News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

STX laina

Started by Sour-One, 17.12.2012, 21:43:54

Previous topic - Next topic

EL SID

Quote from: CaptainNuiva on 22.01.2013, 13:51:22
Quote from: EL SID on 22.01.2013, 13:11:26


laivan hintahan oli jo tiedossa, joten tässä tapauksessa ei enemäpää kilpailutusta katsottu eiheelliseksi, vaan tilauksen ratakaisi sen rahoitus.

sinähän kierrät kehää, sotket faktaa ja fiktiota, ja kun muut eivät lähde fiktioosi mukaan, yrität työntää sitä esille jatkuvasti. faktat unnohdat tai et ota niitä huomioon.

pysytän nyt faktoissa: Ei ole olemassa paperia, joka todistaisi muuta: suomen telakka oli ainoa, jonka kanssa STX neuvotteli tilauksesta 20.11.2012 asti, kun hallitus kaatoi omalta osaltaan valmiiksi neuvotellun rahoituspaketin.
Silloin ei puhuttu muusta kuin 50 millin lisälainasta, joten mistä ihmeen 200 miljoonasta oikein kirjoitat?

Laivan hintaan kuuluu erittäin olennaisena osa rahoitus.
Jos menet ostamaan 20000 € auton jollain joustoluotolla taikka pikavipeillä niin oletko sitä mieltä että autosi jää lopulta  maksamaan saman kuin käteisellä maksettu?
Vastaavasti myyjä jos antaa sellaiset maksuehdot että kate katoaa niihin niin saa silti edelleen voittoa?

Mielenkiintoista että jaksat selittää muiden fiktoista ja luuloista sekä faktoissa pysymisestä, samaan hengenvetoon sitten äimistelet että mikä ihmeen 200 miljoonaa....
http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/2012/10/04/mtv3-rahoituskiista-uhkaa-turun-laivatilausta/201239156/12

Tilauksen neuvotteluista ranskalaisten kanssa on tässä ketjussa juttua linkkeineen, samoin siitä miten Ranskassa pyydettiin jo kesällä STX-Europelta lupaa tehdä tarjous laivasta, Areenalta löytyy myös ranskalaisten haastatteluja.

Tämä alkaa menemään kummalliseksi, kysyt samoja asioita muutamien päivien välein ja kun niihin vastaan niin valitat että juttuni kiertävät kehää...Ja hetken päästä taas kyselet samoja.

joo, nyt tiedän, mitä tarkoitat. Eihän tuosta 200 miljoonasta ole uutisoinut kuin maikkari. Eihän telakan johtokaan tiedä siitä mitään, vaan mainitsee 50 miljoonaa. Näin ne väitteet, joita saadaan "tietojen mukaan" jäävät elämään. Muuta näyttöähän ei maikkarilla ole asiasta.


me emme tiedä, kuinka moni muu telakka on hakenut lupaa alkaa "keskustella tilauksesta",  onhanmaailma telakoita täynnä, vaan faktana tiedämme vain sen, että STX kääntyi ranskalaisten puoleen vasta kun neuvottelut suomenhallituksen kanssa katkesivat 22.12.
Siihen asti neuvotteluja käytiin vain suomen kanssa, ja neuvottelujen osapuoli, siis turun telakka on puhunut vain 50 miljoonan euron lainasta.


sivullinen.

Quote from: Nuivanlinna on 22.01.2013, 13:44:52
Voiko mikään telakka tehdä mitään laivaa kellekään tilaajalle jos tilaaja voi mennä konkkaan?

Tätä varten on juuri olemassa vientiluotot eli Finnvera. Se oli tuo 600 miljoonan euron potti tässä tilauksessa.

Muutenhan laivoja olisi tosiaan vaikea rakentaa. Rahoja kun on vaikea periä sen jälkeen kun laivan perävalot enää näkyvät - ja suurta paattia vaikea saada takaisin. Toisaalta ennakkoon ei taas tilaajan kannata maksaa. Olisi varsin kurjaa katsella miten juuri maksettu miljardin arvoinen paatti saa hylätyn kellumiskokeesta. Vain valtiot ja valtioiden väliset sopimukset voivat taata rahan liikkuvan sovitusta ja tavaran olevan sopimuksessa lukevaa.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

EL SID

Quote from: CaptainNuiva on 22.01.2013, 14:16:51
Quote from: EL SID on 22.01.2013, 13:15:13
Quote from: CaptainNuiva on 20.01.2013, 11:31:31
Jaahas, Putkonen käynyt sujauttamassa Hakkaraiselle oman juttunsa hiukan muuneltuna ja kertonut tälle että näin pitää sanoa.
Menetetyt miestyövuodetkin senkun lisääntyvät, ovat jo muuttuneet 23000 työpaikaksi.
Veikkaisin että tätä menoa ensi syksynä arvioidaan Suomen menettäneen tämän risteilijän myötä n.500000 työpaikkaa.

siinä on taas esimerkki, joissa kirjoittaja ei hyväksy faktoja, ja lisää vielä vähän omiaan. Koska näemme Mr.captainin väittävän tosissaan, että "hakkaraisen mukaan menetettyjä työpaikkoja on n. 500 000"?

