News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Auton omistamisen sijaan liikennepalvelu kuukausihinnalla?

Started by Nuivanlinna, 27.10.2014, 15:53:34

Previous topic - Next topic

Taikakaulin

QuotePerussuomalaiset: Autovero pois

Perussuomalaiset haluavat poistaa autoveron seuraavan vaalikauden aikana. Puolue ei halua poistaa autoveroa yhdellä kerralla, vaan se tehtäisiin vaiheittain.

– Suomessa on Euroopan vanhimpia autokantoja. Näin ei voi jatkua, tähän on saatava muutos parempaan,  Perussuomalaisten puoluehallituksen toteaa kannanotossaan.

Puolue perustelee esitystään autojen ympäristöystävällisyydellä ja turvallisuudella, joka kasvaa, kun autokanta uudistuu.

Perussuomalaiset haluavat muutkin puolueet mukaan esitykseensä.

http://yle.fi/uutiset/perussuomalaiset_autovero_pois/7687393

Erittäin kannatettava esitys. Tällä asialla on varmasti kansan laajamittainen tuki takanaan.

Autoveron piti olla vain väliaikainen aikanaan.
Lahjoita suomalaisen kulttuurin säilymiseen - https://www.luonnonperintosaatio.fi

"Tarjoamme ainoana valtakunnallisena tahona suoran kanavan luonnonsuojeluun.
Kaikki lahjoitukset käytetään alueiden ostoon, suojeluprosessiin ja syntyneiden luonnonsuojelualueiden vaalimiseen."

JoKaGO

Tuo PS:n linja on oikean suuntainen.
Mielestäni autoilua pitää verottaa sen verran, kun se kuluttaa tiestöä. Tällä rahalla sitten pidetään tiestö kunnossa ja rakennetaan uusia väyliä tarvittaessa. Lisäarvo tulee sitten autoliikenteestä - huvi- ja hyöty-liikenteestä - kansakunnan hyväksi.

Quote from: CaptainNuiva on 27.10.2014, 23:58:41
Lopettakaa nyt jumalauta se sievistely ynnä näpertely, uskaltakaa tehdä rankkojakin päätöksiä...käärikää hihat ja ruvetkaa saatana oikeisiin töihin, siksi te siellä meidän maksamaamme palkkaa olette nauttimassa !
Maa on kaatumassa ja nämä vaan saatana ilveilevät  :facepalm:

Tämä.

Quote from: Oami on 27.10.2014, 23:43:01
Jos ehdotuksessa mainitut "paketit" olisivat liiketaloudellisesti kannattavia, niin niitä olisi jo.

... tai sitten ei. Jos joku yksityinen tällaista palvelupakettia ehdottaisi, niin eiköhän valtio sen idean jollain tavalla... jollei nyt suoraan tappaisi niin ainakin verottaisi kuoliaaksi.

Tämä ja

Quote from: Lalli IsoTalo on 27.10.2014, 23:35:02
Quote from: junakohtaus on 27.10.2014, 21:03:29
Vielä kerran: keneltäkään ei olla ottamassa autoa pois. Suunniteltu juttu on mahdollisuus ostaa liikkumistarpeensa täyttävä palvelupaketti.

Otsikointi saattoi olla yliampuva. Mutta valitettavasti huomisen yliampuva on pian eilisen pahkasikaa.

tämä.

En osallistu enempää tähän keskusteluun, kun täällä on sellaisia patologisia julkisen liikenteen kannattajia, joiden kanssa ei ole järkevää vääntää yksityisautoilun ylivoimaisesta edullisuudesta Suomessa.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Joku Roti

Quote from: Taikakaulin on 13.12.2014, 11:57:04
QuotePerussuomalaiset: Autovero pois

Perussuomalaiset haluavat poistaa autoveron seuraavan vaalikauden aikana. Puolue ei halua poistaa autoveroa yhdellä kerralla, vaan se tehtäisiin vaiheittain.

– Suomessa on Euroopan vanhimpia autokantoja. Näin ei voi jatkua, tähän on saatava muutos parempaan,  Perussuomalaisten puoluehallituksen toteaa kannanotossaan.

Puolue perustelee esitystään autojen ympäristöystävällisyydellä ja turvallisuudella, joka kasvaa, kun autokanta uudistuu.

