News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Oikeusasiamiehen ratkaisu 5.8.2013: Suvivirsi koulujen kevätjuhlissa

Started by Saippuakupla, 06.08.2013, 20:48:21

Previous topic - Next topic

Tulisiko suvivirren laulamisesta kouluissa luopua?

Kyllä
27 (39.1%)
Ei
42 (60.9%)

Total Members Voted: 69

Voting closed: 31.05.2014, 18:49:35

Maastamuuttaja

Uskonto on hankala asia. Se on suurelta osin toiveajattelun ilmentymä. Uskominen kuoleman jälkeiseen elämään on houkuttelevaa. Harva vastustaisi sellaista kosmista "järjestelmää", jossa oma sielu tai mikä se nyt on, jatkuisi kuoleman jälkeenkin. Monien ääriateistien raivokkuus selittynee kuolemanpelon ilmentymänä, pettymyksenä uskontojen katteettomiin lupauksiin.

Rubiikinkuutio

Quote from: Maastamuuttaja on 10.08.2013, 16:23:29

Monien ääriateistien raivokkuus selittynee kuolemanpelon ilmentymänä, pettymyksenä uskontojen katteettomiin lupauksiin.

Ne "ääriateistit" joita itse tunnen henkilökohtaisesti ovat hyvin nuoria. Vähän epäilen, että eivät vielä kovasti ole usiemmat tuota kuolemanpelkoa kovasti ehtineen kohdata. Ehkä joku, mutta luulisin että useimmat eivät.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

siviilitarkkailija

#122
Kysymys kuuluu että onko ateismiin uskovalla ääriateistilla oikeus toteuttaa uskonsa mukaista elämää? Vastaus on minun näkemykseni mukaa kyllä. Tarkoittaako tämä sitä että ateistin ei tarvitse osallistua joulujuhlaan, pääsiäisenviettoon tai suvivirren veisuuseen. Kyllä.

Menen niin pitkälle (mutta vain henkilökohtaisena mielipiteenäni) että katson työnantajansa myös (oikeutetuksi vaatimaan) vapautusta ateistin joulupyhäkorvauksien maksamisesta, pääsiäisvapaiden myöntämisestä sekä kaikista muista ateistia koskevista uskonnollisista ratkaisuista jotka voivat järkyttää ääriateistin elämää. Jos aikoo olla ateisti, on myös oltava.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

far angst

Quote from: siviilitarkkailija on 10.08.2013, 17:44:04Kysymys kuuluu että onko ateismiin uskovalla ääriateistilla oikeus toteuttaa uskonsa mukaista elämää? Vastaus on minun näkemykseni mukaa kyllä. Tarkoittaako tämä sitä että ateistin ei tarvitse osallistua joulujuhlaan, pääsiäisenviettoon tai suvivirren veisuuseen. Kyllä.

Menen niin pitkälle (mutta vain henkilökohtaisena mielipiteenäni) että katson työnantajansa myös (oikeutetuksi vaatimaan) vapautusta ateistin joulupyhäkorvauksien maksamisesta, pääsiäisvapaiden myöntämisestä sekä kaikista muista ateistia koskevista uskonnollisista ratkaisuista jotka voivat järkyttää ääriateistin elämää. Jos aikoo olla ateisti, on myös oltava.

Jaha, että rahan saanninko takia sitä sitten uskotaankin?  Eiks se ollutkin 30 hopearahaa?

Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

Make M

Quote from: Elcric12 on 10.08.2013, 13:35:42
Missä raja siis menee määriteltäessä mikä laulu on uskonnollienn ja mikä ei?

Jos Suvivirren tapauksessa tuo määritelmä täyttyisikin, niin ajan saatossa tuo uskonnollinen sisältö saattaa häipyä, ja kyse on vain perinteestä. Itse ainakaan en aikoinaa kokenut ko. laulun laulamista ko. tapahtumassa mitenkään uskonnollisena.

