News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Kumman kaa, Gripen vai F-35? Hävittäjäkaupat.

Started by Nuivanlinna, 05.04.2015, 18:13:11

Previous topic - Next topic

Kumman kaa, Gripen vai F-35?

Gripen
79 (31.2%)
F-35
99 (39.1%)
Muu vaihtoehto
75 (29.6%)

Total Members Voted: 253

Voting closed: 04.04.2016, 18:13:11

Supernuiva

Hävittäjähankinnan rahoituksesta puhutaan myös hyvin vähän. Jostain ne rahat ovat pois, enkä usko mamutuksen olevan leikkauslistalla.

Myydäänkö esimerkiksi Suomen koko tieverkko ulkomaisille firmalle, jotta saadaan ostettua armeijalle lentokoneita vain noin 30 vuoden käyttöikää ajatellen. Pitäisi myös oikeasti miettiä, että mitä varten hävittäjiä ostetaan juuri tuo tietty määrä.

Totuus kun on se, että jos Venäjä haluaa, niin se saa vallattua Suomen aseellisesti, vaikka hävittäjiä ostettaisiin suunniteltuun nähden kaksinkertainen määrä. Suomen armeija on lopulta vain pelote, jolla säädellään maan valtaamisen kalleutta. Joku oli spekuloinut myös sillä, että jopa Ruotsikin olisi voinut vallata Suomen sotilaallisesti ainakin kylmän sodan vuosina.

AcastusKolya

Quote from: DuPont on 18.07.2018, 03:16:48
USA:ssa muuten on useampikin kilpaileva yritys aseteollisuudessa...

Niin, noita ensilinjan sotakoneita siellä pystyy tekemään enää Boeing ja Lockheed Martin. Vielä 2. ms:n aikana vastaavaan kykenivät mm. Boeing, Consolidated, Grumman, General Motors, Martin, Republic, Vought, McDonnell, Douglas, Lockheed, Hughes, Kaiser-Fleetwing, Northrop, Brewster.

Että näin.
Pesunkestävä militaristivaskisti.

Nuivanlinna

Quote from: Supernuiva on 12.10.2018, 22:26:58
Hävittäjähankinnan rahoituksesta puhutaan myös hyvin vähän. Jostain ne rahat ovat pois, enkä usko mamutuksen olevan leikkauslistalla.

Myydäänkö esimerkiksi Suomen koko tieverkko ulkomaisille firmalle, jotta saadaan ostettua armeijalle lentokoneita vain noin 30 vuoden käyttöikää ajatellen. Pitäisi myös oikeasti miettiä, että mitä varten hävittäjiä ostetaan juuri tuo tietty määrä.

Totuus kun on se, että jos Venäjä haluaa, niin se saa vallattua Suomen aseellisesti, vaikka hävittäjiä ostettaisiin suunniteltuun nähden kaksinkertainen määrä. Suomen armeija on lopulta vain pelote, jolla säädellään maan valtaamisen kalleutta. Joku oli spekuloinut myös sillä, että jopa Ruotsikin olisi voinut vallata Suomen sotilaallisesti ainakin kylmän sodan vuosina.

Olen aiheesta avannut ketjun: https://hommaforum.org/index.php/topic,124958.msg2833380.html#msg2833380
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

ikuturso

Quote from: Mika on 12.10.2018, 20:11:44
Hävittäjät ovat näyttäviä, mutta  rahat (tai ainakin osa niistä) kannattaisi mieluummin panna riittävän kantaman omaaviin maasta ilmaan ja maasta maahan -ohjuksiin. Niillä olisi suurempi pelotevaikutus kuin hävittäjillä.

Rynnäkkökivääreihin.

Infra pommitetaan täältä paskaksi ohjuksin ja tykein alta aikayksikön. Vain rynnäkkökiväärein voidaan pysäyttää tänne marssiva vihulainen. Se tulee maata pitkin, ei putoa ohjusten tai lentokoneiden mukana. Sissi kuopassa sammalta kypärässä puolustaa paremmin kuin yksi lentäjä F35:ssä.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Faidros.

