News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Suomessa liian hyvät sosiaalituet!

Started by Mietiskeliä, 24.03.2012, 16:51:37

Previous topic - Next topic

Ari-Lee

^^Olen itse ollut kantamassa vettä avannosta toiseen. Onnittelin itseäni hyvin suoritetusta työstä ja kannustin vielä muitakin. Yhteiskunta maksoi jopa enempi kuin kotona makoilusta. En ymmärrä mikä siinä on järki koska olen tyhmä. Jos tulee halvemmaksi makuuttaa työvoimareserviä kuin työllistää sitä niin sekään ei kelpaa.

Ennen wanhaan sairaaloissa oli sellaisia kuin hoitoapulaisia. He olivat kuin sairaanhoitajien lisäkäsiä. Halpoja kuin mitkä ja työllistävä vaikutus. Nyt on hoitoapulaisten tilalla ulkoistettuja siivousteknikoita jostain ulkofirmoista. He eivät taida saada koskea potilaisiin ollenkaan.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Jakerp

Quote from: MikkoAP on 25.03.2012, 17:10:34
Niinpä. Muuten se ajatus, että työntekijä itse hyötyy työstään juurikaan enemmän kuin, mitä juuri ja juuri hengissäpysymiseen tarvittaan, on sivilisaation historiassa melkoisen tuore. suurimman osan tuota historiaa valtaosa porukasta raatoi henkihieverissä ja siitä saadun hyödyn korjasi pieni eliitti. Ja työntekijän oli turha odottaa lapsilleenkaan yhtään parempaa osaa elämässä. Näin oli myös teollisen vallankumouksen alkuaikoina ja muutokseen tarvittiin veristä kamppailua. Tosin työväen riistäjiä löytyi kamppailun molemmilta puolilta, jotkut näistä kutsuivat itseään kommunisteiksi, jotkut kapitalisteiksi jne.

Mutta ajatus siitä, että ihmiset pitää saada töihin hinnalla millä hyvänsä edustaa paluuta synkkään menneisyyteen. On totta, että todella on olemassa ihmisiä, jotka tarkoituksella loisivat. Se ei kuitenkaan tarkoita, että jengi pitää saada raatamaan silloinkin, kun he eivät itse hyödy siitä enempää kuin mitä juuri ja juuri hengissä kituuttamiseen tarvitaan.

Mitäs muuta silloin ennen vanhaan oli:
- Tuhat kertaa enemmän kerjäläisiä ja irtolaisia kuin nykyään
- Omaisuus rikollisuutta valtavasti enemmän kuin nykyään (vaikka rangaistukset olivat paljon ankarampia kuin nykyään)
- Juuri missään ei voinut liikkua ilman riskiä tulla ryöstetyksi maantierosvoja pyöri vähän joka nurkalla ja pankkiryöstöjä oli usein.
- Isompia ja pienempia väkivaltaisia kapinoita. Suomessakin punaisten ja valkoisten sisällisota. Vaikka köyhiä usemmiten kuoli enemmän kuin rikkaita kuoli niissä aina rikkaitakin.
- Kirkko oli voimissaan saarnaamassa köyhemmille nöyryydestä.

Itse asiassa se, että Suomessa ei ole tullut uusia sisällisotia punaisten ja valkoisten jälkeen johtuu aika pitkälle valtavista uudistuksista  ja sen kansankoti hyvinvointivaltion rakentamisesta. Toisenlainenkin reitti olisi hyvin voitu valita. Esim. Etelä-amerikasta löytyy hieman toisenlaisia esimerkkejä. Globalisaation myötä kansankoti natisee liitoksistaan sieltä täältä.

Porilainen munalla

Quote from: Jakerp on 25.03.2012, 12:34:50
Quote from: Porilainen munalla on 25.03.2012, 12:09:42
Otsikon aihe on sinänsä aiheellinen, että sossulusmut + muut työnvieroksujat ovat
saaneet valtion johtomme uskomaan siihen, että tarvitsemme kamelikuskeja tekemään työmme, jotta heidänkin
sossutukensa saataisiin maksettua.
200 000 työtöntä heti töihin , tekemään mitä tahansa, niin työvoimapulahorinat kummasti loppuisivat.

Aikoinaan juuri koulun lopettaneena kävin ovelta ovelle yli 100:ssa firmassa kyselemässä töitä, mikä vaan kelpasi.
Lopulta sain työn käytettyjen pahvilaatikoiden kasaajana.
Olin siitä työstä tuolloin erittäin kiitollinen ja onnellinen.
Seuraava työni oli kadunlakaisija.
Se olikin oikein mukavaa ja rauhallista työtä, lakaista katuja aamuviideltä, juuri auringonnousun aikaan ja katsella
kun maailma herää henkiin.
Kolmas työni oli myydä kirjoja ovelta ovelle myyjänä.

Itse asiassa koko elämä on kulunut erinäisiä "paskahommia" tehdessä, kiinteistönhuoltoa pääasiassa.
Niillä töillä on kasvatettu pari lasta, maksettu pari omakotitaloa, hankittu kesämökki, koira ja farmariauto.
Juuri päiväkään ei ole tarvinnut olla työttömänä ,eikä ole sossun ovia tarvinnut avata.
Koskaan ei ole vituttanut mennä töihin, vaan päinvastoin, aina on ollut pelko mielessä siitä toisesta vaihtoehdosta,
työttömyydestä.
En kerta kaikkiaan käsitä että ihminen valitsee työttömyyden rehellisen työn sijasta.
Systeemissä on jotain pahasti vialla.

Yksi työ on ollut jonka lopetin kesken.
Se oli mansikanpoiminta, keskellä eräänlaista "aropeltoa" 30C helteessä ja aivan helvetisti paarmoja + muita pistiäisiä.
Mutta niin lopettivat kaikki muutkin. ;D

Eipä taida enää nykyään leipää tulla ovelta ovelle kaupustelulla tai käytettyjen pahvilaatikoiden kasaamisella. Ovelta ovelle kaupustelu on aika pitkälle kadonnut ammattiryhmä eipä ole oven taakse tullut juuri yhtään kauppiasta sitten 90-luvun laman sitä aikaisemmin niitä pyöri silloin tällöin. Nykyään ainoat ovelta ovelle kauppiat joita pyörii ovat romanikerjäläiset tai muut ulkomaalaiset kauppaavat jotain taideteoksia, joita saa kaupastakin ja jos ovat itse tehtyjä eivät yleensä edusta kovinkaan isoa laatua.