Se, että jossain laulussa esiintyy sanoja kuten "jumala", "enkeli", "taivas", "perkele" tms. ei sinänsä tee laulusta uskonnollista. Mutta kirkon virsikirjaansa valitsemat virret ovat ilman muuta - joko enemmän tai vähemmän korostuneesti - uskonnollisia. Gaudeamus igituria ei virsikirjasta löydy eikä sitä normaalisti uskonnollisissa tapahtumissa lauleta.

Ei sen Suvivirren uskonnollinen sisältö minnekään häivy niin kauan kuin sen sanoja ei muuteta uskonnottomiksi. Eikä Suvivirren uskonnollisuus riipu siitä, miten joku on sen joskus jossain kokenut.

siviilitarkkailija

Quote from: far angst on 10.08.2013, 17:52:07
Jaha, että rahan saanninko takia sitä sitten uskotaankin?  Eiks se ollutkin 30 hopearahaa?

Tsot tsot...30 hopearahan johdosta lopetettiin uskominen. Päätettiin mielummin uskoa hopeaan.

Jos ihminen on aito ja pesunkestävä ateisti, ei hän voi ottaa vastaan työnantajan hänelle uskonnollisin perustein tarjoamia etuisuuksia saati lomia vaan hän luonnollisesti kieltäytyy herkkään vakaumukseensa vedoten. 
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Elcric12

Quote from: Make M on 10.08.2013, 18:02:17
Quote from: Elcric12 on 10.08.2013, 13:35:42
Missä raja siis menee määriteltäessä mikä laulu on uskonnollienn ja mikä ei?

Jos Suvivirren tapauksessa tuo määritelmä täyttyisikin, niin ajan saatossa tuo uskonnollinen sisältö saattaa häipyä, ja kyse on vain perinteestä. Itse ainakaan en aikoinaa kokenut ko. laulun laulamista ko. tapahtumassa mitenkään uskonnollisena.

Se, että jossain laulussa esiintyy sanoja kuten "jumala", "enkeli", "taivas", "perkele" tms. ei sinänsä tee laulusta uskonnollista. Mutta kirkon virsikirjaansa valitsemat virret ovat ilman muuta - joko enemmän tai vähemmän korostuneesti - uskonnollisia. Gaudeamus igituria ei virsikirjasta löydy eikä sitä normaalisti uskonnollisissa tapahtumissa lauleta.

Ei sen Suvivirren uskonnollinen sisältö minnekään häivy niin kauan kuin sen sanoja ei muuteta uskonnottomiksi. Eikä Suvivirren uskonnollisuus riipu siitä, miten joku on sen joskus jossain kokenut.

Kyllähän tuossa on silloin kyse nimenomaan sanoista (ja siitä minkälaiset sanat ja sisältö koetaan uskonnollisina).

Miniluv

Oletan, että oikeusasiamiehen ratkaisu on jo tullut käsiteltyä, kun on päädytty hopearahoihin yms.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Ink Visitor

Apulaisoikeuskansleri kehottaa tarkistamaan koulujen ohjeistusta uskonnollisista juhlista

Apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen kehottaa Opetushallitusta tarkistamaan ohjeistustaan kouluille perinteisten ja uskonnollisten juhlien järjestämisestä.

Apulaisoikeuskanslerin näkemyksen mukaan kouluissa nykyisessä muodossaan järjestettävät uskonnolliset tilaisuudet ovat ongelmallisia julkisen vallan puolueettomuuden ja uskonnonvapauden sekä yhdenvertaisuuden edistämisvelvollisuuden näkökulmasta.

Tilaisuudet, joissa mikään uskonto tai vakaumus ei nouse opettajien johdolla erikseen esille, sen sijaan eivät apulaisoikeuskanslerin mukaan ole ongelmallisia. Tällaisia ovat muun muassa yhteiset hiljentymishetket.

Asia tuli apulaisoikeuskanslerin tutkittavaksi kantelun johdosta. Kantelussa pyydettiin muun muassa tutkimaan toimivatko julkiset ja julkisesti rahoitetut peruskoulut ja lukiot perustuslain yhdenvertaisuus- ja uskonnon ja omantunnon vapaussäännösten vastaisesti järjestäessään uskonnon harjoittamista kouluajalla.

