News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Euroopan talouskriisi (yhdistetty)

Started by Tauno-yksi, 01.01.2013, 11:59:38

Previous topic - Next topic

repo

Quote from: ikuturso on 18.01.2013, 12:18:54
^Hyvä kolumni.

Kun ajattelee, mitä yksi riittävän korkealla tehty talouspäätös voi vaikuttaa: kuinka monen elämään, kuinka vahvasti ja kuinka pitkäksi aikaa, niin en enää kohta ihmettele, miksi talousrikoksista rangaistaan jopa enemmän kuin henkirikoksista.

Ainoa vaan, että näiden syytesuojassa olevien "kansan mandaatilla" toimivien poliitikoiden päätöksillä on monisatakertaiset vaikutukset viattomiin ihmisiin - jos vertaa vaikka novagroupin tai wincapitan vaikutuksia, jonka uhreina on usein muita "pelaajia". Jos laskee sen taloudellisen kurjuuden määrää, mitä poliittiset päättäjät langettavat miljoonien suomalaisten kannettavaksi, Kailajärvet ja kumppanit jäävät kuin eno veneestä.

Hyvä kommentti. Nostaa pöydälle yhden merkittävän ongelman tässä ajassa ja paljolti myös historiassa: miten johtamisen vastuu toteutuu, miten määritellään huono johtaminen tai jopa rikollinen johtaminen? Miten lait ja "järjestelmä" varmistaa ettei huono yhteiskunnan johtaminen korjaannu aina vasta "ääritilanteiden" kautta. Miten ääritilanne määritellään?

Itse olisin kernaasti jo tuomitsemassa mm. Kataisen, Vapaavuoren, Sasin, Stubbin, Urpilaisen, Vanhasen, Thorsin..., noin alkuun mieleentulevia niminä johtajista, joita ei tulisi käsitellä silkkihansikkain, kansallisesti tuhoisasta johtamisesta. Mutta se on vain minä ja useiden kirjoitusten perusteella tällä ja muilla foorumeille tuomitsijoita näyttää olevan muitakin (mm. eräs nimimerkkiä ikuturso käyttävä). :)

EU-paronit (Rehn, Barroso, Juncker...) olisi myös luonnollinen jatko listalle, mutta heidän tuomitseminen kansallisin perustein on ehkä vaikeaa. Tosin EU-politiikassa on mm. sopimusrikkomuksilla tehty juuri mahdoton mahdolliseksi, joten kun tahtoa vain olisi, ei EU-paronien tuomio huonosta johtamisesta ja sopimusten laiminlöynnistä olisi mahdoton. Olisihan se mukava signaali maailmalle, jos Rehn ja Barroso saisivat tuomion Suomessa: suomalaisten kanssa ei leikitä sopimuksilla ja jos vastuuta annetaan, niin vastuun kantaminen on ihan jotain muuta kuin mitä Katainen siitä puhuu.

Joojoo! Tiedän, että EU-komissio nauttii EVM:n henkilöstön lailla juridisesta koskemattomuudesta. Ja Suomessakin on höllennetty ministerivastuulakia, joten nykyisten lakien ja asetusten mukaan ei onnistu. Taannehtiva lainsäätäminen/-soveltaminen on vähän niin ja näin, vaikka eikös siitäkin saatu näyttöjä Halla-aho vs. Illman -tapauksessa. Mutta syytettynä olikin valtakunnan pahis Halla-aho.  ;)

Joopa! Ehkä tästä aiheesta pitäisi perustaa oma ketju ruotimaan aihetta.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

PaulR

Quote from: repo on 17.01.2013, 08:39:54
Jotain järjen ääntä maailmalta - ainakin noin äkkipikaan vaikuttaa järkevältä. Sopisi varmaan eurooppaan paremmin kuin nykyinen "pelastusoperaatio".

http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/fedpomo+haluaisi+pilkkoa+pankit+jotka+ovat+liian+suuria+kaatumaan/a871113
QuoteFed-pomo haluaisi pilkkoa pankit, jotka ovat liian suuria kaatumaan

Yhdysvaltain keskuspankin Fedin Dallasin konttorin johtaja Richard Fisher vaati eilen puheessaan Washingtonia kiinnittämään enemmän huomiota suurpankkeihin, jotka ovat niin sanotusti liian suuria kaatumaan, MarketWatch uutisoi.

Hänen mukaansa Dallasin aikoo tehdä suunnitelma-aloitteen, jossa suurpankit pilkottaisiin pienempiin yksiöihin ja jonka mukaan maan talletussuojarahasto korvaisi tappiot ainoastaan liikepankkien talletusten osalta.


Tuhansien muiden suurpankkien tytäryhtiöiden asiakkaiden tulisi täten allekirjoittaa sopimus, jossa he tiedostavat, ettei heidän varansa kuulu talletussuojan piiriin.

Fisher kuitenkin myöntää, että tällaisten asioiden muuttamiseen voi mennä useita vuosia.

Hmm? Olen käsittänyt, että:

1) Liikepankeilla on talletuksina ainoastaan murto-osa pelimerkeistään.

2) Talletussuojarahastolla on pelimerkkejä korvata murto-osa tappioita (worst case scenario).

PaulR

(http://www.taloussanomat.fi/files/panorama_Luottamuskeiju.jpg)

QuoteLuottamuskeijun loitsut lumoavat – kuinka kauan?

EU-komission puheenjohtaja ja pääkomissaari Jose Manuel Barroso on jo ennättänyt julistaa kriisin hellittäneen ja eurotalouden kääntyneen kohti parempaa. Moni muu talouspäättäjä on niin ikään arvioinut pahimman olevan jo ohi.

---

Epävarmaa sen sijaan on, mihin talouspäättäjien ja rahoitusmarkkinoiden tunnelman koheneminen perustuu. Osakekurssien nousu ja korkojen lasku kertovat vain, että osakekurssit ovat nousseet ja korot laskeneet, mutta eivät syytä.

---

Todennäköisimmin finanssimarkkinoiden tunnelmaa ovat kohentaneet "luottamuskeijun" loitsut.

---

EKP:n lupaus ryhtyä tarvittaessa uusiin velkakirjamarkkinoiden tukiostoihin on osoittautunut niin tehokkaaksi ja uskottavaksi, että pelkkä lupaus on tuottanut toivottua tulosta.

Lupaus on katkaissut pääomapaon ja rohkaissut kriisimaista pakoon pinkonutta pääomaa palaamaan. Sijoittajat ovat rohjenneet taas ostaa kriisivaltioiden velkakirjoja, kun arvioivat riskin pienentyneen EKP:n lupauksen verran.

