News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Bensan hinta yli kaksi euroa?

Started by Risto A., 11.11.2021, 18:23:04

Previous topic - Next topic

Shemeikka

Minulla ei ole autoa ja bensan hinta on sitä luokkaa, ettei enää kehtaa pyytää kaveria "heittämään kaupunkiin."

Huumoria vakavasta asiasta:

"Osta tankillinen pensaa, saat Audin kaupan päälle!"

Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

-PPT-

Muutama työkaveri aikoo myydä autonsa jos vielä pystyvät koska asuvat kuitenkin fillaroitamissa olevan matkan päässä töistä.

He ketkä asuvat kauempana joutuvat todellakin ottamaan laskukoneen käteen.

Fiftari

Hysteriaan sairastunut feministihallitus ei tunnu tajuavan että kun nostetaan polttoaineen hintaa, se siirtyy logistiikasta tuotteisiin ja lopulta maksajaksi päätyy veronmaksaja. Töihin meno ei kohta kannata. Naurettavinta on kommentti jossa käsketään hakemaan kelasta rahaa jos ei rahat riitä. Toisaalta kommentti kuvastaa hyvin hallituksen osaamista. Rahaa saa aina jostain ja jos ei saa niin haetaan lainaa. Hallituksessa olevat eivät pärjäisi jos pitäisi asua syrjemmässä ja käydä töissä vaikka puolen tunnin ajomatkan päässä, tulos olisivat lähihoitajan luokkaa. Kyllä siellä hienosti luetellaan mitä ei tule tapahtumaan mutta joka tapahtuu sitten viimeistään puolen vuoden päästä.

Lisäksi muistaakseni työkkäri velvoittaa hakemaan töitä 80km säteellä asuinpaikasta. Ei tähän paljon mikään kulujen kirjaaminen verotukseen auta koska se raha tarvitaan heti. Hintaa alemmas eli veroja pois.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Titus

QuoteNaurettavinta on kommentti jossa käsketään hakemaan kelasta rahaa jos ei rahat riitä.

Ja kela vastaa, että jos on auto -> on varallisuutta = et tarvitse toimeentulotukea.

Myy autosi, että on varaa ostaa bensaa  :facepalm:

that's a bingo!

Viimeinen linja

Meillä on töissä muutama henkilö joiden on pakko tulla paikalle jo ilmoittaneet että joko lisää liksaa tai hommat loppuu. Joillain on oikeasti se tilanne että palkka on matala eikä budjetti kestä ylimääräisiä iskuja joita esim. sähkön ja polttoaineiden hinnan nousu on, helpompi lopettaa rimpuilu ja jäädä elämään valtion piikkiin. En syytä heitä siitä.

P

Tämä tilanne on järjetön. Edellisen kerran, kun öljy oli 140 USD barrelilta, bensa maksoi 1,20. Bensan hinta Suomessa on pääosin veroa ja ylimitoitettuja biolitkujen sotkemista polttoaineisiin. Nyt aiotaan rakentaa joku korvaushimmeli kuljetuspuolelle yms. Miksi helvetissä?

Polttoaineveroa vaan alas. Ja miksi helvetissä siitä polttoaineeseen sotketusta biolitkusta pitää maksaa polttoaineveroa? Polttoainevero maksuun vain fossiilisista osasta.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Linkster

