News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Homman suuri autokoulu- ja ajokorttiketju

Started by MW, 09.05.2009, 23:14:23

Previous topic - Next topic

Saippuakupla

#390
Quote from: P on 06.08.2013, 10:07:13
C-kortiltahan vietiin pois oikeus ajaa tyhjää bussia tai tyhjää yhdistelmää. Nyt bussivarikon siivoajilla tai bussin/ yhdistelmän korjaajilla ei ole enää oikeutta edes siirtää C-kortilla tyhjää bussia tai yhdistelmää, kuten oli vielä joku vuosi sitten. Maksaa maltaita, että bussinmekanikolle pitää ajattaa D-kortti kaikkine koulutuksineen ja niiden uusimisineen joka viides vuosi. Siis rahaa ja aikaa täysin hukkaan. Mutta meillä tähän tyhjäkäyntiin Suomessa on kuulemma "varaa"?

Logicteam Oy:n sivuilta löytyy alla oleva tiedote. Pitäneekö paikkansa?

Quote22.2.2013 MUUTOS AMMATTIPÄTEVYYSLAKIIN

Eduskunta on hyväksynyt 11.12. ammattipätevyydestä annettuun lakiin muutoksen, jolla siivoojat saavat jatkossakin siirtää tyhjää linja-autoa C-kortilla varikkoalueella ilman ammattipätevyyttä.

Asentajat voivat myös ilman ammattipätevyyttä viedä esim. linja-auton rikkoutuneen tilalle C-kortilla ilman ammattipätevyyttä. Tämä asia oli kirjattu 3. kohdan soveltamisena Liikennevaliokunnan mietintöön.

Alla lain muutosta koskeva 2 § kohta 3.

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä annetun lain (273/2007 ) 2 §:n 3 momentin 2 ja 3 kohta ja 4 momentti, 11 §:n 3 momentti, 19 §:n otsikko ja 1 momentti, 20 §:n 4 momentti ja 22 §,

sellaisina kuin niistä ovat 2 §:n 3 momentin 2 kohta, 19 §:n 1 momentti ja 22 § laissa 389/2011 ja 2 §:n 4 momentti laissa 532/2008 , sekä

lisätään 11 §:ään uusi 4 momentti seuraavasti:

2 §

Soveltamisala

Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:

2) ajoneuvo on poliisin, pelastustoimen tai pelastusalan koulutuksesta vastaavan oppilaitoksen, ensihoitopalvelun, puolustusvoimien tai rajavartiolaitoksen käytössä niiden tehtäviin liittyvissä kuljetuksissa taikka poliisitehtäviä hoidettaessa Tullin käytössä;

3) ajoneuvoa koeajetaan tai siirretään korjaamisen, huoltamisen tai katsastamisen yhteydessä, siirretään varikkoalueella pesun, siivouksen tai tankkauksen yhteydessä, koeajetaan ajoneuvon parantamiseksi teknisesti taikka koeajetaan uusi tai muunnettu ajoneuvo ennen ajoneuvon liikenteeseen hyväksymistä;

[...]

http://www.logisteam.fi/ammattipatevyys/lakimuutos/

Lisäys:

Näyttää pitävän paikkansa:

Quote2 §

Ajo-oikeuden laajuutta koskevat poikkeukset Suomessa

Ajo-oikeuden haltija saa, sen lisäksi mitä ajo-oikeuden laajuudesta ajokorttilain 7 §:ssä säädetään, kuljettaa Suomessa muualla kuin Ahvenanmaan maakunnassa muita ajoneuvoja seuraavasti:

[...]

2) ajoneuvojen huolto- ja korjaustyötä tekevä, jolla on C-luokan ajo-oikeus, saa huolto- tai korjaustoimenpiteen taikka katsastamisen sitä edellyttäessä siirtää tai koeajaa D- ja D1-luokan ajoneuvon ilman matkustajia ja E-luokan ajoneuvoyhdistelmän ilman kuormaa; huolto- tai korjaustoimenpiteeseen liittyvässä koeajossa ei matkustajaksi katsota muuta henkilöä, jonka läsnäolo koeajossa on tarpeen ajoneuvon toiminta- ja ajokelpoisuuden selvittämiseksi; (28.12.2012/1 v. 2013)

3) muuta kuin 2 kohdassa tarkoitettua ajoneuvojen huoltotyötä tekevä, jolla on C-luokan ajo-oikeus, saa huoltotoimenpiteen edellyttäessä siirtää mainitussa kohdassa tarkoitetun ajoneuvon ja ajoneuvoyhdistelmän kohdassa mainituin edellytyksin yrityksen varikkoalueella;

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110423

Lisäys 2:

Ammattipätevyyttäkään ei tarvita em. toimintaan:

QuoteTämä laki ei koske kuljettajaa, jos:

[...]

3) ajoneuvoa koeajetaan tai siirretään korjaamisen, huoltamisen tai katsastamisen yhteydessä, siirretään varikkoalueella pesun, siivouksen tai tankkauksen yhteydessä, koeajetaan ajoneuvon parantamiseksi teknisesti taikka koeajetaan uusi tai muunnettu ajoneuvo ennen ajoneuvon liikenteeseen hyväksymistä; (28.12.2012/1083)

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070273

matkamasentaja

Quote from: ikuturso on 06.08.2013, 17:39:41
Näin pelkästä kuorma-autokortista ei ole enää hyötyä kuin oman kuorma-auton omistajalle - jaa tietysti jos yrityksen tuotteita ei myydä tai niiden jalostusaste ei nouse, eli siis esim. kuskataan vaan työkaluja, rakennustelineitä ym., niin pätevyyttä ei vaadita. Ei myöskään esim. nosturiauton kuljettajalta.

-i-



Nosturiautoa, isoakin,  saat ajaa paikasta a paikkaan b c-kortilla mutta mitään et sillä nostele ilman nosturikurssia.

Saippuakupla

Quote from: Fiftari on 06.08.2013, 18:57:13
Itse olin ymmärtänyt että kaikki mistä ei saa rahaa on henkilökohtaista. Eli ammattipätevyys vaaditaan jos tekee ansiomielessä. Näin olisin itse ymmärtänyt.

