News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Homman suuri autokoulu- ja ajokorttiketju

Started by MW, 09.05.2009, 23:14:23

Previous topic - Next topic

MW

Ajokortin hinta sen kuin nousee.

Turvallisuussyistä, epäilemättä. Sitten kun hinta on saatu pumpattua tuonne lähemmäs kymmentä kiloeuroa, kortillisten kuljettajien osuus liikenneturmissa varmasti vähenee dramaattisesti. Turvallisuuden lisääntyminen on sitten asia erikseen.

-----------------

Ketjun aiheena yleisesti esim. opetuslupa, autokoulu, ajokortit ja ajokorttiluokat. Ketjuun on yhdistetty 9.9.2013 alla olevat ketjut.

- Korp.kommari rahastaa: Linja-autokortti ei enää riitä bussinkuskille
- Trafin ylijohtaja ehdottaa pakollista veneajokorttia
- Luovuin ajokortin C:sta
- 2013-08-05 IL: Suomea uhkaa kuskipula (osa ketjun yleisestä keskustelusta)
- Näin ajokortti muuttuu ensi vuonna
- Posti kadotti ajokortin
- Ajokortin hinta
- AL:Kyllönen:Opetuslupa on tarkoitettu niille,joilla ei ole varaa ajok
- 2010-10-24 Kaleva: Ajokoulutuksesta tulee rahastusta
- 2013-04-26 TS: Myöhäinen herätys ministerillä Kyllösellä
- Ajokorttiuudistus 2013

Maailmanmies

USA:ssa ei ole juurikaan autokouluja, harjoitteluluvan saa 15-vuotiaana ja kortin 16-vuotiaana. Tokihan siellä on teinikaahaamisia, mutta niin on meilläkin.

Kuka tarvitsee kallista ajo-opetusta ? Koko systeemi on  kuin 1950-luvulta.

MW

Aivan, nykymaailmassa on kyse kansalaistaidosta. Kiva että joku pystyy rahastamaan silläkin aivan tolkuttomasti. Tulee näkymään onnettomuustilastoissa. Kortin hinnalla saa kymmenen "autoa"...

requiem

Katotaan millon keksivät kieltää opetusluvalla opettamisen. Perusteluina on tietenkin epästandardisoitu opetus, tai joku muu aivan vastaavan pöhkö selittely. Ihanaa kyllä kun tajuaisivat että asennevammaa ja päihteissä ajammista ei siellä autokoulussa korjata vaikka niitä tunteja lisättäisiin maailman tappiin asti. Onhan se autokoulupuolta edustavien aina hyvä ehdotella opetuksen lisäämistä turvallisuuden kasvattamiseksi - eihän omaan pakkiinsa kannata kusta.

Päivääkään autokoulussa ei ole tullut vietettyä, paitsi kakkosvaiheessa nyt oli pakko käydä rahastuskierroksella. Hyvin meni opit perille kotikonstein, luontevaa harjoittelua tuli monin verroin enemmän kuuden kuukauden aikana kuin autokoulussa.

Tiedän - yksittäistapaus - ei saa yleistää  :D
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

MW

Jep, itsellä kolme mukulaa "iässä". Ostaisko kortin yhdelle, vai kolme autoa jokaiselle. Hmm.

kertsu59

Näkee miten pihalla kansanedustajat ovat tavan pieni ja keskituloisen ongelmista.Lobbarit käyvät painostamassa edustajia lisää vain ajotunteja lisää ajo-opetusta ja kortin hinta eikun nousee.Vedotaan tutkimuksiin kukahan niidenkin oikeellisuuden todistaa,jos onnettomuudet eivät laske so what eipähän ne nousseetkaan.Käy kohta niin ettei muilla kun hyvätuloisilla ja mamuilla ole varaa ajokorttiin, no kai se on vihreiden tarkoituskin.
Onko se monikulttuuri maailman paras asia.....Monietnisyys sensijaan voisi olla sitä.

M.E

Ruotsissa on kuulemma kunnianhimoinen "0 liikennekuolemaa" -tavoite. Onkohan sama kukkistelu tulossa Suomeenkin?

Voi kun samalla innolla pyrkisivät pudottamaan parvekekuolemien määrää (no pun intended).
"Tässäkö se elämä sitten olikin? Sanokaa heille, että sanoin jotain älykästä."

