News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2014-07-18 Rovion Vesterbacka: Suomeen 100 000 ulkomaalaista opiskelijaa

Started by Roope, 18.07.2014, 08:52:59

Previous topic - Next topic

writer

Quote from: Golimar on 31.05.2019, 19:01:03
Eikös tämä "koulutusvienti" tarkoita sitä että matu pääsee Suomeen opiskelemaan/oleskelemaan ja veronmaksaja kustantaa lystin.

Quote....................

Arto Satonen
Pauli Kiuru


Koulutusviennin esteitä purettiin johdonmukaisesti Sipilän hallituksen aikana opetusministeri Sanni Grahn-Laasosen johdolla. Nyt on mahdollista myydä tutkinto - ja tilauskoulutusta yliopistoissa, ammattikorkeakouluissa, ammattikouluissa ja IB-lukiossa.

Tulokset ovat olleet merkittävät. Vuonna 2017 Suomen koulutusvienti oli jo 310 miljoonaa euroa ja 2018 vienti todennäköisesti ylitti tavoitellun 250 miljoonan euroa. Kymmenen vuoden tavoite miljardin vuosittaisesta koulutusviennistä saattaa jopa ylittyä. Koulutusviennistä on hyvää vauhtia kehittymässä uusi Nokia.

Suomalainen koulutus on kansainvälisesti erittäin tunnettua ja arvostettua. Erityisesti hyvät PISA-tulokset ovat siivittäneet Suomen mainetta. Qatariin ja Arabiemiirikuntiin on myyty kouluja, joissa on suomalainen opetussuunnitelma ja suomalaiset opettajat.

Suomalaista opettajankoulutusta on myyty esimerkiksi Saudi-Arabiaan, Etelä-Afrikkaan ja Indonesiaan.

Suomalaista koulutusta voidaan tilauskoulutuksena myydä maihin, jotka haluavat nostaa kansalaistensa osaamistasoa. Tästä hyvä esimerkiksi on Tampereen ammattikorkeakoulun International Business -koulutusohjelman käynnistäminen yhdessä yksityisen yliopiston kanssa Egyptissä.......................

Suurimmat markkinat ovat suoraan opiskelijoille myytävässä koulutuksessa. Englanninkielinen koulutus on erittäin kysyttyä aasialaisten, afrikkalaisten ja entisen Neuvostoliiton alueen opiskelijoiden keskuudessa. Entistä useammalla on varaa maksaa koulutuksestaan. Kyse on megaluokan bisneksestä.

Australia myi vuonna 2017 koulutusta 25 miljardilla dollarilla. Kasvua edellisvuodesta oli 22 prosenttia. Koulutuksen myynti on maailman nopeimmin kasvavia toimialoja.

Suomi tulee suoraan opiskelijoille myytävässä koulutuksessa jälkijunassa. Kesti lähes kymmenen vuotta ennen kuin eduskunnassa hyväksyttiin lakiesitys, joka ylipäätään mahdollisti Suomessa annettavan koulutuksen myynnin suoraan EU-/ETA alueen ulkopuolelta tuleville opiskelijoille. Toivoa sopii, että uusi hallitus ei romuta hyvän alun saanutta käytäntöä.

Pienen notkahduksen jälkeen ulkomaalaisten opiskelijoiden hakijamäärät suomalaisiin korkeakouluihin lähtivät uudelleen nousuun syksyllä 2018. Kysyntä kasvaa edelleen, vaikka EU-/ETA alueen ulkopuolelta tulevien opiskelijoiden pitää nyt maksaa koulutuksestaan...........................

Korkeakoulututkintojen myynnin ohella mahdollisuuksia on englanninkielisen lukio- ja ammattikoulutuksen myynnissä suoraan opiskelijoille.

Koulutusvienti on valtava mahdollisuus suomalaisille opetusalan ammattilaisille. Kun toiminta-alueena on koko maailma, osaajia tarvitaan paljon ja tarjolla on mielenkiintoisia työtehtäviä. Suomalaisille oppilaitoksille koulutusvienti on merkittävä mahdollisuus hankkia lisätuloja.

Menestyminen kilpailussa kansainvälisistä opiskelijoista edellyttää korkeaa laatua. Voittajia ovat myös suomalaiset opiskelijat, jotka saavat ilmaiseksi saman korkeatasoisen koulutuksen, josta ulkomaalaiset ovat valmiita maksamaan.

Kirjoittajat ovat kokoomuksen kansanedustajia.

https://www.aamulehti.fi/a/2b994bda-ff01-489d-a819-3e0272e9639a

Nämä valopäät eivät ymmärrä että jonkin asian myyminen tappiolla EI ole bisnestä vaan se on rahan haaskausta ja tässä tapauksessa veronmaksajien rahojen haaskausta.

Minimaaliset lukukausimaksut EU/ETA-maiden ulkopuolelta tuleville tarkoittavat että jokainen ulkomaalainen opiskelija tuottaa noin -10 000 euron tappion suomalaisille veronmaksajille per vuosi jonka Suomessa opiskelee.

Jos haluttaisiin tehdä bisnestä niin lukukausimaksu olisi 15 000 euroa per vuosi ja Suomen valtiolta ei saisi opiskeluun minkäänlaisia tukia tai stipendejä.
Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

Roope

Quote from: writer on 08.08.2019, 20:41:39
Nämä valopäät eivät ymmärrä että jonkin asian myyminen tappiolla EI ole bisnestä vaan se on rahan haaskausta ja tässä tapauksessa veronmaksajien rahojen haaskausta.

Minimaaliset lukukausimaksut EU/ETA-maiden ulkopuolelta tuleville tarkoittavat että jokainen ulkomaalainen opiskelija tuottaa noin -10 000 euron tappion suomalaisille veronmaksajille per vuosi jonka Suomessa opiskelee.

Jos haluttaisiin tehdä bisnestä niin lukukausimaksu olisi 15 000 euroa per vuosi ja Suomen valtiolta ei saisi opiskeluun minkäänlaisia tukia tai stipendejä.