Lupauksen tehosta ja markkinatunnelman muutoksesta kertoo esimerkiksi se, että Espanjan ja Italian lisäksi nyt myös Irlannin valtio on pitkästä aikaa saanut tuoretta lainarahaa velkakirjamarkkinoilta ja Portugalinkin valtio valmistelee paluuta rahoitusmarkkinoille.

Luottamus EKP:n "rajattomien tukiostojen" lupaukseen on niin vahva, että korot ovat laskeneet ilman ainuttakaan OMT-kauppaa tai muitakaan EKP:n velkakirjaostoja.

EKP:n lupauksen suotuisista markkina- ja tunnelmavaikutuksista huolimatta ne ovat toistaiseksi koskeneet kriisin oireita eivätkä varsinaisia syitä.

Kriisin perimmäiset syyt ja kriisimaiden niin kuin muidenkin euromaiden talousongelmat ovat ennallaan tai entistäkin pahempia.

http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2013/01/20/luottamuskeijun-loitsut-lumoavat-kuinka-kauan/20131018/170

"Luottamuskeiju"  :) Love it. Siihenhän koko homma perustuu. Suomen puolesta taikasauvaa heiluttelevat O. Rehn ja J. Katainen.

törö

Quote from: TheJ on 18.01.2013, 23:04:27
Kuinka yllättävää. Kyl ny maar pitää vipata lisää kun IMF niin vaatii.

IMF on kyllä ollut itse aika nihkeä järjestämään jorgoksille vippejä, koska nämä ovat olleet haluttomia suostumaan sen vaatimuksiin.

repo

Quote from: Paul Ruth on 19.01.2013, 13:03:46
Quote from: repo on 17.01.2013, 08:39:54
Jotain järjen ääntä maailmalta - ainakin noin äkkipikaan vaikuttaa järkevältä. Sopisi varmaan eurooppaan paremmin kuin nykyinen "pelastusoperaatio".

http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/fedpomo+haluaisi+pilkkoa+pankit+jotka+ovat+liian+suuria+kaatumaan/a871113
QuoteFed-pomo haluaisi pilkkoa pankit, jotka ovat liian suuria kaatumaan

Yhdysvaltain keskuspankin Fedin Dallasin konttorin johtaja Richard Fisher vaati eilen puheessaan Washingtonia kiinnittämään enemmän huomiota suurpankkeihin, jotka ovat niin sanotusti liian suuria kaatumaan, MarketWatch uutisoi.

Hänen mukaansa Dallasin aikoo tehdä suunnitelma-aloitteen, jossa suurpankit pilkottaisiin pienempiin yksiöihin ja jonka mukaan maan talletussuojarahasto korvaisi tappiot ainoastaan liikepankkien talletusten osalta.


Tuhansien muiden suurpankkien tytäryhtiöiden asiakkaiden tulisi täten allekirjoittaa sopimus, jossa he tiedostavat, ettei heidän varansa kuulu talletussuojan piiriin.

Fisher kuitenkin myöntää, että tällaisten asioiden muuttamiseen voi mennä useita vuosia.

Hmm? Olen käsittänyt, että:

1) Liikepankeilla on talletuksina ainoastaan murto-osa pelimerkeistään.

2) Talletussuojarahastolla on pelimerkkejä korvata murto-osa tappioita (worst case scenario).

Samoin hmm? En käsitä mitä vaikeaa tässä voi olla sinulle? Talletussuoja koskee vain talletuksia, jotka eivät ole perinteisessä katsannossa riskisijoituksia vaan lainaa pankille tehdä korollista antolainausta (sisältää riskin ja pankin tulisi hallita riski) muistaakseni suhteessa 1:9. Tämä on minusta perinteisen pankkitoiminnan ydin ja sen luottamus makaa talletuksien päällä. Jos tuo ydin rikotaan, niin kaikki muuttuu riskisijoituksiksi ja itse näen, että säätämiseltä (rahan keräämiseltä) putoaa pohja pois. Tämä olisi minusta aika dramaattinen muutos enkä ole ollenkaan varma, että yhteiskunnat ovat tähän vielä valmiita. Ainakaan tällaista muutosta ei pitäisi tapahtua likvidien rahoitusmarkkinoiden ehdoilla. Tämän pitäisi vastata myös kohtaan 2.. Pankin tappiot ovat käsittääkseni ihan eri asia kuin talletukset eikä talletussuoja todellakaan korvaa pankin tappioita vaan ainoastaan pankille lainatun riskittömän ja ilmaisen rahan, jota talletukseksi kutsutaan. Jotkut tällä foorumilla ovat esittäneet, että talletuksien pitäjät eli sutjakammin "rahojaan tileillä makuuttavat" joutavatkin menettää rahansa. Minä luen tässä nimenomaan rahoitusmarkkinoiden äänen ja ehdollistamista, joten ehtojen sanelulle tulee täältä njet njet.

Lisäys: Sinähän olet nimenomaan ollut ketjussa pankkien ja rahoitusmarkkinoiden luottamuspulan henkilöitymä, kun olet sanonut muuttavasti rahasi aina sopivan paikan tullen kullaksi tai hopeaksi. En nyt muista kummaksi. Minusta olet myös menetetty asiakas rahoitusmarkkinoille, kun varasi ovat epälikvidissä materiassa. Olenko nyt todistanut kaiken edellä sanomani (en tarkoita koko ketjua ;))?
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

PaulR

QuotePankin tappiot ovat käsittääkseni ihan eri asia kuin talletukset eikä talletussuoja todellakaan korvaa pankin tappioita vaan ainoastaan pankille lainatun riskittömän ja ilmaisen rahan, jota talletukseksi kutsutaan. Jotkut tällä foorumilla ovat esittäneet, että talletuksien pitäjät eli sutjakammin "rahojaan tileillä makuuttavat" joutavatkin menettää rahansa. Minä luen tässä nimenomaan rahoitusmarkkinoiden äänen ja ehdollistamista, joten ehtojen sanelulle tulee täältä njet njet.

Ymmärrän eron. Kuullut vastikään väitteen, että talletussuojarahastolla ei riitä korvattavaa lähimainkaan tähän riskittömään ja ilmaiseen rahaan tilinteon hetkellä. Luvut lienevät julkista tietoa, jos joku matikkapää osaa yhdistellä.

QuoteLisäys: Sinähän olet nimenomaan ollut ketjussa pankkien ja rahoitusmarkkinoiden luottamuspulan henkilöitymä, kun olet sanonut muuttavasti rahasi aina sopivan paikan tullen kullaksi tai hopeaksi. En nyt muista kummaksi. Minusta olet myös menetetty asiakas rahoitusmarkkinoille, kun varasi ovat epälikvidissä materiassa. Olenko nyt todistanut kaiken edellä sanomani (en tarkoita koko ketjua ;))?


