News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Homman suuri autokoulu- ja ajokorttiketju

Started by MW, 09.05.2009, 23:14:23

Previous topic - Next topic

Fiftari

Quote from: Topi Junkkari on 07.09.2013, 20:21:41
Autonkuljettajan ammattipätevyys olisi hyvä "plan B" tai varmistus takataskussa näinä vaikeina aikoina.

Ne hommat mitä olen itse katsonut niin jokaisessa lukenut että kokemusta pitää olla x-vuotta, sitten on noita työturvallisuuskortteja sun muita ja digipiirturi-kortti joissain tapauksissa. Kallis plan-b
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

siviilitarkkailija

http://www.ajovarma.fi/ammattiliikenne/Sivut/kuorma-ja-linja-autonkuljettajan-ammattipatevyys.aspx

QuoteAmmattipätevyyden jatkokoulutus
Ammattipätevyyden ylläpitäminen vaatii kuljettajalta jatkokoulutusta. Koska jatkokoulutus on tarkoitettu ammatissa jo toimiville kuljettajille, sen erityistavoitteena on lisätä liikenteen ja kuljetuksien turvallisuutta.

Tarkoituksena on myös tukea kuljettajan ammattia, lisäämällä hänen ammatillisia valmiuksiaan, terveyttä ja jaksamista ammatissaan. Mikäli henkilöllä on ammattipätevyys sekä linja-auto että kuorma-autoluokkiin hän voi ylläpitää ammattipätevyyden molempiin luokkiin suorittamalla kerran 35 tunnin jatkokoulutuksen viiden vuoden aikana.

Jatkokoulutuksessa opetuksen kokonaismäärä on 35 tuntia viidessä vuodessa
Opetus on annettava vähintään 7 tunnin jaksoissa ja se voi koostua teoriaopetuksesta, ajo-opetuksesta tai molemmista direktiivin mukaisissa oppiaineissa
Ainoa pakollinen aihe jatkokoulutuksessa on ennakoivan ja ympäristöystävällisen ajon koulutus (7 tuntia).
Jatkokoulutukset on voitu aloittaa 10.9.2007 kuorma- ja linja-autonkuljettajille

Näin ne kustannukset nousevat kun liikenneministeriössä korporaatiokommunisti kohtaa kommunistiministerin. Jokainen voi päätellä miten 35 kallista maksullista tuntia vähintään 7 tunnin jaksoissa viiden vuoden sisällä lisää terveyttä tai jaksamista jo tarkkaan valvotussa ja säädellyssä ajotyössä. Jokainen voi ihmetellä että mitä helvettiä maassa edes on linja-autokortti kun kerran kyseisen kortin avulla ei voi edes ajaa linja-autoa linja-autoliikenteessä.


Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Tabula Rasa

Ja multicultural kuljettajille toki maksetaan kaikki ja rassismi jollei pääse kurssin läpi. Ei sillä saa olla vaikutusta ettei ole kertaakaan käynyt tunnilla.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

IMMane

QuoteAinoa pakollinen aihe jatkokoulutuksessa on ennakoivan ja ympäristöystävällisen ajon koulutus

Hienoa. Pakollisen kurssituksen jälkeen osaat siis madella valoihin, varoa jalankulkijoita yms. ja käyttää tilanteeseen sopivia vaihteita. Autokoulussa ei siis ilmeisesti opi mitään ja siksi se olisi lakkautettava turhana ja tämä kurssi kaikille autoileville tilalle.

siviilitarkkailija

Miten kurssi lisää bussikuskin "jaksamista"? Miten mittaamme kuljettajan "jaksamisen" nyt ja miten voimme mitata että kurssin jälkeen "jaksaminen" on lisääntynyt?
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Fiftari

Quote from: siviilitarkkailija on 09.09.2013, 10:15:23
Miten kurssi lisää bussikuskin "jaksamista"? Miten mittaamme kuljettajan "jaksamisen" nyt ja miten voimme mitata että kurssin jälkeen "jaksaminen" on lisääntynyt?