#2404
Ruotsi poistaa Gripenit käytöstä jo 2040 loppuun mennessä ja muilla HX-ehdokkailla elinkaari loppuu kai jo aiemmin?
Poikkeuksen tekee F-35, jonka on arvioitu riittävän 2060 luvulle.
Näin väittää uudessa kirjassaan, Paras hävittäjä Suomelle - Hornetin seuraajaehdokkaat, ilmailutoimittaja Pentti Perttula.
Lisäys: USA:n puolustushallinto aikoo pitää F-35:n käytössä 2070 luvun puoliväliin saakka, mutta se ei kai Suomessa onnistu ainakaan kaikkien yksilöiden osalta, kun koneita pitäisi alkaa toimittamaan 2025?


Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

AcastusKolya

Pentti Perttula on jenkkien ahteriin päänsä kaulaansa myöten tunkenut tyyppi. Hemmon jutuista sen huomaa sen ensimmäisellä sivulla. Sama nilkki sai päähänsä kirjoittaa historiakirjan preesensissä (silmissäni kuolemantuomion arvoinen kielen raiskaus).
Pesunkestävä militaristivaskisti.

Faidros.

^Voi olla, en tunne. ;D Ei nyt tartuta persoonaan kuitenkaan.
Oliko noissa esille tuomissani asioisssa jotain, mikä ei pidä paikkaansa?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

reijjokoskela

Intiaan luultavasti valmistuu jo 2-3v kuluttua F16 hävittäjätehdas!! Jos rakennetaan, Intialle tulee lupa myydä F16 hävittäjiä ulkomaille, yksinoikeudella. USAssa F16 valmistus loppuu joka tapauksessa kokonaan. Vaikka ulkonäkö on 1970-luvulta, kaikki elektroniikka ja aseistus on saatavissa modernina F16-hävittäjään.
Intia on ydinasevaltio ja Intia voi ehkä aseistaa Suomeen toimitettavat hävittäjät ydinaseilla.
Intia voi ehkä painaa hävittäjien valmistuksen hinnan hyvin alas! Joten jos Suomi joutuu sotaan, Intia voi toimittaa halvalla lisää hävittäjiä ja varaosia.
https://m.economictimes.com/news/defence/lockheed-martin-to-start-producing-made-in-india-f16-wings-in-next-2-3-years/amp_articleshow/66183715.cms

Jo edellisessä Suomen hävittäjäkisassa F16 olisi ollut paljon F18-hävittäjää halvempi hankintahinnalta. Lisäksi 1-moottorinen F16 on halvempi huoltaa, kuin 2-moottorinen F18 Hornet.

AcastusKolya

Amerikkalaiskoneiden riippakivenä on aina riski joutua jenkkien liekaan. Jenkit eivät kunnioita tehtyjä asekauppasopimuksia, jos poliittinen tilanne muuttuu sopivasti.

Pesunkestävä militaristivaskisti.

Jaska Pankkaaja

Periaatteessa tuo Intian optio olisi erittain mielenkiintoinen niin poliittisesti kuin hinta/tekniikka syista mutta Intian kaikki aseprojektit ovat menneet jarjestaan ns kateen, ja luultavasti menee tamakin..