Vertaa Putkosen ja Hakkaraisen juttua, samasta kynästä lähtöisin....Kerro ihmeessä miten kyseessä on voi olla 23000 työpaikkaa ja niiden menetys?
Me näemme Mr.captainin väittävän tosissaan sitten niin jos Hakarainen näin esittää.
Itse asiassa Putkonen/Hakkarainen jos nyt ovat saavuttaneet lukeman 23000 työpaikaa muutamassa kuukaudessa kun todellinen lähtötaso oli tuossa 1000 kantturoissa niin voimme laskea että tätä vauhtia väitös menetetyistä työpaikoista voisi syksyllä olla luokkaa menetettyä 160 miljoonaa työpaikkaa (N.kolmessa kuukaudessa määrä aina kaksikymmenkertaistuu).

Sinulle näyttä olevan ok faktojen liioittelu taikka muuttelu äänten kalastelun merkeissä kun se ei tunnu millään lailla häiritsevän....Minulle kuitenkaan ei, valitan.
Alkaa menemään tosi oudoille raiteille nämä todistelusi ja niihin vastaaminen :roll:
ei mitään uutta: liimaan vanhaa juttua:
23000 on koko telakkaklusteri, ja kuten ketjusta voit lukea, menetty risteilijätilaus vaikuttaa kahteen muuhun jo tilatun aluksen toimintaan ja niiden menetys vaikuttaa alihankintaverkostoon, joka on sama kaikilla suomen telakoilla.

hakkarainen totesi, että "varmistaa" 23 000 työpaikkaa, joten missä kohtaan hakkarainen erehtyi?

CaptainNuiva

Quote from: EL SID on 22.01.2013, 14:25:09


joo, nyt tiedän, mitä tarkoitat. Eihän tuosta 200 miljoonasta ole uutisoinut kuin maikkari. Eihän telakan johtokaan tiedä siitä mitään, vaan mainitsee 50 miljoonaa. Näin ne väitteet, joita saadaan "tietojen mukaan" jäävät elämään. Muuta näyttöähän ei maikkarilla ole asiasta.


me emme tiedä, kuinka moni muu telakka on hakenut lupaa alkaa "keskustella tilauksesta",  onhanmaailma telakoita täynnä, vaan faktana tiedämme vain sen, että STX kääntyi ranskalaisten puoleen vasta kun neuvottelut suomenhallituksen kanssa katkesivat 22.12.
Siihen asti neuvotteluja käytiin vain suomen kanssa, ja neuvottelujen osapuoli, siis turun telakka on puhunut vain 50 miljoonan euron lainasta.

Pelkästään haku "STX 200 miljonaa" tuottaa n.80100 hakutulosta seulottavaksi eri lähteistä  ja sinä väität että kyse on vain MTV:n huhusta josta telakka ei tiedä mitään :flowerhat:

Maikkarin juttuun löyhästi liittyen, STX:n iso pomo hänkin lämpimikseen huhuilee firmastaan:
http://www.kauppalehti.fi/etusivu/risteilijan+rakentaminen+kiinni+100-200+miljoonasta/201212328261
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

EL SID

Quote from: CaptainNuiva on 22.01.2013, 14:56:14
Quote from: EL SID on 22.01.2013, 14:25:09


joo, nyt tiedän, mitä tarkoitat. Eihän tuosta 200 miljoonasta ole uutisoinut kuin maikkari. Eihän telakan johtokaan tiedä siitä mitään, vaan mainitsee 50 miljoonaa. Näin ne väitteet, joita saadaan "tietojen mukaan" jäävät elämään. Muuta näyttöähän ei maikkarilla ole asiasta.


me emme tiedä, kuinka moni muu telakka on hakenut lupaa alkaa "keskustella tilauksesta",  onhanmaailma telakoita täynnä, vaan faktana tiedämme vain sen, että STX kääntyi ranskalaisten puoleen vasta kun neuvottelut suomenhallituksen kanssa katkesivat 22.12.
Siihen asti neuvotteluja käytiin vain suomen kanssa, ja neuvottelujen osapuoli, siis turun telakka on puhunut vain 50 miljoonan euron lainasta.

Pelkästään haku "STX 200 miljonaa" tuottaa n.80100 hakutulosta seulottavaksi eri lähteistä  ja sinä väität että kyse on vain MTV:n huhusta josta telakka ei tiedä mitään :flowerhat:

Maikkarin juttuun löyhästi liittyen, STX:n iso pomo hänkin lämpimikseen huhuilee firmastaan:
http://www.kauppalehti.fi/etusivu/risteilijan+rakentaminen+kiinni+100-200+miljoonasta/201212328261

googlaa Halla-aho ja rasisti, ja tee sen perusteella jokin johtopäätös....

olen käyttänyt jo tämän kuun 25 ilmasta arteikkeliani kauppalehteen, joten jos viitsisit tuoda koko uutisen tänne, niin katsotaan sitten, mistä on kyse...

msm

Quote from: EL SID on 22.01.2013, 13:00:59
mikä laittaa sinut epäilemään, ettei tilaajalla mole varaa lunastaa laivaa? vaikka STX ajautuisi konkurssiin, niin turun telakka tehee joka tauksessa laivan valmiiksi.