Mikko Puumalainen toteaa, että peruskoulussa ja lukiossa uskonnonopetukseen osallistuminen on kirkkoon kuuluville velvollisuus. Muutkin voivat vanhempiensa ilmoituksesta osallistua uskonnonopetukseen.

- Sen sijaan uskonnonharjoittamiseksi katsottava toiminta, kuten aamuhartaudet ja joulukirkko, on koulussa vapaaehtoista kaikille riippumatta siitä, kuuluuko lapsi tai nuori kirkkoon vai ei. Vaikka uskonnolliseen toimitukseen osallistuminen olisikin vapaaehtoista, voivat olosuhteet kokonaisuudessaan tehdä valinnasta näennäisen, Puumalainen toteaa.

Uskonnonvapaus on perustuslain mukainen perusoikeus. Siihen kuuluu oikeus tunnustaa tai olla tunnustamatta uskontoa sekä oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Uskonnonvapauslain mukaan valtion tehtävänä on turvata uskonnonvapaus ja luoda edellytykset sen toteutumiselle.

Apulaisoikeuskansleri muistuttaa, että julkisen vallan tulee perustuslain mukaan turvata perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen. Julkiselle vallalle kuuluvasta turvaamisvelvoitteesta ei hänen mukaansa voida tinkiä esimerkiksi perinnesyihin nojaten.

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/puumalainen_uskonnonvapaus-17906
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Fincum

QuoteOikeuskansleri: Koulujen uskonnolliset tilaisuudet ongelmallisia
http://www.sss.fi/uutiset/610404.html
STT 24.3.2014 10:26:31

Kouluissa järjestettävät uskonnolliset tilaisuudet ovat ongelmallisia, katsoo apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen.

Puumalaisen mukaan uskonnonvapauden kannalta olisi perusteltua, ettei kouluissa järjestettäisi lainkaan opettajien tai esimerkiksi seurakunnan työntekijän johtamia tilaisuuksia, joissa on tietyn vakaumuksen mukaista sisältöä.
Vaikka osallistuminen olisikin vapaaehtoista, voivat olosuhteet tehdä Puumalaisen mukaan valinnasta näennäisen.
Puumalainen muistuttaa, että julkisen vallan tulee turvata perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen, eikä siitä voida tinkiä esimerkiksi perinnesyihin nojaten.

- On myös syytä kysyä, miksi koulun työskentelyn yhteiset juhla- tai päätöstilaisuudet halutaan edelleenkin nivoa uskonnon harjoittamiseen ja sen myötä rikkoa niiden yhteisöllisyys.

Puumalaisen mukaan ongelmallisia eivät sen sijaan ole yhteiset hiljentymishetket, joissa mikään uskonto tai vakaumus ei nouse opettajien johdolla erikseen esille.
Apulaisoikeuskansleri kehottaa Opetushallitusta tarkistamaan ohjeistustaan kouluille perinteisten ja uskonnollisten juhlien järjestämisestä.

Minä elin jo siinä luulossa, että suvivirsi on todettu kaikin puolin uskonnollisesta sisällöstä vapaaksi.
Aihe sinällään sopisi vanhan suvirsi-ketjun jatkoksi.
Liika raha on vähemmistön ongelma, mutta ei heitäkään pidä unohtaa.

-gentilhommehki-

http://yle.fi/uutiset/suvivirren_laulaminen_kouluissa_uuteen_harkintaan/7152153

Quote
Apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen on kehottanut Opetushallitusta tarkistamaan kouluille antamiaan ohjeita uskonnollisten tilaisuuksien järjestämisestä.

Syynä on se, että koulujen uskonnolliset tilaisuudet ovat apulaisoikeuskanslerin mukaan ongelmalllisia uskonnonvapauden, yhdenvertaisuuden edistämisen ja julkisen vallan neutraaliuden näkökulmasta.

Apulaisoikeuskanslerin ratkaisussa muistutetaan, että uskonnonvapaus on perusoikeus, johon kuuluu oikeus tunnustaa tai olla tunnustamatta uskontoa
.