Maailmanmies

Quote from: kertsu59 on 10.05.2009, 07:51:35
Käy kohta niin ettei muilla kun hyvätuloisilla ja mamuilla ole varaa ajokorttiin, no kai se on vihreiden tarkoituskin.

Vieläköhän mamuilla ajatetaan ajokortit ilmaiseksi ? Ainakin 80-luvulla vietnamilaiset saivat korttinsa sossulta. Perusteluna oli liikkumisen tarve. Miksikähän juuri mamun pitää autoilla, meitä muitahan puolittain pakotetaan joukkoliikenteeseen.

Hoff

Quote from: M.E on 10.05.2009, 09:55:08
Ruotsissa on kuulemma kunnianhimoinen "0 liikennekuolemaa" -tavoite. Onkohan sama kukkistelu tulossa Suomeenkin?
Taitaapa olla. http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2009/05/870909
"I would rather be exposed to the inconveniences attending too much liberty than to those attending too small a degree of it" -Thomas Jefferson

Oko

Quote from: kmruuska on 10.05.2009, 12:09:47
Toivottavasti tuohon Suomen ajokorttikoulutukseen jossain vaiheessa lisätään myös maininta siitä että suojatien eteen tulee pysähtyä jos jalankulkija on menossa siitä yli. Ja samalla voisi myös mainita että siinä naapurikaistallakin tulisi oikeastaan topata jos viereinen auto on pysähtynyt.

Kyllä se siellä on. Eri asia miten sitä noudatetaan.

MW

Quote from: Hoff on 10.05.2009, 12:13:13
Quote from: M.E on 10.05.2009, 09:55:08
Ruotsissa on kuulemma kunnianhimoinen "0 liikennekuolemaa" -tavoite. Onkohan sama kukkistelu tulossa Suomeenkin?
Taitaapa olla. http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2009/05/870909

Tää on niin tätä. Puuhastelua. Kyllä kelpaa kulkea rinta rottingilla, kun taas on puuhasteltu niin maan perusteellisesti.

requiem

Quote from: MW on 10.05.2009, 12:21:18
Quote from: Hoff on 10.05.2009, 12:13:13
Quote from: M.E on 10.05.2009, 09:55:08
Ruotsissa on kuulemma kunnianhimoinen "0 liikennekuolemaa" -tavoite. Onkohan sama kukkistelu tulossa Suomeenkin?
Taitaapa olla. http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2009/05/870909

Tää on niin tätä. Puuhastelua. Kyllä kelpaa kulkea rinta rottingilla, kun taas on puuhasteltu niin maan perusteellisesti.

Jepjep... Mitenköhän toimii henkilöön joka ajaa 3,2 promillen humalassa, ilman voimassa olevaa korttia ja katsastamattomalla autolla.

http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/auto-lensi-jätepisteen-yli-kuhmoisissa/432377
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Oko on 10.05.2009, 12:19:11
Quote from: kmruuska on 10.05.2009, 12:09:47
Toivottavasti tuohon Suomen ajokorttikoulutukseen jossain vaiheessa lisätään myös maininta siitä että suojatien eteen tulee pysähtyä jos jalankulkija on menossa siitä yli. Ja samalla voisi myös mainita että siinä naapurikaistallakin tulisi oikeastaan topata jos viereinen auto on pysähtynyt.

Kyllä se siellä on. Eri asia miten sitä noudatetaan.

Ei tuolla liikenteessä voi ajaa pilkulleen sääntöjen mukaan, jos halutaan että liikenne on sujuvaa. Ensinnäkin auton pysäyttäminen jostain 70-75 kilometrin vauhdista (jota kuudenkympin alueella normaalisti ajetaan) ei käy hetkessä, ja siinä voi joku ajaa vaikka perään. En minä ainakaan suojatien eteen pysäytä noista nopeuksista, paitsi ehkä tyhjällä ajoväylällä, jos suojatielle on astumassa vanhus tai pikkulapsi.

Vastaavasti myös itse kävellessäni odotan kiltisti, että autot menevät ensin, ja ylitän suojatien vasta sitten. Se on ihan maalaisjärkeä, sillä auton ja ihmisen törmätessä voittajasta ei ole epäselvyyttä

metsämies

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 10.05.2009, 20:18:23
Quote from: Oko on 10.05.2009, 12:19:11
Quote from: kmruuska on 10.05.2009, 12:09:47
Toivottavasti tuohon Suomen ajokorttikoulutukseen jossain vaiheessa lisätään myös maininta siitä että suojatien eteen tulee pysähtyä jos jalankulkija on menossa siitä yli. Ja samalla voisi myös mainita että siinä naapurikaistallakin tulisi oikeastaan topata jos viereinen auto on pysähtynyt.

