News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Homman suuri autokoulu- ja ajokorttiketju

Started by MW, 09.05.2009, 23:14:23

Previous topic - Next topic

Faidros.

Nyt kun kuorma-autokortteihin tulee pakolliseksi vuotuiset 5pv:n ammattipätevyyskurssit, en saa enää kuorma-autolla kuljettaa postiin pienintäkään asiakkaan postipakettia ilman kursseja, oman paketin kyllä. Asiakkaan mp:ä en saa ka:lla kuljettaa, omaani kyllä.

                            Asia on tänään puhelimella varmistettu Trafilta! >:(

Kyllä nää nyt meinaa yrittäjän tappaa! Juttu on siinä, ettei välillistäkään yritystoimintaa saa edes yrittäjä itse kuorma-autolla harjoittaa, paitsi jos olet esim. nokisutari, tai timpuri, joka kuljettaa vain työkaluja. Ei edes, vaikka et kuljetuksesta perisi maksua.
Mulla on ollut 32 vuotta kuorma-autokortti ja ka on ollut firmassa 14 vuotta. Kertaakaan en ole ollut edes ojassa ka:lla, vaikka verstas ja talo on täällä maaseudun periferiassa.

Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Fiftari

Quote from: Faidros. on 10.09.2013, 10:02:26
Nyt kun kuorma-autokortteihin tulee pakolliseksi vuotuiset 5pv:n ammattipätevyyskurssit, en saa enää kuorma-autolla kuljettaa postiin pienintäkään asiakkaan postipakettia ilman kursseja, oman paketin kyllä. Asiakkaan mp:ä en saa ka:lla kuljettaa, omaani kyllä.

                            Asia on tänään puhelimella varmistettu Trafilta! >:(

Kyllä nää nyt meinaa yrittäjän tappaa! Juttu on siinä, ettei välillistäkään yritystoimintaa saa edes yrittäjä itse kuorma-autolla harjoittaa, paitsi jos olet esim. nokisutari, tai timpuri, joka kuljettaa vain työkaluja. Ei edes, vaikka et kuljetuksesta perisi maksua.
Mulla on ollut 32 vuotta kuorma-autokortti ja ka on ollut firmassa 14 vuotta. Kertaakaan en ole ollut edes ojassa ka:lla, vaikka verstas ja talo on täällä maaseudun periferiassa.

Mutta nythän on koulutus jolla todistetaan se että ikänsä autoa ajaneet ovat täysin ammattitaitoista porukkaa  :facepalm: .... V***u mitä paskaa.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

IMMane

Quote from: Alapo on 09.09.2013, 17:03:50
Mikäs siinä olisi ajellessa taloudellisesti, jos ajokki jaksaa kulkea kevyesti, uusien linja-autojen kanssa asia ei ole ihan näin.
Quote from: desperaato on 10.09.2013, 00:36:56
Olisiko nää pikkupadat kuitenkin tulevaisuudessa ihan jees, jos saataisiin hybridit liikenteeseen? Liikkeelle sähköavituksella ja tasasella mennään fossiililla?
Jostain syystä tämä tekniikka ei ole valmistajia/kehittäjiä kiinnostanut riittävästi.

Polttomoottori ajaa sähkömoottoria(akkuja.) Akut ovat surkeita kestoltaan(lataukseltaan) ja ovat sitä vielä kymmeniä vuosia. Ei pidä (pitäisi) unohtaa miten saastuttavaa ja myrkyllistä nykyisten akkujen perusmateriaalit ovat. Pääasia edistyneelle toki vain näkyvä lopputuote, ei mm. tuotanto, jakelu, raakamateriaalien louhinta/pumppaus/poraus.

Nykyään tavallisessa hybridiautossa polttomoottori ja sähkömoottori toimivat kiinteässä yhteistoiminnassa. Niiden tarjoama teho riippuu kuormitustilanteesta. Kun polttomoottori toimii, se lataa samalla akkuja.

Järkevämpää olisi kysyä miksi polttokenno ei kiinnosta ? Parempaa teknologiaa kuin hybridiviritelmät. Vastauksen kaikki toki tietävät. Polttokennon etuja ja haittoja:

Etuja

    Auto ei ajaessa saastuta (polttokennosta vapautuu vain energiaa ja vettä)
    Auto ei kuluta öljyä, jonka hinta todennäköisesti kasvaa tulevaisuudessa
    Vetyä voidaan valmistaa vedestä, joka ei lopu
    Vetyä syntyy myös teollisuuden sivutuotteena
    Vetyä voidaan valmistaa tuulivoimasta, jolloin pois lukien tuuliturbiinin rakentaminen prosessi sinänsä ei aiheuta saasteita tuotanto- (from well to tank) eikä käyttövaiheessa (from tank to wheel)
    Energiatehokkuus kohtalainen (hyötysuhde bensiinimoottorilla n. 25%, dieselmoottorilla n. 40%, polttokennoon kytketyllä sähkömoottorilla n. 50-60%).

Haittoja

    Autot ovat vielä suhteellisen kalliita verrattuna vastaaviin polttomoottoriautoihin
    Pakkasenkestossa on ongelmia
    Vedyn jakelujärjestelmän kehittäminen on kallista, eikä riittävää primäärienergianlähdettä ole vielä.
    Riippuvaisuus vetyä jakelevista energiayhtiöistä
    Vedyn varastointi autossa tuottaa lisäongelmia
    Vedyn tuottamisesta voi aiheutua hiilidioksidipäästöjä
    Tekniikaltaan monimutkaisempi ja energiatehokkuudeltaan heikompi kuin sähköauto, jolla saavutetaan jopa 95% hyötysuhde

dothefake

Onneksi ei taida olla resursseja valvomaan, kenen pakettia postiin ollaan viemässä. Yleinen lainkuuliaisuus rapistuu.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

ämpee

Seuraava johdonmukainen askel on kaikille korteille vaadittava ajopätevyyskurssi kerran 5-vuodessa, ja kun sitten taikaseinä alkaa tyrehtymään, niin kerran 3-vuodessa tai useammin.
Kumma jos ei liike lakkaa...
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Fiftari

Quote from: ämpee on 10.09.2013, 11:49:53
Seuraava johdonmukainen askel on kaikille korteille vaadittava ajopätevyyskurssi kerran 5-vuodessa, ja kun sitten taikaseinä alkaa tyrehtymään, niin kerran 3-vuodessa tai useammin.
Kumma jos ei liike lakkaa...

