News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Bensan hinta yli kaksi euroa?

Started by Risto A., 11.11.2021, 18:23:04

Previous topic - Next topic

repo

Quote from: JoKaGO on 18.03.2022, 10:56:46
Se on kuitenkin oleellista, että nuo "bensaverot" eli kaikki energiasisältöverot, huoltomaksut ym. määräytyvät euromääräisesti (siis senttejä), ei prosentualisesti. Vain ALV on prosentuaalinen.

No jos näin on, niin sitten minun olisi syytä vetää aiempia sanojani pois polttoaineverotuksen vipuvaikutukselta pumppuhintaa nostavasti. En kuitenkaan ole vaivautunut tarkistamaan väitettäsi ja kaikki tähän asti näkemäni lähteet (erityisesti vastuullisessa mediassa) jo vuosien ajan ovat puhuneet vain %-osuuksista muodostuvasta polttoaineen pumppuhinnasta. Yhtään sellaista juttua en äkkiseltään muista, missä olisi selkeästi tuotu esille, että esitetyt prosenttiosuudet ovat sen hetken pumppuhinnan tilanteesta tai paremmin, mistä pumppuhinnasta %-osuudet on laskettu.

Pitäisi laatia sellainen ostovoimakorjattu kuvaaja pumppuhintojen kehityksestä, missä näkyy myös pumppuhinnan osien kustannus-/hintakehitys viimeisen 30 vuoden ajalta. En lähde moiseen urakkaan ja ilma on tiheänä erilaista propagandaa (tässä yhteydessä ilmastosellaista), että suhtaudun suurella varauksella muiden tekemiin kaavioihin. Muistelen, että viimeksi kun käytiin huipulla raakaöljyn maailmanmarkkinahinnassa 2000-luvulla, päästiin pumppuhinnassa lähelle 1,60 euro/l. Mikä muu on muuttunut hinnan muodostumisessa kuin ALV (%-pohjainen) niin, että nyt polttoaine on 40 senttiä kalliimpaa?
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

ämpee

Jos asia kiinnostaa niin polttonesteiden hinnanmuodostus Autoalan Tiedoituskeskuksen mukaan.
https://www.aut.fi/tieliikenne/liikenteen_verotus/polttonesteiden_verotus

En vieläkään hallitse noiden kuvien ja taulukoiden kopiointia tänne, joten jokainen asiasta kiinnostunut joutuu nyt vain avaamaan sen linkin.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Fiftari

Quote from: Ari-Lee on 18.03.2022, 16:42:35
Hallitus valmistelee tukihimmeliä. 

XXXX

Verohelvetti! Tästä ei Suomi selviä!

Hallitukset inhoavat sitä että kansalaiset saavat itse valita mitä tekevät rahoillaan. Sen takia veroja ei lasketa. Kaikki pitää kierrättää valtion kautta. Näin pysyy hallinta. Vaikka yksinkertaisinta olisi vähentää verotusta kuten ulkomailla on tehty. Kun rahaa tulee valtion kirstuun niin sitä voidaan käyttää miten halutaan ja sitten heittää almuja kansalaisille. Vaikka ostovoiman kasvu hyödyttäisi valtiota kautta kentän.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

marjanpoimija

Testailin työmatkoilla. Kokemusta vain 200-300km, eli otanta pieni, eikä kovin vertailukelpoinen. Pudotin matkanopeutta 10km/h Eli 80 --> 70km/h Bensan kulutus laski noin 0,5-1.0l/ 100km eli noin 1,5-2€ Ei paljon, mutta säästöä tuokin. Normikulutus 7,8-8,3l riippuen aika monesta muuttujasta. Kovalla pakkasella hörppää 8,3  näillä keleillä ehkä 7,8 Nyt testin aikana 7,3

Ihan sama olenko töissä 5min myöhemmin. Ja tein tämän tietenkin silloin, kun liikenne sen salli, eli en ollut tientukkona vaan tyhjää tietä sai ajella.

