News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Henkilökohtaistan Plan B:n pohdintaa jos Suomessa alkaa näyttää huonolta

Started by Kaptah, 15.08.2012, 17:39:38

Previous topic - Next topic

-PPT-

Kun sanotaan, että elämässä katuu tekemättä jättämisiään useammin kuin tehtyjä perseilyjä niin omalta osaltani voin sanoa, että itseäni hieman kaduttaa, että nuorempana ei tullut kokeiltua siipiä ulkomailla asumisessa. Eihän tässä vieläkään mitään ikäloppuja olla ja Eurooppa on tuossa oven takana mutta johonkin Australiaan tai Kanadaan ei ole enää mitään asiaa. Heillä kun linjana on että täytyy olla joko nuori tai sitten pitää olla sellainen ammatti jonka taitajista heillä on huutava pula. Heidän taholtaan kylläkin erittäin viisasta maahanmuuttopolitiikkaa vaikka joku toinen voisi tuota "rusinat pullasta"-politiikaksi nimittääkin.

Toisaalta, kyllä Eurooppa muutenkin enemmän on kiinnostanut. Etelä-Suomesta Keski-Eurooppaan tai Britanniaan muuttaminen ei välttämättä ole sen suurempi henkinen harppaus kuin Pohjois-Suomesta Etelä-Suomeen muuttaminen. Mahdollista koti-ikävää on helppo hoitaa nopeasti kun matkayhteydet ovat erinomaiset.

Toista se on jos johonkin Australiaan muutat. Vaikka nykypäivänä onkin netit ja skypet niin kyllä sitä silti fyysisesti ollaan maailman toisella puolen. Pistää miettimään kuinka suuri askel tuonne suuntaan muuttaminen on ollutkaan aikoinaan kun mitään nettejä tai skypejä ei ollut.

sunimh

Quote from: sivullinen. on 06.09.2012, 22:03:07
Samaa mieltä eli +1. Pikkupuolueita äänestämälläkään ei tilanne muutu. Se ei muutu millään, niin kauan kuin meillä on puoluediktatuuri. Siitä pitäisi päästä eroon.  Mutta sen ratkaisu jääköön.

PS:kin oli "pikkupuolue" vielä 2010.

Voisitko kuvitella tekeväsi jotain muuta Suomen tilanteen parantamiseksi kuin äänestää? Esimerkiksi itse esittää ideoita millä Suomesta saadaan parempi - ihan sellaisia toteutuskelpoisia ideoita - ja sitten itse alkaa toteuttaa niitä.

Minulla ei ole pienen vauvan isänä a) aikaa, eikä b) halua lähteä tyyliin politikoimaan johonkin kadunpäällystyslautakunnan varajäsenen paikalle ja siten kuvitella "vaikuttavansa" valtavasti. Minusta tuo on sellaista "laita lapsi asialle" -ajattelua, että joka jumalan asia pitäisi tässä maassa tehdä itse, turha valittaa siitä jos/kun poliititkot perseilevät. Onko se nyt todellakin mahdoton vaatimus, että poliitikot eivät olisi yhden totuuden korruptoituneita aivovamma-sosialisteja ja tuota vastaan ei saisi protestoida (vaikka sitten muuttamalla maasta), vaan itse pitää lähteä tätäkin asiaa korjaamaan lapsenusko kasvoilta loistaen kuin partasella ikään.

Sitä ei kai Suomen laki kiellä. Demokratia ei ole äänestämistä - Neuvostoliitossa sai äänestää; demokratia on vaikuttamista. Jos olet Suomen kansalainen ja asut Suomessa, niin silloin olet kaikin puolin oikeutettu muuttamaan Suomea paremmaksi. Älä vaan hyppää heinäsirkka joukkoon ja pakene maasta. Tee ennemmin jotain. Tosin se vaatii muutakin kuin sohvalla perseellään istumista. Onnistuuko?

Olen tällä hetkellä normaalissa kokopäivätyössä (siinä sellaisessa, mistä niitä teidän ihania verorahoja maksetaan niin ettei paskalle taivu), jonka lisäksi nukun yössä sellaisen pari tuntia kerrallaan. Vastaan ihan pokkana, että ei onnistu. Olettaisin, että aika monella muullakin tässä maassa on ihan Oikea Elämä elettävänään.
Finland - the small Nordic nation, known for its high suicide rates, heavy drinking and domestic violence.
   - Fox News, 31.12.2009

Lemmy

DDR:ssä pelättiin kansan demokraattista äänestämistä jaloillaan. Kuinka ollakkaan, DDR:ssä tapahtui muutos. Millä se saatiinkaan aikaan? Äänestämällä - jaloillaan.

Kun ei ole veronmaksajia ja yritykset on Virossa voi vapaasti kilpailla niistä jälkeenjääneistä äänestäjistä. Ottakaa velkaa - ohan teillä varaa.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

sunimh

Quote from: Lemmy on 07.09.2012, 09:36:11
Kun ei ole veronmaksajia ja yritykset on Virossa voi vapaasti kilpailla niistä jälkeenjääneistä äänestäjistä. Ottakaa velkaa - ohan teillä varaa.

Heh. Freudilainen lipsahdus.
Finland - the small Nordic nation, known for its high suicide rates, heavy drinking and domestic violence.
   - Fox News, 31.12.2009

-PPT-

Quote from: JNappula on 06.09.2012, 12:26:38
No, itsekin nuorempana saatoin suhtautua tähän maahanmuuttoasiaan hieman samanlailla kuin Ilkka. Muistan joskus  reilu 10 vuotta sitten olleeni vähän skeptinen ollessani viettämässä iltaa frendieni kanssa, ja mukana oli yksi kaveri joka oli silloin töissä Lontoossa. Hän kehui hyvää palkkatasoa ja suurkaupungin sykettä. Hän oli myös ollut jonkin kuukauden kiertämässä Australiaa samalla töitä tehden (on ilmeisesti mahdollista jollain nuorille suunnatulla viisumityypillä). Itse "isänmaallisena" kehuin kovasti Suomea, ja koska olin kuullut "on lottovoitto syntyä Suomeen"-aivopesua koko lapsuuteni, en ehkä osannut suhtautua asiaan objektiivisemmin.

Mutta nyt kun on ikää enemmän, ja perhettäkin on kertynyt, on asioiden painoarvo muuttunut. Oma perhe ajaa kyllä jonkin abstraktin "isänmaan" edelle. Nuorelle sinkulle voi olla OK mennä johonkin hanttihommin (tai jäädä asumaan tulonsiirroilla) hyväpalkkaisen duunin loppuessa, ja muuttaa takaisin vanhempien nurkkiin asumaan. Mutta perheellisellä on vastuu lapsista ja niiden hyvinvoinnista, pitää hankkia asunto pään päälle, ruokaa pöytään, vaatteita yms. Itselle visio maasta muuttamisesta lähtee juurikin näistä lähtökohdista. IT-alalta on laitettu tuhansittain väkeä kilometritehtaalle viime vuosina, ja uuden duunin löytäminen näiden tuhansien muiden joukosta olisi liki mahdotonta ilman suhteita. Oma duuni on turvattu ainakin vielä jonkin aikaa, mutta tulevaisuudesta ei ole takeita. Yksi duunikaveri kävi moikkaamassa viime viikolla, oli saanut irtisanomisilmoituksen kouraansa. Toinen samassa projektissa keväällä työskennellyt sai lomautusilmoituksen toissaviikolla.

Sama ankea työtilanne tarkoittaa myös palkkatason jäätymistä, jos firmat irtisanovat rajusti, eivät ne maksa palkkakaan lisää. Eikä YT-neuvottelujen ollessa jatkuvasti päällä kannata juuri pullikoida palkka-asioillakaan. Ja kuitenkin samalla elinkustannukset nousevat rankasti. Bensan hinta on kohta 1,8€/l yms. Ja reaalipalkat ovat itseasiassa alemmat kuin kolme vuotta sitten. Tuntuu että joka vuonna tästä eteenpäin tulen köyhtymään, jos tänne jään.

