News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Tampereen rantatunnelin työpaikat voivat valua ulos

Started by Fiftari, 28.09.2013, 16:02:35

Previous topic - Next topic

Fiftari

Quote"Suomalaiset työttömät eivät näissä hankkeissa välttämättä työllisty."

Tampereen valtuusto päätti viime viikolla äänestyksen jälkeen hyväksyä Tampereen rantaväylän rakentamisen. Rakennustyöt on tarkoitus aloittaa jo tänä syksynä ja tunnelin pitäisi olla valmiina toukokuussa 2017.

Tunnelin arvioidaan työllistävän melkoisen määrän rakentajia. Tunnelin lisäksi rakennetaan infrastruktuuria ja ranta-alueelle uusi asuntoalue. Kaikkiaan tunneli jälkiseurauksineen työllistää tuhansia ihmisiä. On jopa puhuttu 21 000 miestyövuodesta.

Rakennusliiton Hämeen aluetoimiston aluepäällikön Jukka Lindgrenin mukaan Hämeen alueen rakentajien työttömyysprosentti on 12. Hänen mukaansa työttömiä rakentajia on kyllä nyt tarjolla.

Huonoja kokemuksia

Töitä on siis tarjolla, mutta Lindgrenin mukaan on sitten toinen asia, onko niitä tarjolla suomalaisille rakentajille.

– Aikaisemmat kokemukset esimerkiksi P-Hämpin parkkiluolan rakentamisesta osoittavat, että tunnelityöt tehdään aika pitkälti ulkomaisin voimin.

Tunnelia on perusteltu työllistämisvaikutuksella. Olen kuitenkin nähnyt, että eivät suomalaiset työttömät näissä hankkeissa välttämättä työllisty.

Hän muistuttaa, että Helsingin musiikkitalon työmaaltakin löytyi yhden, kahden euron tuntipalkalla työskentelevää ulkomaista halpatyövoimaa.

– Kyllä tässä takaraivossa on se ajatus, että ei se työllisyysvaikutus välttämättä niin iso ole.
Loput linkin takaa: KU
Saisivat kyllä työllistää pelkästään suomalaisia. Sitten jos ei löydy työntekijöitä niin muitakin voitaisiin ottaa.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

kekkeruusi

Quote from: Fiftari on 28.09.2013, 16:02:35
Saisivat kyllä työllistää pelkästään suomalaisia. Sitten jos ei löydy työntekijöitä niin muitakin voitaisiin ottaa.
Eihän se noin mene. Sama virsi toistuu eri projekteissa, poliitikot esittelevät projektia kehuen suu vaahdossa kuinka paljon työllisyyttä projekti loisi. Sitten järjestetään tarjouskilpailu, jonka voittaa joku puolalainen tai virolainen firma sellaisella tarjouksella joka ei olisi suomalaisille firmoille edes kannattavaa. Tarjouksen taustalla on tietysti liian alhaiset palkat ja muut maksut. Kaikki sen tietää, mutta projektin järjestäjiä ei kiinnosta, tärkeintä on heille että halvalla saatiin. Suomalaiset rakentajat jäävät nuolemaan näppejään ja päätyvät kortistoon. Projektin hinta kallistuukin sitlä osin ja sitten myöhemmin joudutaan vielä korjaamaan ne virolaisten/puolalaisten paskat työt, palkkaamalla taas virolaisia tai puolalaisia sössimään lisää. VMP

Fiftari

Quote from: kekkeruusi on 28.09.2013, 16:17:20
Eihän se noin mene.

Kyllähän minä sen tiedän. Ketuttaa vain aivan järjettömästi kun kohkataan työttömyydestä ja vastaavista mutta sitten kun saadaan projekteja niin samat mulkut katselevat ihan muualle kun tänne painaa porukkaa jostain kähtävälandiasta tekemään parilla eurolla hommia kun oikeita ammattilaisia istuskelee odottelemassa töitä, tai pahempaa, tekevät samoja hommia jollain helvetin 9euron päiväpalkalla.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

kekkeruusi

Vituttaa se, kun meillä ollaan niin pirun mallioppilaita joka asiassa EU:n suhteen. Pitäähän ne urakat kilpailuttaa kaikkien sääntöjen ja lakien mukaan, mutta ymmärtääkseni tuolla keski-Euroopassa vetävät noista säännöistä välittämättä kotiinpäin. Mutta ei meillä, tietenkään. Pidetään vaan ne rakentajat kortistossa ja jaetaan työt virolaisille tunarifirmoille, jotka sitten rikkovatkin lakeja ja säädöksiä meidänkin puolesta.

