News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Jyrki Kasvin vaalitentti

Started by Batman, 02.06.2009, 23:01:13

Previous topic - Next topic

Batman

Aina kiitosta ansaitsevaa, kun poliitikko alentuu meidän tavallisten hallintoalamaisten tentattavaksi, varsinkin kun poliitikko ei ole "omiensa edessä". Laskin hätäisesti, että Kasvi ehti vastata 58 kysymykseen (useat moniosaisia), ällistyttävä suoritus.

Valitettavasti vaikutelmaksi jäi, että kysymysten ja vastausten tulva näkyi: Useat (ei kaikki) kysymykset tulivat käsitellyiksi "vasemmalla kädellä", yli (tai ali) mentiin siitä missä aita oli matalin. Voihan olla, että tuo on vain poliitikkojen tyyli vastailla kysymyksiin. Tai voi olla, että Kasvi ajatteli, että määrä korvaa laadun.:D No ei sentään, Kasvi varmaankin pyrki kohteliaasti vastaamaan mahdollisimman moneen kysymykseen.

Itse kaipailin vastauksissa tulisieluista sananvapauden puolustamista, se jäi nyt puuttumaan.
"Tällaiset puheet eivät ansaitse sanavapautta"
- Apulaisvaltakunnansyyttäjä Jorma Kalske

Mielipide on kuin persreikä; jokaisella on omansa.
http://www.youtube.com/watch?v=NrmPehlHK3w&feature=related

Kami

Yhteen kolmesta esittämästäni sain vastauksen. En ole varma pitäisikö olla ylpeä kahdesta kiperästä kysymyksestä vai ruoskia itseään kahdesta typerästä möläytyksestä. Eipä noissa karmeasti asiaa saa aikaiseksi, mutta onhan nuokin eleitä. Arvostan Kasvin osannottoa enemmän kuin muiden tähän mennessä.
Kaatukaa, oi kaikkivallat/näyttäkää, on teissä miestä/kapinoikaa kerran edes/uinumatta virran mukaan/menkää syyttäjäinne eteen/kerran silmät avoimina/myöntäkää se todeksi/ on valikoitu valheet vaan

CMX - Kansalaiset

Mika.H

nopeasti lukien vastaukset olisat tosiaan melkoista hölynpölyä.

osasyynä tietysti aika ja kysymysten määrä, mutta kyllä olisi tekniikan tohtorilta hieman parempaa odottanut.

sija 5 nykyisistä vastaajista.

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

mikkoellila

Mielestäni hänen vastaustensa sisällöllinen köyhyys ei johtunut siitä, että hän vastasi niin moneen kysymykseen niin nopeasti. Hänen ympäripyöreiden vastauksiensa miettimiseen ja kirjoittamiseen meni taatusti enemmän aikaa kuin suorapuheisten, rehellisten vastausten kirjoittamiseen olisi mennyt.

Hän kieltäytyi puolustamasta sananvapautta, koska hän vastustaa sitä. Hän selvästi kannattaa mm. Jussi Halla-ahon blogin sensurointia sillä perusteella, että se on "kiihotusta kansanryhmää vastaan". Hänhän puhui tästä asiasta moneen kertaan.
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

svobo

Eihän tuo ihan natsilta vaikuttanut vaikka vihreä onkin. Vastusti sentnään esim. Turkin EU-jäsenyyttä ja muutamista muistakin asioista olin samaa mieltä.
"Eilen paluumatkalle Irakiin lähteneillä mieli muuttunut kun olivat nähneet Helsingin. Aikovat palata Saarijärvelle päästäkseen Helsinkiin."
Jani Ilola (@i_lo_la) December 10, 2015

mikkoellila

Quote from: Kami on 02.06.2009, 23:06:04
Yhteen kolmesta esittämästäni sain vastauksen. En ole varma pitäisikö olla ylpeä kahdesta kiperästä kysymyksestä vai ruoskia itseään kahdesta typerästä möläytyksestä. Eipä noissa karmeasti asiaa saa aikaiseksi, mutta onhan nuokin eleitä. Arvostan Kasvin osannottoa enemmän kuin muiden tähän mennessä.

