News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Veneet, moottoripyörät ja mönkijät verolle (yhdistetty)

Started by B52, 01.09.2016, 22:39:24

Previous topic - Next topic

Lasse

Lopputulemana vanhoja puuveneitä poltetaan pakkaspäivien lämmöksi ja jäsen Faidros. tekee hevosenlantakonversion kopterikavalkaadiinsa.

Autot liekehtivät edelleen ei minkään takia...
NOVUS ORDO HOMMARUM

P

Ja veneen saa EU:ssa rekisteröidä ihan minne haluaa. Lakiin on tarkoitus jättää Ahvenenmaa verovapaaksi vyöhykkeeksi. No kohta Saimaallakin veneiden kotisatama on "Maarianhamina" tai Tallinna tai Tukholma.

Ja laki muuttui autojen ja varmasti myös moottoripyörien kohdalla? Suomalainen saa ajaa vuodessa rajoitetun ajan ilman veroseuraamuksia toiseen EU-maahan rekisteröityä ajoneuvoa Suomessa. Ajoaika oli jokunen viikko? EU-oikeus vaati Suomea muuttamaan autovero(myös moottoripyörävero)lakiaan

Moottoripyörät rekisteriin Ruotsiin ja Viroon. Luultavasti vakuutuksissakin säästää, jos valitsee Viron. Ajelee ne muutamat viikot kesällä ja säilyttää tallissa lopun ajasta. Moottoripyörillä ei ole vuosikatsastusta Virossakaan? Ja kun ostaa uuden moottoripyörän suoraan Viron kilpiin säästää pitkän pennin, kun ei tarvitse maksaa moottoripyörän hankintaveroa Suomeen.

http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/julkaisut_ja_esitteet/asiakasohjeet/autoverotus/autotiedostot/005.pdf

"1.4.3 Euroopan talousalueeseen (ETA) kuuluvassa valtiossa rekisteröidyn ajoneuvon
enintään 14 päivän veroton käyttö (autoverolaki 35 c §)
Suomessa vakinaisesti asuva luonnollinen henkilö saa käyttää väliaikaisesti maahantuomaansa
ajoneuvoa veroa suorittamatta yhtäjaksoisesti enintään 14 päivän ajan kerran kalenterivuodessa, jos
ajoneuvo on rekisteröity toisessa Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa. ETA-valtioita ovat
Euroopan unionin jäsenmaat sekä Islanti, Liechtenstein ja Norja. Määräaikaan lasketaan myös muiden
samaan perheeseen 34 c §:n 2 momentin mukaisesti kuuluvien henkilöiden väliaikainen ajoneuvon
käyttö Suomessa.
Tullille tulee antaa ilmoitus väliaikaisesta käytöstä ennen ajoneuvon Suomessa tapahtuvan käytön
alkamista. Tullin vahvistama ilmoitus on pidettävä mukana ajoneuvoa käytettäessä.
Jos ajoneuvon ETA-valtion rekisteröinti päättyy käyttöoikeuden muutoin ollessa voimassa, ei käyttöä
voi jatkaa siirtoluvalla, vaan käyttöoikeus päättyy.
Omaa tarvetta varten maahantuotu ajoneuvo
Veroton käyttöoikeus koskee ajoneuvoa, jonka henkilö itse on maahantuonut Suomeen. Ajoneuvoa
voivat Suomessa käyttää myös muut samaan perheeseen kuuluvat henkilöt. Veroton käyttöoikeus ei
koske ajoneuvoa, jonka on tuonut maahan joku muu kuin henkilö itse tai hänen perheenjäsenensä.
Oikeus väliaikaiseen verottomaan käyttöön on riippumaton siitä, onko käyttäjä ajoneuvon omistaja, vai
perustuuko käyttö ajoneuvon vuokraan, lainaan tai muuhun vastikkeelliseen tai vastikkeettomaan
käyttöoikeuteen.
Yhtäjaksoinen käyttökerta enintään 14 päivää kalenterivuodessa
Luonnollinen henkilö ja hänen perheensä saavat käyttää samaa ajoneuvoa yhtäjaksoisesti enintään 14
päivän ajan kerran kalenterivuodessa. Käyttöoikeus on määräaikainen ja kestää enintään käytön
aloittamispäivän ja seuraavat 14 päivää. Esimerkiksi jos käytön alkamispäivä on 1.1.2015, käyttöoikeus
päättyy viimeistään 15.1.2015. Käyttöoikeus määräytyy yhtäjaksoisena. Ajoneuvon käyttöoikeutta ei ole
kahdessa jaksossa, vaikka ne sijoittuisivat ensimmäistä käyttöpäivää seuraavan 14 päivän ajalle. Käyttö
lasketaan siihen kalenterivuoteen, jonka aikana käyttö Suomessa on alkanut.
Mikäli väliaikaisen verottoman käytön edellytykset päättyvät tai asetettu määräaika päättyy, ajoneuvo
on joko vietävä maasta, siirrettävä vapaa-alueelle tai muuhun viranomaisen määräämään paikkaan,
hävitettävä viranomaisen valvonnassa tai luovutettava valtiolle sille kuluja aiheuttamatta. Muussa
tapauksessa ajoneuvosta on suoritettava vero.
Perhe
Pääsääntöisesti samaan perheeseen kuuluviksi luetaan samassa osoitteessa asuvat ja samaan talouteen
kuuluvat aviopuolisot ja heidän naimattomat lapsensa. Aviopuolisoon rinnastetaan avioliiton omaisissa
olosuhteissa jatkuvasti elävä henkilö. Aviopuolisoa koskevia autoverolain
säännöksiä sovelletaan myös rekisteröidyn parisuhteen osapuoliin.
Tullille annettava ilmoitus
Tullille tulee antaa ilmoitus väliaikaisesta käytöstä ennen ajoneuvon Suomessa tapahtuvan käytön
alkamista. Ilmoituksen voi antaa Tullin internetsivustolla web-pohjaisen käyttöliittymän avulla.
Ilmoittaja saa viestin ilmoituksen vahvistamisesta sähköpostiinsa."

