News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Olisiko työnantajalla varaa maksaa hanttihommista kunnon palkkaa?

Started by Mietiskeliä, 03.06.2012, 18:01:49

Previous topic - Next topic

Alkuasukas

Quote from: Fiftari on 01.12.2012, 10:40:10
Quote from: Alkuasukas on 01.12.2012, 10:38:08
Moniko työntekijä kiittää työnantajaansa siitä että saa tehdä töitä? Kiitos että palkkasit, kiitos että koulutit, kiitos että ylensit.

Kiitos siitä että turvakenkiä joutui hakemaan käräjien kautta yms...
Käräjille lähtevät työntekijät on työnantajien suosikkeja. Odotettavissa huikea ura ja vastuullisia tehtäviä.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Palava pensas

Quote from: Leso on 01.12.2012, 10:53:58

Sovitaanko, että jos lakon aikana työpanoksenne osoittautuu tarpeettomaksi ja turhakkeeksi, lähdette kilometritehtaalle ilman eri hyvityksiä ja irtisanomisaikaa?

Eli jos osoittautuu että firma pyörii ilman työntekijöitä niin kilometritehtaalle vaan? No eikös tämä ole melko pitkälti päivänselvä asia.

Nyt vaan herää kysymys siitä, miksi jokin firma palkkaisi ketään alunperinkään jos homma pyörii ilman työntekijöitä. Oletko itse tehnyt niin?
Om dat de werelt is soe ongetru, Daer om gha ic in den ru

Leso

Quote from: Alkuasukas on 01.12.2012, 10:59:52
Quote from: Fiftari on 01.12.2012, 10:40:10
Quote from: Alkuasukas on 01.12.2012, 10:38:08
Moniko työntekijä kiittää työnantajaansa siitä että saa tehdä töitä? Kiitos että palkkasit, kiitos että koulutit, kiitos että ylensit.

Kiitos siitä että turvakenkiä joutui hakemaan käräjien kautta yms...

Käräjille lähtevät työntekijät on työnantajien suosikkeja. Odotettavissa huikea ura ja vastuullisia tehtäviä.

Ja nyt komppaan Alkuasukasta.
Vaikka olenkin höveli työnantaja, niin raja se on minunkin kärsivällisyydellä.
Höveliyttäni ei ole kiitelty, myöskään. Mutta ihanteellisinta olisikin, että saisin itseni kaltaisen tollon töihin.
>:(
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Sunt Lacrimae

Mutta! Oikein odotan sitä yleislakkoa. Tehkää nyt työläiset jotain ihan vtu oikeesti ainaisen vinkumisen sijaan. Sovitaanko, että jos lakon aikana työpanoksenne osoittautuu tarpeettomaksi ja turhakkeeksi, lähdette kilometritehtaalle ilman eri hyvityksiä ja irtisanomisaikaa?

Missä vaiheessa tässä ketjussa on ollut sitä mainitsemaasi vinkumista? Mielestäni rakentavassa hengessä esitetty kritiikki ei vielä ole vinkumista.

Lisäksi: jos työnantaja ei tarjoa työssä tarpeellisia suojavälineitä niin totta helvetissä niitä on voitava perätä vaikka sitten oikeuden kautta.T osin jos vaihtoehtoja on niin kannattaa vaihtaakin. Pienemmissä asioissa ammattiliitoilla ja oikeuksilla uhkaaminen on pikkumaista ja ensin kannattaa pyrkiä sovittelemaan asiaa muin keinoin.

PS:Pariin kertaan käytetty "mä lopetan hommat ja lähden kilpailevaan firmaan"- kortti perustavanlaatuisemmissa ongelmissa, molemmilla kerroilla toimi ja saatiin asiat selvitettyä pomojen kanssa, rangaistukseksi ei seurannut paskanakkeja tai ylitöiden lopahtamista seinään toisin kuin näissä välillä pelotellaan.  8)
Play stupid games, win stupid prizes.

Kaptah

Lasketaanpa. Jos siivooja saisi edes sen 8,5€ tunti ja edes 30 h/vko töitä, se tarkoittaisi viikossa 8,5*30=1096€ kuussa bruttoa. Meikäläisen kotikunnan veroprosentilla veroprosentti on 10,25 eli käteen jäisi kuussa 984 euroa. Eipä tuo tosiaan hääviä ole, etenkin pk-seudulla menee äkkiä yksineläjälläkin minimissään 500€ kuussa asumiseen ja työmatkoihin. Saman verran saa sossusta.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Leso

Quote from: Sunt Lacrimae on 01.12.2012, 11:23:00
[...]

