News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2011-09-21 ESS: Hirvisaari lakkauttaisi Ylen

Started by NuivaMikko, 21.09.2011, 09:59:07

Previous topic - Next topic

Ruckafella

Quote from: Whomanoid on 21.09.2011, 18:00:16
Quote from: elven archer on 21.09.2011, 17:21:36
radion puheohjelmien löytyy kaupallisia vaihtoehtoja

Kovia väitteitä. Mainitse joku kaupallinen radioasema, joka voisi korvata edes promillen pelkästään YLE Puhe -radiokanavan ohjelmistosta?

YLE Puhetta tulee kuunneltua todella paljon autossa, kun joudun työn puolesta matkustelemaan paljon. Asiaohjelmia tykkään kuunnella, ja YLE Mondo on suosikkikanavani, mutta valitettavasti se ei kuulu kuin pienessä osassa Suomea, joten Puhe on toinen vaihtoehto.

Jotkut Puheen ohjelmista ovat häikäilemättömän poliittisia, ja niissä esitetään tyypillisesti vasemmistolaisia mielipiteitä faktoina. Esim. Tampereen yliopiston professori Mikko Lehtosen haastattelu pari viikkoa sitten:

http://areena.yle.fi/player/index.php?clip=1315575569162&language=fi

Merkel, Cameron ja Sarkozy ovat osaltaan vastuussa Utöyan surmasta, koska se ovat monikulttuurisuuden kritiikillään luoneet ilmapiirin, jossa... jotkut luulevat, että monikulttuurin kritiikki on sallittua...??

Lehtosta kauhistuttaa Halla-ahon ihmisvihamieliset tekstit, eikä politiikoilla ehkä ole käsitystä miten hurjia juttuja hänen blogissansa on, eikä hänen näkemyksiään tule sietää.

Tehostuva rajavalvonta on todella paha juttu.

Miten voisimme suitsia ihmisten muuttoliikkeen, koska raha kiertää, tavarat liikkuvat ja syömme appelsiineja ja banaaneja...

Tämä haastattelu oli ihan puhdasta propagandaa, jonka journalistinen arvo oli 0. Asiaa pahensi se, että toimittaja oli täysin oikeauskoinen ja kritiikitön, YLE:n tapaan. Tämän kaltaista journalismia on YLE:llä aivan liikaa, eikä yksi Enbuske paljoa pelasta. En edes kaipaisi mitään maahanmuuttokriittistä tms. mediaa, mutta olisi edes se puolipakollisilla (toistaiseksi) maksuilla rahoitettava suhteellisen objektiivinen!

Joutaisi lopetettavaksi siis myös ihailemasi YLE Puhe muun laitoksen mukana. Tämän voisi korvata esim. BBC:n ja NPR:n, miksei myös vaikka Al Jazeeran uutisilla. Joku voitaisiin kyllä palkata suomentamaan ne, että kaikille aukenisi.

desperaato

Meedioitten itsekritiikki koki pahan kolauksen, kun Hirvisaari kirjoitti asian niin kuin se on.

–Demokraattisesti vaaleilla valituilla kansanedustajilla on vastassaan röyhkeä, ylimielinen ja valehteleva roskajoukko. Heitä ei ole vaaleissa valittu. He eivät kunnioita ketään – sen tähden en itsekään arvosta heitä pennin vertaa, Hirvisaari kirjoittaa.

Pitkään olen ihmetellyt mistä "journalistit" tulevat?

MW

Quote from: Kokoliha on 21.09.2011, 23:29:00
Samoin. Kannatan Hirvisaarta. Se, että Ylellä etenkin A2 ja Salla Paajanen kykenevät laadukkaseen ja neutraaliin journalismiin, ei korvaa esim. Yle1:n suoltamaa propagandaa rotutohtori -nimittelyineen. Vastenmielisimmillään propagandaa kohdistetaan myös lapsiin:
http://hommaforum.org/index.php/topic,26057.msg356600.html#msg356600

Minimissään monikultturismin edistäminen on välittömästi saatava pois Ylen lakisääteisistä tehtävistä.

Jotain on YLE:lle tehtävä. Kiukuttaa osallistua poliittis-uskonnollisen monikulttuuri-ideologian rahoittamiseen lakisääteisesti. Ketkä monikulttuuria haluavat, he sen rahoittakoon.

