News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Uusi opetussuunnitelma 2016

Started by Eino P. Keravalta, 14.11.2016, 20:18:20

Previous topic - Next topic

Lahti-Saloranta

Quote from: foobar on 21.10.2018, 16:54:55
Eikös suomalaisen koulutusputken kokonaisuudessaan normaalissa ikäluokassa läpikäyneiden somalinaisten lähes varmin opiskeltu ammatti ole juuri lähihoitaja? Ja läpihän heitä ei voi prosessissa jättää. Voidaan kertoa että monikulttuuriset maahanmuuttajat ovat loistavasti kouluttautuneita. Ei siinä mitään että tämä on suorastaan hengenvaarallista...
Eikös MV-lehden jutussa jaettu peräti kiihotustuomio kun arveltiin että se neulat sotkenut hoitaja olisi ollut .. ei suomalainen.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

jka

Quote from: Jorma Teräsrautela on 17.10.2018, 10:09:56
Opetushallituksen työryhmä on vääntänyt peruskoululle monikulttuurista arvoperustaa.  Opetussuunnitelman (2014) luvussa "Perusopetuksen arvoperusta" on oma luku monikulttuurisuudesta, joka kuuluu seuraavasti (numerot lisätty kommentointia varten):
...

Kiinnostaisi tietää mikä on virallisesti arvopohja jonka perusteella USA, Kiina ja Venäjä tekevät samaa perusopetusta. Nämähän on ne kilpailjat joihin EU-politiikkaa ja sen onnistumista pitää verrata.

EU-valtiot kuvittelevat lapsellisesti että monikulttuurisuudella saavutetaan lopulta jotain mitä USA on saavuttanut. Ei saavuteta. Ei kyetä luomaan EU:n sisälle edes "EU-kansalaisia" jotka eläisivät harmonista yhteiseloa vaikka nämä ovat jo valmiiksi suurinpiirtein saman kulttuuritaustan sisällä. Sen sijaan monikulttuurisuuden tukeminen antaa kaikille kulttuureille, erityisesti kokonaan EU-alueen ulkopuolelta tulleille kulttuureille, mahdollisuuden elää omina saarekkeinaan. Jos joku näkee tällaisessa jotain hyvää niin pitää todella ihmetellä.

USA:n lähtökohta on pohjimmiltaan täysin päinvastainen. Kaikki koulitaan lähtökohtaisesti jenkkikulttuurin jäseniksi. Mitään omien kulttuureiden tukemista ei aktiivisesti tehdä. Jokainen voi säilyttää oman kulttuurinsa jos parhaaksi katsoo mutta hyvin harva katsoo koska menemällä sisään jenkki-kulttuuriin kuten muutkin pärjää lopulta parhaiten. Oma kulttuuri säilyy ainoastaan sekundaarisena jos sellaisenakaan.

EU:kin olisi huomattavasti vahvempi jos kaikki olisivat ensisijaisesti EU-kansalaisia ja jonkinlaisen yhtenäiskulttuurin jäseniä ja vasta tämän jälkeen oman osavaltionsa kansalaisia vaikka siis näiden osavaltoiden kulttuurierot ovat jo lähtökohtaisesti pieniä. Jostain syystä tämä on paljon helpommin sanottavissa. Jopa kaikista hörypäisin monikulttuurisuusfanaatikko menee hiljaiseksi tässä kohtaa. Mutta tästä huolimatta kuvitellaan että monikultturisuus jollain tavalla vahvistaa yhteiskuntaa jos se tarkoittaa "persläpikulttuureiden" moninaisuutta vaikka EU-osavaltioiden kulttuurien moninaisuutta ollaan kokoajan aktiivisesti kitkemässä samojen urpojen toimesta.

Tällä hetkellä näyttää että edes USA ei enää kykene pitämään pakettiaan kasassa vaikka yrittääkin puristaa kaikki edes jonkinlaisen saman muotin sisään. Eli tässä suhteessa tuon monikulttuurisen arvopohjan mukaista ihannevaltiota ei ole olemassa. USA ei sellainen ole koskaan edes ollut ja jopa USA romahtaa parasta aikaa. Eli se on täydellinen utopia jota ei voida saavuttaa. Jos koulutus lähtee jostain utopistisesta haihattelusta niin koulutus on silloin väärää.

100 vuoden kuluttua nähdään tämän arvopohjan seuraukset. Olisi kiinnostava kuulla että onko tuon kappaleen kirjoittajat oikeasti sitä mieltä että noilla perusteilla EU:sta ja Suomesta tulee vahvempi kuin vaikka pahimmasta kilpailijastaan Kiinasta joka on ilmiselvästi valinnut toisen tien.

ApuaHommmaan

Quote from: Vesa Heimo on 21.10.2018, 17:11:01
Quote from: ApuaHommmaan on 21.10.2018, 16:57:50

No esimerkiksi Huhtasaaren kohussa. Joka puolelta läksytettiin,  kuinka suomalainen peruskoulu on maailman paras,  ja kuinka siellä ei esiinny lieveilmiöitä kuten, että joku opettaja paasaisi tunneillaan omia poliittisia näkemyksiään.

