News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Yleinen YLEketju - yhtiö ja asema

Started by requiem, 07.04.2009, 09:59:50

Previous topic - Next topic

nuiv-or

Löytääkö kukaan tätä asiaa eduskunta.fi:stä? Vaikea uskoa, että esim Hirvisaari kannattaisi tätä :)

sologdin

Puolueet ovat päättäneet, että punaviherpropagandan ja perversioiden ihannoinnin jatkon varmistamiseksi jokaisen tulonsaajan on maksettava tuloistaan 65 0/00 YLE:n kassaan. Ulkopuolelle veron jäävät ainoastaan useimmat yhteiskunnan kustannuksella elävät, ts. punavihreät.

Toisessa yhteydessä tällä palstalla* olen arvioinut, että parinkymmenen viime vuoden aikana Suomeen vastoin enemmistön tahtoa tulleiden ja tuotettujen afrikkalaisten ym. tulijoiden kustannukset seuraavasti:

Mamutaseen loppusumma

somalien elättäminen 1 miljardi
eisomalien elättäminen 2 miljardia

yhteensä 3 miljardia

Nyt, vapauden ja sananvapauden nimissä esitän, että maahantulijoiden aiheuttamat kustannukset pantaisiin verona niiden kansalaisten maksettavaksi, jotka kannattavat nykyistä maahanmuuttopolitiikkaa ja siis hyväksyvät nykyisten maahanmuuttajien sosiaalitoimelle, poliisitoimelle, oikeuslaitokselle ym. aiheuttamat kulut.

Valtiovalta voi esittää tarkemmat laskelmat; minun 3 miljardiin euroon päätynyt kululaskelmani on vain oma arvioni. Mutta jos esimerkiksi 1,5 miljoonaa tulonsaajaa hyväksyy mamujen ylläpidon, laskujeni mukaan ilo maksaa heille vain 2000 euroa henkeä kohti vuodessa.

*henkilökohtainen modeni tosin siirsi sen ystävällisesti Peräkammari-palstalle, joten katso sieltä "Moniosaajien hinta: 3 miljardia/v" per 12.12.
Jos en muitten kanssa mennä saa, kai yksinäni mennä saan.

nuiv-or

Quote from: sologdin on 17.12.2011, 23:01:52
Mamutaseen loppusumma

yhteensä 3 miljardia

Astrid Thorshan ei tätä voinut laskea, mutta onnistui laskemaan, että markkaan siirtyminen maksaisi 180 miljardia. Ehkä tässä on suuntaa-antava arvio mamukuluista?

Marjukka Kaakkola

Tämä vero iskee kipeästi henkilökohtaisella tasolla mahdollisesti tuon yrittäjyyden kautta ja myös sitä kautta että en katso televisiota ja jos joskus katsoisin, YLE olisi listallani varmasti ja todella viimeisenä.

Tästä monella tavalla ja tasolla epäoikeudenmukaisesta verosta kuitenkin vallitsee konsensus kaikkien eduskuntapuolueiden kesken, eli verohan tulee.

Uusimman perustuslain muutoksen myötä maaliskuun alussa astuu voimaan puolet suorasta demokratiasta, eli kansalaisten aloitteenteko-oikeus. Lakialoitteen voi tehdä kuka tahansa ja jos 50000 kansalaista sitä allekirjoituksellaan kannattaa, aloite viedään eduskunnan käsittelyyn.

Sinne eduskuntaan (kaikki) tehdyt aloitteet kyllä tulevat pysähtymään lopullisesti, jotta aloitteenteko-oikeudesta olisi todellista hyötyä vaadittaisiin vielä se toinen puolikas suorasta, eli sitovat kansanäänestykset.

Silti, tästä YLEn epäreilun veron muuttamisesta oikeudenmukaisemmaksi (tai jopa sen poistamisesta..) kannattaisi aloitteentekoa ehkä suunnitella vaikka vain siksi, että näkisi kuinka laaja vastustus tai kannatus verolla oikeasti on.

Eli miten kansan tahdon mukaista demokratiaa tässä(kin) asiassa päättäjämme harrastavat?

nuiv-or

Quote from: Marjukka Kaakkola on 17.12.2011, 23:20:29
Lakialoitteen voi tehdä kuka tahansa ja jos 50000 kansalaista sitä allekirjoituksellaan kannattaa, aloite viedään eduskunnan käsittelyyn.