Mansikan poiminta voi olla hyvä nuoren kesätyöpaikka, mutta ei sillä perhettä elätä paitsi jos sattuu olemaan itse viljelijä ja silloinkin se taitaa olla vain lisätulo kaiken muun ohessa ei se riitä pitämään tilaa pystyssä yksinään. Mansikoita viljelin joskus itse ja sillä tienasin ehkä parisataa euroa vuodessa oli siinä ja siinä oliko se harrastus johon vain menee rahaa kaikkien kulujen jälkeen.

Lakaisuhommista en juuri tiedä, mutta käsittääkseni niissä ei ole töitä kuin keväisin / kesäaikaan ja elättäkseen itsensä koko vuoden tarvitsee tuloja koko vuoden tai sitten niin paljon koko kesältä, että se riittää koko vuodeksi. Lumen aurausta voi toki tehdä talvella, mutta missään ei ole taattu tuleeko lunta paljon vai vähän se on ihan tuurista kiinni saako rahaa ollenkaan vai ei riippuen talven lumisuudesta.

Ahtaajan homma saattaisi olla aika ok keskipalkka 4000€ kuussa ja työtä ympärivuoden ajella konttinosturia ja todennäköisesti töitä kokoelämäksi eikä tarvitse miettiä onko leipä kiinni siitä, että tuleeko talvella lunta vai ei. Ei tarvitse miettiä menekö työpaikka seuraavassa kilpailutuksessa, koska lähes kaikki Suomen kauppa kulkee satamien kautta.

Ahtaaja huutaa kovaan ääneen menkää laiskat suomalaiset taittelemaan käytettyjä pahvilaatikoita saatatte päästä 1€ tuntipalkalle jos taittelette 500 laatikkoa tunnissa, että silti kuitenkaan pysty samaan kuin pakkauskone tehtaassa ja sen nappeja paineleva hemmo jolle maksetaan 5000€ kuussa. Noita nappien painajan hommia ei enää vain ole kuin ehkä yhdelle sadasta jos sitäkään ja tulevaisuudessa vielä vähemmän.

Kyseessä on 80-luvun loppupuoli eikä mikään esihistoriallinen kausi.
Uskon että täysin samat mekanismit elämässä pärjäämiseen ovat olemassa hyvin samanlaisina tänäkin päivänä.
Itse asiassa viestistäsi huokuu juuri sellainen asenne jota ihmettelen.
"Ei sillä ja sillä työllä elä, ei pärjää silläkään työllä eikä noin eikä näin"

Pointti onkin siinä että ottamalla vastaan yhtä ja toista, taidot kehittyvät ja elämä menee eteenpäin.
Siinä samalla niitä paskahommia tehdessä avautui aina jotain uutta joka vei eteenpäin.
Kotisohvalla makoilemassa näin ei olisi käynyt.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/talouselama-suomalaiset-kaipaavat-keppia----/art-1288457507978.html
QuoteEnemmistö suomalaisista hyväksyy työhön patistelun tai jonkin muun ikävän poliittisen päätöksen, jolla työikäiset saataisiin tekemään enemmän töitä. Eniten suomalaiset kannattavat työn vastaanottovelvollisuuden tiukentamista. Keinoa puoltaa joka neljäs kyselyyn vastannut.
Kansakunnan hermo näihin loisiin ja vapaamatkustajiin on alkanut kiristyä.
Suomessa, venäläisen, ruotsalaisen, saamelaisen, saksalaisen ja amerikkalaisen kulttuurin vaikutuksessa kasvanut.
Monikulttuuriasiantuntijako?

Ksenofobi

Quote from: Porilainen munalla on 25.03.2012, 19:05:06
Otsikon aihe on sinänsä aiheellinen, että sossulusmut + muut työnvieroksujat ovat
saaneet valtion johtomme uskomaan siihen, että tarvitsemme kamelikuskeja tekemään työmme, jotta heidänkin
200 000 työtöntä heti töihin , tekemään mitä tahansa, niin työvoimapulahorinat kummasti loppuisivat.

Aikoinaan juuri koulun lopettaneena kävin ovelta ovelle yli 100:ssa firmassa kyselemässä töitä, mikä vaan kelpasi.
Se olikin oikein mukavaa ja rauhallista työtä, lakaista katuja aamuviideltä, juuri auringonnousun aikaan ja katsella

Itse asiassa koko elämä on kulunut erinäisiä "paskahommia" tehdessä, kiinteistönhuoltoa pääasiassa.
Niillä töillä on kasvatettu pari lasta, maksettu pari omakotitaloa, hankittu kesämökki, koira ja farmariauto.

Juuri päiväkään ei ole tarvinnut olla työttömänä ,eikä ole sossun ovia tarvinnut avata.
Koskaan ei ole vituttanut mennä töihin, vaan päinvastoin, aina on ollut pelko mielessä siitä toisesta vaihtoehdosta,
työttömyydestä.
En kerta kaikkiaan käsitä että ihminen valitsee työttömyyden rehellisen työn sijasta.

Se oli mansikanpoiminta, keskellä eräänlaista "aropeltoa" 30C helteessä ja aivan helvetisti paarmoja + muita pistiäisiä.

Uskon että täysin samat mekanismit elämässä pärjäämiseen ovat olemassa hyvin samanlaisina tänäkin päivänä.

Pointti onkin siinä että ottamalla vastaan yhtä ja toista, taidot kehittyvät ja elämä menee eteenpäin.
Siinä samalla niitä paskahommia tehdessä avautui aina jotain uutta joka vei eteenpäin.

Mua kiinnostaisi tuo pahvilaatikkojen kasaustyö + kadunlakaisijan työ tai vast. Oisko sulla vinkkiä täällä uudenmaan seudulla tuontapaisista hommista? Multa puuttuu vielä toinen omakotitalo ja kesämökki.

guest7001

Quote from: JNappula on 24.03.2012, 17:35:08
Quote from: Asta Tuominen on 24.03.2012, 17:04:14
Ei vaan toisinpäin: valtio olemme me. Valtion kunnia-asia on pitää mahdollisimman hyvää huolta jäsenistään, meistä kaikista.