Täällä ainakin ohjeistetaan toisin:

Quote"Tarvitsenko ammattipätevyyden, jos menen ajamaan sukulaiseni muuttokuorman kuorma-autoksi rekisteröidyllä ajoneuvolla?"

Kyllä tarvitset. Jos kuljetat muiden kuin omia tavaroitasi, tarvitset voimassa olevan ammattipätevyyden.

http://ammattipatevyys.com/kuka-tarvitsee/ei-ammattilaisen-ammattipatevyys/

Myös muualla käytetään sanamuotoa "omia ajoja" ja Trafin ohjeissa "henkilökohtaiset ajot".

Fiftari

Quote from: Saippuakupla on 06.08.2013, 19:17:33
Quote from: Fiftari on 06.08.2013, 18:57:13
Itse olin ymmärtänyt että kaikki mistä ei saa rahaa on henkilökohtaista. Eli ammattipätevyys vaaditaan jos tekee ansiomielessä. Näin olisin itse ymmärtänyt.

Täällä ainakin ohjeistetaan toisin:

Quote"Tarvitsenko ammattipätevyyden, jos menen ajamaan sukulaiseni muuttokuorman kuorma-autoksi rekisteröidyllä ajoneuvolla?"

Kyllä tarvitset. Jos kuljetat muiden kuin omia tavaroitasi, tarvitset voimassa olevan ammattipätevyyden.

http://ammattipatevyys.com/kuka-tarvitsee/ei-ammattilaisen-ammattipatevyys/

Myös muualla käytetään sanamuotoa "omia ajoja" ja Trafin ohjeissa "henkilökohtaiset ajot".

No todellisuuskin on sitä että jos jostain ihmeen syystä pysäytettäisiin ja kysyttäisiin niin nehän on aina omia tavaroita jos joku sukulaiskeikka meneillään.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Kraken

#394
Quote from: ikuturso on 06.08.2013, 17:39:41
^ Kapea-alainen näkemys tuossa.

Ei tässä koko elämän kirjoa tarvitse käydä läpi.

QuoteItse ajoin kuorma-autokortin juuri pienellä lisähinnalla suoraan. Kaverit sanoivat ettei yliopistotason jeppe tule koskaan tarvitsemaan kuorma-autokorttia.

Ansaitsin sitten opiskelurahoja ajamalla kaksi kesää kuorma-autoa työkseni. Toisessa kesätyöpaikassa jouduin myös ajamaan satunnaisesti kuorma-autoa.

Jos aikaisemmin 20 000 ihmistä ajoi C-kortin vuodessa se tarkoittaa 100 000 C-kuskia 5 vuodessa tai puolikkaassa työurasukupolvessa (20 v) 400 000 C-kuskia. Ei Suomessa koskaan ole ollut tarvetta tällaiselle tajuttomalle määrälle C-kortin haltijoita. Se, että sinä ajoit pari kesää keikkaa ei anna olettaa, että kaikille C-kortin ajaneille koskaan olisi ollut tarvetta. Kuten sanoin, valtaosa C-kortin ajaneista otti sen huvikseen koska hintalisä oli pieni. Niin tein minäkin ja kaikki nuoruuteni kaverit samoilla pitäjillä. Vain harva on ajanut kuorma-autoa autokoulun jälkeen.

QuoteKraakkenille vielä kommentoisin, että vaikka rekkaa ei ajeta C-kortilla, niin CE-korttia ei saa ilman C:tä.

CE-kortti on C-luokan laajennus, joka pitää erikseen hankkia. Ne, jotka sen ottavat pyrkivät käytännössä ammattikuskeiksi ja ovat  luonnolliseti valmiita maksamaan jotain lisää tarvittavasta ajoluvasta. En usko, että joku alasta kiinnostunut jättää pohjalla olevan C-kortin ottamatta vain sen takia, että hinta on jonkin verran noussut.

Kun nyt vilkaisin muutaman autokolun hintoja niin C-kortti maksaa 1200-1300 eur lisää B-korttiin. C1E maksaa 1300-1500 eur C-kortista. Hinnat eivät ole mitenkään mahdottomia nykyiselläänkään enkä usko perusteluja, että kuskit loppuvat Suomesta kun ei haluta maksaa joitain satasia lisää C-kortista.

Jos kuskit loppuvat, syyt ovat muualla kuten epäseksikäs ammatti ja kehnoiksi mielletyt ansiot.

Suomi2050

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013080617337104_uu.shtml

QuoteC-korttisotku uhkaa jo palokuntiakin

Nuoret palokuntalaiset eivät enää hanki paloauton ajamiseen oikeuttavaa C-korttia

Sopimuspalokunnissa ollaan huolissaan siitä, riittääkö paloautoille tulevaisuudessa enää kuljettajia, kun nuoret palokuntalaiset eivät raaski hankkia C-korttia sen nousseen hinnan takia.

- Olemme saaneet kyllä aiheeseen liittyen huolestununeita viestejä palokunnista ympäri Suomea, Sopimuspalokuntien liiton toiminnanjohtaja Isto Kujala kertoo.

Ongelmana vaikuttaisi olevan C-kortin jo vuonna 2009 kallistunut hinta.

- Kuka haluaisi maksaa itse kuorma-autokortin palokuntaa varten? Kenellä 18-vuotiaalla on siihen rahaa? Kujala kysyy.

Vaikka tämän vuoden tammikuussa C-korttiin astui voimaan myös 21 vuoden ikäraja, ikä ei ole palokuntalaisille ongelma. Uudistettuun lakiin tehtiin nimittäin poikkeus juuri pelastustoimea varten, ja palokuntalainen saa ajaa edelleen C-kortin jo 18-vuotiaana. Tällöin kortti oikeuttaa kuitenkin vain paloauton ajamiseen, kunnes kuski täyttää 21 vuotta.

"Ajajakunta pienenee"


Pätevien paloautonkuljettajien puutteesta tulee pian suurempi ongelma sopimuspalokunnissa, jos asiaa ei saada lähiaikoina hoitoon.

Sopimuspalokuntana toimivan Laitilan VPK:n puheenjohtaja Kimmo Nieminen kertoo Iltalehdelle, että viimeisten kolmen vuoden aikana yksikään heidän miehistöönsä siirtyneistä nuorista ei ole ajanut C-korttia.