Perussuomalaiset haluavat muutkin puolueet mukaan esitykseensä.

http://yle.fi/uutiset/perussuomalaiset_autovero_pois/7687393

Erittäin kannatettava esitys. Tällä asialla on varmasti kansan laajamittainen tuki takanaan.

Autoveron piti olla vain väliaikainen aikanaan.

Pelkkää populismia ja turhaa näpertelyä autoveron poisto. Yhdentekevää maksaako joku uusi auto 22.000 vai 18.000, jos verosta luopuminen korvataan vuotuisten käyttömaksujen ja painon mukaan perittävien dieselverojen korotuksella, eli leikataan kansalaisten ostovoimaa. Jos esittäisivät verojen ja maksujen siirtämistä polttoaineiden hintoihin, toteutuisi oikeudenmukaisuus: se maksaa, joka kuluttaa teitä ja saastuttaa.
Ja ei kai kukaan usko, että jonkun veron poistoa ei korvattaisi jollakin muulla maksulla ja vieläpä korotettuna..? Siis Suomessa...
€uron jälkeen: 1 tunari = 100 demaria..?

Goman

Quote from: Joku Roti on 13.12.2014, 20:03:19
Pelkkää populismia ja turhaa näpertelyä autoveron poisto. Yhdentekevää maksaako joku uusi auto 22.000 vai 18.000, jos verosta luopuminen korvataan vuotuisten käyttömaksujen ja painon mukaan perittävien dieselverojen korotuksella, eli leikataan kansalaisten ostovoimaa. Jos esittäisivät verojen ja maksujen siirtämistä polttoaineiden hintoihin, toteutuisi oikeudenmukaisuus: se maksaa, joka kuluttaa teitä ja saastuttaa.
Ja ei kai kukaan usko, että jonkun veron poistoa ei korvattaisi jollakin muulla maksulla ja vieläpä korotettuna..? Siis Suomessa...

Lievästi samaa mieltä. Populismin hajua ilmassa.

On sata varmaa että mahdollinen autoveron poisto tultaisiin korvaamaan käyttömaksun, dieselveron, ja polttoaineveron korotuksella.
Lopputulos olisi se että autossa olisi vähemmän pääomia kiinni, mutta käyttö kallistuisi. Ei välttämättä oikein kuulosta hyvältä pitkien välimatkojen Suomessa.
Ja olisiko Teuvo Tuulipuku tyytyväisempi siihen  että saa matkustaa Vantaalta mökilleen Mäntyharjulle vähän paremmalla autolla, mutta kalliimmalla bensalla?

Jos autoilun kokonaiskustannuksia pitää jotenkin uudelleen jakaa, niin en ole kovin vakuuttunut autoveron täydellisestä poistosta. Ei  siihen muutkaan maat ole menneet. Varsinkaan ne maat joilla ei ole omaa autoteollisuutta.

Uuno Nuivanen

Paljon ja kaikessa ihqutussa esimerkki-Ruotsissa, muidenmuassa, ei ole autoveroa ollut sitten kuin .. öö... kauan sitten.

ekto

Autoilun verottaminen on tulon siirtoa tietyltä ryhmältä valtiolle. Ennen kaikkea se on tuloverotusta, sillä työtä varten ihmiset enimmy autoa käyttävät. Jos tästä luovuttaisiin, verotaakka jakautuisi tasaisemmin. Myös autottomat kaupunkilaiset pääsisivät osallistumaan veron kantoon. Veron helpotuksen kautta, auton käyttö varmaan hieman kasvaisi, mutta vastaavasti kulutus laskisi sekä turvallisuus paranisi.

Tykkimies Pönni

Quote from: Uuno Nuivanen on 13.12.2014, 20:32:55
Paljon ja kaikessa ihqutussa esimerkki-Ruotsissa, muidenmuassa, ei ole autoveroa ollut sitten kuin .. öö... kauan sitten.

Ruotsalaisilla on siihen kato varaa koska... No, kysy Vartiaiselta.

Alkuasukas

Autovero on lähelle 50% kokonaisuudessaan. Siitä syystä Suomi on autojen Albania. Katselin ensi kesäksi uutta autoa, Suomesta ei löydy montaakaan urheiluautoa käytettynä koska niiden hinnat ovat ihan poskettomia.

