News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Tampereen rantatunnelin työpaikat voivat valua ulos

Started by Fiftari, 28.09.2013, 16:02:35

Previous topic - Next topic

Oami

Quote from: starsailor on 31.10.2013, 16:47:56
Nettoinvestonti. Lyhyt ja pitkä tunneli saavat saman arvosanan. Ovatko ne samanhintaiset? Miten kalliimpi voi olla yhtä hyvä vaihtoehto ja kenelle (rakennusliikkeet vai veronmaksajat?) :D

Koska siinä vapautuu sitä tonttimaata ja se sujuvoittaa liikennettä paremmin.

On mielestäni tarpeetonta vertailla näitä kahta keskenään, koska mielestäni molemmat ovat argumentteja hankkeen puolesta. Jostain syystä varsinkin kommunistien retoriikassa se tonttimaan vapautuminen on käännetty argumentiksi hanketta vastaan, ilmeisesti siksi että siinä kapitalisti saa tehtyä bisnestä.

Quote from: starsailor on 31.10.2013, 16:47:56
Kohta 2.1 Joukkoliikenne. Pitkä tunneli on joukkoliikenteelle myös paras. Laitetaanko sinne tunnelliin pysäkkejä ihmisille ja sitten hissit maan tasolta. Maanpäällä olisi normaalisti pysäkit koko tunnelin matkalta :D

Ei joukkoliikenne tarvitse tunnelia ylipäänsä, vaan niitä maan päälle jääviä väyliä, joilla muu liikenne vähenee läpikulkuliikenteen siirtyessä tunneliin.

Quote from: starsailor on 31.10.2013, 16:47:56
Kohta 2.2 Terveys ja Tuvallisuus. Pitkä tunneli on kuulema näistä kaikista paras :D Tunnelissa onnettomuudet esim. palava rekka, muuttuu nopeasti suuronnettomuudeksi.

Onnettomuuden todennäköisyys on pitkässä tunnelissa pienin, koska liikenne on sujuvampaa, koska ei ole liikennevaloja.

Quote from: starsailor on 31.10.2013, 16:47:56
Nopeasti katsottuna pystyy näkemään, että pisteyksellä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Asiat ovat pistetty niin, kuin ne halutaan nähdä. Voisin lyödä vetoa, että tuon konsulttifirman asiakkaita ovat rakennusliikkeet ym. Paleverissa on sovittu millainen tutkimus tehdään ja mistä lähtökohdista. Vanhoista lehtijutuista löytää tiedon miten pormestari tietää jo etukäteen selvityksen tuovan pitkälle tunnelille kannatuksen. Mieten hän tiesi sen jo etukäteen? :D

Nopeasti katsottuna olen päinvastaista mieltä. Jos sinulla on todisteita siitä, että tutkimustulokset on etukäteen sovittu, esitä niitä toki.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

elven archer

Quote from: Oami on 31.10.2013, 19:23:36
Jostain syystä varsinkin kommunistien retoriikassa se tonttimaan vapautuminen on käännetty argumentiksi hanketta vastaan, ilmeisesti siksi että siinä kapitalisti saa tehtyä bisnestä.
Sama juttu kuin Kreikankin tapauksessa. Ihmisiä nyppii, että toiset tekevät bisnestä heidän rahoillaan, mutta pitävät kuitenkin voitot itsellään.

Miksi ei voi rakentaa ylöspäin? Luulisi Tampereen maaperän kestävän vapisematta alla.

starsailor

#62
Jos rantatunneli olisi hyvä bisnes, niin mihin tarvitaan veronmaksajien rahaa? Jos minun naapuri kertoo hyvästä bisneksestä, jolla hän tienaa kymppitonnin, mutta tarvii minulta ensin kaksikymmentä, josta saan seitsämän takaisin, niin miten hyvä tämä bisnes on minulle, jota voisi verrata veronmaksajaan?

Käsittääkseni maapäälliset väylät tehdään sellaiseksi ettei niitä kautta voi enää tunnelin jälkeen mennä länsisuunnassa tampereelle tai tampereelta pois, tai sitten se tulee olemaan sokkeloista ja pysähtelevää. Miten tämä on joukkoliikenteen kannalta parempi vaihtoehto kuin nykyinen rantatie, jossa on pysäkkejä asutuskeskusten kohdilla? Tällöin matka joukkoliikennetta käyttäen tulee kestämään taatusti pidempään tai sitten joukkoliikenne kulkee tunnelin kautta, jolloin matkan varrella ei ole pysähtymispaikkoja.

Jos puhutaan 2km tunnelista ja verrataan sen turvallisuutta, niin sitten sitä pitää verrata 2km pätkään samansuuntaista tietä maanpäällä. Tunnelin hyvksi puoliksi tulee se, että talvella siellä ei ole liukas jäätä tai lunta. Tiellä kuitenkaan esim. rekan moottorin leikkaaminen aiheuttaa kuin toisen ajokaistan tukkeutumisen. Tunnelissa tälläinen ajoittain tapahtuva juttu tietää koko tunnelin sulkemista ja pahimmassa tapauksessa savusta aiheutuneita välillisiä uhreja. Nousu ja lasku tunneliin tulee olemaan ainakin jossain määrin rasittava tekijä ja kun puhutaan suuresta liikenne määrästä, niin pidemmällä aikavälillä jotain tulee tapahtumaan. Tässä on ihan fysiikanlait rajoina. Katettu ja umpinainen tunneli on aina kuolemanloukku, kun taas avoin maantie ei voi olla tälläinen koskaan.

Keskusareena voisi olla investointi, joka toisi Tampereelle rahaa ja vetoa, mutta tätä ei ole toteutettu, koska sitä ei haluta pyörittää veronmaksajien rahoilla. Rakennusliikkeet ja yksityiset tahot eivät ole niin tyhmiä, että laittaisivat omaa rahaansa tappiolliseen rakentamiseen. Heille on järkevämpää tehdä massiivisia kohteita, joissa voivat vain voittaa ja sitten irtautua, kun maksut on suoritettu. Tunneli on staattinen ohitustie, jonka pääasiallinen funktio pitää olla liikenteen sujuvuuden lisääminen. Tälläisiä tarvitaan oikeasti pahoissa paikoissa ja tilanteissa, mutta ei Tampereella, ei tasamaalla, eikä tässä taloustilanteessa.
"Suomalaisen ihmisen geeneissä on orja-, setä Tuomo- ja pelkurigeeni. Ja se on tyhmä kuin aasi. Aasin järki ja cuckold-sielu." Jorma M.

