News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Homman suuri autokoulu- ja ajokorttiketju

Started by MW, 09.05.2009, 23:14:23

Previous topic - Next topic

Sour-One

Quote from: Jukka Wallin on 13.09.2013, 17:54:24
Quote from: Svart Lucia on 13.09.2013, 15:09:10
Quote from: Topi Junkkari on 13.09.2013, 14:53:07
Quote from: Svart Lucia on 13.09.2013, 14:37:46
Joukkoliikenneasiantuntijamme Jukka Wallin ei sit vastannut postaukseeni. Ettei vaan herra Wallinin puheet bussikuskin koulutuksestaan sulaneet olemattomiin kun asiasta jotain tietävä esitti argumenttejaan.

Älä viitsi sättiä Jukkaa, nimellistä jäsentä. Sen verran voin mennä kaveristani takuuseen, että hänellä on ihan oikea bussikuskin koulutus ja D-luokan ajokortti, ja hän on tehnyt paikallisliikenteen bussikuskin hommaa työkseen. Aikaa tästä on kuitenkin kulunut, hänen nykyinen ammattinsa on ihan muu, eikä hänellä ole nykyvaatimusten mukaista "ammattipätevyyttä" kuskiksi. Hän kertoo kokemuksiaan oman bussikuskiaikansa näkökulmasta.

Jukka vastaa postauksiin sitten, kun kerkiää, jos katsoo tarpeelliseksi. Hänellä on muutakin elämää kuin tämä foorumi, muun muassa poliittisia luottamustehtäviä.

Mitä sillä on väliä onko mies nimellinen jäsen vai ei. Jos puhuu järjettömiä niin pitäis myös olla kanttia vastata argumentteihin. Ja jos kerta miehellä on aikaa hölmöillä Hommalla niin luulisi olevan aikaa myös vastata puheistaan.

En todellakaan oleskele 24/7 täällä, vaan minulla on muutakin elämää..

Outoa... Hommalainen, jolla on muutakin elämää?!? Et kai vain huijaa?

Fiftari

QuoteAjokorttiuudistus sai miehen suivaantumaan: "Tässä ei ole mitään järkeä"

QuoteUuden ajokorttiluokan lisääminen muuttaa ajokortin määräaikaiseksi. Tällöin ajokortti on voimassa luokasta ja ajokortin haltijan iästä riippuen 2-15 vuotta

Ajokorttilain voimaantulo vuoden alussa muutti vanhojen ajokorttien voimassaoloaikaa. Nykyinen ajokortti on voimassa enintään 18.1.2033 asti, vaikka siihen olisi merkitty myöhäisempi aika.

Lakiuudistus tarkoittaa myös sitä, että jos ajokorttiin tulee muutoksia, muuttuu se määräaikaiseksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että uuden ajokorttiluokan lisäämisen myötä myös muut voimassaolevat ajokorttiluokat muuttuvat määräaikaisiksi.

Iltalehteen yhteyttä ottanut mies kertoo, että hän yritti selvittää ennen moottoripyöräkortin suorittamista kesällä, kuinka kortin ajaminen vaikuttaisi kortin voimassaoloaikaan. Miehellä on vuonna 1994 myönnetty B- ja C-luokan ajokortti.

- Tiesin, että laki on muuttunut ja sen vuoksi halusin ottaa selvää, olisiko ajokorttini vielä voimassa A-kortin suorittamisen jälkeenkin siihen vuoteen 2033 saakka.

Autokoulussa eikä katsastusasemalla osattu vastata kysymykseen. Mies kysyi asiaa paikallispoliisilta, joka ei tiennyt vastausta, mutta tiedusteli asiaa toisaalta. Poliisi ilmoitti miehelle myöhemmin, että moottoripyöräkortin suorittaminen ei vaikuttaisi tämän muiden ajokorttiluokkien voimassaoloaikaan.

- Menin moottoripyöräkurssille ja olin lopettaa sen kesken, kun pelkäsin, että ajokorttini menisi määräaikaiseksi. Olisin voinut suorittaa kurssin ulkomailla, missä asun aina välillä. Sain kuitenkin poliisilta viestin, jonka mukaan kaiken piti olla kunnossa.

Uusi kortti voimassa vain 5 vuotta

Toisin kuitenkin kävi. Mies avasi ulkomailta kotiin tultuaan postin tuoman kirjeen. Selvisi, että uusi ajokortti onkin voimassa vain viisi vuotta kerrallaan.

- Muutama kirosana siinä pääsi. Tässä ei ole mitään järkeä. Opiskelin lisää ajamista, suoritin teoriakokeen ja inssin, ja sen vuoksi minulta hävitettiin ajo-oikeudet, jotka olisivat olleet voimassa vielä vuosia. Olen yhtäkkiä huonommassa asemassa kuin muut vanhan ajokortinhaltijat.

Henkilöautojen, moottoripyörien, mopojen ja traktorien ajokortit ovat uuden lain myötä voimassa 15 vuotta kerrallaan. Kuorma-autokortin takia miehen täytyy uusia korttinsa viiden vuoden välein.

Poliisi pahoitteli, että miehelle annettiin poliisin toimesta väärä vastaus tietokatkoksen vuoksi. Trafilta puolestaan miehelle kerrottiin, että laki on laki.

Mies laskeskelee, että hän joutuu uusimaan korttinsa kolme kertaa ennen vuotta 2033.

- Viiden vuoden välein joudun nyt anomaan uutta korttia poliisilta ja ottamaan passikuvat. Tulee vaivaa ja kustannuksia.

- Jos tämä ei ole byrokratiaa niin ei sitten mikään, mies päivittelee.