- Ajajakunta pienenee koko ajan enemmän, Nieminen harmittelee.

Sopimuspalokuntien liitto on tiedostanut ongelman jo pidempään ja heillä on siihen ratkaisu, joka vaatii kuitenkin vielä toteuttamista.

- Suunnitelmissa on, että pelastuslaitokset maksaisivat ajokortin täydennyksen jo B-kortin suorittaneille, jotta C-kortti ei jäisi palokuntalaisilta rahan takia suorittamatta, Kujala kertoo.

Liikenneministeri Merja Kyllönen ei halua kommentoida C-ajokortin muutoksista herännyttä keskustelua.

Kraken

Quote from: suvisnuiva on 06.08.2013, 21:00:12
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013080617337104_uu.shtml

QuoteC-korttisotku uhkaa jo palokuntiakin

Nuoret palokuntalaiset eivät enää hanki paloauton ajamiseen oikeuttavaa C-korttia

Sopimuspalokunnissa ollaan huolissaan siitä, riittääkö paloautoille tulevaisuudessa enää kuljettajia, kun nuoret palokuntalaiset eivät raaski hankkia C-korttia sen nousseen hinnan takia.

Tässä nyt valitetaan sitä, että työntekijällä ei ole omat työkalut mukana kun hän tulee hommiin. Kuten kaikki muutkin kaupalliset toimijat, sopimuspalokunta voi maksaa työkalut eli kortin uudelle kuskille. Hinta n. 1200 euroa (osankin maksaminen rittänee koska vanha C-korttikaan ei ollut ilmainen). Pelastuslaitos (asiakas) maksaa sen sitten sopimushinnoissa. Eli missä ongelma?

Maksetusta kortista voi tulla jopa rekrytointivaltti, jolla saadaan enemmän jengiä palokuntaan. Sensijaan, että aina valitetaan, että jostain pitää maksaa voisi olla pikksen innovatiivinen ja miettiä miten sitä voi hyödyntää.

Ei ihme, että Suomen yritykset ja kaupalliset toimijat ovat kuralla kun ainoaksi kilpailuvaltiksi nähdään hinta.

jopelius

#397
Viime päivinä on noussut esille autokoulu-/ajokorttiuudistuksen todelliset vaikutukset. Kuorma-auton kortin suoritus on lähes loppunut. Monet autokoulut ovat jopa lopettaneet C-luokan opetuksen.

Syynä tähän on uudistus joka nosti ajokortin hankintahinnan useisiin tuhansiin euroihin. Tavallinen henkilöauton korttikaan ei ole enää kaikkien nuorten saavutettavissa. Jopa ns. opetusluvalla harjoitteleva joutuu maksamaan liki kaksi tuhatta euroa ajoluvastaan.

Vasemmiston ja vihreiden yksityisautoilun vastainen ideologia toteutuu ministeri Kyllösen(vasemmistoliitto) suunnitelmien mukaisesti. Monilta opiskelijoilta ja nuorilta työnhakijoilta puuttuu nyt ja tulevaisuudessa ajokortti mikä varmasti vaikuttaa työllistymiseen sellaisiin tehtäviin jossa autolla ajamista edellytetään. Toisaalta se on monessa tapauksessa hankaloittamassa myös työmatkan kulkemista.

Yhtä suuri jollei suurempikin ongelma on tulossa kuorma-autoliikenteeseen. Uusia kuljettajia on jo nyt vaikea saada riittävästi. Ilmeisesti ministeri haluaa kuorma-auton kuskeiksi tulevaisuudessa ulkomaalaisia, virolaisia ja venäläisiä kuljettajia. Ehkä näin saadaan viimeiset kotimaiset liikenneyrittäjät vaihdettua ulkomaisiin yhtiöihin.

Tässäkin kokonaisuudessa,  liikenteen ja logistiikan osa-alueella, sosialistinen ja vihreä maailmankatsomus nakertaa suomalaista yhteiskuntaa yhä köyhempään ja kurjempaan suuntaan.  Eikä liikenne ole ainoa. Pikku uudistukset kerrallaan, näin tapahtuu kaikilla aloilla.

Tuskin tämän, suomalaisen vihervasemmiston, politiikan ansiosta maailman ilmasto kovin paljoa puhdistu. Se on kuitenkin varmaa että näillä eväillä Suomi putoaa hyvinvointivaltioiden joukosta..

P.S. Eikö tästäkin voisi jo kysellä eduskunnassa, ihan TV-kameroiden edessä, miksi Suomen nuorisoa pitää kurittaa näin järjettömän kalliilla ajokortin hinnalla?

Faidros.

Minä oletan, että tässä on yksi opposition lihakirveistä, kunhan nyt herrat palaavat ensin kesälomiltaan.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

ikuturso

#399
Quote from: Siili on 06.08.2013, 18:16:36
Quote from: Saippuakupla on 06.08.2013, 18:11:23
Tavaraliikenteessä henkilökohtaiset ajot ovat sallittu ilman ammattipätevyyttä.

Mitkä ovat "henkilökohtaisia ajoja"?  Kenen kamaa saa olla kyydissä?

Yleisesti ammattipätevyyden piikkiin menee ne ajot, josta laskutetaan tai ne ajot, joissa kuljetetaan kaupallisia tuotteita joko myyntiin, tai vaikka vaan varastolta toiselle, jolloin tavaran arvo arvoketjussa nousee (eli tehdään se työ itse, minkä kuljetusliikkeeltä olisi voitu tilata).

Jos vie itse poimittuja marjoja tai omasta metsästä hakattuja halkoja torille omaan toripöytään myytäväksi, ei tarvitse (käsittääkseni) ammattipätevyyttä, mutta jos vie tilauksesta halot toisen pihaan, niin silloin tarvitsee.

Eli vaikka kuljetus olisi firman sisäinen ja sinänsä käytännössä vastikkeeton, mutta jos se edes välillisesti nostaa tuotteen arvoa, tai kuljetus säästää yritykseltä ulkopuolisen huolitsijan kustannukset, tarvitaan viiden päivän kurssi. Näin firmojen kannattaa miettiä, maksaako n kpl pakettiautojen polttoaineveroa vai n kpl kuljettajien ammattipätevyyskoulutuksia.