Heikki Luoto

Aamulehti lobbasi tunnelia, joten Tampereen Perussuomalaiset joutui itse kustantamaan tunnelikriittisen ilmoituksen Aamulehteen.

Ilmoituksessa kerrotaan mm., että Ranta-Tampellan tonttimaa on suurelta osin vanhaa Näsijärven pohjaa, jonka Tampellan tehdas täytti käsittelemättömällä teollisuusjätteellä. Teollisuusjätteen päälle rakentaminen on varsin  ongelmallista.
Sananvapauden vastaiselle Facebookille korvaava vaihtoehto: MeWe
mewe.com/i/heikkiluoto

alussaolisana

Minä voin lainata vatupassia, niin ei valu niin helposti. Toinen vaihtoehto on, että rakennetaan molemmat päät korkeammalle kuin muu tunneli, niin ei sieltä pitäisi kaiken järjen mukaan mitään ulos valua.  ;D
"Harmageddonin tapahtumapaikka sijaitsee nykyisessä Israelissa Afulan kunnassa (38 900 asukasta) ja sinne voi ajaa valtatie 66:a pitkin. Kunta mainostaa itseään sloganilla "Afula, hauska paikka asua"."

Oami

Quote from: starsailor on 31.10.2013, 20:30:54
Jos rantatunneli olisi hyvä bisnes, niin mihin tarvitaan veronmaksajien rahaa? Jos minun naapuri kertoo hyvästä bisneksestä, jolla hän tienaa kymppitonnin, mutta tarvii minulta ensin kaksikymmentä, josta saan seitsämän takaisin, niin miten hyvä tämä bisnes on minulle, jota voisi verrata veronmaksajaan?

Hankala vastata, itse kun olen siinä käsityksessä että hanke tuottaa enemmän kuin vie. Osa tuotoista tosin tulee pitkällä aikavälillä kasvavan verotuoton muodossa.

Quote from: starsailor on 31.10.2013, 20:30:54
Käsittääkseni maapäälliset väylät tehdään sellaiseksi ettei niitä kautta voi enää tunnelin jälkeen mennä länsisuunnassa tampereelle tai tampereelta pois, tai sitten se tulee olemaan sokkeloista ja pysähtelevää.

Väärin käsitetty, jos nyt tarkoitat "Tampereella" keskustaa. Niin lännestä kuin idästäkin ajetaan keskustaan osapuilleen nykyistä reittiä. Tunneli palvelee niitä, jotka ajavat keskustan ohi. Eritasoliittymät tunnelin päissä helpottavat liittymistä valtatielle ja siltä pois.

Quote from: starsailor on 31.10.2013, 20:30:54
Miten tämä on joukkoliikenteen kannalta parempi vaihtoehto kuin nykyinen rantatie, jossa on pysäkkejä asutuskeskusten kohdilla? Tällöin matka joukkoliikennetta käyttäen tulee kestämään taatusti pidempään tai sitten joukkoliikenne kulkee tunnelin kautta, jolloin matkan varrella ei ole pysähtymispaikkoja.

Ei joukkoliikenne kulje tuota reittiä nytkään. Joukkoliikenne menee keskustorille.

Quote from: starsailor on 31.10.2013, 20:30:54
Jos puhutaan 2km tunnelista ja verrataan sen turvallisuutta, niin sitten sitä pitää verrata 2km pätkään samansuuntaista tietä maanpäällä. Tunnelin hyvksi puoliksi tulee se, että talvella siellä ei ole liukas jäätä tai lunta. Tiellä kuitenkaan esim. rekan moottorin leikkaaminen aiheuttaa kuin toisen ajokaistan tukkeutumisen. Tunnelissa tälläinen ajoittain tapahtuva juttu tietää koko tunnelin sulkemista ja pahimmassa tapauksessa savusta aiheutuneita välillisiä uhreja. Nousu ja lasku tunneliin tulee olemaan ainakin jossain määrin rasittava tekijä ja kun puhutaan suuresta liikenne määrästä, niin pidemmällä aikavälillä jotain tulee tapahtumaan. Tässä on ihan fysiikanlait rajoina. Katettu ja umpinainen tunneli on aina kuolemanloukku, kun taas avoin maantie ei voi olla tälläinen koskaan.

Tärkein hyvä puoli on se, että liikenne ei töki, koska ei ole liikennevaloja.

Tunneleitahan on oikeasti kaksi, yksi kumpaankin suuntaan. Mikäli toisessa sattuu vakava onnettomuus ja tulipalo, ihmiset on evakuoitava siihen toiseen. Ikävä tilanne se tietysti olisi, mutta tämäkin on suhteutettava siihen todennäköisyyteen. Tilastoja kyllä löytyy Suomesta ja varsinkin Euroopan "vanhoista" tunnelimaista, eivätkä niissä yksisuuntaiset kaksikaistaiset tunnelit ole sen pahempia onnettomuusriskikohteita kuin muutkaan yksisuuntaiset kaksikaistaiset väylät.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

yks vaan

Kysymyshän on lähinnä siitä haluavatko ihmiset maksaa x euroa siitä ettei tarvitse seisoa ruuhka-aikaan varttia ruuhkassa. Ja tuohon äksän paikalle tulee aika iso luku, vähän asioita perspektiiviin.
Kuka syrjisi minua?

