News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju

Started by Laikka, 08.03.2014, 06:02:42

Previous topic - Next topic

Laikka

QuoteLauantai 8.3.2014 klo 04.37

Maahanmuuttajien ja kantaväestön Pisa-tuloksissa on Suomessa suurempi ero kuin missään muualla Euroopassa.

Maahanmuuttajataustaisten lasten osaaminen on keskimäärin 2-3 kouluvuotta jäljessä muiden tasosta, ilmenee vuoden 2012 Pisa-tutkimuksesta.

Moni maahanmuuttajaperheiden koululainen kokee, että opettajat odottavat heiltä vähemmän kuin muilta lapsilta.

Etnisen taustan merkitystä oppimiseen selvitetään tutkimuksessa, joka valmistuu kesään mennessä. Tutkijan mukaan nyt saadut tulokset viittaavat siihen, että maahanmuuttajia on mahdollista tukea koulussa tehokkaammin.

- Viime vuosina maahanmuuttajien määrä kouluissa on jyrkästi lisääntynyt. Voi kysyä, ovatko opettajat saaneet vastaavasti kulttuurisen osaamisen lisäkoulutusta, sanoo tutkijaryhmään kuuluva Heidi Harju-Luukkainen.
STT

Sopivasti tuli tämä uutinen luettuani äskettäin tämän pätkän toisesta hommaketjusta:
Quote from: victoria on 01.02.2014, 08:26:41
Ystäväni opiskelee eräässä kristillispainotteisessa hoiva-ja sosiaalialan oppilaitoksessa oulussa, tässä opinahjossa kantaväestön kurssisuoritukset, tentit, näytöt ym. pitävät olla takitilleen. Muille kuin kantasuomalaisille tarjotaan jossain määrin "sopimisia", "neuvotteluja", "jos nyt teet tämän... -ratkaisuja", eli valmistumiseen on kahdet eri standardit.

Työtoverini vaimo on eräässä pohjoispohjanmaalaisella sosiaalialanoppilaitoksella tehtävässä jossa hänen eräs toimenkuvansa on ottaa lopputöitä ja muita näyttöjä vastaan, tapa ellei käsky, on se että ei suomalaisille ei saa arvostelussa olla niin tiukka.

Ystäväni opiskeli eräässä arvostetussa ravitsemusalan oppilaitoksessa näytön, kurssin kaksi huonointa välimerellistä eivät tyytyneet arvosanaan 4 (asteikko 1-5), kiristämällä, uhkailemalla ja huutamalla saivat arvosanoiksi 5 kumpainenkin. Kiristyksen muoto oli ollut valheellisten tietojen levittäminen kurssin vetäjän seksuaalisuudesta ellei herrat saa "oikeita" arvosanoja.

Ihmekös tuo etteivät opi jos mitään kummempaa ei heiltä odoteta ja etnisen taustan perusteella vaatimukset on huomattavasti kantislapsilta vaadittua tasoa alhaisemmat.

Oikeat olivat siis Victorian havainnot. Näin toimii tasa-arvoinen koulujärjestelmä Suomessa. Tai siis nimenomaan ei toimi. Sama vaatimustaso pitäisi olla kaikille. Tietenkin. Ehdottomasti. Mamuille sitten tukiopetusta tuutin täydeltä jos eivät muuten pysy opetuksessa mukana. Näin oli kyllä omanakin kouluaikana. Ensimmäiset Somaliasta tulleet saivat arvosanansa ala-asteella lähinnä kannustukseksi siitä että olivat koulussa oppimassa suomea. Toivottavasti heiltä edes yläasteella alettiin vaatia ihan niiden opetettujen asioiden oppimistakin. Eestiläisten luokkakaverien koevastaukset ja äidinkielen aineet olivat täynnä kirjoitusvirheitä vielä 10+ vuoden Suomessa asumisen jälkeenkin. Puhe oli kyllä opittu täydellisesti, mutta kirjoitustaito oli jäänyt vähemmälle. Kai opettajat pelkäsivät lannistavansa tai nolaavansa nämä oppilaat jos jokaisen kirjoitusvirheen punakynällä olisivat erikseen oikaisseet. Oma ystäväni näitä virheitään ainakin kovasti häpesi, pyysi minua joskus aineitaan tarkistamaan ennen palautusta. Tästä voi arvata että ei tätä ongelmaa sormien läpi katsomalla ainakaan korjata. Mitenhän ystäväni ja ne muut nuoret tänä päivänä työpaikoillaan kirjoittavat? Olisi se kai ollut mukavampi koulussa (tai viimeistään lukiossa) oppia kirjoittamaan oikein kuin joutua sitten työelämässä naurunalaiseksi.