Eli jos Reiska 70v vie kylällä jollain Bedfordin raiskalla halkoja Patelle viiden kilometrin päähän, niin ensi syyskuun jälkeen Reiskan pitää tenttiä taloudellisen/ennakoivan ajon kurssi, ensiapukurssi, trukilla ajokurssi... tai sitten Reiska ilmoittaa Patelle, että hae itse halot pihasta. Jos Pate maksaa ensin halot ja sitten lainaa Reiskan Bedfordia kuljettaakseen omat halkonsa kotiin, ei tarvita mitään ammattipätevyyttä.  Repikää taas siitä maalaisjärkeä tai huumoria.

Vastaava: Huonekaluliikkeellä on kuorma-auto. Jos Lissu ostaa sohvakaluston ja Lissulla on 80-luvulla hommattu C-kortti eikä mitään ajokokemusta, Lissu saa huonekaluliikkeen kuorma-autolla roudata ostamansa ja maksamansa sohvakaluston kotiinsa ilman mitään lisäpätevyyksiä. Jos huonekaluliikkeessä on ikänsä jakeluautoa ajanut kuorma-autoammattilainen, tämä ei saa viedä Lissun sohvakalustoa Lissun kotiin suorittamatta 5 päivän ammattipätevyystutkintoa.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

rapa-nuiv

Quote from: Kraken on 06.08.2013, 20:16:40Jos aikaisemmin 20 000 ihmistä ajoi C-kortin vuodessa se tarkoittaa 100 000 C-kuskia 5 vuodessa tai puolikkaassa työurasukupolvessa (20 v) 400 000 C-kuskia.

  Ja tämä on Sinulle ongelma, koska... ?

Quote from: Kraken on 06.08.2013, 20:16:40
Kun nyt vilkaisin muutaman autokolun hintoja niin C-kortti maksaa 1200-1300 eur lisää B-korttiin. C1E maksaa 1300-1500 eur C-kortista. Hinnat eivät ole mitenkään mahdottomia nykyiselläänkään enkä usko perusteluja, että kuskit loppuvat Suomesta kun ei haluta maksaa joitain satasia lisää C-kortista.

  Ja tästä nyt väkisinkin syntyy se vaikutelma, että Sinä haluatkin asioiden olevan kalliimpia, vaikeampia ja säädellympiä. Miksi ?
Jaxuhali !

Siili

Ilmeisesti vallitsee konsensus siitä, että uusi C-korttisysteemi aiheuttaa lisävaivaa kuorma-autoa ajamaan haluaville.  Vaivan merkitysellisyydestä ollaan kuitenkin eri mieltä.

Mutta voisiko joku kertoa, mitä selkeää ja yksikäsitteistä hyötyä uudistuksesta on?


Agentti

Quote from: Siili on 07.08.2013, 15:49:31
Ilmeisesti vallitsee konsensus siitä, että uusi C-korttisysteemi aiheuttaa lisävaivaa kuorma-autoa ajamaan haluaville.  Vaivan merkitysellisyydestä ollaan kuitenkin eri mieltä.

Mutta voisiko joku kertoa, mitä selkeää ja yksikäsitteistä hyötyä uudistuksesta on?

Valtio saa hyvän tekosyyn taas ottaa tänne lisää kielitaidottomia avuttomia laiskoja tyhmiä maahanmuuttajia

stefani

http://www.youtube.com/watch?v=3F0pJv8BToA Peter Schiff: Got a License to Walk that Dog?

Jenkeissä on näköjään jotain varakkaita kiireisiä perheitä, jotka tarvitsevat koiranulkoiluttajaa sitä varten, ettei lemmikki olisi oman onnen nojassa kun ihmiset ovat muualla.

San Franciscossa on päätetty, että muiden koirien ulkoiluttaminen ilman lupakorttia ei ole sallittua. Eli koiran ulkoiluttaminen edellyttää, että pitää hankkia rahaa maksava lupa ulkoiluttamiseen (paitsi jos kyse on omasta koirasta).

P

Quote from: Tabula Rasa on 06.08.2013, 17:26:05
Kukkaro toimii, paitsi niiden kohdalla joilla ei ole hävittävää silläkään puolen. Jos kaikki rahat on vienyt joku instanssi niin 500e autolla tai 500e veneellä kaahailuun tuo ei tepsi minkään vertaa. Ajetaan kortista riippumatta.

Niinpä niin. Kun korttivaatimukset ovat vedetty täysin överiksi ja hinta myös, yhdistettynä veroilla ryyditettyihin asumis- ja elinkulujen valtaisaan nousuun. Tämä yhdistettynä pieneen palkkaan, eläkkeeseen tai rakenteelliseen työttömyyteen - ei moraalisesti enää tunnu kovin rankalta rikkomukselta ajaa ilman korttia - varsinkin kun aikaisemmin moista ei ole vaadittu.

Joskus se vetävän pääkin tulee käteen kiskoessa kansalta rahaa.  :roll:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Jaska Pankkaaja

Täällä ollaan asian ytimessä. Vain jotain omistavat saavat rangaistuksia joten homma menee aivan kuten marxilainen hallitomme on vuosikymmenia ajanut.

Sinänsä sympatiani ovat täysin varattomien ihmisten puolella jos he autoilevat ilman korttia ja sikakilpisellä autolla tai mpeellä, tai veneilevät tai ihan mitä hyvänsä mikä ei ole toiselta ihmiseltä pois.

Suomilan euvostotasavaltaa johtavat sosiaaliämmät, retardit ja kommunistit, vajaaälyisen kansamme laajalla tuella toki, enkä katso olevani enää missään määrin velvollinen noudattamaan mitään tämän rähmälän paskalakeja. Tappakaa vaikka saatana mutta möhlitte senkin mahdollisuuden itse  :D
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

CaptainNuiva

Quote from: jostpuur on 11.08.2013, 08:31:31
http://www.youtube.com/watch?v=3F0pJv8BToA Peter Schiff: Got a License to Walk that Dog?