Ei istu yleisradion alkuperäiseen toiminta-ajatukseen mitenkään.

Koska tuo monikulttuurin käärme on uitettu lakiin YLE:n toiminnasta?

En huomannut koskaan lupamaksulaskun kylkiäisenä tiedotetta siitä, että nyt ollaan lähdetty ajamaan ihan uusia agendoja. Reporadio sentään oli tuttu vihollinen.

MoonShine

YLE on koko historiansa aikana ollut yhden totuuden ja vallan äänitorvi, jonka ainoa tarkoitus on ollut sensuroida kaikki 'väärästä ajattelusta' syntyneet mielipiteet.

Ehkä viimeinkin on tullut aika ajaa alas yksi Kekkoslovakian muinaisjäänteistä, tai ainakin tuulettaa reippaalla läpivedolla ja väen vaihdolla.
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Forumin yksityisviestit ovat edelleen moderoimattomia.

jormaKoo

Quote from: Tuumaaja on 21.09.2011, 23:29:09
Ideahan YLEssä on se, että se ei ole mainosrahoitettu eikä siten voi kyseenalaistaa sen sidoksia mihinkään taloudellisiin tahoihin tai toimijoihin. Jos julkinen rahoitus viedään, YLE varmasti selviäisi mainosrahoituksella - mutta se ei enää olisi julkinen yleisradio.
Nykyisellä ohjelmistolla YLE kerää jopa 45% katseluajasta.
http://www.finnpanel.fi/tulokset/tv/vuosi/share/viimeisin/

Toimintaa tehostamalla, suuresta makkomaksajien katselujoukosta löytyisi varmasti sen verran vapaaehtoisia maksajia, joiden avulla toimintaa voisi pyörittää, kunhan sitä toimintaa tehtäisiin tehokkaammin.
Italian sisäministeri Roberto Maroni vetosi kollegoihinsa tänään Brysselissä sanoin "meitä ei voi jättää yksin, tämä on koko Euroopan ja koko maailman ongelma". Hän puhui jopa 1,5 miljoonan pakolaisen uhasta.
...
- Lukuja on kaikenlaisia, Thors kommentoi

Jepulis

Quote from: Mika.H on 21.09.2011, 23:07:24
Quote from: ttw on 21.09.2011, 23:05:50
Tuosta puuttui vaihtoehto, että maksukortin taakse tv-luvan maksaneet jolloin ei haittaa vaikka olisi telkku eikä lupaa. Ne maksaisi ketkä katsoo ylen kanavia. 

Oikeudenmukaisin vaihtoehto. Ylivoimaisesti.

Kannatan. Se vähentäia Ylen tuloja mutta siinä Yle joutuisi miettimään toimintansa perusteita myös tilaajiensa kannalta. Laadun paratessa tulot jopa kasvaisivat. Heidän nykymuotoisesta palvelustaan voitaisiin tosin helposti karsia turhia rönsyjä, vaikka jätetään jopa mokutus&propagandaosasto käsittelemättä. Ymmärrän, että vielä löytyy Yleä puolueettomana pitäviä katsojia, joten uutistoimintaa tuskin lakkautetaan mutta henkilökohtaisesti en jäisi heidän uutisvirtaansa kaipaamaan ollenkaan. Se kuulostaa rajattujen valtaapitävien piirien puhetorvelta päivä päivältä enemmän.

Radion rahoitus voisi olla televisiosta irrotettu budjettirahoitus nykyisestä voimakkaasti karsittuna. Sensijasta voitaisiin antaa aloitustukea yksityisille radioille erilaisten näkemysten varmistamiseksi eetteriin. Tuki voisi olla lyhytaikaista, jonka jälkeen yhteiskunta irrottautuisi paikallisesta propagandastaan. Ylen paikallistoimitukset voisi sittemmin vaikka poistaa ja muutamia muita kanavia yhdistää. Voitaisiin yhteiskunnalle ilmaiseksi helpottaa myös radioiden gramex maksuja lakisääteisesti erilaisin huojennustoimin, joka antaisi pysyvää kasvupohjaa yksityiselle radiotoiminnalle mutta toisaalta yhteiskunnalle lainsäätämisen kuluilla. Ulkomaiset syndikaatit tosiasiallisena kärsijänä ei pahemmin hetkauttaisi ja kotimaisia tahoja voisi hyvittää jotain muuta tietä tarvittaessa. Kokonaisuus olisi yhteiskunnalle taloudellinen sekä tiedotuksellisesti nykyistä laadukkaampi.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

MoonShine

Quote from: desperaato on 21.09.2011, 23:41:10
Pitkään olen ihmetellyt mistä "journalistit" tulevat?