Nyt on kyllä aikalailla sinun omaa keksimääsi juttua. Ja edellisessä puhuit kruununjalokivistä ja että ei esiinny mitään pahaa.

Niin puhunkin. Samoin puhuu opetusministerimme. Eikö häneen voi luottaa?

https://www.uudenmaankokoomus.fi/uutiset/2017/08/31/opetusministeri-sanni-grahn-laasonen-monta-loistavaa-uutista-lapsiperheille/
QuotePeruskoulu on koulutusjärjestelmämme kruununjalokivi, ja hallitus vahvistaa peruskoulun tasa-arvoa ja oppimistuloksia uusin panostuksin.

Näköjään alkaa olla kruununjalokivi mallillaan uusien satsausten jäljiltä.
Lisää rahaa kotouttamiseeni.

Vesa Heimo

Quote from: ApuaHommmaan on 21.10.2018, 18:00:13

Näköjään alkaa olla kruununjalokivi mallillaan uusien satsausten jäljiltä.

Luitko mitä itse kirjoitit ja mitä lainaamassasi sanottiin?
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

ApuaHommmaan

Quote from: Vesa Heimo on 21.10.2018, 18:01:47
Quote from: ApuaHommmaan on 21.10.2018, 18:00:13

Näköjään alkaa olla kruununjalokivi mallillaan uusien satsausten jäljiltä.

Luitko mitä itse kirjoitit ja mitä lainaamassasi sanottiin?

Mihin koulukuntaan kuulut? Siihen vihervasemmistolaiseen, jossa peruskoulu tulee kuntoon kun sinne kaadetaan tarpeeksi rahaa (ja kun ei toimi pitää kaataa lisää rahaa), vai vanhaan oikeistopohjaiseen, jossa tyhmät pitääkin jättää jälkeen.

Miten noista kummankaan saa yhdistettyä kruununjalokiveen?
Lisää rahaa kotouttamiseeni.

Augustus

Näistä maahanmuuttajalähihoitajista muistin lukeneeni jostain sen tavallisen menestystarinan ja löytyihän se lopulta, Yleen voi aina luottaa:
Quote from: Yle 28.9.2018 klo 07:30 (päivitetty 28.9.2018 klo 12:16)
Nasteeho opiskelee lähihoitajaksi ja oppii samalla lisää suomea – Kouluun mennessä täydellistä kielitaitoa ei enää tarvita

Mistä sinä olet tullut?, kysyy vanhus, ja pitää kaksin käsin kiinni Nasteeho Abdulkadir Saharin kädestä.

Sahar kertoo suomen kielellä tulevansa Somaliasta ja hymyilee vanhukselle.

Kumpikin on tyytyväinen, montaa sanaa ei tarvita.

Sahar hakee edelleen suomen kielen sanoja, mutta oppii hyvää vauhtia lähihoitajaopinnoissa. Hän on mukana Kainuun ammattiopiston ensimmäisessä lähihoitajakoulutuksessa, jossa kielitaito ei ole tärkein asia, mutta sen kehittäminen on kuitenkin yksi koulutuksen osa-alue.

– Kun tulin Suomeen, odotin elämäni muuttuvan paremmaksi. Lähihoitajaopintojen jälkeen haluan lukea sairaanhoitajaksi. Näin on hyvä, hymyilee kaksi vuotta sitten Suomeen turvapaikanhakijana tullut Sahar.


...

Nasteeho Abdulkadir Sahar ja neljä muuta maahanmuuttajaopiskelijaa ovat auttaneet vanhukset pitkän pöydän äärelle lauluhetkeä varten. Ilmoille kajahtaa Nälkämaan laulu, johon myös he osallistuvat.

– Suomen kieli on vaikea kieli, mutta sitä oppii joka päivä lisää, Sahar nauraa.


Mua ei naurata, sillä koko juttu on puhdasta 100% mokupropagandaa! Sitten kun tullaiset joutuvat oikeisiin töihin, jossa pitäisi ymmärtää puhekykynsä osin menettänyttä vanhusta, niin eihän siitä mitään tule. No joo, en tietenkään syyllistä nyt tuota jutun tyttöä, voihan hän juuri olla se poikkeustapaus, joka oppii suomen kielen niin hyvin että hommat ja puhe sujuu pian kun vettä vaan. Luultavasti kuitenkin tässä on taas käynyt niin, että fanaattinen Ylen toimittaja napannut tämän opiskelijatytön mokumannekiinikseen.

Finka

Quote from: Kari Kinnunen on 21.10.2018, 16:36:40
..
Onpa joku arvellut, että tässä keinoälyn alkaessa koko ammattikoulutus on turhaa. Paha sanoo, mutten kyllä amista kellekään suosita.

Amis on vähän semmoinen väylä suoraan syrjäytymään. Jokainen pikkasenkin järkevä homma vaatii tänäpäivänä jonkinlaisen korkeakoulutuksen.