Jos lukukausimaksut olisivat korkeampia, niin valopäät vain korottaisivat stipendien tasoa. Nykyäänhän ulkomaalaisopiskelijoiden maksamat lukukausimaksut kuitataan suurelta osin ulkomaalaisopiskelijoille löysäkätisesti jaettavilla stipendeillä.

Valopäät kai ihan oikeasti uskovat, että tämä on kovan luokan bisnestä ja he varsinaisia bisnesneroja. Samalta pohjalta tulevina vuosikymmeninä suomalaista ilmastobisnestä...
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

acc

Quote from: nitkunatku on 19.07.2014, 11:09:15
... Jos Suomeen saataisiin maksullinen korkeakoulutus, kuten suotavaa olisi, ulkomaalaiset suuntaisivat Stanfordiin, Princetoniin, LSE:n ja muihin paikkoihin, joiden vetovoima on jokin muu kuin maksuttomuus.

Juuri näin. Jos tuote on hyvä, siitä kannattaa maksaa käypä hinta. Sitä vartenhan ne jenkeissä kuulemma ottavat suuria opintolainoja. Ehkä esimerkiksi suomalainen paperi- ja metsäteollisuuden tutkinto voisi olla arvostettu maailmalla. Korkeakouluopiskelun maksullisuus saattaisi kannustaa suomalaisia kehittämään koulutusta, se saisi opiskelijat vaatimaan koulutukselta laatua.
2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8

Roope

Vesterbacka vetää tämänkin projektin tunnelimeiningillä. Ei luvilla ja rahoituksella ole niin kiirettä.

QuoteYli kymmenen kuntaa haluaa aasialaisia lukio-opiskelijoita – Peter Vesterbackan yrityksen välittämien opiskelijoiden rahoituksesta epäselvyyttä

Esimerkiksi Mänttä-Vilppulassa ollaan epätietoisia siitä, saako kunta opiskelijoista valtionrahaa vai ei.

Aasialaisten opiskelijoiden tuloon useisiin suomalaisiin kuntiin liittyy epäselvyyksiä. Yle kertoi tiistaina, että esimerkiksi Mänttä-Vilppula ja Virolahti aikovat ottaa lukioihinsa opiskelijoita muun muassa Uzbekistanista.

Runsaat kymmenen kuntaa aikoo tehdä opiskelijoiden tuonnista sopimuksen Angry Birds -pelin kehittäjänä tunnetun Peter Vesterbackan yrityksen Finest Futuren kanssa. Vesterbacka johtaa myös yksityisrahoitteista hanketta tunnelin rakentamiseksi Tallinnan ja Helsingin välille.

Esimerkiksi Mänttä-Vilppulassa oli käsitys, että Vesterbacka oli sopinut asiasta Maahanmuuttoviraston, Opetushallituksen ja opetusministeriön kanssa. Lupien ja rahoituksen piti olla kunnossa.

Opetushallituksen mukaan Vesterbackan kanssa on varattu tapaaminen vasta ensi viikolle.

– Asiasta ei ole tiedetty mitään eikä siten selvitettykään Opetushallituksessa, sanoo opetusneuvos Petri Lehikoinen.

Vesterbacka sanoo Ylelle, että heillä ei ole sopimusta Opetushallituksen, opetusministeriön tai Maahanmuuttoviraston kanssa. Vesterbacka uskoo, että tällaisia sopimuksia ei ole millään yksityisellä toimijalla.

[...]

Mänttä-Vilppulan sivistyslautakunnan on tarkoitus päättää hankkeeseen lähdöstä tänään torstaina. Tolonen on nyt kuitenkin muuttanut lautakunnan päätösesitystä siten, että ulkomaisten opiskelijoiden koulutuksen rahoituksesta pitää olla selvyys ennen sopimuksen tekoa.

Yle ei saanut Opetushallituksesta suoraa vastausta siihen, voivatko kunnat tässä tapauksessa saada valtionrahaa. Opetushallituksesta pyydettiin kääntymään opetusministeriön puoleen. Yle ei ole vielä saanut ministeriöstä vastauksia kysymyksiin.

Esimerkiksi Mänttä-Vilppula tarjoaa opetuksen lisäksi opiskelumateriaalit, yhden ruoan päivässä ja osalle opiskelijoista myös majoituksen.

Vesterbackan mukaan tavoitteena on paikata aasialaisilla opiskelijoilla Suomen tarvetta koulutetuille osaajille.

– Käytännössä suuri osa pienistä lukioista pyörii puolella kapasiteetista. Samaan aikaan maailmalla on rajaton kysyntä suomalaiselle, maailman parhaalle koulutukselle, Vesterbacka sanoo.

Aluksi mukaan on lähdössä runsaat kymmenen kuntaa, mutta tulevaisuudessa määrän on tarkoitus kasvaa.

Opiskelijoita on tulossa ensivaiheessa Vietnamista ja Uzbekistanista yhteensä alle sata. Tarkka määrä varmistuu kevään aikana.
Yle 21.1.2021

Miksei saman tien 100 000 opiskelijaa, kuten Vesterbackan edellisessä suunnitelmassa, kun me kerran taas tienataan tällä?

Edit:
Quote from: Roope on 18.07.2014, 13:34:10
Peter Vesterbacka
Niin voitas lähtee siitä, että otetaan tänne 100 000 ulkomaalaista korkeakouluopiskelijaa vuoteen 2017 mennessä. Ja ihan hyvin jengi on lähtenyt mukaan talkoisiin, niin näyttäisi siltä, että me saavutetaan toi tavoite ihan heittämällä, kun lähetään tekeen. Et kääritään hihat ja otetaan kaikki mukaan.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Uuno Nuivanen

Samaan aikaan maailmalla on rajaton kysyntä suomalaiselle, maailman parhaalle ilmaiselle koulutukselle ja elämälle, Vesterbacka sanoo tarkoittaa.

SatuSetä

Mikähän muumi siinä taas on, että on pakko haalia porukkaa nimenomaan valtauskonnoltaan islamilaisesta valtiosta...
Ja antakaahan hetki niin arvaan: Sieltä tulee vain miehiä poikia.