Tätä menoa meillä on kävelypätevyyskortti joka on pakollinen kaikille yli 15 vuotiaille.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

ikuturso

#486
Quote from: Faidros. on 10.09.2013, 10:02:26
Nyt kun kuorma-autokortteihin tulee pakolliseksi vuotuiset 5pv:n ammattipätevyyskurssit, en saa enää kuorma-autolla kuljettaa postiin pienintäkään asiakkaan postipakettia ilman kursseja, oman paketin kyllä. Asiakkaan mp:ä en saa ka:lla kuljettaa, omaani kyllä.

                            Asia on tänään puhelimella varmistettu Trafilta! >:(

Kyllä nää nyt meinaa yrittäjän tappaa! Juttu on siinä, ettei välillistäkään yritystoimintaa saa edes yrittäjä itse kuorma-autolla harjoittaa, paitsi jos olet esim. nokisutari, tai timpuri, joka kuljettaa vain työkaluja. Ei edes, vaikka et kuljetuksesta perisi maksua.
Mulla on ollut 32 vuotta kuorma-autokortti ja ka on ollut firmassa 14 vuotta. Kertaakaan en ole ollut edes ojassa ka:lla, vaikka verstas ja talo on täällä maaseudun periferiassa.

Juuri näin. Selviää myös trafin sivuilta.

Idea on siinä, että vaikka et perisi kuljetuksesta hintaa, jos suoritat kuljetuksen, joka säästää asiakkaalta rahaa, koska hänen ei tarvitse ostaa palvelua toisaalta, olet tuottamassa lisäarvoa palvelullesi, mikä katsotaan liiketoiminnaksi. Liiketoiminnan suorittamiseen vaaditaan ammattipätevä kuljettaja.

Ja muista: Jos sinulla on kaksi pitkä-korkea Ivecoa, joissa toisessa rek.otteessa kokonaispaino 3490, ja maksat siitä pakun verot ja toisessa painona 3510 ja säästät vuodessa ajoneuvoveron ja saat halvemman kuorma-auton dieselveron, niin ensimmäisellä säntillisenä veronmaksajana saat roudata rahtia mielin määrin B-kortilla, mutta toisella s*tanan veronkiertäjä sinua rankaistaan ammattipätevyysvaatimuksilla C-kortin lisäksi. Auto täysin sama, ero on vain parissa digitissä rekisteriotteessa ja maksamiesi verojen määrässä.

Se mikä tässä on hassua ja hivelee veronkantajaa on, että tuo ammattipätevyysvaatimus tulee käsittääkseni EU:sta, mutta nuo autoveropykälät on ihan kotimaista tauhkaa. Eli Kuitusen jälkeläiset virastoissa hytkyvät läskeissään konttorituoleilla, kun halvalle verolle rekisteröineet pakettiauto -> kuorma-autokuskit joutuvat rangaistuksi puolivahingossa.

Ja arvatkaa hankkiiko italialainen tai kreikkalainen oliivinviljelijä itselleen ammattipätevyyttä. Siellä nauravat kyläpoliisin kanssa moisille pykälille viiniruukun ääressä välimeren auringon alla.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

CaptainNuiva

Quote from: Fiftari on 10.09.2013, 11:52:10
Quote from: ämpee on 10.09.2013, 11:49:53
Seuraava johdonmukainen askel on kaikille korteille vaadittava ajopätevyyskurssi kerran 5-vuodessa, ja kun sitten taikaseinä alkaa tyrehtymään, niin kerran 3-vuodessa tai useammin.
Kumma jos ei liike lakkaa...

Tätä menoa meillä on kävelypätevyyskortti joka on pakollinen kaikille yli 15 vuotiaille.

Voi olla hyvinkin ja tätä valvoo perustettava kävelyvirasto joka tulee olemaan liikenneministeriön alaisuudessa.
Kävelykortilla ei saa kantaa kaupasta itselleen järsittävää mutta auta armias jos erehdyt kantamaan naapurin kävelyrajoitteiselle mummolle tarjousmaksalaatikon niin silloin sankioina on minimissään sakko ja kävelykortin väliaikainen peruuttaminen.
Oikeanlaatuisen kävelyn valvontaa varten perustetaan 3000 ylitarkastajan virkaa sekä 2000 johtotason paikkaa.
Kävelykortti on luonnollisesti voimassa viisi vuotta kerrallaan ja sen uusiminen vaatii 276 erillaista kävelykurssia joissa painotetaan hidasta ja turvallista kävelyä, jokaisen kurssin hinta luonnollisesti painetaan mahdollisimman alas eli noin 500 € päivä jotta kustannukset kävelijälle eivät kävisi kohtuuttomiksi.

Seuraava luonnollinen vaatimus olisi syntymiskoulutus.
Sellainen peli ei vetele lainkaan että kohdusta ilman koulutusta tullaan tähän maailmaan kuin hollitupaan joten tulevaisuudessa jokaisella syntyjällä pitää olla mukanaan syntymiseen oikeuttava sertifikaatti joka on välittömästi esitettävä joko lääkärille taikka kätilölle, muutoin nämä eivät ole oikeutettuja katkaisemaan napanuoraa.
Mikäli setifikaattia ei ole syntyjällä esittää, kätilö palauttaa syntyjän kohtuun ja työntää sakkolapun perään.
Ylimpänä valvojana tulee toimimaan Syntymävirasto ja tämän 3000 ylitarkastajaa sekä 2000 johtajaa.


"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

dothefake

Edullisinta on tuoda Afrikasta moniohjaajaosaajia. Heitä ei tarvitse kouluttaa.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Faidros.

#489
Pahempaa kuin sosialismi.
Anteeksi, että olen niin töhelö tietokoneiden kanssa, etten osaa siirtää tekstejä. :-[
http://www.verkkouutiset.fi/blogit/blogi%20juha-pekka%20tikka%20sosialismi%20kilometrivero-8148
Kokoomus ilmeisesti yrittää nostaa imagoaan kansalaisvapauksien puolustajana?
Feikkiä(ehkä?)
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

CaptainNuiva

Tulevaisuudessa tulemme näkemään mielenkiintoisia ratsioita sen suhteen kuinka poliisi käy läpi kuorma-autoissa olevia tavaroita ja selvittää niiden omistajia sekä sitä miksi jonkun toisen omistama tavara on juuri tämän auton kyydissä.
Työlistävä vaikutushan tällä on, ei siinä mitään....Yhteiskunta palkkaa 50000 poliisia lisää pelkästään tätä määräystä valvomaan ja näin osaltaan saadaan nostettua Suomi suosta ja hyvinvointi-yhteiskunta pelastettua.