Juurikin ammattikoulutuksen puolella on aloja, joita ei keinoälyllä lähiaikoina korvata. Ammattikorkean puolelta taasen myynti-, markkinointi ja erilaiset toimistolinjat ovat tekoälyn kanssa ensimmäisenä tekemisissä. Tämä siksi, että rajapintana on jo tietokoneet, jolloin uutta rajapintaa ei tarvitse kehittää. Toimistojen ulkopuolella maailma on monimutkaisempi, mistä todistaa esimerkiksi robottiautojen kehittämisen haasteet.

Ammattipuolella talotekniikka (sähkö, vesi, ilmastointi yms.) vaatii kokonaisuuden näkemistä etenkin korjaus ja huoltokohteissa, joissa tekniikkaa on asennettu monessa vaiheessa eikä kaikkea aina ole dokumentoitu kunnolla. Tämän lisäksi tehtaissa on yllättäviä haasteita muun muassa hitsauksen robotisoinnissa, josta esimerkkinä Elon Muskin haasteet tehdä pitkälle robotisoitu autotehdas. Ihmistyövoimaa tarvittiin lopuksi enemmän kuin tavanomaisessa samankokoisessa tehtaassa. Myöskin koneet harvemmin osaavat korjata itseään/toisiaan.

Ammattikoulun kyvystä edistää käsilllä tekevien ammattilaisten kehittymistä tässä maassa olen kanssasi samaa mieltä.
"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

S.O.Mali

Quote from: Augustus on 21.10.2018, 18:13:19
Näistä maahanmuuttajalähihoitajista muistin lukeneeni jostain sen tavallisen menestystarinan ja löytyihän se lopulta, Yleen voi aina luottaa:
Quote from: Yle 28.9.2018 klo 07:30 (päivitetty 28.9.2018 klo 12:16)
Nasteeho opiskelee lähihoitajaksi ja oppii samalla lisää suomea – Kouluun mennessä täydellistä kielitaitoa ei enää tarvita

Mistä sinä olet tullut?, kysyy vanhus, ja pitää kaksin käsin kiinni Nasteeho Abdulkadir Saharin kädestä.

Sahar kertoo suomen kielellä tulevansa Somaliasta ja hymyilee vanhukselle.

Kumpikin on tyytyväinen, montaa sanaa ei tarvita.

Sahar hakee edelleen suomen kielen sanoja, mutta oppii hyvää vauhtia lähihoitajaopinnoissa. Hän on mukana Kainuun ammattiopiston ensimmäisessä lähihoitajakoulutuksessa, jossa kielitaito ei ole tärkein asia, mutta sen kehittäminen on kuitenkin yksi koulutuksen osa-alue.

– Kun tulin Suomeen, odotin elämäni muuttuvan paremmaksi. Lähihoitajaopintojen jälkeen haluan lukea sairaanhoitajaksi. Näin on hyvä, hymyilee kaksi vuotta sitten Suomeen turvapaikanhakijana tullut Sahar.


...

Nasteeho Abdulkadir Sahar ja neljä muuta maahanmuuttajaopiskelijaa ovat auttaneet vanhukset pitkän pöydän äärelle lauluhetkeä varten. Ilmoille kajahtaa Nälkämaan laulu, johon myös he osallistuvat.

– Suomen kieli on vaikea kieli, mutta sitä oppii joka päivä lisää, Sahar nauraa.


Mua ei naurata, sillä koko juttu on puhdasta 100% mokupropagandaa! Sitten kun tullaiset joutuvat oikeisiin töihin, jossa pitäisi ymmärtää puhekykynsä osin menettänyttä vanhusta, niin eihän siitä mitään tule. No joo, en tietenkään syyllistä nyt tuota jutun tyttöä, voihan hän juuri olla se poikkeustapaus, joka oppii suomen kielen niin hyvin että hommat ja puhe sujuu pian kun vettä vaan. Luultavasti kuitenkin tässä on taas käynyt niin, että fanaattinen Ylen toimittaja napannut tämän opiskelijatytön mokumannekiinikseen.
Tasokurssit tulisi palauttaa yläasteelle takaisin, tosin niin että vanhan kolmen ryhmän (laaja, keski ja suppea) lisäksi olisi vielä erillinen mokuryhmä.

