News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Rasismia pois

Started by odir34r55, 04.04.2013, 17:22:27

Previous topic - Next topic

odir34r55

Olen seurustellut itä-Euroopasta tulevan tytön kanssa, jonka perheessä suhtaudutaan hyvin negatiivisesti juutalaisiin, islaminuskoisiin ja romaneihin. Ja ylipäänsäkin pakolaisiin ja maahanmuuttajiin. Haluaisin saada hänelle ystäviksi aivan tavallisia ja kunnollisia ihmisiä näistä ryhmistä, jotta hänen ennakkoluulonsa lientyisivät. Osaatteko neuvoa, mistä Helsingin keskustassa kannattaisi koettaa selvittää tätä asiaa? Voisiko vaikka kulttuurikeskus Cajsassa olla sellaisia tapahtumia tai tutustumista ja ystävystymistä helpottavia juttuja, jonne kannattaisi mennä mukaan? Itsestäni on nimittäin aika negatiivista kuunnella yhä uudestaan esim. väitteitä siitä, että "juutalaiset vievät meidän rahamme", tai että "kaikki romanit käyttäytyvät huonosti". Ajatus siitä, että hän halveksuu joitakin ihmisiä sen takia mihin ryhmään he kuuliuvat tuntuu harmilliselta. Osaatteko siis sanoa, että minne kannattaisi mennä? Muistan käyneeni kerran vapaaehtoistyössä maahanmuuttajalasten kerhossa ja nähnyt siellä maahanmuuttajia, mutta sitä mahdollisuutta ei ole enää, koska se kerho on nyt lopetettu. Missä siis voisi keskustella vähän aikaa kunnollisten maahanmuuttajien tai romanien tai juutalaisten kanssa Helsingin alueella ja ehkä ystävystyä?

Tabula Rasa

Mitäpä jos olet lähtökohtaisesti väärässä? Ja islamilaiset, mustalaiset jne ovat oikeasti haitallista seuraa? Sekä lompakolle/omaisuudelle että turvallisuudelle/terveydelle? Aika paljon kertoo että romanialaiset tekevät suomessa enemmän rikoksia kuin heidän täällä oleva väkilukunsa on. Eli kuunteleppa sitä ystävääsi ja ota opiksi. Kyse ei ole ennakkoLUULOISTA vaan kokemukseen pohjautuvasta TIEDOSTA. Sitä ei yksi Lumbergin Riku tai tangolaulaja muuta suuntaan tai toiseen.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Oami

Eikö olisi kiva, jos sitä voisi tutustua hyviin ihmisiin, riippumatta siitä mihin kansanryhmiin ne hyvät ihmiset kuuluvat? Miksi olisi niin tärkeää tutustua juuri tiettyihin kansanryhmiin?

Ja miten sitä voisi tehdä? No, voisi vaikka liittyä johonkin urheilu- tai harrastekerhoon. Semmoiseen joka ei valikoi jäseniään kansanryhmäperusteisesti. Voisi käydä kaupassa. Voisi morjestaa naapureita. Voi olla että tälla tavalla jää kansanryhmiä, joihin ei tule tutustuneeksi, mutta entäpä jos se onkin näihin kansanryhmiin kuuluvien oma valinta? Entäpä jos hekään eivät halua tutustua?

Sen sijaan kehotan välttämään öisiä kävelyjä Helsingin Kaisaniemen puistossa, silläkin uhalla että siinä jää muutama tutustuminen väliin.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Alkuasukas

Quote from: odir34r55 on 04.04.2013, 17:22:27
Osaatteko siis sanoa, että minne kannattaisi mennä?
Koska lomakausi on tulossa niin ehdotan alkajaisiksi että menette kaupunkilomalle Romaniaan, etenkin junamatkailu ja juna-asemat kannattaa koluta. Sen päälle rantaloma Saudi-Arabiassa.