Jenkeissä on näköjään jotain varakkaita kiireisiä perheitä, jotka tarvitsevat koiranulkoiluttajaa sitä varten, ettei lemmikki olisi oman onnen nojassa kun ihmiset ovat muualla.

San Franciscossa on päätetty, että muiden koirien ulkoiluttaminen ilman lupakorttia ei ole sallittua. Eli koiran ulkoiluttaminen edellyttää, että pitää hankkia rahaa maksava lupa ulkoiluttamiseen (paitsi jos kyse on omasta koirasta).

Veikkaisin että tätä kierretään sillä että ulkoiluttajalla on tuore kauppakirja taskussaan joka todistaa ulkoiluttajan juuri ostaneen koiran/koirat.
Luonnollisesti palauttaa ne myyjälle kun huomaa ulkoilutuksen jälkeen koirat eivät olekkaan mieleisesti tai toiveiden mukaisesti opettettuja....Mutta ehken seuraavaksi päiväksi myyjä lupaa kouluttaa ne uudelleen  :roll:
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Fiftari

QuoteAutokoulun voi suorittaa myös Virossa: Näin paljon halvemmaksi se tulee

Autokoulun voi suorittaa Virossa noin 700 eurolla, kun Tampereella siitä joutuu maksamaan noin 2 000 euroa.

Ajokorttikoe, eli kuljettajantutkinto, täytyy suorittaa Suomessa. Kuljettajantutkinnon hinta Suomessa on 93 euroa.

Tallinnalaisen autokoulu Niguliste autokoolin opettajan Heli Ainjärven mukaan varsinaisen autokoulun voi käydä Virossa.

– Teoriatunnit ja ajoharjoittelun voi suorittaa missä tahansa EU-maassa, mutta ajokorttikoe on suoritettava maassa, jossa vakituisesti oleskelee. Annamme koulun käyneille todistuksen, joka oikeuttaa suorittamaan kokeen Suomessa.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin erityisasiantuntijan Veijo Tuonosen mukaan Virossa saatu ajo-opetus hyvitetään suomalaista opetussuunnitelmaa vastaavilta osin.

Ajokokeeseen tarvitaan kouluautoksi katsastettu auto. Tamperelaisen Autokoulu Pirkan Harry Lindhin mukaan heiltä voi vuokrata sellaisen.

– Varmistumme henkilön ajotaidoista, minkä jälkeen hän saa auton kokeeseen. Yleensä auto vuokrataan kahdeksi tunniksi ja se maksaa 140 euroa.

Yhteensä ajokortti siis maksaa Virossa ajo-opinnot suorittavalle alle 1000 euroa.

AL

Alkaako autokouluralli?
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Veli Karimies

Quote from: Fiftari on 16.08.2013, 09:43:20
QuoteAutokoulun voi suorittaa myös Virossa: Näin paljon halvemmaksi se tulee

Autokoulun voi suorittaa Virossa noin 700 eurolla, kun Tampereella siitä joutuu maksamaan noin 2 000 euroa.

Ajokorttikoe, eli kuljettajantutkinto, täytyy suorittaa Suomessa. Kuljettajantutkinnon hinta Suomessa on 93 euroa.

Tallinnalaisen autokoulu Niguliste autokoolin opettajan Heli Ainjärven mukaan varsinaisen autokoulun voi käydä Virossa.

– Teoriatunnit ja ajoharjoittelun voi suorittaa missä tahansa EU-maassa, mutta ajokorttikoe on suoritettava maassa, jossa vakituisesti oleskelee. Annamme koulun käyneille todistuksen, joka oikeuttaa suorittamaan kokeen Suomessa.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin erityisasiantuntijan Veijo Tuonosen mukaan Virossa saatu ajo-opetus hyvitetään suomalaista opetussuunnitelmaa vastaavilta osin.

Ajokokeeseen tarvitaan kouluautoksi katsastettu auto. Tamperelaisen Autokoulu Pirkan Harry Lindhin mukaan heiltä voi vuokrata sellaisen.

– Varmistumme henkilön ajotaidoista, minkä jälkeen hän saa auton kokeeseen. Yleensä auto vuokrataan kahdeksi tunniksi ja se maksaa 140 euroa.

Yhteensä ajokortti siis maksaa Virossa ajo-opinnot suorittavalle alle 1000 euroa.

AL

Alkaako autokouluralli?

Eiköhän tuo ole alkanut jo.

CaptainNuiva

"Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin erityisasiantuntijan Veijo Tuonosen mukaan Virossa saatu ajo-opetus hyvitetään suomalaista opetussuunnitelmaa vastaavilta osin."

Nyt en ymmärrä.
Suomalainen jos käy autokoulun Virossa niin ajo-opetus hyvitetään osin ja sitten maksat kuitenkin reippaasti
loppu-opetuksesta ennen kuin saat kortin lapaseen.
Syvimmästä Afrikasta tuleva sen sijaa vaihtaa ajokorttinsa suomalaiseen pienin kuluin ja ilman opetusta?

Mitä tämmöisestä opimme?
Sen että älkää hakeko Virosta mitään ajo-opetustodistuksi vaan hakekaa virolainen ajokortti ja vaihtakaa se
suomalaiseen.
Jos ei vaihdu suomalaiseen korttiin samalla tavoin kuin rikastuksen kyseessä ollen niin sehän on tutkintapyynnön paikka ja EU:lle ilmoitus myös.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

sivullinen.

Quote from: CaptainNuiva on 16.08.2013, 10:52:21
Sen että älkää hakeko Virosta mitään ajo-opetustodistuksi vaan hakekaa virolainen ajokortti ja vaihtakaa se suomalaiseen.

Samaa pohdin. Vaan se taidetaan laskea ajokorttishoppailuksi, jolloin Virossa suoritetulla kortilla ei ole mitään arvoa. Valtion voi tietenkin haastaa oikeuteen - jos haluaa käyttää 10 vuotta elämästään oikeussaleissa istuen. Vähemmällä istumisella pääsee ajamalla kortitta varastetulla autolla koko ikänsä.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

sr

Quote from: CaptainNuiva on 16.08.2013, 10:52:21
Mitä tämmöisestä opimme?
Sen että älkää hakeko Virosta mitään ajo-opetustodistuksi vaan hakekaa virolainen ajokortti ja vaihtakaa se
suomalaiseen.
Jos ei vaihdu suomalaiseen korttiin samalla tavoin kuin rikastuksen kyseessä ollen niin sehän on tutkintapyynnön paikka ja EU:lle ilmoitus myös.

