News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Bensan hinta yli kaksi euroa?

Started by Risto A., 11.11.2021, 18:23:04

Previous topic - Next topic

Nuivanlinna

Quote from: Jaska Pankkaaja on 10.03.2022, 07:41:35
Quote from: Andy_81 on 24.02.2022, 15:32:08
Pitäiskö laittaa galluppi-veikkaus pystyyn mitä bensa maksaa ens maanantaina tai parin viikon päästä.  :roll:

Mikä on kipuraja, milloin verot poistetaan tai vähennetään reilusti bensanhinnasta? Inflaatio hoitaa valtion velat tai suomi Oy ab joutuu jonkun instanssin haltuun.  :o

Samoin sähkö.
'

Ennuste: 3 € paukkuu tänä vuonna muttei 4€.
Miksi ihmeessä veroa alennettaisiin muuten kuin ehkä kosmeettisesti?
Miten valtava määrä verosyöttiläitä ja viisikon kunnianhimoiset ilmastotavoitteet rahoitettaisiin kuin kuppaamalla työkansaa?

Oma veikkaukseni, että tolpilla nähdään tänä vuonna vuoden 2001 lukemat.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Tabula Rasa

Quote from: -PPT- on 10.03.2022, 21:56:02
Yksi pomminvarma mittari sen suhteen onko bensan hinta noussut yli kipukynnyksen on että onko paljon vähentynyt nuorten jannujen joutavanpäiväinen kortteliralli jolla on hieman rumempikin nimitys.

Onko? Tietääkö joku?

Eli litran sataselle kuluttavan mopon pärräys lähiössä on niin suuri synti että sen vuoksi pitää lopettaa logistiikka koko maasta tai maksaa maitolitrasta vitonen rahteina. On toisilla prioriteetit.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Paawo

Vihavasemmisto ilkkuu somessa että siitäs saivat dieselsedät ja muut. :facepalm:

Mennään muutama viikko eteenpäin niin alkaa soijamaidot kauramaidot ja muut etelän hetelmät olemaan paremmissa kilohinnoissa nekin. Siinä kohtaa alkaa itku ihmisoikeuksista jne. Tai voi olla että alkaa keskusliikkeetkin priorisoida hinnoitteluaan koska kumipyörillä aivan kaikki kulkee sinne kaupan hyllyyn.

Venäläisten varustamojen laivat makaavat satamissa ilman tietoa seuraavista lasteista ja varmasti osaavat muunmaalaiset Onassikset pistää merirahtienkin hintatason kertaheitolla kohdalleen. Voi olla todellakin kaikki tuontitavara kohta hinnoissaan. :facepalm:

Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

simppali

#273
Liikenneministeri Harakka kieltää,,milloin ministeri Harakan lupaamia kompensointi euroja polttoaineiden hinnan noususta alkaa ropisemaan pankkitileille?

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/29b4ff2e-f471-42ef-89ba-0583bd1a9e90?ref=ampparit:02f4

QuoteLiikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan (sd) mukaan hallitus ei ole tekemässä uutta päätöstä jakeluvelvoitteen nostosta. Asiasta kysyi hallitukselta eduskunnan kyselytunnilla oppositiopuolue perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra.

"Hallitus on päätymässä esittämään uusia ilmastotoimia. Lehtitietojen mukaan hallitus on esittämässä jakeluvelvoitteen kiristämistä, mikä nostaisi polttoaineiden hintoja pumpuilla jopa kymmeniä senttejä litralta", Purra sanoi.

Mihin kellon aikaan rahat on tileillä?..  https://www.youtube.com/watch?v=Rs3qH21_tpQ
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

no future

Quote from: migri on 10.03.2022, 08:05:13
Minua ei kiinnosta mitä menovesi maksaa jossain afrikassa ja paljonko se paikallista kirpaisee. Minua kiinnostaa eniten miksi kotimaassa on asiat hoidettu niin päin p..tä että polttoaine on noin kallista ja mitä sille nyt tehtäisiin nopeasti ettei kaikki loputkin businekset mene konkkaan.

Se mikä on varmaan kun se on jollain verukkeella hilattu ylös se ei varmasti koskaan tule laskemaan.
Sitten varmaan kannattaa irtautua kansainvälisistä markkinoista, niin ei tarvitse kitistä energian markkinahinnoista. Muuttaa sen Talbot Horizoninsa toimimaan vaikka oman huussin biokaasulla ja alkaa öljyvapaaksi.

simppali

Afrikkalaisenkin olisi aika ryhdistäytyä, eikä ostaa Talbotteja+vanhoja Hiace pakettiautoja,,,joihin tosin mahtuu kylällinen (n. 49 henkilöä, sekä eväiksi lammas)..biokaasulla afrikassa ei toimi mikään muu kun savimajan kulmalle väännetty paskaläjä, sekin vain hajuaistin välityksellä.