Au ja Ag ovat itselle no-brainereita tällä hetkellä. Mietin jo täyttä päätä mihin ne laittaa tilanteen rauettua. Aika näyttää.

Velmu


Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää, myös näilä palstoilla?

Menot eivät voi olla isommat kuin tulot. Ei kotitaloudessa, ei firmoissa, ei kunnilla eikä edes valtioilla. Koko ns. sivistynyt maailma, eli EU:n jäsenvaltiot, elävät asioista päättävien poliitikkojensa johdolla jatkuvasti yli varojensa. Ja roimasti. Suomessa valtio verottaa kansalaisiltaan palkoista ja eläkkeistä vähän yli 7 miljardia vuosittain ja lainaa ulkomailta menojensa kattamiseen 8 miljardia vuosittain. Jatkuvasti kasvavaa valtion velkaa on jo nyt noin 90 miljardia. Päälle tulevat vielä Suomeakin surkeammassa asemassa olevien valtioiden tukirahat, näillä näkymin noin 50 miljardia euroa.

Ai niin, meinasi unohtua. Suomihan kuuluu luokkaan AAA, eli velkaa voi ottaa edelleen kuinka paljon hyvänsä.

Bill Milton Hicks Friedman

Quote from: Velmu on 20.01.2013, 22:09:38

Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää, myös näilä palstoilla?

Menot eivät voi olla isommat kuin tulot. Ei kotitaloudessa, ei firmoissa, ei kunnilla eikä edes valtioilla. Koko ns. sivistynyt maailma, eli EU:n jäsenvaltiot, elävät asioista päättävien poliitikkojensa johdolla jatkuvasti yli varojensa. Ja roimasti.

Vaikka kannatankin minarkistista valtiota, niin nykyisessä rahajärjestelmässä pätee:

Quote from: http://rahajatalous.wordpress.com/2012/02/17/julkisen-talouden-kriisin-ratkaisuvaihtoehdot/Kuten olemme blogissamme osoittaneet, ei julkisen sektorin rahoitustaseesta ole pakko huolestua. Muuttamalla rahatalousjärjestelmämme institutionaalista rakennetta julkisen velkaantumisen ja sitä myöten kulutuksen mahdollisuuksia voidaan lisätä oleellisesti. Rahatalouden analyyttinen tarkastelu kuitenkin osoittaa, että myös ilman näitä reformeja  julkisen talouden "ongelmiin" voidaan löytää ratkaisuja. Tämä tarkastelu on syytä aloittaa kääntämällä katse taloutemme kolmen pääsektorin rahoitustaseisiin. Vaikka julkisen sektorin alijäämät herättävät paljon keskustelua, vain harva on viettänyt tarpeeksi aikaa kyseisiä taseita eli julkisen talouden "ongelmien" kokonaiskuvaa tarkastelemalla.

Ja

QuoteJulkinen sektori voi olla ylijäämäinen vain silloin kun ulkomaan sektori tai yksityinen sektori nettovelkaantuvat vastaavalla rahamäärällä. Vastaavasti julkisen sektorin alijäämät tarkoittavat muiden sektoreiden lainanantoa eli säästämistä.

Julkisen talouden "ongelmiin" onkin käytännössä kaksi ratkaisua. Julkinen sektori saadaan ylijäämäiseksi, jos yksityinen sektori tai ulkomaan sektori lisäävät nettomääräistä lainanottoaan. Koska talouden viimeaikainen rakennemuutos (2010-luvun Nokia-ilmiö) on vienyt valtaosan Suomen vientiteollisuuden kilpailukyvystä, on vaihtotaseemme kääntynyt alijäämäiseksi. Koska emme voi helpottaa nopeasti vientiteollisuuden asemaa esimerkiksi valuuttakurssipolitiikalla (devalvaatiolla), ei ulkomaan sektori näytä tarjoavan helppoa vastausta ongelmaamme. Katseet kääntyvät siis yksityisen sektorin suuntaan.

Jotta julkisen sektorin rahoitustase kääntyisi positiiviseksi, on yksityisen sektorin lisättävä merkittävästi nettomääräistä velanottoaan. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että yksityisen sektorin on alettava investoimaan voimakkaasti.

Tämä kehitys perustuu ennen kaikkea yksityisen sektorin investoinneista ja velanotosta seuraavaan talouden rahavirtojen kasvuun. Samalla kasvavat julkisen sektorin keräämät verotulot, jotka on sidottu institutionaalisesti rahavirtojen määrään. Julkiset menot puolestaan supistuvat, kun investointikysyntä kasvattaa taloutta ja lisää työllisyyttä.  Yksityiset investoinnit siis aktivoivat niin kutsutut talouden automaattiset vakauttajat ja siksi yksityisen sektorin kasvava velanotto (absoluuttinen, bruttomääräinen) johtaa myös yksityiseen nettovelkaantumiseen.

Ratkaisu Suomen julkisen talouden "ongelmiin" löytyykin talouden tarjontapuolen sijaan kokonaiskysyntää lisäävistä yksityisistä investoinneista. Investointiasteen merkittävä nostaminen ja yksityisten yritysten sekä kotitalouksien vastuunkanto taloutemme tulevaisuudesta ovat niitä asioita, joita juuri nyt kipeästi kaivataan. Ainakin, jos ylijäämäisestä julkisesta sektorista haaveilevia poliitikkoja ja virkamiehiä halutaan kuunnella. Vaikka yritykset ja kotitaloudet saataisiin mukaan talkoisiin ja julkisen talouden "ongelmat" tällä tavalla voitettaisiin, olisi vaarana kuitenkin päätyä ojasta allikkoon.

Investointiasteen nostamisesta todennäköisesti seuraava yksityisen sektorin nettovelkaantuminen ei nimittäin ole pelkästään myönteinen asia. Käytännössä nettovelkaantuminen tarkoittaa sitä, että yksityisen sektorin kyky maksaa velkojaan heikkenee jatkuvasti, mikä on velkaan perustuvassa talousjärjestelmässä luonnollisesti ongelma. Jos nimellinen talouskasvu on kuitenkin nopeaa ja rahavirtojen määrä taloudessa kasvaa tasaisesti, voi yksityisen sektorin nettovelkaantumiseen perustuva talouskehitys jatkua pitkäänkin keskeytymättä.

