News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Eduskuntavaalit 2019 – yleinen keskustelu, tulosseuranta, hallitusneuvottelut

Started by Pullervo, 07.03.2019, 19:23:56

Previous topic - Next topic

törö

Quote from: Björneborger on 03.05.2019, 08:43:02
En myöskään pitäisi mahdottomana, että SDP halusi tällä istumajärjestysgatella saada mediahuomio hetkeksi pois al-Taeesta.
"Me istumme, missä haluamme, te istutte missä sanotaan" ei enteile hyvää yhteistyötä.

https://www.youtube.com/watch?v=oavMtUWDBTM

Äärioikealla Halla-ahon on hyvä istua arvokkaasti silloinkin kun punikit riehaantuvat. Pieleen tää järjestely menee siinä, että trollipuolue Kokoomus pitäisi istuttaa punikkien viereen, koska jos nyrkki alkaa puhua, niin sen on parasta osua oikeaan kohteeseen.

Mä olen nyt kymmenisen vuotta kannattanut Persuja ja tänä aikana on tullut selväksi, että netissä leviää järjetön määrä sellaista folioteoriaa, että punavihreä media on Persujen vihollinen, vaikka se on oikeasti sinipunavihreä ja niitä sinisiä on etenkin niissä tyypeissä, joita pitää nuolla jos haluaa edetä uralla. Demarit pannaan näissä teorioissa usein Kokoomuksen jättämään aukkoon, mutta oikeasti niillä ei ole mediassa edustusta paljon paskan vertaa. Joku selvitteli tilannetta vuosia sitten ja löysi Hesarin toimittajien joukosta yhden ainoan demarin eikä tilanne ole varmaan siitä paljon muuttunut.

Tilanne on harvinaisen selvä, mutta kikkelis kokkelis -miehet ovat niin täynnä itseään, että ne ovat nyt alkaneet esiintyä jopa informaatiovaikuttamisen asiantuntijoina, ja täähän on todella hieno asia, koska jenkeissä Republikaanit ampuivat itseään jalkaan alkamalla pelata terrorismin uhan kanssa. Luottamus haihtui ja sitten tuli Trump täyttämään muiden luoman aukon. Suomessa seuraukset eivät tule olemaan yhtä dramaattisia monipuoluejärjestelmän takia, mutta Kokoomuksen kohtalo on aina selvä tämän informaatiovaikuttamiskysymyksen takia. Joku räkäinen meemikin on jo olevinaan uhka jos siinä vittuillaan kikkelis kokkelis -miehille, mutta pääkirjoituksissa saa huudella aivan mitä tahansa jos se on niille eduksi, eli pitää olla suunnilleen koomassa, ettei pystyisi hahmottamaan tilannetta.

Venäjän osuus tässä on kaikessa yksinkertaisuudessaan se, että se lopetti propagandan suoltamisen tänne heti kun kikkelis kokkelis -miehet satuilivat omiin tarkoituksiinsa sopivan Venäjän uhan. Tilanne muuttui niin uhkaavaksi, että Venäjän kannalta on parasta, ettei sitä voida vetää mukaan suomalaisien keskinäisiin riitoihin, eikä Venäjän äänen sulkeminen edes ole siltä millään tavalla pois, koska kokoeron takia se voi se tarvittaessa painostaa Suomea myös öykkäröimällä.

Kulttuurirealisti

En tiedä oliko jo täällä, mutta valiokuntien johtajia valittiin, ja ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtajaksi tuli Huhtasaari, perustuslakivaliokunnan pj:ksi Guzenina.

Varmaan ainakin Huhtasaaren valinta aiheuttaa joissakin piireissä ns. kansalaiskeskustelua.

Perustuslakivaliokuntaan pitäisi minun mielestäni valita juristi johtoon. Tai joku muu kuin äeentinen tv-juontaja.

Ulkomaalaisasioista, poliisista jne. vastaavan Hallintovaliokunnan pj.ksi tuli PS:n Lulu Ranne. Käsittääkseni ainakin kuntatasolla kohtalaisen selkärankainen vääntäjä.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/36f74a2f-6be5-4faf-ab65-aceb112d450f

"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Rosetta

Quote from: Pöllämystynyt on 02.05.2019, 22:44:30
Siinä oikeassa ja alkuperäisessä jaossa Ranskan vallankumousajalla kansallismieliset olivat vasemmistoa. Ei siinä ollut vastakkain tuollaisia periaatteita mitä lainaat wikipediasta, vaan nuokin on keksitty ja liimattu päälle jälkeenpäin. Tuossa jaossa oli oikealla puolella kuningasvalta, aateliston valta ja muu elitismi, ja vasemmalla kansanvalta kaikissa muodoissaan, mukana nationalismi. Eli imperialistinen kuningasvalta ja sen vastustajat. PS on paitsi (maltillisesti) kansallismielinen eli vasemmistolainen, myös anti-elitistinen eli vasemmistolainen. Kaiken lisäksi PS on anti-imperialistinen (EU-kriittinen), eli vasemmistolainen! Siis sen ihan oikean ja alkuperäisen jaon mukaan, eikä jonkun sen päälle liimatun marxistisen selitysmallin.

Tuohan on mielenkiintoinen jaottelu!
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Murkula

Quote from: Make M on 03.05.2019, 09:25:53
Ei siitä voi luopua koska se on niin yksinkertainen ja helppo. Mitä siitä tulisi jos esimerkiksi valtamedian toimittajien pitäisi oppia ajattelemaan uudella tavalla, paremmin todellisuutta vastaavalla tavalla?

Siinähän menisi toimittajapoloisten maailmakuva ihan sekaisin: Mitäh, eivätkö maailman asiat olekaan yhdellä janalla!??
Osut asian ytimeen. Mitäh, eikö pottoainemittarista voikkaan tulkita kierroslukua?

Sinänsä muutos on paras miesmuistiin, kun jana on vihdoin käännetty osoittamana sellaiseen suuntaan, jolla on jotain merkitystä nykypäivänä. Ainoa ongelma tässä on se, että vanhaan janaan perustuvilta olkiukoilta pitää nyt katkoa jalat ja kaataa se kokoajiensa niskaan. Kaikki tuohon vanhaan mittariin liittyvä herjaus pitäisi jatkossa automaattisesti kyseenalaistaa vanhentuneena, sekä toistaa nääntymykseen asti mittarin menneen kokonaan uusiksi.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Don Nachos

Quote from: Atte Saarela on 03.05.2019, 06:50:05
Suomi myös tarvitsisi yritysten toimintaedellytysten parantamista entisestään, mitä voi myös oikeistolaisena politiikkana, mutta ei kuitenkaan epätasa-arvoistavana.

Minulle oikeistolaisuus on ensisijaisesti sitä, että yksilöille (ja yrityksille) annetaan mahdollisimman paljon vapautta (myös taloudellista), sekä siitä seuraavaa vastuuta. Tämän ei itsessään tarvitse olla epätasa-arvoistavaa.
Se on jo moneen kertaan käytännössä jouduttu toteamaan, ettei tuollainen maailmaa syleilevä idealismi toimi. Se on täysin kapitalismin vastaista. Kapitalismiin ei kuulu vastuu.

Kun vanhustenhoito-kausti tuli ilmi, niin Kokoomus oli muka yllättynyt. He puhuivat myyttisestä yritysten yhteiskuntavastuusta. Ei sellaista ole olemassa eikä tule. Se on kapitalismin vastaista. Kapitalismiin kuuluu vain ja ainoastaan voiton tavoittelu. Se on kirjattu jokaisen yrityksen toimintasuunnitelmaan.

Vapautta toki halutaan lisää ja samalla pitäis päästä eroon pienestäkin vastuusta eli verojen maksamisesta. Toki, aika harva iso yritys maksaa mitä pitäisi. Se on amatöörien hommaa.

Pienyrittäjänä voin sanoa ettei ole kivaa että jokaista yrittäjää syyllistetään isojen takia, mutta fakta on ettei pienyrittäjillä ole mitään merkitystä. Oikeistolaiset tekevät päätökset niin että isot yritykset hyötyvät ja pienyrittäjälle jää luu käteen. Se on oikeistolaista politiikkaa. Pahinta on jos mukanpienyrittäjän asialla aletaan yleisesti antamaan "vapauksia" isoille yrityksille.
"Religion was invented when the first con man met the first fool."
- Mark Twain

Kultti on uskonto jolla on vähän seuraajia. Uskonto on kultti jolla on paljon seuraajia.

Nuivanlinna

Puolueiden vastaukset Rinteelle:
https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/eduskuntaryhmat-jattavat-vastauksensa-hallitustunnustelijalle