Kyllä se siellä on. Eri asia miten sitä noudatetaan.

Ei tuolla liikenteessä voi ajaa pilkulleen sääntöjen mukaan, jos halutaan että liikenne on sujuvaa. Ensinnäkin auton pysäyttäminen jostain 70-75 kilometrin vauhdista (jota kuudenkympin alueella normaalisti ajetaan) ei käy hetkessä, ja siinä voi joku ajaa vaikka perään. En minä ainakaan suojatien eteen pysäytä noista nopeuksista, paitsi ehkä tyhjällä ajoväylällä, jos suojatielle on astumassa vanhus tai pikkulapsi.

Vastaavasti myös itse kävellessäni odotan kiltisti, että autot menevät ensin, ja ylitän suojatien vasta sitten. Se on ihan maalaisjärkeä, sillä auton ja ihmisen törmätessä voittajasta ei ole epäselvyyttä

Liikennesäännöt on tehty sitä varten että niitä noudatetaan. Ei se onnistu että jokainen soveltaa niitä oman mielensä mukaan.

requiem

Quote from: metsämies on 10.05.2009, 20:45:44
Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 10.05.2009, 20:18:23
Quote from: Oko on 10.05.2009, 12:19:11
Quote from: kmruuska on 10.05.2009, 12:09:47
Toivottavasti tuohon Suomen ajokorttikoulutukseen jossain vaiheessa lisätään myös maininta siitä että suojatien eteen tulee pysähtyä jos jalankulkija on menossa siitä yli. Ja samalla voisi myös mainita että siinä naapurikaistallakin tulisi oikeastaan topata jos viereinen auto on pysähtynyt.

Kyllä se siellä on. Eri asia miten sitä noudatetaan.

Ei tuolla liikenteessä voi ajaa pilkulleen sääntöjen mukaan, jos halutaan että liikenne on sujuvaa. Ensinnäkin auton pysäyttäminen jostain 70-75 kilometrin vauhdista (jota kuudenkympin alueella normaalisti ajetaan) ei käy hetkessä, ja siinä voi joku ajaa vaikka perään. En minä ainakaan suojatien eteen pysäytä noista nopeuksista, paitsi ehkä tyhjällä ajoväylällä, jos suojatielle on astumassa vanhus tai pikkulapsi.

Vastaavasti myös itse kävellessäni odotan kiltisti, että autot menevät ensin, ja ylitän suojatien vasta sitten. Se on ihan maalaisjärkeä, sillä auton ja ihmisen törmätessä voittajasta ei ole epäselvyyttä

Liikennesäännöt on tehty sitä varten että niitä noudatetaan. Ei se onnistu että jokainen soveltaa niitä oman mielensä mukaan.

Eikä toisen sääntöjen noudattamattomuus oikeuta kävelemään auton alle tai ajamaan jalankulkijan yli.

Maalaisjärki liikennesäännöissäkin.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

metsämies

Quote from: requiem on 10.05.2009, 20:51:29
Quote from: metsämies on 10.05.2009, 20:45:44
Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 10.05.2009, 20:18:23
Quote from: Oko on 10.05.2009, 12:19:11
Quote from: kmruuska on 10.05.2009, 12:09:47
Toivottavasti tuohon Suomen ajokorttikoulutukseen jossain vaiheessa lisätään myös maininta siitä että suojatien eteen tulee pysähtyä jos jalankulkija on menossa siitä yli. Ja samalla voisi myös mainita että siinä naapurikaistallakin tulisi oikeastaan topata jos viereinen auto on pysähtynyt.

Kyllä se siellä on. Eri asia miten sitä noudatetaan.

Ei tuolla liikenteessä voi ajaa pilkulleen sääntöjen mukaan, jos halutaan että liikenne on sujuvaa. Ensinnäkin auton pysäyttäminen jostain 70-75 kilometrin vauhdista (jota kuudenkympin alueella normaalisti ajetaan) ei käy hetkessä, ja siinä voi joku ajaa vaikka perään. En minä ainakaan suojatien eteen pysäytä noista nopeuksista, paitsi ehkä tyhjällä ajoväylällä, jos suojatielle on astumassa vanhus tai pikkulapsi.