Pitäisiköhän adressit.com:ia muokata tähän tarkoitukseen sopivaksi? Esim. plugin, jolla allekirjoittaja saisi tulostettua kannanoton A4:lle valmiilla postitusosoitteella. 0,80 * 50000 voisi olla tosin este. Eli jos osoitteen mukaan ohjattaisiin tiettyyn postilokeroon/vastuuhenkilölle?

Sivuston perustaja ja ylläpitäjä on tuttu oululainen, mukavanoloinen nuorukainen. Itse ollut mukana kääntämässä sivustoa ranskaksi.

Jepulis

Quote from: nuiv-or on 17.12.2011, 22:24:06
Löytääkö kukaan tätä asiaa eduskunta.fi:stä? Vaikea uskoa, että esim Hirvisaari kannattaisi tätä :)
Tulen kysymään asiaa Hirvisaarelta. Mahdollisesti se tosin selviää muutenkin. Jos vastaus on oikea ja ennenkaikkea Jameksen ääni eduskunnassa oikean suuntainen, niin kukaties jatketaan miehen äänestämistä vaikka PS pettikin yrittäjäkunnan. Onkin todella vaikea uskoa, että tämä yrittäjien rokottaminen punavihreiden mokutuutin takia olisi Hirvisaaren agendalla. Katsotaan nyt mutta PS:n kannatus on tällätietoa kuitenkin katkennut.

Senverta hatuttaa, että Soini ei nauti presidentinvaalissa ainakaan allekirjoittaneen luottamusta. Tulen myös omaltaosaltani keskustelemaan eri tahoilla kasvuyrittäjien sekä perheidenkin lisäverosta.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

B52

Quote from: Jepulis on 17.12.2011, 22:19:29
Quote from: B52 on 17.12.2011, 02:28:11
Kauhea narina ja murina aiheesta taas, menkää Austarilaan, siellä on ollut sama systeemi ollut jo monta vuotta sitten, ja eikä kukaan valita.

Hei ihan oikeasti, minä en käytä julkista terveyspaljoustarjontaa, enkä kaikkia teitä ( teitä sana tarkoittaa tässä kohtaa maateitä, ei pelkästään teitä henkilökohtaisesti)  tässä maassa.

Yksi asia tässä on hyvä/hauska, siinä kohtaa kun säädös on voimassa, kukaan ei huomaa sitä.

Maksaako yrittäjät Australiassakin viisinkertaisen maksun?

Tuosta en tiedä, eikä oikeastaan kiinnosta, ja jos Suomessa joku firma kaatuu tuohon maksuun niin ehkä on syytäkin kaatua. Huom. olen itsekin yrittäjä, jo 20 vuotta.

Ja sitten kaikille korttikiihkovaisille, voiko joku teistä kertoa miten teknisesti toteutetaan asia, esim. minun taloudessa jossa on 6kpl telkkareita, 3 himassa, 3 landella.

Himassa asia hoituu helposti kortinjakajalla, landella ei oikein onnistu kun sattuu olemaan laitteet kaukana toisistaan.

Ette kai kuvittele että palvelun tarjoaja jakaa ylimääräisiä kortteja minulle ja muille saman ongelman kanssa painijoille?
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

kekkeruusi

Quote from: B52 on 18.12.2011, 02:22:01
Ja sitten kaikille korttikiihkovaisille, voiko joku teistä kertoa miten teknisesti toteutetaan asia, esim. minun taloudessa jossa on 6kpl telkkareita, 3 himassa, 3 landella.

Himassa asia hoituu helposti kortinjakajalla, landella ei oikein onnistu kun sattuu olemaan laitteet kaukana toisistaan.

Ette kai kuvittele että palvelun tarjoaja jakaa ylimääräisiä kortteja minulle ja muille saman ongelman kanssa painijoille?
Voisi jakaakin,miksei? Lopulta tuo kuitenkin on, ja ihan oikein niin, tosiaan sinun ongelmasi ja niin sen pitäisi ollakin, kun kerran sitä töllöä haluat tuijottaa. Sen sijaan että minun pitäisi osallistua siihen sinun tv:n katselusi kustannuksiin. Et kai todella pidä tuota korttihommaa mitenkään ratkaisemattomana? Pelkkä tekninen yksityiskohta, joka on varmasti ratkaistavissa. Jotain kuluja ja uhrauksia se saattaa vaatia, mutta niin se tv:n katselu yleensäkin vaatii.