John Doe

http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1194842079085/artikkeli/arvio+tunnelityosta+paikallisten+osuus+on+lahempana+50+ta+kuin+30+prosenttia.html

"Arvio: Tunnelityöstä paikallisten osuus on lähempänä 50:tä kuin 30 prosenttia
Tampereen Rantaväylän tunneli työllistää toteutusvaiheessa noin sata henkilöä suunnittelussa ja noin 300 henkilöä työmaaorganisaatiossa.
Tunnelin rakentamisen suora työllisyysvaikutus on yli 1 000 henkilötyövuotta.

Hän arvioi, että tunnelin rakentamisen paikallisuusaste tulee olemaan lähempänä 50:tä kuin 30 prosenttia.

Maanrakennuksessa ulkomaalaisia alihankkijoita käytetään huomattavasti vähemmän kuin talonrakentamisessa.

Arvoton

Koska vähän kaikki työ tuntuu valuvan ulos, kuinka kauan riittää suomalaisia kämpän ostajia? No, jonkun aikaa on puolet jengistä, joka perii mummonsa tai suuriiin ikäluokkiin kuuluvat vanhempansa. Kuulema ne ovat vieläpä sairaampia kuin heitä aiemmin syntyneet.

Nii ja Tamperehan pursuaa uuden teknologian ja sisällöntuotannon huippupalkkaisia ammattilaisia...

Aika kiva lahja Tampereen kaupungilta rakennusyhtiöille. Bisnes lisääntyy, verotuloja tulee ja talous vilkastuu, ym. kivaa. Ei saa jäädä tuleen makaamaan, kuten sattuvasti sanotaan latteus.

Sour-One

Quote from: kekkeruusi on 28.09.2013, 16:17:20
Quote from: Fiftari on 28.09.2013, 16:02:35
Saisivat kyllä työllistää pelkästään suomalaisia. Sitten jos ei löydy työntekijöitä niin muitakin voitaisiin ottaa.
Eihän se noin mene. Sama virsi toistuu eri projekteissa, poliitikot esittelevät projektia kehuen suu vaahdossa kuinka paljon työllisyyttä projekti loisi. Sitten järjestetään tarjouskilpailu, jonka voittaa joku puolalainen tai virolainen firma sellaisella tarjouksella joka ei olisi suomalaisille firmoille edes kannattavaa. Tarjouksen taustalla on tietysti liian alhaiset palkat ja muut maksut. Kaikki sen tietää, mutta projektin järjestäjiä ei kiinnosta, tärkeintä on heille että halvalla saatiin. Suomalaiset rakentajat jäävät nuolemaan näppejään ja päätyvät kortistoon. Projektin hinta kallistuukin sitlä osin ja sitten myöhemmin joudutaan vielä korjaamaan ne virolaisten/puolalaisten paskat työt, palkkaamalla taas virolaisia tai puolalaisia sössimään lisää. VMP

Öh, eikö urakkakilpailun voittanut Lemminkäinen? Slovakkeja lukuunottamatta tunneliurakat on olleet suomalaisten käsissä ja alaurakat samoin. Eri asia on se, kuinka paljon näiden kotimaisten urakoitsijoiden palveluksessa on ulkolaisia työntekijöitä. Toisekseen tunnelihommat ei oikein tunnu kelpaavan suomalaisille.

Alapo

Quote from: Sour-One on 28.09.2013, 18:48:46
. Toisekseen tunnelihommat ei oikein tunnu kelpaavan suomalaisille.

Kyllä ne tunnelihommat kelpais jos työllistettäis ja maksettais se mitä kuuluu. Ovat alkaneet tinkiä palkoista, niin on hiukan vaihtuvuutta ollut isoissakin firmoissa.
Joissain firmoissa on huomattu ettei se halpa ole aina hyvä, eräät unkarilaiset tunnelityömiehet teki neljään mieheen viikon työtä jota suomalaiset tekee kaksi päivää :roll:

Marius

Tampereen tunneli on alunalkaen täysin tarpeeton.