guest14935

Quote from: Augustus on 21.10.2018, 18:13:19

Mua ei naurata, sillä koko juttu on puhdasta 100% mokupropagandaa! Sitten kun tullaiset joutuvat oikeisiin töihin, jossa pitäisi ymmärtää puhekykynsä osin menettänyttä vanhusta, niin eihän siitä mitään tule. No joo, en tietenkään syyllistä nyt tuota jutun tyttöä, voihan hän juuri olla se poikkeustapaus, joka oppii suomen kielen niin hyvin että hommat ja puhe sujuu pian kun vettä vaan. Luultavasti kuitenkin tässä on taas käynyt niin, että fanaattinen Ylen toimittaja napannut tämän opiskelijatytön mokumannekiinikseen.
Muutakin turhaa on kuin kielitaito  ;D
https://www.iltalehti.fi/politiikka/0f5637b1-e908-49ad-b88b-1942357778b9_pi.shtml
QuoteSuPer: Työpaikoille ilmestyy opiskelijoita, jotka eivät osaa kertotaulua - "Tiesimme, että nyt menee metsään"
Tuo vielä niitten oma ammattiliitto joka sanomassa.
;D
Ratkaisu olisi varmaankin korottaa koulun tasoa, jollei osaa kertotaulua niin ei pääse luokalta mikä onkaan läpi. Voihan siinä joku syrjäytyä mutta useampi yrittäisi edes sen kertotaulun verran ja jäisi syrjäytymättä, plussalla kokonaisuus olisi reippaasti. Vaan kaipa se olisi rasismia ja fasismia jotain vaatia.
QuoteSuPeriin kuuluvat työpaikkaohjaajat kertovat, ettei osalla opiskelijoista ole perustietoja, ja esimerkiksi verenpainemittauksen opettelu pitää aloittaa aivan perusasioista.

guest11919

Mitäs minä sanoin.

  :'( :'( :'(

Eino P. Keravalta

Quote from: Bona on 18.11.2018, 18:54:52
Mitäs minä sanoin.

  :'( :'( :'(

Niin.

Ei ole muuten ensimmäinen kerta, kun mediassa hehkutetut 'asiantuntijat' ovat todistetusti väärässä samaan aikaan, kun Hommalla asia on tiedetty ja tajuttu jo vuosia sitten..

HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

alussaolisana

^

Kyllä, tuo alkaa olla pikemminkin sääntö kuin poikkeus.

Uusi ops on ops helvetistä, puhdasta absurdismia. Se on sosialismin lapsi, kuten monikulttuurisuusideologia. Sosialismi kääntyy aina ja joka kerta absurdismiksi ja näinhän siinä on sitten käynyt myös länsimaiselle sosialidemokratialle. Kolmantena tuntomerkkinä absurdismin ajalle näkisin Suomen oikeuslaitoksen toiminnan. Muitakin varmasti on.

Ihmisiä ei pitäisi halveksia, mutta pakko tunnustaa näin opetusalan ihmisenä, että halveksin suuresti niitä alan ihmisiä, jotka näkevät uuden opsin positiivisena kehityksenä. Tosin eräitä maamme kasvatustieteilijöitä tahi digitaalisuuden isää Jyrki Kasvia en pidä alan ihmisinä lainkaan. Tämän opsin likettäjät eivät mielestäni ymmärrä tahi tiedä opettamisesta tai oppimisesta yhtikäs mitään, lapsista puhumattakaan.
"Harmageddonin tapahtumapaikka sijaitsee nykyisessä Israelissa Afulan kunnassa (38 900 asukasta) ja sinne voi ajaa valtatie 66:a pitkin. Kunta mainostaa itseään sloganilla "Afula, hauska paikka asua"."

Eisernes Kreuz

Ihminenhän ei lajina ole muuttunut mihinkään vuosituhansien varrella.

Miksi siis yllättäen alkaisimme tarvita totaalisen uudenlaisia oppimismenetelmiä ja kaiken perinteisen ja hyväksi havaitun kääntämistä päälaelleen?

Minusta on opetussuunnitelmien osalta vaikuttanut jo vuosia siltä, että niitä muutellaan ihan puhtaasti muuttamisen ilosta, ei siksi, että muutoksissa olisi aidosti mitään järkeä tai että niihin olisi todellista yhteiskunnallista tarvetta.

Lisäksi nyt on päällä sellainen vaihe, että opetussuunnitelmiin lisätään jatkuvasti uusia tavoitteita ja vaatimuksia, mutta käytettävissä olevat tuntimäärät ja resurssit eivät kuitenkaan ole lisääntyneet. Tämä on johtanut mm. lukiolaisten yhä lisääntyvään uupumukseen. Ammattikouluissa ollaankin sitten menty kokonaan toiseen suuntaan, eikä niissä välttämättä saa enää edes kunnollista opetusta, vaan luotetaan teini-ikäisten omaan aloitteellisuuteen ja kykyyn opiskella itsenäisesti.
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

alussaolisana

Tuo uupuminen koskettaa ehkä vielä enemmän opettajia, jotka a) eivät oikeasti tiedä miten opsia tulisi monilta osin toteuttaa. b) eivät mitenkään kykene vastaamaan opsin vaatimaan työmäärän lisäykseen. c) joutuvat kärsimään opsin luomasta levottomuudesta.

