News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2012-02-06 YLE Iltauutiset: Somalit kokevat paljon rasismia Suomessa

Started by JoKaGO, 06.02.2012, 20:56:06

Previous topic - Next topic

me

Lemmy yritän parhaani :D. En oo enää aamukasa alikersantihan ne yritti musta tehdä, mutta olkapää vaan ei kestäny Pst aukin raskasta koulutusta niin mä pääsin 6kk. En kyllä yhtään valita että pääsin pois moni kaveri yritti päästä vaikka millä konsteilla, mutta ei vaan natsannu :D ( kertoohan se jotain johtaja pulasta jos aukkiin pakotetaan epilepsiasta kärsivää kaveria jolla on b paperit aika raakaa peliä mun mielestä).

Marius

Quote from: Sunt Lacrimae on 09.02.2012, 15:51:53
Quote from: Marius on 09.02.2012, 15:46:21
Itse kirjoitin Suomesta ällän, mutta aika, epäluuloisuus sekä änkyryys tekevät näköjään tepposiaan. Kiihtyvällä tahdilla. ;)

Tässä myös eräs toinen ällän kirjoittanut. Toisen kotimaisen kohdalla komeilee puolestaan approbatur.

Örhm, niin no, mulla kaikki kirjoitetut kielet älliä. Venäjä ja Ranska jäivät darran takia väliin, vaikka maikat soittelivat aamulla himaan, että tuunny. Luulen, että eiköhän niistäkin kielistä....

Mutta dementian oireet vaanivat jo kulman takana, ja edellä mainitusta on ihmisikä aikaa.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Malla

Quote from: Marius on 09.02.2012, 16:03:48
Itse kirjoitin Suomesta ällän, mutta aika, epäluuloisuus sekä änkyryys tekevät näköjään tepposiaan. Kiihtyvällä tahdilla. ;)

Tässä myös eräs toinen ällän kirjoittanut. Toisen kotimaisen kohdalla komeilee puolestaan approbatur.

Örhm, niin no, mulla kaikki kirjoitetut kielet älliä. Venäjä ja Ranska jäivät darran takia väliin, vaikka maikat soittelivat aamulla himaan, että tuunny. Luulen, että eiköhän niistäkin kielistä....

Mutta dementian oireet vaanivat jo kulman takana, ja edellä mainitusta on ihmisikä aikaa.

Minulla on kielistä viisi ällää. Myös ranskasta -- se oli tosin lyhyt kieli, joten sen kai voi kirjoittaa poikkkeuksellisesti pienellä alkukirjaimella.  ;D

Sunt Lacrimae

Quote from: Malla on 09.02.2012, 16:08:49
Quote from: Marius on 09.02.2012, 16:03:48

Minulla on kielistä viisi ällää. Myös ranskasta -- se oli tosin lyhyt kieli, joten sen kai voi kirjoittaa poikkkeuksellisesti pienellä alkukirjaimella.  ;D

Niin joo, kirjoitinhan minä englanninkin. Siitä tuli eximia, jäi kolme pistettä alle ällärajan. Ajattelin, että voisi käydä korottamassa joskus kun suunnittelin opiskelemaan lähtemistä mutta nyt kun nuo opiskelutouhut eivät ole oikein ajankohtaisia niin jäi koko idea sikseen.
Play stupid games, win stupid prizes.

Marius

Itse teen "kirjoitusvirheitä" esim. tällä palstalla usein aivan tarkoituksella, helpottaakseni lukijan työtä, vaikka tietenkään niin ei pitäisi tehdä, vaan noudattaa kielioppia.

Mutta minkäs teet.

Usein käytän väliviivaa erottamaan sanoja, vaikka se ei kieliopillisesti olisikaan oikein.
Samoin käytän pilkkua ja monia muita välimerkkejä vivahteina, vaikkakin aivan väärin.

Mutta se johtuu siitä, että kuvittelen näiden manöövereiden nimenomaan helpottavan nopeaa tekstin omaksumista.

Monet muut harjoittavat samaa, keskustelun helpottamista. Silloin voi hetkeksi unohtaa kielioppisäännöt, kunhan "sana soljuu" eteenpäin. Kulkee rytmissä.

Sitten jos on aikomus kirjoittaa todella vakavissaan ja asiaa, on hyvä kieliopin muistaminen sekä noudattaminen luonnollisesti suuri vahvuus.

