News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Islamisaatio

Started by Simo Hankaniemi, 29.12.2008, 01:50:58

Previous topic - Next topic

Veli Aziz

Quote from: TH on 02.06.2009, 23:31:09
Miten islamilainen tasavertaisuus ilmenee siinä, että Koraanin mukaan muslimimiehet saavat pitää seksiorjattaria?
Asun tällä hetkellä Skotlannissa, joten ainakaan minä en saa pitää yhtään!  ;D

Veli Aziz

Quote from: Miniluv on 02.06.2009, 23:29:07
Pidän naurettavana väitettä, että orjuutta esiintyi "enimmäkseen" Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Saharan yli kuljetettiin valtava määrä mustia orjiksi Lähi-Itään. Samoin muslimimerirosvojen orjienkaappaustoiminta oli laajaa. Erityisen yritteliäät osaajat tekivät jopa orjienryöstöretken 1627.

Anteeksi jos nyt vastailen ihan liian kovalla tahdilla, mutta Miniluv editoi tämän tekstin sisään sen jälkeen kun hänelle jo vastasin!

Ok, olet oikeassa, Saharan eteläpuolisesta Afrikasta kuljetettiin orjia valtava määrä Lähi-Itään. Ensimmäinen maininta islamissa islamilaisen omistamasta Saharan eteläpuolisesta orjasta on Bilal ibn Ribah, joka oli Muhammedin orja ja islamin ensimmäinen 'muezzin'. Muhammed vapautti tämän orjan ja kehotti seuraajiaan tekemään samoin, kaikki eivät kuitenkaan niin tehneet.

Tämä ei kuitenkaan ole samassa mittakaavassa kuin Amerikkaan kuljetetut orjat, jotka vähimmälläkin arviolla olivat noin 1.2 miljoonaa henkeä, ja jotka kuljetettiin sinne ihan kristityillä orjalaivoilla. (googletas ensimmäisen orjalaivan nimi)

TH

Quote from: Veli Aziz on 02.06.2009, 23:32:50
Miten islamilainen tasavertaisuus ilmenee siinä, että Koraanin mukaan muslimimiehet saavat pitää seksiorjattaria?

Et siis näe mitään moraalista ongelmaa seksiorjuudessa?

Veli Aziz

Quote from: TH on 02.06.2009, 23:43:11

Tuo on vähän hämärä kysymys. Siis en todellakaan pitäisi ketaan kumppaniani alistetussa asemassa millään lailla, missään olosuhteissa. Eikä tämä mielestäni ole edes uskonnollinen kysymys.

mikkoellila

Quote from: Veli Aziz on 02.06.2009, 23:14:53
mitä enemmän nämä islamilaiset joita maahan otetaan hyväksyvät länsimaisen arvomaailman, sitä paremmin he integroituvat järjestelmään.

Miksi luulet, että Afrikasta ja Lähi-idästä Eurooppaan muuttavat muslimit jotenkin omaksuisivat eurooppalaisen arvomaailman?

Pikemminkin he tuovat oman afrikkalaisen/lähi-itämaalaisen maailmankuvansa mukaan.

Katso allekirjoituksessani olevaa sitaattia.
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

urogallus

Quote from: Veli Aziz on 02.06.2009, 23:36:20
Tämä ei kuitenkaan ole samassa mittakaavassa kuin Amerikkaan kuljetetut orjat, jotka vähimmälläkin arviolla olivat noin 1.2 miljoonaa henkeä, ja jotka kuljetettiin sinne ihan kristityillä orjalaivoilla. (googletas ensimmäisen orjalaivan nimi)

Kyllä mittakaava on vähintäänkin samaa luokkaa - intensiteetti Atlantin orjakaupassa toki oli suurempi, mutta sitä kestikin alle 300 vuotta. Arabiorjakauppiailla oli muuten myös näppinsä pelissä tässä toiminnassa: eurooppalaiset ostivat suurimman osan viemistään orjista, vain pieni osa kaapattiin.

