News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Uusi eroaalto kirkosta - onko syy kohuministeri Päivi Räsäsen?

Started by Micke90, 28.10.2014, 07:18:32

Previous topic - Next topic

Oletko eronnut kirkosta?

Olen eronnut
209 (64.7%)
En ole enkä suunnittele eroavani
46 (14.2%)
En ole, mutta suunnittelen eroavani
32 (9.9%)
En ole koskaan kuulunut kirkkoon
36 (11.1%)

Total Members Voted: 323

junakohtaus

Brandis,

tossa voisi olla jotain järkeä jos sä itse kunnioittaisit asemavaltaa, mutta kun sä et kunnioita. Säkin vaadit oikeutta saada itse määritellä ja lisäksi vielä oikeutta pakottaa omat arvosi muulle yhteiskunnalle.

Perttu Ahonen,

toi artikkeli on ihan yhtä titityy ja tööt tööt vaikka se linkitettäisiin kuinka monta kertaa ja minne.

Leso,

mun tietääkseni mitään ihmeempää mollausta, ivaa ja pilkkaa ei ole näkynyt yhtään missään. On ollut yksi Hesarin pääkkäri laimein sanakääntein paheksumassa ja se oli siinä.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Uimakoulutettava

Ei kansankirkon kassalla ole hätää mitään, sillä vaikka uskovaiset eroavat, vasemmistoliiton varapuheenjohtaja liittyy siihen. Tai ainakin harkitsee. :roll: ;D

Kertoo YLE:

"Vasemmistoliiton varapuheenjotaja Aino-Kaisa Pekonen kertoo käydyn keskustelun muuttaneen hänen suhtautumistaan evankelisluterilaiseen kirkkoon.

Pikkuisen ihmettelen näitä ihmisiä, jotka eroavat kirkosta. Itse en ole kirkon jäsen, mutta mieluummin pitäisi olla jäsen niissä yhteisöissä, joihin haluaa vaikuttaa.

Voisitko liittyä kirkon jäseneksi?

– Olen itse asiassa ruvennut harkitsemaan hyvinkin tarkkaan, josko minä liittyisin kirkkoon. Ne näkemykset, joita avioliittokeskustelun yhteydessä on tullut, kuten arkkipiispa Kari Mäkisen lausunnot, ne arvot  edustavat sitä minun kirkkoani, johon voisin kuulua. Harkitsen vielä."

http://yle.fi/uutiset/sirkka-liisa_anttila_avioliittolain_muutoksesta_paatokset_voivat_kaatua_vaalien_jalkeen/7666872
"Taisi Merkel todeta tuossa keskustelussa lainaten edeltäjiään, että joka unohtaa EU-projektin, pitäisi käydä sotilaiden haudoilla sitä muistelemassa" :flowerhat:

Päälahjoittaja Sipilä

"Teko oli rikos ja siinä käytettiin väkivaltaa. Uhriksi otettua naista sormeiltiin vaatteiden alta. Ja siinä kaikki."

Dr. Kemppinen

Malla

Quote from: Uimakoulutettava on 04.12.2014, 08:04:19
Kertoo YLE:
Voisitko liittyä kirkon jäseneksi?

– Olen itse asiassa ruvennut harkitsemaan hyvinkin tarkkaan, josko minä liittyisin kirkkoon. Ne näkemykset, joita avioliittokeskustelun yhteydessä on tullut, kuten arkkipiispa Kari Mäkisen lausunnot, ne arvot  edustavat sitä minun kirkkoani, johon voisin kuulua. Harkitsen vielä."

Tuttua touhua hiekkalaatikolta: "Mä tuon ehkä mun lelut takas, jos te leikitte niin kuin mä määrään."
Mielestäni ainoa syy liittyä kirkkkoon on se, että uskoo sen oppeihin (nyt se on tosin hiukan hankalaa, koska kirkon edustajat eivät itsekään osaa päättää, mihin pitäisi uskoa). Kirkkoa ei kai voi räätälöidä jokaisen uskomuksiin ja mielihaluihin sopivaksi.