[...]

PS:Pariin kertaan käytetty "mä lopetan hommat ja lähden kilpailevaan firmaan"- kortti perustavanlaatuisemmissa ongelmissa, molemmilla kerroilla toimi ja saatiin asiat selvitettyä pomojen kanssa, rangaistukseksi ei seurannut paskanakkeja tai ylitöiden lopahtamista seinään toisin kuin näissä välillä pelotellaan.  8)

Kuules nyt. Luepa tarkemmin. Miten olen ollut työläisiä vastaan muuten kuin juurikin sen ainaisen vinkumisen takia?
Siinä mielipiteemme eroavat huomattavasti (juuri siinä): sinusta täällä (yleistys foorumille by me) käydään rakentavaa keskustelua työläisten oloista "näinä hirveinä sorron päivinä", mikä on minun mielestäni turhanpäiväistä kitinää.
Jos niin kidututtaa, niin sopii työväen mennä lakkoon. Johan annoin siunaukseni.

Enkä, jos osaisit lukea viestieni sisältöä, ole mitenkään tuota viestilainauksen korttia vastaan.
Päinvastoin.  8)

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari

Sunt Lacrimae

Quote from: Leso on 01.12.2012, 11:34:41
Quote from: Sunt Lacrimae on 01.12.2012, 11:23:00
[...]

[...]

Kuules nyt. Luepa tarkemmin. Miten olen ollut työläisiä vastaan muuten kuin juurikin sen ainaisen vinkumisen takia?

Lue ite. En ole tietääkseni sinun tapauksessasi ottanut kantaa muuhun kuin vinkumiskommenttiisi, joten kysymyksesi on turha. Aloitetaan nyt vaikka siitä, että määrittelet sen vinkumisen ja annat joitakin esimerkekjä sen toteutumisesta täällä ja työelämässä.

Siinä mielipiteemme eroavat huomattavasti (juuri siinä): sinusta täällä (yleistys foorumille by me) käydään rakentavaa keskustelua työläisten oloista "näinä hirveinä sorron päivinä", mikä on minun mielestäni turhanpäiväistä kitinää.

Voisit olla laittamasta sanoja suuhuni sorronpäiväjuttuinesi. Jos mielestäsi esimerkiksi työsuojelusta, ammattitaudeista ja työyhteisön merkityksestä puhuminen on turhanpäiväistä kitinää niin en voi oikein muuta kuin kehottaa katsomaan peiliin.

Leso

Quote from: Sunt Lacrimae on 01.12.2012, 11:42:31
Voisit olla laittamasta sanoja suuhuni sorronpäiväjuttuinesi. Jos mielestäsi esimerkiksi työsuojelusta, ammattitaudeista ja työyhteisön merkityksestä puhuminen on turhanpäiväistä kitinää niin en voi oikein muuta kuin kehottaa katsomaan peiliin.

Sinnepä peiliin hyvinkin sinne. En ole missään ikinä, en edes foorumilla, vaarantanut työntekijöideni työturvallisuutta, en edes puheissa.

Juuri nyt yksi työntekijä on tod.näk. kännipäissään särkenyt raajansa. Työkyvytön, saikkua. Kuka menee paikkaamaan?
Miksi minä menen tekemään ilmaiseksi sen homman, jota varten minulla on rahalla maksettu ihminen?
"Vahinko työaikana." En muuten osta, mutta minkäs teen. Varsinkaan, kun en ollut silminnäkijänä itse.

Tohon esimerkiksi viittaan sillä vinkumisella. Kaikkia etuja on, vaan nekään ei riitä.
Jos sanon, että jok'ikinen sairauslomapäivä ja kaikki lomat ylipäätään palkattomiksi, niin saan sellaisen kommunistisen paskalaarin niskaani ettei vtu mitään rajaa.

Joten sitä yleislakkoa odotellessa...

mikkoR

Ei aina ole haitaksi jos sanoo jostain asiasta suoraan, pari vuotta sitten olin palkollisena ja oli eräs asia joka tuntui monesta muustakin typerältä mutta kukaan ei sanonut mitään, minä sitten sanoin ja siitä tuli pienimuotoinen äänenkorotus puolin ja toisin, asia kuitenkin selveni ja kaikki oli tyytyväisiä.
Lisäksi olin tämän kympin kanssa loppujen lopuksi hyvää pataa kun huomasi että osasin ajatella omilla aivoilla sekä sanoa suoraan.