Kun tämä ops tuli, sanoin välittömästi, että nyt kannattaisi jättää 10% kouluista toteuttamaan vanhaa opsia kirjoineen ja opettajakeskeisine oppitunteineen. Voitaisiin sitten jo parin vuoden päästä vertailla oppimistuloksia, jolloin uuden opsin surkeus tulisi julkinähtäväksi. Osa opettajista ja varsinkin rehtoreista piti näkemystäni suorastaan taantumuksellisena. Kyllähän se viimeinen nauru taitaa minulle tulla. Muutenkin minusta pitäisi aina toimia näin, että saataisiin verrokkiryhmiä ja valtavasti dataa sitä kautta. Sosialisteillehan tämä ei tietenkään koskaan käy, koska "tasa-arvo" ja vaara, että heidän typerät utopiansa paljastuvat kaikessa alastomuudessaan. Oikeastihan kehitys kehittyy siellä, missä kokeillaan monia juttuja ja sallitaan näiden kilpailla keskenään, ei suomalaisessa tasapäistämisen totalitarismissa.
"Harmageddonin tapahtumapaikka sijaitsee nykyisessä Israelissa Afulan kunnassa (38 900 asukasta) ja sinne voi ajaa valtatie 66:a pitkin. Kunta mainostaa itseään sloganilla "Afula, hauska paikka asua"."

Jorma Teräsrautela

Kasvatusala tuntuu olevan täynnä näitä jalat maasta olevia teorioita. Opettamisen tilalle on tullut oppimaan ohjaaminen, koska lapsethan tekevät sen itse. Sitten on tämä oppimaan oppiminen, mikä ilmeisesti on kuitenkin mahdotonta, koska siinä oletetaan kyky oppia vaikka se pitäisi silti  oppia. Termi digiloikka on saatu varmaan suoraan Mao-tse-tungin maatalousuudistuksesta (=suuri loikka) ja on yhtä suuruudenhullu ja vähäjärkinen hanke. Vielä puuttuu monikulttuuristen opettajien rekrytointi alennetuin ymmärrysvaatimuksin. Taatusti on tulossa.

Koolla on joukko, joka kyllä onnistuu tuhoamaan peruskoulun. Ruotsalaiset ovat varoittaneet, mutta näköjään heitäkään ei kuunnella.

Vesa Heimo

Toki tuossa on hyvä huomata että viimeisin OPS on tullut voimaan 2016. Kuten otsikkokin kertoo. Ja nyt on syksy 2018 (muistaakseni).

Peruskoulun uuden OPS:n mukaisesta opiskelusta ei taida sen vuoksi olla kun 2v. kokemus, eli sitä polkua alusta tallanneet eivät ole ihan hirveästi vielä koulua ehtineet käydä.

Mitä taas "sosialismiin" tulee, niin jos OPS painottaa yksilön vastuuta ja omatoimisuutta sen sijaan että kaikille tasan sama riippumatta kyvykkyydestä, niin missä vaiheessa yksilön vastuusta ja omatoimisuudesta on tullut sosialismia?

Ja totta hitossa se että älyttömät viihdelaitteet ovat tulleet kiinteänä osana arkea viimeiset n. 10v. viimeistään vaikuttaa myös kouluun. Mutta onko se vika silloin OPS 2016 vai siinä että laitteiden tuomia megatrendejä ei vieläkään osata käsitellä?
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Ernst

Quote from: Eino P. Keravalta on 18.11.2018, 19:03:18
Quote from: Bona on 18.11.2018, 18:54:52
Mitäs minä sanoin.

  :'( :'( :'(

Niin.

Ei ole muuten ensimmäinen kerta, kun mediassa hehkutetut 'asiantuntijat' ovat todistetusti väärässä samaan aikaan, kun Hommalla asia on tiedetty ja tajuttu jo vuosia sitten..

Ei ole muuten ensimmäinen kerta, kun jokin uusi menettelytapa, jota innostuneet oppineet kokeilevat ja ns. ajavat sisään, kun tulokset ovat erittäin lupaavia. Vain osa jää henkiin tuottaen hyvää tulosta myös projektien loppumisen jälkeen.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Emo

Quote from: Bona on 18.11.2018, 18:54:52
Mitäs minä sanoin.

  :'( :'( :'(

Kerroin tästä (oli ulkomainen tutkimus silloin) lapseni koulun rehtorille jo muutama vuosi sitten, oli kovasti epäileväinen että puhunko potaskaa.

Ja nyt on sitten ylioppilaskirjoituksetkin tuhottu ... miettikääpä miten matikan koe tehdään tietokoneella!?!?
Vaikea on äikän ainekin koneella tehdä,kyllä minulla ainakin luovuus kytkeytyy lyijykynään eikä näihin perkeleen näppäimiin!

Eino P. Keravalta

Koomasta aletaan ( ehkä ) heräillä:

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005908858.html

Ruotsi jätti oppilaat oman onnensa nojaan, ja Suomi toistaa nyt saman virheen, sanoo Ruotsissa 20 vuotta työskennellyt suomalais­rehtori

Rehtori Malla Taipale:

QuotePitäisihän meidän Suomessa tietää, kuinka päin seiniä se täällä meni. Nyt sitä kadutaan. Tutkijat katuvat, kaikki katuvat

Quote..opetuksen perusfilosofia pantiin uusiksi: koulussa pitää ennen kaikkea olla hauskaa, ja oppilaan pitää mahdollisimman nuorena ottaa itse vastuu oppimisestaan.