Kun lähisukulaiseni erosi kirkosta,  se ei johtunut konservatiiveista tai edes kirkollisverosta. Hän teki sen ennen näitä eropiikkejä. Liberaalius ei saa häntä liittymään takaisin, koska hän ei edelleenkään usko sen oppeihin. Selkeää ja yksinkertaista.

Man in a Suit

Quote from: Emo on 03.12.2014, 17:18:17
Arkkipiispa A-Studiossa tänä iltana

http://www.kotimaa24.fi/artikkeli/arkkipiispa-a-studiossa-tana-iltana/

QuoteArkkipiispa Kari Mäkinen on mukana tänään keskiviikkona esitettävässä A-Studion jaksossa. Aiheena on kirkko ja homot.

A-Studio Yle TV1 klo 21.05–22.00.

Mahtavaa!! 55 pitkää minuuttia! On lupa odottaa, että siinä ajassa ehtii syntyä tulosta! Viikonloppukin tulossa ja ihmisillä aikaa näpytellä tietokoneitaan.

ANNA, KARI, MEIDÄN KUULLA KUNNIAMME!

Lapin Kansan artikkeli kertoo:"Itsenäisyyspäivän korkein kunniamerkki arkkipiispa Mäkiselle
Itsenäisyyspäivän korkein kunniamerkki Suomen Leijonan suurristi on myönnetty arkkipiispa Kari Mäkiselle, Koneen pääomistaja Antti Herlinille ja entiselle talouskomissaarille Olli Rehnille."

Odotettavissa lienee että tämäkin aiheuttaa reaktioita monissa homoliittoja vastustaneissa äänestäjissä. Kenties Soini oli oikeassa ja PS ei hirttäytynytkään tähän nyöriin (ei vissiin ole ollut galluppeja viime päivinä). Mutta silti kannattaisi ottaa nyt linjanvetoa mamuiluun, sieltä ne kannatuslukemat löytyy.

Pakko kommentoida vaikkei tähän ketjuun kuulukaan, että mitä Olli Rehn tuolla tekee. Mies sai aikaan enemmän tuhoa Suomelle kuin heinäsirkka-armeija. Palkitaanko seuraavaksi Katainen ja Urpilainen?
Kaukaa aroilta kohoaa
Iivana Julman haamu.
Turman henki, se ennustaa:
verta on näkevä aamu.

Malla

Mua henkkoht (ja kannatan tasa-arvoistawhateverlakia) ärsyttää eniten Mäkisen ulostuloissa kaksi asiaa:
- Hyvispisteiden kalastelu asiassa, joka ei toistaiseksi kuulu kirkolle mitenkään. Kyse on maallisista laeista. Katsotaan ensin, millaisiksi ne muotoutuvat; kirkonmiehet ja -naiset diskuteeratkoot sitten käytännön kuvioista.
- Suloisen sovittelevuuden kaapuun ujutettu selkärangattomuus. Jos hän haluaa, että kirkossa vihitään vastedes homopareja, sanokoon sen suoraan: "Teen kaikkeni, että niin tapahtuisi." Vaan ei, "pitää keskustella, pitää olla yksimielisyys, tuskin minun kaudellani" -- kun hyvin tietää, että sellaista yksimielisyyttä ei ole näköpiirissä.

Mäkinen tietää, ettei hän puhu yksityishenkilönä. Hän puhuu Suomen evlut-kirkon ylimpänä auktoriteettina. Jos hän ei sitä muka oivalla, hän on väärässä työpaikassa.

typo korjattu

Faidros.

Sitten kun valtionkirkon jäsenmäärä alittaa muslimien määrän Suomessa, on aika vaihtaa kirkon katolle kuunsirppi.