En tiedä, oletko lukenut tätä ketjua, mutta jossain vaiheessa esitettiin säädös, että ajokorttia ei missään EU-maassa myönnetä kellekään, joka ei pysyvästi asu kyseisessä maassa. Jos siis haluat hankkia virolaisen ajokortin, sinun pitää ensin muuttaa pysyvästi Viroon. Jos näin teet, niin palatessasi Suomeen virolaista korttia ei tietenkään tarvitse vaihtaa suomalaiseen (ja maksaa siinä lisämaksua), vaan sillä saa ajaa ihan vapaasti Suomessa (kuten kaikissa muissakin EU-maissa). Sen sijaan sen mainitsemasi afrikkalaisen korttia ei välttämättä hyväksytä ajo-oikeuden tuottajaksi sellaisenaan, vaan hänen pitää hankkia suomalainen kortti. Monessa tapauksessa tämä toki tapahtuu ilman, että tarvitsee mennä ajokokeeseen, mutta se suomalainen kortti pitää joka tapauksessa hankkia.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

CaptainNuiva

Quote from: sivullinen. on 16.08.2013, 11:03:57
Quote from: CaptainNuiva on 16.08.2013, 10:52:21
Sen että älkää hakeko Virosta mitään ajo-opetustodistuksi vaan hakekaa virolainen ajokortti ja vaihtakaa se suomalaiseen.

Samaa pohdin. Vaan se taidetaan laskea ajokorttishoppailuksi, jolloin Virossa suoritetulla kortilla ei ole mitään arvoa. Valtion voi tietenkin haastaa oikeuteen - jos haluaa käyttää 10 vuotta elämästään oikeussaleissa istuen. Vähemmällä istumisella pääsee ajamalla kortitta varastetulla autolla koko ikänsä.

EU:han nimenomaan pitäsi olla palveluiden ja tuotteiden osalta kansalaisille siten vapaa että voi ostaa niitä mistä haluaa...Jos toisesta maasta on ostettu palvelu jonka tuotoksena palvelun ostaja saa EU-standardien mukaisen kortin niin kyllähän Suomen kuuluisi silloin hyväksyä se.
http://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/driving/validity/resident_fi.htm
Eli tuon linkin juttu on viittaa siihen että EU:ssa ajettu kortti olisi samanlainen ja yhdenveroinen jokaisessa EU-maassa mutta EU korttiin vaihdettu EU:n ulkopuolinen kortti ei välttämättä kelpaa jokaisessa EU-maassa vaihdettavaksi.

Tämä tosin asettaa sen kynnyksen:
http://www.talouselama.fi/uutiset/virossa+tai+ruotsissa+hankittu+halpa+ajokortti+kelpaa+suomessa++yle+ehto+kortille+on+kuitenkin+tama/a2182113
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

CaptainNuiva

Quote from: sr on 16.08.2013, 11:11:56
Quote from: CaptainNuiva on 16.08.2013, 10:52:21
Mitä tämmöisestä opimme?
Sen että älkää hakeko Virosta mitään ajo-opetustodistuksi vaan hakekaa virolainen ajokortti ja vaihtakaa se
suomalaiseen.
Jos ei vaihdu suomalaiseen korttiin samalla tavoin kuin rikastuksen kyseessä ollen niin sehän on tutkintapyynnön paikka ja EU:lle ilmoitus myös.

En tiedä, oletko lukenut tätä ketjua, mutta jossain vaiheessa esitettiin säädös, että ajokorttia ei missään EU-maassa myönnetä kellekään, joka ei pysyvästi asu kyseisessä maassa. Jos siis haluat hankkia virolaisen ajokortin, sinun pitää ensin muuttaa pysyvästi Viroon. Jos näin teet, niin palatessasi Suomeen virolaista korttia ei tietenkään tarvitse vaihtaa suomalaiseen (ja maksaa siinä lisämaksua), vaan sillä saa ajaa ihan vapaasti Suomessa (kuten kaikissa muissakin EU-maissa). Sen sijaan sen mainitsemasi afrikkalaisen korttia ei välttämättä hyväksytä ajo-oikeuden tuottajaksi sellaisenaan, vaan hänen pitää hankkia suomalainen kortti. Monessa tapauksessa tämä toki tapahtuu ilman, että tarvitsee mennä ajokokeeseen, mutta se suomalainen kortti pitää joka tapauksessa hankkia.

Täydensinkin tuon juttuni tuon asuinpaikan osalta ja toki EU:n ulkopuolelta tulevan pitää vaihtaa korttinsa vaikka suomalaiseen mutta näyttää siltä että nämä vaihdot tehdään nopeasti ja sen suuremmin meteliä nostamatta koska muutoin ei pysty selittämään sitä miten moni turvapaikka-statuksella autoilee Suomessa alta aikayksikön vaikka maassa ei ole tarjolla ajo-opetusta näiden kielillä ja suomea/ruotsia ei puhuta,saati edes englantia.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Seal

Quote from: sr on 16.08.2013, 11:11:56
Quote from: CaptainNuiva on 16.08.2013, 10:52:21
Mitä tämmöisestä opimme?
Sen että älkää hakeko Virosta mitään ajo-opetustodistuksi vaan hakekaa virolainen ajokortti ja vaihtakaa se
suomalaiseen.
Jos ei vaihdu suomalaiseen korttiin samalla tavoin kuin rikastuksen kyseessä ollen niin sehän on tutkintapyynnön paikka ja EU:lle ilmoitus myös.