QuoteTalbot Horizoninsa toimimaan vaikka oman huussin biokaasulla ja alkaa öljyvapaaksi
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Ari-Lee

95E  Kajaani
2.199€ ST1 .
2.214€ Teboil (Boikotissa)

Ajot eivät lopu, koska välttämättömät asioinnit. Ajot kyllä vähenevät ja samalla ajolla hoidettava useampi asia, ja ostoksia enempi kerralla. Näin kitukasvuisessa miljöössä ei ole ongelmia päivittäistavaroiden ostossa kun kauppa on aina matkan varrella.

Mutta mm. posti on viety pois ulottuvista keskelle kaupunkia ja jos tulee "pakko" asioida tulee siitä monta kilometriä turhaa rallia.

Sotesairaalan sanelemat ajelut on pakko unohtaa tyystin. Ei voi olla niin että samaan aikaan kun hallitus nostaa polttoaineverotusta niin sairaala kehottaa ajamaan kolmena peräkkäisenä päivänä toimittamaan jotain kusi- ja yskösnäytteitä. Voin kertoa teille, että on tuolla öljymäellä aivan käsittämätön ruuhka ja P-paikat aina täynnä, vaikka se on uusi ja suuri sairaalarakennus ja P-alue. AINA TÄYNNÄ. Kuollaan pois.

Ja miettikää kun maakunnista sinne ajetaan monien kymmenien kilometrien takaa. Sotkamo 40km, Paltamo 40km ja Ristijärvi 40km, Hyrynsalmi 80km, Suomussalmi 100km, Puolanka 100km ja Kuhmo 100km.
:facepalm:
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

migri

#277
Quote from: no future on 11.03.2022, 02:04:08
Quote from: migri on 10.03.2022, 08:05:13
Minua ei kiinnosta mitä menovesi maksaa jossain afrikassa ja paljonko se paikallista kirpaisee. Minua kiinnostaa eniten miksi kotimaassa on asiat hoidettu niin päin p..tä että polttoaine on noin kallista ja mitä sille nyt tehtäisiin nopeasti ettei kaikki loputkin businekset mene konkkaan.

Se mikä on varmaan kun se on jollain verukkeella hilattu ylös se ei varmasti koskaan tule laskemaan.
Sitten varmaan kannattaa irtautua kansainvälisistä markkinoista, niin ei tarvitse kitistä energian markkinahinnoista. Muuttaa sen Talbot Horizoninsa toimimaan vaikka oman huussin biokaasulla ja alkaa öljyvapaaksi.
Hyvin vedetty trollaus "Sitten varmaan kannattaa irtautua kansainvälisistä markkinoista" ja mussutusta Talbotista.

Minulla on varaa maksaa vaikka 10€ per litra mutta ajattelen tässä suomalaisia joilta sosialistit - demarit etunenässä - ovat vieneet mahdollisuuden normaaliin elämään. Mieluummin dumppaavat rahat EU:lle, afrikkaan ja pakolaisille.

Siitä sitten vaan kasvissyöjäkin ostamaan Teslaa mars mars. Uusi Plaid on oikein hyvä hankinta 8)

+ lisäys haittalinnusta

Tynkkynen tylyttää liikenneministeri Harakan eduskunnan bensakeskustelussa
https://www.youtube.com/watch?v=QHDYuhaUfCc
I haven't seen democrats this mad since Republicans freed their slaves.
"Just because you're offended, doesn't mean you're right" - Ricky Gervais

Andy_81

#278
Quote from: -PPT- on 10.03.2022, 21:56:02
Yksi pomminvarma mittari sen suhteen onko bensan hinta noussut yli kipukynnyksen on että onko paljon vähentynyt nuorten jannujen joutavanpäiväinen kortteliralli jolla on hieman rumempikin nimitys.

Onko? Tietääkö joku?

Kyseinen toiminta on vähentynyt muutenkin vuosien aikana, eikä syy ole polttoaineiden hinta. Vaan useimpia nuoria ei kiinnosta autoilu samassa määrin kuin aikaisempia sukupolvia.
Ainakin eilen illalla oli normaali meno kylällä ja nuorten autot meni lintassa kuten aikaisemminkin viikonloppuiltaisin tässä viime kuukausina/vuosina. 



