkka riitä vuokraan ja laskuihin, on usein kuultu asia.
Jossain on silloin vikaa.
Joko laskuja tulee liikaa tai vuokra on liian kallis.

Helsingissä normaali vuokra sellasesta 13 neliön yksiöstä on noin 700€ kuussa. Jos et usko tutki oikotien vuorapyyntöjä. Näistä hinnoista huolimatta jokaista asuntoa hakee 30-50 ihmistä jos alkaa tinkiä ei ole mitään mahdollisuutta saada asuntoa edes yksiötä. Kun vuokraan menee 700, pakollisiin laskuihin puhelin, netti, sähkö, vesi, vakuutus 150€ (vakuutus pakollinen ilman sitä ei vuokra asuntoa helsingista tipu) ja ruokaan 200€ ja työmatkakuluihin 100€ (seutulipun hinta). 700+150+200+100= 1150€ Lehden jaosta sai sen 1300€ netto. Jäi siinä se 150€ kuussa muuhun kuin pakollisiin asumismenoihin, ruokaan ja työmatkakuluihin jos ei sattunut tulemaan yllättäviä menoja.

Itse makselen 625 euroa kuussa vuokraa 25 neliön kämpästä Helsingissä, sisältäen veden, lämmityksen ja alennusta nettipalveluntarjoajalle. Kilometrin säteellä junayhteydet sekä Helsingin keskustaan että Espooseen päin, dösäri melkein heti ulko-oven avatessa, lähikauppaan parisataa metriä ja isommalle ostarille puoli kilsaa. Suht rauhallinen alue vieläpä. Kyllähän tuollaisesta itsarikämpästä aika korkeaa vuokraa makselen, mutta mun tuloilla (keskimäärin 2036e/kk, kolmivuorotyötä asianmukaisine lisineen) maksaa elämisen ihan mukavasti ja rahaa jää ostella jotain kivaa, käydä viihteellä tai vaikka säästää matkaa varten.

Ja kun tätä on aiemmin ihmetelty, niin en muuta pois ellen uutta ammattia ala itselleni opiskelemaan kun tämän alan duuneista varmaan puolet löytyy juuri PK-seudulta. Plus täällä on tullut asuttua siitä asti kun meikäläinen putkahti Naistenklinikalla ulos äipän haarovälistä, ja varmaan tulen pysymäänkin.  8)
Play stupid games, win stupid prizes.

Enni

Quote from: Sunt Lacrimae on 26.03.2012, 00:00:51
Kyllähän noita opiskelijakämppiä on, eri asia sitten kuka sellaisessa haluaa asua, varsinkaan solussa. Sanoo tämä AMK-dropout kokemuksen syvällä rintaäänellä.

Jep, itse myös tuoreena ylioppilaana muutin täysin uuteen kaupunkiin opiskelemaan, 200 km päähän kotoa, ja oli otettava vastaan eka kämppä (tai sen tapainen...), mitä tarjottiin. Ja siis ei ollut Helsingistä kyse. Tarjottiin sitten huonetta opiskelijasolusta, ja se oli pakko ottaa näkemättä vastaan. Ei ole ihmisen paikkoja ei. Tietty tosi hyvällä tuurilla voi päätyä soluun, jossa kämppikset on samankaltaisia ja samanhenkisiä, mutta harvemmin. Itse siivoskelin aikani siellä kämppisten sotkuja, heitin pois heidän pöydille mätäneviä ruokiaan, mutten sitten enää jaksanut.

3-4 kk siellä sitten sinnittelin, ja sitten onneksi löydettiin kaverin kanssa yksityisiltä markkinoilta mukava kolmio kimppakämpäksi. Minulle on kertakaikkinen kauhistus asua jossain epäsiistissä läävässä.  :o

Ja kun tätä on aiemmin ihmetelty, niin en muuta pois ellen uutta ammattia ala itselleni opiskelemaan kun tämän alan duuneista varmaan puolet löytyy juuri PK-seudulta. Plus täällä on tullut asuttua siitä asti kun meikäläinen putkahti Naistenklinikalla ulos äipän haarovälistä, ja varmaan tulen pysymäänkin.  8)

Sepä se, harvoin sitä haluaan kukaan kodistaan lähteä, vaikka muualla olisikin ehkä halvempaa asua. Sun tapauksessa vielä tuo työtilanne puoltaa jäämistä. Omalla kohdalla tiedän myös, että pk-seudulla olisi todella paljon enemmän työmahdollisuuksia valmistumisen jälkeen, mutta en taas halua jättää kotiani täällä päässä. :D Varsinkin kun jo kaukaisissa haaveissa mietitään talon ostamista jostakin lähikunnista... Ja tiedän, että kyllä täälläkin on ihan varmasti mun alan töitä, kun vaan osaa etsiä ja käyttää omia aivojaan. Harvoin ne työnantajat koskaan kotiovelle tulee töitä tarjoamaan, edes siellä Helsingissä. Mun alani on vielä sillä tavalla helppo ja monipuolinen, voin tehdä tosi montaakin hommaa. Sitä paitsi onnistuin jo saamaan oman alani työtä kesäksi, ts. onnistuin pääsemään pitkään työharjoitteluun.