Sekin homma oli tuntipalkalta aika surkea mutta kaikkien lisien sekä ylitöiden ja kilsa korvausten kanssa kelpo liksainen kuitenkin.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Sunt Lacrimae

Quote from: Leso on 01.12.2012, 11:54:51

Juuri nyt yksi työntekijä on tod.näk. kännipäissään särkenyt raajansa. Työkyvytön, saikkua. Kuka menee paikkaamaan?
Miksi minä menen tekemään ilmaiseksi sen homman, jota varten minulla on rahalla maksettu ihminen?
"Vahinko työaikana." En muuten osta, mutta minkäs teen. Varsinkaan, kun en ollut silminnäkijänä itse.

Mainittakoon, että jos on selkeästi osoitettavissa vahingon sattuneen jurrispäissään niin kyllä mielestäni olisi ihan aiheellista ettei työnantajaa velvoiteta niitä saikkuja maksamaan. Miksi? No siksi, että kyllä aikuisen ihmisen pitäisi osata hallita sitä juomistaan sen verran ettei hommaa itseään jurrissa sairaalakuntoon.

Eri asia sitten se varmentaminen. Noh, sairaslomaa hakevan puhalluttaminen vaikuttaa ihan hyvältä idealta. En tiedä, puhallutetaanko esim. päivystykseen tapaturmavamman kanssa hakeutuvia jotka saattavat sitten seuraavana päivänä mennä selvänä hakemaan saikkua, mutta aihetta luultavasti olisi.

Jos sanon, että jok'ikinen sairauslomapäivä ja kaikki lomat ylipäätään palkattomiksi, niin saan sellaisen kommunistisen paskalaarin niskaani ettei vtu mitään rajaa.

No ei liene hirveä yllätys että näin käy, eikä niiden kännisaikkujen esilletuonti tässä kohtaa ole edelleenkään perusteltua. Eri asia, meinaa. Kommunistinen paskalaari olisi sen sijaan sellainen, että täällä vaadittaisiin yksityisyrittäjyyden lakkauttamista vaikka väkisin. Ei ole näkynyt.

Leso

Quote from: Sunt Lacrimae on 01.12.2012, 12:03:29
[...] Kommunistinen paskalaari olisi sen sijaan sellainen, että täällä vaadittaisiin yksityisyrittäjyyden lakkauttamista vaikka väkisin. Ei ole näkynyt.

Yksityisyrittäjyys onkin kommunistisen scheissen jalostunut ja päivitetty kurimus.  ;)

EL SID

tässä unohtuu taas, että palkka on aina suhteessa elämisen tasoon. Minun puolestani täällä voisi hyvin maksaa kiinalaista palkkaa, jos sillä saisi elätettyä itsensä.
halutaan palkata ihmisiä hanttihommiin? selvä, kunhan asumisen ja elämisen kustannukset ovat sillä tasolla, että ihminen kykenee elättämään sillä itsensä. Muutenhan siitä ei hyödy edes veronmaksajat: hanttihommalainen kun joutuu hakemaan palkan jatkoksi asumistukea.

Leso

Quote from: EL SID on 01.12.2012, 12:26:45
tässä unohtuu taas, että palkka on aina suhteessa elämisen tasoon. Minun puolestani täällä voisi hyvin maksaa kiinalaista palkkaa, jos sillä saisi elätettyä itsensä.
halutaan palkata ihmisiä hanttihommiin? selvä, kunhan asumisen ja elämisen kustannukset ovat sillä tasolla, että ihminen kykenee elättämään sillä itsensä. Muutenhan siitä ei hyödy edes veronmaksajat: hanttihommalainen kun joutuu hakemaan palkan jatkoksi asumistukea.

Minulta ei ole unohtunut: tunnen niitä oikeita joka-paikan-ihan-mitä-vaan-hanslankareita myös. Ja ainakin yhden, joka ei ole saanut palkkaansa kuukausiin, koska erimielinen pomonsa kanssa eikä suostu liittymään mihinkään liittoon periaatteesta.

Mutta siis siihen, ettei "palkalla elä Suomessa". Ei muuten eläkään.
Miksi ei? Onko se mikroyrittäjän velvollisuus elättää työpotentiaalia?

Palkan ja elämiskustannusten epäsuhta on valtion, toistan, valtion ongelma.

Mutta ei se mitään, maksetaan me, minä yrittäjä ja te työläiset, tolkuttomat palkat kulukorvauksineen edustuslaitokselle sekä taikaseinää niille, jotka tulee ja vie meidän työt ja teidän naiset.