Ikävää , että ilmastonvaalijoiksi naamioituneet autoilunvihaajat pitävät autoa jonkin sortin ylellisyystavarana. Ikävää sekin , että ko. kusipäät eivät tajua toimiensa vaikutusta koko maan talouteen ja jakeluverkostoihin.
Tuolla kun kehäteillä kurvailee eteläsuomessa voi olla täysin saletti ettei siellä ole ensimmäistäkään huviajelulla olevaa dieselsetää tahi muuta yhteiskunnan vihollista. Jokainen on liikkeellä vain ja ainoastaan tuottaakseen valtion pohjattomaan pussiin veroeuroja toisensa jälkeen.
Minä ajan vuosittain n. 50 000 Km raskaasti verotetulla dieselfarmarillani vielä raskaammin verotetulla polttoaineella. Minulla ei ole (Ylen haastatteluista tuttua) ylellisyyttä esittää kysymystä "onko se dieseli nyt liian kallista sitten?" TV:ssä näin nimittäin jonkun naisen tankkailemassa skoodaansa ja vastaavan haastattelevalle  ylen kommarille "onhan tää nyt silleen kallista niinku" sellainen typerä naureskeluilme päällä.
Minulle auto on työkalu ja onnekseni saan verottajan vahvistaman kilometrikorvauksen lähes kaikista ajoistani. Tankkaamista ei säännöstele mikään halu tai muukaan toisarvoinen seikka.
Tankkaan ja pyöritän arkea, koska vaihtoehtona on kotiin jääminen ja verotulojenkin dramaattinen leikkautuminen osaltani.
Tuo vaihtoehto alkaa houkuttelemaan entistä enemmän. Velaton mökki myyntiin ja syrjempään asustelemaan.
Monilla matalapalkkaisilla tilanne on tosiaan karsea, jos ei työllään tule toimeen valtion poskettomien verokuppausten takia on monien ratkaisu oloneuvoksen elämäntyyli.
Ei yhteiskunta näin voi pyöriä.

Fiftari

Omalla autolla ajan töihin noin 20minuutissa. Jos menen julkisilla, menee nyssen reittioppaan mukaan 43-60min. Ei hirveästi nappaa istua tuota aikaa ennen ja jälkeen työpäivän bussissa. Varsinkaan kun toisinaan työpäivät on sellaisia että joissain tapauksissa pitää mennä työmaalle vähän ennen kuutta tai sitten menee ylitöiksi. Tuotteiden hinnat nousee kaupassa, hallitus on ihmeissään, esittää jotain hiton matkakorvausten muokkauksia vaikka rahaa tarvitaan käyttöön nyt. Hallituksessa suoranaisesti valehdellaan kansalle eikä olla kuulevinaan mitä kansalaiset sanovat. Vallassa on porukka joka on kokematonta, idealismin ohjaamaa sekä suoraan typerää ja joidenkin kohdalla laskelmoivia sen suhteen että saavat mahdollisimman paljon etuja ja rahaa itselleen.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Punaniska

Quote from: P on 13.03.2022, 10:12:21
Tämä tilanne on järjetön. Edellisen kerran, kun öljy oli 140 USD barrelilta, bensa maksoi 1,20. Bensan hinta Suomessa on pääosin veroa ja ylimitoitettuja biolitkujen sotkemista polttoaineisiin. Nyt aiotaan rakentaa joku korvaushimmeli kuljetuspuolelle yms. Miksi helvetissä?

Polttoaineveroa vaan alas. Ja miksi helvetissä siitä polttoaineeseen sotketusta biolitkusta pitää maksaa polttoaineveroa? Polttoainevero maksuun vain fossiilisista osasta.

Lisäksi Suomessa jalostetaan Venäjän öljyä, jonka barrel-hinta on nyt 92 dollaria
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

n.n.

Quote from: Fiftari on 13.03.2022, 10:44:51
Omalla autolla ajan töihin noin 20minuutissa. Jos menen julkisilla, menee nyssen reittioppaan mukaan 43-60min. Ei hirveästi nappaa istua tuota aikaa ennen ja jälkeen työpäivän bussissa. Varsinkaan kun toisinaan työpäivät on sellaisia että joissain tapauksissa pitää mennä työmaalle vähän ennen kuutta tai sitten menee ylitöiksi. Tuotteiden hinnat nousee kaupassa, hallitus on ihmeissään, esittää jotain hiton matkakorvausten muokkauksia vaikka rahaa tarvitaan käyttöön nyt. Hallituksessa suoranaisesti valehdellaan kansalle eikä olla kuulevinaan mitä kansalaiset sanovat. Vallassa on porukka joka on kokematonta, idealismin ohjaamaa sekä suoraan typerää ja joidenkin kohdalla laskelmoivia sen suhteen että saavat mahdollisimman paljon etuja ja rahaa itselleen.
Mielenkiintoista on myös se, että välttämättä halutaan rakentaa yhä kompleksimöaa systeemiä. Tehokkuuden ja valtion rahojen säästämisen edellytyksenä olisi at yksinkertaisempi systeemi, sellainen joka on jollain tavoin ennustettavissa ja hallittavissa. Mutta nyt saamme lisää systeemiä jonka ylläpito todennäköisesti syö enemmän rahaa kuin polttoaineverotuksen leikkaamisella menetettäisiin. Tyypillistä vasemmistotouhua, noin rumasti sanottuma.
"Jos olet aina ollut sitä mieltä, että sääntöjen tulee kohdella kaikkia samalla tavalla ja kaikkia tulisi arvioida samoilla kriteereillä, sinua olisi pidetty 60 vuotta sitten radikaalina, 30 vuotta sitten liberaalina, mutta tänä päivänä rasistina." -Thomas Sowell