Laitetaan jatkossa harkintaan, onko tämä nopeuden pudottaminen järkevää.
Uusi laulumme HENKILÖNPÄIVÄKORTTI löytyy täältä: https://youtu.be/qamw44XUPHs

Goldstein

^

Itsellä samanlaisia kokemuksia / tuloksia. Sinänsä tietysti ihan perusasia, että kohtuullisemmilla nopeuksilla kulutus on pienempää, mutta näinä aikoina kyllä korostuu. Oma työmatkani ei ole edes niin paha kuin sinulla, jotain 40 km suuntaansa / 30 min.

Autoni parhaita / ainoita hyviä puolia on kohtuullinen kulutus jo valmiiksi, mutta kyllä siitä vähän vielä sai nipistettyä.

Aiemmin posottelin jotain 90-100 km/h, kulutus oli luokkaa 6.2 - 7.1 l /100 km  (nastarenkailla).
Tietoisesti "down-speedaamalla" optimi tuntuisi olevan 75 - 78 km/h, jolloin kulutus jopa 4.4 - 4.8 l / 100 km. Kesärenkailla oletettavasti vielä parempi!

Vaikka aikaa tietysti vähän enemmän tuhlaantuu, niin voihan tuota tietysti perustella myös turvallisuusseikoilla.
"We sleep between the storm that was
and the storm which has to come" -Moonspell

Ari-Lee

Menee kyllä sanattomaksi kun katsoo päivän hintoja.

https://www.polttoaine.net/
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Ari-Lee

Yksi lisäkeino horjuttaa hintoja ylöspäin. Venäjä myy aseita hutheille. Huthit hyökkäävät Saudien öljyn kimppuun. Hinta nousee. Huthit vahvistuvat. Eurooppa heikkenee. Hyökkäys Jemeniin on välttämätöntä.

Quote

Jemenin huthit hyökkäävät saudiöljyn kimppuun – hutheilla vanha ystävyys Venäjään

    Ariel Huuhtanen 21.3.2022

Saudi-Arabia ei kanna vastuuta huthien hyökkäysten vaikutuksesta öljyn hintaan, Saudi-Arabia tiedotti tänään maanantaina.

– Hyökkäykset vaikuttavat Saudi-Arabian tuotantokykyyn ja sen mahdollisuuksiin täyttää velvoitteensa, mikä epäilemättä uhkaa maailman energiamarkkinoiden turvallisuutta ja tasapainoa, Saudi-Arabian valtiollisen uutistoimiston (SPA) nimetön ulkoministeriön lähde sanoi.

Huthit ovat hyökänneet viime aikoina useaan otteeseen Saudi-Arabian öljylaitoksiin ohjuksin ja lennokein.

Yhdysvallat ja Persianlahden arabivaltiot ovat olleet jo pitkään huolissaan Venäjän ystävällisistä väleistä huthien kanssa. Venäjä on muun muassa kahdesti käyttänyt veto-oikeuttaan YK:n turvallisuusneuvostossa sellaisia päätöslauselmia vastaan, jotka kieltäisivät aseviennin hutheille.

https://alfatvuutiset.fi/jemenin-huthit-hyokkaavat-saudioljyn-kimppuun-hutheilla-vanha-ystavyys-venajaan/
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Ari-Lee

Quote from: Ari-Lee on 18.03.2022, 05:38:29
Harkimo sanoi asiat selkokielellä. Kannattaa katsoa ja kuunnella.

QuoteHJALLIS - Lisää rahaa! 17.3.2022

AlfaTV:ssä torstaina 17.3. klo 19.45 puhutaan suoraa asiaa suorassa lähetyksessä kuljetusalan kriisistä, polttoaineiden hintojen karkaamisesta ja sen vaikutuksesta yrityksiin.

https://www.permanto.fi/fi/web/alfatv/player/vod?assetId=161771314

Kepu siellä vatuloi eikä tee mitään asialle. >:(

Radiossa Anneli Saarikon ääni kertoi ettei löydä ratkaisua. :facepalm:
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Larva