Olen kuullut väitteen, että arabimaihin viedyt miespuoliset (=suurin osa orjista: naiset olivat vähemmistönä) orjat olisi yleensä kuohittu, mistä seuraa se että orjat jättivät vain vähäisen geneettisen jäljen alueen kansoihin. En tiedä pitääkö tämä väite paikkansa.

Orjia tuotiin paljon myös Ukrainan-Venäjän alueelta ja Kaukasukselta.

TH

Afrikasta islamilaiseen Lähi-Itään kuljetettiin 10-15 miljoonaa orjaa, joka on suunnilleen sama määrä kuin Atlantin yli. Islamilainen Afrikan orjuuttaminen kuitenkin alkoi aiemmin ja päättyi myöhemmin (jos on päättynytkään). Euroopasta muslimit veivät 1500-1700-luvuilla yli miljoona orjaa.

Veli Aziz

Quote from: mikkoellila on 02.06.2009, 23:46:22
mitä enemmän nämä islamilaiset joita maahan otetaan hyväksyvät länsimaisen arvomaailman, sitä paremmin he integroituvat järjestelmään.

Miksi luulet, että Afrikasta ja Lähi-idästä Eurooppaan muuttavat muslimit jotenkin omaksuisivat eurooppalaisen arvomaailman?

Pikemminkin he tuovat oman afrikkalaisen/lähi-itämaalaisen maailmankuvansa mukaan.

Sanon vain, että islamilla on erittäin vakaa intellektuelli, tasa-arvoisuuteen perustuva pohja ja minun kokemukseni mukaan Saharan eteläpuolisessa Afrikassa ihmiset ovat kulttuurillisesti hieman epäkypsiä omaksumaan sen. Kaikki Eurooppalaiset muslimit joita olen moskeijassani tavannut ovat järkeviä ihmisiä, siinä missä muutkin.

TH

Quote from: Veli Aziz on 02.06.2009, 23:45:58
Quote from: TH on 02.06.2009, 23:43:11

Tuo on vähän hämärä kysymys. Siis en todellakaan pitäisi ketaan kumppaniani alistetussa asemassa millään lailla, missään olosuhteissa. Eikä tämä mielestäni ole edes uskonnollinen kysymys.

Tekikö Allah sitten mokan salliessaan seksiorjuuden Koraanissa?

mikkoellila

Quote from: urogallus on 02.06.2009, 23:47:09
Olen kuullut väitteen, että arabimaihin viedyt miespuoliset (=suurin osa orjista: naiset olivat vähemmistönä) orjat olisi yleensä kuohittu, mistä seuraa se että orjat jättivät vain vähäisen geneettisen jäljen alueen kansoihin.

Eunukithan olivat ihan yleinen yhteiskunnallinen instituutio islamilaisissa maissa.

Saharan eteläpuolisesta Afrikasta Pohjois-Afrikkaan ja Lähi-itään tuotujen neekeriorjien kastrointia harrastettiin vielä 1900-luvulla.
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

TH

Quote from: Veli Aziz on 02.06.2009, 23:49:43
Quote from: mikkoellila on 02.06.2009, 23:46:22

Sanon vain, että islamilla on erittäin vakaa intellektuelli, tasa-arvoisuuteen perustuva pohja ja minun kokemukseni mukaan Saharan eteläpuolisessa Afrikassa ihmiset ovat kulttuurillisesti hieman epäkypsiä omaksumaan sen. Kaikki Eurooppalaiset muslimit joita olen moskeijassani tavannut ovat järkeviä ihmisiä, siinä missä muutkin.

Itse asiassa islam perustuu hyvin vahvaan eri ryhmien epätasa-arvoisuuteen. Miehet vs. naiset, muslimit vs. ei-muslimit, "kirjan kansat" vs. pakanat ovat kaikki hyvin tärkeitä jaotteluita islamilaisen lain kannalta.