Tampereen 'Punayliopisto' on ollut melkoisen tuottelias tällä saralla.
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

MW

Quote from: hattiwatti on 21.09.2011, 23:36:13
http://www.soininvaara.fi/2011/09/21/lehdisto-voisi-rauhoittua-halla-ahosta/

Laitetaan tämä nyt tännekkin, mikä todistaa mainiosti mitä mieltä voidaan olla toimittajien moraalista. Ihan samaa kuin Jameskin on sanonut.

OT: Odekin tajuaa, että tällä prässillä Hallis on Suomen Keisari Jumalan armosta kahdessakymmenessä vuodessa.

Kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta, ja meikäläiset ovat aina tykänneet kannustaa altavastaajaa.

kekkeruusi

En ota kantaa siihen, tarvitaanko Ylen kaltaista laitosta, vaikkakin itse en sillä mitään tee. Esittäisin vain selkeän vaihtoehdon miten se pitäisi rahoittaa kaikille tasapuolisella tavalla:

1) TV-lupamaksu maksetaan kuten ennenkin

2) ilmaiset kanavat korttisalaukselle ja Yle toimittaa kortin jokaiselle luvan maksaneelle.

3) Maksu-TV-kanavat velvoitetaan lailla edellyttämään voimassaolevaa tv-lupaa paketin ostajalta (siis käyttäjältä)

4) Tv-lupaa tai maksutv-pakettia irtisanottaessa pitää toimittaa kortti takaisin tai muuten kunnon sanktiomaksu.

=> Luvaton katselu loppuu ja vain ne maksavat jotka sitä taikalaatikkoa katselevat.

Jäljelle jää vain maksun suhteuttaminen talouskohtaisesti ja mahdollisesti tulokohtaisesti, jos näille tarvetta on. Se on toki sitten erillinen päätettävä asia.

MoonShine

OT: Odekin tajuaa, että tällä prässillä Hallis on Suomen Keisari Jumalan armosta kahdessakymmenessä vuodessa.

Tajuaa, koska puutarhatonttumaisessa olomuodossa piileekin varsin terävä-älyinen tilastotieteilijä, jolle ajattelu ei ole yhtä vierasta kuin yleensä Vihreässä liikkeessä.

Soininvaara itsestään; Tilastotieteilijä on siis henkilö, joka analysoi empiirisiä aineistoja tilastollisen mallin avulla. Siinä käytetään matemaattisia apuvälineitä, mutta ainakaan minulle tilastotiede ei ole matematiikkaa vaan päättelytaitoa.

http://www.soininvaara.fi/2008/02/19/tilastotieteilija-ihmettelee/

Farrow

Quote from: Eugen235 on 21.09.2011, 23:32:43

sori nyt tajusin.

Sähän olet Ylen ulkoisen tiedotuksen tiedotuspäällikkö (palkka 7500 euroa / kk)

Quote from: Farrow on 21.09.2011, 23:22:23
Quote from: Jepulis on 21.09.2011, 23:08:06
Quote from: Asta Tuominen on 21.09.2011, 22:18:53

YLEn kohdalla maksat jostakin, mistä et millään ilveellä haluaisi maksaa: omien arvojesi halventamisesta ja jyräämisestä. Maksat, että YLEn koneiston palkkaamat henkilöt saavat haukkua sinua vaikka tyhmäksi, etkä voi sille mitään.
Siinäpä se. Ei tunnu hyvältä jos joka päivä esitetään radiossa ja televisiossa vain ohjelmia, jotka joko loukkaa arvojasi tai halveksii kuulijaansa. Olen harkinnut televisiomaksusta luopumista mutta vaivannäön takia en ole siihen toistaiseksi ryhtynyt. Pitäisi ehkä tehdä tämä mielenosoitus vielä kun kerkeää. Tokihan se on samalla vapaamatkustamista ja sitäkautta kyllä epämoraalista. Minä katson televisiota jonkun verran, joten kyllä minun kuuluisi maksaa pidin ohjelmasta tai en.