Siis 2 viikkoa saa moottoripyöräillä verottomasti esim. Virolaisella moottoripyöräverottomalla moottoripyörällä, halvemmalla virolaisella vakuutuksella.

Jotain ultrakalliita superautoja ei kannata rekisteröidä ja verottaa lainkaan Suomessa. 14 päivää saa ajella vuodessa verottomasti. Ja auto on mahdollista siirtää rajalle ja rajalta säilytykseen tuon lisäksi..

Vattu, hallituksessa istuu joukko debiilejä. :facepalm:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Faidros.

Kiitos tiedoista John Doe ja P.
Kolmentoista prätkän yksinhuoltajaisällä alkoi jo mennä hikeä silmäkulmiin. :roll:
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Quote from: P on 02.09.2016, 10:44:16
Jotain ultrakalliita superautoja ei kannata rekisteröidä ja verottaa lainkaan Suomessa. 14 päivää saa ajella vuodessa verottomasti. Ja auto on mahdollista siirtää rajalle ja rajalta säilytykseen tuon lisäksi..

Osta superkallis urheiluauto, perusta autokauppa ja saat ostaa katsastusasemalta vuoden siirtokilvet muutamalla satasella(kaikkiin autokauppasi omistamiisi autoihin). Ei autoveroa, ei katsastusta... kunhan ajelet vaan. 8)
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

P

Quote from: Faidros. on 02.09.2016, 11:02:15
Quote from: P on 02.09.2016, 10:44:16
Jotain ultrakalliita superautoja ei kannata rekisteröidä ja verottaa lainkaan Suomessa. 14 päivää saa ajella vuodessa verottomasti. Ja auto on mahdollista siirtää rajalle ja rajalta säilytykseen tuon lisäksi..

Osta superkallis urheiluauto, perusta autokauppa ja saat ostaa katsastusasemalta vuoden siirtokilvet muutamalla satasella(kaikkiin autokauppasi omistamiisi autoihin). Ei autoveroa, ei katsastusta... kunhan ajelet vaan. 8)

Jep. Mutta se ulkomaalaisen leasingauton kuskaaminen määräaikaisella verolla on myös tulossa. Leasingfirma viroon, joka vuokrailee autoja suomalaisille.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Faidros. on 02.09.2016, 10:51:58
Kiitos tiedoista John Doe ja P.
Kolmentoista prätkän yksinhuoltajaisällä alkoi jo mennä hikeä silmäkulmiin. :roll:

Jos mätkäisevät veron, jossa ei voi mopedia laittaa seisomaan, rekisteröi koko laivue Viroon. Jos ymmärsin asetuksen oikein, voit tullille tehtävällä ilmoituksella moottoripyöräillä jokaisella 14 vuorokautta vuodessa. Siis 14 x 13 = 182 vuorokautta vuodessa..