Muokkaus: lisäsin ruutukaappauksen artikkelista

Kimmo Leiska

#1
QuoteMaahanmuuttajien ja kantaväestön Pisa-tuloksissa on Suomessa suurempi ero kuin missään muualla Euroopassa.

Maahanmuuttajataustaisten lasten osaaminen on keskimäärin 2–3 kouluvuotta jäljessä muiden tasosta, ilmenee vuoden 2012 Pisa-tutkimuksesta.

Moni maahanmuuttajaperheiden koululainen kokee, että opettajat odottavat heiltä vähemmän kuin muilta lapsilta.


Etnisen taustan merkitystä oppimiseen selvitetään tutkimuksessa, joka valmistuu kesään mennessä. Tutkijan mukaan nyt saadut tulokset viittaavat siihen, että maahanmuuttajia on mahdollista tukea koulussa tehokkaammin.

– Viime vuosina maahanmuuttajien määrä kouluissa on jyrkästi lisääntynyt. Voi kysyä, ovatko opettajat saaneet vastaavasti kulttuurisen osaamisen lisäkoulutusta, sanoo tutkijaryhmään kuuluva Heidi Harju-Luukkainen.

Mitäköhän tämä "kultturisen osaamisen lisäkoulutus" pitää sisällään? Anna Ahmedille helpommin pisteitä? Tässähän myönnetään muutenkin jo muista maista tuttu ilmiö, että mamulapsilta ei vaadita yhtä paljon kuin muilta, koska rasismi jos vaatii. Juuri näin, jatkakaa samaan malliin. Tuhotaan yhdessä yhteiskuntaa. Jos lapselle annetaan pienestä asti eri säännöt kun muille, se tulee elämään koko elämänsä siten että vaatii erityiskohtelua. Jos kotoutus halutaan onnistuttaa, pitää kaikille olla täysin samat säännöt. En ymmärrä miten tämä ei mene kaaliin.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288662960274.html

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014030818106583_uu.shtml

VeePee

Ollaanpa me suomalaiset fiksua kansaa kun muualta maailmasta tänne tulevat lapsetkin kulkevat pari vuotta meidän lapsia jäljessä. Onko tässä nyt hämäyksen vuoksi niputettu kaikki maahanmuuttajat yhteen ettei eri maahanmuuttajaryhmien erot tulisi niin räikeästi esiin.

Isäntä ja loinen

Pitää suunnata lisäresursseja opettajien diversiteettisensitiivisyyskoulutukseen, vuorovaikutusseminaareihin ja kohtaamiskurssitukseen. Näitä hankkeita koordinoimaan pitää tietenkin palkata komppanian verran monikulttuurisuusasiantuntijoita sekä maahanmuuttosuunnittelijoita. Siellä sitten kympin tytöt keskenään kahvittelevat ja vertailevat kokemuksiaan. Toki on syytä satsata entistä enemmän myös mamuoppilaiden tukipalveluihin. Jokaiseen kouluun sitova mitoitus eli 0,7 opinto-ohjaajaa jokaista mamuoppilasta kohden. Sitten vaan odotellaan, että nämä satsaukset maksavat itsensä takaisin korkojen kera. Ihanaa, väistämätöntä ja ennen kaikkea tuottoisaa!
- Vapaus vai vastuu?
- Vastuu.
- Oikeus vai velvollisuus?
- Velvollisuus.

Laikka

Mielenkiinnolla jään odottamaan uutisoiko yle.fi/uutiset tätä ollenkaan. Vielä ei ainakaan löytynyt hakutoiminnolla eikä tuoreimpien listaa selaamalla. Heidän yleistä linjaansa ajatellen voisi kuvitella että on juuri sen tyypin uutinen mitä eivät halua ihmisille tiedottaa.

Tykkimies Pönni

Quote from: Laikka on 08.03.2014, 07:30:16
Mielenkiinnolla jään odottamaan uutisoiko yle.fi/uutiset tätä ollenkaan. Vielä ei ainakaan löytynyt hakutoiminnolla eikä tuoreimpien listaa selaamalla. Heidän yleistä linjaansa ajatellen voisi kuvitella että on juuri sen tyypin uutinen mitä eivät halua ihmisille tiedottaa.