Lisäksi se autovero piti poistaa kun eeuuhun liityttiin, tavaroiden vapaa liikkuminen ja silleen...
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

JoKaGO

Quote from: Alkuasukas on 13.12.2014, 23:47:50
Autovero on lähelle 50% kokonaisuudessaan. Siitä syystä Suomi on autojen Albania. Katselin ensi kesäksi uutta autoa, Suomesta ei löydy montaakaan urheiluautoa käytettynä koska niiden hinnat ovat ihan poskettomia.

Lisäksi se autovero piti poistaa kun eeuuhun liityttiin, tavaroiden vapaa liikkuminen ja silleen...

Minäkin muistan tuon. Se oli juuri noin, pilkulleen.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Goman

Quote from: Alkuasukas on 13.12.2014, 23:47:50
..... Suomesta ei löydy montaakaan urheiluautoa käytettynä koska niiden hinnat ovat ihan poskettomia.

Ei ne nyt sentään ihan posketttomia ole. Jos vaikka verrataan pohjoismaita. Katso vaikka:
http://www.hs.fi/kotimaa/a1411589598485

Vasta sitten kun mennään Keski-Euroopan maihin, on autovero keveämpi. Mutta tämä johtuu siitä että niissä maissa on omaa autotuotantoa. Kun Sakemanni ostaa uuden auton, se vain pitää kansantaloutta kunnossa.

Kun suomalainen ostaa uuden auton , se vetää heti maksutasetta ja kansantaloutta miinukselle.

Alkuasukas

Ruotsalainen saa hakea auton saksasta ilman mitään sakkomaksuja. Tanska on pahempi persläpi kuin Suomi, Norja taas on Norja...
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Chew Bacca

Tutustuin sattumalta Tanskan autoveropolitiikkaan, ja totesin ilahtuneena että on Suomeakin mustempi persläpi.

No siellä sentään on tasaista pyöräillä.

MW

Quote from: Alkuasukas on 14.12.2014, 10:11:24
Ruotsalainen saa hakea auton saksasta ilman mitään sakkomaksuja. Tanska on pahempi persläpi kuin Suomi, Norja taas on Norja...

Norjalla olisi dinaareita myydä bensaa vaikka kymmellä sentillä litra. Mutta eipä kohtele hellästi mobiilia kansanosaa hänkään.

CaptainNuiva

Quote from: MW on 14.12.2014, 11:33:51
Quote from: Alkuasukas on 14.12.2014, 10:11:24
Ruotsalainen saa hakea auton saksasta ilman mitään sakkomaksuja. Tanska on pahempi persläpi kuin Suomi, Norja taas on Norja...

Norjalla olisi dinaareita myydä bensaa vaikka kymmellä sentillä litra. Mutta eipä kohtele hellästi mobiilia kansanosaa hänkään.

Paitsi sähköautoilijoita joita hellii oikein urakalla.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Taikakaulin

Hyvä kirjotus Terholta. Kannattaa käydä lukemassa kokonaan mikäli asia kiinnostaa:

QuoteSampo Terho autoverosta – "Suomesta on tullut autojen iän suhteen Euroopan Kuuba"

Sampo Terho (ps.) moittii blogissaan suomalaisia viranomaisia ja poliitikkoja siitä, että nämä ovat pyrkineet kaikin tavoin estämään EU:n sisämarkkinoista koituvat hyödyt. Erityisen raskaasti tämä toiminta on kohdistunut yksityisautoiluun, ja sen maksajiksi ovat joutuneet yksityiset kansalaiset ja suomalaiset yritykset.

Terho muistuttaa siitä, että suomalaisilla on Länsi-Euroopan vanhin autokanta. Tämä on hänen mukaansa hölmöä ja ongelmallista. Suomesta on tullut autojen iän suhteen Euroopan Kuuba, Terho vertaa.

- Ensinnäkin vanha autokanta on turvallisuusriski. Uudet autot suojaavat matkustajia paremmin ja nykyään jopa kuljettajan omilta virheiltä. Liikenneonnettomuuksien inhimilliset kustannukset ovat valtavia ja vaikka tämä ei joitain poliitikkoja tai virkamiehiä kiinnostaisikaan, aiheutuu niistä vuositasolla myös parin kolmen miljardin rahalliset kustannukset, Terho kirjoittaa.

