News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2010-12-03:IL: Finnair palkkaa lakkotöihin mm. kiinalaisia vuokratyöntekijöitä

Started by PMH, 03.12.2010, 10:51:34

Previous topic - Next topic

B52

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2010/12/1235946/lentolakkoa-yritetaan-sopia

Finnairin lentoemäntien ja stuerttien lentolakkoa yritetään ratkaista tänään. Työkiistan osapuolet kokoontuvat puolen päivän aikaan valtakunnansovittelija Esa Lonkan luo.

Lakko on nyt kestänyt lähes neljä vuorokautta ja vähentänyt merkittävästi Finnairin lentoliikennettä.

Lentolakkoa sovitellaan nyt ensimmäistä kertaa sitten lakon alkamisen tiistaina. Eniten kiistaa on vapaapäivistä ja kaukolentojen jälkeisistä palautumisvapaista.




Jos saan arvata, mitään ei tapahdu huomenna, nämä jumalasta seuraavat emot eivät suostu mihinkään vielä.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

B52

http://www.soininvaara.fi/2010/12/05/keta-vastaan-lentoemannat-ovat-lakossa/

Ketä vastaan lentoemännät ovat lakossa?

Lentoemäntien lakko on saamassa tukitoimia muilta ammattiliitoilta.
AKT aikoo lopettaa Finnairin koneiden tankkauksen, mutta muut lentoyhtiöt saavat kyllä polttoainetta.
Postin työntekijät lopettavat ulkomaanpostin lajittelun.
Veturimiehet kieltäytyvät ajamasta ylimääräisiä junia pohjoiseen.
AKT:n toimilla on jotain tekemistä Finnairin kanssa, mutta postimiehet ja ennen kaikkea veturinkuljettajat toimivat asiakkaita, eivät yhtiötä vastaan. Ketä vastaan tässä lakkoillaan? Veturimiesten logiikalla AKT:n ei pitäisi antaa polttoainetta myöskään Finnairin kilpailijoille, mitä Finnair tietysti toivoisi.




Osmo on harvinaisen oikeassa.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

JR


EL SID

#33
Quote from: Alkuasukas on 03.12.2010, 15:25:21
Kysynnän ja tarjonnan laki määrää tuntiliksat. Lentokonetarjoilijoille on käymässä samoin kuin merimiehille; loppujen lopuksi kaikki laivat ulosliputettiin.


Quote from: B52 on 04.12.2010, 02:50:01
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Armeija+otti+Espanjan+lentoliikenteen+valvontaansa+/1135262124762

Armeija otti Espanjan lentoliikenteen valvontaansa

MADRID. Armeija on ottanut haltuunsa Espanjan lentoliikenteen, kertoo Espanjan sisäministeri Alfredo Perez Rubalcaba. Miltei koko Espanjan lentoliikenne pysähtyi yllättäen eilen illalla, kun suurin osa lennonjohtajista ilmoittautui sairaiksi.

Pääministeri Jose Luis Rodriguez Zapatero määräsi kriisikokouksessa puolustusministeriön johtamaan lentoliikennettä siihen saakka, kunnes lennonjohto palaa töihinsä.

Barcelonan kentällä puolet lennonjohtajista on palannut työvuoroihinsa, kertoo maan lentokenttien toiminnasta vastaava Aena-yhtiö. Lentoliikenne on palautumassa hiljalleen Barcelonan kentällä.

Lentojen jatkamisesta muilta Espanjan lentokentiltä ei ole vielä tietoa.

Lennonjohtajien joukkosairastumisen arvellaan olleen protesti Espanjan hallituksen päätöksille muuttaa lentokenttien toimintaa. Muutokset vaikuttavat muun muassa työaikoihin.



Sama tyyli tänne, jos olisin diktaattori heittäisin koko ryhmän ensin pihalle (siis Finnairilta), ja sen jälkeen katsoisin kenet uudelleen palkkaisin.