On kaksi asiaa josta ei luovuta. Valtionkirkko ja toinen on...?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Perttu Ahonen

Quote from: junakohtaus on 04.12.2014, 06:58:40
Perttu Ahonen,

toi artikkeli on ihan yhtä titityy ja tööt tööt vaikka se linkitettäisiin kuinka monta kertaa ja minne.

Oho, olipas älyllinen argumentti.  Kyllähän tuolla nyt kumoaa laajan artikkelin sisällön. 

Mutta vedetään kulttuurimarxismista ja arvokonservatismista ajatus nykypäivän Suomeen ja politiikkaan.

Arvokonservatismi ja kulttuurimarxismi ovat oikeastaan suurimmat poliittiset jakajat nykypolitiikassa.  Jakautuminen oikeistoon ja vasemmistoon ei oikein täytä kattavasti kriteerejä.

Arvokonservatiivisuutta edustaa:

- KD
- PerusSuomalaiset
- Keskustapuolue   

Kokoomus on jakautunut painopisteen ollessa kulttuurimarxismin puolesta, jota pääministeri Stubb edustaa ja joka näkyy puolueen kannatusluvun laskuna = konservatiiviset äänestäjät valuvat arvokonservatiivisiin puolueisiin pois kokoomuksesta

- Muutos 2011 jos mittarina käytetään kansanedustajan arvoja.

Kulttuurimarxilaisuutta edustavat puolueet:

- Vasemmistoliitto
- Vihreät
- SDP

SDP:n kannatuksen lasku maan suurimmasta puolueesta keskisuureksi puolueeksi -painotuksen ollessa  suurimmasta työväenpuolueesta - johtuu paljolti siitä, että kulttuurimarxismi on syrjäyttänyt arvokonservatismin puolueen ideologiassa.

Kuitenkin juuri työväestö on arvopohjaltaan vakautta, turvallisuutta ja lähimmäisen,so. oman kansan ja kulttuurin hyvinvointia  arvostavia arvokonservatiiveja, vaikka työ- ja talouskysymyksissä ovat epäilemättä vasemmistolaisen oikeudenmukaisuuden vankkumattomia kannattajia.

Juuri siksi PerusSuomalaiset ovat nyt Suomen suurin työväenpuolue, sillä PerusSuomalainen arvomaailma on arvokonservatiivista ja joka samalla omaa vasemmistolaisen työ-ja talouselämän oikeudenmukaisuuden periaatteen. 

Juuri siksi Keskusta on tällä hetkellä Suomen suurin puolue, sillä arvokonservatiivinen keskusta kerää eniten kannatusta oikeistolaista työ-ja talouspolitiikkaa kannattavien keskuudesta.

nahkhiirmees

Quote from: Man in a Suit on 04.12.2014, 08:57:02
Palkitaanko seuraavaksi Katainen ja Urpilainen?
Onko mielestäsi näillä surkuhupaisilla prenikoilla oikeasti jotain arvoa tai merkitystä ? Mun puolesta voivat ripustaa ukot ja akat täyteen mitaleita kuin joulukuusi. Ei haittaa.
Ei vaikuta kotiuttamiseen.
Tässä naurettavan ja itkettävän välimaastossa hoipertelevassa pönöttäjien teatterissa homma menee niin, että eliitin edustajat palkitsevat toisia eliitin edustajia.
Suunnilleen samaan tyyliin kuin taiteiden apurahoja jaellaan: tämän vuoden apurahoista päättävät palkitsevat edellisen vuoden apurahoista päättäneitä. Ja sitten taas
vaihdetaan paikkaa -> tämän vuoden saaneista tulee ensi vuoden jakelijoita. Ja niin piiri pieni pyörii.