B52

Quote from: kekkeruusi on 18.12.2011, 03:03:42

Voisi jakaakin,miksei? Lopulta tuo kuitenkin on, ja ihan oikein niin, tosiaan sinun ongelmasi ja niin sen pitäisi ollakin, kun kerran sitä töllöä haluat tuijottaa. Sen sijaan että minun pitäisi osallistua siihen sinun tv:n katselusi kustannuksiin. Et kai todella pidä tuota korttihommaa mitenkään ratkaisemattomana? Pelkkä tekninen yksityiskohta, joka on varmasti ratkaistavissa. Jotain kuluja ja uhrauksia se saattaa vaatia, mutta niin se tv:n katselu yleensäkin vaatii.

Aivan, ongelma olisi todella minun ja monen muun jos korttihelvetti olisi valittu.

Minua ei maksut kauheasti pelota, minua kiinnostaa käytettävyys, ja nyt käytettävyys säilyy hyvänä.

Tuo sinun loppuosan viesti on aika huvittava, ei saatana, jostain joutuu maksamaan.

ps. edelleen toivon vastauksia kortinjakoasiaan

ps2. et kai oikeasti kuvittele että kortteja jaettaisiin ylimääräisiä, pimeät markkinat tykkäisivät hyvää

kekkeruusi

Quote from: B52 on 18.12.2011, 03:15:03
Tuo sinun loppuosan viesti on aika huvittava, ei saatana, jostain joutuu maksamaan.
Niin, olethan joutunut ne laitteetkin ostamaan ja jos menee rikki niin joudut uuden ostamaan jos haluat katselua jatkaa. Olennaista oli nimenomaan se, että sinä maksat sen minkä se vaatii jos kerran haluat sitä taikalaatikkoa tuijotella. Meidän televisiota omistamattomien ei pidä mitenkään niihin kustannuksiin osallistua. Edes Yleä rahoittamalla.

ps2. et kai oikeasti kuvittele että kortteja jaettaisiin ylimääräisiä, pimeät markkinat tykkäisivät hyvää
Yhdentekevää, joka tapauksessa tuo ongelma on varmasti ratkaistavissa. Ei se mikään iso hidaste olisi.

B52

Quote from: kekkeruusi on 18.12.2011, 03:30:16
Niin, olethan joutunut ne laitteetkin ostamaan ja jos menee rikki niin joudut uuden ostamaan jos haluat katselua jatkaa. Olennaista oli nimenomaan se, että sinä maksat sen minkä se vaatii jos kerran haluat sitä taikalaatikkoa tuijotella. Meidän televisiota omistamattomien ei pidä mitenkään niihin kustannuksiin osallistua. Edes Yleä rahoittamalla.

Yhdentekevää, joka tapauksessa tuo ongelma on varmasti ratkaistavissa. Ei se mikään iso hidaste olisi.

Ei minulle ole ongelma jos joku laite menee rikki, joko se korjataan tai ostan uuden.

Mitäs käy siinä kohtaa kun tie loppuu kesken? Tarkoitan tällä sitä kun meillä on totuttu rahoittamaan tiet yhteiskunnan varoista, ja sinä itse et välttämättä käytä kaikkia teitä.

Ja minä en käytä arvauskeskuksia, käytän yksityisiä.

ps. koita keksiä korttiongelmaan ratkaisu

Sinapis alba

Quote from: nuiv-or on 17.12.2011, 23:07:19
Quote from: sologdin on 17.12.2011, 23:01:52
Mamutaseen loppusumma

yhteensä 3 miljardia

Astrid Thorshan ei tätä voinut laskea, mutta onnistui laskemaan, että markkaan siirtyminen maksaisi 180 miljardia. Ehkä tässä on suuntaa-antava arvio mamukuluista?
Tiedä tuosta.
Mutta tämä 180 miljardia hyvinkin saattanee olla arvio vastuunkannon hinnasta eli se summa minkä maksaa se, ettei maa vaihda valuuttaa tai muutoin jätä tätä vastuuta kantamatta. Näitten logiikan mukaanhan on fasismin vastustajat fasisteja, suomalaiset vihamielisiä ja rasisteja jne. niin luultavaa on että tuossakin asiassa ovat vain kääntäneet asian tapansa mukaan päälaelleen.

kekkeruusi

Quote from: B52 on 18.12.2011, 03:53:41
Quote from: kekkeruusi on 18.12.2011, 03:30:16

Ei minulle ole ongelma jos joku laite menee rikki, joko se korjataan tai ostan uuden.