Onhan tämä melkoinen yllätys että ylipäätään on tutkittu ja vielä iltalehteen tehty juttu. Edistyksen makua ilmassa vai menikö tässä vain resurssien huutaminen vähän överiksi?

timouti

QuoteLauantai 8.3.2014 klo 04.37
- Viime vuosina maahanmuuttajien määrä kouluissa on jyrkästi lisääntynyt. Voi kysyä, ovatko opettajat saaneet vastaavasti kulttuurisen osaamisen lisäkoulutusta, sanoo tutkijaryhmään kuuluva Heidi Harju-Luukkainen.STT

Tietysti pitää nyt kiireesti uutisoida asia niin, että vika on opettajien kulttuurisessa osaamattomuudessa. Tämän jälkeen on työlästä kääntää asiaa niin, että vika onkin maahanmuuttajien kulttuureissa tai osaamattomuudessa.  >:(

Suomalainen koulu on edistynyt länsimainen laitos, johon ei noin vaan astella kielitaidottomana oppimaan. Maahanmuuttajilla on usein alkeellinen käsitys koulusta ja oppimisesta, eikä kodilta tule tukea koulun toimintaan. Suomalaisen koulun pitää taantua kehitysmaatasolle, niin sitten kulttuurit kohtaavat ja kaikki oppivat lukemaan ja laskemaan.

Durrur

Varmaan rasisti olen, kun sanon, että todennäköisesti aasialaistaustaisilla kulkee vähän paremmin. Sehän on jenkeissäkin todettu, että pärjäävät siellä kantiksia paremmin. Kantiksia heikommin pärjäsi käytännössä kaikki muut, en kylläkään muista miten länsimaista tulleet pärjäsivät vai eriteltiinkö näitä jenkeistä mitenkään.

Itse väittäisin suurimman tekijän eroihin olevan kulttuuritausta, eikä ihminen itse sinällään. Ihminen on pitkälti kultturinsa tuotos ja toiset kulttuurivat sopivat yhteen paremmin kuin toiset. Tuntuisi järkevältä priorisoida yhteensopivia kulttuureja, mikä todennäköisesti olisi positiivista sekä yhteiskunnalle että maahanmuuttajille itselleen. Lienee kuitenkin liian näkymätöntä katukuvassa niille, jotka sitä jengiä tänne haluavat roudata.

Tuo liian helpommalla päästäminen koulussa lienee kuitenkin se eniten vahinkoa maahanmuttajien kouluosaamiselle tehnyt asia. Jos pääsee liian helpolla ei tunneilla jaksa keskittyä ja vaivan näkeminen opiskelun eteen pitää opetella siinä vaiheessa, kun ns. perseilemällä ei enää pärjää haluamallaan tasolla. Itse taisin aikoinaan pyytää siirtoa ylemmälle luokalle, koska tunnilla idlaaminen ei napannut niin ollenkaan, mutta sitä ei sitten myönnetty. Yläasteen alussa matematiikan opettaja kylläkin antoi haastavia tehtäviä, mutta teki hyvää ns. statukselle, että laskeskelet lukion matikkaa samalla, kun muut opiskelee piin merkitystä. Kaikkein kivointa oli kuitenkin se, kun opettaja pyysi opettamaan muita, joilla oli vaikeuksia. Kieltäytyä ei voi ja vittuilua saa myöhemmin kuulla, koska helppo ei tilanne opetettavallekaan ollut.

Ps. Niin tai näin, paljon pahemmin ei olisi voinut integroimista yhteiskuntaan perseillä, vaikka olisi yrittänyt.

Siili

Oletetaan, että luokalla on 30-50% vuoden-pari jäljessä olevaa oppilasta.  Ovatko kukkikset tosissaan, että kantisvanhempien (siis muiden kuin heidän itsensä) pitäisi solidaarisena pitää pilttinsä näillä luokilla, jotta vettä riittäisi mamujen kieli- ja kulttuurikylpyyn?

Mielestäni on varsin ikävää kehitystä, jos kolulushoppailusta tulee pakollista sellaisille  vanhemmille, jotka haluavat lapsiensa koulutien olevan vastaavantasoinen kuin heidän omansa.  Mutta miksi Suomen tie olisi erilainen kuin Ruotsin?

Leso

QuoteMoni maahanmuuttajaperheiden koululainen kokee, että opettajat odottavat heiltä vähemmän kuin muilta lapsilta.

Mikä kirkuva vääryys nyt - taas.  :facepalm:
"Mä koen..." "Mä oon yksilö, ja mä koen..."

Mikä tai kuka estää "maahanmuuttajaperheen koululaista" osoittamasta todellisia kykyjään?
Mikä tai kuka estää "maahanmuuttajaperheen koululaista" opiskelemasta ominpäin?
Tuskin ainakaan suomalainen sanonta kuuseen kurkottamisesta ja katajaan kapsahtamisesta.
Eikä tasan varmasti mikään tai kukaan estä "maahanmuuttajaperheen koululaista" vaatimasta opetukselta enemmän, koska vaatiminenhan niillä on verenperintöä.

Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Siili

Quote from: timouti on 08.03.2014, 07:59:33
Maahanmuuttajilla on usein alkeellinen käsitys koulusta ja oppimisesta, eikä kodilta tule tukea koulun toimintaan.

Luulenpa, että suomalaiseen (kantis)kulttuuriin aikojen saatossa pesiintynyt hyvin  koulutusmyönteinen asenne on tekijä, joka on mahdollistanut kaiken positiivisen kehityksen koulusalalla maassamme. 

Asenteen ja kulttuurin merkityksen huomaa vertaamalla kantiksia esimerkiksi kotiromaneihin, joiden kodeissa ei koulua paljoa arvosteta.  Minulla on kuitenkin sellainen käsitys, ettei romanien alisuoritusta ainakaan aikaisempina vuosina pistetty rasismin tai opettajien kulttuurisen epäsensitiivisyyden piikkiin, vaan siihen suhtauduttiin melko väistämättömänä tosiasiana, johon pyrittiin vaikuttamaan lähinnä yleisen romaneihin kohdistuvan aikuisvalistuksen myötä. 

Toivottavasti mamujenkaan kohdalla syytä ei kasata yhteiskunnan tai opettajien niskoille, vaan lähdetään siitä, että pirstaloituneella monikulttuurisuudella on seurauksensa, joihin ei ole mitään taikarohtoja.  Ilman turhaa syyllistämistä saadaan opettajatkin paremmin pysymään yhä "haastavammassa" (lue: vittumaisemmassa) työssään.  Myös kukkisten pitää hyväksyä väistämättömänä tosiasiana, että "varsinaisista" syrjäytyy paljon suurempi osa kuin kantiksista.  Kehitykseen voidaan vaikuttaa huomattavasti tehokkaammin maahanmuutto- kuin koulutuspolitiikalla. 


Jaska Pankkaaja

QuoteMoni maahanmuuttajaperheiden koululainen kokee, että opettajat odottavat heiltä vähemmän kuin muilta lapsilta.

Huvittava kulttuuriero: minä olisin vilpittömästi tyytyväinen jos opettaja toimisi noin mun kakaroiden kohdalla. Tämä on tullut jo toteennäytetyksi ns. arviointikeskusteluissa jossa isän rooli näyttää olevan kriittisen palautteen antaminen ja opettajan asioiden parhain päin selittely.

Kokoomukset ja vasuripaskat ovat ehdollistaneet neekerit ja muslimit ulkoistamaan sen vähäisenkin vastuun omista teoistaan ja tekemättä jättämisistään joten meillä onkin todellinen kusipää - supulvi odottamassa kuoriutumistaan. Onelmaa ei poista se että mukana hengailee joukoittain -han kusipäitä ja vätyksiä.

Vessa tulisi vetää, kiireesti.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Professori

Panin merkille tässä uutisoinnissa sen, että jälleen syyllistetään kantaväestöä, eli tällä kertaa opettajia. Näinhän se on aina näissä maahanmuuttajien ongelmia käsittelevissä uutisissa, mutta voisin kuvitella monikulttuurisessa luokassa parhaansa tekevää opettajaa ketuttavan aika lailla lukiessaan moista soopaa.

Pidemmin täällä: http://professorinajatuksia.blogspot.fi/2014/03/jalkeenjaaneet-maahanmuuttajalapset.html
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/

Onnikka

Quote from: Professori on 08.03.2014, 09:16:47
Panin merkille tässä uutisoinnissa sen, että jälleen syyllistetään kantaväestöä, eli tällä kertaa opettajia. Näinhän se on aina näissä maahanmuuttajien ongelmia käsittelevissä uutisissa, mutta voisin kuvitella monikulttuurisessa luokassa parhaansa tekevää opettajaa ketuttavan aika lailla lukiessaan moista soopaa.

Pidemmin täällä: http://professorinajatuksia.blogspot.fi/2014/03/jalkeenjaaneet-maahanmuuttajalapset.html
Siitä lähtien kun ne eka kertaa pisatuloksia julkisti, on suomalaisten menestyminen ollut ikävä asia vallassa olijoille.
Ei kannata olettaa että hyvää tahtoisivat he. Vallassa olijoitten into pakkoruotsiin ja muuhun suomalaisten alistamiseen on selkeä merkki siitä että tahto ei ole hyvä, monasti ihminen on peruspositiivinen ja olettaa että koska itse tahtoo vain hyvää muille, myös muut niin tekisivät. Näin ei ole.
QuoteVoi kysyä, ovatko opettajat saaneet vastaavasti kulttuurisen osaamisen lisäkoulutusta
Riittävästi lisäkoulutusta niin saavat sopivasti valikoitumaan opettajiksi kouluttautuvia, saadaan turhat menestymiset pois kun päästään siitä että puolet luokkaa osaa opettajaa paremmin, siihen että kaikki osaa.