Luulen kyllä, että alkaa nämä muutkin isot kaupungit kohta olla asumistkustannuksiltaan samoja kuin pk-seutu. : / Siltä ainakin tuntui, kun pari vuotta sitten etsin itselleni uutta vuokrayksiötä.

Porilainen munalla

Ei se kyllä voi olla niinkään  että koska tähän kylään ja kaupunkiin olen syntynyt niin tässä olen enkä muuta voi?
Ja jos ei minulle täältä löydy sopivaa työtä niin sossuun vaan?
Kautta aikojen ihminen on hakenut työnsä ja leipänsä sieltä missä niitä töitä on ollut.
Joskus Pohjanlahden takaa, joskus kauempaakin.
Oman elantoni olen joutunut hakemaan 15:sta eri pohjoismaan kaupungista.
Joissakin on töissä oltu muutama kuukausi, joissakin vuosia.
Mutta sossuun ei ole ollut tarvetta mennä.

Jossain määrin veetuttaa tämä nykymeno, aina löytyy jokin niin helvetin "fiksu" argumentti sille miksi ei voi tehdä töitä.

Ei löydy MINUN koulutustani vastaavaa työtä (nukketeatterin ohjaaja??)
En halua(viitsi) tehdä sitä enkä tätä (koska sossutuet riittävät)
En minä kotikylääni/kaupunkiani, isiä, äippää, tyttöystävääni, marsupilamiani tms. voi jättää työn takia.
Suomessa, venäläisen, ruotsalaisen, saamelaisen, saksalaisen ja amerikkalaisen kulttuurin vaikutuksessa kasvanut.
Monikulttuuriasiantuntijako?

Ksenofobi

Quote from: Porilainen munalla on 26.03.2012, 01:57:16
Ei se kyllä voi olla niinkään  että koska tähän kylään ja kaupunkiin olen syntynyt niin tässä olen enkä muuta voi?
Kautta aikojen ihminen on hakenut työnsä ja leipänsä sieltä missä niitä töitä on ollut.

Jossain määrin veetuttaa tämä nykymeno, aina löytyy jokin niin helvetin "fiksu" argumentti sille miksi ei voi tehdä töitä.

En minä kotikylääni/kaupunkiani, isiä, äippää, tyttöystävääni, marsupilamiani tms. voi jättää työn takia.

Kun itse asut ilmeisesti siellä Porin seudulla niin onko siellä paljonkin avoimia työpaikkoja Helsinkiläisille jos vaikka sinne muuttaisivat?

Porilainen munalla

Quote from: Ksenofobi on 26.03.2012, 02:02:41

Kun itse asut ilmeisesti siellä Porin seudulla niin onko siellä paljonkin avoimia työpaikkoja Helsinkiläisille jos vaikka sinne muuttaisivat?

En minä vaan tiedä.
Mutta täällä pystyy kohtuullisesti elämään pienemmälläkin palkalla eikä tarvitse sen takia mennä sossuun.
Vuosittain heinäkuussa helsinkiläiset ja vähän muutkin kyllä änkeävät tänne porukalla,eikä kaikille halukkaille edes löydy tilaa.

Mutta olet missannut pointtini.
Töitä löytyy jos niitä oikeasti hakee ja haluaa. 
Aina ne eivät ole miellyttäviä tai kotioven läheisyydessä.

En tiedä pitääkö paikkansa mutta kuulemma osaaville koiravaljakon/moottorikelkan/poroajureille on tarjolla töitä niin paljon kuin haluaa tehdä. Eikä vaadita raketti-insinöörin taitoja. Mutta sekin homma lienee liian vaativa useimmille koska silloin joutuu poistumaan sen tutun cafe au lait-kahvilan tarjoamista palveluista.
Suomessa, venäläisen, ruotsalaisen, saamelaisen, saksalaisen ja amerikkalaisen kulttuurin vaikutuksessa kasvanut.

