News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2010-12-03:IL: Finnair palkkaa lakkotöihin mm. kiinalaisia vuokratyöntekijöitä

Started by PMH, 03.12.2010, 10:51:34

Previous topic - Next topic

Luotsi

Lentoemot eivät näemmä käsitä että tällainen käytös vain varmistaa ja nopeuttaa kehitystä jonka seurauksena yksikään lentoyhtiö ei pidä Suomea asemapaikkanaan. Finski fuusioidaan/myydään jonnekin, jossa nykyiset emojen työehdot ovat kaukaista unelmaa vain. Sitä kutsutaan globalisaatioksi. 2012 ei enää ole olemassa lentoyhtiötä nimeltä Finnar, IMHO.
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

B52

Quote from: Luotsi on 06.12.2010, 18:14:29
Lentoemot eivät näemmä käsitä että tällainen käytös vain varmistaa ja nopeuttaa kehitystä jonka seurauksena yksikään lentoyhtiö ei pidä Suomea asemapaikkanaan. Finski fuusioidaan/myydään jonnekin, jossa nykyiset emojen työehdot ovat kaukaista unelmaa vain. Sitä kutsutaan globalisaatioksi. 2012 ei enää ole olemassa lentoyhtiötä nimeltä Finnar, IMHO.


Kyllä pystyssä pysyy, ainoastaan emot vaihtuvat. Nykyiset emot pääsevät samaan kassaan kuin somalit. Ja taas me kriittiset maksamme viulut.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

kalpea massa

Saattaapa jopa olla, että nykyisiä emoja korvaavat kaukoidän uudet emot pääsevät vanhojen emojen ja varsinaisten mamujen kanssa samaan kortistoon jonka kantikset rahoittavat...
Viekää tuhkatkin munasta.

CaptainNuiva

Quote from: Luotsi on 06.12.2010, 18:14:29
Lentoemot eivät näemmä käsitä että tällainen käytös vain varmistaa ja nopeuttaa kehitystä jonka seurauksena yksikään lentoyhtiö ei pidä Suomea asemapaikkanaan. Finski fuusioidaan/myydään jonnekin, jossa nykyiset emojen työehdot ovat kaukaista unelmaa vain. Sitä kutsutaan globalisaatioksi. 2012 ei enää ole olemassa lentoyhtiötä nimeltä Finnar, IMHO.

Laivojen kanssahan tämä tapahtuu/tapahtui niin että laiva myydään ulkomaiselle tytäryhtiölle rahtaussopimuksineen, tällöin myös lippu ja miehistö vaihtuvat(Joskus miehistö pidetään kokonaan tai osittain).
Halpalentoyhtiöden yleistymistä ei estä Finnairin emojen kiukuttelu saada lisää vapaapäiviä vaan ainoastaan nopeuttavat tätä kehitystä.
Tukitoimet ja lakot ovat mielestäni jossain määrin oikeutettuja keissistä riippuen mutta järki mukana toteutettuina, nyt tukijat ovat sitä mieltä että globaalia kilpailua ei ole ja näin ovat tukemassa vain työpaikkojen nopeaa alasajoa.

Vahva veikkaukseni on:
Finnair on muutavan vuoden kuluttua vain markkinointinimi ja AERO kaivetaan taas haudastaan ylös.
Yhteistyö jonkun halpalentoyhtiön kanssa aloitetaan(Baltic-air takaisin kuvioihin?) ja kaikki matkustamohenkilökunta tulee Balttiasta, ohjaamoporukat osittain Suomesta.
Suomesta tulee katoamaan myös teknisen puolen työpaikkoja, samoin jossain määrin markkinointipalveluja.

Näin tapahtui merellä ja näin se tulee tapahtumaan myös ilmassa ja sen jälkeen itketään kun ei ole työpaikkoja ja vapaata on ihan liikaa.
Aamen.





"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Kari Kinnunen

Kapteeni Nuiva on mitä suurimmassa määrin oikeassa. Sama tulee tapahtumaan myös gummipyöräliikenteessä.

Aikanaan tietysti elintasoerotja sitä myöten myös palkkaerot kaventuvat mutta vielä kymmeniä vuosia itäeuroopan auto ja kuski ovat halvempia kuin länsieuroopan ukko.

Sama koskee oikeastaan kaikkia duuneja armaassa EU:ssa. Vapaan kilpailun unionissa työn tekee ja palvelun tuottaa se halvin vaihtoehto.

Kapteeni on aivan oikeassa, laivat liputettiin jo paskastanioihin seuraavana taitaa mennä lentoliikenne ja kumipyörät.

Suomalaisuus ei ole mikään itseisarvo. Kuljetuksen maksajalle on herttaisen yhdentekevää minkä maalainen kuski/pilotti/kapteeni sen tavaran perille toimittaa.

CaptainNuiva

Quote from: Hannes on 06.12.2010, 15:44:59
Vaikka täällä ilmeisesti ollaan ilmiselvästi kateellisia lentoemojen palkoille, en silti ymmärrä miten joku luulee että nämä palkkojen polkemiset auttaa yhtään mihinkään. Onko se Suomelle jotenkin parempi että täällä on kaikki suomalaiset työttöminä ja työt tekevät kiinalaiset, virolaiset, puolalaiset jne.?
Ja kun haukutaan paperityöläisiä, niin he sentään koittavat ajaa omaa etuaan. Kyllä ne työpaikat valuvat ulkomaille, vaikka palkkoja leikattaisiin 50%.
Onko kukaan palstalla olijoista valmis paljastamaan oman hommansa? Veikkaan että sekin olisi helposti vietävissä ulkomaille tai antaa "orjien" tehdä se.

Hyvää itsenäisyyspäivää kuitenkin!

Aikoinaan minun duunini merillä meni halvempiin maihin mutta so what?
Maailma muuttuu ja kun puuhastellaan globaalisti niin myös kilpailu on globaalia ja kun siellä ei enää pärjätä niin silloin on aika sopeutua tai tehdä jotain muuta, ei se sen ihmeellisempää ole.
Kummasti tuntuu olevan vallalla tietyissä piireissä että firmatkin taikaseinästä repivät mielin määrin rahaa ja ihan vaan piruuttaan sekä ahneuttaan haluavat palkata vain orjia.