Joka päivä? Annatko esimerkkejä?
Siis joka päivä, ja VAIN. Hmm... :roll:

En ole, ja itsehän tuolla aiemmin jo kommentoin että totaaliremontti tarvitaan, neutralisointiakin varmasti yms. (siis Ylellä).

Mutta kätevästi jätit vastaamatta kysymyksiini.
Joka päivä ja vain..?  :roll:
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

ttw

Tuon ylen muuttaminen maksukanavaksi ei olisi edes mitenkään suuri muutos. Kortti postiin niille, jotka ovat yle-paketin ostanut ja vaihtoehdo myös iptv-asiakkaille. Saahan nykyisinkin suht hyvän valikoiman eri kanavapaketteja ja vaikka erikseen valittua yksittäinkin noita maksukanavia. Nykyinen systeemi on typerä jos maksaa ja saa vastineeksi 5-10% sellaista ohjelmaa mitä voi katsoa hakkaamatta päätä seinään.

Odelle pisteet kun otti esiin tuon ylen propagandan ja keksityt uutiset.
Uutisia naapurista-> http://rahmispossu.net

Farrow

Quote from: Tuumaaja on 21.09.2011, 23:36:24
Quote from: Johannes Krauser II on 21.09.2011, 23:33:13
Omasta mielestäni olisi hyvä että kotimaista kulttuuria ja kansan kulttuuritarjontaa vaalittaisiin muutenkin kuin mainostulojen perässä. Sopii verrata mainoskanavilla pyöriviä elokuvia Ylen kanavilla pyöriviin niin luulisi tajuavan helpoiten eron.

Hyvin sanottu. Luulen, että koko maan TV-ala oli aika suppea ilman YLEä. Monen kotimaan kielellä puhutun ohjelman lopputeksteissä lukee YLE.

Komppaan teitä.
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

Tuumaaja

Quote from: kekkeruusi on 21.09.2011, 23:45:23
En ota kantaa siihen, tarvitaanko Ylen kaltaista laitosta, vaikkakin itse en sillä mitään tee. Esittäisin vain selkeän vaihtoehdon miten se pitäisi rahoittaa kaikille tasapuolisella tavalla:

2) ilmaiset kanavat korttisalaukselle ja Yle toimittaa kortin jokaiselle luvan maksaneelle.

3) Maksu-TV-kanavat velvoitetaan lailla edellyttämään voimassaolevaa tv-lupaa paketin ostajalta (siis käyttäjältä)

4) Tv-lupaa tai maksutv-pakettia irtisanottaessa pitää toimittaa kortti takaisin tai muuten kunnon sanktiomaksu.

=> Luvaton katselu loppuu ja vain ne maksavat jotka sitä taikalaatikkoa katselevat.

Jäljelle jää vain maksun suhteuttaminen talouskohtaisesti ja mahdollisesti tulokohtaisesti, jos näille tarvetta on. Se on toki sitten erillinen päätettävä asia.

Mun mielestä rahoitustapa on olennaisesti yhteydessä YLEn asemaan julkisena laitoksena ja palveluntuottajana eikä näitä voi käsitellä erikseen. Toiset rahoitustavat johtavat siihen, ettei nykyinen asema toteutuisi tai se tulisi järjesttömän kalliiksi valtion budjetille / tv-maksunmaksajille.

Suvaitsija

Jyrähtääkö Soini nyt, kun median roskaväki seuraavan kerran inttää vastausta tähänkin? Taas hajottamisen makua ilmassa. Samaa mieltä olen Hirvisaaren kanssa tässä kirjoituksessa.
"Turvapaikanhakijat ovat paikallisesti merkittävä tulonlähde. Laitoksen vuosibudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa."
-Vastaanottokeskus

"Joidenkin maahanmuuttajaryhmien kohdalla työttömyys on huomattavasti muita
ryhmiä korkeammalla tasolla. Tämä on sekä haaste että mahdollisuus."
-Helsingin tila ja kehitys 2013

desperaato

Quote from: Farrow on 21.09.2011, 23:54:14
Quote from: Tuumaaja on 21.09.2011, 23:36:24
Quote from: Johannes Krauser II on 21.09.2011, 23:33:13
Omasta mielestäni olisi hyvä että kotimaista kulttuuria ja kansan kulttuuritarjontaa vaalittaisiin muutenkin kuin mainostulojen perässä. Sopii verrata mainoskanavilla pyöriviä elokuvia Ylen kanavilla pyöriviin niin luulisi tajuavan helpoiten eron.