Ja vitut. Ihmisten kunnia-asia on tulla toimeen omillaan, niin pitkälle kuin suinkin mahdollista. Häpeällistä on terveen ihmisen tarrautua muiden elätettäväksi. Tuollaiset vitun Viljamit saavat mun puolesta kuolla vaikka nälkään.

Suomen pahimmat sossuporsastelijat löytyvät kyllä täältä. Tässä sitäpaitsi phutaan aivan erilaisista rahasummista.

Erona on vain se, että toiset ovat rehellisesti veroelättejä ja sosiaalipummia... toisesta ryhmästä erittäin suuri osa on tekevinään jotain hyödyllistä, vaikka heidän 100% verorahoilla (ja velkarahalla) rahoitettavasta "työpanoksestaan" ei ole kuin vakavaa vahinkoa kansantaloudelle.

Jakerp

Itse en ainakaan saanut mitään siitä irti, että esimerkiksi puolivuotta jaoin öisin Hesareita niin surkealla palkalla, että netto palkka ei riittänyt edes vuokraan ja pakollisiin laskuihin lähes joka öisestä työskentelystä huolimatta. Jatkuva öisinvalvominen ja päivisin nukkuminen katkaisi lähes kaikki sosiaaliset suhteet muihin ihmisiin. Yöllä ihmisiä ei nähnyt muuta kuin jatkuvasti valittavat mummot ja vaarit jotka valittivat siitä, että postilaatikko kolahtaa vaikka itse ovat tilanneet yöllä jaettavan lehden. Ei siinä kun yössä jakaa 500 lehteä sekuntiaikataululla jossa ei juuri ole minuuttiakaan löysää aikaa tai myöhästyy jakoaikataulusta voi ruveta käsittelemään postilaatikoita kuin kipeää pillua muuten ei olisi ikinä ehtinyt jakaa lehtiä ajoissa ja sitten vasta valittajat olisivat innostuneet jos olisivat saaneet lehtensä myöhässä. Jos lehdet sai painosta myöhässä valittajia riitti käsiojossa vittuilemassa melkein joka rapussa vaikka jakaja ei sille voi mitään, että lehdet tulevat painosta myöhässä.

Päivällä taas sitä nukkui kunnes illalla heräsi ja laittoi ruokaa ja taas meni yöksi jakelemaan lehtiä. Joskus joku oli kussut tai paskantanut rappuun ja haju oli sellainen, että melkein oksensi siitä huolimatta painoin paskan ja kusen hajun läpi ja vein lehden ja tienasin muutaman sentin jaetusta lehdestä haistellen mätääntyneen nenässä polttelevan paskan hajua minuutteja. Välillä valittajat valittivat, että miksi lehti on märkä kun ulkona sataa kaatamalla tai miksi lehti on myöhässä kun ulkona on maailman pahin lumimyrsky.

Puolivuotta kun oli ilman ihmisuhteita pyörinyt lukuunottamatta valittajien jatkuvaa kuuntelua alkoi yläkerrassa heittää sen verran, että oli pakko lopettaa se, koska sekoaminen alkoi olla lähellä. Lisäksi ei siitä mitään jäänyt käteen vaikka ei maksanut kuin vuokran pakolliset laskut ja osti ruuan. Täysin pähkähullua pilata terveytensä jatkuvalla yövalvomisella sillä palkkatasolla mitä siitä maksetaan. Menköön ne ketkä ovat huolissaan siitä tulevatko lehdet jaetuksi itse jakamaan niitä ja katsomaan mitä se on.

Lehdenjako alalla ei edes ole ammattiliittoa paitsi työnantajan nimittämät edustajat ja työehtosopimusta ei noudateta kunnolla lisäksi saattavat vittuilla lähtijöille vielä siten, että tahallaan antavat puutteelliset paperit, joilla ei voi ilmoittautua työttömäksi hakemaan muita hommia. Totuus on se, että jos en olisi saanut lopettaa silloin kun tosissaan alko keittää se homma olisi todennäköisesti tullut ruumiita sen verran lähellä sekoamista sitä kävi loppuaikoina jatkuvasta yövalvomisesta ja päivällä nukkumisesta, ilman ihmisuhteita elämisestä ja jatkuvasta valittajien kuuntelusta, sekä kilometrikaupalla kävelystä joka yö.

Se on katsos niin, että ihmistä voi pakottaa vain siihen asti kun hän sekoaa lopullisesti jos jotain opin tuosta hommasta niin sen, että on olemassa piste minkä jälkeen ihmistä ei enää voi pakottaa, koska seonneen yksilön pakottaminen vaatii väkivaltaa ja silloinkaan se ei onnistu vaivattomasti. Pomoja ei kiinnostanut pätkääkään miten se homma sujuu. Ihme kyllä viimeiseen työpäivään asti onnistuin jakamaan Hesarit perille asti ilman, että kukaan edes huomasi miten lähelllä flippaamista olin ja olisin saanut jatkaa jos olisin halunnut. Päätin että nyt saa riittää, koska terveys on tärkeämpää kuin se, että valittajat saavat lehtensä kotiovelle asti vielä päästäkseen vittuilemaan jakajalle yön pimeinä tunteita.

Tämän jälkeen muutin suhtautumistani hieman köyhempiin ja aloin ajatella, että ihmistä ei voi pakottaa mihin tahansa töihin millä hinnalla ja ehdoilla tahansa. Jos tälläinen on sitä työtä millä joudun koko elämäni itseni elättämään ei kiitos. Kaikesta tosiaan oppii jotain.

Ari-Lee

QuoteKansakunnan hermo näihin loisiin ja vapaamatkustajiin on alkanut kiristyä.

Ja höpsistä. Vai meinaatko että vuoden alusta korotukset päivärahoihin on osoitus hermon kiristyksestä? Hermo alkaa kiristyä siinä vaiheessa kun aamulla heräät ja hokaat että autosta on yöllä viety renkaat ja tankki tyhjennetty puhkaisemalla.

Jos johonkin pitää hermon kiristyä ovat ulkomailta tuodut sosiaaliparasiitit ja rötöstelijät. Ja nekään eivät tänne ole taivaasta tipahtaneet vaan ne on ihan suurimmaksi osaksi tuotu aktiivitoimenpiteillä. Katse vain hjallitukseen ja poliittiseen eliittiin ja yhä kasvavaan byrokraattiloisien määrään.

