News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2012-02-10: Kännykkävarkaan liiallinen muilutus

Started by seuraa_tilannetta, 10.02.2012, 08:08:17

Previous topic - Next topic

JoKaGO

Quote from: Snuiva on 10.02.2012, 22:14:26
Vastasiko miehen saama tuomio teidän oikeuskäsitystä? Käytännössä "sakkona" omat oikeudenkäyntikulut.

Lueppa juttu kokonaan, ennenkuin viisastelet. Kivusta ja särystä 2000 euron korvaukset. Tosin, sehän on varallisuuskysymys; sulle kaksdonaa on pikkujuttu, mulle se olisi iso raha.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Mansikka

Quote from: Sinnalii on 11.02.2012, 14:37:38
Quote from: JoKaGO on 11.02.2012, 14:36:28
Quote from: Mansikka on 10.02.2012, 12:02:30
Pieni kuristaminen ja kaksi nyrkin iskua vatsaan olisivat riittäneet.

Mieluummin päähän, sillä vatsan alueelle lyömisen seurauksena voi olla pahoja sisäelinvammoja, kenties elinikäisesti koneiden varassa elämistä. Kohtuuton rangaistus yhdestä kännykkävarkaudesta.
Olettepa te hienoja miehiä kun olette valmiita hakkaamaan neljätoista vuotista joka saattaa olla 150 cm ja painaa 40 kiloa. Tosi miehekästä.

En ole enää valmis hyväksymään tuota omankädenoikeutta, jonka kuvasin. Vasta jos varas toistaa käytöksensä, niin sitten. En tosin tiedä muuttaako tämä Sinnalin käsitystä minusta henkilönä esimerkiksi siksi, että sympatiani on tuon tapauksen isän puolella, ei hakatun pojan. (Ja edelleen olen sitä mieltä, että isän kuuluu vastata teostaan oikeudessa.) Hyvä muuten saada tietää, että olen mies. Mielipiteen haltijan sukupuolella on siis merkitystä yli asiasisällön Sinnalin kirjoissa. Tuo on vielä islamilaisempaa kuin kovempien rangaistusten toivominen, sillä maailmassa on lukuisia ei-islamilaisia valtioita, joissa on kovemmat rangaistukset kuin Suomessa, mutta juuri erityisesti Allah-valtiossa henkilön sukupuolella on ratkaisevaa merkitystä.

JoKaGO

Quote from: Jari-Petri Heino on 11.02.2012, 11:38:48
Eipä taida tämä sälli enää varastella ja kiusata muita. Eikä tämä sälli haavoittunut kuin korkeintaan henkisesti, joten se on pieni hinta siitä, että oppii ymmärtämään mitä saa tehdä ja mitä ei.

Tätä kyseistä isää ei varmasti voi vähempää rangaistukset ja vaikka "huono maine" kiinnostaa. Kysymyksessä oli hänen lapsensa ja jokainen lapsiaan suojeleva vanhempi on valmis tekemään saman. Jos ei ole, ei käy heidän lapsiaan hieman sääliksi.

Se on siinä!
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

JoKaGO

Olettepa te hienoja miehiä kun olette valmiita hakkaamaan neljätoista vuotista joka saattaa olla 150 cm ja painaa 40 kiloa. Tosi miehekästä.

Hmmm... Ei, vaan kännykkävarasta! Ei siinä ratkaise ikä, ei sukupuoli, ihonväri, uskonto ,.... jos varkauden uhrina on oma lapsi.

Sinnalii

Quote from: Mansikka on 11.02.2012, 15:23:04
Quote from: JoKaGO on 11.02.2012, 14:36:28
Quote from: Mansikka on 10.02.2012, 12:02:30
Pieni kuristaminen ja kaksi nyrkin iskua vatsaan olisivat riittäneet.

Mieluummin päähän, sillä vatsan alueelle lyömisen seurauksena voi olla pahoja sisäelinvammoja, kenties elinikäisesti koneiden varassa elämistä. Kohtuuton rangaistus yhdestä kännykkävarkaudesta.