EL SID

Quote from: Leso on 01.12.2012, 12:39:15

Ja ainakin yhden, joka ei ole saanut palkkaansa kuukausiin, koska erimielinen pomonsa kanssa eikä suostu liittymään mihinkään liittoon periaatteesta.

joo, mäkin tunnen tyhmiä ihmisiä, jotka verhoavat tyhmyytensä periaatteeseen. Omapahan on ongelmansa.

QuotePalkan ja elämiskustannusten epäsuhta on valtion, toistan, valtion ongelma.

niin se onkin. Valtiolla on keinot tuoda asumisen ja elämisen kustannukset niin alas, että ihminen kykenee elättämään itsensä palkalla. Ja maassa, joka on pääasiassa tyhjää, asumatonta tilaa, se onnistusi kivuttomastikin, ilman sosiaaliturvan leikkaamista. Näistä asioista on ollut puhetta jo muissa ketjuissa niin paljon, että suorastaan ihmettelen muutamien intoa jauhaa jatkuvasti samaa paskaa, ja käydä mihinkään johtamatonta meta-keskustelua asiasta. Ehkä he vain purkavat omaa turhautuneisuuttaan, tosin väärässä paikassa. tekisivät sitä kansanuutisten tai demarin keskustelupalstalla ja siten sitoisivat sieltä vastaväittäjiä. Hommafoorumissa monen nuivan aika menee aivan hukkaan, ja se on Homman asialle pahaksi,  sillä ilman tätä jatkuvaa juupas/eipäs-väittelyä he levittäisivät mamukriittistä ilosanomaa muualla.

EL SID

Quote from: hkanime on 01.12.2012, 12:55:19
Quote from: EL SID on 01.12.2012, 12:49:29
Valtiolla on keinot tuoda asumisen ja elämisen kustannukset niin alas, että ihminen kykenee elättämään itsensä palkalla.

Voitko antaa esimerkin työstä, jonka palkalla ei elä, siis täysipäiväinen työ1. Olen kiinnostunut tietää mikä tällainen duuni on kun siitä kohkataan toistuvasti.

1On selvä ettei muutaman tunnin duunilla viikossa pysty kattamaan kaikkia elämisen kustannuksia oli kuukausipalkka mitä tahansa, joten osapäivätyöstä ei tarvitse edes keskustella.

minulla ei ole hajuakaan helsingin vuokratasosta, muuta kuin että kallista se on, joten en tiedä tilannetta sinun lähiympäristössä.
Vaasassa ja eteläpohjanmaalla kaikki 8 tunnin työ on kannattavaa, mutta toisaalla täällähän, siis kaupunkien ulkopuolella, työttömyys aste normaalitilanteessa (nythän on lama) on 1-3%, poikkeuksena kauhajoki, jossa vuokrataso on jostain syystä "helsingin tasoa". Kaupugeissa, kuten Vaasassa on paljon näitä "rantakadun kiertäjiä" siis epäsosiaalista rikollisainesta, pääasiassa kuitenkin maahanmuuttajia, jonka vuoksi työttömyysaste oli huippuvuosina täälläkin yli 6%.

suurin ongelma onkin pätkätyöt kuin myös 6 tunnin työpäivät. Niillä ei elä kukaan, ei edes landella. Kuten olen myös aikasemmin kysynyt, onko mcjob enää paskatyötä, jos sillä elättää itsensä?

Leso

Enivei ja heippahei! Lähden nyt hetkeksi jonkinlaiseen tuottavaan työhön.
Terveisiä niille, joille veroni menevät, joita siis eivät ole minä ja lähi-ihmiseni.
Terveisiä myös valtiolle, joka kovin on mielissään palkattomasta mutta verojatuottavasta toiminnastani.
Terveisiä myös niille pienyrittäjille, joiden kaupassa minulla ei ole varaa käydä, koska olen yrittäjä. Laitan alaiseni asialle, kun sen palkkapäivä koittaa. Joka on muuten tänään, jihuu!

Alkuasukas

Quote from: Kaptah on 01.12.2012, 11:33:37
Lasketaanpa. Jos siivooja saisi edes sen 8,5€ tunti ja edes 30 h/vko töitä, se tarkoittaisi viikossa 8,5*30=1096€ kuussa bruttoa. Meikäläisen kotikunnan veroprosentilla veroprosentti on 10,25 eli käteen jäisi kuussa 984 euroa. Eipä tuo tosiaan hääviä ole, etenkin pk-seudulla menee äkkiä yksineläjälläkin minimissään 500€ kuussa asumiseen ja työmatkoihin. Saman verran saa sossusta.
Jäisi siis edelleen 484 euroa elämiseen. Riittää mainiosti.