Mitäs käy siinä kohtaa kun tie loppuu kesken? Tarkoitan tällä sitä kun meillä on totuttu rahoittamaan tiet yhteiskunnan varoista, ja sinä itse et välttämättä käytä kaikkia teitä.

Ja minä en käytä arvauskeskuksia, käytän yksityisiä.
Ja sinusta siis Yle on verrattavissa terveydenhuoltoon ja tieverkostoon tärkeydessä? Epäilen järkeäsi ja mielenterveyttäsi jos näin todella on. Terveydenhuolto, koulutus. tieverkosto jne. ovat yhteiskunnalle ja sen toiminnalle välttämättömiä, vaikka ne eivät suoraan yhdelle yksilölle olisikaan. Yle ei ole välttämätön millään tavalla, pelkkä viihteen tuotantolaitos jota ilmankin pärjättäisiin aivan mainiosti. Kenenkään hyvinvointi ei olisi uhattuna.

ps. koita keksiä korttiongelmaan ratkaisu
Ei minun tarvitse. Sinun se ratkaisu pitäisi löytää, kun olet siitä taikalaatikon kyttäämisestä kiinnostunut.

Sinapis alba

Quote from: kekkeruusi on 18.12.2011, 05:04:39Yle ei ole välttämätön millään tavalla, pelkkä viihteen tuotantolaitos jota ilmankin pärjättäisiin aivan mainiosti. Kenenkään hyvinvointi ei olisi uhattuna.

Olennaisempaa tuossa on se että valtio velkaantuu ja tätä menoa tulee tekemään konkan/joutuu Kreikan tavoin maksukyvyttömäksi.
Nyt pitäisi säästää kaikesta turhasta. Yleisradiot, musiikkitalot yms. kiinni.

Jaska Pankkaaja

Autoilijat maksavat itse tiet polttoaine- ja autoveron muodossa ja ne autottomatkin pääsevät nauttimaan niistä ajaessaa busseilla ja ostaessaan kaupoista hyödykkeitä.

Maksukortin vastustaminen sillä perusteella että jollain rikollisella toiminnalla sen katsominen on mahdollista on naurettavaa. Saanhan minä viinaakin ilman maksamista kun menen alkoon ja varastan!
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

kekkeruusi

Quote from: Jaska Pankkaaja on 18.12.2011, 08:18:21

Autoilijat maksavat itse tiet polttoaine- ja autoveron muodossa ja ne autottomatkin pääsevät nauttimaan niistä ajaessaa busseilla ja ostaessaan kaupoista hyödykkeitä.
On tässä tietysti sekin puoli, että autottomatkin maksavat jo osuutensa polttoainekustannuksista ja tavaroiden kuljetuksista ihan suoraan lippujen ja tuotteiden hinnoissa. Eli maksua oman hyödyn perusteella, toisin kuin tässä päättömässä Yle-verossa.

Siili

Kyllä tämä YLEn uusi rahoitusmalli laiskistuttaa firman takuuvarmasti.  Into uudistua asettuu keskimääräisen eläkeläisen mittoihin, kun YLEnkin "eläke" on indeksisidonnainen.

Eiköhän vähemmän byrokraattinen ja talouden tosiasiat paremmin huoiva systeemi olisi ollut sellainen, jossa valtion budjetista määrätty vakio-osuus pistettäisiin YLEn tilille?  Jos suhdanteiden vuoksi budjettia pitäisi karsia, karsittaisiin myös Ylen miljoonia.  Näin valtiovalta ei voisi rangaista "epälojaalia" YLEä, mutta toisaalta YLEkään ei olisi taloudellisten realiteettien tuolla puolen. 

Rahoituksen sitominen hinta- tai palkkaindeksiin on minusta käsittämätöntä.   

Goman

Quote from: Siili on 18.12.2011, 10:28:33
Kyllä tämä YLEn uusi rahoitusmalli laiskistuttaa firman takuuvarmasti.  Into uudistua asettuu keskimääräisen eläkeläisen mittoihin, kun YLEnkin "eläke" on indeksisidonnainen.
Rahoituksen sitominen hinta- tai palkkaindeksiin on minusta käsittämätöntä.   