Tutkitaankohan sitä jaksamista ja muuta hyötyä koulutuksen jälkeen mitenkään? Vaikka sitten kun koulutus on käyty niin seuraavan parin vuoden aikana tutkitaan että onko koulutuksesta mitään hyötyä. Toisaalta aika paskamainen tutkittava koska autokoulusta on jo luultavasti saanut ne eväät mitä tarvitaan noihin hommiin. Poislukien tuo väitetty jaksaminen. Se miten nuppi kestää on aika lailla jokaisen omakohtainen asia.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

mikkoR

Enemmän nuo kaikenmaailman kurssit ja kokeet vituttaa sekä stressaa kuin hyödyttää ketään muuta kuin kurssinjärjestäjiä jotka ottaa muutaman tunnin höpötyksestä monta sataa.

Henkilökohtaisesti en tunne yhtä ainoaa ihmistä joka tuntisi saaneensa noista hyötyä vaan päinvastoin.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Alapo

Useamman päivän noissa koulutuksissa istuneena, voin vaan todeta että on ollut mielenkiintoisia keskusteluja liikenteestä, tilastoja mitä tapahtuu firmassa, onnettomuuksista, taloudellisesta ajosta. Mutta, ei ne vaan käy työn kanssa yksiin. Onhan se hienoa kun puhutaan tyhjäkäynnin vähentämisestä, mutta mites vähennät talvella kun webastot on pimeenä`? Omasta mielestä ihan hyödyllisiä, jos on hyvä kouluttaja, silloin jää jotain edes kuuppaan. Jos on paska kouluttaja, istuminen on vain piinaa ja odottelee kahvitaukoja.

Noita etnisiäkin on ollut kursseilla mukana, pari kyseli että pitäis saada enklanniksi nämä että ymmärtäis paremmin. Tosin jos enklanniksi vetäis noita ammattisanastolla, ihan yhtä pihalla he olisivat. VOi vaan kysyä, mitähän hyötyä on noita kielipuolia kouluttaa näissä, jos eivät mitään ymmärrä? AI niin, tämä olikin vissiin eu-tirektiivin mukaista koulutusta, eihän tätä tarttee järjellä käsitellä.

siviilitarkkailija

Tässä on käymässä niin että korp kommari valtionhallinnossa on halunnut siirtää yrittäjän hallinto ja tiedottamiskustannukset valtion maksettavaksi. Veikkaampa että hanke on työllistänyt poliittisin perustein valittuja virkahenkilöitä oikein urakalla. Liikenneministeriö on täynnä näitä kustannuskeinottelijoita joiden ainoa tehtävä näyttää olevan haitanteko ja kustannusten kohottaminen ympäristö- ja hvyinvointovalheita levitellen.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Darvi

Korporaatiososialisti ei kommunisti. Yrittäkää edes erottaa kommunismi sosialismista. Korporaatiososialistille on jo historiallinen nimikin: fasisti.

Peltipaita

QuoteAinoa pakollinen aihe jatkokoulutuksessa on ennakoivan ja ympäristöystävällisen ajon koulutus

Tuon taidon monet osaavat ilman kurssiakin. Kuljettajavalinnassa pitää ajattaa kuljettajaehdokasta henkilöautolla lenkki kaupungilla. Jos osaa ajaa henkilöautolla järkevästi, osaa sen myös linja-autolla. Näin säästyy kalliilta kurssilta. Ai niin, ei säästykään, koska EU-direktiivi.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

CaptainNuiva

Quote from: IMMane on 09.09.2013, 09:39:47
QuoteAinoa pakollinen aihe jatkokoulutuksessa on ennakoivan ja ympäristöystävällisen ajon koulutus

Hienoa. Pakollisen kurssituksen jälkeen osaat siis madella valoihin, varoa jalankulkijoita yms. ja käyttää tilanteeseen sopivia vaihteita. Autokoulussa ei siis ilmeisesti opi mitään ja siksi se olisi lakkautettava turhana ja tämä kurssi kaikille autoileville tilalle.