Joku tietysti saattaisi väittää että tätäkään määräystä ei voida valvoa.
Toki täytyy voida, en saata ymmärtää että miksi väännettäisiin pykäliä joita ei pystytä valvomaan, eihän semmoisessa ole mitään tolkkua.

Elikäs kattava ratsia, jollaisilla turvataan liikenteen mukava soljuminen, pitää sisällään nämä:
-Kuskin puhallutus
-Auton kunnon tarkistus
-GPS kilometriveloituslaitteen testaus
-Autossa olevien tavaroiden omistus ja kuljetusoikeuden tarkistus
-Kuskin tietojen tarkastus
-Ajopiirturin tarkistus
-Poltoaineen tarkistus

Jotta kaikki sujuisi pykälien ja määräysten mukaan ynnä mahdollismman turvallisesti niin teille pystytettäköön kiinteitä tarkistuskoppeja (Näitä lienee saatavilla runsaasti entisestä neukkulasta halpaa hintaan)  joissa autot/tavarat/kuskit käydään läpi.
Sopiva tarkastusväli moottoriteillä olisi noin 15 km tai aina rampin jälkeen ja muilla teillä 3 km.
Jotta liikenteen sujuvuus/turvallisuus taattaisiin maksimaalisesti ja asiakas saisi hyvän ynnä perusteellisen palvelun niin jokaisen tarkistuskopin ohi olisi oma kaistansa BG-pakuille ja esim.venäläisille rekoille.

Tämä ideointi on vapaasti liikenneministerin ja Trafin käytettävissä !
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

ikuturso

Quote from: CaptainNuiva on 10.09.2013, 14:14:45
Tulevaisuudessa tulemme näkemään mielenkiintoisia ratsioita sen suhteen kuinka poliisi käy läpi kuorma-autoissa olevia tavaroita ja selvittää niiden omistajia sekä sitä miksi jonkun toisen omistama tavara on juuri tämän auton kyydissä.
...
Jotta kaikki sujuisi pykälien ja määräysten mukaan ynnä mahdollismman turvallisesti niin teille pystytettäköön kiinteitä tarkistuskoppeja (Näitä lienee saatavilla runsaasti entisestä neukkulasta halpaa hintaan)  joissa autot/tavarat/kuskit käydään läpi.
Sopiva tarkastusväli moottoriteillä olisi noin 15 km tai aina rampin jälkeen ja muilla teillä 3 km.
Jotta liikenteen sujuvuus/turvallisuus taattaisiin maksimaalisesti ja asiakas saisi hyvän ynnä perusteellisen palvelun niin jokaisen tarkistuskopin ohi olisi oma kaistansa BG-pakuille ja esim.venäläisille rekoille.

Tämä ideointi on vapaasti liikenneministerin ja Trafin käytettävissä !

Noiden tienvarsien tarkastuskoppien arkkitehtuuri voitaisiin tosiaan kopioida entisestä Neuvostoliitosta.
Itsenäisestä Virostakin voisimme ehkä ostaa noita koppeja vähän käytettynä ja kuskata niitä tänne - mikäli kuskilla on ammattipätevyys.

Faidros: Kun niitä asiakkaiden prätkiä kuskaat, niin aina voit sanoa, että omaasi kuskaat huoltoon/näyttelyyn/ostajalle/kotiin. Jos gestapolizei tarkistaa kilvestä pyörän omistajan, sanot että kaupat tehtiin juuri ja pyörä on vielä entisen omistajan nimissä...
Tai sitten sun pitänee tehdä tuplaluovarit aina tuolla kohtaa. Ekalla ostat sen pyörän ja tokalla myyt takaisin. Molemmat luovarit allekirjoitetaan samaan aikaan ja toinen vain päivätään vaikka seuraavalle päivälle, jotta luovarien järjestys on yksikäsitteisen selkeä, eikä kumpikaan osapuoli pääse kusettamaan. Näin tehdään esim. maailmalla vuokrapykäliä ja -vakuutushintoja kiertäviä buy-back -diilejä. Turisti menee ja "vuokraa" pyörän viikoksi. Pyörästä tehdään myynti- ja takaisinostopaperit samalla istumalla allekirjoituksineen, mutta päiväykset vain poikkeavat toisistaan viikon verran. Pyörään otetaan kasko ja liikennevakuutus "vuokralaisen" lukuun. Näin vakuutus on halvempi kuin ajoneuvolla, jota "vuokrataan ilman kuljettajaa", sekä asiakkaalle voidaan periaatteessa dumpata mikä tahansa raato rivistä.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Svart Lucia

Quote from: Jukka Wallin on 09.09.2013, 19:15:53
Quote from: Svart Lucia on 09.09.2013, 18:16:10
Quote from: Soromnoo on 09.09.2013, 18:09:02
Quote from: Svart Lucia on 09.09.2013, 17:43:33
Täytyy kuitenkin muistaa että linja-autokortti (D-luokka) on eri asia kuin linja-auton kuljettajan ammattipätevyys.
Bussin kuljettaminen ammattimaisesti päivittäisessä liikenteessä on muutakin kun ratin kääntämistä (esim asiakaspalvelu, paikallistuntemus, rahastuslaitteiden hallinta).
Eli vaikka ihminen on läpäissyt inssit ja saanut D-luokan ajokortin, tämä ei mitenkään takaa että olis kylmiltään valmis ajelemaan HSL:n ruuhkareittejä.

edit typo

Nuo asiat kuuluvat työnantajalle, ei siihen yhteiskuntaa tarvita sotkemaan.

En ota kantaa siihen, kenellä on koulutus- ja maksuvastuu. Kuhan totesin että pelkällä D-ajokortilla ei suoraan taideta lähteä ajelemaan työkseen.

