News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Haja-asutusalueen jätevesiasetus

Started by Pliers, 11.07.2010, 18:55:48

Previous topic - Next topic

Maxwell Smart

Quote from: Nuivanlinna on 14.10.2014, 15:09:31
Quote from: Maxwell Smart on 14.10.2014, 13:58:36
Quote from: Nuivanlinna on 14.10.2014, 12:13:06
Maxwell Smart, onko sulla pesutilat siellä itse talossa vaiko jossain piharakennuksessa?

Kaivosta tulee vedet taloon ja saunaan. Talon vesi käytetään ruuanvalmistukseen ja tiskaukseen.
Henkilökohtainen hygienia hoituu saunassa (erillinen rakennus) samoin kuin pyykinpesu pulsaattorikoneella.

Meinaan vaan, että teet saniteettitilat kaikessa rauhassa sinne taloon ja paska-kaivokomissaarille sitten sanot, että puuceessä käydään ja saunalla pestään. Kaikestahan ei tarvi puhua kuin itselleen.

Muuten hyvä, mutta kyllä ne WC-pöntön jätökset pitäisi johonkin säilöäkin. Meinaan, että se oja alkaa haista aika äkkiä..

Eikä se komissaari niin tyhmä ole etteikö huomaisi jos pihassa on uusi lietelantasäiliö, varsinkin kun talossa ei ole elikon elikkoa. Vai jos hommaisi pari kanaa? :roll:

Nuivanlinna

Quote from: Maxwell Smart on 14.10.2014, 15:56:07

Muuten hyvä, mutta kyllä ne WC-pöntön jätökset pitäisi johonkin säilöäkin. Meinaan, että se oja alkaa haista aika äkkiä..

Eikä se komissaari niin tyhmä ole etteikö huomaisi jos pihassa on uusi lietelantasäiliö, varsinkin kun talossa ei ole elikon elikkoa. Vai jos hommaisi pari kanaa? :roll:

Teet sieltä saunalta systeemit sakokaivoineen ja maahan imeytyksineen harmaille vesille, eli 3-4 kaivoa peräkkäin+imeytys, ei ole kallis verrattuna vatkaamoon. Sitten vedät sieltä tuvalta puolivahingossa paskaputken siihen ensimmäiseen kaivoon.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Maxwell Smart

^ Enpä tiiä...
Mutta kaikkihan on mahdollista.

Nuivanlinna

Quote from: Maxwell Smart on 14.10.2014, 17:10:42
^ Enpä tiiä...
Mutta kaikkihan on mahdollista.

Siinä voi kyllä käydä niin, että Maxwell viedään leirille uudelleen koulutukseen, ympäristötietoisemmaksi.
Oveen koputettiin ja sen jälkeen isää ei enää näkynyt....
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

ekto

Mulla on just tolleen omakotitalossa, eli neljä kaivoa + imetys. Ensimmäiseen tulee harmaat ja ruskeat samaa putkea. Kerran kahdessa vuodessa tyhjennys ~200 euroa. Kaivovesi maksaa jonku 30 senttiä kuutioita, eli jonku 50 euroa vuodessa. Ilmeisesti mun pitäisi tehdä oma umpisäiliö tolle ruskeelle ja vetää pytystä oma putki.

Maxwell Smart

^ Eikös tuo ole juuri paskan lain vastaista? Umpisäiliö paskalle meinaan.

Edit. Kun en lakia niin tarkkaan tunne.

ekto

Luulis ettei umpisäiliössä voi olla mitään ketään vastaan? Umpisäiliöstä (no on siinä kansi) sitten imetään paskervilleriin ja sieltä kaupungille.

Maxwell Smart

^ Niin jo noo. Mä luulin, että noista umpisäiliöistä halutaan päästä eroon. Tyhmä minä.
Siinä tapauksessa tuollainen kahden putken systeemi, siis harmaa vesi imeytykseen ja paska umpisäiliöön kuulostaa ihan hyvältä.Mihin sitä kymppitonnin vatkainta sitten tarvitaan?

ekto

No sanoppa se. En minäkään keksi, kun yhtälailla niihin palaa rahaa satoja euroja vuodessa. Mulla on vessan alapuolella kellari jonka katossa/seinällä putket kulkee. Helppo tehä muutoksia. Eniten kiinnostaa kuivakäymälä kun sinne kellariin sais helposti monen kuution säiliön.

