News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Eutanasia

Started by B52, 21.09.2014, 23:51:10

Previous topic - Next topic

Sallisitko eutanasian?

En
78 (26.7%)
Kyllä
214 (73.3%)

Total Members Voted: 292

Artisti

Quote from: Takinravistaja on 05.11.2016, 19:53:28
Noilla kuolemansairailla potilailla ei yleensä ole mahdollisuutta itsemurhaan omin voimin.

On. Kuinka monta kuolemansairasta olet tavannut? Yleensä kuolemansairas on varsin toimintakykyinen aivan loppumetreille asti. Poikeuksiakin tosin on. Pitäisi olla neliraajahalvaantunut puhuva pää, jotta ei olisi mitään mahdollisuutta. Suurin osa ihmisistä, joilla on enää pari viikkoa elinaikaa, pystyy vielä kävelemään, kädet pelaa jne. Itsemurhalle halutaan vain oikeutus lääkärin kautta. Ja oli syy mikä tahansa, ketään ei pitäisi pakottaa tappamaan toista ihmistä vastoin tahtoaan. Siitä lienemme samaa mieltä?

törö

Mä olen eutanasiaa vastaan, koska se näkyy aina menevän siihen, että joku vähemmän tasapainoinen yksilö ympäripuhutaan siihen tai hullut päättävät siitä muiden puolesta.

Mieluummin sitä kaipaaville voisi määrätä sellaiset lääkkeet, että varmasti viihtyy. Julkkiksista tiedetään, ettei synteettisen heroiininkaan vetäminen ole kovin vaarallista jos se tapahtuu apteekkitavaralla vaan päiväannos voi olla sellainen, että se tappaisi hevosen tai pari, ja silti voi palata taas kehiin sen jälkeen kun on lusinut tuomionsa.

Miksei parantumattomasti sairaalla olisi oikeus olla pilvessä? Tuskin se siitä enää A-klinikalle ilmaantuu, ja jos toisin käy, niin hyvä vain, ettei tappanut itseään.

Emo

Quote from: Takinravistaja on 05.11.2016, 19:56:03
Quote from: Artisti on 05.11.2016, 19:20:02
Quote from: Vredesbyrd on 05.11.2016, 19:10:58

Ne, jotka eivät eutanasiaan tahdo tekijöiksi, tehkööt muuta.

Lähetteen teko on osallistumista ja tekemistä! Jos allekirjoitat virallisen määräyksen, joka lähettää ihmisen sellaiseen paikkaan, jossa annetaan tappava myrkky, se on osallistumista koneistoon, jossa ihmiseltä viedään henki!

Mutta kuolevan omasta tahdosta. Ei kenenkään muun.

No sehän se on juuri päin helvettiä tuossa, jos sen kuolevan tahto jyrää yli hoitavan lääkärin tahdon. Kunhan hoitohenkilökunnalle myönnetään omantunnonvapaus, niin ongelma poistuu, ja ihmiset hakevat eutanasiansa lääkäreiltä keillä on samansuuntainen tahto kuin kuolevalla. Muut lääkärit eivät osallistu kuvioon edes lähetteen kautta.

Artisti

Quote from: törö on 05.11.2016, 20:05:17
Mä olen eutanasiaa vastaan, koska se näkyy aina menevän siihen, että joku vähemmän tasapainoinen yksilö ympäripuhutaan siihen tai hullut päättävät siitä muiden puolesta.

Mieluummin sitä kaipaaville voisi määrätä sellaiset lääkkeet, että varmasti viihtyy. Julkkiksista tiedetään, ettei synteettisen heroiininkaan vetäminen ole kovin vaarallista jos se tapahtuu apteekkitavaralla vaan päiväannos voi olla sellainen, että se tappaisi hevosen tai pari, ja silti voi palata taas kehiin sen jälkeen kun on lusinut tuomionsa.

Miksei parantumattomasti sairaalla olisi oikeus olla pilvessä? Tuskin se siitä enää A-klinikalle ilmaantuu, ja jos toisin käy, niin hyvä vain, ettei tappanut itseään.

Itse asiassa noin se meneekin. Morfiinia saa Suomessa loppuun asti joka päivä niin paljon kuin tarve vaatii. Se saa usein mennä jatkuvana infuusiona, ja suurempia kerta-annoksia saa napista painamalla. Myös kannabis kuuluu valikoimaan, täysin laillisesti.