Samalla lailla täältä on ennenkin lähdetty, suosittelen katsomaan alla olevat dokkarit jossa kerrotaan Rautalammilaisesta Miettisen perheestä. Alkup. dokkari on vuodelta 1968, ja jatko-osa vuodelta 1980. Miettiset muuttivat kohta tuon ekan dokkarin jälkeen Ruotsiin töitä etsimään.

"Köyhyys", 1968:
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/10_vuotta_koyhyydesta_22615.html#media=22620
"10 vuotta köyhyydestä", 1980:
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/10_vuotta_koyhyydesta_22615.html#media=22622

Todella mielenkiintoiset ja ajatuksia herättävät filminpätkät linkkasit. Olisiko tuonkin perheen pitänyt vaan jäädä Suomeen kituuttamaan köyhyydessä sen sijaan että muuttivat paremman elämän perässä pois? Yllättävän monien ihmisten mielestä kyllä.

sunimh

Quote from: kmruuska on 07.09.2012, 10:11:09
Tosin esim. Kanada ottaa tuhansia pakolaisia ja turvapaikanhakijoita vuosittain, mutta jostain syystä nuivalistolla on yleisesti sellainen käsitys että siellä kaikki vaan jotenkin pisteytellään Kanadan hyöty mielessä.

http://www.cic.gc.ca/english/refugees/canada.asp

Vai yleisesti. Useimmat toki osaavat tehdä eron pakolais- ja maahanmuuttopolitiikan välillä. 14500 pakolaista vuodessa vuonna 2013 on muuten väkilukuun suhteutettuna noin kolme kertaa Suomen pakolaiskiintiö (750 henkeä). En osaa sanoa, kuinka paljon Kanadaan tulee tuon luvun lisäksi muita humanitaarisia maahanmuuttajia, mutta kuten hyvin tiedät, Suomessa muut kuin pakolaiskiintiön puitteissa maahantulleet (mm perheenyhdistämiset) muodostavat valtaosan humanitaarisesta maahanmuutosta. Käyttäjä -PPT- ei muuten mitenkään viitannut pakolaisiin, vaan ihan "tavallisiin" maahanmuuttajiin, kuten sinä ja minä, joita varten todellakin esim. Australialla ja NZ:lla on olemassa pisteytysjärjestelmä, joka suosii mm. nuorta ikää, koulutusta tai osaamista tietyillä aloilla.
   - Fox News, 31.12.2009

sunimh

Quote from: kmruuska on 07.09.2012, 10:53:05
Siis kolme kertaa Suomea enemmän per capita. Kuulostaa tosiaan ihan hyvältä systeemiltä.

Kolme kertaa enemmän kiintiöpakolaisia, siis niitä, jotka kukin maa itse valitsee. En sano, että tuo on jotenkin erityisen vähän, mutta antaa se silti vähän paremman taustan sinun "tuhansia pakolaisia" -retoriikallesi.

Taas kerran olisit ihan itsekin voinut ottaa selvää asiasta ennen kommentointia, mutta sinulla on ikävä tapa ulkoistaa faktojen etsiminen ja kirjoittaa mielikuvien pohjalta ainakin minulle vastatessasi. Kanada on yksi maailman viidestä eniten turvapaikanhakijoita vastaanottavista maista.

http://www.cbc.ca/news/canada/story/2011/03/28/un-refugee-agency.html

No anteeksi taas kauheasti kun en viitsinyt lähteistää tätäkin sinun aloittamaasi keskustelun sivujuonnetta. Yhtä hyvin voisin todeta, että sinulla on ikävä tapa heittää keskustelijoita satunnaisella linkillä* ja nillittää muiden mutuilusta. Tuokin linkkisi, joka muka tarjoaa "faktoja", lähinnä sisältää lyhyen maininnan siitä, miten Kanadaan suuntautuu paljon turvapaikkahakemuksia, mutta ei mitään tarkempaa tietoa. Mielekkään keskustelun pohjaksi pitäisi löytää oikeita tilastoja, joita mm. "Citizenship and Immigration Canada" tarjoaa. Silti tuoltakin on (ainakin minun) haastavaa löytää mitään tarkkaa tietoa kiintiöpakolaisten ja random-turvapaikanhakijoiden suhteesta, sekä faktisesti myönnetyistä turvapaikoista. Tässä nyt kuitenkin jotain:

Humanitarian population present on December 1st by top source countries
Total entries of humanitarian population by top source countries

Minusta näyttää siltä, että keskimäärin noin 30.000 humanitaarisin perustein saapuvaa muuttajaa vuodessa. Per kapita tämä vastaisi noin 5.000 muuttajaa Suomeen. On myös mielenkiintoista kiinnittää huomiota top-lähtömaiden jakaumaan, jossa islamilaiset menestystarinat tuntuvat - Pakistania lukuunottamatta - loistavan poissaolollaan. Äkkikatsomalla Suomesta on viime vuosina haettu turvapaikkoja 1500-6000 vuositahtia, eli jälleen ollaan "in the ballpark", vaikka näyttääkin, että sama 2-3 -kertainen suhdeluku on tässäkin vallitseva. Osittain tätä voi kyllä selittää mm. sillä, että Kanada on keskisuuri rikas (G7) maa, jonka valtakielet ovat maailmankieliä, toisin kuin suhteellisen syrjäinen pieni Suomi.

QuoteKäyttäjä -PPT- ei muuten mitenkään viitannut pakolaisiin, vaan ihan "tavallisiin" maahanmuuttajiin, kuten sinä ja minä, joita varten todellakin esim. Australialla ja NZ:lla on olemassa pisteytysjärjestelmä, joka suosii mm. nuorta ikää, koulutusta tai osaamista tietyillä aloilla.

Joo, niin on. Haluaisitko tuollaisen pisteytyssysteemin Suomeenkin ja jos, niin miksi? Miten suuri ongelma mielestäsi ns. ei-humanitaaristen maahanmuutto Suomeen on ja miten tuo pisteytys auttaisi?

Ei siitä ainakaan haittaa olisi. Tilannehan on toki se, että Suomella ei välttämättä ole oikein tarjota jonkin Kanadan, Australian tai edes NZ:n tasoisia vetovoimatekijöitä (kuten ilmasto, kieli, jossain määrin verotuksen ja palkkatason suhde, sekä "maahanmuuttoperinne"), joten käytännössä pelkkä pisteytysjärjestelmä ei välttämättä yksinään tekisi Suomesta houkuttelevampaa kohdetta osaavalle työvoimalle. Ei-humanitaarinen (oikeasti) maahanmuutto Suomeen ei tällä hetkellä ole käsitykseni mukaan merkittävä ongelma, tosin ainakin täysin käsittämätön ulkomaalaisten opiskelijoiden haaliminen ilmaiseen koulutukseen pitäisi lopettaa ensi tilassa, ja/tai lisätä näille lukukausimaksut. Tätä voitaisiin kontrolloida pisteytyksellä (luultavimmin jo kunnon lukukausimaksujen lisääminen toimisi). Kaikenkaikkiaan pisteytysjärjestelmän avulla voitaisiin saada vähemmän mutta parempaa maahanmuutoa ei-humanitaarisessa kategoriassa, mutta humanitaarisia hakemuksia tulisi tietenkin rajoittaa muilla keinoin, mm. poistamalla Thorsin "toissijaisen suojeluntarpeen" jokerikortti ja yleensäkin asettamalla vuosittainen katto myönnettäville turvapaikoille ja oleskeluluville vaikkapa kuntien kanssa neuvottelujen perusteella määritellyn todellisen vastaanottokyvyn mukaan. Tämän "kiintiön" ylittävät voitaisiin majoittaa vaikkapa Ahvenanmaalla sijaitsevaan pakolaisleiriin hieman Joulusaaren tapaan. Muita helposti toteutettavia toimenpiteitä olisi turvapaikkojen myöntäminen ensisijaisesti vain naisille ja alle 15-vuotiaille lapsille, koska nämä ovat a) tosiasiassa heikoimmassa asemassa olevia ja b) aiheuttavat todennäköisesti vähemmän ongelmia ja integroituvat uuteen ympäristöön paremmin.