Persut:
Quote
PERUSSUOMALAISET R.P. 30.4.2019
Vastaukset hallitustunnustelijan kysymyksiin 1
1. Hiilineutraali ja luonnon monimuotoisuuden turvaava Suomi
Maailman suurimmat saastuttajat täytyy saada osallistumaan ilmastotoimiin, ja Suomen pitää toimia kansainvälisesti tämän tavoitteen saavuttamiseksi. CO2-päästöt kasvavat maailmassa nopeasti, eikä Suomen omilla toimilla ole juuri tähän vaikutusta. Liika kansallinen kunnianhimo Suomessa ei paranna globaalien ilmastotavoitteiden saavuttamista, koska sillä ajetaan teollisuus saastuttaviin maihin.
a. Oletteko sitoutuneet globaalisti ilmaston lämpenemisen pysäyttämiseen 1,5 asteeseen?
Oletteko sitoutuneet siihen, että Suomi on hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä ja sen jälkeen nopeasti hiilinegatiivinen?
Mielestämme oleellista Suomen ilmastopolitiikassa on sopia konkreettisista ja suhteellisuudentajun säilyttävistä toimista eikä abstrakteista prosentti- tai vuosilukutavoitteista. Suomen kansallisten tavoitteiden ei pidä olla tiukempia kuin muilla EU-mailla. Se, mihin Suomi voi sitoutua, riippuu siis muiden valtioiden toimista.
b. Millaisia toimenpiteitä ilmastonmuutoksen torjuminen mielestänne edellyttää eri yhteiskunnan osaalueilla?
Päästöjä pitää vähentää siellä, missä niitä tuotetaan eniten ja missä niiden kasvu on nopeinta, eikä siellä missä ne ovat vähäisiä ja missä niitä on jo vähennetty eniten. Suomalainen tehtaanpiippu on ympäristöteko, sillä jos tuotanto täällä estetään, siirtyy se Kiinaan tai jonnekin muualle – ja globaali ympäristö kärsii entistä enemmän.
Kannatamme hiilitullien asettamista EU:n yhteisenä toimena erityisen saastuttavista maista, kuten Kiinasta, tuotaville tuotteille ja raaka-aineille. Näin kykenemme myös suojaamaan – ja vähitellen lisäämään – suomalaista teollisuutta ja työpaikkoja. Ydinvoiman lisääminen on realistinen toimi, jolla päästään kohti päästötöntä energiantuotantoa.
Muuttoliikkeeseen ja siirtolaisuuteen pitää kiinnittää huomiota myös ilmaston kannalta. Pohjoisessa asuminen ja eläminen tuottavat paljon enemmän päästöjä kuin etelässä asuminen.
c. Mitkä näette keskeisinä keinoina luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi ja parantamiseksi?
Suomalainen metsänhoito on laadukasta ja kestävää. Suojeltujen metsien määrä Suomessa on kokonaisuutena riittävällä tasolla. Hakkuiden jälkeisiä istutuksia on nopeutettava.
Vesistömme vaativat aktiivista suojelua. Pinta- ja pohjavesien tilaa on parannettava. Jokia ja
patoamattomien jokien vaelluskaloja on suojeltava. Vesiensuojelun keinojen on oltava aikaisempaa vaikuttavampia ja kustannustehokkaampia. Itämeren suojelu edellyttää kansainvälisiä toimia. Vesien muovijäteongelmaan tulee puuttua. Suomella on tässä asiassa myös mahdollisuus kansainväliseen rooliin.
Luonnon monimuotoisuus on globaali kysymys. Toimet, jotka vaikuttavat esimerkiksi sademetsiin ja valtameriin, on tärkeää huomioida, mutta Suomen mahdollisuudet vaikuttaa näihin ovat rajalliset.

PERUSSUOMALAISET R.P. 30.4.2019
Vastaukset hallitustunnustelijan kysymyksiin 2
2. Suomi on kokoaan suurempi maailmalla
Suomen tulee niin vastuullisen taloudenpidon kuin ilmaston- ja ympäristönsuojelun saralla tarjota hyvä ja houkutteleva esimerkki muille maille. Suomen ei kuitenkaan pidä lähteä sellaiseen identiteettipolitiikkaan, joka vahingoittaa kansallista etuamme tai antaa epätervettä kilpailuetua muille maille.
a. Miten Euroopan unionia tulee kehittää? Mitkä ovat Suomen EU-puheenjohtajuuskauden keskeiset tavoitteet?
Euroopan unionia tulee kehittää suvereenien kansallisvaltioiden yhteistyöjärjestönä, joka tuottaa lisäarvoa jäsenmailleen ja niiden kansalaisille. Unioni on ennen kaikkea yhteisö, jonka tarkoitus on edistää rauhaa, turvallisuutta ja talouskasvua, ja sitä kautta kansalaisten hyvinvointia.EU ei saa painostaa jäsenvaltioita ajamaan kansallisvaltioiden edun vastaista maahanmuuttopolitiikkaa.
Suomen keskeisiä tavoitteita voivat olla: Ulkorajojen tehokas valvonta ja siirtolaisuuden hillintä; hiilivuodon estäminen asettamalla ilmastotullit pahimmista saastuttajamaista tuleville tuotteille; Schengenjärjestelmän joustavoittaminen siten, että sisärajatarkastukset voidaan ottaa käyttöön laittoman muuttoliikkeen torjumiseksi ja niin pitkäksi aikaa kuin se on tarpeen; unionin hallinnollisten kulujen karsiminen, jotta nettomaksajien maksuosuudet eivät kasva; arktisten alueiden näkökulmien huomioiminen; ryhtyminen konkreettisiin toimenpiteisiin, joilla suojellaan kansallisia työpaikkoja ja turvataan huoltovarmuus.
b. Oletteko valmiit tukemaan viimeisimmissä selonteoissa vahvistettua Suomen ulkopolitiikan linjaa?
Kannatamme ulko- ja turvallisuuspolitiikassa läheistä ja pitkäjänteistä parlamentaarista yhteistyötä ja olemme valmiita tukemaan selonteoissa vahvistettua ulkopolitiikan linjaa.
c. Mikä rooli Euroopan on otettava yhteistyössä Afrikan unionin ja sen jäsenmaiden kanssa Afrikan kehittämisessä?
Kehitysapu pitää sitoa siihen, että avun vastaanottajat edistävät perusihmisoikeuksien toteutumista, taistelevat köyhyyttä ja väestöräjähdystä vastaan, ja ottavat vastaan kielteisen oleskelulupapäätöksen saaneet kansalaisensa. On pyrittävä edistämään kumpaakin osapuolta hyödyttävää kauppaa ja investointeja ja luovuttava epäonnistuneesta, passivoivasta ja korruptiota ruokkivasta kehitysavusta.
d. Hyväksyttekö tavoitteen Suomen kehitysyhteistyörahoituksen nostamisesta 0,7 prosenttiin suhteessa
BKTL:oon? Minkä ajan kuluessa näette tämän mahdolliseksi toteuttaa?
Emme. Kehitysyhteistyörahoitus, joka olisi 0,7 prosenttia BKTL:sta, olisi noin 1,6 miljardia euroa. Tämä on erittäin suuri rahasumma suhteutettuna lähes mihin tahansa budjetin osaan.
Olemme valmiita panostamaan tehokkaaseen kehitysapuun humanitaarisen maahanmuuton sijaan. Kehityksen täytyy tapahtua kohdemaassa kestävästi. Kehitysyhteistyö tulee kytkeä entistä tiiviimmin tekijöihin, jotka edesauttavat samalla muuttoliikkeiden hallintaa. Tällaisia tekijöitä ovat mm. koulutuksen, perhesuunnittelun ja naisten aseman vahvistaminen (ks. myös 2c).

PERUSSUOMALAISET R.P. 30.4.2019
Vastaukset hallitustunnustelijan kysymyksiin 3
3. Turvallinen oikeusvaltio Suomi Oikeusvaltiossa lainsäädäntö vastaa yleistä oikeustajua, ja sitä sovelletaan yhdenmukaisesti, objektiivisesti ja tasa-arvoisesti. Oikeusvarmuuden takaamiseksi lainsäädännön on oltava yksiselitteistä ja
ymmärrettävää. Kansalaisten on voitava luottaa siihen, että viranomaisilla on riittävät henkilöstö- ja muut resurssit turvallisuuden ja kansalaisvapauksien takaamiseksi myös käytännössä. Jos "vähäiset" rikokset jätetään selvittämättä ja tutkimatta, kansalaisten usko oikeusvaltioon rapistuu.
Sanan- ja ilmaisunvapaus, myös tavallista kansalaista eikä ainoastaan mediaa koskien, on vapaan, demokraattisen yhteiskunnan peruskivi. Sananvapautta rajoittavaa lainsäädäntöä on täsmennettävä ja sen soveltamisaluetta kavennettava.
a. Kuvatkaa käsityksenne Suomesta oikeusvaltiona ja kertokaa keinot sen vahvistamiseksi. Miten edistäisitte ihmisoikeuksien toteutumista Suomessa? Millä tavoin olette valmiit kehittämään
kansalliskielten asemaa Suomessa?
Vapaus, turvallisuus ja tasa-arvo ovat tärkeimmät ihmisoikeudet. On pyrittävä määrätietoisella politiikalla ja lainsäädännöllä ehkäisemään ilmiöitä, jotka vaarantavat näiden oikeuksien toteutumisen Suomessa.
Tällaisia ilmiöitä on eritelty kohdassa 3c. Poliisien määrä pitäisi nostaa vähintään samalle tasolle (n.200/100 000 asukasta) kuin muissa Pohjoismaissa.
Henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten vähimmäisrangaistuksia tulee korottaa, ehdollisten vankeusrangaistusten mahdollisuutta rajoittaa ja "paljousalennuksista" luopua.
Suomen kielen asemaa pitää vahvistaa. Suomessa pitää saada palvelua suomen kielellä, ja
kielitaitovaatimuksen pitää olla voimassa julkisella sektorilla. On syytä kiinnittää myös huomiota suomen kielen asemaan opetuksen ja tutkimuksen kielenä.
Ruotsinkieliset palvelut tulee turvata kaksikielisillä alueilla, mutta ruotsin kielen pakollisesta
kouluopetuksesta sekä korkeakoulututkintoihin sisältyvästä "virkamiesruotsista" voidaan luopua. Tällä ei ole käytännön vaikutusta ruotsinkielisten palvelujen saatavuuteen.
Saamen kielen elvytystä tulee tukea julkisin varoin ja kielen käyttömahdollisuuksia esim. koulutuksessa ja viranomaisyhteyksissä laajentaa. Kieli voi säilyä elävänä vain, jos sitä on mahdollista käyttää monipuolisesti eri elämänalueilla.
b. Mikä on käsityksenne lainvalmistelun laadusta ja oletteko valmiit hyväksymään komiteaperusteisen lainvalmistelun?
Lainvalmisteluun on kiinnitettävä huomiota, eikä sitä saa leimata ideologisuus, eturyhmäpolitikointi ja piittaamattomuus asiantuntija-arvioista. Tilanteen on kohennuttava, ja komiteamenettely ja parlamentaarinen menettely ovat siihen vaihtoehtoja.
c. Mitkä ovat sisäisen turvallisuuden riskitekijät ja kuinka vahvistaisitte sisäistä turvallisuutta?
Sisäisen turvallisuuden suurin yksittäinen riskitekijä on syrjäytyminen ja yhteiskunnan sirpaloituminen. Merkittävin syrjäytymistä lisäävä tekijä on heikosti integroituneen maahanmuuttajataustaisen väestön nopea kasvu. Keskeisissä, lähinnä humanitaarisin perustein tai perheenyhdistämisväylää saapuneissa maahanmuuttajaryhmissä työllisyysaste on vuodesta toiseen hyvin matala, tukiriippuvuus suurta, uskonnollinen radikalismi tavallista ja yliedustus rikostilastoissa hälyttävä. Kotouttamisyritykset ovat suurelta osin epäonnistuneet niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa. Ainoa toimiva keino tämän turvallisuus- (ja julkistaloudellisen) ongelman torjumiseksi on karsia oleskelulupa-, perheenyhdistämis-, vastaanotto- ja etuusjärjestelmään liittyviä houkutustekijöitä ja edistää paluumuuttoa.