Quote from: Mika.H on 03.12.2010, 11:00:54
Quote from: PMH on 03.12.2010, 10:51:34
On se vaan niin väärin, että eduista pyritään pitämään kiinni.

Ahneella on paskainen loppu. Toivottavasti lentävät tarjoilijatkin sen kohta ymmärtävät.



ai että työnantajille jatkossa oikeus muuttaa yksipuolisesti työehtoja? Ei se tähän pääty: deflaatiokierre koskettaa ajanmittaan kaikkia keskituloisia ja siten myös pienyrittäjiä, jotka ovat suoraan tekemisissä tavallisten ihmisten kanssa. Vain eliitti hyötyy työn halpakaupasta.

Toivottavasti muistat sitten kun itse työskentelet 2€ tunti ja yrität selvitä nykyisestä asuntolainastasi, että jee, tämähän on ihan oikein!!!

EL SID

Quote from: B52 on 05.12.2010, 13:50:41
http://www.soininvaara.fi/2010/12/05/keta-vastaan-lentoemannat-ovat-lakossa/

Ketä vastaan lentoemännät ovat lakossa?

Lentoemäntien lakko on saamassa tukitoimia muilta ammattiliitoilta.
AKT aikoo lopettaa Finnairin koneiden tankkauksen, mutta muut lentoyhtiöt saavat kyllä polttoainetta.
Postin työntekijät lopettavat ulkomaanpostin lajittelun.
Veturimiehet kieltäytyvät ajamasta ylimääräisiä junia pohjoiseen.
AKT:n toimilla on jotain tekemistä Finnairin kanssa, mutta postimiehet ja ennen kaikkea veturinkuljettajat toimivat asiakkaita, eivät yhtiötä vastaan. Ketä vastaan tässä lakkoillaan? Veturimiesten logiikalla AKT:n ei pitäisi antaa polttoainetta myöskään Finnairin kilpailijoille, mitä Finnair tietysti toivoisi.




Osmo on harvinaisen oikeassa.

osmo on pihalla todellisuudesta. Muiden ammattiliittojen reaktio olisi tuskin ollut yhtä raju, mikä Finnair ei olisi alkanut palkkaamaan ulkomaalaista rikkurityövoimaa.

Suomennetaan nyt sinullekin: ammattiliitot ovat yhteisrintamassa rikkurityövoimaa vastaan. 

Veturinainen

Quote from: Bwana on 03.12.2010, 21:36:15
Ja kaikenlisäksi voidaan kysyä että "miten niin vaatimattomammalla palvelulla"? Olen nyt viimeisen neljän vuoden aikana lentänyt aika paljon Afrikan ja Euroopan väliä, ja voi veljet kuulkaa. Se ero mikä palvelussa on esim. brittiläisen ja Finskin välillä on valovuosi, Britin eduksi. Ok, BA:ta käytän mannerten välillä, ja siellä standardit ovat erit kuin Euroopan sisällä. Silti ihan oikeasti, joka kerta (harvenevassa määrin) kun sinivalkoiseen astuu Heathrowlla tai Schiphollissa sisään, tuntee sen "asiakas on taakka ja väärässä"-mentaliteetin iskun.

Intialainen perheenisä välillä Lontoo-Mumbay tms. via Helsinki "Excuse me, could our daughter (n. 5 vuotta) have some water?" Johon lentoemo "Yes, when it's your turn..."

Allekirjoitan täysin. Siinä missä muilla yhtiöillä on turistiluokka, Finnairilla on virastoluokka. Matkustajia ei kohdella asiakkaina, vaan hallintoalamaisina.
Puolueiden kannatusilmoitukset ovat julkisia. Lue Hesarin viimekertainen juttu tämän linkin takaa.

requiem

Quote from: EL SID on 06.12.2010, 12:31:47
Quote from: B52 on 04.12.2010, 02:50:01
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Armeija+otti+Espanjan+lentoliikenteen+valvontaansa+/1135262124762

Armeija otti Espanjan lentoliikenteen valvontaansa

MADRID. Armeija on ottanut haltuunsa Espanjan lentoliikenteen, kertoo Espanjan sisäministeri Alfredo Perez Rubalcaba. Miltei koko Espanjan lentoliikenne pysähtyi yllättäen eilen illalla, kun suurin osa lennonjohtajista ilmoittautui sairaiksi.