Kiina voisi olla mahdollisuus..
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

DuPont

Jotenkin vaan herää kysymys siitä, pysyvätkö intialaisten rakentamat F-16- hävittäjät ilmassa? Vai pysyvätkö maassa?

f-35fan

F-35:n rungon väsytyskokeissa on saatu niin hyviä tuloksia että harkitaan rungon käyttötuntimäärän nostamista.
Vaaditaan kaksinkertaista koetuntikestomäärä sertifioituna kestävyystuntimäärän. Nyt sertifioituun 8000 tuntiin vaaditaan 16 000 tunnin koeväsytystä. Kuitenkin on pystytty väsyttämään jopa 24 000 tuntia ilman vauriota. Tämä tarkoittaa että rungon tunti-ikä ilman uudistamista voitaisiin ehkä nostaa yli 10 000 tuntiin.
https://www.f35.com/news/detail/f-35-ground-testing-shows-potential-for-f-35a-lifetime-extension1
"Ground testing includes a full scale durability airframe of all three variants, which were loaded in unique test rigs and laboratories to simulate ground and flight load conditions during fleet operations. The F-35 aircraft's service lifetime is 8,000 hours, and each test airframe is required to complete two life-times of testing, or 16,000 hours. The F-35A vastly exceeded the requirement by completing three full life times of testing, or a simulated 24,000 hours, which gives the program confidence in a potential service-life increase."
Rungon väsytyskestävyydenn pituudella on suuri merkitys elinaikakustannuksiin.

Suuri kustannussäästö saavutetaan myös siinä että kaksipaikkaisia ei tarvita ja suuri osa koulutuksesta voidaan tehdä simulaattorissa.
Kaikilla muilla F-35 kilpailijoilla pitää hankkia myös kaksipaikkaiset koulutusversiot.

Ennen väitettiin että F-35 on reilusti kallein ja epäluotettavin.
Jos katsotaan kehityskaarta niin F-35 on hävittäjäilmailun kautta aikojen luotettavin kone.
Siitä on tullut myös HX-hankkeen edullisin kone.
Puhumattakaan siitä että F-35 on ainoa 5. sukupolven hävittäjä kilpailussa.
On kuitenkin selvää että disinformaation levittäjät ovat eri mieltä.

Ettei teidän tarvitsi vastata niin sanon jo valmiiksi että tämä on täysin kritiikitöntä, Jenkkejä nuolevan, fanipojan kirjoitusta.  ;D
Kuten huomaatte, osaan lukea ajatuksianne!

Montakos kauppaa kilpailijat sillä aikaa ovat saaneet?
Venäjän 5. sukupolven hävittäjä on kuopattu syvälle maahan kun intialaiset kieltäytyivät maksamasta laskua epäonnistumisista.

Boeing, Hornettien valmistaja, on hankkinut Embraerin siviilipuolen liiketoiminnan.
https://www.flightglobal.com/news/articles/embraer-boeing-agreement-lays-out-terms-of-proposed-452616/
The planned joint venture between Boeing and Embraer would give the US manufacturer complete control over all aspects of Embraer's commercial aircraft unit, according to a recently-released document.
The document, a memorandum of understanding between Boeing and Embraer, also specifies that the deal would see Embraer's entire commercial unit transfer into a new, "fully-integrated subsidiary" of Boeing.
Embraer publicly released the document after it was reportedly leaked by one of Embraer's unions.

Tuskin kuitenkaan vaikuttaa Saabin 36 koneen grepukkakauppaan yhtään mitään.
Kuitenkin seuraavat koneet saattavat ollakin jotain muuta. Nythän Brasiliassa on presidentti vaihtunut ja saattaa suhteet parantua Amerikan suuntaan.

Loput voittekin lukea Perttulan ansiokkaasta kirjasta!



AcastusKolya

2-paikkaisia ei tarvita tosipaikassa koulutuskäyttöön. Esimerkiksi Suomen ilmavoimissa ei yhdestäkään sota-ajan hävittäjästä ollut 2-paikkaista versiota meillä. Mutta silloin ohjaajat olivatkin rautaa, ei kuttaperkkaa.

Ja ihankohan oikeasti koneen oma fanisivusto on riippumaton lähde?  Kylmä tosiasia kun on, että yhdestäkään nykyisin palveluskäytössä olevasta koneesta ei ole julkisesti saatavilla riittävää tietoa koneitten heikkouksista.