Luotsi

QuoteMaahanmuuttajataustaisten lasten osaaminen on keskimäärin 2-3 kouluvuotta jäljessä muiden tasosta, ilmenee vuoden 2012 Pisa-tutkimuksesta.

Hölmömpi voisi kuvitella että tuo tarkoittaa ko oppilaiden olevan 2-3 luokkatasoa liian korkealla. Ja sen jälkeen ihmetellä mitä edellytyksiä ko oppilailla on oppia juuri mitään 2-3 liian korkealla luokkatasolla.
Mutta en ryhdy epäilemään etteikö tämäkin positiivinen arvostelusyrjintä kääntyisi jollain logiikalla kaikkien eduksi ja riemuksi, koska muuten rasismi.
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Onnikka

Tarvitaan mamuille omat alueet ja tasokurssit.

On muuten kaksi ketjua ihan samasta nyt.

Eino P. Keravalta

Ihmettelen suuresti, onko tämä nyt jokin uutinen?

On täysin itsestään selvää ja luonnollista, että maahanmuuttajalapset ovat eri tasolla kuin suomalaiset lapset, koska olisi täysin mahdoton sattuma, että evoluutio olisi kymmenien tuhansien vuosien kuluessa tullut sokeasti rakentaneeksi kaikkiin etnisiin ryhmiin juuri täsmälleen samat kyvyt, taipumukset ja ominaisuudet - usko sellaiseen on yksinkertaisesti naiivia ja epätieteellistä.

HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

jmk

Jos osaaminen otsikon mukaisesti laahaa jäljessä, sehän tarkoittaa että mamulastenkin osaaminen kehittyy, se vaan tulee sen pari vuotta jäljessä.

Tämähän on huikea pedagoginen innovaatio. Ottakaamme esimerkiksi mamulapsi, jonka osaaminen on 4. luokan aloitustasolla, mutta hänet onkin pantu 7. luokalle. Luokkien 4-6 osaaminen puuttuu. Nythän tässä annetaan ymmärtää, että kun mamulapsi käy 7. ja 8. luokan, joiden asioista hän ei mitään ymmärrä koska pohjatiedotkin puuttuvat, niin samalla maagisesti hänen osaamisensa laahaa jäljessä eli jollain ilveellä hän oppii tuona aikana 4. ja 5. luokan asiat, kun koulussa opetetaan jotain ihan muuta! Fantastista!

Todellisuus ei taida olla ihan niin ruusuinen. Ehkäpä, jos osaaminen on siellä 4. luokan tasolla, sinne se myös jää.

Laikka

Toisin kuin jotkut keskustelijat minä lähden siitä että oppimiskyky on mamuilla ja kantiksilla sama. Asenteet, mm. Puhtaan Sielun kuvaamat asennevammat, kotona saatu tai saamatta jäänyt tuki ja mm. lukutaidottomat vanhemmat jotka eivät osaa auttaa läksyissä kuten kantisvanhemmat ja muu vastaava kyllä vaikuttaa sitten hyvinkin paljon. Jos irakilainen ja suomalainen lapsi lähtevät samalta viivalta ja samoin eväin uskon että he tulevat maaliin aikalailla samoihin aikoihin. Tämä siis minun mielipiteeni, erilaisiakin on ja saa olla.

Enkä kiellä etteikö joidenkin mamuoppilaiden ja –vanhempien asenteissa olisi korjattavaa, enkä sitä että mamujen koulunkäyntiin liittyy paljon muitakin ongelmia kuin tämä, ne ovat aiheita ihan erikseen, mutta tässä kysymyksessä minusta opettajilla on selkeä vastuu mamujen alisuoriutumisesta. Jos mamu saa oman koulun opettajilta saman numeron vähemmällä osaamisella kuin saman koulun kantikset niin mihin muuhun se voi johtaa kuin siihen että mamulapset siirtyvät seuraaville luokille vähemmillä tiedoilla kuin kantikset. Jos heiltä odotettaisiin samoja suorituksia niin tuskin suorituksetkaan laahaisivat jäljessä. Ei se lapsi sitä välttämättä tiedä tai hänen vanhempansakaan että Fatimen saama 8+ on huonompi kuin Villen saama 8+. He todennäköisesti luulevat että Fatime on saanut arvosanansa samoin perustein ja osaaminen on siis sama kuin Villen. Ei se heidän vikansa ole jos eivät osaa lukea opettajan ajatuksia säälinumerosta ja osaa päätellä että parantamisen varaa olisi.