FadeAway

Polttoainevero bensassa 0,759€/l (sis.hiilidioksiidiveron)
Alv 24% nykyhinnoilla lähes 0,5€.
Raakaöljy n. 0,35-0,4€
Jalostus, kuljetus, kauppias loput.

Huolestuttavaa on matalapalkka alat, jos työmatka 50km suuntaansa ja auto semmoinen, että pärjää landella, niin työssäkäynnin kannattavuus on huono.
On paljon vaikeampi purkaa syntynyttä ongelmaa, kuin ennaltaehkäistä se.

vilach

Mitä te luulette, mitä tapahtuu tämän asian suhteen seuraavien eduskuntavaalien jälkeen? Minä luulen, että ei mitään parannusta, koska suomalaiset jatkavat äänestää samanlaisia pellejä. Lisäksi hallitus tuo lisää uusia äänestäjiä kehitysmaista, jotka tulevat äänestämään sosialisteja. Ihmettelen, miksi perussuomalaiset ovat passiivisia tässä asiassa? Puolueella on 38 edustajaa, korkeintaan 7 tekevät jotain, loput eivät tee lähes mitään.

Nuivanlinna

Quote from: vilach on 13.03.2022, 13:23:34
Mitä te luulette, mitä tapahtuu tämän asian suhteen seuraavien eduskuntavaalien jälkeen? Minä luulen, että ei mitään parannusta, koska suomalaiset jatkavat äänestää samanlaisia pellejä. Lisäksi hallitus tuo lisää uusia äänestäjiä kehitysmaista, jotka tulevat äänestämään sosialisteja. Ihmettelen, miksi perussuomalaiset ovat passiivisia tässä asiassa? Puolueella on 38 edustajaa, korkeintaan 7 tekevät jotain, loput eivät tee lähes mitään.

Joo, mitäpä luulen.... no, olen autoillut rapiat 40 vuotta ja mieleeni ei muistu valtiovallan kertaakaan toimillaan polttoaineiden hintaa alentaneen tänä aikana, enkä näe että sellainen tapahtuma ihan nurkan tai kahden päässä olisi tulevaisuudessakaan.
Enkä oikein usko oppositiostakaan sitä pelastavaa ratsuväkeä meidän autollakin kulkijoiden avuksi tulevan.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Ari-Lee

Quote from: vilach on 13.03.2022, 13:23:34
Mitä te luulette, mitä tapahtuu tämän asian suhteen seuraavien eduskuntavaalien jälkeen? Minä luulen, että ei mitään parannusta, koska suomalaiset jatkavat äänestää samanlaisia pellejä. Lisäksi hallitus tuo lisää uusia äänestäjiä kehitysmaista, jotka tulevat äänestämään sosialisteja. Ihmettelen, miksi perussuomalaiset ovat passiivisia tässä asiassa? Puolueella on 38 edustajaa, korkeintaan 7 tekevät jotain, loput eivät tee lähes mitään.

Olet osittain oikeassa. PS:ssä on joitakin sekä turhia että haitallisia toimijoita. Mielenkiinnosta avasin saitin missä kaikki edustajat vaalipiireittäin. Otin sieltä itselleni täysin tuntemattoman tyypin mikä lie lurkkija ja minkä tähden.

https://www.perussuomalaiset.fi/kansanedustajat/mikko-lunden/

14 aloitetta. Kaikki aloitteet ovat toissijaisia ja resursseja syöviä. Eikö tuolla edustajalla ole muuta? Arvostelkaa itse.