QuoteAsia tuli apulaisoikeuskanslerin tutkittavaksi kantelun johdosta. Ratkaisussa kansleri on huomioinut kansainväliset ihmisoikeussopimukset ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen EIT:n käytännöt, Kostama sanoo.
Olin tänään aamulla kymmeneltä Turun kauppatorilla yli 20 asteen pakkasessa toista tuntia. Kuulostaa hullulta, mutta oli siellä muitakin hulluja. Yli tuhat ihmistä tuli kuuntelemaan ja tapaamaan Pekka Haavistoa. (Ville Niinistö vihreiden nettisivuilla 4.2.2012 http://www.vihreat.fi/node/7291)

kekkeruusi

Jaa, se on kevät tosiaan varhaisessa tänä vuonna. Ei olla vielä edes huhtikuussa ja tämä aihe nostaa päätään. No, hyvä niin. Apulaisoikeuskansleri on täysin oikeassa. Uskonnonharjoitus ei kuulu kouluihin.

Virret ovat uskonnollisia lauluja ja virsien laulaminen on siten uskonnonharjoitusta. Ei kuulu kouluihin.

RP

Kun apulaioikeuskansleri ja eduskunnan apulaisoikeusasiamies, joilla ei käsitääkseni ole selkeää keskinäistä juridista nokkmisjärjestystä, ovat esittäneet keskenään ristikkäiset (jätän valittamatta mahdollista uskonnollista sivumerkitystä) kannat, saammeko kenties seuraavaksi korkeimman (hallinto?)oikeuden ja/tai perustuslakivaliokunnan kannan suvivirrestä?


(vanha ketju vanhemmasta päätöksestä: http://hommaforum.org/index.php/topic,86124.msg1392272.html#msg1392272 )
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/


kekkeruusi


Nuivatar

Toisessa uutisessa asiaa käsiteltiin myös suomalaisten kulttuurin säilyttämisen kannalta. Vastaus oli, että kulttuuri ei kelpaa syyksi, koska se ei ole mikään muuttumaton, säilyvä asia tms. :facepalm: Miten osalla ihmisistä samassa maassa voi olla valtion tuki kulttuurinsa säilyttämiseen, vaikka heitä olisi tuhatkertaisesti suomalaisiin nähden, mutta samaan aikaan kantaväestö joutuu luopumaan omasta identiteetistään, uskonnostaan (en ole itse kristitty, mutta Suomi on kristitty maa) ja kansanperinteistään??

normi

Jaaha, ilmeisesti demokratian, isänmaallisuuden, suvaistevaisuuden, tasa-arvon jne. vakaumuksellisten aatteiden ja arvojen edistäminen kouluissa tulee sitten myös kieltää. Nämähän ovat aina JONKUN vakaumusta vastaan. Esimerkiksi tasa-arvon päivät ja teemat tulisi siis kieltää... jos ollaan johdonmukaisia. Tilaisuuksissa ei saa olla isänmaallisuutta tai suvaitsevaisuutta... tai esimerksiksi "hoopropagandaa". Vai mitä.

Kyseessähän on oikeasti selvä hyökkäys kristillisyyteen pohjaavia traditioita vastaan. Ihan suunniteltu juttu ja sylttytehdas on jossain ateistisen vihervasemmiston suunnalla. ja Puumalainen tekee vain oman osansa. ;)
Impossible situations can become possible miracles

Siili

Quote from: kekkeruusi on 24.03.2014, 11:50:42
Jaa, se on kevät tosiaan varhaisessa tänä vuonna. Ei olla vielä edes huhtikuussa ja tämä aihe nostaa päätään. No, hyvä niin. Apulaisoikeuskansleri on täysin oikeassa. Uskonnonharjoitus ei kuulu kouluihin.

Virret ovat uskonnollisia lauluja ja virsien laulaminen on siten uskonnonharjoitusta. Ei kuulu kouluihin.


Minusta suvivirren ensimmäinen säkeistö ei ole uskonnollinen.

http://evl.fi/virsikirja.nsf/pudotusvalikko/571?OpenDocument

Minkä takia se olisi haram?

kekkeruusi

Quote from: Siili on 24.03.2014, 12:36:14
Quote from: kekkeruusi on 24.03.2014, 11:50:42
Jaa, se on kevät tosiaan varhaisessa tänä vuonna. Ei olla vielä edes huhtikuussa ja tämä aihe nostaa päätään. No, hyvä niin. Apulaisoikeuskansleri on täysin oikeassa. Uskonnonharjoitus ei kuulu kouluihin.