Ksenofobi

Quote from: Porilainen munalla on 26.03.2012, 02:14:59
Quote from: Ksenofobi on 26.03.2012, 02:02:41

En minä vaan tiedä.
Mutta täällä pystyy kohtuullisesti elämään pienemmälläkin palkalla eikä tarvitse sen takia mennä sossuun.
Vuosittain heinäkuussa helsinkiläiset ja vähän muutkin kyllä änkeävät tänne porukalla,eikä kaikille halukkaille edes löydy tilaa.

Mutta olet missannut pointtini.
Töitä löytyy jos niitä oikeasti hakee ja haluaa. 
Aina ne eivät ole miellyttäviä tai kotioven läheisyydessä.

En tiedä pitääkö paikkansa mutta kuulemma osaaville koiravaljakon/moottorikelkan/poroajureille on tarjolla töitä niin paljon kuin haluaa tehdä. Eikä vaadita raketti-insinöörin taitoja. Mutta sekin homma lienee liian vaativa useimmille koska silloin joutuu poistumaan sen tutun cafe au lait-kahvilan tarjoamista palveluista.

Niin, voihan sitä vaikka muuttaa Poriin ja käydä töissä Helsingissä. Kello vaan aamulla kolmelta soimaan ja menoksi niin on jo seitsemäksi helsingissä jos ei ole ruuhkaa. Tai sitten lappiin koiravaljakoita ajamaan helsinkiläiset. Vähän vaan mielikuvitusta, kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu.

edit

Porilainen munalla

Kyllä minä olen aina jonkinlaisen majapaikan työpaikankin läheisyydestä löytänyt.
Joskus retkeilymajan, joskus vähän paremman.
Joskus tuli yksi talvi asuttua asuntovaunussa, työpaikan vieressä.
Ei sekään yhtään hullumpaa ollut, hyvässä seurassa.

Ari-Lee

^Porilainen Munalla heitti ihan asialäppää mitä tulee marsupilamin hylkäämisestä nukketeatterin ohjaajan työn vuoksi. Työnhakualue tarpeeksi pitkäksi, vaikkapa 800km niin johan löytys jokin parin kuukauden pätkä. Siinä sitten etsii toisen pätkän jne.

Nimittäin nyt saa TE-keskuksista liikkuvuusavustuksia mitkä eivät kyllä ihan pieniäkään ole. Avustusta myönnetään ennakkoon hakemuksesta, ei jälkikäteen. Sitä saa työhaastatteluihin ja muuttoihin työn perässä. Sitä myönnetään jopa siihen että pääsee käymään kotona tylypahkassa silloin tällöin, jos palkka on puurolautanen ja näkkileipä. Kannattaa kysyä jos tulee ajankohtaiseksi.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Ksenofobi

Tässä keskustelussa ei ole vielä tullut näytetyksi mistä ne työpaikat löytyy näille lusmuille joita on käsittääkseni vähintään 400 000? Siis kuka maksaa heille palkan jolla suomessa elää? Maaseudulla on asuntoja mutta ei työpaikkoja. Se tietenkin olisi järkevää että sosiaaliturvan varassa elävät asuisivat siellä missä asuminen on halvempaa ja vapauttaisivat asuntoja siten työssäkäyville kaupungeissa.

Porilainen munalla

Quote from: Ksenofobi on 26.03.2012, 02:47:11
Tässä keskustelussa ei ole vielä tullut näytetyksi mistä ne työpaikat löytyy näille lusmuille joita on käsittääkseni vähintään 400 000? Siis kuka maksaa heille palkan jolla suomessa elää? Maaseudulla on asuntoja mutta ei työpaikkoja. Se tietenkin olisi järkevää että sosiaaliturvan varassa elävät asuisivat siellä missä asuminen on halvempaa ja vapauttaisivat asuntoja siten työssäkäyville kaupungeissa.

Vai pitäisi vielä tuoda valmis työpaikka nenän eteen?
Kun juuri olen koettanut valistaa sen oma-alottteisuuden tarpeellisuutta.
Yksi tuttu nuori haki ja sai ainakin täältä joskus töitä jossa viihtyi.
http://www.varusteleka.fi/toihin.php

Ari-Lee

Ei mistään eikä koskaan. Siitähän tässä on koko ajan kysymys. Ei ole olemassa mitään täystyöllisyyttä. Se on utopiaa - mystinen myytti, pelkkä taru, kommunismia, kansallissosialismia.