Pääministeri Jose Luis Rodriguez Zapatero määräsi kriisikokouksessa puolustusministeriön johtamaan lentoliikennettä siihen saakka, kunnes lennonjohto palaa töihinsä.

Barcelonan kentällä puolet lennonjohtajista on palannut työvuoroihinsa, kertoo maan lentokenttien toiminnasta vastaava Aena-yhtiö. Lentoliikenne on palautumassa hiljalleen Barcelonan kentällä.

Lentojen jatkamisesta muilta Espanjan lentokentiltä ei ole vielä tietoa.

Lennonjohtajien joukkosairastumisen arvellaan olleen protesti Espanjan hallituksen päätöksille muuttaa lentokenttien toimintaa. Muutokset vaikuttavat muun muassa työaikoihin.



Sama tyyli tänne, jos olisin diktaattori heittäisin koko ryhmän ensin pihalle (siis Finnairilta), ja sen jälkeen katsoisin kenet uudelleen palkkaisin.

Quote from: Mika.H on 03.12.2010, 11:00:54
Quote from: PMH on 03.12.2010, 10:51:34
On se vaan niin väärin, että eduista pyritään pitämään kiinni.

Ahneella on paskainen loppu. Toivottavasti lentävät tarjoilijatkin sen kohta ymmärtävät.



ai että työnantajille jatkossa oikeus muuttaa yksipuolisesti työehtoja? Ei se tähän pääty: deflaatiokierre koskettaa ajanmittaan kaikkia keskituloisia ja siten myös pienyrittäjiä, jotka ovat suoraan tekemisissä tavallisten ihmisten kanssa. Vain eliitti hyötyy työn halpakaupasta.

Toivottavasti muistat sitten kun itse työskentelet 2€ tunti ja yrität selvitä nykyisestä asuntolainastasi, että jee, tämähän on ihan oikein!!!

Ei tässä nyt kukaan ole ymmärtääkseni ollut antamassa työnantajalle yksipuolista oikeutta sanella työntekijöiden työehtoja, poikkeuksena tuo höpinä diktaattorin valtuuksilla tapahtuvasta yhtiön tuulettamisesta. Sen sijaan on peräänkuulutettu kaikille osapuolille realiteettien ja kohtuuden tajuamista muuttuvissa olosuhteissa.

Ja tuo jaaritus, että palkat poljettaisiin välittömästi jonnekkin banaanivaltiotasolle jos vähänkin joustetaan työntekijäpuolella, on ainakin minulle logiikaltaan kumma.

Taloutemme pyörii pitkälti sen varassa, että minä tuotan jotakin palkalla x ja minun tuotantoni myydän sinulle hinnalla y. Sinä taas tuotat jotakin palkalla z ja minä ostan tuotantoasi hinnalla w. Jos minun palkkani poljetaan hirvittävän alas, niin aluksi sinä toki hyödyt minun työpanokseni halventumisesta, mutta pian vastareaktiona huono vaikutus näkyy myös sinulla minun ostovoimani vähentyessä. Aivan sama pätee myös suuremmassa mittakaavassa, tosin esittämäni ketju on hyvin yksinkertaistettu.