Mies haluaa varoittaa muita huomamaan sudenkuopan, mikä lakiuudistukseen sisältyy.

- Ei kannata mennä autokouluun, jos vanha ajokortti on vielä voimassa.
IL
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

JoKaGO

No, jos ei omista kuin BC-kortin, niin mopollahan ei ajella laillisesti ilman ajokoetta A.  ;) Joten olisi kannattanut vain ajella ilman A-ta, tai sitten ajaa ajokortti esim. vuonna 1978, jolloin itse sen ajoin. Nyt mulla on ABC-e, vaikka en ole mopoa koskaan ajanut, ikinä. Kuormuriakin vain inssiajossa.

Miksi ennen luultiin "erheellisesti", että ajamalla kuorma-autokortin osaa ajaa prätkälläkin? Eiköhän jokaisen itsesuojeluvaisto kerro, voiko prätkää ajaa, jos on hallussa vuoden -78 ABC-e- kortti, vai? Haiskahtaa byrokratian maksimoinnilta tämä koko juttu  :facepalm:
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Jukka Wallin

Quote from: JoKaGO on 29.09.2013, 22:39:04
No, jos ei omista kuin BC-kortin, niin mopollahan ei ajella laillisesti ilman ajokoetta A.  ;) Joten olisi kannattanut vain ajella ilman A-ta, tai sitten ajaa ajokortti esim. vuonna 1978, jolloin itse sen ajoin. Nyt mulla on ABC-e, vaikka en ole mopoa koskaan ajanut, ikinä. Kuormuriakin vain inssiajossa.

Miksi ennen luultiin "erheellisesti", että ajamalla kuorma-autokortin osaa ajaa prätkälläkin? Eiköhän jokaisen itsesuojeluvaisto kerro, voiko prätkää ajaa, jos on hallussa vuoden -78 ABC-e- kortti, vai? Haiskahtaa byrokratian maksimoinnilta tämä koko juttu  :facepalm:

Merja Kyllönen on vastuussa tästä(kin) sotkusta. Vasemisto petkuttaa aina
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Fiftari

En usko että vaikuttaa ajoturvallisuuteen millään tavalla tuollaiset kortin uusimiset. Tuossa saadaan vain lisää hommia byrokraateille.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

siviilitarkkailija

Merja Kyllönen haluaa ajaa syrjäseudulla olevat ihmiset entistä ahtaammalle. Syyt miksi vasemmistolainen liikenneministeri näin tekee lienevät inhimillisiä.

Ministeri Kyllönen on itserakas ja vain omasta poliittisesta elämästään kiinnostunut vasemmistonainen. Ministerinä hän on haistattanut koko virkamieskunnalle pitkät paskat, käyttäytynyt ylimielisesti ja pöyhkeästi ja pyrkinyt tuhoamaan laitoksensa toimintaan tarvittavan hengen omaa poliittista ansiotaan korostaen.

Tämän seurauksena Merja Kyllönen, koska siis on sietämätön ja itserakas ja erittäin epämiellyttävä johtaja, on saanut ihan itse tehdä asioita ja sen seurauksena aiheuttanut korvaamatonta tuhoa. Johtamistapansa mukaan on omasta mielestään virheetön tai sitten naurettavasti kaikesta itseään teatraalisesti syyllistävä itkupillinäyttelijä. Tämä on hyvin tyypillistä naisjohtamisen problematiikkaa. Tämän hallintotavan johdosta liikenneministeriön hyvinvointi on olematonta ja ministeriä ei kannata tämän henkilön johdosta sen enempää neuvoa kuin auttaa. Merja Kyllösellä on omat liikennetukijärjestönsä joiden asiaa Merja Kyllönen ajaa. Syrjäseutujen vähävaraiset autontarvitsijat eivät ole heitä. Mikä korostaa Kyllösen vasemmistoliittolaista ja elitististä omanarvontuntoa. Nainen ei käytä omaa autoa koskaan vaan liikkuu aina julkisella...eli suomeksi sanottuna ajaa syrjäseudulla pelkästään taksilla ja ihmettelee mikseivät muutkin ajaisi kuten hän. Valtion piikkiin kaikki matkansa taksilla...tai ainakin lähes kaikki.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Machine Head

Mitä sitä normaalia EU-byrokratiaa ihmettelemään? Meidän on vain sopeuduttava.

ikuturso

Quote from: Machine Head on 30.09.2013, 12:24:07
Mitä sitä normaalia EU-byrokratiaa ihmettelemään? Meidän on vain sopeuduttava.

Ja se EU:han on käytännössä ikuinen. Ei siitä erota yhtä helposti kuin jostain Neuvostoliitosta!

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Fiftari

Jossain vaiheessa räjähtää käsiin niin että porukka ajelee kylmästi ilman korttia ja katsastamattomilla autoilla. Ja kukapa heitä valvoisi. Poliisit valuvat etelään.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Jukka Wallin

#519
Tuttavani tuli viimeviikolla Espanjasta ja oli huomannut että sikäläinen ajokortti oli päässyt vanhenemaan. Espanjalainen kortti vanhenee kun täyttää 55 vuotta, sitten lääkäriin ja poliisille. Hänelle tuli hätä, kun ei olisi kerinnyt uusimaan korttia ajoissa. Mutta kun tätä selviteltiin, niin hänellä oli ajo-oikeus myös Suomessa (meikäläinen ajokortti voimassa) niin  pystyi ajamaan ilman sitä. Auton vuokraus sujui mallikaasti, kun vuokraamon edustaja ei osannut tarkistaa ajo-oikeutta sikäläisestä kortista :)

Kun hän muutti Espanjaan niin hän oli joutunut luopumaan meikäläisestä kortista, tilalle annettiin sikäläinen ajokortti. Mutta menetti ajo-oikeuden kuorma-autoon.
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Uuno Nuivanen

#520
http://www.hs.fi/kotimaa/Suomalainen+ajokortti+on+huippukallis/a1380454624786

QuoteSuomalaisen ajokortin hinta oli 26 Euroopan maan vertailussa kallein. Autoliitto ja Trafi pitävät kalleuden syynä vaihtoehtojen puutetta.