Perttula on puhdasverinen propagandatorvi. Samaa sarjaa kuin se Siivet-lehden fanipoika Hasse Valas. Kriittinen tutkimus on heille yhtä kuin Heikki Nikunen. Ja se kertoo kaiken.
Pesunkestävä militaristivaskisti.

f-35fan

Onkohan HX-hankkeesta kadonnut jännitys?

Yhdysvaltain puollustusministeriö on tehnyt suuren tilauksen jossa on mukana omat koneet, ulkomailla kootut sekä ulkomaille myydyt
https://www.defensenews.com/air/2018/11/14/lockheed-gets-6b-downpayment-to-start-f-35-block-buy/

The contacting action will help fund a total of 255 jets, including:

64 F-35As for the U.S. Air Force in LRIP 12
26 F-35Bs for the U.S. Marine Corps in LRIP 12
16 F-35Cs for the U.S. Navy in LRIP 12
89 F-35As and F-35Bs for international partner nations in LRIP 12, 13 and 14
60 F-35As for Foreign Military sales customers in LRIP 12, 13, 14
Long lead parts for lot 14
That sum also includes F-35s for the U.S. military added to the budget by Congress in fiscal years 2018 and 2019: a total of 20 jets for FY 18 to be delivered in Lot 12, and 16 planes in FY19 that will be delivered in Lot 13.

Lots 12 and 13 jets are set to be delivered in 2020 and 2021, respectively. The definitization of the final LRIP 14 contract is expected to take place in 2020 — a key year for the F-35 program, in which the Pentagon expects to see prices for the conventional takeoff and landing F-35A model reach $80 million per plane — with deliveries in 2022.


Huomatkaa että vuonna 2022 toimitettavien koneiden hinta yksilöltä $80 milj on 71€ milj. tämän päivän vaihtokurssilla!
Jos me tilattaisiin tuohon hintaan niin 60 konetta tekisi 4,2 miljardia euroa. Tietenkin täytyy ottaa huomioon että on paljon muitakin kuluja jotka lisäävät hintaa.
Disinformaation lähettäjät puhuivat jopa 300 miljoonan yksikköhinnnasta. Niinkuin huomaatte se oli hiukan yläkanttiin.

Kalevassa oli Joonas Kuikan juttu Norjan F-35 hävittäjistä.
Niin hyvin tehtyä propagandaa että siitä tuli oikein hyvälle mielelle!
https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/nato-pohjoismaat-valitsivat-suomellekin-tarjottavan-f-35-havittajan-kuulin-etta-se-toimii-kylmassa-yhta-hyvin-kuin-f-16-kertoo-norjalaispilotti/810358/

Haastateltu everstiluutnantti Martin Tesli johtaa Arizonassa Luken tukikohdassa norjalaista koulutusosastoa ja toimii samalla myös kouluttajana.
Samassa tukikohdassa on myös muutama norjalainen F-35 -kone.

Pohjolan yleisin hävittäjäostos ei tällä hetkellä ole ruotsalaisten tarjoama Saabin Gripen, vaan amerikkalaisten juuri massatuotantoon saama Lockheed Martinin F-35-häivehävittäjä. Se on ehdolla myös Suomen seuraavaksi hävittäjäksi.

Luken lentotukikohdassa Yhdysvaltain Arizonassa lennetään tällä hetkellä jatkuvasti yhdellä Suomen ilmavoimien hävittäjähankintakilpailussa mukana olevalla ehdokkaalla. F-35 Lightning II -hävittäjän nimi on suomeksi Salama II.

Amerikkalaisten lisäksi häivehävittäjän lentotestauksessa ja kehitystyössä ovat kunnostautuneet norjalaiset. Norja tilasi ensimmäisten joukossa Lockheed Martin -yhtiön valmistaman F-35:n.

Norjalaisten kokemukset F-35:stä kiinnostavat suomalaisia erityisesti siksi, että maan vaihteleva ja ankara ilmasto antaa tietoa lentokoneen toimintakelpoisuudesta Pohjoismaissa.

– F-35 on ollut koko vuoden Norjassa käytössä. Olen kuullut, että se toimii kylmässä aivan yhtä hyvin kuin edellinen F-16, sanoo norjalainen everstiluutnantti Martin Tesli Lännen Medialle.

f-35fan

Lännen Median Joonas Kuikka on kahvitellut Lockheed Martinilla Forth Worth:ssa, jossa on mm F-35 kokoonpanolinjat.
Juttua on myös Arizonasta Luken lentotukikohdasta.

Voitte lukea näitä hehkutuksia tämänpäiväisistä Lännen Mediaa käyttävistä sanomalehdistä kuten Turun Sanomista ja Kalevasta.
Ikävä kyllä ne ovat maksumuurin takana.

Kalevan linkistä näkyy sentään kuvat
https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/tata-80-miljoonan-euron-amerikkalaista-supertietokonetta-saattavat-tulevaisuudessa-lentaa-suomalaiset-pojat-ja-tytot-f-35-on-vahva-havittajaehdokas/810828/

Tuossa on video F-35 "Elephant Walkista":
https://youtu.be/7Fd2pfvu4jQ

Luen taas ajatuksianne: "Taas Lockheed Martinin maksamia juttuja."
Saattaa olla vähän perääkin siinä mielessä että jos Kuikka kirjoittaa näin myönteisiä juttuja F-35:stä niin Amerikan matkoja on tiedossa tulevaisuudessakin. Olkaa vain kuulolla. Yleensä näillä matkoilla on muitakin toimittajia.
Joko he eivät ole vielä julkaisseet juttujaan tai sitten Kuikka on ollut yksinään siellä.
Luulen kuitenkin että tämä juttu on samalta reissulta kuin edellinenkin mutta keskittyy ensimmäisenä Forth Worth:n tehdaskäyntiin.

Lopuksi rauhoittava(sitä tarvitseville)video kauniista Birkebeinerin maisemista:
https://youtu.be/XvxhYFElWxg


f-35fan

Nyt on ollut Iltalehden Juha Muurisen vuoro kirjoittaa hunajaisia sanoja amerikkalaisesta ihmehävittäjästä.
On käyty Arizonassa kahvittelemassa todennäköisesti samaan aikaan kuin Joonas Kuikkakin

IL tutustui tarkasti vartioituun F-35-hävittäjien lentotukikohtaan Arizonassa – Everstiluutnantilta tyly kuitti ruotsalaisille: "Se ei ole viidennen sukupolven hävittäjä"

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/3ab762f4-fe0c-43c5-a76a-d620a78601b8

Iltalehden saamien tietojen mukaan Suomi saanee erikoiskohtelun ja siitä voi tulla ensimmäinen maa, jonka ilmavoimat pääsee testaamaan erikoissimulaattorien lisäksi itse F-35-hävittäjää ennen kauppaa. Muut ostajamaat ovat päässeet lentämään hävittäjällä vasta kaupan varmistuttua.

ikuturso

Aamulehti kirjoitti myös. Onko joku enne, että toimittajat päästetään/passitetaan juuri silitysrautatehtaalle?

Aamulehdessä konevaihtoehtojen ominaisuuksien koosteessa Super Hornetilla oli mainittu miinuksena vain "vanhin koneista". F-35 oli toimittajan mielestä iso, vain yksimoottorinen ja tarvii pitkät kiitoradat ja sen ylläpito on kallista.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

stefani

Quote from: f-35fan on 26.11.2018, 23:05:36
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/3ab762f4-fe0c-43c5-a76a-d620a78601b8

Quote
"Yhdeksän G:tä"

Norjalaisia johtaa koelentäjä, everstiluutnantti Martin Tesli, joka on ollut Lukessa jo kolme ja puoli vuotta.

– Kun aloin lentää täällä, rajoite oli ensin kolme g:tä, sitten viisi ja seitsemän G:tä. Nyt lennän jo yhdeksän G:tä, Tesli kertoo.

Onko tuo mahdollista?

Faidros.

Quote from: stefani on 27.11.2018, 07:47:28
Quote from: f-35fan on 26.11.2018, 23:05:36
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/3ab762f4-fe0c-43c5-a76a-d620a78601b8

Quote
"Yhdeksän G:tä"

Norjalaisia johtaa koelentäjä, everstiluutnantti Martin Tesli, joka on ollut Lukessa jo kolme ja puoli vuotta.

– Kun aloin lentää täällä, rajoite oli ensin kolme g:tä, sitten viisi ja seitsemän G:tä. Nyt lennän jo yhdeksän G:tä, Tesli kertoo.

Onko tuo mahdollista?

Koneelle vai lentäjälle?
Ihmisen maksimikestävyys on 12g:tä suoraviivaiseen kiihtyvyyteen selän suuntaan 10 sekunnin ajan. Toisilta lähtee taju jo 7:ssä.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Linkster

Mikä muuten on se absoluuttinen lentäjän kokema paine sitten loppujenlopuksi? Painepuku lienee käytössä aina noissa hävittäjissä.

ikuturso

^ Jos en ole väärässä, niin G-voimia ei voida "kääntää" millään painepuvulla. Tasapainoelin ja sisäelimet kyllä kokevat nuo G-voimat. Painepuku vaikuttaa kehossa tapahtuviin toissijaisiin G-voimien seurauksiin, eli veren pakkautumisen tiettyihin kehon osiin. Riippuen G-voimien suunnista veren pakkautuminen voi aiheuttaa erilaisia hiussuonivaurioita tai tajuttomuustiloja. Yleensä hävittäjälentäjän kokemat G-voimat ovat "positiivisia" eli paine kohdistuu jalkoihin. Nyt painepuku estää veren pakkautumisen jalkoihin, jolloin aivoille riittää verta ja ei tule blackoutia niin helposti.

Eli paineen tunteeseen tuo puku ei niin suoranaisesti vaikuta vaan sen sietoon.

https://en.wikipedia.org/wiki/G-suit
QuoteA g-suit will typically add 1 g of tolerance to that limit.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

stefani

Olen lukenut, että Eurofighter Typhooneilla voi kääntyä 9g:llä, ja uskon sen, mutta F-35:n lento ei ole millään videolla näyttänyt samanlaiselle, kuin Eurofighterin lento. F-35:n pohja on myös pyöreämpi, ja se ei päällisin puolin näytä sille, että se kykenisi samaan, kuin Eurofighter.

f-35fan

#2422
Quote from: ikuturso on 26.11.2018, 23:32:57
Aamulehti kirjoitti myös. Onko joku enne, että toimittajat päästetään/passitetaan juuri silitysrautatehtaalle?

Aamulehdessä konevaihtoehtojen ominaisuuksien koosteessa Super Hornetilla oli mainittu miinuksena vain "vanhin koneista". F-35 oli toimittajan mielestä iso, vain yksimoottorinen ja tarvii pitkät kiitoradat ja sen ylläpito on kallista.

-i-

Olet poiminut taas rusinat pullasta. Vaikka ei niitä rusinoita montaa ollutkaan!
Aamulehden/Lännen Median Joonas Kuikan artikkeli oli hyvin myönteinen amerikkalaiselle 5. sukupolven koneelle.

Mikä tämän kisan skootteri sitten on?
Ajaisitteko te skootterilla vaiko moottoripyörällä?
https://youtu.be/51dS2ogqZ2o

Ruotsista kuuluu kummia! Lumikki ja seitsemän kääpiötä ovat vimmatusti takoneet niittejä ja saaneet vihdoinkin toisen Grepukka-protyypin lentokuntoon. Nyt hattu pois päästä!

Ei kovin kauaa sitten puolustusministerimme kävi Israelissa. Olisikohan niin että Niinistö olisi käynyt neuvottelemassa israelilaisen ELSO(EW) laitteistojen asentamisesta suomalaisiin F-35 hävittäjiin. Israelilaiset kutsuvat omia F-35 hävittäjiä Adir:ksi. Se on hepreaa ja tarkoitta ihmettä.
Israelilaiset ovat asentaneet niihin omaa häirintäelectroniikkaansa.
Ehkä meidänkin koneista tehdään "Ihmeitä" eli Adireja?

Grepukka nousee lyhyellä matkalla. Kuitenkin jätetään kertomatta että tilanne on aivan toinen kuin koneeseen ripustetaan sotavarustus.
Grepukka on niin pieni kone ettei sen sisälle enää ole mahdollista laittaa lisälaitteita ja virtaakaan ei enää riitä.

Puolustusministerimme on hakannut kiveen että menemme suorituskyky edellä ja että ilmavoimat valinnan tekevät valinnan oli vaalien jälkeen kuka tahansa puolustusministerinä. Periaatteessa voidaan tehdä "Trudeaut" ja pistää kaikki ränttäliksi. Tuskin kuitenkaan Suomessa!

Kuten huomaatte, taas kritiikitöntä kehumistä!😂

FadeAway

Useassa mediassa on ollut viime päivinä F-35 mainoskampanja. Toimittajat saaneet ihan Amerikan reissun.
Onko tää F35 nyt jo kenraalitasolla done deal. Nyt vielä lämmitellään maksajia, lue veronmaksajia.
Gripeniä haukuttiin Iltasadussa.
On paljon vaikeampi purkaa syntynyttä ongelmaa, kuin ennaltaehkäistä se.

Faidros.

Quote from: Lyyti on 27.11.2018, 14:51:08F35:n kyytiin sopii vain muutama ohjus ja lähitaisteluun sillä ei voine mennä.
Milloin viimeksi on käyty lähitaistelu hävittäjillä?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Nikolas

Aika monta kertaa on lentäjä pelastanut lentokoneensa ja henkensä väistelemällä ohjusta. Temppu tietenkin vaatii lentokoneen jolla voi väistellä.

Tässä F-16 pilotti joutui väistelemään kuusi: US F-16 dodging 6 Iraqi SAM missiles - pilot breathing heavily YouTube, 2015-01-13.

f-35fan

Lentotukialushäittäjät ovat puolusteltavaa ainoastaan siinä tapauksessa että niistä saa hyvän "diilin".
Viime kerralla asia oli näin.
Kuitenkin normaalisti näissä hävittäjissä on ylimääräistä painoa ja siipeä jotka syövät suorituskykyä.
Verratkaapahan vain F-35 A ja F-35 C versioita.

Näiltä lyhyillä kentiltä toiminen ei ole ongelma. Lasku voidaan hidastaa sekä jarruvarjolla että pysäytysvaijerilla.
Nousu tyhjänä on helppoa mutta täydellä kuormalla vaikeaa. Koskee kaikkia koneita.

Mitä sitten tulee F-35:n asekuilujen kapasiteettini niin disinformaatio on valloillaan. Jatkuvasti kehitetään kompaktimpia ohjuksia ja liitopommeja (small diameter bombs) sekä uudenlaisia aseräkkejä joihin niitä voidaan sijoittaa.
Mikään ei myöskään estä kiinnittämästä aseita perinteisesti pyloneihin siipien.
Osa koneista voi toimia ns ohjusrekkoina ja toiset koneet toimivat häiveessä maalinosoituskoneina.

Se tärkein asia konehankinnassa on massatuotanto, joka takaa edullisuuden, laadun ja teknologisen ylivoiman.
Ei pidä myöskään väheksyä sitä että meidä liittolaismaillamme on käytössään sama konetyyppi. Tämä korostuu entisestäänkin kun meistä NATOn jäsenmaa.tulevaisuuden kaikki uudet aseet sovitetaan ensimmäisenä yleisimpänä koneeseen ja minkä oletetaan olevan pitkään käytössä.

Japani on juuri tilannut lisää sata uutta f-35 hävittäjää, josta ainakin osa kootaan Japanissa, joka nostaa jonkin verran hintaa.
https://asia.nikkei.com/Politics/International-Relations/Japan-to-order-100-more-F-35-fighters-from-US
TOKYO -- Japan is preparing to order another 100 F-35 stealth fighter jets from the U.S. to replace some of its aging F-15s, according to sources.
The plan can be considered a response to China's military buildup, as well as a nod to U.S. President Donald Trump's call for Tokyo to buy more American defense equipment. Japan already intended to procure 42 of the new fighters.

Häivehävittäjän kauppa käy niin hyvin että voimme kutsua sitä menestykseksi ja se on täyttänyt siihen luodut odotukset.
Menestys itsessään luo uutta kysyntää ja alentaa tuotakustanuksia.

Mitä tähän kaartotaisteluun tulee niin Pierre Spreyn disinformaatio mennyt kiitettävästi perille.
Todellisuus on kuitenkin erilainen. Red Flag -harjoituksissa on saatu F-35:lle ylivoimaiset voittosuhteet.

Tämä häivehävittäjä on erinomainen esimerkki disinformaation levittämisestä.
Yksi toisensa jälkeen nämä valhekuplat puhkeavat.
Eikös tästä vihdoin ja viimein voisi ottaa opikseen?😀

Möhömaha

Quote from: Lyyti on 27.11.2018, 15:26:47

Faidros on oikeassa siinä että päätös tulee tehdä evidenssin pohjalta.
Näinpä juuri. Maallikolle yksi evidenssi on se, kuinka monta maata on tilannut tämän koneen, USA'n lisäksi:
-UK
-Kanada
-Hollanti
-Tanska
-Italia
-Australia
-Norja
-Turkki
-Israel

Eivät ilmeisesti kuunnelleet joitakin hommaforumin asiantuntijoita. :o
Offer me money, offer me power, I don't care. I'll say what I want to say, and if the consequence is losing money, so be it -Elon Musk

Nikolas

Quote from: f-35fan on 27.11.2018, 16:24:38

Mikään ei myöskään estä kiinnittämästä aseita perinteisesti pyloneihin siipien.


Joka kerta kun niin tehdään, häivehimmeli laskeutuu tutkanäkyvyydessä samaan luokkaan muiden tavallisempien koneiden kanssa. Mutta lento-ominaisuuksia ne pylonit eivät paranna eivätkä koneen hankintahintaa vähennä.

Supernuiva

Quote from: Möhömaha on 27.11.2018, 16:24:51
Quote from: Lyyti on 27.11.2018, 15:26:47

Faidros on oikeassa siinä että päätös tulee tehdä evidenssin pohjalta.
Näinpä juuri. Maallikolle yksi evidenssi on se, kuinka monta maata on tilannut tämän koneen, USA'n lisäksi:
-UK
-Kanada
-Hollanti
-Tanska
-Italia
-Australia
-Norja
-Turkki
-Israel

Eivät ilmeisesti kuunnelleet joitakin hommaforumin asiantuntijoita. :o

Hmm..., syystä tai toisesta juuri nämä valtiot olen liittänyt mielessäni tiukasti USA:n etupiiriin kuuluviksi. Voisivatko sotilasliiton jäsenmaat edes ostaa aikuisten oikeasti tärkeää sotateknologiaa muusta kuin emomaasta, jos kyseessä on sotilasliiton emomaan sotateollisuuden tuotteiden menekin tukemistarpeet?

Onkohan näillä "asiakkailla" ollut tosiasiallista vapautta valita?