En ole enää valmis hyväksymään tuota omankädenoikeutta, jonka kuvasin. Vasta jos varas toistaa käytöksensä, niin sitten. En tosin tiedä muuttaako tämä Sinnalin käsitystä minusta henkilönä esimerkiksi siksi, että sympatiani on tuon tapauksen isän puolella, ei hakatun pojan. (Ja edelleen olen sitä mieltä, että isän kuuluu vastata teostaan oikeudessa.) Hyvä muuten saada tietää, että olen mies. Mielipiteen haltijan sukupuolella on siis merkitystä yli asiasisällön Sinnalin kirjoissa. Tuo on vielä islamilaisempaa kuin kovempien rangaistusten toivominen, sillä maailmassa on lukuisia ei-islamilaisia valtioita, joissa on kovemmat rangaistukset kuin Suomessa, mutta juuri erityisesti Allah-valtiossa henkilön sukupuolella on ratkaisevaa merkitystä.
En nyt sillä tavoin henkilökohtaisesti täällä ole että mitenkään omaisin käsityksiä sinusta tai muista. Pahoittelen yleistävää kirjoitusmuotoani; olisi pitänyt kirjoittaa "hienoja aikuisia tms.".
Ja pyydän nyt yleisesti etu- ja jälkikäteen anteeksi mahdollisia loukkauksiakin; vakuutan että ne ovat tahattomia enkä myöskään itse loukkaannu kovin helposti. Tapani kirjoittaa on varmaan kärjekästä kun en jaksa ympäripyöreyksiä mutta se ei tarkoita siis sitä että olisin vihainen tai loukkaantunut.

Quote from: JoKaGO on 11.02.2012, 15:38:45

Hmmm... Ei, vaan kännykkävarasta! Ei siinä ratkaise ikä, ei sukupuoli, ihonväri, uskonto ,.... jos varkauden uhrina on oma lapsi.
Eli jos mun kasiveeltä luokkakaveri varastaa jotain, voin mennä pätkimään pentua turpaan vaikka hän on puoli metriä mua lyhyempi ja kolme neljä osaa kepoisempi?

far angst

Quote from: JoKaGO on 11.02.2012, 15:08:32
Quote from: kmruuska on 10.02.2012, 17:27:56
Ja yleisesti, ei yhtään yllätä ketkä täällä yläpeukuttavat väkivaltarikollisen toiminnalle kunhan kyse on VHM:stä. Kohta toki samat nimimerkit pitävät jossain toisessa ketjussa  kauheaa äbäläwäbälää siitä kuinka etnisen tai uskonnollisen ryhmän x jäsenet eivät kunnioita lakia ja siksi ovat kyenemättömiä sopeutumaan yhteiskuntaamme...

Tuhkamuna ei voi ymmärtää, miltä tuntuu, kun oma lapsi jää ilman kansalaisen perusoikeutta, turvallisuutta.

No, onneksi luonto on erehtymätön, kaikki eivät onneksi voi lisääntyä.

Ah so desu ka! 
Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

Snuiva

Quote from: JoKaGO on 11.02.2012, 15:22:48
Quote from: Snuiva on 10.02.2012, 22:14:26
Vastasiko miehen saama tuomio teidän oikeuskäsitystä? Käytännössä "sakkona" omat oikeudenkäyntikulut.

Lueppa juttu kokonaan, ennenkuin viisastelet. Kivusta ja särystä 2000 euron korvaukset. Tosin, sehän on varallisuuskysymys; sulle kaksdonaa on pikkujuttu, mulle se olisi iso raha.

Mielestäni luin jutun ja siinä puhuttiin ehdonalaisesta ja omista oikeudenkäyntikuluista summia mainitsematta. Nyt kun luin jutun niin se oli pidempi ja uhrikin oli saanut korvauksia. Juttussa ei ollut edes merkintää päivityksestä. Saattaa olla että luin huolimattomasti tai vilkaisin jutun jostain muusta lehdestä kuin ketjun ensimmäisen viestin linkistä.