Teollistuneessa länsimaassa on olemassa ns. marginaali mikä pidetään hengityskoneessa ja sitä marginaalia kutsutaan työvoimareserviksi. Näin kamalan laman aikana tuo marginaali on päässyt leveähköksi mutta nousukautena se voi kutistua jopa 6% tietämille. Mutta ei koskaan sen kapeammaksi koska moninaiset henkilöönkäypät syyt olla työttömänä.

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä

Porilainen munalla

Mutta,,,,,, eikös meillä olekaan karjuva työvoimapula?
Vai onko meillä sittenkin vain pulaa työhalukkaista?

Ari-Lee

Quote from: Porilainen munalla on 26.03.2012, 03:02:55
Mutta,,,,,, eikös meillä olekaan karjuva työvoimapula? :P

No katoi oishan se silleen ihquu ku tulis iha kirje kätöseen missä seisois ett tuu kato duuniin meille. Ja sit tulis toinen kirje missä seisois ett jätä toi työnantaja ku se kusee sua ja me maksettas sulle kax kertaa paremmin ja terveydenhuoltoki on ok.  8)

Ksenofobi

Quote from: Porilainen munalla on 26.03.2012, 02:53:56

Eikö työnantajat jotka haluavat työntekijöitä ilmoittele sitten niistä työpaikoista? Kannattaisi ainakin koska se olisi kovin paljon kätevämpää kuin että jokainen työtön käy kolkuttelemassa jokaisen firman ovea. Jonkinlainen työnvälitystoimisto olisi varmaan hyvä.

Ari-Lee

Quote from: Ksenofobi on 26.03.2012, 03:09:44
Quote from: Porilainen munalla on 26.03.2012, 02:53:56

Eikö työnantajat jotka haluavat työntekijöitä ilmoittele sitten niistä työpaikoista? Kannattaisi ainakin koska se olisi kovin paljon kätevämpää kuin että jokainen työtön käy kolkuttelemassa jokaisen firman ovea. Jonkinlainen työnvälitystoimisto olisi varmaan hyvä.

Yksityisiä työvoiman vuokrafirmoja tarkoitat? Niitä on jo liikaakin. Olen ollut oman alani sellaisessa (ElanIT) vuosikausia mutta yhtään yhteydenottoa en ole saanut. Eikun, YHDEN! Työ olisi ollut Dublinissa ja alkanut kevään kynnyksellä 2 vuotta sitten. Siihen kaiketi olisin päässyt koska sähköinen kirje niin kertoi. Mieleni pahoitin koska en ollut sellaiseen muuttoon edes suunnitellut ryhtyväni.

Työnvälitystä:
http://www.monster.fi/
http://www.nextdoor.fi/marketplace/
http://tyopaikat.oikotie.fi/
http://www.tyopaikat.com/
http://www.uranus.fi/
http://www.uratie.fi/
http://www.duunia.net/
http://www.duunitori.fi/

Habaneroz

Kyllä minä ainakin ihan hyvin ymmärrän, jos joku ei halua mennä esim. siivoojaksi tai mäkin kassalle hommiin. Jos käteen jää kuussa ehkä 0-200 euroa enemmän kuin mitä sossusta saisi ja päälle hirveät paperisotkut, niin ymmärrän hyvin jos ei sellainen työ maita. Näissä hommissa näkeekin yhä enemmän aasialaisia ja neekereitä, jotka ovat valmiita hommiin nälkäpalkalla.

Enni

Quote from: Habaneroz on 26.03.2012, 04:07:36
Kyllä minä ainakin ihan hyvin ymmärrän, jos joku ei halua mennä esim. siivoojaksi tai mäkin kassalle hommiin. Jos käteen jää kuussa ehkä 0-200 euroa enemmän kuin mitä sossusta saisi ja päälle hirveät paperisotkut, niin ymmärrän hyvin jos ei sellainen työ maita. Näissä hommissa näkeekin yhä enemmän aasialaisia ja neekereitä, jotka ovat valmiita hommiin nälkäpalkalla.

Minä taas en ymmärrä. Olen luultavasti vaan sillä tavalla sitten kasvatettu, etten ymmärrä.  :o Kuvitellaan, että minulla ei olisi esim. mitään koulutusta tai muodollista pätevyyttä mihinkään hommaan, mutta tottakai töitä pitäisi tehdä. No, pääsisin sitten vaikka lähiseudun ruokamarkettiin töihin, tai vaikka ravintolaan tarjoilijaksi keskustaan (molempia hommia olen tehnyt ja niissä viihtynyt!). Jos verojen jälkeen saisin kuukaudessa käteen vaikka 1500 €, ja sossusta saisin vaikka (kuvitellaan, en tiedä näistä summista) 1200 tai 1300 €, niin totta helvetissä valitsisin työt. Vaikka saisin sossusta vain 5 euroa vähemmän kuin palkkatyöstä, niin silti valitsisin työn.

