News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Bensan hinta yli kaksi euroa?

Started by Risto A., 11.11.2021, 18:23:04

Previous topic - Next topic

P

Ei varmasti. Nousu vaikuttaa heti. Lasku, joskus, kun jaksetaan...
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

repo

Quote from: P on 15.03.2022, 07:32:37
Ei varmasti. Nousu vaikuttaa heti. Lasku, joskus, kun jaksetaan...

Arvaukseni on. Nyt hintataso kävi niin korkealla, että alaspäin voidaan tulla kohtuullisen nopeastikin. Ehkä "uusi normaali" E95:lle on jossain 1,7-1,85 euro/l välillä. Tää on ollut tätä hintojen ylöspäin pumppausta 00-luvulta lähtien. On varmaan ollut aina. Jotenkin vian markka-ajan hinnat ja nousupaineet ovat vain unohtuneet. Silloin odotettiin, milloin bensan hinta rikkoon 10 markkaa/litra rajan. Muistaakseni markoissa jäätiin 7-8 mk/l tasolle kun euroon vaihto tapahtui. Tästä tultiin euroissa sitten alle 5-6 mk/l muutamaksi vuodeksi, minkä jälkeen on vain hivuttauduttu ylöspäin (euroissa).
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

valkka

Kannattaako jo lähteä Viroon tankkaamaan?

Faidros.

Jos on muuten Viroon asiaa, niin sitten. 95:n on siellä 1,6€/L
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

repo

Hauskahko ja mielenkiintoinen juttu IS:ltä.

QuoteMoottori-lehti ajoi 9 000 euron sähköautolla 519 kilometriä Helsingistä Kiuruvedelle – tuskalliseen matkaan kului käsittämättömät 15 tuntia

Autoliiton äänenkannattaja Moottori kokeili pitkän matkan talvisähköautoilua varsin kohtuuhintaiseksi käyttöautoksi laskettavalla vuoden 2014 Nissan Leafilla.

[...]

Kymmenen vuoden takaisella lataustekniikalla sekä pienellä ajoakulla varustetulla käytetyllä sähköautolla ajaminen Helsingistä Kiuruvedelle oli Moottori-lehden testissä yhtä tuskaa.

Vaikka kyseessä oli niin sanottu hyvä ja kunnossa oleva yksilö, pystyi 24 kWh:n akulla varustetulla sähköautolla ajamaan parhaimmillaankin alle sadan kilometrin mittaisia maantiepätkiä.
[...]

Pienikokoinen ajoakku, pikalatauksen puuttuminen, ainoastaan yksivaiheinen peruslataus sekä aasialaislähtöisen Chademo-latausstandardin harvinaistuminen haittasivat matkantekoa lopulta niin paljon, että matkan keskinopeus jäi pitkän matkan maantieajosta huolimatta mopoluokkaan.

Lopputuloksena 519 kilometrin testimatkan taivaltaminen vaati kaikkiaan 13 latausta ja 12 lataustaukoa. Lisäksi yksi pikalaturi ei toiminut lainkaan ja toinen taas vaati yli viiden minuutin mittaisen käynnistelyoperaation.
[...]

Viidentoista tunnin ajomatkan päätteeksi Leafista loppui vielä noin kilometriä ennen määränpäätä akku.

"Samassa ajassa perille olisi päässyt esimerkiksi täysin vakiolla Honda Monkey -tossumopolla, ja matkalla olisi ehtinyt vielä kahvittelemaankin moneen otteeseen. Nyt maaliin pääseminen vaatii lopulta vielä kaverin suoman hinausavun, mikä venyttää nukkumaanmenoa entisestään", lehti kuvaa.

Takaisin Uudellemaalle Moottori ei aikonut Leafillä enää Kiuruvedeltä ajaa.
[...]
Ilta-Sanomat, 15.3.2022

IS päättää jutunsa vastuullisesti...

QuoteKäyttökustannuksiltaan täyssähköauto on joka tapauksessa tällä hetkellä huomattavan edullinen, ajoakun koosta riippumatta.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

sutki

Quote from: valkka on 15.03.2022, 08:32:47
Kannattaako jo lähteä Viroon tankkaamaan?

Tuskin kannattaa ainakaan pelkkää bensaa / dieseliä käydä hakemassa.
Ehkä jos asuu lähellä Helsinkiä ja tuo tullessaan ison määrän alkoholia.