Blue1 syntyi sopeututumaan ja sen Finnairia keski-iältään nuorempi henkilökunta paiskii töitä mutta tuskin ovat orjan asemassa....Finnairkin pyrkii sopeutumaan mutta auttamattomasti myöhässä, on ollut jos jonkinlaista politiikkojen hallintoneuvostoa sun muuta järjetöntä ja jähmeää, lisänä menneeseen maailmaan nojautuva henkilökunta.
Finnairin emojen tukena luultavasti ovat pitkälti ne samat tahot jotka ovat nauttineet etuoikeutettuina Finnairin ilmaisista lennoista tai kompensoiduista hinnoista.

On helppo ennustaa että kumpi tulevaisuudessa pärjää globaalisti ja kumpi näivettyy.

 
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

xoxox

Quote from: Pliers on 03.12.2010, 11:06:20
Quote from: Mika.H on 03.12.2010, 11:00:54
Quote from: PMH on 03.12.2010, 10:51:34
On se vaan niin väärin, että eduista pyritään pitämään kiinni.
Ahneella on paskainen loppu. Toivottavasti lentävät tarjoilijatkin sen kohta ymmärtävät.
Finskille käy kuin paperitehtaille.
Ja niin kuuluu käydäkin. Firman ammattitaidoton johto vain ei tajua asiaa vaan mieluiten seisottaa koneita maassa. Normaalisti kannattamaton liikenne lakkautettaisiin, työvoima sopeutettaisiin yt-neuvotteluissa ja tarpeettomasta kalustosta hankkiuduttaisiin eroon. Mutta Finnairin johto ei tätä tajua, sen enempää kuin sitä, että tyytyväinen asiakaspohja on minkä tahansa taloudellisen toiminnan kannattavuuden perusedellytys, vaan tuudittautuu uskomukseen, että valtio maksaa koneiden seisotukset, kestivätpä vuoden tai kaksi.

AIP

En ole havainnut erityisen paljon kitinää yksipuolisesta työehtojen muuttamisesta, mutta niille muutamalle sanon, että turha kitistä. Yksikään työnantaja tai työnantajan edustaja ei ole koskaan laittanut nimeänsä sellaiseen työehtoja käsittelevään sopimukseen, jossa ei ole ole sopimuksen päättymispäivämäärää. Työntekijäpuolelle kuitenkin kerran saavutetut edut ovat jostain syystä aina pysyviä ja nillitys alkaa heti, kun ilmassa roikkuu uhka siitä, että etuja ei haluttaisi uusia. Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että kannattaisin maksimaalisen lyhytaikaisen edun riistämistä työntekijän selkänahasta, sillä hyvinvoiva työntekijä on motivoitunut työntekijä.

Henkilökohtaisella tasolla en koe minkäänlaista sympatiaa lentoemoja kohtaan. Vuosien varrella on nähty, miten he aiheuttavat pelkästään päivittäisellä käyttäytymisellään ja oikuttelullaan liiketoiminnallista haittaa sekä Finnairille että tämän yhtiöitetyille yksiköille. Tälle porukalle pelkkä hienosäätö työtapoihin (ei -etuihin) on lainsäädäntötasoinen asia. Olen jopa päässyt suunnittelemaan tapoja, joilla emäntien oikuttelun aiheuttaman lumipalloefektin synnyttämiä vahinkoja voidaan minimoida toisaalla.

(Vastuuvapauslauseke: allekirjoittanut ei ole ollut palvelussuhteessa eikä henkilökohtaisessa sopimussuhteessa Finnairiin tai sen yhtiöitettyihin yksiköihin)


Ja tuo rikkurisanan käyttö tosiaan herättää lähinnä säälintunteita käyttäjiään kohtaan. Se on jäänne ajalta, jolloin kaikkien oletettiin joko liittyvän liittoon tai lopettavan työnteon. Sitoutumaton työntekijä on lain edessä vapaa sitoutumaan mihin työhön haluaa - riippumatta siitä, että sitoutuneet työntekijät kärsivät työkiellosta.

Oami

Rikkureita ovat ne, jotka ovat ammattiyhdistyksen jäseniä ja tekevät ko. ammattiyhdistyksen alaan kuuluvaa lakonalaista työtä.

Ulkomaalaiset työntekijät tuskin suomalaiseen ammattiyhdistykseen kuuluvat, joten heidän ja Finnairin väliset työ- tm. sopimukset eivät näille ammattiyhdistyksille kuulu.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

normi

Ammattiyhdistysliikkeen ja muidenkin olisi tajuttava, että Eurooppa ja Länsimaat ovat syöksykierteessä ja globalisaation vuoksi saavutetuista eduista on ryhdyttävä valitettavasti tinkimään. Tällaise typerät lakkoilut vain kiihdyttävät työn siirtymistä ulkomaille.
No onpahan taas osoitus siitä ettei mitään työvoimapulaa ole tulossa.
Impossible situations can become possible miracles

EL SID

#70
oman aikani ja tilan säästämiseksi vastaan kaikille kerralla. Etsikää joukosta omanne.






Quote from: requiem on 06.12.2010, 12:49:31


Esim. Finnairia voisi lyhyellä aikavälillä hyödyttää polkea työntekijöidensä palkat alas. Taas Finnairia ei paljoa hyödyttäisi jos sen asiakkaina toimivien henkilöiden palkat poljettaisiin alas, koska kohta ei olisi maksavia asiakkaita. Ketään osapuolista ei hyödytä jos jäykkäniskaisuuden vuoksi firma menee konkkaan ja työt loppuvat. Ei työnantajaa, ei työntekijää eikä potentiaalista asiakasta.


QuoteJa tuo jaaritus, että palkat poljettaisiin välittömästi jonnekkin banaanivaltiotasolle jos vähänkin joustetaan työntekijäpuolella, on ainakin minulle logiikaltaan kumma.

työtekijän kohdalla on kuitenkin ihmisestä. Se on ihminen, siis tavallinen työntekijä, jolta palkkaa lasketaan, ja myös ihminen joka joutuu tekemään töitä palkalla, jolla ei tule toimeen. Paskat siitä, vaikka koko firma kaatuisi, se on kuitenkin vain paperia, seteleitä ja lentokoneita.
Finnair on johtava tekijä suomen ilmailu"bisneksessä". Sen tekemät työehtosopimukset ovat malleja muille alan toimijoilla. Mikäli Finnair lähtee dumppaamaan työntekijöiden etuja alaspäin, niin taatusti niin tekevät myös muut toimijat. Kohta Finnairkin pyörii pelkällä vuokratyövoimalla.