Vakuutukset Virossa ovat paljon halvempia kuin Suomessa. Ja jos myyt pyörän ja rekisteröit sen Suomeen, siitä ei tarvitse maksaa moottoripyöräveroa uudestaan, jos siitä on se kerran jo aikaisemmin Suomeen maksettu..  Voisi olla fiksua pistää nuo Viron kilpiin jo nyt, vaikka moottoripyöränkäyttöveroa ei tulisikaan? Katsoppas virolaisten vakuutusten hintoja?



Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Saturnalia

Helkkarin fillarikommunistit, sanoi Timo ja laittoi mopot verolle.
Ei tällainen toiminta pyöräilyn suosiota ainakaan vähennä, vaikka miten kokoomusäänet olisivatkin haussa.

Uuno Nuivanen

80-luvun kohtuukuntoiset museokelpoiset pyörät alkavat nousta arvoon arvaamattomaan. Rupeaa Faidroksenkin kumilehmät käymään kaupaksi!   ;)

Vai ovat minun 1998 ja 2003 malliset pyörävanhukseni juppiskoottereita. Sitten noita pitäisi vielä muka äänestää?!   ???

P

Quote from: Saturnalia on 02.09.2016, 11:25:24
Helkkarin fillarikommunistit, sanoi Timo ja laittoi mopot verolle.
Ei tällainen toiminta pyöräilyn suosiota ainakaan vähennä, vaikka miten kokoomusäänet olisivatkin haussa.

Polkupyöräily on veronkiertoa, jossa kierretään käyttöveroja, polttoaineveroja ja voidaan vielä boikotoida julkista liikennettäkin ja jättää ostamatta kuukausikortin!  Ihan kansantalouden kannalta munamankelitkin pitäisi saada verolle niiden aiheuttaman veronkierron takia. Pyöräilemällä välttyy maksamasta liikkumisestaan mitään veroja ja käyttää loisena muiden veroilla rakennettuja teitä ja infraa!

Joku vaikka 150€ veromerkki pakolliseksi vaihteettomiin. Vaihteellisiin 200€ ja sähköavusteisiin 300€!
Spandeksissa polkemiseen kaahauslisävero, eli veromerkki 100€ spandex-pyöräilyasuihin!

Ajatelkaa pakolaisia! Jostainhan heidän elatusrahansa on saatava. Vapaamatkustus pitää nyt saada loppumaan.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Faidros.

Quote from: P on 02.09.2016, 11:15:37
Quote from: Faidros. on 02.09.2016, 11:02:15
Quote from: P on 02.09.2016, 10:44:16
Jotain ultrakalliita superautoja ei kannata rekisteröidä ja verottaa lainkaan Suomessa. 14 päivää saa ajella vuodessa verottomasti. Ja auto on mahdollista siirtää rajalle ja rajalta säilytykseen tuon lisäksi..

Osta superkallis urheiluauto, perusta autokauppa ja saat ostaa katsastusasemalta vuoden siirtokilvet muutamalla satasella(kaikkiin autokauppasi omistamiisi autoihin). Ei autoveroa, ei katsastusta... kunhan ajelet vaan. 8)

Jep. Mutta se ulkomaalaisen leasingauton kuskaaminen määräaikaisella verolla on myös tulossa. Leasingfirma viroon, joka vuokrailee autoja suomalaisille.
Näin se kehitys kehittyy.
Faidrosta ei hirveästi kiinnosta enää kuin nuo saksalaiset työhevoset tallissa.

Tämän hallituksen piti keventää verotusta ja 0,6% keventikin tuloveroja. Ja kenen verotuksella sitä rahoitetaan taas, autoilevan, pitkiä työmatkoja ajavan, tupakoivan, työssäkäyvän VHM:n , joka haluaisi harrastaa jotakin muuta kuin homoprideja tai kansantanssaja! :facepalm:
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

#70
Quote from: P on 02.09.2016, 11:21:42
Quote from: Faidros. on 02.09.2016, 10:51:58
Kiitos tiedoista John Doe ja P.
Kolmentoista prätkän yksinhuoltajaisällä alkoi jo mennä hikeä silmäkulmiin. :roll:

Jos mätkäisevät veron, jossa ei voi mopedia laittaa seisomaan, rekisteröi koko laivue Viroon. Jos ymmärsin asetuksen oikein, voit tullille tehtävällä ilmoituksella moottoripyöräillä jokaisella 14 vuorokautta vuodessa. Siis 14 x 13 = 182 vuorokautta vuodessa..

