News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

RAKKAUTENI VEPSÄÄ KOHTAAN!!!

Started by Triple-ADHD, 27.05.2009, 18:52:23

Previous topic - Next topic

Triple-ADHD

Olen kymmenessä vuodessa rakastunut Suomeen ja moniin suomalaisiin. Sitä rakkautta ei kovin helpolla minulta viedä!!! Olen aina ihaillut ja arvostanut miten rauhallinen maa tämä Suomi on, vaikkei minullakaan alussa ollut mikään helppo elämä, se koskee myös sopeutumistakin, olen minäkin kokenut pientä rasismia. Minä en enää kaipaa samalla tavalla takaisin Pietariin kuin vuosia sitten, sillä rakastan tätä rauhallista Maata! Mitä enemmän tänä päivänä opin tuntemaan tämän Maan historiaa, sitä enemmän minä tähän Maahan rakastun...Minä koko sydämestäni toivon että tämä maa pysyy sellaisena kuin se on vielä tänä päivänä, itsenäisenä ja vapaana!!! En halua olla toisaalta 100% suomalainen, haluan olla vepsäläinen. Kuitenkin sitä rakkautta jota tunnen nyt Suomea kohtaan ei minulta todellakaan kukaan saa viedä pois!!! Toivon että Luoja siunaa tätä maata jatkossakin ja varjelee niin kuin Talvisodassakin. Toivon että Luoja antaa viisautta Suomen päämiehille!!!
On venäjä läheinen, enhän voi kieltää,
mutta vepsääni rakkaimpaa ei ole kieltä,
koska siitä on minulle avautuva
pienen syntymäseutuni pysyvä kuva.

JPU

QuoteToivon että Luoja siunaa tätä maata jatkossakin ja varjelee niin kuin Talvisodassakin.
Suomea varjeli kylläkin suomalaiset soturit eivätkä mitkään näkymättömät henkioliot.
"– Kun tänne tulee ihmisiä, joilla on erilaisia tapoja toimia, pukeutua ja puhua, he muuttavat meidän arkeamme. Muutoksen voi nähdä hyvänä tai huonona, mutta on järkevämpää nähdä se hyvänä, koska sille ei mitään mahda. Suomi ei voi umpioitua enää."

- Tiede-lehti, 9/2014

Triple-ADHD

Jokainen on vapaa uskomaan mihin tahtoo.

Fatman

Quote from: Triple-ADHD on 27.05.2009, 18:52:23
Minä en enää kaipaa samalla tavalla takaisin Pietariin..

Mitä kaipasit Pietarissa erityisesti ?

Sami Aario

Quote from: vonBock on 27.05.2009, 18:55:28
QuoteToivon että Luoja siunaa tätä maata jatkossakin ja varjelee niin kuin Talvisodassakin.
Suomea varjeli kylläkin suomalaiset soturit eivätkä mitkään näkymättömät henkioliot.

No ei nyt viitsitä heti olla nihkeitä tripla-ADHD:lle, vastahan hän tuli tänne.

Kaikki jotka osallistuvat omalla panoksellaan suomalaisen yhteiskunnan rakentamiseen, ovat puolestani enemmän kuin tervetulleita asumaan Suomessa.

Kari Kinnunen

Quote from: Sami Aario on 27.05.2009, 19:04:07
Kaikki jotka osallistuvat omalla panoksellaan suomalaisen yhteiskunnan rakentamiseen, ovat puolestani enemmän kuin tervetulleita asumaan Suomessa.

Juuri näin.

Ja tervetuloa joukkoon nuivaan Tripla.  :)

Valkoinen Enkeli

Quote from: Fatman on 27.05.2009, 19:02:53

Kysymys ei ollut minulle, mutta vastaan silti. Olen jokseenkin russofobi, mutta mielestäni Pietarissa on hienointa saksalaistyylinen arkkitehtuuri. Länsi-Venäläisissä ihmisissä on hienointa pohjoismaalaiset rotupirteet omaava osa. Kyseinen osa ryssistä on ilmeisesti enemmän tai vähemmän varjagien jälkeläisiä.

Triple-ADHD

Quote from: Triple-ADHD on 27.05.2009, 18:52:23
Minä en enää kaipaa samalla tavalla takaisin Pietariin..