Ikävä kyllä ilmailualan unionilta kesti liian kauan laittaa stopin lentoyhtiöiden napamiesten ahneudelle: Laukkujen käsittelyt on jo ulkoistettu vuokratyöfirmoille.


Quote from: Maailmanmies on 06.12.2010, 15:12:21
Ei minulta heru sympatiaa Finnairin lentoemoille ja stuerteille. He elävät 70-luvun Suomessa jossa lentäminen kuului tässä maassa heille ja firmojen harvalukuiselle eliitille. Finnair on ollut perinteisesti suomenruotsalaisten ja homojen suojatyöpaikka.

olen muutaman kerran lentänyt Vaasasta Helsinkiin Finnairin koneella. Mukana ollut suomenruotsalainen työkaveri jaksoi aina marista sitä, kun henkilökunta ei osaa ruåtsia. Sitä en tiedä, mitä kieltä puhui se stuertti joka iski "alakerran" asukin, ruotsia äidinkielenään puhuneen YH-parturin.

Quote from: Alkuasukas on 06.12.2010, 15:57:37
Quote from: EL SID

osmo on pihalla todellisuudesta. Muiden ammattiliittojen reaktio olisi tuskin ollut yhtä raju, mikä Finnair ei olisi alkanut palkkaamaan ulkomaalaista rikkurityövoimaa.

Suomennetaan nyt sinullekin: ammattiliitot ovat yhteisrintamassa rikkurityövoimaa vastaan.  

Rikkureita? Mitä ihmeen 60-luvun retoriikkaa tuo nyt taas on? Kai ihmiset saavat tehdä töitä jos haluavat ilman että joku kommariäpärä haukkuu portilla rikkuriksi. Pffft.


sinä olit äpärä kun äitis sut teki.

Rikkuri mikä rikkuri. Ja tässä tapauksessa vielä mamu-rikkuri. Ulkomaalaista työvoimaa käytetään suomalaisten elintason laskuun ja sitä ei saisi sanoa? Ihme "nuivia"


Quote from: MikkoAP on 06.12.2010, 16:44:26
Quote from: requiem on 06.12.2010, 12:49:31

Ja tuo jaaritus, että palkat poljettaisiin välittömästi jonnekkin banaanivaltiotasolle jos vähänkin joustetaan työntekijäpuolella, on ainakin minulle logiikaltaan kumma.


[OT]

Noin yleisenä kommenttina, ei Finnairiin liittyen:

Kyllähän työntekijäpuolella on joustettu jo pitkään. Pätkätyöllistämisestä on tullut arkipäivää jne.

Jos kerran työnantajapuolelta ei ole ollut yritystä palkkojen ja työolojen pysyväksi huonontamiseksi niin, mistä kertoo mm. pitkään jatkunut valehtelu työvoimapulasta?

Vielä yleisemmin: olen aiemminkin todennut, että työnantaja vs. työntekijäpuoli vastakkainasettelu on virheellinen.

Pk-yrittäjien asema on lähempänä duunarien asemaa kuin suuryritysten asemaa.

Yksittäinen pk-yrittäjä tekee usein säännöstään 7 päiväistä viikkoa, koska muuta vaihtoehtoa ei ole, eikä yksittäisellä pk-yrittäjällä ole juurikaan poliittista sananvaltaa.

Jos pk-yrittäjä pyytää työntekijöitään kiristämään vöitään, ei hän itsekään elä herroiksi, vaan on tilanteessa, jolloin omaakin vyötä joutuu kiristämään.

Työnantajapuolella poliittinen valta on suuryrityksillä ja valdella. [/OT]



olen tässä aivan samaa mieltä kuin sinä. Olen itse nähnyt läheltä monen PK-yrittäjän kamppailua isojen firmojen vaatimusten ristipaineessa, pitäen porukat töissä ja yrittäen suosia suomalaisia, vaikka ulkomaalaisia halpatyöläisiä kaupataan vuokratyöntekijöiksi ovesta ja ikkunoista, tietäen että siihen leikkiin lähteminen vain tietäisi pitemmällä aikavälillä omaa turmiota.

Bisnes on saanut liian ison otteen nykyajasta. Duunareille löytyy puolustajia, vaikka ei sitä tältä palstalla ollessa usko, mutta missä on pienyrittäjän puolustajat.

Quote from: B52 on 06.12.2010, 17:20:26
http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/1135262174484

Finnair: Lakkoilevien lentoemäntien tilalle vuokratyövoimaa ulkomailta

Finnair aikoo lisätä vuokratyövoiman käyttöä korvaamaan lakossa olevaa matkustamohenkilökuntaansa.

Yhtiö ilmoitti tiedotustilaisuudessa sunnuntaina, että se on valmis pestaamaan vuokratyövoimaa lentoemänniksi ja stuerteiksi heti ensi viikolla. Keskusteluja on jo käyty, mutta sopimuksia ei ole vielä allekirjoitettu.

Vuokratyövoimaa lentokoneisiin on yhtiön mukaan tarjolla muun muassa Britanniasta.

Finnairin toi

BLab blab blaa




Emot ovat kohta kortistossa.

Tuskin. finnairilla ei ole vielä tajuttu, että tälläinen pelleily vain lisää lakkoilua ja tuo muita liittoja mukaan saartamaan finnairia, sellaisia kuten elintarviketyöläisten liitto:

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/107292-lentoemantien-taakse-lisaa-ay-papua-%E2%80%9Drikkuri-finnair%E2%80%9D-tuomitaan

Quote from: hyperbeli on 06.12.2010, 17:45:41


En todellakaan ole kateellinen heidän palkoilleen. Sattuu vain aivoon kun duunarit pakottaa elinkeinonsa siirtymään ulkomaille, ja sitten muiden pitäisi maksaa heidän elantonsa tai uudelleenkoulutuksensa. Maksetaanhan me - ei siinä mitään, mutta jos tämä yleistyy, niin jossain se rajakin tulee vastaan kun kaikki työ on siirretty työhalukkaiden valtakuntaa. (Siis niille, jotka ovat työhalukkaita vielä 2€/h liksoillakin).