Kyllä kantislapsikin oppii enemmän koulussa jossa vaaditaan oppimista kuin huonommissa kouluissa joissa opet ei jaksa enää välittää, näitäkin kouluja on. Olen sellaisessa osan aikaa itse opiskellut.

Yksi selitys osaamisen laahaamiseen on todennäköisesti myös Luotsin ja jmk:n mainitsema seikka että oppilaat yksinkertaisesti ovat liian korkealla luokkatasolla. Nämä aloitusviestissä mainitsemani 90-luvun alussa meidän tuppukylään ensimmäisenä saapuneet somalilapset laitettiin sikin sokin ala-asteellemme noin suurin piirtein joillekin "sopiville" luokille. Ajatus oli että eihän nyt 11 vuotiasta lasta kehtaa ekalle luokalle pikkuisten sekaan pistää kun tulisi paha mieli ja nolostus. Pistetään se siis kolmannelle luokalle vähän niin kuin sopuratkaisuna vaikka a) ei osaa kieltä ja b) ei ole opiskellut 1 ja 2 luokkien asioita. En tiedä toimitaanko vielä näin, että mamulasten tullessa maahan ja aloittaessa koulun ne lykätään luokkiin ikänsä perusteella eikä osaamisensa perusteella.

Syitä löytyy varmasti monia mamujen koulumenestykseen ja -menestyksettömyyteen, mutta suurin ongelma tässä uutisessa minusta on se jos opettajat tietoisesti antavat eri perusteilla arvosanoja mamuille ja muille. Silloin ongelman hoitaminen vaikeutuu jos tilastot ovat perustavanlaatuisesti pielessä, että Fatima ei olekaan kasin oppilas vaan kutosen. Puhumattakaan Victorian mainitsemista ongelmista sen suhteen että sama touhu jatkuu ammatti- ja korkeakoulutuksessa asti ja työnantaja ei voi luottaa todistusten arvosanoihin jos ne mamulle irtoavat huomattavasti höllemmällä kuin kantikselle.

Laikka

Quote from: Leso on 08.03.2014, 08:25:49
Mikä tai kuka estää "maahanmuuttajaperheen koululaista" osoittamasta todellisia kykyjään?
Mikä tai kuka estää "maahanmuuttajaperheen koululaista" opiskelemasta ominpäin?

Ehkä se, että opettaja tolkuttaa että "hyvin sä vedät" ja oppilas vanhempineen jää luuloon että kaikki on hienosti. Oppilas vanhempineen ei näin saa viestiä siitä että olisi syytä opiskella ominpäin enemmän.

Kimmo Leiska on tässä pulkkislaisittain sanottuna asian ytimessä:
Quote from: Kimmo Leiska on 08.03.2014, 06:33:46
Tässähän myönnetään muutenkin jo muista maista tuttu ilmiö, että mamulapsilta ei vaadita yhtä paljon kuin muilta, koska rasismi jos vaatii. Juuri näin, jatkakaa samaan malliin. Tuhotaan yhdessä yhteiskuntaa. Jos lapselle annetaan pienestä asti eri säännöt kun muille, se tulee elämään koko elämänsä siten että vaatii erityiskohtelua. Jos kotoutus halutaan onnistuttaa, pitää kaikille olla täysin samat säännöt. En ymmärrä miten tämä ei mene kaaliin.

RP

Kulttuureja on monenlaisia. Osassa arvostetaan koulutusta vähintään yhtä paljon kuin Suomessa (ja niissä toisissakin positiiviset poikkeuksensa) Tähän ryhmään kuuluvalle vanhemmalle ei ole välttämättä mitenkään ilahduksen aihe, että heidän tuleva ekaluokkalaisensa on pistetty s2 ryhmään suomen taitoaan parantamaan (ja ryhmän keskimääräistä tasoa nostamaan)
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Saippuakupla


Durrur

Quote from: Laikka on 08.03.2014, 09:55:03
Toisin kuin jotkut keskustelijat minä lähden siitä että oppimiskyky on mamuilla ja kantiksilla sama. Asenteet, kotona saatu tuki ja esim. lukutaidottomat vanhemmat jotka eivät osaa auttaa läksyissä kuten kantisvanhemmat ja muu vastaava kyllä vaikuttaa sitten hyvinkin paljon. Jos irakilainen ja suomalainen lapsi lähtevät samalta viivalta ja samoin eväin uskon että he tulevat maaliin aikalailla samoihin aikoihin. Tämä siis minun mielipiteeni, erilaisiakin on ja saa olla.