Minä arvostan Wonterghemin vastauslinjaa paljon enemmän kuin Kasvin.

Wonterghem vastasi kysymyksiin rehellisesti ja suoraan. Kasvi kierteli, kaarteli, vältteli ja valehteli.
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

Fariseus

Itseäni jäi yksi vastaus suuresti ihmetyttämään, mutta siihen ei tullut lisäselvitystä:

Quote from: Jyrki Kasvi on 02.06.2009, 21:01:08
ruotsinkielisen kielivähemmistön ja suomenkielisen enemmistön suhteet ovat toimineet niin hyvin juuri siksi, että kaikki ovat ainakin jollain tasolla ymmärtäneet toisiaan. Kun katsoo etnistä ja kulttuurista vihanpitoa maailmalla, minua pelottaa muuttaa mitään järjestelmässä, joka on kuitenkin taannut rauhalliset suhteet Suomen väestöryhmien välille näinkin pitkäksi aikaa. Se ei ole mikään itsestäänselvyys.

Tähän olisi todella mielenkiintoista kuulla kommentti - pakkoruotsia ei ehkä voi poistaa, koska satoja vuosia sovussa eläneet ryhmät voivat ryhtyä vihanpitoon, mutta islamilaisen vähemmistön luominen muutamassa vuosikymmenessä maahan ei ole mikään ongelma? Vähemmistön, jonka käytöstä tai kehitystä kukaan ei pysty mitenkään ennakoimaan.

TH

Tässä Homman vaalitenttiformaatissa on se vika, että tentattava pääsee itse valitsemaan, mihin kysymyksiin vastaa, ja voi halutessaan vastata aivan ympäripyöreästi. Ehdokasta ei päästä painostamaan kunnolla siihen tapaan kuin esimerkiksi parhaimmillaan Ylen tv-vaalitenteissä ehdokas pakotetaan vastaamaan kiperiin kysymyksiin. Kasvin osalta tilannetta pahensi se, ettei hän vastannut ennakkokysymyksiin.

Kasvi antoi itsestään myönteisemmän vaikutelman kuin esimerkiksi Anna Mikkola. Silti hän on löperö liberaali, joka vastaa isoihin kysymyksiin maahanmuutosta, integroitumisesta jne. tyyliin "ongelmia on, niihin tulee puuttua, kyllä se tästä". Käytännössä tämä tarkoittaa, että mitään ei tehdä. Sitten kun Suomessakin paska iskee tuulettimeen esim. Rosengårdin tapaan, nämä kasvit eivät myönnä mitään virheitä tehdyn vaan jatkavat samaa höpöliberaalia linjaansa.

Kami

Quote from: mikkoellila on 02.06.2009, 23:08:38
Quote from: Kami on 02.06.2009, 23:06:04
Yhteen kolmesta esittämästäni sain vastauksen. En ole varma pitäisikö olla ylpeä kahdesta kiperästä kysymyksestä vai ruoskia itseään kahdesta typerästä möläytyksestä. Eipä noissa karmeasti asiaa saa aikaiseksi, mutta onhan nuokin eleitä. Arvostan Kasvin osannottoa enemmän kuin muiden tähän mennessä.

Minä arvostan Wonterghemin vastauslinjaa paljon enemmän kuin Kasvin.

Wonterghem vastasi kysymyksiin rehellisesti ja suoraan. Kasvi kierteli, kaarteli, vältteli ja valehteli.