En tiedä, oletko lukenut tätä ketjua, mutta jossain vaiheessa esitettiin säädös, että ajokorttia ei missään EU-maassa myönnetä kellekään, joka ei pysyvästi asu kyseisessä maassa. Jos siis haluat hankkia virolaisen ajokortin, sinun pitää ensin muuttaa pysyvästi Viroon. Jos näin teet, niin palatessasi Suomeen virolaista korttia ei tietenkään tarvitse vaihtaa suomalaiseen (ja maksaa siinä lisämaksua), vaan sillä saa ajaa ihan vapaasti Suomessa (kuten kaikissa muissakin EU-maissa). Sen sijaan sen mainitsemasi afrikkalaisen korttia ei välttämättä hyväksytä ajo-oikeuden tuottajaksi sellaisenaan, vaan hänen pitää hankkia suomalainen kortti. Monessa tapauksessa tämä toki tapahtuu ilman, että tarvitsee mennä ajokokeeseen, mutta se suomalainen kortti pitää joka tapauksessa hankkia.

En tiedä milloin tuo säännös on tullut voimaan, mutta pysytvästi Suomessa asuva puoliksi kreikkalainen kaverini (omaa kaksoiskansalaisuuden) kävi Kreikassa ajamassa ajokorttinsa ja sai sen polkuhintaan.. Toki hän on ko. maan kansalainen, joten se voi vaikuttaa asiaan ja onhan tuosta aikaakin jo muutama vuosi.

sr

Quote from: Noora Montonen on 16.08.2013, 11:34:23
Quote from: sr on 16.08.2013, 11:11:56
Quote from: CaptainNuiva on 16.08.2013, 10:52:21
Mitä tämmöisestä opimme?
Sen että älkää hakeko Virosta mitään ajo-opetustodistuksi vaan hakekaa virolainen ajokortti ja vaihtakaa se
suomalaiseen.
Jos ei vaihdu suomalaiseen korttiin samalla tavoin kuin rikastuksen kyseessä ollen niin sehän on tutkintapyynnön paikka ja EU:lle ilmoitus myös.

En tiedä, oletko lukenut tätä ketjua, mutta jossain vaiheessa esitettiin säädös, että ajokorttia ei missään EU-maassa myönnetä kellekään, joka ei pysyvästi asu kyseisessä maassa. Jos siis haluat hankkia virolaisen ajokortin, sinun pitää ensin muuttaa pysyvästi Viroon. Jos näin teet, niin palatessasi Suomeen virolaista korttia ei tietenkään tarvitse vaihtaa suomalaiseen (ja maksaa siinä lisämaksua), vaan sillä saa ajaa ihan vapaasti Suomessa (kuten kaikissa muissakin EU-maissa). Sen sijaan sen mainitsemasi afrikkalaisen korttia ei välttämättä hyväksytä ajo-oikeuden tuottajaksi sellaisenaan, vaan hänen pitää hankkia suomalainen kortti. Monessa tapauksessa tämä toki tapahtuu ilman, että tarvitsee mennä ajokokeeseen, mutta se suomalainen kortti pitää joka tapauksessa hankkia.

En tiedä milloin tuo säännös on tullut voimaan, mutta pysytvästi Suomessa asuva puoliksi kreikkalainen kaverini (omaa kaksoiskansalaisuuden) kävi Kreikassa ajamassa ajokorttinsa ja sai sen polkuhintaan.. Toki hän on ko. maan kansalainen, joten se voi vaikuttaa asiaan ja onhan tuosta aikaakin jo muutama vuosi.

Niin, kaikissa EU-maissa ei välttämättä ole samanlaista toimivaa väestörekisterisysteemiä ja siten kaverisi on voinut hyvin sanoa Kreikassa asuvansa edelleen siellä, ja Kreikan viranomaiset ovat tämän uskoneet, kun siis on kyse vielä oman maan kansalaisesta. Luulen, että tämä olisi vaikeampaa ulkomaalaiselle.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

sivullinen.

Quote from: CaptainNuiva on 16.08.2013, 11:23:18
EU:han nimenomaan pitäsi olla palveluiden ja tuotteiden osalta kansalaisille siten vapaa että voi ostaa niitä mistä haluaa...Jos toisesta maasta on ostettu palvelu jonka tuotoksena palvelun ostaja saa EU-standardien mukaisen kortin niin kyllähän Suomen kuuluisi silloin hyväksyä se.

Pitäisi olla... kuuluisi...

Unelmahöttöä maailma on pullollaan. Asiat ovat niinkuin ovat eivätkä niinkuin olisi ihq jos ne olisivat. Vanhoissa ketjuissa on jo keskusteltu ajokorttishoppailusta. Tässä linkki yhdestä yhdestä.

Quote
Ulkomainen ajokortti

EU- tai ETA-valtiossa myönnetty ajokortti sekä Pohjoismaissa annettu väliaikainen ajokortti oikeuttavat kelpoisuutensa rajoissa kuljettamaan Suomessa sellaista moottorikäyttöistä ajoneuvoa, jonka luokkaa vastaava tunnus sisältyy ajokorttiin. Auton kuljettajan on oltava 18 vuotta täyttänyt. Ajo-oikeus on voimassa riippumatta siitä, onko henkilö Suomessa turistina vai onko hän muuttanut maahan vakinaisesti.
Geneven tai Wienin tieliikennesopimusvaltioissa vakinaisesti asuvalle henkilölle annettu kansallinen tai kansainvälinen ajokortti taikka kansallisen ajokortin virallinen suomen- tai ruotsinkielinen käännös oikeuttaa kuljettamaan kelpoisuutensa rajoissa moottorikäyttöistä ajoneuvoa Suomessa. Edellä mainittu ajokortti on Suomessa voimassa kaksi vuotta siitä, kun ajokortin haltija asettuu maahan vakinaisesti asumaan, jos ajokortti on voimassa eikä muuta syytä ajokortin kelpoisuuden lakkaamiseen ole.

Edellä mainittu koskee myös Hongkongissa, Macaossa tai Taiwanissa annettua alueen sääntöjen mukaista ajokorttia tai kansainvälistä ajokorttia.

Ajo-oikeus perustuu vain sopimusmaassa vakinaisesti asuvalle henkilölle annettuun ajokorttiin. Tilapäisenä oleskeluaikana (esim. vaihto-oppilasaikana) sopimusvaltiossa hankittu ajokortti ei oikeuta lainkaan ajamaan Suomessa.