Hinnat on vasta noussut kolmanneksen lyhyellä aikaa, tämä iskee nyt kuljetusten hintaan ja pitkää työmatkaa tekeviin. Kuljetusyhtiöissä kiristellään hampaita ja tulee näkymään lyhyellä aikaa myös loppukäyttäjälle.

Omalla kohdalla ajot suht vähäisiä, mutta bensaa menee "normaali/keskiverto määrä", kun pari autoa kuluttaakin tuplat verrattuna noihin uudehkoihin pikkuturboihin, yms. Tulisiko omilla ajoilla 7tkm vuoteen ja perheen käyttöautoon 15-20tkm. Kyllähän se kuitenkin vit*ttaa kun laittaa tankin täyteen ja hinta on esim. 110€ verrattuna aikaisempaan n. 75€ tankkaukseen, mutta ei tule konkurssia. Toki jos pari kertaa viikossa joutuisi tankilla käymään, niin merkitys olisi suurempikin. Autoilussa kulut on tonneja vuodessa, jos laskee arvon aleneman, vakuutukset ja kaikki muut. Jos bensaan menee tonni enemmän vuodessa, niin se on sitten muusta kulutuksesta pois.
Seuraavaa käyttöauton vaihtoa joutuu miettimään, että mikä on käyttövoima. Nyt olisi väliraha niin suuri uuteen/uudehkoon perhekokoiseen sähkäriin, että monta vuotta harrastaa sähköautoilua että maksaisi näilläkin bensan hinnoilla itsensä takaisin. Sitten tilanne eri, kun oikea tarve auton vaihdolle. Sähköauton kohdalla hinnoista puhutaan luokassa 40k, nykyinen käyttöauto ehkä 15k arvoinen myyntihinnalta (hyvityshinta pienempi), tuo maksoi, vähän käytettynä autoliikkeen esittelyautona ja uuden korimallin pois alta myytynä mukavilla alennuksilla 22t.
Olisi hirvittävän iso väliraha vastaavaan sähkikseen, lisäksi en usko että jaksaisinko jumpata pitemmän päälle johdon kanssa päivittäin ja harrastaa rangejen seurailua, sekä metsästää seuraavaa latauspistettä.
Ehkä semmoinen kauppa menisi ja olisi kannattavakin taloudellisesti, jos saisi myytyä tuon oman pois ja ottaisi liisarina tuommoisen pölyimurin käyttöön, mutta kun kaikki pitää olla omaa.  :-\

Itse en ole vielä vähentänyt juurikaan huviajoa tai edes alkanut miettimään kulutuksia sen kummemmin. Työmatka on 3,5km ja usein tulee edelleen heitettyä huvikseen pitempi lenkki kotiin päin ajaessa että moottori lämpeää normaaliin käyttölämpötilaan. Edelleen pistän auton käyntiin/lämpeemään aamuisin, samalla kun päästän koirat ulos. Sitten varmaan on omalla kohdalla polttoaineen kipuraja ylitetty, kun luopuu esim. tuosta tavasta, tai kesällä alkaa miettimään että menisikö tuolla 1,0l ecoboostilla töihin, 4,6l v8 sijaan.  ;D


Eniten tässä harmittaa autottomien tai esim. noiden sähköautolla ajavien irvailut bensan hinnasta. Samalla tavalla tämä käy niiden lompakolle, kun hinnat realisoituu kaupoissa, matkustuksessa ja palveluissa. Suomi liikkuu edelleen kumipyörillä ja dinoliemellä. Sanoi soijapojat mitä tahansa.

Faidros.

Quote from: Faidros. on 10.03.2022, 08:45:03
Mäntsälässä on halpa biokaasu, ilmeisesti uudesta bk-laitoksesta johtuen? Tankki täyteen 20€ ja sillä ajelee reilut 300 km.

Eipä oo enää halpaa! >:( Äsken tulin tankkaamasta ja Nivos oli nostanut kilohintaa 17snt kertalaakilla. Jengi oli huomannut halvan hinnan ja nytkin oli neljä autoa jonossa mun perässä samalle letkulle. Nyt Nivoksen kaasu on enää pari snt halvempaa kuin Gasumilla. :(
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Andy_81

Biokaasusta tuli mieleen.