Suomalainen ajokortti on poikkeuksellinen arvopaperi.

Kun vakavaraisten suuryhtiöiden osakekurssit ovat viime vuosina liukastelleet alamäkeä, ajokortin arvo on vain noussut.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin laskelmien mukaan B-ajokortin hankkimisesta joutuu paikoin maksamaan jo 3 000 euroa.

Ajo-oikeuden hinta nousi keskusteluun syyskuun alussa, kun liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) määräsi vain puoli vuotta voimassa olleen uuden ajokorttilain avattavaksi.

Syynä oli erityisesti opetuslupaopetuksen rajusti noussut hinta.

Mutta oli suomalainen ajokortti kallis jo ennen lainmuutostakin. Todennäköisesti se oli jo silloin EU:n kallein.

Viime vuonna Portugalin autoliitto ACP vertaili ajo-oikeuden hankkimisen hintaa 21 Euroopan maassa. Näistä Suomi oli noin 2 400 euroa maksavalla ajo-oikeudellaan kallein.

Sen sijaan virolaiset voivat suorittaa ajokortin vain 700 eurolla.

Ruotsalaiset yhdistelevät opetuslupaopetuksen ja autokoulun parhaita puolia ja saavat korttinsa liki tuhat euroa suomalaisia halvemmalla.

Tänä vuonna Suomen ero muihin EU-maihin on vain kasvanut. Trafin arvion mukaan ajokorttilain uudistuksen jälkeen ajo-oikeuden hinta on noussut jopa 40 prosentilla.

Mutta onhan meillä varaa...  >:(

Late

Quote from: JoKaGO on 29.09.2013, 22:39:04
No, jos ei omista kuin BC-kortin, niin mopollahan ei ajella laillisesti ilman ajokoetta A.

Korjataan nyt sen verran että mopoa (/skootteria) saa tietysti ajaa B-kortilla, moottoripyörää ei.

Tuosta IL:n jutusta sen verran että haisee hiukan selittelyltä tämän A-kortin hankkineen taholta.

Quote from: IL
Autokoulussa eikä katsastusasemalla osattu vastata kysymykseen.

Jos nuo tahot eivät tällaista asiaa tienneet niin ehkä olisi kannattanut kysyä Googlelta.
Valitettavaa tietysti että hän sitten sai väärää tietoa asiasta, mutta kyllä sitä oikeaa tietoakin saatavilla oli. Itse ilmoittauduin moottoripyöräkurssille kaksi vuotta sitten (2011 kesä) hetipian sen jälkeen kun olin lukenut uutisen uuden ajokorttiluokan hankkimisen vaikutuksista vuodesta 2013 alkaen. En ollut/ole vieläkään innokas moottoripyöräilijä mutta ajoin A-kortin jottei sitten tulevaisuudessa kortti menisi määräaikaiseksi mikäli pyöristä sattuisikin kiinnostumaan.

Quote from: ILhän yritti selvittää ennen moottoripyöräkortin suorittamista kesällä, kuinka kortin ajaminen vaikuttaisi kortin voimassaoloaikaan.

Ensi kerralla vähän enemmän yritystä peliin.

Se taisi olla tämä uutinen josta asian laita minulle valkeni. Kaikki eivät tietenkään vilkuile Kauppalehden nettisivuja, mutta oli tuo uutinen muuallakin.

Quote

Hanki ajokortin A-luokitus ennen vuotta 2013

Lauantai 14.05.2011 klo 09:04 (päivitetty la 11:51)   17 kommenttia

Uusi ajokorttilaki pakottaa uusimaan ajokortin tasaisin määräajoin.

Jos haaveilet moottoripyörällä ajamisesta ja hallussasi ei ole moottoripyörällä ajamiseen vaadittavaa A-luokitusta ajokortissasi, kannattaa nykyinen ajokortti päivittää ennen vuotta 2013.

Tammikuussa 2013 on määrä astua voimaan uusi ajokorttilaki, joka pakottaa uusimaan ajokortin tasaisin määräajoin. Uusi ajokorttilaki odottaa muodostettavaa hallitusta, mutta laki perustuu pitkälti Euroopan unionin ajokorttidirektiiviin.

Muutoksen myötä nykyiset ajokortit eivät ole voimassa siihen päivään asti, kunnes ajokortin haltija täyttää 70 vuotta. Henkilöauton ajamiseen vaadittavaa (B-luokitus) ajokorttia on uusittava 15 vuoden välein. Kuorma-autolla (C-luokitus) ja linja-autolla ajamiseen (D-luokitus) vaaditut ajokortit on uusittava 5 vuoden välein.

Jos nykyisen ajokortin haltija päivittää A-luokituksella vaikkapa BC-korttinsa ennen vuotta 2013, hän saa pitää ABC-korttinsa nykyisenkaltaisena aina vuoteen 2033 asti ilman määräajoin tehtäviä uusintoja.

Jos BC-kortin haltija päättää hankkia A-luokituksen tammikuun 2013 jälkeen, hänen on uusittava ajokorttinsa joka viides vuosi.