En tajua sellaista ihmistä, joka ei arvosta sitä mahdollisuutta päästä töihin, vaan mielummin lusmuaa jollain kela- ja sossurahoilla. Mää en vaan ymmärrä.  ???

Enni

- - ja päälle hirveät paperisotkut, niin ymmärrän hyvin jos ei sellainen työ maita. - -

Mitähän paperisotkuja mahdat tarkoittaa? Itse en ole töihin mennessäni ikinä joutunut hoitamaan paperisotkua, jos ei työsopimuksen allekirjoittamista sellaiseksi lasketa?

l'uomo normale

Quote from: Enni on 26.03.2012, 08:18:59
- - ja päälle hirveät paperisotkut, niin ymmärrän hyvin jos ei sellainen työ maita. - -

Mitähän paperisotkuja mahdat tarkoittaa? Itse en ole töihin mennessäni ikinä joutunut hoitamaan paperisotkua, jos ei työsopimuksen allekirjoittamista sellaiseksi lasketa?

Sotkuja Kelan ja muiden kanssa, olettaisin, jos palkalla ei elä. Minunkin työntekoani on mahdollistanut äiti, joka on antanut rahaa silloin kun Kelan päässä on jumittanut.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

l'uomo normale

Quote from: Enni on 26.03.2012, 00:18:09
Tietty tosi hyvällä tuurilla voi päätyä soluun, jossa kämppikset on samankaltaisia ja samanhenkisiä, mutta harvemmin. Itse siivoskelin aikani siellä kämppisten sotkuja, heitin pois heidän pöydille mätäneviä ruokiaan, mutten sitten enää jaksanut.

Uskoisin, että ainejärjestöjen ja osakuntien kämppiin tulee useimmiten motivoituneempaa porukkaa. Osakunnista minulla on kokemusta ja ylivertaisesti suurin osa naapureista oli mukavia ja asiallisia ja joidenkin kanssa tuli kaveerattua. En nykytilanteesta enää osaa sanoa kuitenkaan. Ja osakunta/ainejärjestövaihtoehto taitaa päteä vain Helsingin seudulla. Suuri etu on, jos selviää maksamalla pelkän soluasunnon vuokran opiskeluaikanaan.

Joten kannattanee yrittää löytää sisäinen savolaisensa tai muu provinssilaisensa, vaikka olisikin Stadissa tullut syntyneeksi. Kaikkihn Helsingissä ovat muualta muuttaneita tai muualta muuttaneiden jälkeläisiä loppujen lopuksi.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

AuggieWren

Quote from: Jakerp on 24.03.2012, 21:25:26Käsittääkseni suuntaus on se, että nuorilta vaaditaan paljon parempaa koulutusta ja kielitaitoa työelämään pääsemiseksi kuin aikaisemmilta sukupolvilta, mutta palkkaa ollaan silti valmiita maksamaan aikaisempia sukupolvien lähtöpalkkoja vähemmän.

Tuo on niin totta. Ärsyttävintä tässä työnantajakulttuurissa on se, että parempaa koulutusta ja kielitaitoa vaaditaan sellaisiinkin "karvalakkitoimistoduuneihin" ja "duunariduuneihin", joissa ei sillä paremmalla koulutuksella ja kielitaidolla tee yhtikäs mitään.

P.S. Se, että joku prekaeetu haluaa kaksikymppisenä leikkiä boheemia, ei todellakaan tarkoita sitä, että sosiaaliedut olisivat liian suuria. Jos on ns. sossun vakiasiakas, ei eläminen todellakaan ole mitään helppoa. Sossun tukien varassa elämiseen kykenevät juuri ja juuri vain yksinäiset ihmiset ja jonkin verran paremmin useamman lapsen yksinhuoltajat.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

l'uomo normale

Quote from: AuggieWren on 26.03.2012, 08:56:23
Quote from: Jakerp on 24.03.2012, 21:25:26
Käsittääkseni suuntaus on se, että nuorilta vaaditaan paljon parempaa koulutusta ja kielitaitoa työelämään pääsemiseksi kuin aikaisemmilta sukupolvilta, mutta palkkaa ollaan silti valmiita maksamaan aikaisempia sukupolvien lähtöpalkkoja vähemmän.