Vakuutukset Virossa ovat paljon halvempia kuin Suomessa. Ja jos myyt pyörän ja rekisteröit sen Suomeen, siitä ei tarvitse maksaa moottoripyöräveroa uudestaan, jos siitä on se kerran jo aikaisemmin Suomeen maksettu..  Voisi olla fiksua pistää nuo Viron kilpiin jo nyt, vaikka moottoripyöränkäyttöveroa ei tulisikaan? Katsoppas virolaisten vakuutusten hintoja?

Tänks!  Onneksi mulla on ex. duunari  Virossa, joka täällä ja loi myöhemmin menestyksensä siellä.
Katsokaapas näitä: www.db-hp.ee/web/
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

xor_rox

Minä olisin kuvitellut, että jallitus-hallituksen olisi kannattanut käyttää aikaansa sellaisten asioiden kanssa, joilla on vaikutusta Suomen vientiteollisuuden menestykseen vaikkapa Aasian markkinoilla, mutta olin ilmeisesti väärässä. Kuvittelin myös, että tämän muutaman kymmenen miljoonan euron arvoisen veroehdotuksen vaikutus vaikkapa Suomen veneteollisuuden tai tunnetusti parhaita päiviään elävän moottoripyöräkaupan toimintaedellytyksiin olisi melkoisen negatiivinen, mutta olin ilmeisesti siinäkin väärässä.

Punaniska

Quote from: xor_rox on 02.09.2016, 12:03:13
Minä olisin kuvitellut, että jallitus-hallituksen olisi kannattanut käyttää aikaansa sellaisten asioiden kanssa, joilla on vaikutusta Suomen vientiteollisuuden menestykseen vaikkapa Aasian markkinoilla, mutta olin ilmeisesti väärässä. Kuvittelin myös, että tämän muutaman kymmenen miljoonan euron arvoisen veroehdotuksen vaikutus vaikkapa Suomen veneteollisuuden tai tunnetusti parhaita päiviään elävän moottoripyöräkaupan toimintaedellytyksiin olisi melkoisen negatiivinen, mutta olin ilmeisesti siinäkin väärässä.

Se, mikä ei ole hoidettavissa perseennuolemisella, selkäänpuukottamisella tai kyykyttämisellä, on tämän hallituksen osaamisalueen ulkopuolella. Koska eivät osaa, eivät tee.
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

multa tulille

#73
Quote from: CaptainNuiva on 02.09.2016, 00:46:21
Tuo venevero on kokeiltu monissa maissa ja aina siitä on luovuttu koska kerääminen maksaa enemmän kuin tuotto on.

Ja kuinka ollakkaan, tämä venevero ei koskisi Ahvenanmaata.
Arvatkaapa mikä tulisi näiden hallituspösilöiden ja kavereidensa veneen rekisteröintipaikaksi....

Jatkan vähän jäsen Captain Nuivan näkökohdasta.  Silloin kun Suomessa alkoi keskustelu veneiden rekisteröinnistä (ja alkoi myös ensimmäiset epäilyt sen todellisesta tarkoituksesta eli veneiden verolle panosta) niin yleisesti puhuttiin että Ruotissa (jossa silloin jo oli patsi rekisteröinti niin myös verotus) veron tuotto ei kattanut edes perimikustannuksia. Ja  Ruotsissa oli sellaisten veneiden määrä, joita nyt ylipäänsä saattoi verottaa, paljon suurempi kuin Suomessa.

Rekisteröinin täällä alkaessa heräsi epäilys asian todellisesta tarkoitusperästä eli verotuksen valmistelusta, ao  viranomaiset kielsivät kaiken.

Jonkun verran veneitten kanssa pulanneena ihmettelen vaan ihan oikeasti, että millä perusteella niitä sitten verotetaan, kun veneitä on juuri yhtä monta erilaista kun on venettäkin ja käsittääkseni vero on sellainen rasite, että sen piätisi sentään Suomenkin kaltaisessa poliisivaltiossa olla ainakin jonkin verrran tasapuolinen.?  Vai onko nyt multakulien ja kikkamokkelien rahantarve jo niin suuri, että rahaa pitää kiskoa mistä hyvänsä miten hyvänsä ?