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/hanki+ajokortin+a-luokitus+ennen+vuotta+2013/20110574793

Toadie

Quote from: Fiftari on 30.09.2013, 12:39:54
Jossain vaiheessa räjähtää käsiin niin että porukka ajelee kylmästi ilman korttia ja katsastamattomilla autoilla. Ja kukapa heitä valvoisi. Poliisit valuvat etelään.
Mitä pikemmin sen parempi. Vittuilu- ja kurjistusmaksuja vastaan pitää joskus nousta, muuten ruuvi kiristyy lisää ja lisää. Ihmisten perustarpeista puristetaan loputtomasti rahaa vasukkien ja vihreiden proggiksiin, kokkareiden bryssäkavereille ja paperinpyörittelijöiden armeijalle.

Lakia ja oikeutta voi kunnioittaa vain jos laki on kunnioittamisen arvoinen. Nykyisestä syöksystä ei oieta ilman pohjakosketusta. Hallitus haluaa laittomuutta, hallitus saa laittomuutta.
Kiitos ja kuulemiin.

Mehud

Vihdoinkin maahanmuuttajat pääsevät integroitumaan suomeen koska "todistuksilla" voidaan osoittaa pätevyys muihinkin hommeleihin kuin koneinsinööriyteen. Nyt ei tarvitse kohta ajella vaan heittää rastia ruutuun. Ensiksi nostettiin korttien hinnat hetkessä taivaisiin ja nyt hinnat eivät varmaankaan laske jos viitsit arvailla paperiin oikeat vastaukset. Rekkakuskeille tehtiin mielettömät vaatimukset vaikka olisi ajanut kymmeniä vuosia. Kohta riittää, että löydät oman rekkasi kahdesta kentälle parkkeeratusta rekasta. http://www.iltalehti.fi/autot/2013110817702200_au.shtml
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Markkanen

Kyllä mamuilla on mahdollisuus saada ajokortti yhteiskunnan piikkiin. Huvittavinta oli se, että tulkin saaminen ajokorttitutkintoon on myös mahdollista. Tästä on muistaakseni juttua maahanmuuttoviraston sivuilla. No jos mamut saavat kortin ja tulkin ilmaiseksi niin suomalaisille heti oikeus suorittaa ajokortti Virossa. Hinta 300-400€.
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse

CaptainNuiva

#525
Ajokortin hinta on sinällään erinomainen esimerkki siitä mitä jatkuvasti kasvavalla byrokratialla saadaan aikaan.
50 vuoden kuluttua kansalainen saa käyttää koko elämänsä ja kaikki tulonsa siihen että saa täytettyä viranomaismääräykset ja puolet näistä tulee Trafilta.

Trafi tulee jatkuvasti löytämään uusia turvallisuusuhkia joilla pottunokka pistetään maksamaan uusien ylitarkastajien tarve.
Tässä ensialkuun muutama tarve jolla suomalaista ajokorttikäytäntöä on syytä kehittää:

- Meteoriitin väistökoe
Koe on hyväksytetysti suoritettava jonka jälkeen saa harjoitteluluvan työntää rollaattoria yleisessä liikenteessä, vuoden sisään uusi koe jossa simuloitavaa meteoriittia on pystyttävä väistämään jäisellä tiellä pimeässä,sumussa ja lumisateessa.
Koulutuksen arvioitu hinta 25800 €

- Juoppokuskikoe.
Koulutuksessa panostetaan siihen että kuski pystyy ärtymättä kuljettamaan juopporemmiä kapakasta toiseen ja möykästä huolimatta pystyy keskittymään liikenteeseen. Koulutus kestää vuoden ja loppukokeessa autoon änkeytyy raskaasti päihtyneitä ylitarkastajia joita kokelas joutuu illan ja yön kuskaamaan. Kokelas on velvoitettu maksamaan kaikki kokeesta aiheutuvat kustannukset.
Koulutuksen arvioitu hinta 14700 € + ylitarkastajien juomat.

-Ajolupa monikulttuuriseen liikenteeseen.
Ilman tätä ei ole mitään asiaa liikenteeseen. Koulutuksessa opetellaan havannoimaan vastaantulevaa sekä perässä seuraavaa monikulttuurista liikennettä joka toimii omilla, etuoikeutetuilla säännöillään (Millä tarkoitetaan sitä että sääntöjä ei ole ja esim. myös BG-pakut kuuluvat tähän kategoriaan).
Koulutus tulee olemaan monitahoista, sisältäen teoriaa sekä käytännönharjoituksia ja kestoltaan noin 4 vuotta.
Kokelas tulee esim.oppimaan kuinka pysäköidä auto tiensivuun viipymättä kun havaitsee etuoikeutettua monikulttuurista liikennettä ja painamaan tällöin oikeaoppisesti katseensa alas.
Koulutuksen arvioitu hinta 71200 €

Kukin näistä ajolupaan vaadittavista koulutuksista on voimassa 3 vuotta kerrallaan paitsi monikultturinen ajolupa joka valitettavasti menee vanhaksi jo ennen kuin kokelas on koulutuksensa läpäissyt, maailma kun ei ole valitettavasti täydellinen miltään osin vaikka byrokratia sen puolesta kuinka taistelisi.





"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

CaptainNuiva

Monikulttuurista liikennettä, jotenkin sopii tähän ketjuun.
Suomeen tullessaan eivät tarvitse ajoharjottelual, eivät tarvitse erikoiskurssia, ei tarvitse maksaa yhdelle jos toiselle...
Jos on taipumusta pahoinvointiin tiettyjä videota katselemalla niin kannattaa jättää tämä väliin.
https://www.youtube.com/watch?v=CKDDLsWuDRQ
Eli kyse on "arab-driftingistä", muun liikeneet seassa ajetaan kuin mieltä vaille ja heitellään autoa sivuluisuun ja jossain vaiheessa se sitten monesti lähtee lapasesta, myös sivullisia otetaan mukaan allahia helssaamaan.