Paikallislehdessä oli juttu, että suunnitteilla suomen suurin, tms. biokaasutehdas. Lehmän paskasta tulisi polttoainetta.

No, kunhan saisivat edes tälle kylälle E85 sopan ensiksi.

Faidros.

E85 muutoksesta ei ole paljoakaan hyötyä, paitsi silloin jos autossa on ahdin. Ahtopainetta voi nostaa huomattavasti E85:n paremman puristuskestävyyden vuoksi. Teho nousee, joten litralla polttoainetta ajetaan pidempi matka.

Mulla olisi muuten Boschin ruiskuun sopiva E85-muutossarja myytävänä. Kotimainen, sopii 4- tai 1-syl moottoreihin. Ollut mulla 4-syl moottoripyörässä.
Jäi mulla ylimääräiseksi, kun myin sen prätkän.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

insinörtti

Quote from: Andy_81 on 11.03.2022, 08:43:41
Biokaasusta tuli mieleen.

Paikallislehdessä oli juttu, että suunnitteilla suomen suurin, tms. biokaasutehdas. Lehmän paskasta tulisi polttoainetta.

No, kunhan saisivat edes tälle kylälle E85 sopan ensiksi.

Biokaasua saa tehtyä lähes mistä tahansa, ja tuoton kannalta lehmän tai hevonpaska on aikalailla huonoimmasta päästä. Se on vain sellainen materiaali, josta on tällä hetkellä ylitarjontaa. Esimerkiksi niittojäte, teurasjätteet ym antavat huomattavasti enemmän kaasua painoonsa nähden. Tuossa on luken tarinaa aiheesta, mikäli jotain kiinnostaa.

https://www.luke.fi/blogi/suomen-biokaasupotentiaali-kayttoon-vastaamaan-ilmastohaasteeseen/

Faidros.

Tässäpä mielenkiintoinen idea alentaa venäläisten öljytuloja, mutta antaa silti mahdollisuuden länsimaidenkin ostaa sitä, elikkäs öljytulli. :o

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1d78d2bc-721b-45ec-9a74-769c25a711c5

Elinkeinoelämän valtuuskuunnan (EVA) ekonomisti Sanna Kurronen sanoo, että tuontitulli venäläiselle raakaöljylle olisi tehokas tapa tyhjentää Venäjän presidentin Vladimir Putinin sotakassaa. Kurronen muistuttaa, että Venäjän Ukrainassa käymä hyökkäyssota rahoitetaan viime kädessä öljyrahoilla.

Sotamaksu tuontitullin muodossa voisi olla esimerkiksi 80 dollaria tynnyriltä.

– Öljynjalostamot länsimaissa voivat edelleen ostaa öljyä Venäjältä, kunhan maksavat siitä Venäjän pyytämän hinnan päälle tuon 80 dollarin veron. Tämä järjestely johtaa siihen, että Venäjän on myytävä öljyään noin 80 dollarin alennuksella suhteessa maailmanmarkkinahintaan.

Venäjä siis menettää voitoistaan 80 dollaria öljytynnyriä kohden ja venäläistä öljyä tuovat länsimaat saavat tuon 80 dollaria verotuloina.

Kurrosen mukaan ideaa on ehdottanut Harvardin yliopiston taloustieteen professori Ricardo Hausmann.

Miksi Kiinakaan ostaisi täydellä hinnalla?

Kurrosen mukaan vero kohdistuu lähes täysin venäläiselle tuottajalle, eikä nosta juuri öljyn maailmanmarkkinahintaa ainakaan nykytasoilta.

– Tämä johtuu siitä, että öljyn kysyntä on tuottajamaan suhteen hyvin joustavaa. Öljyn ostajia kiinnostaa normaalioloissa vain vähän, onko öljy Pohjanmereltä, Persianlahdelta vai Siperiasta. Kun Siperiassa tai laajemmin Venäjällä tuotetun öljyn hintaan lisätään vero, ostajat ostavat öljynsä muualta. Venäjän täytyy laskea pyytämäänsä hintaa, jos se haluaa öljynsä myytyä, Kurronen sanoo.

Koska tuotantokustannukset Venäjän öljyntuotannossa ovat hyvin alhaiset, Venäjän kannattaa Kurrosen mukaa edelleen myydä öljyä, vaikka sen hinta olisi 20 dollaria barrelilta.

Osa maailman maista toki jättäytyisi tuontitullin ulkopuolelle.