Kun julkinen sektori leikkaa menojaan ja korottaa veroja, supistaa se samanaikaisesti talouden kokonaiskysyntää. Vaikka tämän seurauksena vaihtotase voikin kääntyä positiiviseksi tuonnin kasvun hidastuessa, lisäävät hidastuva talouskasvu sekä rahavirtojen väheneminen samalla taloudellista epävarmuutta ja vähentävät yksityisen sektorin halukkuutta investoida. Kun yksityinen sektori ei investoi, lisääntyy yksityisen sektorin nettosäästäminen eikä tavoiteltuja julkisen sektorin ylijäämiä suuristakaan leikkauksista huolimatta saavuteta. Sen sijaan synnytetään jatkuvasti syvenevä taantuma, kuten esimerkiksi Kreikassa, Portugalissa ja Espanjassa on tapahtunut.

Jos yksityinen sektori näkee julkisen sektorin leikkauksista huolimatta taloudellisen tulevaisuuden valoisana ja investoi enemmän kuin säästää tai jos vaihtotase kääntyy viennin tuontia nopeamman kasvun myötä positiiviseksi, voi hallitus onnistua tavoitteessaan kerryttää ylijäämiä. Yksityisen sektorin nettovelkaantumisesta riippuvainen talous on kuitenkin rakenteellisesti epävakaa, minkä monet esimerkit kotimaasta ja muualta ovat opettaneet. Vaihtotaseen ylijäämiin perustuva talousmalli on puolestaan täysin riippuvainen vientisektorin kilpailukyvystä, johon on vaikea vaikuttaa ilman valuuttakurssipolitiikkaa lyhyellä aikavälillä.

Tämän tarkastelun perusteella talousmalli, jossa julkinen sektori pyrkii kulutuksellaan ja investoinneillaan pitämään yllä sopivan kokonaiskysynnän tason omasta rahoitustaseestaan välittämättä ja jossa julkinen valta pyrkii rajoittamaan yksityisen sektorin liiallista velkaantumista, näyttäytyykin varsin järkevänä. Siksi sellaisten institutionaalisten muutosten edistäminen, joita tämän mallin toimeenpaneminen edellyttää, onkin huomattavasti parempaa politiikkaa kuin nykyinen pakonomaisesti julkisen sektorin tai vaihtotaseen ylijäämiin pyrkivä politiikka.

Eli menot voivat olla isommat kuin tulot. Se vain tarkoittaa velkaantumista jollekin taholle. Jos siis valtio velkaantuu, mutta käyttää tuon velkarahan järkevällä tavalla tarvittaviin investointeihin, joiden hyödyt ylittävät velkaantumisen kustannukset, niin mitään ongelmaa valtion velkaantumiselle ei ole. Kaikki riippuu toki siitä, että miten hyödyt määritellään ja arvotetaan. Parhaassa tapauksessa valtio velkaantuisi omalle keskuspankilleen ja jos ei, niin silloin verottaisi valtionlainoihin sijoittavia yksityisiä liikepankkeja ja sijoittajia niin paljon, että verotulot ylittävät reilusti valtionlainojen korkomenot.
Perustulolla voidaan purkaa työkykyisten työttömien työn vastaanottamista haittaava byrokratia ja korvata eri tukimuodot (ml harkinnanvaraiset) ilman, että kustannukset yhteiskunnalle nousevat, mutta työkykyisten työttömien riittävä perusturva säilyy. Toteutus: Pankkikortti + henkilöllisyyden varmennus esim kaupassa.

törö

QuoteEU päättää Kyproksen tukipaketista vasta maaliskuussa, kun maassa on uusi presidentti.

Financial Times kertoi maanantaina, ettei Saksan liittokansleri Angela Merkel halua enää neuvotella Kyproksen nykyisen kommunistipresidentin Demetris Christofiasin kanssa.

FT:n lainaaman virkamieslähteen mukaan Kyproksen presidentiltä puuttuu todellisuuden tajua.

Karkea arvio Kyproksen tukipaketin suuruudesta on 17,5 miljardia euroa. Kun Suomen osuus tukipaketeista on yleensä ollut vajaat kaksi prosenttia, olisi se siis yli 300 miljoonan euron luokkaa.

Arvioiden korostetaan kuitenkin olevan hyvin alustavia, selvitykset Kyproksen pankkien pääomatarpeista ovat kesken.

Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen (sd) sanoi viime viikolla Ylen haastattelussa, että ennen tukipaketin päätöstä tarvitaan vielä lisää tietoa epäillystä veronkierrosta ja rahanpesusta Kyproksella.

Myös Venäjän toivotaan osallistuvan Kyproksen tukemiseen, koska venäläiset käyttävät Kyproksen pankkeja.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013012116584102_ul.shtml

PaulR

MAX KEISER: Welcome Home German GOLD! The CURRENCY WAR is on!! [Keiser Report E395] [Julkaistu 20.01.2013]
http://www.youtube.com/watch?v=hHyUOkFRufY

...unless you keep buying our treasury bonds our contacts in the State Department will come and bomb you. Expect to happen to you what happened to Gaddafi, what happened to Saddam Hussein. So when did a bond manager have access to the Pentagon to kill the competition. Oh! That's the American business model, that's the Washington consensus. We don't want to compete, we'll just kill you.

;D

Uuno Nuivanen

QuoteSoini Kypros-tuesta: Koska tämä pölhöys loppuu?

- Pitääkö vielä rahanpesijätkin pelastaa, ihmettelee oppositiojohtaja Timo Soini (ps) Kyproksen pelastuspakettia.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013012116584268_uu.shtml

sivullinen.

Quote from: Paul Ruth on 21.01.2013, 12:38:38
MAX KEISER: Welcome Home German GOLD! The CURRENCY WAR is on!! [Keiser Report E395] [Julkaistu 20.01.2013]
http://www.youtube.com/watch?v=hHyUOkFRufY

Hyvä pätkä taas Max Keiseriltä. Tosin minusta hän on käsittänyt väärin miksi Saksa on tähän mennessä pitänyt kultaansa amerikassa. Syy ei ole ollut Saksan Toisen Maailmansodan jälkeen tullut kauppavaje, jota oltaisiin maksettu kullalla, vaan yksinkertaisesti käsky sodan voittajalta. Asian todistava dokumentti on kaiken lisäksi julkinen nykyään: http://www.scribd.com/doc/82764626/Blessing-Brief-1967

Sen vuoksi en usko Saksan oikeasti edes yrittävän palauttaa kultaansa amerikasta. Se on peiteoperaatio, jolla saadaan helpommin haettua kulta Ranskasta. Ranska vihastuisi tulisesti, jos Saksa kertoisi hakevansa kultansa vain heiltä. Nyt kun väittävät palauttavansa kaiken kullan ei vihastumista synny. Sitten vuoden parin sisällä käyvät hakemassa "ensin" Ranskassa olevat harkot. Seuraavat pari vuotta sitten "suunnittelevat" hakevansa myös amerikasta harkkoja, mutta eivät ikinä tee asialle mitään. Näin poliittinen peli toimii - jokaisen operaation edessä on toinen peiteoperaatio.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Herbert

Tämä laskelma on "kielletty" EU-pääkaupungeissa - IMF paljastaa pahimman Kreikka-skenaarion

Mitä jos Kreikan talous ei kaikista hyvistä aikeista ja suunnitelmista huolimatta kasvakaan toivotulla tavalla?