Tuo on niin totta. Ärsyttävintä tässä työnantajakulttuurissa on se, että parempaa koulutusta ja kielitaitoa vaaditaan sellaisiinkin "karvalakkitoimistoduuneihin" ja "duunariduuneihin", joissa ei sillä paremmalla koulutuksella ja kielitaidolla tee yhtikäs mitään.

Jos niissä koulutuksessa olisikin aina järkeä tulevaa työuraa ajatellen, niin sen kestäisi. Joskus pätevöittävän koulutuksen sisältö on vain niin silkkaa hömppää joka ei anna itse työn suorittamiseen mitään parempia eväitä.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

sunimh

Quote from: Jakerp on 25.03.2012, 23:18:13
Helsingissä normaali vuokra sellasesta 13 neliön yksiöstä on noin 700€ kuussa. Jos et usko tutki oikotien vuorapyyntöjä. Näistä hinnoista huolimatta jokaista asuntoa hakee 30-50 ihmistä jos alkaa tinkiä ei ole mitään mahdollisuutta saada asuntoa edes yksiötä. Kun vuokraan menee 700, pakollisiin laskuihin puhelin, netti, sähkö, vesi, vakuutus 150€ (vakuutus pakollinen ilman sitä ei vuokra asuntoa helsingista tipu) ja ruokaan 200€ ja työmatkakuluihin 100€ (seutulipun hinta). 700+150+200+100= 1150€

Itsehän lyhennän omistusasunnon asuntolainaa 700 eurolla kuussa + vastike n. 200, lähellä Turun keskustaa. Kannattaisiko ihmisen ottaa järki käteen ja todeta, että Suomessa on muitakin vaihtoehtoja kuin itkeä työttömyyttään maan kalleimmassa kaupungissa? Vuokraa vaikka puoliksi jonkun tutun kanssa kolmion jostain Helsingin ulkopuolelta, ja kas; Jo on taas rahaa vaikka lampaiden syödä. Sitten ostaa vaikka pyörän. Tuollaista ihme jahnausta minä ainakaan ymmärrä, että todistellaan miten on muka vaikeaa kun ei ole töitä ja kaikki on kallista. Luulisi nyt aikuisen ihmisen pystyvän miettimään, mitä asialle voisi tehdä.

edit: Sen verran vielä piti lisätä, että kyseessä siis 75 neliön kaksio 2000-luvulla rakennetussa kerrostalossa. Vastike sisältää vesilaskun ja 1 mb kiinteän nettiyhteyden, sähkö on parikymppiä kuussa. Ja kotivakuutus muuten on luokkaa 90 euroa vuodessa, että en tiedä mitä tuollaiset ufologiset 150 euroa (ilmeisesti) kuukaudessa summat ovat. Tarkoitan siis sanoa, että jos ei pysty vaikuttamaan tuloihinsa (on työtön) niin todennäköisesti silloin kannattaisi vaikuttaa menoihinsa, mikä on muutenkin aina helpompaa.
Finland - the small Nordic nation, known for its high suicide rates, heavy drinking and domestic violence.
   - Fox News, 31.12.2009

Enni

Quote from: Dilat Laraht on 26.03.2012, 08:46:04
Quote from: Enni on 26.03.2012, 08:18:59

Sotkuja Kelan ja muiden kanssa, olettaisin, jos palkalla ei elä. Minunkin työntekoani on mahdollistanut äiti, joka on antanut rahaa silloin kun Kelan päässä on jumittanut.

Niin, jos sitten vielä täytyy niistä rahaa saada. Mutta tuollainen tilanne (esim. työstä palkkaa käteen verojen jälkeen 1500 €, vaihtoehtona olla tekemättä mitään ja saada kelasta/sossusta 1200-1300 €) ainakin mahdollistaisi sen, ettei mitään kelan ja sossun paperisotaa enää tarvitsisi käydä. Ja jos tarvii käydä, niin on tosiaan liian iso vuokra tai liian innokas shoppailemaan/tuhlaamaan.

Käsittääkseni suuntaus on se, että nuorilta vaaditaan paljon parempaa koulutusta ja kielitaitoa työelämään pääsemiseksi kuin aikaisemmilta sukupolvilta, mutta palkkaa ollaan silti valmiita maksamaan aikaisempia sukupolvien lähtöpalkkoja vähemmän.

