News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Lakialoite kannabiksen dekriminalisoinniksi

Started by Nostalgia, 26.01.2013, 14:50:29

Previous topic - Next topic

nuiv-or

Quote from: ämpee on 26.01.2013, 22:19:16
Eivät ole vertailukelpoisia keskenään.
Alkoholin kieltolaki tuli maahan jossa alkoholilla ja sen käytöllä oli pitkä historia, kannabis ei ole tälläinen koko kansan päihde, ainakaan Suomessa.

Kannabiksesta tuli laitonta 1972. Miten pärjättiin ennen? Hamppu on aina ollut perinteinen suomalainen kasvi, tarkista tietosi.

Quote from: ämpee on 26.01.2013, 22:40:02
Kannabiksen kriminalisointi, ja se on mielestäni onnistunut.

Millä mittareilla?

Quote from: ämpee on 26.01.2013, 22:52:44
Toisaalta eivät nekään jotka kovempaa kamaa käyttivät aivan harmittomasti lähteneet.

Ja tää "kovempi" kama oli arvatenkin kannabista? Miten laittomuus pelasti nämä tyypit?

törö

QuoteKärpässienen keräämisen voi kieltää, mutta miten sitä voi valvoa?

Ei tarvitse, se on niin arvaamatonta tavaraa, että luonnonvalinnan oppitunnista tulee todella lyhyt.

Ennen muinoin valittiin joku urpo pyhäksi mieheksi ja hänelle opetettiin kärpässienen syömisen salat. Kun vaikuttava aine oli kulkenut hänen elimistönsä läpi, se oli tarpeeksi turvallista muillekin. Toki se tarkoitti pyhän miehen virtsan juomista, mutta se nyt on pieni riesa jos saa päänsä sekaisin.

En ihmettelisi vaikka huumehipit harrastaisivat sitä nykyisinkin.

Emo

Quote from: Asta Tuominen on 26.01.2013, 22:40:41
Quote from: Emo on 26.01.2013, 22:22:15
Huumeet ja viina ruokakauppoihin, eutanasia ja abortti kaikille halukkaille ja bordelli joka kylään. Muslimeja ja muita huipputiedemiehiä maa täyteen. Kirkot museoiksi, liikuntahalleiksi ja moskeijoiksi. Hesari ruotsiksi joka kotiin. Olen suvaitsevainen.

No ei.

Ajatus on se, ettei puututa muiden elämiin liikaa, vaan annetaan ihmisten elää elämiään heille sopivalla tavalla, kunhan se se ei vahingoita muita.

Minäkin olisin luonnonvalinnan kannalla, elleivät nämä ongelmatapaukset joka tapauksessa päätyisi yhteiskunnan harmiksi.
Läheltä seurannut muutamankin alkkohoolin aiheuttaman hyvin ennen aikaisen poistumisen, ei se niin kivuttomasti käynyt.
Toisaalta eivät nekään jotka kovempaa kamaa käyttivät aivan harmittomasti lähteneet.

No ei olla nöösejä vaan vapautetaan aseetkin niin säästyy yhteiskunta harmeilta.  Mielestäni aseitakaan ei pidä kieltää ja säännöstellä mitenkään vain sen vuoksi että ne voivat olla terveysriski. Voivat olla, mutta useinkaan eivät ole. Hienoja esineitä! Ei niitä muuten ihmiset keräilisi!

MissSuomi

En allekirjoita. Mielestäni on huolestuttavaa, että yleinen asenne huumeita kohtaan on näinkin myönteinen. Olenko itse kokeillut? En, enkä varmasti ikinä kokeile. Olen kuitenkin läheltä nähnyt, miten huumeet voivat pilata ihmisen elämän. Isosiskoni huumeiden käyttö leimasi lapsuuttani. Se aiheutti valtavasti tuskaa koko perheelle, minulle ja vanhemmilleni. Siskoni ajautui "pahoille teille" ja joutui lopulta vankilaan. Vaikka hän onkin tuomionsa jo kärsinyt ja onnistunut pääsemään huumeista eroon, hän on lopullisesti syrjäytynyt yhteiskunnasta. Hän kärsii masennuksesta ja huume- ja vankilataustansa takia hänen on vaikea saada töitä. Käytännössä hän on yhteiskunnan elätti, jota minä ja sinä elätämme verorahoillamme. Mielestäni jokainen tällainen tragedia on liikaa. Yleensä en kerro näin henkilökohtaisia asioita itsestäni, mutta tällä kertaa päätin tehdä poikkeuksen.

nuiv-or

Quote from: MissSuomi on 26.01.2013, 23:04:02
En allekirjoita. Mielestäni on huolestuttavaa, että yleinen asenne huumeita kohtaan on näinkin myönteinen. Olenko itse kokeillut? En, enkä varmasti ikinä kokeile.