   
TAA 244/2021 vp - Talousarvioaloite
Talousarvioaloite määrärahan lisäämisestä Salo—Somero väliselle tieosuudelle hirviaidan rakentamiseen (1 500 000 euroa)
Valtiopäiväasiakirja   
TAA 242/2021 vp - Talousarvioaloite
Talousarvioaloite määrärahan lisäämisestä Someron Häntäläntien—Koskentien parantamiseen (1 000 000 euroa)
Valtiopäiväasiakirja   
TAA 241/2021 vp - Talousarvioaloite
Talousarvioaloite määrärahan lisäämisestä Someron Kaurakedontien parantamiseen (400 000 euroa)
Valtiopäiväasiakirja   
TAA 240/2021 vp - Talousarvioaloite
Talousarvioaloite määrärahan lisäämisestä Salon Angelniementien parantamiseen (200 000 euroa)
Valtiopäiväasiakirja   
TAA 243/2021 vp - Talousarvioaloite
Talousarvioaloite määrärahan lisäämisestä Kosken Hongistontien—Salon Koskentien parantamiseen (1 000 000 euroa)
Valtiopäiväasiakirja   
TAA 245/2021 vp - Talousarvioaloite
Talousarvioaloite määrärahan lisäämisestä Salon Halikonlahden lintutornin kunnostukseen (20 000 euroa)
Valtiopäiväasiakirja   
TAA 239/2021 vp - Talousarvioaloite
Talousarvioaloite määrärahan lisäämisestä Museoviraston toiminnan parantamiseen (500 000 euroa)
Valtiopäiväasiakirja   
TAA 179/2020 vp - Talousarvioaloite
Talousarvioaloite määrärahan lisäämisestä Oinasjärventien parantamiseen Somerolla (250 000 euroa)
Valtiopäiväasiakirja   
TAA 182/2020 vp - Talousarvioaloite
Talousarvioaloite määrärahan lisäämisestä Metsähallituksen toiminnan parantamiseen (1 000 000 euroa)
Valtiopäiväasiakirja   
TAA 178/2020 vp - Talousarvioaloite
Talousarvioaloite määrärahan lisäämisestä Museoviraston toiminnan parantamiseen (1 000 000 euroa)
Valtiopäiväasiakirja   
TAA 180/2020 vp - Talousarvioaloite
Talousarvioaloite määrärahan lisäämisestä hirviaidan rakentamiseen välillä Salo—Somero (1 500 000 euroa)
Valtiopäiväasiakirja   
TAA 181/2020 vp - Talousarvioaloite
Talousarvioaloite määrärahan lisäämisestä Oripään lentokentän parantamiseen (500 000 euroa)
Valtiopäiväasiakirja   
TAA 389/2019 vp - Talousarvioaloite
Talousarvioaloite määrärahan lisäämisestä Kemiönsaaren Dragsfjärdintien parantamiseen (250 000 euroa)
Valtiopäiväasiakirja   
TAA 177/2019 vp - Talousarvioaloite
Talousarvioaloite määrärahan lisäämisestä Oripään lentokentän parantamiseen (500 000 euroa)

Näistä voisi tehdä jo oman ketjunsa PS:n lokeroon.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Mikke70

Quote from: P on 13.03.2022, 10:12:21
Tämä tilanne on järjetön. Edellisen kerran, kun öljy oli 140 USD barrelilta, bensa maksoi 1,20. Bensan hinta Suomessa on pääosin veroa ja ylimitoitettuja biolitkujen sotkemista polttoaineisiin. Nyt aiotaan rakentaa joku korvaushimmeli kuljetuspuolelle yms. Miksi helvetissä?

Polttoaineveroa vaan alas. Ja miksi helvetissä siitä polttoaineeseen sotketusta biolitkusta pitää maksaa polttoaineveroa? Polttoainevero maksuun vain fossiilisista osasta.

Onko sinulla näyttöä tuosta öljy 140 USD, bensa 1,20 e. Itse veikkaan kyllä, että bensän on ollut siellä 1,6...1,7 e kieppeillä silloin.
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

Eino P. Keravalta

Tässä ei ole mitään uutta, mutta sanotaan se nyt vielä hallitukselle ihan rautalangasta vääntäen:

Bensiinin hinta on noussut noin yhden euron hyvin lyhyessä ajassa. Tavallinen suomalainen ajaa 20 000 kilometriä vuodessa. Hinnankorotus tarkoittaa, että suomalainen laittaa bensaa nyt 1 000 euroa enemmän vuodessa kuin aiemmin.