Öljyn hinta nyt laskussa eli näkynee kohta laskevina hintoina pumpuilla.

Linkissä Baltian pääkaupunkiin polttoaineiden hinnoista.

https://tarbija.postimees.ee/7474429/kutusehinnad-tegid-nadalaga-suure-tousu-tallinnas-kerkis-diislikutuse-hind-21-senti
Li Andersson 2.4.2023:  "Vituttaa kuin pientä eläintä"
Kotus kesäkuu 2024: "Kuukauden sana kesäkuussa 2024 on jytkyli"

Mikke70

Quote from: sutki on 15.03.2022, 08:45:20
Quote from: valkka on 15.03.2022, 08:32:47
Kannattaako jo lähteä Viroon tankkaamaan?

Tuskin kannattaa ainakaan pelkkää bensaa / dieseliä käydä hakemassa.
Ehkä jos asuu lähellä Helsinkiä ja tuo tullessaan ison määrän alkoholia.

Öljyn hinta nyt laskussa eli näkynee kohta laskevina hintoina pumpuilla.

Linkissä Baltian pääkaupunkiin polttoaineiden hinnoista.

https://tarbija.postimees.ee/7474429/kutusehinnad-tegid-nadalaga-suure-tousu-tallinnas-kerkis-diislikutuse-hind-21-senti

Järkytys oli melkoinen, kun biokaasun hinta oli noussut ja oli 1,93 e/kg. Maakaasu huikeat 2,25 e/kg. Pari vuotta sitten maakaasun hinta oli alle puolet tuosta. Nyt polttoaineen hinta noussut jo kohta lähelle 0,09 e/km
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

marjanpoimija

Kävin just tankilla. 20 eurolla 8.98litraa!  :facepalm:

Työmatkani maksaa siis 17,60€ / vuoro. Hoitajan tuntipalkka 12-14€. Eihän tässä yhtälössä ole mitään järkeä.

1.2-1.5€/l olisi semmoinen ihan siedettävä.
Uusi laulumme HENKILÖNPÄIVÄKORTTI löytyy täältä: https://youtu.be/qamw44XUPHs

Andy_81

Öljyn hintahan on romahtanut. Samalla tasolla kuin hyökkäyksen alussa ja bensa maksoi silloin alle 2€. Just laitoin tankin täyteen, tai melkein. Harmitti kun laitoin 120€ maksimisummaksi, niin vajaaksihan se jäi. Aikaisemmin tuli 90:llä täyteen...

Kyllä tämä vihreä siirtymä on hieno asia, kaikkine piiloveroineen, sekoitevelvoitteineen, yms.



"Kansalaistottelemattomuus" olisi paikallaan. En uskalla kirjoittaa mitä oli mielessä.  ;D
Mutta tämä lammaskansa purnaa vain netissä ja peukkubaarissa, vaikka hinta ois 3€ per litra.

Ari-Lee

Quote from: valkka on 15.03.2022, 08:32:47
Kannattaako jo lähteä Viroon tankkaamaan?

Tankillinen sinne ja toinen paluumatkalle. Tappiota tulee.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

marjanpoimija

Quote from: Andy_81 on 15.03.2022, 16:13:58
Öljyn hintahan on romahtanut. Samalla tasolla kuin hyökkäyksen alussa ja bensa maksoi silloin alle 2€. Just laitoin tankin täyteen, tai melkein. Harmitti kun laitoin 120€ maksimisummaksi, niin vajaaksihan se jäi. Aikaisemmin tuli 90:llä täyteen...

Kyllä tämä vihreä siirtymä on hieno asia, kaikkine piiloveroineen, sekoitevelvoitteineen, yms.