Tässä videokooste tulevaisuuden liikenteestä Suomesta kun Trafi ja Liikenneministeriö on onnistunut siivoamaan kaikki pottunokat liikenteestä ja se on onnistuneesti muutettu monikulttuuriseksi.
Taustalla soi Yleisradion lähetys.
https://www.youtube.com/watch?v=8DxIg5VPkIU
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Saippuakupla

QuoteTyöryhmä: B-ajokortin kuljettajaopetuksen aloittamisikä 16 vuoteen

Henkilöautojen kuljettajaopetuksessa voitaisiin ottaa käyttöön tutkintopainotteinen järjestelmä. Uusia opetusmenetelmiä ja -mahdollisuuksia pitäisi voida hyödyntää nykyistä enemmän. Näin ehdottaa ajo- ja ammattipätevyyskoulutuksen kehittämistä selvittänyt liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä.

Työryhmä esittää, että B-ajokortin kuljettajaopetuksen aloittamisikä alennettaisiin 16 vuoteen. Monivaiheisen opetusjärjestelmän sijasta tulisi siirtyä yksivaiheiseen opetusjärjestelmään.

Simulaattoriopetuksen hyödyntäminen B-luokan kuljettajaopetuksessa tulisi työryhmän mukaan toteuttaa mahdollisimman pian. Myös lyhytaikaisesta ajokortista voitaisiin luopua nopealla aikataululla.

Tutkintopainotteiseen järjestelmään siirryttäisiin kaksipyöräisten, mopoautojen ja henkilöautojen osalta. Järjestelmä mahdollistaisi henkilökohtaisiin tarpeisiin vastaavan opetuksen ja autokoulujen opetustarjonnan monipuolistamisen. Osaamisen voisi hankkia myös esimerkiksi perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen yhteydessä. Mahdollisuutta alueellisesti tai ajallisesti rajoitettuun ajo-oikeuteen tulisi työryhmän mielestä myös selvittää.

Liikenne- ja kuntaministeri Henna Virkkusen mielestä työryhmä on tehnyt hyvää ja perusteellista työtä.

- Ajo-opetusta on perusteltua muuttaa vastaamaan nykypäivän tarpeita. Uusia opetusmenetelmiä ja -mahdollisuuksia pitää voida hyödyntää ja oppimista räätälöidä henkilön omien tarpeiden mukaan, Virkkunen toteaa.

http://www.lvm.fi/uutinen/4398037/tyoryhma-b-ajokortin-kuljettajaopetuksen-aloittamisika-16-vuoteen

QuoteTyöryhmä: Kuljettajaopetuksesta tutkintopainotteinen, uudet opetusmenetelmät käyttöön

Tiedote 25.04.2014 09.30
Henkilöautojen kuljettajaopetuksessa voitaisiin ottaa käyttöön tutkintopainotteinen järjestelmä. Uusia opetusmenetelmiä ja -mahdollisuuksia pitäisi voida hyödyntää nykyistä enemmän. Näin ehdottaa ajo- ja ammattipätevyyskoulutuksen kehittämistä selvittänyt liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä.

Työryhmä esittää, että B-ajokortin kuljettajaopetuksen aloittamisikä alennettaisiin 16 vuoteen. Monivaiheisen opetusjärjestelmän sijasta tulisi siirtyä yksivaiheiseen opetusjärjestelmään.

Simulaattoriopetuksen hyödyntäminen B-luokan kuljettajaopetuksessa tulisi työryhmän mukaan toteuttaa mahdollisimman pian. Myös lyhytaikaisesta ajokortista voitaisiin luopua nopealla aikataululla.

Tutkintopainotteiseen järjestelmään siirryttäisiin kaksipyöräisten, mopoautojen ja henkilöautojen osalta. Järjestelmä mahdollistaisi henkilökohtaisiin tarpeisiin vastaavan opetuksen ja autokoulujen opetustarjonnan monipuolistamisen. Osaamisen voisi hankkia myös esimerkiksi perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen yhteydessä. Mahdollisuutta alueellisesti tai ajallisesti rajoitettuun ajo-oikeuteen tulisi työryhmän mielestä myös selvittää.

Liikenne- ja kuntaministeri Henna Virkkusen mielestä työryhmä on tehnyt hyvää ja perusteltua työtä.

- Ajo-opetusta on perusteltua muuttaa vastaamaan nykypäivän tarpeita. Uusia opetusmenetelmiä ja -mahdollisuuksia pitää voida hyödyntää ja oppimista räätälöidä henkilön omien tarpeiden mukaan, Virkkunen toteaa.

Työryhmä ehdottaa, että ajokorttiopetusmuutos esitetään toteuttavaksi seuraavalla hallituskaudella.

Raskaan liikenteen osalta työryhmä ehdottaa nykyjärjestelmän säilyttämistä kuljettajaopetuksen osalta, koska ammattipätevyyssäännöksiin on tulossa muutoksia. Ammattikuljettajien saatavuuteen lähitulevaisuudessa voitaisiin vaikuttaa sekä kansallista että kansainvälistä lainsäädäntöä kehittämällä.

Suomalainen kuljettajaopetus on säilynyt varsin muuttumattomansa vuosikymmeniä. Samaan aikaan yhteiskunta on muuttunut paljon ja tarjolle on tullut uusia oppimismahdollisuuksia. Nykyjärjestelmän heikkoutena voidaan pitää vaihtoehdottomuutta ja kilpailun puutetta. Suomessa ajokortin hinta on EU:n kalleimpia.