Tämä minunkin huomioni kiinnitti.
Tuon kurssin voisi nimetä myös taloudellisen ajon kurssiksi...Uskoakseni 99,9% yrittäjistä ymmärtää jo nyt taloudellisen ajon päälle, samoin palkkakuskeista joille tätä taatusti on painotettu työnantajien taholta.
Tuttu rekkakuski sanoi pykälä täyttyy kunhan käy aina tällä samalla kurssilla, muille ei tarvitse mennä eli tässähän eri ole mitään järkeä, taaskaan kerran.
Taustalla on pelkkä rahastus ja byrokratian kasvattaminen....Taas kerran!

Tämä yhteiskunta tulee aikanaan tukehtumaan byrokratiaan ja sen aiheuttamaan jatkuvaan sekä kasvavaan lypsämiseen, ihan kaikilla elämän osa-alueilla.
Sitten ollaan tumput suorina kaikki ja tämän aiheuttaneet polittiikot, kun eivät muuta keksi, syyttävät kuiviin lypsettyjä.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Nuivake

Lauantaina pitäisi taas kurssille mennä. Viides kerta tulee täyteen viiden vuoden aikana.
Jokainen "kurssi" on ollut puhtaasti hukkaan heitettyä aikaa ja rahaa. Kurssi vie koko päivän ja maksaa 160€. Kyllä vituttaa. Taas kerran.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Jukka Wallin

Minulla on aikoinaan hankittu D kortti. Perjantain jälkeen en pysty ajamaan sitä koska en ole istunut vaadittuja tunteja. Pystyn vain ajamaan oman perheeseen kuuluvien kanssa... :facepalm:
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Faidros.

Oikea otsikko tähän ketjuun olisi: Korp.kommari rahastaa: Luottokorttikaan ei enää riitä autoiluun.
Kaikki käy autoilijan(ajoneuvoilijan) taskulla:
-Valtio: Ajoneuvoon ja polttoaineeseen liittyvät verot sekä maksut. Tulevaisuudessa myös ajokilometreihin perustuvat verot.
-Katsastuskonttorit: Kaikki liikkuvat esineet vuosikatsastuksen piiriin. Muutoskatsastus jokaisesta vaihdetusta osasta Saksan malliin.
-Autokoulut: Kohta myös on polkupyörän- ja koirantaluttajalle oma kortti.
-Lääkärit: Varmasti hetken päästä on myös kaikille kortin omistajille vuosikatsastus.

Anteeksi ot-purkaus, vituttaa vaan...
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Alapo

Quote from: CaptainNuiva on 09.09.2013, 13:52:24
Quote from: IMMane on 09.09.2013, 09:39:47
QuoteAinoa pakollinen aihe jatkokoulutuksessa on ennakoivan ja ympäristöystävällisen ajon koulutus

Hienoa. Pakollisen kurssituksen jälkeen osaat siis madella valoihin, varoa jalankulkijoita yms. ja käyttää tilanteeseen sopivia vaihteita. Autokoulussa ei siis ilmeisesti opi mitään ja siksi se olisi lakkautettava turhana ja tämä kurssi kaikille autoileville tilalle.

Tämä minunkin huomioni kiinnitti.
Tuon kurssin voisi nimetä myös taloudellisen ajon kurssiksi...Uskoakseni 99,9% yrittäjistä ymmärtää jo nyt taloudellisen ajon päälle, samoin palkkakuskeista joille tätä taatusti on painotettu työnantajien taholta.