Quote"Opettajasta tuli ohjaaja", Taipale tiivistää. "Hän istui nurkassa tuolilla, ja oppilas sai tulla hänen luokseen kysymään neuvoa ryhmätyöhönsä tai kertomaan, mitä hän juuri nyt haluaisi oppia."

Quote"Ruotsissa oppilaat jätettiin oman onnensa nojaan, heistä tehtiin uusimpien trendien koekaniineja. Faktaopetus heikkeni, aineita lyötiin yhteen", Taipale luettelee. "Pelkään, että Suomessa mennään nyt samaan."

QuoteTaipaleen mielestä Suomessa näkyy ( ... )  kehityssuunta, johon Ruotsinkin suurimmat virheet liittyvät: oppilaille annetaan yhä nuorempina yhä enemmän vastuuta omasta oppimisesta samalla kun perinteiset mutta toimivat opetusmenetelmät kyseenalaistetaan.

Maahanmuuttopolitiikka ei siis ole ainoa alue, jolla Suomi tollona toistaa Ruotsin virheet. Erona on tosin se, että Ruotsissa on paitsi tiukennettu maahanmuuttopolitiikkaa jo paljon Suomea tiukemmaksi, myös tajuttu, että 'elämysoppimisideologia' oli suuri virhe.

Suomi siis toistaa Ruotsin aikaisempia virheitä, muttei jostain syystä ota huomioon Ruotsin korjausliikkeitä..
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Tavan

Quote from: Eino P. Keravalta on 23.11.2018, 20:00:25

Suomi siis toistaa Ruotsin aikaisempia virheitä, muttei jostain syystä ota huomioon Ruotsin korjausliikkeitä..

Mistä arvelet johtuvan, että Ruotsin sallitaan tehdä korjausliikkeitä, mutta Suomen ei?
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Eino P. Keravalta

Quote from: Tavan on 23.11.2018, 20:07:20
Quote from: Eino P. Keravalta on 23.11.2018, 20:00:25

Suomi siis toistaa Ruotsin aikaisempia virheitä, muttei jostain syystä ota huomioon Ruotsin korjausliikkeitä..

Mistä arvelet johtuvan, että Ruotsin sallitaan tehdä korjausliikkeitä, mutta Suomen ei?

Arvaus:

Ruotsissa tuho ja sen siemen on jo saatu aikaan, joten 'korjausliikkeitä' voidaan tehdä: ne eivät enää juuri auta, vaan yhteiskunta on jo saatu kaaoksen kierteeseen.

Suomessa ei voida vielä sallia korjausliikkeitä tehtävän, joten Suomen isännät, kuten CIA, Bilderberg ja Globaali Satanistinen Eliitti, eivät anna niihin lupaa ennen kuin tarpeellinen mädätystyö on jo tehty.

Vasta kun paskat ovat jo housussa, voidaan sitten laittaa puuteria nenään.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Uuno Nuivanen

Quote from: Eino P. Keravalta on 23.11.2018, 20:00:25
Suomi siis toistaa Ruotsin aikaisempia virheitä, muttei jostain syystä ota huomioon Ruotsin korjausliikkeitä..

Vuoden parhaita tiivistyksiä, kiitos ja \o Eikka.  :)

Fiftari

QuoteRehtori julisti kouluun armeijakurin – arvosanat lähtivät hurjaan nousuun

Ilkivalta, yleiset häiriöt ja uhmakkaat oppilaat olivat iso ongelma eräässä koulussa Ruotsin Eslövissä.

Sitten koulun rehtori ja entinen ammattisotilas Truls Katsler päätti panostaa armeijahenkiseen kurinpitoon. Muutos oli häkellyttävä.

Nyt oppilaiden arvosanat ovat nousseet 20 prosenttia vain parissa vuodessa.

Kun Truls Katsler otti kolme vuotta sitten vastaan rehtorin viran ruotsalaisessa Ölyckeskolan-koulussa Eslövin kunnassa, oli hänellä mielessään muutamia ideoita.

Hän aikoi tuoda kouluun järjestystä ja siisteyttä – selkeät säännöt, kurin, opiskelurauhan ja kannustavan ilmapiirin.

"Meillä on tiukat säännöt, mutta tärkeää on, että oppilaat ymmärtävät, että se johtuu siitä, että välitämme heistä. Säännöt tulevat sydämestä. Emme halua rangaista heitä. Jos ilmapiiri on rauhallisempi, oppilaat voivat paremmin – ja saavat parempia tuloksia, Truls Katsler sanoo Skånska Dagbladet -lehdelle.

Yksi Katslerin laatimista uudistuksista on, että oppilaat kokoontuvat nykyään riviin koulun pihalle maanantaisin. Heille kerrotaan tulevista tapahtumista, kehutaan, jos asiat ovat menneet hyvin ja huomautetaan, jos on jotain parannettavaa.