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/A09E4ECF73EFB795C2256BC3004507CD

Korruptiota Suomessa ei ole. Autokoulujen maksamat tutkimukset ulkomaisen ajo-opetuksen laaduttomuudesta vain yksinkertaisesti osoittivat, ettei ulkomailla suoritettu ajotutkinto riitä turvaamaan kulkemista Suomen vaikeissa erityisolosuhteissa.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

EL SID

#417
Quote from: CaptainNuiva on 16.08.2013, 10:52:21
"Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin erityisasiantuntijan Veijo Tuonosen mukaan Virossa saatu ajo-opetus hyvitetään suomalaista opetussuunnitelmaa vastaavilta osin."

Nyt en ymmärrä.
Suomalainen jos käy autokoulun Virossa niin ajo-opetus hyvitetään osin ja sitten maksat kuitenkin reippaasti
loppu-opetuksesta ennen kuin saat kortin lapaseen.
Syvimmästä Afrikasta tuleva sen sijaa vaihtaa ajokorttinsa suomalaiseen pienin kuluin ja ilman opetusta?

Mitä tämmöisestä opimme?
Sen että älkää hakeko Virosta mitään ajo-opetustodistuksi vaan hakekaa virolainen ajokortti ja vaihtakaa se
suomalaiseen.
Jos ei vaihdu suomalaiseen korttiin samalla tavoin kuin rikastuksen kyseessä ollen niin sehän on tutkintapyynnön paikka ja EU:lle ilmoitus myös.

tämähän ei vieläkään ole oikein, siis jos ajatellaan EUn ideaa. Suomalaisella kuuluisi olla oikeus ajaa ajokortti Virossa ja sen kuuluisi olla pätevä suomessakin, aivan kuten virolaisen ja italialaisen ajama puoli-ilmainen ajokortti nyt.
Suomalainen siis asetetaan eriarvoiseen asemaan virolaiseen ja italialaiseen verrattuna myös työmarkkinoilla, koska monessa työssä tarvittavan C-kortin saa myös halvemmalla muualla kuin suomessa.

jopelius

Quote from: sivullinen. on 16.08.2013, 13:32:22

Pitäisi olla... kuuluisi...

Unelmahöttöä maailma on pullollaan. Asiat ovat niinkuin ovat eivätkä niinkuin olisi ihq jos ne olisivat. Vanhoissa ketjuissa on jo keskusteltu ajokorttishoppailusta. Tässä linkki yhdestä yhdestä.

Quote
Ulkomainen ajokortti

EU- tai ETA-valtiossa myönnetty ajokortti sekä Pohjoismaissa annettu väliaikainen ajokortti oikeuttavat kelpoisuutensa rajoissa kuljettamaan Suomessa sellaista moottorikäyttöistä ajoneuvoa, jonka luokkaa vastaava tunnus sisältyy ajokorttiin. Auton kuljettajan on oltava 18 vuotta täyttänyt. Ajo-oikeus on voimassa riippumatta siitä, onko henkilö Suomessa turistina vai onko hän muuttanut maahan vakinaisesti.
Geneven tai Wienin tieliikennesopimusvaltioissa vakinaisesti asuvalle henkilölle annettu kansallinen tai kansainvälinen ajokortti taikka kansallisen ajokortin virallinen suomen- tai ruotsinkielinen käännös oikeuttaa kuljettamaan kelpoisuutensa rajoissa moottorikäyttöistä ajoneuvoa Suomessa. Edellä mainittu ajokortti on Suomessa voimassa kaksi vuotta siitä, kun ajokortin haltija asettuu maahan vakinaisesti asumaan, jos ajokortti on voimassa eikä muuta syytä ajokortin kelpoisuuden lakkaamiseen ole.

Edellä mainittu koskee myös Hongkongissa, Macaossa tai Taiwanissa annettua alueen sääntöjen mukaista ajokorttia tai kansainvälistä ajokorttia.

Ajo-oikeus perustuu vain sopimusmaassa vakinaisesti asuvalle henkilölle annettuun ajokorttiin. Tilapäisenä oleskeluaikana (esim. vaihto-oppilasaikana) sopimusvaltiossa hankittu ajokortti ei oikeuta lainkaan ajamaan Suomessa.

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/A09E4ECF73EFB795C2256BC3004507CD

Korruptiota Suomessa ei ole. Autokoulujen maksamat tutkimukset ulkomaisen ajo-opetuksen laaduttomuudesta vain yksinkertaisesti osoittivat, ettei ulkomailla suoritettu ajotutkinto riitä turvaamaan kulkemista Suomen vaikeissa erityisolosuhteissa.

Höpö, höpö...

Meillä on ajettu kymmeniä vuosia ilman mitään erikoiskoulutuksia. Eikä mitään liukkaan kelin ajamisia opita autokouluissa vaan käytännön harjoittelulla..näiden osalta on kysymys yksinomaan tekosyystä jonka avulla rahastetaan kansalaisia..

Koko tämä autokouluasian korjaaminen tulisi ottaa PS:en vaaliohjelmaan..Ajokortti tulee kyetä saamaan alle 1000 euron kustannuksella kuten muissakin maissa. Jos nykyinen autokoulu ei tähän kykene niin uudistetaan koko ajokortttiasia sellaiseksi että nuoret saavat korttinsa..

Tämä suomalainen typeryys ylittää välillä kaiken järjellä käsitettävän rajan.  Juuri näissä yhteyksissä ymmärtää mainiosti kuinka hyvin venäläiset osaavat kuvailla suomalaisia ja suomalaisuutta yhdellä sanalla..


Uuno Nuivanen

QuoteJamaikalainen rupesi haastattelemaan Ylen toimittajaa kesken haastattelun.

- Millainen autokoulu teillä on Suomessa? Olen kuullut, että se kestää kauan ja tunteja täytyy ottaa todella paljon, Bolt kyseli Ylen toimittajalta.

- Olen todella huono kuski. Tarvitsen lisää ajo-opetusta. Minun on tultava Suomeen autokouluun, maailman nopein mies jatkoi.

http://www.iltalehti.fi/yleisurheilun-mm-2013-moskova/2013081817381228_ym.shtml

Jamaikaa myöten kuuluisa systeemi. Kylläinen voi olla tyytyväinen.