News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

RAKKAUTENI VEPSÄÄ KOHTAAN!!!

Started by Triple-ADHD, 27.05.2009, 18:52:23

Previous topic - Next topic

ttw

Olen myös koittanut penkoa netissä tuosta Vepsästä. Erittäin mielenkiintoinen ja melkein unohdettu heimo. Lähivuosina on nettiinkin tullut aina silloin tällöin hyvää luettavaa. Vepsäläiset ovat pahasti kärsineet "pakkovenäläistyksestä" ja kielikin oli pitkään viholliskieli. Ehdottomasti täytyy päästä joku kerta paikan päälle matkailemaan sinne ja noita muitakin karjalaisalueita.
Uutisia naapurista-> http://rahmispossu.net

Turkulaine

Quote from: Triple-ADHD on 27.05.2009, 19:49:44
Minähän vasta olen opiskellut vepsän kieltä about 3 kuukautta.

Okei. Ymmärsin että olet oppinut sitä ns. luonnollista tietä.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Triple-ADHD

Suomen kieltä en ole  opiskellut nyt vuosiin, joten nykyään teen hieman enemmän kielioppivirheitä kuin ennen. Olin aikoinaan juuttunut suomenkieleen noin puolitoista vuotta. Kärsin vaikea-asteisesta AD/HD:sta.
On venäjä läheinen, enhän voi kieltää,
mutta vepsääni rakkaimpaa ei ole kieltä,
koska siitä on minulle avautuva
pienen syntymäseutuni pysyvä kuva.

Triple-ADHD

Quote from: Turkulaine on 27.05.2009, 19:46:26
Quote from: Triple-ADHD on 27.05.2009, 19:38:02
Minun tekemäni pieni sanasto: http://fi.wikibooks.org/wiki/Veps%C3%A4n_kieli/Sanasto

Mahtavaa. Jos perustan vepsän kieltä koskevan ketjun, voisitko vastata muutamaan valikoituun kysymykseen tuosta sanastosta? Lähinnä kognaateista ja niiden näennäisistä puuttumisista tein muutaman havainnon.

Voithan sinä perustaa sellaisen ketjun, jossa voin myös opetella opettamaan vepsän kieltä suomalaisille ;D  :D

Homma Admin

No nyt tehtiinkin sillä tavalla, että tästä ketjusta tulee foorumin virallinen vepsäketju, koska se nyt sattuneesta syystä meni aivan vepsäksi.  :)

Triple-ADHD

Lukusanat - Lugusanad

1 – üks' (ühte-)
    2 – kaks' (kahte-)
    3 – koume (koume-)
    4 – nell' (nellä-)
    5 – viž (vide-)
    6 – kuz' (kude-)
    7 – sei?eme (sei?eme-)
    8 – kahesa (kahesa-)
    9 – ühesa (ühesa-)
    10 – kümne (kümne-)
    100 – sada (sada-)
    1000 – tuha (tuha-)

Triple-ADHD

Minä olen openik. Hän ei ole openik, hän om opendai. (Minä olen oppilas. Hän ei ole oppilas, hän on opettaja.)
Sinä oled mecnik. Sinä ed ole keitai. (Sinä olet metsästäjä. Sinä et ole keittäjä.)
Hän om kirjutai. Minä mugažo olen kirjutai. (Hän on kirjailija. Minä olen myös kirjailija.)
mugažo = myös

Triple-ADHD

Quote from: Homma Admin on 27.05.2009, 22:13:49
No nyt tehtiinkin sillä tavalla, että tästä ketjusta tulee foorumin virallinen vepsäketju, koska se nyt sattuneesta syystä meni aivan vepsäksi.  :)

Mitä tehdä kun vepsäläinen ch -kirjain ei näy?

Juki

Quote from: Lentomestari on 27.05.2009, 19:35:29
Quote from: Triple-ADHD on 27.05.2009, 19:25:13
Ka, minä mahtan kirjutada vepsäks. Minun tatain oli vepsläine, minä nügüd' opendan vepsän kel't. Minä lugen vepsän kelel Ut Zavetad da lapsiden Biblijad.  ;D

JESSSS, eka ulkomaankieli jota osaa lukea heti ;D

No oikeasti Vepsä on niin liki Suomea, samaa kansa ollaan.