Hyvin sanottu. Luulen, että koko maan TV-ala oli aika suppea ilman YLEä. Monen kotimaan kielellä puhutun ohjelman lopputeksteissä lukee YLE.

Komppaan teitä.

Tykkää.

kekkeruusi

Quote from: Tuumaaja on 21.09.2011, 23:55:35
Quote from: kekkeruusi on 21.09.2011, 23:45:23

Mun mielestä rahoitustapa on olennaisesti yhteydessä YLEn asemaan julkisena laitoksena ja palveluntuottajana eikä näitä voi käsitellä erikseen. Toiset rahoitustavat johtavat siihen, ettei nykyinen asema toteutuisi tai se tulisi järjesttömän kalliiksi valtion budjetille / tv-maksunmaksajille.
No, mikä tuossa esittämässäni sitten mielestäsi on väärin? Yhtä paljonhan sillä tavalla pitäisi lupamaksuja Ylelle kertyä, mutta salakatselu loppuisi ja toisaalta niiden ei tarvitsisi maksaa, jotka tv:tä eivät katso.

pigeon

Quote from: Suvaitsija on 21.09.2011, 23:57:00
Jyrähtääkö Soini nyt, kun median roskaväki seuraavan kerran inttää vastausta tähänkin? Taas hajottamisen makua ilmassa. Samaa mieltä olen Hirvisaaren kanssa tässä kirjoituksessa.

Soinia käy sääliksi kun hän ei kovin innokkaasti tunnu haluavan maahanmuuttokriittisiä puolustaa vaan hänelle he ovat kuin perheen huonostikäyttäytyvät lapset, joita joutuu häpeämään. Tuomitsevat lausunnot lähtevät turhan vikkelästi kun media hiillostaa.
En tiedä, miten hän laskelmoi, mutta ehkä hänen tulisi oivaltaa, että "jytkyn" takana on paljon porukka, joille Soini ja perussuomalaisuus lakkaa olemasta mitään juuri sinä päivänä kun sen maahanmuuttokriittinen osa savustetaan sivuraiteelle.
"Pessimisti on ihminen joka valitsee kahdesta pahasta molemmat."

Myriad

Quote from: Ystävä on 21.09.2011, 22:19:17
Quote from: vellihousu on 21.09.2011, 22:12:23
Vittu tuota Ruohonen-Leadneria. :facepalm: :facepalm:
Ihan hyvä täti se on. Tuo mieleen rehtorin, joka paimentaa mullikoivaa opettajalaumaa. Esimerkiksi kun Hirvisaari päästi ilmoille niinkin ylevän ajatelman, että sana "persu" on loukkaavuudeltaan rinnastettavissa sanoihin "jutku" ja "nekru", ja Usari yritti tehdä siitä kohun, niin Ruohonen-Lerner sammutti palon toteamalla, että koko aihe on "jonnin joutava".

Asiaa puitiin tänään YLEn pyöreässä pöydässä.Varoituksen sanana tosin, mukana keskustelussa tunnetut p*rsujen ystävät Stiller & Hazard. Järjen ääntä tuo onneksi Markku Kuisma.

Itse myös koen, että ilmaisua käytetään varsinkin mediassa hyvin halventavassa kontektissa. Tietenkään se ei ole aivan yhtä ladattu termi kuin nuo muut mutta aivan aiheesta on tässä nostettu kissa pöydälle.

Ryhmä keskustelee myös suomalaisten tekemistä kunniamurhista..
"Sanat voivat hakata paskat pihalle mistä tahansa." -Bukowski

kaivanto

Eugen235

et kysynyt multa mitään. en vastaa muiden esittämien vastausten pohjalta esitettyihin kysymyksiin.

Kommentoin vain siltä osin että vaikutat Ylen ulkoisen tiedotuksen tiedotuspäälliköltä. (mikä sinänsä on oli huono vitsi koska kyseinen tiedotuspäällikkö on sellainen henkilö ettei hänellä ole minkäänlaista kiinnostusta tai tarvetta vastailla Yleen kohdistettuun kritiikkiin.)

Quote from: Farrow on 21.09.2011, 23:51:44
Quote from: Eugen235 on 21.09.2011, 23:32:43

sori nyt tajusin.