Vastaavasti myös itse kävellessäni odotan kiltisti, että autot menevät ensin, ja ylitän suojatien vasta sitten. Se on ihan maalaisjärkeä, sillä auton ja ihmisen törmätessä voittajasta ei ole epäselvyyttä

Liikennesäännöt on tehty sitä varten että niitä noudatetaan. Ei se onnistu että jokainen soveltaa niitä oman mielensä mukaan.

Eikä toisen sääntöjen noudattamattomuus oikeuta kävelemään auton alle tai ajamaan jalankulkijan yli.

Maalaisjärki liikennesäännöissäkin.

Ei oikeutakkaan. Vaikkapa tässä suojatieasiassa sääntönä on että jos jalankulkija on astumassa suojatielle sinun pitää pysähtyä. Ja vauhtihan on oltava sellainen että ajoneuvo tarvittaessa saadaan pysähtymään jos jalankulkija astuu suojatielle.

req

Miksei samantien poistettaisi ajokortteja? Ajaahan nytkin osa ilman sitä. ;)
"Propagandan väitteet on suunniteltava tyhmimmän kadunmiehen käsityskyvyn mukaan."
-Joseph Goebbels

MW

Quote from: kmruuska on 10.05.2009, 20:30:03
Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 10.05.2009, 20:18:23Ei tuolla liikenteessä voi ajaa pilkulleen sääntöjen mukaan, jos halutaan että liikenne on sujuvaa. Ensinnäkin auton pysäyttäminen jostain 70-75 kilometrin vauhdista (jota kuudenkympin alueella normaalisti ajetaan) ei käy hetkessä, ja siinä voi joku ajaa vaikka perään. En minä ainakaan suojatien eteen pysäytä noista nopeuksista, paitsi ehkä tyhjällä ajoväylällä, jos suojatielle on astumassa vanhus tai pikkulapsi.

On se kumma että kaikkialla muualla Euroopassa se onnistuu Suomea paremmin. Ilmeisesti liikennemäärät sitten Suomessa vain ovat kerta kaikkiaan niin paljon Saksaa tai Belgiaa suuremmat.

Oletkos käynyt esim. Italiassa autoilemassa? Annoin Riminissä taannoin nunnaporukalle tietä, ja olivat niin äimistyneitä että siunauseleitä roimivat kohti. Niitä minun (suojatien eteen pysähtyneen) ohi karauttelevia väistellen sitten tien ylittivät.

Veli Karimies

Onko Suomessa vuonna 2015 yhtäkään kortillista alle 25 vuotiasta? Mitä käy maan taloudelle kun ei ole ketään ajamassa tavaraa? Taksitoiminta loppuu tyystin. Kuka vittu maksaa 2000 euroa siitä, että pääsee ajamaan taksia? Ihmiset tulevat muutenkin olemaan työttömiä ja köyhiä tämän taantuman jälkeen niin kenellä helvetillä on varaa ajaa korttia itselleen?

Ma kysyn. Miksi korjata sellaista mikä ei ole rikki?

metsämies

Ai miksikö? No tuossa varmaan pääsyy:

EU:n yhdentyvä ajokorttilainsäädäntö tuo muutoksia suomalaisten ajokorttien voimassaoloaikoihin ja hintoihin.

Veli Karimies

HUOOOOOOOOOH.

Kohta varmaan vaaditaan ihmisille yhtenäinen pukeutuminen joka maassa. Paskako sillä väliä, että täälä on talvella -30 astetta pakkasta ja jossain Italiassa ei koskaan edes käydä lähellä nollaa.

Mun puolesta voitaisiin vaikka jakaa ajokortteja puoli-ilmatteeksi kunhan täyttää vaan sen 18 ja osaa liikennesäännöt sekä käsitellä autoa.

Sivusta seuraaja

Quote from: metsämies on 10.05.2009, 21:16:13
Ai miksikö? No tuossa varmaan pääsyy:

EU:n yhdentyvä ajokorttilainsäädäntö tuo muutoksia suomalaisten ajokorttien voimassaoloaikoihin ja hintoihin.