Kansainvälinen valuuttarahasto IMF on julkistanut uusimmassa Kreikka-katsauksessaan ensimmäistä kertaa laskelmia ja arvioita siitä, kuinka paljon lisäapua Kreikka voisi tällaisessa tilanteessa tarvita.

"Arvelemme, että tällaiset puheet ovat verboten (=kiellettyjä) Euroopan pääkaupungeissa Saksan seuraaviin liittovaltiovaaleihin saakka", Financial Timesin FT Alphaville -blogi kirjoittaa.

Jos Kreikan talousohjelma epäonnistuu, IMF ennustaa maan tarvitsevan lisäapua 3 prosenttia kansantuotteesta eli noin 6 miljardia euroa vuodessa tulonsiirtoina vuodesta 2013 vuoteen 2020. Tämä voitaisiin toteuttaa esimerkiksi laskemalla EU:n hätärahasto Kreikka-lainojen tai euromaiden Kreikalle myöntämien kahdenvälisten lainojen korkoja.

Toinen vaihtoehto on suoranainen velkaleikkaus, IMF uskoo. Edessä olisi noin 25 prosentin leikkaus EKP:n ja hätärahaston lainoista sekä kahdenkeskisistä lainoista.

...

IMF toteaa myös, että Kreikassa on poliittinen riski, joka voi johtaa myös maan lähtöön eurosta. IMF on jopa laskenut Kreikan euroeron vaikutuksen euroalueen reaaliseen bruttokansantuotteeseen. Pahimmillaan vaikutus voisi olla 5-6 prosentin luokkaa.

http://www.talouselama.fi/uutiset/tata+laskelma+on+kielletty+eupaakaupungeissa++imf+paljastaa+pahimman+kreikkaskenaarion/a2164725
"The problem isn't that Johnny can't read. The problem isn't even that Johnny can't think. The problem is that Johnny doesn't know what thinking is; he confuses it with feeling."

Thomas Sowell

Ari-Lee

Kypros on menetetty venäläisille oligarkeille, mafialle jo kauan sitten. Sitä ei kannata tukea millään muotoa.

Vuodelta 1994:
Independent

Edit.lis:

QuoteThe area of the Republic of Cyprus under government control has a market economy dominated by the service sector, which accounts for four-fifths of GDP. Tourism, financial services, and real estate are the most important sectors. [...]

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/cy.html
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Tomi

Quote from: Uuno Nuivanen on 21.01.2013, 13:15:50
QuoteSoini Kypros-tuesta: Koska tämä pölhöys loppuu?

- Pitääkö vielä rahanpesijätkin pelastaa, ihmettelee oppositiojohtaja Timo Soini (ps) Kyproksen pelastuspakettia.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013012116584268_uu.shtml
Quote
Maanantai 21.1.2013 klo 13.15
Lainaus:
Suomi vaatii veronkierron ja rahanpesun vastaisia toimia Kyprokselta.

Suomi aikoo vaatia ehtoja ja tarvittaessa tarvittaessa myös vakuuksia. (JOHN PALMÉN)

Hallitusta lähellä olevista lähteistä kerrotaan Iltalehdelle, että Suomi ei aio katsoa läpi sormien väitteitä veronkierrosta ja rahanpesusta Kyprokselle. Suomi vaatii tukipaketin ehtona Kyprokselta toimia rahanpesua ja veronkiertoa vastaan.

Lähteiden mukaan tukipaketin suuruus ja sisältö ovat täysin auki eikä päätöksiä tehdä lähitulevaisuudessa.

Jos tukea annetaan ERVV:n kautta, Suomi aikoo vaatia myös vakuuksia tuelleen. Jos tuki annetaan EVM:n kautta, vakuuksia ei vaadita. EVM pääsee perimään saatavansa muutenkin ensimmäisten joukossa.
PEKKA TIINANEN
[email protected]
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013012116584402_uu.shtml
Hetkinen, onko pysyvässä vakausmekanismissa ensisijaisen velkojan asema Suomella ja muilla EU-mailla. vai ei?

Ari-Lee

Quote"Presidentiltä puuttuu todellisuudentaju" - Kypros-tukipäätös siirtyy

Maanantai 21.1.2013 klo 11.50

Karkea arvio Suomen osuudesta 300 miljoonaa euroa.

EU päättää Kyproksen tukipaketista vasta maaliskuussa, kun maassa on uusi presidentti.

Financial Times kertoi maanantaina, ettei Saksan liittokansleri Angela Merkel halua enää neuvotella Kyproksen nykyisen kommunistipresidentin Demetris Christofiasin kanssa.

FT:n lainaaman virkamieslähteen mukaan Kyproksen presidentiltä puuttuu todellisuuden tajua.

Karkea arvio Kyproksen tukipaketin suuruudesta on 17,5 miljardia euroa. Kun Suomen osuus tukipaketeista on yleensä ollut vajaat kaksi prosenttia, olisi se siis yli 300 miljoonan euron luokkaa.

Arvioiden korostetaan kuitenkin olevan hyvin alustavia, selvitykset Kyproksen pankkien pääomatarpeista ovat kesken.

Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen (sd) sanoi viime viikolla Ylen haastattelussa, että ennen tukipaketin päätöstä tarvitaan vielä lisää tietoa epäillystä veronkierrosta ja rahanpesusta Kyproksella.

Myös Venäjän toivotaan osallistuvan Kyproksen tukemiseen, koska venäläiset käyttävät Kyproksen pankkeja.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013012116584102_ul.shtml
(boldaus omani)

Jaa? Minä kun olin siinä uskossa että koko EU on yhtä kommunismia kaikki. (Vrt. Neuvostoliitto.) Toisaalta mitä merkitystä yhden osavaltion presidentin aatteilla on liittovaltion kaltaisessa järjestelmässä? Tärkeämpää olisi pistää piste koko järjenvastaiselle tulojensiirrolle varsinkin kun sillä tehdään vain haittaa ja ajetaan alas toimiviakin osavaltioita.

Hajoa EUro hajoa!
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

repo

Quote from: Ari-Lee on 22.01.2013, 03:43:01
QuoteFinancial Times kertoi maanantaina, ettei Saksan liittokansleri Angela Merkel halua enää neuvotella Kyproksen nykyisen kommunistipresidentin Demetris Christofiasin kanssa.