- Toisekseen uudet autot ovat ympäristöystävällisempiä. Esimerkiksi polttoaineen kulutuksen vähentämisessä on viime vuosina saavutettu suuria edistysaskelia. Kolmanneksi tulisi tietysti huomioida myös uusien autojen parempi käyttömukavuus, joka ei suinkaan ole vähäinen asia kansalaisille jotka viettävät autossa ehkä tuntejakin päivässä.

Terholle yksityisautoilu edustaa vapautta, ja hän toivoisi autoveron roimaa laskua. Tavoite on linjassa perussuomalaisten eilisessä avauksessa, jossa puolue ilmoitti tavoitteekseen asteittaisen autoverosta luopumisen.

Terho kertaa blogissaan autoveron syntyhistoriaa – vero otettiin käyttöön vuonna 1958.

- Tuolloin veroa perusteltiin maan sen hetkisellä huonolla taloustilanteella ja autoverosta pitikin eduskunnan mukaan tulla väliaikainen. Tämän väliaikaisuuden päättymistä odotellessa on autoilua vuosien varrella ryhdytty verottamaan monin muinkin tavoin ja tieliikenteestä kerättävät erilaiset verot ovat nykyään huikeat lähes 8 miljardia euroa vuodessa.

[...]

https://www.suomenuutiset.fi/sampo-terho-autoverosta-suomesta-tullut-autojen-ian-suhteen-euroopan-kuuba/
Lahjoita suomalaisen kulttuurin säilymiseen - https://www.luonnonperintosaatio.fi

"Tarjoamme ainoana valtakunnallisena tahona suoran kanavan luonnonsuojeluun.
Kaikki lahjoitukset käytetään alueiden ostoon, suojeluprosessiin ja syntyneiden luonnonsuojelualueiden vaalimiseen."

nollatoleranssi

#105
QuoteMinisteriössä ajetaan nyt hulluja unelmia

Liikenne- ja viestintäministeriössä ajetaan nyt hanketta, jossa autoilu ja liikenne kokonaisuutena nähdään ostettavana palveluna.
Yksityisautoilusta on muotoutumassa yhä harvemman saatavilla oleva liikkumisen muoto, mikäli liikenne- ja viestintäministeriön vahvasti tulevaisuuteen nojaavat kehityshankkeet ottavat tuulta alleen.

Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko (kok) puhui Suomen historian ensimmäisessä Liikenne- ja viestintäfoorumissa. Tilaisuudessa linjattiin liikenne- ja viestintäpolitiikan suuntia lähitulevaisuudessa. Tärkeimpinä trendeinä nousivat esille liikenteen digitalisoituminen ja ajatus siitä, että kaiken liikennepalvelun voisi ostaa pakettina.

Paketteina ostettavien liikennepalvelujen lisääntyminen tarkoittaisi toisaalta yksityisautoilun vähenemistä.

–  Meidän on oltava rohkeita ja yhteistyökykyisiä uusien palvelumallien kehittämisessä, Risikko totesi puheenvuorossaan.
...
Ideat vähissä

Foorumin puheenvuorojen antia vaivasi kautta linjan konkretian puute. Liikenne- ja viestintäministeriössä on selkeä tahtotila muuttaa liikenteeseen ja liikkumiseen asioita nykyaikaisemmiksi, mutta samalla ei voinut välttyä vaikutelmalta, että maalaillut uudet suuntaukset koskisivat lopulta kuitenkin pääosin vain heitä, jotka asuvat muutaman Suomen suurimman kaupungin ydinkeskustoissa.

Jos kaikki liikennepalvelut hankittaisiin jatkossa pakettina, herää nopeasti kysymys kustannuksista ja saatavuudesta juuri haluttuun aikaan. Suomessa on alueita, joille on vaikeata saada edes hälytysajoneuvoja säällisessä ajassa.

Autoilu on Suomessa verrattain kallista. Omaa autoaan ajaessaan ei tarvitse maksaa palkkiota kenellekään, eikä maksaa palvelusta valtiolle arvonlisäveroa.
...

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1423224663519.html?pos=ok-nln

Ei voi välttyä ajattelemasta, että tuo idea on suunnilleen sama mitä on esitetty aikaisemmin Nyt-liitteessä.