– Esimerkiksi Kiina voi olla valmis ostamaan Venäjältä aiempaa enemmän öljyä. Mutta miksi Kiinakaan maksaisi siitä täyden hinnan, kun Venäjän on pakko myydä, mutta Kiinan ei ole pakko ostaa? Joka tapauksessa Venäjän voitot putoavat, eikä Putinin sotakassa pullistu entiseen tapaan.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Andy_81

#284
Hieman OT.
Olikohan 2015 vuoden paikkeilla, kun oli semmoinen harrasteauto jossa turbo(t) ja sitä virittelin. Silloin jaksoi hetken aikaa kannujumppaa E85 kanssa, lähin asema on edelleen sama 40km päässä. Silloin oli puhetta/huhua, että paikallinen abc ottaa etanolin valikoimaan, ei ole vieläkään näkynyt.  ;D

Lopulta piti hieman tinkiä tehoista ja ajaa pelkällä 98:lla. Toki reissun päällä otti aina viinaa tankkiin. Taisin ajella max 50/50 seoksella. Jo 20-25% sai jo hyvin lisää kulkua. Toimi noilla seoksilla, kunhan kännyllä ajoi sopivan softan sisään eculle.


Voisin tuohon 6 sylinteriseen harrasteeseen laittaa etanolikonversion, jos tavaraa olisi saatavilla omalla kylällä. Hieman viritetty vapari.

Edit. Olikin tullut viestejä väliin. Vastailin tuohon fairdoksen viestiin.



Tuo uutinen liittyi siihen biokaasu-juttuun.
https://yle.fi/uutiset/3-12351241

Valio ja energiayhtiö St1 suunnittelevat Pohjoismaiden suurinta biokaasulaitosta Savoon – sota Ukrainassa teki hankkeesta entistä tärkeämmän
Valio ja St1 ovat perustaneet yhteisyrityksen, joka aikoo rakentaa 8–10 biokaasu- ja nesteytyslaitosta vuoteen 2030 mennessä. Ensimmäinen niistä rakennetaan Pohjois-Savoon.

Nuivanlinna

Quote from: Faidros. on 11.03.2022, 09:33:59
Tässäpä mielenkiintoinen idea alentaa venäläisten öljytuloja, mutta antaa silti mahdollisuuden länsimaidenkin ostaa sitä, elikkäs öljytulli. :o

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1d78d2bc-721b-45ec-9a74-769c25a711c5

Elinkeinoelämän valtuuskuunnan (EVA) ekonomisti Sanna Kurronen sanoo, että tuontitulli venäläiselle raakaöljylle olisi tehokas tapa tyhjentää Venäjän presidentin Vladimir Putinin sotakassaa. Kurronen muistuttaa, että Venäjän Ukrainassa käymä hyökkäyssota rahoitetaan viime kädessä öljyrahoilla.

Sotamaksu tuontitullin muodossa voisi olla esimerkiksi 80 dollaria tynnyriltä.

– Öljynjalostamot länsimaissa voivat edelleen ostaa öljyä Venäjältä, kunhan maksavat siitä Venäjän pyytämän hinnan päälle tuon 80 dollarin veron. Tämä järjestely johtaa siihen, että Venäjän on myytävä öljyään noin 80 dollarin alennuksella suhteessa maailmanmarkkinahintaan.

Venäjä siis menettää voitoistaan 80 dollaria öljytynnyriä kohden ja venäläistä öljyä tuovat länsimaat saavat tuon 80 dollaria verotuloina.

Kurrosen mukaan ideaa on ehdottanut Harvardin yliopiston taloustieteen professori Ricardo Hausmann.

Miksi Kiinakaan ostaisi täydellä hinnalla?

Kurrosen mukaan vero kohdistuu lähes täysin venäläiselle tuottajalle, eikä nosta juuri öljyn maailmanmarkkinahintaa ainakaan nykytasoilta.

– Tämä johtuu siitä, että öljyn kysyntä on tuottajamaan suhteen hyvin joustavaa. Öljyn ostajia kiinnostaa normaalioloissa vain vähän, onko öljy Pohjanmereltä, Persianlahdelta vai Siperiasta. Kun Siperiassa tai laajemmin Venäjällä tuotetun öljyn hintaan lisätään vero, ostajat ostavat öljynsä muualta. Venäjän täytyy laskea pyytämäänsä hintaa, jos se haluaa öljynsä myytyä, Kurronen sanoo.

Koska tuotantokustannukset Venäjän öljyntuotannossa ovat hyvin alhaiset, Venäjän kannattaa Kurrosen mukaa edelleen myydä öljyä, vaikka sen hinta olisi 20 dollaria barrelilta.