"Kansalaistottelemattomuus" olisi paikallaan. En uskalla kirjoittaa mitä oli mielessä.  ;D
Mutta tämä lammaskansa purnaa vain netissä ja peukkubaarissa, vaikka hinta ois 3€ per litra.
Olihan tuossa Convoy-porukalla hyvää yritystä, mutta harmittavan latteaksi jäi. Ja Convoy-väki sai myös ikävästi paskaa ja pilkkaa, siitä huolimatta että olivat hyvällä asialla. (Eivät kuitenkaan onneksi 15-linnaa, kuin naapurissa. )
Uusi laulumme HENKILÖNPÄIVÄKORTTI löytyy täältä: https://youtu.be/qamw44XUPHs

Andy_81

Quote from: marjanpoimija on 15.03.2022, 17:00:16
Quote from: Andy_81 on 15.03.2022, 16:13:58
Öljyn hintahan on romahtanut. Samalla tasolla kuin hyökkäyksen alussa ja bensa maksoi silloin alle 2€. Just laitoin tankin täyteen, tai melkein. Harmitti kun laitoin 120€ maksimisummaksi, niin vajaaksihan se jäi. Aikaisemmin tuli 90:llä täyteen...

Kyllä tämä vihreä siirtymä on hieno asia, kaikkine piiloveroineen, sekoitevelvoitteineen, yms.



"Kansalaistottelemattomuus" olisi paikallaan. En uskalla kirjoittaa mitä oli mielessä.  ;D
Mutta tämä lammaskansa purnaa vain netissä ja peukkubaarissa, vaikka hinta ois 3€ per litra.
Olihan tuossa Convoy-porukalla hyvää yritystä, mutta harmittavan latteaksi jäi. Ja Convoy-väki sai myös ikävästi paskaa ja pilkkaa, siitä huolimatta että olivat hyvällä asialla. (Eivät kuitenkaan onneksi 15-linnaa, kuin naapurissa. )

Tuossa oli monta kokkia ja asiaa hämmennettävä, korona-asiat, hallituksen ero ja bensajuttua.
Meni vähän reisille ulkopuolisen silmin.


Miksi persut ei nyt nosta asiaa pöydälle?
Aluevaaleissa kyllä kiinnosti tällä ratsastaa, mutta muuten ollaan hiljaa kuin kusi sukassa.  :facepalm:

Välikysymystä ja muilla keinoin painetta hallitukselle. Somessa sanaa kiertämään, yms.

Johan saksakin meinaa kompensoida ja laskea pumppuhintoja, samoin ruotsi. Molemmissa maissa palkat ja toimeentulo korkeampi kuin täällä hölmölässä.

Itellä ei bensan hinta ole ongelma, vaan se kaikki muu mihin tämä vaikuttaa pidemmällä ajalla.

Paawo

^On siitä PS jaksanut puheenvuoroja pitää koko talven, mutta asia on vaan jäänyt covid-ryssä-skooppien ja "vastuullisempien puheiden" alle.

Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

repo

Quote from: Andy_81 on 16.03.2022, 11:12:58
Miksi persut ei nyt nosta asiaa pöydälle?
Aluevaaleissa kyllä kiinnosti tällä ratsastaa, mutta muuten ollaan hiljaa kuin kusi sukassa.  :facepalm:

Välikysymystä ja muilla keinoin painetta hallitukselle. Somessa sanaa kiertämään, yms.

No jopas jotakin, miten on voinut jäädä moinen asia Homma-jäseneltä huomaamatta.

Katso tästä listaa, mitä PS on asiassa tehnyt: https://www.suomenuutiset.fi/tagi/valikysymys/
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

Andy_81

#344
Quote from: repo on 16.03.2022, 12:45:10
Quote from: Andy_81 on 16.03.2022, 11:12:58
Miksi persut ei nyt nosta asiaa pöydälle?
Aluevaaleissa kyllä kiinnosti tällä ratsastaa, mutta muuten ollaan hiljaa kuin kusi sukassa.  :facepalm:

Välikysymystä ja muilla keinoin painetta hallitukselle. Somessa sanaa kiertämään, yms.

No jopas jotakin, miten on voinut jäädä moinen asia Homma-jäseneltä huomaamatta.

Katso tästä listaa, mitä PS on asiassa tehnyt: https://www.suomenuutiset.fi/tagi/valikysymys/
Nuo jää siksi huomaamatta kun tullut seurattua vaan "vastuullista mediaa". Eipä ole sattunut silmään moisia otsakkeita. Samoin voi käydä suurelle osalle kansaa, kun valikoiden uutisoidaan persuista.
Möläytykset, yms. kohut menee kyllä heti etusivulle.

Hyvä että jotain.