Se on yli 80 euroa kuukaudessa. Hallitus ei halua ymmärtää, että tuo summa on poissa kaikesta muusta kulutuksesta, kuten harrastuksista, ravintolapalveluiden käytöstä, matkailusta, satunnaisesta shoppailusta. Tai se on poissa säästämisestä ja sijoittamisesta. Toisinsanoen kun kulutus laskee, se lyö liikkeelle lamaa edistävän aallon, koska ihmisillä on vähemmän rahaa käytössään. Autolla ajo ei lopu, koska autolle ei ole vaihtoehtoa.

Jos oletamme, että Suomessa on 2 miljoonaa autoilijaa ja jokainen joutuu nyt käyttämään vuodessa tuhat euroa aiempaa enemmän polttoaineeseen, se tarkoittaa, että Suomessa kulutetaan ja ostetaan palveluita kahdella MILJARDILLA vuodessa aiempaa vähemmän.

Hallitus luulee, että ihmiset hintojen noustessa alkavat ajaa potkukelkalla töihin, mutta näin ei tapahdu, koska autolle ei ole käytännön vaihtoehtoa. Monessa taloudessa se bensan osto on viimeinen, mistä tingitään, koska auto on välttämätön niin monelle. Ennemmin vaikka sitten jätetään suihkussa käymättä kuin bensa ostamatta.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

-PPT-

On vähän sekavaa verrata USAn hintoihin koska USAssa on dollari ja mittayksikkönä gallona, 3,7l, mutta katsoin että keskiarvohinta on 4,4 dollaria gallonalta, tosin joissakin osavaltioissa se on enemmän ja sitten tietenkin joissakin vähemmän, sitähän keskiarvo tarkoittaa.

Minun laskujen mukaan tuo on 1,10 euroa/litra ja tuo on USAlaisten mielestä jo kallista.

Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Eino P. Keravalta

Quote from: -PPT- on 13.03.2022, 19:26:14
On vähän sekavaa verrata USAn hintoihin koska USAssa on dollari ja mittayksikkönä gallona, 3,7l, mutta katsoin että keskiarvohinta on 4,4 dollaria gallonalta, tosin joissakin osavaltioissa se on enemmän ja sitten tietenkin joissakin vähemmän, sitähän keskiarvo tarkoittaa.

Minun laskujen mukaan tuo on 1,10 euroa/litra ja tuo on USAlaisten mielestä jo kallista.

Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Kallistahan tuo hinta olisi jo Suomessakin, jos ajatellaan meidän ostovoimaamme, miljoonaa köyhää, puolta miljoonaa luottotiedotonta, massatyöttömyyttä ja hirmuveroja.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

vilach

Quote from: Ari-Lee on 13.03.2022, 16:28:37Olet osittain oikeassa. PS:ssä on joitakin sekä turhia että haitallisia toimijoita.
Miksi vain osittain? Puolueessa on 38 edustajaa ja kuinka moni oikeasti töitä isänmaan hyväksi? Aika harva.

Quote from: Eino P. Keravalta on 13.03.2022, 18:38:53Se on yli 80 euroa kuukaudessa. Hallitus ei halua ymmärtää
Kaiken hallitus ymmärtää, mutta valehtelee, samoin, kuin hallitus ymmärtää, että kehitysmaalaiset ovat tappiollisia, vaikka muuta sanoo.

Ari-Lee

TYÖVOIMAPULAA pukkaa.

QuoteLähihoitaja pelkää poltto­aineiden hinnan vaikutuksia vanhusten koti­hoitoon: "He jäävät täysin yksin, ilman apua"

Autoileva opettaja kertoo työskentelevänsä 120 kilometrin päässä, koska vuosien etsimisestä huolimatta työpaikkaa ei ole löytynyt lähempää kotia.

– Julkiset ei kulje työpaikalleni ja muutto työpaikkakunnalleni ei tule kyseeseen mieheni työn ja lasteni vuoksi, opettaja kertoo.