Pisteytys voisi toki auttaa maahantulevan työvoiman parempaan kohdentamiseen, esim. siten, että määriteltäisiin Australian/NZ:n tapaan alat, joiden osaamisesta Suomessa on pulaa ja myönnettäisiin oleskelulupia ensisijaisesti näille. Luulen kuitenkin, että Suomessa on ensisijaisesti pulaa ns. halpatyövoimasta, joka suostuu tekemään töitä huonommilla ehdoilla kuin keskivertosuomalainen, joten tällaisen työvoiman houkutteleminen Suomeen tuskin pitkällä tähtäimellä olisi ainakaan suomalaisten työntekijöiden edun mukaista. Tämän hetken keskeisin mamupoliittisten toimenpiteiden tarve liittyy kuitenkin haitallisen maahanmuuton, kuten turvapaikkashoppailun, integroitumishaluttomien ja kv. rikollisuuden, torjuntaan, kuten hyvin tiedät, jos vain v*ttuilultasi maltat keskittyä asiaan. Nyt mennään kuitenkin jo pitkälti off-topicin puolelle, joten toivottavasti tästä ei tule mitään maraton-mittaista keskusteluhaaraa.

*) linkaamassasi jutussa erikseen todetaan, että
The report deals with new asylum claims and does not show how many individuals were actually granted refugee status.

joten tähän keskusteluun se on täysin hyödytön, vaikka periaatteessa tietenkin suuntaa-antava.
   - Fox News, 31.12.2009

sivullinen.

Quote from: sunimh on 07.09.2012, 08:40:39
Voisitko kuvitella tekeväsi jotain muuta Suomen tilanteen parantamiseksi kuin äänestää? Esimerkiksi itse esittää ideoita millä Suomesta saadaan parempi - ihan sellaisia toteutuskelpoisia ideoita - ja sitten itse alkaa toteuttaa niitä.

Minulla ei ole pienen vauvan isänä a) aikaa, eikä b) halua lähteä tyyliin politikoimaan johonkin kadunpäällystyslautakunnan varajäsenen paikalle ja siten kuvitella "vaikuttavansa" valtavasti.

Ymmärrän, että sinulla on elämässä tällä hetkellä liian kiireistä, ettet ehdi. Sellaista se joskus on. En silti tarkoittanut itse tekemisellä sitä, että osallistutaan johonkin lautakuntatyöhön. Se ei ole vaikuttamista. Lautakuntien pitää noudattaa ministeriöstä tulevia määräyksiä, annettuja budjetteja, olemassa olevia lakeja ja vielä asiantuntijoilta ja muilta nykyiseen politiikkaan sitoutuneilta tulevia lausuntoja, joten käytännössä niiden liikkumavara on olematon. Ne ovat pelkkää ajanhukkaa; kansalaisvaikuttamisen näyttelemistä.

Sen sijaan voit kysyä naapurilta ja toiselta, mitä mieltä he ovat lähitien kunnosta, ja jos se on "korjausta vaativa", niin tilaatte jonkun korjaamaan sen tai - vielä parempi - korjaatte itse. Itse saat siinä maksaa, itse saat selitellä asiaa viranomaisille, mutta homma hoituu - ja kustannustehokkaasti. Kun sellaisesta saadaan maantapa, niin eivät sitä pikkubyrokraatit voi estää. Jos mies nyt pistetään vankilaan siitä syystä, että on omasta taskustaan kustantanut oman kotikatunsa korjauksen, on järjestelmä mätä kuin mikä; ja sellainen Suomi nyt on. Se muuttuu vain jos tarpeeksi iso osa ihmisistä päättää, ettei näin mätä järjestelmä enää meille käy ja alkaa käyttää omaa järkeään.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

sunimh

Quote from: sivullinen. on 07.09.2012, 12:31:57
Ymmärrän, että sinulla on elämässä tällä hetkellä liian kiireistä, ettet ehdi. Sellaista se joskus on. En silti tarkoittanut itse tekemisellä sitä, että osallistutaan johonkin lautakuntatyöhön. Se ei ole vaikuttamista.

Olisi ehkä kannattanut vastata myös loppuosaan viestiäni. Tuossa yritin sanoa, minkä ymmärtämisen pitäisi olla aika helppoa, että suurin piirtein mihinkään kadunpäällystyslautakuntaa (keksitty esimerkki, toim. huom.) merkittävämpään poliittiseen asemaan, jossa oikeasti voisi kuvitella pystyvänsä johonkin vaikuttamaan, pitäisi olla suurin piirtein kokopäivätoiminen poliitikko ja vähintään omata suhteita, äänestäjiä, rahaa sekä yleensäkin kiinnostusta. Ei minua kiinnosta hiton tippaa jonkun kadun kunto, vaan esimerkiksi se, millainen maahanmuuttopolitiikka Suomessa on, millainen tuloverotus ja mihin niitä verorahoja käytetään. Perustanko naapureiden kanssa jonkun kansantuomioistuimen, joka näistä jutuista päättää, sanoudunko irti töistä ja vältyn näin tuloveron maksulta vai mikä on sinun ratkaisusi? Minusta tässä kohtaa maastamuutto jopa ihan puhtaasti verotuksen vuoksi on luultavasti tehokkaampi tapa vaikuttaa. Olen jo äänestänyt PS:ää aika monissa vaaleissa, tosin kohtuullisempaa veropolitiikkaa ajavaa puoluetta ei Suomessa olekaan, PS:n linjalla lähinnä ehkä rahaa käytetään aavistuksen vähemmän älyttömiin kohteisiin.

Quote from: sivullinen. on 07.09.2012, 12:31:57
Sen sijaan voit kysyä naapurilta ja toiselta, mitä mieltä he ovat lähitien kunnosta, ja jos se on "korjausta vaativa", niin tilaatte jonkun korjaamaan sen tai - vielä parempi - korjaatte itse. Itse saat siinä maksaa, itse saat selitellä asiaa viranomaisille, mutta homma hoituu - ja kustannustehokkaasti. Kun sellaisesta saadaan maantapa, niin eivät sitä pikkubyrokraatit voi estää.

Niin, katsos kun meillä on jo maailman korkeimpiin kuuluva verotus, poliitikot sekä koko h*lvetin julkinen sektori, jonka asiana pitäisi olla tällaisten ja juuri tällaisten asioiden hoitaminen, ilman että minun pitää vielä erikseen netissä kuunnella jonkun partasten pulinoita siitä, miten "tekisit sit itte". En minä nyt mene ravintolaankaan ja maksa rahaa siitä, että saan itse kokata ne ruuat kokkien ja tarjoilijoiden lähinnä v*ttuillessa minulle taustalla.
   - Fox News, 31.12.2009

Bill Milton Hicks Friedman

Quote from: sunimh on 07.09.2012, 12:54:04
Minusta tässä kohtaa maastamuutto jopa ihan puhtaasti verotuksen vuoksi on luultavasti tehokkaampi tapa vaikuttaa. Olen jo äänestänyt PS:ää aika monissa vaaleissa, tosin kohtuullisempaa veropolitiikkaa ajavaa puoluetta ei Suomessa olekaan, PS:n linjalla lähinnä ehkä rahaa käytetään aavistuksen vähemmän älyttömiin kohteisiin.

...