Nykyinen ajokorttilaki ja sen kuljettajaopetusta koskevat säädökset mopokortin osalta tulivat voimaan kesäkuussa 2011. Kokonaisuudessaan laki tuli voimaan tammikuussa 2013. Vuoden 2014 alussa ajokorttilakia muutettiin opetuslupaopetuksen osalta.

Ajokorttilain kokonaisuudistuksen tavoitteena oli erityisesti uusien kuljettajien liikenneturvallisuuden parantaminen.

Ajo- ja ammattipätevyyskoulutuksen kehittämistyöryhmän raportti (LVM:n julkaisuja 10/2014) on saatavilla ministeriön verkkosivuilla osoitteessa www.lvm.fi.

http://www.lvm.fi/tiedote/-/view/4397985

Ajo- ja ammattipätevyyskoulutuksen kehittäminen. Työryhmän raportti. (pdf)

Onkko

Quote from: Late on 30.09.2013, 13:30:46
Quote from: JoKaGO on 29.09.2013, 22:39:04
No, jos ei omista kuin BC-kortin, niin mopollahan ei ajella laillisesti ilman ajokoetta A.

Korjataan nyt sen verran että mopoa (/skootteria) saa tietysti ajaa B-kortilla, moottoripyörää ei.

Korjataan sen verran että jos olet syntynyt ennen 1985 saat ajaa 45km/h mopoa/skootteria/mopoautoa ilman mitään korttia korttia, sen järkeen syntyneet tarvii mopokortin (M/AM) joka on eri asia kun moottoripyöräkortti (A/A1/A2) kortti.

Saippuakupla

QuoteMonivaiheinen ajo-opetus säilytettävä

Suomen Autokoululiitto haluaa muistuttaa monivaiheisen kuljettajaopetuksen kiistattomista hyödyistä liikenneturvallisuudelle.

Liikenne- ja viestintäministeriön viime syksynä asettama ajo- ja ammattipätevyyskoulutuksen kehittämistä selvittänyt työryhmä on saanut työnsä päätökseen ja luovuttanut tänään raporttinsa liikenne- ja kuntaministeri Henna Virkkuselle. Työryhmän ehdotukset sisältävät Autokoululiiton mielestä monia hyviä kehitysehdotuksia, kuten nykyaikaisten opetusmenetelmien sekä yksilöllisesti räätälöidyn opetustavan mahdollistamisen.

"Lisäksi on hienoa huomata, että työryhmä ehdottaa mahdollisten muutosten toteuttamista vasta seuraavalla hallituskaudella. Jossain vaiheessa muutoksia oltiin tekemässä nopealla aikataululla ilman perusteellista harkintaa, mikä ei ole vastuullista kuljettajaopetuksen kehittämistä", sanoo Suomen Autokoululiiton toimitusjohtaja Ari Heinilä.

"Liikenneturvallisuus on kuljettajaopetuksen perimmäinen tavoite. Alle kahden vuoden aikajänteellä ei ole mahdollista tarkastella opetusjärjestelmän muutosten vaikutusta liikenneturvallisuuteen",  Heinilä jatkaa.

Monivaiheisuus on toimiva eurooppalainen malli

Autokoululiitto on kuitenkin huolissaan työryhmän ehdotuksesta muuttaa suomalainen ajo-opetus takaisin yksivaiheiseksi.

"Suomi on ollut edelläkävijä monessa henkilöautojen kuljettajaopetukseen liittyvässä asiassa, myös monivaiheisessa opetuksessa. Monivaiheisen kuljettajaopetuksen hyödyt nuorten kuljettajien turvallisuudelle ovat kiistattomat, joten Suomen kaltaista mallia kohti ollaan siirtymässä muualla Euroopassa. Olisi erikoinen päätös lähteä Suomessa nyt täysin toiseen suuntaan", Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi sanoo.

Suomessa siirryttiin kaksivaiheiseen kuljettajaopetukseen 1990-luvun vaihteessa. Uudistusta seuranneiden 5-7 vuoden aikana uusien nuorten kuljettajien vakavat liikenneonnettomuudet puoliintuivat verrattuna kuljettajiin, jotka eivät olleet käyneet läpi kaksivaiheista ajo-opetusta. Myös kortin suorittamisen jälkeistä riskialtista kautta saatiin lyhennettyä kuudesta vuodesta kolmeen vuoteen. Turvallista ja sujuvaa ajotaitoa ei opita hetkessä. Siksi on järkevää jakaa opetus pidemmälle ajalle ja eri vaiheisiin. Tutkimustieto pidemmän oppimiskauden myönteisistä vaikutuksista liikenneturvallisuuteen on kiistatonta.

"Pahimmillaan siirtyminen takaisin yksivaiheisuuteen tarkoittaisi paluuta neljännesvuosisata taaksepäin, jolloin nuorten kuljettajien kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia sattui jopa nelinkertainen määrä nykyiseen verrattuna. Sellaista kehitystä tuskin kukaan haluaa", Jarmo Jokilampi päättää.

http://www.autokoululiitto.fi/Uutiset/Ajankohtaista

Siili

Quote from: Saippuakupla on 26.04.2014, 18:18:17
QuoteMonivaiheinen ajo-opetus säilytettävä

Suomen Autokoululiitto haluaa muistuttaa monivaiheisen kuljettajaopetuksen kiistattomista hyödyistä liikenneturvallisuudelle.
...


"Pahimmillaan siirtyminen takaisin yksivaiheisuuteen tarkoittaisi paluuta neljännesvuosisata taaksepäin, jolloin nuorten kuljettajien kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia sattui jopa nelinkertainen määrä nykyiseen verrattuna. Sellaista kehitystä tuskin kukaan haluaa", Jarmo Jokilampi päättää.

http://www.autokoululiitto.fi/Uutiset/Ajankohtaista

Edesvastuutonta pelottelua.  Kuolemaan johtavien liikenneonnettomuuksien väheneminen on lukuisten asioiden summa.  Onko mitään perusteluja väittää, että ajo-opetuksen monivaiheisuudella on vaikutusta tähän vähenemiseen edes yksinumeroisen prosenttiosuuden verran?