Morfiinin, muiden opiaattien ja kannabiksen aiheuttama euforia on vain hyvä asia saattohoidossa, vaikka sitäkin on joskus paheksuttu. Koukkuun jäämistä ei tarvitse pelätä ja annokset saattavat olla suuriakin.

Ruuanlaitossa käytetään kermaa ja oikeata voita. Aterian palan painikkeeksi saa viinaryyppyjä, jos haluaa. Sikaria saa polttaa, kukaan ei tuomitse, koska ei se enää terveyteen vaikuta. Loppuvaiheessa moni sellainen asia on sallittua, joka muutoin ei olisi.

Itse en halua päihteitä viimeisinä päivinäni, mutta haluaisin käydä keskusteluja omaisten ja tuttujen kanssa. Kivut haluaisin hoidettavan ja jos sivuvaikutuksena tulee päihtymistä tai euforiaa, niin hyväksyisin senkin.

Vredesbyrd

Artistin ja muiden kannattaisi hyväksyä se ikävä tosiseikka, että ammatinharjoittajilla on rajattu vastuu tekemisistään. Jokaisella ihmisellä on rajattu vaikutus muihin. Jollet itse annostele niitä myrkkyjä niin et tapa ketään. Ohjaaminen sinne, mistä apua saa internetin aikakaudella, on perushuomaavaisuutta. Vai luuleeko Artisti, että eutanasian laillistamisen jälkeen ihmiset jonottaisivat niille, jotka ovat kieltäytyneet, eivätkä niille, jotka tarjoavat palveluita. Pitäisikö Suomesta estää pääsy internet-sivuille, joissa kerrotaan eutanasian laillistaneista maista ja näissä asianmukaisia palveluita tarjoavista?
Psykoanalyyttisessä näkökulmassa aikuinen on ihminen, jolle ei tarvitse valehdella. Aikuinen kestää, jos hänelle sanotaan, miten asia on.

Artisti

Quote from: Vredesbyrd on 05.11.2016, 20:14:20
Artistin ja muiden kannattaisi hyväksyä se ikävä tosiseikka, että ammatinharjoittajilla on rajattu vastuu tekemisistään. Jokaisella ihmisellä on rajattu vaikutus muihin. Jollet itse annostele niitä myrkkyjä niin et tapa ketään. Ohjaaminen sinne, mistä apua saa internetin aikakaudella, on perushuomaavaisuutta. Vai luuleeko Artisti, että eutanasian laillistamisen jälkeen ihmiset jonottaisivat niille, jotka ovat kieltäytyneet, eivätkä niille, jotka tarjoavat palveluita. Pitäisikö Suomesta estää pääsy internet-sivuille, joissa kerrotaan eutanasian laillistaneista maista ja näissä asianmukaisia palveluita tarjoavista?

Pelkkää sanahelinää. Vastuut on lakiin kirjattu, ja toivon, ettei lääkäri velvoiteta tekemään lähetteitä eutanasiayksikköön, kuten nykyisin pakotetaan tekemään lähetteitä aborttiyksiköihin.

Alaric

Artisti, tuohon kannabisväittämään kaipaisin kyllä jonkinlaista lähdettä, kun en ole alan ihmisiä.

Kirjoituksestasi syntynyt hassu mielikuva kuolemansairaista polttelemassa jointteja viimeisinä päivinään ei nyt ihan kuitenkaan taida pitää paikkaansa :) Saavatko kuolemansairaat sitä jossain muussa muodossa? Lääkekannabiksesta olen kyllä kuullut mm. MS-taudin kohdalla.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Mangustin

Quote from: Artisti on 05.11.2016, 19:56:33
Alkon kassa ei mieti muuta kuin että mitähän sitä tekisi kotona ruuaksi, eikä ostokuittiin jää edes merkintää, kuka sen viinapullon myi (...)

Ei pidä paikkaansa. Ostotapahtuma pystytään myöhemmin tarkastamaan sekä kuitin että kassan lokin perusteella, esim. tapauksissa missä viinaa on välitetty alaikäisille. Pätee sekä Alkoon että markettikaljoihin.

Lain mukaan alkoholia ei saa myydä päihtyneeltä vaikuttavalle - eli jos henkilö on harhoissa, lääkkeissä tai mistä tahansa, myös ei-alkoholiperäisestä syystä sekavan oloinen. Peliongelmaisille ei saa myydä uhkapelejä: esim. mummon pelattua taas eläkerahansa omaiset voivat tehdä rikosilmoituksen liikkeestä ja asiakaspalvelijasta, joka ei sulkenut hedelmäpelikonetta.