Jos nyt on aivan pakko ottaa, niin melkein mitä tahansa muuta kuin sunnimuslimeja.
Maailmassa on kuulemma 195 valtiota, joskin listauksessani käytän listan määrää eli 232, en jaksa tarkastaa mikä on liikaa ja puuttuuko joku.

https://en.wikipedia.org/wiki/Islam_by_country

Näiden väestöstä yli 50% muslimeja on 52 maassa, yli 10% mutta alle 50% 33 maassa, alle 1% muslimeja on listauksen mukaan 97 maassa, jäljelle jäi lyhyellä matematiikalla 50 valtiota, joissa siis muslimiväestön osuus on 1-10%.

Että eikö niinkuin mistään muualta kuin Uzbekistanista (okei, mainittu myös Vietnam) löydy "opiskelijoita"...?


edit.
Sen verran vielä, että tuon listauksen mukaanhan Suomi kuulu tuohon 1-10% kategoriaan mukavalla 1,8% osuudella.
Kissat on koiria ja hauki on kala, joka tekee pesän puuhun.

viisitoista

Eikö persut jo voisi iskeä tuon Vesterbackan kimppuun? En halua että tähän reagoidaan pelkällä voivottelulla ja päivittelyllä.

Outo olio

Suomen tuhoisa maahanmmuuttopolitiikka -ketjussa on jo keskusteltu Vesterbackan uusimmasta, 20 viestin verran, ne pitäisi kai siirtää tänne, tai täältä sinne, jotta keskustelu pysyy samassa paikassa.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Pentecost

Quote– Käytännössä suuri osa pienistä lukioista pyörii puolella kapasiteetista. Samaan aikaan maailmalla on rajaton kysyntä suomalaiselle, maailman parhaalle koulutukselle, Vesterbacka sanoo.

:facepalm:

Tuolla isossa maailmassa se maksukykyisin porukka, ihan etnisyydestä ja kansalaisuudesta huolimatta, on valmis MAKSAMAAN sellaisille puljuille kuin Harvard, Oxford ja Cambridge siitä, että ne kullanmurut pääsevät näihin oppilaitoksiin opiskelemaan.

Ja aika harvassa maassa on oikeus toisen maan kansalaisella opiskella ilmaiseksi.

Sitä odotellessa, kun Suomi ryhtyy myymään tätä loistavaa koulutusta. Kaipa sille kysyntää ja maksajia riittää, kun niin laadukasta on tarjolla?
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

SatuSetä

On meillä vaan niin helvetin hyvä ja edistynyt koulutussysteemi, kun tämäkin pääsee läpi:
https://ylilauta.org/talous/128929974

Kommentti laudalta:
Quote
Nyt on kyllä AMK-lopputyöt tulilla :D

Hyvä kun jo tiivistelmäsivulla lukee "Raportin palautuksen tai esityksen päivämäärä" ja "Koulutusohjelma" (niitä ei ole täytetty).

No, ainakin on

> emppiirinen

työ :D jossa tutkittiin mm. aihetta

> Sijoittaminen rahasoihin

ja tulosten tarkastelu on kypsää

> Aiheesta ei ollut ennen tätä minkään laisia tutkimuksia tehty miksi itselläni ei ollut minkään laisia odotuksia tutkmuksen tulokissta joten tukimus ei yllättänyt itseäni muilla määrin kuin siinä että vaikka oiln omasta mielestäni tehnyt riittävän rajauksen tukimukseen tuntui että silti tukimusta olisi voinut tarkentaa vielä enemmän johonkin suuntaan jotta tulokset olisivat olleet merkittävämmät.

Koko roska:
https://www.theseus.fi/handle/10024/265318

"Vanha" teekkarilaulu (en usko, että tätä enään lauletaan) sopii oikein hyvin:
(Pikku kakkosen sävelellä)
"Ammattikorkeakoulu,
postinumero,
mitä sen on väliä,
joku vitun tradenomi,
tutkinto kuitenkin!
rin-tin-tin
Ammattikorkeakoulu."

Ja jos tuo on se läpipääsyn raja, niin tokihan AMK-laitosten kannattaa ottaa vaikka kielitaidottomia... Onko lukio-opetus samoissa kantimissa?
Kissat on koiria ja hauki on kala, joka tekee pesän puuhun.

Kemolitor

Quote from: Outo olio on 21.01.2021, 17:05:46
Suomen tuhoisa maahanmmuuttopolitiikka -ketjussa on jo keskusteltu Vesterbackan uusimmasta, 20 viestin verran, ne pitäisi kai siirtää tänne, tai täältä sinne, jotta keskustelu pysyy samassa paikassa.

Jaoin viestin tuosta ketjusta omaksi ketjukseen, jatketaan aiheesta siellä:
https://hommaforum.org/index.php/topic,131608.0.html

Roope

[tweet]1180456036395823104[/tweet]

[tweet]1415570893082750977[/tweet]

Martin Paasi on Peter Vesterbackan ja miksei myös Risto Isomäen lailla suurten linjojen mies (Suomelle sata miljardia euroa lisävelkaa, luotijunayhteydet ja niiden vaatimat sillat/tunnelit Tallinnaan ja Tukholmaan jne.). Liekö työnantaja Nordnetillä yleisemminkin yhtä huoleton meininki muiden ihmisten rahojen kanssa?

QuoteNäkikö harmaantuva Suomi jo parhaat vuotensa? Talousasiantuntija lataa kovaa tekstiä poliitikoille: "Pitää lopettaa näpertely ja ajatella isosti"

Osakevälittäjä Nordnetin Martin Paasi sanoo, että Suomen pitäisi herätä ruususen unesta. Paasin mielestä Suomen pitäisi ottaa sata miljardia lainaa ja investoida se tuottavasti.

Ihan ensin poliitikkojen olisi hyvä tunnustaa tosiasiat, sanoo osakevälittäjä Nordnetin talousasiantuntija ja suositun Rahapodi-podcastin toinen isäntä Martin Paasi. Vasta sitten voi alkaa muutos.

Tosiasioiden tunnustaminen voi olla ikävää. Esimerkiksi näin: Suomen bruttokansantuote ei ole vieläkään noussut vuoden 2008 finanssikriisiä edeltävälle tasolle.