PERUSSUOMALAISET R.P. 30.4.2019
Vastaukset hallitustunnustelijan kysymyksiin 4
d. Oletteko valmiit tukemaan viimeisimmissä selonteoissa vahvistettua Suomen puolustuspolitiikan linjaa?
Kyllä. Korostamme puolustuspolitiikassa ongelmien ennaltaehkäisyä monipuolisella, maltillisella diplomatialla, mahdollisimman hyvien suhteiden ylläpitämisellä kaikkien maiden kanssa sekä uskottavan kansallisen puolustuskyvyn ylläpidolla. Emme pidä sotilaallista liittoutumista lähitulevaisuudessarealistisena näkymänä, mutta tämän ratkaisun suhteen Suomen ei pidä sitoa omia käsiään.

PERUSSUOMALAISET R.P. 30.4.2019
Vastaukset hallitustunnustelijan kysymyksiin 5
4. Elinvoimainen Suomi
Suomen elinvoima ja suomalaisten hyvinvointi perustuu monipuoliseen ja elinvoimaiseen teollisuuteen.
Ainoastaan menestyvä teollisuus synnyttää hyvinvoinnin rahoittavia uusia työpaikkoja ja luo edellytykset monimuotoiselle yksityisten ja julkisten palvelujen kehittämiselle.
Työmarkkinoiden tehtävänä on varmistaa, että palkalla pystyy elämään ja elättämään perheensä.
a. Näettekö, että Suomi voi ilmastonmuutoksen ja muiden megatrendien ratkaisujen kautta rakentaa itselleen uutta, kestävää vientivetoista kasvua? Näettekö tarpeellisena, että Suomeen laaditaan yhteinen strategia vahvistuvan elinvoiman ja kestävän kehityksen talouskasvun turvaamiseksi? Mitkä olisivat sen pääkohdat?
Suomalaisten hyvinvointi perustuu monipuoliseen ja elinvoimaiseen teollisuuteen. Ainoastaan menestyvä teollisuus synnyttää hyvinvoinnin rahoittavia uusia työpaikkoja ja luo edellytykset monimuotoiselle yksityisten ja julkisten palvelujen kehittämiselle. Suomen hyvinvoinnin rahoitusrakenne pysyy pystyssä viiden vientialan varassa; metalliteollisuus, metsäteollisuus, kaivannaisteollisuus, kemianteollisuus ja sähköenergiatuotanto. Jokaisella näistä on maailman pienimmät ominaispäästöt. On luotava yhteinen strategia, jonka avulla on mahdollista parhaiden käytäntöjen avulla lisätä näiden toimialojen
tuotantolaitoksia Suomeen.
Valtion on taattava teollisuudellemme ennustettava, vakaa ja kansainvälisesti kilpailukykyinen toimintaympäristö. Toimintaympäristön näkökulmasta ykkösasiat ovat: kilpailijamaihin nähdenyhdenvertainen sääntely, kilpailukykyinen pitkäjänteisesti ennustettava kustannustaso sekä -verotus.
b. Millaisilla toimenpiteillä kehitetään metropolialuetta, kasvavia kaupunkiseutuja, seutukeskuksia ja harvaan asuttuja alueita?
Alueiden tasapainoinen kehitys mahdollistetaan jokapäiväisten elinkustannusten asumisen ja liikkumisen hinnan alentamisella; erityisesti laskemalla sähkön, bensiinin, dieselin ja öljyn veroa kohti EU:n asettamaa minitasoa. Ei ole kaupunkienkaan etu, että koko maan väestö alkaa pakkautua kaupunkeihin. Koko maan pitäminen asumiskelpoisena on myös suurten kaupunkien edun mukaista.
c. Miten varmistaisitte Suomen liikenneinfrastruktuurin ylläpitämisen ja kehittämisen? Mikä on mallinne rahoituksen kehittämiseksi?
Liikenneinfrahankkeissa on toteutettava teollisuuden vaatimat rautatieverkon sähköistykset.
Maanteidemme pääväylät tulee saada nelikaistaisiksi ja rautatieverkon pääväylät kaksiraiteiseksi. Näin poistetaan logistiset pullonkaulat ja mahdollistetaan työvoiman sekä tavaroiden jouheva liikkuvuus.
Samalla toimenpiteillä parannetaan vientiteollisuutemme kilpailukykyä. Tavoitteen toteuttaminen on useiden miljardien eurojen projekti, johon puolueiden on sitouduttava seuraavaksi vuosikymmeneksi.
Hankkeiden rahoitus on hoidettava budjettikehysten ulkopuolisella hankerahoituksella hyödyntäen EUrahoituksen mahdollisuuksia.

PERUSSUOMALAISET R.P. 30.4.2019
Vastaukset hallitustunnustelijan kysymyksiin 6
5. Luottamuksen ja tasa-arvoisten työmarkkinoiden Suomi
Yhteiskuntarauha luo uskoa tulevaisuuteen ja vahvistaa turvallisuuden tunnetta. Eurooppa on voimakkaassa myllerryksessä. Siksi on tärkeää, että työmarkkinoille saadaan aikaan ennustettavuutta ja työrauhaa vahvistavat ratkaisut useammaksi vuodeksi. Samalla rakennetaan polkua uuteen työmarkkinatoimintaan.
a. Miten kehittäisitte työelämää ja sen sääntelyä yhteistyössä työelämän osapuolten kanssa? Hyväksyttekö työelämän vähimmäisehtojen sääntelyn nykyiseltä pohjalta?
Ainoastaan yleissitovuudella varmistetaan yhdenvertainen kilpailuasema kaikille suomalaisille yrityksille.
Työehtosopimusten yleissitovuus varmistaa työrauhan ja sen, että mikään yritys ei voi hakea kilpailuetua palkkojen tai työehtojen polkemisella.
Halpatyömarkkinoiden syntymistä ei saa sallia. Työvoiman saatavuusharkinnasta ei tule luopua –päinvastoin sen porsaanreikiä pitää tukkia.
Työmarkkinoilla tarvitaan lisää joustoja kohentamaan tuottavuutta ja parantamaan yrityskohtaista kilpailukykyä. Nämä mahdollistuvat ainoastaan yleissitovien työehtosopimusten kautta. Kaikilla toimijoilla
on oltava samat oikeudet ja velvoitteet.
b. Miten uudistaisitte perhevapaita?
Perhevapaamallissamme pidennetään ansiosidonnaisen kauden pituutta. Sekä äidin että isän vapaiden kesto olisi kumpikin 3 kuukautta ja vanhempainvapaa, jonka perheet voivat halutessaan jakaa, olisi 9 kuukautta. Kokonaispituus olisi siis 15 kuukautta (3+9+3-malli).
Hoitovapaata ei lyhennetä, mutta siitä maksettu korvaus porrastetaan laskemaan sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt noin kaksi vuotta. Hoitovapaan alkuosa olisi paremmin tuettua kuin nyt.
Luotamme perheeseen siinä, että vanhemmat osaavat itse päättää, miten haluavat lapsensa hoitaa.
Perhevapaiden uudistamisessa pitää lisätä erilaisia joustoja, jotta perheet voivat helpommin sovittaa yhteen työelämän, perheen ja omat periaatteensa. Mielestämme perhepolitiikan tärkein tehtävä on huolehtia lapsista ja perheistä – ja mahdollisesti parantaa syntyvyyttä – eikä tehdä työllisyyspolitiikkaa.
Perhevapaamallin uudistamista tärkeämpi asia on saada päiväkotien asiat kuntoon.
c. Mitkä ovat keskeiset keinonne miesten ja naisten välisen palkkatasa-arvon toteuttamiseksi?
Palkka ei saa riippua sukupuolesta – tämän pitäisi olla itsestään selvää. Naisten ja miesten välisen palkkaeron selittää lähes kokonaan kiinnostus erilaisille aloille sekä työtuntien määrä. On hyvä, että tyttöjä ja poikia ohjataan avoimesti kaikille aloille, riippumatta sukupuolesta, mutta emme kannata minkäänlaisia kiintiöitä tai pakkoja. Vapaassa maassa ihminen saa itse päättää, mihin haluaa kouluttautua.
Julkisen sektorin toimintaa pitää priorisoida niin, että tärkeillä, usein naisvaltaisilla aloilla on
palkanmaksuvaraa. Työllä pitää tulla toimeen, myös hoitotyössä ja varhaiskasvatuksessa työskentelevien.
Mitä tulee koulutukseen, poikien ja miesten asema on paikoin hyvin huolestuttava.
Keino korjata perhevapaista ja lyhyemmästä työurasta johtuvaa eroa naisten ja miesten tulevissa eläkkeissä olisi ottaa paremmin huomioon lastenhoitoon käytetyn ajan eläkekertymä. Mikäli isän ja äidin eläkekertymä lastenhoidon ajalta (esimerkiksi 2 vuotta) jaettaisiin kokonaisuudessaan kahtia, olisi lopputulos tasapuolisempi. Ehdotus olisi varsin helppo toteuttaa ja lisäksi se olisi kustannusneutraali eikä vääristäisi kannustimia.