Olen muuten aivan samaa mieltä. Älykkyydessä on varmasti eroja, onhan niitä saman kylän väelläkin, mutta mielestäni mitään luotettavaa keinoa ei ole vertailua nykyisessä maailmassa tehdä. En myöskään usko, että mitään oleellisia eroja erilaisten perintötekijöiden välillä olisi. Kultturiset ja muut ulkoiset tekijät ovat paljon suuremmassa roolissa.

Sanoisin todella monella olevan kosketuspintaa siihen, mikä on tehokkain tapa kehittyä jossain asiassa. Urheilussa on itsestään selvää, että kovemmin omat rajansa haastavat myös kehittyvät paremmin, monesti jopa selkeästi nopeammin. Sama pätee tiettyyn pisteeseen koulumaailmassa, jos ei haasteta niin ei kehitytä. Se turvallinen kasi, jolla ei pilkata hyvästä tai huonosta koulumenestyksestä riittää todella suurelle osalle oppilaista, eikä paremmin pärjääminen kiinnosta paljoakaan. Jos sinne pääsee perseilemällä ei voi olla kenellekään asiasta tietävälle yllätys, että tasoa ei perseilyä pidemmälle ole.

Oppilas, joka ei ymmärrä opetusta tylsistyy ja aiheuttaa häiriötä tunnilla käytöksellään. Sama voi myös tapahtua oppilaalle, joka on selkeästi opetuksen tason yläpuolella. Tämä vetää koko luokan tasoa alaspäin, koska asiassa ns. kärryillä pysyneet menettää mahdollisuuden opiskella. Omia kokemuksia ja tarinoita kuunnellessa käy selväksi, että enevissä määrin sitä riehumista tunneilla esiintyy. Pelkkiä mamuja on turha syyttää vaan populaation vuoksi suurin osa riehujista on kantiksia, joille ei kouluissa voida mitään yhteiskunnan hyysätessä. Ei varmasti kenellekään kouluissa työskentelevälle PISA tulosten romahtaminen mikään yllätys ole.

Luokkakoot ovat liian suuria ja selkeästi pitäisi paremmin tasottaa lapsia, koska tasoerot ja niistäkin seuraava riehuminen estää kaikkia opiskelemasta. Rahaahan se vaatisi ja paljon, mutta koulutuksesta säästäminen on saanut koko järjestelmän romahtamispisteeseen. Jos ei muuta niin vartijoita kouluihin ja oikeuksia näille häiriköiden poistamiseen. Vartijat keinona kuitenkin selkeästi ratkaisu, joka auttaa vain seurausten kurissa pitämiseen, ei itse ongelman syntyyn, minkä korjaaminen maksaisi paljon enemmän.

Mutta karkasi vähän asian viereen. Ongelma ei mielestäni ole missään opettajien monikulttuurin ymmärtämättömyydessä vaan jossain aivan muualla. Tämä pelleily ei palvele yhtään ketään muuta kuin niitä pellejä, jotka tästä rahaa saavat erinäisin keinoin. Esimerkkinä jutussa mainittu tutkija, joka tätä asiaa on tutkinut, mutta mitään realistista ratkaisua ei ole antamassa. Tai kaipa tuokin ratkaisu on, mutta todennäköisesti johtaa opetuksen tason laskemiseen, kun räätälöidään opetusta erinäisten uskontojen mukaiseksi.

sense

"En nyt viitsi edes mainita lempiaihettani: mamuoppilaiden suhteettoman suurta määrää eritiysopetuksessa, oli sitten syynä neurologinen tai kehityshäiriö tai vain huono käytös. Huono käytös johtuu usein vanhempien asenteesta Suomea ja suomalaisia kohtaan. "

Juttelin kerran erään naispsykologin kanssa ja keskustelu karkasi tähän aiheeseen hänen itsensä toimesta. Hänen mukaansa syy suhteettoman suureen määrään erilaisia kehityshäiriöitä varsinaisten mamujen keskuudessa on varsin selvä ja ilmeinen: sukulaisvioliitojen yleisyys eli sukurutsa.

Tämä on toki aihe, mistä on mm. Suomessa täysin vaiettu ja syykin on ymmärrettävä. Monikulttuurisuuden ihanuutta on perusteltu mm. suomalaisten sisäsiittoisuudella ja kapealla geenipohjalla. Ja nyt osoittautuukin että nämä "rikastajat" itse vasta ovatkin sisäsiittoisia jopa siihen saakka, että se näkyy henkisenä jälkeenjääneisyytenä ja sitä kautta myös esim. Suomen PISA-tuloksissa..