Ja kun laillistetaan, rupeat heti kokeilemaan, vai?

Quote from: MissSuomi on 26.01.2013, 23:04:02
Olen kuitenkin läheltä nähnyt, miten huumeet voivat pilata ihmisen elämän. Isosiskoni huumeiden käyttö leimasi lapsuuttani. Se aiheutti valtavasti tuskaa koko perheelle, minulle ja vanhemmilleni. Siskoni ajautui "pahoille teille" ja joutui lopulta vankilaan.

Outoa, sillä sehän on laitonta.

Santeri

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 26.01.2013, 22:56:26
Quote from: Santeri on 26.01.2013, 22:40:33
Quote from: IMMane on 26.01.2013, 22:34:21
Jos kannabispössyttely olisi laillista niin olisiko silloin ihan ok jos pössyteltyäni lähtisin autoilemaan hyvin hyvin rentoutuneessa tilassa. Okei, poliisi pysäyttäsi jostain syystä. Pystyisin kuitenkin toimimaan suht normaalisti ja jatkan matkaani vaikka olen erittäin rento jopa hieman muissa maailmoissa oleva. Mihin päihtymisen ja selvän rajan vetää silloin ? Olisiko se niin että jos pössyttelee vähänkään niin ei ajeta. Vai voiko pössyttellä jonkin verran ja ajaa ?

Ei tietenkään olisi ok. Kyllähän nykyäänkin on kiellettyä ajaa humalassa ja tiettyjen lääkkeiden alaisena, vaikka sulla olisi kuinka resepti niihin. Eikä kannabiksen nykyinen laiton status estä ketään ajamasta vaikka olisi kuinka pilvessä. Vastuun kantaminen on henkilöllä itsellään. Jos otat et aja. Se mitä otat niiden oman neljän seinän sisällä on sitten taas sinun oma asiasi.

Eli ihmisten omalla vastuulla olisi huolehtia ettei lähtisi aineissa ajamaan? viranomaisvalvontaa ei tarvita? Tottakai tuo toimisi paremmin kuin alkoholin kanssa, miksei toimisi?

Ai nykyäänkö on viranomaisten vastuulla, että jos vedän pullon jallua ja istun auton rattiin? Aivan samalla tavalla valvottaisiin kuin alkoholin osalta viranomaisten puolesta. Kai nyt ymmärrät, että kannabiksen käytön laillisuus tai laittomuus ei vaikuta mitenkään siihen, lähteekö pilvessä oleva henkilö ajamaan autoa? Jos on niin ääliö, että lähtee päihtyneenä ajamaan, niin sietää saada rangaistuksen. Jä näitä rangaistuksia pitäisi mielestäni koventaa, niin alkoholin, lääkkeiden kuin minkä tahansa huumavien aineiden osalta.

"Mielipiteeni on selvä - älä sekoita minua tosiasioilla."

törö

(http://icant.co.uk/talks/h5/pictures/smashingconf/sweden-crime.jpg)

Santeri

^ näkisin että olet nyt asian ytimessä :D

Tabula Rasa

Quote from: Santeri on 26.01.2013, 23:06:27
Jos kannabispössyttely olisi laillista niin olisiko silloin ihan ok jos pössyteltyäni lähtisin autoilemaan hyvin hyvin rentoutuneessa tilassa. Okei, poliisi pysäyttäsi jostain syystä. Pystyisin kuitenkin toimimaan suht normaalisti ja jatkan matkaani vaikka olen erittäin rento jopa hieman muissa maailmoissa oleva. Mihin päihtymisen ja selvän rajan vetää silloin ? Olisiko se niin että jos pössyttelee vähänkään niin ei ajeta. Vai voiko pössyttellä jonkin verran ja ajaa ?