Toisaalta mitä merkitystä yhden osavaltion presidentin aatteilla on liittovaltion kaltaisessa järjestelmässä?

Niinkin mitä sanoit, mutta itse luen tuossa lauseessa merkityksellisempänä lihavoimani ja sen, että Saksassa on vaalit tulossa. Tietysti tämän väitteeni tueksi pitäisi selailla saksalaisia uutislähteitä, miten pontevasti Merkel siellä nostetaan Euroopan johtajaksi tämän kaltaisilla varsin neutraalin oloisilla uutisilla. Tälläinen kuitenkin nähdäkseni uppoaa saksalaiseen kannattajakuntaan erinomaisesti ja kritiikki Merkelin harrastamaa europolitiikaa kohtaan unohtuu. Jos kritiikkiä nyt ylipäätään on olemassa, Merkelin eurotukipolitiikka on ollut menestys Saksalle tähän mennessä, mutta riskit ovat suuret ja ne voi kääntää tilanteen nopeasti päinvastaiseksi (=siksi kultavarantojen kotouttaminen).
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

repo

Kotimaasta (ja päässäni soi Arvi Lindin ääni).

http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/huolestuttava+muutos+pkyritysten+rahoituksessa/a872076
QuoteYRITTÄMINEN
Talouselämä, 6:39
Huolestuttava muutos pk-yritysten rahoituksessa

Pienten ja keskisuurten yritysten rahoitus on vaikeutunut, paljastaa uusi kysely.

Suomen Taloushallintoliiton tekemän kyselyn mukaan rahoituksen saatavuuden vaikeutuminen ja rahoituksen hinnan kallistuminen näkyvät pk-yrityksissä.

Taloushallintoliiton toimitusjohtaja Juha Ahvenniemi sanoo tiedotteessa, että pk-yritysten näkymissä on vuodessa tapahtunut iso muutos.

Koko juttu linkistä. Kysely tehty tilitoimistoilta heidän asiakkaidensa rahoitustilanteesta.

Kevyttä veetuilua Kataisen & Co suuntaan: missä palomuuri, vakaus? >:(
(Tekisi mieli käyttää enemmänkin sanoja, mutta se on sanojen tuhlausta.)
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

repo

Vielä piti tulla kertomaan nämä tänne. YLE uutisoi tänään.

http://yle.fi/uutiset/japanin_talous_vihdoin_heraamassa_henkiin/6461114
QuoteUlkomaat 22.1.2013 klo 7:30 | päivitetty 22.1.2013 klo 7:30
Japanin talous vihdoin heräämässä henkiin
Japanissa on nähtävissä talouskasvun merkkejä. Hallitus elvyttää voimakkaasti.

Japanin keskuspankki on nostanut arviotaan talouskasvusta. Maaliskuussa alkavan budjettivuoden kasvulukemaksi luvataan 2,3 prosentitia. Edellinen ennuste antoi kasvuluvuksi runsaat puolitoista prosenttia.

Koko juttu linkistä. Onneksi Tyhmyri on ottanut aiheen myös silmätikuksi.

https://tyhmyri.wordpress.com/2013/01/22/japani-ja-keskuspankin-rahanluontioperaatiot-johan-se-onkin-jo-niiden-aika/
Quotetammikuu 22, 2013
Japani ja keskuspankin rahanluontioperaatiot – johan se onkin jo niiden aika!

Muutama blogikirjoittaja on maailmalla ja myös Suomessa innostunut liittämään Japanin keskuspankin mukaan innokkaasti rahan määrää kasvattavien keskuspankkien joukkoon. Tulin muussa yhteydessä hieman katsoneeksi asiaa ja moinen väite on ainakin numeroiden valossa kaikkea muuta kuin uskottava – ennen BoJ:n johdon vallannutta uuden hallituksen pelkoa. Numeroiden valossa BoJ ei ole harrastanut ainakaan löysää rahapolitiikkaa, päinvastoin. Itse asiassa johan se onkin korkea aika BoJ:n alkaa jenien massiivinen painaminen ja maan talouden kohentaminen.

Koko kirjoitus linkistä. Mielenkiintoista. Harmi etten ehdi nyt tähän paneutua, jotta olisi jotain komentoitavaa.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

repo

Vielä yksi nosto viime viikonlopun lukemistosta. Ehdoton lukusuositus eurokriitikoille ja vielä kriittisyyden rajoilla häilyville.

http://susijumala.puheenvuoro.uusisuomi.fi/130429-persuuntunut-imf
QuoteKansainvälisen valuuttarahasto IMF:n uusin Kreikkaraportti on luettavissa täältä. Raporttia on maamme tiedotusvälineissä käsitelty perin ylimalkaisesti. En aio itsekään tehdä tästä kuin lyhyehkön referaatin. Perin kattavan ongelmalistan lisäksi huomioni kiinnittyi siihen, missä määrin IMF pitää euromaiden ja EKP:n osallistumista Kreikan velkasaneerauksiin. Mistä tässä on kyse?

Onko IMF:stä tullut eurokriittinen? Ei voi olla. Lue itse ja päättele, vaikka referaatin onkin tehnyt eurokriittinen, joten hänen syyttäminen raportin lukemisesta värilaseilla on helppoa. Harva jaksaa lukea yli 200 sivuista IMF:n raporttia, joten täältä lähtee kiitos referaatista.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

vilach

Juttu aiheeseen liittyen tv1 tänään:

21:05 A-studio
Pankkitukea Kyproksen rahanpesijöille? Siepattuna Jemenissä, saksalaisen selviytymistarina. Kaivokset valtaavat Etelä-Suomen. 3D-kotitulostin mullistaa maailman.

törö

QuoteKreikassa kiehuvat nyt syytökset, joiden mukaan maan tilastoviranomainen paisutteli maan budjettivajelukuja vuodelta 2009.

Näillä syytöksillä on myös mielenkiintoinen sivujuonne, jonka Financial Times nostaa jutussaan esiin.

Jos Kreikan laskelmat budjettivajeestaan ovat olleet harhaanjohtavia, se murentaa pohjaa myös EU:n ja IMF:n Kreikalle myöntämästä 172 miljardin euron toiselta apupaketilta, arvioi lehden haastattelema nimettömänä pysyttelevä analyytikko. Apupakettihan pohjautuisi silloin osin lukuihin, joilla ei ole todellisuuspohjaa.

Maan tilastoviranomaisen Elstatin johtoa on syytetty siitä, että se on paisutellut maan budjettivajelukemaa vuodelta 2009. Tuota lukua on käytetty pohjana myöhemmille maalle myönnetyille apupaketeille. Tutkimusten mukaan lukujen vääristely kasvatti budjettivajetta 12 prosentista 15,8 prosenttiin kansantuotteesta.