Maxwell Smart

^ Niinpä. Mutta kun luulin se vatkain nimenomaan PITÄÄ hankkia. Että nämä "vanhat" konstit ei enää kelpaa. Nyt täytyy tunnustaa, että olen tässä ja nyt ihan pihalla tästä paskasta laista. ???

ekto

Siis vanhat konstit on sitä, että luontoon pääsee enemmän päästöjä, mitä keskustan edustaja on paperiin ruksannut. Esim. Toi meidän systeemi jossa saostukseen ja imetykseen menee myös ruskeaa. Vispilällä ja tuhansilla euroilla tuosta vedestä saadaan vähän puhtaampaa. Jos sulla on umpisäiliö, niin eihän sieltä mitään luontoon pääse.

Maxwell Smart

Eli siis kahden putken tsydeemi jossa harmaa vesi imeytykseen ja paskavesi säiliöön ja sieltä poisvietäväksi on nykylain mukainen?
Jos näin on pistän kiittimet ristiin ja rupean kaivamaan kuoppia tontille.
Kiitos!

ekto

Tämä on oma uskomukseni. Hirveen huonosti tästä löytyy mitään tietoa.

Maxwell Smart

^ Joo, mä yritän kaivella asiasta enemmän infoa. Ennen kuin kaivelen kuoppia.

L.N

http://yle.fi/uutiset/grahn-laasosella_tiedotustilaisuus_jatevesiasetuksesta/7696585

Ympäristöministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) järjestää tänään torstaina tiedotustilaisuuden jätevesiasetuksesta.
Ympäristöministeriön tiedotteen mukaan tiedotustilaisuudessa "kerrotaan jätevesiasetukseen liittyvistä jatkotoimenpiteistä".
Ympäristöministerin tiedotustilaisuus alkaa kello 11.30.

Mielenkiinnolla odottelen. Joudummeko ottamaan 3000-10000€ lainan ja rakentelemaan jonkinlaiset puhistamot vai not? Voittaako järki ja kohtuus vai jatkuuko hulluus?

Faidros.

Ihan varmasti paskalaki puretaan, mutta miksi vasta nyt? Ettei vaan Kokoomuksen romahtaneella suosiolla ole asiaan vaikutusta? :roll:
Mutta hyvä näin, multakin ehkä säästyy kymppitonni?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Naistoimittaja sukii kirppuja karvoistaan kun ei tajua olavansa kuvassa! ;D
Tilaisuus seisoo kuin paskalaki Junttilan tuvan senässä, kun ministeriä odotellaan. >:(
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Jassoo, ei sitten vaikuta meikäläisen asemaan mitenkään, koska erehdyin juuri ennen paskalakia sijoittamaan järven rannalla kahteen lasikuituiseen 5:n kuution umpisäiliöön loka-auto tyhjennyksellä.
Pakko liittyä hirmuhinnalla kunnan paskaputkeen ja veteen, jotka tuli heti investointini jälkeen, vaikka itsellä on hyvä kaivo ja päästöttömät paskasäiliöt. Vitunvittu! >:(

Edit. Siis mikään ei muutu mihinkään ympäristön kannalta, mutta maksan ihan vitusti rahaa paskaputkiosuuskunnalle, loka-autoyrittäjän kohtuukorvausta vastaan.
Paskat päätyy edelleen samaan paikkaan puhdistettaviksi! :facepalm:
-Matthew B.Crawford-

L.N

Nykyinen takaraja on maaliskuussa 2016. Ministerin mukaan ei ole realistista, että vaaditut työt valmistuisivat siihen mennessä.
Grahn-Laasonen haluaa myös, että asetusta koskeva lainsäädäntö otetaan vielä uuteen tarkasteluun. Hänen mukaansa jätevesiasetus on nykyisellään kohtuuton ja terveen maalaisjärjen vastainen, ja hän hakee asetukseen lievennyksiä. Ekaa kertaa samaa mieltä kokkarin kanssa ja vieläpä ministerin, tai ainakaan en muista aiemmin kokeneeni vastaavanlaista ihmettä.

Nuivake

Quote from: Lasse Nortunen on 18.12.2014, 14:22:16
Nykyinen takaraja on maaliskuussa 2016. Ministerin mukaan ei ole realistista, että vaaditut työt valmistuisivat siihen mennessä.
Grahn-Laasonen haluaa myös, että asetusta koskeva lainsäädäntö otetaan vielä uuteen tarkasteluun. Hänen mukaansa jätevesiasetus on nykyisellään kohtuuton ja terveen maalaisjärjen vastainen, ja hän hakee asetukseen lievennyksiä. Ekaa kertaa samaa mieltä kokkarin kanssa ja vieläpä ministerin, tai ainakaan en muista aiemmin kokeneeni vastaavanlaista ihmettä.