Quote from: Ari-Lee on 22.03.2022, 16:44:49Radiossa Anneli Saarikon ääni kertoi ettei löydä ratkaisua. :facepalm:
Ei tietenkään "löydä", koska ainoat järkevät ratkaisut olisivat ne, joita ei saa tehdä. Eli luopua siitä typerästä jakeluvelvoitteesta, edes väliaikaisesti, laskea jakeluvelvoite pysyvästi EU:n minimitasolle, sekä laskea polttoaineen verotusta. Saarikko ehkä tietää kansalaisten tajuavan, ettei näpertelyratkaisuista kuten ammattidieselistä ole oikeasti kenellekään mitään hyötyä vaan päin vastoin, byrokratia senkun paisuu - eikä näperryksistä seuraa muuta kuin kansan raivoa ja keskustan kannatuksen hiipumista - niin hän teeskentelee, ettei ratkaisua muka ole olemassakaan.

Naurattaisi jos ei itkettäisi.  :P
Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -

Andy_81

Kyllä radiossa, joissain uutislähetyksessä suomipipolla sanovat, että näillä polttoaineen mahdollisilla hinnanalennuksilla ja kuljetusyhtiöiden tukemisella ei saa olla vaikutuksia pitkän ajan ilmastotavoitteisiin. Samassa pätkässä mainittiin myös vihreä siirtymä. Saarikon mielestä nopeasti päästävä irti venäjän energiasta, eli autoilijat maksaa ja kotitaloudet maksaa ja duunari maksaa kaikista eniten.

Anderssonin ja Karin porukka kiittää ja kuittaa.  :silakka:

Vesa Heimo

Quote from: Andy_81 on 22.03.2022, 18:15:45
Saarikon mielestä nopeasti päästävä irti venäjän energiasta

Eiks joku persukin ollut sitä mieltä että pitäis päästä irti Venäjän energiasta. Joku Jussi tms.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Atte Saarela

Quote
The corporate leaders estimated that as much as 3 million barrels of oil and its products a day could be lost from Russia as a result of sanctions, in line with previous estimates, and warned that global markets face a squeeze on diesel with Europe most at risk of a "systemic" shortage that could lead to fuel rationing.

"The thing that everybody's concerned about will be diesel supplies. Europe imports about half of its diesel from Russia and about half of its diesel from the Middle East," said Russell Hardy, chief of Switzerland-based oil trader Vitol. "That systemic shortfall of diesel is there."

Those imports mean that Russian supplies account for about 15% of Europe's diesel consumption, according to the FT which carried their comments.
https://www.zerohedge.com/markets/gas-stations-will-run-dry-catastrophic-scenario-diesel-emerging-according-worlds-largest

Minun on vähän vaikea uskoa siihen että dieselin myyntiä alettaisiin säännöstellä, mutta se että tuollaisesta edes puhutaan alan ihmisten keskuudessa kertoo siitä, että dieselin hinta voi vielä nousta todella korkealle.

P

Quote from: Atte Saarela on 23.03.2022, 13:15:20
Quote
The corporate leaders estimated that as much as 3 million barrels of oil and its products a day could be lost from Russia as a result of sanctions, in line with previous estimates, and warned that global markets face a squeeze on diesel with Europe most at risk of a "systemic" shortage that could lead to fuel rationing.

"The thing that everybody's concerned about will be diesel supplies. Europe imports about half of its diesel from Russia and about half of its diesel from the Middle East," said Russell Hardy, chief of Switzerland-based oil trader Vitol. "That systemic shortfall of diesel is there."

Those imports mean that Russian supplies account for about 15% of Europe's diesel consumption, according to the FT which carried their comments.
https://www.zerohedge.com/markets/gas-stations-will-run-dry-catastrophic-scenario-diesel-emerging-according-worlds-largest

Minun on vähän vaikea uskoa siihen että dieselin myyntiä alettaisiin säännöstellä, mutta se että tuollaisesta edes puhutaan alan ihmisten keskuudessa kertoo siitä, että dieselin hinta voi vielä nousta todella korkealle.