Tämä on kyllä valitettavan totta. Samankaltaista tilannetta harmitellut meillä täällä kotona. Miehellä ei siis ole mitään ammatillista koulutusta , vaikka töitä on aina tehnyt todella paljon nuoresta iästä saakka,ja osaamista on vaikka mihin. Nyt tekee ja on jo pidemän aikaa tehnyt sellaisia hommia, mistä maksetaan kyllä (ainankin oman mittapuuni mukaan) todella hyvin, mutta työpäivät ovatkin sitten sellaisia keskimäärin 12 tuntisia, ja muutenkin vähän kettumaisesti joka toinen viikko vaihtuu vuorokausirytmi päälaelleen. On puhunut, ettei tuollaista 60-70 tuntista työviikkoa kyllä koko loppuikäänsä jaksa. Mutta kun esim. siihen klo 8-16 varastohommaankin, mistä maksetaan vielä puolet vähemmän palkkaa, vaaditaan joku varastonhoitajan tutkinto. :O Olen kyllä väläytellyt ideaa hankkia jokin mieluinen koulutus, mutta katsotaan mitä käy....  :) Kyllähän se järkevää olisi, ja olisi kannattava panostus tulevaisuuteen, vaikka sitten koulua käydessä hetkeksi tulot laskisikin aika reippaasti.

törö

Ja kun et osaa sitä taikatemppua millä paskan sopimuksen allekirjoittanut puhelinmyyjä elättää itsensä ja perheensä tai sulla ei ole varaa päivystää himassa odottamassa että vuokrafirmalta irtoaisi hommia pariksi tunniksi, olet laiska. Ei sellainen peli vedellyt silloin kun porvarit olivat nuoria. Siihen aikaan tehtiin mitä käskettiin ja maksettiin laskut ajallaan.

Kun näitä paskahommia varten ei löydy tekijöitä, lähinnä siksi että miljonääreillä on varaa parempiinkin harrastuksiin, meillä on kaamea työvoimapulan ja sitä pitää paikata seinänkannattelijoilla.

Porilainen munalla

Kyllä minä ainakin ihan hyvin ymmärrän, jos joku ei halua mennä esim. siivoojaksi tai mäkin kassalle hommiin. Jos käteen jää kuussa ehkä 0-200 euroa enemmän kuin mitä sossusta saisi ja päälle hirveät paperisotkut, niin ymmärrän hyvin jos ei sellainen työ maita.
Eli olet otsikon kanssa samaa mieltä siitä että Suomessa on liian hyvät sossutuet.

Jakerp

Quote from: sunimh on 26.03.2012, 09:04:59
Itsehän lyhennän omistusasunnon asuntolainaa 700 eurolla kuussa + vastike n. 200, lähellä Turun keskustaa. Kannattaisiko ihmisen ottaa järki käteen ja todeta, että Suomessa on muitakin vaihtoehtoja kuin itkeä työttömyyttään maan kalleimmassa kaupungissa? Vuokraa vaikka puoliksi jonkun tutun kanssa kolmion jostain Helsingin ulkopuolelta, ja kas; Jo on taas rahaa vaikka lampaiden syödä. Sitten ostaa vaikka pyörän. Tuollaista ihme jahnausta minä ainakaan ymmärrä, että todistellaan miten on muka vaikeaa kun ei ole töitä ja kaikki on kallista. Luulisi nyt aikuisen ihmisen pystyvän miettimään, mitä asialle voisi tehdä.

Minä olen jo sitä ikäluokkaa, että kaikki lapsuuden ystävät on perheellisiä vaimoilla ja lapsilla ei sieltä kenelläkään ole kiinnostusta mihinkään soluasuntoihin lähteä minun asumiskustannuksiani pienentelemään. Ne lapsuuden ystävät kenellä on jopa käynyt huonommin elämässä kuin itselläni ovat joko kuolleet tai sitten muuttuneet laitapuolenkulkijoiksi. Sain eräässä ex-työpaikassa ihan tarpeeksi haistella paskan ja kusen hajua ja en sellaisen kanssa samaan asuntoon muuttaisi vaikka lapsuuden ystävyyden perusteella voisinkin muodostaa kimppakämpän lapsuuden Reiskan tai Matin kanssa, koska itse en köyhyydestäni huolimatta käytä alkon tuotteita ollenkaan.

Jakerp

Opiskeluaikana kauan sitten asuin opiskelija solussa sekään ei ollut mistään kotoisin, koska kämppikset vaihtuivat kokoajan osan kanssa tuli toimeen hyvin ja osa oli joitain hippejä, jotka jumputti musiikkia joka päivä kolmeen - neljään yöllä välittämättä siitä, että jouduin heräämään kuudelta. Lisäksi koko asunto täyttyi roskista ja pitsalaatikoista kukaan muu ei tehnyt elettäkään roskien viemiseksi roskalaatikkoon kuin minä. Kerran lakkasin viemästä roskia ihan vain kokeillakseni, että missä vaiheessa hipit alkavat viedä niitä tulos oli se, että eteisessä oli toistakymmentä roskapussia ja sata pitsalaatikkoa mätänemässä ja haju oli niin karmea, että meinasin oksentaa. Lisäksi ulko-ovesta ei meinannut mahtua sisään eikä ulos roskavuoren yli. Tässä vaiheessa luovutin ja vein roskan taas kerran roskikseen.