Paitsi että nythän sitä sitten tarvitaan halpatyövoiman kulkemisen helpottamiseksi.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Kulttuurirealisti

Tietääkö muuten joku, saako tämäntyyppisiin tarjouskilpailuihin laittaa ehtoja käytettävien työntekijöiden kotimaisuusasteesta? Ehkä ei, koska EU-direktiivit?
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

desperaato

#10
Quote from: Fiftari on 28.09.2013, 16:02:35
Saisivat kyllä työllistää pelkästään suomalaisia. Sitten jos ei löydy työntekijöitä niin muitakin voitaisiin ottaa.

Meinaavat rakentaa 2,3 km pitkän tunnelin kosken ali n. 30m syvälle ja liittymät hintaan 183 M€.


Tunnelin vastustus oli Tampersiissä semmonen sirkus missä mukaan tuli kesäinen sadekuuro kuin 1918 kapina, sisällissota ynnä kaikkea tältä väliltä. Se rakentaako tunnelin suomalaiset duunarit ei kiinnostanut nimeksikään hanketta vastustavia niin demareita, kuin persujakaan.

Ano Nyymi

Tämmöistähän se nykyajan elvytys on, elvytetään viron kansantalaoutta mutta ei vahingossakaan omaa. Tästä eoi varmaan tule hyvää seuraamaan.
Näitä tuontityöläisiä on niin helppo kusettaa ja kyykyttää, että kotimaista vaihtoehtoa ei työmaalle palkata vaikka kuinka haluaisi. Ja mitään merkitystä ei ole sillä että rakennuttaja on Suomen yhteiskunta.

Oami

Quote from: Marius on 28.09.2013, 19:17:39
Tampereen tunneli on alunalkaen täysin tarpeeton.

Paitsi että nythän sitä sitten tarvitaan halpatyövoiman kulkemisen helpottamiseksi.

Ei se ole tarpeeton. Se sujuvoittaa liikennettä sekä tuo lisää arvokasta rakennusmaata.

Jostain syystä varsinkin kommunistit ovat Tampereella kääntäneet viimemainitun seikan jotenkin huonoksi asiaksi.

Jos jostain on syytä valittaa, niin siitä prosessista, jolla päätös tehtiin.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Nuivanlinna

Quote from: Oami on 28.09.2013, 20:00:08
Quote from: Marius on 28.09.2013, 19:17:39
Tampereen tunneli on alunalkaen täysin tarpeeton.

Paitsi että nythän sitä sitten tarvitaan halpatyövoiman kulkemisen helpottamiseksi.

Ei se ole tarpeeton. Se sujuvoittaa liikennettä sekä tuo lisää arvokasta rakennusmaata.

Jostain syystä varsinkin kommunistit ovat Tampereella kääntäneet viimemainitun seikan jotenkin huonoksi asiaksi.

Jos jostain on syytä valittaa, niin siitä prosessista, jolla päätös tehtiin.

Mitenkä sen risteyksen liikenne mikä on tullut Näsijärvenkadulta Paasikiven- ja Kekkosentielle? Minne se liikenne nyt ohjataan? Risteyksiä ei tuohon tunneliin kaiketikaan tule. Valtion rahaa tuohon ei tulisi ohjata senttiäkään, sillä juurihan on valmistunut Tampereen ohittava eteläinen kehätie ja jopa moottoritienä.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Arvoton

Kysymys on meitsillä ollut tarpeellisuuden hinnasta ja vapautuvista tonttineliöistä saatava hinta. Liittymien rakentaminen taas himpun verran vie muualta sitä niin tarpeellista rakentamistilaa.

Tampereella on tunnetusti veemäinen tilanne aina, koska keskustaa ei voi kasvattaa. Nyt kosken rantaan ja sen päälle (?) rakennettavat kämpät eivät ole tunnelinlouhijoiden saavutettavissa (en tarkoita urakoitsijoita), ellei maisterimuija ole kaupungilla tai valtiolla viiden tonnin asiantuntija. Riittääköhän Nässyn/kosken rannassa 10 000 eukkoa neliöltä?