Johan alkavat ennakkoluulot karista empiiristen kokemusten lisääntyessä.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Taimi

Aha. Pitäisi siis kyetä osoittamaan Helsingissä paikka, jossa kanta-vähemmistöryhmiemme kerma istuisi yhdessä kahvittelemassa, ojennellen pöydän yli leivoksia toisilleen? "Hyvä Iisak, ottaapa, nyt." "Manne-ystäväni, sallinet minun ojentaa sinulle pulla." "Ah, ehkäpä otankin. Kuinka viehättävä rouvanne voi?" "Entä sinun kauniit lapsukaisesi, Rosaliina, Vihtori ja Esmeralda?" "Ah, yliopistolla kaikki". "Jaa, jaa..."

Täytyypä sanoa: en tiedä.

matkamiehiii

Vaikuttaa trollilta, mutta Helsingin juna-aseman edessä on kyllä romaneja, siitä vaan tutustumaan.  8)

punikkikeisari

Minä en muukalaisia tunne enkä välitä niihin tutustuakaan. Kerran olen istunut ruokapöydässä runsaspigmenttisen kanssa (sekin tosin puhui selvää suomea) ja aikidoseurassa oli osallistujamäärään verrattuna suhteellisen paljon etnoperäisiä, mutta miksi tehdä tuttavuutta tilanteissa, joihin se ei kuulu saatikka erikseen hakeutua muukalaisten seuraan? Tämä on Suomi, ei täällä lähdetä toisiin tutustumaan ilman jotain selvää syytä.
In koala we trust.

Suvaitsija

Suosittelisin muuttamaan johonkin romaneille omistettuun lähiökerrostaloon, niin pääsevät kohtaamaan ja näkemään sen todellisen kulttuurin rikkaudet. Varmasti silmiäavartava kokemus.
"Turvapaikanhakijat ovat paikallisesti merkittävä tulonlähde. Laitoksen vuosibudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa."
-Vastaanottokeskus

"Joidenkin maahanmuuttajaryhmien kohdalla työttömyys on huomattavasti muita
ryhmiä korkeammalla tasolla. Tämä on sekä haaste että mahdollisuus."
-Helsingin tila ja kehitys 2013

odir34r55

En minä ole mikään trolli. Harmi että täältä ei saanut apua. Oletteko oikeasti sitä mieltä, että tämän ihmisen ennakkoluuloisuus on hyvä asia? Esim. juutalaisten kontribuutiohan maailman musiikkiin, kirjallisuuteen ja tieteeseen on valtavan suuri. Ja islaminuskoiset oppineet säilyttivät monia Aristoteleen teoksia silloin kun Euroopassa ei pystytty siihen, esim. Averroes - kiitos hänelle siitä. Ja myös tuolla maahanmuuttajataustaisten kerhossa ihmiset olivat ihan ystävällisiä, myös niiden lasten vanhemmat. Oliko teistä huono asia että olin siellä auttamassa? Oletteko oikeasti sitä mieltä että näissä kommenteissa ei ole rasismia? Eikö olisi hyvä pyrkiä aikaansaamaan yhteisymmärrystä ihmisryhmien välille ja saada esim. maahanmuuttajia mukaan yhteiskuntaamme tiiviimmin?

punikkikeisari

Quote from: odir34r55 on 04.04.2013, 18:18:28
Esim. juutalaisten kontribuutiohan maailman musiikkiin, kirjallisuuteen ja tieteeseen on valtavan suuri.
Miten tämä liittyy ihmisiin tutustumiseen? Yksilöt yksilöinä, kansat kansoina. Ja musiikin, kirjallisuuden ja tieteen maailma on toinen kuin ihmissuhteiden maailma.
In koala we trust.