Niin, katsos kun meillä on jo maailman korkeimpiin kuuluva verotus, poliitikot sekä koko h*lvetin julkinen sektori, jonka asiana pitäisi olla tällaisten ja juuri tällaisten asioiden hoitaminen, ilman että minun pitää vielä erikseen netissä kuunnella jonkun partasten pulinoita siitä, miten "tekisit sit itte". En minä nyt mene ravintolaankaan ja maksa rahaa siitä, että saan itse kokata ne ruuat kokkien ja tarjoilijoiden lähinnä v*ttuillessa minulle taustalla.

Joidenkin isänmaallisiksi itseään tituleeraavien mielestä sinun tulee kestää kaikki sellainen vittuilu, kyykyttäminen, orjuuttaminen ja muu, jonka valtiovalta armollisesti taakaksesi langettaa, koska olet syntynyt Suomessa ja sinun elämäntehtäväsi on tehdä Suomesta parempi paikka elää. Tämän voit tehdä kuitenkin ainoastaan siten, että asut Suomessa ja maksat verosi sille samaiselle valtiovallalle, joka vittuilee, kyykyttää ja orjuuttaa sinua. Muussa tapauksessa olet heinäsirkka/rotta/jne.

Olen samaa mieltä tuosta ravintolaesimerkistä sillä lisäyksellä, että en menisi baariin ja maksaisi rahaa siitä, että joudun itse hakemaan juomat pöytääni, vaan oletan kyllä, että hyvännäköisten naistarjoilijoiden palkkaaminen on baarille halpaa ja helppoa.
Perustulolla voidaan purkaa työkykyisten työttömien työn vastaanottamista haittaava byrokratia ja korvata eri tukimuodot (ml harkinnanvaraiset) ilman, että kustannukset yhteiskunnalle nousevat, mutta työkykyisten työttömien riittävä perusturva säilyy. Toteutus: Pankkikortti + henkilöllisyyden varmennus esim kaupassa.

sivullinen.

Quote from: sunimh on 07.09.2012, 12:54:04
Niin, katsos kun meillä on jo maailman korkeimpiin kuuluva verotus, poliitikot sekä koko h*lvetin julkinen sektori, jonka asiana pitäisi olla tällaisten ja juuri tällaisten asioiden hoitaminen, ilman että minun pitää vielä erikseen netissä kuunnella jonkun partasten pulinoita siitä, miten "tekisit sit itte".

Sinulla on selvästi vahva mielipide siitä mitkä valtion tehtävät on, ja vielä miten valtion pitäisi ne suorittaa. Selvähän se. Sitten vielä rutiset netissä kun maailmassa on vääryys, kun ei asiat mene niin kuin haluat. Näillä keinoilla kyllä onnistut osoittamaan vääryyden, mutta ne eivät sitä korjaa. Sellaista on lasten hoito; lapsi itkee ongelmiaan ja äiti tulee hoitamaan ongelmat pois. Lapselle on ihan sama miten ongelmat hoidetaan tai edes mikä oli ongelma. Aikuisten ihmisten pitäisi sen sijaan pystyä tarttumaan ongelmiin itse; ainakin demokratioissa. Persuja syytetään jatkuvasti etteivät esitä mitään vaihtoehtoa vaan ainoastaan valittavat - ja aiheesta.

Ehkä jossain on se joku - kenties viranomainen - jonka tehtävä on pohtia miten nämä persujen valitukset oikeasti muutettaisiin vaihtoehdoiksi. Minusta demokratia tarkoittaa sitä, ettei vaihtoehtojen luominen ole viranomaisten tehtävä vaan kansalaisten. Esitit pisteytystä maahanmuuttajien valintaan. Se on oikean suuntaista toimintaa. Pelkään vain ettei sen takana ollut kuin syljen suuhun tuoma "musta tuntuu" viiden rivin letkaus. Siitä on vaikea edes jatkaa keskustelua; eikä tässä ketjussa ole syytäkään. Kirjoita blogimerkintä mitä tarkoitat ja miten se Suomessa voisi toimia; vai odotatko että kunnanvirkamies (kok. tai sdp.) tekee sen puolestasi? Tai pyydä Halla-ahoa kirjoittamaan - tai jotain muuta. Eikö siellä eduskunnassa ole kasa nuivanvaalimanifestin allekirjoittaneita, joille valtio maksaa palkkaa kansan edustamisesta eli juuri tällaisten asioiden pohtimisesta? Enpä ole muutamaa Halla-ahon epäkohtia esiintuovaa kirjoitusta lukuunottamatta nähnyt mitään "tuotosta". Kahvia ja viineriä on valiokunnissa varmasti nautittu ihan työksi asti.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

sunimh

Quote from: sivullinen. on 07.09.2012, 22:49:24
Aikuisten ihmisten pitäisi sen sijaan pystyä tarttumaan ongelmiin itse; ainakin demokratioissa. Persuja syytetään jatkuvasti etteivät esitä mitään vaihtoehtoa vaan ainoastaan valittavat - ja aiheesta.

Niin, no äänestetty on ja kansalaisaktiivisesti ylläpidetty nettikeskustelua jne. Nyt sitten kuitenkin partas-sivullisten mukaan "aikuisten ihmisten" pitää itse tehdä ja korjata tai muuten on turha esittää kritiikkiä  ("valittaa"). Onhan se kätevä puolustus.

Ehkä jossain on se joku - kenties viranomainen - jonka tehtävä on pohtia miten nämä persujen valitukset oikeasti muutettaisiin vaihtoehdoiksi. Minusta demokratia tarkoittaa sitä, ettei vaihtoehtojen luominen ole viranomaisten tehtävä vaan kansalaisten. Esitit pisteytystä maahanmuuttajien valintaan. Se on oikean suuntaista toimintaa. Pelkään vain ettei sen takana ollut kuin syljen suuhun tuoma "musta tuntuu" viiden rivin letkaus.

No jos tämä viesti 415 on sinusta "viiden rivin letkaus", niin on sinulla ainakin melko jumalaton resoluutio näytölläsi. Omallani pelkästään tuo viesti on parin kuvaruudullisen mittainen. Noin muuten minä en voi sinun tuntemuksillesi oikein mitään.

Siitä on vaikea edes jatkaa keskustelua; eikä tässä ketjussa ole syytäkään. Kirjoita blogimerkintä mitä tarkoitat ja miten se Suomessa voisi toimia; vai odotatko että kunnanvirkamies (kok. tai sdp.) tekee sen puolestasi?

Olen melko varma, että tyyliin Maahanmuuttovirastossa tai ulkoasiainministeriössä istuu kokonainen huoneellinen pukuja, joille maksetaan ihan palkkaa - vieläpä parempaa kuin minulle - siitä että he tekisivät tällaisia selvityksiä. Joten totta munassa odotan. Mitä sinä sitten odotat heidän tekevän, syövän viinereitä? Sitä paitsi, mihin jonkun random-blogin ehdotelmat edes päätyy? Parhaassa tapauksessa niitä tulee korkeintaan kommentoimaan joku paikallinen partanen, jottaa "höhöö, se on populismia persu". Ne Virallisen Viraston tuotokset sentään saattaisivat päätyä ns. päättäjien käsiin.

Tai pyydä Halla-ahoa kirjoittamaan - tai jotain muuta. Eikö siellä eduskunnassa ole kasa nuivanvaalimanifestin allekirjoittaneita, joille valtio maksaa palkkaa kansan edustamisesta eli juuri tällaisten asioiden pohtimisesta? Enpä ole muutamaa Halla-ahon epäkohtia esiintuovaa kirjoitusta lukuunottamatta nähnyt mitään "tuotosta".