Veli Aziz

Olen kuullut väitteen, että arabimaihin viedyt miespuoliset (=suurin osa orjista: naiset olivat vähemmistönä) orjat olisi yleensä kuohittu, mistä seuraa se että orjat jättivät vain vähäisen geneettisen jäljen alueen kansoihin. En tiedä pitääkö tämä väite paikkansa
Tuo voi tietysti pitää paikkansa, en suoraansanottua historiaa tältä osin tiedä. Kuitenkin osa Kalifeista (korkein islamilainen auktoriteetti) olivat orjien ja vapaiden ihmisten jälkeläisiä. Tuo on joka tapauksessa mielestäni yhdentekevää.

Quote from: TH on 02.06.2009, 23:50:06
Jumala tietää parhaiten, ja Jumalan mielestä seksiin suostumisen kynnys oli tuolloin vähemmän alhainen kuin nykyään. Minä ainakin henkilökohtaisesti hyväksyn sanan 'EI', vaikka se jollekin islamistille voisi tiukkaa tehdäkin.  ;D

Veli Aziz

Quote from: TH on 02.06.2009, 23:53:45
Itse asiassa islam perustuu hyvin vahvaan eri ryhmien epätasa-arvoisuuteen. Miehet vs. naiset, muslimit vs. ei-muslimit, "kirjan kansat" vs. pakanat ovat kaikki hyvin tärkeitä jaotteluita islamilaisen lain kannalta.
Tottakai se perustuu tuohon. Et voi vakavissaan väittää löytäväsi yhtään uskontoa, jossa uskontoon kuulumisesta ei ole muuta hyötyä kuin tasavertainen asema niiden ihmisten kanssa jotka eivät kuulu tuohon uskontoon.

TH

Quote from: Veli Aziz on 02.06.2009, 23:54:53
Olen kuullut väitteen, että arabimaihin viedyt miespuoliset (=suurin osa orjista: naiset olivat vähemmistönä) orjat olisi yleensä kuohittu, mistä seuraa se että orjat jättivät vain vähäisen geneettisen jäljen alueen kansoihin. En tiedä pitääkö tämä väite paikkansa
Tuo voi tietysti pitää paikkansa, en suoraansanottua historiaa tältä osin tiedä. Kuitenkin osa Kalifeista (korkein islamilainen auktoriteetti) olivat orjien ja vapaiden ihmisten jälkeläisiä. Tuo on joka tapauksessa mielestäni yhdentekevää.

Kalifit pitivät haaremiorjattaria, joista syntyneistä pojista tuli heidän seuraajiaan.

TH

Jumala tietää parhaiten, ja Jumalan mielestä seksiin suostumisen kynnys oli tuolloin vähemmän alhainen kuin nykyään. Minä ainakin henkilökohtaisesti hyväksyn sanan 'EI', vaikka se jollekin islamistille voisi tiukkaa tehdäkin.  ;D

Onko aika mielestäsi siis ajanut Koraanin joidenkin osien ohi? Millä perusteella päätät, mitkä osat Koraanista ovat edelleen voimassa?

TH

Quote from: Veli Aziz on 02.06.2009, 23:58:12
Tottakai se perustuu tuohon. Et voi vakavissaan väittää löytäväsi yhtään uskontoa, jossa uskontoon kuulumisesta ei ole muuta hyötyä kuin tasavertainen asema niiden ihmisten kanssa jotka eivät kuulu tuohon uskontoon.

Ongelma on siinä, että islam on myös poliittinen ideologia, jonka kannattajat pyrkivät saamaan sen opinkappaleet valtion laiksi. Siten oikeaoppisessa islamilaisessa valtiossa eri sukupuolia ja uskontoryhmiä kohdellaan hyvin eri tavalla.

Veli Aziz

Quote from: TH on 03.06.2009, 00:01:08

Onko aika mielestäsi siis ajanut Koraanin joidenkin osien ohi? Millä perusteella päätät, mitkä osat Koraanista ovat edelleen voimassa?
Minä en päätä sitä, Jumala päättää. Koraani on Jumalan sana, ja minä noudatan henkilökohtaisesti sitä mitä Muhammad käski tehdä. Järjenkäyttö on sallittua ja nykyajan länsimaiset olosuhteet ovat hyvin paljolti erilaiset kuin 600-luvun Arabian.