Näin on. YLE:n toiminnan tehokkuutta, sekä tarpeellisuutta ei jatkossakaan mitata oikein millään mittarilla. Karkeasti ottaen yleläiset voivat todeta jatkossa ohjelmistostaan että
"Tällä rahalla saa tämän verran tämänlaatuisia ohjelmia. Jos enemmän tai muuta haluatte, niin maksakaa lisää."
YLE:n riippumattomuus tarkoittaa myös riippumattomuutta tuotannon tehokkuudesta, niin määrällisesti kuin laadullisestikin.

kekkeruusi

Erohan on siinä, että nelonen ja mtv3 + rest ei voi kuluttaa enempää kuin mitä rahaa tulee taloon. Yle sen sijaan voi aina luottaa siihen, että kulutti miten paljon tahansa niin poliitikot tekevät sen mitä täytyy jotta se ainaisesti kasvava budjetti saadaan kasaan. Ja kansa maksaa, kaiken maailman musiikkitalopelleilyt ynnä muut.

Kovin helppoa on parjata mainosrahoitteisten kanavien ohjelmistoa, mutta totuus on se että niiden budjetit on muutamia miljoonia siinä missä Ylellä on puoli miljardia ja kasvaa loputtomasti. Kuka oikeasti uskoo että se siihen 140e edes jäisi?

Jaska Pankkaaja

Sitten vielä: mitä se yle tekee itse? Suurin osahan on osto-ohjelmia, lihavat kissat kääntävät siis kylkeä ja sitten osteskellaan jotain. Joopa joo, saisimpa minäkin puolimiljardia niin voisin luvata että teeveestä tulee parempaa ohjelmaa kuin nykyään. PS olisi pitänyt tarttua tähän eikä olla mukana hyväksymässä jälleen uutta menoautomaattia..
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Nuivanlinna

Quote from: Jaska Pankkaaja on 18.12.2011, 11:12:49
Sitten vielä: mitä se yle tekee itse? Suurin osahan on osto-ohjelmia, lihavat kissat kääntävät siis kylkeä ja sitten osteskellaan jotain. Joopa joo, saisimpa minäkin puolimiljardia niin voisin luvata että teeveestä tulee parempaa ohjelmaa kuin nykyään. PS olisi pitänyt tarttua tähän eikä olla mukana hyväksymässä jälleen uutta menoautomaattia..

Ehkäpä kuitenkin hyvä että vanhaa rahotuspöhötys-mallia saadaan liikauteltua hieman, niin voi pian häämöttää se YLE:n alasajokin sieltä.
Kun rikkaammat ja myös vaikutusvaltaisemmat ihmiset joutuvat maksamaan enemmän, niin se herättää myös äänekkäämpää kritiikkiä YLEn toimintatapoja vastaan.
Hirvisaarihan ehdotti YLEn alasajoa syksyllä.
http://hommaforum.org/index.php/topic,58916.300.html

Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Siili

Quote from: Nuivanlinna on 18.12.2011, 11:17:05

Ehkäpä kuitenkin hyvä että vanhaa rahotuspöhötys-mallia saadaan liikauteltua hieman, niin voi pian häämöttää se YLE:n alasajokin sieltä.
Kun rikkaammat ja myös vaikutusvaltaisemmat ihmiset joutuvat maksamaan enemmän, niin se herättää myös äänekkäämpää kritiikkiä YLEn toimintatapoja vastaan.

Minusta olisi ihan fiksua tehdä tutkimus siitä, mitä tapahtuisi, jos YLE:n budjettia pienennettäisiin 50%:lla.  Veikkaan, ettei se ei heikentäisi juuri lainkaan kansalaisten hyvinvointia, tiedonsaantia tai yleistä sananvapautta.

kekkeruusi

Quote from: Siili on 18.12.2011, 11:29:24
Quote from: Nuivanlinna on 18.12.2011, 11:17:05

Minusta olisi ihan fiksua tehdä tutkimus siitä, mitä tapahtuisi, jos YLE:n budjettia pienennettäisiin 50%:lla.  Veikkaan, ettei se ei heikentäisi juuri lainkaan kansalaisten hyvinvointia, tiedonsaantia tai yleistä sananvapautta.
Vielä parempi olisi jos Ylen budjettia pienennettäisiin 80% 500M->100M. Kyllä silläkin rahalla pitäisi paria tv- ja radiokanavaa pyörittää. Tietysti kaiken maailman ylimääräisiin venkoiluihin ei jäisi rahaa ja joutuisivat kerrankin miettimään mitä oikeasti kannattaa tehdä.