QuoteTämä nainen aikoo vapauttaa meidät yksityisautojen ikeestä – ja Helsingissä se on jo alkanut

Mullistavan innovaation nimi on Liikkuminen palveluna (eng. Mobility as a Service), ja sen on määrä olla valmis vuoteen 2025 mennessä.

Ensin Liikkuminen palveluna valloittaisi pääkaupungin, Tampereen ja muut Suomen kaupungit, sitten Euroopan ja lopulta koko maailman.
...
Tämä ei ole ihme, sillä Heikkilän visio on yksinkertaisesti toimiva:

Yhdistetään metro-, bussi-, juna- ja raitiovaunuliikenne, taksit, kimppakyydit ja kaupunkipyörät saman katon alle, yhteen älypuhelimessa sykkivään sovellukseen.
Sitten laitetaan yritykset kilpailemaan siitä, kuka tarjoaa puhelimen näppäilijän tilaaman matkan nopeimmin tai halvimmalla.

https://fi-fi.facebook.com/nytliite/posts/10152861609986667

http://nyt.fi/a1305881808317

Jutussa mainitaan myös KutsuPlus-palvelu, joka toimii suunnilleen samalla periaatteella nykyisin:

Quote from: jkaKerro nyt muutama tapa kun itselle ei tule mieleen yhtään mitään. Viimeisin yritys tällä rintamalla on kälynen kutsuplus jota tuetaan 40 euroa/matka. Aika kaukana kustannustehokkaasta.

http://hommaforum.org/index.php?topic=81298.2380
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

nollatoleranssi

Ongelma on toisaalta siinä, että tälläisiä ministeriöiden kaavailuita tehdään koko Suomeen. Samaan aikaan kun ne todella toimisivat ainoastaan muutamilla isommilla kaupunkialueilla - jos niilläkään.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Mehud

"–  Meidän on oltava rohkeita ja yhteistyökykyisiä uusien palvelumallien kehittämisessä, Risikko totesi puheenvuorossaan."

Tarkoittaako "rohkeus" tässä tapauksessa rohkeutta olla idiootti ja yhteistyö sitä, että idiootit puhaltavat yhteen hiileen?.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

vade_w

En nyt ymmärrä. Miksi yksityisautoilu haluttiinkaan kieltää?

Micke90

Kuka tuo nainen on ja kenet hän aikoo vapauttaa mistä ikeestä?  :facepalm:

jumahul

Jos yksityisautoilu kiellettäisiin niin valtion budjettiin tulisi valtava lovi.

No, sen voi paikata hengitysilmaa verottamalla...

Micke90

Quote from: jumahul on 06.02.2015, 19:04:43
No, sen voi paikata hengitysilmaa verottamalla...

Voih! Nyt menit sanomaan tuon ääneen. Hengitysilman kulutusta Virheet ei ole vielä keksinyt verottaa.  :facepalm:

nollatoleranssi

Quote from: vade_w on 06.02.2015, 18:59:16
En nyt ymmärrä. Miksi yksityisautoilu haluttiinkaan kieltää?

Yksityisautoilun kieltäminen tarkoittaa sen hinnan kallistumista entisestään. Ajatellaan että tulevaisuudessa yksityisautoilu vähenee sen takia, että ihmiset asuvat isoissa kaupungeissa ja yksityisautoilun koetaan pelkästään saastuttavan ympäristöä.

Yksityisautoilua ei siis sanan varsinaisessa merkityksessä kielletä, mutta siitä tehdään entistä kalliimpaa. Samalla pyritään luomaan erilaisia joukkoliikennepalveluita, etteivät ihmiset tarvitsisi yksityisautoja.

Tuossa ylemmässä jutussa käy hyvin ilmi, että liikenneministeriössä on kaikenlaisia visioita, mutta ei minkäänlaista konkretiaa niiden toteuttamiseksi. Toki huomio on yleismaallinen, koska jutussa ei tarkemmin kerrota tuliko niitä oikeita ehdotuksia vai ei, mutta liian usein päätöksiä tehdään sillä perusteella että on pelkkä idea ilman mahdollisuutta toteuttaa sitä.