Mikäs siinä olisi ajellessa taloudellisesti, jos ajokki jaksaa kulkea kevyesti, uusien linja-autojen kanssa asia ei ole ihan näin. Vähän vanhempi isommalla koneella varustettu auto kulkee isollakin kuormalla kevyellä kaasujalalla, kun taas nykyaikainen, pienellä koneella ja scaniat opticruise-vaihteistolla varustettu on lähes mahdoton ajaa ruuhka-ajossa taloudellisesti kevyellä kaasulla(ja nykimättä). Kiihtyminen vaivalloista ja vaikka ajaisi länä tiskissä, niin vauhdin kelaaminen kestää kauan. Eräällä kaupunkibussilla ihmettelin kun ei vaan kiihdy tietyllä välillä kevyeen ylämäkeen kahdeksaankymppiin ei millään, kilpailijan tuote kiihtyi kevyesti samaan vauhtiin ja nopeutta pystyi pitämään yllä kevyellä jalalla, liian pieni kone painavassa autossa ei aina tuo niitä säästöjä. Taloudellisesti on helpointa ajaa ajokilla missä on iso pata, kun taas pienikoneisella alkaa olla hiukan hankalaa, ainakin jos meinaa missään aikataulussa pysyä, saati liikennevirran mukana.

Svart Lucia

#466
Täytyy kuitenkin muistaa että linja-autokortti (D-luokka) on eri asia kuin linja-auton kuljettajan ammattipätevyys.
Bussin kuljettaminen ammattimaisesti päivittäisessä liikenteessä on muutakin kun ratin kääntämistä (esim asiakaspalvelu, paikallistuntemus, rahastuslaitteiden hallinta).
Eli vaikka ihminen on läpäissyt inssit ja saanut D-luokan ajokortin, tämä ei mitenkään takaa että olis kylmiltään valmis ajelemaan HSL:n ruuhkareittejä.

edit typo
Teitä epäillään vihervasemmistolaisista sympatioista. Kuulustelut alkavat huomenna.

"Tästä näkee millaista on nykyään informaatiosodankäynti tai mielipiteisiin vaikuttaminen. Se on teollista tietoista toimintaa" - Viestintäasiantuntija Katleena Kortesuo seurasi A2 Pakolais-illan herättämää keskustelua Twitterissä.

Nuivake

Quote from: Svart Lucia on 09.09.2013, 17:43:33
Täytyy kuitenkin muistaa että linja-autokortti (D-luokka) on eri asia kuin linja-auton kuljettajan ammattipätevyys.
Bussin kuljettaminen ammattimaisesti päivittäisessä liikenteessä on muutakin kun ratin kääntämistä (esim asiakaspalvelu, paikallistuntemus, rahastuslaitteiden hallinta).
Eli vaikka ihminen on läpäissyt inssit ja saanut D-luokan ajokortin, tämä ei mitenkään takaa että olis kylmiltään valmis ajelemaan HSL:n ruuhkareittejä.

edit typo

Ei koske mamuja.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Soromnoo

Quote from: Svart Lucia on 09.09.2013, 17:43:33
Täytyy kuitenkin muistaa että linja-autokortti (D-luokka) on eri asia kuin linja-auton kuljettajan ammattipätevyys.
Bussin kuljettaminen ammattimaisesti päivittäisessä liikenteessä on muutakin kun ratin kääntämistä (esim asiakaspalvelu, paikallistuntemus, rahastuslaitteiden hallinta).
Eli vaikka ihminen on läpäissyt inssit ja saanut D-luokan ajokortin, tämä ei mitenkään takaa että olis kylmiltään valmis ajelemaan HSL:n ruuhkareittejä.

edit typo

Nuo asiat kuuluvat työnantajalle, ei siihen yhteiskuntaa tarvita sotkemaan.

