News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Homman suuri autokoulu- ja ajokorttiketju

Started by MW, 09.05.2009, 23:14:23

Previous topic - Next topic

Fiftari

Oma pappani kyllä ajoi autoa ja traktoria mutta korttia ei omistanut. Ei sitä millään läpyskällä ajeta.  :D
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

EL SID

voi aikoja, kun mopolla sai alkaa  ajamaan kun täytti 15.....

onko kuskit huonontunut vai maan hallitus täynnä kukkahattutätejä, kun nykyään joutuu jo käymään ajokoulun, ennenkuin saa mopo-kortin...

tuo autokorttijuttu on yhtä saatanan simputusta jota EU tuo tavallisen ihmisen riesaksi. Siitä paskasta on pikkuhiljaa pakko päästä eroon, tapahtui se vaikka kuinka suuren laman kautta.

dothefake

Quote from: Iloveallpeople on 13.09.2012, 15:48:16
Quote from: Fiftari on 13.09.2012, 15:32:41
Muistaako kukaan millä näitä on perusteltu?

Eikös tuo ajokortin uusiminen liity siihen, että sillä voidaan kontrolloida vanhuksien ajokuntoa. En tosin tiedä voiko 23-vuotiasta vielä pitää vanhuksena.
Joissain kansanryhmissä on tuon ikäisenä kyllä oltu jo vuosia eläkkeellä, että tiedä häntä.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Kammo

Quote from: Fiftari on 13.09.2012, 15:32:41
Alussa olin siinä uskossa kun joskus kauan sitten kuulin uutisesta että aikarajat koskisivat vain uusia myönnettäviä kortteja. Mutta ilmeisesti tämä nyt laitetaan koskettamaan koko kansakuntaa joilla on ajokortti.
Tuossa uskossa olen muuten minäkin ollut. Itsellänihän on suoritettuna autokoulun I vaihe, eli taskussa on nyt tuo väliaikainen ajokortti, ja II vaiheenkin voisin periaatteessa ajaa milloin vain haluan. Kertokaas nyt jotku viisaammat, että onko sillä enää vaikutusta yhtään mihinkään suoritanko tuon II vaiheen vielä ennen ajokorttiuudistusta vai vasta sen jälkeen?

Alkuasukas

Nyt ajokortin uusiminen maksaa 60€, eli 4€/v jos vaihtoväli on 15 vuotta. Ei tuosta nyt konkurssiin mene, samalla aikavälillä maksetaan yle-veroa 2500€...
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

VeePee

Mitäs ihmettä. Omassa pinkissä pahvikortissa joka on minulle annettu 18-vuotiaana mainitaan kelpoisuusajaksi vuosi 2038. Ei sitten nykysuomessa voi luottaa viranomaisilta saatuihin asiakirjoihin.

requiem

Quote from: Alkuasukas on 13.09.2012, 21:11:14
Nyt ajokortin uusiminen maksaa 60€, eli 4€/v jos vaihtoväli on 15 vuotta. Ei tuosta nyt konkurssiin mene, samalla aikavälillä maksetaan yle-veroa 2500€...

Ja tuo 2500 € on vielä se optimistinen lukema.

Jos jo ensimmäinen Yleisradion budjetti Yle-veroajalle on alijäämäinen, niin mitäpä tulevaisuus tuokaan tullessaan.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Fiftari

Quote from: Alkuasukas on 13.09.2012, 21:11:14
Nyt ajokortin uusiminen maksaa 60€, eli 4€/v jos vaihtoväli on 15 vuotta. Ei tuosta nyt konkurssiin mene, samalla aikavälillä maksetaan yle-veroa 2500€...

Maksaa se mitä tahansa niin turhaa rahastusta se on. Vieläpä heikoilla perusteilla.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Sunt Lacrimae

Quote from: EL SID on 13.09.2012, 20:12:24
voi aikoja, kun mopolla sai alkaa  ajamaan kun täytti 15.....

onko kuskit huonontunut vai maan hallitus täynnä kukkahattutätejä, kun nykyään joutuu jo käymään ajokoulun, ennenkuin saa mopo-kortin...