JoKaGO

Quote from: Sinnalii on 11.02.2012, 15:42:52
Eli jos mun kasiveeltä luokkakaveri varastaa jotain, voin mennä pätkimään pentua turpaan vaikka hän on puoli metriä mua lyhyempi ja kolme neljä osaa kepoisempi?

Kukapa sinua aikuista ihmistä estäisi, jos oma järkesi ei sitä tee. Mutta häkkiin joutuisit jos noin toimisit. Itse en saisi sieluuni haavaa sinun tekemisistäsi. Älä silti, en minäkään puuttunut lapseni kohteluun koulussa, kun arvosanat olivat hyviä ja poika ei häiriintynyt.
On ihan eri asia, että 8-vuotiasta tyttöä käy ojentamassa fyysísesti kuin 14-vuotiasta poikaa. Lain edessä asioilla ei ole eroa.

Sinnalii

Quote from: JoKaGO on 11.02.2012, 15:57:47
Quote from: Sinnalii on 11.02.2012, 15:42:52

Kukapa sinua aikuista ihmistä estäisi, jos oma järkesi ei sitä tee. Mutta häkkiin joutuisit jos noin toimisit. Itse en saisi sieluuni haavaa sinun tekemisistäsi. Älä silti, en minäkään puuttunut lapseni kohteluun koulussa, kun arvosanat olivat hyviä ja poika ei häiriintynyt.
On ihan eri asia, että 8-vuotiasta tyttöä käy ojentamassa fyysísesti kuin 14-vuotiasta poikaa. Lain edessä asioilla ei ole eroa.
Poikaako saisin pätkiä? Ja fyysinen ero voi olla aika pieni; toka luokkalainen voi olla 140 cm mutta niin voi olla kasiluokkalainenkin.
Minusta ketään ei saa noin vain lyödä. Tosin siis myönnän että tilanteen ollessa ns. päällä suhtautuisin ymmärtäväisemmin kuin tunnin tai vuorokauden päästä tapahtuvaan kostoretkeen.

Ajattelija2008

Ilta-Sanomien keskustelussa ihmeteltiin miehen saamaa lievää tuomiota. Vapaudenriistosta ja päähän kohdistuneista iskuista pitäisi tulla ehdoton vankeusrangaistus.

Oliko kännykkä unohtunut uhrille vai oliko kyseessä varkaus, ei selviä uutisista.

ajuha

Väkivallallan makustelu; "jos olisin ollut.."mentaliteetilla ei edes luettuna näytä hyvältä, mutta jos joku, millään tavalla puuttuisi lapsieni fyysiseen koskemattomuuteen, niin en enään olisi , se leppoisa partaukko, edellinen peitelty uhkaus kattaa mahdollisen tekijän ikä-skaalan; 0-137 vuoteen.

Edelleen aikuselle miehelle kaikki sormet.

JoKaGO

Quote from: Sinnalii on 11.02.2012, 16:03:25
Poikaako saisin pätkiä? Ja fyysinen ero voi olla aika pieni; toka luokkalainen voi olla 140 cm mutta niin voi olla kasiluokkalainenkin.
Minusta ketään ei saa noin vain lyödä. Tosin siis myönnän että tilanteen ollessa ns. päällä suhtautuisin ymmärtäväisemmin kuin tunnin tai vuorokauden päästä tapahtuvaan kostoretkeen.

Edelleenkin, en ota kantaa sinun mahdollisiin tekemisiisi tulevaisuudessa, itse päätät omista teoistasi. Tai jos menetät malttisi, et ehkä päätä, mutta vastaat seurauksista. Ja neuvon, älä käy käsiksi lapsiin, se on Suomen laissa kiellettyä ja siitä saa penalttia.
Minun mielestäni on iso ero sillä, kurittaako 8-vuotiasta kännykkävarastyttöä kuin 14-vuotiasta kännykkäväraspoikaa. Olen surullinen, että sinä et näe eroa. Jos pätkimäsi 8-vuotias on 150 pitkä ja 60 kiloinen, ei muuta asiaa, vaikka pätkimäsi 14-vuotias olisi 140 cm ja 40 kiloinen.
Mutta Suomen laki ei erottele näitä hypoteettisia tapauksia toisistaan, tuomarit erottelevat. Sitä kutsutaan tuomiovallaksi.

JoKaGO

Quote from: ajuha on 11.02.2012, 16:34:27
Väkivallallan makustelu; "jos olisin ollut.."mentaliteetilla ei edes luettuna näytä hyvältä, mutta jos joku, millään tavalla puuttuisi lapsieni fyysiseen koskemattomuuteen, niin en enään olisi , se leppoisa partaukko, edellinen peitelty uhkaus kattaa mahdollisen tekijän ikä-skaalan; 0-137 vuoteen.

Edelleen aikuselle miehelle kaikki sormet.

Näin.

Sinnalii

Quote from: JoKaGO on 11.02.2012, 16:46:03
Quote from: Sinnalii on 11.02.2012, 16:03:25

Edelleenkin, en ota kantaa sinun mahdollisiin tekemisiisi tulevaisuudessa, itse päätät omista teoistasi. Tai jos menetät malttisi, et ehkä päätä, mutta vastaat seurauksista. Ja neuvon, älä käy käsiksi lapsiin, se on Suomen laissa kiellettyä ja siitä saa penalttia.
Minun mielestäni on iso ero sillä, kurittaako 8-vuotiasta kännykkävarastyttöä kuin 14-vuotiasta kännykkäväraspoikaa. Olen surullinen, että sinä et näe eroa. Jos pätkimäsi 8-vuotias on 150 pitkä ja 60 kiloinen, ei muuta asiaa, vaikka pätkimäsi 14-vuotias olisi 140 cm ja 40 kiloinen.
Mutta Suomen laki ei erottele näitä hypoteettisia tapauksia toisistaan, tuomarit erottelevat. Sitä kutsutaan tuomiovallaksi.
Ilmeisesti tapaasi kommunikoida liittyy pelko joutua jostain yllytysjutusta vastuuseen. En ole siis tähän ikään pentuja lyönyt;en omia enkä vieraita.
Olen, samalla tavoin kuin Snuiva oli kiinnostunut faktisesta rangaistuksen määrästä, kiinnostunut siitä mitkä ovat rajat siinä keitä saa lyödä.
Jos kaverin kolmivuotias lähtee meiltä ja on sujauttanut mun kännykän lelukassiin, en varmaan saa lyödä?
Jos tyttären luokkakaveri vie tytöltä kännyn, en saa lyödä; kommentistasi päätellen.
Jos keskimmäiseni luokkakaveri nappaa pojan kännykän vaikka pöydältä, saan mennä kotiovelle ja vetää näköön luokkakaveria ihan riippumatta siitä onko keskimmäiseni mahdollisesti kiusannut poikaa kuinka paljon kännyn avulla ja minkä kokoinen em. luokkakaveri on. Joka tapauksessa on siis pienempi kuin poikani joka on luokkansa pisin. Onhan kyse siis 17 vuotiaasta.

Mansikka

Moraalin kehittymistä suhteessa ikään tutkitaan ja teoretisoidaan. Näistä en löytänyt suoraa mainintaa siitä, että missä iässä lapsi erottaa oikean väärästä (ja minkälaisissa asioissa):

http://en.wikipedia.org/wiki/Moral_psychology
http://en.wikipedia.org/wiki/Kohlberg%27s_stages_of_moral_development

Eikö kyse ole siitä, että kun ymmärtää hyvästä ja pahasta, muuttuu moraaliagentiksi eli vastuulliseksi?