elven archer

Minä niin arvasin tuon. Kuulin taannoin erään tamperelaisen sanovan, että tuohan se sentään työpaikkoja. Minä ajattelin mielessäni, että alihankkijat ulkoistavat ne ulkomaalaisille, että ei siellä varmaan kovin paljon suomalaisia työmiehiä nähdä. Harmittaa olla niin hyvällä prosentilla oikeassa, koska kyyniseksihän tämä vetää. Sen vähän, mitä Tamperetta tunnen, niin tuohan on ihan järjetön tykillä kärpästä -projekti. Joo, on se väylä kuulemma tukossa, mutta saisihan sen muutenkin auki. Mikähän on rakennusfirmojen lobbauksen osuus tässä asiassa? Niille tämä on varmasti erittäin hyvä bisnes, muille ei sitten olekaan.

elven archer

Quote from: Arvoton on 28.09.2013, 20:12:24
Tampereella on tunnetusti veemäinen tilanne aina, koska keskustaa ei voi kasvattaa.
Rakentaisivat ylöspäin, mutta ei. Onhan siellä Näsinneulakin, ja Bauhausin mainoskyltti, mutta jokin silti tamperelaisessa mielenmaisemassa jarruttaa. Sinnehän oli kai jokin tornihotellikin tulossa, mutta ei kelvannut, kun oli niin korkea, että päättäjien päitä huimasi. Ja mikä se uusi kaupunginosa oli siinä Hervannan vieressä? Luulisi sinnekin mahtuvan populaa, jos ei keskustaan mahdu. Kenellä on edes rahaa niihin rantaan kaavailtuihin luksusasuntoihin?

Alapo

Voi olla että tuo tunneli on sellainen työmaa, että sille on pakko palkata osaavaa työvoimaa louhimaan. Kaupunkialueella räjäyttely ei ole ihan jokamiehen puuhaa, kun on nykyisin tärinärajat joita on aika lailla pakko noudattaa. Voihan palkata mitä tahansa puolihulluja tai halpoja, mutta jos joutuu korvaamaan kaikenlaista ja maksamaan sakkoja, niin ei sekään halvaksi tule. Tosin moni osaava on jäänyt ja jäämässä eläkkeelle.

Muun kuin louhimistyön voi tehdä kuka vain, louheen ajo ja tunnelin varustelutyöt nyt onnistuu aika monelta. Tosin Länsi-Metron työmaalla louhetta ajava, M.Kalliokoskihan valitteli hesarissa kun joku AKT:hen kuuluvaa vaati yölisiä ja muita mitä palkkaan kuuluu, antoi sitten monoa ja M.Kalliokoski totesi että palkkaa vaan virolaista vuokratyövoimaa. Tais ne kuskit asua siinä Hanasaaren liityntäparkissa kuorma-autoissa.

jmm

Quote from: elven archer on 28.09.2013, 20:24:07
Sinnehän oli kai jokin tornihotellikin tulossa, mutta ei kelvannut, kun oli niin korkea, että päättäjien päitä huimasi.

Se tornihotelliprojekti torpattiin Helsingissä. Täällä Tampereella rakennetaan paraikaa Tullintorin viereen 90 metriä korkeaa tornihotellia.
"The difference between a cult and religion? A cult is led by a guy who knows it's bullshit. In a religion, that guy is dead." - Joe Rogan

Sour-One

#19
Quote from: Alapo on 28.09.2013, 19:12:26
Quote from: Sour-One on 28.09.2013, 18:48:46
. Toisekseen tunnelihommat ei oikein tunnu kelpaavan suomalaisille.

Kyllä ne tunnelihommat kelpais jos työllistettäis ja maksettais se mitä kuuluu. Ovat alkaneet tinkiä palkoista, niin on hiukan vaihtuvuutta ollut isoissakin firmoissa.
Joissain firmoissa on huomattu ettei se halpa ole aina hyvä, eräät unkarilaiset tunnelityömiehet teki neljään mieheen viikon työtä jota suomalaiset tekee kaksi päivää :roll:
Monellakos tunnelityömaalla olet ollut töissä?

Arvelitko kenties, että Lemminkäinen ei maksaisi työehtosopimuksen mukaista palkkaa?

desperaato

#20
Quote from: elven archer on 28.09.2013, 20:24:07
Sinnehän oli kai jokin tornihotellikin tulossa, mutta ei kelvannut, kun oli niin korkea, että päättäjien päitä huimasi.