Miniluv

En minä ole mikään trolli. Harmi että täältä ei saanut apua. Oletteko oikeasti sitä mieltä, että tämän ihmisen ennakkoluuloisuus on hyvä asia? Esim. juutalaisten kontribuutiohan maailman musiikkiin, kirjallisuuteen ja tieteeseen on valtavan suuri. Ja islaminuskoiset oppineet säilyttivät monia Aristoteleen teoksia silloin kun Euroopassa ei pystytty siihen, esim. Averroes - kiitos hänelle siitä. Ja myös tuolla maahanmuuttajataustaisten kerhossa ihmiset olivat ihan ystävällisiä, myös niiden lasten vanhemmat. Oliko teistä huono asia että olin siellä auttamassa? Oletteko oikeasti sitä mieltä että näissä kommenteissa ei ole rasismia? Eikö olisi hyvä pyrkiä aikaansaamaan yhteisymmärrystä ihmisryhmien välille ja saada esim. maahanmuuttajia mukaan yhteiskuntaamme tiiviimmin?

Sinun varmaan itse pitäisi yrittää selvittää, miksi hän ajattelee juutalaisten vievän toisten rahat ja sitten kumota harhakäsitykset faktatiedoilla.

Minun puolestani on vain hienoa, jos jaksat käydä kerhoissa auttamassa toisia :)

Moderaatiohuomautus: älkää nimitelkö toisia trolleiksi.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Alkuasukas

Jos 9 bitcoin-tuulipukusijoittajaa ja yksi juutalaissijoittaja pannaan samaan pöytään, niin kohtuullisen varmaa on että se juutalainen vie kaikki rahat.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Taimi

Quote from: punikkikeisari on 04.04.2013, 18:30:23
Esim. juutalaisten kontribuutiohan maailman musiikkiin, kirjallisuuteen ja tieteeseen on valtavan suuri.
Miten tämä liittyy ihmisiin tutustumiseen? Yksilöt yksilöinä, kansat kansoina. Ja musiikin, kirjallisuuden ja tieteen maailma on toinen kuin ihmissuhteiden maailma.

Ja sitäpaitsi ainakin itse olen erittäin juutalaisystävällinen. Olen elämäni aikana tuntenut lukemattomia juutalaisia, sekä israelilaisiakin, omaten myös itse osittain juutalaiset juuret.

Taimi

Anteeksi joo, että nimitin mahdolliseksi trolliksi.   :)

Lyyli

Kampissahan on kaunis synagoga. VINK VINK

Franklin

Quote from: Lyyli on 04.04.2013, 18:44:35
Kampissahan on kaunis synagoga. VINK VINK

Tästä tulikin mieleeni, kun lukiossa maailmanuskontojen kurssilla kävimme retkellä tutustumassa synagoogaan ja sen jälkeen moskeijaan. Oli todella silmiä avaava kokemus lukiolaispojulle. Synogoogassa koin ihan oikeasti olevani tervetullut toisin kuin moskeijassa, jossa oli todella vastenmielinen tunnelma. Lukiolais-Franklinillä ei ollut edes ennakkoluuloja islamia tai muslimeja kohtaan.

Ettei mene aiheesta ohi niin suosittelen ketjun avaajaa viemään "ennakkoluuloisen" tutustumisretkelle synagoogaan ja moskeijaan.
Muuten olen sitä mieltä, että humanitäärinen maahanmuutto on lopetettava.

normi

Älkää nyt uskoko kaikkea...  :roll:
Impossible situations can become possible miracles

ph0

Sinun kannattaisi yrittää ymmärtää tyttöystäväsi perheen kulttuuria.

Ei pidä tuomita tyttöystävän perheen kulttuuria ja käsityksiä noin ennakkoluuloisesti.
Tapaile muitakin tyttöjä, niin huomaat että heidän perheensä toivovat usein parasta tyttärilleen.

repsikka

Heitithän hankalan haasteen ! Mutta tietysti sinun kannattaisi selvittää asiaa vaikkapa juutalaisesta seurakunnasta ja toisaalta romaniaisiain nevottelukunnasta. Älä kuitenkaan järkyty, jos vastaanoto on nuiva.
Paras vaihteoehto tietenkin olisi tutustuttaa vieraasi johonkin juutalaistuttavaasi ( kai sinullakin sellaisia on ?) vaivihkaa ja ketomatta heti taustaisuutta.
Pelkään pahoin, että tuttavasi on Unkarista. Siikäläinen ajattelutapa  on kyllä meikkäsuomalaiselle usein järkytys.  Älä muuten erehdy kuitenkaan nimittämän häntä itä-eurooppalaiseksi - Unkarihan on Suomesta katsottuna lounaaseen! Suuttuisi vielä kuin arabiksi nimitelty persialainen.

elukka

Quote from: Taimi on 04.04.2013, 18:40:59
Ja sitäpaitsi ainakin itse olen erittäin juutalaisystävällinen. Olen elämäni aikana tuntenut lukemattomia juutalaisia, sekä israelilaisiakin, omaten myös itse osittain juutalaiset juuret.