PERUSSUOMALAISET R.P. 30.4.2019
Vastaukset hallitustunnustelijan kysymyksiin 7
6. Kestävän talouden Suomi
Tärkein toimi on huolehtia sellaisesta vero-, talous- ja yrityspolitiikasta, että maassa on elinvoimaisia yrityksiä, jotka voivat työllistää ja kasvaa. Uusien työpaikkojen pitää syntyä erityisesti yksityiselle sektorille, tuottavaan työhön. Kaikki muut toimet ovat näihin nähden selvästi toissijaisia. Myös ilmastopolitiikka liittyy tähän läheisesti.
a. Millä keinoilla varmistaisitte työllisyysasteen kasvun selvästi yli 75 prosenttiin 2020-luvun aikana?
Pelkkä työllisyysasteen tuijottaminen ei ole mielekästä. Palkalla pitää tulla toimeen, ja uuden työn pitää erityisesti syntyä yksityiselle sektorille. Maahanmuuton lisääminen on kestävän talouden kannalta turmiollista. Maahanmuutto ei helpota kestävyysvajetta, päinvastoin.
Pitkäaikaistyöttömien ja vajaatyöllisten työllistämiseen on silti myös syytä puuttua, vaikka varsinainen tavoite ei olisikaan avoimille markkinoille työllistyminen. Suosisimme mielellämme (esimerkiksi palkkatuella) suomalaisia vajaatyöllisiä kotoutettavien maahanmuuttajien sijaan. Myös ennenaikaisesti eläköityneisiin voitaisiin keskittää toimia. Suomessa on yli 206 000 työikäistä ennenaikaisesti eläköitettyä henkilöä, jotka ovat jääneet ilman kuntoutusta kunnallisen perusterveydenhoidon toimimattomuuden jaKela-rahoitteisen pirstaloituneen ja projektiluontoisen kuntoutusjärjestelmän takia.
Kuluneella hallituskaudella työllisyysaste on noussut myös muun muassa siksi, että suuri osa
pitkäaikaistyöttömistä on eläköitynyt. Toinen syy on ollut osa-aikaisen työn kasvun. Vaikka osa-aikainen työ sopii joillekin, suuri joukko osa-aikaisista on alityöllistettyjä. Tällä on merkityksensä myös julkisen talouden kannalta. Mielestämme työllä pitäisi tulla toimeen, ilman sosiaaliturvaa.
Samasta syystä emme kannata työperäistä maahanmuuttoa matalapalkka-aloille.
Julkisrahoitteinen työllisyyskoulutus tulisi suunnata työttömien työnhakijoiden ja osatyökykyisten ammatillisten ja työmarkkinataitojen parantamiseen.
Maahanmuuttopolitiikan kiristäminen parantaa myös työllisyysastettamme, sillä useissa merkittävissä maahanmuuttajaryhmissä työllisyysaste on vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen huomattavan alhainen, mittavista kotouttamistoimista huolimatta.
b. Kuvatkaa tekijät, joilla julkisen talouden kestävyys turvataan erityisesti väestökehitys huomioon ottaen.
Tärkeintä on priorisoida. Koska työtä tekevien ja veroja maksavien kansalaisten osuus suhteessa muihin pienenee ikääntymisen ja vähäisen syntyvyyden takia, täytyy raha kohdentaa entistä tarkemmin oleellisiin kohteisiin. Menoja on merkittävästi leikattava, jotta hyvinvointiyhteiskunta kyetään turvaamaan.
Tehtävämme on huolehtia ensisijaisesti suomalaisten hyvinvoinnista. Sen takia tärkein ja suurinsäästökohde on maahanmuutto. Suomelle haitallinen maahanmuutto on julkiselle taloudelle valtava rasite, ja sen vaikutukset tulee nähdä kokonaisvaltaisemmin kuin vain välittömien kulujensa kautta.
Taloutemme ja hyvinvointimme perustuvat pitkälti vientiteollisuuteen, ja sen kilpailukyvyn turvaamisen tulee olla etusijalla. Suomalaiselle teollisuudelle ei saa sälyttää kilpailukykyä heikentäviä lisäkustannuksia.

PERUSSUOMALAISET R.P. 30.4.2019
Vastaukset hallitustunnustelijan kysymyksiin 8
7. Oikeudenmukainen, yhdenvertainen ja mukaan ottava Suomi
Oikeudenmukaisessa Suomessa ei kansalaisten tarvitse jonottaa leipäjonoissa ja elää vuosikausia toimeentulotuen varassa. Ikääntyvien ei tarvitse pelätä vanhenemista eikä nuorten jäämistään yhteiskunnan ulkopuolelle.
Mukaan ottava Suomi mahdollistaa ihmisten osallistumisen yhteiskunnan rakentamiseen sellaisen työn ja tekemisen kautta, josta saadulla palkalla pärjää ja pitäen samalla huolen niistä kansalaisistamme, jotkaeivät siihen itse pysty.
a. Miten vahvistaisitte hyvinvointiyhteiskunnan palveluita ja ihmisten toimeentulon turvaavia etuuksia?
Kuvatkaa erityisesti keinonne, joilla vahvistatte ikääntyvien ihmisten palveluita ja toimeentuloa. Mitkä ovat keinonne lapsiperheköyhyyden vähentämiseksi?
Meillä on varaa laadukkaampaan hyvinvointivaltioon, kunhan se pidetään rajattuna. Valtion tulee huolehtia perusasioista ja niistä (suomalaisista) ihmisistä, jotka eivät siihen itse pysty.
Perusterveydenhuolto, ikääntyneiden koti- ja laitoshoito, peruskoulu ja ammattikoulutus tarvitsevat lisää resursseja. Sosiaaliturvaa pitää uudistaa niin, että työn vastaanottaminen on aina kannattavaa. Tärkeintä on poistaa kannustinloukkuja niin, että sosiaaliturvalta on kannattavaa, myös pääkaupunkiseudulla, siirtyä töihin. Asumisen hinta vaikuttaa tähän merkittävästi.
Haluamme vähentää veroja ja maksuja, jotka kohdistuvat etenkin pienituloisiin. Myös esimerkiksi omavastuuosuuksia kohtuullistamalla voidaan parantaa kaikkein pienituloisempien ihmisten pärjäämistä.
Edellä mainittu pätee myös lapsiperheköyhyyteen, jota on poliittisilla päätöksillä lisätty.
Maahanmuutto lisää merkittävästi maamme lapsiperheköyhyyttä, sillä suuri osa saapuvista joutuu turvautumaan sosiaaliturvaan, elää joko kokonaan työmarkkinoiden ulkopuolella tai työskentelee matalapalkka-aloilla ja on muutenkin ansioiltaan pienituloisia. Tämän lisäksi maahanmuuttajaperheissä on keskimäärin enemmän lapsia.
Lapsiperheköyhyys liittyy hyvin usein vanhempien tai vanhemman sirpaleiseen työmarkkina-asemaan, matalapalkkaisuuteen tai pitkittyneeseen työttömyyteen. Näitä olemme käsitelleet edellä.
b. Miten rahoittaisitte edellisessä kohdassa kuvaamanne toimenpiteet? Kuvatkaa keinonne konkreettisesti.
Tärkeintä on tehdä sellaista politiikkaa, jolla varmistetaan uuden tuottavan työn syntyminen. Vain työllisyyttä lisäämällä syntyy jaettavaa. Toimenpiteitä on kuvattu edellä.
Menoja leikkaamme lopettamalla julkiselle taloudelle haitallisen maahanmuuton ja huolehtimalla siitä, että hyvinvointiyhteiskuntamme on ensisijaisesti tarkoitettu suomalaisille.
c. Mitkä eriarvoisuustekijät suomalaisessa yhteiskunnassa tunnistatte ja miten vähentäisitte eriarvoisuutta?
Maan eri osien välillä on suuria eroja esimerkiksi palveluiden saatavuudessa. Täysin näitä ei tietenkään voida poistaa, mutta kannatamme silti koko maan asumiskelpoisena pitämistä.
Suomelle haitallinen maahanmuutto lisää maamme hyvinvointieroja, koska suuri osa maahanmuuttajista jää työmarkkinoiden ulkopuolelle, sosiaaliturvan varaan, eriytyneille asuinalueille, päiväkoteihin, kouluihin ja niin edelleen.
Mielestämme on tärkeää huolehtia siitä, että meillä on koulutusjärjestelmä, joka pitää kaikki mukana.
Alueellinen ja sukupuolten välinen tasa-arvo sekä syrjäytymisen estäminen ovat oleellisessa roolissa.

PERUSSUOMALAISET R.P. 30.4.2019
Vastaukset hallitustunnustelijan kysymyksiin 9
8. Osaamisen, sivistyksen ja innovaatioiden Suomi
Suomalaisen yhteiskunnan tärkeä kansallinen ja kansainvälinen menestystekijä on osaaminen ja koulutus.
Valitettavasti viime vuosina kehitys on alkanut heiketä. Meidän tulee parantaa opetuksen ja koulutuksen perusasioita kaikilla oppiasteilla, huolehtia osaamistason saavuttamisesta ja tukea koulutusvalintoja, jotka ovat hyödyllisiä sekä yksilöille että Suomelle.
a. Tunnistatteko, että kestävän talouskasvun perustan vahvistamiseksi on tehtävä investointejakoulutukseen, tutkimukseen, innovaatioihin sekä infrastruktuuriin? Kuvatkaa konkreettiset keinonne.
Kyllä. Sisäilmaongelmat on korjattava, ja oireilevat siirrettävä välittömästi turvallisiin tiloihin. Sairastuneille pitää antaa kiireellinen apu heti. Lisäksi on luotava pysyvä mekanismi, jolla sisäilmaongelmien syntymistä ja sairastumista ehkäistään.
On tärkeää säilyttää lähikoulut. Erityisoppilaille pitää antaa opetusta erillisissä luokissa. Kieltä taitamattomille maahanmuuttajalapsille tarjotaan ensin kielikoulu, eikä kouluarvosanoja saa myöntää positiivisen erityiskohtelun vuoksi helpommin.
On tärkeää huolehtia ammatillisesta koulutuksesta, lisätä lähiopetusta ja vahvistaa muuntokoulutusta.
Laadukkaalle perustutkimukselle ja opetukselle tulee taata riittävä ja vakaa rahoitus. On tärkeää painottaa sekä matemaattis-luonnontieteellistä ja teknillistä osaamista että aidosti sivistyksellistä oppia.
b. Tunnistatteko tarpeen, että koko ikäluokan tulisi suorittaa vähintään toisen asteen tutkinto? Kuvatkaa keinonne tähän pääsemiseksi.
Tunnistamme tarpeen puuttua nuorten syrjäytymiseen, koulupudokkaisiin ja heikolle koulupohjalle jäävien tilanteeseen. Emme kuitenkaan kannata koko ikäluokkaa koskevan koulumuotoisen oppivelvollisuuden jatkamista, koska se olisi toimena tehoton. Mielestämme on syytä panostaa lisää voimavaroja niihin nuoriin, jotka erityisesti ovat tuen tarpeessa.