Veli Aziz

Quote from: TH on 03.06.2009, 00:04:09

Ongelma on siinä, että islam on myös poliittinen ideologia, jonka kannattajat pyrkivät saamaan sen opinkappaleet valtion laiksi. Siten oikeaoppisessa islamilaisessa valtiossa eri sukupuolia ja uskontoryhmiä kohdellaan hyvin eri tavalla.

Millä tavoin tuo poikkeaa sitten Kristinuskosta?

mikkoellila

TH

Quote from: Veli Aziz on 03.06.2009, 00:04:41

Minä en päätä sitä, Jumala päättää. Koraani on Jumalan sana, ja minä noudatan henkilökohtaisesti sitä mitä Muhammad käski tehdä. Järjenkäyttö on sallittua ja nykyajan länsimaiset olosuhteet ovat hyvin paljolti erilaiset kuin 600-luvun Arabian.

Pitäisikö länsimaista yhteiskuntaa mielestäsi muuttaa 600-luvun Arabian suuntaan? Vai onko nykylänsi parempi yhteiskunta kuin se, jota Muhammed hallitsi?

Veli Aziz

Quote from: TH on 03.06.2009, 00:08:05

Pitäisikö länsimaista yhteiskuntaa mielestäsi muuttaa 600-luvun Arabian suuntaan? Vai onko nykylänsi parempi yhteiskunta kuin se, jota Muhammed hallitsi?

Ilman muuta nykyaikainen länsimainen yhteiskunta on parempi kuin 600-luvun Arabia! Muhammed oli ihan yhtä paljon poliitikko kuin profeetta, ja olisi mielestäni paljon enemmän kotonaan 2000-luvun Glasgow'ssa kuin 600-luvun Arabiassa. Nykyaikaiset islamiin uskovat länsimaiset ihmiset näkevät metsän puilta ja näkevät kuinka radikaalisti Muhammed paransi naisten oikeuksia Arabiassa.

TH

Quote from: Veli Aziz on 03.06.2009, 00:06:06
Quote from: TH on 03.06.2009, 00:04:09

Millä tavoin tuo poikkeaa sitten Kristinuskosta?

Länsimaisessa kristinuskossa on alusta asti ollut ns. kahden miekan periaate, jonka mukaan yhteiskunnallinen elämä jakaantuu kirkollisen ja sekulaarin vallan alueisiin, joita muun muassa sääntelevät erilaiset lait. Tämä periaate on toteutunut eri tavoin eri aikoina, mutta viimeisen parin vuosisadan aikana se on kehittynyt yhä vahvemman sekularismin suuntaan ja täydelliseen uskonnonvapauteen. Tämä on mahdollistanut eri ryhmien tasavertaisen kohtelun.

Islamiin sen sijaan kuuluu lähtemättömästi poliittinen valta ja ajatus islamista yhteiskunnan ainoana lain lähteenä. Tämä ero johtuu kristinuskon ja islamin perustamistapojen erilaisuudesta. Kristinuskon perustanut Jeesus ei tavoitellut poliittista valtaa, ja kesti vuosisatoja, ennen kuin kristityt pääsivät valtaan; he olivat vuosisatoja vainottu vähemmistö Rooman valtakunnassa. Tämän vuoksi kristinusko voi varsin vaivattomasti sopeutua tilanteeseen, jossa se ei omaa poliittista valtaa eikä valtion lakeja säädetä kristinuskon oppien mukaan. Muhammed sitä vastoin perusti jo elinaikanaan itse johtamansa teokratian, jota pidetään islamilaisena ihanneyhteisönä ja jonka lakeja ja tapoja nykymuslimitkin pyrkivät matkimaan.