Tai näin: Suomen väestö vanhenee ja ikäluokat pienenevät, mikä tarkoittaa vähemmän työikäisiä ja enemmän hoidettavia.

Ja vielä: Poliitikot ovat puhuneet vuosikausia työperäisen maahanmuuton kasvattamisesta, mutta mitään ei tapahdu.

Tehdään liian vähän, liian hitaasti, Paasi sanoo.

[...]

Hän sanoo asiat suoraan. Paasi ei kiertele ja kaartele, ettei vain joku suuttuisi.

Paasi sanookin, että hänet palkattiin Nordnetiin puhuvaksi pääksi, joka saa kertoa ajatuksiaan pelkäämättä sitä, että työnantajalta tulee sapiskaa.

[...]

Suomessa on ensinnäkin pulaa tekijöistä. Työvoimapula vaivaa monilla aloilla jo nyt, mutta silti Suomea ei tunnu työperäinen maahanmuutto oikein kiinnostavan. Paasin mielestä Suomen pitäisi ottaa jokainen tänne töihin haluava avosylin vastaan.

– Kyse on ihmisistä, jotka alkavat tuottaa siitä päivästä lähtien, kun he astuvat Suomeen. Työperäinen maahanmuutto on matalalla roikkuva hedelmä, jonka muut maat ymmärtävät poimia, mutta Suomessa tähän jostakin syystä suhtaudutaan ynseästi.

[...]

Paasi visioi luotijunayhteyksiä Tukholmasta Suomen kautta Pietariin ja Brysselistä Ouluun. Helsingistä tulisi näin metropoli, jonka vaikutusalueella olisi miljoonia ihmisiä.

[...]

Mutta miten Paasin visioimat liikenneyhteyksien parannukset rahoitettaisiin? Suomi on jo joutunut ottamaan koronan takia tavallista enemmän velkaa, ja hallitus haluaa hillitä velkaantumista lähivuosina.

Tämä on juuri Paasin mielestä ongelma. Suomi ottaa velkaa, joka menee kädestä suuhun, arjen pyörittämiseen.

– Kulutukseen menevä velka on huono asia, sijoitettu, investoitu velka on hyvä asia.

[...]

Paasin mukaan Suomen pitäisikin ottaa nyt, kun eletään lähes nollakorkojen aikaa, uutta velkaa "kokoluokkaa sata miljardia".

Sitten suomalaisista huippuaivoista pitäisi perustaa investointinyrkki, joka päättäisi kymmenen merkittävää tulevaisuuden talouskasvua ja Suomen houkuttelevuutta parantavaa kohdetta. Kaikkien suunnitelmien ei tarvitsisi edes onnistua, yhdellä hyvällä ideallakin voisi saada jo paljon aikaan.

Paasin mukaan esimerkiksi Teknologian tutkimuskeskuksella VTT:llä on käynnissä viisi "ihan scifi-tason" projektia, jotka ovat lähellä läpimurtoa.

– Pelkillä aivolihaksilla ei voi kuitenkaan tehdä ihmeitä, vaan tarvitaan satsauksia.

[...]

Paasin ajatus lisävelasta on täysin vastakkainen hallituksen suunnitelmiin nähden. Paasin mielestä Suomessa pelätään turhaan lainanottoa. Hän pitää Suomen velkasuhdetta maltillisena muihin EU-maihin verrattuna.

Mutta mitä tapahtuisi, jos kaikki maailman maat velkaantuisivat tällä tavalla? Räjähtäisikö koko kuvio jossain vaiheessa käsiin?

– Riski on olemassa, mutta silloinkin Suomen kaltainen velkaa säntillisesti välttävä maa häviää. Tilanne kuitenkin ratkaistaan jotenkin, ja kun niin tapahtuu, niin velkarahalla investoineille maille jää yhä parantunut kilpailukyky.

Ja ne luotijunat.
Yle 12.7.2021

QuoteMartin Paasi: Sijoitettu velka on valtiolle hyvä velka

[...]

Suomen osalta kansainvälisessä vertailussa hieman yllättäväksi ongelmaksi nousee tekijöiden riittävyys. Vaikka Suomessa työttömyyttä on aivan liikaa, tulevaisuuden näkymä tekijöiden määrästä on synkkääkin synkempi. Maassa syntyvyys laskee ja työperäinen maahanmuutto on hankalaa. Kun Uusi-Seelanti, Australia ja Kanada jo pitkään ovat markkinoineet itseään työnteon Eldoradona, Suomessa työperäisiä maahanmuuttajia kiusataan.

Tekijät, jotka joku muu on kasvattanut ja kouluttanut, on se matalalla roikkuva hedelmä jonka useimmat muut maat ymmärtävät poimia. Maahanmuuttoviraston pitäisi levittää punainen matto kaikille, jotka haluavat tulla Suomeen pitämään huolta itsestään. Työperäinen maahanmuuttaja kun ei Suomelle maksa yhtään mitään. Työperäinen maahanmuuttaja sen sijaan tuottaa tuloa paitsi valtiolle, myös eläkejärjestelmälle.


[...]

Suomi on kuitenkin saari. Siksi tekijöiden riittävyyden lisäksi yksi tärkeimmistä edellytyksistä saada tuotantoa Suomeen on poikkeuksellisen hyvät liikenneyhteydet. Hyvät, nopeat liikenneyhteydet pienentävät fyysisiä etäisyyksiä. Siksi tarvitsemme luotijunayhteydet Tukholman ja Pietarin välille sekä Tallinnan ja Oulun välille. Näin hävitämme etäisyydet ja teemme Helsingistä metropolin, joka vajaassa tunnissa tavoittaa 8 miljoonaa ihmistä.

Helsinkiä metropolina tukee lisäksi se, että lyhyin tie Yhdysvaltojen itärannikolta ja manner-Euroopasta Aasiaan kulkee Helsingin ylitse. On siksi täysin järjetöntä, että tuo liikenne tällä hetkellä hyödyntää Istanbuliin ja Dubaihin rakennettuja lentoliikennehubeja. Toki siellä on investoitu hulluna lentoliikennekapasiteettiin ja oheispalveluihin liikenteen houkuttelemiseksi väärälle puolelle maailmaa. Helsinki-Vantaan kapasiteetti pitäisi kymmenkertaistaa.