Kaarina Ranne (vihr.)

Mika Mäntylä

Quote from: hkanime on 01.12.2012, 08:15:37
Eli on olemassa suuri riski, että siivousala hinnoittele itsensä ulos markkinoilta vaatimalla kohtuuttoman suuria minimipalkkoja. Käy niin kun paperimiehille, jotka lakkauttivat omat työpaikansa.

Siivoustyötä ei oikein voi viedä esim. Kiinaan, niin kuin ei useita muitakaan heikosti palkattuja töitä. Mitä tulee siihen, että korkeammat palkat lisäävät pimeää työtä, niin sehän ei ole palkkojen syy, vaan pimeän työn teettäjien ja tekijöiden, ja siihen tulisi yhteiskunnan puuttua. Siivoojien palkkojen nousu toki voisi johtaa siihen, että siivousfirmojen sijaan työ teetettäisiin yritysten omalla väellä ja niiden tessien mukaisilla palkoilla, mutta se ei olisi iso tappio muille kuin isoille siivousfirmoille kuten ISS ja L&T. Työn laatu todennäköisesti paranisi, samoin siivoojien palkat.
Lukijan tulisi huomioida, että tämäkin viesti saattaa sisältää kärjekkäitä näkemyksiä tosiasioista tai mustaa huumoria.

Ohjattu ja hallittu vapaa keskustelija?

Tabula Rasa

Quote from: Alkuasukas on 01.12.2012, 13:18:45

Soskusta 4½hunttia diskorahaa+sähkölaskut+vesi+muut elämisen pakolliset, reseptilääkkeet, terveydenhoito ylipäätään+harkinnanvaraisiakin voi tulla(ja löytyy pitkä litanja mihin saa avustusta, silmälasit, sänky, muita kalusteita, muuttoapua, jnejnejne Lisää voi katsoa oman kunnan toimeentulotuen soveltamisohjeista). Eli siivoajana käytät 40h/viikko duunissa ja tienaat loppujen lopuksi vähemmän kuin jos makaat kämpillä ryypyllä tai kiveksiä näppäilemässä.

Pitää ylipäätään olla hullu että lähtee vakituiseen työhön jossa alle 1½tontun kuukausinetto. Ja pätkähommissa se raja vielä korkeammalla. Laskeskelin joskus että opiskelijan pitäisi tienata neljättä tonnia bruttona/kk että kannattaisi ottaa kuukauden pätkä ja jäisi jotain käteen kaikkien tukivähennysten jälkeen.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Saturoitunut

Quote from: hkanime on 01.12.2012, 12:33:59

Laskelmasi on virheellinen.

Siivoushommia koskeva TES on tämä. Siinä on ensi vuodelle määrätty minimipalkaksi 1340 euroa/kk (16750 eur/vuosi).
Jos Helsinki on verotuskunta, niin vero on 7,5%. Nettona jäisi siten käteen keskim. 1210 eur/kk kun eläkemaksut ja verot on poistettu.
Kun pohditaan näitä palkkoja ja elämiskustannuksia kannattaa käyttää oikeita numeroita niin saa totuudenmukaisemman kuvan eikä tilanne yleensä näytä lainkaan niin huonolta kun äkkiseltään tuntuisi.

Joo, jos tosiaan saa kasaan sen 40 työtuntia viikossa, minkä olettamuksen päällä laskelmasi horjuu. Kaptah puhui tapauksesta, jossa työn orjalle on siunaantunut ruhtinaalliset 30 työtuntia per viikko. Jos vielä mietiskelee sitä, että kohdalle saattaa osua viikkoja, jolloin työtunteja on selvästi vähemmän, niin niistä paremmista työviikoista pitäisi varmaan jäädä vielä jotain puskuriksi säästöönkin.

Kissa kiitoksella elää. Jos firma maksaa kehnoa palkkaa ja tarjoaa kerran vuodessa tikkarin, olen pitänyt sitä vittuiluna ja jättänyt tikkarin pomon pöydälle homehtumaan. Tuotantoennätyksen palkitsevat kakkukahvit ovat samoin jääneet ryystämättä. On myös mielenkiintoinen lainalaisuus, että tikkarin käyvät hakemassa kaikkein innokkaimmin ne työntekijät, jotka tekevät työnsä vähän vasemmalla kädellä, käyttäen merkittävän osan päivästä äänihuultensa harjoittamiseen, täysin ansiottomasta elintason noususta uneksien. Sitouttaminen on sikäli onnistunut, että nämä ihmiset ovat edelleen tekevinään samoja hommia, kun taas muut ovat vaihtaneet paremman palkkauksen toivossa maisemaa.