Mikke70

Quote from: Andy_81 on 16.03.2022, 13:14:54
Quote from: repo on 16.03.2022, 12:45:10
Quote from: Andy_81 on 16.03.2022, 11:12:58
Miksi persut ei nyt nosta asiaa pöydälle?
Aluevaaleissa kyllä kiinnosti tällä ratsastaa, mutta muuten ollaan hiljaa kuin kusi sukassa.  :facepalm:

Välikysymystä ja muilla keinoin painetta hallitukselle. Somessa sanaa kiertämään, yms.

No jopas jotakin, miten on voinut jäädä moinen asia Homma-jäseneltä huomaamatta.

Katso tästä listaa, mitä PS on asiassa tehnyt: https://www.suomenuutiset.fi/tagi/valikysymys/
Nuo jää siksi huomaamatta kun tullut seurattua vaan "vastuullista mediaa". Eipä ole sattunut silmään moisia otsakkeita. Samoin voi käydä suurelle osalle kansaa, kun valikoiden uutisoidaan persuista.
Möläytykset, yms. kohut menee kyllä heti etusivulle.

Hyvä että jotain.

Ja perussuomalaisten tekemästä välikysymyksestä koskien polttoaineen ja energian hintaa ne mainitsemasi "vastuulliset" mediat ovat uutisoineet 5.2.2022 mm. hs, yle, mtv, iltalehti...
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

Viimeinen linja

Eino P. sivusikin tärkeää asiaa, polttoaineesta ei luovuta kuin pakon edessä ja se tarkoittaa että kaikkea muuta kulutusta vähennetään. Tästä saadaan aikaiseksi paheneva kierre ja sitten ollaankin matkalla kohti taantumaa.
Kokonaan toinen asia on miten pakotetaan hankkimaan sähköauto polttoaineen hintaa nostamalla. No, milläs ostat kun rahat menevät siihen kallistuneeseen polttoaineeseen  :facepalm:
Sitten sokerina kakun päällä on vaihtoautojen sulaneet arvot vs. sähköautojen kalliit hinnat, joo ei tule sähköautoa.

repo

Quote from: Viimeinen linja on 17.03.2022, 08:05:00
Kokonaan toinen asia on miten pakotetaan hankkimaan sähköauto polttoaineen hintaa nostamalla. No, milläs ostat kun rahat menevät siihen kallistuneeseen polttoaineeseen  :facepalm:
Sitten sokerina kakun päällä on vaihtoautojen sulaneet arvot vs. sähköautojen kalliit hinnat, joo ei tule sähköautoa.

"Tarjonta luo kysyntää" - tai toisinpäin, siitä riippuen, kumpi syntyy, tai synnytetään, ensin. Tulisiko tähän hätään pelastukseksi Klaus Schwabin idea "et omista mitään, olet onnellinen"? Autoleasing on tullut tarjolle yksityishenkilöille. Tällä hetkellä kuukausimaksut ovat ainakin hybrideille kohtuullisia. En ole tarkistanut tai huomannut, täyssähköjen tilannetta. (Enkä tarkista, koska ei ole ajankohtaista minun ruokakunnassa. Fossiilisilla mennään toistaiseksi.) Liisauksessa on vielä se ilo ettei auton liisaajan tarvitse välittää auton arvonalenemasta - kaikki hoidetaan puolestasi, kunhan sinä hoidat vain kk-maksut ajallaan. Ja maailma pelastuu.

Miksi muuten asumisessa ihmisten käytös ei ole muuttunut pelkästään vuokra-asumista suosivaksi? Ihme taantumuksellisuutta. Elämä olisi vain niin paljon helpompaa vuokra-asunnossa. Sisäilmaongelmia? No problem. Sopimus irti, muutto toiseen ja sisäilmaongelmat ovat jonkun toisen ongelma. Kenno- tai lataussäädinvikaisen täyssähköauton kanssa saattaa olla hieman toisin. Olet naimisissa auton kanssa sopimuskauden loppuun ja autokorjaamo vain toteaa ettei mitään vikaa löydy tai osat on vaihdettu, kuvittelet vian vain.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

repo

OT: mediakeskustelua

Quote from: Andy_81 on 16.03.2022, 13:14:54
Nuo jää siksi huomaamatta kun tullut seurattua vaan "vastuullista mediaa". Eipä ole sattunut silmään moisia otsakkeita. Samoin voi käydä suurelle osalle kansaa, kun valikoiden uutisoidaan persuista.
Möläytykset, yms. kohut menee kyllä heti etusivulle.