Tosin Suomessa talous vitaisiin pelastaa poistamalla/ alentamalla polttoaineveroa radikaalisti hinnan keuliessa. Luultavasti niin tehdään muuallakin EU:ssa.

https://www.globalpetrolprices.com/diesel_prices/
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Nuivake

Quote from: P on 23.03.2022, 13:27:20

Tosin Suomessa talous vitaisiin pelastaa poistamalla/ alentamalla polttoaineveroa radikaalisti hinnan keuliessa. Luultavasti niin tehdään muuallakin EU:ssa.

https://www.globalpetrolprices.com/diesel_prices/

Saahan sitä illuusiossa elää mutta ei Suomessa polttoaineveroa alenneta. Ei ainakaan "radikaalisti".
Ihan varmasti etsitään ihan kaikki muut keinot ja sitten kun asiat ovat niin kuralla koko maassa, että polttoaineen käyttö suorastaan romahtaa, ei ainakaan voida enää niistä vähistä verotuloista tinkiä. Käytännössä käy päinvastoin, veroja korotetaan entisestään.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

P

Quote from: Nuivake on 23.03.2022, 13:36:21
Quote from: P on 23.03.2022, 13:27:20

Tosin Suomessa talous vitaisiin pelastaa poistamalla/ alentamalla polttoaineveroa radikaalisti hinnan keuliessa. Luultavasti niin tehdään muuallakin EU:ssa.

https://www.globalpetrolprices.com/diesel_prices/

Saahan sitä illuusiossa elää mutta ei Suomessa polttoaineveroa alenneta. Ei ainakaan "radikaalisti".
Ihan varmasti etsitään ihan kaikki muut keinot ja sitten kun asiat ovat niin kuralla koko maassa, että polttoaineen käyttö suorastaan romahtaa, ei ainakaan voida enää niistä vähistä verotuloista tinkiä. Käytännössä käy päinvastoin, veroja korotetaan entisestään.

Polttoaineverotuotto ei ole kovin iso. Jos polttoainevero on liian korkea/polttoaineen hinta on liian korkea, se alkaa jarruttaa muuta taloutta ja kulutusta. Muiden verotulojen tuotto laskee lopulta enenemmän, kuin myös laskeva polttoaineveron tuotto. Siksi Ruotsissa meinaavat laskea polttoaineveroa.

Suomessa ei ymmärretä tai tunneta Lafferin-käyrää tai kokonaisveroasteen vaikutusta... :facepalm:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

ikuturso

Tyttärelläni on sopiva työ välivuotta viettävälle nuorelle aikuiselle.

Nollasopparilla 10-30h viikossa eikä aikaisia aamuherätyksiä. Toimipisteitä useita, toimipisteiden väliltä saa km-korvaukset, mutta ensimmäiseen toimipisteeseen ajo ja viimeisestä paluu menee "työmatkan" piikkiin. Tarkoittaa sitä, että kilometrejä tulee joku 50-120 päivässä omaan piikkiin. Sanotaan, että tuosta tulee vaikka 100km. Auton kulutusmittari näyttää 6,5l/100km. Tarkoittaa, että omaan piikkiin menee n.15euroa päivä. Tuntipalkka on reilusti alle tuon. Lyhimmät päivät voivat olla kolmi-nelituntisia.

Okei, mitä tekee paksu tantta valtiovarainministeriössä? Hymypuhuu, että korvataan verotuksessa.

Mitäs, kun tytär ei maksa käytännössä tuosta palkasta juurikaan veroa etenkin, jos pääsee opiskelemaan ja ansiotaso ei säily koko verovuotta?