Ei tietenkään olisi ok. Kyllähän nykyäänkin on kiellettyä ajaa humalassa ja tiettyjen lääkkeiden alaisena, vaikka sulla olisi kuinka resepti niihin. Eikä kannabiksen nykyinen laiton status estä ketään ajamasta vaikka olisi kuinka pilvessä. Vastuun kantaminen on henkilöllä itsellään. Jos otat et aja. Se mitä otat niiden oman neljän seinän sisällä on sitten taas sinun oma asiasi.

Eli ihmisten omalla vastuulla olisi huolehtia ettei lähtisi aineissa ajamaan? viranomaisvalvontaa ei tarvita? Tottakai tuo toimisi paremmin kuin alkoholin kanssa, miksei toimisi?

Ai nykyäänkö on viranomaisten vastuulla, että jos vedän pullon jallua ja istun auton rattiin? Aivan samalla tavalla valvottaisiin kuin alkoholin osalta viranomaisten puolesta. Kai nyt ymmärrät, että kannabiksen käytön laillisuus tai laittomuus ei vaikuta mitenkään siihen, lähteekö pilvessä oleva henkilö ajamaan autoa? Jos on niin ääliö, että lähtee päihtyneenä ajamaan, niin sietää saada rangaistuksen. Jä näitä rangaistuksia pitäisi mielestäni koventaa, niin alkoholin, lääkkeiden kuin minkä tahansa huumavien aineiden osalta.

Eli jos 3kk käyttämisestä näkyy positiivinen testi käyttämisestä niin huumeiden vaikutuksen alla ajosta rankat tuomiot? Itse annoin oman ehdotukseni jo aiemmin tässä ketjussa.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Isäntä ja loinen

Quote from: Emo on 26.01.2013, 22:51:35
Quote from: J. Lanta on 26.01.2013, 22:46:27

Offtopic. Todella todella mielenkiintoista, kuinka tällainen aihe kerää satoja sivuja ketjua. Eräs uskonnon kanssa vahvimpia tunteita herättäviä aiheita. Ja kyse on vain yhdestä sadoista luonnossa esiintyvistä kasveista...

Sanos muuta.

Pitäisi kitkeä nämä tällaiset mielipiteitä jakavat avaukset. Pitäisi vaan keskittyä siihen yhteen asiaan, joka yhdistää käytännössä katsoen meitä kaikkia. 

Eli toisin sanoen olen pettynyt siihen, että iso osa hommalaisista on monella elämänalueella varsin liberaaleja :D Minä kun luulin, että Homma voisi tarjota kaltaiselleni änkyräkonservatiiville luontevan poliittisen kodin. Onhan täällä toki monia riemastuttavan vanhoillisia jääriä, mutta enemmänkin saisi olla!
- Vapaus vai vastuu?
- Vastuu.
- Oikeus vai velvollisuus?
- Velvollisuus.

J. Lannan haamu

Quote from: törö on 26.01.2013, 22:59:50
QuoteKärpässienen keräämisen voi kieltää, mutta miten sitä voi valvoa?

Ei tarvitse, se on niin arvaamatonta tavaraa, että luonnonvalinnan oppitunnista tulee todella lyhyt.

Ennen muinoin valittiin joku urpo pyhäksi mieheksi ja hänelle opetettiin kärpässienen syömisen salat. Kun vaikuttava aine oli kulkenut hänen elimistönsä läpi, se oli tarpeeksi turvallista muillekin. Toki se tarkoitti pyhän miehen virtsan juomista, mutta se nyt on pieni riesa jos saa päänsä sekaisin.

En ihmettelisi vaikka huumehipit harrastaisivat sitä nykyisinkin.

Olen jokseenkin 'erikoistunut' punakärpässienen psykotrooppiseen luonteeseen. Mutta nuo taustasi kyllä ovat osittain pielessä. Mitä tulee punakärpässienikuolemiin, liekkö nekin historiassa lähellä nollaa. Mutta se on kyllä totta, että sienen käyttö niin viihteenä tai alitajuisen oppimisessa on todella haasteellinen. Myrkky täytyy ajan kanssa saada transformoitumaan muuksi ja kuivauksella on tärkeä rooli. Se on kyllä mielenkiintoista, miten aine vaikuttaa, syötynä tai juotuna  ;)

Varsinainen aiheeseen liittyvä, ymmärrän kyllä jos joidenkin mielestä savuihin liittyvä 'kielto'kontrolli on onnistunut. Asia ei kenties millaan mittarilla ole noin, vaan päinvastoin. Tämänhetkiseen tilanteeseen liittyy niin paljon vakavia laajamittaisia haittailmiöitä, joihin edes jonkinasteinen lainsäädännöllinen muutos toisi parannusta.
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Santeri

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 26.01.2013, 23:10:15
Quote from: Santeri on 26.01.2013, 23:06:27

Eli jos 3kk käyttämisestä näkyy positiivinen testi käyttämisestä niin huumeiden vaikutuksen alla ajosta rankat tuomiot? Itse annoin oman ehdotukseni jo aiemmin tässä ketjussa.