JulianH

"Pääsevät siihen toiseen putkeen. Normaali liikenne tietty katkaistaan."

eli kumpikin suunta tukossa jos toisessa onnettomuus. sujuvoittaa liikennettä?

ja eikös ne tonttimaat tampereen kaupunki jo aikanaan myynyt pilkkahinnalla esim yit:lle? tunnelin jälkeen tonttien hinta on kertaa 1000 osto hinnasta. kuka käärii voitot?
juu me tamperelaiset tienataan taas..

kukaan ei kiinnittänyt huomiota siihen että tunneli rakennetaan vesistön alle jolloin suurempi mahdollisuus urakan kallistumiselle tulee luonnostaan. pikkasen lirahtaa tunneliin vettä tai jot.. myöhästyy valmistuminen ja lisäkustannukset taattu(ei ollut odotettavissa olevia ongelmia heh;)).

5 tai -50 kilsaa tunnelia kallion läpi on helpompi toteuttaa jos ei vettä yläpuolella.

niin ja se tosi asia ettei ruuhkia ole!

Oami

Quote from: JulianH on 25.11.2013, 17:30:20
"Pääsevät siihen toiseen putkeen. Normaali liikenne tietty katkaistaan."

eli kumpikin suunta tukossa jos toisessa onnettomuus. sujuvoittaa liikennettä?

Niinhän se yleensä on. Miten tämä eroaa nykyisestä väylästä? Pitää sekin katkaista jos sillä sattuu onnettomuus.

No, eroaa se siten että onnettomuuden todennäköisyys on alhaisempi, kun liikenne on vähemmän nykivää.

Quote from: JulianH on 25.11.2013, 17:30:20
ja eikös ne tonttimaat tampereen kaupunki jo aikanaan myynyt pilkkahinnalla esim yit:lle? tunnelin jälkeen tonttien hinta on kertaa 1000 osto hinnasta. kuka käärii voitot?
juu me tamperelaiset tienataan taas..

Luultavasti rakennusyhtiö todellakin saa projektista voittoa.

Se on aika lailla luonnollista, että jos yksityinen yritys tekee bisneksiä kunnan tai oikeastaan kenen tahansa kanssa, se pyrkii saamaan voittoa. Eivät yritykset hyväntekeväisyyttään toimi.

Quote from: JulianH on 25.11.2013, 17:30:20
juu me tamperelaiset tienataan taas..

Niin, sen takia itsekin hanketta kannatin silloin kun Tampereella osallistuin vaaleihin.

Quote from: JulianH on 25.11.2013, 17:30:20
kukaan ei kiinnittänyt huomiota siihen että tunneli rakennetaan vesistön alle jolloin suurempi mahdollisuus urakan kallistumiselle tulee luonnostaan. pikkasen lirahtaa tunneliin vettä tai jot.. myöhästyy valmistuminen ja lisäkustannukset taattu(ei ollut odotettavissa olevia ongelmia heh;)).

Ihanko vilpittömästi uskot, että suunnittelutoimisto ei ole tietoinen tästä asiasta tai ettei se ole kiinnittänyt siihen huomiota?

Quote from: JulianH on 25.11.2013, 17:30:20
niin ja se tosi asia ettei ruuhkia ole!

Edelleen, ihan sama minulle mitä nimeä niistä käytetään. Epämiellyttäviä ne silti ovat.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

JulianH

"Luultavasti rakennusyhtiö todellakin saa projektista voittoa.

Se on aika lailla luonnollista, että jos yksityinen yritys tekee bisneksiä kunnan tai oikeastaan kenen tahansa kanssa, se pyrkii saamaan voittoa. Eivät yritykset hyväntekeväisyyttään toimi."

niin.. maat myytiin ns annettiin pois muutamalla roposella. hetki myynnin jälkeen alkoi tunnelin rakentamis kaavailut jotka torjuttiin. olisi kait ollut liian läpinäkyvää;)
myytiin pennosilla ja muutaman vuoden päästä samat maat miljoonien arvoisia.

siitä saakka on tunneli hanketta pidetty elossa, ja nythän se sitten meni läpi.
muutama hyväveli voidellut toisiaan, ja muutama muu päättäjä vain yksinkertaisen naiiveja.

"No, eroaa se siten että onnettomuuden todennäköisyys on alhaisempi, kun liikenne on vähemmän nykivää."

sitten kun tunnelissa räjähtää bensiiniä kuljettava rekka tms jne.. voi tunneli sortua, tuleen ja savuihin palaa tahi tukehtuu satoja ja tuhansien ihmisten rynnätessä muutamista hätätiepoistumispaikoista monet kuolla toisten jalkoihin tallottuina. sitten vielä jos räjähdys on suoraan vesien alla, tuhannet kuolee hukkumalla, tukehtumalla kaasuihin, palavat hengiltä ja talloutuvat jalkoihin.
äläkä sano ettei ole mahdollista tapahtua. tunneleissa on tapahtunut hirvittäviä onnettomuuksia joissa useat kuolivat vain sen tähden että onnettomuus tapahtui tunnelissa.

"Niin, sen takia itsekin hanketta kannatin silloin kun Tampereella osallistuin vaaleihin."

sarkasmilla sanoin, niinkuis varmaan tiesitkin.
faktahan on että tamperelaiset maksavat tästä ei toivotusta tunnelista kovan hinnan.
tre alueen yritykset ei juurikaan saanut töitä tunneli hankkeesta, eli tre asukkaat ei tienaa vaan maksaa kohoavina kunnallisveroina.
tre kaupunki olisi tienannut helv hyvät rahat tonteista jotka antoi melkein ilmatteeksi pois.
eikä yksityiset yritykset olisi ostanut silloisia tyhjänpäiväisiä tontteja edes halvalla jos eivät olisi tienneet että jossain vaiheessa tulee tunneli ja tienataan.
tre silloiset päättäjätkin tiesivät saman, mutta sullemullehyvävelijärjestelmä ohitti kaupungin edut.
 
"Ihanko vilpittömästi uskot, että suunnittelutoimisto ei ole tietoinen tästä asiasta tai ettei se ole kiinnittänyt siihen huomiota"

kai siihen on jotain huomiota annettu että päättäjät on saatu uskomaan hankkeen onnistumiseen.
mitä luulet.. oliko talvivaaran kaivoksen jäteveden patouksen pettämisen mahdollisuus tutkittu? kus papereista katsot niin varmasti oli tutkittu ja suunniteltu eikä kai ongelmaa pitänyt olla kun luvat myönnettiin? no pitikö padot, ottiko
suunnittelijat vastuun? no ei pitänyt eikä suunnittelijat ole vastuussa!

tunnelin rakentamisessa tulee "ennalta odottamattomia" ongelmia, jotka myöhästyttävät valmistumis aikaa ja tulee maksamaan enemmän kuin oli sovittu. lyödään kossu vetoa?