Esim. Finnairia voisi lyhyellä aikavälillä hyödyttää polkea työntekijöidensä palkat alas. Taas Finnairia ei paljoa hyödyttäisi jos sen asiakkaina toimivien henkilöiden palkat poljettaisiin alas, koska kohta ei olisi maksavia asiakkaita. Ketään osapuolista ei hyödytä jos jäykkäniskaisuuden vuoksi firma menee konkkaan ja työt loppuvat. Ei työnantajaa, ei työntekijää eikä potentiaalista asiakasta.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Marjapussi

Quote from: Veturimies on 06.12.2010, 12:48:37
Allekirjoitan täysin. Siinä missä muilla yhtiöillä on turistiluokka, Finnairilla on virastoluokka. Matkustajia ei kohdella asiakkaina, vaan hallintoalamaisina.

Etupenkillä finskinkin palvelu on parempaa, mutta halvalla tämä asiakaspalvelu ei tule. Minun puolestani näiden vanhojen kotkien pitäisi päästä eläkeelle tai putkeen, sillä varmaankin moni heistä aloitti uransa pikkulottana Luftwaffen Rovaniemen tukikohdassa. Tämän jälkeen voisi palkata hieman asiakasystävällisempää henkilökuntaa huomattavasti edullisemmin.
Marokon kauhu oli sanansa mittainen eikä velipoikakaan jäänyt Aarnea pahemmaksi epätoivotun maahanmuuton estämisessä. Mutta kuka tulee torjumaan aiheettoman turvapaikkaturismin?

Maailmanmies

Ei minulta heru sympatiaa Finnairin lentoemoille ja stuerteille. He elävät 70-luvun Suomessa jossa lentäminen kuului tässä maassa heille ja firmojen harvalukuiselle eliitille. Finnair on ollut perinteisesti suomenruotsalaisten ja homojen suojatyöpaikka.

Hannes

Vaikka täällä ilmeisesti ollaan ilmiselvästi kateellisia lentoemojen palkoille, en silti ymmärrä miten joku luulee että nämä palkkojen polkemiset auttaa yhtään mihinkään. Onko se Suomelle jotenkin parempi että täällä on kaikki suomalaiset työttöminä ja työt tekevät kiinalaiset, virolaiset, puolalaiset jne.?
Ja kun haukutaan paperityöläisiä, niin he sentään koittavat ajaa omaa etuaan. Kyllä ne työpaikat valuvat ulkomaille, vaikka palkkoja leikattaisiin 50%.
Onko kukaan palstalla olijoista valmis paljastamaan oman hommansa? Veikkaan että sekin olisi helposti vietävissä ulkomaille tai antaa "orjien" tehdä se.

Hyvää itsenäisyyspäivää kuitenkin!

B52

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2010/12/1236669/finnairin-johtaja-poyristyttavaa

Finnairin johtaja: Pöyristyttävää!

Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen on tyrmistynyt työntekijäpuolen päätöksestä hylätä valtakunnansovittelijan sovintoesitys.

Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY ilmoitti tänään, ettei esitys kelpaa yhdistykselle. Työnantaja olisi hyväksynyt ehdotuksen.

- Minusta on pöyristyttävää, että SLSY tyrmäsi suurella vaivalla työstetyn sovintoehdotuksen. Esitys oli kompromissi, jossa molemmat osapuolet olisivat saaneet tärkeitä tavoitteitaan läpi, sanoo Vehviläinen.

SLSY:n puheenjohtaja Thelma Åkers puolestaan piti sovintoesitystä huonona.

- Sovittelijan sovintoehdotuksessa ei ollut työntekijöiden kannalta juuri mitään hyvää, Åkers sanoi.

Valtakunnansovittelija Esa Lonka ei kyennyt vielä sanomaan, milloin neuvotteluja lakon ratkaisemiseksi voidaan jatkaa.



Emot ampuvat vain ja ainoastaan omaan nilkkaansa, varmaankin lähipäivinä joku sopu saadaan, mutta ei se jää siihen, yhtiö ajaa pikkuhiljaa asiansa läpi.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Alkuasukas

Quote from: EL SID

osmo on pihalla todellisuudesta. Muiden ammattiliittojen reaktio olisi tuskin ollut yhtä raju, mikä Finnair ei olisi alkanut palkkaamaan ulkomaalaista rikkurityövoimaa.