Minäkin olen Israelin ystävä, esim. PLO:n tai Hamaksen toimien takia. Syön nytkin kirkon ulkomaan avun boikotoimia Jaffoja.

En silti ole juutalaisen suurpankkiirin ystävä. Heistä kumpuavat salaliittoteoriat, jotka eivät enää mielestäni ole pelkkää mambo-jamboa. Itä-eurooppalaisten juutalaisviha on silti ylittänyt rajan, jossa ainakin järjenkäyttö 1. uhri...

Olen ystävystynyt kaikkien rotujen kanssa. Kristityissä porukoissa ollaan kaikki veljiä ja sisaria. Kapakoissa tai junamatkoillakin voi ystävystyä....
Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

Taimi

Myös itse suosin israelilaisia hedelmiä, esim. on juuri keltaisia greippejä.
Liennytyksen vuoksi ostan myös iranilaisia taateleita, jotka ovat tosi hyviä.   :)

matkamiehiii

Etnisiin ryhmiin kohdistuvat stereotypiat pitävät usein paikkaansa enemmän tai vähemmän- kokonaispopulaatio tasolla, ei yksilötasolla kuitenkaan.

Rändöm

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 04.04.2013, 17:35:18
Mitäpä jos olet lähtökohtaisesti väärässä? Ja islamilaiset, mustalaiset jne ovat oikeasti haitallista seuraa? Sekä lompakolle/omaisuudelle että turvallisuudelle/terveydelle? Aika paljon kertoo että romanialaiset tekevät suomessa enemmän rikoksia kuin heidän täällä oleva väkilukunsa on. Eli kuunteleppa sitä ystävääsi ja ota opiksi. Kyse ei ole ennakkoLUULOISTA vaan kokemukseen pohjautuvasta TIEDOSTA. Sitä ei yksi Lumbergin Riku tai tangolaulaja muuta suuntaan tai toiseen.

Älä kutsu Romanian mustalaisia romanialaisiksi. Yhtä typerää olisi kutsua Suomen mustalaisia suomalaisiksi. Perusjutut haltuun.

odir34r55:

Voi hyvinkin olla niin, että tyttöystävälläsi on enemmän kokemusta näistä ryhmistä kuin sinun kaltaisilla pumpulissa kasvaneilla suomalaisilla (ei pahalla :)), joten en sinuna lähtisi automaattisesti liikkeelle siitä lähtökohdasta, että näkemyksesi olisi jotenkin kohtuullisempi tai oikeampi kuin hänen. Parempi antaa hänen itse selvittää omat ajatuksensa ja maailmankuvansa, mikäli aihepiiri pohdituttaa häntä. Neuroosit rasismista yms tuppaavat kuitenkin olemaan pikemminkin pilalle hemmoteltujen länsimaalaisten harrastuksia kuin muiden ihmisryhmien, joilla ei ole aikaa ja varaa kantaa koko maailman tuskaa ja taakkaa hartioillaan.

Joopa

Quote from: odir34r55 on 04.04.2013, 17:22:27
Missä siis voisi keskustella vähän aikaa kunnollisten maahanmuuttajien tai romanien tai juutalaisten kanssa Helsingin alueella ja ehkä ystävystyä?
http://migrantchurch.fi/

http://www.hel.fi/hki/Sosv/fi/maahanmuuttajien_palvelut/vastaanottokeskukset/metsalan_vastaanottokeskus

http://www.jchelsinki.fi/

http://www.suomenromaniyhdistys.fi/

...on se google vaan ihmeellinen... :roll:

Oami

Oletteko oikeasti sitä mieltä että näissä kommenteissa ei ole rasismia?