There is no Ought from Is (D. Hume)

junakohtaus

Perttu,

vähän tota mä tarkoitan kun mä jaksan sanoa, että jos mittakeppi on ihan itse vuoltu ja asteikko keksitty omassa porukassa, mittaustuloskin on sitten jotain ihan ikkaristi omaa. Tota analyysiä ei tue yhtään mikään muu kuin että on omassa jengissä kerrottu juttuja saarioisten kulttuurimaksiksista ja soviteltu niitä ahkerasti maailman asioihin.

nahkhiirmees

Quote from: Faidros. on 04.12.2014, 10:17:23
On kaksi asiaa josta ei luovuta. Valtiokirkko ja toinen on...?
...vahva ruotsalaisuus ! Tai Kaksikielisyys ("Suomi on 2-kielinen maa"). Tai 'Toinen Kotimainen' (poliittinen oppiaine, jonka kautta suomalaiset tajuavat oikean identiteettinsä; vrt. Marxismi-Leninismi = Tieteellinen Materialismi idempänä, esim. lääkäriksi opiskelevat eivät saaneet tutkinnosta todistusta ennenkuin M-L oli suoritettu). Sehän on pakollinen kaikilla koulutusasteilla vauvasta vaariin. Vaikka kaikki muut maailman valtiot muuttuisivat 1-kielisiksi, Suomi pysyy 2-kielisenä !

Emo

Quote from: junakohtaus on 04.12.2014, 14:12:01...vähän tota mä tarkoitan kun mä jaksan sanoa, että jos mittakeppi on ihan itse vuoltu ja asteikko keksitty omassa porukassa, mittaustuloskin on sitten jotain ihan ikkaristi omaa. Tota analyysiä ei tue yhtään mikään muu kuin että on omassa jengissä kerrottu juttuja saarioisten kulttuurimaksisiksista ja soviteltu niitä ahkerasti maailman asioihin.

Mä aika paljonkin tarkoitan, että juuri noin olet tehnyt kuten edellä kuvailit ja lisäksi sinulla tietysti on sanojesi vakuutena Homman moderaattorina toimimisen arvovalta. Eli jämäkkää mittakeppiä jököttää sieltä suunnalta.

Kulttuurimarxismia sentään tukee näkyvä todellisuus, sinun väitteesi kumpuavat jostain kukkahatun syvyyksistä kuten hengenheimolaisesi ElKaNinkin. Sinun kaveriko se on?

junakohtaus

Näkyvä todellisuus ei tue sitä vähimmässäkään määrin. Se on ehkä kolmannen tai neljännen metaportaan konstruktio, joka ei kestä mitään kontaktia todellisuuteen.

junakohtaus

Kevyenä sivuhuomautuksena siitä, miten omaperäisellä tavalla hieno maa meillä on: auktoriteettien kunnioituksesta huolissaan oleva kansanosa parhaillaan huutaa pää punaisena pitkin verkkoa arkkipiispalle. Maistelkaa tätä.

nahkhiirmees

Quote from: Ant. on 03.12.2014, 20:21:22
Mutta kun joku oikea ulkomaalainen perustaa vastaavan puolueen tai järjestön, ymmärrystä, ihailua ja rakkautta kyllä löytyy. Eivät pidä vasemmistolaiset hulluina eikä arvostele Maila-Katriina.
Aina pätee tämä: sen täytyy olla hyvää, onhan se tullut ulkomailta ! Sen on pakko olla p-kaa koska se tulee kotimaasta !
Melkein kenestä tahansa suomalaisesta tulee arvostettu guru, kun hän ensin käy ottamassa vauhtia ulkomailta, menee siellä naimisiin tai jopa jää sinne asumaan. Ennen sitä hänen tekemisiään tai sanomisiaan ei juuri noteerata. Sen jälkeen kaikki lehdet muistavat mainita, että Paris Hilton'in ent. poikaystävä on "suomalaissyntyinen" tai jotain muuta yhtä valaisevaa.

l'uomo normale

Quote from: junakohtaus on 04.12.2014, 14:25:27
Kevyenä sivuhuomautuksena siitä, miten omaperäisellä tavalla hieno maa meillä on: auktoriteettien kunnioituksesta huolissaan oleva kansanosa parhaillaan huutaa pää punaisena pitkin verkkoa arkkipiispalle. Maistelkaa tätä.