Toisinsanoen, kaupan kassalla olisi vaaditun eutanasialain jälkeen suurempi vastuu asiakkaistaan ja näiden hyvinvoinnista kuin lääkäreillä, joiden tulisi vain tehdä työnsä ja toimittaa vaadittu tuote (kuolemanpiikki).

Artisti

Quote from: Mangustin on 05.11.2016, 20:22:04
Quote from: Artisti on 05.11.2016, 19:56:33
Alkon kassa ei mieti muuta kuin että mitähän sitä tekisi kotona ruuaksi, eikä ostokuittiin jää edes merkintää, kuka sen viinapullon myi (...)

Ei pidä paikkaansa. Ostotapahtuma pystytään myöhemmin tarkastamaan sekä kuitin että kassan lokin perusteella, esim. tapauksissa missä viinaa on välitetty alaikäisille. Pätee sekä Alkoon että markettikaljoihin.

Lain mukaan alkoholia ei saa myydä päihtyneeltä vaikuttavalle - eli jos henkilö on harhoissa, lääkkeissä tai mistä tahansa, myös ei-alkoholiperäisestä syystä sekavan oloinen. Peliongelmaisille ei saa myydä uhkapelejä: esim. mummon pelattua taas eläkerahansa omaiset voivat tehdä rikosilmoituksen liikkeestä ja asiakaspalvelijasta, joka ei sulkenut hedelmäpelikonetta.

Toisinsanoen, kaupan kassalla olisi vaaditun eutanasialain jälkeen suurempi vastuu asiakkaistaan ja näiden hyvinvoinnista kuin lääkäreillä, joiden tulisi vain tehdä työnsä ja toimittaa vaadittu tuote (kuolemanpiikki).

Heh  ;D  Kieltämättä hyvä trollaus. Hohhoijaa, mitenkä nyt yht´äkkiä tuli tunne, että mua on vedetty höplästä 6-0 koko ajan, jätkät on trollannut ja saanut minut kiehumaan. Varmaan ollut naurussa pitelemistä. EI maar, nyt pitää mennä tekemään vaimolle seuraa, menee muuten koko lauantai-ilta tähän.

Vilunki

Quote from: Artisti on 05.11.2016, 19:51:03
Quote from: Vilunki on 05.11.2016, 19:42:03
Pidän lähtökohtana sitä, että minä itse päätän omasta elämästäni. Jos otsikon mukaista toimenpidettä ei sallita ammattilaisten järjestettäväksi, niin suoritan oman eutanasiani ihan itse, ennen kuin tarvitsen siihen ulkopuolista apua. Päivääkään en aio maata missään laitoksessa paskat housussa.

Minä taas pyrin siihen, että et joutuisi koskaan laitokseen - ainakaan huonoon sellaiseen. Paskat pestäisiin aina heti pois, kivut hoidettaisiin ja kuntoutusta järjestettäisiin, hyvässä lykyssä kuntoutuisit vielä kerran kotikuntoiseksi. Ulkoilua avustettuna vähintään kerran päivässä, lempielokuvia, kirjoja, keskusteluja, saunaan kerran viikossa. Viisautesi ja elämänkokemuksesi jakamista nuoremmalle polvelle. Elämän viimeiset päivät rauhassa ja levossa ja huolenpidossa. Kyllä se aikanaan loppuu. Olen muutaman viimeisen elinpäivän joskus nähnyt, vielä on ollut hymy suupielessä, jutusteltu. Lähtö on ollut nopea ja kivuton, suorastaan yllätys kaikille.

Tällainen suotakoon kaikille niille, jotka sitä hoitoa ja hoivaa haluavat. Minun osaltani yhteiskunnan resurssit voisi säästää vaikka lasten ja nuorten hyväksi.