Osa maailman maista toki jättäytyisi tuontitullin ulkopuolelle.

– Esimerkiksi Kiina voi olla valmis ostamaan Venäjältä aiempaa enemmän öljyä. Mutta miksi Kiinakaan maksaisi siitä täyden hinnan, kun Venäjän on pakko myydä, mutta Kiinan ei ole pakko ostaa? Joka tapauksessa Venäjän voitot putoavat, eikä Putinin sotakassa pullistu entiseen tapaan.

En usko tuon vähentävän Venäjän sotakassaa juuri ollenkaan, nimittäin osalle maailmaan Venäjä möisi öljyä jollakin tuon 20 dollarin ja maailmanmarkkinahinnan välisellä hinnalla ja pikemminkin lisäisi vaikutusvaltaa noissa maissa.

Entä jos Venäjä vastaa tuohon myymällä öljyä vain kullassa? Missä valuutassa alkaa öljyn muut myyjät silloin vaatimaan tulojaan?
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

J.M

Viime päivinä on hieman tuntunut orvolta olla kahden diesel-prutkun omistaja. Ainakin meidän kylällä monessa mittarissa diesel on ollut kaikista kalleinta laatua! Eikä puhettakaan käyttövoimaveron alennuksesta tai poistosta, tietenkään...

Laskin eilen, että sähköautolla työmatkan ajaminen olisi tällä hetkellä noin 7 euroa päivässä edullisempaa kuin diesel-prutkulla. Sähkönkulutuksen laskin Moottori-lehden sähköautovertailussa olleiden autojen keskimääräisestä sähkönkulutuksesta. Kuulostaa tietysti houkuttelevalta, vaikkakin pari pientä muttaa;

1) Sain vielä viime kesänä hyvän määräaikaisen sähkösopimuksen, sähköenergia 4,95 snt/kWh, voimassa 6/2023 loppuun. Näinköhän silloin saa edes unissaan samanlaista tai edullisempaa sopimusta aikaan :roll:

2) Täytyisi laittaa aivot narikkaan ja unohtaa autonvaihtoon käytetty väliraha. Alle 20k€ näkyy saavan jotain 6-10-vuotiaita kippoja, joihin on turha haaveilla saavansa itsensä lisäksi muuta perhettä, puhumattakaan tavaroista. Vaihdossa olisi luultavasti annettava vanhempi prutku, mittarissa 340tkm. Eli välirahaa olisi oltava se noin 20k€. Saisi ajella töihin noin 15 vuotta NYKYISILLÄ polttoaineen ja sähkön hinnoilla laskettuna ennen kuin väliraha olisi kuoletettu.

Joten, tänäänkin laitan iltavuoroon lähtiessäni 340tkm rullatun nokivasaran käymään ja lasken mustat savut lähtiessäni ilmoille, ja ensi viikolla tilipäivänä menen jonkun muun kuin Teboilin tai Nesteen mittarille laittamaan tankin täyteen, maksoi mitä maksoi. Irvistyksen tiukkuus tankatessa riippuu siitä, kuinka lähellä ollaan 3 euroa/litra. Ja näin jatkan luultavasti niin kauan kuin nokivasara jaksaa pyörähtää käyntiin.

Ostaa sillä muutamalla tonnilla, saati 20 kiloeurolla aika monta litraa polttoainetta kuitenkin.

Tai sitten otan romutuspalkkion nokivasarasta ja alan ajamaan työmatkan romutusrahoilla ostetulla sähköpyörällä sen noin 60km/päivä kelillä kuin kelillä, kesät talvet. Elämä on valintoja ;D
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

ämpee

Quote from: migri on 11.03.2022, 06:23:54

Tynkkynen tylyttää liikenneministeri Harakan eduskunnan bensakeskustelussa
https://www.youtube.com/watch?v=QHDYuhaUfCc

Hyvä filmi siinä mielessä, että lopussa Harakka suoraan sanoo ettei valtio voi alentaa polttoaineveroa koska joutuu luopumaan verotuloista.
Tuon edellisen takia puheet jostain "kombensoinnista" ovat juuri "vappusatasia" ja toisaalta jo etukäteen kertoo mitä on odotettavissa jos kuviteltu siirtyminen sähköautoihin onnistuisi sillä samoista verotuloista silloinkin on lopulta kyse.