Teiskolainen

Quote from: Oami on 17.12.2011, 10:54:32
Quote from: d100a on 16.12.2011, 20:53:17
Vaikka PS:set äänestäisivät  vastaan, niin siltikin se laki saataisiin voimaan muiden äänillä. Hyöty olisi yhtä kuin nolla

No olisihan siitä ollut se hyöty, että olisi kerrottu kansalle, että PS vastustaa ko. veroa.

Nyt saatiin kerrottua kansalle, että PS kannattaa ko. veroa. Jos seuraavissa vaaleissa äänestäjä nimenomaan etsii puoluetta, joka vastustaa ko. veroa, ei hänen valintansa sitten ehkä ole PS.

Jos periaatteeksi otetaan tämä, niin mihin tarvitaan koko oppositiota? Eivätkö tällä perusteella persut, kepu ja vasurikapinalliset voisi vain lähteä kolmen vuoden lomalle ja antaa hallituksen tehdä itse ne asiat mitkä se kerran tekee joka tapauksessa?

Tuo Yle-veron hyväksyminen oli kyllä Persuilta sen luokan kädenpaiskaus monikulttuurin edistämiselle, että Persujen äänestäminen jää tulevissa
kunnallisvaaleissa perheemme osalta väliin.

Rubiikinkuutio

Quote from: Teiskolainen on 18.12.2011, 11:50:18

Tuo Yle-veron hyväksyminen oli kyllä Persuilta sen luokan kädenpaiskaus monikulttuurin edistämiselle, että Persujen äänestäminen jää tulevissa
kunnallisvaaleissa perheemme osalta väliin.

Osa persuista on kuitenkin ollut YLE:n budjetin kasvattamista vastaan PS-ryhmän sisällä, vaikka Soini ja ryhmän enemmistö sitä ilmeisesti kannattivatkin.

Olisi mukavaa, että ainakin hommaaktiiviset kansanedutajat tulisivat jossainvälissä keromaan kantojaan YLE:n budjetin paisuttamisesta myös äänstäjille. Ymmärrän toki, että eduskuntatyö on kiireistä, mutta toivoisi jossainvälissä aikaa löytyvän, kun on melkoisen merkittävästä periatteellisesta, että rahallisesta jutusta kysymys.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Jepulis

Quote from: Jepulis on 17.12.2011, 22:19:29
Quote from: B52 on 17.12.2011, 02:28:11
Kauhea narina ja murina aiheesta taas, menkää Austarilaan, siellä on ollut sama systeemi ollut jo monta vuotta sitten, ja eikä kukaan valita.

Hei ihan oikeasti, minä en käytä julkista terveyspaljoustarjontaa, enkä kaikkia teitä ( teitä sana tarkoittaa tässä kohtaa maateitä, ei pelkästään teitä henkilökohtaisesti)  tässä maassa.

Yksi asia tässä on hyvä/hauska, siinä kohtaa kun säädös on voimassa, kukaan ei huomaa sitä.

Maksaako yrittäjät Australiassakin viisinkertaisen maksun?

Tuosta en tiedä, eikä oikeastaan kiinnosta, ja jos Suomessa joku firma kaatuu tuohon maksuun niin ehkä on syytäkin kaatua. Huom. olen itsekin yrittäjä, jo 20 vuotta.

Nostan hattua yrittäjyydellesi, vaikken ole mielipiteistä samaa mieltä.

Ei varmaan kaadu mutta eikö laiteta samantien 5.000 nokkiin, eihän se ole yritys eikä mikään joka ei pysty irrottamaan senverran kassasta? Tottahan useat yli miljoonan liikevaihtoiset yritykset kykenee siihen natisematta liitoksistaan mutta huomaathan, että se raha on pois sinulta, ei firmaltasi ja silläkö yrityksen olemassaolon tärkeyttä pitää mielestäsi yhteiskunnassa ylipäänsä mitata? Eikö se, että esimerkiksi po. yritys tarjoaa työympäristön mainitsemasi 20 vuoden aikana muutamille ihmisille merkitse mitään vaikka yritys olisi nipin napin saanut sinulle normiansion? Joutaa se kaatuakin tai ainakin toiminnan siirtyä viroon, jos ylevero liikaa harmittaa, niinkö?