Ei ne maksupäätteet ole kovinkaan vaikeita opetella, päivän perehdetys riittää. Jos ajaa vaikkapa tilausajobussia niin sitäkään ei tarvita. Nykyään riittää että osa käyttää navigaattoria. Helsingin kaupungin bussireitit eivät ole loppujen lopuksi vaikeita, ne oppii kun ajaa parikertaa edestakaisin. Itse kävin aikoinaan TTS-Linja-autokurssin ja olin tyytyväinen saamaani oppiin. Jo silloin laki muuttui että D-luokan korttia ei saa autokuolun kautta..

Jukka Wallinilla on ristiriitaiset näkemykset.
TTS:n linja-autokoulutus on minullekin hyvin tuttu. Siellä nimenomaan koulutettiin linja-autonkuljettajan ammattipätevyyteen, ei pelkästään D-luokan ajokorttiin. Näin ollen ainakin minun aikana siellä harjoiteltiin monet pitkät päivät sekä Buscom:in että Pusatec:in rahastuslaitteiden käyttöä. Niitä ei suinkaan opi Erkkikään "päivän perehdytyksellä", kuten Wallin elvistelee.

Kertoisikohan Wallin miten hän selvityisi yhden päivän perehdytyksellä esim seuraavissa tilanteisssa:

- kaukoliikenteessä käyt lähtöterminaalissa lastaamassa ja kuittaamassa Matkahuollon paketit. Miten tämä tehdään käytännössä? Kiireisellä aikataululla ei sovi juosta ympäriinsä kuin päätön kana, eikä voi joka yksityiskohtaa kyselläkään keltään. Matkahuollon paketinkäsittelyssä on atk-seuranta, tämän hallitsemiseen tarvitaan koulutusta.

- päästyäsi liikenteeseen, kyytiin astuu opiskelijakortilla varustettu heppu, jolla mukana suksipaketti. Lisäksi kyytiin pukkaa kaksi eläkeläistä, joista toinen haluaa jatkolipun kohteeseen Z, toinen haluaa menopaluu-lipun kohteeseen Y. Näitten jälkeen kyytiin pyytää mies rullatuolissa, joka tarvitsee nostoapua, ja samalla hän kysyy minkälaisen lipun tai tositteen hän voisi saada hakeakseen matkakorvausta KELA:lta. Miten herra Wallin erinomaisuudessaan osaisi veloittaa matkaliput oikein, ja niin että kassa täsmää työvuoron päättyessä, yhden päivän perehdytyksellä?

- ja jos kerta herra Wallinin mielestä "Helsingin kaupungin bussireitit eivät ole loppujen lopuksi vaikeita, ne oppii kun ajaa parikertaa edestakaisin", niin nostan hattua Wallinille. Sopii vertauksen vuoksi kuvitella menevänsä ulkomaille, täysin vieraaseen suurkaupunkiin ja opetella kaikki linjat ajamalla "pari kertaa edestakaisin".
Teitä epäillään vihervasemmistolaisista sympatioista. Kuulustelut alkavat huomenna.

"Tästä näkee millaista on nykyään informaatiosodankäynti tai mielipiteisiin vaikuttaminen. Se on teollista tietoista toimintaa" - Viestintäasiantuntija Katleena Kortesuo seurasi A2 Pakolais-illan herättämää keskustelua Twitterissä.

Faidros.

Hyviä ehdotuksia -i-.
Haluaisin kuitenkin, että byrokratia vähenisi, eikä lisääntyisi tsunamin lailla.
Typeriä lakeja on jo ennestäänkin liikaa kierrettäväksi.
Kikkailu on jo niin "last season", nyt täytyisi joku saada purkamaan byrokratiaa ja korporaatiorahastusta Brysselin ehdoilla.

Alan kohta kannattamaan korruptiota Suomessa, sillä eihän täällä voi mitenkään pärjätä tämän virkamieslauman kanssa muuten. Etelä-Euroopassa vitut välitetään EU-määräyksistä, mutta täällä on virkamieslauma kimpussa heti, jos teet pienenkin virheen vaikka vain vahingossa.

Terveisin: -I-
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Toadie

^ Tämä osoittaa että virkamiehiä on liikaa ja heillä on liian vähän tekemistä.

Yleinen laittomuus tulee leviämään. Kansalainen ehdollistetaan perselaeilla tiedostamaan että hän rikkoo lakia koko ajan jollakin tavalla. Näin häntä voidaan rangaista koska tahansa.

Lisääntyvällä laittomuudella perustellaan valvonnan lisääminen.

Repeat.
Kiitos ja kuulemiin.

Fiftari

QuoteEdellisen liikenneministerin valmistelema laki nosti opetusluvan hinnan yli kolminkertaiseksi.

Tammikuussa voimaan tullut ajokorttiuudistus nosti opetusluvan hinnan hetkessä noin 400 eurosta yli 1 300 euroon. Autokoululle vaihtoehdon muodostaman opetusluvan hinta karkasi käsistä, vaikka edellisen hallituksen aikana uudistusta tehtäessä laskettiin ihan muuta.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kertoi kesällä, että opetusluvan hintaa nostivat oppilaille ja opettajille määrätyt pakolliset autokoulun teoria- ja ajotunnit, arvioiva ajo ja kahden tunnin ajo-opetus.

Liikenneministeri Merja Kyllönen lupasi torstaina, että opetuslupaopetus palautetaan uudistusta edeltävään muotoon
. Tavoitteena on kohtuullistaa opetuslupaopetuksen hintatasoa ja palauttaa opetuslupaopetuksen käyttö vaihtoehdoksi autokouluopetuksen rinnalle.

Lisäksi ministeri Kyllönen on asettanut virkamiestyöryhmän, jonka tehtävänä on selvittää miten kuljettajakoulutusta ja kuljettajien ammattipätevyyssäännöksiä tulisi muuttaa, jotta ne toimisivat tarkoituksenmukaisesti ja tukisivat parhaiten liikenneturvallisuutta.

Kuljettajakoulutus kokonaistarkasteluun

Edellisen hallituksen tekemän ajokorttilain kokonaisuudistuksen tavoitteena oli Kyllösen mukaan erityisesti uusien kuljettajien liikenneturvallisuuden parantaminen. Säännökset perustuivat vahvasti asiantuntijoiden näkemyksiin, joissa painottuivat ajo-opetuksen määrän lisääminen.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin selvitysten mukaan näin on tapahtunutkin erityisesti mopokortin suorittaneiden osalta.