Virret ovat uskonnollisia lauluja ja virsien laulaminen on siten uskonnonharjoitusta. Ei kuulu kouluihin.


Minusta suvivirren ensimmäinen säkeistö ei ole uskonnollinen.

http://evl.fi/virsikirja.nsf/pudotusvalikko/571?OpenDocument

Minkä takia se olisi haram?
Kas kun et yksittäisiä sanoja alkanut irroittelemaan. Virsi on virsi, säkeistöstä riippumatta,

CaptainNuiva

Tähän on ihan simppeli ratkaisu.
Jos suvivirsi tuntuu tökkivän niin pakkoko se on osallistua, kotiin vain taikka siksi aikaa voi järjestää opettajan johdolla vaikka kesäkuvien piirrustusta?
Miten maailma paranee ateistille siitä että onnistuu kieltämään itselleen täysin tuntemattomien kotimaisia perinteitä?
Kerrataan vielä: EI OLE PAKKO OSALLISTUA, kyllä tämän pitäisi riittää.

Suomessa on ollut kautta aikojen ihmisiä ateistisine näkemyksineen mutta tähän saakka suvivirsi ei ole ollut ongelma.
Puumalainen puhuu uskonnonvapaudesta tässä keisissä kuin kyse olisi vain joko kristinuskosta tai ateismista mutta näihän ei ole vaan kyse on muslimien lisääntyvästä määrästä.
Meillä on ollut tataarivähemmistö jo aikojen alusta ja suvivirsi ei ole heillekkään ollut ongelma, nyt kuitenkin pitää päästä palvomaan maahan tunkevia monikulttuurisia osaajia ja siksi suvivirsi on nyt ongelma.

En ole itse ihmeemmin uskovainen mutta suvivirren merkityksen kersana muistan ja siinä ei ollut mitään uskonnollista hurmosta vaan se oli lähtölaukaus kesän viettoon ja lomalle.


"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Siili

Quote from: kekkeruusi on 24.03.2014, 12:38:33
Quote from: Siili on 24.03.2014, 12:36:14
Quote from: kekkeruusi on 24.03.2014, 11:50:42
Jaa, se on kevät tosiaan varhaisessa tänä vuonna. Ei olla vielä edes huhtikuussa ja tämä aihe nostaa päätään. No, hyvä niin. Apulaisoikeuskansleri on täysin oikeassa. Uskonnonharjoitus ei kuulu kouluihin.

Virret ovat uskonnollisia lauluja ja virsien laulaminen on siten uskonnonharjoitusta. Ei kuulu kouluihin.


Minusta suvivirren ensimmäinen säkeistö ei ole uskonnollinen.

http://evl.fi/virsikirja.nsf/pudotusvalikko/571?OpenDocument

Minkä takia se olisi haram?
Kas kun et yksittäisiä sanoja alkanut irroittelemaan. Virsi on virsi, säkeistöstä riippumatta,

Ongelma ei siis ole säkeistön sisältö vaan se, että teksti on myös virallisessa virsikirjassa?   Vaikka sen julkaisisi erikseen esimerkiksi suvilauluna?



falco

Itse olen eronnut kirkosta ja koen olevani uskonnoton. Koen ongelmallisena jos koulussa järjestetään uskonnollisia tilaisuuksia. Pidän omituisena myös sitä, että lukiossa on uskontokuntakohtaista uskonnonopetusta.

Mutta: onko suvivirren laulaminen uskonnollinen harjoitus? Kuinka moni sitä kevätjuhlassa laulava mieltää sen virreksi tai uskonnonharjoittamiseksi? En usko, että kovin moni. Laulusta tulee itselleni tavattoman lämpimiä muistoja hetkestä, jolloin kirmataan kesälaitumille. Haikeuttakin siihen liittyy, kun sitä nättiä naapuripulpetin tyttöä näkee ehkä seuraavan kerran vasta elokuussa.