Kyllä ainakin yhtä tornihotellia rakennetaan parast aikaa, alkaa oleen varmaan puolivälissä. Näsinneulan saisi räjäyttää alas kun on helvetin ruma, jäishän kuitenkin haulitorni Pispalaan.
Herwoodin pohjoispuolella on 90-luvun alkupuolella rakennettu Hallila missä on edustettuna kaikki yhteiskuntaluokat. Meni vaan siinäkin hyvät samoilu, sieni ja marjapaikat perkele.
Kohtapuoliin aletaan rakentaa "pikku-dubaita" rautatieaseman eteläpäätyyn monitoimihalleineen. Mun mielestä hakamettä olis pitäny panostaa ja ottaa hallitusti alas ja rakentaa sen tilalle joku typhoonin kaltainen komplexi parkkiluolineen.

On kyllä totta, että liikenteen takia Kekkonen-Paasikivi väylä olis saatu helposti ja halvalla vetään esim. rakentamalla parikaistaa lisää ja pistetty vuorottelu systeemi, ilta ja aamu liikenteelle, eli aamulla 4 kaistaa keskustaan päin ja iltapäivällä toiseen suuntaan. Halpaa ja tehokasta. Tosin pullonkauloja on enemmänkin.

Marius

Tampereella ei ole liikenneruuhkia. Helsingissäkään ei ole liikenneruuhkia.
On vain normiliikennettä.

Metropolihallusinaatiot ja toiveet ovat yleisiä molemmissa.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Marius

Otsikon ilmaisun "voivat valua" voi suomentaa: "tulevat valumaan".

Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Oami

Quote from: Nuivanlinna on 28.09.2013, 20:09:11
Mitenkä sen risteyksen liikenne mikä on tullut Näsijärvenkadulta Paasikiven- ja Kekkosentielle? Minne se liikenne nyt ohjataan? Risteyksiä ei tuohon tunneliin kaiketikaan tule. Valtion rahaa tuohon ei tulisi ohjata senttiäkään, sillä juurihan on valmistunut Tampereen ohittava eteläinen kehätie ja jopa moottoritienä.

Suurin osa Näsijärvenkadulta tulevasta liikenteestä kääntyy Paasikivenkadulle länteen, ja niin se tekee tulevaisuudessakin.

Itäänpäin menevää liikennettä varten voi olla, että siihen rakennetaan liittymä. Jos ei, niin sitten itään menevä liikenne ehkä ajaa kilometrin verran länteen ja menee sitä kautta sitten tunneliin. Ruuhka-aikana tämä tuskin vaikuttaa matka-aikaan, ruuhka-aikojen ulkopuolella voi kyllä lisätä pari minuuttia.

Quote from: Marius on 28.09.2013, 21:01:51
Tampereella ei ole liikenneruuhkia. Helsingissäkään ei ole liikenneruuhkia.
On vain normiliikennettä.

Määrittele ruuhka. Vaihtoehtoisesti voit keksiä haluamasi nimen sille ilmiölle, jonka takia ajo Nokian moottoritieltä Teiskontielle kestää joskus puoli tuntia sen sijaan että se kestäisi kymmenen minuuttia.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

elven archer

Quote from: jmm on 28.09.2013, 20:44:27
Se tornihotelliprojekti torpattiin Helsingissä. Täällä Tampereella rakennetaan paraikaa Tullintorin viereen 90 metriä korkeaa tornihotellia.
Ok. No ehkä se Näsinseula sittenkin on totuttanut päättäjiä korkeuksiin.

Suomessa riittää lääniä. Tampereeltakin pääsee hetkessä maaseudulle, mutta kai se pitäisi sitten aina olla kaupunki kävelymatkan päässä. Suomessa kaiken lisäksi on erittäin vakaa maaperä, joten siinäkin mielessä on outoa, että japanilaiset rakentavat mannerlaattojen reunoilla ylöspäin, mutta Suomessa kaivetaan kuin vuorikääpiöt, että saadaan jokin ranta vapaaksi rakentamiselle.

Sour-One

Quote from: Oami on 28.09.2013, 21:21:10
Quote from: Nuivanlinna on 28.09.2013, 20:09:11
Mitenkä sen risteyksen liikenne mikä on tullut Näsijärvenkadulta Paasikiven- ja Kekkosentielle? Minne se liikenne nyt ohjataan? Risteyksiä ei tuohon tunneliin kaiketikaan tule. Valtion rahaa tuohon ei tulisi ohjata senttiäkään, sillä juurihan on valmistunut Tampereen ohittava eteläinen kehätie ja jopa moottoritienä.