– Omistan diesel-auton. Aikaisemmin dieselillä ajaminen näillä kilometreillä oli taloudellisesti järkevämpää käyttövoimaverosta huolimatta. Nyt dieselin hinnannousu kirpaisee kukkarossa jo sen verran, että jouduin jo laskemaan, olisiko jääminen ansiopäivärahalle järkevämpää.

[...]

Teuvalaisella Timillä on myös sama tilanne.

– Polttoaineen hinnannousu vie pohjan koulultani. Olen työvoimakoulutuksessa Rengonharjulla ja koulumatkaa kertyy suuntaansa noin 74 kilometriä. Julkiset eivät ole vaihtoehto aikataulujen ja matka-ajan takia, kertoo Timi.

Muutto lähemmäs opiskelupaikkaa ei käy päinsä puolison työn ja lasten takia.

– Saan kouluun kulkemiseen työvoimatoimiston 9 euron kulukorvauksen. Mikäli matkani olisi 80 km suuntaansa saisin 18 euroa päivältä. Tässä ei kuulemma ole joustovaraa. Korotettu ansiopäiväraha loppuu puolessa välissä koulutustani ja koko ansiopäiväraha, ennen kun kouluni loppuu.

[...]

Tiialla työmatkaa taas on jopa 210 kilometriä päivässä.

– Polttoaineen hinta vaikuttaa älyttömästi kuukausittaiseen elämiseen! Työmatkaa 210 km päivässä, niin nyt menee yli 500 euroa kuussa pelkästään polttoaineisiin, vaikka kuljen diesel-autolla.

Terveyskeskuksessa työskentelevä sairaanhoitaja taas kertoo ajavansa päivittäin 100 kilometriä kodin ja työn välillä. Nyt ajokustannukset ovat todella nousseet, vaikka auto on mahdollisimman vähäkulutuksinen.

– Töissä käyminen maksaa minulle noin 400 euroa kuussa sisältäen myös työpaikan parkkimaksun 45 euroa, sairaanhoitaja kertoo.

[...]

Eräs lukija sanoo ajavansa päivittäin 55 kilometrin päähän työpaikalleen, jonne ei julkisella liikenteellä sujuvasti pääse. Yhteensä päivittäistä ajoa tulee siis 110 kilometriä.

– Työnantajani ei osallistu matkakuluihin millään tavalla eikä verottajan säälittävä 0,30 euroa/km paljoa lohduta. Nettotuloista matkustukseen menee lähes neljäsosa, lukija kertoo.

– Minun tuloillani ei ole mahdollista ostaa sähköautoa, nyt maksan dieselveroa sekä polttoaineesta enemmän kuin bensiinikuskit. Olen laskenut että saman verran jäisi käteen rahaa jos olisin työttömänä kotona enkä ajaisi.

[...]

Hoitaja ajaa päivittäin työn ja kodin välillä 118 kilometriä, minkä päälle tulevat asiakasajot, joita on 40–180 kilometriä päivässä.

– Näillä hinnoilla vanhuksia ei kotiin kohta hoideta. Heiltä jää lääkkeet saamatta, ruuat lämmittämättä, kuivat vaipat ja vaatteet vaihtamatta, terveydentila tarkistamatta. He jäävät täysin yksin, ilman apua. Olisiko asialle nyt syytä tehdä jotain?

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008678925.html
Lihavuus oma. Lukase pläjäys liskistä jos siltä tuntuu.

Jännästi hoitaja makselee omasta palkastaan asiakasajot. Ei taida.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Uuno Nuivanen

Ei huolta, ihan kohta bensarahaa ilmestyy tilille, jos uskomme munatonta nillittäjäministeriä ja miksi emme uskoisi.

Jaska-70



https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008678925.html[/quote]
Lihavuus oma. Lukase pläjäys liskistä jos siltä tuntuu.

Jännästi hoitaja makselee omasta palkastaan asiakasajot. Ei taida.
[/quote]

Kyllä hoitaja KM korvauksen saa. Tosin raja on 5000km / vuosi jonka jälkeen korvaus pienenee. Toi 5000 voi tulla aikas äkkiä täyteen syrjakylillä. Emäntä tekee asiakasohjausta kuntasektorilla, 5000 km asiakaskäynneistä tuli viime vuonna täyteen huhtikuussa. Tänä vuonna meinaa vaatia, että on kunnan auto käytettävissä kunnan ajoihin... saas nähdä kuinka käy.