Sähän olet Ylen ulkoisen tiedotuksen tiedotuspäällikkö (palkka 7500 euroa / kk)

Quote from: Farrow on 21.09.2011, 23:22:23
Quote from: Jepulis on 21.09.2011, 23:08:06
Quote from: Asta Tuominen on 21.09.2011, 22:18:53

YLEn kohdalla maksat jostakin, mistä et millään ilveellä haluaisi maksaa: omien arvojesi halventamisesta ja jyräämisestä. Maksat, että YLEn koneiston palkkaamat henkilöt saavat haukkua sinua vaikka tyhmäksi, etkä voi sille mitään.
Siinäpä se. Ei tunnu hyvältä jos joka päivä esitetään radiossa ja televisiossa vain ohjelmia, jotka joko loukkaa arvojasi tai halveksii kuulijaansa. Olen harkinnut televisiomaksusta luopumista mutta vaivannäön takia en ole siihen toistaiseksi ryhtynyt. Pitäisi ehkä tehdä tämä mielenosoitus vielä kun kerkeää. Tokihan se on samalla vapaamatkustamista ja sitäkautta kyllä epämoraalista. Minä katson televisiota jonkun verran, joten kyllä minun kuuluisi maksaa pidin ohjelmasta tai en.

Joka päivä? Annatko esimerkkejä?
Siis joka päivä, ja VAIN. Hmm... :roll:

En ole, ja itsehän tuolla aiemmin jo kommentoin että totaaliremontti tarvitaan, neutralisointiakin varmasti yms. (siis Ylellä).

Mutta kätevästi jätit vastaamatta kysymyksiini.
Joka päivä ja vain..?  :roll:

Farrow

Katos, se et ollutkaan sinä jonka viestiä alunperin kommentoin. Jep, unohda siis. :)

cassius ali

Quote from: Whomanoid on 21.09.2011, 10:23:22
Olen eri mieltä Hirvisaaren kanssa. Kaikista ongelmistaan huolimatta Yleisradio on hieno ja arvokas institutio ja maksan televisiomaksuni mielelläni. Yleisradiota on aina mahdollista kehittää. Jos YLEä ei ole, olemme kaupallisten paskansuoltajien ihmisiä tyhmistävän ohjelmapolitiikan armoilla.

Paljolti sama mieltä.

No hieno ja arvokas ? Mitähän sekin sitte tarkoittaa. Politisoitunut on kyllä liikaa ja varsinkin takavuosina oli vasureiden pahassa koukussa ja varmaan politisoituminen näkyy vieläki, esim. persujen mollauksena. Mutta suuri plussa on kyllä monet hyvät asiaohjelmat ja dokumentit.

Eikä se politisoituminenkaan sinänsä välttämättä mikään huono juttu ole, mutta kaikki poliittiset näkemykset pitää päästä esiin ilman mitään yhdenpuolueen hegemonioita. Jos meillä on joku 9 puoluetta eduskunnassa ja vielä puolenkymmentä ulkopuolellakin niin kyllä niitten kaikkien sanomaa pitää näkyä jollain tavalla myös yleisradiossa.

Sillä yleis -käsite tarkoittaa yleistä, siis koko kansaa ja kaikkia sen ajatussuuntia, ei pelkästään demareita, kepulaisia eikä stalinistia.
ceterum censeo immigration esse delevit

Viinankylväjä

Quote from: Tuumaaja on 21.09.2011, 22:30:08
Valitse noista sitten :)

Miksi valita, kun voi ottaa ne kaikki?
Yksi ilmainen TV-kanava, ja radiokanavia voidaan myös karsia hieman. Ilmaispalveluiden rahoitus tulee budjetista ja osittain mainoksista/sponsoreista. Maksukortilla lisäkanavia.

Parasiittiö

Ei pitäisi lakkauttaa. Mutta pitäisi rahoittaa valtion budjetista normaaleilla veroilla kuten kaikki valtion projektit eikä typerällä maksulla. Ja säästön paikkoja pitäisi selvittää. Vähintään joitain kymmeniä miljoonia olisi kiva saada irti ensi alkuun.
Kansalaispalkka, perustulo tms. ois kiva.