Svart Lucia

Quote from: Soromnoo on 09.09.2013, 18:09:02
Quote from: Svart Lucia on 09.09.2013, 17:43:33
Täytyy kuitenkin muistaa että linja-autokortti (D-luokka) on eri asia kuin linja-auton kuljettajan ammattipätevyys.
Bussin kuljettaminen ammattimaisesti päivittäisessä liikenteessä on muutakin kun ratin kääntämistä (esim asiakaspalvelu, paikallistuntemus, rahastuslaitteiden hallinta).
Eli vaikka ihminen on läpäissyt inssit ja saanut D-luokan ajokortin, tämä ei mitenkään takaa että olis kylmiltään valmis ajelemaan HSL:n ruuhkareittejä.

edit typo

Nuo asiat kuuluvat työnantajalle, ei siihen yhteiskuntaa tarvita sotkemaan.

En ota kantaa siihen, kenellä on koulutus- ja maksuvastuu. Kuhan totesin että pelkällä D-ajokortilla ei suoraan taideta lähteä ajelemaan työkseen.
Teitä epäillään vihervasemmistolaisista sympatioista. Kuulustelut alkavat huomenna.

"Tästä näkee millaista on nykyään informaatiosodankäynti tai mielipiteisiin vaikuttaminen. Se on teollista tietoista toimintaa" - Viestintäasiantuntija Katleena Kortesuo seurasi A2 Pakolais-illan herättämää keskustelua Twitterissä.

Jukka Wallin

#470
Quote from: Svart Lucia on 09.09.2013, 18:16:10
Quote from: Soromnoo on 09.09.2013, 18:09:02
Quote from: Svart Lucia on 09.09.2013, 17:43:33
Täytyy kuitenkin muistaa että linja-autokortti (D-luokka) on eri asia kuin linja-auton kuljettajan ammattipätevyys.
Bussin kuljettaminen ammattimaisesti päivittäisessä liikenteessä on muutakin kun ratin kääntämistä (esim asiakaspalvelu, paikallistuntemus, rahastuslaitteiden hallinta).
Eli vaikka ihminen on läpäissyt inssit ja saanut D-luokan ajokortin, tämä ei mitenkään takaa että olis kylmiltään valmis ajelemaan HSL:n ruuhkareittejä.

edit typo

Nuo asiat kuuluvat työnantajalle, ei siihen yhteiskuntaa tarvita sotkemaan.

En ota kantaa siihen, kenellä on koulutus- ja maksuvastuu. Kuhan totesin että pelkällä D-ajokortilla ei suoraan taideta lähteä ajelemaan työkseen.

Ei ne maksupäätteet ole kovinkaan vaikeita opetella, päivän perehdetys riittää. Jos ajaa vaikkapa tilausajobussia niin sitäkään ei tarvita. Nykyään riittää että osa käyttää navigaattoria. Helsingin kaupungin bussireitit eivät ole loppujen lopuksi vaikeita, ne oppii kun ajaa parikertaa edestakaisin. Itse kävin aikoinaan TTS-Linja-autokurssin ja olin tyytyväinen saamaani oppiin. Jo silloin laki muuttui että D-luokan korttia ei saa autokuolun kautta..
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Alapo

Quote from: Jukka Wallin on 09.09.2013, 19:15:53



Ei ne maksupäätteet ole kovinkaan vaikeita opetella, päivän perehdetys riittää.

Pk-seudulla käytetty buscom ei ole kovin vaikea, firmoilla on aika lailla sellainen systeemi siinä, että lyöt ajokaavan numeron ja se kertoo mikä linja on seuraavana, syötetty järjestelmään. Lippuja ei ole montaa lajia. Muualla käytetty pusatec saattaa olla hiukan kenkku, kun pitää tehdä erilaisia lippuja, tietää vaihtoyhteyksiä jne. mutta aika nopeasti opittava. Kaukoliikenteessä kun on edestakaslippuja, matkahuollon lippuja, sotilaitten litteroita, jne... Koulukyytiläisillä omia lippujaan jotka pitää rekisteröidä koneeseen erikseen. Kyllähän nuo kaikki oppii.