Suomessa välimatkat ovat pitkiä ja vaikka puhuttaisiin pelkästään kaupunki-alueen välimatkoista 3-10km, niin kaikilla alueilla liikenne kulkee varsin vaihtelevaisesti. Yksityisautoilun korvaavia muotoja on lähestulkoon mahdotonta keksiä, mutta siitä huolimatta helposti käy niin, että päätökset koskevat kaikkia suomalaisia, vaikka ne soveltuisivat ainoastaan pienelle osaa pääkaupunkialuetta jne.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Sour-One

Quote from: Micke90 on 06.02.2015, 19:14:15
Quote from: jumahul on 06.02.2015, 19:04:43
No, sen voi paikata hengitysilmaa verottamalla...

Voih! Nyt menit sanomaan tuon ääneen. Hengitysilman kulutusta Virheet ei ole vielä keksinyt verottaa.  :facepalm:

Mutta Micke jos pidät hengitystäsi vaikkapa 10 minuuttia, niin säästät veroissa.

(ei pahalla)  ;D

Crommower

Quote from: vade_w on 06.02.2015, 18:59:16
En nyt ymmärrä. Miksi yksityisautoilu haluttiinkaan kieltää?
Näyttäs olevan täysin linjassa kokoomuksen tulevaisuuden visioiden kanssa. Kokkareiden Sanni Grahn-Laasonen kertoi mm. seuraavaa:

"Ohjelmassa on esitetty myös konkretiaa, miten näihin tavoitteisiin päästään. Kolmen kohdan ohjelma: 1. Vastuuta ilmastosta ja Itämerestä. 2. Kasvua ympäristöfiksuilla ratkaisuilla. 3. Puhdasta energiaa.

Kokoomus linjaa, että etenemme kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa uutta teknologiaa hyödyntäen ja siirtyen uusiutuvien energialähteiden käyttöön. Tavoitteena on, että Suomi luopuu fossiilisista polttoaineista vuoteen 2050 mennessä. Se on kova tavoite, mutta siihen olemme sitoutuneet."

http://sannigrahn-laasonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/186301-kokoomus-sitoutuu-suomesta-puhtaiden-ja-kestavien-ratkaisujen-edellakavija

Ei ole helppoa tavallisella kadun tallaajalla kun tyhmät ja ahkerat idealistit pääsevät vauhtiin.
Taivas ja Maa ja Tuli ja Lumi. Ihminen taipui ees Pohjolan tuolin. Valan he vannoivat kylmässä kodin. Sanat nuo otti, tai Tuonen nyt koit.

akez

Quote from: nollatoleranssi on 06.02.2015, 18:39:59
Jutussa mainitaan myös KutsuPlus-palvelu, joka toimii suunnilleen samalla periaatteella nykyisin:

Quote from: jkaKerro nyt muutama tapa kun itselle ei tule mieleen yhtään mitään. Viimeisin yritys tällä rintamalla on kälynen kutsuplus jota tuetaan 40 euroa/matka. Aika kaukana kustannustehokkaasta.

http://hommaforum.org/index.php?topic=81298.2380

Muistelen lukeneeni, että jo Neuvostoliitossa oli joku tuollainen järjestelmä, jolla saattoi puhelimitse tilata minibussin, joka kulki sitten sinne minne porukan oli tarvis kulkea. Sieltä tuo hutsuplus ideakin on varmasti kotoisin ja koska kyse on vielä subventoiduista kuljetuksista, niin eiköhän tuossa ole vanhat sosialisti-ideat valuneet vanhalta aatteen väeltä suoraan nuoremmalle viher-vas sukupolvelle. Kun ei tullut kommunismia, niin laitetaan sitten propelli maston päähän ja tuotetaan tappiollista, mutta hyvin subventoitua tuulivoimaa ja muuta hömppää.
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

Ari-Lee

Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko (kok) on ongelman ydin.

En tiedä yhtään suomalaista kaupunkia, missä ei yksityisautoja tarvittaisi. Rakennettiin valtavia automarketeja ja kauppakeskuksia suurten kaupunkien laidoille. Idea oli tuotteiden myynnin keskittäminen, että saadaan myytyä halvemmalla ja tehokkaammin.  Ilman yksityisautoja noihin keskuksiin ei tulisi asiakkaita. Kauppakeskukset näivettyisivät ja kuolisivat ilman yksityisautoilijoita. Mutta, trendi kauppakeskuksiin suurten kaupunkien laidoilla on kasvava eikä suinkaan vähenevä.