Emo

Quote from: Vilunki on 05.11.2016, 20:28:10
Quote from: Vilunki on 05.11.2016, 19:42:03Pidän lähtökohtana sitä, että minä itse päätän omasta elämästäni. Jos otsikon mukaista toimenpidettä ei sallita ammattilaisten järjestettäväksi, niin suoritan oman eutanasiani ihan itse, ennen kuin tarvitsen siihen ulkopuolista apua. Päivääkään en aio maata missään laitoksessa paskat housussa.
Minä taas pyrin siihen, että et joutuisi koskaan laitokseen - ainakaan huonoon sellaiseen. Paskat pestäisiin aina heti pois, kivut hoidettaisiin ja kuntoutusta järjestettäisiin, hyvässä lykyssä kuntoutuisit vielä kerran kotikuntoiseksi. Ulkoilua avustettuna vähintään kerran päivässä, lempielokuvia, kirjoja, keskusteluja, saunaan kerran viikossa. Viisautesi ja elämänkokemuksesi jakamista nuoremmalle polvelle. Elämän viimeiset päivät rauhassa ja levossa ja huolenpidossa. Kyllä se aikanaan loppuu. Olen muutaman viimeisen elinpäivän joskus nähnyt, vielä on ollut hymy suupielessä, jutusteltu. Lähtö on ollut nopea ja kivuton, suorastaan yllätys kaikille.
Tällainen suotakoon kaikille niille, jotka sitä hoitoa ja hoivaa haluavat. Minun osaltani yhteiskunnan resurssit voisi säästää vaikka lasten ja nuorten hyväksi.

Lääkärit ja sairaanhoitajat hoitavat, se on heidän työtään. Jos et halua hoitoa, et hakeudu hoitoon. Tapat sitten itse itsesi. Jos et pysty, niin olet järjestänyt asian jotenkin toisin, onhan niitä hoitotestamenttejakin. Tietysti jos tuossa vaiheessa on eutanasialaitoksia olemassa, niin hakeudut sinne asiakkaaksi.

Vredesbyrd

Quote from: Artisti on 05.11.2016, 20:17:29
Pelkkää sanahelinää. Vastuut on lakiin kirjattu, ja toivon, ettei lääkäri velvoiteta tekemään lähetteitä eutanasiayksikköön, kuten nykyisin pakotetaan tekemään lähetteitä aborttiyksiköihin.

Olet ilmeisen sisälukutaidoton. Minä puhuin perushuomaavaisuudesta. Minä lisäksi olin kirjoittanut, että kannatan niiden eutanasiaan suostuvien markkinaehtoista järjestäytymistä asiakkaiden kanssa. Sinä sitten sotket tähän, että eutanasiasta kieltäytyvä lääkäri pakotettaisiin kirjoittamaan eutanasialähete. Vastustatko markkinaehtoisuutta muissakin asioissa, joita et itse tahdo tehdä?
Psykoanalyyttisessä näkökulmassa aikuinen on ihminen, jolle ei tarvitse valehdella. Aikuinen kestää, jos hänelle sanotaan, miten asia on.

Mangustin

Quote from: sr on 01.11.2016, 19:11:15
Tuo CBC vaikutti selvästikin asenteelliselta lähteeltä, eikä antanut mitään viitteitä väitteidensä tueksi. Annapa jotain vähän puolueettomampaa tietoa asiasta kuin alan lobbarijärjestön naputtelemia juttuja.

CBC on maallikkojärjestö, mutta sillä on sidoksia kirkkoon, sitä ei käy kieltäminen. Olisi kuitenkin hullua väittää, ettei maailman suurin (ja vanhin!) sairaaloita ja saattohoitokoteja ylläpitävä järjestö olisi kykenevä keskusteluun hyvästä kuolemasta.

Bioethics-lehden viimeisimmän painoksen otsikoita, materialistisen maailmankuvan mukaista etiikkaa:

Time to Take Another Serious Look at Conscientious Objection
Pro-Life Arguments Against Infanticide and Why they are Not Convincing
Active and Passive Physician-Assisted Dying and the Terminal Disease Requirement
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/bioe.2016.30.issue-9/issuetoc

Vastapainoksi ihmisvihalle Englannin kirkko julkaisi pyhäinpäiväksi erinomaisen informaatiosivun kuolemasta ja kuolemisesta:

http://www.artofdyingwell.org/

no future

Quote from: Emo on 05.11.2016, 20:05:29
Quote from: Takinravistaja on 05.11.2016, 19:56:03
Quote from: Artisti on 05.11.2016, 19:20:02
Quote from: Vredesbyrd on 05.11.2016, 19:10:58

Ne, jotka eivät eutanasiaan tahdo tekijöiksi, tehkööt muuta.

Lähetteen teko on osallistumista ja tekemistä! Jos allekirjoitat virallisen määräyksen, joka lähettää ihmisen sellaiseen paikkaan, jossa annetaan tappava myrkky, se on osallistumista koneistoon, jossa ihmiseltä viedään henki!