[...]

Siinä missä syömävelka on pahasta, kannattaviin hankkeisiin sijoitettu velka on hyvästä. Kiinalaiset rakentavat luotijunaverkostoa 1000 kilometrin vuositahtia. Nyt pitäisi uskaltaa senkin edestä.
Nordnetin blogi 16.4.2021
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Niobium

Tulihan tänne laumoittain huippuosaajia 2015.

Kyllä lähti Suomi niin uskomattomaan nousuun ja työllistyminen on ollut 110% näiden tulijoiden joukossa. On pizzeriaa, kebabbilaa, etnistä kauppaa.

Lisää näitä! Ja Vesterbacka saa päivässä paikalle intialaisen huippukoodarin joka kyykyttää kaikki retardit pottunokka näppisten hakkaajat. Vai miten se nyt menikään?

Muiden rahoilla on helppo mällätä. Martin Paasi ojentaa tyhjää paperia ja pyytää allekirjoitusta.


"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

Outo olio

Quote from: Roope on 15.07.2021, 13:48:01
Liekö työnantaja Nordnetillä yleisemminkin yhtä huoleton meininki muiden ihmisten rahojen kanssa?

Mikä vaikutus osakevälittäjä Nordnetille olisi sillä jos valtio oikeasti sijoittaisi sata miljardia? Eksyisikö osa rahoista kuluina Nordnetille?
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

ISO

Se on helppoa ajatella isosti kun ei ole omat rahat pelissä, eikä omaa työtä vaadita saamaan kaikki hullutukset toteutettua.

Neukkarillinen näitä martin paaseja keksii parin tunnin palaverissa kädet heiluen sellaisen määrän lennokkaita tulevaisuusideoita että kaikki raha maailmassa eivätkä kaikki maailman aikaansaavat ihmiset ei riitä niitten toteuttamiseen.

Käsien heiluttelijoita ja ideanikkareita maailmassa riittää, mutta heti kun pitäs toteuttaa jotain, noita tyyppejä ei juuri missään enää näy.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Niobium

Quote from: Outo olio on 17.07.2021, 00:32:10
Quote from: Roope on 15.07.2021, 13:48:01
Liekö työnantaja Nordnetillä yleisemminkin yhtä huoleton meininki muiden ihmisten rahojen kanssa?

Mikä vaikutus osakevälittäjä Nordnetille olisi sillä jos valtio oikeasti sijoittaisi sata miljardia? Eksyisikö osa rahoista kuluina Nordnetille?

No totta ihmeessä sieltä muutama miltsi irtoa Nordnetille! Ilmaista rahaa kun joku sinipukuinen kaveri jolla on pitkäkärkiset ruskeat kengät heittää näin hienoja ajatuksia ilmaan.

Siis oikeasti, kaikki yhteiskuntaa hyödyttävät keksinnöt on kaivettu suurinpiirtein maakuopan pohjalta. Miten soodan valmistus on kehitetty jolla telstiiliteollisiuus nousi?

Vanadiiniterässeoksen synty oli ihan tunarin assarin tekosia. Unohti seoksen uuniin yöksi, oli ihan toisenlaista terästä.

Näitähän voisi jatkaa,

Walter Greiling "Kemia valloittaa maailmaa."
"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

Roope

Vieläkään yksikään toimittaja ei uskalla tai halua sanoa, että kaikkihan näkevät, ettei tässä ole enää mitään järkeä.

Valtavasti hiilidioksidipäästöjä tuottava tunnelihanke on muun muassa muuttunut Vesterbackan suussa kyseenalaistamatta "ilmastoteoksi". Siinä missä "tunnin junat" uusine ratoineen kuittaisivat rakennusvaiheen hiilidioksidipäästöt positiivisesti ajatellen ehkä joskus vuonna 2100, Tallinna-tunneli  ei tekisi sitä ikinä.

Quote20 minuutissa Helsingistä Tallinnaan: Tunnelihanke odottaa ratkaisun hetkiä – liikemies Peter Vesterbackalta määrätietoiset terveiset epäilijöille

Jos suunnitelmat etenevät aikataulussa, ensimmäiset matkustajat kulkevat Helsingin ja Tallinnan raideväliä jo joulukuussa 2024.

Liikemies Peter Vesterbackan vetämän Finest Bay Area Development Tallinnan tunnelihankkeessa odotetaan tällä hetkellä ympäristövaikutusten arvioinnin käynnistymistä Viron päässä.

– Se voi tapahtua ihan any day now. Ympäristövaikutusten arviointia on tehty täällä Suomen puolella, ja jotta saamme sen päätökseen, pitää sama juttu tehdä Virossa. Sitten päästään töihin, Vesterbacka kertoo MTV Uutisten haastattelussa SuomiAreenassa.

Vesterbackan luotsaaman suunnitelman mukaan itse rakennustyö veisi noin kaksi vuotta. Tunnelihankkeen suunnitelmat alkoivat viisi vuotta sitten kesällä 2016.

[...]

Hankkeen kustannusarvio on 15 miljardia euroa. Summalla pitäisi saada tehtyä tunneli ja neljä asemaa. Menopaluulipun hinta olisi noin sata euroa. Vuosilippu maksaisi noin 2 500 euroa.

– Matka-aika lentokentältä lentokentälle olisi noin 20 minuuttia. Vanhassakaupungissa voisi käydä lounaalla ja ehtiä takaisin Helsinkiin hyvissä ajoin. Toki hinnoittelu tulisi olemaan dynaaminen, riippuen kysynnästä ja tarjonnasta, Vesterbacka kertoo.

– Jos katsoo Tallinnan asumiskustannuksia, olisi aivan järkevää asua Tallinnassa ja käydä töissä Helsingissä. Se tekee näistä kahdesta pääkaupungista aidosti yhtenäisen metropolialueen.

[...]

Vesterbackan mukaan miljardihankkeen rahoituksen tilanne on ollut pitkään hyvä, mutta sitä täydennetään edelleen. Rahoittajia on useita ympäri maailmaa. Eniten keskustelua on herättänyt kiinalaisyhtiöiltä tuleva miljardipotti.