Kaikki tämänkaltaiset erät otetaan yrittäjän osasta. Tässä herääkin ajatus, ehkäpä juuri siksi meillä ei ole kunnollista edunvalvontaa yhteiskunnassa. Yrittäjät saattaa olla niin tottuneita ajatukseen, että joustot järjestää oma tulotaso. Mikään yksityisyritys Suomessa ei yleensä menestykään, ellei omistajien ajatus kulje osapuilleen tällä mallilla. Jos näkee menestyvän yrityksen, näkee myös ihmisen tai pari, jotka on jossain vaiheessa uskaltanut ottaa riskin ja odottaa omaa tilipäivää tilikauden viimeisen päivän jälkeen. Mutta ei se periaate pidä merkitä sitä, että ollaan valmiit maksamaan muiden puolesta kohtuuttomasti. Tai ettei tästä saisi sanoa.

Huomaathan, että maksu on vuosittainen. Sen yrittämäsi 20 vuoden aikana olisit maksanut 20 kertaa joko 634 tai 317 euroa sekä oman 140 euron osuutesi. Pienimmillään olet maksanut 9140 euroa. Suurimmillaan maksat 18280 euroa. Lakimies on tulotasollaan varmasti kohtuullinen mutta hänpä maksaakin vain noin 2800 euroa 20 vuoden aikana. Siis 6340 euroa vähemmän kuin yrittäjä ja kaiken huipuksi lakimiehellä saattaa olla menestyvämpi yrityskin, jos vain hänen laskutuksensa alittaa 399.999,99. Hyvätuloinen kaupunginjohtaja, tai Ylen tuotantopäällikkö maksaa aina 2800 euroa 20 vuoden aikana. Kaikki näistä tarvitsevat tieverkkoa ja yleisradioita ihan tasaisesti samalla tavoin. Muut verot peritäänkin heiltä vanhojen hyviksi havaittujen periaatteiden mukaisesti. Palkka- ja pääomatuloja niiden veroperiaatteiden mukaan verottaen. Vain ylevero on kummallisuus, joka asettuu ensinnäkin yrittäjille moninkertaisena ja toiseksi se määritellään firman kokoluokan, eikä tulotason mukaan. Muut verot määritellään tulotason mukaan.

Mutta olisiko oikein, että tieverkonkin kustannuksista yrittäjä maksaisi olennaisesti isomman osuuden kuin esimerkiksi kaupunginjohtaja? Miksei, kyllä tieverkko ainakin on tärkeämpi kuin televisioviihde. Tai pitäisikö toisaalta kansliapäälliköiden osallistua korvamerkityllä lumiaurausmaksulla johonkin?

Ei siinä, minä maksan kyllä kaikki verot ajallaan, saan niistä silti valittaa. Mielestäni näiden kysymyksien esilleottaminen ei ole turhaa pinnarien valitusta kuten täällä yritetään keskustelua selvästikin hillitä. Miten PS voi korjata mokansa, ellei siitä pidetä ääntä? Luulenpa, että kun PS:n ryhmälle kerrotaan tämä asia, he huomioivat sen. Ainakin toivon tätä ja olen valmis palaamaan ruotuun kun se tapahtuu.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

Jukka Wallin

Quote from: Jepulis on 16.12.2011, 22:17:34
Quote from: Rubiikinkuutio on 16.12.2011, 21:01:01
Uutisenkin mukaan tämä ei ollut koko PS-ryhmän kanta. Toivottavasti ne jotka vastustivat saadaan selville.
Se saadaan selville ihan helposti. Kun laista äänestetään eduskunnassa, vastustajat näkyy taululla. Jos lakia kannattaa suurin osa ryhmästä, se on hyvästi. En tule hyväksymään tätä yrittäjien osatapporahaa yhtään enempää 300, 600 tai 15000000 määräisenä. PS on nyt todella ratkaisun paikassa.

Jos joku ehdottaisi, että yrittäjien sijasta vaikka hyvätuloiset lääkärit laitetaan maksamaan pienenä ryhmänä 4% koko summasta, siitä syntyisi kapina ja lakko terveyskeskuksiin samana päivänä. Kuitenkin lääkäreillä on keskimäärin enemmän tuloja tähän kuin nyt maksumiehiksi laitetuilla yrittäjillä. Miksi maksua ei ohjata lääkäreille tai lakimiehille?