Se nyt taitaa olla aika johdonmukainen ero muutenkin näissä asioissa edustetuilta osapuolilta. Kasvi oli suorempi kuitenkin kuin odotin. Se huvitti kyllä ettei lehdistöä kannata poliitikon arvostella.
Kaatukaa, oi kaikkivallat/näyttäkää, on teissä miestä/kapinoikaa kerran edes/uinumatta virran mukaan/menkää syyttäjäinne eteen/kerran silmät avoimina/myöntäkää se todeksi/ on valikoitu valheet vaan

CMX - Kansalaiset

Veli Aziz

Quote from: Fariseus on 02.06.2009, 23:11:34
Tähän olisi todella mielenkiintoista kuulla kommentti - pakkoruotsia ei ehkä voi poistaa, koska satoja vuosia sovussa eläneet ryhmät voivat ryhtyä vihanpitoon, mutta islamilaisen vähemmistön luominen muutamassa vuosikymmenessä maahan ei ole mikään ongelma? Vähemmistön, jonka käytöstä tai kehitystä kukaan ei pysty mitenkään ennakoimaan.
No mutta, islamilaisen väestönosan kehitys todennäköisesti seuraa samoja linjoja Suomessa kuin muualla euroopassa. Eli mitä enemmän nämä islamilaiset joita maahan otetaan hyväksyvät länsimaisen arvomaailman, sitä paremmin he integroituvat järjestelmään.

Aapo

Pakko myöntää, että oli hienoinen pettymys. Olen pitkään harkinnut äänestää Kasvia näissä vaaleissa, mutta juuri ne kysymykset, joita pidin tärkeänä jäivät ilman selkeää vastausta. Positiivista oli se, että Kasvi otti omaehtoisesti esille sen, ettei monikulttuurisuus saa mennä ihmisoikeuksien edelle. Monet muut poliitikot eivät uskaltaisi myöntää, että monikulttuurisuus ja ihmisoikeudet voisivat olla missään tilanteessa keskenään ristiriidassa. Fiksumpi ja oikeudenmukaisempi kuva hänestä jäi minulle kuin Sari Essayahista.

Mutta koska Kasvi ei loistanut samalla tavalla kuin olisin toivonut, eikä Essayah ollut *niin* ihnottava kuin odotin, PS+KD:n liiton äänestäminen ei ole minulle liian suuri kynnyskysymys. Todennäköisesti äänestän Sampoa tai Freddyä.
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

- Robert J. Hanlon

TH

Quote from: Lyyli on 02.06.2009, 23:30:19
Söötti vastaus oli esimerkki "onnistuneesta monikulttuurisuudesta Viipurin kaupunki 20/30-luvulla". Juu-u. Helsingistäkin tulee varmasti pian yhtä kiva paikka - uskotteko?  

Viipurin "monikulttuurisuus" tarkoitti, että siellä oli suomalaisia, ruotsalaisia, venäläisiä, juutalaisia, tataareja ja muutama mustalainen. Ei se oikein kelpaa monikulttuuriseksi kaupungiksi nykystandardein. Aivan vääränvärinen. Paljonkohan noita eri väestöryhmiä edes oli?

Taikakaulin

Kyllä kasvilla on Vihreitten edustajaksi ihan hyviäkin mielipiteitä, esim. nollatoleranssi ympärileikkauksissa - niin tyttöjen kun poikienkin.

Jos joku puukkoa kaulallani pitäen pakottaisi minut äänestämään Vihreitä, niin kyllä minä ääneni Pläntille antaisin.
Lahjoita suomalaisen kulttuurin säilymiseen - https://www.luonnonperintosaatio.fi

"Tarjoamme ainoana valtakunnallisena tahona suoran kanavan luonnonsuojeluun.
Kaikki lahjoitukset käytetään alueiden ostoon, suojeluprosessiin ja syntyneiden luonnonsuojelualueiden vaalimiseen."

mikkoellila

Quote from: Veli Aziz on 02.06.2009, 23:49:43
islamilla on erittäin vakaa intellektuelli, tasa-arvoisuuteen perustuva pohja

plonk
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

urogallus

Quote from: TH on 02.06.2009, 23:38:35
Quote from: Lyyli on 02.06.2009, 23:30:19
Söötti vastaus oli esimerkki "onnistuneesta monikulttuurisuudesta Viipurin kaupunki 20/30-luvulla". Juu-u. Helsingistäkin tulee varmasti pian yhtä kiva paikka - uskotteko?  

Viipurin "monikulttuurisuus" tarkoitti, että siellä oli suomalaisia, ruotsalaisia, venäläisiä, juutalaisia, tataareja ja muutama mustalainen. Ei se oikein kelpaa monikulttuuriseksi kaupungiksi nykystandardein. Aivan vääränvärinen. Paljonkohan noita eri väestöryhmiä edes oli?

Kyllä 20-30-lukujen Viipuri oli ihan oikeasti 'monikulttuurinen'. Muistaakseni suomalaisia oli jotain 60-70%; esim. saksalaisia ja puolalaisia oli ihan kohtalainen määrä. Lähes kaikki olivat kuitenkin samalta kulttuurialueelta peräisin, eikä nykyistä monikulttuuripolitiikka tunnettu.

Porilainen munalla

#15
J. Kasvista on minulle tullut mielikuva, että hän on erittäin vasemmistolainen, jopa kommunismiin taipuva, joka ymmärtää vain valtion/elättämiä/sisäistä elämää.
Yritysten rahankierrosta, verotuksesta ja ns. "oikeasta elämästä" tämä tohtorimies ei mielestäni paljonkaan tiedä eikä ymmärrä.

Kontrasti toiseen tohtoriin, Halla-ahoon on valtaisa.
Jussi kun tuntuu ymmärtävän erittäin hyvin joka päiväiset elämän tilanteet ja niihin vaikuttavat realiteetit.

Meillä päin sitä kutsutaan maalaisjärjeksi, katoavaksi luonnonvaraksi.
Suomessa, venäläisen, ruotsalaisen, saamelaisen, saksalaisen ja amerikkalaisen kulttuurin vaikutuksessa kasvanut.
Monikulttuuriasiantuntijako?

mikkoellila

Quote from: urogallus on 02.06.2009, 23:57:38
Kyllä 20-30-lukujen Viipuri oli ihan oikeasti 'monikulttuurinen'. Muistaakseni suomalaisia oli jotain 60-70%; esim. saksalaisia ja puolalaisia oli ihan kohtalainen määrä.

Suomenkielisiä suomalaisia oli yli 90 %.

En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

urogallus

Quote from: Veli Aziz on 03.06.2009, 00:06:06
Millä tavoin tuo poikkeaa sitten Kristinuskosta?

"Antakaa keisarille se mikä keisarille kuuluu ja Jumalalle se mikä Jumalalle kuuluu tjsp.

Kristinuskossa ei säädetä tarkasti uskovaisten tapoja, eikä myöskään sitä, minkälainen yhteiskunnan tulisi olla. Hadithit lienevät kuitenkin olennainen osa islamia?

urogallus

Quote from: mikkoellila on 03.06.2009, 00:05:30
Quote from: urogallus on 02.06.2009, 23:57:38
Kyllä 20-30-lukujen Viipuri oli ihan oikeasti 'monikulttuurinen'. Muistaakseni suomalaisia oli jotain 60-70%; esim. saksalaisia ja puolalaisia oli ihan kohtalainen määrä.

Suomenkielisiä suomalaisia oli yli 90 %.



Voi olla, että muistelen Suomen kansalaisten määrää: ei olisi ihme, jos 20-luvulla olisi 'ei-kansalaisia' ollut n. 1/3 viipurilaisista. Missään nimessä ei kyse ollut nykyisestä monikulttuurista.

Jaska Pankkaaja

Pisteet osallistumisesta. Harmi kun en kerennyt koneelle vaikka olen melko saletti ettei vastauksia niihin olisi tullut koska ei niihin tullut muidenkaan esittäminä. Kasvi on sinänsä esimerkki uuden ajan poliitikosta josta ei oikein voi sanoa edustaako hän oikeistoa vai vasemmistoa, että sikäli oli järkeä löpinässä, muuten jaa parempi etten kommentoi itse substanssia  ;) Olen selvästikin eri mieltä asioiden tilasta ko. kasviksen kanssa.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

mikkoellila

Quote from: urogallus on 03.06.2009, 00:33:47
ei olisi ihme, jos 20-luvulla olisi 'ei-kansalaisia' ollut n. 1/3 viipurilaisista.

Ulkomaiden kansalaisia ei todellakaan ollut 1/3 Viipurin väestöstä 1920-luvulla eikä minkään muunkaan Suomen kaupungin tai kunnan väestöstä koskaan.
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

urogallus

Ei nyt ihan kolmasosaa eikkä 20-luvulla, mutta kuitenkin:

"Vuonna 1890 suoritetun väestölaskennan mukaan muiden kuin Suomen alamaisten määrä oli Tampereella 228 eli vain noin prosentti kaupungin koko väestöstä. Samana vuonna ulkomaalaisten osuus väestöstä oli esimerkiksi Helsingissä n. 8% ja Viipurissa n. 21%.

Tuolta: http://www.uta.fi/koskivoimaa/kaupunki/1870-00/ulkom.htm

Paljon oli ei-suomalaista populaa, mutta mitä heille tapahtui Ensimmäisen maailmansodan jälkeen? Osa muutti pois, osa hankki kansalaisuuden ja suomalaistui.

Rutja

Quote from: urogallus on 02.06.2009, 23:57:38
Quote from: TH on 02.06.2009, 23:38:35
Quote from: Lyyli on 02.06.2009, 23:30:19
Söötti vastaus oli esimerkki "onnistuneesta monikulttuurisuudesta Viipurin kaupunki 20/30-luvulla". Juu-u. Helsingistäkin tulee varmasti pian yhtä kiva paikka - uskotteko?  

Viipurin "monikulttuurisuus" tarkoitti, että siellä oli suomalaisia, ruotsalaisia, venäläisiä, juutalaisia, tataareja ja muutama mustalainen. Ei se oikein kelpaa monikulttuuriseksi kaupungiksi nykystandardein. Aivan vääränvärinen. Paljonkohan noita eri väestöryhmiä edes oli?

Kyllä 20-30-lukujen Viipuri oli ihan oikeasti 'monikulttuurinen'. Muistaakseni suomalaisia oli jotain 60-70%; esim. saksalaisia ja puolalaisia oli ihan kohtalainen määrä. Lähes kaikki olivat kuitenkin samalta kulttuurialueelta peräisin, eikä nykyistä monikulttuuripolitiikka tunnettu.
Mikä ero on saksalaisella ja puolalaisella suhteessa somaliin ja arabiin? Mitä eroja huomataan näiden muodostamissa yhteiskunnissa? Entä näiden ryhmien yleisessä toiminnassa länsimaissa?


urogallus

Quote from: Rutja on 03.06.2009, 01:04:22
Quote from: urogallus on 02.06.2009, 23:57:38
[Kyllä 20-30-lukujen Viipuri oli ihan oikeasti 'monikulttuurinen'. Muistaakseni suomalaisia oli jotain 60-70%; esim. saksalaisia ja puolalaisia oli ihan kohtalainen määrä. Lähes kaikki olivat kuitenkin samalta kulttuurialueelta peräisin, eikä nykyistä monikulttuuripolitiikka tunnettu.
Mikä ero on saksalaisella ja puolalaisella suhteessa somaliin ja arabiin? Mitä eroja huomataan näiden muodostamissa yhteiskunnissa? Entä näiden ryhmien yleisessä toiminnassa länsimaissa?


;D.

Rutja

Quote from: urogallus on 03.06.2009, 01:06:53
Quote from: Rutja on 03.06.2009, 01:04:22
Quote from: urogallus on 02.06.2009, 23:57:38
[Kyllä 20-30-lukujen Viipuri oli ihan oikeasti 'monikulttuurinen'. Muistaakseni suomalaisia oli jotain 60-70%; esim. saksalaisia ja puolalaisia oli ihan kohtalainen määrä. Lähes kaikki olivat kuitenkin samalta kulttuurialueelta peräisin, eikä nykyistä monikulttuuripolitiikka tunnettu.
Mikä ero on saksalaisella ja puolalaisella suhteessa somaliin ja arabiin? Mitä eroja huomataan näiden muodostamissa yhteiskunnissa? Entä näiden ryhmien yleisessä toiminnassa länsimaissa?


;D.
Niin? En argumentoinnut viestiäsi vastaan, vaan toin täydentävän kommentin aiheeseen.

Ei kaikki vastaukset jonkun toisen viestiin ole vastaväitteitä, vaikka tällainen keskustelukulttuuri jostain syystä onkin yleistä nimenomaan internetissä. Eihän näin tosielämässä keskustella.

P

Quote from: Lyyli on 02.06.2009, 23:30:19
Söötti vastaus oli esimerkki "onnistuneesta monikulttuurisuudesta Viipurin kaupunki 20/30-luvulla". Juu-u. Helsingistäkin tulee varmasti pian yhtä kiva paikka - uskotteko?  

Jep. Entiset viipurilaiset kiittävät! Löytyy mm.Turun tuomiokirkosta moinen laatta..
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Kari Kinnunen

Ei oikein J. Kasvi minusta menestynyt.

Jos valita pitäisi niin mieluummin The Preacher kuin hra.Kasvi.

reino

Quote from: TH on 02.06.2009, 23:13:18
Tässä Homman vaalitenttiformaatissa on se vika, että tentattava pääsee itse valitsemaan, mihin kysymyksiin vastaa, ja voi halutessaan vastata aivan ympäripyöreästi. Ehdokasta ei päästä painostamaan kunnolla siihen tapaan kuin esimerkiksi parhaimmillaan Ylen tv-vaalitenteissä ehdokas pakotetaan vastaamaan kiperiin kysymyksiin.

No pyydetään ens kerralla yks ännntinen stalinisti hoitamaan tenttaaminen.  ;D

Ehditkö soitella Lefalle, että sillä olis vuoden 2011 vaalien alla keikka tiedossa.

kaksinaismoralismirules!

Quote from: Veli Aziz on 02.06.2009, 23:14:53
Eli mitä enemmän nämä islamilaiset joita maahan otetaan hyväksyvät länsimaisen arvomaailman, sitä paremmin he integroituvat järjestelmään.
Se ei voi toteutua kun ääriosa ottaa asian haltuunsa ja komentaa perheet ruotuun. Se on jo monasti nähty , että maltilliset katosivat netistä ja nyt täällä notkuu "islam nukkeja" , kulisseja, jotka pläträävät välttelevää ulkokuva politiikkaa eivätkä esitä aitoja mielipiteitä.

Zangibus

Quote from: TH on 02.06.2009, 23:13:18
Tässä Homman vaalitenttiformaatissa on se vika, että tentattava pääsee itse valitsemaan, mihin kysymyksiin vastaa, ja voi halutessaan vastata aivan ympäripyöreästi. Ehdokasta ei päästä painostamaan kunnolla siihen tapaan kuin esimerkiksi parhaimmillaan Ylen tv-vaalitenteissä ehdokas pakotetaan vastaamaan kiperiin kysymyksiin.
Tentattava tekee itselleen varmasti hallaa ympäripyöreillä vastauksilla. On tärkeää seurata, millaisiin kysymyksiin tentattava ei osaa antaa järkevää vastausta. Se on jo itsessään mahdollisesti hyvin valaisevaa!