Niin, no tähän se aina palautuu: "pyydä itte". Mutta ei sillä, aika kaukanahan tässä jo ollaan ketjun aiheesta, joten eiköhän se tästä. Pointit on esitetty ja lukijat tehköön johtopäätöksensä.
   - Fox News, 31.12.2009

monokultturisti

Quote from: Mika on 06.09.2012, 22:04:07
Jos realistisia ollaan, tavalliselle keskivertosuomalaiselle ainoa tarjolla oleva "Plan B" on kuula kalloon siinä vaiheessa, kun elämä täällä alkaa tuntua ihan mahdottomalta.
Se viimeinen, kyllä.
Voisin kuvitella, että muslimien uskoa islamin oikeellisuuteen vahvistaa suurestikin se, että länsimaalaisten itsepetoksellista suhtautumista islamiin ei pysty järjellä selittämään. Sen on siis oltava Allahin johdatusta.

Kun katson esim Facebook yhteyksiäni, niin about 20% ikäluokkani ihmisistä on muuttanut ulkomaille Eurooppaa, Austraaliaa ja Amerikkaa myöten. Perinteisiä syitä: rakkaus ja työ. Ovatko nämä ihmiset siis heinäsirkkoja vai olisiko heidän pitänyt löytää elämänkumppaninsa puhdasveristen suomalaisten joukosta ja ottaa vastaan mitä tahansa työtä työvoimatoimistolla olisi Suomessa ollut tarjolla, vaikka se ei vastaisi preferenssejä/koulutusta?

Minua kiinnostaisi myös tietää jo tuon Plan B:n toteuttajien (ulkomaille muuttaneiden) ajatuksia siitä, että millä tavalla asiat ovat nyt uudessa maassa huonommin/paremmin ja onko kokonaisuutena tuo päätös kuitenkin ollut oikea?

Itse voisin kyllä muuttaa takaisin Suomeen esim Helsinkiin, jos samalla palkka nousisi noin 50%.
Eduskuntavaaleissa voi äänestää myös ulkomailta käsin.
Perustulolla voidaan purkaa työkykyisten työttömien työn vastaanottamista haittaava byrokratia ja korvata eri tukimuodot (ml harkinnanvaraiset) ilman, että kustannukset yhteiskunnalle nousevat, mutta työkykyisten työttömien riittävä perusturva säilyy. Toteutus: Pankkikortti + henkilöllisyyden varmennus esim kaupassa.

Fjödörör Räkinen

Ihmeellistä keskustelua, jossa tulee esiin ihmisen taipumus sallia itselleen enemmän oikeuksia kuin muille. Kaikki eläimet ovat tasa-arvoisia, mutta jotkut ovat tasa-arvoisempia kuin toiset.

Ei siinä mitään, jos ulkomaille lähtee, mutta silloin ei myöskään pitäisi syyllistää tai syrjiä ihmisiä, jotka toimivat samalla logiikalla.

Sama juttu kuin luonnonsuojelussa. Melkein kaikkien mielestä olisi kiva, jos meret ja järvet olisivat puhtaita ja luonto voisi hyvin, mutta melkein kaikkien mielestä asiasta pitäisi huolehtia jonkun muun.

Sylvia borin

Quote from: Fjödörör Räkinen on 08.09.2012, 14:11:22
Ihmeellistä keskustelua, jossa tulee esiin ihmisen taipumus sallia itselleen enemmän oikeuksia kuin muille. Kaikki eläimet ovat tasa-arvoisia, mutta jotkut ovat tasa-arvoisempia kuin toiset.

Ja tämä taas on ihmeellistä yleistystä, joka sanoo ikään kuin kaikki mahdolliset eläimet olisivat yksi ja sama asia. Miten eläimet edes voisivat olla jotenkin tasa-arvoisia? Keskenäänkö eri lajiset? Laumassa eri yksilöt keskenään? Kaikki maailman eläimet ihmisen taholta? Otapa takapihallesi asumaan 100 kolibria tai sata merimetsoa, niin tulet yllätykseksesi näkemään, että tilanne ei ole "tasa-arvoinen" vaan eroja löytyy.

Ei siinä mitään, jos ulkomaille lähtee, mutta silloin ei myöskään pitäisi syyllistää tai syrjiä ihmisiä, jotka toimivat samalla logiikalla.

Sama juttu kuin luonnonsuojelussa. Melkein kaikkien mielestä olisi kiva, jos meret ja järvet olisivat puhtaita ja luonto voisi hyvin, mutta melkein kaikkien mielestä asiasta pitäisi huolehtia jonkun muun.

Kunnioitan suuresti kaikkia mihin tahansa maahan (myös Suomeen) muuttajia, jotka toimivat samalla logiikalla kuin minä: opettelevat uuden kotimaansa kielen, elättävät itse itsensä/perheensä ja sopeutuvat uuteen yhteiskuntaansa vaatimatta MITÄÄN erityispalveluja- tai oikeuksia. Tämän kaltaisia maahanmuuttajia Suomi tarvitsee paljon! Valitettavasti sellaisista ei ole juurikaan havaintoja Suomessa saatu ja jos jostain tälläinen tapaus löytyykin, maahanmuuttovirasto käynnistää nopeasti koneistonsa karkoittaaksen harmillisen vertailukohteen normiloisijoille (esim. Kauhajoen vietnamilainen).

Samoin omalta osaltani teen jokapäiväisessä elämässäni parhaani luonnon hyväksi ja siksi en hyväksykään automaattisesti kaikkia ylhäältä rahan ja ahneuden takia saneltuja järjettömiä "paskalakeja" ja hehkulamppukieltoja.

Quote from: Sylvia borin on 08.09.2012, 16:00:23

Ja tämä taas on ihmeellistä yleistystä, joka sanoo ikään kuin kaikki mahdolliset eläimet olisivat yksi ja sama asia. Miten eläimet edes voisivat olla jotenkin tasa-arvoisia? Keskenäänkö eri lajiset? Laumassa eri yksilöt keskenään? Kaikki maailman eläimet ihmisen taholta? Otapa takapihallesi asumaan 100 kolibria tai sata merimetsoa, niin tulet yllätykseksesi näkemään, että tilanne ei ole "tasa-arvoinen" vaan eroja löytyy.

http://fi.wikipedia.org/wiki/El%C3%A4inten_vallankumous

-PPT-

Kuinkahan moni ihminen muutti pois heti sodan jälkeen siinä pelossa, että ennemmin tai myöhemmin Neuvostoliitto hyökkää jonkin tekosyyn varjolla uudestaan Suomeen? En tarkoita mitään Lauri Törniä tai asekätkijöitä, joilla ei oikein ollut vaihtoehtoa kuin maastapoistuminen, muuten punainen valpo olisi pistänyt heidät linnaan, vaan ihan tavallisia ihmisiä.

Muutenkin, sitä olisi voinut luulla, että heti sodan jälkeen olisi Ruotsiin kohdistunut suuri muuttoliike Suomesta koska siellä elintaso oli korkeampi ja maa oli säästynyt sodan tuhoilta. Silloin ei vielä pohjoismaista passivapautta tainnut olla mutta ei kai valtio maastamuuttoa mitenkään rajoittanut?

Cethlenn

Quote from: Mittakaavaedut on 08.09.2012, 12:25:55
Minua kiinnostaisi myös tietää jo tuon Plan B:n toteuttajien (ulkomaille muuttaneiden) ajatuksia siitä, että millä tavalla asiat ovat nyt uudessa maassa huonommin/paremmin ja onko kokonaisuutena tuo päätös kuitenkin ollut oikea?

En nyt tiiä uskallanko tähän topaan nokkaani työntää, mutta ehkä kerron omasta kokemuksesta. Me asuttiin miehen kanssa ulkomailla muutama vuosi (en viitsi kertoa maan nimeä, koska yritän edes teeskennellä olevani nimetön, tosin mun tutut on jo varmaan tunnistanut mut) ja lähdettiin sinne jokseenkin Plan B-tyyppisesti. Tultiin pari vuotta sitten takaisin Suomeen.