Hipeilla ei edes ollut siivous välineitä ollenkaan eikä halua edes hankkia niitä ja he olettivat, että koska minä olen ainoa kuka kuluttaa rahaa siivousvälineisiin ja aineisiin minun pitää siivota soluasunnon yhteiset tilat. Iloisesti hipit kuitenkin käyttivät minun asuntoon hankkimaa pesukonetta, mikroaaltouunia, kahvinkeitintä ja muita kodin koneita. Kun huomautin asiasta, että he saavat käyttää välineitäni kunhan alkavat siivota he alkoivat valittaa, että minun pitää viedä pesukoneet ja muut pois, koska ne ovat heidän tiellä. Lisäksi hipit kasvattivat ja polttivat hamppua yötä päivää asunnossa leijaili hampun savu.

Lopulta muutin pois vapaaehtoisesti kuin aloin kuukausia tappelemaan päästäkseni eroon heistä vaikka olin asuntoon ennen heitä muuttanut. Olisi ollut kiva nähdä mitä hipeille kävi sen jälkene kun muutin pois ja vein pois kaikki siivousvälineet, pesukoneet ja muut kodinkoneet. Voisin lyödä vetoa, että saivat häädön ja asunto muuttui sellaiseksi lääväksi mitä ei ilman remottimiestä saa asumiskuntoon. Tätä siis on solu asuminen pahimmallaan opiskelija asunnossa, jossa ei voi vaikuttaa siihen minkälaisia kämppiksiä saa.

Jakerp

Quote from: Porilainen munalla on 26.03.2012, 11:39:31
Eli olet otsikon kanssa samaa mieltä siitä että Suomessa on liian hyvät sossutuet.

Ruotsissa minimisosiaaliturva on euroiksi muutetuna 900€ kuussa, Suomessa noin 660€ (kun huomioidaan kaikki mahdolliset tuet) Ruuan ja asumisen hinta-taso Ruotsissa on alhaisempi kuin Suomessa ja köyhiltä pääosa menoista menee ruokaan ja asumiseen. Sosiaaliturva höylättiin viime lamassa Suomessa niin heikoksi, että sieltä ei enää voi leikata ilman, että järjestelmä alkaa romahtaa. Suomesta alkaa tällöin löytyä taas kerran kerjäläisiä, asunnottomia ja irtolaisia omastakin takaa ja palataan siihen sotia edeltävään aikaan, jolloin myös punakone oli voimissaan ja suomessakin käytiin sisällisota.

Porilainen munalla

Quote from: Jakerp on 26.03.2012, 12:04:29
Quote from: Porilainen munalla on 26.03.2012, 11:39:31

Ruotsissa minimisosiaaliturva on euroiksi muutetuna 900€ kuussa, Suomessa noin 660€ (kun huomioidaan kaikki mahdolliset tuet) Ruuan ja asumisen hinta-taso Ruotsissa on alhaisempi kuin Suomessa ja köyhiltä pääosa menoista menee ruokaan ja asumiseen. Sosiaaliturva höylättiin viime lamassa Suomessa niin heikoksi, että sieltä ei enää voi leikata ilman, että järjestelmä alkaa romahtaa. Suomesta alkaa tällöin löytyä taas kerran kerjäläisiä, asunnottomia ja irtolaisia omastakin takaa ja palataan siihen sotia edeltävään aikaan, jolloin myös punakone oli voimissaan ja suomessakin käytiin sisällisota.

Vai olisiko niin että sitten ne vähemmän arvostetut työtkin alkaisivat maittaa?

Sosiaali- ja toimeentulotukien väitetään nostavan asuntojen vuokria.
Vuokratuet vääristävät asuntomarkkinoita. 
Vuokrat nousee -> sossutuki nousee -> palkat eivät nouse samassa tahdissa, koska työn tuottavuus ei nouse vaikka vuokrat nousevatkin -> ei kannata mennä töihin -> yhä useampi jää kotiin makaamaan-> vuokrat nousee-> sossutuet nousee-> palkat eivät nouse....jne.