Toinen mihin hermon pitäisi kiristyä ovat "kassan päivien nollaajat" eli hitsataan 10kk ja naureskellaan tyhmälle systeemille 2 vuotta kassan rahoilla. Jos saa ilmaiseksi esim. n. 2000€/kk niin ei varmasti teekään mieli hitsaamaan. Ja kyse on tismalleen samasta rahasta, verokertymästä. Työttömyyskassojen jakamat ansiosidonnaiset rahat eivät ole taivaasta tipahtaneet vaikka kassan jäsen maksaa vapaaehtoista 99€/v jäsenmaksua, työttömyysvakuutusta. Systeemi on hyvä mutta siinä on paha valuvika.

Ja mitä tulee 80-lukuun ovat ajat jo aivan erilaiset. Nyt ei käsin katuja lakaista, taloyhtiöiden käsilumityöt tekee ulkoistetut kiinteistönhuoltoyhtiöt ja kaikki muukin on ulostettu muualle. Niistä ulkoistetuista harvoista puoliaika duuneista tappelee sadat hyvin kouluttautuneet työttömät.

Ennen kuin räksyttää työttömille kannattaa vilaista nykyajan työpaikkoja ja koulutus- ja kokemusvaatimuksia niihin töihin:
www.mol.fi

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä

guest7001

Olisi mielenkiintoista, jos joku laskisi työttömyyden hoidon kaikki kustannukset. Eli se suhde, mikä aiheutuu itse työttömistä, ja mikä turhista virkamiehistä ja byrokratiasta.

Työttömät työllistävät KELAn, Työvoimahallinnon ja sosiaalitoimen virkamieselättejä huomattavan paljon. Tämä viranomaisten armeija on aivan samalla tavalla syömässä suomalaisen tuottavaa työtä tekevän veronmaksajan pöydästä. Ja ottavat vielä jälkiruokaakin.

Minä olen valmis maksamaan yhteiskuntarauhasta myös työn vieroksujille, koska tietty ryhmä ihmisistä ei tee kuitenkaan mitään. Mutta turhasta paperinpyörittämisestä ei huvita maksaa... ainakaan AKAVAlaisten virkamiesloisten taksojen mukaan.

Nuivanlinna

Itse en kadehdi työttömiä mitenkään, enkä haluaisi työttömäksi joutuakaan.
Miten nuo siivousfirmat? Minä olen kuullut että ovat monet vasinaisia paskafirmoja, eli hemmetin huono palkka. Kuitenkin ulkoistettu siivoustyö maksaa monelle firmalle enemmänn kuin oma siivooja.
Mitäpä jos hommalaiset työttömät pistävät omia yhden kahden hengen siivousfirmoja pystyyn? Työstänne ei ole silloin välikäsiä nyhtämässä mitään pois. Kamppeet Tarjoustalosta ja markkinoimaan työpanosta.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Nuivanlinna

Quote from: detonator on 25.03.2012, 20:43:22
Olisi mielenkiintoista, jos joku laskisi työttömyyden hoidon kaikki kustannukset. Eli se suhde, mikä aiheutuu itse työttömistä, ja mikä turhista virkamiehistä ja byrokratiasta.

Työttömät työllistävät KELAn, Työvoimahallinnon ja sosiaalitoimen virkamieselättejä huomattavan paljon. Tämä viranomaisten armeija on aivan samalla tavalla syömässä suomalaisen tuottavaa työtä tekevän veronmaksajan pöydästä. Ja ottavat vielä jälkiruokaakin.

Minä olen valmis maksamaan yhteiskuntarauhasta myös työn vieroksujille, koska tietty ryhmä ihmisistä ei tee kuitenkaan mitään. Mutta turhasta paperinpyörittämisestä ei huvita maksaa... ainakaan AKAVAlaisten virkamiesloisten taksojen mukaan.

Nyt osuit mätäpaiseen sydämeen!
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

l'uomo normale

Quote from: Nuivanlinna on 25.03.2012, 20:57:08
Quote from: detonator on 25.03.2012, 20:43:22

Nyt osuit mätäpaiseen sydämeen!

Tilanne parantunee suhteessa pikku hiljaa koko ajan, kun työttömyysbyrokratiaa on pakko rationalisoida työttömien määrän kasvaessa ja valtion tulojen vähentyessä.

Muutaman kerran vuodessa käyn moikkamassa kerhon setiä ja tätejä. Varmaan tulevaisuudessa saan lautasellisen kunnan soppaa ihan vaan jonottamalla.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

AstaTTT

Quote from: Nuivanlinna on 25.03.2012, 20:56:09
Minä olen kuullut että ovat monet vasinaisia paskafirmoja, eli hemmetin huono palkka.

Oma palkkani siivoojana 8.75€/tunti, 7.5 tuntia päivässä, 37.5 tuntia viikossa. Erittäin fyysistä työtä.

Willomina

Nimenomaan taitaa olla muuttunut moni juttu noilta päiviltä. Tämä on aika pitkällinen stoori, vaikka ehkä aika sinänsä ei ole muuttunut, mutta työelämä-systeemit on osin pitkälti.

Tuosta siivouksesta kun niin vaahdotaan, niin tahtoisin huomauttaa ettei mihinkään hommaan oikein "kävellä vaan sisään" nykyään. Olen opiskellut taide-aloja, ja vaikka työllisyys vaikutti epävakaalta, ajattelin juuri samalla lailla että no jaa, pääseehän sitä sitten vaikka aina siivoomaan tai muuta tällaista tekemään jos ei oikein aukene oman alan hommat.
No, oman alan hommista tuli muutamia tilauksia, silppu ja pätkätöitä jne. Aloin hakea ns. päivätyötä sen lisäksi, joten kysyin paikkoja kaikilta kaupungista löytyviltä esim. siivousfirmoilta (ja kaikenmailman muiden alojen lafkoista) mitä löysin, ja siivousfirmat oli nihkeitä ottamaan töihin koulutettuja koska hekin hakivat kai pitkäaikaisempia tekijöitä kunnon duuneihin (siis kokoaikaiseen, ei tyyliin 20h viikossa paikkoihin, jotka sopii lähinnä ehkä opiskelijoille), ja epäilivät että koulutetut ja "väärien alojen tyypit" lähtee heti, kun löytää paremman paikan.
Kävelin itsekkin yhdessä vaiheessa vaan kadulta liikkeestä toiseen kysymässä mitä vaan hommaa (kun netti-ilmoituspaikat oli jo läpihaettu) ja osaksi sai lähinnä tympeää ihmettelyä "tungettelevasta" työnhakutyylistäni. No, mutta, se oli Tampereella muutamia vuosia sitten, vähän paremmin mennyt nyt kun asun Hki, vaikka silppu- ja pätkätyö tasapainottelijana tässä edelleen ollaan  :D

Nuivanlinna

Quote from: Asta Tuominen on 25.03.2012, 21:05:17
Quote from: Nuivanlinna on 25.03.2012, 20:56:09
Minä olen kuullut että ovat monet vasinaisia paskafirmoja, eli hemmetin huono palkka.