Ulkomailla oli kyllä kivat työt (paremmat ku nyt), paremmat ylenemismahdollisuudet, verot paljon matalammat ja palkkakin olis aikaa myöden kohonnut paljon paremmaksi kuin Suomessa. Miks sitten tultiin takaisin? Toisessa maassa on aina vieras. Molemmat puhui paikallista kieltä täysin sujuvasti ja sai paikallisia kavereita, mutta kyllä ne tärkeimmät asiat täytyi ilmaista omalla äidinkielellä. Myöskään siihen uuteen maahan ei ollut samanlaista sidettä kuin Suomeen. Me molemmat tiedetään esi-isät 1500-luvulle asti (tai no "tiedetään", katsotaan sukukirjoista...) ja meidän mökki on ollut miehen suvussa useita sukupolvia. Ei sellaista saa ulkomailla. Tietysti on ihmisiä, jotka katsoo ihan oikeasti sitä että "tässä maassa saa enemmän rahaa, tässä on hyvä" mutta ainakin itse (ja uskallan väittää, että myös mun mies) on niitä ihmisiä joille isänmaa on jotain romanttista sukupolvien jatkumoa. Vähän niinku äitiäkin rakastaa, vaikka se uuden isän toiski. Ulkomailla asuminen muutti mua yhdessä asiassa tosi paljon (ja siks suosittelen sitä monille): näki mitä massasiirtolaisuus ja kulttuurisekoilut saa aikaan.

Amerikkalaisista näkee ton jutun muuten selkeästi. Vaikka ne on asunut useita sukupolvia Jenkeissä niin etsivät silti esi-isiään Euroopasta ja ovat olevinaan eurooppalaisia - vaikka side tänne on katkennut aikapäiviä sitten. Jokainen on jostain, ja suurin osa ihmisistä oikeasti kaipaa yhteyteen omien juuriensa kanssa.

Vaikka viherkokkaridemarit vois myydä Suomen EU:lle luonnonsuojelualueeksi niin ne ei voi myydä niitä tarinoita joita sekä mulle että mun miehelle on lapsena kerrottu meidän sukulaisista. Mä oon ihan pienestä tytöstä asti ollut tietoinen mitä mun esi-isät on tehny, ja kyse on ihan tavallista talonpoikaissuvusta. Täysin tavallisista ihmisistä. Oon hyvin ylpee mun sukulaisista, ja erityisesti siitä että polveudun niistä. Joo, oon ulkomailla niiden jälkeläinen myös mutta se ei tunnu samalta. Ne mun sukulaiset on kuitenkin rakentanut tän maan sitä varten, että mä voin asua täällä. Enkä puhu nyt mistään veteraaneista vaan usean sadan vuoden jatkumosta.

Mut kuten sanottu. Ymmärrän hyvin jos ei tunne oman sukunsa vaiheita eikä oo mitään sen kummempia siteitä mihinkään niin ehkä sellaista ei osaa arvostaa. Eikä mekään siis ulkomaille muuttaessa noita asioita arvostettu, mutta kun tuli muutama vuosi lisää ikää niin kummasti rupes molempia kiinnostaa. Henk. koht. oon sitä mieltä, että kaikkien kannattaa asua pari vuotta ulkomailla mutta sitä ei kannata pitää Plan B:na vaan ehkä enemmänkin elämänkokemuksellisena visiittinä. Tilanne toki muuttuu jos rakkaus löytyy sieltä ulkomailta, mutta se on sit tosiaan kokonaan eri tilanne.

Meidän Plan A on muuten tällä hetkellä se, että muutetaan korpeen ja katsotaan sieltä sit telkkarista miten mamut polttaa Itäkeskuksen.  Plan Bkin on olemassa, mutta sekään ei sisällä Suomesta pois muuttamista. Ja noin loppupeleissä on muuten ihan sama kuinka monta EU-federalistisia tulee, mun esi-isät oli täällä ensin. En oikeen nää Suomen tulevaisuudella olevan mitään sellaista uhkaa, josta ei oltais ennenkin selvitty. On totta, että Suomi on ollu täysin tuuliajolla jo yli 15 vuotta. Mut sille voi TEHDÄ jotain.

ile

^ Hyvä kirjoitus. Tosin Suomen voisi muuttaa kokonaan luonnosuojelualueeksi minun puolestani.

Tuosta tuli mieleen että kuinka paljon "nuivuus" liittyy näihin:
http://en.wikipedia.org/wiki/Homesickness
http://en.wikipedia.org/wiki/Topophilia
.. "älkää viekö meiltä meidän tuttua ympäristöämme"
.. ja kuinka paljon se on rationaalista "siitä tulee vain ongelmia" -tyypistä.

Mutta siinäpä jollekin pohdittavaa.

Sen Plan B:n olisit kyllä voinut kertoa.

Komps myös hyvälle tarinalle. Ainakin tuli varmistettua se, että "oma maa mansikka" ja mikäs siinä jos mieluisia hommia löytyy Suomesta.

Syy muuttaa ulkomaille tai muutto takaisin kotimaahan on tietenkin täysin henkilökohtainen. Ulkomaille ei muuteta pelkän rahan takia ja kautta aikain ihmiset ovat pariutuneet myös "ulkomaalaisten" kanssa, jolloin väistämättä jompi kumpi muuttaa ulkomaille mikäli pari haluaa asua yhdessä.

En silti ymmärrä millä perusteella esim P-Korealaisten olisi pysyttävä kotimaassaan.

Kaptah

Quote from: Mittakaavaedut on 11.09.2012, 19:54:30
En silti ymmärrä millä perusteella esim P-Korealaisten olisi pysyttävä kotimaassaan.

Yksinkertaista. Koska heinäsirkka.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

-PPT-

Minusta sanaa "veropakolainen" voidaan käyttää lähinnä huippu-urheilijoista, taiteilijoista yms ihmisistä, joilla on miljoonatulot joista ei haluta Suomen veroprosenttia maksaa. En ihan jaksa uskoa, että kenelläkään taviksella ulkomaille muuton ensimmäinen syy olisi Suomen veroaste. Tietysti se on sitten lisäbonus ulkomailla asuttaesa, että verot ovat alhaisemmat mutta en ihan usko, että se normaalituloiselle on se suurin syy muuttoon.

JNappula

Saksassa asuvilla suomalaisilla näkyy olevan ainakin jonkinmoinen oma keskustelupalsta, eli:
http://www.suomalaiset.de/forum/index.php
"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

Alkuasukas

Quote from: -PPT- on 11.09.2012, 21:16:12
Minusta sanaa "veropakolainen" voidaan käyttää lähinnä huippu-urheilijoista, taiteilijoista yms ihmisistä, joilla on miljoonatulot joista ei haluta Suomen veroprosenttia maksaa.
Montako formulakisaa Kimi ajaa Suomessa? Tai Teemu lätkäpeliä? Pojat on töissä ulkomailla ulkomaisen firman palveluksessa ja käyttävät asuinmaansa infraa. Suomeenko se vero pitäisi maksaa?
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Cethlenn

Quote from: Mittakaavaedut on 11.09.2012, 19:54:30
Komps myös hyvälle tarinalle. Ainakin tuli varmistettua se, että "oma maa mansikka" ja mikäs siinä jos mieluisia hommia löytyy Suomesta.

Syy muuttaa ulkomaille tai muutto takaisin kotimaahan on tietenkin täysin henkilökohtainen. Ulkomaille ei muuteta pelkän rahan takia ja kautta aikain ihmiset ovat pariutuneet myös "ulkomaalaisten" kanssa, jolloin väistämättä jompi kumpi muuttaa ulkomaille mikäli pari haluaa asua yhdessä.