Suomennetaan nyt sinullekin: ammattiliitot ovat yhteisrintamassa rikkurityövoimaa vastaan. 

Rikkureita? Mitä ihmeen 60-luvun retoriikkaa tuo nyt taas on? Kai ihmiset saavat tehdä töitä jos haluavat ilman että joku kommariäpärä haukkuu portilla rikkuriksi. Pffft.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Olli-Pekka Nilsén

Oikeastaan sain grande vitutuksen kun ay1947 peruttiin. Lasten ja vaimon kans matka phukettiin ja sitten jätettin lento lentämättä. Ja lento peruttiin vuorokauden sisällä lähdöstä.

dothefake

Koska lentäminen on niin saastuttavaa ja maksaa niin paljon palkkoina,
niin eikö kannattaisi tuoda ulkomaat meille?
Mutta hei, niinhän juuri tehdään, itse en esim. tunne enää minkäänlaista
tarvetta lentää esim. Somaliaan, Kongoon tai Afganistaniin.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

MikkoAP

Quote from: requiem on 06.12.2010, 12:49:31

Ja tuo jaaritus, että palkat poljettaisiin välittömästi jonnekkin banaanivaltiotasolle jos vähänkin joustetaan työntekijäpuolella, on ainakin minulle logiikaltaan kumma.


[OT]

Noin yleisenä kommenttina, ei Finnairiin liittyen:

Kyllähän työntekijäpuolella on joustettu jo pitkään. Pätkätyöllistämisestä on tullut arkipäivää jne.

Jos kerran työnantajapuolelta ei ole ollut yritystä palkkojen ja työolojen pysyväksi huonontamiseksi niin, mistä kertoo mm. pitkään jatkunut valehtelu työvoimapulasta?

Vielä yleisemmin: olen aiemminkin todennut, että työnantaja vs. työntekijäpuoli vastakkainasettelu on virheellinen.

Pk-yrittäjien asema on lähempänä duunarien asemaa kuin suuryritysten asemaa.

Yksittäinen pk-yrittäjä tekee usein säännöstään 7 päiväistä viikkoa, koska muuta vaihtoehtoa ei ole, eikä yksittäisellä pk-yrittäjällä ole juurikaan poliittista sananvaltaa.

Jos pk-yrittäjä pyytää työntekijöitään kiristämään vöitään, ei hän itsekään elä herroiksi, vaan on tilanteessa, jolloin omaakin vyötä joutuu kiristämään.

Työnantajapuolella poliittinen valta on suuryrityksillä ja valdella. [/OT]

Syrjiminen syrjimisen lopettamiseksi on kuin naisi neitsyyden tähden tai sotisi rauhan puolesta, vai miten se menikään. - M.

Equus Asinus

Quote from: Mika.H on 03.12.2010, 11:00:54
Quote from: PMH on 03.12.2010, 10:51:34
On se vaan niin väärin, että eduista pyritään pitämään kiinni.

Ahneella on paskainen loppu. Toivottavasti lentävät tarjoilijatkin sen kohta ymmärtävät.



Samaa mieltä. On se kumma, että tarjoilijan mennessä ahtaaseen metalliputkeen,
palkat nousevat pilviin.

B52

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/1135262174484

Finnair: Lakkoilevien lentoemäntien tilalle vuokratyövoimaa ulkomailta

Finnair aikoo lisätä vuokratyövoiman käyttöä korvaamaan lakossa olevaa matkustamohenkilökuntaansa.

Yhtiö ilmoitti tiedotustilaisuudessa sunnuntaina, että se on valmis pestaamaan vuokratyövoimaa lentoemänniksi ja stuerteiksi heti ensi viikolla. Keskusteluja on jo käyty, mutta sopimuksia ei ole vielä allekirjoitettu.

Vuokratyövoimaa lentokoneisiin on yhtiön mukaan tarjolla muun muassa Britanniasta.

Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen sanoo olevansa erittäin pettynyt siihen, ettei lentoemäntien ja stuerttien yhdistys voinut hyväksyä valtakunnansovittelija Esa Lonkan sovintoesitystä lakon lopettamiseksi.

Vehviläisen mukaan Finnair tuli vastaan ja luopui tärkeimmästä vaatimuksestaan, uudesta työaikajärjestelystä.

"Toivoimme ja uskoimme, että kun se jää pois, niin sopu syntyy", Vehviläinen sanoo.

Hän pitää törkeänä SLSY:n väitettä, ettei sopimuksessa ei ollut työntekijöille mitään lisää.

Vehviläisen mukaan on hänen on vaikea ymmärtää intoa, jolla muut liitot ovat valmiita lähtemään tukitoimiin lakossa.

Vehviläinen sanoi, että näkee koko tilanteen valtapoliittisena pelinä, jossa Finnair ja matkustamohenkilökunta ovat jääneet pelinappuloiksi.




Emot ovat kohta kortistossa.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

maltti on valttia

Quote from: MikkoAP on 06.12.2010, 16:44:26
... ...Vielä yleisemmin: olen aiemminkin todennut, että työnantaja vs. työntekijäpuoli vastakkainasettelu on virheellinen.
Pk-yrittäjien asema on lähempänä duunarien asemaa kuin suuryritysten asemaa.
Yksittäinen pk-yrittäjä tekee usein säännöstään 7 päiväistä viikkoa, koska muuta vaihtoehtoa ei ole, eikä yksittäisellä pk-yrittäjällä ole juurikaan poliittista sananvaltaa. ...
Tänään, siis Itsenäissypäivänä tulasin netissä pieneltä suomalaiselta autopurkamolta erään varaosan, jollainen heillä tietojen mukaan oli varastossaan. Hämmästykseni oli suuri kun vastaus tipahti paluupostissa. Töissä siis oltiin!

B52

Näissä finskin emoissa on ainakin yksi vika, he kuvittelevat olevansa jumalasta seuraavat.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

hyperbeli

Quote from: Hannes on 06.12.2010, 15:44:59
Vaikka täällä ilmeisesti ollaan ilmiselvästi kateellisia lentoemojen palkoille, en silti ymmärrä miten joku luulee että nämä palkkojen polkemiset auttaa yhtään mihinkään. Onko se Suomelle jotenkin parempi että täällä on kaikki suomalaiset työttöminä ja työt tekevät kiinalaiset, virolaiset, puolalaiset jne.?
Ja kun haukutaan paperityöläisiä, niin he sentään koittavat ajaa omaa etuaan. Kyllä ne työpaikat valuvat ulkomaille, vaikka palkkoja leikattaisiin 50%.
Onko kukaan palstalla olijoista valmis paljastamaan oman hommansa? Veikkaan että sekin olisi helposti vietävissä ulkomaille tai antaa "orjien" tehdä se.

Hyvää itsenäisyyspäivää kuitenkin!

En todellakaan ole kateellinen heidän palkoilleen. Sattuu vain aivoon kun duunarit pakottaa elinkeinonsa siirtymään ulkomaille, ja sitten muiden pitäisi maksaa heidän elantonsa tai uudelleenkoulutuksensa. Maksetaanhan me - ei siinä mitään, mutta jos tämä yleistyy, niin jossain se rajakin tulee vastaan kun kaikki työ on siirretty työhalukkaiden valtakuntaa. (Siis niille, jotka ovat työhalukkaita vielä 2€/h liksoillakin).


kalpea massa

Mitäpä jos joka lentoemolle annetais kenkää? Tai pudotettais palkka puoleen?
Nouseeko Finski suosta?
Hirveä älämölö jos joku saa hieman enemmän kuin toinen keskimäärin. Paperimiehet, ahtaajat ja nyt lentoemot. :roll:
Viekää tuhkatkin munasta.