– Liikenneturvallisuus on kuljettajakoulutuksen perimmäinen tavoite, mutta koulutuksen toteutustavoissa on liikkumavaraa. Lisäksi kuljettajakoulutukseen tulisi saada kaikille osapuolille alueellisesti ja taloudellisesti kestävä ratkaisu, Kyllönen painottaa
Miksi aina pitää asettaa joku hiton työryhmä. Tai ei siinä mitään, mutta tuntuu että työryhmä hakee joidenkin "asiantuntijoiden" mielipiteitä asioita vaikka ehkä asioissa pitäisi kuunnella sitä suorittavaa porrasta. Tässä tapauksessa vaikka ammattikuskeja. Toisekseen, miten liikenneturvallisuus paranee oppitunteja lisäämällä jos ongelma on korvien välissä? Tästä esimerkkinä vaikka suomen surkein kuski-sarja, yhdellä kaverilla oli taitoa käsitellä autoa mutta syystä tai toisesta ajeli reiluja ylinopeuksia vaikka useita kertoja asiasta huomautettiin.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

P

Quote from: Fiftari on 12.09.2013, 12:00:06
QuoteEdellisen liikenneministerin valmistelema laki nosti opetusluvan hinnan yli kolminkertaiseksi.

Tammikuussa voimaan tullut ajokorttiuudistus nosti opetusluvan hinnan hetkessä noin 400 eurosta yli 1 300 euroon. Autokoululle vaihtoehdon muodostaman opetusluvan hinta karkasi käsistä, vaikka edellisen hallituksen aikana uudistusta tehtäessä laskettiin ihan muuta.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kertoi kesällä, että opetusluvan hintaa nostivat oppilaille ja opettajille määrätyt pakolliset autokoulun teoria- ja ajotunnit, arvioiva ajo ja kahden tunnin ajo-opetus.

Liikenneministeri Merja Kyllönen lupasi torstaina, että opetuslupaopetus palautetaan uudistusta edeltävään muotoon
. Tavoitteena on kohtuullistaa opetuslupaopetuksen hintatasoa ja palauttaa opetuslupaopetuksen käyttö vaihtoehdoksi autokouluopetuksen rinnalle.

Lisäksi ministeri Kyllönen on asettanut virkamiestyöryhmän, jonka tehtävänä on selvittää miten kuljettajakoulutusta ja kuljettajien ammattipätevyyssäännöksiä tulisi muuttaa, jotta ne toimisivat tarkoituksenmukaisesti ja tukisivat parhaiten liikenneturvallisuutta.

Kuljettajakoulutus kokonaistarkasteluun

Edellisen hallituksen tekemän ajokorttilain kokonaisuudistuksen tavoitteena oli Kyllösen mukaan erityisesti uusien kuljettajien liikenneturvallisuuden parantaminen. Säännökset perustuivat vahvasti asiantuntijoiden näkemyksiin, joissa painottuivat ajo-opetuksen määrän lisääminen.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin selvitysten mukaan näin on tapahtunutkin erityisesti mopokortin suorittaneiden osalta.

– Liikenneturvallisuus on kuljettajakoulutuksen perimmäinen tavoite, mutta koulutuksen toteutustavoissa on liikkumavaraa. Lisäksi kuljettajakoulutukseen tulisi saada kaikille osapuolille alueellisesti ja taloudellisesti kestävä ratkaisu, Kyllönen painottaa
Miksi aina pitää asettaa joku hiton työryhmä. Tai ei siinä mitään, mutta tuntuu että työryhmä hakee joidenkin "asiantuntijoiden" mielipiteitä asioita vaikka ehkä asioissa pitäisi kuunnella sitä suorittavaa porrasta. Tässä tapauksessa vaikka ammattikuskeja. Toisekseen, miten liikenneturvallisuus paranee oppitunteja lisäämällä jos ongelma on korvien välissä? Tästä esimerkkinä vaikka suomen surkein kuski-sarja, yhdellä kaverilla oli taitoa käsitellä autoa mutta syystä tai toisesta ajeli reiluja ylinopeuksia vaikka useita kertoja asiasta huomautettiin.

No työryhmään laitetaan pukit kaalimaan vartijoiksi. Ihan kuten Autokoululiitto lisäämään omia tienestäjään. Tai GPS-liikenneverotusta valmistelevaan komiteaan pj:ksi Jorma Ollila, valtavan salkun paikannusbisnesyrityksen osakkeita omistaja, öljy-yhtiö Shellin hallituksen jäsen. Työryhmässä on vaan sitä parempi, mitä jäävimpiä ovat jäsenet. Sen verran enemmän ja törkeämmin saavat lisää rahaa omiin taskuihinsa lapioitua.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Fiftari

^Se on juuri sitä. En usko että tuo laki ainakaan paranee, eli palaa vanhaan ja yksinkertaiseen. Perustellaan jollain ihmeen liikenneturvalla ja muulla paskalla. Ei se niillä muutaman tunnin ajokerroilla tai teoriaopetuksella parane.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

AuggieWren

Yleensä nämä "korjausliikkeet" tehdään niin, että haittaa tavallisille ihmisille vain lisätään. Epäilen, että "korjauksen" jälkeen opetuslupaopetus ja muukin ajo-opetus kallistuu entisestään.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.


Svart Lucia

Quote from: Svart Lucia on 10.09.2013, 15:05:42
Quote from: Jukka Wallin on 09.09.2013, 19:15:53
Quote from: Svart Lucia on 09.09.2013, 18:16:10
Quote from: Soromnoo on 09.09.2013, 18:09:02
Quote from: Svart Lucia on 09.09.2013, 17:43:33
Täytyy kuitenkin muistaa että linja-autokortti (D-luokka) on eri asia kuin linja-auton kuljettajan ammattipätevyys.
Bussin kuljettaminen ammattimaisesti päivittäisessä liikenteessä on muutakin kun ratin kääntämistä (esim asiakaspalvelu, paikallistuntemus, rahastuslaitteiden hallinta).
Eli vaikka ihminen on läpäissyt inssit ja saanut D-luokan ajokortin, tämä ei mitenkään takaa että olis kylmiltään valmis ajelemaan HSL:n ruuhkareittejä.

edit typo

Nuo asiat kuuluvat työnantajalle, ei siihen yhteiskuntaa tarvita sotkemaan.

En ota kantaa siihen, kenellä on koulutus- ja maksuvastuu. Kuhan totesin että pelkällä D-ajokortilla ei suoraan taideta lähteä ajelemaan työkseen.