No itsesiassa sattuneesta syystä tunnen aika monta ulkomailla asunutta suomalaista, jotka lähti hakemaan nimenomaan työkokemusta ja tuli sit Suomeen parempiin töihin sen työkokemuksen avulla. Mutta niiden kohdalla täytyy mainita yksi juttu: hyvin hyvin harvoin ne olis pystynyt etenemään työelämässä yhtä korkeelle siellä ulkomaassa - ainakaan samassa ajassa. Kun aletaan oikeesti kilpailee kunnon töistä niin paikallisilla on a) suhteita b) kielitaitoa c) kulttuurin ymmärrystä ja d) siteet siihen maahan. Jokainen joka joutuu työskentelee siirtolaistyökaverin kanssa tietää mitä toi b- ja c-kohta tarkoittaa. Erityisesti esimieshommat on jo kulttuurierojen vuoksi hyvin monien siirtolaisten ulottumattomissa, ainakin useita vuosia. Ja tän sanominen ei oo ees rasismia. Harras arabimuslimi suomalaisnaisten esimiehenä? Tulis aika monta puhelua liittoon, vaikka se muslimi yrittäis hoitaa asioita mahdollisimman hyvin.

Kannattaa ottaa huomioon myös se, että tutkimusten mukaan siirtolaisuudessa menee noin 2 vuotta ennen kuin pääset "ineen" (siis jos integraatio ees kiinnostaa ja osaat kieltä jo valmiiksi) ja vasta sen jälkeen pystyt kilpailee paikallisten kanssa kunnon töistä. Mä tein suomalaiselle firmalle töitä, joten mun työtä ei voi oikeen verrata tähän. Miehellä taas kesti yli 1,5 vuotta ennen kuin se pystyi tekee ns. koulutustasoa vastaavaa työtä paikallisten kans tasavertaisena. Ja siihenkin se pääs "firman sisältä". Eräs tuttu tuplamaisterikin teki 2 vuotta raksalla hanttihommia, ennen kuin sai oman alan töitä. Tähän päälle sit vielä kulttuurishokki niin aika moni luovuttaa jo ekan vuoden aikana.

Ja siis tarkoituksena ei oo latistaa ketään, ihmisten pitää mennä ja tehdä. Ulkomailla asuminen avartaa, mut se on myös oikeesti aikamoinen elämänkoulu. Lähinnä omiin ja kavereiden kokemuksiin pohjautuen yritän lähinnä sanoa, että on lähinnä epärealisistista kuvitella, että voi kävellä sisään vieraaseen kulttuuriin ja olla samalla tavalla kuin kotona. Siihen toiseen kulttuuriin kyllä sopeutuu jos on omia haluja sopeutua, mutta pohjalta pitää silti aloittaa.

Ja kysymykseen pohjoiskorealaisista voi kysellä vastausta esim. puolalaisilta, ent. itäsaksalaisilta tai vaikka ihan virolaisilta.

Sylvia borin

Oma pääasiallinen syyni muuttooni on hyvin erikoinen ja olen saanut siitä mittaamattoman paljon kuraa niskaani teknologiauskovaisilta, joiden mielestä mikään sellainen ei ole maailmassa mahdollista, mitä he eivät ole omakohtaisesti kokeneet tai mikä ei lue Tekniikan Maailman etusivulla. Taidan kuitenkin kertoa tarinani vielä kerran täälläkin ja tehdä sitten vaikka "Jakerpit" ts. keskittyä uuteen elämääni uudessa kotimaassani ja jättää ilkeilijöiden ja maksettujen trollaajien foliopipo-osto-ohjeet huomiotta.

Minä rakastin Suomea ja olin hyvin ylpeä jäyhästä, sitkeästä ja piskuisesta kansastani. Minusta mistään maailmasta ei vieläkään löydy hienompaa luontoa kuin esim. suomalainen saaristo. Kaipaan myös usein tuttuja sarastuksen aikaisia linnunääniä, kirpeän pakkaslumen narskuntaa, tähtitaivasta revontulilla liekitettynä,  kostean aarnimetsän hajua tai mahdollisuutta hypätä tien reunasta metsään ja poimia syksyn satoa tai ihan vain samoilla. Minulla ei ollut mitään aikomusta koskaan muuttaa ulkomaille enkä harrastanut edes ulkomaanmatkailua, vaan lomilla kiertelin Suomea ja vuokrasin mökin sieltä sun täältä rajojemme sisäpuolelta. Asuin jo maksetussa "loppuelämäni" kodissa kivalla pikkupaikkakunnalla ja minulla oli hyvä asema ja toimeentulo yksityisyrittäjänä. Sitten sairastuin.

En pystynyt enää nukkumaan, hormonitoimintani meni täysin sekaisin, pääni ei toiminut, vaan oli käytännössä kuin 100 v. -dementikon tapuli; unohtelin sanoja, nimiä, asioita, en pystynyt ajattelemaan enkä laskemaan yksinkertaisiakaan yhteenlaskuja. Pari vuotta hyppäsin lääkäreillä, jotka eivät voineet auttaa, ennen kuin löysin oireitteni lähteen. Olen tavallista yliherkempi tukiasemasäteilylle; aivoni eivät kerta kaikkiaan enää toimineet normaalisti siinä 24h/vrk ristitulituksessa, johon talomme ylhäällä rinteessä oli pikkuhiljaa joutunut kolmen vaivihkaa ympäristöömme rakennetun tukiasemamaston taholta. Jutusta tulee muutenkin liian pitkä, joten yksinkertaistan asiaa ja vain kerron saaneeni kokea, ettei ihmisellä ole oikeasti mitään oikeuksia maksetun talonsa sisätiloihin tai pihaansa, vaan operaattorilla on kaikki oikeudet sairastuttaa herkemmät ihmiset koteihinsa nopeaa voittoa tavoitellessaan. Suomen valvontaviranomaiset ovat korruptoitunut hyssyttelymafia ja ehtymätön disinformaation lähde. Heidän sanomansa voisi kiteyttää yhteen lauseeseen: "Mistään ei ole mitään haittaa koskaan kenellekään!"  Lopulta, pelastaakseni terveyteni, muutin vain ja ainoastaan sietokykyni ylittävän tukiasemasäteilyn vuoksi "loppuelämäni" talosta toiseen, missä säteilyarvot olivat 80 kertaa pienemmät. Siellä sain hengähtää, mutta yhteiskunnallinen kehitys Nokialandiassa ei luvannut minulle hyvää: tulossa olisi ainakin langattomat älymittarit, autojen mustat laatikot ja langallisten puhelinten saatavuuden lopettaminen vähitellen. Mikään ei myöskään taannut sitä, etteikö uudelle takapihalleni pystytettäisi uutta tukiasemaa tänään, huomenna tai ensi viikolla ilman, että minulla olisi asiaan nokan koputtamista. Myös kännykättömillä lapsillani oli paineita maassa, missä nykyään kännykkä teipataan jo melkein synnärillä vaippaan kiinni. Näistä vastoinkäymisistä heräsi sitten ihan uusi ajatus muuttaa kokonaan pois Suomesta; jospa jossain ei oltaisi näin wireless-kiimaisia, vaan langattomalle säteilylle vähän herkempikin ihminen voisi vielä jossain elää terveenä.

No, löysin maailmasta vähän syrjemmältä paikan, joka on hieman kuin Suomi 90-luvulla: mastoja tosin rakennellaan täällä lisää koko ajan ja ihmiset lääpällään hankkivat ensimmäisiä kännyköitään, mutta kehitys on kymmenisen vuotta jäljessä Suomen tilanteesta eikä koko troposfääri ole vielä kuin moduloidun sähkömagneettisesti suriseva ampiaispesä. Täällä minulla on aikaa kasvattaa lapset isoiksi ennen kuin olemme samassa tilanteessa kuin Suomi nyt ja kun poikaset ovat lentäneet pesästä, voin itse ryömiä johonkin rytökorpeen mastojen ulottumattomiin elämään tai kuolemaan ilman langatonta teknologiaa (suunnitelma B nyt).