IMMane

Quote from: Alapo on 09.09.2013, 17:03:50
Mikäs siinä olisi ajellessa taloudellisesti, jos ajokki jaksaa kulkea kevyesti, uusien linja-autojen kanssa asia ei ole ihan näin. Vähän vanhempi isommalla koneella varustettu auto kulkee isollakin kuormalla kevyellä kaasujalalla, kun taas nykyaikainen, pienellä koneella ja scaniat opticruise-vaihteistolla varustettu on lähes mahdoton ajaa ruuhka-ajossa taloudellisesti kevyellä kaasulla(ja nykimättä). Kiihtyminen vaivalloista ja vaikka ajaisi länä tiskissä, niin vauhdin kelaaminen kestää kauan. Eräällä kaupunkibussilla ihmettelin kun ei vaan kiihdy tietyllä välillä kevyeen ylämäkeen kahdeksaankymppiin ei millään, kilpailijan tuote kiihtyi kevyesti samaan vauhtiin ja nopeutta pystyi pitämään yllä kevyellä jalalla, liian pieni kone painavassa autossa ei aina tuo niitä säästöjä. Taloudellisesti on helpointa ajaa ajokilla missä on iso pata, kun taas pienikoneisella alkaa olla hiukan hankalaa, ainakin jos meinaa missään aikataulussa pysyä, saati liikennevirran mukana.

Kyllä. Ei voi laittaa iso pata koska iso vero ja edistyksellinen ei pidä isoista padoista ihan periaatteesta, vaikka olisi loppupeleissä iso pata paljon taloudellisempi.

Lahti-Saloranta

Quote from: siviilitarkkailija on 09.09.2013, 09:16:34
jaksoissa viiden vuoden sisällä lisää terveyttä tai jaksamista jo tarkkaan valvotussa ja säädellyssä ajotyössä. Jokainen voi ihmetellä että mitä helvettiä maassa edes on linja-autokortti kun kerran kyseisen kortin avulla ei voi edes ajaa linja-autoa linja-autoliikenteessä.
Sitä vaan olisin kysellyt että kelpaisikohan sellainen reilut 30v työkseen linja-autoa ajanut kuljettaja tuon lisäopetuksen antajaksi jos hän sattui suivaantumaan tuohon uuteen direktiiviin ja löi hanskat tiskiin bussikuskin hommista ?
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

AstaTTT

Quote from: Faidros. on 09.09.2013, 14:43:31
Anteeksi ot-purkaus, vituttaa vaan...

Jatkan ooteetä. Poliitikoilla tuntuu olevan sellainen harha, että heidät on valittu luomaan uusia lakeja ja asetuksia - ikään kuin se olisi se työnkuva. Ei tajuta, että huomattavasti tärkeämpää olisi purkaa nykyistä laki- ja asetusviidakkoa. Veronmaksaja on puristettu jo niin kuiviin, ettei ole tosikaan. Pisaraakaan ei oikeasti enää irtoa, mutta silti suunnitellaan uusia pakkomaksuja.

Saippuakupla

Ketjun aiheena yleisesti esim. opetuslupa, autokoulu, ajokortit ja ajokorttiluokat. Ketjuun on yhdistetty 9.9.2013 alla olevat ketjut.

- Korp.kommari rahastaa: Linja-autokortti ei enää riitä bussinkuskille
- Trafin ylijohtaja ehdottaa pakollista veneajokorttia
- Luovuin ajokortin C:sta
- 2013-08-05 IL: Suomea uhkaa kuskipula (osa ketjun yleisestä keskustelusta)
- Näin ajokortti muuttuu ensi vuonna
- Posti kadotti ajokortin
- Ajokortin hinta
- AL:Kyllönen:Opetuslupa on tarkoitettu niille,joilla ei ole varaa ajok
- 2010-10-24 Kaleva: Ajokoulutuksesta tulee rahastusta
- 2013-04-26 TS: Myöhäinen herätys ministerillä Kyllösellä
- Ajokorttiuudistus 2013

desperaato

Quote from: Alapo on 09.09.2013, 17:03:50
Mikäs siinä olisi ajellessa taloudellisesti, jos ajokki jaksaa kulkea kevyesti, uusien linja-autojen kanssa asia ei ole ihan näin.