Oma palkkani siivoojana 8.75€/tunti, 7.5 tuntia päivässä, 37.5 tuntia viikossa. Erittäin fyysistä työtä.

Tätä justiin tarkoitin tuolla viestilläni. Että jos siivoojat perustaisi yhden kahden hengen firmoja ja alkaisivat kilpailla isompia firmoja vastaan. Kuitenkin tuo sun firma laskuttaa paljon enemmän asiakkaalta kuin mitä saat palkkaa.

AstaTTT

Quote from: Nuivanlinna on 25.03.2012, 21:14:13
Kuitenkin tuo sun firma laskuttaa paljon enemmän asiakkaalta kuin mitä saat palkkaa.

Aivan varmasti. Nykyään eivät kuitenkaan pelkät perussiivousvälineet riitä muissa kuin kotisiivouskohteissa - vähänkään suurempi tila vaatii investointia koneisiin ja laitteisiin, esim. yhdistelmäkoneeseen. Tilojen määräaikainen konetus on usein speksattu suoraan siivouskohteen vaatimuksiin.
http://www.pemic.fi/product_details.php?p=797

Nuivanlinna

Quote from: Asta Tuominen on 25.03.2012, 21:21:38
Quote from: Nuivanlinna on 25.03.2012, 21:14:13
Kuitenkin tuo sun firma laskuttaa paljon enemmän asiakkaalta kuin mitä saat palkkaa.

Aivan varmasti. Nykyään eivät kuitenkaan pelkät perussiivousvälineet riitä muissa kuin kotisiivouskohteissa - vähänkään suurempi tila vaatii investointia koneisiin ja laitteisiin, esim. yhdistelmäkoneeseen. Tilojen määräaikainen konetus on usein speksattu suoraan siivouskohteen vaatimuksiin.
http://www.pemic.fi/product_details.php?p=797

Ja maksaa varmaan maltaita luulen mä. En tunne alaa, mutta miettikää noita firmoja omissa työporukoissanne.

Porilainen munalla

Quote from: Ksenofobi on 25.03.2012, 19:29:13

Juuri päivääkään ei ole tarvinnut olla työttömänä ,eikä ole sossun ovia tarvinnut avata.
työttömyydestä.

Mua kiinnostaisi tuo pahvilaatikkojen kasaustyö + kadunlakaisijan työ tai vast. Oisko sulla vinkkiä täällä uudenmaan seudulla tuontapaisista hommista? Multa puuttuu vielä toinen omakotitalo ja kesämökki.

Tämän parempaa vinkkiä ei ole antaa.
Quotekävin ovelta ovelle yli 100:ssa firmassa kyselemässä töitä, mikä vaan kelpasi.

Kaatopaikan vahtinakin tuli oltua Mankkaalla 80-luvun puolivälissä.
Siellä oli silloin mukavia eri värisiä ja hajuisia setiä jotka asuivat hökkelikylässä.

Kirjoittanut: Jakerp
« : tänään kello 20:04:35 »
QuoteItse en ainakaan saanut mitään siitä irti, että esimerkiksi puolivuotta jaoin öisin Hesareita niin surkealla palkalla, että netto palkka ei riittänyt edes vuokraan ja pakollisiin laskuihin lähes joka öisestä työskentelystä huolimatta.
Sitä samaa tuli tehtyä noin kolme kuukautta, kunnes hukkasin noin 20:n kerrostalon yleisavainnipun ja jouduin maksamaan silloista rahaa noin 1400 mk lukkojen uudelleen sarjoituksesta. Jota ei tietenkään koska tehty.
Lehtiä jakelin sen jälkeenkin aina silloin tällöin, ja väliaikatyönä sekin oli ihan mukiin menevää hommaa.
Voittaa kotona seinään tuijottelun.

Tuo, ettei palkka riitä vuokraan ja laskuihin, on usein kuultu asia.
Jossain on silloin vikaa.
Joko laskuja tulee liikaa tai vuokra on liian kallis.
Ei näillä ruohonjuuritason hommilla missään linnoissa asuta, ei biletetä, ei tehdä etelän -eikä edes Tallinnan matkoja,mutta sitkeällä puurtamisella elämä on sittemmin kuitenkin mennyt hyvinkin tyydyttävästi eteenpäin.
En missään nimessä väitä että alku olisi ollut helppoa, mutta kouluttamattomalle ainoa mahdollisuus oli ottaa mitä annetaan.
Hyvin monta on kertaa on joutunut nöyrtymään monenlaisen pösselin hullujen mielihalujen mukaan. Mutta usein juuri pösseli maksoi myös minun palkkani, joka riitti minulle.
Pikkuhiljaa siihen CV:hen sitten alkoi tulla siinä määrin töitä, että työnantajatkin kiinnostuivat ja arvostivat.
Silloinen pitkäaikainen tyttöystäväni teki bingoemännän hommia.

Nykyään olen jo pitkään ollut sillä puolella aitaa jossa nuoria otetaan töihin.
Valitettavasti tilanne on erittäin huono, 300:sta hakijasta jollain lailla kelvollisia ajatuksiltaan, ulkonäöltään ja hygienialtaan saattaa olla vain muutama hakija.
Palkkavaatimukset ovat aivan taivaasta ja kyky itsenäiseen työhön on koulutetuillakin usein heikko.
On silti aina ilon hetki tavata se positiivinen, työstään kiitollinen, suhteellisen normaali nuori mies tai nainen.
Suomessa, venäläisen, ruotsalaisen, saamelaisen, saksalaisen ja amerikkalaisen kulttuurin vaikutuksessa kasvanut.