Valvontahan saadaan ainakin jollain lailla toimimaan venekerhojen ja pursiseurojen kautta mutta entäs sitten muut. Poliisi vesillä on ainakin toistaiseksi sen verran harvinainen näky ja kun kurvareita on koko ajan ajettu alas, niin kuka niitä valvoo ?.Vai perustetaanko asiaa varten uusi veneverovaltuutetun keskusvirasto, jonne palkataa joku RKP:n virkaheitto ylioppilas pääjohtajaksi (pätevyysvaatimuksena tärkeä asia on att kan tala svenska). Ja sitten  suoritusportaaseen viisi sataa keeneriä ja irakkia. Eikä muuta kun lyhyen pikakoulutuksen jälkeen merelle ja kahvat eteen. Lisäksi keenereillä ja irakeilla on tehtävän menestykselliseen suorittamiseen tarvittava röyhkeys , itseutnto, uho ja kova ääni jo ihan luonnostaan.

Tuossa  Jäsen Captain Nuiva vittasi siihen että  Kongosta tulisi verovapaa  alue. Miten veneen rekisteröinti käytännössä ssiine  toimisi. Pitääkö  liittyä  Ålands  segelselkkaappii  ja alkaa  kertaamaan  vanhaa virkaruoåtsia vai pitääkö muutta  paikalle asumaan vain miten se käytännössä menee ?  JOs joku  tietää niin kulisin mielelläni.

Mitä muuten perussuomalaisilla on telkemistä tämän kanssa ?

Uuno Nuivanen

#74
Persut, tai lähinnä Jabba, ovat öyhöttäneet ökyveneistä ja juppiskoottereista, ja omineet kyseisen veron suursaavutuksiinsa, näin olen antanut itseni ymmärtää.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/moottoripyorakauppa-kauhistelee-veropaatosta-epaloogista-ja-lyhytnakoista/Yqpyw4XK

B52

http://www.hs.fi/politiikka/a1472790722208

Veneille tulossa noin 100–300 euron vuotuinen vero, myös autoilu kallistuu – laskuri kertoo autokulujen muutoksen

HALLITUKSEN uunituore budjettiesitys tuo sadoille tuhansille moottoriajoneuvojen omistajille ja veneilijöille ensi vuonna takuuvarman lisälaskun.

Hallitus sopi torstaina päättyneessä budjettiriihessä, että veneilijöiltä ja esimerkiksi moottoripyörien, mönkijöiden ja moottorikelkkojen omistajilta peritään vastedes vuotuinen vero.

Verolippu on tulossa myös suuremmille veneille. Moottoriajoneuvojen listalta mopot, siis alle 50-kuutioiset menopelit päätettiin säilyttää jatkossakin verovapaina.

Uusien autojen ostosta perittävän autoverotuksen asteittaista keventämistä jatketaan, mutta polttoaineveroa ja vuotuista ajoneuvoveroa kiristetään.

HALLITUS aikoo kerätä uudella veneiden ja kevyiden moottoriajoneuvojen verolla yhteensä 50 miljoonaa euroa. Uuden veron yksityiskohdat menevät nyt valmisteluun. Veron pitäisi olla voimassa ensi vuoden toukokuusta alkaen.

Tosin valtiovarainministeriössä ei vielä hallitusneuvos Merja Sandellin mukaan tarkoin tiedetä, miten vero kohdennetaan veneille ja moottoriajoneuvoille.

Asia täsmentyy syksyn aikana. Mahdollista on, että moottoriajoneuvoista kerätään veroa jonkin verran enemmän kuin veneistä.

Yksin moottoripyöriä on rekisterissä 230 000, veneitä sen sijaan 190 000.

MOOTTORIAJONEUVOILLE kaavailtu vero olisi joko tasavero tai sitten vero voisi porrastua luokituksen mukaan. Menopelin arvo ei Sandellin mukaan kuitenkaan vaikuttaisi veron suuruuteen.

"Erikseen täytyy miettiä, pitäisikö kevytmoottoripyörillä, siis alle 125-kuutioisilla olla eri verokanta kuin moottoripyörillä. Kaikki tällaiset asiat ovat kuitenkin ihan auki", Sandell lisää.