Olisiko nää pikkupadat kuitenkin tulevaisuudessa ihan jees, jos saataisiin hybridit liikenteeseen? Liikkeelle sähköavituksella ja tasasella mennään fossiililla?
Jostain syystä tämä tekniikka ei ole valmistajia/kehittäjiä kiinnostanut riittävästi.

desperaato

Sen verran vielä, että en ole millään raskaalla-hybridillä ees kokeillu mutta taxissa ajanut muutaman vuoron tojjota priuksella ja täytyy sanoo, että karmee vehje. Ehkä bensankulutus pysyy maltillisena mutta melu on hirvee ja kosla on kun riisikippo.

Jack

#478
Nykyinen yhtä totalitaristisemmaksi muuttuva järjestelmä toimii niin kuin totalitaristiset järjestelmät yleensä toimivat.

Menetelmä on vanha tuttu "hajota ja hallitse". Kun kansa hajotetaan eli ihmisistä muodostetaan toinen toisiaan vastaan kilpailevia ryhmiä, yhteistä vastarintaa ei pääse muodostumaan. Miten tämä tapahtuu käytännössä?

Keinoja on tietenkin monia, mutta yksi hyväksi havaittu menetelmä on tavallisten perusvapauksien poistaminen ja jakaminen sen jälkeen takaisin rajoitetulle joukolle ihmisiä kuvitteellisina "oikeuksina". Näin saadaan aikaan ihmisiä, joilla on oikeuksia, ja toisia ihmisiä, joilla ei ole oikeuksia. Ne ihmiset, joille on annettu oikeuksia, kannattavat tietenkin tällaista oikeuksien olemassaolon järjestelmää, koska se tekee heistä erityisiä. He ovat joutuneet suorittamaan jotakin. Heidän on pitänyt täyttää viralliset vähimmäisvaatimukset terveyden ja näkökyvyn ym. asioiden osalta, mikä tekee heistä omasta mielestään vieläkin erityisempiä, asiasta riippuen lähes yli-ihmisiä.

Vanhaan hyvään aikaan ajokorttiluokkia oli viisi – traktorit, moottoripyörät, henkilöautot, kuorma-autot ja linja-autot. Ja näillä pärjättiin. Mutta viranomaisten mielestä niitä oli liian vähän, joten alettiin keksiä uusia luokkia ja uusia kirjaimia ja uusia tutkintoja ja uusia vaatimuksia ja... mitä vielä on tulossa.

Alkuperäisten jokamiehen vapauksien muuttamisessa "oikeuksiksi" on vallanpitäjien kannalta se hyvä puoli, että näiden oikeuksien avulla ihmisiä pystytään pelottelemaan ja rankaisemaan ottamalla oikeudet pois. Radiossa haastateltiin kannabis-blogia pitävää miestä, joka oli menettänyt niin ajokorttinsa kuin aselupansakin kannabiksen takia, vaikka hänellä ei ollut tilillään muita liikennerikkomuksia kuin yksi parkkisakko eikä myöskään minkäänlaisia ampuma-aserikoksia.

Kuten tiedetään, maaseudulla julkista liikennettä on vähän, ja se toimii huonosti. Kun maaseudun palveluja keskitetään ja kuntia yhdistetään ja työttömien työn vastaanottovelvollisuus ulotetaan aiempaa kauemmaksi, oman auton käyttäminen on välttämätöntä. Ilman autoa ei pääse minnekään. Tavallisen kuntalaisen päivittäiset työmatkat voivat olla 50 – 60 kilometriä ja enemmänkin, jos työpaikka on toisessa kunnassa. Ja maalla asuvalta ihmiseltä viedään "ajo-oikeus", se on rangaistuksena täysin kohtuuton ellei siihen johtanut teko ole ollut jotain vielä kohtuuttomampaa.