Kyllä se yhdentyvä eurooppa on sitten niin hieno asia!

Lentomestari

Oma veikkaukseni on että kortiton ajo yleistyy, nyt on yleistynyt jo katsastomattomilla  (pitkä leima) autoilla ajelu, koska katsastusmaksut on nousset aika korkeiksi.

Aivan takuulla nousee kortiton ajo, siinä yhteiskuntaluokassa joka ei kuitenkaan sakkoja maksa, kun ei ole tulojakaan. kun ostaa auton parilla satasella ,, miksi ostaisi korttia?

metsämies

Ajokouluissa varmaan painotetaan oikeita tilannenopeuksia mutta silti ajokortin vasta suorittaneet hurjastelevat kylillä ja joko polttavat korttinsa tai suistuvat metsään/toisten päälle. Minä en jaksa uskoa että vaikka niitä tilannenopeuksia jankattaisiin kymmenen tuntia nykyisen lisäksi että nämä liikennekuolemat merkittävästi vähenisivät saatikka loppuisivat.

Ehkäpä jonkinlainen shokkihoito liikenneonnettomuuksista ja niissä vammautuneista ihmisistä tepsisivät paremmin?

SSampsa

Quote from: metsämies on 10.05.2009, 21:16:13
Ai miksikö? No tuossa varmaan pääsyy:

EU:n yhdentyvä ajokorttilainsäädäntö tuo muutoksia suomalaisten ajokorttien voimassaoloaikoihin ja hintoihin.

Tämä on just tätä. On se niin vitun hieno asia se EU! Viedään päätökset valovuoden päähän kansalaisista jonnekkin kapiseen kamariin, jossa raha-ahne runkkukerho nimeltä eliitti keksii uusia keinoja "yhtenäistää"(=orjuuttaa) eurooppaa ja lypsää massia tyhmältä rahvaalta. Kyllä nyt taas nauretaan jossain... Minkäs teet. Haistakaa pitkä paska koko EU ja sen lakeijat!

Itse ajoin kortin joskus opintolainalla (jota maksan vieläkin) ja 2 vuotta sitä iloa kestikin kun tuli 2-vaiheen vuoro. Työttömänä oli aika paha ruveta makselemaan niitä ryöstömaksuja. Nyt ei ole korttia, mutta eipä ole autoakaan... Toivon hartaasti, että tulevaisuudessa poliisilta loppuu resurssit kortittomien autoilijoiden metsästämiseen. Joko näin tai sitten autoilusta tulee rikkaan eliitin yksinoikeus.

metsämies

Ihan vinkkinä jos on ollut aikomus ajaa kuorma-autokortti niin kannattaa ajaa se nyt, Eu-direktiivin takia vissiinkin syksyllä C-kortin hinta pompsahtaa 6500e.

ekto

Kyllä valtaosa nuorista osaa autoa ajaa, ei kait se ole ongelma? Suurin ongelma on päihteiden käyttö. Esimerkiksi niitä liikennekuolemia, jotka tapahtuvat pelkästään nopeusrajoituksen ylityksestä, on melko vähän. Monesti ne vain tilastoidaan siten, että kun humalainen ajaa ylinopeutta ja kuolee, annetaan piste päihteille ja ylinopeudelle.

QuoteYlinopeudella ajettujen onnettomuuksien osuus kuolemaan johtaneista
moottoriajoneuvo-onnettomuuksista on sen sijaan kasvanut kolmessa vuodessa 33 %:sta 42 %:iin. Kaahaamiseen yhdistyy usein myös muita liikennettä vaarantavia tekijöitä, kuten rattijuoppoutta.
Eli tuossakin virallisessa löpinässä alkoholi on vain ylinopeuden lieveilmiö. Eli kaaharit saattavat myös nauttia alkoholia  :roll: Kuitenkin toisaalla sanotaan rattijoppojen aiheuttaneen neljänneksen kuolonkolareista. Eli kuinkahan todellinen luku tuo 44% on?

Ongelmat liikenteessä tuskin näillä ja tulevilla nollatoleranssimenetelmillä paranee.

xor_rox

Tämä on asia, joka on henkilökohtaisesti ottanut aivoon jo kauan. Jonkun verran kun on tullut vietettyä aikaa Suomen rajojen ulkopuolella, niin tämä ajokorttihommeli näyttää aina vain kummallisemmalta. Ulkopuolelta katsottuna tuo pelleily näyttää vain ja ainoastaan korruptiolta.