 :facepalm: selvä, tiputetaan kaikkien palkat kiinan tasolle. mutta sitten myös hinnat.

kuinka monen kuvittelet tekevän töitä palkalla, jolla ei elä? siis kuinka monta halukasta löydät nykysuomesta 2€ tuntipalkalle?

Finnairillehan sinun kuuluu kiukutella, se tässä on ulkomaalaisia palkannut, ei duunarit.

Quote from: B52 on 06.12.2010, 17:51:17



Suomennan myös sinulle, olet ammattiliittojen kanssa ulkona reaalielämästä.

mikä saa sinut kuvittelemaan, että olet kiinni todellisuudessa?

Quote from: Alkuasukas on 06.12.2010, 17:53:11
Quote from: kalpea massa on 06.12.2010, 17:48:12
Mitäpä jos joka lentoemolle annetais kenkää? Tai pudotettais palkka puoleen?
Nouseeko Finski suosta?
Hirveä älämölö jos joku saa hieman enemmän kuin toinen keskimäärin. Paperimiehet, ahtaajat ja nyt lentoemot. :roll:

Paperimiehet = tuotanto siirrettiin Etelä-Amerikkaan

Ahtaajat = rahtiliikenne siirtyi Venäjälle

Lentotarjoilijat = Emot jatkossa _____sta

Äm ja Oo ja Tee


paperitehtaat, kuten Kaskinen lopetettiin ja laitteet siirrettiin ulkomaille, koska päiväntasaajan lähellä puu kasvaa ja se on helpommin saatavilla ja se on halvempaa kuin suomessa. Näin on sanonut Kaskisten tehtaan toimitusjohtaja.

Jos rekkaralli, joka on ollut itäsuomalaisten teitten tukkona jo vuosia loppuu siihen, että vakituiset työsuhteet muutettiin vuokratyöksi, niin minun puolestani venäläiset rekat pysykööt jatkossakin venäläisten ja virolaisten kiusana. Säästyypä ne muutamat kymmenet miljoonat, joilla valtio aikoi rakentaa venäläisrekoille parkkipaikkoja.

Lentoemot pitävät hyvin puolensa. Ei taida vuokrafirmat jatkossakaan vetämään välistä.

Quote from: melville on 06.12.2010, 17:54:05
Quote from: Hannes on 06.12.2010, 15:44:59
Onko kukaan palstalla olijoista valmis paljastamaan oman hommansa? Veikkaan että sekin olisi helposti vietävissä ulkomaille tai antaa "orjien" tehdä se.

Meillä IT-alalla tämä on ihan arkipäivää. Ongelmana on se, etteivät orjat ole oikeita asiantuntijoita, vaan oikeat asiantuntijahommat täytyy edelleen tehdä täällä koto Suomessa. Orjat osaavat tehdä apnahommia, kun heille annetaan kirjalliset apinaohjeet. Oikeat asiantuntijat sen sijaan saavat lisää liksaa, tai jos eivät saa, vaihtavat firmaa tai alkavat tekemään konsulttihommia min. 10k€/kk laskutuksella yrittäjänä.

Sinänsä tuollaiset kahvinjaot ovat juuri niitä apinahommia, jotka ulkoistetaan Kiinaan yms. Ei voi mitään. Kuka tahansa osaa nuo lentoemojen hommat. Ikävä kyllä... Turha lakko ja paperimiesten kohtalo.

Quote from: leit on 06.12.2010, 18:03:56


Hyvin lausuttu. Tarinan opetus olisi pitänyt uskoa jo paperitehtaista. Oman oksan sahaamista.

Quote from: Alkuasukas on 06.12.2010, 18:07:17
melvilleltä asiaa. Tuotanto + muut apinahommat voi viedä apinamaahan, mutta niitä asiantuntijoita ja luovia suunnittelijoita (edelläkävijöitä) ei sieltä ole vielä tullut.

tui tui. Kyllä niitä asiantuntijoita koulutetaan intiassa muutamia miljoonia vuodessa ja kun EUn alueen ulkopuolinen työvoima pääsee maahan (siis KOK saa tahtonsa läpi, niin alkavat vuokratyöt uhata "asiantuntijoitakin". Puolustamalla riistoa ja vetäytymällä ylimielisyyden taakse pahennat vain omaa asemaasi lähitulevaisuudessa.

Quote from: jopparai on 06.12.2010, 18:11:34


Paperitehtaan siirto Suomesta pois on iso investointi, mutta silti sitä on tehty. Lentävien tarjoilijoiden kyytiinotto voidaan tehdä helposti myös Aasian puolelta. Ei investointikuluja, vain pelkkiä säästöjä. Lentoemona olisin hieman varovainen vaatimuksien kanssa.

ellet ole ymmärtänyt, juuri tätä lentoemot vastustavat. Muiden liittojen tuella.


Quote from: Kari Kinnunen on 06.12.2010, 19:10:59
Kapteeni Nuiva on mitä suurimmassa määrin oikeassa. Sama tulee tapahtumaan myös gummipyöräliikenteessä.

Aikanaan tietysti elintasoerotja sitä myöten myös palkkaerot kaventuvat mutta vielä kymmeniä vuosia itäeuroopan auto ja kuski ovat halvempia kuin länsieuroopan ukko.

Sama koskee oikeastaan kaikkia duuneja armaassa EU:ssa. Vapaan kilpailun unionissa työn tekee ja palvelun tuottaa se halvin vaihtoehto.

Kapteeni on aivan oikeassa, laivat liputettiin jo paskastanioihin seuraavana taitaa mennä lentoliikenne ja kumipyörät.