Mutta kuolevan omasta tahdosta. Ei kenenkään muun.

No sehän se on juuri päin helvettiä tuossa, jos sen kuolevan tahto jyrää yli hoitavan lääkärin tahdon. Kunhan hoitohenkilökunnalle myönnetään omantunnonvapaus, niin ongelma poistuu, ja ihmiset hakevat eutanasiansa lääkäreiltä keillä on samansuuntainen tahto kuin kuolevalla. Muut lääkärit eivät osallistu kuvioon edes lähetteen kautta.
Ehkä ymmärsin väärin, mutta itse olen ollut siinä hölmössä lapsenuskossa, että lääkärin on mahdollisuuksien mukaan kuunneltava ja noudatettava potilaan tahtoa? Ihan noin niinkuin virkansa puolesta? Samoin kuulosti oudolta jonkun kommentti, että lääkärillä pitäisi olla mahdollisuus kieltäytyä kirjoittamasta lähetettä toiselle lääkärille, jos tämän kanta eutanasiaan olisi myönteisempi. Siis mitä ja hittoa?!?

Mitä itse asiaan tulee, niin tilannehan olisi samanlainen, paitsi moninkerroin harvinaisempi kuin aborttikysymyksessä. Eikös täälläkin ollut linkki siihen Tehy:n eettisen toimikunnan lausuntoon, jonka mukaan "hoitohenkilökunnalle on mahdollisuuksien mukaan annettava lupa kieltäytyä aborttien tekoon osallistumisesta"? Eutanasia tuskin olisi lakienkaan puolesta mikään hetken mielijohteesta toteutettava asia, jolloin  myös käytännön järjestelyt asiaan ja lääkäreihin liittyen olisivat hyvin järjesteltävissä.

Takinravistaja

Tässä eräs tapahtumaselostus.

Terveellisesti eläneen viisikymppisen rouvan kuolema tuli olemaan väistämätön ja kivulias: kehkot vallannut aggressiivinen syöpä oli edennyt kurkkutorveen ja saattaisi lopulta tukehduttaa hänet. Syöminen ja juominen oli lähes mahdotonta. Lääkärien mukaan piina saattaisi pahimmassa tapauksessa kestää jopa vuoden.
Belgia, hänen isänmaansa, on yksi niistä kolmesta EU-maasta, joissa eutanasian mahdollistava lainsäädäntö on voimassa, joten hän pääsi hakemaan armokuolemaa.
Elokuun lopussa hän täytti kaavakkeen ja kirjoitti asiaa valvovalle elimelle kirjeen, jossa ilmaisi olevansa täysissä sielunvoimissa ja kärsivänsä sietämättömistä kivuista. Hän ei halunnut taistella vääjäämätöntä vastaan morfiinin avulla.

Kului kymmenen viikkoa. Marraskuun 7. päivän iltana kälyni aviomies meni käymään kotona. Vastassa odottivat hänen vanhempnsa ja lääkäri.
"Haluan kuolla neljän päivän päästä", hänen äitinsä sanoi. "Haluan laskea aseeni aselevon päivänä 11.11."
Viimeisen viikonlopun perhe vietti yhdessä. Sukulaiset tulivat kylään. Juotiin cavaa. Keskusteltiin.

Tiistaiaamuna ovikello soi. Ovella seisoi kaksi lääkäriä ja yksi hoitaja. Rouva asettui olohuoneen sohvalle ja otti poikansa kädestä kiinni. Isä ja poika auttoivat lääkäriä suonen etsinnässä, jotta myrkky saataisiin laskettua.
"Minä rakastan teitä, pitäkää huolta toisistenne", äiti sanoi.
Hetken päästä hän veti viimeisen henkäyksensä.
Siirto ajasta ikuisuuteen oli tapahtunut kotisohvalla rakkaitten läsnäollessa.

(Perttu Häkkinen, HS-Nyt-liite 6.3.2015)

Jukka Wallin

Quote from: ilmarinen on 31.10.2016, 15:26:55
Tämä asia on yksi monista, joiden takia kadun koskaan äänestäneeni perussuomalaisia. Tämä asia on omantunnon kysymys, johon jokaisella kansanedustajalla pitää saada olla oma mielipide. Soinin asenteet ei saa näihin vaikuttaa millään tavalla.