Haistakoot paska koko valtiovalta. Taas ne, jotka eniten kärsivät polttoaineen hinnasta, ja joille olisi kannattavampaa maata kotona syljeskelemässä kattoon toisten verorahoilla, eivät saa paskamaha-akkojen "kompensaatiosta" mitään hyötyä, vaan tytärkin jo laskeskelee, olisiko hänen parempi kortistossa.
Ja olisihan se. Nyt käyttää joka arkipäivä tunteja aikaa siihen, että ansiotaso on vain marginaalisesti parempi kuin toimettomana. Ja polttaa bensaa ja tuottaa hiilidioksidia ja niitä hirveitä päästöjä. Kotona ei tuottaisi päästöjä. Maailmakin pelastuisi. Ja jäisi työt tekemättä.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Eino P. Keravalta

Quote from: Nuivake on 23.03.2022, 13:36:21
Quote from: P on 23.03.2022, 13:27:20

Tosin Suomessa talous vitaisiin pelastaa poistamalla/ alentamalla polttoaineveroa radikaalisti hinnan keuliessa. Luultavasti niin tehdään muuallakin EU:ssa.

https://www.globalpetrolprices.com/diesel_prices/

Saahan sitä illuusiossa elää mutta ei Suomessa polttoaineveroa alenneta. Ei ainakaan "radikaalisti".
Ihan varmasti etsitään ihan kaikki muut keinot ja sitten kun asiat ovat niin kuralla koko maassa, että polttoaineen käyttö suorastaan romahtaa, ei ainakaan voida enää niistä vähistä verotuloista tinkiä. Käytännössä käy päinvastoin, veroja korotetaan entisestään.

Kyllä Suomessa tullaan alentamaan polttoaineveroa.

Mutta se tapahtuu hallitusti, eli paria kuukautta ennen ensi vuoden eduskuntavaaleja. Näin kansa kiitollisena äänestää demareita: Sanna Marin pelasti meidät.

Vielä ei tuota voida tehdä, kansa unohtaisi.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.


Eino P. Keravalta

Quote from: Uuno Nuivanen on 23.03.2022, 17:11:39
^ Myös pystyyn kuoleva kepu tarvitsee jonkin tuollaisen mainostempun.

Saarikko varmaan laitetaan laihduttamaan niin kansa näkee, että hänkin on joutunut elämään nälässä ja kiristämään vyötä.

HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Hevonen

"Olisi virhe uskoa, että kansa voisi poistaa jaottelun ystävään ja viholliseen julistamalla ystävyyttään koko maailmalle tai vapaaehtoisesti riisumalla itsensä aseista." — Carl Schmitt 1927

18.8.2017 - Emme ikinä unohda.

Uuno Nuivanen

QuoteBensan hinta kirvoittaa epätoivoa, ja osa pohtii jo lopputiliä – "Ei ole järkeä ajaa neljäksi tunniksi purkamaan aamulla kuormaa töihin"

Hintojen nousu tuntuu iskevän erityisesti suomalaisten autoiluun, sillä polttoaineet ovat kallistuneet rajusti.

7:03

Hintojen nousulla vaikuttaa olevan eniten vaikutusta suomalaisten autoiluun. Ilta-Sanomat kysyi lukijoilta, miten hintojen nousu on vaikuttanut elämään. Vastauksia tuli nopeasti satoja.

Lähes jokaisessa vastauksessa kiinnitettiin huomiota siihen, miten suuri merkitys polttoaineiden hinnan nousulla on arkeen. Vastausten perusteella se vaikuttaa lähes kaikkeen työssäkäynnistä harrastuksiin, sosiaaliseen elämään ja kaupassa asiointiin. ...

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008747633.html

ämpee

Quote from: Iltasanomien toimittelijaBensan hinta...

Hintojen nousulla vaikuttaa olevan eniten vaikutusta suomalaisten autoiluun.

Olisi ollut mukavaa olla kärpäsenä katossa katselemassa miten äärimmäisiä ajattelemisen ponnisteluita on tuo huomio vaatinut.
Sitten kaikkien ponnisteluiden jälkeen se on vielä pitänyt kirjoittaa epäilyksellä, ihan kuin moottoribensiiniä enimmäkseen mihinkään muuhun tarvittaisiin kuin autoiluun.
Toimittelijoiden luontaisen älyllisen rajoittuneisuuden päälle nykyään tulee poliittinen rajoittuneisuus ja se tuottaa hassuja hedelmiä.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

ohkurin_narsi

Oletteko muuten E85 konversioita tehneet?