Jos tilaajalla kerran on varaa, niin ei muuta kuin etumaksua peliin. Ei tarvita valtion 50 miljoonaa, se löytyy kyllä tilaajalta ja voidaan toimittaa välittömästi. Vai eikö?

msm

Quote from: EL SID on 22.01.2013, 13:11:26
pysytän nyt faktoissa: Ei ole olemassa paperia, joka todistaisi muuta: suomen telakka oli ainoa, jonka kanssa STX neuvotteli tilauksesta 20.11.2012 asti, kun hallitus kaatoi omalta osaltaan valmiiksi neuvotellun rahoituspaketin.
Silloin ei puhuttu muusta kuin 50 millin lisälainasta, joten mistä ihmeen 200 miljoonasta oikein kirjoitat?

Voitko näyttää sen paperin, missä kerrotaan, että "STX tilaa Turusta laivan, jos valtio antaa 50 miljoonan lainan" ja sitten sen paperin, missä tämä "valmiiksi neuvoteltu" rahoituspäätös on tehty?

Edelleen, valtio oli valmis Finnveran kautta takaamaan 600 miljoonan lainan ja antamaan yli 20 miljoonaa innovaatioTUKEA. Tämän lisäksi ei olisi ollut kovin paha temppu STXltä hakea vapailta markkinoilta se puuttuva 20-30 miljoonan vippi, jos kerran on kyse tuottavasta yrityksestä?

Nuivanlinna

QuoteYrittäjien kiinnostus Turun telakan ostoon kasvaa
http://www.hameensanomat.fi/uutiset/talous/225882-yrittajien-kiinnostus-turun-telakan-ostoon-kasvaa
Laivanrakennusalan yrittäjät vahvistavat rivejään telakka-asiassa. Ryhmän koko on kasvanut jo noin 30 yrittäjään ja lisää on tulossa.

Varsinais-Suomen telakkateollisuusryhmän jäsenen Juha Hietarinnan mukaan he ovat lähettäneet tänään lisätiedustelun 40 toimijalle. Ryhmä tavoittelee 50-100 yrittäjän mukaantuloa.
Laivanrakentajat havittelevat kolmasosaa STX:n Turun telakasta. Ehtona on, että myös valtio tulee mukaan kolmasosan osuudella. Sen sijaan korealainen omistaja STX ei ole ilmoittanut myyntiaikeista.

Paha ostaa jos STX ei myy.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

CaptainNuiva

Quote from: Nuivanlinna on 23.01.2013, 13:24:55
QuoteYrittäjien kiinnostus Turun telakan ostoon kasvaa
http://www.hameensanomat.fi/uutiset/talous/225882-yrittajien-kiinnostus-turun-telakan-ostoon-kasvaa
Laivanrakennusalan yrittäjät vahvistavat rivejään telakka-asiassa. Ryhmän koko on kasvanut jo noin 30 yrittäjään ja lisää on tulossa.

Varsinais-Suomen telakkateollisuusryhmän jäsenen Juha Hietarinnan mukaan he ovat lähettäneet tänään lisätiedustelun 40 toimijalle. Ryhmä tavoittelee 50-100 yrittäjän mukaantuloa.
Laivanrakentajat havittelevat kolmasosaa STX:n Turun telakasta. Ehtona on, että myös valtio tulee mukaan kolmasosan osuudella. Sen sijaan korealainen omistaja STX ei ole ilmoittanut myyntiaikeista.

Paha ostaa jos STX ei myy.

Niin, peli menee mielenkiintoiseksi.

Jos STX ei myy niin sen olisi pikku pakko pumpata rahaa Turkuun jos aikoo kunnialla TUI:n laivat saada liikenteeseen aikataulussa...Muutoin joutuu laittamaan rahaa sopimussakkoihin sillä laivojen rakentamisen siirtäminen muualle väistämättä hidastaa ja kapasitteettiakaan ei ole välttämättä ole vapaana tarpeeseen.

Jos myy osan niin se merkitsee määräysvallan katoamista (jos jää vähemmistö-osakkaaksi) ja jos myy kokonaan niin saa kilpailijan.

Toisaalta, STX:llä kaiketi odotetaan viimeiseen saakka josko mannaa sataisi taivaasta eli Suomi sijoittaisi rahaa 200 miljoonaa.
Jos taas Suomen valtio sijoittaa niin silloin se pitää tehdä osakkaana, muutoin ei rahaa tipu eikä myöskään takauksia.

Varmasti myös STX:llä tiedetään että mitä kauemmin odottelevat niin sitä pakoittavammaksi ja kalliimmaksi päätös tulee.
Elikäs alkaisi näyttämään siltä että STX:n noudattama kiristyspolitiikka onkin tekijä joka vetää sitä nyt suohon :flowerhat:
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

EL SID

Quote from: msm on 22.01.2013, 15:57:07
Quote from: EL SID on 22.01.2013, 13:00:59
mikä laittaa sinut epäilemään, ettei tilaajalla mole varaa lunastaa laivaa? vaikka STX ajautuisi konkurssiin, niin turun telakka tehee joka tauksessa laivan valmiiksi.