Päivittäin pitkää työmatkaa kulkevaa ihmistä, jolle kaupat, lääkärit, apteekit ynnä muut keskeiset palvelut ovat kymmenien kilometrien päässä, ei saisi määrä "ajo-oikeudettomana" käytännössä kuukausien ajaksi kotiarestiin jostakin niin mitättömästä syystä kuin muutamasta harmittomasta ylinopeudesta. Rangaistushan alkaa lähennellä epäinhimillisen julmaa, joka taitaa olla ihmisoikeussopimuksissakin kiellettyä. Rangaistukseen sisältyy lisäksi se epätasa-arvoisuus, että kaupungissa asuvalle "ajo-oikeuden" menettämisellä ei ole samanlaista merkitystä. Hänhän voi liikkua julkisilla. Eihän monilla kaupunkilaisilla edes ole omaa autoa. "Ajo-oikeuden" menettäminenkin on silloin aika epätodennäköistä. Jos joku ehdottaisi julkisten kulkuneuvojen käyttökieltoa rangaistuksena, kaupunkilaiset parahtaisivat, että ei ikinä, sehän olisi julmaa ja kohtuutonta. Täytyyhän nyt ihmisten saada liikkua. Mutta olisiko sen julmempaa ja kohtuuttomampaa kuin liikkumisen kieltäminen maalla asuvalta "ajo-oikeuden" menettämisen muodossa.

Siinä vaiheessa kun kaikki vapaudet on muutettu yksi kerrallaan luvanvaraisiksi oikeuksiksi, kontrolli on kuin vankilassa.

desperaato

#479
Quote from: Jack on 10.09.2013, 00:44:16
ihmiseltä viedään "ajo-oikeus", se on rangaistuksena täysin kohtuuton ellei siihen johtanut teko ole ollut jotain vielä kohtuuttomampaa.

Tamperseen sheriffi on ottanut oikeudekseen riistää ihmiseltä toimeentulo, jos ajoneuvon kuljettaja syyllistyy kolme kertaa vuoden aikana tai neljä kertaa kahden vuoden aikana liikennerikkomukseen, josta määrätään vähintään rikesakko.
Itse sain stop-merkin noudattamatta jättämisestä tammikuun alussa sakon. Stop merkki on kevyenliikenteen väylää varten ja talvella väylä on lähinnä pyörällä ajokelvoton. Tapahtuma, pysähtyikö ohjastamani auto täysin vai ei, on mielestäni tulkinnanvarainen. No, ok, en pullikoinut kenttätuomiosta.
Toukokuun alussa sain rikesakon 40/kmh alueella lähtiessäni liikenneympyrästä hyvin maltillisella nopeudella, samaa vauhtia edellä ajavan pakettiauton kanssa. Seuraavassa risteyksesä paku sai kääntyä minne oli menossa, minut viitottiin  rikesakolle. Väitettiin ajaneen 52km/h 40km/h alueella. En usko gestapon väitettä.

Mutta eipä tässä vielä kaikki. Jos syyllistyn vielä tämän vuoden puolella kolmanteen  vaikkakin saman vakavuuskategorian (rikokseen) liikennerikkomukseen, menetän ajolupani (ajokorttini) vähintään kuukaudeksi.
Taxikuskille, joka huolehtii hyvin huolellisesti liikenneturvallisuudesta omalta kohdaltaan ja välillä myös toisten kohdalta, "rangaistus" on mielestäni, ei pelkästään ylimitoitettu aivan käsittämättömästi, mutta myös hyvin epäoikeudenmukainen.

Poliisi ei ole oikea viranomainen päättämään kansalaisen toimeentulosta. Jos kyseinen epäoikeudenmukainen laiton rangaistustoimenpide kohdistetaan itseeni, en sen jälkeen enää palaa elättämään itseäni taxia veivaamalla, kun hommat voi hoitaa mukavammin, helpommin ja ennen kaikkea halvemmalla.