Tuo boldattu kohta on niin totta, kuin voi vain olla.
Toivottavasti kerrankin järki ja kohtuus voittaa, muutoin tuo laki on vastoin kaikkea, mikä on millään tasolla järkevää. Paitsi virheiden ja muiden ympäristöidioottien mielestä.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Foundation

Ekaa kertaa samaa mieltä kokkarin kanssa ja vieläpä ministerin, tai ainakaan en muista aiemmin kokeneeni vastaavanlaista ihmettä.

Kyllä se Arhinmäkikin varmasti kaupassa on joskus käynyt ja käyttäytynyt kuin kapitalistin pitääkin.
"Erityisesti on mainittava kokoomuksen Wille Rydman, jolla on järkeviä näkemyksiä ja joka onnistui toisella yrittämällä." - Jussi Halla-aho 2015

"Koska puheenaihe on jatkuvasti sama, huomaan pitäväni jatkuvasti suunnilleen samaa puheenvuoroa, mutta toistoahan ei koskaan ole liikaa." - Jussi Halla-aho 2015

L.N

Quote from: Nuivake on 18.12.2014, 14:35:42

Tuo boldattu kohta on niin totta, kuin voi vain olla.
Toivottavasti kerrankin järki ja kohtuus voittaa, muutoin tuo laki on vastoin kaikkea, mikä on millään tasolla järkevää. Paitsi virheiden ja muiden ympäristöidioottien mielestä.
En vaan jaksa uskoa, että järki voittaa. Se on nähty niin monta kertaa ja niin monessa asiassa.

Taikakaulin

QuotePS: Jätevesiasetuksen lieventäminen ei riitä, vaan se on kumottava

Kokoomuslainen ympäristöministeri Sanni Grahn-Laasonen esitti tänään haja-asutusalueiden jätevesiasetuksen siirtymäsäädöksiin pidennystä.

Perussuomalaisten eduskuntaryhmälle tämä hallituksen silmänkääntötemppu ei käy.

- Kansalaisille kohtuutonta ja kallista asetusta ei pidä pitää elossa keinotekoisesti; varsinkaan, kun se ei vastaa todellisuutta, toteaa eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jari Lindström.

Turhien puhdistamojen myyminen estettävä

Lindström muistuttaa, että perussuomalaisten linja asiassa on alusta alkaen ollut selkeä.

- Me haluamme yksiselitteisesti kumota tämän epäonnistuneen asetuksen. Tähän eduskuntaryhmämme linjaukseen vaikuttaa myös se, että jätevesiasetus ei ole riittävän selkeä.

Huonoa lainsäädäntöä pitää voida muuttaa muutoinkin kuin vain siirtämällä ongelmaa eteenpäin.

Lindströmin mukaan olennaista on estää vääränlaisten ja turhien puhdistamojen myyminen ihmisille.

https://www.suomenuutiset.fi/ps-jatevesiasetuksen-lieventaminen-ei-riita-vaan-se-kumottava/
Lahjoita suomalaisen kulttuurin säilymiseen - https://www.luonnonperintosaatio.fi

"Tarjoamme ainoana valtakunnallisena tahona suoran kanavan luonnonsuojeluun.
Kaikki lahjoitukset käytetään alueiden ostoon, suojeluprosessiin ja syntyneiden luonnonsuojelualueiden vaalimiseen."

L.N

Jäänyt hommalla ihan käsittämättömän vähälle keskustelut tästä aiheesta. Moni ei ehkä ymmärrä, etenkin jos asuu taajamassa tai kerrostalossa, miten montaa ihmistä tämä vihervouhotus koskettaa. Tai ei oikeastaan vain kosketa, vaan riipii, repii ja raastaa. Kuvitelkaa tilanne jossa sut pakotetaan ostamaan kymmenellä tuhannella eurolla joku saakelin puhistushärpäke joka ei välttämättä edes puhdista ja jos puhdistaakin, niin mitä sitten, ei se maailma sillä pelastu. Haja-asutusalueella olis tarjolla hirvittävä määrä ääniä sille joka lupaa vastustaa tätä vouhotusta viimeseen hengenvetoon saakka.

Nuivake

Kerron esimerkin lain totaalisesta järjettömyydestä:

Asun maaseudulla omakotitalossa ja ihan talon vieressä on omistamani viljelypelto. Itse en viljele peltoa, vaan olen sen vuokrannut toiselle henkilölle. Taloni nykyisen 3x sakokaivo + 30m2 imeytyskenttä on tuossa pellossa. Nykyisen säädännön mukaan tämä ei riitä, vaan tämmöinen yli 10k€ maksava puhdistushärpäke pitää olla, koska maa ja maailma pilaantuu minun jätöksistäni.