B52

Quote from: EL SID on 06.12.2010, 12:36:39
Quote from: B52 on 05.12.2010, 13:50:41
http://www.soininvaara.fi/2010/12/05/keta-vastaan-lentoemannat-ovat-lakossa/

Ketä vastaan lentoemännät ovat lakossa?

Lentoemäntien lakko on saamassa tukitoimia muilta ammattiliitoilta.
AKT aikoo lopettaa Finnairin koneiden tankkauksen, mutta muut lentoyhtiöt saavat kyllä polttoainetta.
Postin työntekijät lopettavat ulkomaanpostin lajittelun.
Veturimiehet kieltäytyvät ajamasta ylimääräisiä junia pohjoiseen.
AKT:n toimilla on jotain tekemistä Finnairin kanssa, mutta postimiehet ja ennen kaikkea veturinkuljettajat toimivat asiakkaita, eivät yhtiötä vastaan. Ketä vastaan tässä lakkoillaan? Veturimiesten logiikalla AKT:n ei pitäisi antaa polttoainetta myöskään Finnairin kilpailijoille, mitä Finnair tietysti toivoisi.




Osmo on harvinaisen oikeassa.

osmo on pihalla todellisuudesta. Muiden ammattiliittojen reaktio olisi tuskin ollut yhtä raju, mikä Finnair ei olisi alkanut palkkaamaan ulkomaalaista rikkurityövoimaa.

Suomennetaan nyt sinullekin: ammattiliitot ovat yhteisrintamassa rikkurityövoimaa vastaan. 


Suomennan myös sinulle, olet ammattiliittojen kanssa ulkona reaalielämästä.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Alkuasukas

Quote from: kalpea massa on 06.12.2010, 17:48:12
Mitäpä jos joka lentoemolle annetais kenkää? Tai pudotettais palkka puoleen?
Nouseeko Finski suosta?
Hirveä älämölö jos joku saa hieman enemmän kuin toinen keskimäärin. Paperimiehet, ahtaajat ja nyt lentoemot. :roll:

Paperimiehet = tuotanto siirrettiin Etelä-Amerikkaan

Ahtaajat = rahtiliikenne siirtyi Venäjälle

Lentotarjoilijat = Emot jatkossa _____sta

Äm ja Oo ja Tee
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

melville

Quote from: Hannes on 06.12.2010, 15:44:59
Onko kukaan palstalla olijoista valmis paljastamaan oman hommansa? Veikkaan että sekin olisi helposti vietävissä ulkomaille tai antaa "orjien" tehdä se.

Meillä IT-alalla tämä on ihan arkipäivää. Ongelmana on se, etteivät orjat ole oikeita asiantuntijoita, vaan oikeat asiantuntijahommat täytyy edelleen tehdä täällä koto Suomessa. Orjat osaavat tehdä apnahommia, kun heille annetaan kirjalliset apinaohjeet. Oikeat asiantuntijat sen sijaan saavat lisää liksaa, tai jos eivät saa, vaihtavat firmaa tai alkavat tekemään konsulttihommia min. 10k€/kk laskutuksella yrittäjänä.

Sinänsä tuollaiset kahvinjaot ovat juuri niitä apinahommia, jotka ulkoistetaan Kiinaan yms. Ei voi mitään. Kuka tahansa osaa nuo lentoemojen hommat. Ikävä kyllä... Turha lakko ja paperimiesten kohtalo.

Lauri Karppi

Quote from: melville on 06.12.2010, 17:54:05
Sinänsä tuollaiset kahvinjaot ovat juuri niitä apinahommia, jotka ulkoistetaan Kiinaan yms. Ei voi mitään. Kuka tahansa osaa nuo lentoemojen hommat. Ikävä kyllä...

Hyvin lausuttu. Tarinan opetus olisi pitänyt uskoa jo paperitehtaista. Oman oksan sahaamista.