"Edelleen, ihan sama minulle mitä nimeä niistä käytetään. Epämiellyttäviä ne silti ovat."

et sitten ruuhkissa ole ollut. tampereella kun semmoisia ei ole. ja tiedän asian koska ajan täällä päivittäin, ja koska muualla olen ruuhkissa joutunut oleen.

Sour-One

"tunnelin rakentamisessa tulee "ennalta odottamattomia" ongelmia, jotka myöhästyttävät valmistumis aikaa ja tulee maksamaan enemmän kuin oli sovittu. lyödään kossu vetoa?"

Tottahan toki voi hyvinkin tulla. Ei kallio mitenkään koko matkalla voi olla hyvä laatuista. Sellaisia ruhjeita ja lustia esiintyy varmasti, joita pohjatutkimuksia ei ole tullut esille.

John Doe

Quote from: Sour-One on 19.12.2013, 20:26:38
"tunnelin rakentamisessa tulee "ennalta odottamattomia" ongelmia, jotka myöhästyttävät valmistumis aikaa ja tulee maksamaan enemmän kuin oli sovittu. lyödään kossu vetoa?"

Tottahan toki voi hyvinkin tulla. Ei kallio mitenkään koko matkalla voi olla hyvä laatuista. Sellaisia ruhjeita ja lustia esiintyy varmasti, joita pohjatutkimuksia ei ole tullut esille.
Sitten tarvitsee laittaa urakkahinta sellaiseksi että siinä on huonon kallion lisä.
Itsekkin kun lähden täältä maakunnasta Helsinkiin otan huomioon VR: än "luotettavuuden", eli en jätä matkaani viime tinkaan.

Sour-One

Quote from: John Doe on 19.12.2013, 21:00:58
Quote from: Sour-One on 19.12.2013, 20:26:38
"tunnelin rakentamisessa tulee "ennalta odottamattomia" ongelmia, jotka myöhästyttävät valmistumis aikaa ja tulee maksamaan enemmän kuin oli sovittu. lyödään kossu vetoa?"

Tottahan toki voi hyvinkin tulla. Ei kallio mitenkään koko matkalla voi olla hyvä laatuista. Sellaisia ruhjeita ja lustia esiintyy varmasti, joita pohjatutkimuksia ei ole tullut esille.
Sitten tarvitsee laittaa urakkahinta sellaiseksi että siinä on huonon kallion lisä.
Itsekkin kun lähden täältä maakunnasta Helsinkiin otan huomioon VR: än "luotettavuuden", eli en jätä matkaani viime tinkaan.

Jaa, että urakoitsija tarjoaisi urakkaa niin, että olettaa kallion laadun automaattisesti olevan kauttaaltaan heikkoa, vaikka suunnitelmat muuta osoittavat? Miksi ylipäätään edes sitten laskea urakkaa, kun sitä ei tule missään nimessä saamaan?

JulianH

"Lainaus käyttäjältä: John Doe - 19.12.2013, 21:00:58
Lainaus käyttäjältä: Sour-One - 19.12.2013, 20:26:38
"tunnelin rakentamisessa tulee "ennalta odottamattomia" ongelmia, jotka myöhästyttävät valmistumis aikaa ja tulee maksamaan enemmän kuin oli sovittu. lyödään kossu vetoa?"

Tottahan toki voi hyvinkin tulla. Ei kallio mitenkään koko matkalla voi olla hyvä laatuista. Sellaisia ruhjeita ja lustia esiintyy varmasti, joita pohjatutkimuksia ei ole tullut esille.
Sitten tarvitsee laittaa urakkahinta sellaiseksi että siinä on huonon kallion lisä.
Itsekkin kun lähden täältä maakunnasta Helsinkiin otan huomioon VR: än "luotettavuuden", eli en jätä matkaani viime tinkaan.

Jaa, että urakoitsija tarjoaisi urakkaa niin, että olettaa kallion laadun automaattisesti olevan kauttaaltaan heikkoa, vaikka suunnitelmat muuta osoittavat? Miksi ylipäätään edes sitten laskea urakkaa, kun sitä ei tule missään nimessä saamaan?"

sepäse!
tutkittu, hyväksytty ja työn hinta annettu annetun tutkimuksen mukaan. mikä ei tietenkään tule pitämään paikkaansa, vaan 10kertaistuu tod näk 1km matkalla.
ja kun on aloitettu, ei voida keskenkään tunnelia jättää maksoi mitä maksoi!

varma maksaja kun on. hinnan voi hinata taivaaseen=mihin röyhkeys riittää ja rahat tulee tilille.



Sour-One

#74
Quote from: JulianH on 21.12.2013, 22:25:47
"Lainaus käyttäjältä: John Doe - 19.12.2013, 21:00:58
Lainaus käyttäjältä: Sour-One - 19.12.2013, 20:26:38
"tunnelin rakentamisessa tulee "ennalta odottamattomia" ongelmia, jotka myöhästyttävät valmistumis aikaa ja tulee maksamaan enemmän kuin oli sovittu. lyödään kossu vetoa?"

Tottahan toki voi hyvinkin tulla. Ei kallio mitenkään koko matkalla voi olla hyvä laatuista. Sellaisia ruhjeita ja lustia esiintyy varmasti, joita pohjatutkimuksia ei ole tullut esille.
Sitten tarvitsee laittaa urakkahinta sellaiseksi että siinä on huonon kallion lisä.
Itsekkin kun lähden täältä maakunnasta Helsinkiin otan huomioon VR: än "luotettavuuden", eli en jätä matkaani viime tinkaan.