Itse asiassa suomalais-ugrilaisia kieliä puhuvat kansat eivät ole mitään sukukansoja tai samaa heimoa keskenään. Vepsä on kyllä suomen lähisukukieli, mutta ei ole mitään vepsän geneettistä heimoa ja vaikka olisikin, suomalaiset eivät ole samaa heimoa tai kansaa geneettisesti. Emme ole samaa kansaa! Toisin sanoen, suomen kieli on idästä mutta geenimme lännestä, mikä on tietysti paradoksi mutta kyllä selitettävissä. Itse asiassa meillä on enemmän geneettistä yhtäläisyyttä ruotsalaisiin kuin yhteenkään idän puolen "heimoon" (vepsät, vatjat, komit, tseremissit jne.)

Se käsitys, että suomalais-ugrilaisen kielen puhujat olisivat jonakin "yhtenä kansana" valuneet Volgan mutkasta Uralilta länteen päin, on kumottu jo 80-luvulla. 

Jani Karhapää

Tästä suomalaisten geneettisestä taustasta kuulisin mielelläni lisää jos lähteitä löytyy.

Kami

Quote from: Juki on 27.05.2009, 22:38:09
Itse asiassa meillä on enemmän geneettistä yhtäläisyyttä ruotsalaisiin kuin yhteenkään idän puolen "heimoon" (vepsät, vatjat, komit, tseremissit jne.)

Eikös se ollut niin että suomi on vähän kahtiajaettu tuossa mielessä idässä itää ja lännessä länteen. Oli vähän aikaa sitten juttua siitä.
Kaatukaa, oi kaikkivallat/näyttäkää, on teissä miestä/kapinoikaa kerran edes/uinumatta virran mukaan/menkää syyttäjäinne eteen/kerran silmät avoimina/myöntäkää se todeksi/ on valikoitu valheet vaan

CMX - Kansalaiset

Triple-ADHD

Ainakin vepsläiset ovat maailman vaalein kansa, vepsäläisten geenejä kyllä kantaa aika suuri osa Pohjois-Venäjän asukkaista.

Triple-ADHD

Quote from: Juki on 27.05.2009, 22:38:09
Quote from: Lentomestari on 27.05.2009, 19:35:29
Quote from: Triple-ADHD on 27.05.2009, 19:25:13
Ka, minä mahtan kirjutada vepsäks. Minun tatain oli vepsläine, minä nügüd' opendan vepsän kel't. Minä lugen vepsän kelel Ut Zavetad da lapsiden Biblijad.  ;D

JESSSS, eka ulkomaankieli jota osaa lukea heti ;D

No oikeasti Vepsä on niin liki Suomea, samaa kansa ollaan.

Itse asiassa suomalais-ugrilaisia kieliä puhuvat kansat eivät ole mitään sukukansoja tai samaa heimoa keskenään. Vepsä on kyllä suomen lähisukukieli, mutta ei ole mitään vepsän geneettistä heimoa ja vaikka olisikin, suomalaiset eivät ole samaa heimoa tai kansaa geneettisesti. Emme ole samaa kansaa! Toisin sanoen, suomen kieli on idästä mutta geenimme lännestä, mikä on tietysti paradoksi mutta kyllä selitettävissä. Itse asiassa meillä on enemmän geneettistä yhtäläisyyttä ruotsalaisiin kuin yhteenkään idän puolen "heimoon" (vepsät, vatjat, komit, tseremissit jne.)

Se käsitys, että suomalais-ugrilaisen kielen puhujat olisivat jonakin "yhtenä kansana" valuneet Volgan mutkasta Uralilta länteen päin, on kumottu jo 80-luvulla.  

Oletko Svekomaani? Ja pidät Rurikiakin ruotsalaisena? Älä sekoita todella niitä vepsän ja komin kansoja keskenään!

Juki

No nyt en jaksa etsiä lähteitä. Kun itsellä aine (suomen kieli) on ollut vähän niin kuin pääaineena ja tiedot luentomonisteina, niin en ole ikinä netistä niitä jaksanut tonkia. Kyllä ne sieltä löytyy; etsivä löytää ja etsiköön se, jolle asia tuntuu vaikealta uskoa tai muutoin haluaa lisätietoa.

