News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Rikollisentekoautomaatti tulossa

Started by sologdin, 30.03.2012, 18:38:36

Previous topic - Next topic

ekto

Suurinosa tolpista joita olen nähnyt ovat nopeusrajoituksen jälkeen ennen risteystä, eli juuri siinä missä pitääkin. Se että paljonko tolppa parantaa turvallisuutta on kyseenalaista. Jutun logiikka on siinä että matalampi nopeus on parempi joka sekin on tilastojen valossa todettu vääräksi. Suomi on sitoutunut puolittamaan tieliikenne kuolemat vuoteen 2015 mennessä ja jotain olisi tehtävä. Nopeuden laskeminen on halpaa tai jopa tuottoisaa.

Yksityisautoilun väheneminen, kallistuminen ja vaikeutuminen on myös city-ihmisten mieleen ja niiden jotka haluavat kaikki mököttämään vanhoihin kerrostaloasuntoihin. Moni ei ymmärrä kumipyörien tärkeyttä tälle maalle.

Koskela Suomesta

Quote from: ekto on 01.04.2012, 11:22:24
Suurinosa tolpista joita olen nähnyt ovat nopeusrajoituksen jälkeen ennen risteystä, eli juuri siinä missä pitääkin. Se että paljonko tolppa parantaa turvallisuutta on kyseenalaista.

Suurin osa TAAJAMISSA olevista on sijoitettu noin. Mutta esim. yhdenkään koulun, lastenterhan tms. kohdalla tai esim 40 km/h alueella niitä ei näy. Siis siellä missä suuri tilannenopeus on oikeasti vaarallista. Täälläpäin pöntöt ovat suorien suurten katujen risteyksissä, ei siellä missä nopeudesta olisi oikeasti vaaraa toisille tienkäyttäjille.

Maanteillä hyvin suuri osa kameroista on sijoitettu siten että niiden tarkoitus on van kerätä mahdollisimman paljon sakkoja. Sijoituspaikasta näkee, että mitään muuta syytä niille ei ole. Mitä tykkäätte liki suoralla tiellä, jyrkässä  alamäessä, sen loppupäässä, juuri ohituskaistan päässä olevasta 80 lätkästä jota on tehostettu pöntöllä? mäki on niin jyrkkä että siihen 80:iin hiljentäminen pitää aloittaa kaukaa ohituskaistojen alueelta, tehden ohittamisen todella kinkkiseksi, etenkin kun kaistat ovat lyhyet ja rekkojen nopeus kiihtyy sataan mäen jyrkkyyden vuoksi ja vaatien rajua jarrujen käyttöä että saa nopeuden kuriin ennen pönttöä.

Toinen hyvä sijoituspaikka on eräillä mäkisillä osuuksilla juuri mäen harjan taakse, eli kohtaan jossa jos ei huomaa nostaa kaasua ennen mäen harjaa, nousee nopeus herkästi juuri sakkorajan yli. Mitään vaaraa juuri noilla kohdilla ei kenellekään muodostu, tyhjä tie ilman risteyksiä, pidetäämpähän vain kuskien huomio olennaisessa, ja pakotetaan pitämään nopeutta jarruilla.
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

ekto

Joo, pari tolppaa olen kyllä nähnyt kyseenalaisessa paikassa. Ohitin kerran pakua suoralla tiellä ja vierelle päästyäni huomasin tolpan. Piti himmata vauhti pakun kanssa samaksi, odottaa että tolppa menee ja sitten vasta viedä ohitus loppuun. Onneksi vastaantuleva oli kaukana.

Voisiko olla että hiljaisella alueella on epäilty tolpan tuottoa ja laitettu varmuudenvuoksi parempaan paikkaan? Tolppiahan on myyty ilmaisina, joten tuotto on pitänyt varmistaa.

Peril

Pistesysteemi voisi olla selkeämpi "rikoksen uusijoille" kuin tämä nykyinen, jossa lasketaan itse niitä sakkoja taaksepäin ja pidetään päiväkirjaa. Lopputulos on silti sama ellei omat tavat parane, jossain vaiheessa kortti on pitämässä menopaussia.