Jos tilaajalla kerran on varaa, niin ei muuta kuin etumaksua peliin. Ei tarvita valtion 50 miljoonaa, se löytyy kyllä tilaajalta ja voidaan toimittaa välittömästi. Vai eikö?

koska se ei ole näissä asioissa tapana?

EL SID

Quote from: msm on 22.01.2013, 16:01:23
Quote from: EL SID on 22.01.2013, 13:11:26
pysytän nyt faktoissa: Ei ole olemassa paperia, joka todistaisi muuta: suomen telakka oli ainoa, jonka kanssa STX neuvotteli tilauksesta 20.11.2012 asti, kun hallitus kaatoi omalta osaltaan valmiiksi neuvotellun rahoituspaketin.
Silloin ei puhuttu muusta kuin 50 millin lisälainasta, joten mistä ihmeen 200 miljoonasta oikein kirjoitat?

Voitko näyttää sen paperin, missä kerrotaan, että "STX tilaa Turusta laivan, jos valtio antaa 50 miljoonan lainan" ja sitten sen paperin, missä tämä "valmiiksi neuvoteltu" rahoituspäätös on tehty?

Edelleen, valtio oli valmis Finnveran kautta takaamaan 600 miljoonan lainan ja antamaan yli 20 miljoonaa innovaatioTUKEA. Tämän lisäksi ei olisi ollut kovin paha temppu STXltä hakea vapailta markkinoilta se puuttuva 20-30 miljoonan vippi, jos kerran on kyse tuottavasta yrityksestä?

valtiohan antoi tukea 44 miljoonaa...
maailmalla on jo maan tapa, että telakat saavat tukea näihin asioihin valtiolta. 50 miljoonaa lainaa on niin pieni summa, ettei varmaan kukaan uskonut, sellaista irtoavan, ja korostan, kyseessähän olisi ollut laina.
Loppu on historiaa, eli kun valtio antoi rukkaset, löytyi telakka, jonka rahoitus oli kunnossa, joten miksi etsimään lainaa vapailta markkinoilta?

tämä kaikki on jo käsitelty tässä  ketjussa.

EL SID

Quote from: CaptainNuiva on 23.01.2013, 14:18:43
Quote from: Nuivanlinna on 23.01.2013, 13:24:55
QuoteYrittäjien kiinnostus Turun telakan ostoon kasvaa
http://www.hameensanomat.fi/uutiset/talous/225882-yrittajien-kiinnostus-turun-telakan-ostoon-kasvaa
Laivanrakennusalan yrittäjät vahvistavat rivejään telakka-asiassa. Ryhmän koko on kasvanut jo noin 30 yrittäjään ja lisää on tulossa.

Varsinais-Suomen telakkateollisuusryhmän jäsenen Juha Hietarinnan mukaan he ovat lähettäneet tänään lisätiedustelun 40 toimijalle. Ryhmä tavoittelee 50-100 yrittäjän mukaantuloa.
Laivanrakentajat havittelevat kolmasosaa STX:n Turun telakasta. Ehtona on, että myös valtio tulee mukaan kolmasosan osuudella. Sen sijaan korealainen omistaja STX ei ole ilmoittanut myyntiaikeista.

Paha ostaa jos STX ei myy.

Niin, peli menee mielenkiintoiseksi.

Jos STX ei myy niin sen olisi pikku pakko pumpata rahaa Turkuun jos aikoo kunnialla TUI:n laivat saada liikenteeseen aikataulussa...Muutoin joutuu laittamaan rahaa sopimussakkoihin sillä laivojen rakentamisen siirtäminen muualle väistämättä hidastaa ja kapasitteettiakaan ei ole välttämättä ole vapaana tarpeeseen.

Jos myy osan niin se merkitsee määräysvallan katoamista (jos jää vähemmistö-osakkaaksi) ja jos myy kokonaan niin saa kilpailijan.

Toisaalta, STX:llä kaiketi odotetaan viimeiseen saakka josko mannaa sataisi taivaasta eli Suomi sijoittaisi rahaa 200 miljoonaa.
Jos taas Suomen valtio sijoittaa niin silloin se pitää tehdä osakkaana, muutoin ei rahaa tipu eikä myöskään takauksia.

Varmasti myös STX:llä tiedetään että mitä kauemmin odottelevat niin sitä pakoittavammaksi ja kalliimmaksi päätös tulee.
Elikäs alkaisi näyttämään siltä että STX:n noudattama kiristyspolitiikka onkin tekijä joka vetää sitä nyt suohon :flowerhat:

tähän on hyvä todeta: elämme mielenkiintoisia aikoja....

msm

Quote from: EL SID on 23.01.2013, 16:33:45
koska se ei ole näissä asioissa tapana?

No sori, mutta ei ole sekään tapana, että valtio lainailee rahaa yksityisille yrityksille. On tapana mennä hattu kourassa pankkiin.

EL SID

Quote from: msm on 23.01.2013, 16:41:53
Quote from: EL SID on 23.01.2013, 16:33:45
koska se ei ole näissä asioissa tapana?