Jos kyseisen härpättimen siihen imeytyskentän tilalle asentaisin, voisi peltojen vuokraaja EDELLEEN kipata haluamansa määrän lehmänpaskaa pellon pinnalle. Lisäksi samaan paikkaan voi kipata fosforipitoista lannoitetta, täysin laillisesti. Minun kehostani tulevat jätteet tosin "pilaavat" kyseisen maamassan, ilman tätä kallista ihmelaitetta, joka TM Rakennusmaailman testien mukaan ei edes toimi, kuin poikkeustilanteissa.

Siis maan pinnalle voidaan levittää tonnitolkulla lehmänpaskaa mutta minun kuseni, samassa kohtaa, 2 metriä syvemmällä maan sisässä sorakerroksessa pilaa saman maan? Näin siis lain mukaan. Repikää siitä huumoria.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

kelloseppä

Quote from: Nuivake on 18.12.2014, 18:25:16
...
Siis maan pinnalle voidaan levittää tonnitolkulla lehmänpaskaa mutta minun kuseni, samassa kohtaa, 2 metriä syvemmällä maan sisässä sorakerroksessa pilaa saman maan? Näin siis lain mukaan. Repikää siitä huumoria.

Eihän tuo mittään; kun toteutetaan sama ison vesistön rannalla samalla tavalla, niin ollaan pelastamassa Itämerta oikein urakalla.

Pitäisiköhän aloittaa naapurin elukoiden saunotus lihan laatua parantavana toimenpiteenä...aloittakaamme siis Impiwaaralaisen avanto-uinnilla ja saunomalla mureutetun kilju-härän tuotanto, jos Kobe alkaa jo kyrsimään?

Lahti-Saloranta

Äärettömän hieno asia tuo haja-asutusalueiden jätevsien käsittelyvelvoite. Tehokkailla laitteilla saadaan jätevesistä otettua talteen fosfori ja typpi niin ettei ne pääse maaperään ja kulkeutumaan Itämerta saastuttamaan. Vanhemmat maalla kasvaneet varmaan muistavat kuinka erinomaista puutarhan lannoitetta saatiin kompostoiduista käymäläjätteeistä joten osattiin sitä ennenkin kierrättää ravinteita joten mitä vikaa tässä modermissa systeemissä sitten on koska lopputuloskin on sama sillä noita jätevesistä poistettuja haitallisia ravinteita voidaan käyttää aivan samaan tarkoitukseen eli palauttaa ekologisesti ravinteet luonnon kiertokulkuun. Tosin onhan se hieman kalliimpaa ja se itämerikin on varsin kaukana esim Keski-Suomesta eikä ne haja-asutusalueiden asukkaat taida olla niitä suurimpia saastuttajia, tuppaavat kuseskelemaankin tievarsiin ja metsäpolkujen reunoihin. Joku julkea tohtii vääntää vielä kyykkypaskankin metsään. Siitä pitäisi kyllä tehdä loppu ja velvoittaa tortun vääntäjä toimittamaan jätöksensä Ekokemille käsiteltäväksi..   
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Nuivanlinna

Quote from: Nuivake on 18.12.2014, 18:25:16
Kerron esimerkin lain totaalisesta järjettömyydestä:

Asun maaseudulla omakotitalossa ja ihan talon vieressä on omistamani viljelypelto. Itse en viljele peltoa, vaan olen sen vuokrannut toiselle henkilölle. Taloni nykyisen 3x sakokaivo + 30m2 imeytyskenttä on tuossa pellossa. Nykyisen säädännön mukaan tämä ei riitä, vaan tämmöinen yli 10k€ maksava puhdistushärpäke pitää olla, koska maa ja maailma pilaantuu minun jätöksistäni.

Jos kyseisen härpättimen siihen imeytyskentän tilalle asentaisin, voisi peltojen vuokraaja EDELLEEN kipata haluamansa määrän lehmänpaskaa pellon pinnalle. Lisäksi samaan paikkaan voi kipata fosforipitoista lannoitetta, täysin laillisesti. Minun kehostani tulevat jätteet tosin "pilaavat" kyseisen maamassan, ilman tätä kallista ihmelaitetta, joka TM Rakennusmaailman testien mukaan ei edes toimi, kuin poikkeustilanteissa.

Paraatiesimerkki hulluudesta! Miten ihmeessä tähän on tultu?