Ei ne maksupäätteet ole kovinkaan vaikeita opetella, päivän perehdetys riittää. Jos ajaa vaikkapa tilausajobussia niin sitäkään ei tarvita. Nykyään riittää että osa käyttää navigaattoria. Helsingin kaupungin bussireitit eivät ole loppujen lopuksi vaikeita, ne oppii kun ajaa parikertaa edestakaisin. Itse kävin aikoinaan TTS-Linja-autokurssin ja olin tyytyväinen saamaani oppiin. Jo silloin laki muuttui että D-luokan korttia ei saa autokuolun kautta..

Jukka Wallinilla on ristiriitaiset näkemykset.
TTS:n linja-autokoulutus on minullekin hyvin tuttu. Siellä nimenomaan koulutettiin linja-autonkuljettajan ammattipätevyyteen, ei pelkästään D-luokan ajokorttiin. Näin ollen ainakin minun aikana siellä harjoiteltiin monet pitkät päivät sekä Buscom:in että Pusatec:in rahastuslaitteiden käyttöä. Niitä ei suinkaan opi Erkkikään "päivän perehdytyksellä", kuten Wallin elvistelee.

Kertoisikohan Wallin miten hän selvityisi yhden päivän perehdytyksellä esim seuraavissa tilanteisssa:

- kaukoliikenteessä käyt lähtöterminaalissa lastaamassa ja kuittaamassa Matkahuollon paketit. Miten tämä tehdään käytännössä? Kiireisellä aikataululla ei sovi juosta ympäriinsä kuin päätön kana, eikä voi joka yksityiskohtaa kyselläkään keltään. Matkahuollon paketinkäsittelyssä on atk-seuranta, tämän hallitsemiseen tarvitaan koulutusta.

- päästyäsi liikenteeseen, kyytiin astuu opiskelijakortilla varustettu heppu, jolla mukana suksipaketti. Lisäksi kyytiin pukkaa kaksi eläkeläistä, joista toinen haluaa jatkolipun kohteeseen Z, toinen haluaa menopaluu-lipun kohteeseen Y. Näitten jälkeen kyytiin pyytää mies rullatuolissa, joka tarvitsee nostoapua, ja samalla hän kysyy minkälaisen lipun tai tositteen hän voisi saada hakeakseen matkakorvausta KELA:lta. Miten herra Wallin erinomaisuudessaan osaisi veloittaa matkaliput oikein, ja niin että kassa täsmää työvuoron päättyessä, yhden päivän perehdytyksellä?

- ja jos kerta herra Wallinin mielestä "Helsingin kaupungin bussireitit eivät ole loppujen lopuksi vaikeita, ne oppii kun ajaa parikertaa edestakaisin", niin nostan hattua Wallinille. Sopii vertauksen vuoksi kuvitella menevänsä ulkomaille, täysin vieraaseen suurkaupunkiin ja opetella kaikki linjat ajamalla "pari kertaa edestakaisin".

Joukkoliikenneasiantuntijamme Jukka Wallin ei sit vastannut postaukseeni. Ettei vaan herra Wallinin puheet bussikuskin koulutuksestaan sulaneet olemattomiin kun asiasta jotain tietävä esitti argumenttejaan.
Teitä epäillään vihervasemmistolaisista sympatioista. Kuulustelut alkavat huomenna.

"Tästä näkee millaista on nykyään informaatiosodankäynti tai mielipiteisiin vaikuttaminen. Se on teollista tietoista toimintaa" - Viestintäasiantuntija Katleena Kortesuo seurasi A2 Pakolais-illan herättämää keskustelua Twitterissä.

Topi Junkkari

Quote from: Svart Lucia on 13.09.2013, 14:37:46
Joukkoliikenneasiantuntijamme Jukka Wallin ei sit vastannut postaukseeni. Ettei vaan herra Wallinin puheet bussikuskin koulutuksestaan sulaneet olemattomiin kun asiasta jotain tietävä esitti argumenttejaan.

Älä viitsi sättiä Jukkaa, nimellistä jäsentä. Sen verran voin mennä kaveristani takuuseen, että hänellä on ihan oikea bussikuskin koulutus ja D-luokan ajokortti, ja hän on tehnyt paikallisliikenteen bussikuskin hommaa työkseen. Aikaa tästä on kuitenkin kulunut, hänen nykyinen ammattinsa on ihan muu, eikä hänellä ole nykyvaatimusten mukaista "ammattipätevyyttä" kuskiksi. Hän kertoo kokemuksiaan oman bussikuskiaikansa näkökulmasta.

Jukka vastaa postauksiin sitten, kun kerkiää, jos katsoo tarpeelliseksi. Hänellä on muutakin elämää kuin tämä foorumi, muun muassa poliittisia luottamustehtäviä.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Svart Lucia

Quote from: Topi Junkkari on 13.09.2013, 14:53:07
Quote from: Svart Lucia on 13.09.2013, 14:37:46
Joukkoliikenneasiantuntijamme Jukka Wallin ei sit vastannut postaukseeni. Ettei vaan herra Wallinin puheet bussikuskin koulutuksestaan sulaneet olemattomiin kun asiasta jotain tietävä esitti argumenttejaan.

Älä viitsi sättiä Jukkaa, nimellistä jäsentä. Sen verran voin mennä kaveristani takuuseen, että hänellä on ihan oikea bussikuskin koulutus ja D-luokan ajokortti, ja hän on tehnyt paikallisliikenteen bussikuskin hommaa työkseen. Aikaa tästä on kuitenkin kulunut, hänen nykyinen ammattinsa on ihan muu, eikä hänellä ole nykyvaatimusten mukaista "ammattipätevyyttä" kuskiksi. Hän kertoo kokemuksiaan oman bussikuskiaikansa näkökulmasta.

Jukka vastaa postauksiin sitten, kun kerkiää, jos katsoo tarpeelliseksi. Hänellä on muutakin elämää kuin tämä foorumi, muun muassa poliittisia luottamustehtäviä.

Mitä sillä on väliä onko mies nimellinen jäsen vai ei. Jos puhuu järjettömiä niin pitäis myös olla kanttia vastata argumentteihin. Ja jos kerta miehellä on aikaa hölmöillä Hommalla niin luulisi olevan aikaa myös vastata puheistaan.
Teitä epäillään vihervasemmistolaisista sympatioista. Kuulustelut alkavat huomenna.