Nyt tarvitaan perussuomalaista uutteruutta, että saataisiin auto- ja ajoneuvoverot eurooppalaiselle tasolle. Mieluiten samalle tasolle kuin Ruotsissa, vaikka en mielelläni käytä Ruotsia mihinkään vertailuun. Tähän vertailuun se käy erinomaisesti.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

JJohannes

Joo, tämä trendi on ollut jonkin aikaa käynnissä. KutsuPlussaa on lähdetty viemään jopa maailmalle. Se on siis Helsingissä toimiva palvelu, joka korvasi osan aiemmista "Joukoista" jotka olivat sellaisia pikkubusseja jotka kiersivät lähiöitä ja pysähtyivät terveyskeskuksilla ja ostareilla ja jotka myös sallivat joustavan aikataulunsa puitteissa pienet poikkeamat reitiltä niin ettei mummon tarvinnut kävellä bussipysäkiltä kotiinsa vaan hänet voitiin ajaa kotipihaansa.

Sitten osa Joukoista muutettiin KutsuPlussaksi ja mukaan tuli IT-visionäärejä ja hurmiokonsultteja ja kyyti muuttui älypuhelinsovelluksen kanssa tilattavaksi yhteiskunnan subventoimaksi taksikyydiksi. Siinä missä Joukoja käyttivät (sikäli kun käyttivät, palvelu oli melko epäsuosittu) vanhukset, päiväkotiryhmät ja vammaiset, KutsuPlussaa käyttävät nämä IT-konsultit itse. Huvittavana esimerkkinä Helsingissä järjestetty Slush-niminen startup-tapahtuma, joka on jokaisen parempituloisen Vihreitä äänestävän kalliolaishipsterin vuoden kohokohta, aiheutti KutsuPlus-palvelun ruuhkautumisen, kun huippupalkkainen superruokia, fitness-piirejä, iPhone-sovelluksia ja lasten koodauskursseja innovoiva luova luokka tilaili autoja päästäkseen tapahtumaan ja sieltä pois. Kerrotaan, että yhtä matkaa subventoitaisiin nykyisillä käyttöasteilla keskimäärin jopa 30 euroa veronmaksajien rahoista.

Edellä kerrotusta syystä KutsuPlussan vieminen ulkomaille on epäonnistunut surkeasti. Muiden maiden julkinen sektori ei ole kiinnostunut rahoittamaan ylimmän tulodesiilin taksikyytejä.




Täällä Hommalla usein ajatellaan, että "vihreä kalliolainen hipsteri" on joku takkutukka tai ekoihminen, joka kulkee joka paikkaan polkupyörällä tai julkisilla. Monen nykyään Vihreitä äänestävän ja tällaisten hankkeiden kanssa puuhailevan tausta toki onkin tuollaisessa elämäntavassa, koska moni heistä opiskeluaikoinaan eleli pienellä budjetilla siellä Kalliossa. Kuitenkin nämä ihmiset ovat nyt päätyneet korkeapalkkaisiin julkisiin virkoihin, konsultti- ja markkinointiyhtiöihin ja IT-alalle, koska heidän ominaisuutensa ovat juuri sellaisia, joita nykypäivän työelämässä kaivataan (hyvä ulkonäkö, tekopositiivisuus ja innostuva asenne kaikkeen, tyhjänpäiväisen innovaatiopupun tuottaminen). Kun yhtäkkiä heillä onkin rahaa käytettävissään, tulee sellainen olo, että sitä pitää käyttää johonkin. Koska he eivät täysin halua luopua ihanteesta elää "vaihtoehtoista ekologista elämää" porvarillisen volvo-1,87lasta-koira-omakotitalo-elämän sijaan, he keksivät toisenlaisia tapoja käyttää varallisuuttaan.

Koska he eivät muuta koskaan espoolaiseen lähiöön vaan ostavat Töölöstä tai Käpylästä kolmion eivätkä siten välttämättä tarvitse autoa, he eivät ehkä vaurastuessaankaan hanki sitä. He kuitenkin alkavat ajaa KutsuPlussan kaltaisia hankkeita ja puolustaa Uber-taksipalvelun kaltaisia palveluita, koska ne ovat perusteltavissa itselle. "En yleensä tarvitse autoa koska asun keskeisessä kaupungissa, mutta joskus saattaa tulla tilanteita jossa sitä tarvitaan". Kuitenkin hiljalleen autoa alkaa "tarvita" joka päivä, ja koska siihen on varaa, voi joka päivä tilata vieläpä yksityisen sellaisen Uberista tai Kutsuplussasta.