Veli Aziz

Quote from: TH on 03.06.2009, 00:24:57
Länsimaisessa kristinuskossa on alusta asti ollut ns. kahden miekan periaate, jonka mukaan yhteiskunnallinen elämä jakaantuu kirkollisen ja sekulaarin vallan alueisiin, joita muun muassa sääntelevät erilaiset lait. Tämä periaate on toteutunut eri tavoin eri aikoina, mutta viimeisen parin vuosisadan aikana se on kehittynyt yhä vahvemman sekularismin suuntaan ja täydelliseen uskonnonvapauteen. Tämä on mahdollistanut eri ryhmien tasavertaisen kohtelun.

Islamiin sen sijaan kuuluu lähtemättömästi poliittinen valta ja ajatus islamista yhteiskunnan ainoana lain lähteenä. Tämä ero johtuu kristinuskon ja islamin perustamistapojen erilaisuudesta. Kristinuskon perustanut Jeesus ei tavoitellut poliittista valtaa, ja kesti vuosisatoja, ennen kuin kristityt pääsivät valtaan; he olivat vuosisatoja vainottu vähemmistö Rooman valtakunnassa. Tämän vuoksi kristinusko voi varsin vaivattomasti sopeutua tilanteeseen, jossa se ei omaa poliittista valtaa eikä valtion lakeja säädetä kristinuskon oppien mukaan. Muhammed sitä vastoin perusti jo elinaikanaan itse johtamansa teokratian, jota pidetään islamilaisena ihanneyhteisönä ja jonka lakeja ja tapoja nykymuslimitkin pyrkivät matkimaan.

'Matkiminen' on hieman alentava tapa ilmaista tuo mitä haluat ilmaista. Kyseessähän on kaipuu jokaisessa uskonnossa yhteiseen 'kultaiseen aikaan'. Ja sekularismi ei ole pelkästään kristillinen ilmiö, ottaen huomioon Nepalin, Kiinan ja muiden maiden sekulaariset liikkeet. Uskonnonvapaus on vanhempi ajatus kuin sekularismi, ja minun henkilökohtainen mielipiteeni on se, että se on myös elinvoimaisempi.

Maisteri Nuivakka

Quote from: Veli Aziz on 03.06.2009, 00:12:26
Ilman muuta nykyaikainen länsimainen yhteiskunta on parempi kuin 600-luvun Arabia! Muhammed oli ihan yhtä paljon poliitikko kuin profeetta, ja olisi mielestäni paljon enemmän kotonaan 2000-luvun Glasgow'ssa kuin 600-luvun Arabiassa.

2000-luvun Glasgow'ssa Muhammed suljettaisiin vankimielisairaalaan joukkomurhaajana, ihmisiä kiduttavana ja silpovana sadistina ja pedofiilina.

Vieraslajien leviämisen estäminen olisi helpompaa ja huomattavasti halvempaa kuin vieraslajien aiheuttamien ongelmien ratkaisu jälkikäteen. - Suomen luonnonsuojeluliitto

Anton

Quote from: mikkoellila on 03.06.2009, 00:06:18
Koraani on Jumalan sana

Miksi luulet näin?

Samaa ihmettelen. Millaisia ovat Koraanin omaperäiset ideat? Mitä sen sisältämiä ideoita ei ole lainattu aikaisemmista kulttuureista? Mikä on se lisäarvo, jonka islam tuo juutalaiskristilliseen traditioon? Minusta näyttää siltä, että Koraani on jopa taantumuksellisempi kuin sitä paljon vanhempi Toora, joka sentään omana aikanaan oli kohtuullisen edistyksellinen. Koraani lainaa paljossa Raamattua, mutta se näyttää kopioivan Raamatusta lähinnä vain sen huonot puolet.

TH

Quote from: Veli Aziz on 03.06.2009, 00:12:26
Quote from: TH on 03.06.2009, 00:08:05

Ilman muuta nykyaikainen länsimainen yhteiskunta on parempi kuin 600-luvun Arabia! Muhammed oli ihan yhtä paljon poliitikko kuin profeetta, ja olisi mielestäni paljon enemmän kotonaan 2000-luvun Glasgow'ssa kuin 600-luvun Arabiassa. Nykyaikaiset islamiin uskovat länsimaiset ihmiset näkevät metsän puilta ja näkevät kuinka radikaalisti Muhammed paransi naisten oikeuksia Arabiassa.