Jääpää

Tiedättehän sellaisen asian kuin Aseenkantolupa? jokaiselle TV:n ostajalle pitää suorittaa tiukat psykologiset testit, TV:n numero pitää muistaa vaikka unissaan ja kait se nyt on selvää, että luvattoman TV:n kantamisesta seuraa maksimi rangaistus, vuosi bb-talossa ja perverseille, jotka psy.profiilin mukaan haluavat sinne,kymmentä vaille 19 Merisäätä ja Selkouutisia sata vuotta..POlitiikkaradiota jouni bacmannilla voidaan käyttää äärimmäisenä uhkauksena, noihin hörhöihinhä ei pienillä uhkauksilla...rankaisin juuri itseäni yhdellä bacmannilla, nettiin kirjoittelu kännissä, vaikkakin kännykällä,ansaitsee sen..Onneksi bacman@ tulee livenä viiveellä Raadio puheesta, ja kertoo  YLEn rahoituksesta..Äiti v..tu ! Miks mut synnytit!  ..no onneksi tää ei kestä ikuisuutta, vaikka tuntuu siltä.
 Asiaan,,.ei!! bacman on raiskannu mun yhden mielisoiton, Itkisinkö onnesta..onhan joku sellaine sossupossuleirinuotiollaliikahtaavainainoapihlajajollaälyäonlähteäpoissateenkaarirauhanturvajoukoista??? Onhan?
 Hei, sulkeet kiinni..
YLE on hyvä ja kannatettava asia, kunhan minä en joudu maksamaan TÄMÄN hetkisestä YLEstä MITÄÄN kautta senttiäkään, ja siinä sekunnissa, kun minulta VIEDÄÄN oIKEUS olla kantamatta nykyistä TV:ta, lakkaan antamasta myös joitain muitakin maksuja, joita voin maksaa veroina yleisen hyvän vuoksi.
Peukulla kirjoittava ääliö ei ole valmis maksamaan
mistään sellaisesta, mitä ei omista(TV!!!!) , eikä hyväksy.
Ymmärtää toki voi..mutta se on toisten asia, ja maksama! S..tna, mää autan varmasti aina reppanaa, mutta en reppanaa, joka saatuaan maarunsa täyteen, alkaa v..leen ja neuvoo seuraavan menun' raaka-aineet ja mistä mä ne haen,,
nih, vähä juoksee..ja käpyruutu ei juuri auta..kilju auttaa, mutta nyt väärä forum ja aika..
kestäkää!!
Niin minäkään en tee..
 PS: MW heitti  Reporadion....Kölveinä meinattiin selvitä paskan levittämisestä pelllolle talikkopelillä helpolla ja vietiin ratjo pellonreunaan (akku Philipsi) mölyään, Eino S. Revon tuutti miellettiin silloin paskatorveksi, eikä kai syyttä..mutta korville tuli taas, äijä veti turpaan ja syytti punahomeen levittämisestä pellolle..
 Tuleva Työmiäs oppi yhre asia, työ vapauttaa typeryyksistä.

pPS. 17 viestiä sillä välin, kun kirjoitin turhaa onlineria..
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

risto

Quote from: valkovuokko on 21.09.2011, 11:54:40
Mielestäni Yleä ei pidä kokonaan lakkauttaa, mutta sitä pitää supistaa hyvin rajusti, esim kaksi tv-kanavaa riittää mainiosti, samoin pari radiokanavaa.

Veit varpaat suustani. Tuohon tyyliin muistelen aihetta aiemminkin kommentoineeni. Laskeskelin tuolloin, että Ylellä on tällä hetkellä jopa kymmeniä radiokanavia, jos kaikki osa-aikaisetkin lasketaan.

Mikä muuten on esimerkiksi YleX:n tai X3m:n funktio?

Joskus on ehdotettu, että ylellä voisi olla kaksi tv-kanavaa, josta toinen lähettäisi silloin tällöin ruotsinkielistä ohjelmaa.

Kunhan eivät kajoa Yle Puheeseen. Puheen kuuntelu auton ratissa on erinomainen keino pysyä hereillä ja virkeänä. Radiokanavat nyt muutenkin lienevät monin verroin tv-kanavia halvempia.
"JH-a:n ei suurmoskeijalle oli niin pitkä ja perusteellinen, että tyhmimmät luulivat sen olevan kyllä." -Faidros.