Itse laitoin juuri eFlexFuel kitin omaani. Kuulemma noin maantie-ajossa se ei vie litroissa juurikaan enempää kuin bensaa, mutta kaasua antaessa sitten aika tuhdisti... saapa nähdä.




salakana

Quote from: ohkurin_narsi on 20.04.2022, 03:20:55
Oletteko muuten E85 konversioita tehneet?

Itse laitoin juuri eFlexFuel kitin omaani. Kuulemma noin maantie-ajossa se ei vie litroissa juurikaan enempää kuin bensaa, mutta kaasua antaessa sitten aika tuhdisti... saapa nähdä.
Liekkö vähän OT, mutta moisen toteutin useita vuosia sitten autooni. Juuri tuo eFlexFuel setti mitä kännykälläkin pystyi valvomaan&diagnosoimaan, vaikutti parhaalta mitä markkinoilla on. Ainakin silloin sai valtiolta muistaakseni 200e tukiaisen kun kävi katsastuskonttorilla muutoskatsastamassa sen ja lähikonttorilla sain sen tehtyä normaalin katsastuksen yhteydessä samaan rahaan. Toimi moitteetta kesät talvet, kovillakin pakkasilla käynnistyi normaalisti.

Maantieajossa kulutus nousi litrasta kahteen noin ulkomuistista hihasta vedettynä, pätkäajoa ja kaupunkiajoa tuli harjoitettua niin vähän etten siitä osaa sanoa mitään.

Olihan se miellyttävä ajella kun E85 maksoi asemilla ~0,98€/l ja 95E10 oli suorastaan järkyttävän kallista siinä 1,6xx€/l hinnassaan. Nyt tuossa läheisellä ABC:llä E85 oli kohtuulliset 1,7xx€/l joten edullisuus alkaa olemaan aika siinä ja siinä.

Ajakaa bioetanolilla ja pelastakaa ilmasto, biojätteestä tehty on halvempaa kuin vähiin käyvä dinosaurusmehu ja muut klassikot. Pumpulla hinnastoa katsoessa sitä aina välillä miettii että miten tässäkin nyt näin kävi.

Faidros.

^Ihan hyvä ratkaisu. Itselläkin oli kotimainen e85 sarja, ei tosin kännykällä säätyvä, vaan ledillä manuaalisesti.
Mulla sarja oli kiinni sivuvaunuprätkässä, jossa Boschin Motronic. En sillä saanut ihan vastaavia tuloksia kuin jäsen salakana, mutta ihan ok kuitenkin.
Mutta juttuhan on aivan eri näillä bensan hinnoilla.

Mulla olisi se sarja vaikka myytäväksi halavalla. Käy 1,2 ja 4 sylinterisiin moottoreihin ja myös muun merkkisiin ruiskuihin, jos vaihtaa sähköliittimet. Sen saa päivitettyä myös kännykällä säätyväksi, jos kokee erillisen manuaalisäätimen hankalaksi. Aikaa kuluu manuaalisäätimellä 30sek.
Myin prätkän pois ilman sarjaa ja se on ylimääräisenä hyllyssä. Kysy yksärillä.

PS. Kaveri osti Ukrainasta vastaavan laitteen puolta halvemmalla, sääti vaimonsa turbo-Audin ahtopaineet tappiin ja johan kulki!  ;D
Paineiden nostossa on konerikon riski, jos tankkaa vanhasta muistista tavisbensaa, eikä muista säätää ahtopaineita alas! :(
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Miksei Suomessa sallita nestekaasun käyttöä edes näinä aikoina liikennepolttoaineena, kun kaikkialla muualla Euroopassa se on sallittua?
Eihän täällä ole nestekaasun jakeluaseniakaan kuin satamissa ulkomaisten rekkojen tankkausta varten.