Yleisesti arvellaan, että suomalaisten geeniperimästä n. 90 % on läntisiä (ns. kantabalteilta ja kantagermaaneilta) ja loput 10 % sitten itäisiä. Paradoksi on siis se, miten geenit ovat pääosin lännestä mutta kieli taas itäistä perua. Ennen kuin kerron, miksi hypoteesin mukaan näin on, kuulisin valistuneita arvauksia muilta: miten paradoksi oin ratkaistavissa.

Sivuhuomautuksena: nämä asiat ovat kyllä ihan yleisessä tiedossa; esimerkiksi yläkoulun äidinkielen oppikirjoissa asiasta on puhuttu viimeistään vuodesta 1995 alkaen, eli sikäli asia ei ole mitenkään uusi.

Henkipatto

QuoteEikös se ollut niin että suomi on vähän kahtiajaettu tuossa mielessä idässä itää ja lännessä länteen. Oli vähän aikaa sitten juttua siitä.

Pitää paikkansa:

http://dienekes.blogspot.com/2008/10/genetic-structure-in-northern-europe.html

Läntiset suomalaiset ja suomenruotsalaiset ryhmittyvät lähemmäksi ruotsalaisia, kuin muut suomalaiset.

QuoteItse asiassa meillä on enemmän geneettistä yhtäläisyyttä ruotsalaisiin kuin yhteenkään idän puolen "heimoon" (vepsät, vatjat, komit, tseremissit jne.)

Geneettinen etäisyys suomalaisten ja ruotsalaisten välillä on varsin suuri (mm. puolalaiset ovat geneettisesti lähempänä ruotsalaisia):
(http://download.cell.com/images/journalimages/0960-9822/PIIS0960982208009561.gr1.lrg.jpg)

joten saa olla aika pitkä geneettinen matka itärajan takaisiin sukulaiskielten puhujiin...
"...humans are really free only when at liberty to compete, even if inadvertently, if only for defence, even if risks and opportunities are socially buffered. For a naturally evolved organism the ultimate form of liberty is the freedom to defend its genetic interests."  --Frank Salter

Triple-ADHD

Joo, varmaan arjalaisten alkukoti on Karjalassa, kun vepsläiset maailman vaalein kansa.. eniten sinisilmäisi ja blondeja

Triple-ADHD

Quote from: Juki on 27.05.2009, 22:56:46
No nyt en jaksa etsiä lähteitä. Kun itsellä aine (suomen kieli) on ollut vähän niin kuin pääaineena ja tiedot luentomonisteina, niin en ole ikinä netistä niitä jaksanut tonkia. Kyllä ne sieltä löytyy; etsivä löytää ja etsiköön se, jolle asia tuntuu vaikealta uskoa tai muutoin haluaa lisätietoa.

Yleisesti arvellaan, että suomalaisten geeniperimästä n. 90 % on läntisiä (ns. kantabalteilta ja kantagermaaneilta) ja loput 10 % sitten itäisiä. Paradoksi on siis se, miten geenit ovat pääosin lännestä mutta kieli taas itäistä perua. Ennen kuin kerron, miksi hypoteesin mukaan näin on, kuulisin valistuneita arvauksia muilta: miten paradoksi oin ratkaistavissa.

Sivuhuomautuksena: nämä asiat ovat kyllä ihan yleisessä tiedossa; esimerkiksi yläkoulun äidinkielen oppikirjoissa asiasta on puhuttu viimeistään vuodesta 1995 alkaen, eli sikäli asia ei ole mitenkään uusi.

Ja vepsä on itämerensuomalaisista kielistä vanhakantaisin... ja komi on aika kaukainen sukukieli

Triple-ADHD

Quote from: salieri on 27.05.2009, 22:59:44
Turhaan tätä paskamaata rakastat, suomi on kuoleva kieli ja maa. opettele arabiaa tai vaikka kiinaa.