Suomalaisuus ei ole mikään itseisarvo. Kuljetuksen maksajalle on herttaisen yhdentekevää minkä maalainen kuski/pilotti/kapteeni sen tavaran perille toimittaa.


juuri tätä varten meillä on ammattiliitot: aina kannattaa yrittää taistella vastaan. Ihan hyvin voisi todeta, että suomi on jo monikulttuurinen maa, ei kannata pulikoida vastavirtaan vaan hukkua.
Ei se ihan noin mene. aina pitää yrittää pitää puolensa, kuten finnairin lentoemot nykyään tekevät. Itseasiassa SKAL ja AKT tekevät yhteistyötä pitääkseen kaluston ja miehistön suomaalisena.

Quote from: AIP on 07.12.2010, 04:53:02
En ole havainnut erityisen paljon kitinää yksipuolisesta työehtojen muuttamisesta, mutta niille muutamalle sanon, että turha kitistä. Yksikään työnantaja tai työnantajan edustaja ei ole koskaan laittanut nimeänsä sellaiseen työehtoja käsittelevään sopimukseen, jossa ei ole ole sopimuksen päättymispäivämäärää. Työntekijäpuolelle kuitenkin kerran saavutetut edut ovat jostain syystä aina pysyviä ja nillitys alkaa heti, kun ilmassa roikkuu uhka siitä, että etuja ei haluttaisi uusia. Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että kannattaisin maksimaalisen lyhytaikaisen edun riistämistä työntekijän selkänahasta, sillä hyvinvoiva työntekijä on motivoitunut työntekijä.

Henkilökohtaisella tasolla en koe minkäänlaista sympatiaa lentoemoja kohtaan. Vuosien varrella on nähty, miten he aiheuttavat pelkästään päivittäisellä käyttäytymisellään ja oikuttelullaan liiketoiminnallista haittaa sekä Finnairille että tämän yhtiöitetyille yksiköille. Tälle porukalle pelkkä hienosäätö työtapoihin (ei -etuihin) on lainsäädäntötasoinen asia. Olen jopa päässyt suunnittelemaan tapoja, joilla emäntien oikuttelun aiheuttaman lumipalloefektin synnyttämiä vahinkoja voidaan minimoida toisaalla.

(Vastuuvapauslauseke: allekirjoittanut ei ole ollut palvelussuhteessa eikä henkilökohtaisessa sopimussuhteessa Finnairiin tai sen yhtiöitettyihin yksiköihin)


Ja tuo rikkurisanan käyttö tosiaan herättää lähinnä säälintunteita käyttäjiään kohtaan. Se on jäänne ajalta, jolloin kaikkien oletettiin joko liittyvän liittoon tai lopettavan työnteon. Sitoutumaton työntekijä on lain edessä vapaa sitoutumaan mihin työhön haluaa - riippumatta siitä, että sitoutuneet työntekijät kärsivät työkiellosta.

itse asiassa sana rikkuri lisää sen käyttäjän henkistä tunnetta, voimaa, että on itse oikealla asialla ja rikkojia vastaan.
kuten suurin osa täkäläisistä kuorossa huutajista, et taida olla edes tietoinen, että lentoemot ovat myös joustaneet.

QuoteTU:n Antti Rinne: Finnairin toimitusjohtajan lopetettava henkilöstön syyllistäminen, tiedote 1.12.2010

- On erittäin harkitsematonta, että Finnairin tuore toimitusjohtaja Mika Vehviläinen syyttää henkilöstöä ja sitä edustavia ammattiliittoja joustamattomuudesta ja ymmärtämättömyydestä toimialan radikaalissa muutoksessa. Vehviläinen näyttää jatkavan edeltäjänsä linjoilla, sanoo Toimihenkilöunionin puheenjohtaja Antti Rinne.

- Eri henkilöstöryhmät ja ammattiliitot eivät ole olleet joustamattomia, vaan ovat ymmärtäneet toimialan rajun muutoksen. Henkilöstö on osallistunut monilla tavoilla yrityksen säästötalkoisiin ja tekee nyt pienemmällä porukalla, mutta silti motivoituneena korkeaa tuottavuutta. Finnairin johdon on lopettava henkilöstön syyllistäminen, vaatii Rinne.

Toimihenkilöunioni sopi vakautusratkaisut Finnairin teknisten ja catering-toimihenkilöiden osalta syksyllä 2009. Toimihenkilöunionilla on Finnairin palveluksessa teknistä henkilökuntaa noin 550 ja lentovirkailijoita 600. Kaikki muutkin henkilöstöryhmät ovat osallistuneet samanlaisiin säästötalkoisiin, joiden kokonaissäästötavoite oli 50 miljoona euroa.

TU:n tilaamien selvitysten mukaan tämän vuoden kolmannen neljänneksen aikana Finnairin tuottavuus on noussut kolmessa kuukaudessa lähes 52 prosenttia. Se on konsernin historiassa uusi ennätys ja saavutettu taso on korkea kansainvälisestikin lentoyhtiöiden kesken.

Henkeä kohden Finnair-konsernin arvonlisäys on noussut 18,4 prosenttia viimeisen vuoden aikana eli 10 500 euroa henkeä kohti. Tuottavuuden nousu on saavutettu kysynnän kasvulla, kaikkien henkilöstöryhmien sopimilla vakautusratkaisuilla ja irtisanomisilla.

- Näyttää vakavasti siltä, että Finnair hakee mitä tahansa keppihevosta, jolla pääsee toteuttamaan yhtiön ääneen lausumat tavoitteet töiden ulkoistuksista partnereille ja halvan työvoiman maihin. Tämä halutaan laittaa henkilöstön ja sitä edustavien ammattiliittojen syyksi, huomauttaa Rinne.

- Lisäksi yhtiön johto omalla joustamattomuudellaan vaarantaa koko vuoden toiminnallisen tuloksen, johon henkilöstö on vahvasti osallistunut, Rinne painottaa.

Lisätietoja Toimihenkilöunionin puheenjohtaja Antti Rinne, 040 500 7626, tavoitettavissa kello 10 lähtien

kuorossa muuttuu äkkiä sokeaksi mukanahuutajaksi.