Suvivirren merkitys on liudentunut uskonnonharjoittamisesta kevätjuhlan kevättä, lomaa ja kesän riemua juhlistavaksi hetkeksi. Lauletaan vaikka sitten jatkossa laulusta vain säkeistöt 1 ja 6 tai muokataan vähän sanoja ja muutetaan laulun nimeksi "suvilaulu" niin olisiko Puumalainen sitten tyytyväinen?

Aukusti Jylhä

Tokaluokkalaisen poikani opettajapa kysyi, että saako tehdä virpomavitsoja?  ;D  ;D  :roll:  :o  :facepalm:
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

kekkeruusi

Quote from: Siili on 24.03.2014, 13:35:30
Quote from: kekkeruusi on 24.03.2014, 12:38:33
Quote from: Siili on 24.03.2014, 12:36:14
Quote from: kekkeruusi on 24.03.2014, 11:50:42
Jaa, se on kevät tosiaan varhaisessa tänä vuonna. Ei olla vielä edes huhtikuussa ja tämä aihe nostaa päätään. No, hyvä niin. Apulaisoikeuskansleri on täysin oikeassa. Uskonnonharjoitus ei kuulu kouluihin.

Virret ovat uskonnollisia lauluja ja virsien laulaminen on siten uskonnonharjoitusta. Ei kuulu kouluihin.


Minusta suvivirren ensimmäinen säkeistö ei ole uskonnollinen.

http://evl.fi/virsikirja.nsf/pudotusvalikko/571?OpenDocument

Minkä takia se olisi haram?
Kas kun et yksittäisiä sanoja alkanut irroittelemaan. Virsi on virsi, säkeistöstä riippumatta,

Ongelma ei siis ole säkeistön sisältö vaan se, että teksti on myös virallisessa virsikirjassa?   Vaikka sen julkaisisi erikseen esimerkiksi suvilauluna?
Eli sinusta se nyt vaan on pakko ujuttaa sinne? Miksi? Virsiä saa veisata omalla ajallaan niin paljon kuin haluaa, mutta useimpia ei kiinnosta.

kekkeruusi

Quote from: falco on 24.03.2014, 13:42:04
Itse olen eronnut kirkosta ja koen olevani uskonnoton. Koen ongelmallisena jos koulussa järjestetään uskonnollisia tilaisuuksia. Pidän omituisena myös sitä, että lukiossa on uskontokuntakohtaista uskonnonopetusta.

Mutta: onko suvivirren laulaminen uskonnollinen harjoitus? Kuinka moni sitä kevätjuhlassa laulava mieltää sen virreksi tai uskonnonharjoittamiseksi? En usko, että kovin moni. Laulusta tulee itselleni tavattoman lämpimiä muistoja hetkestä, jolloin kirmataan kesälaitumille. Haikeuttakin siihen liittyy, kun sitä nättiä naapuripulpetin tyttöä näkee ehkä seuraavan kerran vasta elokuussa.

Suvivirren merkitys on liudentunut uskonnonharjoittamisesta kevätjuhlan kevättä, lomaa ja kesän riemua juhlistavaksi hetkeksi. Lauletaan vaikka sitten jatkossa laulusta vain säkeistöt 1 ja 6 tai muokataan vähän sanoja ja muutetaan laulun nimeksi "suvilaulu" niin olisiko Puumalainen sitten tyytyväinen?
Ensinnäkin, niillä tämän päivän koululaisilla ei ole niitä sinun muistojasi. He voivat muistella aivan yhtä lailla tulevaisuudessa omia koulumuistojaan lämmöllä, vaikka siellä ei mitään virttä olisi veisattukaan.

Toisekseen, miksi se yksi virsi sinne pitäisi väkisin ympätä? Eikö muka muut laulut kelpaa?

Siili

Quote from: kekkeruusi on 24.03.2014, 13:47:37
Quote from: Siili on 24.03.2014, 13:35:30
Ongelma ei siis ole säkeistön sisältö vaan se, että teksti on myös virallisessa virsikirjassa?   Vaikka sen julkaisisi erikseen esimerkiksi suvilauluna?
Eli sinusta se nyt vaan on pakko ujuttaa sinne? Miksi? Virsiä saa veisata omalla ajallaan niin paljon kuin haluaa, mutta useimpia ei kiinnosta.