Noh, eihän nestekaasun käyttö ole kiellettyä Suomessakaan, mutta sille on määrätty 20 x dieselvero! :facepalm:

Kokein nestekaasua prätkässäni sen vuoksi, koska prätkät on vapautettu dieselverosta! ;D Toimi helvetin hyvin ja kulutus €/kilometri oli aivan naurettavan pieni.
Ajatelkaas vähän.... nestekaasuliesi on sallittu vaikka sisätiloissa, mutta liikenneverotettu Suomessa kuoliaaksi vielä vihreidenkin ollessa hallituksessa! Vxtun kaksinaamaiset paskat! >:(

Voisin lisätä vielä tähän Suomessa viljeltävistä öljykasveista(rypsi, rapsi...) tuotetun biodieselin, jonka valmistus onnistuu kotioloissa, mutta olkoon se joskus toiste.
Jos Venäjä kohdistaa vähäistäkin painostusta Suomea kohtaan NATOon liittymisen vuoksi, kaikki kotimainen polttoainetuotanto on poistettava veroista! Muutenkin se olisi edullista ettei tarvitsisi ostaa esimerkiksi e85 polttoainetta, joka on valmistettu sademetsistä hakatuilta palmuöljyplantaaseilta.
Suositaan kotimaista, koska tekniikka on jo olemassa! ;)
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

ämpee

Ilman politiikkaa nuo etanolit eivät kannattaisi, mutta ehkä niitä tulevaisuudessa todella tarvitaan ja siksi on hyvä nykyään harjoitella kun bensiiniä edelleen on saatavilla.
Kokonaisuutenaan tuon harjoittelun hinta on vähintäänkin kyseenalainen, mutta näillä mennään kun on pakko.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Faidros.

^Korostaisin vielä tuosta, ettei ilman maailmanpolitiikkaa. :-\
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

ikuturso

Olin isolla autolla raskaan peräkärryn kanssa liikkeellä. Kulutus 13 litraa sadalla bensiiniä. Bensan hinta oli silloin tapissa ja jouduin yhdeltä kylmäasemalta ottamaan peräti 2,28 €/l tavaraa. (joo, tiedän on ollut kalliimpaakin jaossa)

Tuosta laskien km-kulut 29,6 snt/kilometri.

Verottaja on sitä mieltä, että tänä vuonna voisi "tilapäisesti" omavastuun jälkeen vähentää työmatkoijen verotuksessa jopa 30 snt/km, josta siis saa verot pois - ei koko rahaa takaisin.

Kun tuolla yhdistelmällä liikkuisi enemmän, ja koko pahuksen summa ei riitä edes polttoainekulujen kattamiseen, niin onhan se vähän huh huh. Verottomia matkakorvauksia kun vonkaa, niin tuon kokoisella kärryllä saa verovapaasti vastaanottaa muistaakseni 51snt kilometri, mistä siis jää vähän renkaisiin, huoltoon, vakuutuksiin ja pissapojan litkuihin...

Kun polttoaine on noussut 1,5 euron litrahinnasta 2,2 euroon, verovapaan matkakorvauksen raja on noussut 43 sentistä 46 senttiin kilometrillä. Suhteessa liki yksi yhteen, NOT!

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Huppupelikaani

Tämä on varmaan kysytty aikaisemminkin: Miksi RE85:n hinta tuntuu koostumuksesta huolimatta seuraavan hyvin tarkasti bensan hintaa? Vain ST1:n politiikkaa?

Teoriassa 85:ta käytettäessä kulutus lisääntyy 28 % 95:een verrattuna, siis energiasisällön perusteella laskettuna.  Käytännössä voi olla vähemmänkin, riippuen etanolin määrästä, autosta jne. Oman kokemuksen perusteella RE85:n käyttäminen sen edullisuuden takia on vähän siinä ja siinä. Usein hintaero 95:een on selvästi pienempi, kuin kulutuksen nousu. Cocktaileilla (lisää 95:sta sekaan) sitä pystyy vähän kompensoimaan, mutta vaatii perehtymistä ja vaivaa.

Tietysti "muut syyt" painaa tänä päivänä enemmän kuin ennen, mutta monelle hinta on etenkin nyt kynnyskysymys.