Koen olevani lähinnä terveyspakolainen täällä vieraalla maalla kaukana ja muut, matkan varrella kertyneet syyni ulkomaille muuttooni tuskin olisivat ikinä saaneet minua irti juuriltani ilman tätä ongelmaa. Siksi on hyvin törkeää nimitellä ihmistä heinäsirkaksi, luulosairaaksi tai foliopipoilijaksi, kun ei oikeasti tiedä yhtään mitään siitä, mitä toinen on joutunut käymään läpi. Kukaan ei kevyesti tee näin radikaaleja ratkaisuja. Ei kenenkään tarvitse uskoa minua, mutta voisitte kyllä ystävällisesti olla pilkkaamatta ja sen sijaan huokaista kiitollisina, ettei teillä itsellänne ole tälläistä yliherkkyyttä, mikä tekee elämisen nykyajassa todella vaikeaksi.

En usko langattoman, sähkömagneettisen säteilytilanteen Suomessa tai muualla koskaan enää käyvän paremmaksi, inhimillisemmäksi, vaan ainoastaan koko ajan pahenevan, sillä nyt rakennetaan kattavaa infraa tulevaa maailmanlaajuista kyttäyssysteemiä varten. Demokratia on jo nyt pelkkää silmänlumetta, jolla massat pidetään rauhallisina. Käytännössä ihmisiltä ei kysytä enää mitään, vaan heille ja heidän mailleen tehdään, mitä vain salaisissa kabineteissa päätetään. Tänään ehkä kännykkämastot "palvelevat" teitä, mutta joku tulevaisuuden päivä orjuuttavat, kun niiden avulla ja kautta olettekin siruilla varustettuna valvonnassa ja kontrollissa joka hetki ja kaikkialla.

Mutta siis tämä terveyskysymys, joka oli pääsyyni Suomesta lähtööni, on tällä hetkellä uudessa hiippakunnassani paremmin ja on myös syy siihen, miksi näillä näkymin en tule koskaan muuttamaan takaisin. Tämäkään maa ei ole mikään uudelleen löydetty paratiisi, mutta monet asiat ovat kuitenkin plussan puolella Suomeen verrattuna kuten esim. maahanmuuttopolitiikka, verotus ja terveydenhoito, mutta niiden vuoksi en lähtenyt, enkä jättäisi palaamatta. Täytyy vain näin "pakolaisena" tsempata itseään asioiden positiivisilla puolilla, ettei harmittaisi.

Mindy

Kun katson esim Facebook yhteyksiäni, niin about 20% ikäluokkani ihmisistä on muuttanut ulkomaille Eurooppaa, Austraaliaa ja Amerikkaa myöten. Perinteisiä syitä: rakkaus ja työ. Ovatko nämä ihmiset siis heinäsirkkoja vai olisiko heidän pitänyt löytää elämänkumppaninsa puhdasveristen suomalaisten joukosta ja ottaa vastaan mitä tahansa työtä työvoimatoimistolla olisi Suomessa ollut tarjolla, vaikka se ei vastaisi preferenssejä/koulutusta?

Itse voisin kyllä muuttaa takaisin Suomeen esim Helsinkiin, jos samalla palkka nousisi noin 50%.
Eduskuntavaaleissa voi äänestää myös ulkomailta käsin.

Hollannissa on paremmin:

• halvemmat autot
  • halvempi ruoka
  • paremmat kebabit
  • lisävakuutuksella saa kaikki lääkkeet 100% korvatuiksi sairausvakuutuksesta, jopa Concerta, josta muuten omavastuuosuus on noin 100 euroa kuussa.

Hollannissa on huonommin:

• terveydenhuollon hinta on korkea: palkasta otettavan osuuden lisäksi jokainen täysi-ikäinen maksaa vähintään 95 euroa kuussa pakollisesta sairausvakuutuksesta (vakuutusfirman saa itse valita). 95 euroa ei kata hammaslääkärikuluja ollenkaan, vaan pitää ottaa erillinen hammaslääkärivakuutus. Itse maksan 160 euroa kuussa, johon sisältyy 450 euroa vuodessa korvaava hammaslääkärivakuutus ja lisävakuutus, jolla saan mm. kaikki lääkkeet täysin korvatuiksi.
  • lääkärin luokse on vaikea päästä muutoin kuin arkisin virka-aikaan ja omalääkärille ei läheskään aina saa aikaa varatuksi kuin aamulla klo 8-10 välillä ja vain samalle päivälle. Lääkärille mennään vain todella kipeänä, koska sitä varten joutuu käytännössä aina ottamaan töistä vapaata. Terkkareita ei oikeastaan ole, joten ennaltaehkäisevä terveydenhuolto on olematonta.
  • Bensa on kalliimpaa: 11-09-2012 Euro95:n alin hinta koko maassa 1,70 euroa, ohjehinta 1,889 euroa.
  • asunnon saaminen on vaikeaa. Joko jonotat vähintään 5 vuotta asuntosäätiön asuntoa tai maksat itsesi kipeäksi vapailla markkinoilla.
  • Hollantilaiset eivät osaa tiskata! He eivät huuhdo tiskivettä ensin pois astioista vaan kuivaavat ne saman tien. Astioiden pintaan jää siis tiskiainetta, mikä on vastenmielistä.
  • On melkein se ja sama, onko lattian imuroinut ennen kotijuhlia. Vieraiden lähdettyä lattia on kuitenkin likainen ja hiekkainen, sillä täällä kävellään ulkokengät jalassa sisällä.

Päätös on kuitenkin ollut oikea, koska avomies ei suomea pystyisi niin hyvin oppimaan, että Suomessa hyvään duuniin pääsisi. Minulle kielitaitoisena on Hollannissa melko helppoa löytää töitä, mutta avomiehen dysleksia tekee rakenteeltaan ja sanastoltaan niin erilaisen kielen kuin suomen oppimisesta avomiehelle melkein mahdottoman urakan. Niinpä asun Hollannissa, jotta voimme olla yhdessä. Mutta kaipaan kyllä Suomeen jatkuvasti takaisin.
"Though many saw, no one so much as called the police. They all just watched as Kitty Genovese was being stabbed to death in broad daylight. They watched as her assailant walked away. Now, we must all fear evil men. But there is another kind of evil which we must fear most, and that is the indifference of good men."

sivullinen.

slobovorsk

Oma jälkikasvu alkaa olla tulossa ikään, jossa mm. valitaan ammattiin johtavia koulutuksia. Viime aikoina olen vain puoliksi leikilläni aina eurokriisistä ja EU:n pakolaispolitiikasta lukiessani kehotellut molempia hankkimaan hyvän ammatin Suomessa ja hankkiutumaan sen jälkeen tavalla tai toisella Atlantin taakse tekemään töitä ja kasvattamaan lapsenlapset, jos niitä tulee.

Omalta osaltani tuskin on enää paljonkaan väliä, missä loput parikymmentä vuotta ammattiani harjoittaisin, tuskin minua EU:n kolmen valtakielen kohtuullisesta taidosta huolimatta pidettäisiin aivovuotona. Varmaan jään tänne kun olen syntymästä juurtunut enkä enää muuallekaan pääse koittaen työtä tekemällä "lunastaa" sitä mitä itselleni ja perheelleni olen tältä maalta saanut, koittaen sopeutua ävi miten kävi. Vaikka lasten aikuistuminen tekisi minustakin periaatteessa irtonaisemman myös maastamuuttajuuden kannalta. Ties vaikka soluttautuisin tässä Virheisiin tai jotain muuta Hommaa ...
"Laki on kaikille samantekevää" - Pahkasika Orwellin vuonna 1984
"The only color I care about i$ green." - CNN:n talouskommentaattori rasismista

Traitors will be persecuted, prosecuted, and executed.