Kuolema on yhtä luonnollinen asia kuin syntymäkin. Nykylääketiede mahdollistaa elämän luonnottoman jatkamisen, joka saattaa olla ihmiselle valtava kärsimys. Tätä saatetaan tehdä jopa omaisten itsekkyyden vuoksi. Elämää ei pidä jatkaa myöskään keinotekoisesti, eikä luonnottomasti.

Kirjoitin Uusi Suomi puheenvuorossa aikoinaan Eutanasian puolesta.Veljeni otti kantaa siihen, että kuka saa päättää omasta elämästänsä, niin hänen mielestä vasta omaiset ovat vastuullisia päättämään Minun elämästäni. Itse pidän tätä kummallisena, että minä en saa päättää omasta kuolemastani, vaan minun lapseni saavat siitä päättää?

Minä olen kannattanut pitkään Eutanasian laillistamista. Jos eläin saa Omistajan päätöksellä piikin, niin miksi ihminen ei saa sitä? Nähdäänkö tässä natsien eutanasia-ohjelma, jonka aikana kehitysvammaiset ja muut "hyödyttömät" tapettiin? Jos olen aivokuollut, niin miksi Suomessa lääkäreillä on oikeus sammuttaa elämää ylläpitävät koneet, mutta tappavan coktailin antaminen sitä haluaville on kielletty. Kuinka moni metrojunan alle hypännyt olisi kuollut sairaalassa siististi ja rauhallisesti kuin hyppäämällä kiskoille,ampumalla aivot pihalle tai ajamalla päin rekkaa..
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Jukka Wallin

Quote from: Takinravistaja on 31.10.2016, 23:05:19

Tv:ssä oli kerran ohjelma sieltä, oliko Sveitsi vain Hollanti. Suoneen lasketaan ensin rauhoittavaa, sitten vahvempaa kamaa. Suunnilleen samoin kuin lemmieläinten kärsimyksiä lopetettaessa.

Katsoin mahdollisesti saman ohjelman. Enin annetaan jokin vatsan toimintaa kovettava juoma ja noin puolentunnin kuluttua tappava jouma, joka vaivuttaa ihmisen uneen ja lakkauttaa hengityksen jonkin ajan kuluttua.
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

märtsy

^^ Noin siis ideaalitilanteessa, eli sivistysmaissa. Suomessa moinen ei tule olemaan mahdollista, sillä täällä ei todellakaan tulla päästämään lääkäreitä kuolettavien lääkkeiden kanssa potilaiden kotiin hääräämään, "siinähän voi sattua mitä tahansa". Homma hoidetaan sairaalassa, nopeasti ja tehokkaasti, ja se tulee olemaan hoito muiden joukossa, jos lääkärit velvoitetaan tekemään näitä lopetuksia osana työtään.

Mielelläni soisin eutanasian potilaille, jotka ilman sitä ovat tuomittuja pitkään ja tuskalliseen kuolemaan. Mielestäni sen riskit ovat kuitenkin nykyisessä tehokkuutta ihannoivassa ja köyhien ihmisoikeuksia halveksivassa yhteiskunnassamme niin suuret, etten voi sitä kannattaa.

Jos eutanasia hyväksytään, tyypillinen tapaus tulee olemaan sellainen, jossa hoitolaitoksessa viruva vanhus kokee velvollisuudekseen pyytää armokuolemaa, jottei koko lasten perintö kuluisi kalliisiin hoitopaikkamaksuihin.

Tai sellainen, jossa potilaan kotikunta haluaa säästää kalliissa hoidoissa ja evää uusimmat kivunhoitomenetelmät, kunnes potilas ei enää kestä ja pyytää eutanasiaa.

Kun mietit kantaasi armokuolemaan, mieti sitä omalta kohdaltasi. Jos et ole kokenut sairautta ja kovia kipuja, älä yritä kuvitella, mitä haluaisit sellaisessa tilanteessa tehtävän, vaan mieti, olisitko valmis lähtemään juuri nyt. Psykologisesti asia on nimittäin täsmälleen sama. Elämänhalu ei yleensä katoa minnekään, vaikka kroppa pettää alta.
Kekripukki, takinkääntäjä per se.

märtsy

Quote from: Jukka Wallin on 05.11.2016, 22:30:23
Kuinka moni metrojunan alle hypännyt olisi kuollut sairaalassa siististi ja rauhallisesti kuin hyppäämällä kiskoille,ampumalla aivot pihalle tai ajamalla päin rekkaa..
Nämä ovat yleensä masennus- tai muita mt-potilaita, joiden sairauden oire itsetuhoisuus on. Sairaus on hoidettavissa, jolloin oireet katoavat  On ehdottomasti väärin määrätä eutanasia tällaiselle henkilölle, joka ei ole täysissä ruumiin ja sielun voimissa.
Kekripukki, takinkääntäjä per se.