Eldritch

Quote from: Mietiskeliä on 24.03.2012, 16:51:37
Suomessa on näköjään aivan liian hyvät sosiaalituet tämä ohjelma kertoo siitä
http://areena.yle.fi/video/1331154259635 Tässä ohjelmassa haastatteluilla kavereille olisi kyllä mahdollisuus tehdä työtä mutta herroille ei vaan kelpaa tarjolla oleva työ siivoominen ja muu.

Toivottavasti ymmärrät, että ohjelmaan on haettu tarkoituksella ne vihonviimeiset sossuporsastelijat, jotta yleisön mielipidetta saadaan ohjattua hyvinvointivaltion purkua tukevaksi. Samalla kun J-Cash lahjoittaa valtion kassan sisällön työantajilleen eli keskieurooppalaisille pankkiireille, syntipukiksi valitaan (taas kerran) yhteiskunnan kaikkein vähäosaisimmat.

Porilainen munalla

Quote from: Eldritch on 25.03.2012, 22:10:08
http://areena.yle.fi/video/1331154259635 Tässä ohjelmassa haastatteluilla kavereille olisi kyllä mahdollisuus tehdä työtä mutta herroille ei vaan kelpaa tarjolla oleva työ siivoominen ja muu.

Toivottavasti ymmärrät, että ohjelmaan on haettu tarkoituksella ne vihonviimeiset sossuporsastelijat, jotta yleisön mielipidetta saadaan ohjattua hyvinvointivaltion purkua tukevaksi. Samalla kun J-Cash lahjoittaa valtion kassan sisällön työantajilleen eli keskieurooppalaisille pankkiireille, syntipukiksi valitaan (taas kerran) yhteiskunnan kaikkein vähäosaisimmat.
Mikä vähäosainen sellainen on jolle eivät työt kelpaa?

Ksenofobi

Porilainen munalla:
QuoteTämän parempaa vinkkiä ei ole antaa.
kävin ovelta ovelle yli 100:ssa firmassa kyselemässä töitä, mikä vaan kelpasi.

Tuo on ihan hyvä asenne. Minullekin kelpaisi lähes mikä tahansa työ. Luulen kuitenkin että työnantajille paljastuisi hyvin pian ettei minulle voisikaan antaa esim. automaatioinsinöörin tai geologin toimea hoidettavaksi. Ajattelen itse että se pahvilaatikko/lakaisuhomma olisi enemmän minun taipumuksille sopivaa. No enpä menetä kuitenkaan toivoa kun tiedän kannustavan esimerkin länsi-Suomesta. :D 

Smiley

Itsehän olen tällä hetkellä juuri tuollainen sossupummi  :o
Se nyt vaan ei ole aina niin yksinkertaista että mennään töihin, ehkei sillä 400e/kk rahalla pärjää mitenkään hulppeasti, mutta on se silti paljon mukavampaa elämää kun se että teet töitä ja käteen jää 500e/kk.
Koulu jäi itseltä kesken, muutin omaan kämppään äidin helmoista ja hetken aikaa sitten ihmettelin tekemättä mitään.
Työkkäristä sitten ohjattiin työmarkkinatuella nuorten työpajalle, 30 euroa päivässä siitä sai istumalla ja askartelemalla tai tietokoneita purkaessa ja lajittelemassa tavaroita, mukavaa puuhaa oli ja kiva ilmapiiri, mutta jossain vaiheessa sitten "nuorten aikuisten päiväkoti" menetti makunsa.
Seuraava paikka oli sitten kuntouttava työtoiminta, 9e/päivä hyvin fyysistä ja vittumaista puuhaa, järjettömien pajuryteikköjen leikkaamista ja kitkemistä jotta paikalle saatiin varastoitua hiekkaa, kivien siirtelyä paikasta toiseen, lumenluontia jne...

Siinä pari esimerkkiä miksi sitä ei jaksa tehdä käytännössä turhaa työtä jotta saa 100-200 euroa enemmän rahaa kuussa, työkkäristä patistetaan että hommaisin koulutuksen, mutta jotenkin ei innosta kun tulot pienenisivät vielä lisää, siitä mitä ne nyt ovat ja kun omia ehdotuksia ei oteta kuuleviin korviinsakkaan, vaan yritetään melkein pakottaa taas johonkin täysin turhaan paikkaan ihmetteleen seinien värejä (tällä kertaa projektiin jossa kierretään perehtymässä yrityksiin, jotka ei kuitenkaan palkkaa projektista ketään).

Tällä hetkellä itselläni on suurinpiirtein mahdotonta tehdä mitään työtä millä voisin maksaa vuokran ja laskut sekä syödä vielä jotain, pitäisikö siis kiristää sosiaalitukia "jotta menisin töihin" kun ei ole työpaikkoja tälläiselle elämässä epäonnistuneelle rentulle  :P
(Armeija edessä kesällä, jos sieltä sais motivaation sitten hommata koulutus tai mennä noihin ei edes paskaduuneihin vaan duuneihin jossa pidetään mut vaan poissa jaloista  ;D ).

edit:
Kattelin tuon ohjelman ja tosiaan tuo Antti puhu että menee kaikki sekasin ja saa riidellä ja tapella virastojen kanssa, näin käy myös itselle aina kun kukaan ei tiedä että mistä tulee ja minkä verran rahaa ja mitä tarvitaan sitten muualta että pärjään sen kuukauden, niiltä tuppaa vaan unohtumaan että kun ne miettii sen 2 kuukautta tätä niin mulla se 2 kuukautta on ilman rahaa, vuokrat menee rästiin ja laskut kasaantuu  :-\.
The person who doesn't make any mistakes is unlikely to make anything.

Porilainen munalla

10€/h, viikkotunteja 38, tekee 380 euroa viikossa ja 1520 euroa kuukaudessa, miinus verot.
Käteen jää noin 1200 euroa kuukaudessa.
Vuokra täällä päin n. 400 euroa, käteen jää 800 euroa eli noin 27 euroa päivä.
Ei sillä paljon juhlita, mutta kyllä sillä hengissä pysyy.
Jos asukkeja on kaksi kustannuksia jakamassa, helpottuu elämä hieman.
Mutta juhlaa se ei ole sittenkään.