Mikke70

Quote from: Jaska-70 on 14.03.2022, 07:50:59


https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008678925.html
Lihavuus oma. Lukase pläjäys liskistä jos siltä tuntuu.

Jännästi hoitaja makselee omasta palkastaan asiakasajot. Ei taida.
[/quote]

Kyllä hoitaja KM korvauksen saa. Tosin raja on 5000km / vuosi jonka jälkeen korvaus pienenee. Toi 5000 voi tulla aikas äkkiä täyteen syrjakylillä. Emäntä tekee asiakasohjausta kuntasektorilla, 5000 km asiakaskäynneistä tuli viime vuonna täyteen huhtikuussa. Tänä vuonna meinaa vaatia, että on kunnan auto käytettävissä kunnan ajoihin... saas nähdä kuinka käy.
[/quote]

Onpa erikoista, että kilometrikorvaus pienenee 5000 kilometrin jälkeen. Suorastaan törkää. Paljonko se on sitten 5000 kilometrin jälkeen?
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

Vesa Heimo

#323
Quote from: Mikke70 on 14.03.2022, 16:37:28

Onpa erikoista, että kilometrikorvaus pienenee 5000 kilometrin jälkeen. Suorastaan törkää. Paljonko se on sitten 5000 kilometrin jälkeen?

kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus KVTES määrää, että korvaus on tänä vuonna 0,44€/km. Jos ajetut kilometrit ylittävät vuodessa 5000 km rajan, on korvaus tällöin rajan ylittäviltä kilometreiltä 0,39€/km

10 000km ajoilla siis korvaus oman auton käytöstä on 4150€...mikä ei ihan tolkuttomasti ole jos ajattelee dieselin nykyhinnat, kasko sekä dieselvero. Äkkiseltään nykydisun hinnoilla se ois 2500€ sileänä noilla kolmella (diesel+kasko+vero). Siinä ei juuri jää katettavaa auton arvonalenemaan jos ylimääräinen 10tkm tulee vuodessa työajoa, puhumattakaan sen pakollisen auton huolloista ja katsastuksista. 10tkm extraa kyllä näkyy jo rengaskuluissakin.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Fiftari

QuoteRuotsin hallitus investoi 14 miljardin kruunun tukipaketin – polttoaineveroja leikataan, korvauksia auton omistajille

Hallitus on ottamassa käyttöön erilaisia toimenpiteitä vastatakseen polttoaineiden ja sähkön hinnannousuun Ukrainan sodan seurauksena. Kokonaiskustannukset tukipaketille ovat 14 miljardia kruunua, eli noin 1,3 miljardia euroa.

Lyhyellä aikavälillä hallitus haluaa alentaa diesel- ja bensiiniveroa väliaikaisesti 1,3 kruunulla 1. kesäkuuta ja 31. lokakuuta välisenä aikana. Poistettu vero vastaa 3,7 miljardia Ruotsin kruunua, eli noin 350 miljoonaa euroa.

Lisäksi jokainen auton omistaja saa vähintään 1000 kruunun korvauksen. Korvaus on yhteensä noin 4 miljardia Ruotsin kruunua, eli noin 380 miljoonaa euroa.
MTV Uutiset
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Ari-Lee

Quote from: Fiftari on 14.03.2022, 16:48:37
QuoteRuotsin hallitus investoi 14 miljardin kruunun tukipaketin – polttoaineveroja leikataan, korvauksia auton omistajille

Hallitus on ottamassa käyttöön erilaisia toimenpiteitä vastatakseen polttoaineiden ja sähkön hinnannousuun Ukrainan sodan seurauksena. Kokonaiskustannukset tukipaketille ovat 14 miljardia kruunua, eli noin 1,3 miljardia euroa.

Lyhyellä aikavälillä hallitus haluaa alentaa diesel- ja bensiiniveroa väliaikaisesti 1,3 kruunulla 1. kesäkuuta ja 31. lokakuuta välisenä aikana. Poistettu vero vastaa 3,7 miljardia Ruotsin kruunua, eli noin 350 miljoonaa euroa.