[...]

Viro on julkisuudessa painottanut, että hankkeen pitäisi olla valtiovetoinen. Käytännössä Finest Bay Area Developmentin projekti on ainoa käynnissä oleva hanke. Vesterbackan mukaan Virosta kantautuneet kommentit ovat "yksittäisten ministereiden yksityisajattelua", jolle ei löydy tukea allekirjoitetusta sopimuksesta.

EU-komissio julkaisi tällä viikolla ilmastotavoitepaketin, jossa esitetään laajennuksia esimerkiksi meriliikenteen päästökauppaan, mikä puolestaan vaikuttaisi olennaisesti Suomen vientiin. Vesterbackan mielestä tunneli toisi helpotusta tilanteeseen.

– Tallinnan-tunneli on suurin ilmastoteko, mitä pystytään tekemään. Suomi on saari, täältä ei pääse kuin lentämällä tai lautalla. Ja kaikki ymmärtävät, ettei ole realistista mennä junalla Tornio-Haaparannan kautta Eurooppaan, Vesterbacka sanoo.

[...]

Tavoite on, että 24.12.2024 juna jo liikennöi, mikäli kaikki tarvittavat luvat heltiävät ajallaan. Käytännössä rakennustyöt pitäisi saada alulle ensi vuoden aikana, jotta aikataulutavoite pitäisi paikkansa.

Hankkeella on epäilemättä riittänyt kritisoijia. Millaiset terveiset Vesterbacka tahtoo lähettää heille?

– Aina on hyvä, että käydään keskustelua. Mutta tämä menee tekojen kautta. Olemme valmiit rakentamaan tunnelia ja teemme sen todella tehokkaasti. On ihan ok epäillä, mutta me ajattelimme näyttää, miten tämä tehdään.
MTV 17.7.2021
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Faidros.

Vesterbackan mukaan on 100€ menopaluulipulla järkevää asua Tallinnassa ja käydä töissä Helsingissä, kun asumiskustannukset on niin edulliset siellä. ;D 2000€ kuukausivuokralla saa jo ihan kelpokämpän jopa Helsingistä, tai sitten lyhentäisi omistusasunnon lainaa. :facepalm:
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Outo olio

^Siis realistisesti, "vuosilippu maksaisi 2500 euroa" eli työmatkalaiset varmasti hankkisivat kausilipun. Mutta sitten kummassakin kaupungissa tarvittaisiin vielä erikseen kaupugin oma sisäinen julkisen liikenteen lippu? Luultavasti tähän keksittäisiin joku oma erityinen matkakorttivyöhyke. Mutta kallis sekin olisi. Matkakustannusten ja asumiskustannusten puolesta siis nippa nappa mahdollinen, varsinkin jos Tallinnan kaupunki päättäisi kaavoittaa "halpaa luksusta" työmatka-asujille.

Projektin aikataulu on täysin todellisuudesta irrallaan, nopean googletuksen mukaan tunnelikoneet poraavat 10-20 metriä päivässä eli 3,5 - 7 kilometriä vuodessa, yhden lähteen mukaan ennätys olisi 15 kilometriä vuodessa mutta se on ennätys. 100 kilometrin poraaminen tapahtuisi kuulemma neljästä eri pisteestä, 16 koneella eli kaksi rinnakkaista tunnelia. Jos jokainen pätkä on 25 kilometriä, menisi 7 kilometriä vuodessa nopeudella noin kaksi vuotta, kun kummastakin suunnasta porataan samanaikaisesti. Lisäksi porakoneet pitää kuljettaa jostakin tänne Suomeen ja Viroon, ja koota, ja niiden miehistöille pitää hankkia asuintiloja noin kahden vuoden asumista varten. Valmistelutyöt veisivät noin vuoden, poraaminen vähintään kaksi, ja viimeistelyt noin vuoden. Siis jos ihan kaikki menisi nappiin, mitä ei ikinä tapahdu pienissäkään urakoissa, niin tämä monikansallinen maailman suurin ja vaikein tunneliprojekti voisi toteutua aikataulussa. Jos taas pora jäisi jumiin tai hajoaisi tunneliin, mitä aina välillä tapahtuu, niin meren pohjastahan sen pelastaminen olisikin hauska urakka. Jos tunnelia olisi ehditty tehdä vain vähän matkaa, on mahdollista että helpointa ja halvinta olisi vain hylätä koko kone sinne, ja aloittaa alusta uudella poralla, hylätyn tunnelin viereen. Jos taas ollaan puolivälissä ja hylkääminen ei ole vaihtoehto, romun saaminen pois tunnelista voi viedä kuukausia.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Outo olio

Quote from: Roope on 15.07.2021, 13:48:01

Quote
Paasin mukaan Suomen pitäisikin ottaa nyt, kun eletään lähes nollakorkojen aikaa, uutta velkaa "kokoluokkaa sata miljardia".

Paljonko muuten Martin Paasi on itse sijoittanut omaa velkarahaa? Kun on neuvomassa muita tekemään samaa sadalla miljardilla?
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

simppali

En tiedä missä maailmoissa Vesterbac liitelee,,tässä muinoinen TM:n artikkeli tunnelihankkeesta.

https://tekniikanmaailma.fi/yksityinen-helsinki-tallinna-tunnelihanke-saanut-100-miljoonaa-euroa-dubaista-ensimmaiset-matkaliput-on-jo-myyty/

QuoteVISIONA EI OLE PELKKÄ liikennetunneli suomalaisille ja virolaisille, vaan suunnitteluun liittyvät neljän aseman ympärille kehitettävät asuin- ja viihdekeskukset sekä yliopistokampukset. Jokaisessa neljässä asuu Vesterbackin mukaan tulevaisuudessa 50 000 ihmistä, joista 20 prosenttia on opiskelijoita.

"Tavoitteena on mahdollistaa lahjakkuuksien houkutteleminen. Olemme luomassa vetovoimakeskusta."

Tota,,miten lahjakkaiden houkuttelu liittyy tunneliin Suomen ja Viron välillä--ovatko lahjakkaat sitten siellä tunnelissa?