Jaa, että urakoitsija tarjoaisi urakkaa niin, että olettaa kallion laadun automaattisesti olevan kauttaaltaan heikkoa, vaikka suunnitelmat muuta osoittavat? Miksi ylipäätään edes sitten laskea urakkaa, kun sitä ei tule missään nimessä saamaan?"

sepäse!
tutkittu, hyväksytty ja työn hinta annettu annetun tutkimuksen mukaan. mikä ei tietenkään tule pitämään paikkaansa, vaan 10kertaistuu tod näk 1km matkalla.
ja kun on aloitettu, ei voida keskenkään tunnelia jättää maksoi mitä maksoi!

varma maksaja kun on. hinnan voi hinata taivaaseen=mihin röyhkeys riittää ja rahat tulee tilille.

Älyvapaa ideasi on siis, että tunneli hinnoitellaan kokonaisuudessaan huonolaatuisen kallion mukaan.

starsailor

Tampereella on jo yksi tunneli. Sitäkautta lähtee valtatie Jyväskylään Helsingin motarilta tai Pirkkalasta päin. Tämän tunnelin rakentaminen on selvyys, jos katsoo ympäröivää maastoa. Pohjoisessa on asuma-alue, jota ei voitu jyrätä tasalle tien alta ja etelässä on isohko järvi. Keskelle jää Suomen mittakaavassa suurehkö mäki/mini-vuori, jonka yli ei voida mennä tai jonka tasoitaminen olisi ollut liian suuri operaatio. Tästä syystä tunneli piti rakentaa.

Rantatunnelin koko idea on kuitenkin järjetön. Siinä tehdään tunneli, jolla alitetaan tasamaata, sekä vesistö, ilman mitään konkreettista syytä! Tai onhan siinä syy olemassa - vihreästä politiikasta lähtevä naivi unelma, jossa ongelmat laitetaan piiloon maanalle ja sitten ne katoavat näkyvistä. Tunneli ei tule poistamaan keskustaan meneviltä niitä tuloväylien ruuhkia. Se tulee poistamaan muutaman matkan varrella olevan liikennevalon seisahtumispaikat, mutta ruuhka-aikoina liikenne tulee olemaan jumissa keskustaan kääntyvillä väylillä myös tunnelissa. Isot määrät autoja, kun eivät voi äkkiä kadota keskustaan kuin mustaan aukkoon. Keskustan liikennevalot ja ruuhkat jarruttavat liikennettä myös tunnelista noustessa ruuhka-aikoina.

Nykyistä rantaväylää olisi hyvin voitu leventää kaistalla tai tehdä kaistarajoituksia niin, että ohimenevä liikenne ei olisi joutunut ruuhkien armoille, mutta näitä vaihtoehtoja ei haluttu loppuunasti edes käydä läpi. Ja miksikö? Koska rakennusliikket ja heidän kätyripoliitikkonsa näkivät tässä oivan tavan saada veronmaksajien rahaa isolle hankkeelle. Hankkeelle jollaista ei koskaan rakennettaisi, jos kyse olisi yksityisestä rahoituksesta. Kun kyse on julkisesta, eli veronmaksajien rahoista, niin järki ja mittasuhteet tuntuvat olevan täysin arkijärjen ulkopuolella. Samanlaista rahankäyttöä on nähty aikaisemmin vain kommunisti ja diktaattorimaiden vallanpitäjien projekteissa.

Jos Suomi olisi rikas öljymaa kuten Saudit tai Norja, niin tälläiset projektit voisi jotenkin ymmärtää infran rakentamisena, kun sitä ylimääräistä rahaa nyt sattuu olemaan, mutta meidän taloustilanteessa ja teollisuuden laskusuunnassa kiihdytetään sitä syöksykierrettä ja velkaantumista. Tämä päätös tulee jatkossa maksamaan Tampereen veronmaksajille kalliisti ja epäilen, että Tampereesta tulee Suomen ensimmäinen Detroit, eli suurkaupunki, joka ajautuu konkurssiin. Tämäkään ei tosin ole ongelma kaupungin aivoriihelle, joka on pelastunut oman perseensä poliittisiin suojavirkoihin ja loppukädessä hehän uskovat yhteiskunnan rahoituksen olevan loputon voimavara.
"Suomalaisen ihmisen geeneissä on orja-, setä Tuomo- ja pelkurigeeni. Ja se on tyhmä kuin aasi. Aasin järki ja cuckold-sielu." Jorma M.

Oami

Quote from: JulianH on 19.12.2013, 18:23:19
sitten kun tunnelissa räjähtää bensiiniä kuljettava rekka tms jne.. voi tunneli sortua, tuleen ja savuihin palaa tahi tukehtuu satoja ja tuhansien ihmisten rynnätessä muutamista hätätiepoistumispaikoista monet kuolla toisten jalkoihin tallottuina. sitten vielä jos räjähdys on suoraan vesien alla, tuhannet kuolee hukkumalla, tukehtumalla kaasuihin, palavat hengiltä ja talloutuvat jalkoihin.
äläkä sano ettei ole mahdollista tapahtua. tunneleissa on tapahtunut hirvittäviä onnettomuuksia joissa useat kuolivat vain sen tähden että onnettomuus tapahtui tunnelissa.

Tuhansien ihmisten? Tunnelin pituus on 2,3 km. Jos henkilöauto turvaväleineen vie kaistaa 10 metriä (naurettavasti alakanttiin mutta oletetaan nyt vaikka ruuhka), niin yhdelle kaistalle mahtuu vähän runsaat 200 henkilöautoa. Mistä ne tuhannet ihmiset siis tulevat?

Autoilu ylipäänsä on toki vaarallista, mutta autoilu tunnelissa on tilastojen mukaan suhteellisesti turvallisempaa kuin autoilu keskimäärin.

Quote from: JulianH on 19.12.2013, 18:23:19
sarkasmilla sanoin, niinkuis varmaan tiesitkin.

Mistä minä tiedän? Minä olen täysin vakavissani. Kannatin hanketta, koska uskoin, että se on taloudellisesti kannattava nimenomaan kaupungin näkökulmasta. (Ja uskon yhä, mutta en enää jaksa ottaa poliittista kantaa koska muutin pois.)

Quote from: JulianH on 19.12.2013, 18:23:19
faktahan on että tamperelaiset maksavat tästä ei toivotusta tunnelista kovan hinnan.