Euroopan tilastoviranomainen Eurostat hyväksyi korjatun luvun ilman varauksia.

"Jos näitä lukuja ei pidetä tarkkoina, koko Kreikan tuen perusteluilta katoaa pohja", sanoo analyytikko lehdelle.

Kreikan luvuista on paljastunut aiemminkin epäselvyyksiä. Maa pääsi euroon alunperin kaunisteltujen lukujen ansiosta.

http://www.talouselama.fi/uutiset/perustuiko+kreikan+toinen+apupaketti+tekaistuihin+numeroihin/a2165066

Jericho

Cameronilta Jykälle terveisiä.

QuoteCameron muisti puheessaan myös Suomea
23.1.2013 13:34  0 
Tanja Vasama
HELSINGIN SANOMAT

LONTOO. Britannian pääministeri David Cameron mainitsi Eurooppa-linjapuheessaan myös Suomen. Cameron korosti useassa kohtaa sitä, kuinka EU:n ja sen kansalaisten välillä on kuilu.

"On kasvavaa turhautumista siihen, että EU nähdään jonain, joka tapahtuu ihmisille sen sijaan, että se toimisi heidän puolestaan", Cameron sanoi.

Erityisesti hän viittasi Euroopassa toteutettavien säästöohjelmien aiheuttamaan turhautumiseen ja siihen, että veronmaksajien rahoja käytetään antamalla toisella puolella mannerta oleville hallituksille tukipaketteja.


"Alamme nähdä tämän [turhautumisen] mielenosoituksissa Ateenan, Madridin ja Rooman kaduilla. Näemme tämän parlamenteissa Berliinissä, Helsingissä ja Haagissa", Cameron sanoi.

Tomi

http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2013/01/23/tilastonikkari-synkensi-lukuja-kreikka-haastaa-oikeuteen/20131236/12
Quote
Kreikan tilastoviranomaisen Elstatin johtajaa Andreas Georgiouta syytetään petoksesta. Viranomaisten mukaan Georgiou on antanut maan velkakriisistä todellisuutta synkemmän kuvan peukaloimalla tilastoja.

Syytteistä kertoivat muun muassa kreikkalainen uutistoimisto ANA ja Reuters tiistaina. Kiista koskee Elstatin laskelmaa Kreikan valtion alijäämästä vuonna 2009.

Uutistoimistojen nimettömien tuomioistuinlähteiden mukaan valtiollinen syyttäjä suosittelee petossyytteiden nostamista Georgiouta ja kahta muuta tilastoviranomaisen työntekijää vastaan. Syytteet nostettaneen lähipäivinä, uutistoimistot kertoivat. Ankarimmillaan syytetyistä rikoksista voidaan tuomiota viisi vuotta vankeutta.

Georgiou on kiistänyt tehneensä mitään väärää. Euroopan unionin (EU) tilastoviranomainen Eurostat on puolustanut Elstatin laskelmia. Eurostatin mukaan Elstat on tehnyt laskelmansa yleisien standardien mukaisesti.

– Minua syytetään, koska en suostunut kaunistelemaan lukuja, Georgiou kommentoi asiaa talouslehti Financial Timesille marraskuussa.


Georgiou aloitti Elstatin johdossa marraskuussa 2010. Pian hänen aloittamisensa jälkeen tilastoviranomainen korjasi aiempaa arviotaan valtion budjettialijäämästä vuonna 2009 ylöspäin. Aiempi luku, 13,6 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen (bkt), korjattiin ylöspäin yli 15 prosenttiin.

Alijäämäluku antoi Kreikan valtion taloudesta erittäin synkän kuvan. Sitä on myös pidetty yhtenä syynä Kreikan 240 miljardin euron hätärahoituspaketille.

52-vuotias Georgiou on työskennellyt muun muassa Kansainvälisen valuuttarahasto IMF:n palveluksessa ennen nykyistä pestiään.

Boldaus oma.

repo

http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2013/01/24/raimo-sailas-suomi-ajelehtii-eussa-ajopuuna/20131206/12
Quote

Raimo Sailas: Suomi ajelehtii EU:ssa ajopuuna

Suomen asemasta eurokriisin setvimisessä tulee mieleen ajopuu. Eteenpäin ajelehditaan, eikä vaihtoehtoja ole. Näin näkee helmikuun 11. päivä eläkkeelle jäävä valtiosihteeri Raimo Sailas. Hän ennustaa, että hallitus joutuu vielä syömään aiempia sanojaan.

Eeva Eronen
24.1.2013 06:01
27

Historiankirjoitus toisteli aikanaan, että Suomi päätyi jatkosotaan ja Saksan liittolaiseksi ajopuuna, ilman aktiivista ohjausta. Myöhemmin kiistetty ajopuuteoria pääsee uuteen käyttöön, kun eläkkeelle jäämässä oleva Raimo Sailas asettelee sanojaan siitä, millä tolalla Suomen päätöksentekovalta Euroopan unionissa (EU) on.

Lyhyesti vastaus kuuluu: huonolla tolalla. Vuosikymmeniä valtion menoista huolehtinut Sailas on huolissaan demokratiasta ja siitä, miten Suomen talouteen vaikuttavista asioista tulevaisuudessa päätetään.

Kirjoitus kokonaan linkistä. Ihan asiallista näkemystä Sailakselta. Ei kykene kauheasti Sailasta kyseenalaistamaan, mutta onneksi aina on vähän...

QuoteOlisiko kelkkaa voitu kääntää jossakin vaiheessa?

– Sehän tässä onkin pirullista, ettei oikein missään, Sailas vastaa. Hänen mukaansa euroon lähteminen oli silloisen tiedon varassa viisasta, eikä eurosta olisi voinut jälkeenpäinkään irrottautua.

Eikä hän muutenkaan näillä puheilla tarkoita moittia suomalaisia päätöksentekijöitä, Sailas korostaa. Ongelma on eurokriisissä ja päätöksentekomekanismeissa.


Parannusta ei ole näkyvissä, hän arvioi. Sen sijaan Sailas muistuttaa ennusteestaan, jonka mukaan edessä on todennäköisesti Kreikasta tulevia luottotappioita. Tässä vaiheessa häneltä irtoaa myös pieni moite muille päättäjille.

– Sitä on vaikeaa selittää ihmisille, varsinkaan sen jälkeen, kun lainoja myönnettäessä tämä mahdollisuus kiistettiin. Olisi pitänyt sanoa, että se on mahdollista.