Kyllä autokoululiitto tässä ajattelee todennäköisesti vain ja ainoastaan autokoulujen omistajien lompakkoa.

ikuturso

Quote from: Siili on 26.04.2014, 18:39:31
Quote from: Saippuakupla on 26.04.2014, 18:18:17
QuoteMonivaiheinen ajo-opetus säilytettävä

Suomen Autokoululiitto haluaa muistuttaa monivaiheisen kuljettajaopetuksen kiistattomista hyödyistä liikenneturvallisuudelle.
...


"Pahimmillaan siirtyminen takaisin yksivaiheisuuteen tarkoittaisi paluuta neljännesvuosisata taaksepäin, jolloin nuorten kuljettajien kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia sattui jopa nelinkertainen määrä nykyiseen verrattuna. Sellaista kehitystä tuskin kukaan haluaa", Jarmo Jokilampi päättää.

http://www.autokoululiitto.fi/Uutiset/Ajankohtaista

Edesvastuutonta pelottelua.  Kuolemaan johtavien liikenneonnettomuuksien väheneminen on lukuisten asioiden summa.  Onko mitään perusteluja väittää, että ajo-opetuksen monivaiheisuudella on vaikutusta tähän vähenemiseen edes yksinumeroisen prosenttiosuuden verran?

Kyllä autokoululiitto tässä ajattelee todennäköisesti vain ja ainoastaan autokoulujen omistajien lompakkoa.

Kun edellistä lakimuutosta tehtiin liittyen opetuslupakoulutuksen lobatun kiristyksen poistoon, sama mies kertoi totuuksia ilman mitään perusteita. Tuhannet ihmiset olivat vastanneet kyselyyn, kun vastauksia oli muutama kymmenen oppilasta ja satakunta vanhempaa.

Mutta totta kai liiton mies pitää omiensa puolta. Siitä sille maksetaan. Lähinnä ihmettelen miksi näitä asioita kysytään ajo-opetusfirmojen edunvalvojalta. Vähän sama kun kysyisi teurastamoliitolta onko liha terveellistä ja pitääkö sitä syödä paljon.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

EL SID

#532
Ensin ehdotetaann parannusta:

Quote from: Saippuakupla on 25.04.2014, 15:31:44


Työryhmä esittää, että B-ajokortin kuljettajaopetuksen aloittamisikä alennettaisiin 16 vuoteen. Monivaiheisen opetusjärjestelmän sijasta tulisi siirtyä yksivaiheiseen opetusjärjestelmään.


Sitten kansaa rahastavasta systeemistä hyötyvien etujärjestö jyrähtää:

Quote from: Saippuakupla on 26.04.2014, 18:18:17
QuoteMonivaiheinen ajo-opetus säilytettävä



http://www.autokoululiitto.fi/Uutiset/Ajankohtaista

ja Suomen tsaarinaikainen virkamieskunta pomppaa puolustamaan etujärjestöjen etua kansan etua vastaan:

QuoteLisäksi ajokorttijärjestelmää halutaan selkeyttää luopumalla erillisestä lyhytaikaisesta ajokortista. B-luokan ajokortti annettaisiin heti 15 vuodeksi sillä ehdolla, että kortin saaja suorittaa harjoitteluvaiheen ja osallistuu syventävän vaiheen opetukseen määräajassa. Määräaika olisi sama kuin nykyisen lyhytaikaisen ajokortin voimassaoloaika eli kaksi vuotta.

ja luonnollisesti virkamiehet päättävät myös että systeemiä muutetaan siten, että se hyödyntää juuri tämän organisaation virkamieskuntaa:

QuoteEsitys toisi ministeriön mukaan merkittäviä säästöjä. Poliisi käyttää ajokorttien ja lupien myöntämiseen 100-130 henkilötyövuotta. Trafin arvioidaan pystyvän hoitamaan saman tehtävän 10-15 henkilötyövuodella. Tällä olisi vaikutusta lupien ja korttien hintoihin.


On tämä saa*ana koko maa vielä täysi Venäjä. Kuka helvetti on se virkamies siellä Tsaarinaikaisessa trafissa tekee tuota tuhotyötä jolla lypsetään tavallista kansaa?

Sehän selvää, ettei suomalaisesta politikosta ole lopettamaa virkamieskunnan suosimaa riistoa ja byrokratiaa, vaan  Suomi jatkaa edelleenkin, ainoana Euroopan maana, turhaakin turhempaa rahastusta, eli kaksiosaista ajoopetussysteemin ylläpitoa.  Kuka trafin virkamies on viimeksi käynyt autokoululiiton edustajien kanssa samoissa bileissä?

Nuivake

#533
Samaan aikaan Venäjällä ajokortin saa aina se, joka sen tarvitsee.
Tuntiakaan ei tarvitse autokouluissa ja ratin takana opettajan vieressä viettää. Siellä sen saa maksamalla symboolisen summan. Koskee myös "ammattiajokortteja" eli raskasta kalustoa, mukaan lukien bussit. Meillä on tolkuttomat koulutukset ja maksut näissä. Lisäksi jokavuotinen, pakollinen ja tietenkin maksullinen, 7.5h "ylläpito" koulutus.
Sitten sieltä tullaan tänne ja ollaan yhtäkkiä liikenteessä "tasa-arvoisia". Muumi Mitä Muumia.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

EL SID

Quote from: Maailmanmies on 24.07.2014, 19:47:57
Quote from: JJohannes on 24.07.2014, 18:26:47
Quote from: Maailmanmies on 24.07.2014, 18:00:41
Quote from: Alkuasukas on 24.07.2014, 15:27:45
7 henkeä, kaikilla kivat liksat niin siihen palaa 700 000€. Tietty osa edustamiseen, autoihin, toimitiloihin...
Pojat viettivät muutaman vuoden makeaa elämää sijoittajien rahoilla. Tarjan antama satatonnia oli sekin kiva lisä.