Jos se on fakta niin todista se.

Quote from: JulianH on 19.12.2013, 18:23:19
mitä luulet.. oliko talvivaaran kaivoksen jäteveden patouksen pettämisen mahdollisuus tutkittu? kus papereista katsot niin varmasti oli tutkittu ja suunniteltu eikä kai ongelmaa pitänyt olla kun luvat myönnettiin? no pitikö padot, ottiko
suunnittelijat vastuun? no ei pitänyt eikä suunnittelijat ole vastuussa!

En tiedä. En ole tutustunut Talvivaaran suunnitelmiin. Näihin olen.

Quote from: JulianH on 19.12.2013, 18:23:19
tunnelin rakentamisessa tulee "ennalta odottamattomia" ongelmia, jotka myöhästyttävät valmistumis aikaa ja tulee maksamaan enemmän kuin oli sovittu. lyödään kossu vetoa?

En lyö vetoa nimimerkkien kanssa.

Quote from: JulianH on 19.12.2013, 18:23:19
et sitten ruuhkissa ole ollut. tampereella kun semmoisia ei ole. ja tiedän asian koska ajan täällä päivittäin, ja koska muualla olen ruuhkissa joutunut oleen.

Sinähän et sitä tiedä, missä minä olen ollut. Tai jos väität tietäväsi, niin todista.

Quote from: starsailor on 22.12.2013, 00:21:06
Rantatunnelin koko idea on kuitenkin järjetön. Siinä tehdään tunneli, jolla alitetaan tasamaata, sekä vesistö, ilman mitään konkreettista syytä!

Onhan sille kaksi konkreettista syytä. Saadaan lisätilaa asumiselle nätiltä paikalta läheltä keskustaa ja sitten saadaan liikenneväylästä vähemmän helposti tukkeutuva.

Quote from: starsailor on 22.12.2013, 00:21:06
Se tulee poistamaan muutaman matkan varrella olevan liikennevalon seisahtumispaikat, mutta ruuhka-aikoina liikenne tulee olemaan jumissa keskustaan kääntyvillä väylillä myös tunnelissa. Isot määrät autoja, kun eivät voi äkkiä kadota keskustaan kuin mustaan aukkoon. Keskustan liikennevalot ja ruuhkat jarruttavat liikennettä myös tunnelista noustessa ruuhka-aikoina.

Tärkeimmille keskustaan meneville väylille käännytään ennen tunnelia. Ei keskustaan menevän tarvitse mennä tunneliin lainkaan.

Quote from: starsailor on 22.12.2013, 00:21:06
Nykyistä rantaväylää olisi hyvin voitu leventää kaistalla tai tehdä kaistarajoituksia niin, että ohimenevä liikenne ei olisi joutunut ruuhkien armoille, mutta näitä vaihtoehtoja ei haluttu loppuunasti edes käydä läpi.

Tarkkaan ottaen miten? Miten kaistojen määrän lisääminen auttaa siihen, että eri suuntiin kulkevat liikennevirrat leikkaavat toisensa?
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Nuivanlinna

Tunnelipalomaistiaisia Tampereella:
Quotehttp://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194862319531/artikkeli/hurja+autopalo+tampereen+naistenlahdessa+kyydissa+nuoripari+ja+pieni+lapsi.html
Henkilöauto tuhoutui täysin tulipalossa Tampereen Naistenlahdessa sunnuntaina ennen puolta päivää.

Kolmihenkinen perhe oli autolla matkalla Kekkosentietä kohti itää, kun kuljettaja huomasi auton savuttavan ja ajoi Soukanlahdenkadun myötäiseltä rampilta tunnelityömaa-alueelle.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

JulianH

"Tuhansien ihmisten? Tunnelin pituus on 2,3 km. Jos henkilöauto turvaväleineen vie kaistaa 10 metriä (naurettavasti alakanttiin mutta oletetaan nyt vaikka ruuhka), niin yhdelle kaistalle mahtuu vähän runsaat 200 henkilöautoa. Mistä ne tuhannet ihmiset siis tulevat?

Autoilu ylipäänsä on toki vaarallista, mutta autoilu tunnelissa on tilastojen mukaan suhteellisesti turvallisempaa kuin autoilu keskimäärin."

no jos ei tuhansia, niin kymmeniä tai pahimmillaan satoja saattaa kuolla tunneli onnettomuudessa. ilman tunnelia yksi auto palaa. sen yhdenkin matkustajat saattavat selvitä jos eivät ole tunnelissa liekkien armoilla.

"En tiedä. En ole tutustunut Talvivaaran suunnitelmiin. Näihin olen."

samat sanoi talvivaaran suunnitelmiin tutustuneet?! vai meinaatko ettei oltu tutustuttu, vaiko ettei oltu kaikkea informaatiota annettu talvivaaran toimivuuden vaaroista?
vähän niinkuin olet tutustunut tunnelihankkeen vaaroihin, niihin mitä annettiin;)

"En lyö vetoa nimimerkkien kanssa."

oami on nimimerkki?eikö? no sama se.. ei lyödä vetoa.

"Sinähän et sitä tiedä, missä minä olen ollut. Tai jos väität tietäväsi, niin todista."

en minä aio todistaa missä olet ollut. ainoastaan voin sanoa ettet ainakaan ole ollut tampereella jos jonoissa olet aikaasi joutunut viettämään.

miksi? koska tunneleiden yläpuolinen maapläntti myytiin helv halvalla koska sullemullehyväveli "muurarit" ja "kaikki" tamperelaiset tunnelin myötä hyötyvät:D :o

Arvoton

Tampereen ohiliikennehän taitaa hoitua ohiteillä kaupungin eteläpuolella? En tuomitse tunnelihanketta, mutta en pidä sitä taivaan lahjanakaan. Hiukan kyllä haiskahtava. Ei mua ole juuri kirpaissut madella TAYSin ja Särkänniemen välillä reilua 20 minuuttia, jos olen erehtynyt juuri puoli neljän maissa siihen jonoon.

Pitäähän yliopistojen proffien ja YLEn persepoliksen pomojen saada hienoja kämppiä järvinäköalalla. Vai asuvatko he jo kaikki älymystön ja taiteilijoiden Pispalassa?

elven archer

Sikäli kuin Tamperetta tunnen, niin on ihan aiheellista tehdä jotain neljän ja viiden ruuhkille, mutta onko tosiaan niin, että Särkänniemen risteystä ei olisi voinut parantaa? Sehän sen liikenteen tukkii.

Oami

Quote from: JulianH on 27.12.2013, 23:04:40
no jos ei tuhansia, niin kymmeniä tai pahimmillaan satoja saattaa kuolla tunneli onnettomuudessa. ilman tunnelia yksi auto palaa. sen yhdenkin matkustajat saattavat selvitä jos eivät ole tunnelissa liekkien armoilla.

Ei tunneliin kuulu jäädä liekkien armoille, vaan sieltä kuuluu evakuoitua pois. Evakuointireitit tehdään 150 metrin välein, eli lähin on aina enintään 75 metrin päässä.

Quote from: JulianH on 27.12.2013, 23:04:40
"En lyö vetoa nimimerkkien kanssa."

oami on nimimerkki?eikö? no sama se.. ei lyödä vetoa.

Oikea nimeni lukee viestin alareunassa. Myös osoitteeni löytää vähällä vaivalla se jota kiinnostaa. Mutta entä sinä? Jos lyön vetoa ja voitan, niin mistä osoitteesta noudan voittoni?

Quote from: JulianH on 27.12.2013, 23:04:40
en minä aio todistaa missä olet ollut. ainoastaan voin sanoa ettet ainakaan ole ollut tampereella jos jonoissa olet aikaasi joutunut viettämään.

Olet väärässä, mikä on varsin triviaalia todistaa. Osallistuin Tampereen kunnallisvaaleihin 2008. Tämän tiedon löytää kai oikeusministeriöstä.

Quote from: elven archer on 28.12.2013, 01:38:35
Sikäli kuin Tamperetta tunnen, niin on ihan aiheellista tehdä jotain neljän ja viiden ruuhkille, mutta onko tosiaan niin, että Särkänniemen risteystä ei olisi voinut parantaa? Sehän sen liikenteen tukkii.

Ei se ole ainoa. Myös Sepänkatu ja Tampellan esplanadi ovat hankalia.

Eritasoliittymiä sinne olisi periaatteessa voinut tehdä, mutta rautatien ja järven läheisyyden takia tilaa on huonosti. Sepänkatua vastapäätä olisi sitten pitänyt purkaa jokunen talo.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

törö

QuoteOma yhdistys käänsi selkänsä - Hanna Tainiota ei aseteta enää ehdolle eduskuntaan

Tamperelainen Messukylän työväenyhdistys ei aseta pitkäaikaista jäsentään, kansanedustaja Hanna Tainiota ehdolle ensi vuoden eduskuntavaaleissa. Yhdistyksen johtokunnan mukaan Tainio on menettänyt johtokunnan ja äänestäjien luottamuksen.

Kansanedustaja Hanna Tainion ehdokkuus vuoden 2015 eduskuntavaaleissa joutui vaakalaudalle torstai-iltana Tampereella, kun Messukylän työväenyhdisty päätti olla asettamatta pitkäaikaista jäsentään ehdolle. Johtokunnan päätös oli yksimielinen.

Työväenyhdistyksen mukaan Tainio on menettänyt sekä johtokunnan että äänestäjien luottamuksen äänestettyään Tampereen kaupunginvaltuustossa Rantaväylän tunnelin rakentamisen puolesta vastoin valtuustoryhmän päätöstä. Tämän jälkeen Tainio ja kolme muuta rakentamista kannattanut demarinaista erotettiin valtuustoryhmästä. Tunnelin rakentamisesta päätettiin Tampereella viime syksynä.

Tainion sijaan Messukylän työväenyhdistyksen johtokunta asetti ehdolle apulaispormestari Pekka Salmen, ministeri Pia Viitasen, kansanedustaja Jukka Gustafssonin ja valtuuston puheenjohtaja Sanna Marin.

Tamperelainen Hanna Tainio on ensimmäisen kauden kansanedustaja. Hänet valittiin eduskuntaan Pirkanmaan ääniharavana yli 10 000 äänellä. Tampereen kaupunginvaltuustossa hän istuu jo seitsemättä kautta.

http://yle.fi/uutiset/oma_yhdistys_kaansi_selkansa_-_hanna_tainiota_ei_aseteta_enaa_ehdolle_eduskuntaan/7036903

Roope

Quote from: törö on 17.01.2014, 07:26:44
QuoteOma yhdistys käänsi selkänsä - Hanna Tainiota ei aseteta enää ehdolle eduskuntaan

Seuraavaksi vuorossa uhriutuminen, vaikka kaksi muuta demariyhdistystä ovat jo varmistaneet Tainion eduskuntavaaliehdokkuuden. Mikael Jungnerkin riensi apuun.

QuoteNyt hei oikeesti, hiukan sydäntä peliin myös, antakaa nyt Hanna Tainion edes yrittää! Jungner kertoi kommenttinsa.
Aamulehti: Mikael Jungner Facebookissa: "Antakaa nyt Hanna Tainion edes yrittää!"

Quote– Käsittämätöntä pikkumaisuutta ja lapsellisuutta Tampereen demareissa. Tämä päätös kärjistyy muutaman henkilön kostonhimoon ja omiin motiiveihin. Olen yksi erotetuista ja pöyristynyt tavasta, jolla äänikuningatartamme on puoli vuotta kohdeltu. Hanna on onneksi jo parin yhdistyksen toimesta asetettu ehdolle. Kuten muuten minutkin. Tämä uutinen tulee satamaan Hannalle sympatiaääninä. Oikeudenmukaisuus ja tasa-arvoisuus on tästä kaukana. Erityisen ikäväksi tämän tekee se, että puolueen etua ei tässä päätöksessä ole ajateltu laisinkaan. Vaalitaktisesti erittäin huonosti valittu aika ja teko. Samaan aikaan demareiden kannatus on alamaissa. Tämä ei lisää uskoa puolueeseen liikkuvien äänestäjien silmissä. Toivon meille tunnelia äänestäneille tukea valtakunnan tasolla. Tähän kiusaamiseen pitäisi jo puuttua. Kiitos Mikael Jungner, että nostit asian esille, Loukaskorpi kirjoittaa Facebookissa.
Aamulehti: Johanna Loukaskorpi: "Tähän kiusaamiseen pitäisi jo puuttua"

QuoteHanna Tainio pitää Messukylän työväenyhdistyksen eilistä päätöstä kostona
...
Tainio ihmettelee perustelua, että hän on menettänyt yhdistyksen luottamuksen.
– Olettaisin, että olen pystynyt pitkän poliittisen urani aikani rakentamaan niin vahvan luottamuksen, että se ei mene lopullisesti yhden päätöksen takia. Mutta näin he nyt kokevat.
...
Tainio näkee päätöksen taustalla joidenkin tahojen halun kostaa hänelle tunneliratkaisusta.
– Kyllä koen, että tässä on koston makua. Tunnelipäätöksestä rangaistus on jo langetettu, erottaminen valtuustoryhmästä. Sitä rangaistusta kärsitään parhaillaan. Siinä mielessä tämä tuntuu vähän oudolta.
– Tässä halutaan kostaa ja vielä kaivaa tätä asiaa. Itse koen, että olisi aika rakentaa sovintoa. Tässä on monet vaalit tulossa, eikä puolueen tilanne ole kannatusmittauksissa kovin hyvä. Tällä tavalla repimällä emme menesty vaaleissa, Tainio sanoo.
Hän ei halua täsmentää, mitkä tahot hänelle haluavat kostaa.
Aamulehti: Oma yhdistys käänsi selkänsä Hanna Tainiolle: "Surulliseksi veti"
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

ikuturso

Quote from: starsailor on 22.12.2013, 00:21:06
Rantatunnelin koko idea on kuitenkin järjetön. Siinä tehdään tunneli, jolla alitetaan tasamaata, sekä vesistö, ilman mitään konkreettista syytä! Tai onhan siinä syy olemassa - vihreästä politiikasta lähtevä naivi unelma, jossa ongelmat laitetaan piiloon maanalle ja sitten ne katoavat näkyvistä. Tunneli ei tule poistamaan keskustaan meneviltä niitä tuloväylien ruuhkia. Se tulee poistamaan muutaman matkan varrella olevan liikennevalon seisahtumispaikat, mutta ruuhka-aikoina liikenne tulee olemaan jumissa keskustaan kääntyvillä väylillä myös tunnelissa. Isot määrät autoja, kun eivät voi äkkiä kadota keskustaan kuin mustaan aukkoon. Keskustan liikennevalot ja ruuhkat jarruttavat liikennettä myös tunnelista noustessa ruuhka-aikoina.

Ruuhkassa seisominen on stressaavaa. Kumpihan on stressaavampaa, seistä ruuhkassa sillalla katsellen kimaltavaa järvimaisemaa tai koskenniskan tehtaita, vai seistä ruuhkassa keinovalaistussa vettä tihkuvassa betoniputkessa kosken alla?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Nuivanlinna

#85
Quote from: starsailor on 22.12.2013, 00:21:06


Rantatunnelin koko idea on kuitenkin järjetön. Siinä tehdään tunneli, jolla alitetaan tasamaata, sekä vesistö, ilman mitään konkreettista syytä! Tai onhan siinä syy olemassa - vihreästä politiikasta lähtevä naivi unelma, jossa ongelmat laitetaan piiloon maanalle ja sitten ne katoavat näkyvistä.

Samanlaista rahankäyttöä on nähty aikaisemmin vain kommunisti ja diktaattorimaiden vallanpitäjien projekteissa.



QuoteWelthauptstadt Germania
http://fi.wikipedia.org/wiki/Welthauptstadt_Germania
Keskuskatu oli suunniteltu vain jalankulkijoille ja juhlatilaisuuksissa sotilasparaateihin, joten ajoneuvoliikennettä varten Speer suunnitteli maanalaisen tunnelin.

Pakko vilauttaa korttia!
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

ikuturso

Aamulehdestä. Ei jää Tainio lumeen makaamaan.

QuoteKansanedustaja Hanna Tainio (sd) erosi perjantaina aamulla sosiaalidemokraattisesta Messukylän työväenyhdistyksestä. Yhdistys päätti torstaina illalla, ettei aseta Tainiota kansanedustajaehdokkaaksi vuoden 2015 vaaleihin.
– En voinut jatkaa, kun kerran ilmeni, etten nauti luottamusta. Ei olisi ollut mielekästä jatkaa Messukylässä, joten aamulla lähetin eroamisesta sähköpostin piiritoimistoon. Sieltä tuli hetki sitten kuittaus ja liityin Voionmaa-seuraan, joka on jo asettanut minut kansanedustajaehdokkaakseen, Tainio kertoi.

Miten kova hinku voi olla ihmisellä eduskuntaan? Sopeuttamiseläke odottaisi ja varmaan on talot, mökit, autot ja taulutelevisiot moneen kertaan jo maksettu. Jossain järjestössäkin voisi puuhastella.

Ja miksi joku demariyhdistys haluaa eduskuntaan ryhmäkurin rikkojan?

Toivottavasti demariäänestäjät alkavat nähdä koko demarifarssin. Hallituksessa petetään kokoomuksen vasallina kaikki vaalilupaukset ja työväen vanhat periaatteet. Paikallistasolla kansanedustaja pettää ryhmäkurinsa ja eroaa paikallisyhdistyksestä, joka ei tykännyt tuosta manööverista.

Kyllä valta voi olla sokaisevaa. Avatkaa silmät, ihmiset. Avatkaa silmät!

(Kommenttiosastossa joku ilmoitti tämän seurauksena eroavansa Voionmaa-seurasta, jossa on ollut ikuisuuden jäsenenä. Hyvä!)

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Nuivanlinna

Hanna Tainiohan voisi erota demareista, Vihreät ja Kokoomus varmaan kilpailisivat hänestä.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.