Minulle kätilö sanoi heti synnyttyäni:
"Tervetuloa maailmaan, elämä täällä on epäreilua"

Ja oli oikeassa.

Eldritch

Quote from: Porilainen munalla on 25.03.2012, 22:21:26

No sellainen vähäosainen, joka edustaa vähemmistöä vähäosaisten joukossa.

Useimmat työttömät haluavat tehdä työtä. Mutta kun yleisöä halutaan nyt kiihottaa "työttömät" -nimistä kansanryhmää vastaan, haetaan haastateltaviksi ne muutamat, jotka eivät halua.

Ja täytyypä sanoa, että tässä ketjussa esitettyjen kommenttien perusteella vaikuttaa siltä, että kiihotus on ainakin osittain onnistunut.

Enni

Quote from: Smiley on 25.03.2012, 22:31:54
Itsehän olen tällä hetkellä juuri tuollainen sossupummi  :o
Se nyt vaan ei ole aina niin yksinkertaista että mennään töihin, ehkei sillä 400e/kk rahalla pärjää mitenkään hulppeasti, mutta on se silti paljon mukavampaa elämää kun se että teet töitä ja käteen jää 500e/kk.
Koulu jäi itseltä kesken, muutin omaan kämppään äidin helmoista ja hetken aikaa sitten ihmettelin tekemättä mitään.
Työkkäristä sitten ohjattiin työmarkkinatuella nuorten työpajalle, 30 euroa päivässä siitä sai istumalla ja askartelemalla tai tietokoneita purkaessa ja lajittelemassa tavaroita, mukavaa puuhaa oli ja kiva ilmapiiri, mutta jossain vaiheessa sitten "nuorten aikuisten päiväkoti" menetti makunsa.
Seuraava paikka oli sitten kuntouttava työtoiminta, 9e/päivä hyvin fyysistä ja vittumaista puuhaa, järjettömien pajuryteikköjen leikkaamista ja kitkemistä jotta paikalle saatiin varastoitua hiekkaa, kivien siirtelyä paikasta toiseen, lumenluontia jne...

Siinä pari esimerkkiä miksi sitä ei jaksa tehdä käytännössä turhaa työtä jotta saa 100-200 euroa enemmän rahaa kuussa, työkkäristä patistetaan että hommaisin koulutuksen, mutta jotenkin ei innosta kun tulot pienenisivät vielä lisää, siitä mitä ne nyt ovat ja kun omia ehdotuksia ei oteta kuuleviin korviinsakkaan, vaan yritetään melkein pakottaa taas johonkin täysin turhaan paikkaan ihmetteleen seinien värejä (tällä kertaa projektiin jossa kierretään perehtymässä yrityksiin, jotka ei kuitenkaan palkkaa projektista ketään).

Tällä hetkellä itselläni on suurinpiirtein mahdotonta tehdä mitään työtä millä voisin maksaa vuokran ja laskut sekä syödä vielä jotain, pitäisikö siis kiristää sosiaalitukia "jotta menisin töihin" kun ei ole työpaikkoja tälläiselle elämässä epäonnistuneelle rentulle  :P
(Armeija edessä kesällä, jos sieltä sais motivaation sitten hommata koulutus tai mennä noihin ei edes paskaduuneihin vaan duuneihin jossa pidetään mut vaan poissa jaloista  ;D ).

Hanki ihmeessä joku koulutus/hakeudu johonkin koulutukseen, kun armeijasta selviät pois.  :) Kai sua nyt joku ala kiinnostaa, edes vähän? Koska tässä maailmassa taitaa olla jo aika pitkälti niin, että ilman koulutusta (eli muodollista osaamista) on käytännössä erittäin vaikea, ellei jopa mahdotonta, saada jotain muuta kuin kuvailemaasi "paskaduunia". Tietenkin riippuu ihan siitä, että mitä haluaa työkseen tehdä. Joku ehkä ihan mielellään siivoaa tai viettää elämänsä S-marketin kassalla, joku toinen taas tavoittelee akateemista uraa.

Ja kyllä voisin kuvitella, että pystyt elättämään itsesi ja maksamaan vuokran + muun, kunhan vaan täysipäiväisesti alat käymään jossain sellaisessa työssä, mistä edes jonkinlainen palkka maksetaan. Vaikka kaupan alalla palkat on oikeesti ihan hyvät. Ja jos isompaa palkkaa mielit, niin usein se sitten tosiaan vaatii sen koulutuksen.

Ja jos/kun koulunpenkille menet, niin tottakai vähäksi aikaa varmasti tulot laskee, ja pitää elää vähän vaatimattomammin. Uutispommi: tässä maassa on aika monta muutakin opiskelijaa, jotka elää vähän vaatimattomammin opintotuella ja ehkä opintolainalla vuosikausia, käyden ehkä myös osa-aikaisesti töissä. Se tulojen väliaikainen pienentyminen on kuitenkin aika kannattava uhraus: saat itsellesi ammatin, ja sitä myöden loppuelämä on aika paljon mukavampaa.

Ari-Lee

^^^Smiley, olet vielä nuori ja ehdit hommata ammatin armeijan jälkeen, koulutuksen kautta. Katso nyt että se on sellainen ammattikoulutus minkä jälkeen saat koulutusta vastaavaa kokopäivätyötä. Koulutuksen saat tasan-sata-varmasti menettämättä euroakaan tukia koska epäkohta on jo korjattu.

Vaadi päästä armeijassa lääkintämieskurssille ja käy opiskele lääkintävahtimestariksi sitten. Pääset sairasautohommiin. ;)

Ari-Lee

Quote from: Eldritch on 25.03.2012, 22:52:51
Quote from: Porilainen munalla on 25.03.2012, 22:21:26

No sellainen vähäosainen, joka edustaa vähemmistöä vähäosaisten joukossa.

Useimmat työttömät haluavat tehdä työtä. Mutta kun yleisöä halutaan nyt kiihottaa "työttömät" -nimistä kansanryhmää vastaan, haetaan haastateltaviksi ne muutamat, jotka eivät halua.

Ja täytyypä sanoa, että tässä ketjussa esitettyjen kommenttien perusteella vaikuttaa siltä, että kiihotus on ainakin osittain onnistunut.