No sori, mutta ei ole sekään tapana, että valtio lainailee rahaa yksityisille yrityksille. On tapana mennä hattu kourassa pankkiin.

kyllä se tuntuu olevan yleismaailmallinen tapa, ja onnistui suomessakin tähän asti. Mahtoivat korelaiset hämmästellä, kun  työt eivät kelpaa samoilla ehjdoilla meille, kuin muille.

CaptainNuiva

Quote from: EL SID on 24.01.2013, 15:54:41
Quote from: msm on 23.01.2013, 16:41:53
Quote from: EL SID on 23.01.2013, 16:33:45
koska se ei ole näissä asioissa tapana?

No sori, mutta ei ole sekään tapana, että valtio lainailee rahaa yksityisille yrityksille. On tapana mennä hattu kourassa pankkiin.

kyllä se tuntuu olevan yleismaailmallinen tapa, ja onnistui suomessakin tähän asti. Mahtoivat korelaiset hämmästellä, kun  työt eivät kelpaa samoilla ehjdoilla meille, kuin muille.

Jos tuo on peruste niin palkkaan sinut heti töihin, vaikkapa p-korealaisin työleirin työehdoilla.
Hämmästyn kyllä kovasti jos et ota työtä vastaan kun ne kelpaavat kerran muillekkin :o
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Mika

Vaikka tilauksen saaminen olisi maksanut valtiolle 50 tai 200 miljoonaa euroa, se olisi silti kannattanut maksaa.  Kyse on pikkurahasta esim. kehitysapuun verrattuna.  Suomi lahjoittaa joka vuosi kehitysapuun 1000 miljoonaa euroa, eikä noilla rahoilla saadaa vastineeksi muuta kuin tyhmän, mutta hyväntahtoisen maan maine.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

msm

Quote from: Mika on 24.01.2013, 17:03:31
Vaikka tilauksen saaminen olisi maksanut valtiolle 50 tai 200 miljoonaa euroa, se olisi silti kannattanut maksaa.  Kyse on pikkurahasta esim. kehitysapuun verrattuna.  Suomi lahjoittaa joka vuosi kehitysapuun 1000 miljoonaa euroa, eikä noilla rahoilla saadaa vastineeksi muuta kuin tyhmän, mutta hyväntahtoisen maan maine.

Joo ja koska tähän 50 miljoonaan verrattuna minun tarvitsemani 5 miljoonaa on pikkuraha, niin kyllä sekin kannattaa maksaa. Ja hei jos Guggenheimi nyt jonkun miljoonan olisi maksanut, niin kyllähän se nyt olisi kannattanut, kuitenkin pikkuraha jos verrataan vaikka eläkemenoihin.

EI!

Tuhlaamisella ei voi perustella lisätuhlaamista. Jos valtio alkaa tukea yhtä toimialaa, niin miksi se ei voisi tukea kaikkia? Aivan.

Mika

Quote from: msm on 24.01.2013, 17:14:52
Joo ja koska tähän 50 miljoonaan verrattuna minun tarvitsemani 5 miljoonaa on pikkuraha, niin kyllä sekin kannattaa maksaa. Ja hei jos Guggenheimi nyt jonkun miljoonan olisi maksanut, niin kyllähän se nyt olisi kannattanut, kuitenkin pikkuraha jos verrataan vaikka eläkemenoihin.

Tuhlaamisella ei tietenkään voi perustella lisätuhlaamista, mutta tässä ei olisi ollut lainkaan siitä kysymys. STX-tilauksen menettäminen tulee maksamaan Suomelle valtavan summan pelkkinä menetettyinä verotuloina.  Lisäksi päätös saattoi olla kohtalokas koko telakkaelinkeinon Suomessa säilymisen kannalta.

Takaussumman olisi vallan mainiosti voinut nipistää pois esim. juuri kehitysavusta, niin valtion menotkaan eivät olisi lisääntyneet yhtään. 

"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

msm

Quote from: Mika on 24.01.2013, 17:35:15STX-tilauksen menettäminen tulee maksamaan Suomelle valtavan summan pelkkinä menetettyinä verotuloina. 

Ei välttämättä tule. Se bisnes ei muutenkaan tappiollisena ja verovapaana juurikaan maksa veroja. Nyt sieltä vapautuu valtavasti osaavaa työvoimaa, jota voidaan käyttää tuottavammissa yrityksissä ja saadaan näin verotulot kasvuun.

Telakkahommat meni jo, nyt pitää katsoa jotain uutta. Ei ne telakkamiehet ole mitään ikuisia telakkamiehiä jotka eivät koskaan voisi tehdä mitään muuta kuin telakkahommia. Näinä aikoina pitää olla valmis kokeilemaan uuttakin.

sivullinen.

Soininvaaran blogissa oli mielenkiintoinen kommentti asiasta.

Quote
Ranskalaiset ostavat Turun telakan?

Osmo Soininvaara:
Jos ranskalaiset ostavat telakan, ne lakkauttavat sen, purkavat ja myyvät tontin eniten tarjovalle.