Minulla ei ole selvää käsitystä siitä, mikä on "useimpien" näkemys kevätjuhlatraditiosta, mutta on hyvä että sentään joillakin on ehdoton tieto siitä.

Mutta ehkä olet oikeassa.  Kouluhan on oppimista varten, joten siellä ei pidä järjestää muuta kuin suoraan opetukseen liittyvää toimintaa.  Kaikenlaiset yhteiset juhlat ja traditiot ovat tarpeettomia, koska tokihan esimerkiksi todistukset voidaan lähettää kotiin postin kautta.  Multikulttuurin myötä ei löydy enää merkittäviä yhteisiä arvoja, joten on todella naivia yrittää herättää jotain  koulu- tai luokkahengeksi kutsuttuja illuusiota.

Onnikka

Quote from: CaptainNuiva on 24.03.2014, 13:33:17
Tähän on ihan simppeli ratkaisu.
Jos suvivirsi tuntuu tökkivän niin pakkoko se on osallistua, kotiin vain taikka siksi aikaa voi järjestää opettajan johdolla vaikka kesäkuvien piirrustusta?
Miten maailma paranee ateistille siitä että onnistuu kieltämään itselleen täysin tuntemattomien kotimaisia perinteitä?
Kerrataan vielä: EI OLE PAKKO OSALLISTUA, kyllä tämän pitäisi riittää.

Suomessa on ollut kautta aikojen ihmisiä ateistisine näkemyksineen mutta tähän saakka suvivirsi ei ole ollut ongelma.
Puumalainen puhuu uskonnonvapaudesta tässä keisissä kuin kyse olisi vain joko kristinuskosta tai ateismista mutta näihän ei ole vaan kyse on muslimien lisääntyvästä määrästä.
Meillä on ollut tataarivähemmistö jo aikojen alusta ja suvivirsi ei ole heillekkään ollut ongelma, nyt kuitenkin pitää päästä palvomaan maahan tunkevia monikulttuurisia osaajia ja siksi suvivirsi on nyt ongelma.

En ole itse ihmeemmin uskovainen mutta suvivirren merkityksen kersana muistan ja siinä ei ollut mitään uskonnollista hurmosta vaan se oli lähtölaukaus kesän viettoon ja lomalle.
Miksi pitää vetää takamuksiin vain sen takia että on ennenkin vedetty?
Miksi olisi yhtään vähemmän pitkäveteisiä turhia tilaisuuksia lapsille ja opettajille nämä juhlat kuin mitä ennen oli?

kekkeruusi

Quote from: Siili on 24.03.2014, 14:01:36
Quote from: kekkeruusi on 24.03.2014, 13:47:37
Quote from: Siili on 24.03.2014, 13:35:30
Ongelma ei siis ole säkeistön sisältö vaan se, että teksti on myös virallisessa virsikirjassa?   Vaikka sen julkaisisi erikseen esimerkiksi suvilauluna?
Eli sinusta se nyt vaan on pakko ujuttaa sinne? Miksi? Virsiä saa veisata omalla ajallaan niin paljon kuin haluaa, mutta useimpia ei kiinnosta.

Minulla ei ole selvää käsitystä siitä, mikä on "useimpien" näkemys kevätjuhlatraditiosta, mutta on hyvä että sentään joillakin on ehdoton tieto siitä.