Lisäksi jokainen auton omistaja saa vähintään 1000 kruunun korvauksen. Korvaus on yhteensä noin 4 miljardia Ruotsin kruunua, eli noin 380 miljoonaa euroa.
MTV Uutiset

Helpottaa kun muuntaa kruunut. 1,3 kr. = n.0,13€. 1000kr. = Vappusatanen.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Mikke70

Quote from: Vesa Heimo on 14.03.2022, 16:48:14
Quote from: Mikke70 on 14.03.2022, 16:37:28

Onpa erikoista, että kilometrikorvaus pienenee 5000 kilometrin jälkeen. Suorastaan törkää. Paljonko se on sitten 5000 kilometrin jälkeen?

kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus KVTES määrää, että korvaus on tänä vuonna 0,44€/km. Jos ajetut kilometrit ylittävät vuodessa 5000 km rajan, on korvaus tällöin rajan ylittäviltä kilometreiltä 0,39€/km

10 000km ajoilla siis korvaus oman auton käytöstä on 4150€...mikä ei ihan tolkuttomasti ole jos ajattelee dieselin nykyhinnat, kasko sekä dieselvero. Äkkiseltään nykydisun hinnoilla se ois 2500€ sileänä noilla kolmella (diesel+kasko+vero). Siinä ei juuri jää katettavaa auton arvonalenemaan jos ylimääräinen 10tkm tulee vuodessa työajoa, puhumattakaan sen pakollisen auton huolloista ja katsastuksista. 10tkm extraa kyllä näkyy jo rengaskuluissakin.

Nykyääm km-korvaus 0,46 e/km, en tiedä määritteleekö työehtosopimus alempia korvauksia. Kiinteitä maksuja kokonaan on huono jyvittää laskelmaan, Kun useimmiten auto on muutoinkin kuin työmatka-ajojen takia.
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

JoKaGO

Quote from: Ari-Lee on 14.03.2022, 16:56:31
Quote from: Fiftari on 14.03.2022, 16:48:37
QuoteRuotsin hallitus investoi 14 miljardin kruunun tukipaketin – polttoaineveroja leikataan, korvauksia auton omistajille

Hallitus on ottamassa käyttöön erilaisia toimenpiteitä vastatakseen polttoaineiden ja sähkön hinnannousuun Ukrainan sodan seurauksena. Kokonaiskustannukset tukipaketille ovat 14 miljardia kruunua, eli noin 1,3 miljardia euroa.

Lyhyellä aikavälillä hallitus haluaa alentaa diesel- ja bensiiniveroa väliaikaisesti 1,3 kruunulla 1. kesäkuuta ja 31. lokakuuta välisenä aikana. Poistettu vero vastaa 3,7 miljardia Ruotsin kruunua, eli noin 350 miljoonaa euroa.

Lisäksi jokainen auton omistaja saa vähintään 1000 kruunun korvauksen. Korvaus on yhteensä noin 4 miljardia Ruotsin kruunua, eli noin 380 miljoonaa euroa.
MTV Uutiset

Helpottaa kun muuntaa kruunut. 1,3 kr. = n.0,13€. 1000kr. = Vappusatanen.

Ruotsin on pakko tehdä jotakin polttoaineiden hinnan nousun korvaamiseksi kansalaisille, koska toisin kuin Suomi, se on suuri ja harvaan asuttu maa  :facepalm:

Haen vain takkini ...
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

räsänen

[tweet]1503363107384700933[/tweet]

Ihan mielenkiintoinen väite koska hallitus on sanonut että veronkorotusten vaikutus polttoaineiden hinnannousuun on ollut minimaalinen.

räsänen

Arvaanko oikein että tällä ei ole mitään vaikutusta pumppuhintoihin? Eli hinta ei varmasti laske yhdessä yössä kymmeniä centtejä kuten se nousi.


Quote
Öljyn hinta syöksyi – Kiinan talouden mahdollinen hidastuminen vaikuttaa hintaan

Öljyn hinta lähti aiemmin nousuun sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.

Öljyn hinta syöksyi aikaisin tiistaina Suomen aikaa. Esimerkiksi WTI-viitelaatu laski alle sataan Yhdysvaltain dollariin tynnyriltä. Viitelaadun hinta putosi 5,7 prosenttia, kun Brent-viitelaatu laski kuutisen prosenttia 100,54 dollariin tynnyriltä.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008682124.html