c. Miten varmistaisitte sen, että jokaisen oppiminen ja osaamisen kehittäminen jatkuu läpi työuran?
Elinikäinen oppiminen on nostettava kokonaisuutena hallituskauden yhdeksi keskeisimmäksi
kehittämiskohteeksi. Aikuiskoulutuksen näkökulmasta pirstoutunutta koulutussektoria on yhtenäistettävä.
Heikoimmalla koulutuspohjalla olevat henkilöt ovat usein vähemmän aktiivisia kehittämään omaa osaamistaan, vaikka tarve olisi suuri. Yli 50-vuotiaiden työttömien osaaminen on saatava paremmin uudestaan työmarkkinoiden käyttöön.
d. Miten edistäisitte kulttuurin asemaa Suomessa?
Erityisesti matalan kynnyksen kulttuuripalvelut ja osallistuminen tukevat ihmisen elinikäistä oppimista ja antavat monenlaisia mahdollisuuksia itsensä toteuttamiseen. Esimerkiksi kattava ja laadukas kirjastoverkko on tärkeässä roolissa suomalaisen sivistyksen ja kansalaisten tasa-arvon näkökulmista. Suomalaisen kulttuurin tulee olla läsnä myös koulujen arjessa ja opetussuunnitelmissa.
Myös alueellisen taide- ja kulttuuripalvelujen kehitystyön jatkuvuus tulee taata maanlaajuisesti.

PERUSSUOMALAISET R.P. 30.4.2019
Vastaukset hallitustunnustelijan kysymyksiin 10

9. Sosiaaliturvajärjestelmän kokonaisuudistus
Sosiaaliturvajärjestelmän kokonaisuudistus edellyttää useampia vaalikausia. Oletteko valmiita yhdistämään eri etuuksia ja hyväksymään yhtenäisen etuustason eri syyperusteilla siten, että uudistus lisää työllisyyttä, nostaa koulutustasoa, vähentää köyhyyttä ja eriarvoisuutta sekä parantaa osallisuutta?
Kyllä. Sosiaaliturvajärjestelmän uudistaminen pitää tehdä vaiheittain. Työllisyyden paraneminen ja työn vastaanottamisen helpottuminen ovat välttämättömiä tavoitteita. Tämä ei kuitenkaan saa tarkoittaa, että matalapalkka-aloilla palkkaa tuetaan verorahalla – aina on lähdettävä siitä, että työllä tulee Suomessa toimeen. Tärkeintä on huolehtia siitä, että yhteiskuntaan syntyy oikeaa työtä, josta saatavalla palkalla tulee työtä.
10. Esittäkää lähtökohtanne sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamiseksi.
Väestökehityksen takia sosiaali- ja terveydenhuollon menomme tulevat kasvamaan, ja maksajien suhteellinen osuus vähenee. Minkäänlainen soteuudistus ei tule muuttamaan näitä tosiasioita. Suurin säästöpotentiaali muodostuu käytännössä noin 20 tehottomimmasta kunnasta, jotka ovat pääosin suuria kaupunkeja. Digitalisaatiolla voidaan parhaimmillaan vaikuttaa jonkin verran, mutta ihmeiden tekijäksi siitä ei ole.
Uudistus pitää tehdä vaiheittain ja niin, että ehjää ei rikota. Nykyiset sairaanhoitopiirit toimivat hyvänä pohjarakenteena leveämmille hartioille ainakin aluksi. Emme kannata menneellä hallituskaudella edistettyä maakuntamallia emmekä suuryrityksiä palvelevaa valinnanvapausajattelua. Perusterveydenhuollon resursseja pitää lisätä, erityisesti lääkäri- ja muita vakansseja. Varsinainen lääkärivaje on 15 vuodessa lähes puolittunut, mutta samaan aikaan virkoja julkiselle puolelle ei ole lisätty. Kansalaisista 41 prosenttia näkee ongelmia pääsyssä lääkärille.
Päävastuu sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa pitää olla julkisella puolella, ja yksityiset toimijat voivat tukea tätä. Mielestämme monien sotesektorien markkinaistuminen on kuitenkin mennyt liian pitkälle. Kunnilta menee suuria summia ostopalveluihin ja keikkalääkäreihin. Sijaisilla hoidettujen lääkärin vakanssien osuus on kasvanut terveyskeskuksissa huomattavasti – jopa joka viides vakanssi hoidetaan sijaisilla. Toisaalta esimerkiksi lastensuojelun kulut räjähtävät, kun perhepalveluista ja ennaltaehkäisystä säästetään, ja viimeisinä keinoina joudutaan turvautumaan huostaanottoihin.
11. Oletteko valmiita osallistumaan sosialidemokraattien johtamaan enemmistöhallitukseen, ja onko teillä osallistumisellenne mahdollisia kynnyskysymyksiä?

Kyllä.
Kynnyskysymyksemme ovat seuraavat:
- Kotimaisen teollisuuden ja pk-yritysten toimintakykyä ja työllistämismahdollisuuksia ei saa heikentää poliittisella päätöksenteolla.
- Hallituksen on tunnistettava ja tunnustettava etenkin humanitaarisen maahanmuuton kielteiset vaikutukset Suomen julkiselle taloudelle ja suomalaisten turvallisuudelle ja pyrittävä määrätietoisin toimin vähentämään haitallista maahanmuuttoa.
- Pieni- ja keskituloisten ihmisten arkipäivän kustannuksia ei saa nostaa vero- ja maksupolitiikalla, vaan niitä on päinvastoin pyrittävä alentamaan.

Perussuomalaiset r.p.:n puolesta 30.4.2019
Jussi Halla-aho                       Riikka Slunga-Poutsalo
Puheenjohtaja                        Puoluesihteeri   
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Atte Saarela

Quote from: Don Nachos on 03.05.2019, 11:50:58
Pienyrittäjänä voin sanoa ettei ole kivaa että jokaista yrittäjää syyllistetään isojen takia, mutta fakta on ettei pienyrittäjillä ole mitään merkitystä. Oikeistolaiset tekevät päätökset niin että isot yritykset hyötyvät ja pienyrittäjälle jää luu käteen. Se on oikeistolaista politiikkaa. Pahinta on jos mukanpienyrittäjän asialla aletaan yleisesti antamaan "vapauksia" isoille yrityksille.
Toki politiikassa pitää olla sopivasti kyyninen ja pessimisti, mutta ei se saa kuitenkaan johtaa siihen, että kielletään kokonaan positiivisten muutosten mahdollisuus.

Minusta oikeistolaisuus voidaan ja se pitää määritellä siten, että nimenomaan pienille ja suurille yrityksille pyritään saamaan reilu pelikenttä.

Varmasti moni olisi kiinnostunut konkreettisista ja toteuttamiskelpoisista ehdotuksista joilla tähän suuntaan voidaan edetä.

HDRisto

Tuolta aiemmasta lainattua.
"..ainakaan minulle ei tuota tuskaa myöntää että esim. jonkun lastenlääkärin tai opettajan tuottama hyöty yhteiskunnalle on arvokkaampi kuin minun, keskiverto duunarin..".

Vaikka sinä (=tavallinen keskivertoduunari) olet se joka lääkärin tai opettajan koulutuksen ja elannon + paljon muuta maksat.

IDA

Quote from: Rosalia on 03.05.2019, 10:59:50
Quote from: Pöllämystynyt on 02.05.2019, 22:44:30
Siinä oikeassa ja alkuperäisessä jaossa Ranskan vallankumousajalla kansallismieliset olivat vasemmistoa. Ei siinä ollut vastakkain tuollaisia periaatteita mitä lainaat wikipediasta, vaan nuokin on keksitty ja liimattu päälle jälkeenpäin. Tuossa jaossa oli oikealla puolella kuningasvalta, aateliston valta ja muu elitismi, ja vasemmalla kansanvalta kaikissa muodoissaan, mukana nationalismi. Eli imperialistinen kuningasvalta ja sen vastustajat. PS on paitsi (maltillisesti) kansallismielinen eli vasemmistolainen, myös anti-elitistinen eli vasemmistolainen. Kaiken lisäksi PS on anti-imperialistinen (EU-kriittinen), eli vasemmistolainen! Siis sen ihan oikean ja alkuperäisen jaon mukaan, eikä jonkun sen päälle liimatun marxistisen selitysmallin.
Tuohan on mielenkiintoinen jaottelu!

Ja väärä, mutta toki poliittisesti korrekti.

Perempi kuvaus nykyaikaan verrattuna olisi, jos Helsingin vihreät hipsterit ottaisivat aseellisesti vallan, syrjäyttäisivät eduskunnan ja ottaisivat maakuntien kunnanvaltuustot haltuunsa kautta koko maan. Ja sitten muutaman vuoden ajan teloitettaisiin toreilla ihmisiä sen sijaan, että siellä pidettäisiin vaalitelttoja. Lopulta palautettaisiin vanha perustuslaki, mutta vallan ottaisi diktatoorinen presidentti, joka valtaisi puoli Eurooppaa sotilaallisesti. Sitten reilun 200 vuoden päästä ilmestyisi joku suomalaiskansallinen puolue, jota demonisoitaisiin ja jota siirreltäisiin parlamentissa minne sattuisi sen mukaan miltä muista puolueista tuntuisi.
qui non est mecum adversum me est

Riukulehto

QuoteOulun poliisilaitos on käynnistänyt esitutkinnan vaalilain rikkomista koskevassa asiassa

03.05.2019 klo 12.38
Oulu

Eduskuntavaalien ennakkoäänestykseen liittyen on uutisoitu aiemmin Oulun kaupunginkirjaston äänestyspaikalla sattuneesta tapauksesta, jossa ennen klo 20 äänestämään saapuneet henkilöt on poistettu äänestyspaikalta äänestysajan päätyttyä klo 20. Asiassa on syytä epäillä rikosta, minkä johdosta Oulun poliisilaitos on päättänyt käynnistää asiasta esitutkinnan, jossa nimikkeenä tällä hetkellä on vaalituloksen vääristäminen. Esitutkinta pyritään suorittamaan kesään mennessä, jonka jälkeen syyttäjä tekee päätöksensä syytteen nostamisesta.