Uutuusvero koskee vastedes myös moottorikelkkoja, joita on rekisteröity kaikkiaan 93 000. Verolippu on tulossa todennäköisesti myös mopoautoille ja pikku mönkijöille, joita on noin 10 000.

Mopojen lisäksi myös sadattuhannet maatalousajoneuvot, kuten traktorit, puimurit ja raskaat mönkijät jäisivät veron ulkopuolelle.

VENEVERO koskisi todennäköisesti Trafiin rekisteröityjä isompia veneitä, joiden moottoriteho on vähintään 50 hevosvoimaa. Myös vesiskootterit tulisivat veron piiriin.

Veneveron suuruusluokka on jo poliittisesti sovittu. Sandellin mukaan verotuksen piiriin tuleville veneille lankeaisi ensi vuonna karkeasti arvioiden noin 100–300 euron vuotuinen vero. Moottoritehon suuruus määrittäisi veron suuruuden.

Yhteensä veneitä on rekisteröity Suomeen 190 000. Purjeveneitä niistä on lähes 14 000.

Vene pitää rekisteröidä, jos se on vähintään 5,5 metriä pitkä tai moottoriteho on vähintään 20 hevosvoimaa.

VENEVERON valmistelua vaikeuttaa muun muassa Ahvenanmaan erilainen rekisteröintijärjestelmä. Ahvenanmaalla venerekisteröinnin edellytys on vain 50 hevosvoiman moottoriteho, eikä siellä ole mitään pituusvaatimusta. Ahvenanmaa voi itsehallintolain perusteella päättää rekistereistään itse.

Jos valtiovarainministeriö päättyy verottamaan veneilyä pienimmän yhteisen nimittäjän eli 50 hevosvoiman moottoritehon mukaan, purjeveneistä suurin osa jäisi veron ulkopuolelle. Vain suurimoottoriset purjeveneet tulisivat veron piiriin, mikä kaventaisi veropohjaa tuntuvasti.

Hallituksessa onkin tämän vuoksi keskusteltu jo veron ulottamisesta myös tietyn pituisiin veneisiin, vaikka niiden moottoriteho jäisikin alle 50 hevosvoiman.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Eisernes Kreuz

Eikö sitä nyt voisi samalla laittaa polkupyörät ja potkuritkin verolle? Ja kävelyn myös?
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

MW

Reisille tulee menemään. Hetken tuottaa jotain, mutta sukupolvenvaihdoksen yhteydessä vero kasvattaa kynnystä mp:n tai veneen hankintaan sen verran, että meni sitten polttoaineverokin näiden osalta.

Ainahan sitä voi keittää vaikka pontikkaa harrastuksekseen, eikä juppeilla millään skoottereilla. Meni sitten alkoholiverokin. Innokkaimpien harrastajien osalta menee tuloverotkin.

Alaric

Quote from: MW on 02.09.2016, 18:48:54
Reisille tulee menemään. Hetken tuottaa jotain, mutta sukupolvenvaihdoksen yhteydessä vero kasvattaa kynnystä mp:n tai veneen hankintaan sen verran, että meni sitten polttoaineverokin näiden osalta.

Ainahan sitä voi keittää vaikka pontikkaa harrastuksekseen, eikä juppeilla millään skoottereilla. Meni sitten alkoholiverokin. Innokkaimpien harrastajien osalta menee tuloverotkin.

Väkisinkin tästä tulee mieleen se tunnettu vertaus housuun kusemisesta pakkasella. Hetken tällä saattaa esimerkiksi matuista johtuvia kustannuksia paikkailla, mutta kohta on entistä kusisempi tilanne ja sitten hallituksen ylivoimaiset talousnerot ihmettelevät, että mites tässä näin kävi.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Kim Evil-666

Eikö ne pässit tajua, että maltillinen verotus takaa valdelle aina positiivisen verokertymän. Ylikireä verotus kuristaa kansalaisten ostovoiman ja ostoinnon kohti menneen ajan niukkuuden taloutta. Nää on kyllä yksiä stanan vatipäitä ja omaan pesään paskojia. Kaikenlisäksi rahdataan kehitysmaalaisia paskomaan se pesä siivouskelvottomaksi.

Olis kirveellä töitä, sano.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Uuno Nuivanen

QuoteUusien autojen ostosta perittävän autoverotuksen asteittaista keventämistä jatketaan, mutta polttoaineveroa ja vuotuista ajoneuvoveroa kiristetään.