Mutta ehkä olet oikeassa.  Kouluhan on oppimista varten, joten siellä ei pidä järjestää muuta kuin suoraan opetukseen liittyvää toimintaa.  Kaikenlaiset yhteiset juhlat ja traditiot ovat tarpeettomia, koska tokihan esimerkiksi todistukset voidaan lähettää kotiin postin kautta.  Multikulttuurin myötä ei löydy enää merkittäviä yhteisiä arvoja, joten on todella naivia yrittää herättää jotain  koulu- tai luokkahengeksi kutsuttuja illuusiota.
Lapsellista olkiukkoilua. Opettele lukemaan ja lopeta sanojen laittaminen toisten suihin.

kekkeruusi

Quote from: CaptainNuiva on 24.03.2014, 13:33:17
Tähän on ihan simppeli ratkaisu.
Jos suvivirsi tuntuu tökkivän niin pakkoko se on osallistua, kotiin vain taikka siksi aikaa voi järjestää opettajan johdolla vaikka kesäkuvien piirrustusta?
Onko se sinusta koulun kevätjuhla silloin? Miksi sitten kaikille et halua samaa?

Quote from: CaptainNuiva on 24.03.2014, 13:33:17
Miten maailma paranee ateistille siitä että onnistuu kieltämään itselleen täysin tuntemattomien kotimaisia perinteitä?
Sitähän sinä yrität.

Quote from: CaptainNuiva on 24.03.2014, 13:33:17
Kerrataan vielä: EI OLE PAKKO OSALLISTUA, kyllä tämän pitäisi riittää.
Ei riitä. Se ei ole vain kristittyjen juhla, vaan kaikkien koululaisten. Kristityt voivat pitää omat juhlansa jossain muualla, koulu ei ole sitä varten

Quote from: CaptainNuiva on 24.03.2014, 13:33:17
Suomessa on ollut kautta aikojen ihmisiä ateistisine näkemyksineen mutta tähän saakka suvivirsi ei ole ollut ongelma.
Mistäs sinä sen tiedät?

Quote from: CaptainNuiva on 24.03.2014, 13:33:17
Puumalainen puhuu uskonnonvapaudesta tässä keisissä kuin kyse olisi vain joko kristinuskosta tai ateismista mutta näihän ei ole vaan kyse on muslimien lisääntyvästä määrästä.
Ei ole, vaan uskonnonvapaudesta ja siitä, että koulu ei ole uskonnonharjoituspaikka.

Quote from: CaptainNuiva on 24.03.2014, 13:33:17
Meillä on ollut tataarivähemmistö jo aikojen alusta ja suvivirsi ei ole heillekkään ollut ongelma,
Mistäs sinä sen tiedät?

Quote from: CaptainNuiva on 24.03.2014, 13:33:17
nyt kuitenkin pitää päästä palvomaan maahan tunkevia monikulttuurisia osaajia ja siksi suvivirsi on nyt ongelma.
Ei, vaan uskonnonvapauden kunnioittamisen puute.

Quote from: CaptainNuiva on 24.03.2014, 13:33:17
En ole itse ihmeemmin uskovainen mutta suvivirren merkityksen kersana muistan ja siinä ei ollut mitään uskonnollista hurmosta vaan se oli lähtölaukaus kesän viettoon ja lomalle.
Ja jos siellä ei olisi ollut sitä virrenveisuuta, niin se ei olisi sinusta ollut lähtölaukaus kesän ja loman viettoon?

kuhlmey

Quote from: falco on 24.03.2014, 13:42:04
Mutta: onko suvivirren laulaminen uskonnollinen harjoitus? Kuinka moni sitä kevätjuhlassa laulava mieltää sen virreksi tai uskonnonharjoittamiseksi? En usko, että kovin moni. Laulusta tulee itselleni tavattoman lämpimiä muistoja hetkestä, jolloin kirmataan kesälaitumille. Haikeuttakin siihen liittyy, kun sitä nättiä naapuripulpetin tyttöä näkee ehkä seuraavan kerran vasta elokuussa.
Suvivirren merkitys on liudentunut uskonnonharjoittamisesta kevätjuhlan kevättä, lomaa ja kesän riemua juhlistavaksi hetkeksi.

Näinhän se on, mutta teoriassa Suvivirren laulaminen on uskonnonharjoitusta.
Tää on tätä nykyaikaa, kantasuomalaisten tekemisiä ja tapoja syynätään täikamman avulla, koska virkamiehille ja tutkijoille pitää löytyä töitä ja/tai joku vähemmistöön kuuluva saattaa loukkaantua. Enemmistön tapakulttuuri ja yhteisöllisyys ei silloin merkitse yhtn mitn.