Menojen vähentäminen ei tälle hallitukselle tule mieleen eikä heillä näytä olevan ymmärrystä siitä, että loputon verojen korottaminen johtaa talouden kuihtumiseen ja sitä kautta jälleen siihen, että verotulot pienenevät.
Kuviteltu "vihersiirtymä" kuvitellun ilmastonmuutoksen estämisen takia tuottaa todellisen ongelman talouteen ei yhtään minkään takia.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."


Echidna

#289
En osaa sanoa olisiko taloudellinen ajotapa yleistynyt näillä polttoaineen hinnoilla. Empiirisesti vaikuttaa, että edelleen aika on kalliimpaa kuin polttoaine. Taloudellisella ajotavalla säästää luokkaa 10...15%, verrattuna siihen että yrittäisi säästää jokaisen sekunnin ja käyttää jokaisen ohitustilanteen.

Olen jo aiemminkin usein malttanut ajella matkavauhtina rekkojen vauhtia, siis n. 90 km/h ja muutenkin leppoisalla kaasujalalla. Moottoritiellä en ainakaan ole haitannut kiireisempiä.

no future

Quote from: migri on 11.03.2022, 06:23:54
Quote from: no future on 11.03.2022, 02:04:08
Quote from: migri on 10.03.2022, 08:05:13
Minua ei kiinnosta mitä menovesi maksaa jossain afrikassa ja paljonko se paikallista kirpaisee. Minua kiinnostaa eniten miksi kotimaassa on asiat hoidettu niin päin p..tä että polttoaine on noin kallista ja mitä sille nyt tehtäisiin nopeasti ettei kaikki loputkin businekset mene konkkaan.

Se mikä on varmaan kun se on jollain verukkeella hilattu ylös se ei varmasti koskaan tule laskemaan.
Sitten varmaan kannattaa irtautua kansainvälisistä markkinoista, niin ei tarvitse kitistä energian markkinahinnoista. Muuttaa sen Talbot Horizoninsa toimimaan vaikka oman huussin biokaasulla ja alkaa öljyvapaaksi.
Hyvin vedetty trollaus "Sitten varmaan kannattaa irtautua kansainvälisistä markkinoista" ja mussutusta Talbotista.

Minulla on varaa maksaa vaikka 10€ per litra mutta ajattelen tässä suomalaisia joilta sosialistit - demarit etunenässä - ovat vieneet mahdollisuuden normaaliin elämään. Mieluummin dumppaavat rahat EU:lle, afrikkaan ja pakolaisille.

Siitä sitten vaan kasvissyöjäkin ostamaan Teslaa mars mars. Uusi Plaid on oikein hyvä hankinta 8)

+ lisäys haittalinnusta

Tynkkynen tylyttää liikenneministeri Harakan eduskunnan bensakeskustelussa
https://www.youtube.com/watch?v=QHDYuhaUfCc

Itsehän "joudun" toistaiseksi työautoilemaan ihan dieselillä. Alunperin oli tarkoitus 2-3 vuotta vielä nykyisellä pakulla ajella, mutta jos saatavuutta vaan olisi (ei ole) niin olisi käyttöleasing vakavasti harkittavissa jo tänä vuonna.

En tiedä mitä toi kasvissyöjä-sössötys oli, en tunnustaudu sen enempää vegaaniksi kuin pelkällä lihalla eläväksi kärnäksikään. Mutta jos kiukuttelee siitä että öljymarkkinat ovat täysin sekaisin, ja syyttää Suomen hallitusta öljyn markkinahinnoista, niin on kyllä ihan oikeasti peiliin katsomisen paikka. Sosialismia se on autoilun verotuetkin, ihan siinä missä verottaminenkin. Oma ratkaisu dieselin hurjiin hintoihin on ollut autoilun vähentäminen sen mitä mahdollista, jollain toisella se on pillurallin ajelu ja valittaminen netissä.