QuoteTiedotustilaisuuden dramaturgiaan kuului, että muutama minutti lippukaupan julkaistamisesta Vesterbackan yhtökumppani Kustaa Valtonen huikasi Vesterbackalle lavalla, että ensimmäiset liput on myyty. Näin asia saatiin varmasti päivän otsikoihin – myös tähän juttuun.



Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Roope2


Esilläolleissa kuvissa ei näy polkupyöräkaistoja Tallinnaan. Projekti ei tule menemään läpi ainakaan Helsingin valtuustossa.
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Golimar

Vatipää suoltaa potaskaa kuin Sampo rikkauksia. 10-20 vuotta kun kuluu niin Austin on sontaläävä josta kynnelle kykenevät pakenevat.


[tweet]1417035086193733632[/tweet]

https://twitter.com/tmetsajoki/status/1417035086193733632

[tweet]1416874904775954437[/tweet]

https://twitter.com/pvesterbacka/status/1416874904775954437

Quote

"Austin on Amerikan uusi New York" – Yhdysvaltain nopeimmin kasvava suurkaupunki vetää millenniaaleja kuin magneetti
Hyvät työpaikat, halvemmat elinkustannukset ja rento elämäntyyli houkuttelevat itä- ja länsirannikon korkeasti koulutettuja nuoria Texasin pääkaupunkiin Austiniin. Poikkeuksellisen muuttobuumin odotetaan jatkuvan vähintään ensi vuosikymmenelle.

MIKA HENTUNEN
18.7. 07:10

Päivitetty 18.7. 09:18

AUSTIN Iltapäivän aurinko porottaa läkähdyttävästi, mutta Reeta Pacchus on tälläytynyt haastattelua varten. Hän sanoo nauttivansa Texasin ilmastosta, joka on New Yorkia kuumempi, mutta kuivempi.

Täällä meikki kestää. Pacchus voi suunnata juttutuokiostamme taloyhtiön uima-altaan laidalta suoraan työpalaveriin.

Varsinaista kiirettä ei tosin ole. Austinissa 36-vuotiaalla hammaslääkärillä on minuuttiaikataulu vain potilasvastaanotoissa.

Hän muutti etelään, maantieteellisesti lähes keskelle Pohjois-Amerikkaa, toukokuun alussa. New Jerseyssa syntynyt ja viimeksi New Yorkissa työskennellyt Pacchus ei ole sen koommin itärannikon melskettä kaivannut.

Hän oli hautonut muuttoa jo muutamia vuosia. Oikea hetki tuli koronatilanteen hellitettyä.

Austinissa oli tarjolla useita hyviä työpaikkoja. Mukava uusi asunto löytyi nopeasti ja muutkin käytännön asiat järjestyivät mutkattomasti.

Hänellä on ollut Colorado-joen ympäriltä yhä kauemmas preerialle levittäytyvässä Austinissa jopa periamerikkalaisia uudisraivaajan tuntemuksia.

– Austin on Amerikan uusi New York, hän sanoo kärjistäen.

– Täällä tapaa mielenkiintoisia ihmisiä, jotka ovat tulleet jäädäkseen, kuten minäkin, ja jotka haluavat tehdä tästä kaupungista vetonaulan. Täällä riittää palkkatyötä ja mahdollisuuksia yrittäjänä. Austin on edistyksellinen keskus vanhoillisessa Texasissa, Pacchus täsmentää.

Texasin pääkaupunki on poliittisesti demokraattienemmistöinen, kun suurimmassa osassa osavaltiota republikaanit ovat johtavassa asemassa.

Austinilaisten kannat esimerkiksi aborttiin ovat keskimäärin vapaamielisiä ja vaikkapa ihmisoikeuskysymykset ja ilmastonsuojelu ovat tavallista enemmän esillä.

X

https://yle.fi/uutiset/3-12016314



simppali

Veljeni on asunut lähellä Austinia +20 vuotta pitää autojen romutukseen littyvää plaania. On mukana asioissa jotka eivät ole ihqua ja kivaa.

Quote– Täällä tapaa mielenkiintoisia ihmisiä, jotka ovat tulleet jäädäkseen, kuten minäkin, ja jotka haluavat tehdä tästä kaupungista vetonaulan. Täällä riittää palkkatyötä ja mahdollisuuksia yrittäjänä. Austin on edistyksellinen keskus vanhoillisessa Texasissa, Pacchus täsmentää.

Tehkää vetonaula Austinista..vetonaulaa seuraa semmoiset ilmiöt, että naivi itärannikolta muuttanut milleniaani jättää viirut boxereihin pelätessään pyssy ohimolla että rahat ja auto eivät kelpaa coonmanille.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Niobium

Vesterbacka onkin näköjään varsinainen ajatusten Tonava.

Mites herran omilla rahoilla pyörivät bisnekset?

Roviosta tuli mukavasti massia, noin taitavalle miehelle ei olisi temppu eikä mikään toistaa sitä, eihän?

Hyvä idea ja omat rahat pöytään. Molempia riittää.

Yksityinen oppilaitos, johon herran miehet maailmalta poimivat kultamunat haudottavaksi. Vesterbacka maksaa koulutuksen ja ylläpidon sillä kurilla, että valmistuneet huippuosaajat jäävät Suomeen tekemään töitä viideksi vuodeksi. Vesterbakcalla on varmasti siinä vaiheessa alla uusi firma, jolla on karjuva työvoimapula.

Mites olis tällainen kuvio, Peter hyvä?
"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

RP

Vesterbackan viimeinen ulostulohan oli varsin samanalainen, kuin se, josta juuri tuli kuluneeksi kaksi vuotta.
Quote from: Roope on 09.07.2019, 10:32:11
Pelkät tunnelihankkeen rakentamistyöt kestäisivät uuden arvion mukaan kuusi vuotta, eikä vielä ole lupia, ympäristöarviota tai edes päätettyä linjausta, joten aloittamiseen menee parhaassakin tapauksessa mutkat oikoen vuosia. Silti Vesterbacka lupaa edelleen tavoitteeksi liikenteen alkamisen vuonna 2024.
(...)
Toivottavasti toimittaja on saanut vastineeksi hyvät tarjoilut.
Se, että juuri mitään todellista ei kahdessa vuodessa ole tapahtunut, ei ole muuttanut hankeen valmistumispäivämäärää. Olisi erittäin vaikuttavaa, jos se olisi edes alkuunkaan uskottavaa.