Mika Mäntylä

Sitten kun tarvitsekin autoa työssä ja se pitää huollattaa ja tehdä pieni korjausjuttu, niin siihen meni sitten kuukauden elämiseen tarkoitetut rahat.
Lukijan tulisi huomioida, että tämäkin viesti saattaa sisältää kärjekkäitä näkemyksiä tosiasioista tai mustaa huumoria.

Ohjattu ja hallittu vapaa keskustelija?

Kaptah

Quote from: hkanime on 01.12.2012, 12:33:59

Laskelmasi on virheellinen.

Siivoushommia koskeva TES on tämä. Siinä on ensi vuodelle määrätty minimipalkaksi 1340 euroa/kk (16750 eur/vuosi).
Jos Helsinki on verotuskunta, niin vero on 7,5%. Nettona jäisi siten käteen keskim. 1210 eur/kk kun eläkemaksut ja verot on poistettu.
Kun pohditaan näitä palkkoja ja elämiskustannuksia kannattaa käyttää oikeita numeroita niin saa totuudenmukaisemman kuvan eikä tilanne yleensä näytä lainkaan niin huonolta kun äkkiseltään tuntuisi.

Riittääkö 1210 euroa elämiseen? Minusta pitäisi riittää, hyvinkin, jopa yksinelävälle, joka kustantaa vuokransa kokonaan itse. Jos asuu yhdessä jonkun kanssa, niin vuokrakulut henkeä kohden laskevat. Jos taas on yh-äiti tms. niin lapsilisät ja muut tuet astuvat voimaan.

Kun siis puhutaan paskaduuneista ja valitetaan huonoista palkoista, niin jo pikainen laskelma osoittaa että nämä puheet ovat yleensä liioittelua. Jos rahat oikeesti loppuvat ylläolevalla palkalla, niin kannattaisi todellakin käydä oma talous läpi ja pohtia minne rahat häviävät.

Mistä vedit tuon 7,5 prosenttia? Veroprosenttilaskurin avulla tuosta palkasta tulee perusprosentiksi 7,5%, mutta kuten siinä alla sanotaan,

QuotePalkasta menee perusprosentin lisäksi eläkevakuutusmaksua 5,15 % ja työttömyysvakuutusmaksua 0,6 %. Jos lasket, paljonko palkasta jää käteen verojen ja maksujen jälkeen, lisää perusprosenttiin 5,75 %.
. Näin ollen palkasta lähtee veroluontoisia maksuja 13,25% joten käteen jää kuussa 1162€. Tämä siis sillä edellytyksellä että siivoustyö on kokopäivätyötä, mitä se ei ymmärtääkseni läheskään aina ole, vaikka työntekijä sitä haluaisikin.

Siitä ollaan samaa mieltä että tämän pitäisi riittää elämiseen, mutta eipä siitä paljon enempää käteen jää. Koska sossustakin saa sen verran rahaa että se riittää elämiseen, ei nykytouhu tosiaan kannusta töihin. Ongelma on siis siinä, että motivoidakseen työntekoon joko palkan pitäisi riittää muuhunkin kuin elämiseen tai sossun rahan ei pitäisi riittää elämiseen. Jos molemmat riittävät elämiseen, miksi mennä töihin? Ihminen kun toimii oman etunsa mukaan, ei yhteiskunnan, mikä kaatoi Neuvostoliitonkin.

Wikipedia kertoo toimeentulotuesta seuraavaa:

QuoteAvo- tai avioliitossa elävälle lapsettomalle henkilölle maksetaan vuonna 2012 toimeentulotukea pääsääntöisesti vain siinä tapauksessa, että hänellä tai hänen puolisollaan ei ole säästöjä tai arvopapereita ja hänen sekä hänen puolisonsa yhteenlasketuista tuloista jää vuokran tai yhtiövastikkeen, sähkölaskun, kotivakuutuksen, hyväksyttyjen terveydenhoitokulujen sekä työ- tai opiskelumatkakulujen jälkeen käteen henkeä kohden alle 391 euroa kuussa[1].