Quote from: normi on 07.12.2010, 08:42:57
Ammattiyhdistysliikkeen ja muidenkin olisi tajuttava, että Eurooppa ja Länsimaat ovat syöksykierteessä ja globalisaation vuoksi saavutetuista eduista on ryhdyttävä valitettavasti tinkimään. Tällaise typerät lakkoilut vain kiihdyttävät työn siirtymistä ulkomaille.
No onpahan taas osoitus siitä ettei mitään työvoimapulaa ole tulossa.

itseasiassa globalisaatio ei toimi kuten halutaan: Suurin työn siirtäjä, eli Kiina pitää tarkoituksella valuuttansa liian alhaisena, monessa Aasian maissa ammattiliitot ovat kiellettyjä, ja niin edespäin. Itseasiassa jos saavutetuista eduista aletaan tinkimään, niin tingitään samalla kunnolla, mitä me teemme demokratialla, sananvapaudella tai ihmisoikeuksilla: ne ovat vain este tässä globaalissa tilanteessa.



MikkoAP

Quote from: EL SID on 09.12.2010, 18:54:01


 :facepalm: selvä, tiputetaan kaikkien palkat kiinan tasolle. mutta sitten myös hinnat.

kuinka monen kuvittelet tekevän töitä palkalla, jolla ei elä? siis kuinka monta halukasta löydät nykysuomesta 2€ tuntipalkalle?

Finnairillehan sinun kuuluu kiukutella, se tässä on ulkomaalaisia palkannut, ei duunarit.

Niin. En ole koskaan nähnyt missään pätevää määritelmää sille, milloin suomalainen työvoima olisi "kilpailukykyinen" ulkomaisen halpatyövoiman kanssa.

Onko sellaista? No esittäispäs joku nyt sitten: kuinka paljon parempi suomalaisen palkkatason ja työntekijöiden oikeusturvan tulisi olla parempi kuin globaalissa mittakaavassa löytyvän alhaisimman palkkatason ja huonoimman oikeusturvan ?

Tarkka prosentti kiitos!

Muuten on täysin perusteltua olettaa: suomalainen duunari on kilpailukykyinen esim kiinalaisen duunarin kanssa vain, jos hänen palkkansa on yhtä huono tai huonompi ja oikeusturva mm. työtapaturmien suhteen yhtä huono kuin kiinalaisella. Siis vähintään. Jos löytyy duunareita, joiden olot ovat huonommat kuin kiinalaisilla, niin toki pitää suomalaisten olot olla yhtä huonot tai huonommat, jotta olisivat "kilpailukykyisiä."

Eräs merkittävin suomalaisen työn kilpailukykyä edistävä tekijä on koulutus.

Mutta missä ovat työnantajapuolen ehdotukset kouluttautumisen helpottamiseksi?

Ei niitä ole, päinvastoin, lukukausimaksuja jne maksuja kouluttautumiselle on esitetty.
Syrjiminen syrjimisen lopettamiseksi on kuin naisi neitsyyden tähden tai sotisi rauhan puolesta, vai miten se menikään. - M.

Kari Kinnunen

Ehkäpä jäsen El Sid näyttää mallia.

Lähtee lomalle sinivalkoisin siivin vaikka se olisi kilpailijaan nähden parikertaa kalliimpaa. Ostaa myös perheelleen varmasti kotimaista luomulihaa vaikka se olisi parikertaa kalliimpaa?

Ymmärrän pointin. Vaan kun EU:ssa ja yleensäkin globaalissa taloudessa homma ei toimi.

Näin minäkin tänään punaista. Puolalainen rahtiauto, perässään suomalainen kärry.

Eli polakki oli tuonut mantereelta kuorman suomeen. Lastannut puolalaisen kärryn, vienyt sen satamaan ja ottanut mantereelta tulleen suomalaisen kärryn.

Maantiekuljetuksissa ainakin,'Mo ollaan hävitty tää peli'.

B52

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/1135262274283

Finnairin lentoemäntien ja stuerttien lakko päättyy

Finnairin lentoemäntien ja stuerttien lakko päättyy. Työntekijät ja Finnair hyväksyivät valtakunnansovittelija Esa Lonkantekemän esityksen.

Lonka jätti koko päivän kestäneiden neuvottelujen jälkeen esityksensä puoli yhdeksältä illalla. Molempien osapuolien neuvottelijat suosittelivat esityksen hyväksymistä.

Lentoliikenteen palautuminen normaaliksi vienee noin kolme päivää.



Jo oli aikakin.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

xoxox

Quote from: B52 on 09.12.2010, 23:35:12
Finnairin lentoemäntien ja stuerttien lakko päättyy
Lakkoilu tehosi hyvin toivotulla tavalla ja tuotti merkittävän hyödyn työntekijäpuolelle tälläkin kertaa. Jäivät Finskin johtajilta kiinalaiset palkkaamatta seuraaviksi kolmeksi vuodeksi, surkuhupaisista uhopuheista huolimatta.

RP

Quote from: xoxox on 10.12.2010, 02:23:24
Jäivät Finskin johtajilta kiinalaiset palkkaamatta seuraaviksi kolmeksi vuodeksi, surkuhupaisista uhopuheista huolimatta.

? Aasialaisia lentoemäntiä Finskillä on jo nytkin ja määrä on  kasvava. Matkustajien enemmistöhän olisi tyytymättömiä, jos eivät pystyisi henkilökunnan kanssa kommentoimaan.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Marius

Jälleen yksi keila puolustuksesta nurin, eturessu lähestyy...
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Jack Frost-Medow

Quote from: xoxox on 10.12.2010, 02:23:24Lakkoilu tehosi hyvin toivotulla tavalla ja tuotti merkittävän hyödyn työntekijäpuolelle tälläkin kertaa

"Tuotti merkittävän hyödyn työntekijäpuolelle"?
Heh, joko faktat puuttuvat tai siten puurot ja vellit ovat sekaisin (ei se mitään, monella on). Tässä taistossa Finnairia vastaan, henkilökohtaisella kostoretkellä oleva, vakavasta persoonallisuushäiriöstä kärsivä puheenjohtaja, kävi puolustustaistelua pienen klikin etujen, ei siis "työntekijäpuolen" puolesta.

Kauppalehti: Kenen asialla SLSY?