Lihavointi minulta "Ongelma on eurokriisissä ja päätöksentekomekanismeissä", mitä valkopesua ja äänestäjien valmentamista luottotappioihin eli vastuun kantamiseen huonoista päätöksistä! Josko alettaisiin luottotappioiden iskiessä sitten kantamaan sitä vastuuta tehdyistä päätöksistä "huonoilla päätöksentekomekanismeilla". Ja vastuulla tarkoitan nyt sitä, että myös Sailaksen eläkkeenmaksu pistetään katkolle ja mietitään sitä, että joskus sen vastuunkantamisen on pakko tarkoittaa seurauksia huonoja päätöksiä valmistelleille ja tehneille. Muuten sumenee oikeustaju.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

jmk

Quote from: repo on 24.01.2013, 13:05:02
Eikä hän muutenkaan näillä puheilla tarkoita moittia suomalaisia päätöksentekijöitä, Sailas korostaa. Ongelma on eurokriisissä ja päätöksentekomekanismeissa.

Kannattaisikohan huonoista päätöksentekomekanismeista irrottautua?

Velmu


Sailas (sdp) on ruskeakielisimpiä perässähiihtäjiä mitä tästä maasta löytyy. Mahtaako nyt alkaa omatunto soimata, kun poloinen yrittää vuosikymmeniä päättävissä kabineteissa istuttuaan selitellä, että "kyllähän minä olen tiennyt, mutta kun ne muut pojat" jne.

Jos ei Sailaksen asemassa ollut ukkeli ole saanut mitään aikaan tähän mennessä, olkoon hiljaa nytkin. 

ikuturso

Quote from: jmk on 24.01.2013, 14:47:40
Quote from: repo on 24.01.2013, 13:05:02
Eikä hän muutenkaan näillä puheilla tarkoita moittia suomalaisia päätöksentekijöitä, Sailas korostaa. Ongelma on eurokriisissä ja päätöksentekomekanismeissa.

Kannattaisikohan huonoista päätöksentekomekanismeista irrottautua?

Sitähän David Cameron on tekemässä. Joko reformoimassa EU:ta tai lähdössä.
Kaikki eurobroilerit kotkottavat kuorossa, että "Kot kot, jos haluaa hyvää, on syötävä myös kakkaa. Se että joku saisi vain hyvää ja toiset söisivät kakkaa - ei käy."
Cameronin puheesta on heijastunut visio sellaisesta EU:sta, josta kaikki kokisivat hyötyvänsä. Tullivapaus ei tarkoita sitä, että pyöritetään miljardibyrokratiaa, josta miljoonat ihmiset saavat vain harmaita hiuksia. Mutta eurobroilerien mukaan tällainen ei ole mahdollista. Kunnon eurokommunismiin kuuluu lasipalatsit ja politbyroo taikka kaksi (bryssel-strasbourg), joiden suojissa eliitti käärii miljoonat Cayman-saarille.

Miksi muuten EU-komissio ja parlamentti olemassaolollaan hyödyttää vain kahta eurooppalaista suurkaupunkia? Ja euroopan keskuspankki yhtä? Eikö noiden kaupunkien pitäisi maksaa tasoitusveroa muille eurokaupungeille saamastaan kohtuuttomasta edusta? Nyt kun puhutaan jostain telakkateollisuuden välittömistä ja välillisistä työpaikoista, niin paljonko esim. Saksa ja Belgia saa työpaikkoja ja välillisiä työsuorituksia suoraan EU:lta? Rakennukset, maanvuokrat, siivoojat, posti, rahti, lentoliikenne, lentokentät, kiinteistöhuolto, sihteerit, vastaanottovirkailijat, taksit, autovuokraamot, pysäköintilaitokset, hotellit, ravintolat, turismi ym.

Ehdotan, että europarlamentti voisi kokoontua aina EU puheenjohtajamaassa. Parlamentin voisi majoittaa liikuteltaviin parakkeihin. Jokaiselle mepille oma laatikko, jossa olisi sänky ja työpöytä. Kokouksia varten voisi vuokrata sirkusteltan.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Lalli IsoTalo

— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Tomi

Lissu Jaakonsaarella on taas asiaa:
http://blogit.iltalehti.fi/liisa-jaakonsaari/2013/01/23/mies-vai-vieterihiiri/



Edellinen merkintä

23 Tam 2013
Mies vai vieterihiiri?

QuoteKirjoittanut Liisa Jaakonsaari

Onko brittipääministeri David Cameron heikko vai vahva ? Mies vai vieterihiiri?  Britit vastaavat tähän itse omissa vaaleissaan, mutta myös  meillä, vain vähän brittien sielunelämää tuntevilla ,lienee oikeus pohtia, mitä  pääministeri oikein haluaa varsinkin kun Cameron kuuluisassa puheessaan arvioi myös meidän suomalaisten tuntoja.Cameronhan käytti Suomea esimerkkinä kuvatessaan EU-maiden turhautumista unioniin.

Mitä David Cameron siis haluaa? Ensinnäkin hän haluaa  Euroopan Unionista suuren noutopöydän, josta jokainen maa voisi napsia haluamansa herkut. Oikeistopoliitikkona Cameron inhoaa  työntekijöiden oikeuksia, kuluttajansuojaa ja ympäristönormeja.  Hän haluaa vain markkinavapaudet. Parasta aikaa Euroopan parlamentti odottaa komissiolta esimerkiksi työsuojelustrategiaa, mutta  Cameronin puoluetoverit jarruttavat. Työaikalaki on konservatiivien hampaissa: ihmisillä kun pitäisi saada teettää työtä ilman mitään sääntelyä.

Kaikkein eniten brittipääministeri haluaa- vaalivoittoa. Puheellaan hän käynnisti  konservatiivien vaalikampanjan soittelemalla brittien EU-vastaisia sielunkieliä.  Brittipääministeri on nyt oman puolueensa takapenkkiläisten vanki. Enemmistö brittinuorisosta,teollisuudesta, yrittäjistä ja myös konservatiiveista haluaa pysyä EU:ssa, mutta brittiperussuomalaisten eli UKIP-puolueen kananatuksen nousu on käynnistänyt vaarallisen exit-prosessin. Ei ole tietenkään ensimmäistä kertaa Euroopan politiikassa, että oma etu ja oman puolueen etu menevät  kaiken muun yli.  Yli kahden vuoden vaalitaistelu ja EU:n mustamaalaaminen  voi aiheuttaa suurta epävarmuutta, ei ainoastaan Britanniassa vaan koko Euroopassa.

Poliittiset asetelmat ovat selkeät Britanniassa, mutta ovat selkeytymässä myös muualla Euroopassa. Se on toivottavasti tiukan EU-kesskustelun hyvä puoli. Konservatiivit haluavat lisää markkinavapauksia, sosialidemokraatit tasa-arvoa ja solidaarisuutta ja populistit irtautumista koko Euroopan unionista.