Truls Katsler on myös kieltänyt kokonaan pipojen ja muiden ulkovaatteiden käytön luokissa. Puhelimien käyttö on kielletty muussa kuin opetukseen liittyvissä tilanteissa, muuten ne takavarikoidaan. Lukujärjestys on selkeämpi ja lounastauot säännölliset.

"Tällaisissa vaatimuksissa ei ole mitään pahaa, kaikki on kiinni siitä, miten ne esittää. On mahdollista sanoa ystävälliseen sävyyn, että tästä asiasta ei neuvotella", Truls Katsler sanoo Skånska Dagbladetille.

Kokeilu on ollut suuri menestys. Oppilaiden arvosanat ovat nousseet 20 prosenttia muutaman vuoden aikana, ja lukiokelpoisten oppilaiden määrä on noussut 74 prosentista 95 prosenttiin.

"Avain menestykseen on asettaa oppilaille sellaisia vaatimuksia, jotka osoittavat, että heistä välitetään", Truls Katsler selittää Skånska Dagbladetille.
Newsner (ei mitään tietoa kuinka validi uutislähde)
Sama ruattiksi skd.se

Olen töissä joutunut aina välillä vierailemaan kouluissa. Siellä on oppilaat lakit ja pipot päässä kesät talvet. On törmäilty kun kannan jotain eikä sanottu sanaakaan. Eräässä tapauksessa oppilas pamahti sisään koputtamatta ja ilman tervehtimättä kysyi että mikä mun salasana on. Ilman että kertoi edes nimeään. Minun aikanani oppilas olisi mennyt oven toiselle puolelle ja sitä olisi kokeiltu uudestaan kunnes menee uusiksi. Todennut vain että perusteet hukassa junnuilla ja iso syy on aikuisissa. Niin vanhemmissa kuin muissakin kasvattajissa jotka antavat käytöksen jatkua.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Kommunisti-muslimi

Minä olen käsittänyt, että kuri ja järjestys on paha asia. Vapautta, vastuuttomuutta ja rajattomuutta pitää olla, jotta kaikilla olisi kivaa.

Eino P. Keravalta

Oho.

Onpa suuri yllätys, että suunnitelmallisuudella, kurinalaisuudella, järjestyksellä ja vastuullisuudella saadaan hyviä oppimistuloksia  :o

Eipä luulisi, kun nykyistä opetusohjelmaa katsoo - siellähän on juuri päinvastainen metodi käytössä: ei kuria, ei sääntöjä, ei järjestystä, ei vastuuta, vain pelkkää elämystä, kokeilua ja rajojen rikkomista..
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Skeptikko

Opettajat Ylen kyselyssä: Uusi opetussuunnitelma ei vie opiskelua oikeaan suuntaan – "Teknologian palvontaa"
https://yle.fi/uutiset/3-10598923

Quote
Tämä on juuri sitä, mitä uudessa opetussuunnitelmassa vaaditaan: digitaalisuutta, yhteisöllisyyttä ja laaja-alaisuutta.

Ylen kyselyssä uusi opetussuunnitelma saa kuitenkin opettajilta tyrmäyksen. Vain joka neljäs opettaja on sitä mieltä, että se edistää oppimista.

Rehtorit ovat aivan eri linjoilla. 62 prosenttia kyselyyn vastanneista on sitä mieltä, että uusi opetussuunnitelma auttaa oppimista.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Eino P. Keravalta

#206
Uutta opetussuunnitelmaa lienee kokeiltu jo tarpeeksi monta vuotta niin, että tiedetään sanoa sen olevan jokseenkin täydellinen katastrofi.

Kuten mekin osasimme ennakoida, kyseinen metodi sopii vain kaikkein lahjakkaimille ja tarmokkaimmille, sosiaalisesti ulospäin suuntautuneille. Muut ovatkin sitten enemmän tai vähemmän heitteillä. Tosin ne lahjakkaatkin ovat pulassa, koska luokka on kokonaisuus ja se perässävedettävä enemmistö sitten häiriköi kun eivät osaa ohjata itseään tai kun ei vain kiinnosta - tämä pätee eritoten kehitysmaalaisiin, vaikka siinäkin ryhmässä toki on poikkeuksia.

https://yle.fi/uutiset/3-10606166

Ylen sivuilta:

QuoteOpetuksen uudistus on lisännyt tasoeroja luokassa, sanovat opettajat Ylen kyselyssä – "Heikoimmat tipahtavat kärryiltä, lahjakkaat ja viitseliäät tekevät ryhmätyöt"


No mitä muuta ne luulivat tapahtuvan kun ohjaus ja kuri puuttuvat ja oppilaat saavat 'hengailla' etsimässä tietoa?

QuoteUudistuksen tavoite on motivoida jokaista oppimaan.