Ari-Lee

#291
12.3.2022
95E10 2,223€ ST1 Kylmäasema Kajaani

Otin tankin täyteen. Eipä mennyt kuin kahdella kympillä eli vajaa 10 litraa sain. Siinä miljöössä on kauppakeskus, minkä P-paikoilla nuoriso kokoontuu kesät talvet. Nytkin siinä oli puolenkymmentä autoa huvilla. Kun nuorisolla ei ole paljon muitakaan kokouspaikkoja eikä huveja. Rällääminen nuorisolla vain on loppunut liki tyystin. Kun tulee kesä voi olla ettei enää kuulukaan kuminpolton ulinaa siltä kentältä.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Uuno Nuivanen

QuoteE85 2,223€

Täh? Eihän tuolla hinnalla kannata viinaa ostaa, sitähän kuluukin reilusti enemmän.  ???

pienivalkeapupu

Quote from: no future on 12.03.2022, 01:08:47
Mutta jos kiukuttelee siitä että öljymarkkinat ovat täysin sekaisin, ja syyttää Suomen hallitusta öljyn markkinahinnoista, niin on kyllä ihan oikeasti peiliin katsomisen paikka. Sosialismia se on autoilun verotuetkin, ihan siinä missä verottaminenkin. Oma ratkaisu dieselin hurjiin hintoihin on ollut autoilun vähentäminen sen mitä mahdollista, jollain toisella se on pillurallin ajelu ja valittaminen netissä.
Veroista puheen ollen, eikö hal(l)itus voisi vaikkapa, ööhh, ennyttiiä, laskea veroja, vaikka edes väliaikaisesti, vai olisiko se liikaa vaadittu hyvinvointivaltioretoriikkaa jauhavasta pohjoismaisesta sosiaalidemokraatista (tune JHa)?
Eivät taida arvon leidit tajuta moisesta yhtikäs mitään. Nii-i, muuta kuin, get over it. Häshtäg. Kun kaikki vaan on niin vaikeata..
"Luulen, että pääsääntöisesti, kirjoitukseni ovat totta."

"Minun täytyy toimia epävarmuudessa, vaikkei minulla aina ole kaikkea informaatiota ja tietoa."

Ari-Lee

Quote from: Uuno Nuivanen on 12.03.2022, 10:48:04
Quote95E10 2,223€

Täh? Eihän tuolla hinnalla kannata viinaa ostaa, sitähän kuluukin reilusti enemmän.  ???

ABC
95E10 2.264€

Tarkoitin 95E10. Joo ei kannata juomalla juoda.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

insinörtti

Näkyy myös uusiutuvista tehdyn MY-dieselin hinta seuraavan venäläisen fossiiliöljyn hintaa kuin hai laivaa. Mikähän tänä päivänä on peruste sille, että sen pitää olla noin kallista? Aiemminhan syynä oli se, että valmistus maksaa 20 c/litra enemmän, mutta nyt sen pitäisi maksaa n 60-80 c/l vähemmän.

Tabula Rasa

Quote from: insinörtti on 12.03.2022, 17:29:44
Näkyy myös uusiutuvista tehdyn MY-dieselin hinta seuraavan venäläisen fossiiliöljyn hintaa kuin hai laivaa. Mikähän tänä päivänä on peruste sille, että sen pitää olla noin kallista? Aiemminhan syynä oli se, että valmistus maksaa 20 c/litra enemmän, mutta nyt sen pitäisi maksaa n 60-80 c/l vähemmän.

Luultavasti se on yhtä kusetusta kuin ohisalon miehen firmalta sopii olettaa ja käytännössä kyseessä paremman katteen venäläistä dieseliä?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Kim Evil-666

Muistan- kun viime alkukesästä Kurvinen kepuili- että bensiinin litrahinta ei tule nousemaan kahteen €uroon. Sanoi vielä, että Kepu tulee pitämään siitä huolen. Noh, tilanne on hieman poikkeuksellinen- mutta kyllähän tuo hinta hilautui sinne kahden €ukon kieppeille jo ennen, kuin Ukraina hässäkässä ammuttiin lähtölaukaus.

Naurattaisi- jos ei v1tu*taisi niin ankarasti täällä- jossa etäisyydet ovat pitkät- ja auto pakollinen väline arkiaskareista selviytymiseen.

SEO (kylmääkin kylmempi asema)

95E10 2.408  (voi saatanan saatana)
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

räsänen

Halvin diesel nyt 2,007
Kallein diesel nyt 2,699


Noin suuren hintavälin perusteella väittäisin että Ohisalon mies ei ole ainut kusettaja tässä tilanteessa.

Mikke70

Quote from: räsänen on 12.03.2022, 19:37:49
Halvin diesel nyt 2,007
Kallein diesel nyt 2,699


Noin suuren hintavälin perusteella väittäisin että Ohisalon mies ei ole ainut kusettaja tässä tilanteessa.
Polttoaineen hinta tällä hetkellä 1,70 e ja kulutus siinä neljän kieppeillä... on tämä tuskaliaan kallista tämä autolla ajo.
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.