"Tästä näkee millaista on nykyään informaatiosodankäynti tai mielipiteisiin vaikuttaminen. Se on teollista tietoista toimintaa" - Viestintäasiantuntija Katleena Kortesuo seurasi A2 Pakolais-illan herättämää keskustelua Twitterissä.

Topi Junkkari

Quote from: Svart Lucia on 13.09.2013, 15:09:10
Mitä sillä on väliä onko mies nimellinen jäsen vai ei.

Foorumin sääntöjen (Codex Hommaforum) 3 luvun 2 §:n 5 momentti. Käyttäjät olkoon kohteliaita toisilleen sekä aivan erityisesti niille, jotka kirjoittavat omalla nimellään. (Pitäisi olla monikossa "olkoot".)

Huomioi myös saman pykälän 2 momentin alku: Kiroilua, sopimatonta kielenkäyttöä, perustelematonta kommentointia sekä epäselvää ilmaisua tulee välttää.

"Järjettömyyksiin" ja "hölmöilyihin" saa Jukka tulla itse vastaamaan.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Svart Lucia

Quote from: Topi Junkkari on 13.09.2013, 15:15:44
Quote from: Svart Lucia on 13.09.2013, 15:09:10
Mitä sillä on väliä onko mies nimellinen jäsen vai ei.

Foorumin sääntöjen (Codex Hommaforum) 3 luvun 2 §:n 5 momentti. Käyttäjät olkoon kohteliaita toisilleen sekä aivan erityisesti niille, jotka kirjoittavat omalla nimellään. (Pitäisi olla monikossa "olkoot".)

Huomioi myös saman pykälän 2 momentin alku: Kiroilua, sopimatonta kielenkäyttöä, perustelematonta kommentointia sekä epäselvää ilmaisua tulee välttää.

"Järjettömyyksiin" ja "hölmöilyihin" saa Jukka tulla itse vastaamaan.

Missä olen hra Junkkarin mielestä rikkonut noita sääntöjä? Ja mikä tässä nyt on että Junkkarin on puututtava kirjoituksiini? Ylentänyt itsensä modeksi?
Teitä epäillään vihervasemmistolaisista sympatioista. Kuulustelut alkavat huomenna.

"Tästä näkee millaista on nykyään informaatiosodankäynti tai mielipiteisiin vaikuttaminen. Se on teollista tietoista toimintaa" - Viestintäasiantuntija Katleena Kortesuo seurasi A2 Pakolais-illan herättämää keskustelua Twitterissä.

Topi Junkkari

Quote from: Svart Lucia on 13.09.2013, 15:21:49
Ylentänyt itsensä modeksi?

Uusien käyttäjien valistaminen säännöistä ei liene itsensä ylentämistä. En ole edes painanut viestiesi kohdalla vasikkanappia, mutta henkilöönkäypiin solvauksiin puuttuminen on mielestäni jokaisen hompanssin oikeus ja velvollisuus. Väitit, ettei Jukka Wallinilla oikeasti ole bussikuskin koulutusta. Siihen puutuin omalla vastauksellani.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Svart Lucia

Quote from: Topi Junkkari on 13.09.2013, 15:27:16
Quote from: Svart Lucia on 13.09.2013, 15:21:49
Ylentänyt itsensä modeksi?

Uusien käyttäjien valistaminen säännöistä ei liene itsensä ylentämistä. En ole edes painanut viestiesi kohdalla vasikkanappia, mutta henkilöönkäypiin solvauksiin puuttuminen on mielestäni jokaisen hompanssin oikeus ja velvollisuus. Väitit, ettei Jukka Wallinilla oikeasti ole bussikuskin koulutusta. Siihen puutuin omalla vastauksellani.

En ole solvannut. Enkä ole väittänyt ettei herra Wallinilla olisi bussikuskin koulutusta, kyseenalaistin asian.
Älä valehtele, arvoisa seniorijäsen Junkkari.
Teitä epäillään vihervasemmistolaisista sympatioista. Kuulustelut alkavat huomenna.

"Tästä näkee millaista on nykyään informaatiosodankäynti tai mielipiteisiin vaikuttaminen. Se on teollista tietoista toimintaa" - Viestintäasiantuntija Katleena Kortesuo seurasi A2 Pakolais-illan herättämää keskustelua Twitterissä.

Jukka Wallin

Quote from: Svart Lucia on 10.09.2013, 15:05:42
Quote from: Jukka Wallin on 09.09.2013, 19:15:53
Quote from: Svart Lucia on 09.09.2013, 18:16:10
Quote from: Soromnoo on 09.09.2013, 18:09:02
Quote from: Svart Lucia on 09.09.2013, 17:43:33
Täytyy kuitenkin muistaa että linja-autokortti (D-luokka) on eri asia kuin linja-auton kuljettajan ammattipätevyys.
Bussin kuljettaminen ammattimaisesti päivittäisessä liikenteessä on muutakin kun ratin kääntämistä (esim asiakaspalvelu, paikallistuntemus, rahastuslaitteiden hallinta).
Eli vaikka ihminen on läpäissyt inssit ja saanut D-luokan ajokortin, tämä ei mitenkään takaa että olis kylmiltään valmis ajelemaan HSL:n ruuhkareittejä.

edit typo

Nuo asiat kuuluvat työnantajalle, ei siihen yhteiskuntaa tarvita sotkemaan.

En ota kantaa siihen, kenellä on koulutus- ja maksuvastuu. Kuhan totesin että pelkällä D-ajokortilla ei suoraan taideta lähteä ajelemaan työkseen.

Ei ne maksupäätteet ole kovinkaan vaikeita opetella, päivän perehdetys riittää. Jos ajaa vaikkapa tilausajobussia niin sitäkään ei tarvita. Nykyään riittää että osa käyttää navigaattoria. Helsingin kaupungin bussireitit eivät ole loppujen lopuksi vaikeita, ne oppii kun ajaa parikertaa edestakaisin. Itse kävin aikoinaan TTS-Linja-autokurssin ja olin tyytyväinen saamaani oppiin. Jo silloin laki muuttui että D-luokan korttia ei saa autokuolun kautta..