Alkuasukas

melvilleltä asiaa. Tuotanto + muut apinahommat voi viedä apinamaahan, mutta niitä asiantuntijoita ja luovia suunnittelijoita (edelläkävijöitä) ei sieltä ole vielä tullut.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

kalpea massa

Veikkaan että nuo ulkoistamispäätökset on ajat sitten tehtyjä. Aivan sama miten koukussa yritetään rimpuilla. Muutaman kaukolentoemon lepoajalla ja liksalla ei ole muuta tekemistä asian kanssa. Paska saadaan vain kipattua näiden niskaan.
Viekää tuhkatkin munasta.

B52

Jos ihminen on varustettu samalla älykkyysosamäärällä kuin kengännumero on, niin tässä on lopputulos. Sitä saa mitä tilaa.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

jopparai

Quote from: leit on 06.12.2010, 18:03:56
Quote from: melville on 06.12.2010, 17:54:05
Sinänsä tuollaiset kahvinjaot ovat juuri niitä apinahommia, jotka ulkoistetaan Kiinaan yms. Ei voi mitään. Kuka tahansa osaa nuo lentoemojen hommat. Ikävä kyllä...

Hyvin lausuttu. Tarinan opetus olisi pitänyt uskoa jo paperitehtaista. Oman oksan sahaamista.

Paperitehtaan siirto Suomesta pois on iso investointi, mutta silti sitä on tehty. Lentävien tarjoilijoiden kyytiinotto voidaan tehdä helposti myös Aasian puolelta. Ei investointikuluja, vain pelkkiä säästöjä. Lentoemona olisin hieman varovainen vaatimuksien kanssa.
Killing folk is easy, being politically correct is pain in the arse.(Achmed, the dead terrorist)
http://www.youtube.com/watch?v=3L8fIrWnXRA

Professori

Quote from: requiem on 03.12.2010, 11:19:38
Etenkin, kun toisaalla...

Finnairissa käytävän väännön syy on kolmitahoinen, ei mikään "paha työnantaja, hyvä työntekijä"-asetelema. Finnairin johdon tarkoituksena on pitää yhtiö kannattavana ja kilpailukykyisenä. Jos näin ei tehtäisi, tekisi yhtiö ennen pitkää konkurssin. Finnairin työntekijät tietenkin haluavat työpanostaan vastaavan korvauksen.

Lentomatkustajat taas ostavat palvelun siltä taholta, joka heidän mielestään tarjoaa parhaiten heidän vaatimuksensa tyydyttävän paketin. Selvänä trendinä onkin ollut, että yhä useampi lentomatkustaja valitsee yhtiönsä vain hinnan, ei minkään imago- perinnesyyn takia.

Tästä muodostuu tuo ongelma. Lentomatkustajat haluavat halvempaa ja välittävät vähemmän näistä yhtiön imagoasioista.

Tässähän se oleellinen on. Niin kauan kuin suomalaiset (ja muutkin eurooppalaiset) ostavat vain halvinta, siirtyy työ kohti halvempia tekijöitä. Seurauksena eurooppalaisten elintaso laskee. Tämä on globalisaatiota parhaimmillaan (kehitysmaiden kannalta) ja pahimmillaan (länsimaiden kannalta). Ideaalimaailmassa elintason pitäisi kai määräytyä työtehon mukaisesti - toisin sanoen elintasojen erot kuvastaisivat ahkeruuta, yrittelijäisyyttä jne... Se taso tuskin vastaa suomalaisten palkkatasoa.

Tämä on muuten sama syy, miksi eurooppalainen tuettu maanviljely tuhoaa afrikkalaisen maanviljelyn. Niin kauan kuin afrikkalaiset eivät osta omaa viljaansa hiukan eurooppalaista kalliimmalla, ei heidän viljelijöidensä kannata viljellä sitä, eikä ruokaomavaraisuudesta kannata edes puhua. Ja muuttovirta Eurooppaan sen kun jatkuu (pitäisi varmaan joskus avata tämä ajatus vähän harkitumpana kirjoituksena blogissa).
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/