Samaa voi sanoa nykyisestä katsastusliiketoiminnasta, joka haisee kuin ruottalainen hapansilakka. Pakan päälle kun laitetaan suomalainen autoverotus, niin ei hyvää päivää.

Mistä näitä paskalakeja oikein tulee ja kuka niitä lobbaa? Laitoin tämän nyt Tupaan, koska aihe ei ole Homman ydinalueella.

http://www.kaleva.fi/uutiset/ajokoulutuksesta-tulee-rahastusta/875038

Ajokoulutuksesta tulee rahastusta

Ajokortti on useille suomalaiselle arkinen välttämättömyys. Ajokortti on tarpeen, sillä työajat ovat epätyypillisiä, välimatkat pitkiä ja varsinkin haja-asutusalueella julkinen liikenne on vähentynyt. 2013 voimaan tuleva uusi ajokorttilaki tekee kansalaistaitoihin kuuluvan ajoluvan saannin ja ylläpidon kuitenkin entistä kalliimmaksi ja työläämmäksi.
Liikenneturvallisuuden nimissä ajotunteja ja samalla hintaa lisätään. Ajokorttiuudistus haiseekin pahasti autokoulujen rahastukselta.

Kohtuullista olisi, että autokoulut tarkastelisivat toimintatapojaan ja miettisivät, miten liikenneturvallisuuden asennekasvatusta korjataan nykyisissä opetusohjelmissa. Siihen niillä on velvollisuus, sillä käytännössä autokouluilla on monopoli ajo-opetukseen ja hinnoitteluun.

Henkilöauton ajokortin perusvaiheen ajo-opetusta aiotaan lisätä. Se tietää perusajokorttiin noin 250 euron hinnan korotusta. Tavallinen henkilöajokortti maksaa jo nykyisellään noin 1 600 euroa.

Ajokoulut pääsevät rahastamaan myös opetuslupaopetusta, sillä jatkossa oppilas ja opettaja joutuvat pulittamaan autokoululle 300--400 euroa erillisestä opetuspaketista.

Ajokortti on jatkossa voimassa enintään 15 vuotta, kuorma-auto- ja linja-autokortti viisi vuotta kerrallaan. Uusiminen maksaa noin 40 euroa. Yli 70-vuotias joutuu tarkistuttamaan ajokuntonsa viiden vuoden välein.

Mopoilijoille on tulossa pakollinen mopokortti, johon sisällytetään kuljettajaopetus ja käsittelykoe. Liikenne- ja viestintäministeriö ei arvioi mopokortin hintaa, mutta julkisuudessa arviot ovat liikkuneet 300--500 euron tuntumassa.

Liikenneturvallisuus on hyvä asia, mutta ajokortin hankinta ja sen ylläpitäminen on käymässä kohtuuttoman kalliiksi.


ämpee

Quote from: xor_rox on 24.10.2010, 00:37:29
Yli 70-vuotias joutuu tarkistuttamaan ajokuntonsa viiden vuoden välein.

Tämä on jo nykyään käytäntöä yli 55-vuotiaalle kuorma-auton ajoluvan haltijalle.
Koska terveyskeskusmaksu oli pienempi kuin ajokortin uusiminen, päätin pitää sen C-lisäkkeen toistaiseksi.
Ajoluokkien pudottamisen pitäisi olla maksutonta, johan niistä luokista on jo kertaalleen maksettu.
Siinä Muutos 2011 kandidaateille ajettavaa.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Paavo

Mielenkiintoista olisi tämänkin valmistelusta tietää. Paljonko on kuultu autokouluja, ja onko laskettu että kuinka paljon liikenneturvallisuutta tuolla rahalla ja vaivalla parannetaan. Vaaleissa jauhetaan avoimuudesta, mutta käytännössä aina jää ihan mysteeriksi että mistä ja millä perusteilla säädöksiä luodaan.

Eikö todella ole kustannustehokkaampaa tapaa parantaa liikenneturvallisuutta. Vai onko kyse vain siitä, että on halpaa säätää lakeja, joiden kustannuksia ei budjetista tarvitse miettiä. Autoilijatkin on epäsuosittua porukkaa, että autoilun vähentämisen nimissä saa tehdä kalliiksi ja hankalaksi sen touhun.