Kaipasin kieltä ja ihmisiä, kun olenhan suuresta kaupungista kotoisin. Kaipasin niitä museoita joita olen aina rakastanut, olen tullut itsenäiseksi 8-vuotiaana äidin kuoleman jälkeen. Tunsin ainakin ennen Pietarin kuin omat taskuni (venäläinen sanoo: kuin omat sormet). Kotonakaan täällä en saanut heti ymmärrystä ja oli sopeutumisongelmia. Kotona jouduin kävelemään sanakirjan kanssa edes ja takaisin... Ottovanhempani eivät puhu venäjää... Siis ennen kaikkea oli moraalisesti hyvin vaikea olla...sorry, kysykää lisää...jos kiinnostaa..tekstin muokkaaminen minulle on hieman vaikeaa ADHD:n takia....

Triple-ADHD

Quote from: Valkoinen Enkeli on 27.05.2009, 19:08:00

Kysymys ei ollut minulle, mutta vastaan silti. Olen jokseenkin russofobi, mutta mielestäni Pietarissa on hienointa saksalaistyylinen arkkitehtuuri. Länsi-Venäläisissä ihmisissä on hienointa pohjoismaalaiset rotupirteet omaava osa. Kyseinen osa ryssistä on ilmeisesti enemmän tai vähemmän varjagien jälkeläisiä.

Oikeastaan Pietaria ovat rakentaneet italialaiset arkitehdit... se on ollut hyvin kauan traditiona...

Triple-ADHD

Vepsäläiset ovat maailman vaalein kansa  ;D

Lemmy

Jaa, osaatko kirjoittaa Vepsää...  onko se se kieli jossa on tarina ukosta ja akasta ja nauriista ja tulee ygsmulkkune jne?
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Kari Kinnunen

Quote from: Triple-ADHD on 27.05.2009, 19:19:08
Vepsäläiset ovat maailman vaalein kansa  ;D

Niin, niin ovat. Ja vieläpä mukavaa porukkaa. Olen heihin joskus retkilläni törmännyt. Vieraanvaraista porukkaa.

Turkulaine

Ja kun laajemman määritelmän mukaan vepsäläiset ovat suomalaisia, niin mikäpäs heidän tullessa. En tosin tiedä kuinka venäläistyneitä nykyvepsäläiset ovat. Tuossa wikipediasta imetty vepsänkielinen Isä meidän -rukous. Yksi ainoa sana meni ohi suomea ja eestiä tajuavalta, mutta sekin (kodvus) lienee analoginen sanalle "kateus". Niin tervetuloa vaan forumille minunkin puolestani.

QuoteMeiden Tat

Meiden taivhaline Tatoi!
Olgha pühä sinun nimi.
Tulgha sinun valdkund.
Tehkaha kaik sinun tahton mödhe,
täl mal kut i taivhas.
Anda meile tämbei jogapäiväine leib.
I pästa meiden velgad,
kut mö-ki pästam meiden velgnikoiden velgad.
Ala ve meid kodvusehe,
no päzuta meid pahaspäi.
Sinun om vald
i vägi i hüvüz' kaikeks igaks.
Amin'!
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Triple-ADHD

Ka, minä mahtan kirjutada vepsäks. Minun tatain oli vepsläine, minä nügüd' opendan vepsän kel't. Minä lugen vepsän kelel Ut Zavetad da lapsiden Biblijad.  ;D

Triple-ADHD

Quote from: Turkulaine on 27.05.2009, 19:25:05

Ja kun laajemman määritelmän mukaan vepsäläiset ovat suomalaisia, niin mikäpäs heidän tullessa. En tosin tiedä kuinka venäläistyneitä nykyvepsäläiset ovat. Tuossa wikipediasta imetty vepsänkielinen Isä meidän -rukous. Yksi ainoa sana meni ohi suomea ja eestiä tajuavalta, mutta sekin (kodvus) lienee analoginen sanalle "kateus". Niin tervetuloa vaan forumille minunkin puolestani.

QuoteMeiden Tat

Meiden taivhaline Tatoi!
Olgha pühä sinun nimi.
Tulgha sinun valdkund.
Tehkaha kaik sinun tahton mödhe,
täl mal kut i taivhas.
Anda meile tämbei jogapäiväine leib.
I pästa meiden velgad,
kut mö-ki pästam meiden velgnikoiden velgad.
Ala ve meid kodvusehe,
no päzuta meid pahaspäi.
Sinun om vald
i vägi i hüvüz' kaikeks igaks.
Amin'!