Ei tuo M- kortin vaatimusten lisääntyminen ole ollenkaan huono homma jos ajatellaan, että noilla peleillä (sekä esim. mopoautoilla) on liikenteessä osin kokemattomia nuoria joilla voi vielä olla sellaista näytön ja kokeilun tarvetta josta olisi ihan terveellistä päästä tavalla tai toisella eroon. Mopoautot ovat tosin muutenkin sellaisia pirulaisen keksintöjä että puolestani ne voisi vaikka kieltää.

Jos tarkoituksena on vain kontrolloida vanhusten ajokelpoisuutta niin riittäisi lakisääteiset lääkärintarkastukset tietyn iän ylittäneille ajokortinhaltijoille. Tämä ajokorttiuudistus on absurdia rahastusta ja kansalaisten kiusaamista etenkin, kun poliisin lupapalveluista supistetaan samalla.


Nykymuotoinen autokoulun II- vaihe on kyllä melkein yhtä turha. Arvioivasta ajosta ei käytännössä hyödy ellei ole todella surkea kuljettaja tai ei ole inssin jälkeen ajanut juuri yhtään, ja teoriatunneilla kun II- vaiheen kävin ajomaikka toisteli "älä aja humalassa"- tyylisiä itsestäänselvyyksiä sen parin tunnin savotan ajan. Rataosuus oli tosin ihan hauska, mutta juuri muuta ei jäänyt käteen.
Play stupid games, win stupid prizes.

CaptainNuiva

Quote from: dothefake on 13.09.2012, 20:23:05
Quote from: Iloveallpeople on 13.09.2012, 15:48:16
Quote from: Fiftari on 13.09.2012, 15:32:41
Muistaako kukaan millä näitä on perusteltu?

Eikös tuo ajokortin uusiminen liity siihen, että sillä voidaan kontrolloida vanhuksien ajokuntoa. En tosin tiedä voiko 23-vuotiasta vielä pitää vanhuksena.
Joissain kansanryhmissä on tuon ikäisenä kyllä oltu jo vuosia eläkkeellä, että tiedä häntä.

Ei pidä yleistää, muistettakoon erehdyttävästi ne 30-vuotiailta näyttävät jotka itseasiassa ovat kertomansa mukaan lapsukaisia :o
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

dothefake

Kyseessä lienee luonnonlakimainen pyrkimys keskiarvoon.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Marjapussi

Helppoa tuo korttiasia vielä Suomessa on. Vinkuintiassa joudun uusimaan muutaman ajokortin vuosittain. Ei siinä mitään kokeita toki ole, mutta jonkun pitää juosta virastoissa hakemassa läpyskiä ja lompakko kevenee muutaman kympin.
Marokon kauhu oli sanansa mittainen eikä velipoikakaan jäänyt Aarnea pahemmaksi epätoivotun maahanmuuton estämisessä. Mutta kuka tulee torjumaan aiheettoman turvapaikkaturismin?

VeePee

Mihin itse asiassa nykyään ja varsinkin tulevaisuudessa erillistä ajokorttia edes tarvitaan?

Tabula Rasa

Tosiaan taitaa olla ettei 2033 enää ole poliiseja ollenkaan, saati liikennepoliiseja.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Maatiaisjuntitar

Siis ymmärsinkö oikein, että minunkin olisi luovuttava siitä pinkistä pahvikortista legendaarisen nimismiehen nimikirjoituksella?  :-\
Olen tähän saakka pitänyt siitä kynsin hampain kiinni...

EL SID

Quote from: Sunt Lacrimae on 13.09.2012, 23:05:14
Quote from: EL SID on 13.09.2012, 20:12:24
voi aikoja, kun mopolla sai alkaa  ajamaan kun täytti 15.....

onko kuskit huonontunut vai maan hallitus täynnä kukkahattutätejä, kun nykyään joutuu jo käymään ajokoulun, ennenkuin saa mopo-kortin...