NukkuMatti:
Outokummulla taisi olla tarkoitus toimia hieman vastaavaan tapaan oman Inoxum-ostoksensa kanssa, mutta taisi tulla vähän mutkia matkaan (mm. EU-komission kilpailulainsäädäntö) ja kaikki ei mennyt aivan suunnitelmien mukaan. Ehkä se on kuitenkin hyvä nyt painostaa EU-komissiota tarkistamaan asiat, että sääntöjen perusteella rangaistaan tarvittaessa muitakin kuin suomalaisia ja amerikkalaisia yhtiöitä.

http://www.soininvaara.fi/2013/01/05/ranskalaiset-ostavat-turun-telakan/

Outokummun suunnitelmat siis muuttuivat aika paljon EU-komission valituksen johdosta. Sinnehän tästäkin tapauksesta on nyt valitettu. Saattaa olla, että sieltä tulee jotain pientä parannusta asiaan. En usko koko ristelijän rakentamispäätöstä enää muutettavan, mutta alihankkijoille saattaa tulla enemmän kuin tällä hetkellä kuvitellaan. Ei EU-komissio voi kovin halveksuen suhtautua valitukseen. Muuten EU:n olematon maine tuhraantuisi lisää. Vähintään samanlainen "hyvityspaketti" pitää tulla. Kokoomus todennäköisesti on tiennyt sen koko ajan, ja kerää pisteet.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

sivullinen.

Kauppalehti uutisoi jo EU-komission tutkimuksista:

Quote
Kilpailukomissaari Joaquin Almunia ilmoittaa, että komissio on avannut tukijutun ja tulee tutkimaan, täyttävätkö Ranskan rahoitusjärjestelyt valtiontukisääntöjen ehdot. Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori (kok) ja työministeri Lauri Ihalainen (sd) saivat Almunialta asiasta kirjeen tänään torstaina. [- -]

Komissaari Almunia on suomalaisministereiden kanssa samaa mieltä laivanrakennuksen epäterveistä piirteistä ja alan haasteellisuudesta Euroopassa. Tästä syystä hän korostaa pitävänsä tärkeänä, että sisämarkkinoilla pelataan reilua peliä. "Siksi voin luvata, että tulen olemaan tarkkana sen suhteen, että terveen kilpailun periaatetta ja erityisesti valtiontukisäännöksiä noudatetaan tarkasti", Almunia kirjoittaa. [- -]

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/komissio+aloitti+ranskan+telakkatukien+tutkinnan/201301345697

Tilanne ei ole vielä ohi.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

EL SID

Quote from: CaptainNuiva on 24.01.2013, 16:34:36
Quote from: EL SID on 24.01.2013, 15:54:41
Quote from: msm on 23.01.2013, 16:41:53
Quote from: EL SID on 23.01.2013, 16:33:45
koska se ei ole näissä asioissa tapana?

No sori, mutta ei ole sekään tapana, että valtio lainailee rahaa yksityisille yrityksille. On tapana mennä hattu kourassa pankkiin.

kyllä se tuntuu olevan yleismaailmallinen tapa, ja onnistui suomessakin tähän asti. Mahtoivat korelaiset hämmästellä, kun  työt eivät kelpaa samoilla ehjdoilla meille, kuin muille.

Jos tuo on peruste niin palkkaan sinut heti töihin, vaikkapa p-korealaisin työleirin työehdoilla.
Hämmästyn kyllä kovasti jos et ota työtä vastaan kun ne kelpaavat kerran muillekkin :o

jassåå, mä tykkään että STX olisi etelä-korealainen firma... ;)

EL SID

Quote from: msm on 24.01.2013, 17:14:52
Quote from: Mika on 24.01.2013, 17:03:31
Vaikka tilauksen saaminen olisi maksanut valtiolle 50 tai 200 miljoonaa euroa, se olisi silti kannattanut maksaa.  Kyse on pikkurahasta esim. kehitysapuun verrattuna.  Suomi lahjoittaa joka vuosi kehitysapuun 1000 miljoonaa euroa, eikä noilla rahoilla saadaa vastineeksi muuta kuin tyhmän, mutta hyväntahtoisen maan maine.

Joo ja koska tähän 50 miljoonaan verrattuna minun tarvitsemani 5 miljoonaa on pikkuraha, niin kyllä sekin kannattaa maksaa. Ja hei jos Guggenheimi nyt jonkun miljoonan olisi maksanut, niin kyllähän se nyt olisi kannattanut, kuitenkin pikkuraha jos verrataan vaikka eläkemenoihin.

EI!

Tuhlaamisella ei voi perustella lisätuhlaamista. Jos valtio alkaa tukea yhtä toimialaa, niin miksi se ei voisi tukea kaikkia? Aivan.

kuinka paljon sinä työllistäisit tuolla 5 miljoonalla? mikäli enemmän kuin stx, niin kaupat taitaa tulla.

Nuivanlinna

Quote from: msm on 24.01.2013, 17:48:24
Quote from: Mika on 24.01.2013, 17:35:15STX-tilauksen menettäminen tulee maksamaan Suomelle valtavan summan pelkkinä menetettyinä verotuloina. 