Persujen entisten äänestäjien mieleen varmaan tämäkin.

Echidna

Soutuveneille sitten vielä airovero  >:(

Hallitus näpertelee.

Uuno Nuivanen

Invalideista on paljon kuluja, joten pyörätuolivero olisi paikallaan. Eikä pidä unohtaa laskuvarjoveroa, sehän se on juppeilua.

P

Quote from: Uuno Nuivanen on 02.09.2016, 19:35:38
Invalideista on paljon kuluja, joten pyörätuolivero olisi paikallaan. Eikä pidä unohtaa laskuvarjoveroa, sehän se on juppeilua.

Jep lentokoneestahan voi hypätä ilman varjoakin. Se varjo on selkeästi luksususta ja joutaa verolle.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Nuiva kansalainen

Itse olen sitä mieltä, että huvikäyttöön tarkoitettuja kulkuneuvoja pitääkin verottaa tavallisen autoilun sijaan. Autosta poiketen esim. huviveneet, moottorikelkat, skootterit, vesiskootterit, mopot, mopoautot ja moottoripyörät eivät ole useimmille välttämättömiä kulkuneuvoja. Tavallinen autoilu on sen sijaan verotettu jo nyt ihan tappiin.
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015

Uuno Nuivanen

Eli kaikkea muuta kuin kaurapuuron syöntiä tulee verottaa "luxuksena". Ja sitten kun mitään muuta ei ole enää jäljellä, verotetaan sitäkin pröystäilynä.   :(

Paetkoon täältä ken voi.

Faidros.

Mikään, eikä kukaan viranomainen, poliitikko ole selvittänyt sitä tähänkään päivään saakka, miksi nestekaasulla on Suomessa 20 x dieselvero? Suomi on Euroopan ainoa maa missä verotetaan puhtainta kaasua näin! >:(
Nestekaasu on yleisin  kaasu ajoneuvokäytössä maailmassa. Miksi juuri Suomi  on "kielletty" alue nestekaasulle? Eihän tietenkään  voi olla kyse korruptiosta, ei tietenkään! :facepalm:
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

P

Quote from: Nuiva kansalainen on 02.09.2016, 19:54:47
Itse olen sitä mieltä, että huvikäyttöön tarkoitettuja kulkuneuvoja pitääkin verottaa tavallisen autoilun sijaan. Autosta poiketen esim. huviveneet, moottorikelkat, skootterit, vesiskootterit, mopot, mopoautot ja moottoripyörät eivät ole useimmille välttämättömiä kulkuneuvoja. Tavallinen autoilu on sen sijaan verotettu jo nyt ihan tappiin.

No autoilua aiotaan verottaa vielä lisää, siis omistamista ja polttoainetta, jos osaat lukea. Veneily ja muut harrasteet ovat harrasteita. Niistä luovutaan yhä useammin, kiitos tuollaisen veron. Silloin kyseisen alan verotuotto uppoaa, kun venefirmat ja moottoripyöräfirmat pienenevät myynniltään ja menevät nurin. Tulee lisää porukkaa kortistoon. Luultavasti veron kokonaistuotto jää pienemmäksi, kuin saamatta jäävät verot vene- ja moottoripyöräalaita , polttoaineveroista ja vakuutusveroista.

Ollaan sellaisessa tilanteessa, että ihmiset ovat verotettu kuiviin. Kannattaisi tutustua Lafferin-käyrään.

Jos vero lähetetään pelkästä veneen omistamisesta, niin 190 000 rekisteröidystä veneestä katoaa suuri osa rekisteristä.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

BarkAtTheMoon

Quote from: Kim Evil-666 on 02.09.2016, 19:10:25
Eikö ne pässit tajua, että maltillinen verotus takaa valdelle aina positiivisen verokertymän. Ylikireä verotus kuristaa kansalaisten ostovoiman ja ostoinnon kohti menneen ajan niukkuuden taloutta. Nää on kyllä yksiä stanan vatipäitä ja omaan pesään paskojia. Kaikenlisäksi rahdataan kehitysmaalaisia paskomaan se pesä siivouskelvottomaksi.

Olis kirveellä töitä, sano.
Nappiin. Omalta kohdalta esimerkki (tosin koskee nykyistä aiempaa hallitusta, mutta virkamiehethän näitä siellä taustalla juilivat kuten aiemminkin).