Olen. Jos olet eri mieltä niin voinet osoittaa, mitä ihmisryhmää nämä kommentit syrjivät ja millä tavalla, tai minkä ihmisryhmän syrjintää nämä kommentit kannattavat ja millä tavalla.

Syrjinnällä tarkoitan sitä, että jollekin kansanryhmälle ei anneta jotain sellaista oikeutta, mikä toiselle annetaan.

Vinkki: kellään ei ole olemassa esimerkiksi sellaista oikeutta kuin "oikeus lukea mikä tahansa viesti Hommaforumilta ilman että siitä mielensä pahoittaa", joten tällaista oikeutta ei voi keltään poistaa, joten tällä tavalla ei voi myöskään ketään syrjiä.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Tulituki

Enpäs ole tällä foorumilla ennen nähnytkään yhtä törkeän ennakkoluuloista karsinointia meihin ja muihin: maahanmuuttajiin, juutalaisiin, romaneihin, pakolaisiin jne. kuin tämän ketjun aloittajalla.  :o

Hei, ihmisiä me ollaan kaikki, ihonväriin ja kulttuuritaustaan katsomatta!
Nostalgiaa: Koulu päättyi taas suvivirteen, reksi huusi: "Kommarit hirteen!"

Maskit uuniin

Tabula Rasa

Quote from: Rändöm on 04.04.2013, 20:36:35

Älä kutsu Romanian mustalaisia romanialaisiksi. Yhtä typerää olisi kutsua Suomen mustalaisia suomalaisiksi. Perusjutut haltuun.

Termeistä ei koskaan päästä sopimukseen edes runkkuringin kesken. Pitää siis tajuta mitä vastapuoli tarkoittaa. Määrittele esim rasismi, oikeistolaisuus, fasismi jne. Mikään ei ole stabiilia. Nuo mainitsemani ovat kaikki ongelmaryhmiä joiden vaikutukset suomalaisten kannalta ovat negatiivisia. Eli opettele lukemaan mitä toinen tarkoittaa, ja kumoa vastaväitteellä jos kykenet. Toisen mitätöinti peruskoulutason argumentilla ''hehe käytit väärää termiä joten et ole oikeassa'' on juuri sitä itseään.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Merimakkara

Odir34.....Käytä tyttöystävääsi Honkanummen hautuumaalla. Siellä on suhteellisen luotettavia mustalaisia. Muista lukita autosi ovet, ennen kiertokävelyä.

Rändöm

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 04.04.2013, 21:00:03
Quote from: Rändöm on 04.04.2013, 20:36:35

Termeistä ei koskaan päästä sopimukseen edes runkkuringin kesken. Pitää siis tajuta mitä vastapuoli tarkoittaa. Määrittele esim rasismi, oikeistolaisuus, fasismi jne. Mikään ei ole stabiilia. Nuo mainitsemani ovat kaikki ongelmaryhmiä joiden vaikutukset suomalaisten kannalta ovat negatiivisia. Eli opettele lukemaan mitä toinen tarkoittaa, ja kumoa vastaväitteellä jos kykenet. Toisen mitätöinti peruskoulutason argumentilla ''hehe käytit väärää termiä joten et ole oikeassa'' on juuri sitä itseään.

Eli kaikkien tulisi osata lukea ajatuksesi ja näin tietää tarkalleen, mitä tarkoitat? Selvä. Koska vaikkapa mustalaisuuden käsitekin on näköään niin liukuva ja "epästabiili" et varmaan myöskään esimerkiksi harmittelisi sitä, että ulkomailla keppostelevia Suomen mustalaisia kutsuttaisiin yksiselitteisesti suomalaisiksi ulkomaalaisissa medioissa, vai?

Tabula Rasa

Suomen mustalaiset pysyvät kyllä uskollisesti täällä mistä saa soskurahaa ja hotellimajoituksen rikosten jälkeen. Eli ei siitä huolta.