Niin, täällähän oli myös Tallinna-tunneli -ketju (linkki siis tuossa Roopen viestissä yllä), mutta kun aihe ei enää mitenkään edes pseudorealistisesti liity insinööri- tai kassavirtalaskentaan, vaan arvuutteluun joko Vesterbackan lääkityksestä tai siitä testaako hän vain kuulijakuntansa lääkityksen tasoa, ehkä ketju on kuitenkin oikea.

Quote from: Outo olio on 18.07.2021, 15:40:59
Lisäksi porakoneet pitää kuljettaa jostakin tänne Suomeen ja Viroon, ja koota,

Varmaan siis jopa tilata ja valmistaa jos oletetaan, että niitä ei sopivassa koossa jossakin fantastisessa varastohallissa ole 16 kpl odottamassa käyttäjäänsä.

Suunilleen sadan kilometrin matka parilla välipysähdyksellä "lentokentältä lentokentälle" 20 minuutissa. Olisiko se sitten vielä Maglev kaiken muun lisäksi, vai pääsisikö tavanomaisella tekniikalla tuohon, ilman, että matkustajat eivät tuntisi olevansa Angry Birds -pelissä sisällä?

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

uuninpankko

Kovat on puheet, vaikka asemakaavakaan ei ole vielä valmistelussa, mihin tunneli nyt ikinä Suomen päässä tulisikaan. Tuskin 2024 kaavaprosessi on tullut edes ulos vielä korkeimmasta hallinto-oikeudesta.

Villeimmissäkin visioissa kannattaisi (toimittajienkin) aina muistaa, että meillä kaava-asiat käsitellään lain mukaisesti.

Eli ehkä niitä koneita ei ihan vielä kannattaisi tuoda.

ISO

Kun nämä vesterbackat onnistuu jossain isosti, niinkuin vaikkapa Riviossa, ne saa päähänsä samantien että ne on suuria ajattelijoita ja kaikki niitten ajatukset on kuin Jumalan sanaa.

Ajan kanssa ne sitten kehittelee suuruudenhulluja ideoita, joitten maksajiksi aina on kaavailtu joku muu kuin ne itse.

Näin on käynyt myös tälle vesterbackille itselleen, sen ulostulot on lähinnä myötähäpeää herättäviä nykyään.

Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Outo olio

Muistin muuten juuri, kun joskus puhuttiin Guggenheimin saamisesta Helsinkiin niin joku ajatuksen kannattaja kertoi osuvan tositarinan 90-luvulta. Yhdysvaltojen tai jonkun muun maan suurlähettilään puoliso oli ottanut yhteyttä Helsingin kaupungin matkailuvirastoon, ja pyytänyt päästä keskustelemaan asioista. Keskustelussa tämä oli kertonut huomanneensa, että Helsinki markkinoi itseään risteilyturisteille sillä, että lentokenttä on lähellä keskustaa, siis sillä, että Helsingistä pääsee kätevästi pois. Kaupunki ei siis ollut ymmärtänyt yhtään mitä risteilyturistit haluavat ja eivät halua, ja heille markkinoitiin kuin olisivat bisnesmatkalaisia.

Tämä tuli mieleeni tästä Vesterbackan "lentokentältä lentokentälle"-visiosta. Kuka muka haluaisi junalla lentokentältä lentokentälle? Jatkoyhteydet varmasti menisivät saman lentokentän kautta. Yhdellä lennolla kentälle ja toisella pois, siinä ei tarvitse siirtyä toiselle kentälle jatkoyhteyttä varten. Tämä junatunnelin mainosvisio on yhtä todellisuudesta irrallaan kuin Helsingin matkailumainos aikanaan, tai vielä enemmän. Tätä(kään) ei ole ajateltu loppuun asti.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Roope

Koko juttu maksumuurin takana, mutta eiköhän tästä selviä kupletin juoni. Koulutusvientiyritys Edunationin taustalla kukapa muukaan kuin Peter Vesterbacka.

QuoteSrilankalaiset tulivat Tampereelle opiskelemaan ja maksoivat tuhansia euroja, mutta päätyivätkin ruokajonoon – poikkeuksellinen määrä herätti poliisin huomion

Tampereen seudulle on saapunut poikkeuksellisen suuri määrä ihmisiä Sri Lankasta. Ainakin osa heistä on Suomeen opiskelemaan tulleita henkilöitä perheineen, jotka ovat vaarassa pudota yhteiskunnan tukiverkkojen ulkopuolelle. Eri lähteet arvioivat, että srilankalaisille on mahdollisesti luvattu jotakin, mitä ei ole ollut olemassakaan. Koulutusvientiyrityksen mukaan kyseessä on väärinkäsitys.

Avustusjärjestöt ja poliisi ovat havainneet helmi- ja maaliskuun aikana, että Tampereen seudulle on saapunut kymmeniä ihmisiä Sri Lankasta. Heidän joukossaan on aikuisia ja lapsia.

Ainakin osa heistä on saapunut Tampereelle opiskelemaan koulutusvientiyritys Edunationin ja sen alihankkijana toimivan Shannon & Cloverin kautta. Opiskelijat ovat maksaneet koulutuksesta tuhansia euroja.
...
Aamulehti 15.4.2023

Quote from: KuvatekstiSPR:n ruokajonoon kevään aikana ilmestyneet srilankalaiset ovat herättäneet huolta avustusjärjestössä, Tampereen seurakunnissa sekä poliisissa. Tietojen mukaan kyseessä olevan henkilöt ovat saapuneet Tampereelle opiskelemaan, mutta mahdollisesti osa heistä on joutunut taloudellisesti hankalaan tilanteeseen. Srilankalaisia oli ruokajonossa myös keskiviikkona, jolloin Aamulehti seurasi vapaaehtoistyöntekijöiden toimintaa SPR:n tiloissa

Eikä kukaan voi näille koulutusvientihuijareille mitään?
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset