News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2012-03-27 US: Olli Immonen järkytti: ”Ihan oikeasti...”

Started by B52, 27.03.2012, 11:53:27

Previous topic - Next topic

Sanglier

"Kansanedustajan arvolle sopivat lauseet" määritellään vaaleissa, ei kukkahatuissa tai tunkiomediassa. Hyssyttäjäpaskahousuista tarpeekseen saaneille on nyt olemassa realistisia vaihtoehtoja.

Kiitos, PS, kiitos Olli Immonen.

Suvaitsija

Quote from: B52 on 27.03.2012, 11:53:27
Pekka Tuomolan mukaan Immosen ajatus, tai kerjäämisen kriminalisointi, ei ratkaisisi Euroopan romanien todellista ongelmaa. Romanien syrjäytymiseen voidaan puuttua vain Euroopan laajuisella ratkaisulla.

–Köyhyyttä ei voi kriminalisoida. Sillä tavalla me sulkisimme silmämme siltä, että maailmassa on todella köyhiä, Tuomola kummastelee.

Nämä idiootit jaksavat aina tätä samaa virttä. Ei ole suomalaisten velvollisuus ratkaista mitään romaneiden todellista ongelmaa, se on heidän itsensä tehtävä. Tätä samaa valitusta tulee suvaitsevaisesta suusta AINA, kun joku ehdottaa ratkaisua ongelmaan. Toisin kuin Immosella, heiltä en ole ikinä kuullut minkäänlaista ratkaisuehdotusta asiaan, koska heillä ei sellaista ole.

Ja Lapuan liikkeen 30-luvun sieppaukset...siis vittu nyt oikeesti, toimittaja :facepalm:
"Turvapaikanhakijat ovat paikallisesti merkittävä tulonlähde. Laitoksen vuosibudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa."
-Vastaanottokeskus

"Joidenkin maahanmuuttajaryhmien kohdalla työttömyys on huomattavasti muita
ryhmiä korkeammalla tasolla. Tämä on sekä haaste että mahdollisuus."
-Helsingin tila ja kehitys 2013

veini

Quote from: Sanglier on 27.03.2012, 13:22:21
"Kansanedustajan arvolle sopivat lauseet" määritellään vaaleissa, ei kukkahatuissa tai tunkiomediassa.

Kiitos, PS, kiitos Olli Immonen.

Harvoin noin älytöntä väitettä lukee missään kuin tuo edellinen väite on. Loppuhuipentumana nuo kiitokset ikään kuin niille tahoille, jotka määrittelevät kansanedustajien arvolle sopivat lauseet. Hakkaraiset, Immoset ja kumppanit kaivavat sanavarastonsa tunkioista.

Emo

Quote from: John on 27.03.2012, 12:54:50
Ei sillä ole väliä mitä verbiä käytetään, sillä suurin osa suomalaisista on kuitenkin samaa mieltä.

Minulle henkilökohtaisesti ei olekaan merkitystä, käytän itsekin "muiluttaa"-verbiä verbin "viedä, kuljettaa" synonyyminä sopivissa tilanteissa (tai epäsopivissa). Mutta kukkahattumedialle juuri tuolla sanalla on väliä, siksi olisi ollut parempi sitä välttää.

Tietenkin voi nähdä asian myös siten, että Immonen ei alistu "suvaitsevien" harjoittamaan sanakyyläykseen. Se on ihan ok jos näin on.

Mutta huomatkaa toki: Kreikan kolmannesta "tukipaketista" puhutaan jo. On aika mediassa nostaa esille Immosen käyttämä sana "muilutus" rinnan Hommaforumia vastaan tehdyn poliisitutkintapyynnön kanssa. Vielä jos Soini tekisi jotain yhtä naisvihamielistä kuin Stubb ja Katainen vastikään Saariselällä, niin näillä mentäisiin jo pari viikkoa! Hakkarainen on ilmeisesti katkaisussa, häneltä on varmaankin siksi turha toivo odottaa tähän hätään edes yhtä neekerisanaa? 

normi

Quote from: sivullinen. on 27.03.2012, 12:54:03
Quote from: normi on 27.03.2012, 12:13:56
Ja edelleenkin ne kerjätyty rahat valuvat klaanien ja rikollisjärjestöjen johdolle. Vain osa jää niille kerjääjille itselleen.

Löytyykö tästä tutkittua tietoa vai onko vain sitä tavanomaista politrukkien "keskustelun ohjausta"?

No ainakin SUomen poliisi on sitä mieltä:
http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Kotimaa/1194683632731/artikkeli/klaanit+pakottavat+romanialaisia+rikoksiin+suomessa+varkauksia+kerjaamista+ja+prostituutiota.html

Lisäksi aiheesta olen nähnyt brittiläisen dokumentin, taisi keksittyä bulgarian romaneihin, mutta sama idea...

+ olen itse nähnyt kerran, kun nuori hyvin pukeutunut romanin näköinen mies kävi poimimassa vaivihkaa ja vikkelään jotakin kerjäläisnaiselta.

Onko päinvastaista tietoa?
Impossible situations can become possible miracles

Tsaimai

Sanavarastoistahan kannaattaakin puhua ja närkästyä. Se, että Immonen on oikeilla jäljillä ehdotuksessaan, ei tietenkään saa tulla esiin.
Tuomitkaamme harkitsematon sana, ja häivytämme oikeaan osuneen kannan vain yhden huolimattoman sanan perusteella.
Ne, jotka tosiaan kuvittelevat Immosen tarkoittavan 30-luvun tyylisiä muilutuksia (mahtaako kukaan oikeasti niin uskoakaan) ovat melkoisen hölmöjä.

menninkäinen

Kylläpä järkyttää, ihan oikeasti. Järkyttävintä minusta on kuitenkin ettei kerjäystä ole vieläkään kielletty.

Ntti

Quote from: Suvaitsija on 27.03.2012, 13:24:23
–Köyhyyttä ei voi kriminalisoida. Sillä tavalla me sulkisimme silmämme siltä, että maailmassa on todella köyhiä, Tuomola kummastelee.

-- Ei ole suomalaisten velvollisuus ratkaista mitään romaneiden todellista ongelmaa, se on heidän itsensä tehtävä.

Minun mielestäni Tuomolalla on ihan perusteltu näkemys. Siinä vaiheessa hänen näkemyksensä muodostuu ongelmaksi, kun hän haluaa hoitaa maailman köyhyyttä toisten rahoilla.

Quote from: Tsaimai on 27.03.2012, 13:35:15
Ne, jotka tosiaan kuvittelevat Immosen tarkoittavan 30-luvun tyylisiä muilutuksia (mahtaako kukaan oikeasti niin uskoakaan) ovat melkoisen hölmöjä.

Kieltämättä tällaiset kuvitelmat kertovat mielestäni enemmän kuvittelijoista itsestään kuin Immosesta.

Whomanoid

Arvelin, että persujen möläyttelevä siipi olisi jo ottanut opikseen, mutta turha oli luuloni. Ilmeisesti nämä veijarit haluavat, että Soini palaa loppuun ennen kuntavaaleja. :facepalm:
Väärin liputettu!

Angelos

Päivän uutinen on suomalaisittain ja vähemmän yllättäen keskustelua keskustelusta. Nämä jokaisesta sanasta kauhistuvat arastelijat ovat niin naurettavia, ettei heidän loukkaantumisistaan ja pöyristymisistään tarvitse välittää. He tekevät niin koko ajan eivätkä muuhun pysty.

normi

Quote from: Whomanoid on 27.03.2012, 13:37:18
Arvelin, että persujen möläyttelevä siipi olisi jo ottanut opikseen, mutta turha oli luuloni. Ilmeisesti nämä veijarit haluavat, että Soini palaa loppuun ennen kuntavaaleja. :facepalm:

No oikeastaanhan tämä oli todella HYVÄ möläytys, koska A valtio jo nytkin "muiluttaa" (eli saattomiehet mukana) karkotettuja kotimaihinsa ja B osoittaa jälleen kerran, että PS:n edustajien jokaiseen sanaan pyritään tarttumaan ja tarkoituksellisesti ymmärtämään se vääristellysti.

Laillisestihan ne romanikerjäläiset tosiaan pitäisikin saattaa takaisin kotimaahansa aivan automaatin lailla. Hyvä Olli! Koko kansa on asiasta taatusti samaa mieltä, jos hörhövihreitä ja muita munattomia wöörldpiis -neitejä ei lasketa kansaan.

Maatiaisjuntitar

Quote from: Tsaimai on 27.03.2012, 13:35:15
Sanavarastoistahan kannaattaakin puhua ja närkästyä. Se, että Immonen on oikeilla jäljillä ehdotuksessaan, ei tietenkään saa tulla esiin.
Tuomitkaamme harkitsematon sana, ja häivytämme oikeaan osuneen kannan vain yhden huolimattoman sanan perusteella.

Minä ainakaan en ole sanaa muilutus kuullut (enkä edes Oulun seudulla) käytettävän koskaan mistään muusta kuin 30-luvun tyylisistä muilutuksista. Kyllä Immonenkin tarkkaan tiesi sanan merkityksen...  ja käytti sitä silti. Turha on sitten itkeä enää, ettei hänen asiaansa kuunnella.

Olisi voinut myös perustella, miksi pitää palauttaa Suomesta. Olisi voinut kertoa, ettei sillä romaniongelmaa ratkaista, että annetaan jäädä ja mm.  että sillä palauttamisella pakotettaisiin Romania ratkaisemaan ongelmansa itse.
Mutta mitään perusteluja ei ollut, tärkein anti oli sana "muilutus".

Jaakko P.

"Suomessa puhutaan koiristakin kunnioittavammin kuin romaneista." Alkup. juttu

Miksei puhuttaisi? Koirahan on ihmisen paras ystävä; mikä nostaa enemmän kiihkomielisyyttä kuin esim koiraan kohdistuva väkivalta. Jokainen teistä tietää jonkun joka pitää koirista enemmän kuin ihmisistä yleensä. Ja romanithan ovat ihmisiä.

Sitten kun mennään lähi-itään niin koirista puhutaan halveksuen mutta ilman mitään totuuspohjaa. Uskonnollinen syy vihata luontokappaletta joka on moneen asiaan kykenevä. Suomessa on jopa koira joka etsii sotavainajia. Koira havaitsee epilepsiakohtauksen ja osaa varoittaa epilektikkoa etukäteen. Vasta oli iso juttu miten poliisin rahakoira haistoi kätkön ja yksistään tämä narautti kovan luokan kriminaalin.

Viimeksi eilen näin koiran töissä lentokentällä. Romania en muista nähneeni koskaan töissä. Todennäköisin syy on tietenkin se että koiria on enemmän, suurin osa niistäkin tietenkin elää "työttömänä."
Quote from: Uuno Nuivanen on 07.05.2010, 12:31:14
Olen todennut, että kaikki on rasismia. Paitsi mokutus.

Ari-Lee

Romanian ongelmia EI saa päästää tulemaan Suomen ongelmiksi! Jos jollakulla ei ole muuta sanottavaa kuin arvostella edustaja Olli Immosen ehdotuksia suksikoon suolle!

P.S Lisäys; Olen järkyttynyt että Suomen päättäjät eivät halua lopettaa muualta tulleiden joukkojen rikollista toimintaa. Oikeasti järkyttynyt. Aion kertoa tämän myös ulkomaille ystävilleni. Brasilialaiset eivät varmaan muodosta Suomesta hyvää kuvaa koska he tietävät mitä favellat ovat ja ne on sentään heidän oman kansan aikaansaannoksiaan.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

andrus

Aika brutaali tämä "muilutus"-sanan käyttö. Toki pohjoisessa on omat murteensa. On se facebook ihme paikka. Persuille ei ole ollut muuta kuin harmia koko läävästä.
"SDP aina tehny sillai, et se pistää käden jätkän taskuun ja syö sen laskuun" - Teuvo H.

normi

Nostaahan se Ollin rispektiä suvismokujen parissa. Niiltä tulee varmaankin pissat järkytyksestä housuun, kun Ollista tulee muilutussisäministeri.  :D

Ntti

Quote from: Ari-Lee on 27.03.2012, 13:52:32
Romanian ongelmia EI saa päästää tulemaan Suomen ongelmiksi! Jos jollakulla ei ole muuta sanottavaa kuin arvostella edustaja Olli Immosen ehdotuksia suksikoon suolle!

Näinpä. Hommastakin löytyy sen verran erilaista väkeä, että jos Immonen ei olisi sanonut mitään, oltaisiin siitä valitettu ja nyt, kun sanoo, niin väärin sanottu.

Minun mielestäni se Iltalehden alkuperäinen juttu (http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012032615373760_uu.shtml) oli itse asiassa yllättävänkin neutraali. Toimittajan heti ensimmäinen kysymys oli "Kansanedustaja Olli Immonen, et kai sentään tarkoita romanikerjäläisten yhdistettyä sieppaamista ja pahoinpitelyä?" ja tämän jälkeen annettiin Immoselle mahdollisuus selittää.

Selityksen lisäksi Immonen sai julkisuutta ajatuksilleen kerjäämisen kieltämisestä ja pääsi kertomaan, miten itse toimii kerjäläisten osuessa kohdalle. Minulle ei ainakaan jäänyt sellaista kuvaa, että Iltalehden toimittaja olisi yrittänyt tuputtaa omaa aatettaan jutussa vaan nimenomaan toimi kuten toimittajan kuuluukin.

Uuden Suomen juttukin oli mielestäni toimitukselliselta sävyltään neutraali, siinä vain oli annettu suurin osa ajasta Pekka Tuomolan ajatusten esittelyyn.

Ari-Lee

^^^ Facebook on perkeleestä. Sielläkö Olli Immonen hämmentää???
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

normi

Quote from: Ntti on 27.03.2012, 14:02:06
Quote from: Ari-Lee on 27.03.2012, 13:52:32

Näinpä. Hommastakin löytyy sen verran erilaista väkeä, että jos Immonen ei olisi sanonut mitään, oltaisiin siitä valitettu ja nyt, kun sanoo, niin väärin sanottu.

Minun mielestäni se Iltalehden alkuperäinen juttu (http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012032615373760_uu.shtml) oli itse asiassa yllättävänkin neutraali. Toimittajan heti ensimmäinen kysymys oli "Kansanedustaja Olli Immonen, et kai sentään tarkoita romanikerjäläisten yhdistettyä sieppaamista ja pahoinpitelyä?" ja tämän jälkeen annettiin Immoselle mahdollisuus selittää.

Selityksen lisäksi Immonen sai julkisuutta ajatuksilleen kerjäämisen kieltämisestä ja pääsi kertomaan, miten itse toimii kerjäläisten osuessa kohdalle. Minulle ei ainakaan jäänyt sellaista kuvaa, että Iltalehden toimittaja olisi yrittänyt tuputtaa omaa aatettaan jutussa vaan nimenomaan toimi kuten toimittajan kuuluukin.

Uuden Suomen juttukin oli mielestäni toimitukselliselta sävyltään neutraali, siinä vain oli annettu suurin osa ajasta Pekka Tuomolan ajatusten esittelyyn.

Niin, kyllä tämä oli hyvä "möläytys"... Tuomola sen sijaan tuskin nosti suurta hurraata kansalaisten keskuudessa.

Olli on kuitenkin sen verran nuorempi, että kenties sanan painoarvo ei ole niin suuri kuin vanhemmalle polvelle. Jotkuthan ovat tunnustaneet etteivät edes tienneet sanaa...

Sanglier

Tämä ketju on jo niin hyvä että lasketaan vähän hiusrajaa.

Suomessa koiria kunnioitetaan, mutta rajan yli kalppivat kapiset supit on aina ammuttu. Vesikauhun varalta.

inwell

Quote from: Sanglier on 27.03.2012, 14:08:53
Tämä ketju on jo niin hyvä että lasketaan vähän hiusrajaa.

Suomessa koiria kunnioitetaan, mutta rajan yli kalppivat kapiset supit on aina ammuttu. Vesikauhun varalta.

No niin, tuolla kommentilla onnistuit tyhmentämään meitä kaikkia. Onneksi olkoon.
"I don't really have anything to contribute in the gigantic dead body arena!" -Fifield

Rubiikinkuutio

Quote from: Faidros. on 27.03.2012, 13:19:35

Minusta on jo korkea aika puhua asioista niiden oikeilla nimillä

Olen samaa mieltä. Jos Olli tarkoitti sanalla muiluttaa todellakin väkivaltaista maastapoistamista (kuten minä tuon sanan automaattisesti ymmärrän), niin silloin "oikean nimen" käyttö oli toki asianmukaista.

Toivon todella, että hän nyt tarkoitti jotain laimentuneempaa muotoa sanasta, jolloin hän ei puhunut asioista niiden "oikeilla nimillä".

[EDIT:]

Näköjään ei käyttänytkään tuon iltapäivälehden jutun mukaan. Hyvä.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Lemmy

Jaa, minä kylläkin ymmärsin sanan "muilutus" tahdonvastaisena (tai mielipidettä asiaan ei kysytä), pikaisena ja salaisena rajan yli vientinä. Eli illalla kalasatamassa ja aamulla tallinan satamassa. Ilman suurempaa meteliä asiasta.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

VikaTikki

Kivasti syötti omalle maalille, ei tarvitse median muuta tehdä kuin tyrkätä kiekko tyhjään häkkiin.
Olisko Immonen voinu vaikka vielä puhua kuinka romaniongelma pitäis ratkaista lopullisesti, tai jotain muuta kivaa.

Bryssä on bryssä vaikka voissa paistais.

Pergolaattori

Quote from: veini on 27.03.2012, 12:43:20
Quote from: Veli Karimies on 27.03.2012, 12:39:09
Huono sanavalinta, mutta Olli onkin oululainen. Ei me kaikki puhuta täälä samalla tavalla eikä kaikki aina tarkoita kaikille samaa. Murteet ovat rikkaus!

Muiluttaminen ja kyydittäminen eivät Pohjois-Pohjanmaan murretta, vaan Lapuanliikkeen käyttämiä sanoja laittomasta ja väkivaltaisesta ihmisten siirtämisestsä paikkakunnalta toiselle tai toiseen maahan. Nämä selittelyt ovat samaa luokkaa kuin Hakkaraisen rasististen lausuntojen kuittaaminen huumoriksi.

Määrittelit käsitteen muilutus. Mitä itse väittäisit Immosen muilutuksella todella tarkoittaneen?

Onko olemassa todellinen vaara että kansanedustajan puhuessa muilutuksesta ratkaisukeinona, yhteiskunta ryhtyy järjestelmälliseen, laittomaan ja väkivaltaiseen ihmisten siirtämiseen paikkakunnalta toiselle tai toiseen maahan?

Onko olemassa vaara että yhteiskunta todella ajautuu tällaiseen ihmisten turruttua termien ja sanomisien vääristelyyn ja siis menetettyään luottamuksen sanotun todenperäisyyteen?

Nyt on vastuunkantajilla absoluuttiset talkoot.

-

Juffe

Quote from: Faidros. on 27.03.2012, 13:19:35

Minusta on jo korkea aika puhua asioista niiden oikeilla nimillä, eikä asettua muiden määrittelemään "idioottirasismikoppaan".
HYvä Olli!
Mutta tässä Immonen nimenomaan ei puhunut asiasta sen oikealla nimellä, ja se se ongelma onkin. Muilutus on (toivottavasti!) Immosenkin mielestä väärä toimenpide ongelman oikeanlaiseen hoitamiseen. Esim. "viranomaisten suorittama pakkotoimi" olisi ollut oikea ilmaus.

Edit: Jaa, joku ehtikin jo sanoa saman. Ja iltalehdessä tosiaan on Immosen selvennys kommenttiinsa.

ukkometso

Quote from: VikaTikki on 27.03.2012, 14:35:18
Kivasti syötti omalle maalille, ei tarvitse median muuta tehdä kuin tyrkätä kiekko tyhjään häkkiin.
Olisko Immonen voinu vaikka vielä puhua kuinka romaniongelma pitäis ratkaista lopullisesti, tai jotain muuta kivaa.
Juuri näin.
Silloin menee politiikolla viesti metsään kun suuri yleisö keskustelee käytetystä termistä, ei itse asiasta.  Käytetty sana kun ei ole murretta vaan enemmänkin kuuluu poliittisen historian sanastoon, eikä se kaiku ole hyvä.  Ei riitä että ajattalee että mitä sanoo vaan yhtä tärkeää on MITEN sanoo että itse asia tulee esiin. 

Jos terminä olisi ollut neutraalimpi,  esim käännytys, asiasta tuskin olisi minkäänlaista juttua edes iltapäivälehdissä.
Nerouden ja typeryyden ero?

Neroudella on rajansa.

Ntti

Quote from: ukkometso on 27.03.2012, 15:01:12
Quote from: VikaTikki on 27.03.2012, 14:35:18
Kivasti syötti omalle maalille, --
Juuri näin.
Silloin menee politiikolla viesti metsään kun suuri yleisö keskustelee käytetystä termistä, ei itse asiasta.  --

Jos terminä olisi ollut neutraalimpi,  esim käännytys, asiasta tuskin olisi minkäänlaista juttua edes iltapäivälehdissä.

Sanoit sen itse. Asiasta ei olisi edes juttua iltapäivälehdissä. Jos Immonen olisi käyttänyt jotain neutraalia termiä, asiasta ei edelleenkään keskusteltaisi.

Itse pahoin pelkään, että hommassa poliittista korrektiutta halajava porukka tekee yhtä paljon hallaa poliittiselle keskustelulle kuin homman ulkopuolinenkin poliittisesti korrekti väki.

Ei oikea elämä toimi sillä tavalla, että kun joku sanoo väärän sanan, kaikki muu lentää ikkunasta ulos. On totta, että oma ulostulo säätelee pitkälti sitä, millä tavalla sanoma otetaan vastaan, mutta jos mietitään homman nousua ja Hommaforumin syntyä, ei se syntynyt Jussi Halla-ahon poliittisesti korrektilla puheella korrekteista aiheista.

Hommaforum syntyi siksi, koska Halla-ahon provosoiva kielenkäyttö poliittisesti epäkorrekteista aiheista sai riittävästi kiinnostusta aikaiseksi. Nytkö homman poliittisesti korrekti väki haluaa, että hylkäsimme sen tavan puhua, jolla homma alunperinkin kasvoi?

Siinä on ihan riittävästi ihmettelemistä, että media jaksaa vouhottaa yksittäisistä sanoista, mutta kun sitä aletaan tehdä hommassa, on syytä katsoa peiliin ja miettiä, ollaanko nyt oikeilla jäljillä.

Emo

^ Hyvä ja ajattelunaihetta tarjoava kommentti Nttiltä.

Siinä sitä onkin tasapainoilemista, milloin sanoa ja miten. Että saa maksimaalisen hyvän julkisuuden asialleen.

Maastamuuttaja

Mitä koiriin tulee, ne ovat ahkeria ja tehokkaita työntekijöitä. Opaskoirat auttavat sokeita. Vahtikoirat haukkuvat kaikkea epäilyttävää (jotkut vahdit osaavat jopa erotella erilaiset uhkatodennäköisyydet tuoksujen perusteella ). Koiravaljakot tuovat isännälleen tuloja ainakin turistiseuduilla. Lintukoirat osoittavat ja noutavat saaliin. Jne.

Uskon, että parhaat koirayksilöt, varsinkin jalorotuisimmat, menestyisivät hyvin myös koulussa, jopa kulttuureistaan tunnettujen kaupunginosien ala-asteella.

(Tämä on myös sormiharjoitelma valmistautuessani tuleviin sananvapausrajoituksiin).