Asiasta ei ole toistaiseksi enempää tiedotettavaa.
https://www.poliisi.fi/tietoa_poliisista/tiedotteet/1/1/oulun_poliisilaitos_on_kaynnistanyt_esitutkinnan_vaalilain_rikkomista_koskevassa_asiassa_80201
"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014

Kulttuurirealisti

Quote from: Don Nachos on 03.05.2019, 11:50:58Vapautta toki halutaan lisää ja samalla pitäis päästä eroon pienestäkin vastuusta eli verojen maksamisesta.  ...

Pienyrittäjänä voin sanoa ettei ole kivaa että jokaista yrittäjää syyllistetään isojen takia, mutta fakta on ettei pienyrittäjillä ole mitään merkitystä. Oikeistolaiset tekevät päätökset niin että isot yritykset hyötyvät ja pienyrittäjälle jää luu käteen. Se on oikeistolaista politiikkaa. Pahinta on jos mukanpienyrittäjän asialla aletaan yleisesti antamaan "vapauksia" isoille yrityksille.

Pk-yrityksillä voisi olla oma edunvalvontaputiikkinsa. Vielä Suomen Yrittäjien ja muiden lisäksi. Ei EK:ta ja kokoomusta tosiaan taida kiinnostaa, ja pk-yritykset ovat kuitenkin viime vuosina palkanneet reilusti suurimman osan työllistyneistä. Suuryritykset ovat laahanneet tuossa asiassa paikallaan.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Archaeopteryx

Perussuomalaiset ovat aiemmin esitettyjen kaavioidenkin mukaan niin keskustaa, kuin poliittisessa kentässä pystyy olemaan. PS:n siirto "äärioikealle" istumaan tarkoittaa siis, että KAIKKI muut puolueet ovat vasemmistopuolueita. Tästä tietysti kertoo vasemmiston, vihreiden ja demareiden tahto nostattaa keski- ja suurituloisten veroja ja muita kustannuksia, Kokkarit haluavat verotulojen siirtoa poliittisia toimijoita lähellä oleville yritysomistajille erilaisten poliittisten hankkeiden kautta (SOTE, liikenneväylähankkeet jne.), ja Kepulaiset maanomistajille mm. tuulivoimatuottojen kautta. Aivan puhdasta kommunismia kaikki tyynni. Puhumattakaan EU-kiimasta, jossa sosialistista Eurostotasavaltojen liittoa pidetään pystyssä massiivisten hillotolppien takia.

PS voi hyvillä mielin, pystyssä päin ja ylpeänä istua oikeimmalla laidallakin, kunhan oma linja pysyy.

IDA

Asiakohta kolme oli vedetty pois käsittelylistalta. Ilmeisesti se siten oli istumajärjestys. Rinteeltä jäi nätisti mikki päälle ja "Aiko outo toi Kokoomuksen toiminta taas" kuului hyvin kotikatsomoihin. On tää niin jännää taas :D
qui non est mecum adversum me est

Pöllämystynyt

Quote from: IDA on 03.05.2019, 12:32:34
Quote from: Rosalia on 03.05.2019, 10:59:50
Quote from: Pöllämystynyt on 02.05.2019, 22:44:30
Siinä oikeassa ja alkuperäisessä jaossa Ranskan vallankumousajalla kansallismieliset olivat vasemmistoa. Ei siinä ollut vastakkain tuollaisia periaatteita mitä lainaat wikipediasta, vaan nuokin on keksitty ja liimattu päälle jälkeenpäin. Tuossa jaossa oli oikealla puolella kuningasvalta, aateliston valta ja muu elitismi, ja vasemmalla kansanvalta kaikissa muodoissaan, mukana nationalismi. Eli imperialistinen kuningasvalta ja sen vastustajat. PS on paitsi (maltillisesti) kansallismielinen eli vasemmistolainen, myös anti-elitistinen eli vasemmistolainen. Kaiken lisäksi PS on anti-imperialistinen (EU-kriittinen), eli vasemmistolainen! Siis sen ihan oikean ja alkuperäisen jaon mukaan, eikä jonkun sen päälle liimatun marxistisen selitysmallin.
Tuohan on mielenkiintoinen jaottelu!

Ja väärä, mutta toki poliittisesti korrekti.
Ei se ole väärä, vaan ensimmäinen, aito ja alkuperäinen oikeisto-vasemmisto -jako, joka vallitsi vallankumousajan Ranskassa 1700-luvulla, ja joka levisi ja vallitsi laajasti Euroopassa ainakin 1800-luvun puoliväliin asti ennen marxilaisuuden vaikutusta, ellei jopa 1900-luvun alkuun ja imperiumien kaatumiseen asti, jossa nationalismi otti yhteen päävihollisensa kanssa ja usein voitti. Siinä jaossa vasemmalla olivat kaikkien muiden vallankumouksellisten ja uudistajien lisäksi nationalistit ja kaikenlaiset anti-elitistit. Imperialistisen monarkian vastustajina nämä ja kaikki muutkin vasemmistolaiset olivat myös imperialismia vastaan vähintään toimintansa sivutuotteena. Tämä on tunnettua historiaa. Sitä ei vain usein tiedetä, koska luetaan jotain myöhemmin päälle liimattuja selityksiä, kuten nuo wikipedian artikkelin jutut, joista paistaa läpi valheellinen tavoite sijoittaa kansallismielisyys alun perin "oikeistoon" ja yhdistää siihen kaikki rumaksi ja vääräksi koettu.

Eli kaikki kolme persujen näkyvintä aatteellista kärkeä, kansallismielisyys, elitismin vastaisuus ja imperialismin vastaisuus (jota nykyisin vastaa lähinnä EU-kritiikki, ylikansallisten markkinavoimien vastaisuus, ja islamismin maailmanvalloituksen ja ylivallan vastustus, ellei myös USA-, Kiina- ja Venäjä-kriittisyys) olivat vasemmistolaisia (ja demokraattisia ja progressiivisia) aatteita. Kaikki perussuomalaisten tärkeimmät aatteelliset juuret ovat progressiivisesta, vallankumouksellisesta vasemmistosta peräisin. Sittemmin oikeisto-vasemmisto -jaon peruste on vaihtunut talouspoliittiseksi, mutta sekään jakoperuste ei oikeuta persujen sijoittamista minnekään oikealle. PS ei ole porvaripuolue eikä suuromistajien, sijoittajien, pankkien ja työnantajien asialla vaan kansallismielisenä nimenomaan tällaisia epätasa-arvoa luovia koneistoja ja rakenteita vastaan. Ei ole mikään outo sattuma, että kansallismieliset monessa maassa ovat kapitalismin kriitikkoja, vaan se kuuluu kansallismielisyyden luonteeseen. Vasemmistolaisuus on edelleen kansallismielisyyden varsinainen pohja ja perusta.

Tätä ei vain usein tiedetä, koska nämä Ranskan vallankumousajan kuviot on myöhemmin tulkittu uudelleen siten, että kansallismielisten historia ja sisältö on väärennetty "oikeistoon" ja sekoitettu kaiken maailman epätasa-arvoisuuksilla, hierarkioilla ja muilla antikansallismielisyyksillä, joita kansallismielisyys pyrki rikkomaan. Kukaan nationalisti ei siellä Ranskan neuvostossa vasemmalla seistessään kannattanut eikä hyväksynyt mitään limaisia hierarkisuuksia tai epätasa-arvoja vannoessaan vapauden, veljeyden ja tasa-arvon nimissä murskaavansa taantumuksen ja sääty-yhteiskunnan ja antavansa kansan päättää demokratian keinoin omista asioistaan omissa maissaan. Nationalisteille kaikki kansat ovat veljiä keskenään, ja oikeutettuja päättämään omista asioistaan, omista kotimaistaan ja yhteiskunnistaan. Kansan joukossa ei saisi olla ylimyksiä jotka hallitsevat ja hyväksikäyttävät alempiarvoisia, vaan kaikki olisivat tasa-arvoisia keskenään ja oikeutettuja yhtä paljon päättämään yhteisistä asioista.

Modernin ajan kansallismielisyys eli nationalismi on siis monarkian, harvainvallan, yhteiskunnallisen epätasa-arvon ja imperialismin vastainen, ja sellaiseksi syntynyt aate. Kansallismielisyys on hyvin lähellä demokratiaa oleva vallankumouksellinen ja uudistuksellinen aate, yläluokan hallitseman monikansallisen imperialismin ja toisten asioihin sekaantumisen täysi ja ehdoton vastakohta.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

dothefake

Risikon mielestä on samantekevää, missä kukin istuu. Siispä vasemmistolla ja sossuilla ei varmaan ole mitään vastaan oikeanpuoleisia istuimia.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

IDA

Quote from: Pöllämystynyt on 03.05.2019, 13:48:20
Modernin ajan kansallismielisyys eli nationalismi on siis monarkian, harvainvallan, yhteiskunnallisen epätasa-arvon ja imperialismin vastainen, ja sellaiseksi syntynyt aate. Kansallismielisyys on hyvin lähellä demokratiaa oleva vallankumouksellinen ja uudistuksellinen aate, yläluokan hallitseman monikansallisen imperialismin ja toisten asioihin sekaantumisen täysi ja ehdoton vastakohta.

On on. Tosin mitään monarkiaa ei enää ole. Ranskan vallankumoukselliset eivät vain tuossa mielessä olleet mitään kansallismielisiä. Ihan yhtenä malliesimerkkinä puhtaasta imperialismista käy vaikka Vendeen kukistaminen sotilaallisesti erittäin raa'asti. Se, että Vendeessä kannatettiin monarkiaa ei johtunut juurikaan rikkaan aristokratian ja eliitin etuoikeuksista, vaan ihan muista syistä.