Ei toimi ÄO-skaalan missään päässä: vähälahjaiset laittavat lekkeriksi entistä vapaammin ja ne älykkäät taas lyövät hanskat tiskiin kun kaiken vähälahjaisten perseilyn keskellä mistään ei tule mitään.

Quote"Vain harva peruskouluikäinen kykenee pitkäjänteiseen projektityyliseen ja itseohjautuvaan opiskeluun." (yläkoulun opettaja, Etelä-Savo)

Oliko tämä tosiaan yllätys kun aikuisistakaan kovin moni ei kykene siihen?

Quote"Uudet tilaratkaisut, opetusmenetelmät ja sähköiset materiaalit sopivat parhaiten niille lapsille, jotka oppisivat muutenkin hyvin. Heikommassa asemassa olevat lapset harhautuvat entisestään." (alakoulun opettaja, Uusimaa)

Eli lahjakkaat eivät hyödy, mutta vähälahjaiset kärsivät. Missä metodin hyöty?

Saanko ehdottaa jotakin?

Minusta opetus pitää räätälöidä oppilasaineksen mukaan. Se edellyttää, että oppilasaines jaetaan esimerkiksi nelikenttään sen mukaan, onko älykäs-heikkolahjainen ja onko autoritäärisyyttä kammoksuva vaiko autoritäärisyydestä hyötyvä.

Näin voidaan luoda karkeasti neljä oppimistyyliä: jokaiselle tyypille omansa. On väärin tasapäistää ja laittaa kaikki samaan luokkaan. Neroja pitää tukea omaan alaansa asiantuntijavoimin samalla kun heikkolahjaiset vaativat omat tilansa ja omat opettajansa, usein kovan kurin kera.

Kun nyt kerran on huomattu, että 'vituix män', niin pitäisikö uuden hallituksen rakentaa järkevä opetussuunnitelma? Nykyinen systeemi tuottaa nimittäin syrjäytyneitä suuret määrät, jopa älykkäitä ja lahjakkaita syrjäytyneitä..
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Supernuiva

Quote from: Eino P. Keravalta on 08.02.2019, 17:32:44

Minusta opetus pitää räätälöidä oppilasaineksen mukaan. Se edellyttää, että oppilasaines jaetaan esimerkiksi nelikenttään sen mukaan, onko älykäs-heikkolahjainen ja onko autoritäärisyyttä kammoksuva vaiko autoritäärisyydestä hyötyvä.

Näin voidaan luoda karkeasti neljä oppimistyyliä: jokaiselle tyypille omansa. On väärin tasapäistää ja laittaa kaikki samaan luokkaan.

Noinhan se olisi oikeassa maailmassa, mutta tässä nykyisessä tuo on niin vallankumouksellinen ajatus, että vasemmisto kieltää sen mitä ankarimmin.

Peruskoulu luotiin nimenomaisesti estämään Einon ehdottama tapa jakaa oppilasainesta heidän kykyjensä mukaan.

Eino P. Keravalta

Quote from: Supernuiva on 08.02.2019, 23:18:36
Quote from: Eino P. Keravalta on 08.02.2019, 17:32:44

Minusta opetus pitää räätälöidä oppilasaineksen mukaan. Se edellyttää, että oppilasaines jaetaan esimerkiksi nelikenttään sen mukaan, onko älykäs-heikkolahjainen ja onko autoritäärisyyttä kammoksuva vaiko autoritäärisyydestä hyötyvä.

Näin voidaan luoda karkeasti neljä oppimistyyliä: jokaiselle tyypille omansa. On väärin tasapäistää ja laittaa kaikki samaan luokkaan.

Noinhan se olisi oikeassa maailmassa, mutta tässä nykyisessä tuo on niin vallankumouksellinen ajatus, että vasemmisto kieltää sen mitä ankarimmin.

Peruskoulu luotiin nimenomaisesti estämään Einon ehdottama tapa jakaa oppilasainesta heidän kykyjensä mukaan.

Idea oli kaiketi kulttuurimarxilainen:

Kun kaikki ovat samassa tilassa 'nauttimassa' samasta opetuksesta, kaikista tulee samanlaisia.

Virhe siis tapahtui jo siinä, että kuviteltiin - ja vieläkin kuvitellaan - ihmisen olevan ympäristönsä tuote.

Tosiasiallisestihan ihmiset ovat jo geneettisesti niin erilaisia, että samanlainen opetus kaikille on hulluutta.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Kukkahatuton täti

Opetusministerin olisi syytä olla koulutukseltaan opettaja. Myös työkokemusta opetustyöstä pitäisi olla. Mikä tämä nykyinen on koulutukseltaan, toimittajako se oli? Joka kirjoitteli hömppää jompaankumpaan iltalehteen.

Eipä siis ole suuri yllätys että hänen valvonnassaan tehty OPS on sutta, sekundaa ja monikulttuuria. Liian suuret saappaat on annettu Vorssan tytölle. Ylimielisyys yhdistettynä ymmärtämättömyyteen. Sillä sitä saadaan suomalainen peruskoulu pilattua.