Jukka Wallin

Quote from: Artisti on 05.11.2016, 20:13:48
Quote from: törö on 05.11.2016, 20:05:17

Itse asiassa noin se meneekin. Morfiinia saa Suomessa loppuun asti joka päivä niin paljon kuin tarve vaatii. Se saa usein mennä jatkuvana infuusiona, ja suurempia kerta-annoksia saa napista painamalla. Myös kannabis kuuluu valikoimaan, täysin laillisesti.

Morfiinin, muiden opiaattien ja kannabiksen aiheuttama euforia on vain hyvä asia saattohoidossa, vaikka sitäkin on joskus paheksuttu. Koukkuun jäämistä ei tarvitse pelätä ja annokset saattavat olla suuriakin.

Ruuanlaitossa käytetään kermaa ja oikeata voita. Aterian palan painikkeeksi saa viinaryyppyjä, jos haluaa. Sikaria saa polttaa, kukaan ei tuomitse, koska ei se enää terveyteen vaikuta. Loppuvaiheessa moni sellainen asia on sallittua, joka muutoin ei olisi.

Itse en halua päihteitä viimeisinä päivinäni, mutta haluaisin käydä keskusteluja omaisten ja tuttujen kanssa. Kivut haluaisin hoidettavan ja jos sivuvaikutuksena tulee päihtymistä tai euforiaa, niin hyväksyisin senkin.

Katselin erään syöpäsairaan tutun kärsimystä, kun hänelle oli sanottu,ettei hoitoje aloiteta, kun tämä ei kestä niitä. Hänellä oli iso muovilaatikollinen lääkkeitä kotona.käytännössä hän oli pilvessä koko loppuelänsä ajan. Loppu tuli kotona ja aviomies saattoi hänet "rajan" yli erään musiikki kappaleen soidessa hiljaa. Itse olisin syönnyt laatikon tyhjäksi mahdollisimman nopeasti.

Jukka Wallin

Quote from: märtsy on 05.11.2016, 22:47:57
Quote from: Jukka Wallin on 05.11.2016, 22:30:23
Kuinka moni metrojunan alle hypännyt olisi kuollut sairaalassa siististi ja rauhallisesti kuin hyppäämällä kiskoille,ampumalla aivot pihalle tai ajamalla päin rekkaa..
Nämä ovat yleensä masennus- tai muita mt-potilaita, joiden sairauden oire itsetuhoisuus on. Sairaus on hoidettavissa, jolloin oireet katoavat  On ehdottomasti väärin määrätä eutanasia tällaiselle henkilölle, joka ei ole täysissä ruumiin ja sielun voimissa.

Painotus taitaa olla sanalla "yleensä"?

Aukusti Jylhä

Peräkammarikamaa?

Ei ainakaan liity mihinkään.
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

B52

Quote from: käpykaarti on 05.11.2016, 22:53:12
Peräkammarikamaa?

Ei ainakaan liity mihinkään.

Juu, eihän tämä liity kuin elämään ja kuolemaan.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Emo

Quote from: no future on 05.11.2016, 21:12:36

Ehkä ymmärsin väärin, mutta itse olen ollut siinä hölmössä lapsenuskossa, että lääkärin on mahdollisuuksien mukaan kuunneltava ja noudatettava potilaan tahtoa? Ihan noin niinkuin virkansa puolesta? Samoin kuulosti oudolta jonkun kommentti, että lääkärillä pitäisi olla mahdollisuus kieltäytyä kirjoittamasta lähetettä toiselle lääkärille, jos tämän kanta eutanasiaan olisi myönteisempi. Siis mitä ja hittoa?!?

Joo, olet sekoittanut lääkärin palvelijaan.

Ja oikeastaanhan lähetekäytäntö olisikin ihan turha krumeluuri tuossa välissä, siis etteikö kuolemansairas potilas muka saisi eutanasiaa siihen suopeasti suhtautuvalta lääkäriltä taikka muulta ammattieutanaatikolta ILMAN LÄHETETTÄ!? Tottakai saa. Epikriisi kouraan, josta ilmenee terveydentila, ei mitään lähetettä "Suos. koht. eutanasiaan". Ihmisellähän on nykyäänkin oikeus saada omat terveystietonsa.