Ei välttämättä tule. Se bisnes ei muutenkaan tappiollisena ja verovapaana juurikaan maksa veroja. Nyt sieltä vapautuu valtavasti osaavaa työvoimaa, jota voidaan käyttää tuottavammissa yrityksissä ja saadaan näin verotulot kasvuun.

Telakkahommat meni jo, nyt pitää katsoa jotain uutta. Ei ne telakkamiehet ole mitään ikuisia telakkamiehiä jotka eivät koskaan voisi tehdä mitään muuta kuin telakkahommia. Näinä aikoina pitää olla valmis kokeilemaan uuttakin.

Bingo! Rakennetaan telakan paikalle kauppakeskus. Siinä tulee samalla lailla verotuloja Suomeen kun pätkätyöläiset myyvät kiinalaisia vaatteita ruotsalaisomisteisisssa myymälöissä!
Vielä voidaan taloutta ryydittää rakentamalla alueelle uusi monikulttuurinen lähiö!
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

msm

Quote from: EL SID on 25.01.2013, 10:41:10
kuinka paljon sinä työllistäisit tuolla 5 miljoonalla? mikäli enemmän kuin stx, niin kaupat taitaa tulla.

Saako tehdä tappiota samassa suhteessa kuin STX? Saanhan minäkin valmistamilleni tuotteille verovapauden?

CaptainNuiva

Quote from: msm on 25.01.2013, 16:53:09
Quote from: EL SID on 25.01.2013, 10:41:10
kuinka paljon sinä työllistäisit tuolla 5 miljoonalla? mikäli enemmän kuin stx, niin kaupat taitaa tulla.

Saako tehdä tappiota samassa suhteessa kuin STX? Saanhan minäkin valmistamilleni tuotteille verovapauden?

Saat toki, lainsäädäntöhän lähtee siitä että mikä on yhdelle sallittu niin on toisellekkin.

Tuo verovapausjuttu onkin muuten sellainen mikä ei koskaan esiinny laskelmissa vaan ainoastaan hehkutuksissa miten verotuloja pukkaa.
Kaikki laivaan toimitettu/myyty/asennettu,raaka-aineista lähtien, on ALV 0%.

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Del Monte -mies

Valtiovaltamme tunnetaan omituisista ja kalliiksitulleista manoovereistä, joilla on pyritty hankkimaan kansainvälisiä virkoja johtaville demareille ihan riippumatta siitä millaiset ovat seuraukset suomaslaisille. Nyt näyttää olevan toimen ääni kellossa?

QuoteHeinäluoma Ylelle: Valtio mukaan telakkabisnekseen

Heinäluoman mielestä telakan toiminnan varmistamiseksi tarvitaan uusi järjestely, johon myös valtio voisi osallistua vaikka vain väliaikaisesti. Kuva: Lehtikuva / Kimmo Mäntylä
Helsinki
Julkaistu: 26.01. klo: 11:16
Päivitetty: 26.01. klo: 12:05

Eduskunnan puhemies Eero Heinäluoma (sd.) patistaa valtiota osallistumaan STX:n Turun-telakan pelastamiseen.

Heinäluoma sanoi Ylen Ykkösaamussa, että telakan toiminnan varmistamiseksi tarvitaan uusi yhteistyöjärjestely, johon myös valtio voisi osallistua vaikka vain väliaikaisesti.

- Jotta tämä uusi yhteistyö syntyy, niin kyllä valtion lihaksia siinä tarvitaan, ja se myös rohkaisee yksityistä suomalaista omistajuutta tulemaan mukaan, Heinäluoma arvioi.

- En usko, että telakat säilyvät ilman, että valtio on hyvin aktiivinen.

Heinäluoman mukaan Turun telakan ongelmien syynä on korealaisomistajan erittäin huono omistajapolitiikka. Puutteet osaamisessa eivät ole ongelmiin johtaneet, sillä suomalainen telakkaosaaminen on Heinäluoman mielestä maailman huippuluokkaa.

Hänen mukaansa teollisuuden toimintaedellytyksistä huolehtiminen kuuluu "kansakunnan ydinkysymyksiin". Heinäluoma toivoo hallituksen valmistelevan teollisuuspoliittisen ohjelman, joka antaisi alalle myönteisen signaalin.

- Jos me emme pidä teollisuudesta huolta Suomessa, niin meille tulee kyllä noutaja.

Tosiasioita:

1. Suomessa on ollut tai jopa on joitakin jäljellä tuotteita, jotka omassa lajissaan ovat olleet maailmalla tuotejohtajia. Suuret risteilyalukset ovat vain yksi esimerkki.

2. Suomen veropolitiikka on tehnyt suomalaisen vientiyrityksen suomalaisomistuksen kannattamattomaksi.

3. Ulkomainen omistus tähtää usein know-hown sieppaamiseen ja tuotannon lopettamiseen Suomessa.

4. Ns. pääomien vapaa liikkuvuus on tehnyt jokaisesta valtiosta pääomaköyhän, koska hyvän infrastruktuurin, edulliset yhteiskuntaolot ja koulutetun työvoiman omaavista maista karkaavat niissä tahkotut pääomat sinne missä yhteiskunnalliset epäkohdat rehottavat, ympäristötuhoja saa tehdä ihan kuin huvittaa ja ay-liikettä vastaan käytetään gangsterimaisia otteita.