Samalla tavalla näillä ihmisillä se vanha opiskeluaikojen fiksipyörä tai Jopo on vaihtunut 5000 euron Bianchin hiilikuiturunkoiseen lukkopolkimiseen kiitäjään, jolla ajellaan tuhatta ja sataa päällä tekniset pyöräilytrikoot iPhonen mitatessa sykettä ja matkaa. Rahaa käytetään "itsensä hemmotteluun", self-helppiin, kuntoiluun ja palveluihin. Lounaat syödään trendikkäissä ravintoloissa, joissa tietysti tarjoillaan kasvispainotteista ja superterveellistä ruokaa jotta päivittäinen ravintoloissa käynti ei tuntuisi niin porvarilliselta törsäykseltä.

Kaikessa on siis kyse eräänlaisesta ympäristötietoisen ja postmodernin kieltäymyksen yhdistymisestä lopulta kovin periporvarilliseen elämäntapaan joka on erityisen vastenmielinen yhdistelmä, koska usein tätä demografiaa itse edustavat kykenevät jotenkin kiertämään suunnittelemansa rajoitteet ja pitämään omatuntonsa näennäisen puhtaana. Hyvänä esimerkkinä on Hesarissa ollut juttu siitä, minkä puolueiden kannattajat useimmiten syyllistyvät "koulushoppailuun". Toki jutussa ei ollut kyse oikeasta koulushoppailusta vaan pikemminkin siitä, minkä puolueiden edustajilla on tendenssi laittaa lapsensa johonkin erikoiskouluun mutta käytännössä myös tämä ajaa saman asian kuin koulushoppailu, välttäen vain siihen liitetyn stigman. Lapsensa laittaminen vaikka Kansainväliseen kouluun tai Ranskalaiseen kouluun takaa, ettei hänen luokkatovereistaan 30% ole somaleita. Yllättäen tätä harrastivat eniten vihreät ja kokoomuslaiset, vähiten persut.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

Sour-One

Yksityisautoilun vähentäminen on hieno homma. Toki vapaaehtoisella linjalla pitää mennä.

kelloseppä

Quote from: akez on 06.02.2015, 19:55:23
...
Muistelen lukeneeni, että jo Neuvostoliitossa oli joku tuollainen järjestelmä, jolla saattoi puhelimitse tilata minibussin, joka kulki sitten sinne minne porukan oli tarvis kulkea.
...

Tuli se suunnilleen aikanaan, vei suunnilleen minne pyydettiin, mutta piti tietää, mihin numeroon soittaa ja tietenkin oikean nouto-osoitteen löytymistä edesauttoi etukäteisilmoitus maksuvalmiudesta johonkin ei-ruplamääräiseen maksusuoritteiseen, vaikkapa auton lampunpolttimoihin tai muuhun kompaktikokoiseen autotarvikkeeseen. Jostain kumman syystä se numero, johon todellakin heti välittömästi palveluhaluisesti vastattiin, piti kuulla kuulopuheena joltakin tutulta. Siihen numeroon, joka jokaiselta ilmoitustaululta löytyi, ei yleensä vastattu tai sitten päivystysmummon asiaan mitenkään liittymättömästä puhetulvasta ei erkkikään ottanut ollenkaan selvää. Se ei tietenkään mitenkään selvinnyt, miten tämä systeemi sitten oikein erosi taksin soittamisesta tiettyyn nouto-osoitteseen, mutta monesti minibussin virkaa, luonnollisesti viraabelina, toimittaneen pulla-UAZ:n kuljetuskapasiteetista oli monesti kovasti hyötyä. Koettakaapas tunkea esim. 800-900 kg appelsiineja Ladan takapenkille puulaatikoissa ilman ölinöitä kuskin suunnasta, aloittaa sitten appelsiinien jakokierros parin kuulapään kanssa ja kuljettaa samalla appelsiinien vaihdantavälineet lopulta kämpille.

Tokihan kyse oli satunnaisista yksittäistapauksista, tokihan.