Vastustat vaikka yrittäjä joka joutuisi sen pulittamaan on vähennyskelpoista? Tilanne olisi kuitenkin plus miinus nolla..
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Rubiikinkuutio

Quote from: d100a on 18.12.2011, 14:48:40

Vastustat vaikka yrittäjä joka joutuisi sen pulittamaan on vähennyskelpoista? Tilanne olisi kuitenkin plus miinus nolla..

Millä matematiikalla?
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Jukka Wallin

Quote from: Rubiikinkuutio on 18.12.2011, 14:57:39

Millä matematiikalla?

En tiedä millä matemaattisella kaavalla, mutta se ei kuitenkaan konkurssiin vie, jos näillä näkymmmin yritykset jotka sitä joutuisivat maksaamaan joilla on vuotuinen liikevaihto yli 400 000. joten mitkään pikkunyrkkipajat sitä maksa.. Tarpeeksi vähennyskelpoista sitä vähemmän joutuu maksamaan...
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Octavius

Quote from: Jepulis on 16.12.2011, 22:17:34
Quote from: Rubiikinkuutio on 16.12.2011, 21:01:01
Uutisenkin mukaan tämä ei ollut koko PS-ryhmän kanta. Toivottavasti ne jotka vastustivat saadaan selville.
Se saadaan selville ihan helposti. Kun laista äänestetään eduskunnassa, vastustajat näkyy taululla. Jos lakia kannattaa suurin osa ryhmästä, se on hyvästi. En tule hyväksymään tätä yrittäjien osatapporahaa yhtään enempää 300, 600 tai 15000000 määräisenä. PS on nyt todella ratkaisun paikassa.

Jos joku ehdottaisi, että yrittäjien sijasta vaikka hyvätuloiset lääkärit laitetaan maksamaan pienenä ryhmänä 4% koko summasta, siitä syntyisi kapina ja lakko terveyskeskuksiin samana päivänä. Kuitenkin lääkäreillä on keskimäärin enemmän tuloja tähän kuin nyt maksumiehiksi laitetuilla yrittäjillä. Miksi maksua ei ohjata lääkäreille tai lakimiehille?

Vähennyskelpoista, hmmmm :flowerhat:

Suomen valtion velkaantumisenkin voi pysäyttää keräämällä yrittäjiltä sellaiset 12-15 mdr lisää veroja - sehän on vähennyskelpoista.

Lainaus toiselta palstalta. Korostan, että kuvattu asia on todella vakava. nykyisellä hallituksella ei taida olla pienintäkään havaintoa siitä, mitä on tapahtumassa. Maksajat ovat virtaamassa pois.

QuoteKuten ketjun aikaisemmassa viestistä totesin että mitta tuli täyteen tästä Suomen verottajan + muiden lakisääteisten maksujen maksamisesta. Nämä edelliset koskevat siis itseäni yrittäjänä ja yrittäjän henk.koht verotuksen keventämistä. Työllistän yhä Suomessa 20 henkeä ja maksan heidän vakuutukset, tyellit, ym.. Ylisuuren virkakoneiston pyörittämiseen tarvittavat automaattirahat. Eli yhteensä n. 150k€ vuodessa, lisäksi tilitän työntekijöiden ennakonpidätykset + sotut n. 150k€ valtiolle, tämän lisäksi vielä tilitän alvia verottajalle n.150k€ vuodessa. Eli katson että toimintani yrittäjänä tuottaa lasteni koulutukseen ja kouluruokaan 450k€ vuodessa. Kaikki muut perheeni tarvitsemat palvelut ostan tai hoidan vakuutuksien kautta. Tieverkoston ja muun perusinfran katson maksavani välillisten verojen kautta esim. Bensa ja autovero.

Kevennän yritykseni ja henkilökohtaista verotusta laskuttamalla 80% Suomen yrityksen tuloksesta eri nimikkeillä Viroon. En maksa enään 50-60k€ yritysveroa Suomeen vaan 10k€. Lisäksi kertyneet pääomat pyörivät Viron yhtiön kautta tuottamassa. Nostan myös palkkaa + osinkoja Suomessa ja niistä henk.koht. verot n. 20k€. Viron yhtiön varat nostan eläköityessä johonkin mukavammin verotettuun maaahan.
Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok.) mukaan Irlannin vaikea tilanne todistaa ilman pienintäkään epäilystä, että Kreikan lainajärjestelyjen arvostelijat olivat väärässä.