Heikkouden osoittaminen saa auktoriteettia tältä haluavat pettyneen raivon valtaan.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

junakohtaus

Luen tilannetta toisin. Konservatiivit yksinkertaisesti eivät itse kunnioita auktoriteettia vaan katsovat oikeudekseen komennella arkkipiispaa.

Minäkään en kunnioita auktoriteettia, mutta myönnän sentään arkkipiispalle itsenäisen oikeuden päättää mitä lausumia kirkon piikkiin tahtoo lausua. Tässä lienee konservatiivin ja liberaalin perustava ero: konservatiivilla on mielestään oikeus suuttua kun joku on ihan väärää mieltä vaikka sen pitäisi sentään olla oikeaa mieltä koska se on sentään arkkipiispa.

latrom

Quote from: junakohtaus on 04.12.2014, 14:41:37
Luen tilannetta toisin. Konservatiivit yksinkertaisesti eivät itse kunnioita auktoriteettia vaan katsovat oikeudekseen komennella arkkipiispaa.

Minäkään en kunnioita auktoriteettia, mutta myönnän sentään arkkipiispalle itsenäisen oikeuden päättää mitä lausumia kirkon piikkiin tahtoo lausua. Tässä lienee konservatiivin ja liberaalin perustava ero: konservatiivilla on mielestään oikeus suuttua kun joku on ihan väärää mieltä vaikka sen pitäisi sentään olla oikeaa mieltä koska se on sentään arkkipiispa.

Eikö seurakunnan korkein auktoriteetti ole Jumala ja Hänen sanansa eli Raamattu?

l'uomo normale

Olisi arkkipiispa sitten selvästi homoliittojen kannalla, tai ottaisi jonkun selvästi lausutun linjan miten aikoo itse henkilökohtaisesti toimia asiassa. Saisi edes kunniotuksen rippeet. Johtajalla on oikeus olla johtamatta, mutta silloin saattaa olla edessä johtajan vaihto. Titteli, hassu puku ja hattu ja korkea palkka ei auktoiteettia luo vaan auktoriteetti ansaitaan. Arkkipiispan näkemys ei ole ensisijainen ongelma vaan selvästi lausutun näkemyksen puute.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Emo

Quote from: latrom on 04.12.2014, 14:43:39

Eikö seurakunnan korkein auktoriteetti ole Jumala ja Hänen sanansa eli Raamattu?

Kyllä on, ainakin kirkkolain mukaan:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19931055

Quote1 §

Suomen evankelis-luterilainen kirkko tunnustaa sitä kristillistä uskoa, joka perustuu Jumalan pyhään sanaan, Vanhan ja Uuden testamentin profeetallisiin ja apostolisiin kirjoihin, ja joka on ilmaistu kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa sekä muuttamattomassa Augsburgin tunnustuksessa ja muissa luterilaisen kirkon Yksimielisyyden kirjaan otetuissa tunnustuskirjoissa.

Kirkko pitää korkeimpana ohjeenaan sitä tunnustuskirjojen periaatetta, että kaikkea oppia kirkossa on tutkittava ja arvioitava Jumalan pyhän sanan mukaan.

Arkkipiispa ei määrittele sitä mitä "kirkon piikkiin" on laillista ja sopivaa puhua, vaan kirkkolaki ja Raamattu rajoittavat arkkipiispankin puheita.

Junikselle vastaan alleviivattuun, että kirkkolain mukaan ja virkansa puolesta sen pitäisi olla ainakin julkisuudessa oikeaa mieltä juuri siksi kun se on arkkipiispa. Ei sille äijälle siitä arkkipiispan suurta palkkaa makseta, että se kertoo omia henkilökohtaisia mielipiteitään. Harvassa työssä pääsee rajoituksetta toteuttamaan itseään, ja arkkipiispana ei todellakaan.