Tätä ilmiötä monet ovat täällä jo pidempään kertoneet. Epäilijöitäkin on riittänyt. Aika kevyeltä suomalaisen median vastuullisuus nyt tuntuu tuon itäisen naapurimaan median vastuullisuuteen nähden.

/OT
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

Sivulause

Taisi olla Tekniikan Maailma kun juuri testasi tuollaisen taviksen lompakolle sopivan käytetyn Nissan Leafin talviolosuhteissa.

Eihän tuollaista vanhemman sukupolven käytettyä sähköautoa voi kenellekään autoa oikeasti tarvitsevalle suositella. Arvelisin että 5-10 vuoden päästä, kun esimerkiksi nyt uudet mallit kuten Kia EV6 on kohtuuhinnoissa, tilanne voi olla järkevämpi.

Sillä välin tietysti on jo työnnetty väkisin sisään tuo seurantaan perustuva verotus, joten sähköajelun edullisuus hävitetään heti kun sähkökotteroita on yhtään enemmän. Polttoainevero ei tietenkään laske, joten jatkossa valinta on kalliin ja helvetin kalliin liikkumisen välillä.

Sillä välin, morjestellaan me pohatat vain toisilllemme kun kohdataan!

P

Quote from: Sivulause on 17.03.2022, 08:57:37

Sillä välin tietysti on jo työnnetty väkisin sisään tuo seurantaan perustuva verotus,


Tuskin tuo seurantaan perustuva verotus tulee toteutumaan. Ihan realiteettien takia. Suomi ei hallinnoi GPS:sää ja sitä voidaan häiritä ja häiritäänkin. Jos häirinnän vuoksi nainen, joka hiihtää 10 km Kainuussa näyttää GPS:n perusteella hiihtäneen 100 km Laatokalla...

Jokainen voi päätellä kyseisen verotuksen luotettavuuden, varsinkin jos siihen siirrytään, niin Venäjällä on kissanpäivät sotkea koko järjestelmä.

https://yle.fi/uutiset/3-12350775

"Viime viikon hiihtolenkki (3.3.) sai kajaanilaisen Teija Larikan epäuskoiseksi. Nainen kertoi hiihtäneensä Kajaanin laduilla 10 kilometriä, mutta Polarin älykellon tiedot väittivät hänen suorittaneen reilun tunnin lenkin satojen kilometrien päässä Laatokalla.

– Mittari näytti lukemaksi 186 km. Kotona katsoin sovelluksesta kartan ja sitten heräsi epäilys, kun lenkki oli niin kummallisen näköinen.

Larikka epäili somessa tekemässään päivityksessä, että kyse on gps-häirinnästä. Hänen mielipiteensä ei ole vajaassa viikossa muuttunut."

"Gps-häiriöt ovat nousseet esille alkuviikolla lentoliikenteen kautta. Itä- ja Keski-Suomessa on havaittu lentoliikennettä haittaavia häiriöitä gps-signaalissa, kun laskeutuminen Savonlinnaan ei ole onnistunut. Tällä hetkellä osa lentokentistä on juuri gps:n varassa, kun vanhoja radiomajakoita on purettu viime vuosina.

Helsingin yliopiston tietojenkäsittely­tieteen apulais­professori Laura Ruotsalainen kommentoi Helsingin Sanomille(siirryt toiseen palveluun), että gps-häiriöt ovat Venäjän valtion aiheuttamia."

Jos ulosottokelpoinen verotus perustetaan manipuloitavissa olevaan järjestelmään, lopputulos tulee olemaan kaaos.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Tabula Rasa

Lisäisin vielä edelliseen, että matkamittarin lukeman katsastuksen yhteydessä lukemalla päästään myös varsin helposti käyttömääräpohjaiseen järjestelmään ilman gepsihömpätyksiä tai monimutkaista kikkailua. Matkamittareita voi toki ruuvata jos osaa, mutta taitettu matka ei voi vuosittain vähentyä tai verotukseen ei voi ilmoittaa enempää työmatkavähennyksiä kuin ajoja on mittarissa yms helppoja kiinnijäämiskohtia paljon, jolloin nykytyylin sanktiotasolla tuo tuskin olisi marginaalista isompi ongelma.