Suurin osa Näsijärvenkadulta tulevasta liikenteestä kääntyy Paasikivenkadulle länteen, ja niin se tekee tulevaisuudessakin.

Itäänpäin menevää liikennettä varten voi olla, että siihen rakennetaan liittymä. Jos ei, niin sitten itään menevä liikenne ehkä ajaa kilometrin verran länteen ja menee sitä kautta sitten tunneliin. Ruuhka-aikana tämä tuskin vaikuttaa matka-aikaan, ruuhka-aikojen ulkopuolella voi kyllä lisätä pari minuuttia.

Quote from: Marius on 28.09.2013, 21:01:51
Tampereella ei ole liikenneruuhkia. Helsingissäkään ei ole liikenneruuhkia.
On vain normiliikennettä.

Määrittele ruuhka. Vaihtoehtoisesti voit keksiä haluamasi nimen sille ilmiölle, jonka takia ajo Nokian moottoritieltä Teiskontielle kestää joskus puoli tuntia sen sijaan että se kestäisi kymmenen minuuttia.

Yleensä tieverkon parantaminen ei paranna liikenteen sujuvuutta hieman pidemmällä ajanjaksolla; liikennemäärät vain kasvavat.

Omalta osaltani olen ongelman ratkaissut poikkeavilla työajoilla. Kuudeksi töihin ja kahdelta kotiin. Siis noin pääsääntöisesti. Ihan rauhassa saa ajella. Toki likikään kaikilla tuo ei ole mahdollista.

Oami

Quote from: Sour-One on 28.09.2013, 21:30:03
Yleensä tieverkon parantaminen ei paranna liikenteen sujuvuutta hieman pidemmällä ajanjaksolla; liikennemäärät vain kasvavat.

Osin näinkin. Toisaalta osin on niin, että liikennemäärät kasvavat joka tapauksessa ja liikennesuunnittelijat yrittävät reagoida siihen tavalla tai toisella.

Itse olen tykästynyt siihen tapaan, että tilaa vievä liikenne viedään pois silmistä, esim. maan alle. Tämän takia pidän erityisen hyvänä Hämpin parkkia ja tulevaisuuden Kunkun parkkia ja näihin liittyvää tavoitetta Hämeenkadun sulkemisesta henkilöautoilta.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

desperaato

Quote from: Oami on 28.09.2013, 21:33:01
henkilöautoilta.
Korrjaan yksityisautoilulta.
Taxillahan pitää päästä rapun eteen (etenkin poplaritakkien).

Alapo

Quote from: Sour-One on 28.09.2013, 20:46:12
Quote from: Alapo on 28.09.2013, 19:12:26
Quote from: Sour-One on 28.09.2013, 18:48:46
. Toisekseen tunnelihommat ei oikein tunnu kelpaavan suomalaisille.

Kyllä ne tunnelihommat kelpais jos työllistettäis ja maksettais se mitä kuuluu. Ovat alkaneet tinkiä palkoista, niin on hiukan vaihtuvuutta ollut isoissakin firmoissa.
Joissain firmoissa on huomattu ettei se halpa ole aina hyvä, eräät unkarilaiset tunnelityömiehet teki neljään mieheen viikon työtä jota suomalaiset tekee kaksi päivää :roll:
Monellakos tunnelityömaalla olet ollut töissä?

Arvelitko kenties, että Lemminkäinen ei maksaisi työehtosopimuksen mukaista palkkaa?
Kuudella. Kuinkas monella itse? Kyllähän ne tessin minimit saattaa maksaa, mutta palkkaluokan nosto on pikkasen kinkkisempi homma. Sen takia sieltä läksinkin, kun eivät nostaneet palkkaluokkaa vaikka kaikki perusteet oli.

JulianH

noin 190milj euroa maksava tunneli hanke.
tunnelihanke tulee maksamaan vähintään 500miljoonaa. tunnelin tarpeellisuus..

tällä hetkellä jonossa saa olla 20min jos olet matkalla klo 07-08 ja toiseensuuntaan klo 15-16.
eli aivan helv vähän verrattuna ihan mihinkä tahansa oikeaan ruuhkaan!

oami ei taida olla tampereelta, tai jos on niin ei ikinä ole ajanut autolla kyseistä reittiä mihin tunneli on tulossa.

no nyt tulee tunneli. veikkaan noin 500miljoonaa loppu hinnaksi.