Se että tähän ylipäätänsä halutaan sotkea KAIKKI lääkärit... siihen on monta ikävää kulttuurimarxilaista syytä. Mutta potilaan kannalta katsoen yksinkertaisesti potilas haluaa, että viime kädessä lääkäri tekee vaikean päätöksen potilaan kuolemasta, vaikkakin juuri sellaisen päätöksen minkä potilas haluaa. Halutaan vierittää vastuu lääkärille, ja se on ymmärrettävää, ihan kuten on ymmärrettävää sekin, että monet lääkärit eivät halua ottaa tuota vastuuta.

Artisti

Quote from: Vilunki on 05.11.2016, 20:28:10
Quote from: Vilunki on 05.11.2016, 19:42:03
Pidän lähtökohtana sitä, että minä itse päätän omasta elämästäni. Jos otsikon mukaista toimenpidettä ei sallita ammattilaisten järjestettäväksi, niin suoritan oman eutanasiani ihan itse, ennen kuin tarvitsen siihen ulkopuolista apua. Päivääkään en aio maata missään laitoksessa paskat housussa.

Minä aion räjäyttää potin, tai ainakin toden teolla testata, mihin resurssit oikeasti riittävät. Pyydän oman yhden hengen huoneen näköalalla. Ruuan pitää olla kulinaristisia tähtihetkiä, Aurajuusto-valkosipulietanoita, lohipastramia, Angus-härän sisäfilettä punaviinikastikkeessa, pariisinperunoita, käsintehtyä vaniljajäätelöä Lapista poimittujen lakkojen kera, sekä VSOP-konjakissa liekitettyjä lättyjä käsinjauhetun pannukahvin kera.  En ole tupakkimiehiä, mutta kuubalaisia käryttelen huoneessa vain siksi kun se on kallista.

Jos kysytään, että ethän sinä halua hengityskoneeseen, ethän, niin totean, että tottakai haluan, haluan elää yhtä pitkään kuin Stephen Hawking ja edellytän hyvää hoivaa ja huolenpitoa palvelijoiltani. Aion olla piikki eutanaatikoiden lihassa, pain in the ass. Kirjoitan hyvin herkästi mielipideosastoille, jos tulen kaltoinkohdelluksi tai kahvikerma loppuu kesken.

En aio lähteä halvalla!

Emo

^Oikea asenne. Kaikki sinuun tuhlattu raha ja vaiva on poissa lonnijoiden passaamisesta.

jaakr

Hedonismi, helpot ratkaisut, minäminä vahvana tässä.

Antikristilliset voimat jylläävät tälläkin osa-alueella - joka toki näinä aikoina ei yllätä.

no future

Vaikea keksiä ketä muuta sitä pitäisi kuolemaa tehdessään ajatella kuin itseään? Jos asiat on selvitetty niin maailman kuin läheistenkin kanssa. Jeesusjutut ovat sitten ihan jokaisen henk. koht. asia.

Emo

^ Ei minunkaan mielestä kuolevan tehtävä ole ajatella muita kuin itseään. Muiden tehtävä on ajatella niitä muitakin ihmisiä.

Artisti

Quote from: jaakr on 06.11.2016, 17:39:40
Hedonismi, helpot ratkaisut, minäminä vahvana tässä.

Antikristilliset voimat jylläävät tälläkin osa-alueella - joka toki näinä aikoina ei yllätä.

Näin on. Itsekin ajattelen vain muiden etua änkyröinnilläni. Kun Jeesuksen jalat pestiin kalliilla balsamilla, Juudas ärsyyntyi koska hänen mielestään nekin rahat olisi voitu jakaa köyhille. Jeesuksen mukaan kyseessä oli kuitenkin hyvä työ, osa hänen hautajaisvalmistelujaan. Ei Jumala tarvitse rahaa, me tarvitsemme.

Sanasta miestä ja sarvesta härkää. Jonkun pitää hiukan koeponnistaa tätä hyvinvointiyhteiskuntaa. Kun kerran on luvattu hoitaa hyvin loppuun saakka, miksi luopuisin osastani loppumetreillä nuorison (TM) hyväksi? Liian moni luopuu "vapaaehtoisesti" eduistaan eikä edes huomaa että heidät on johdateltu omaan ratkaisuunsa olla hyödyntämättä kaikkea saatavilla olevaa hoitoa ja hoivaa.