Miksi minä vepsää vihaisin, jos vepsäläiset olivat aikoinaan Venäjääkin perustamassa. Ja kuulemma Norjan saagoissakin paljon vepsäläisistä puhutaan... "vaaleita ja suuria jättimiehiä"

Timo Hellman

Quote from: ttw on 27.05.2009, 19:50:30
Ehdottomasti täytyy päästä joku kerta paikan päälle matkailemaan sinne ja noita muitakin karjalaisalueita.

Vepsäläiset eivät ole varsinaisesti karjalaisia vaikka heidän kielensä sukua karjalalle (kieli, ei murre!) onkin.

Itäisin karjalaisalue sijaitsee muuten Tverin tienoilla Sisä-Venäjällä.  :)
The truth is that what we call Capitalism ought to be called Proletarianism. The point of it is not that some people have capital, but that most people only have wages because they do not have capital. -  G. K. Chesterton

Henkipatto

QuoteJoo, varmaan arjalaisten alkukoti on Karjalassa, kun vepsläiset maailman vaalein kansa.. eniten sinisilmäisi ja blondeja

En käyttäisi tuota käsitettä, kun kulttuurisessa kontekstissa (ja ensisijaisesti muissakin) se viittaa indoeurooppalaisiin.
"...humans are really free only when at liberty to compete, even if inadvertently, if only for defence, even if risks and opportunities are socially buffered. For a naturally evolved organism the ultimate form of liberty is the freedom to defend its genetic interests."  --Frank Salter

Triple-ADHD

Triple-ADHD

Quote from: Henkipatto on 27.05.2009, 23:04:13
QuoteJoo, varmaan arjalaisten alkukoti on Karjalassa, kun vepsläiset maailman vaalein kansa.. eniten sinisilmäisi ja blondeja

En käyttäisi tuota käsitettä, kun kulttuurisessa kontekstissa (ja ensisijaisesti muissakin) se viittaa indoeurooppalaisiin.

Joo, mutta Hitlerin teorean mukaan vaaleita ja sinisilmäisiä. Himmlerkin kuulemma piti Kalevalasta ja Karjalasta. Vepsän kansan keskuudessa on eniten blondeja maailmassa.

Juki

Henkipatto: nuo geenikartat eivät muuten mitenkään vaikuta siihen, mitä totesin. Puolaisten ja ruotsalaisten geneettinen yhteys ei vaikuta mitenkään suomalaisten ja ruotsalaisten geneettiseen yhteyteen. Sitä paitsi alkuperäinen väite ei edes koskenut tätä.

On totta, että geeniperimä ja ennen kaikkea kulttuuriperimä jakautuu hivenen eri tavalla eri osissa Suomea. Raja menee karkeasti ottaen länsi- ja itämurteiden rajalla, eli osa on saanut enemmän vaikutteita lännestä, osa taas idästä, mikä on tietenkin oletettavaa.

Pekaso

Rurikhan oli suomensukuista N haploryhmää. Tiedätkö mikä on Vepsäläisten yleisin isälinjan haplo?

Triple-ADHD

Henkipatto

QuoteHenkipatto: nuo geenikartat eivät muuten mitenkään vaikuta siihen, mitä totesin. Puolaisten ja ruotsalaisten geneettinen yhteys ei vaikuta mitenkään suomalaisten ja ruotsalaisten geneettiseen yhteyteen. Sitä paitsi alkuperäinen väite ei edes koskenut tätä.

Pointti olikin se, että kuinka etäisiä geneettisesti voivat kaksi maantieteellisesti lähellä sijaitsevaa sukukielen kansaa sitten olla? Onko sinulla esittää todisteita väitteellesi? Kuinka todennäköistä on, että suomalaisten ja vepsäläisten geneettinen etäisyys on suurempi kuin suomalaisten ja ruotsalaisten, joka on suurempi kuin niinkin erilaisten kansojen kuin ruotsalaisten ja tsekkiläisten välinen etäisyys?

Triple-ADHD

Rati-riti-rala, tuli tal´vel hala.
Hudebard i tuhotukad, lumisobad, sumegsuugad.
Rati-riti-rala, mugoine om hala.

Rati-riti-rala, kuspäi tuli hala?
Pohjoižespäi korjas ajoi,
Pövus – vilu, tulleinpajo.
Rati-riti-rala, sid´päi tuli hala.