Minä olen muokannut sitä artikkelia... voit nähdä historiasta ja keskustelusivulla siellä Wikipediassa. Käytän itse nykyään Wikipediaa vepsän kielellä. Olin alussa mukana kääntämässä sitä käyttöliittymää vepsäksi.

ttw

Tervhen tuldes!

foorumin netsien joukkoon.

Uutisia naapurista-> http://rahmispossu.net

Triple-ADHD

Vepsän kieli, "itämerensuomen sanskrit"

Vepsä on ims. kielten joukossa toisaalta poikkeuksellisen vanhakantainen kielimuoto (astevaihtelun puute ja suffiksaalisen astevaihtelun aiheuttama suffiksiklusiilien säilyminen), toisaalta siinä on piirteitä, jotka yleensä selitetään voimakkaalla venäjän vaikutuksella (äänteiden kvantiteettidistinktion heikkeneminen tai katoaminen). Lopullista sanaa ei ehkä vielä ole sanottu siitä, palautuvatko vepsän erityispiirteet omaan, (muinais)karjalasta poikkeavaan kantasuomalaiseen muinaismurteeseensa (muinaisvepsä, itäkantasuomi?) vai olisivatko ne kenties kuitenkin selitettävissä ulkoisilla kontakteilla tai niiden puutteella (kuuluisiko vepsä kuitenkin tiukemmin yhteen karjalan kanssa, jonka lännestä tulleet vaikutteet sitten olisivat irrottaneet karjalan ja vepsän yhteisestä kantamurteesta, ns. "laatokkalaisesta kantakielestä"?). Jotkut tutkijat, etenkin Lauri Kettunen, ovat aikoinaan kiinnittäneet huomiota vepsän ja vironkin yhteyksiin (mm. loppu- ja sisäheiton esiintyminen).

Vepsän kielessä on arkaaisia piirteitä etenkin konsonantiston osalta, vokaalit ovat muuttuneet enemmän:

* klusiilien ja s:n soinnillistumista soinnillisessa ympäristössä sekä liudennusta esiintyy samaan tapaan kuin karjalassa ja lyydissä
    * pitkät vokaalit ovat yleensä lyhenneet: ma 'maa', so 'suo'
    * loppu- ja sisäheittoa esiintyy laajalti (erityisesti etelävepsässä): leib 'leipä', jumau ~ jumal 'jumala', tapmha 'puimaan' ("tappamaan"), tapta 'puida' (< *tappatak)
    * vokaalisointu vaihtelee murteittain, selvimmin on säilynyt a/ä-harmonia
    * klusiilien astevaihtelu puuttuu: en näge 'en näe', lambaz 'lammas', raudad 'raudat'
    * geminaattakonsonantit ovat (yleensä) lyhenneet: ak 'akka', ikun 'ikkuna', amu 'ammoin' (fonologisesti tämä liittyy yhteen yksinäisklusiilien soinnillistumisilmiön kanssa!)
    * suffikseissa säilynyt klusiili (suffiksaalinen astevaihtelu puuttuu): ludeged 'luteet', ajada 'ajaa', rusktad ~ rusttad 'punaiset' ("ruskeat"), tutpad 'tuttavat', tulobad 'tulevat'
    * liudentumaton l ääntyy "paksuna" tai tavun lopussa vokaaliutuu kokonaan: oug 'olka'

Morfologiassa huomiota kiinnittävät lukuisat postpositiosyntyiset sijat (esim. pert'ilomp'äi  'talon luota' < *pertin+loona+päin). Verbijärjestelmään kuuluvat laaja refleksiivitaivutus ja (lyydin kanssa yhteiset) erityiset inkoatiivisuffiksit.

Vepsän päämurteiden erot eivät ole kovin suuret; eroja on lähinnä tiettyjen vokaalien edustuksessa, l:n liudennuksessa tai vokaaliutumisessa sekä muutamissa postpositiosyntyisissä sijamuodoissa.

http://www.helsinki.fi/hum/sugl/oppimat/imsjohd/karjala.html

Triple-ADHD

Quote from: ttw on 27.05.2009, 19:29:56
Tervhen tuldes!

foorumin netsien joukkoon.

Kitän lujas!  ;D

Turkulaine

Vau, rispektiä uhanalaisen suomalaiskielen osaajalle ja tukijalle.

Vähän kyllä hämää jos olet 8-vuotiaana joutunut ottovanhempien luokse ja ongelma oli etteivät puhu venäjää. Miten kummassa osaat vepsää niin hyvin? Tohditko hieman valottaa taustaasi, kuulostaa meinaan jännältä.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Triple-ADHD

Quote from: Turkulaine on 27.05.2009, 19:32:17

Vähän kyllä hämää jos olet 8-vuotiaana joutunut ottovanhempien luokse ja ongelma oli etteivät puhu venäjää. Miten kummassa osaat vepsää niin hyvin? Tohditko hieman valottaa taustaasi, kuulostaa meinaan jännältä.