Ihan raa'asti, jos oiotaan niin perustellusti voidaan sanoa, että vallankumous ja sen seuraukset hävittivät monta kansaa Ranskan alueelta, mutta toivat sille mukavasti siirtomaita maailman eri kolkilla.
qui non est mecum adversum me est

Pöllämystynyt

Quote from: IDA on 03.05.2019, 14:05:09
Ihan raa'asti, jos oiotaan niin perustellusti voidaan sanoa, että vallankumous ja sen seuraukset hävittivät monta kansaa Ranskan alueelta, mutta toivat sille mukavasti siirtomaita maailman eri kolkilla.
Totta. Tämä oli kuitenkin sitä vastaan, mitä kansallismieliset tavoittelivat. Vallankumous söi lapsensa ja aatteensa. Jo Napoleon kaappasi kansallismielisyyden mielikuvia ja teemoja imperialistiseen käyttöönsä, ja sitten tietenkin Hitler. Varsinkin Hitler ratsasti törkeän valheellisesti muka "kansallismielisyyden" asialla, vaikka oikeasti pyrki rakentamaan monikansallisen imperiumin, avaamaan rajoja, purkamaan demokratian ja asuttamaan Itä-Eurooppaan miljoonia maahanmuuttajia. Hitler tuhosi tällä ratsastuksellaan kansallismielisyyden maineen, vaikkei hän koskaan ollut kansallismielinen. Jokainen nykyajan natsi tai muu epätasa-arvon, hierarkisuuden tai imperialismin kansallismielisyyteen liittävä jatkaa samaa ratsastusta, joka on erittäin tuhoisaa ja vihamielistä kansallismielisyyttä kohtaan.

Se ei kuitenkaan ole kansallismielisyyden syytä, että sillä tai sen teemoilla ja mielikuvilla on ratsastettu päinvastaisia tavoitteita kohti. Kansallismielisyys oli natsismin (ja Napoleonin ja monen muun aatetta raiskanneen) yksi uhreista, ei syyllisistä.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

Pullervo

On sitten aika siirtyä jatkamaan keskustelua Ranskan vallankumous-vasemmisto-oikeisto-kapitalismi-kommunismi-teemoista johonkin toiseen ketjuun. Kiitos.

Uuno Nuivanen

Quote from: Roope on 02.05.2019, 23:09:32
Quote from: Golimar on 02.05.2019, 21:43:37
Tarve siirrolle syntyi, koska RKP:n eduskuntaryhmä ei pitänyt itselleen äärioikeaa oikeana

Rkp nimenomaan puolueeena on eduskuntapuolueista äärimmäisenä/laitimmaisena oikealla, vaikka yksittäisten Rkp:läisten mielipiteet saattavat vaihdella suurestikin poliittisesta laidasta laitaan.

Taannoinhan ne vielä mittailivat kalloja tehden päätelmiä kansojen arvojärjestyksestä.

Optimi

Jussi Juhani:

"Vaan eduskunnan istumajärjestyksestä.

Olisi minulla muitakin perusteita istumapaikkojen uusjaolle, kuin nyt julkisuudessa esitetyt. Esimerkiksi ilmastokysymykset.

Vihreiden pitäisi ehdottomasti istua lähinnä salin ilmastointilaitteen tuloilmaputkea. Heidän ryhmässään esiintyy taatusti eniten homefobiaa. Henki kulkee naukumatta, jos raikas korvausilma tohisee vieressä. Keskustalaiset taas olisivat parhaimmillaan jossain poistoilmaputken seutuvilla.

Jos eduskuntatalossa on Otto-automaatti, niin kokkarit ehdottomasti sen lähettyville. Demareille riittää näköyhteys vempeleeseen.  Näkevät paljonko riistäjät nostavat. Ehtii apajille."

https://www.lue.fi/blogit/blogit/pistetaanko-persut-nurkkaan-hapeamaan/?fbclid=IwAR0WOKQ3GH4dKQh0w22vNpSCTbbXFKqCYYFUYtlUbzl0HaccGGivUuW_3g0
"Kukaan ei ole hyödytön,
aina voi olla edes
huonona esimerkkinä."

guest15036

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006092635.html

QuotePetteri Orpo: Kokoomus voi mennä myös oppositioon, jos hallitusohjelma ei miellytä

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalle Jokinen torjuu hallitusyhteistyön vasemmistoliiton kanssa.

Kokoomus ja keskusta kävivät perjantaina eduskuntaryhmissään läpi hallitustunnusteluiden tilannetta.

Keskusta on saanut hallitustunnustelija Antti Rinteeltä (sd) kutsun saapua kahdenkeskisiin neuvotteluihin sunnuntaina ja kokoomus puolestaan maanantaina. Paikkana on eduskunta, jossa tilapäinen puhemies Rinne pitää majaa puhemiehistön tiloissa.

Rinne tapaa sunnuntaina keskustan lisäksi perussuomalaiset ja kristillisdemokraatit, maanantaina kokoomuksen lisäksi vihreät, Rkp:n ja vasemmistoliiton.

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo sanoi eduskuntaryhmän kokouksen jälkeen, että kokoomus haluaa tietää Sdp:n tarkemmat vero- ja työllisyyspolitiikan linjat sen arvioimiseksi, miten kaukana puolueet ovat toisistaan.

"Meille talous- ja työllisyyspolitiikka ja sitä kautta suomalaisten hyvinvointipalveluiden rahoitus on kaikki kaikessa. Me olemme antaneet selkeät vastaukset, joissa meidän peruslinjamme näihin kysymyksiin on paalutettu, ja jos se kelpaa hallitustunnustelijalle, niin silloin me olemme mukana hallitusyhteistyössä", Orpo sanoi.

"Ryhmäkokouksessa todettiin, että jätetään taktinen kuviointi nyt vähän vähemmälle ja keskitytään asiaan."

Orpon mukaan kokoomuksella ei ole itsetarkoitusta päästä hallitukseen.

"Jos ohjelma ei miellytä, me voimme suunnata matkamme myös oppositioon ja rakentaa Suomea sieltäkin."

(...)

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen sanoo keskustan lähtevän siitä, että se ei aio itse olla aktiivinen, vaan odottaa hallitustunnustelijan viestejä.

"Kärsimme pahan vaalitappion, niitä haavoja tässä vielä nuollaan. Me emme ole ryntäilemässä, me emme ole intoilemassa hallitukseen. Vaalivoittajien täytyy tämä asia selvittää ensin. Jos siitä ei kerta kaikkiaan mitään tule, niin katsotaan sitten", Kaikkonen sanoi.

(...)

Kulttuurirealisti

Keskusta vaatii 18 sotemaakunnan mallia, kokoomus vaatii työttömyysturvan pitämistä vastikkeellisena, eli aktiivimallin jonkinlaista jatkoa. Nämä sopivat kai aika huonosti demareille/vihreille? Mielenkiintoiset neuvottelut luvassa. Persut voisi olla melkeinpä helpoin hallituskumppani, jos arvopohja venyisi vähän siihen suuntaan. 
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Nuivanlinna

Quote from: Kulttuurirealisti on 03.05.2019, 16:39:55
Keskusta vaatii 18 sotemaakunnan mallia, kokoomus vaatii työttömyysturvan pitämistä vastikkeellisena, eli aktiivimallin jonkinlaista jatkoa. Nämä sopivat kai aika huonosti demareille/vihreille? Mielenkiintoiset neuvottelut luvassa. Persut voisi olla melkeinpä helpoin hallituskumppani, jos arvopohja venyisi vähän siihen suuntaan.

Aivan hullua demareilta jos eivät lähde persujen kelkkaan, vaan ajavat persut oppositioon tai pahimmassa tapauksessa uuteen "Sipilä-II:een".
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Viimeinen suomalainen

Makasiko tuo Rinne koomassa liian pitkään vai onko hän noin huono pelimies? Pari viikkoa 0,2% erolla persuihin "voitetuista" vaaleista - esiintyy kuin isompikin kiho. Maalasi itsensä heti nurkkaan typerillä arvopohjalöpinöillään. Nyt saa sitten rasvata takaa kunnolla, kun Cuckoomus jyystää kakkoseen...on siinä demukoilla hallitusneuvottelija.
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

Kynämies

Tuli vain mieleen, hiukan jäljessä kun vaalitentit alkavat jo painua historian hämäriin... mutta olikohan arwopuheenjohtajien viittailut toimittajien kysellessä yhteistyöstä persujen kanssa ihan laillista touhua? Jo tuolloin hiukan paheksuin asiaa, käyttäydyttiin kuin pahaiset kakarat kääntämällä toiselle selkä.

Kuitenkin, huvikseni vilkaisin rikoslain syrjintäpykälää. Siellä lukee näin:
Quote from: Finlex, rikoslaki, luku 1111 § (13.11.2009/885)
Syrjintä

Joka elinkeinotoiminnassa, ammatin harjoittamisessa, yleisönpalvelussa, virkatoiminnassa tai muussa julkisessa tehtävässä taikka julkista tilaisuutta tai yleistä kokousta järjestettäessä ilman hyväksyttävää syytä

1) ei palvele jotakuta yleisesti noudatettavilla ehdoilla,

2) kieltäytyy päästämästä jotakuta tilaisuuteen tai kokoukseen tai poistaa hänet sieltä taikka

3) asettaa jonkun ilmeisen eriarvoiseen tai muita olennaisesti huonompaan asemaan

rodun, kansallisen tai etnisen alkuperän, ihonvärin, kielen, sukupuolen, iän, perhesuhteiden, sukupuolisen suuntautumisen, perimän, vammaisuuden tai terveydentilan taikka uskonnon, yhteiskunnallisen mielipiteen, poliittisen tai ammatillisen toiminnan tai muun näihin rinnastettavan seikan perusteella, on tuomittava, jollei teko ole rangaistava työsyrjintänä tai kiskonnantapaisena työsyrjintänä, syrjinnästä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001

Nähdäkseni kansanedustajien tehtävä on ehdottoman julkista toimintaa, vaalitentit ja puheet julkisia tilaisuuksia. Erityisen korostetusti kun valtiorahoitteinen Yleisradio tuottaa ohjelman.