Jos on päihteiden vaikutuksen alaisena auton ratissa, niin silloin tuomio. Jos ei ole, niin ei. Jos testerit on huonoja, niitä pitäisi kehittää. Ei kai nämä nyt niin vaikeita asioita ole ymmärtää? Vai haluatko ymmärtää väärin ihan tarkoituksella?

Emo

Quote from: Isäntä ja loinen on 26.01.2013, 23:11:11
Quote from: Emo on 26.01.2013, 22:51:35
Quote from: J. Lanta on 26.01.2013, 22:46:27

Offtopic. Todella todella mielenkiintoista, kuinka tällainen aihe kerää satoja sivuja ketjua. Eräs uskonnon kanssa vahvimpia tunteita herättäviä aiheita. Ja kyse on vain yhdestä sadoista luonnossa esiintyvistä kasveista...

Sanos muuta.

Pitäisi kitkeä nämä tällaiset mielipiteitä jakavat avaukset. Pitäisi vaan keskittyä siihen yhteen asiaan, joka yhdistää käytännössä katsoen meitä kaikkia. 

Eli toisin sanoen olen pettynyt siihen, että iso osa hommalaisista on monella elämänalueella varsin liberaaleja :D Minä kun luulin, että Homma voisi tarjota kaltaiselleni änkyräkonservatiiville luontevan poliittisen kodin. Onhan täällä toki monia riemastuttavan vanhoillisia jääriä, mutta enemmänkin saisi olla!

Sanopas sinäkin muuta! Veit sanat suustani!

Tabula Rasa

^^^Mitenkäpä kehität näitä testereitä? Nykyiset näyttää luotettavasti onko vai eikö ole käyttänyt.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

desperaato

Quote from: Asta Tuominen on 26.01.2013, 21:32:48
Italiassa asuessani tutustuin moniin ihmisiin, jotka käyttivät kannabista kotioloissa, töiden jälkeen. Huomasin heistä, että heistä tuli rentoutuneempia, rauhallisempia ja muutenkin mukavampia.

Entä ne pitkäaikaisvaikutukset? Pitkäaiskaisvaikutukset työkykyyn, tarkkaavaisuuteen, mielenterveyteen? Totta mooses ihmisellä pitää olla oikeus vetää vaikka asbestia keuhkoon jos siltä tuntuu mutta en halua maksaa asbestin käyttäjän työkyvyttömyyttä.
En myöskään liikenteessä tai työssä halua vammautua, koska vapaat huumeet.
"Koska vapaat huumeet", missä on luotettava testimenetelmä miten "viikonloppupössöttelijä" toipuu pössöttelystä noin vain suit sukkelan? Humala menee menojaan mutta aineet ei.

desperaato

Quote from: Asta Tuominen on 26.01.2013, 21:32:48
Italiassa asuessani tutustuin moniin ihmisiin, jotka käyttivät kannabista kotioloissa, töiden jälkeen. Huomasin heistä, että heistä tuli rentoutuneempia, rauhallisempia ja muutenkin mukavampia.

Entä ne pitkäaikaisvaikutukset? Pitkäaiskaisvaikutukset työkykyyn, tarkkaavaisuuteen, mielenterveyteen? Totta mooses ihmisellä pitää olla oikeus vetää vaikka asbestia keuhkoon jos siltä tuntuu mutta en halua maksaa asbestin käyttäjän työkyvyttömyyttä.
En myöskään liikenteessä tai työssä halua vammautua, koska vapaat huumeet.
"Koska vapaat huumeet", missä on luotettava testimenetelmä miten "viikonloppupössöttelijä" toipuu pössöttelystä noin vain suit sukkelan? Humala menee menojaan mutta aineet ei.

törö

Quote from: J. Lanta on 26.01.2013, 23:13:14
Olen jokseenkin 'erikoistunut' punakärpässienen psykotrooppiseen luonteeseen. Mutta nuo taustasi kyllä ovat osittain pielessä.

Voipi olla, sillä tiedot ovat peräisin huumehörhöjen sivuilta.

J. Lannan haamu

Quote from: Isäntä ja loinen on 26.01.2013, 23:11:11

[/quote]

Usko pois kuoma, kyllä minulla virtaa vanhan koulukunnan impiwaaralaisveri. Savo-Karjalan kalajärviä kolunnut, metsiin nuotioita tehnyt koltiainen. Isäni (tosin menehtyi loppusyksystä) on vieläpä Hitlerin nähnyt mies (Imatralla oikean Manskun synttäreillä). Ja vaikka ikää ei ole paljoa niin jääryyttä ja muutosvastarintaa löytyy. Itse en ole löytänyt 2000 -luvulla kun kolme hyvää asiaa, joista kaksi on musiikkikappaleita ja yksi elokuva. Mutta, se ei poissulje millään tavalla liberalismia, jos sen kohteena on väärinymmärretty ja eräs lukuisilla mittareilla yhteiskunnan merkittävimpiä asioita.

Edit. lisäys. Tuo Marshallin 'myssyjonne' on eräs hauskimmista ja halventavimmista nimistä  ;D Suonet että lainaan tarvittaessa....
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Santeri

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 26.01.2013, 23:17:58
^^^Mitenkäpä kehität näitä testereitä? Nykyiset näyttää luotettavasti onko vai eikö ole käyttänyt.

Ihan samalla tavalla kuin asioita kehitetään. Kootaan asiantuntijoita paikalle ja stormataan niin vimmatusti :)
Nykyisellään sylkitesterit näyttävät alle vuorokauden sisään tapahtuneen käytön. Virtsassa näkyy jopa kuukauden jälkeen, mutta ne mittaakin hajoamistuotteita. Jos kyse on päihtyneenä ajamisesta, niin käytettäisiin sylkytestereitä, niin ei tapahtuisi oikeusmurhia. Joko laillistetaan? :D

Myrkkymies

Quote from: Asta Tuominen on 26.01.2013, 22:40:41
Meidän pihamme kasvavat kärpässieniä ja varmaan monet niitäkin säilövät käyttöä varten. Kärpässieni on kuitenkin keskushermostoa vakavasti tuhoava sieni, toisin kuin kannabis. Kärpässienen keräämisen voi kieltää, mutta miten sitä voi valvoa? Kannabista lainsäädännöllä voi. En oikeasti tajua holhousyhteiskuntamme nykysuuntaa.
Heitän offtopikkina pari korjausta tähän. Jotkut kuivattavat punakärpässieniä, jolloin niitten myrkky hajoaa muiksi aineiksi ja niitä voi käyttää päihteenä.

IMMane

Niin sitä hain että jos esim. kannabis näkyy testerissä vielä kuukausien jälkeen niin todella pitkän ajan joutuu olemaan autoilematta. Vai onko huumepromillea tai vastaavaa olemassa. Mutta tuollainen pikkuseikka tuskin on relevantti näin tärkeässä asiassa. Pääasia on että pääsee äänestämään.

Crommower

Quote from: Santeri on 26.01.2013, 23:29:34

Ihan samalla tavalla kuin asioita kehitetään. Kootaan asiantuntijoita paikalle ja stormataan niin vimmatusti :)
Nykyisellään sylkitesterit näyttävät alle vuorokauden sisään tapahtuneen käytön. Virtsassa näkyy jopa kuukauden jälkeen, mutta ne mittaakin hajoamistuotteita. Jos kyse on päihtyneenä ajamisesta, niin käytettäisiin sylkytestereitä, niin ei tapahtuisi oikeusmurhia. Joko laillistetaan? :D
Ja myös kuskin silmiin olisi hyvä vilkaista. Jos silmät mollottaa punaisina tomaatteina niin sillon poliisien mukaan vaan.
Taivas ja Maa ja Tuli ja Lumi. Ihminen taipui ees Pohjolan tuolin. Valan he vannoivat kylmässä kodin. Sanat nuo otti, tai Tuonen nyt koit.

Nostalgia

Quote from: desperaato on 26.01.2013, 23:23:37
Entä ne pitkäaikaisvaikutukset?

Ei ole. Keuhkosyövän riskistä on puhuttu.

Pitkäaiskaisvaikutukset työkykyyn,

Ei ole.

mielenterveyteen?

Saattaa aiheuttaa masennusta ja vaikeuttaa mielenterveysongelmia jos niitä on ennalta. Saattaa pahimmllaan nopeuttaa
skitsofrenian puhkemamista.

missä on luotettava testimenetelmä miten "viikonloppupössöttelijä" toipuu pössöttelystä noin vain suit sukkelan? Humala menee menojaan mutta aineet ei.

Kannabis päihtymys poistuu täysin muutamassa tunnissa. Tämä kannattaa myös muistaa niissä tapauksissa jos on satuttu polttamaan
liiallisia määriä ja henkilö kärsii ikävistä tuntemuksista.
Slussenin sissin ottaminen referenssisuomalaiseksi on mielestäni melkein yhtä epärehellistä kuin somaliraiskaajan ottaminen referenssisomaliksi.

vilach

Quote from: Asta Tuominen on 26.01.2013, 21:32:48En hyväksy sitä mentaliteettia, mikä tässä maailmassa vallitsee. Vapaalla ihmisellä tulee olla vapauksia. Se, että joku pelkää kannabista, ei missään nimessä oikeuta sen kieltämisen vaatimiseen.
Pitää olla vapauksia myös veronmaksajilla päättää itse mihin omia rahoja käytetään. Nykyään alkoholisti voi juoda niin paljon, kuin haluaa, mutta kun hän sairastuu ja/tai muuttuu työkyvyttömäksi, niin hänellä on oikeus tunkea kätensä veronmaksajien taskuun ja ottaa sieltä rahaa vastoin heidän tahtoa kalliiseen hoitoon ja työkyvyttömyyseläkkeeseen. Minusta pitää olla alkoholisteille ja muille haittallisia päihteitä käyttäville rekisterit. Jos on rekisterissä merkintä kovasta käytöstä, niin henkilöllä ei pitäisi olla oikeuttaa ottaa rahaa muiden taskusta omaan hoitoon ja työkyvyttömyyseläkkeeseen. Tietysti pitää olla eri asteita, lievästä käytöstä seuraisi vain osittainen maksu hoidosta ja lievä toimeentulotuen lasku. Jos kannabiksesta on suhteellisen pieni terveyshaitta, niin sen voi laillistaa. Jos suuri, niin voi laillistaa vain yllä kirjoitetun rekisterin käytönoton jälkeen. Tietysti kaikkien päihteiden mainonta pitää olla kiellettyä, myös epäsuora.
Quote from: Impivaaranilves on 26.01.2013, 21:46:03
Kansanäänestys tästäkin olisi syytä olla.
Vastaan äänestäisin, mutta kansan olisi syytä saada päättää.
Luuletko, että kansa osaa ajatella omilla aivoilla? Se äänestää niin, kuin poliittinen eliitti haluaa, koska media on poliittisen eliitin käsissä, media aivopesee kansan niin, kuin poliittinen eliitti haluaa, käyttäen myös törkeää valehtelua, kuten se tekee maahanmuuttoasioissa.
Quote from: MissSuomi on 26.01.2013, 23:04:02Isosiskoni huumeiden käyttö leimasi lapsuuttani. Se aiheutti valtavasti tuskaa koko perheelle
Mitä huumetta hän käytti? Huumeissa on eroja, samoin kuin maahanmuuttajissa.

Myrkkymies

Voidaanko ihan keskustelun tason takia lopettaa kaikkien huumeiden niputtaminen saman termin alle?

Luulisin, että on mahdollista mitata vaikuttavien aineiden ja hajoamistuotteiden määrää ja tästä päätellä kuinka kauan kannabiksen polttamisesta on. Tämä toimisi liikenteen valvonnassa. Täysin varma tästä en ole.

Isäntä ja loinen

Quote from: J. Lanta on 26.01.2013, 23:23:56
Usko pois kuoma, kyllä minulla virtaa vanhan koulukunnan impiwaaralaisveri. Savo-Karjalan kalajärviä kolunnut, metsiin nuotioita tehnyt koltiainen. Isäni (tosin menehtyi loppusyksystä) on vieläpä Hitlerin nähnyt mies (Imatralla oikean Manskun synttäreillä). Ja vaikka ikää ei ole paljoa niin jääryyttä ja muutosvastarintaa löytyy. Itse en ole löytänyt 2000 -luvulla kun kolme hyvää asiaa, joista kaksi on musiikkikappaleita ja yksi elokuva. Mutta, se ei poissulje millään tavalla liberalismia, jos sen kohteena on väärinymmärretty ja eräs lukuisilla mittareilla yhteiskunnan merkittävimpiä asioita.

Isäsi menehtymistä lukuun ottamatta kuulostaa oikein hyvältä. Itsekin puoliksi savolaisena ja Karjalan evakon lapsenlapsena tiedän, että meikäläisten mielenlaatu voi joskus tehdä tepposet. Jopa siinä määrin, että joskus tekisi mieli tarttua päihdyttäviin aineisiin! Onhan tämä Homma ajoittaisesta liberaalisuudestaan huolimatta ylivoimaisesti konservatiivisin, muutosvastaisin, umpiluupäisin ja menneisyyteen jämähtänein sivusto, jolle itse olen koskaan rekkautunut. Ja juuri näistä syistä johtuen olenkin viihtynyt tällä saitilla varsin hyvin!
- Vapaus vai vastuu?
- Vastuu.
- Oikeus vai velvollisuus?
- Velvollisuus.

JoKaGO

Ei se laillisuus tai laittomuus oikein toimi nautintoaineidan kanssa. Niitähän käytetään joka tapauksessa.

Jos viina ja huumeet vapautettaisiin K- ja S-kauppoihin, niin onhan se tietenkin niin, että ongelmia putkahtaisi pintaan ja rajusti. Karkeasti arvioiden yksi sukupolvi siinä menisi hunningolle. Seuraava sukupolvi näkisi tulokset rehellisesti, kun asia ei olisi enää tabu, ja ymmärtäisi tehdä omat ratkaisunsa. Liikakäyttöä tuskin enää jatkettaisiin.

Viina sen osoittaa. Täällä pohjoisessa viinan myynti on äärimmäisen tiukasti rajoitettua, kun jo Keski-Euroopassa Lidlissä on satoja hyllymetrejä alkomaholituotteita saatavilla. Ikärajat tietenkin ovat, mutta ei mitään viinakauppoja.
Täällä pohjoisessa alkoholin liikakäyttö on iso ongelma, Keski-Euroopassa ei.

Hauskaa on esim. Italiassa, jossa marketissa on satoja hyllymetrejä alkoholituotteita myynnissä, muttei tupakkaa, sytkäreitä eikä tulitikkuja, koska niitä saa myydä vain - tupakkakaupassa. Ja mites se onkaan Italian tilanne tupakan käytössä verrattuna Suomeen, entä alkoholin käytössä?

Hollannissahan ollaan kai kieltämässä kannabis uudelleen? Kuitenkin, kun Hollannissa vielä oli (on) mahdollista ostaa "kahvilassa" yksi annos omaan käyttöön, niin siltikään kahvilalla ei ollut olemassa laillista tapaa ostaa kannabista sisään. Kannabis muuttui lailliseksi vasta, kun se oli päätynyt kahvilaan myytäväksi.

En aio allekirjoittaa aloitetta. Haluan kaiken vapaaksi.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Nostalgia

Quote from: desperaato on 26.01.2013, 23:46:10
Tietää "hullu puutarhuri" Nostalgia

En käytä. Ja älä toki minun sanaani usko, ota selvää. Ei nämä mitään valtionsalaisuuksia ole.
Slussenin sissin ottaminen referenssisuomalaiseksi on mielestäni melkein yhtä epärehellistä kuin somaliraiskaajan ottaminen referenssisomaliksi.

Emo

Quote from: vilach on 26.01.2013, 23:40:44
...
Huumeissa on eroja, samoin kuin maahanmuuttajissa.

Hurjassa nuoruudessani piti tyttökaverini kanssa kokeilemani hasista, hän oli sitä jonkun kerran käyttänyt ja tiesi mistä sitä sai. Etelän likkoja, meidän tuppukylältä tuskin olisi saanut muuta kuin poronpaskaa, mutta minulla oli katsos tuttuja Stadissa!
Mutta kaverini menikin sitten viimehetkellä saamaan epilepsian, ja lääkäri oli epäillyt että hasis sen aiheutti, joten jäi meiltä kokeilut siihen kun hän lopetti käytön (niin ainakin sanoi lopettavansa) ja minä en päässyt ensimmäiseenkään pöllyyn.

Mutta enkö olekin melko kova tyyppi, melkein narkomaani?  :D