Lähinnä kysymys on siitä, halutaanko veroalamaisten hallinta jatkuvasti kiristää maksimiin vai onko kyse verotuoton jatkamisesta. Lisäksi sanktioluontoiset maksut ovat tietysti suoraan pois kaikista uudistuksista koska sanktioiduilla ei ole yksinkertaisesti sitä rahaa käyttää.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

P

Mitään auton matkamittaria ei voi käyttää minkään verotuksen pohjana. Pelkkä mittarivirhe estää sen, saati lailliset mahdollisuudet muuttaa lukemia.

Ja ei verotusta mihinkään arvioihin voi perustaa. Se tuhoaisi loput koko verotuksen legitimiteetistä. Jotain järkeä näihin juttuihin, kiitos.

Mikään noista höpinöistä ei menisi läpi perustuslakivaliokunnassa.

Ja ihan reality check? Miksi missään muualla ei olla kehittelemässä vastaavaa ideaa verotuksen pohjaksi?  No, koska idea on paska ja epäluotettava....  :facepalm:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Viimeinen linja

Quote from: repo on 17.03.2022, 08:41:03
Quote from: Viimeinen linja on 17.03.2022, 08:05:00
Kokonaan toinen asia on miten pakotetaan hankkimaan sähköauto polttoaineen hintaa nostamalla. No, milläs ostat kun rahat menevät siihen kallistuneeseen polttoaineeseen  :facepalm:
Sitten sokerina kakun päällä on vaihtoautojen sulaneet arvot vs. sähköautojen kalliit hinnat, joo ei tule sähköautoa.

"Tarjonta luo kysyntää" - tai toisinpäin, siitä riippuen, kumpi syntyy, tai synnytetään, ensin. Tulisiko tähän hätään pelastukseksi Klaus Schwabin idea "et omista mitään, olet onnellinen"? Autoleasing on tullut tarjolle yksityishenkilöille. Tällä hetkellä kuukausimaksut ovat ainakin hybrideille kohtuullisia. En ole tarkistanut tai huomannut, täyssähköjen tilannetta. (Enkä tarkista, koska ei ole ajankohtaista minun ruokakunnassa. Fossiilisilla mennään toistaiseksi.) Liisauksessa on vielä se ilo ettei auton liisaajan tarvitse välittää auton arvonalenemasta - kaikki hoidetaan puolestasi, kunhan sinä hoidat vain kk-maksut ajallaan. Ja maailma pelastuu.

Miksi muuten asumisessa ihmisten käytös ei ole muuttunut pelkästään vuokra-asumista suosivaksi? Ihme taantumuksellisuutta. Elämä olisi vain niin paljon helpompaa vuokra-asunnossa. Sisäilmaongelmia? No problem. Sopimus irti, muutto toiseen ja sisäilmaongelmat ovat jonkun toisen ongelma. Kenno- tai lataussäädinvikaisen täyssähköauton kanssa saattaa olla hieman toisin. Olet naimisissa auton kanssa sopimuskauden loppuun ja autokorjaamo vain toteaa ettei mitään vikaa löydy tai osat on vaihdettu, kuvittelet vian vain.

Yksityisleasingit ovat kalliita jos kilometrejä on vähänkään enempää ja ei se vuokraaja ole hyväntekijä, kyseessä on bisnes = voitto.

Vuokra-asumisessa on sama asia miksi asua vuokralla ja maksaa siitä jonkun toisen voittoa ja omistusasumisessa (keskimäärin) ympärillä on parempaa ja rauhallisempaa naapuria.

Jepulis

Quote from: P on 17.03.2022, 15:53:36
Mitään auton matkamittaria ei voi käyttää minkään verotuksen pohjana. Pelkkä mittarivirhe estää sen, saati lailliset mahdollisuudet muuttaa lukemia.

Ja ei verotusta mihinkään arvioihin voi perustaa. Se tuhoaisi loput koko verotuksen legitimiteetistä. Jotain järkeä näihin juttuihin, kiitos.

Mikään noista höpinöistä ei menisi läpi perustuslakivaliokunnassa.

Ja ihan reality check? Miksi missään muualla ei olla kehittelemässä vastaavaa ideaa verotuksen pohjaksi?  No, koska idea on paska ja epäluotettava....  :facepalm:
Tismalleen.