Näin ollen mielestäni näyttää siltä, että yleisön (=kansan) palveluksessa olevat ja palvelukseen pyrkivät henkilöt syyllistyvät syrjintään todetessaan ettei tietyn viiteryhmän yhteiskunnallinen ja/tai poliittinen mielipide ole kelvollinen yhteistyölle.

En nyt pidättele henkeäni tuomioiden suhteen, mutta eikö tuo syrjintäpykälä viittaa juuri tämän kaltaisiin tilanteisiin? Jonkun mielestä persujen potkiminen on varmaan hurjan hilpeää, mutta näyttää laittomalta näin maallikon silmiin.
Hoivatkaa, kohta poissa on veljet - muistakaa, heille kallis on maa
Kertokaa lasten lapsille lauluin - himmetä ei muistot koskaan saa
Veteraanin Iltahuuto

Kulttuurirealisti

[tweet]1124237812310659072[/tweet]

Kokkarien uusi kansanedustaja Helsingistä haluaa "pitää yllä keskusteluyhteyttä" Persuihin, mieluummin kuin vassareihin. En tiedä mimmistä juuri mitään, mutta laitetaan ns. nimi muistiin.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Kynämies

^ En itsekään tunne Terhiä tarkemmin mutta nimi kuulosti tutulta. Kaivelin ja niinhän se oli, rouva oli Riikka Purran kanssa aamutv:ssä heti vaalien jälkeen.

https://areena.yle.fi/1-50117748

Tuli vaikutelma että on hyväsydäminen ja herkkä, josko jopa hiukan naiivi maailman raakuuksista. Saattaa olla harkittu maski, toki.
Wikipedia tietää kertoa että kuuluu Schulman-aatelissukuun. Siniveristä sakkia saksanmaalta.

Paukutteli aikoinaan aloitetta turvisten lumilapiokeikasta.
Quote from: Ylen Luotettavat Vastuu-Uutiset– Auran jälkeen kadun reunaan jää usein lumivalli, joka kiilaa parkissa olevat autot nalkkiin kadun reunaan. Kutsunkin nyt turvapaikanhakijat helsinkiläisten avuksi lumitalkoisiin! He voisivat hyvin lapioida autoja esiin lumivallien takaa, Koulumies kirjoittaa tiedotteessaan.

Koulumiehen mukaan talkootyö toisi turvapaikanhakijoille mielekästä tekemistä ja saisi heidät tuntemaan itsensä hyödyllisiksi yhteiskunnan jäseniksi. Vapaaehtoistyön organisoijiksi hän ehdottaa SPR:ää ja vastaanottokeskusten henkilöstöä.

SPR suhtautuu ajatukseen myönteisesti.

(...)
https://yle.fi/uutiset/3-8592353

Haaveili myös mamubasaarista.
Quote from: Ylen Ylen Vastuullinen MediatiedoiteHelsinki saattaa saada lähivuosina basaarialueen. Kaupunginvaltuutettu Terhi Koulumies (kok) jätti viime viikon keskiviikkona pidetyssä kaupunginvaltuuston kokouksessa valtuustoaloitteen, jossa esitetään, että kaupunki toimii aloitteentekijänä basaarialueen perustamiseksi Helsinkiin.

Aloitteen allekirjoitti 43 valtuutettua eli valtuuston enemmistö. Allekirjoittajia oli kaikista valtuustoryhmistä.

Koulumies katsoo aloitteessaan, että basaarilla voitaisiin kannustaa heikoimmin työllistyviä väestöryhmiä yrittäjyyteen.

– Basaari olisi matalan kynnyksen mahdollisuus työllistyä väestöryhmille kuten esimerkiksi maahanmuuttajille, jotka eivät löydä töitä. Tällä (basaarilla) tehtäisiin kauppapaikan perustaminen myös mahdollisimman edulliseksi. Siellä he voisivat myydä tavaroita ja palveluja.

– Kun Helsinkiin nyt joka tapauksessa tulee paljon pakolaisia, heille täytyy heti yrittää antaa mahdollisuus aktivoitua ja tulla osaksi yhteiskuntaa. Kotoutumista pitää edistää, näkee Koulumies.
Myös suomalaisille

Koulumies on laskenut, että Helsingistä löytyy oikeanlainen väestöpohja basaarin perustamiselle.

(...)
https://yle.fi/uutiset/3-8306760

Toisaalta kyllä se rahojakin laskee. Oli sitä mieltä että sotesotku tulee liian kalliiksi ja keskustakirjastoon ei fyffe riitä. Kuunteliko kaveria vai itsekö räknäsi, tiedä häntä.

Ehkä se rahan päälle tajuaa, pääomatuloja pukkaa meinaan. 2017 raapaisi yli kaksisataa tonnia riihikuivaa.
Quote from: Yleltä Yllin Kyllin Aitoa AsiaaPääomatulot ovat valtuustossa kasaantuneet kokoomuksen naisille. Kiistaton pääomakuningatar on Terhi Koulumies. Hän sai 214 705 euroa pääomatuloja vuonna 2017.
https://yle.fi/uutiset/3-10511272

Mikäpä siinä. Ei minulla rikkaita vastaan mitään ole. Sillanrakentaminenkin on ihan hyvästä. Kokoomuksen "kädenojennuksiin" kannattaa vain aina suhtautua varauksella. Sanonta puhuu pikkurillistä ja koko kädestä.
Hoivatkaa, kohta poissa on veljet - muistakaa, heille kallis on maa
Kertokaa lasten lapsille lauluin - himmetä ei muistot koskaan saa
Veteraanin Iltahuuto

nutsy

IS,
QuoteHallituspeli kuumenee – kokoomus työntää vasemmistoliittoa ulos, Honkasalo syyttää "kaveeraamisesta äärioikeiston" kanssa

Kokoomuksen suunnalta on tullut ulos selvä linjaus siitä, että sinipunahallituksessa ei olisi tilaa vasemmistoliitolle.

KOKOOMUKSEN suunnalta on loppuviikosta tullut ulos selvä linjaus siitä, että sinipunahallituksessa ei olisi tilaa vasemmistoliitolle ja sen puheenjohtaja Li Anderssonille.

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo arvioi tänään perjantaina STT:n mukaan, että yhteinen linja talous- ja veropolitiikasta voi mahdollisesti löytyä Sdp:n, mutta ei vasemmistoliiton kanssa.

Orpo painotti, ettei kokoomukselle ole itsetarkoitus päästä hallitukseen.

– Jos ohjelma ei miellytä, voimme suunnata matkamme oppositioon, hän totesi STT:n mukaan.

(...)
-> https://www.is.fi/politiikka/art-2000006093217.html


Loppu uutinen olikin sitten twiittien kertausta. Yllä oleva Koulumiehen twiitti ja ->

[tweet]1123963731669671947[/tweet]

[tweet]1123966454292975618[/tweet]

[tweet]1124264272261996544[/tweet]
"Jokainen yhteiskunta ja kulttuuri on tietynlaisten ihmisten tuottama ja ylläpitämä."
      \
        :)

Elemosina

Aikooko Veronika Liksi Lin paikalle?
Liekö Homma-kupla vai mikä, mutta alkaa tuntua että Veronika on enemmän nosteessa ja median suosikki kuin Li tällä hetkellä.
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

nutsy

IL - Juha Ristamäki,
QuoteNäkökulma: Hallituspelissä on ratkaisun hetket - sunnuntaina ratkeaa, lähteekö keskusta mukaan hallitukseen

Ilma on sakeana erilaisia teorioita siitä, miltä pohjalta SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne lähtee yrittämään hallituksen rakentamista.

Tässä vaiheessa varmaa on vain, että vihreät on mukana molemmissa demarijohtoisessa kokoonpanoissa (joko SDP-kokoomus-vihreät- RKP tai SDP-keskusta-vihreät-vasemmistoliitto-RKP).

Mikään salaisuus ei ole, että SDP:llä on haluja rakentaa hallitus keskustan kanssa. Siihen on montakin syytä.

Jos keskusta olisi hallituksen kakkospuolue, SDP:n asema ykköspuolueena olisi selvempi. Demareilla on 40 kansanedustajaa, keskustalla 31. Kokoomuksella edustajia on 38, joten se on lähes SDP:n suuruinen.

Keskustan kanssa SDP saisi myös helpommin läpi "todellisen suunnanmuutoksen", jonka se on luvannut äänestäjilleen. Tämä tarkoittaisi muun muassa eläkkeiden nostoa ja hyvätuloisten kovempaa verotusta. Kokoomuksen kanssa näiden asioiden läpivienti olisi vaikeampaa.

(...)

Jos keskusta on kuitenkin sisäisesti liian sekaisin vaalitappion jäljiltä tai se haluaa hallitusohjelmaan liikaa "keskustapainotuksia", hallitustunnustelija Rinne kääntyy kokoomuksen puoleen. Silloin hallitusta ryhdytään kasaamaan sinipunapohjalta.

Puolueiden tapaamisjärjestys on siksikin tämä. Maanantaina Rinne ottaa vastaan kokoomuksen delegaation: siinä vaiheessa Rinne jo tietää, mikä on keskustan valmius lähteä hallitukseen. Mikäli valmius on olemassa, voi myös keskustaa vahvasti lobannut vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Anderssonkin ryhtyä ajattelemaan itseään mahdollisena ministerinä. (...)

-> https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5a61e969-f5c4-400a-b9fc-cf23cc880a30

Itse ottaisin mieluiten sen vaihtoehdon jota tässä ei edes harkittu, eipä se vielä ajankohtaista olekaan. PS-Kok-Kesk-KD, kuten joku twitterissä vitsikkäästi totesikin seuraava hallitus on KKK-Persut. No Antilla on vielä työtunteja jäljellä hallituksen kasaamiseksi. Vas - Kok ei samaan hallitukseen näytä mahtuvan, kuten yllä on todettu. Olisihan se mille tahansa puolueelle katastrofi olla SDP:n ja Vasemmistoliiton kanssa tuhoamassa Suomen talous ja väestöpohja, tyhmäkin arvaa että se ei jää äänestäjiltä huomaamatta.
"Jokainen yhteiskunta ja kulttuuri on tietynlaisten ihmisten tuottama ja ylläpitämä."
      \
        :)