Ei tuo M- kortin vaatimusten lisääntyminen ole ollenkaan huono homma jos ajatellaan, että noilla peleillä (sekä esim. mopoautoilla) on liikenteessä osin kokemattomia nuoria joilla voi vielä olla sellaista näytön ja kokeilun tarvetta josta olisi ihan terveellistä päästä tavalla tai toisella eroon. Mopoautot ovat tosin muutenkin sellaisia pirulaisen keksintöjä että puolestani ne voisi vaikka kieltää.

Jos tarkoituksena on vain kontrolloida vanhusten ajokelpoisuutta niin riittäisi lakisääteiset lääkärintarkastukset tietyn iän ylittäneille ajokortinhaltijoille. Tämä ajokorttiuudistus on absurdia rahastusta ja kansalaisten kiusaamista etenkin, kun poliisin lupapalveluista supistetaan samalla.


Nykymuotoinen autokoulun II- vaihe on kyllä melkein yhtä turha. Arvioivasta ajosta ei käytännössä hyödy ellei ole todella surkea kuljettaja tai ei ole inssin jälkeen ajanut juuri yhtään, ja teoriatunneilla kun II- vaiheen kävin ajomaikka toisteli "älä aja humalassa"- tyylisiä itsestäänselvyyksiä sen parin tunnin savotan ajan. Rataosuus oli tosin ihan hauska, mutta juuri muuta ei jäänyt käteen.

olin ensimmäine ikäluokka joka joutui maksamaan turhasta, siis tuosta toisesta vaiheetsa ja allekkirjoitan täysin kirjoituksesi sen osalta. Minulla oli kiusana vielä 80-lätkä tuossa välissä. Nykyään sitä ei ole.

Mopoista voisi tehdä jonkinlaisen oikean tutkimuksesn. Kotopaikkakunnallani, etelä-pohjalaisessa pikkukaupngissa oli mopo lähes kaikilla ikäluokkani pojilla ja osalla tytöjä, joten ei niiden suhteellinen määrä tuosta ole voinut nousta. Silti me pärjättiin ilman mopokorttia tai autokouluja. Mikä vikaa nykypolvessa  on, jos ne ei pärjää?

Mopoauto on taas luku erikseen.

skrabb

QuoteMyöhäinen herätys ministerillä
Pääkirjoitus | Turun Sanomat03:32

AJOKORTTILAKI. Liikenneministeri Merja Kyllönen on havahtunut ajokortin hinnan kalleuteen (Ylen Uutiset 25.4.). Vihdoinkin, sillä ajokorttiuudistuksen yhteydessä on moneen kertaan ja ajat sitten kerrottu muutosten tuovan lisää rahaa autokouluille.

Kyllönen aikoo selvittää, mistä ajokortin hintakehitys johtuu ja miksi lainvalmistelussa edellisen hallituksen aikana lasketut hinta-arviot eivät pidä paikkaansa. Selvitystyössä ei olettaisi kuluvan kauan. Ministerin ei pidä piiloutua edellisen hallituksen selän taakse.

Autoliitto on tuonut esille ongelman ytimen. Uudistus on antanut autokouluille tilaisuuden rahastaa. Tilannetta voidaan verrata hintamonopoliin, sillä autokoulujen aiempi kilpailija eli opetuslupaopetus on uudistuksella nujerrettu.

Autokoulut voivat vaikeuttaa opetuslupakoulutusta niin, että menettely loppuu ajan oloon kokonaan.
http://www.ts.fi/mielipiteet/paakirjoitukset/478721/Myohainen+heratys+ministerilla

Kyllönen on aiemminkin herännyt myöhään:

QuoteTöiden siirto Espanjaan yllätti liikenneministerin: Emme olleet hereillä
Torstai 21.02.2013 klo 18:27

Liikenteen turvallisuusviraston Trafin vaihde- ja neuvontapalvelujen siirtyminen Sodankylästä Espanjaan tuli yllätyksenä myös liikenneministeri Merja Kyllöselle (vas).

Liikenneministeri Merja Kyllönen hämmentyi Trafin tempauksesta.
– Valitettavasti emme ministeriössä, emmekä myöskään Trafissa olleet hereillä, että olisimme osanneet varautua tällaiseen ratkaisumalliin, hän pahoitteli eduskunnan kyselytunnilla torstaina.

Lopputulosta ei osattu epäillä, koska kilpailutuksen voittanut yritys on suomalainen ja ehtona oli palvelun antaminen suomen kielellä. Yritys teettää työn halvemmalla Espanjassa ja työntekijät ovat Aurinkorannikon suomalaisia.

Kyllönen korosti, että asiassa on toimittu kilpailuttamista säätelevän hankintalain mukaan.

Kilpailussa hävinnyt sodankyläläinen yritys oli hoitanut tehtäviä viisi vuotta. Nyt se joutuu irtisanomaan puolet henkilöstöstään.
STT
http://m.iltalehti.fi/uutiset/2013022116704730_uu.shtml

Arhinmäkikään ei ollut hereillä osinkoverouudistusta käsiteltäessä:
QuoteArhinmäki osinkoverotuksesta Ylen A-Studiossa: Heräsin liian myöhään
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288553456404.html

Uneliasta sakkia nämä vasurit, mutta niin oli aikoinaan Asteroidikin (rkp) nukkuessan Eduskunnan kyselytunnilla.
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

dothefake

Työtön somali on autokouluille todellakin kultamuna. Ei maksuvaikeuksia ja opetusmäärä moninkertainen.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Tabula Rasa

Quote from: dothefake on 26.04.2013, 07:41:33
Työtön somali on autokouluille todellakin kultamuna. Ei maksuvaikeuksia ja opetusmäärä moninkertainen.

Lisäksi työllistää kivasti tulkkitoimistoa joka saa laskuttaa saman verran kuin kortti muuten maksaisi.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

dothefake

Hauskaa on myös se, ettei kokelaan tarvitse vastata kirjallisessa tietokoneelle, vaan suullisesti. Pätevä tulkki siis vastaa oikein, vaikka kokelas sanoisi laittavansa illalliseksi maittavia sambuuseja.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Tabula Rasa

Quote from: dothefake on 26.04.2013, 07:49:15
Hauskaa on myös se, ettei kokelaan tarvitse vastata kirjallisessa tietokoneelle, vaan suullisesti. Pätevä tulkki siis vastaa oikein, vaikka kokelas sanoisi laittavansa illalliseksi maittavia sambuuseja.

Myöskään turhia aikarajoja ei ole tai ne ovat moninkertaiset verraten kantaväestön reaktioajan pituisiin aikoihin. Näitä kuskeja sitten oikein ilolla katsoo liikenteessä. Ei ole aiemmin nähty näin monikulttuurista riemukulkua.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

dothefake

"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

normi

Kyllönen aikoo selvittää mistä ajokortin hintakehitys johtuu, no vittu hallituksen päätöksistä, jossa ajotunteja ja vaatimuksia kortin saamiseksi lisätään jatkuvasti!!!

Muuten:

QuoteHallituksen neuvottelut muistuttavatkin – kauniisti sanoen – nuotiopiirissä pidettäviä nyyttikestejä.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/04/1745257/sailas-hallituksen-neuvottelutapa-johtanut-tunarointiin
Impossible situations can become possible miracles

EL SID

minä en ole kyllöstä pahemmin manannut, mutta nuoret miehet jotka kyllösen toilailuista kärsivät manaavat.
Jos haluaa olla filosofinen, voi kysyä, onko manaamisen kohde oikea?
Kyllönen on ajatuksiltaan hidas höynä, joka on täysin autokoululiiton, trafin ja parin liikenneministeriön virkamiesten ohjattavana. Tämä klikki on se oikea manauksen kohde.
toisaalta, kyllönen on vasemmiston ministeri, ja vaalilupauksissaan luvannut ajaa niiden etuja, jotka on pettänyt. olisiko oikein että hän pääsisi livahtamaan vähävaraisia nuoria miehiä kohtaan tehdystä rikoksesta ilman ongelmia?

AuggieWren

... mikään myöhäinen herätys ole. Aiemmin Kyllöstä ei vain ole pätkääkään kiinnostanut. Luultavasti EVVK-Kyllösen äänestäjät ovat heränneet niin kovaääniseen kapinaan, että on ollut pakko kiinnostua.

QuoteIS 21.9.2012: Ajokortti ajetaan pian kolmessa vaiheessa - hintakin nousee

...

Muutokset nostavat ajokortin hintaa muutamalla sadalla eurolla. B-kortin hinta vaihtelee 1 000:n ja 2 000 euron välillä.

Uudistuksen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta ja kouluttaa kuljettajista entistä vastuullisempia.

- Liikenteessä turvallisuus on tärkeintä. Koulutuksen merkitystä ei voi korostaa liikaa, kommentoi liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) uudistusta.

...

Siinä mulla kans yks "vasemmistolainen" ministeri. >:(
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

L. Brander

Quote from: EL SID on 26.04.2013, 10:49:36
minä en ole kyllöstä pahemmin manannut, mutta nuoret miehet jotka kyllösen toilailuista kärsivät manaavat.
Jos haluaa olla filosofinen, voi kysyä, onko manaamisen kohde oikea?
Kyllönen on ajatuksiltaan hidas höynä, joka on täysin autokoululiiton, trafin ja parin liikenneministeriön virkamiesten ohjattavana. Tämä klikki on se oikea manauksen kohde.
toisaalta, kyllönen on vasemmiston ministeri, ja vaalilupauksissaan luvannut ajaa niiden etuja, jotka on pettänyt. olisiko oikein että hän pääsisi livahtamaan vähävaraisia nuoria miehiä kohtaan tehdystä rikoksesta ilman ongelmia?

Kyllönen ja Arhinmäki ovat epäpäteviä ja laiskoja. Tyypillisiä esimerkkejä siitä, kuinka valtaa hamutaan "olemme kaikkein heikoimmassa asemassa olevien puolella" jargonilla. Kumpaakin viedään kuin pässiä narussa, eikä kyvyt ja ahkeruus riitä edes käyttämään ministeriöiden resursseja. Ministeriöissä on liuta avustajia, jotka selittävät vajaa-älyisille ministereille vaikeita asioita kuten ajokortin hinta tai päätit juuri äskettäin näin. Kumpikaan ei osaa hyödyntää omia virkamiehiään. Tuskin edes yrittää, onhan kivempi vaan paistatella ja puhua paskaa.

Kertoo myös aika paljon ihmisistä, jotka heitä äänestää...
Dystooppinen salamasota

skrabb

QuoteSuomessa 2500€, Italiassa vain 350€ – tässäkö ratkaisu Suomen älyttömiin ajokorttihintoihin?

Autoliitto ehdottaa ratkaisua käsittämättömän korkealle nousseisiin ajokortin hintoihin.
Ajokortin suorittamisen kalleutta Suomessa on hämmästelty viime aikoina ministeritasoa myöten.

Uusi ajokorttilaki tuli voimaan vuoden alusta, minkä jälkeen jo muutenkin nousseissa ajokorttien hinnoissa tapahtui raju hyppy ylös. Autoliiton laskelmien mukaan autokoulussa ajettavan ajokortin keskihinta on Suomessa nyt noin 2 500 euroa. Opetuslupaopetuksen hinta on lähes kolminkertaistunut, koska siihen kuuluu lain myötä nykyään pakollista opetusta ajokoulussa.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisellä olisi ratkaisu, jolla hintaa voisi saada pudotettua tuntuvastikin: pakollisia opetustunteja voitaisiin vähentää ajokorttia suorittavien tieto- ja taitotason mukaan.
– Jos laitetaan kaikki suomalaiset riviin, niin varmasti on eroja kyvyssä oppia ja omaksua taitoja. Tuntuu hassulta, että kaikille määrätään sama määrä opetusta, Nieminen toteaa IS:lle.

Onko nykyopetus tästä päivästä?

Nieminen ehdottaa, että ihmisten taitotasoa mitattaisiin kokeilla, ja oppitunteja sitten määrättäisiin tieto- ja taitopuutteiden mukaan.
Nieminen korostaa sitäkin, että jo ala-asteilla kannustetaan tiedon omatoimiseen hakemiseen ja oppimiseen.
– Voidaan kysyä, onko istitutionaalinen malli, jossa on pakko olla läsnä kuuntelemassa teoriaopetusta, enää tästä päivästä? Tärkeintä kai on se, mitä oppilas oppii, ei se, missä hän sen oppii.

Tänään Aamulehti on vertaillut painetussa lehdessään ajokortin hintoja eurooppalaisissa maissa. Suomi on vertailun kallein maa: Kun meillä ajokortin suorittaminen maksaa keskimäärin 2500 euroa, maksaa kortti esimerkiksi Ruotsissa 1800 euroa, Tanskassa 1300 euroa ja Italiassa vain 350 euroa. Hinnat eivät tosin ole täysin vertailukelpoisia johtuen opetusten erilaisesta sisällöstä ja vaatimuksista.

Pakko-opetusta paljon vähemmän Ruotsissa

Nieminen selittää Ruotsin ja Suomen hintaeroa pakollisten opetustuntien huimalla erolla: Ruotsissa pakollista on neljä tuntia teoriaa ja neljä tuntia ajorataopetusta. Suomessa pakko on istua peräti 19 tuntia teoriassa ja 30 tuntia ajoradalla. Ruotsissa moni ottaa sitten lisätunteja tarpeidensa mukaan esimerkiksi vanhemmiltaan.

Ovatko Ruotsin nuoret kuskit sitten selvästi surkeampia kuin Suomen nuoret, pitkään koulutetut kuskit?
– Ruotsihan on liikennetuvallisuuden huippumaita. Paremmin pärjäävät ruotsalaiset liikenteessä kuin suomalaiset. Nuorten osalta en osaa sanoa tilanteesta.

Valtteri Varpela
http://www.iltasanomat.fi/?pos=nav
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

normi

#147
Ministerit ja eduskunta määräävät tolkuttomat opetusmäärät ja ehdot ajokortin saamiselle ja sitten ihmettelevät että mikä maksaa... (oli muuten juuri uutinen, että kunnille sälytetyt tehtävät ovat määrällisesti kaksinkertaistuneet sitten 90-luvun alun).

p.s. Paljonkos kortti maksaa virossa? Voisiko käydä autokoulun tallinnassa ja saada siellä ajokortin? Sehän on eu maa siinä kuin Suomikin. Esimerkiksi bussi- kuorma-auto, rekkakortti voisi olla taloudellisesti järkevää hankkia muusta maasta kuin Suomesta.
Impossible situations can become possible miracles

Jaffasiini

Quote from: normi on 06.05.2013, 13:49:04
Ministerit ja eduskunta määräävät tolkuttomat opetusmäärät ja ehdot ajokortin saamiselle ja sitten ihmettelevät että mikä maksaa...

Paljonkos kortti maksaa virossa? Voisiko käydä autokoulun tallinnassa ja saada siellä ajokortin? Sehän on eu maa siinä kuin Suomikin. Esimerkiksi bussi- kuorma-auto, rekkakortti voisi olla taloudellisesti järkevää hankkia muusta maasta kuin Suomesta.
Pitää asua siellä. Jos asut täällä ja ajat siellä, meidän hieno hallitus ei anna ajaa täällä sillä kortilla.
Eläköön hallitus.

Autoliitto ei ole ajatellut yksinkertaisinta toimea eli sitä että siirtää ajokoulun peruskouluun. Pakkoruotsi pois ja ajokoulu tilalle. Tyhjänpäiväisten ajorataharjoitteluitten lopettamista kannattaisi kyllä ministeriön harkita vaikkei uskaltaisi muuta tehdäkään.

EL SID

#149
Quote from: skrabb on 06.05.2013, 13:46:05
QuoteSuomessa 2500€, Italiassa vain 350€ – tässäkö ratkaisu Suomen älyttömiin ajokorttihintoihin?

Autoliitto ehdottaa ratkaisua käsittämättömän korkealle nousseisiin ajokortin hintoihin.
Ajokortin suorittamisen kalleutta Suomessa on hämmästelty viime aikoina ministeritasoa myöten.

Uusi ajokorttilaki tuli voimaan vuoden alusta, minkä jälkeen jo muutenkin nousseissa ajokorttien hinnoissa tapahtui raju hyppy ylös. Autoliiton laskelmien mukaan autokoulussa ajettavan ajokortin keskihinta on Suomessa nyt noin 2 500 euroa. Opetuslupaopetuksen hinta on lähes kolminkertaistunut, koska siihen kuuluu lain myötä nykyään pakollista opetusta ajokoulussa.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisellä olisi ratkaisu, jolla hintaa voisi saada pudotettua tuntuvastikin: pakollisia opetustunteja voitaisiin vähentää ajokorttia suorittavien tieto- ja taitotason mukaan.
– Jos laitetaan kaikki suomalaiset riviin, niin varmasti on eroja kyvyssä oppia ja omaksua taitoja. Tuntuu hassulta, että kaikille määrätään sama määrä opetusta, Nieminen toteaa IS:lle.

Onko nykyopetus tästä päivästä?

Nieminen ehdottaa, että ihmisten taitotasoa mitattaisiin kokeilla, ja oppitunteja sitten määrättäisiin tieto- ja taitopuutteiden mukaan.
Nieminen korostaa sitäkin, että jo ala-asteilla kannustetaan tiedon omatoimiseen hakemiseen ja oppimiseen.
– Voidaan kysyä, onko istitutionaalinen malli, jossa on pakko olla läsnä kuuntelemassa teoriaopetusta, enää tästä päivästä? Tärkeintä kai on se, mitä oppilas oppii, ei se, missä hän sen oppii.

Tänään Aamulehti on vertaillut painetussa lehdessään ajokortin hintoja eurooppalaisissa maissa. Suomi on vertailun kallein maa: Kun meillä ajokortin suorittaminen maksaa keskimäärin 2500 euroa, maksaa kortti esimerkiksi Ruotsissa 1800 euroa, Tanskassa 1300 euroa ja Italiassa vain 350 euroa. Hinnat eivät tosin ole täysin vertailukelpoisia johtuen opetusten erilaisesta sisällöstä ja vaatimuksista.

Pakko-opetusta paljon vähemmän Ruotsissa

Nieminen selittää Ruotsin ja Suomen hintaeroa pakollisten opetustuntien huimalla erolla: Ruotsissa pakollista on neljä tuntia teoriaa ja neljä tuntia ajorataopetusta. Suomessa pakko on istua peräti 19 tuntia teoriassa ja 30 tuntia ajoradalla. Ruotsissa moni ottaa sitten lisätunteja tarpeidensa mukaan esimerkiksi vanhemmiltaan.

Ovatko Ruotsin nuoret kuskit sitten selvästi surkeampia kuin Suomen nuoret, pitkään koulutetut kuskit?
– Ruotsihan on liikennetuvallisuuden huippumaita. Paremmin pärjäävät ruotsalaiset liikenteessä kuin suomalaiset. Nuorten osalta en osaa sanoa tilanteesta.

Valtteri Varpela
http://www.iltasanomat.fi/?pos=nav

tämä asia on vasemmistoliittolaisille hyvin arka asia: että kyllönen on tehnyt sen, mihin kukaan porvari ei ole kyennyt:lisännyt kansan epätasa-arvoa viemällä osalta väestöstä mahdollisuuden suorittaa ajokortti.

vänkäsin asiasta facebookissa erään kommarin kanssa, josta en muutenkin kovin piittaa, kunhan vain tykkään kiusata, raukka veti hernettä nenäänsä oikein kunnolla.

samoin Vaasassa jakaa kansanuutisia eräs vanhempi kommunisti, se lähti pois paikalta, kun aloin kyselemään kyllösen vasemmistolaisuuden perään.




ja muutenkin, kun nämä alkavat jauhaa "rikkaistaelintasokakaroista" tai vastaavaa, on hyvä muistuttaa, että itseasiassa, jälleen kertaan, vasemmistoliitto on se, joka eniten sortaa köyhiä.

Ihmettelen ettei asiaa, joka herättää nuorissa miehissä näin paljon katkeruutta,  ei kukaan ole ottanut vielä lyömä-aseekseen politiikassa?