Rati-riti-rala, midä tegi hala?
Peiti järved jäiden alle,
Pästi lapsed järven jäle.
Rati-riti-rala, ninga tegi hala.

Rati-riti-rala, hüvin tegi hala.
Lapsed vätas lumilindha,
Šurktas regil, suksil hihttas.
Rati-riti-rala, kitäm sindai hala.

Laulun perässä oli kysymyksiä, joihin voi kokeilla vastata laulun perusteella.
Küzundad:
1.Mitte om hala?
2.Kuspäi hän tuli?
3.Midä hänel om pövus?
4.Midä tegi hala?
5.Midä lapsed voiba tehta tal´vel?

Kirjasta: Nina Zaiceva, Maria Mullonen: I?emoi lugemišt. Vepsän kelen lugendkirj 3.-4. klassale. Petroskoi Karjala. 1994.

http://kirlah-kielet.blogspot.com/2008/09/veps-on-helppoa.html

Juki

Minua kiinnostaisi tietää, että mikä asiassa on niin uskomatonta, Henkipatto? Minkälaiset lähteet kelpaavat? Kävisikö alkuun vaikka yleinen fakta siitä, että olemme olleet Ruotsin alaisuudessa, ja täällä elää edelleenkin jälkeläisiä suomalaisten ja ruotsalaisten yhteisistä jälkeläisistä. Tämän lisäksi vanhat kauppareitit ovat tuoneet geenejä lännestä ja toki idästäkin.

En sano, etteikö meillä olisi samaa geneettistä perimää jonkun vepsän puhujan kanssa, mutta mitään yhtenäistä suomalais-ugrilaista heimoa ei kerta kaikkiaan ole olemassa. Emme ole samaa heimoa tai kansaa kuin korkeintaan jossakin määrin kulttuurisesti jos kieli lasketaan kulttuurin osaksi ja yleensä lasketaan.

Tosin näinhän edelleenkin vielä ajatellaan (so. luullaan), että jokin yhtenäinen suomalainen heimo olisi levittäytynyt Uralilta länteen (ja samojedit itään ja pohjoiseen), jolloin geenimme olisi lähtöisin jostakin yhteisestä alkukodista. kieli olisi taas ahjonnut eri murteiksi ja hiljalleen eri kieliksi matkan varrella. Näin ei ole kuitenkaan. Muistaakseni Kaisa Häkkisellä taitaa olla jokin sivu, jossa asiaa valotetaan. Samoin Turun emeritusproffa Kalevi Wiikillä, joskin on huomautettava, että Wiikiin suhtaudutaan alan kentällä hyvin ristiriitaisesti. Tapani Lehtinen on tutkinut asiaa, ja nauttii arvostusta käsittääkseni ihan mukisemati. Lehtinen on kirjoittanut aiheesta kirjoja, netistä tietoja ei käsittääkseni/muistaakseni taida löytyä. Tuossa tuo kirja keikkuu hyllyssä; jos vain jaksaisi sen lähdetiedot katsoa ja kirjata tähän. Ehkä myöhemmin, jos aihe todella kiinnostaa...

Timo Hellman

Quote from: Juki on 27.05.2009, 23:26:43

En sano, etteikö meillä olisi samaa geneettistä perimää jonkun vepsän puhujan kanssa, mutta mitään yhtenäistä suomalais-ugrilaista heimoa ei kerta kaikkiaan ole olemassa. Emme ole samaa heimoa tai kansaa kuin korkeintaan jossakin määrin kulttuurisesti jos kieli lasketaan kulttuurin osaksi ja yleensä lasketaan.

Jos vaikka selvittäisit itsellesi mitä tarkoitetaan yksiköllä "heimo" ennen kuin rupeat huutamaan haukionkala haukionkala.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tribe

Ei kai kukaan missään ole väittänyt että itämerensuomalaiset kansat muodostaisivat yhtenäisen heimon?
The truth is that what we call Capitalism ought to be called Proletarianism. The point of it is not that some people have capital, but that most people only have wages because they do not have capital. -  G. K. Chesterton

Triple-ADHD

(http://www.veps.de/Avustus/opetus/oppitunti.JPG)