Jukka Wallinilla on ristiriitaiset näkemykset.
TTS:n linja-autokoulutus on minullekin hyvin tuttu. Siellä nimenomaan koulutettiin linja-autonkuljettajan ammattipätevyyteen, ei pelkästään D-luokan ajokorttiin. Näin ollen ainakin minun aikana siellä harjoiteltiin monet pitkät päivät sekä Buscom:in että Pusatec:in rahastuslaitteiden käyttöä. Niitä ei suinkaan opi Erkkikään "päivän perehdytyksellä", kuten Wallin elvistelee.

Kertoisikohan Wallin miten hän selvityisi yhden päivän perehdytyksellä esim seuraavissa tilanteisssa:

- kaukoliikenteessä käyt lähtöterminaalissa lastaamassa ja kuittaamassa Matkahuollon paketit. Miten tämä tehdään käytännössä? Kiireisellä aikataululla ei sovi juosta ympäriinsä kuin päätön kana, eikä voi joka yksityiskohtaa kyselläkään keltään. Matkahuollon paketinkäsittelyssä on atk-seuranta, tämän hallitsemiseen tarvitaan koulutusta.

- päästyäsi liikenteeseen, kyytiin astuu opiskelijakortilla varustettu heppu, jolla mukana suksipaketti. Lisäksi kyytiin pukkaa kaksi eläkeläistä, joista toinen haluaa jatkolipun kohteeseen Z, toinen haluaa menopaluu-lipun kohteeseen Y. Näitten jälkeen kyytiin pyytää mies rullatuolissa, joka tarvitsee nostoapua, ja samalla hän kysyy minkälaisen lipun tai tositteen hän voisi saada hakeakseen matkakorvausta KELA:lta. Miten herra Wallin erinomaisuudessaan osaisi veloittaa matkaliput oikein, ja niin että kassa täsmää työvuoron päättyessä, yhden päivän perehdytyksellä?

- ja jos kerta herra Wallinin mielestä "Helsingin kaupungin bussireitit eivät ole loppujen lopuksi vaikeita, ne oppii kun ajaa parikertaa edestakaisin", niin nostan hattua Wallinille. Sopii vertauksen vuoksi kuvitella menevänsä ulkomaille, täysin vieraaseen suurkaupunkiin ja opetella kaikki linjat ajamalla "pari kertaa edestakaisin".

Eipähän mitkään päätteet tai laitteet ole vaikeita kun pääsee niiden kanssa tekemisiin. Olen opetellut vaikeimpiakin laitteiden tai testereiden käytön ohjekirjanen toisessa ja laite toisessa kädessä. Joskus on ohjekirjanen vaikeampi tajuta kuin laite. Viimeksi näin kävi oman Suunto Ambit rannetietokoneen käytössä, sattumalta löysin sellaisia toimintoja siitä, vaikka suunnon omat edustajat väittivät ettei niitä ole tähän kyseiseen malliin asennettu...

Toimin Helsinki-Vantaan Lentoasemalla noin 16 vuotta. Lähdin pois vuonna 2000 ja silloin alettiin siellä siirtyä matkatavarankäsitelyssä viivakoodinlukijaan jolla tunnistettiin kuuluvatko matkatavara lastauksessa olevaan
kohteeseen. Eri lyhenteet ja numerosarjat ovat siis vuodesta 1983 asti tuttua...

Kurssin aikana meidän piti kuvitteellisesti ajaa bussi Muncheniin (1995) ja laskea matka-aika ja reitti edestakaisin. Ei reittien opiskelu ole vaikeaa.

Ën seuraa kaikkia aiheita täällä aktiivisesti. Nyt on muutama päivä mennyt tyttäreni muutossa ja töissä iltamyöhään..
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Jukka Wallin

Quote from: Svart Lucia on 13.09.2013, 15:34:05
Quote from: Topi Junkkari on 13.09.2013, 15:27:16
Quote from: Svart Lucia on 13.09.2013, 15:21:49
Ylentänyt itsensä modeksi?

Uusien käyttäjien valistaminen säännöistä ei liene itsensä ylentämistä. En ole edes painanut viestiesi kohdalla vasikkanappia, mutta henkilöönkäypiin solvauksiin puuttuminen on mielestäni jokaisen hompanssin oikeus ja velvollisuus. Väitit, ettei Jukka Wallinilla oikeasti ole bussikuskin koulutusta. Siihen puutuin omalla vastauksellani.

En ole solvannut. Enkä ole väittänyt ettei herra Wallinilla olisi bussikuskin koulutusta, kyseenalaistin asian.
Älä valehtele, arvoisa seniorijäsen Junkkari.

Työtehoseuran kurssi LA-148 Eli siitä on jonkin aikaa. Sillloin ei suoritettu tutkintoa
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Jukka Wallin

Quote from: Svart Lucia on 13.09.2013, 15:09:10
Quote from: Topi Junkkari on 13.09.2013, 14:53:07
Quote from: Svart Lucia on 13.09.2013, 14:37:46
Joukkoliikenneasiantuntijamme Jukka Wallin ei sit vastannut postaukseeni. Ettei vaan herra Wallinin puheet bussikuskin koulutuksestaan sulaneet olemattomiin kun asiasta jotain tietävä esitti argumenttejaan.

Älä viitsi sättiä Jukkaa, nimellistä jäsentä. Sen verran voin mennä kaveristani takuuseen, että hänellä on ihan oikea bussikuskin koulutus ja D-luokan ajokortti, ja hän on tehnyt paikallisliikenteen bussikuskin hommaa työkseen. Aikaa tästä on kuitenkin kulunut, hänen nykyinen ammattinsa on ihan muu, eikä hänellä ole nykyvaatimusten mukaista "ammattipätevyyttä" kuskiksi. Hän kertoo kokemuksiaan oman bussikuskiaikansa näkökulmasta.

Jukka vastaa postauksiin sitten, kun kerkiää, jos katsoo tarpeelliseksi. Hänellä on muutakin elämää kuin tämä foorumi, muun muassa poliittisia luottamustehtäviä.

Mitä sillä on väliä onko mies nimellinen jäsen vai ei. Jos puhuu järjettömiä niin pitäis myös olla kanttia vastata argumentteihin. Ja jos kerta miehellä on aikaa hölmöillä Hommalla niin luulisi olevan aikaa myös vastata puheistaan.

En todellakaan oleskele 24/7 täällä, vaan minulla on muutakin elämää..
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.