Sinnalii

Quote from: Mansikka on 11.02.2012, 17:12:08
Moraalin kehittymistä suhteessa ikään tutkitaan ja teoretisoidaan. Näistä en löytänyt suoraa mainintaa siitä, että missä iässä lapsi erottaa oikean väärästä (ja minkälaisissa asioissa):

http://en.wikipedia.org/wiki/Moral_psychology
http://en.wikipedia.org/wiki/Kohlberg%27s_stages_of_moral_development

Eikö kyse ole siitä, että kun ymmärtää hyvästä ja pahasta, muuttuu moraaliagentiksi eli vastuulliseksi?
Ja kun ymmärtää seuraukset: pari vuotias ei tajua eroa lelun rikkomisen (voi korjata) ja elollisen rikkomisen (ei voi korjata) välillä. Parivuotias ei käsitä esimerkiksi kuolemaa.

Nissemand

^ luulisi 14-vuotiaan jo ymmärtävän vähän
Loppujen lopuksi on aivan sama mätetäänkö housuihin peetä lapiolla vai lusikalla. "Die Hosen voll" tulee olemaan kummassakin tapauksessa lopputulos.
-akez

Sinnalii

Quote from: Nissemand on 11.02.2012, 17:55:38
^ luulisi 14-vuotiaan jo ymmärtävän vähän
Että sinä ymmärsit 14 -vuotiaana käyväsi koulua tulevaisuutta varten? Tai ylipäänsä ajattelit asioita vaikka viiden vuoden päähän? Minä en enkä pidä itseäni minään keskivertoa tyhmempänä. Lintsasin ja ryssin koulun niin että päättötokarinkin hankin vasta parikymppisenä. 13-vuotiaana "murtauduin" yläasteelle, murtauduin suluissa siksi että ikkuna oli sattunut jäämään auki ja päästiin kouluun palotikkailta. Mitään ei tehty eikä viety; oli tarpeeksi jännää seikkalailla koulussa kesälomalla. Juridisesti se oli kuitenkin murto.

PaulR

Kyläpoliisi saa varmasti kiksinsä siitä, että jotain vihdoin tapahtuu.

Snuiva

Quote from: Sinnalii on 11.02.2012, 18:11:52
Että sinä ymmärsit 14 -vuotiaana käyväsi koulua tulevaisuutta varten? Tai ylipäänsä ajattelit asioita vaikka viiden vuoden päähän? Minä en enkä pidä itseäni minään keskivertoa tyhmempänä. Lintsasin ja ryssin koulun niin että päättötokarinkin hankin vasta parikymppisenä. 13-vuotiaana "murtauduin" yläasteelle, murtauduin suluissa siksi että ikkuna oli sattunut jäämään auki ja päästiin kouluun palotikkailta. Mitään ei tehty eikä viety; oli tarpeeksi jännää seikkalailla koulussa kesälomalla. Juridisesti se oli kuitenkin murto.

Missä kohtaa sinä ymmärsit varastamisen olevan väärin? Missä kohtaa sinulle selvisi ettei hiekkalaatokolla saa lyödä toista päähän lapiolla hiekkakakkujen teon lomassa? Missä kohtaa ymmärsit teoilla olevan seurauksia? Saavuttaessasi rikosoikeudellinen vastuuikärajan? Ollessasi päivän vajaa 15 vuotta kuvittelit voivasi varastaa vaikka väkivalloin toiselta omaisuutta tai vaikkapa hyppiä maassamakaavan päänpäällä. Nukuttuasi yön yli tajusitkin ettei se ole sopivaa käytöstä?

Tässä maassa on terveitä aikuisia sankoin joukoin jotka eivät pysty ajattelemaan huomista pidemmälle saatikka tekojensa todellisia seurauksia. Näille pitäisi varmaan antaa tekosistaan samanlaiset tuomiot kuin alle 15 vuotiaille?

Sinnalii

Quote from: Snuiva on 11.02.2012, 20:27:11
Quote from: Sinnalii on 11.02.2012, 18:11:52

Missä kohtaa sinä ymmärsit varastamisen olevan väärin? Missä kohtaa sinulle selvisi ettei hiekkalaatokolla saa lyödä toista päähän lapiolla hiekkakakkujen teon lomassa? Missä kohtaa ymmärsit teoilla olevan seurauksia? Saavuttaessasi rikosoikeudellinen vastuuikärajan? Ollessasi päivän vajaa 15 vuotta kuvittelit voivasi varastaa vaikka väkivalloin toiselta omaisuutta tai vaikkapa hyppiä maassamakaavan päänpäällä. Nukuttuasi yön yli tajusitkin ettei se ole sopivaa käytöstä?

Tässä maassa on terveitä aikuisia sankoin joukoin jotka eivät pysty ajattelemaan huomista pidemmälle saatikka tekojensa todellisia seurauksia. Näille pitäisi varmaan antaa tekosistaan samanlaiset tuomiot kuin alle 15 vuotiaille?
En tiedä: minä olen nimenomaan vapaan kasvatuksen hedelmä eli mun vanhemmat eivät yrittäneet saada mua ikinä vastuuseen yhtään mistään. Jostain omituisesta syystä tietyissä asioissa, esim. työnteossa, onnistuin kuitenkin kasvamaan ihan vastuulliseksi.
Lakkasin kummiskin rikosoikeudellisessa mielessä hölmöilemästä joskus 14 - 15 vuotiaana, kaljoittelua lukuunottamatta. Koulua en kyllä tuossa vaiheessa siis pystynyt käymään; iltakoulussa kun Esikoinen oli syntynyt eli parikymppisenä, sen vasta suoritin.

Uskon että meidän rikosoikeuteen liittyvät ammattilaiset erottavat milloin syytetty tietää mitä teki ja milloin ei. En oikeasti näe näitä ongelmina; siis heitä jotka "lusmuavat mielisairaalaan".

Sinnalii

Quote from: kmruuska on 11.02.2012, 20:42:52
Ja yleisesti, ei yhtään yllätä ketkä täällä yläpeukuttavat väkivaltarikollisen toiminnalle kunhan kyse on VHM:stä. Kohta toki samat nimimerkit pitävät jossain toisessa ketjussa  kauheaa äbäläwäbälää siitä kuinka etnisen tai uskonnollisen ryhmän x jäsenet eivät kunnioita lakia ja siksi ovat kyenemättömiä sopeutumaan yhteiskuntaamme...

Tuhkamuna ei voi ymmärtää, miltä tuntuu, kun oma lapsi jää ilman kansalaisen perusoikeutta, turvallisuutta.

Itse asiassa minulla on kaksi lasta ja varmasti jos joku veisi tyttäreltäni kännykän, kävisin aika kuumana ja olisin menossa ovesta vasara kädessä. Mutten kuitenkaan vähän rauhoituttuani menisi ja se johtuu siitä että olen vastuullinen ja lainkuuliainen aikuinen ihminen. Ymmärrän kyllä että kaikki eivät ole ja sinä esimerkiksi olet selvästi jäänyt emotionaaliselta kehitysasteeltasi infantiiliksi teiniksi joka ei kykene hallitsemaan väkivaltaisia impulssejaan kuten aikuisen tulisi. Sama koskee luonnollisesti muitakin keskustelun väkivaltatumputtajia ja ko. tarinan "miestä" eli siis oikeasti 49-vuotiasta amisviiksiteiniä. Ehkä vielä jonain päivänä teistäkin tulee aikuisia miehiä eikä "miehiä".
Hienoa tekstiä. Tosi samaa mieltä.
Olen oikeasti kiinnostunut myös siitä että kenellä on lapsia?

JoKaGO

Quote from: kmruuska on 11.02.2012, 20:42:52

Itse asiassa minulla on kaksi lasta ja varmasti jos joku veisi tyttäreltäni kännykän, kävisin aika kuumana ja olisin menossa ovesta vasara kädessä. Mutten kuitenkaan vähän rauhoituttuani menisi ja se johtuu siitä että olen vastuullinen ja lainkuuliainen aikuinen ihminen. Ymmärrän kyllä että kaikki eivät ole ja sinä esimerkiksi olet selvästi jäänyt emotionaaliselta kehitysasteeltasi infantiiliksi teiniksi joka ei kykene hallitsemaan väkivaltaisia impulssejaan kuten aikuisen tulisi. Sama koskee luonnollisesti muitakin keskustelun väkivaltatumputtajia ja ko. tarinan "miestä" eli siis oikeasti 49-vuotiasta amisviiksiteiniä. Ehkä vielä jonain päivänä teistäkin tulee aikuisia miehiä eikä "miehiä".

Perkeleen hyvä! Määhän voin sitten vapaasti mätkiä ohikulkijoita, jos ihonväri esimerkiksi ei miellytä. Miksi minut voisi kukaan tuomita, kun noin korkealta tasolta minut todetaan infantiiliksi ja impulssejaan kontrolloimaan kykenemättömäksi. Olen siis syyntakeeton! 8)

Quote from: Sinnalii on 11.02.2012, 20:47:12
Hienoa tekstiä. Tosi samaa mieltä.
Olen oikeasti kiinnostunut myös siitä että kenellä on lapsia?

Jumankekka, jo kaksi ääntä! Minä olen isä, insinööri ja reservin luutnantti. Olen ylpeä statuksestani, varsinkin tuosta uudesta ominaisuudestani, infantiilisyydestä. Sinnali, mulla on kaksi yliopistossa teknisiä tieteitä opiskelevaa poikaa. Heistä erityisesti olen ylpeä, vaikka he ovat vain reservin alikersantteja.

Epämiellyttävä Totuus

Quote from: Ulkopuolinen on 12.02.2012, 00:07:01
Quote from: Epämiellyttävä Totuus on 10.02.2012, 13:10:00
Pennut selvitelkööt asiat keskenään, nyrkein jos tarve vaatii

Onko sulla minkäänlaista moraalia?

Tuo nyt on melkein sama kuin sanoisi että kakaroilla on oikeus tehdä toisilleen mitä tahansa ja voittaja on oikeassa.

Jos pennut tekevät jotain väärää niin aikuisten pitää puuttua siihen ja puuttumisen pitää olla sen verran tehokasta että sillä on merkitystä.

Missään nimessä mitään varkauksia, kiusaamisia, röystöjä, kiristämisiä, seksuaalisia ahdisteluja tms. joita eri ikäisten alaikäisten parissa tapahtuu, ei pidä jättää lasten itsensä selvitettäväksi.

No kylläpäs oli valikoivaa lainaamista.  Kirjoitinhan myös tuon perään että "Totta kai vanhempien pitää puuttua tuollaiseen, ja viranomaisten ja koulun myös, mutta ei nyrkein."

Ulkopuolisen äksyily taitaa nyt johtua jostain muusta kuin siitä mitä olen tässä ketjussa kirjoittanut.  No, olkoon miten vain, tämä ketju on jo väljähtynyt.

Arvoton

Kyllä aikuisia lapsia kohtaa tämän tästä. Yksi "taloushallinon vastaava" ja esimies ollut saikulla jostain masennuksesta tai bönarista jo vuoden.

Onko kukaan muu huomannut, että henkisistä syistä eläkkeellä olevat, sinne joutuvat ja niiden takia pitkään saikulla olevat ovat pääsääntöisesti henkisesti keskenkasvuisia? Heillä vastuu siirtyy aina muille. Olen tulkinnut, että aikuistuminen on tajunnalle niin suuri urakka, ettei ole muita vaihtoehtoja kuin sairastuminen. Siihen voi paeta.

Monen masentuminen voi johtua liian vastuullista luonteesta, mutta ihmisellä pitäisi olla sen verran järkeä päässä, ettei ala kantaa koko maailmaa harteillaan. Toki sosiaalinen kontrolli auttaisi monessa tapauksessa, myös bipolaarisessa, mutta sen suhteen tämä kansa on jonkun verran vajaakykyinen. Ja monesti itse henkilö on niin kovapäinen, ettei kuuntele varoitteluja.

Ajattelija2008

Suosituin hypoteesi on, että depressio ja bipolaarinen häiriö johtuvat häiriöstä hermojen välittäjäaineissa. Kyseessä olisi siis fyysinen sairaus eikä siihen kovin paljon vaikuta, miten ihminen yrittää psyykkistä asennettaan maailmaan muuttaa. Geenit vaikuttavat paljon kyseisen sairauden esiintymiseeen.

Tämän vuoksi ei ole kovin hedelmällistä etsiä psykologisia syitä esimerkiksi vaikealle depressiolle.

Arvoton

Quote from: seuraa_tilannetta on 10.02.2012, 10:52:16
Olisko parempi tapa mennä varkaan isälle puhumaan...?
Mä menisin sille ilmoittamaan, että puhelin tuodaan takaisin illalla tai tulen hakemaan sen poliisien kanssa.

Näin mä lähtisin selvittämään asiaa. En piittaisi lähtökohtaisesti siitä, että nykyisin vanhemmat usein tuntuvat pyhittävän oman lapsensa ja kaikki ulkopuolinen lähestyminen on uhka. Tämä siitä, että kansa on eriytynyt toinen toisistaan. Oma perhe koetaan erillisenä ja riippumattomana  yksityisyrityksenä, ei yksityisenä osana verkostoa, kuten aikaisemmin. Haen sitä vanhan koulun käytäntöä, että tavallaan kaikki vanhemmat voivat kasvattaa lapsia samalla maalaisjärkisellä solidaarisuudella. Esimerkiksi 60-luvulla talkkari (tai koulussa opettaja) ensin torui ja tukisti villiä poikaa taluttaen tämän kotiinsa, jossa poika sai sitten isän kädestä. Pojan yleensä piti itse hakea vitsa pihakoivusta. Esimerkki ei tietenkään koske enää 14-vuotiaita fyysisellä tasolla, mutta periaate kai tuli selväksi.

Kansakoulussa opettaja sai tukistaa oppilaita. Nyt opettajat hakevat hyväksyntää kaikkeen vanhemmilta. Niin, siinähän ollaan palattu antiikkiseen käytäntöön, jossa pedagogi oli nimenomaan orja.

Sikanez

Melkein kaikki mitä voisin sanoa tapaukaseta, yhtä asiaa lukuunottamatta on tässä ketjussa sanottu. Mielestäni on huono juttu, että kännykän varastaneelle tulee 2000 euroa korvauksia. Sellainen kannustaa jatkamaan toimintaa.
"Ei ole olemassa syyttömiä ihmisiä. On vain huonosti kuulusteltuja." - Josef Stalin

JoKaGO

Quote from: Sikanez on 12.02.2012, 22:25:14
Melkein kaikki mitä voisin sanoa tapaukaseta, yhtä asiaa lukuunottamatta on tässä ketjussa sanottu. Mielestäni on huono juttu, että kännykän varastaneelle tulee 2000 euroa korvauksia. Sellainen kannustaa jatkamaan toimintaa.

Eipäs, vaan nyt hän voi ostaa uusimman Lumian itselleen, ei tarvitse nyysiä luokkakavereilta  ;)

Ja muiluttajan kynnys muiluttaa toisen kerran on hemmetin korkea. Suomalainen oikeuslaitos on YES!

Hermo

Quote from: Sikanez on 12.02.2012, 22:25:14
Mielestäni on huono juttu, että kännykän varastaneelle tulee 2000 euroa korvauksia. Sellainen kannustaa jatkamaan toimintaa.

Tuon voron kannattaisi istahtaa paikallispubiin nuo rahat taskussa. Jos lompuuki haihtuisi jonkun matkaan, nauraisin makeasti.