Se, että pidät nykylänttä Muhammedin johtamaa yhteisöä parempana, on mielenkiintoinen näkemys, jollaista en ole aiemmin kuullut muslimilta. Luulen, että aika moni muslimi pitäisi sinua harhaoppisena. Muhammedia kuitenkin pidetään islamissa erehtymättömänä.

Paransiko Muhammed todella naisten asemaa? Mitä edes tiedämme naisten asemasta Arabiassa ennen islamia? Tiedämme siitä vain muslimipropagandan kautta. Eikö Muhammed myös rajoittanut naisten mahdollisuuksia? Muhammedin ensimmäinen vaimo oli häntä huomattavasti vanhempi nainen, rikas kauppias, joka nai nuoren Muhammedin jonkinlaiseksi rattopojakseen. Tätä vaimoa vastaavia hahmoja ei hirveästi islamin valtaan tultua ole ollut.

Veli Aziz

Quote from: TH on 03.06.2009, 00:33:40
Paransiko Muhammed todella naisten asemaa? Mitä edes tiedämme naisten asemasta Arabiassa ennen islamia? Tiedämme siitä vain muslimipropagandan kautta. Eikö Muhammed myös rajoittanut naisten mahdollisuuksia? Muhammedin ensimmäinen vaimo oli häntä huomattavasti vanhempi nainen, rikas kauppias, joka nai nuoren Muhammedin jonkinlaiseksi rattopojakseen. Tätä vaimoa vastaavia hahmoja ei hirveästi islamin valtaan tultua ole ollut.

En väitä, enkä ole väittänyt, että naisen asema olisi ollut parempi 600-luvun Arabiassa. Sanon vain, että mikäli luet minkäänlaista analyysiä naisten asemasta ennen Muhammedia, ja jälkeen Muhammedin, sinulla olisi erilainen käsitys tämän ihmisen vaikutukseen naisten asemasta. Karen Armstrong on ihan hyvä aloituspaikka tälle.

urogallus

Quote from: Veli Aziz on 03.06.2009, 00:38:23
En väitä, enkä ole väittänyt, että naisen asema olisi ollut parempi 600-luvun Arabiassa. Sanon vain, että mikäli luet minkäänlaista analyysiä naisten asemasta ennen Muhammedia, ja jälkeen Muhammedin, sinulla olisi erilainen käsitys tämän ihmisen vaikutukseen naisten asemasta. Karen Armstrong on ihan hyvä aloituspaikka tälle.

Referoisitko lyhyesti Armstrongia. Miten Muhammed paransi naisten asemaa? Toiko hän uudet, vapaamielisemmät säädökset sukupuolia koskien? Toiko hän kenties järjestyksen kaaoksessa olleeseen Arabiaan, jolloin naisten asema parani vaikka periaatteessa lait ja tavat säilyivät ennallaan? Vai mitä?

Korpitutkija

Quote from: Veli Aziz on 03.06.2009, 00:38:23
Quote from: TH on 03.06.2009, 00:33:40

Karen Armstrong: The Coherence of Her Incoherence
http://www.newenglishreview.org/custpage.cfm?frm=7158&sec_id=7158

Karen Armstrong     
http://www.crusades-encyclopedia.com/karenarmstrong.html

The Perfect Surrender
http://www.nysun.com/arts/perfect-surrender/40266/
..Sillä sen ihmisen, joka aina ja kaikessa tahtoo menetellä oikein, on pakko joutua häviöön niiden monien joukossa, jotka eivät tee samoin. ..
Machiavelli

pelle12

Lukiessani tätä ketjua, vaikuttaa, että Veli Azizin kanssa pystyy käymään edes jonkinlaista rationaalista dialogia, päinvastoin kuin veli Tahan.