Lisäksi voi kyseenalaistaa, että miksi ihmeessä Suomen valtion verotusjärjestelmän pitää ylipäätänsä perustua ihmisten ajosuoritteeseen? Vertailuna maailmassa on todella paljon hyvin pärjääviä valtioita, joissa ajatellaan ettei ajamisessa paikasta A paikkaan B ole mitään erityistä tuomittavaa vaan siihen kohdistuu sama kulutusvero kuin vaikka telkkariin tai posliiniastiaan. Miksi juuri suomalainen pitäisi rankaisuverottas vain laajan maansa sisällä liikkumisesta? Syyksi ei kelpaa, että veroa jo peritään siitä niin paljon.

Ajosuorite hyödyttää yhteiskuntaa varmasti. Pelkkä arvonlisävero, joka on muissakin hyödykkeissä, riittää varmistamaan sen enemmän kuin hyvin. Tuottopuolelle tulee tukku muitakin asioita, kaikenlainen tuottavuus nousee siksi, että ihmiset voivat vapaasti liikkua. Ajamisen verotusta pitäisi korkeintaan laskea, ei koskaan nostaa. Mut joo, viherkommarit sen päättää, tällä mennään ja köyhäksi maa jää.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

Ari-Lee

Harkimo sanoi asiat selkokielellä. Kannattaa katsoa ja kuunnella.

QuoteHJALLIS - Lisää rahaa! 17.3.2022

AlfaTV:ssä torstaina 17.3. klo 19.45 puhutaan suoraa asiaa suorassa lähetyksessä kuljetusalan kriisistä, polttoaineiden hintojen karkaamisesta ja sen vaikutuksesta yrityksiin.

https://www.permanto.fi/fi/web/alfatv/player/vod?assetId=161771314

Kepu siellä vatuloi eikä tee mitään asialle. >:(
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Radio

Raakaöljyn, sen jalostuksen ja jakelun kustannukset ovat 44% pumppuhinnasta. Lisätään valmistevero 37% ja saadaan alviton hinta, josta arvonlisävero on 24%. Siis veroa verosta, kyllä!
Raakaöljyn hinnanmuutoksen osuus pumppuhinnasta ei taida olla julkista tietoa?  Hinnan noustessa ainakin verotus lisääntyy.

https://www.aut.fi/tieliikenne/liikenteen_verotus/polttonesteiden_verotus

repo

Otetaanpa puolueiden kannatusmittauksia seuraavasta ketjusta toisenlaista näkökulmaa ja lähdettä esittävä viesti.

Quote from: JoKaGO on 16.03.2022, 17:54:45
Quote from: Pallopääkissa on 16.03.2022, 15:02:15
Ryssän toimet ovat keskeinen syy viimeiaikaiselle öljyn hinnan nousulle. Suomi ei mahda mitään öljyn pörssihinnalle mutta bensan ja dieselin pumppuhinnoille se voi jotain tehdä, kuten verotuksen korjaamisen muodossa. Pumppuhinnasta suurin osa on veroja jotain 70-80 prosenttia.

Ei ole. Wikipediassa on esitetty bensan pumppuhinnan muodostus, kun 95E maksoi 1,70e/l. Veroja ei tuolloin ollut kuin 0,97e eli vajaa 60%. ALVia lukuunottamatta muut verot ja fiskaaliset maksut ovat euromääräisiä, joten 2 euron pumppuhinnassa veroa on noin 50% eli puolet.

Siitä olen samaa mieltä, että veroa voitaisiin laskea, vaikka mikään muu Pohjoismaa ei sille tielle ole lähtenytkään. Eiku, Ruotsi taisikin lähteä  8)

Pitäisi paneutua näihin lähteisiin ja laskea auki polttoaineiden hinnan muodostusta. Ilman tätäkin olen melko varma, että polttoaineiden pumppuhintojen nousussa vaikuttaa veroa verosta mekanismi. Sama mekanismi on myös palkanlaskennassa ei vain veroista vaan kaikista palkan sivukuluiksi kutsutuista menoeristä. Mutta tärkeintä on, poliitikot pitävät näistä veromekanismeista. Prosenteissa korotukset jäävät pieniksi, mutta tuotoissa ihan mukavasti. Ja perustarpeiden verottaminen vaikka uskottavilla huuhaa-syillä on parasta. Tästä syystä liikenneministeri Harakka meni eduskunnan isossa salissa mölöyttämään "ettei vain voi laskea veroa".
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

JoKaGO

Quote from: repo on 18.03.2022, 08:19:52
Otetaanpa puolueiden kannatusmittauksia seuraavasta ketjusta toisenlaista näkökulmaa ja lähdettä esittävä viesti.