Merkillistä muuten, että kaikenlainen ihmisten rodunjalostus ja siitä puhuminenkin on äärimmäisen tuomittavaa PAITSI silloin, kun puhutaan (täysin perusteettomasti) meidän suomalaisten geenipohjan parantamisesta. Ajatelkaa mikä rasismiporu nousisi, jos joku ehdottaisi samaa vaikkapa näille oikeasti ongelmaksi saakka sisäsiittoisille muslimeille!

kissamies Mau

Melkoisen turhaa syytellä opettajia jostain motivoinnin puutteesta. Oma peruskouluni meni lähinnä niin, että kavereiden kanssa supatettiin vaivihkaa takarivissä 30 oppilaan luokassa ja opetusta seurattiin puolella korvalla ja tehtäviä tehtiin sitten itsenäisesti, pohdittiin vierustoverin kanssa vaikeampia juttuja ja luettiin tarvittaessa kirjasta. Ei opettajalla ollut aikaa jokaista oppilasta cheerleadata siinä vieressä ja kertoa miten niin kauhiasti hänellä on luottamusta itse kunkin pärjäämiseen, eikä kyllä kellekään tullut mieleen tällaista kaivatakaan. Ja kyllähän siinä sitten oppi, että jos perseilit oppitunnit sait myöhemmin itse prepata kokeita varten. Ei tullut tunnetta että opettaja olisi vähemmän minulta vaatinut kuin muiltakaan, eihän hän yleensä muuta vaatinut kuin työrauhaa oppitunneilla. Vastuun oppilaan oppimisessa pitäisi sentään mennä oppilas-vanhempi-opettaja-järjestyksessä, ei opettaja-vanhempi-oppilas.

ElinaElina

sense:
QuoteMerkillistä muuten, että kaikenlainen ihmisten rodunjalostus ja siitä puhuminenkin on äärimmäisen tuomittavaa PAITSI silloin, kun puhutaan (täysin perusteettomasti) meidän suomalaisten geenipohjan parantamisesta. Ajatelkaa mikä rasismiporu nousisi, jos joku ehdottaisi samaa vaikkapa näille oikeasti ongelmaksi saakka sisäsiittoisille muslimeille!

Minua kiinnostaa neurologiset asiat. En ole saanut niistä tietoa mamujen osalta, paitsi "Kati-Liinan" antama tieto, että afroilla hermosolut kehittyvät nopeammin valmiiksi ja tämä mahdollistaa lyhyenmatkan kilpajuoksun onnistumisen.
Jos ihminen on synnynnäisesti hermosairas, hän jää koukkuun siihen, mikä auttaa. Se voi olla päihde tai jopa ristisanat. Lääkäri auttaa antamalla lääkkeitä, ettei tarvi tyytyä päihteisiin tai ristisanoihin.
Onko tutkittu mikä saa somalit jäämään koukkuun khattiin? Miksi pitää saada kemiallinen rauhoite tai piriste? Suomalainen hoitaa hermojaan samoilemalla metsissä tai istumalla tuntikausia pilkillä yksin. Onko kukaan nähnyt mustaa miestä pilkillä?

Päihdekäyttö kotona ei kohenna lasten arvosanoja. Lukutaidoton ei voi ohjata toista lukutaidotonta. Sokeri on mamuille mieleistä, nyt sitä saa, ja sitten ollaan sokerihumalassa.
Facebookissa kiva sivu: Lieksa maahanmuutto kuvia

Siili

Miksi on niin vaikea myöntää, että lyhytjänteisyys on elimellinen osa joitain kulttuureja?

Whomanoid

Suomalainen koulu on suomalaisen kulttuurin ja sivistyksen tuotos. Ei sinne solahdeta mistä päin maailmaa tahansa menestymään. Jos vaikka suomen kielen taidot ovat puutteelliset niin kusessa ovat pian oppilaat ja opettajat. Kielitaito on avain pärjäämiseen. Eikä sekään kaikilla riitä menestykseen.
Väärin liputettu!


Isäntä ja loinen

Quote from: Leso on 08.03.2014, 08:25:49
Mikä kirkuva vääryys nyt - taas.  :facepalm:
"Mä koen..." "Mä oon yksilö, ja mä koen..."

Ja sitten vielä joku Jani Toivola kiertää kouluissa esitelmöimässä kokemisen, tuntemisen, aistimisen ynnä muun tuottamattoman hömpän tärkeydestä. Kaiken kaikkiaan tämä on yhtä helvetin sirkusta.
- Vapaus vai vastuu?
- Vastuu.
- Oikeus vai velvollisuus?
- Velvollisuus.