5. Sijoittajien ym. kvartaaliperspektiivi on pitkässä tarkastelussa vahingollinen kaikille, ja erityisesti hyvinvointivaltioille.

6. Sivistysmaiden korkea elintaso, yhteiskunnallinen vakaus, jne. luotiin ennen ns. globalisaatiota.

7. Punavihertävän vasemmiston strategiana on ollut kupata maximaalisesti rumaa, melua ja nokea levittävää, (vienti)teollisuutta ja jakaa rahaa kivoille ihmisille joilla on oikeat mielipiteet. Mikä on reaalitaloudelle hyväksi, se ei kiinnosta.

8. Suomalainen "oikeisto" on päätynyt edistämaan mm. Kokoomus-puolueen ruotsalaisen omistajapankin etuja, ja muutenkin ns. globalisaation hyötyjiä. Suomalaisen teollisuuden alasajosta lienee jossain sovittu?


Loppupäätelmä:
Ketään politiikassa vaikutusvaltaista ei ole kiinnostanut, onko suomalaisilla tulevaisuudessa syötävää ja lämpimät asunnot.

Seuraamme mielenkiinnolla persujen kehitystä: Onko heistä siihen mitä pitää lähitulevaisuudessa (ellei ole liian myöhäistä?) tehdä, vai liukenevatko he jompaankumpaan jo olemassaolevaan suomalaisen poliittisen eliitin (=syöpäkasvaimen) blokkiin.

Sii juu leitör.

EL SID

Quote from: msm on 25.01.2013, 16:53:09
Quote from: EL SID on 25.01.2013, 10:41:10
kuinka paljon sinä työllistäisit tuolla 5 miljoonalla? mikäli enemmän kuin stx, niin kaupat taitaa tulla.

Saako tehdä tappiota samassa suhteessa kuin STX? Saanhan minäkin valmistamilleni tuotteille verovapauden?

lain puitteissa saat tehdä mitä haluat. STX ei kuitenkaan ole vielä kertaakaan laittanut työntekijöitänsä hakemaan rahaa palkkaturvasta.

EL SID

Quote from: CaptainNuiva on 25.01.2013, 17:20:26
Quote from: msm on 25.01.2013, 16:53:09
Quote from: EL SID on 25.01.2013, 10:41:10
kuinka paljon sinä työllistäisit tuolla 5 miljoonalla? mikäli enemmän kuin stx, niin kaupat taitaa tulla.

Saako tehdä tappiota samassa suhteessa kuin STX? Saanhan minäkin valmistamilleni tuotteille verovapauden?

Saat toki, lainsäädäntöhän lähtee siitä että mikä on yhdelle sallittu niin on toisellekkin.

Tuo verovapausjuttu onkin muuten sellainen mikä ei koskaan esiinny laskelmissa vaan ainoastaan hehkutuksissa miten verotuloja pukkaa.
Kaikki laivaan toimitettu/myyty/asennettu,raaka-aineista lähtien, on ALV 0%.
siis, kaikki tuotteet, jotka myyt ulkomaille, ovat ALV 0% joten eiköhän tuo ole itsestäänselvyys.

CaptainNuiva

Quote from: EL SID on 28.01.2013, 09:52:51
Quote from: CaptainNuiva on 25.01.2013, 17:20:26
Quote from: msm on 25.01.2013, 16:53:09
Quote from: EL SID on 25.01.2013, 10:41:10
kuinka paljon sinä työllistäisit tuolla 5 miljoonalla? mikäli enemmän kuin stx, niin kaupat taitaa tulla.

Saako tehdä tappiota samassa suhteessa kuin STX? Saanhan minäkin valmistamilleni tuotteille verovapauden?

Saat toki, lainsäädäntöhän lähtee siitä että mikä on yhdelle sallittu niin on toisellekkin.

Tuo verovapausjuttu onkin muuten sellainen mikä ei koskaan esiinny laskelmissa vaan ainoastaan hehkutuksissa miten verotuloja pukkaa.
Kaikki laivaan toimitettu/myyty/asennettu,raaka-aineista lähtien, on ALV 0%.
siis, kaikki tuotteet, jotka myyt ulkomaille, ovat ALV 0% joten eiköhän tuo ole itsestäänselvyys.

Miten niin itsestään selvyys jos ulkomaille myydään ja kaikki tuotteet?
Ei ole.
Jos Gunter Saksasta tulee ostamaan Suomesta hilavitkuttimen kaupasta niin se ei ole ALV 0% vaan 24%.

Tässä on kyse siitä että yli 10 metriset alukset ovat ja niiden rakentaminen on ALV 0% jos ne tulevat kaupalliseen käyttöön, tämä koskee myös kotimaahan rakennettua/myytyä alusta.

Asia ei tunnu olevan lainkaan selvä niille jotka esittivät laskelmissaan tilauksesta valtiolle kertyviä verotuottoja.

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."