Tuumaaja

Quote from: kekkeruusi on 22.09.2011, 00:02:29
Esittäisin vain selkeän vaihtoehdon miten se pitäisi rahoittaa kaikille tasapuolisella tavalla:

Quote from: kekkeruusi on 22.09.2011, 00:02:29
No, mikä tuossa esittämässäni sitten mielestäsi on väärin? Yhtä paljonhan sillä tavalla pitäisi lupamaksuja Ylelle kertyä, mutta salakatselu loppuisi ja toisaalta niiden ei tarvitsisi maksaa, jotka tv:tä eivät katso.
Ei esittämässäsi ole mitään väärää. Tarkoitin sitä, että rahoitusmallin esittämisen lisäksi otetaan aina kantaa myös YLEn asemaan.
1)   (sinun malli) Nykyinen Tv-lupamaksumalli, siten että teknisesti kaikki TV:n katsojat pakotetaan maksamaan maksu
Tämähän on oikeudenmukainen ja turvaa YLEn rahoituksen, mutta on myös kannanotto siihen, että YLEn rooli säilyy nykyisenlaisena.
2)   1 julkinen YLE kanava, muut maksullisia
Tämä malli toimisi varmasti myös yhden kanavan rahoituksen osalta, mutta muuttaisi YLEn roolia merkittävästi. Rahoitus riittäisi sen yhden kanavan pyörittämiseen, ei muuhun. Tämäkin kustannus kohdistuisi niihin, jotka eivät sitä käytä, mutta olisi toki pieni.
3)   YLE-maksu
YLE-maksu turvaisi rahoituksen ja säilyttäisi YLEn nykyisen aseman. Mutta sen haittapuolena on se, että se kohdistuisi talouskohtaisena maksuna kaikille. Myös niille joilla on tiukkaa ja niille jotka eivät palvelua käytä.
4)   Budjettirahoitus
Budjettirahoitus johtaisi käytännössä siihen, että kaikki maksaisivat verotuksen kautta välillisesti. Jopa tulojensa mukaan, mutta toki nekin, jotka eivät käytä YLEn palveluita. Budjettirahoitus myös vaarantaisi YLEn poliittisen keskustelun keskelle aivan eri tavalla kuin nykyään.

Pointtini on siinä, että on malli mikä tahansa, niin se liittyy sekä YLEn asemaan että rahoituksen riittävyyteen. Toki aina voi tehostaa, mutta se on nappikauppaa koko kuvassa.
Minusta "teknisesti pakotettu" TV-lupamaksu olisi houkutteleva vaihtoehto, koska YLE on niin vahva taustavoima koko kuvallisen ja äänellisen tuotannossa Suomessa. Ilman YLEä koko teollisuus olisi huomattavasti heikompi ja pidemmällä aikavälillä voi kysyä onko meillä suomalaisia käsikirjoittajia, näyttelijöitä, kuvaajia, maskeeraajia...suomalaisia tarinoita, viihdettä, luontokuvausta, dokumentteja jne.

Ari-Lee

Quote from: JR on 21.09.2011, 10:59:08
Olette hukanneet pointin. YLE on poliittisesti vasemmalla kelluva ohjelmatalo, joka harjoittaa järjestelmällistä mielipiteenmuokkausta.
YLE ei täytä tehtäväänsä ja siksi sen asema on pakko laittaa harkintaan. Harmi sinänsä.

Exactly, dude, that's the point.

Neuvostoliiton aikainen jättimäinen punakone mikä tulisi muokata tähän päivään sopivaksi henkilöstöineen, kuluineen ja arvoineen. YLE:n toimittajilla ei saa olla mielipiteitä julkisesti koska rahoitus verotuotosta. YLE ei saa olla valjastettu mihinkään agendaan.

Siksi toiseksi nythän hallitus etsii säästökohteita. Jos kerran alkoivat puhumaan varuskuntien (yhden) lakkauttamisesta säästöjen nimissä niin olisi oikeus ja kohtuus että säästetään enempi ensin joutavissa kuluissa mitä YLE niin kivasti yliedustaa.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

maisteri

YLE täytyisi lopettaa tarpeettomana, James on aivan oikealla asialla.
Erittäin hyvä että tällaista keskustelua käydään, ensi kertaa kansanedustaja ottaa tällaisen kannan Yleen.

Kyl se sit siitä, pikkuhiljaa lähtee pöyrät pyrimään.