Suomeen minut on adoptoitu 14-vuotiaana...

Lentomestari

Quote from: Triple-ADHD on 27.05.2009, 19:25:13
Ka, minä mahtan kirjutada vepsäks. Minun tatain oli vepsläine, minä nügüd' opendan vepsän kel't. Minä lugen vepsän kelel Ut Zavetad da lapsiden Biblijad.  ;D

JESSSS, eka ulkomaankieli jota osaa lukea heti ;D

No oikeasti Vepsä on niin liki Suomea, samaa kansa ollaan.

Valkoinen Enkeli

Quote from: Triple-ADHD on 27.05.2009, 19:18:12

Oikeastaan Pietaria ovat rakentaneet italialaiset arkitehdit... se on ollut hyvin kauan traditiona...

No, italialaisella(varsinkin pohjois-italialaisella) arkkitehtuurilla on paljon yhtäläisyyksiä myöhäis-germaaniseen arkkitehtuuriin. Monet pitävät Pietarin osia hieman vanhan Berliinin näköisenä.

Turkulaine

Oletko netitse tai kasvokkain yhteydessä muihin vepsän osaajiin?

Suomi on kaksikielinen maa, joten ehdotan että forumin alueet ja niiden kuvaukset toimitetaan myös vepsänkielisinä.  8)

Triple-ADHD

Minun tekemäni pieni sanasto: http://fi.wikibooks.org/wiki/Veps%C3%A4n_kieli/Sanasto

olen siis itse kääntänyt nuo suomeks.

Hoff

"I would rather be exposed to the inconveniences attending too much liberty than to those attending too small a degree of it" -Thomas Jefferson

Triple-ADHD

Quote from: Turkulaine on 27.05.2009, 19:36:50
Oletko netitse tai kasvokkain yhteydessä muihin vepsän osaajiin?

Suomi on kaksikielinen maa, joten ehdotan että forumin alueet ja niiden kuvaukset toimitetaan myös vepsänkielisinä.  8)

Olen tekemisissä Nina Zaicevan kanssa ja Igor Brodskin kanssa myös... Nina Zaiceva käänsi mm. lasten Raamatun ja Uuden Testamentin vepsäks ja paljon muutakin.. Brodskin itseopiskeluopasta käytän kun opiskelen vepsää.

HMV

Quote from: Triple-ADHD on 27.05.2009, 19:38:02

Minun tekemäni pieni sanasto: http://fi.wikibooks.org/wiki/Veps%C3%A4n_kieli/Sanasto

olen siis itse kääntänyt nuo suomeks.

Tervetuloa minunkin puolestani.
Itsekin olen vähän harrastanut suomalais-ugrilaisia kieliä.
Täällä on myös vepsän sanasto, lieneekö tuttu ennestään?
http://kaino.kotus.fi/sanat/vepsa/index.php
Aika menee arvellessa, päivä päätä käännellessä.

Turkulaine

Mahtavaa. Jos perustan vepsän kieltä koskevan ketjun, voisitko vastata muutamaan valikoituun kysymykseen tuosta sanastosta? Lähinnä kognaateista ja niiden näennäisistä puuttumisista tein muutaman havainnon.

Triple-ADHD

Sanasto Lauri Kettusen keräämä ja on hieman vanhentunut. Itselläni on vepsä-venäjä-vepsä pieni sanakirja ja Brodskin tekemä ja vielä keskeneräinen noin 8 500 sanaa sisältävä vepsä-venäjä sanakirja... Haluan sanoa, että myös tutkin mm. inkeroisen ja vatjan kieliä. Minulla on myös runsaasti kielioppimateriaalia... ja mm. noin 5000 sanaa sisältävä inkeroinen-venäjä sanasto.

Triple-ADHD

Quote from: Turkulaine on 27.05.2009, 19:46:26

Mahtavaa. Jos perustan vepsän kieltä koskevan ketjun, voisitko vastata muutamaan valikoituun kysymykseen tuosta sanastosta? Lähinnä kognaateista ja niiden näennäisistä puuttumisista tein muutaman havainnon.

Minähän vasta olen opiskellut vepsän kieltä about 3 kuukautta.