Emo

Arkkipiispa ei ole auktoriteetti, hän ei käyttäydy kuten hänen asemassaan pitäisi käyttäytyä. Hän rikkoo kirkkolakia ja puhuu kirkkolain ja Raamatun vastaisesti. Raamattu on auktoriteetti, Raamattu on Jumalan sana.
Ei siis ole mitään syytä kenenkään kunnioittaa Mäkisen poikaa. Toki ihmisarvo on hänelläkin, mutta ei mitään ylimääräistä muuta arvoa tai kunnioitettavaa verrattuna sinuun tai minuun. Ellet halua yhteiskunnalliselle asemalle polviasi notkistella.

Uimakoulutettava

Nyt, arvokonservatiivit, kättä kunnioittavasti lippaan, vasemmistoliiton varapuheenjohtaja Aino-Kaisa Pekonen seisoo kohta johtavan arvojohtaja Kari Mäkisen rinnalla kirkonmäellä. :roll:

Jos SDP:n kansanedustaja Ilkka Kantolalla on vielä hohtava purppurapaita ja korkeaa kunnioitusta herättävä hattu hyllyssä, niin muistakaahan, kansalaiset kumartaa/niiata syvään tälle auktoriteetille:

"Etiikan historian alan englanninkielinen väitöskirjani käsittelee päätöksentekoa ristiriitaisten argumenttien ja moraalisen epävarmuuden tilanteessa _ _

Vuonna 2005 erosin piispan virasta ja siirryin sosiaali- ja terveysalan johtotehtäviin lastensuojelupuolelle yksityiseen säätiöön Helsingissä. Syksyllä 2006 liityin sosialidemokraattisen puolueen jäseneksi ryhtyessäni eduskuntavaaliehdokkaaksi.

http://www.sdp.fi/fi/sdpn-kansanedustajat/4228-ilkka-kantola
"Taisi Merkel todeta tuossa keskustelussa lainaten edeltäjiään, että joka unohtaa EU-projektin, pitäisi käydä sotilaiden haudoilla sitä muistelemassa" :flowerhat:

Päälahjoittaja Sipilä

"Teko oli rikos ja siinä käytettiin väkivaltaa. Uhriksi otettua naista sormeiltiin vaatteiden alta. Ja siinä kaikki."

Dr. Kemppinen

ämpee

Auktoriteetteja pitää kunnioittaa juuri niin paljon kuin he tätä kunnioitusta teoillaan ansaitsevat, ja jos jollekin piispalle pitää kääntää selkänsä, sen se piispa on ansainnutkin.
Kristinusko käsittääkseni opettaa, ettei kuvia pidä kumartaa, miksi hitossa sama uskonto opettaa kumartamaan arvottomia auktoriteetteja, pelkkiä kuvia ??
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Muuttohaukka

Quote from: Uimakoulutettava on 04.12.2014, 15:02:29
---
Vuonna 2005 erosin piispan virasta ja siirryin sosiaali- ja terveysalan johtotehtäviin lastensuojelupuolelle yksityiseen säätiöön Helsingissä. ---

Erhetyi Turun piispa pimeässä vuoteesta. Potkaistiin persiille sekä vakituisesta petistä että vakituisesta pestistä.

Reeta

Eikös arkkipiispa ole käytännössä evankelisluterilaisen kirkon hengellinen johtaja. Eikö hänen siis pitäisi tuoda kirkon näkemyksiä esille ja olla varovaisempi henkilökohtaisten mielipiteidensä kanssa. Ei ole ihme, että ihmiset sekoittavat kirkon tärkeimmän edustajan voimakkaat kannanotot kirkon kannanotoiksi. Eli Emon kanssa samoilla linjoilla olen.

nimierkki

Quote from: Emo on 04.12.2014, 14:57:23
Arkkipiispa ei ole auktoriteetti, hän ei käyttäydy kuten hänen asemassaan pitäisi käyttäytyä. Hän rikkoo kirkkolakia ja puhuu kirkkolain ja Raamatun vastaisesti.