Ja olen perkeleen vittuuntunut siihen kun täällä puhutaan koko ajan kokopäivätyöstä ja kaikki mitä tarjotaan on ½-päiväistä mistä ei todellakaan tule kuin saman verran kuin työmarkkinatuki. Kokopäiväistä työtä ei ole missään. Tai jos on niin missä lie ja kuka ne saa?

Jakerp

Quote from: Porilainen munalla on 25.03.2012, 21:55:47
Tuo, ettei palkka riitä vuokraan ja laskuihin, on usein kuultu asia.
Jossain on silloin vikaa.
Joko laskuja tulee liikaa tai vuokra on liian kallis.

Helsingissä normaali vuokra sellasesta 13 neliön yksiöstä on noin 700€ kuussa. Jos et usko tutki oikotien vuorapyyntöjä. Näistä hinnoista huolimatta jokaista asuntoa hakee 30-50 ihmistä jos alkaa tinkiä ei ole mitään mahdollisuutta saada asuntoa edes yksiötä. Kun vuokraan menee 700, pakollisiin laskuihin puhelin, netti, sähkö, vesi, vakuutus 150€ (vakuutus pakollinen ilman sitä ei vuokra asuntoa helsingista tipu) ja ruokaan 200€ ja työmatkakuluihin 100€ (seutulipun hinta). 700+150+200+100= 1150€ Lehden jaosta sai sen 1300€ netto. Jäi siinä se 150€ kuussa muuhun kuin pakollisiin asumismenoihin, ruokaan ja työmatkakuluihin jos ei sattunut tulemaan yllättäviä menoja.

Ongelmaan on kaksi ratkaisua palkka paremmaksi tai vuokra ja laskut pienemmäksi. Tuo 150€ pakollisten kulujen jälkeen ei vain riitä mitenkään siitä on turha edes väitellä.

Vuokraa ei voi saada pienemmäksi, koska helsingissä toimii lähes monopoli vuokra asuntojen hinnoittelussa, koska hintojen määräytyminen ja asunnon vuokraamisen käytännön järjestelyt on ulkoistettu muutamalle toimijalle kuten vaikkapa Vuokraturvalle ja muutamalla rahastolle. Kaupungin asuntojakaan ei ole tarpeeksi.

Olin minäkin vuosia työssä ja sen jälkeen yrittäjänä, josta tienasi noin 2500€ - 3000€ kuussa, sillä pärjäsi hyvin. Kunnes jouduin mukaan työnantajan perehdytyksen puutteesta johtuen rikosjuttuun, josta saadun sakon jälkeen ei ollut enää asiaa mihinkään hommaan alallani siitä piti huolen SUPON juopot virkamiehet työllistymisen esto lausuntoineen.

Supon Alko ongelmat:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012032115354930_uu.shtml

Toisaalta moni muukin on alkanut huomata samoja asioita kuin minä:
Olkiluoto-3:ssa "sorsitaan suomalaisia duunareita"
http://tompackalen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/100831-turvaselvityksess%C3%A4-sorsitaan-suomalaisia-duunareita

Onhan se enemmän kuin erikoista että joku jonka tiedetään tulevan maasta jossa paperi on vain paperia ja virallisen näköinen todistus ei maksa juuri mitään pääsee paikkoihin mihin Suomalaisella kerran tai kaksi mokanneella ei ole mitään asiaa.

Voihan se olla, että innostun vielä joskus jotain tekemään, mutta en ainakaan mitään sellaisia töitä missä tienaa vähemmän kuin vanhassa ammatissani. Muutenkin ei ole motivaatiota veroja maksella, koska osa siitä menee SUPON juopoille ja rahoittamaan toimintaa, joka on aiheuttanut mieletöntä haittaa (lähes syrjäyttänyt minut kokonaan normaalista elämästä ja toimeentulosta).

Porilainen munalla

Tämä kehno suhden palkan ja asunnon vuokran+ muiden kulujen välillä tuntuu kovasti olevan pääkaupunkilaisten ongelma.

Pakkoko se sitten on asua siellä missä rehellinen työ ei enää elätä tekijäänsä?

Enni

Quote from: Porilainen munalla on 25.03.2012, 23:36:21
Tämä kehno suhden palkan ja asunnon vuokran+ muiden kulujen välillä tuntuu kovasti olevan pääkaupunkilaisten ongelma.

Niin, se kai on totta, että Helsingissä nuo asumiskustannukset on jotain käsittämätöntä. Olen näin opiskelijana aina ihmetellyt, miten siellä voi kukaan opiskelija itsensä asuttaa ja elättää. :O Kyllähän aina voi halvemman asumisen perässä muuttaa muualle, mutta toisaalta ei kai sitä kodistaan mielellään lähde kukaan? Varsinkin, jos on vaikka syntynyt ja koko ikänsä asunut Helsingissä, ja siellä haluaa pysyä vastedeskin. Itse en ole milloinkaan hinkunut mihinkään pääkaupunkiseudulle, mutta kaipa siellä joku silti haluaa asua.  :) Vaikka kovasti on kallista...

Porilainen munalla

Quote from: Enni on 25.03.2012, 23:46:34
Quote from: Porilainen munalla on 25.03.2012, 23:36:21

Niin, se kai on totta, että Helsingissä nuo asumiskustannukset on jotain käsittämätöntä. Olen näin opiskelijana aina ihmetellyt, miten siellä voi kukaan opiskelija itsensä asuttaa ja elättää. :O Kyllähän aina voi halvemman asumisen perässä muuttaa muualle, mutta toisaalta ei kai sitä kodistaan mielellään lähde kukaan? Varsinkin, jos on vaikka syntynyt ja koko ikänsä asunut Helsingissä, ja siellä haluaa pysyä vastedeskin. Itse en ole milloinkaan hinkunut mihinkään pääkaupunkiseudulle, mutta kaipa siellä joku silti haluaa asua.  :) Vaikka kovasti on kallista...

Olen ymmärtänyt että muuttoliike pääkaupunkiseudulle  on juuri sen takia koska siellä on töitä.
Nyt sitten valitetaan että on töitä, mutta palkat ja muut hintataso eivät kohtaa.
Vaihtoehtona ei sitten mitenkään käy, että lähtisivät Helsingin sijasta jonnekin missä voi myös elää palkallaan?
Vaan että mieluummin mennään sossuun?