Tämä on muutenkin pelin henki tänä päivänä. Rahaa ei ansaita ja bisnestä ei kasvateta myymällä jotain, vaan hankkimalla sijoituksia ja avustuksia. ---

Samoin noista pikavippifirmoista on kerrottu, että niitä pyörittävät  tyypit joilla on satojen tonnien velat niskassaan edellisistä pieleen menneistä bisneksistä mutta aina kun perustaa uuden firman niin voi elää pari vuotta "toimitusjohtajana" toimitusjohtajan palkalla ja eduilla.


Sukua tälle on start-upin myyminen vaikka se olisi ihan onnistunutkin. Mikään ei kasva isoksi, mikään ei oikeastaan tuota mitään, päämäärä on rikastua nopeasti. Perheyrittäjyys ja pitkäjänteinen omistajuus on poljettu maanrakoon.

Suomi on täynnä huuhaabisnestä, liiketoimintaa josta ei hyödy kukaan ja joka on olemassa pelkästään koska joku hölmö laki näin määrää.

-Yksityinen parkkibisnes
-Pikavippifirmat
-Katsastus (kyllä, nykymuodossaan vuotuinen katsastus on pelkästään rahastusta)
-jne.

Ajokortin kakkososan suoritus....

Nuivake

Quote from: EL SID on 24.07.2014, 20:10:02

Ajokortin kakkososan suoritus....

No entäs tämä "ammattiajokortin" ylläpito sitten?
Voi elämä, sehän se vasta sitä todellista rahastusta vasta onkin!
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

JEE

Quote from: Nuivake on 24.07.2014, 20:22:39

No entäs tämä "ammattiajokortin" ylläpito sitten?
Voi elämä, sehän se vasta sitä todellista rahastusta vasta onkin!
Kyllä! Terveisin jo noin viisitoista vuotta sitten ikuisesti entinen rekkakuski!

Kari Kinnunen

Eikös EU ole sillai tasa-arvoinen ja kaikki yhtä hyviä.

Kyllähän silloin suomalaisenkin kuljettajan ammattipätevyydeksi tulisi kelvata Bulgariasta torilta ostettu kuponki. Eiköstä vain.

Taikakaulin

QuotePoliisikansanedustaja ehdottaa: Mopoautot korvattava pienillä henkilöautoilla

Suomen teillä päristelee noin 8 000 mopoautoa. Vaikka mopoautojen määrä ei ole suuri, niiden liikennevahingot ovat nelinkertaisia mopoihin ja kolminkertaisia henkilöautoihin verrattuna. Myös henkilövahinkoja sattuu enemmän ja vakuutusmaksut ovat nousussa.

- Mopoauto-onnettomuudet ovat vammauttaneet sekä nuoria että vanhempia ihmisiä. Onnettomuuksissa on sattunut myös kuolemantapauksia. Mopoauton rakenne on hento ja turvatekniikka puutteellinen. Jostakin syystä mopoautoilijat myös helposti laiminlyövät turvavyön käyttämisen, perussuomalaisten kansanedustaja Mika Raatikainen ihmettelee.

Raatikainen esittää turvallisuuden parantamiseksi Tekniikan maailma -lehden artikkelissa esiteltyä ehdotusta, jossa mopoautojen vaihtoehdoksi sallittaisiin normaali, tietyt maksimimitat ja -massat täyttävä, nykyaikaisesti turvavarusteltu henkilöauto, johon asennettaisiin nopeudenrajoitin.

- Autoveron maksamalla rajoittimen voisi poistaa, ja nuori pääsisi heti B-luokan ajokortin saatuaan jatkamaan ajoa oikealla, turvallisella autolla, mihin olisi jo tottunut. Nykyiset pienet turvavarustellut henkilöautot maksavat jopa vähemmän kuin mopoautot, asiasta kirjallisen kysymyksen jättänyt Raatikainen ehdottaa.

http://uutiset.perussuomalaiset.fi/raatikainen-mopoautot-korvattava-pienilla-henkiloautoilla/

Ihan hyvä esitys mopoautoilijoiden turvallisuuden kannalta, mutta tämän lisäksi pitäisi ehdottomasti sallia 60 km/h nopeudet. Mikään ei aiheuta enemmän ketutusta ja rattiraivoa liikenteessä kuin mopoautot. Niitä ei pääse ohittamaan turvallisesti ja niitä alkaa olla ihan liikaa liikenteessä. 60 km/h nopeuksilla taajamissa kenenkään ei tarvitsisi ohitella niitä, eikä kukaan kuolisi.
Lahjoita suomalaisen kulttuurin säilymiseen - https://www.luonnonperintosaatio.fi

"Tarjoamme ainoana valtakunnallisena tahona suoran kanavan luonnonsuojeluun.
Kaikki lahjoitukset käytetään alueiden ostoon, suojeluprosessiin ja syntyneiden luonnonsuojelualueiden vaalimiseen."

mmm

Näinköhän muutos poistaa korvien välissä olevia vikoja. Tietty kun sieltä sieltä kolmion takaa kurvataan rekan eteen, niin kuutio ei välttämättä ole yhtä tiivis kuin mopoautolla.
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.