Axl

Finnair, valtionjohtoinen yritys toimii täysin samoin periaattein kuin rakennusteollisuus. Ostetaan kiinalaiselta tms. firmalta palvelut siis käytännössä alipalkatut työntekijät meidän mittapuulla. Ei finnair mitään ja ketään itse palkkaa kun sellaisessa menis johtajien optiot tulostavoitteiden kariuduttua. Tämän firman johtoportaalla ja siihen sijoittajilla ei ole muuta tapaa maksimoida voittojaan kuin viedä se työvoimakustannuksista. Tämä finnairin alihankinta-systeemi on samaa kuin surullisessa rakennusteollisuudessa, jossa maksajan ei tarvitse kantaa vastuuta, senkun ketjuttaa. Ei tarvitse välittää työoloista, lepotauoista, turvallisuudesta ja mukavaa kun kiinatar tekee sen puolet ellei vieläkin halvemalla. Varsin isänmaallista toimintaa eikä lukuisista selitysyrityksistä huolimatta tule pitämään työpaikkoja Suomessa.

Jack Frost-Medow

Quote from: Axl on 10.12.2010, 14:13:32
Finnair, valtionjohtoinen yritys

Onnittelut. Finnair oli kirjoitettu oikein. Toisessa sanassa menikin jo metsään, kun ei pysytty ojien välissä:

Mika Vehviläinen on Finnairin toimitusjohtaja, ennen Finnairia hän oli Nokian palveluksessa. Toimitusjohtaja johtaa yritystä.

Hallitus (siis toimielin, joka valitsee toimitusjohtajan)

Christoffer Taxell, puheenjohtaja on suomenruotsalainen yritysjohtaja, lukuisia tehtäviä.
Elina Björklund, Fiskars Homen palveluksessa
Sigurdur Helgason, Icelandair Groupin hallituksen puheenjohtaja
Satu Huber, suomalainen finanssijohtaja, Eläke-Tapiolan toimitusjohtaja
Ursula Ranin, Nokian entinen lakiasiainjohtaja
Harri Sailas, vakuutusyhtiö Ilmarisen toimitusjohtaja
Veli Sundbäck, Nokia Oyj:n johtaja ja johtokunnan jäsen
Pekka Timonen, valtioneuvoston kanslian omistajaohjausyksikön johtaja

Finnairin hallituksessa, joka siis valitsee Finnairin johtajan, on yksi valtion edustaja, eli se siitä. Loppu viestistä olikin niin käsittämätöntä asiavirheitä täynnä olevaa soopaa, että mikään määrä tilaa ei riittäisi kaikkia virheitä korjaamaan. Mutta hyvä alku, tuosta on hyvä jatkaa.

B52

Quote from: Jack Frost-Medow on 10.12.2010, 16:53:15
Quote from: Axl on 10.12.2010, 14:13:32
Finnair, valtionjohtoinen yritys

Onnittelut. Finnair oli kirjoitettu oikein. Toisessa sanassa menikin jo metsään, kun ei pysytty ojien välissä:

Mika Vehviläinen on Finnairin toimitusjohtaja, ennen Finnairia hän oli Nokian palveluksessa. Toimitusjohtaja johtaa yritystä.

Hallitus (siis toimielin, joka valitsee toimitusjohtajan)

Christoffer Taxell, puheenjohtaja on suomenruotsalainen yritysjohtaja, lukuisia tehtäviä.
Elina Björklund, Fiskars Homen palveluksessa
Sigurdur Helgason, Icelandair Groupin hallituksen puheenjohtaja
Satu Huber, suomalainen finanssijohtaja, Eläke-Tapiolan toimitusjohtaja
Ursula Ranin, Nokian entinen lakiasiainjohtaja
Harri Sailas, vakuutusyhtiö Ilmarisen toimitusjohtaja
Veli Sundbäck, Nokia Oyj:n johtaja ja johtokunnan jäsen
Pekka Timonen, valtioneuvoston kanslian omistajaohjausyksikön johtaja

Finnairin hallituksessa, joka siis valitsee Finnairin johtajan, on yksi valtion edustaja, eli se siitä. Loppu viestistä olikin niin käsittämätöntä asiavirheitä täynnä olevaa soopaa, että mikään määrä tilaa ei riittäisi kaikkia virheitä korjaamaan. Mutta hyvä alku, tuosta on hyvä jatkaa.


Juuri näin, tuohon ei lisättävää.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

maltti on valttia

Quote from: xoxox on 10.12.2010, 02:23:24
Quote from: B52 on 09.12.2010, 23:35:12
Finnairin lentoemäntien ja stuerttien lakko päättyy
Lakkoilu tehosi hyvin toivotulla tavalla ja tuotti merkittävän hyödyn työntekijäpuolelle tälläkin kertaa. Jäivät Finskin johtajilta kiinalaiset palkkaamatta seuraaviksi kolmeksi vuodeksi, surkuhupaisista uhopuheista huolimatta.
Finnair tuottaa tappiota, kauaa ei lennä veronmaksajien rahoilla.

Alkuasukas

Vaikka hallituksessa olisi 100 jäsentä joista 1 on valtion (=enemmistöomistajan) edustaja, niin kenenköhän ääni siellä kuuluu?
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

valkobandiitti

Quote from: Alkuasukas on 03.12.2010, 10:59:07
Quote from: PMH on 03.12.2010, 10:51:34
On se vaan niin väärin, että eduista pyritään pitämään kiinni.

Finskin lentoemojen kustannukset olivat muistaakseni (tästä oli juuri laskelma, en nyt löydä sitä, verrattu lentomailihintaa/matkustaja) tuplaten Blue1 verrattuna.

Paskinta palvelua - kovimmalla hinnalla. Finnair.

Finskin emojen palkat ovat ainakin 30% alle Lufthansan.
Ekologia on valjastettu poliittisten tavoitteiden ajamiseen, ja vihreyden ytimessä on vasemmistolainen, kapitalismin vastainen politiikka, jolla halutaan lopulta rajoittaa yksilön vapautta.