Quote from: JoKaGO on 16.03.2022, 17:54:45
Wikipediassa on esitetty bensan pumppuhinnan muodostus, kun 95E maksoi 1,70e/l. Veroja ei tuolloin ollut kuin 0,97e eli vajaa 60%. ALVia lukuunottamatta muut verot ja fiskaaliset maksut ovat euromääräisiä, joten 2 euron pumppuhinnassa veroa on noin 50% eli puolet.

Siitä olen samaa mieltä, että veroa voitaisiin laskea, vaikka mikään muu Pohjoismaa ei sille tielle ole lähtenytkään. Eiku, Ruotsi taisikin lähteä  8)

Pitäisi paneutua näihin lähteisiin ja laskea auki polttoaineiden hinnan muodostusta. Ilman tätäkin olen melko varma, että polttoaineiden pumppuhintojen nousussa vaikuttaa veroa verosta mekanismi. Sama mekanismi on myös palkanlaskennassa ei vain veroista vaan kaikista palkan sivukuluiksi kutsutuista menoeristä. Mutta tärkeintä on, poliitikot pitävät näistä veromekanismeista. Prosenteissa korotukset jäävät pieniksi, mutta tuotoissa ihan mukavasti. Ja perustarpeiden verottaminen vaikka uskottavilla huuhaa-syillä on parasta. Tästä syystä liikenneministeri Harakka meni eduskunnan isossa salissa mölöyttämään "ettei vain voi laskea veroa".

Se on kuitenkin oleellista, että nuo "bensaverot" eli kaikki energiasisältöverot, huoltomaksut ym. määräytyvät euromääräisesti (siis senttejä), ei prosentualisesti. Vain ALV on prosentuaalinen.
Se, että "bensaverot" ovat kiinteästi senttimääräisiä, toimii vaimentimena hinnanvaihtelutilanteissa. Niin nytkin. Jos määräytymisperuste olisi prosentuaalinen, niin pumppuhinnat olisivat vieläkin korkeammat.

Siis valmistuskustannusten nousun nostaessa pumppuhintaa, verojen prosentuaalinen osuus laskee.

Nyt elvyttävänä tekona hallitus voisi pudottaa veroja, jotta kulutettu litramäärä ei pienenisi supistaen valtion taloutta, vaan kulutuksen pysyminen ennallaan pitäisi talouden pyörät pyörimässä ja verokertymä ei laskisi niin paljon. Vaikka turhaahan se on, hallituksen mielestä, koska niin moni on sitä mieltä, että polttoaineen kulutuksesta säästetään viimeiseksi  :-[
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Ari-Lee

Hallitus valmistelee tukihimmeliä. 

Quote

Hallitus valmistelee tukimallia tilanteisiin, joissa "polttoaineiden hinnat nousevat voimakkaasti"

    Alberto Claramunt 18.3.2022

Hallitus aikoo kompensoida päästövähennyksistä aiheutuvaa haittaa kansalaisille. Hallitus valmistelee valtion takausmallia kotitalouksien ja asunto-osakeyhtiöiden ilmastoystävällisten investointien, kuten maalämmön tai puhtaiden ajoneuvohankintojen, tueksi.

Lisäksi valmistellaan tukimallia, jolla voidaan tukea ihmisiä esimerkiksi tilanteissa, joissa polttoaineiden hinnat nousevat voimakkaasti. Kotitalouksien ja kuntien luopumista öljylämmityksestä tuetaan edelleen ja asuinrakennusten energia-avustuksia jatketaan.

Maatalouden päästövähennystoimia lisätään, mikä mahdollistaa maatalouden päästövähennystavoitteen noston. Liikenteen päästövähennysten toteutuminen varmistetaan jatkamalla kansallisen liikenteen päästökaupan sekä kilometripohjaisen liikenneveromallin valmistelua.

https://alfatvuutiset.fi/hallitus-valmistelee-tukimallia-tilanteisiin-jossa-polttoaineiden-hinnat-nousevat-voimakkaasti/

Verohelvetti! Tästä ei Suomi selviä!
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä