News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Homman suuri autokoulu- ja ajokorttiketju

Started by MW, 09.05.2009, 23:14:23

Previous topic - Next topic

normi

Quote from: Jaffasiini on 06.05.2013, 13:58:03
Quote from: normi on 06.05.2013, 13:49:04
Ministerit ja eduskunta määräävät tolkuttomat opetusmäärät ja ehdot ajokortin saamiselle ja sitten ihmettelevät että mikä maksaa...

Paljonkos kortti maksaa virossa? Voisiko käydä autokoulun tallinnassa ja saada siellä ajokortin? Sehän on eu maa siinä kuin Suomikin. Esimerkiksi bussi- kuorma-auto, rekkakortti voisi olla taloudellisesti järkevää hankkia muusta maasta kuin Suomesta.
Pitää asua siellä. Jos asut täällä ja ajat siellä, meidän hieno hallitus ei anna ajaa täällä sillä kortilla.
Eläköön hallitus.

Autoliitto ei ole ajatellut yksinkertaisinta toimea eli sitä että siirtää ajokoulun peruskouluun. Pakkoruotsi pois ja ajokoulu tilalle. Tyhjänpäiväisten ajorataharjoitteluitten lopettamista kannattaisi kyllä ministeriön harkita vaikkei uskaltaisi muuta tehdäkään.

Kuinka kauan pitää asua siellä (tai siis olla kirjat siellä)
Impossible situations can become possible miracles

ikuturso

Quote from: skrabb on 06.05.2013, 13:46:05
QuoteSuomessa 2500€, Italiassa vain 350€ – tässäkö ratkaisu Suomen älyttömiin ajokorttihintoihin?
...
Tänään Aamulehti on vertaillut painetussa lehdessään ajokortin hintoja eurooppalaisissa maissa. Suomi on vertailun kallein maa: Kun meillä ajokortin suorittaminen maksaa keskimäärin 2500 euroa, maksaa kortti esimerkiksi Ruotsissa 1800 euroa, Tanskassa 1300 euroa ja Italiassa vain 350 euroa. Hinnat eivät tosin ole täysin vertailukelpoisia johtuen opetusten erilaisesta sisällöstä ja vaatimuksista.
...
Valtteri Varpela
http://www.iltasanomat.fi/?pos=nav

Eikö euroalueella muka ole harmonisoitu vielä ajo-opetuksen sisältövaatimuksia?
Jos tulevat itaalit 350 euron pelikortilla tänne ajelemaan, niin täällä 2150 euron lisäkurssille ennen kuin saavat ajaa metriäkään. Tämä on sitä vapaakauppa-alueen harmonisoitua kustannusrakennetta. Kaikilla oltava yhteinen kilpailukyky.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Jaffasiini

Quote from: normi on 06.05.2013, 14:01:53

Kuinka kauan pitää asua siellä (tai siis olla kirjat siellä)
Tästä oli jossain netissä jonkin aikaa sitten artikkeli, mutta muistaakseni eivät osanneet siihen sanoa. En muista missä oli.
Menisikö perinteisen pärstäkertoimen ja viranomaisen kuunkierron mukaan.
Vai olisko niin että eivät tahdo kertoa että halvemmallakin voi päästä.

Periaatteessa kait pitäisi riittää että virallisesti asuu siellä kun kortin ajaa. Kannattaa kyllä googlailla enempi jos niin tahtoo tehdä.
http://www.satama.info/b/ajokortti-virosta/

http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/autovero/rosvojoukko-lakia-saatamassa

Onhan tuo ihan älytöntä että nuorilla ei jää kortin jälkeen varaa enää autoon osalla. Persaukisilla ei varaa siihen korttiinkaan.

normi

Quote from: Jaffasiini on 06.05.2013, 14:09:35
Quote from: normi on 06.05.2013, 14:01:53

Kuinka kauan pitää asua siellä (tai siis olla kirjat siellä)
Tästä oli jossain netissä jonkin aikaa sitten artikkeli, mutta muistaakseni eivät osanneet siihen sanoa. En muista missä oli.
Menisikö perinteisen pärstäkertoimen ja viranomaisen kuunkierron mukaan.
Vai olisko niin että eivät tahdo kertoa että halvemmallakin voi päästä.

Periaatteessa kait pitäisi riittää että virallisesti asuu siellä kun kortin ajaa. Kannattaa kyllä googlailla enempi jos niin tahtoo tehdä.
http://www.satama.info/b/ajokortti-virosta/

http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/autovero/rosvojoukko-lakia-saatamassa

Onhan tuo ihan älytöntä että nuorilla ei jää kortin jälkeen varaa enää autoon osalla. Persaukisilla ei varaa siihen korttiinkaan.

Verotuksellisista syistä voisi olla muutenkin viisasta muuttaa viroon vähäksi aikaa jos pystyy vaikka etänä tekemään töitä tietsikalla.
Impossible situations can become possible miracles

skrabb

QuotePäivitetty 30.7.2013 07:06, julkaistu 30.7.2013 07:03.
Ministeri: Opetuslupa on tarkoitettu niille, joilla ei ole varaa autokouluun

Sami Suojanen, Aamulehti

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) on saanut valtavan palauteryöpyn ajokortin opetusluvan nykyisestä hinnasta. Viime tammikuussa tehty ajokorttiuudistus jopa kolminkertaisti opetusluvan hinnan reilusta 400 eurosta yli 1 300 euroon.
– Hintapuolen arviot eivät ole lainkaan pitäneet paikkansa. Hintahaitari on lähtenyt valumaan ihan väärään suuntaan, Kyllönen sanoo.

Ministeri muistuttaa, että opetuslupa on alun perin tehty kilpailukykyiseksi vaihtoehdoksi niille perheille ja ajokortin tarvitsijoille, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää autokouluja.

Tämä idea pitää hänen mielestään palauttaa.

Käytännössä ministerin suunnitelmissa on vähentää autokouluissa käytävää lisäopetusta, joka määrättiin opetuslupaan pakolliseksi tammikuussa uudistetussa laissa.

Lue lisää tiistain Aamulehdestä
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194829200566/artikkeli/ministeri+opetuslupa+on+tarkoitettu+niille+joilla+ei+ole+varaa+autokouluun.html

Vasurikyllönen on kertakaikisen mahtava! Kaikki, mitä hän "suuressa viisaudessaan" ja äärettömän vallanhaluisessa jääräpäisyydessään päättää, menee poskelleen niin että rytisee!
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Ernst

On se kumma, kun "kansainvälistyminen" ei näy tässä kohtaa. Muissa maissa ajo-opetus onnistutaan toteuttamaan halvemmalla. Täällä vasemmistominiteri lyö ensin köyhiä päähän, ja sitten valittelee mediassa, että ei köyhiä saisi tuolla lailla estää pääsemästä ajoluvan haltijaksi. Siinä on melkein poliittinen alkemia keksitty.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

EL SID

Ajokortti on itseasiassa osoitus siitä, ettei EU toimi. EUn ideana on että palvelut ja ihmiset liikkuisivat sen mukaan, miten on vapainta ja ihmiset ostavat sieltä missä on halvinta. Ei saa suomalainen ajaa ajokorttia Virossa tai Italiassa, jossa ajokortti maksaisi vain 350 euroa.

Saippuakupla

QuoteHuikea ero mopokorttien hinnoissa: Kaksi vuotta sitten 90 euroa, nyt 1200

Heini Jauhola on kurvaillut toukokuusta lähtien mopoautolla. Hän haluaa ajaa myös perheen skootterilla, joten hänen on mentävä uudestaan autokoulun penkille teoria- ja ajotunneille. Hänen ajolupansa maksavat yhteensä yli 1 200 euroa.

Heinin isosisko Tuuli täytti 15 vuotta kaksi vuotta sitten. Hän sai luvan ajaa skootterilla ja mopoautolla maksamalla yhteensä 90 euroa. Silloin ajolupiin riitti yksi teoriakoe.

Heinin mielestä on hyvä, että mopoautolla tai skootterilla ei pääse liikenteeseen ilman ajotunteja. Hän ei kuitenkaan pidä tarpeellisena teoriatuntien ja -kokeen suorittamista kahteen kertaan saman kesän aikana.

Autokoulu Ilveksen liikenneopettaja Pekka Mettänen ei pidä kaksinkertaista teoriaopetusta hyödyttömänä.

– Kun yhteisen aloitustunnin voi jälkimmäisellä välineellä jättää väliin, niin samoja teoriatunteja ei ole, Mettänen kertoo.

Mopon ja mopoauton ajokortit eriytyivät 19.1.2013. Sitä ennen suoritetulla mopokortilla saa ajaa molemmilla.

Nyt mopoon ja mopoautoon vaaditaan kuusi tuntia teoriaopetusta ja kolme tuntia ajo-opetusta sekä teoria- ja käsittelykokeet. Jos suorittaa molemmat, niin jälkimmäisessä saa käydä yhden ajotunnin ja kaksi teoriatuntia vähemmän.

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194829247903/artikkeli/huikea+ero+mopokorttien+hinnoissa+kaksi+vuotta+sitten+90+euroa+nyt+1200.html

EL SID

Quote from: Saippuakupla on 30.07.2013, 10:59:41
QuoteHuikea ero mopokorttien hinnoissa: Kaksi vuotta sitten 90 euroa, nyt 1200

Heini Jauhola on kurvaillut toukokuusta lähtien mopoautolla. Hän haluaa ajaa myös perheen skootterilla, joten hänen on mentävä uudestaan autokoulun penkille teoria- ja ajotunneille. Hänen ajolupansa maksavat yhteensä yli 1 200 euroa.

Heinin isosisko Tuuli täytti 15 vuotta kaksi vuotta sitten. Hän sai luvan ajaa skootterilla ja mopoautolla maksamalla yhteensä 90 euroa. Silloin ajolupiin riitti yksi teoriakoe.

Heinin mielestä on hyvä, että mopoautolla tai skootterilla ei pääse liikenteeseen ilman ajotunteja. Hän ei kuitenkaan pidä tarpeellisena teoriatuntien ja -kokeen suorittamista kahteen kertaan saman kesän aikana.

Autokoulu Ilveksen liikenneopettaja Pekka Mettänen ei pidä kaksinkertaista teoriaopetusta hyödyttömänä.

– Kun yhteisen aloitustunnin voi jälkimmäisellä välineellä jättää väliin, niin samoja teoriatunteja ei ole, Mettänen kertoo.

Mopon ja mopoauton ajokortit eriytyivät 19.1.2013. Sitä ennen suoritetulla mopokortilla saa ajaa molemmilla.

Nyt mopoon ja mopoautoon vaaditaan kuusi tuntia teoriaopetusta ja kolme tuntia ajo-opetusta sekä teoria- ja käsittelykokeet. Jos suorittaa molemmat, niin jälkimmäisessä saa käydä yhden ajotunnin ja kaksi teoriatuntia vähemmän.

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194829247903/artikkeli/huikea+ero+mopokorttien+hinnoissa+kaksi+vuotta+sitten+90+euroa+nyt+1200.html

kuten edesmennyt, Vaasan PSn ja nuivuuden isähahmo,  Harri Leppälä totesi vasemmistoliiton linjasta "köyhien kakarat kävelkööt"


Ernst

Quote from: EL SID on 30.07.2013, 11:03:23


kuten edesmennyt, Vaasan PSn ja nuivuuden isähahmo,  Harri Leppälä totesi vasemmistoliiton linjasta "köyhien kakarat kävelkööt"


Kyllönen saisi sanoa tuon itse suoraan. Hänen ministeriössään laitettiin köyhien lapset sananmukaisesti kävelemään.

Olen itse opettanut kaksi junioria opetusluvalla henkilöautokelpoisiksi kuskeiksi. Vaikka emme ole ehkä köyhiä, niin osasin sentään laskea autokoulun ja opetuslupaopetuksen kokonaishintojen eron. Pieni vaiva, mutta kannatti rahallisesti ja muutenkin. Kyllösen kanssa olen eri mieltä: opetuslupa pitää hinnoitella kaikkien saavutettavaksi, mutta se pitää saada samaan hintaan, vaikka autokouluopetukseen olisi varaa.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Markkanen

Vihervasemmisto on itse ajanut kaiken, mikä liittyy autoon tai muuhun moottoriajoneuvoon pikkuhiljaa niin kalliiksi, että monelta jää kortit ja kulkuneuvot saamatta. Se on tarkoituskin. Muistan hyvin kun väittelin eräässä toisessa forumissa vassujen ja nutturapäitten kanssa tästä asiasta. Monet heistä kannatti yksityisautoilun totaalikieltoa. Kun tällaiset pässit ovat lakeja säätämässä niin en yhtään ihmettele, että näin käy.

EU ei todellakaan toimi oikein. Ajokortin pitäsi saada suorittaa missä EU-maassa vaan jos sen pystyy kielen ym. perusteella läpäisemään. Miksi sitten esim. virolaiset saa ajaa Suomessa autojaan jos heidän autokoulu ei kelpaa suomalaisille? Missä on logiikka? Autokoulut yhdessä liikenneturvan kanssa varmaan miettivät pää punasena, mitä lisäosia ja muuta paperibyrokratiaa saataisiin enemmän, jotta hinnat nousisivat. Vassut ja viherpiiperöt huutavat hurraata. Köyhät kyykkyyn vaan. Mitä kalliimpi Suomi, sitä parempi ns. duunaripuolueille. Sairasta kaksinaamaisuutta. Autoilu vain hyvätuloisille? Sitäkö oikeasti haetaan? Vai pitääkö duunariperheen nuoren ensin ottaa pankista lainaa pari tonnia, että saa tarvittavat propuskat neli- ja kaksipyöräisten ajoon? kun laina on maksettu niin uusi 2000 euron laina kehiin, jotta saa auton joka pysyy juuri ja juuri kasassa ja menee katsastuksesta läpi.

Kapitalismia palvovat taas haluavat, että keiken pitäisi ostaa velaksi jos ei ole hyvätuloinen. Velkaa vaan ja sitten lisää velkaa kunnes saatu omaisuus, kuten auto tai asunto ulosmitataan pois kun työt menevät ja pylly aukeaa. Kaikesta hyötyy lopulta pankit. Häviäjä on aina rahastettu ja velkarahalla elänyt reppana jota kaikki kusettavat senkun kerkeävät. Näitä reppanoita alkaa vaan olla Suomessa aivan liikaa. Katsokaa ympärillenne kun kävelette kaupungissa. Kulkekaa Kelan toimiston läheltä ja katsokaa. Raha on hakeutunut rahan luokse. Työt menneet ja valtio vaan velkaantuu. Nostetaan hintoja ja veroja! Siinä ratkaisu. Heh heh...
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse

Peltipaita

Quote from: Markkanen on 30.07.2013, 11:25:15


EU ei todellakaan toimi oikein. Ajokortin pitäsi saada suorittaa missä EU-maassa vaan jos sen pystyy kielen ym. perusteella läpäisemään. Miksi sitten esim. virolaiset saa ajaa Suomessa autojaan jos heidän autokoulu ei kelpaa suomalaisille? Missä on logiikka?

Tuo on erittäin hyvä kysymys. Tuota täytyy aina kysyä, kun hallituspuolueiden edustajia on lähellä.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

sr

Quote from: EL SID on 30.07.2013, 10:58:50
Ajokortti on itseasiassa osoitus siitä, ettei EU toimi. EUn ideana on että palvelut ja ihmiset liikkuisivat sen mukaan, miten on vapainta ja ihmiset ostavat sieltä missä on halvinta. Ei saa suomalainen ajaa ajokorttia Virossa tai Italiassa, jossa ajokortti maksaisi vain 350 euroa.

Mistä ihmeestä tämä on tempaistu? Siis tarkoitatko, että jos suomalainen muuttaa Italiaan asumaan, ja sitten päättää, että tarvitseekin autoa, niin hänen pitää tulla ajokortti ajamaan Suomeen? Olen lähes varma, ettei tuo päde, vaan suomalainen saa ajaa korttinsa siellä Italiassa, ja se kortti pätee sitten koko EU:n alueella.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

sr

Quote from: Markkanen on 30.07.2013, 11:25:15
EU ei todellakaan toimi oikein. Ajokortin pitäsi saada suorittaa missä EU-maassa vaan jos sen pystyy kielen ym. perusteella läpäisemään. Miksi sitten esim. virolaiset saa ajaa Suomessa autojaan jos heidän autokoulu ei kelpaa suomalaisille? Missä on logiikka?

Jos asut Virossa, voit suorittaa siellä autokoulun ja ajaa sitten sillä kortilla vaikka Suomessa tai missä tahansa muussa EU-maassa. On loogista, että ajokortti suoritetaan siinä maassa, missä asuu. Samalla tavoin maksat verosi Suomeen, jos asut Suomessa, etkä vain tuosta vaan valitse verotusmaaksesi sitä maata, jossa olisi alhaisin veroprosentti.

Jos olet suomalainen, asut ulkomailla (EU-maassa) ja hukkaat suomalaisen ajokorttisi, niin sinulle ei myönnetä uutta ajokorttia Suomesta, vaan saat ARK:sta kirjeen, jossa he todistavat, että sinulla on suomalainen ajokortti suoritettuna. Tämän kirjeen kiikutat paikallisille viranomaisille, jotka myöntävät sinulle sitten paikallisen ajokortin ilman mitään autokoulun käyntiä tai inssiajoa. Jos siis haluat suomalaisen ajokortin halvalla, muuta Viroon, aja siellä ajokortti, muuta takaisin Suomeen, hukkaa ajokorttisi ja hanki yllä olevalla keinolla suomalainen kortti.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Saippuakupla

Quote from: sr on 30.07.2013, 11:45:15
Quote from: EL SID on 30.07.2013, 10:58:50
Ajokortti on itseasiassa osoitus siitä, ettei EU toimi. EUn ideana on että palvelut ja ihmiset liikkuisivat sen mukaan, miten on vapainta ja ihmiset ostavat sieltä missä on halvinta. Ei saa suomalainen ajaa ajokorttia Virossa tai Italiassa, jossa ajokortti maksaisi vain 350 euroa.
Mistä ihmeestä tämä on tempaistu? Siis tarkoitatko, että jos suomalainen muuttaa Italiaan asumaan, ja sitten päättää, että tarvitseekin autoa, niin hänen pitää tulla ajokortti ajamaan Suomeen? Olen lähes varma, ettei tuo päde, vaan suomalainen saa ajaa korttinsa siellä Italiassa, ja se kortti pätee sitten koko EU:n alueella.

EU- ja ETA-valtiossa annetun ajokortin vaihtaminen suomalaiseen

Geneven tai Wienin tieliikennesopimusvaltiossa annetun ajokortin vaihtaminen suomalaiseen

Geneven ja Wienin tieliikennesopimuksiin liittyneet valtiot (pdf)

Markkanen

 Kyse ei ollut siitä, että joku muuttaa johonkin maahan. Kyse on siitä, että EU:ssa pitäisi olla vapaus käydä "koulunsa" missä haluaa ja mihin on mahdollista päästä. Onhan lentolupakirjakin kansainvälinen. Sen voi suorittaa vaikka Venäjällä jos vaan rahkeet riittää. Taas jos matti möttönen haluaisi Helsinkiläisenä ajaa ajokorttinsa Tallinassa niin tulee ongelmia.

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/04/07/ajokortti-virossa-se-tulisi-todella-halvaksi/20134908/304

Se oleskelulupa...
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse

Fiftari

Nykyinen ajokorttipelleilly on kyllä aivan jostain.....  :facepalm:

Ja ilmeisesti pahemmaksi on menossa.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

sakarit

Quote from: sr on 30.07.2013, 11:54:29
Jos asut Virossa, voit suorittaa siellä autokoulun ja ajaa sitten sillä kortilla vaikka Suomessa tai missä tahansa muussa EU-maassa. On loogista, että ajokortti suoritetaan siinä maassa, missä asuu. Samalla tavoin maksat verosi Suomeen, jos asut Suomessa, etkä vain tuosta vaan valitse verotusmaaksesi sitä maata, jossa olisi alhaisin veroprosentti.

Vertaus on hieman huono. Ajo-opetuksen hankkiminen on palvelun ostoa ja yleensäottaen tämä on EU:n alueella vapaata. Voin vapaasti käydä tallinnassa parturissa, jooga-kurssilla ja vaikka mitä, samoin olisi loogista olla ajo-opetuksen kanssa. Mutta tietenkin, kun se liittyy autoiluun, niin EU:n vapaat rajat menevätkin kiinni.

EL SID

#168
Quote from: sr on 30.07.2013, 11:45:15
Quote from: EL SID on 30.07.2013, 10:58:50
Ajokortti on itseasiassa osoitus siitä, ettei EU toimi. EUn ideana on että palvelut ja ihmiset liikkuisivat sen mukaan, miten on vapainta ja ihmiset ostavat sieltä missä on halvinta. Ei saa suomalainen ajaa ajokorttia Virossa tai Italiassa, jossa ajokortti maksaisi vain 350 euroa.

Mistä ihmeestä tämä on tempaistu? Siis tarkoitatko, että jos suomalainen muuttaa Italiaan asumaan, ja sitten päättää, että tarvitseekin autoa, niin hänen pitää tulla ajokortti ajamaan Suomeen? Olen lähes varma, ettei tuo päde, vaan suomalainen saa ajaa korttinsa siellä Italiassa, ja se kortti pätee sitten koko EU:n alueella.

en vaan tarkoitan sitä, että suomalainen voi opiskella lääkäriksi, insinööriksi ja lentäjäksi virossa, vaikka ei virallisesti asukaan siellä, riittää, että on kirjautuneena yliopistoon, mutta ajokorttia ei saa ajaa.
Asia olisi toinen, jos kalliimpi kortti antaisi meille jotain itseisarvoa, niin että suomalainen kortti pätevöittää vain meidät ajamaan liukkailla tai pimeässä (nämä harjoitukset nimenomaan nostavat kortin hintaa), vaan kun näin ei ole, vaan muualla ajokortin ajanut on pätevä ajamaan suomessa aivan samoin kuin suomalainenkin.
Tämä siis EUsta, Hommassahan on ollut esimerkkejä siitä, kuinka intiassa ajokortti vain "ostetaan" ja sitten olet kelvollinen ajamaan suomessa, ja jos asut täällä, voit vaihtaa kortin suomalaiseen tuosta noin vaan, mitään kontrollia tai takeita ajotaidosta ei ole, eli rehellinen suomalainen maksaa kalliin hinnan luvasta, joka jossain on lähes ilmainen.
Palataan asiaa, ajokortti on siis hyvänä esimerkkinä siitä, kuinka EU ei oikeasti toimi, ei ainakaan suomalaisten kohdalla.

ainoa hyvä puoli on, että ajoluvan hinta tulee nyt alas. tai koska kyseessä on vasuriministeri, niin kirjoitetaan jos
ajoluvan hinta tulee nyt alas. siihen lienee tyytyminen...

Pappa

Teoriatuntien määrään järjetöntä  lisäystä perusteltiin tietenkin turvallisuudella. Nyt kun
Kyllösen äänestäjiltä loppuikin rahat kesken niin tunteja voidaankin vähentää turvallisuuden
siitä kärsimättä.
Joko uusi ajokorttilaki on turha ja/tai Kyllönen ostaa ääniä turvallisuudesta piittaamatta.

sr

Quote from: sakarit on 30.07.2013, 13:14:02
Quote from: sr on 30.07.2013, 11:54:29
Jos asut Virossa, voit suorittaa siellä autokoulun ja ajaa sitten sillä kortilla vaikka Suomessa tai missä tahansa muussa EU-maassa. On loogista, että ajokortti suoritetaan siinä maassa, missä asuu. Samalla tavoin maksat verosi Suomeen, jos asut Suomessa, etkä vain tuosta vaan valitse verotusmaaksesi sitä maata, jossa olisi alhaisin veroprosentti.

Vertaus on hieman huono. Ajo-opetuksen hankkiminen on palvelun ostoa ja yleensäottaen tämä on EU:n alueella vapaata. Voin vapaasti käydä tallinnassa parturissa, jooga-kurssilla ja vaikka mitä, samoin olisi loogista olla ajo-opetuksen kanssa. Mutta tietenkin, kun se liittyy autoiluun, niin EU:n vapaat rajat menevätkin kiinni.

Ajo-opetus ei siinä mielessä vertaudu parturissa käyntiin, että siihen liittyy valtiollisia sääntöjä liittyen kyseisen maan ajokortin hankintaan. Periaatteessa olisi tietenkin hyvä, että EU:ssa yhdenmukaistettaisiin sekä tieliikennesäännöt että ajokorttivaatimukset, mutta kun näin ei ole tehty, on seuraavaksi paras kompromissi minusta se, että muissa maissa ajetulla kortilla saa ajaa toisissa EU-maissa, mutta itse korttia ei voi ajaa muualla kuin siellä maassa, jossa asuu (ja siten oletettavasti myös eniten ajaa autolla).

Sanotaan, että Suomi pitää tärkeänä, että kaikki kortin hankkivat ovat käyneet jonkinlaisen liukkaan kelin harjoittelun. Kreikassa tämä taas olisi täysin ylimitoitettua. Kompromissi tähän on se, että Suomessa asuvat joutuvat sen liukkaan kelin harjoittelun suorittamaan ja siten ajamaan korttinsa Suomen säännösten mukaan, mutta toisaalta uutta korttia ei joudu aina ajamaan, kun vaihtaa maata. Jos suomalaiset voisivat kiertää nuo Suomen valtion tärkeiksi katsomat ajokortin hankintaan liittyvät jutut vain sillä, että lomamatkalla ajavat kortin Kreikassa, niin kyseisten määräysten pointti katoaisi. Viinan kanssa jouduttiin jo tähän, eli Suomessa oli pakko laskea viinan verotusta, kun sitä tuotiin autolasteittain muista EU-maista.

Kuten sanottua, nykytilanne on kompromissi. Jos sinulla on esittää joku parempi kompromissi (joka siis yhdistää sen, että valtioilla on mahdollisuus päättää juuri niiden oloihin tarpeellisista vaatimuksista, jotka siellä asuvien pitää ajo-opetuksessa hankkia, ja sen, että EU-kansalaisille on mahdollista ajaa muissa EU-maissa joutumatta hankkimaan aina uutta korttia), niin esitä ihmeessä. Jos et pysty mitään esittämään, niin implisiittisesti kannatat sitä, että EU-maat harmonisoivat ajokortin hankintaan liittyvät määräykset sen helpoimman maan tasolle.

Jos suomalaiset säännökset tuntuvat vaan ylipäätään ylimitoitetuilta, niin tästä on kyllä sitten syyttää mitään EU:ta, vaan ne säännökset ovat Suomen oman demokraattisesti valitun eduskunnan säätämiä. Valitse parempi edustaja seuraavalla kerralla.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

sr

Quote from: Markkanen on 30.07.2013, 12:00:13
Kyse ei ollut siitä, että joku muuttaa johonkin maahan. Kyse on siitä, että EU:ssa pitäisi olla vapaus käydä "koulunsa" missä haluaa ja mihin on mahdollista päästä. Onhan lentolupakirjakin kansainvälinen. Sen voi suorittaa vaikka Venäjällä jos vaan rahkeet riittää.

Ilmailussa säännöt ovatkin kansainväliset tai vähintäänkin paljon paremmin harmonisoidut kuin tieliikenteessä. Jos EU:ssa tieliikennesäädökset ja muutenkin tieliikennettä koskevat lait yhdenmukaistettaisiin sille tasolle, jolla ollaan ilmailussa, niin sitten varmaan tuo ulkomainen autokoulussa käyminenkin mahdollistuisi.

Quote
Taas jos matti möttönen haluaisi Helsinkiläisenä ajaa ajokorttinsa Tallinassa niin tulee ongelmia.

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/04/07/ajokortti-virossa-se-tulisi-todella-halvaksi/20134908/304

Se oleskelulupa...

Lopeta valittaminen ja muuta Viroon.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

sr

Quote from: EL SID on 30.07.2013, 13:19:08
en vaan tarkoitan sitä, että suomalainen voi opiskella lääkäriksi, insinööriksi ja lentäjäksi virossa, vaikka ei virallisesti asukaan siellä, riittää, että on kirjautuneena yliopistoon, mutta ajokorttia ei saa ajaa.

Jos olet hankkinut lääkärin tutkinnon virolaisessa yliopistossa, niin todennäköisesti joudut käymään isomman paperirumban läpi ennen kuin sinut laillistetaan toimimaan lääkärinä Suomessa. Samasta periaatteesta on kyse tässä ajokorttiasiassakin.

Joka tapauksessa pointtini oli se, että juttusi siitä, että suomalainen ei saisi hankkia ajokorttia Italiassa, oli puppua. Suomessa pysyvästi asuva ei saa sitä hankkia. Se ei siis liity mitenkään kansalaisuuteen vaan asuinpaikkaan.

Quote
Asia olisi toinen, jos kalliimpi kortti antaisi meille jotain itseisarvoa, niin että suomalainen kortti pätevöittää vain meidät ajamaan liukkailla tai pimeässä (nämä harjoitukset nimenomaan nostavat kortin hintaa), vaan kun näin ei ole, vaan muualla ajokortin ajanut on pätevä ajamaan suomessa aivan samoin kuin suomalainenkin.

Kuten sanottua, tässä on kyse kompromissista. Suomessa katsotaan, että liukkaalla ajaminen on asia, joka Suomessa asuvien ja autolla ajavien pitäisi yleensä osata. Toisaalta ei ole järkevää EU:n oloissa, että jokainen muutto maasta toiseen johtaa siihen, että joutuu menemään uudestaan autokouluun. Kompromissi näiden vaatimusten välillä on juuri nykyinen käytäntö, jossa Suomessa asuvan pitää hankkia ajokortti Suomen sääntöjen mukaan, mutta muualla asuva (oli hän sitten kansalaisuudeltaan ulkomaalainen tai suomalainen) saa ajaa Suomessa sillä toisen EU-maan kortilla.

Autokoulun käyntioikeus toisissa maissa veisi tuon kompromissin pois ja johtaisi siihen, että ajokortteja ajettaisiin lomamatkoilla maissa, joissa on lepsuimmat vaatimukset ja siten halvimmat hinnat. Ihan niin kuin nyt viinaa rahdataan Suomeen muista EU-maista, joissa alkoholivero on alempi.

Quote
Tämä siis EUsta, Hommassahan on ollut esimerkkejä siitä, kuinka intiassa ajokortti vain "ostetaan" ja sitten olet kelvollinen ajamaan suomessa, ja jos asut täällä, voit vaihtaa kortin suomalaiseen tuosta noin vaan, mitään kontrollia tai takeita ajotaidosta ei ole, eli rehellinen suomalainen maksaa kalliin hinnan luvasta, joka jossain on lähes ilmainen.
Palataan asiaa, ajokortti on siis hyvänä esimerkkinä siitä, kuinka EU ei oikeasti toimi, ei ainakaan suomalaisten kohdalla.

Ehdotatko nyt siis sitä, että toisten EU-maiden korttien ei pitäisi päteä Suomessa? Tästähän seuraus olisi tietenkin myös se, että suomalaisten kortit eivät pätisi muissa EU-maissa. Tätäkö haluat?
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

EL SID

#173
Quote from: sr on 30.07.2013, 14:26:12


Joka tapauksessa pointtini oli se, että juttusi siitä, että suomalainen ei saisi hankkia ajokorttia Italiassa, oli puppua. Suomessa pysyvästi asuva ei saa sitä hankkia. Se ei siis liity mitenkään kansalaisuuteen vaan asuinpaikkaan.

luitko koko juttuani, vai etkö muuten vaan ymmärtänyt mitä tarkoitin?



Quote from: sr on 30.07.2013, 14:26:12
Quote from: EL SID on 30.07.2013, 13:19:08
en vaan tarkoitan sitä, että suomalainen voi opiskella lääkäriksi, insinööriksi ja lentäjäksi virossa, vaikka ei virallisesti asukaan siellä, riittää, että on kirjautuneena yliopistoon, mutta ajokorttia ei saa ajaa.

Jos olet hankkinut lääkärin tutkinnon virolaisessa yliopistossa, niin todennäköisesti joudut käymään isomman paperirumban läpi ennen kuin sinut laillistetaan toimimaan lääkärinä Suomessa. Samasta periaatteesta on kyse tässä ajokorttiasiassakin.



Quote
Asia olisi toinen, jos kalliimpi kortti antaisi meille jotain itseisarvoa, niin että suomalainen kortti pätevöittää vain meidät ajamaan liukkailla tai pimeässä (nämä harjoitukset nimenomaan nostavat kortin hintaa), vaan kun näin ei ole, vaan muualla ajokortin ajanut on pätevä ajamaan suomessa aivan samoin kuin suomalainenkin.

Kuten sanottua, tässä on kyse kompromissista. Suomessa katsotaan, että liukkaalla ajaminen on asia, joka Suomessa asuvien ja autolla ajavien pitäisi yleensä osata. Toisaalta ei ole järkevää EU:n oloissa, että jokainen muutto maasta toiseen johtaa siihen, että joutuu menemään uudestaan autokouluun. Kompromissi näiden vaatimusten välillä on juuri nykyinen käytäntö, jossa Suomessa asuvan pitää hankkia ajokortti Suomen sääntöjen mukaan, mutta muualla asuva (oli hän sitten kansalaisuudeltaan ulkomaalainen tai suomalainen) saa ajaa Suomessa sillä toisen EU-maan kortilla.

Autokoulun käyntioikeus toisissa maissa veisi tuon kompromissin pois ja johtaisi siihen, että ajokortteja ajettaisiin lomamatkoilla maissa, joissa on lepsuimmat vaatimukset ja siten halvimmat hinnat. Ihan niin kuin nyt viinaa rahdataan Suomeen muista EU-maista, joissa alkoholivero on alempi.

Quote
Tämä siis EUsta, Hommassahan on ollut esimerkkejä siitä, kuinka intiassa ajokortti vain "ostetaan" ja sitten olet kelvollinen ajamaan suomessa, ja jos asut täällä, voit vaihtaa kortin suomalaiseen tuosta noin vaan, mitään kontrollia tai takeita ajotaidosta ei ole, eli rehellinen suomalainen maksaa kalliin hinnan luvasta, joka jossain on lähes ilmainen.
Palataan asiaa, ajokortti on siis hyvänä esimerkkinä siitä, kuinka EU ei oikeasti toimi, ei ainakaan suomalaisten kohdalla.

Ehdotatko nyt siis sitä, että toisten EU-maiden korttien ei pitäisi päteä Suomessa? Tästähän seuraus olisi tietenkin myös se, että suomalaisten kortit eivät pätisi muissa EU-maissa. Tätäkö haluat?

ainakin Virossa opiskelevien suomalaisten mukaan virossa suoritetut lääkärinpaperit kelpaavat suomeen sellaisenaan.

Osasyynä siihen, miksi EU ei toimi, siis suomen kannalta, on meidän politiikkosiipi, joka ei osaa ajaa asiaansa. Suomi hyväksyy monet muut asiat, joihin meidän ilmastomme ja asemamme vaikuttaa negatiivisesti heittämällä, esimerkkinä vaikkapa "päästökauppa" jossa suomi on altavastaaja koska meidän energiakulutuksemme on talven vuoksi jo valmiiksi muuta eurooppaa suurempi, itämeren rikkidirektiivit, vaikka suomi on "saari" joka on täysinriippuvainen laivakuljetuksista, ja pienimpänä vaikka hehkulamppudirektiivi, muualla euroopassa normaalien lamppujen tuottamasta lämmöstä ei ole hyötyä, suomessa on.

mutta kun on kyse kansalaisten vapaudesta saada palveluja euroopasta eurooppalaiseen hintaan, niin  sitä ei hyväksytä. Kyllä, hyväksyn sen, että suomalainen voi ajaa ajonkortin italiassa "turistimatkalla", koska se on oikein meitä suomalaisia kohtaan. Jos Liukkaanaajotestit ovat liian suuri vaatimus tämän estämiseksi, niin sitten eivät etelä-eurooppalaisetkaan saisi ajaa täällä talvella ja pimeällä. Se on vain oikeus ja kohtuus.

Koko ajokorttihumpuuki on hyvä esimerkki siitä, kuinka valtion virasto trafi ja liikenneministeriön  virkamiehet pitävät kynsin hampain kiinni omasta tärkeydestään ja pitävät yllä byrokraattisia määräyksiä, jotka vaikeuttavat suomalaisten elämää.
Jos suurin osa ikäluokasta jatkossa suorittaisi ajokortin virossa tai kreikassa, niin nuokin byrokraatit jäisivät tarpeettomaksi. Mistä löytyy politiikot jotka pitävät suomalasiten puolta? toivottavasti PSstä....



ekto

Kolme poikaani ovat vielä sen verran nuoria, että kun he tulevat täysi-ikäiseksi, autoja saa enää vain katsella paksun lasin läpi, hitsausnaamion kera sekä tietenkin muutaman tonnin luvan kanssa. Jo ihan nykyisen lain kanssa, jos kolme poikaa meinaisi opetusluvalla opettaa, niin hintaa kertyisi ilmeisesti kuudesta seitsemään tonniin.

Siili

Quote from: sr on 30.07.2013, 14:16:47
Lopeta valittaminen ja muuta Viroon.

Sanoisin, että hieman omituinen tapa argumentoida keskustelufoorumilla.  Tulee mieleen tämä slogan: 

http://en.wikipedia.org/wiki/Love_it_or_leave_it

Sitä se kukkahattuisuus teettää.   :)




sr

Quote from: EL SID on 30.07.2013, 14:41:30
Kyllä, hyväksyn sen, että suomalainen voi ajaa ajonkortin italiassa "turistimatkalla", koska se on oikein meitä suomalaisia kohtaan.

Ok, no keitä varten ne suomalaisen ajokorttisäännöstön lisävaatimukset ovat jos eivät suomalaisia? Jos suomalaisten mielestä ei ole niin, että Suomessa asuvien pitäisi osata vaikkapa ajaa liukkaalla, niin miksei sitten saman tien poisteta niitä liukkaan ajon vaatimuksia laista? Ehdottamasi idea on aika lailla epäreilu suomalaisia autokouluja kohtaan. Ne joutuisivat siis kilpailemaan samasta asiakaskunnasta sillä, että tarjoavat suomalaiset ajokorttiehdot täyttävän koulun niitä mahdollisesti kevyemmät vaatimukset täyttäviä ulkomaalaisia kouluja vastaan.

Viinan kohdalla tästä ei tule kovin suurta ongelmaa, koska sen kohdalla on kyse valtion monopolista. Àutokaupassa on pitkään tapeltu siitä, mikä on oikea taso ulkomailta ostettujen autojen autoverolle. Siinäkin olisi epäreilua suomalaisia autokauppija kohtaan, jos ulkomailta voisi tuosta vaan käydä ostamassa auton ja tuoda sen Suomeen maksamatta veroa ja siinäkin on suomalaisten itsensä päätettävä, mikä olisi sopiva autovero. Jos ollaan sitä mieltä, että suomalaisten pitää saada autonsa halvemmalla, niin lasketaan sitten Suomen autoveroa sen sijaan, että avattaisiin ulkomailla ostettujen autojen tuonti täysin vapaaksi.

Jos siis halutaan sitä, että suomalaisilla on mahdollisuus hankkia ajokorttinsa halvemmalla, on minusta kulkujärjestyksen oltava se, että helpotetaan suomalaisen ajokortin vaatimuksia.

Quote
Jos Liukkaanaajotestit ovat liian suuri vaatimus tämän estämiseksi, niin sitten eivät etelä-eurooppalaisetkaan saisi ajaa täällä talvella ja pimeällä. Se on vain oikeus ja kohtuus.

Kuten sanoin, tämä on kompromissi, joka on melkein pakko hyväksyä. Jos EU:ssa luovuttaisiin siitä, että yhden maan ajokortti kelpaa toisessa, niin suomalaiset kärsisivät siinä vielä enemmän, mutta ehkäpä olet mieleltäsi savolainen siinä mielessä, että tällä ei ole niin väliä, kunhan muutkin joutuvat kärsimään.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

sr

Quote from: Siili on 30.07.2013, 15:27:38
Quote from: sr on 30.07.2013, 14:16:47
Lopeta valittaminen ja muuta Viroon.

Sanoisin, että hieman omituinen tapa argumentoida keskustelufoorumilla. 

No, tässä nimenomaisessa tapauksessa Viroon muuttaminen, siellä ajokortin ajaminen ja sitten Suomeen palaaminen on ihan varteenotettava vaihtoehto. Tuo ei siis ollut tarkoitettu siihen tyyliin otettavaksi kuin nämä yleensä nähtävät heitot tyyliin "jos eivät nämä lait kiinnosta, muuta ulkomaille asumaan".
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

nollatoleranssi

Kyllönen voisi lentää ulos eduskunnasta.

Etukäteen oli jo kaikille tiedossa ajokortin kallistuminen merkittävästi, kun opetustuntien määrää nostetaan. Se ettei Kyllönen tuota asiaa pystynyt hoksaamaan, niin johtuu varmaan osittain siitä ettei Kyllösellä itsellään ollut ajokorttia.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

nollatoleranssi

Quote from: sr on 30.07.2013, 16:08:34
Ok, no keitä varten ne suomalaisen ajokorttisäännöstön lisävaatimukset ovat jos eivät suomalaisia? Jos suomalaisten mielestä ei ole niin, että Suomessa asuvien pitäisi osata vaikkapa ajaa liukkaalla, niin miksei sitten saman tien poisteta niitä liukkaan ajon vaatimuksia laista? Ehdottamasi idea on aika lailla epäreilu suomalaisia autokouluja kohtaan. Ne joutuisivat siis kilpailemaan samasta asiakaskunnasta sillä, että tarjoavat suomalaiset ajokorttiehdot täyttävän koulun niitä mahdollisesti kevyemmät vaatimukset täyttäviä ulkomaalaisia kouluja vastaan.


EU:n pitäisi yhdenmukaistaa ajokorttisäädökset.

Toisaalta suomalaispoliitikot tyhmyydessään ja osaamattomuudessaan perustelivat lisätuntien määrää "turvallisuudella" vedoten tutkimukseen jonka olivat rahoittaneet samat autokoululiiton tahot, jotka siitä hyötyvät.

Jos jo aikaisemminkin ajokortti oli kallis, niin tämän uudistuksen myötä sen hinta kaksinkertaistui. Eli ennen jos oli jotakin 1000€+, niin nykyisin on 2000-3000€:a.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/