Asuntoautojen verotus oli tuossa 2010-vuosikymmenen vaihteessa varsin maltillista siinä missä pakettiautojenkin, sitten keksittiin budjetinpaikkauskonsti ja vero nelinkertaistettiin n.130e suuruusluokasta omalla kohdalla päälle viiden sadan vuosikustannukseen. Olin pari vuotta aiemmin pitänyt ko autoa ns kakkosautona ja rekisterissä läpi vuoden jolloin valtiolle tuli tasaista verokertymää se n 130e/v, röyhkeän tempun seurauksena poistin vitutuksesta vehkeen rekisteristä, ja idioottimaisen virkamiehen laskelman mukaisesti kun valtiolle piti tulla yli 500e/v, tulikin 0e/v. Vanhan kaavan mukaisesti olisin maksanut sen 130e/v monia vuosia, joten kyseisen neronleimauksen tuloksena valtio menetti oman arvioni mukaan tuommoisen 500-1.000 e pelkkinä autoverotuottoina unohtaen muut ko harrastukseen liittyneet välilliset verot jotka sitten olisivat tuottaneet kassaan saman summan moninkertaisesti, enkä tietojeni mukaan todellakaan ole ainoa samantyylisesti reagoinut.

Se järki millä Suomea hallitaan ja johdetaan...sen kuvaamiseen ei löydy sanoja.
Vaihtaisin tuon kirveen mieluiten harvesteriin ;)


P

Quote from: BarkAtTheMoon on 02.09.2016, 20:02:39
Quote from: Kim Evil-666 on 02.09.2016, 19:10:25
Eikö ne pässit tajua, että maltillinen verotus takaa valdelle aina positiivisen verokertymän. Ylikireä verotus kuristaa kansalaisten ostovoiman ja ostoinnon kohti menneen ajan niukkuuden taloutta. Nää on kyllä yksiä stanan vatipäitä ja omaan pesään paskojia. Kaikenlisäksi rahdataan kehitysmaalaisia paskomaan se pesä siivouskelvottomaksi.

Olis kirveellä töitä, sano.
Nappiin. Omalta kohdalta esimerkki (tosin koskee nykyistä aiempaa hallitusta, mutta virkamiehethän näitä siellä taustalla juilivat kuten aiemminkin).

Asuntoautojen verotus oli tuossa 2010-vuosikymmenen vaihteessa varsin maltillista siinä missä pakettiautojenkin, sitten keksittiin budjetinpaikkauskonsti ja vero nelinkertaistettiin n.130e suuruusluokasta omalla kohdalla päälle viiden sadan vuosikustannukseen. Olin pari vuotta aiemmin pitänyt ko autoa ns kakkosautona ja rekisterissä läpi vuoden jolloin valtiolle tuli tasaista verokertymää se n 130e/v, röyhkeän tempun seurauksena poistin vitutuksesta vehkeen rekisteristä, ja idioottimaisen virkamiehen laskelman mukaisesti kun valtiolle piti tulla yli 500e/v, tulikin 0e/v. Vanhan kaavan mukaisesti olisin maksanut sen 130e/v monia vuosia, joten kyseisen neronleimauksen tuloksena valtio menetti oman arvioni mukaan tuommoisen 500-1.000 e pelkkinä autoverotuottoina unohtaen muut ko harrastukseen liittyneet välilliset verot jotka sitten olisivat tuottaneet kassaan saman summan moninkertaisesti, enkä tietojeni mukaan todellakaan ole ainoa samantyylisesti reagoinut.

Se järki millä Suomea hallitaan ja johdetaan...sen kuvaamiseen ei löydy sanoja.
Vaihtaisin tuon kirveen mieluiten harvesteriin ;)

Mulla on muutama kokonaispainoltaan lähes 3 tonnin henkilöauto. Ennen pidin niitä ajossa ympäri vuoden. En pidä enää, kun autojen vuotuinen verolippu karkasi päälle 130 eurosta tuonne 600€ /vuosi sfääreihin. Nyt ne ovat käytössä vain ehkäpä kuukauden vuodessa. Ja paljonko jää valtiolta polttoaineveroa saamatta? Paljon. Perinteinen kaasari V8 vie aikamukavasti mehua. Samoin vakuutusverot osaltani romahtivat.

Joo, ei se lineaarisesti se verotuotto kasva. Kohdallani se väheni radikaalisti. Nerot asialla valtiovarainministeriössä.

Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991