En osaa ottaa kantaa muuhun, mutta muistutan tähän väliin mitä Turun piispa sanoi jokin aika sitten: Todellisilla ja vilpittömillä kristityillä on hyvin erilaisia käsityksiä siitä, mitä Raamattu puhuu mm. homoudesta.

rölli2

itse en kuulu kirkkoon mutta en ihmettele niiden raivoa jotka raamatun sanomaan uskovat. ihan kakkaa tuommoinen maailmaa halaava arkkipiispa. eroais piispan virasta ja lähtis omalla kustannuksellaan sambiaan rakentaan huusseja

Rubiikinkuutio

Quote from: Brandis on 03.12.2014, 23:57:10

Tätä olen itse asiassa tainnut kysyä sinulta jo aiemminkin? Vai kysyinkö sitä siinä muodossa, että ketkä määrittelevät hyvän ja pahan yhteiskunnassamme aikaa kestävällä tavalla siinä vaiheessa kun kaikki ne perinteiset rakenteet, joille arvomaailmamme pohjaa, on purettu?

Jokainen ihminen määrittää hyvän ja pahan niinkuin aina ennenkin. Jos joku tahtoo uskoa Muhammedia, paavia, Raamattua tai David Humea siinä mikä on hänestä hyvää ja pahaa, niin jokaisella on toki siihen oikeus. Näin hyvä ja paha on määritelty ennenkuin puhumasi "perinteiset rakenteet" ovat syntyneet. Sinä aikana kun niitä on erilaisia ollut jatkuvassa muutoksen tilassa olemassa ja kuin myös tulevaisuudessa kun ne rakenteet mahdollisesti jatkavat sitä jatkuvaa muuttumistaan.

Tällä en sano, että kaikki erilaiset näkemykset siitä mikä on hyvää ja pahaä olisivat yhtä hyviä ja yhtä pahoja. Eivät ole. Minusta niissä on hyvinkin suuria eroja.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Miniluv

Quote from: Uimakoulutettava on 04.12.2014, 15:02:29
Jos SDP:n kansanedustaja Ilkka Kantolalla on vielä hohtava purppurapaita ja korkeaa kunnioitusta herättävä hattu hyllyssä, niin muistakaahan, kansalaiset kumartaa/niiata syvään tälle auktoriteetille:

"Etiikan historian alan englanninkielinen väitöskirjani käsittelee päätöksentekoa ristiriitaisten argumenttien ja moraalisen epävarmuuden tilanteessa _ _

Vuonna 2005 erosin piispan virasta

QuoteErhetyi Turun piispa pimeässä vuoteesta.

Ehkä olisi kannattanut opiskella enemmän moraalista varmuutta?
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Muuttohaukka

Quote from: Miniluv on 04.12.2014, 16:24:04
Ehkä olisi kannattanut opiskella enemmän moraalista varmuutta?

Olisi kannattanut opetella enemmän kulkemaan varovaisemmin sukkasillaan ja piispanhiippa vain kainalossa.
Mutta ymmärtäväistä ja unohtavaista on kansa. Muutama vuosi yöllisistä hiippailuista, eduskuntaan ja katsellaanpa, niin ministeriautokyytikään ei ole mahdotonta.
Ei olla ensimmäistä kertaa piispaa kyydittelemässä. Se on niin mukavaa, kun piispakin on ihan tavalinen ihminen, ei mikään jumalastaan seuraava.

junakohtaus

Tietysti voi olla myös niin, että tästä asiasta vaahtoajat vain eivät kovin hyvin tunne teologiaa, joka juttuun liittyy, mutta välttääkseni diskospagettia en ehkä mene siinä asiassa sen pidemmälle.

Eniveis auktoriteetteja kaipaava kansanosa pitää oikeutenaan komennella arkkipiispaa hänen työhönsä kuuluvissa asioissa. Pidän tätä aika hienona ja toivoa herättävänä, koska löytyyhän se kapinoitsija konservatiivistakin.