CaptainNuiva

Quote from: Axl on 10.12.2010, 14:13:32
Finnair, valtionjohtoinen yritys toimii täysin samoin periaattein kuin rakennusteollisuus. Ostetaan kiinalaiselta tms. firmalta palvelut siis käytännössä alipalkatut työntekijät meidän mittapuulla. Ei finnair mitään ja ketään itse palkkaa kun sellaisessa menis johtajien optiot tulostavoitteiden kariuduttua. Tämän firman johtoportaalla ja siihen sijoittajilla ei ole muuta tapaa maksimoida voittojaan kuin viedä se työvoimakustannuksista. Tämä finnairin alihankinta-systeemi on samaa kuin surullisessa rakennusteollisuudessa, jossa maksajan ei tarvitse kantaa vastuuta, senkun ketjuttaa. Ei tarvitse välittää työoloista, lepotauoista, turvallisuudesta ja mukavaa kun kiinatar tekee sen puolet ellei vieläkin halvemalla. Varsin isänmaallista toimintaa eikä lukuisista selitysyrityksistä huolimatta tule pitämään työpaikkoja Suomessa.

Itse näen järkevänä pitää muutamia kiinalaisia emoja jos kiinalaisia asiakkaiksi halutaan ja miksei haluttaisi, lentoyhtiön tarkoituksenahan on lennättää maksavia asiakkaita eikä lentoemoja.
Mitä tulee työoloihin,lepotaukoihin ja turvallisuuteen,niistä päättävät suomalaisssa koneissa lait ja asetukset, eivät Finnair...Epäilemättä on myös paljon kansainvälisiä sopimuksia jotka näitä em.asioita sivuavat.

Kauppalehti: Kenen asialla SLSY?
Mikäli tämä kauppalehden juttu pitää paikkansa, peli on varsin rumaa sekä itsekästä ja on erittäin kaukana työntekijöiden ja liiton jäsenten yleisestä edunvalvonnasta.
Jostain syystä ei kuitenkaan yllättävää...
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

valkobandiitti

Quote from: hiljainen tukija on 10.12.2010, 17:10:30
Quote from: xoxox on 10.12.2010, 02:23:24
Quote from: B52 on 09.12.2010, 23:35:12
Finnairin lentoemäntien ja stuerttien lakko päättyy
Lakkoilu tehosi hyvin toivotulla tavalla ja tuotti merkittävän hyödyn työntekijäpuolelle tälläkin kertaa. Jäivät Finskin johtajilta kiinalaiset palkkaamatta seuraaviksi kolmeksi vuodeksi, surkuhupaisista uhopuheista huolimatta.
Finnair tuottaa tappiota, kauaa ei lennä veronmaksajien rahoilla.

Ilmeisesti taxelin hallituksen tarkoitus onkin pitää tulos tappiollisena jokavuotisten lakkojen avulla, lentäjät, ulkoistus Baronalle jne.
Isopää lienee sopinut että annetaan finski ilmaiseksi Soneran tyyliin jollekin isommalle ja syytetään työntekijöitä.
Ainoa yhteinen tekijä kaikille viime lakoille on finskin hallitus, työntekijäpuolet ovat vaihdelleet samoin kuin toimiva johtokin.
Taxelin johtajaominaisuudet tulivat hyvin esille Partekin tuhoamisessa. Herlinit veivät isopäistä kääpiötä kuin litran mittaa niin että meinasi päästä harmistusitku parissakin haastattelussa.
Ekologia on valjastettu poliittisten tavoitteiden ajamiseen, ja vihreyden ytimessä on vasemmistolainen, kapitalismin vastainen politiikka, jolla halutaan lopulta rajoittaa yksilön vapautta.

matti

Quote from: hiljainen tukija on 10.12.2010, 17:10:30
Quote from: xoxox on 10.12.2010, 02:23:24
Quote from: B52 on 09.12.2010, 23:35:12
Finnairin lentoemäntien ja stuerttien lakko päättyy
Lakkoilu tehosi hyvin toivotulla tavalla ja tuotti merkittävän hyödyn työntekijäpuolelle tälläkin kertaa. Jäivät Finskin johtajilta kiinalaiset palkkaamatta seuraaviksi kolmeksi vuodeksi, surkuhupaisista uhopuheista huolimatta.
Finnair tuottaa tappiota, kauaa ei lennä veronmaksajien rahoilla.

Finnair on pörssiyhtiö eikä toimi valtion varoilla eikä valtion tukemana. 

maltti on valttia

Quote from: matti on 10.12.2010, 19:22:26
Quote from: hiljainen tukija on 10.12.2010, 17:10:30
Quote from: xoxox on 10.12.2010, 02:23:24
Quote from: B52 on 09.12.2010, 23:35:12
Finnairin lentoemäntien ja stuerttien lakko päättyy
Lakkoilu tehosi hyvin toivotulla tavalla ja tuotti merkittävän hyödyn työntekijäpuolelle tälläkin kertaa. Jäivät Finskin johtajilta kiinalaiset palkkaamatta seuraaviksi kolmeksi vuodeksi, surkuhupaisista uhopuheista huolimatta.
Finnair tuottaa tappiota, kauaa ei lennä veronmaksajien rahoilla.
Finnair on pörssiyhtiö eikä toimi valtion varoilla eikä valtion tukemana. 
juu, voit kyllä kikkailla. Mutta eikös se ole niin että valtion pääomistaman yhtiön tappiot maksaa lopulta ...veronmaksajat. ?

M.K.Korpela

Paperitehtaan kustannuksista 3 % on työvoimakustannuksia. Paperimiesten palkat on yksi hailee, raaka-aineen ja energian hinta ratkaisee.

Näin siis ainakin vuonna 1999, enkä tiedä miksi tämä ekonomia olisi muuttunut. Mutta aina vain se näyttää läpi menevän että ne paperimiehet ...

Sitten:

Finnair voitolliseksi

Kysymys: miksi voitolliseksi nousseen Finnain henkilöstön työehtoja pitäisi muuttaa ? Hieman typerää ottaa välittömästi kantaa työntekijäpuolta vastaan.

Mitä tulee Finnairin pitkään tappioputkeen, Googlen hakusanat "airline losses 2009" näyttää suuntaa.
M.K.Korpela ratsastaa.
DO NOT LOOK AT LASER WITH THE REMAINING EYE
YLLÄRI !

Ano Nyymi

Miksi koskaan ei hankinta firmaan johtoon edullisia kiinalaisia johtajia? Miksi pitää pitää palkkalistoilla satoja tuhansia euroja vuodessa vaativia tyyppejä?