Toisin sanottuna toimeentulotuella elää vähintään yhtä mukavasti kuin siivoustöillä, vaikka ne olisivat kokopäiväisiä ja niistä saisi TES:in mukaista palkkaa.

Onhan tämä aika sietämätön tilanne.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Alkuasukas

Niin on. Sen takia kaikkia tukia tulisikin leikata ja pakottaa tuella eläviä siirtymään töihin.

Kaarina Ranne (vihr.)

Tabula Rasa

^Mihin töihin? 9e/päivä banaanikuorintahommiin?

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Alkuasukas

^ no just nyt vaikka lapioimaan lunta. Ei tästä maasta tekemätön työ lopu.

Kaarina Ranne (vihr.)

Kaptah

Quote from: Alkuasukas on 01.12.2012, 13:40:18
Niin on. Sen takia kaikkia tukia tulisikin leikata ja pakottaa tuella eläviä siirtymään töihin.

Näköjään tällainen vannoutunut oikeistotalouden kannattajakin joutuu joskus esittämään vasemmistolaisia näkemyksiä. Wikipedian mukaan...

Toimeentulotuen perusosa on sidottu kuluttajahintaindeksiin eli sitä korotetaan vuosittaisen inflaation mukaan. Toimeentulotuki ei kuitenkaan seuraa yleistä tulotason nousua, minkä vuoksi toimeentulotuen saajat ovat köyhtyneet viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana 40 prosenttia suhteessa muuhun väestöön[7].

eli vika ei minusta ole pelkästään liian suuressa tuessa, vaan vähintään yhtä paljon liian pienessä palkassa. Tietenkin herää kysymys, miten sitä palkkaa saataisiin nostettua kun täällä ei kuitenkaan keskuskomitea määrää kunkin ammatin palkkatasoa.

Vaikka hyvin ymmärrän, ettei siivoojalle tarvitse eikä kannata maksaa mitään lääkärin palkkaa kun työ on yksinkertaista ja siihen löytyy tekijöitä halvemmallakin, minusta on silti vähän kyseenalaista onko ns. reilua, että siivoojankaan pitäisi tyytyä selvästi alle puoleen siitä, mitä keskiverto vastaantulija saa. Ongelman syntyminen on ollut nähtävissä jo pitkään, kuvaajassa siis suuri- ja pienituloisimman kymmeneksen tulo-osuus:

(http://tilastokeskus.fi/til/tjt/2007/tjt_2007_2009-05-20_tie_001_fi_001.gif)

Edit:vastauksena kysymykseen: kyllä, minusta esimerkiksi siivoojille olisi varaa maksaa kunnon palkkaa, vaikkapa kymppiä tunti. En usko kovin monen firman siitä menevän konkurssiin.
- V. Putin 4.3.2014

- V. Putin 28.3.2014

Tabula Rasa

Quote from: Alkuasukas on 01.12.2012, 13:45:49

Miks ihmeessä tarvittaisiin lapiomiehiä kun lumilinko ja traktori tekee saman homman yhdellä miehellä mihin muuten tarvittaisiin sata lapiomiestä?

Kyllä mä tulen lapioimaan lunta jos tarjoat 38½h/viikko ympäri vuoden hommia ja 16e/h neton. Myös voin tulla ajamaan sitä lumilinkotraktoria ympärivuotisesti samaan hintaann kunhan työnantaja maksaa tekniikan huollon ja polttoaineet.

Leso

Quote from: Saturoitunut on 01.12.2012, 13:36:38
[...] On myös mielenkiintoinen lainalaisuus, että tikkarin käyvät hakemassa kaikkein innokkaimmin ne työntekijät, jotka tekevät työnsä vähän vasemmalla kädellä, käyttäen merkittävän osan päivästä äänihuultensa harjoittamiseen, täysin ansiottomasta elintason noususta uneksien. [...]

Nepä juuri. Ne ovat kuitenkin merkittävin vaikuttajaryhmä koko "yhteis"kunnassamme.
Ne ne sai hengenahdistusta tupakansavusta, ne ne sai aikaan lakialoitteen, aikanaan lain, ja sitten vielä toisenkin lain, jolla kriminalisoitiin tupakointi ikuna missään.

Näin ne nyt heiluttelee äänihuuliaan ja kahvikuppejaan savuttomassa ympäristössä. Saaden aikaan työtuloksellisesti yhtä paljon kuin aiemminkin. Eli ei juuri mitään.

Sori ootee.

Eikä mun muutenkaan täällä enää pitänyt hengailla... Kieltäkää röökitauot! Tsumalei!

Alkuasukas

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 01.12.2012, 13:53:12

Miks ihmeessä tarvittaisiin lapiomiehiä kun lumilinko ja traktori tekee saman homman yhdellä miehellä mihin muuten tarvittaisiin sata lapiomiestä?

Kyllä mä tulen lapioimaan lunta jos tarjoat 38½h/viikko ympäri vuoden hommia ja 16e/h neton. Myös voin tulla ajamaan sitä lumilinkotraktoria ympärivuotisesti samaan hintaann kunhan työnantaja maksaa tekniikan huollon ja polttoaineet.
Ei vaan sen sossun tuen sijaan pitäisi maksaa työkorvausta. Yksikään lumilinko ei kaiva yksittäisiä autoja hangesta, se on tehtävä käsin.

Kaikenlaisen vastikkeettoman rahan jakaminen pitäisi lopettaa heti. Ja jos 10€ tuntiliksalla ei elä niin tekee sitten enemmän niitä tunteja. Viikossa on 7 päivää ja 12 tuntia voi hyvin tehdä. Tekis 840€ viikossa, 3600€ kuussa. Luulis riittävän.

Kaarina Ranne (vihr.)

Haplotaxida

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 01.12.2012, 13:53:12

Valde tietysti maksaisi moisen huvin, kun puhutaan tuottamattomasta (tai liian vähän voittoa tuottavasta, mikä voi olla hyvin suhteellista) työllistämisestä. Silleen entisaikojen lapiolinjan tyylisesti:

Quote.. 1940-luvulla valmisteltiin työttömyyshuoltolainsäädäntöä, jonka nojalla työttömille olisi maksettu raha-avustuksia, mutta jälleenrakentamisen ja sotakorvausten maksamisen aikana työttömyyttä esiintyi melko vähän. Suomessa aloitettiin työttömyyspolitiikka ensimmäisen kerran sodan jälkeen 1940-luvun lopun laskusuhdanteessa . Työttömiä varten avattiin valtion työllisyysmaita, joissa työskentelemällä saattoi turvata oman ja perheensä toimeentulon. Työkykyistä pidettiin oikeutettuna avustukseen vain työtä vastaan. Työllisyystyömaat vakiintuivat nopeasti työttömyyspolitiikan keskeiseksi keinoksi ja antoivat politiikalla osuvan nimen: lapiolinja. Työmaita perustettiin eri puolille maata maanteiden, vesiväylien ja voimalaitosten rakentamiseksi sekä metsien hoitamiseksi. Enimmillään lapiolinjalla työskenteli lähes 100 000 henkilöä.

Vuonna 1956 Suomessa vahvistettiin ensimmäinen työllisyyslaki. Työmarkkinoiden toimivuuden varmistamiseksi valtiolle annettiin korostettu asema työvoiman ohjaamisessa. Laki siirsi työttömyyden torjumisen päävastuun entistä enemmän kunnilta valtiolle. Valtio kantoi vastuun työvoiman ennalta ehkäisevästä työllistämisestä silloin, kun työllistäminen katsottiin työllisyystöillä tarkoituksenmukaiseksi. Työvoimaviranomaisten tuli kotipaikkakunnalle työllistämisen sijaan ohjata työvoima vapaille työmarkkinoille ja edistää työvoiman alueellista liikkuvuutta. Jos vapaata työtä oli tarjolla, niin työllisyystyömaita ei saanut avata. Työllisyysasioiden siirto valtiolle korosti, että työmarkkinat eivät olleet paikalliset vaan valtakunnalliset.

Lapiolinja jatkui työttömyyspolitiikan keskeisenä keinona 1950-luvun lopulle saakka, jolloin tuotantoelämän perusta pääosin tuli rakennetuksi. Lapiolinjaa alettiin kritisoida tehottomuudesta, sillä työllisyystyöt estivät koneiden hyväksikäytön ja suosivat yksipuolisesti sellaisia työkohteita, jotka työllistivät runsaasti väkeä. Näin tärkeimmät kohteet jäivät usein taka-alalle. Vuoden 1960 väliaikaisessa ja vuoden 1963 varsinaisessa työllisyyslaissa lapiolinjasta alettiin luopua. ..

- http://materiaalit.internetix.fi/fi/opintojaksot/9historia/sosiaaliturva/tyovoimapolitiikka

Täystyöllisyys on tahdon asia.  :P
THL - Turhuuden ja huolettomuuden laitos