Muuttohaukka

Quote from: me on 09.02.2012, 15:35:59
No mun suomenkielen taidossa ei pitäisi olla mitään ongelmia. Äidinkielen YO kirjoituksistakin tuli aikanaan M joka on ihan jees saavutus mun mielestä. Tottakai kirjoitusvirheitä esiintyy kun en jaksa oikolukea kaikkea mitä kirjoitan, mutta se sallittakoon.
Miten saa magnan äikän yo-kokeesta, jos teksti vilisee yhdyssanavirheitä ja pilkkuvirheitä on enemmän kuin jaksaa alkaa laskea.
Trolli ei yleensä jaksa kauaa leikkiä alter egolla. Se on tylsää, palkitsematonta, ajanhukkaa. Mutta kukin tyylillään jaksaa, minkä jaksaa ja tulkoon siitä onnelliseksi.

Leijona78

Oma väitteeni: rasismi vähenee jos eri kulttuurista tulleet voivat seurustella keskenään ilman toisen osapuolen kyräilyä asiassa. Tämä (seurustelu) tapahtuu tällä hetkellä lähinnä somalialaisten miesten ja suomalaisten naisten välillä. Se ei itsessään edesauta rasismin vähenemistä, vaan vie lähinnä standardiargumentti 5:een: Ne vievät meidän naiset.

Vaikka tämä kysmys on hankala, niin asetan sen täsmäkysymyksenä nimimerkki "me":lle. Toivon ettei muut foorumilaiset, ketään väheksymättä, vastaa tähän kysymykseen hänen puolestaan.

JOS olet somalialainen, ja muslimi: Miten sinä tai muut somalimiehet OIKEASTI suhtaudut/suhtaudutte siihen että kanssasisarenne (ja uskonsisarenne) mahdollisesti haluaisivat seurustella (ilman esimerkiksi imaamin lupaa, eli esiaviollisen suhteen kautta) suomalaisen ns. perunanenän kanssa. Eli sellaisen valkoisen heteromiehen joka on uskontokunnaltaan ateisti tai kristitty (tosin sillä ei ole tässä merkitystä muuten kuin siinä että tässä tilanteessa hän on valkoinen eikä ole muslimi).

Kun tässä pyörii suurten tai keskisuurten kaupunkien yöelämässä, havaitsee useasti liikkeellä tummaihoisia miehiä, mutta tummat naiset useasti loistavat poissaolollaan. Ovathan nekin tummaihoiset miehet jotka ovat baareissa usein muslimeja mutta silti he etsivät suhdetta suomalaistaustaisesta, ei muslimitytöstä/naisesta, eikä tässä vaikuta oleva ongelmaa, mutta toisin päin vaikuttaisi asiassa olevan.

Miten siis somaliaiset muslimimiehet suhtautuvat siihen että heidän kulttuuristaan tulleet sisaret tapailisivat suomalaistaustaisia poikia/miehiä seurustelusuhteen kautta riippumatta siitä missä he olisivat alun perin tavanneet (baari ei luonnollisesti ole ainoa vaihtoehto tapaamispaikaksi; sanotaanko vaikka että tapaavat bussipysäkillä/kirjastossa). Kielletäänkö heitä (nuoria somalialaisnaisia) tapaamasta suomalaispoikia, ja jos näin on ja joku somalialistyttö menisikin ja aloittaisi seurustelun suomalaispojan kanssa, mitä hänelle tapahtuisi?

Pokkeus nimeltä Sahra Ali Mohamud ohjelmasta Huippumalli haussa ei riitä esimerkiksi että "kyllähän somalailaisnaisetkin seurustelevat suomalaismiesten kanssa", sillä yksi poikkeusesimerkki on vain tippa siinä meressä jossa käytännössä kaikki seurustelusuhteet somalialaisen/muslimin ja suomalaisen välillä ovat muodossa somalilalinen mies, suomalainen nainen/tyttö.

Haluaisin kerrankin kuulla vastauksen tässä asiassa kun meillä on mahdollisesti joku joka osaisi, oman viiteryhmänsä tuntien, vastata tuohon kysymykseen.

On pirun vaikea kysyä kirjoittaen niin että asia ei kuulostaisi vihamieliseltä tai inttämiseltä. Haluan tästä huolimatta korostaa että tässä ei ole siitä kysymys, Haluaisin vain tietää mikä näkemys somalialaismiehillä asiasta oikeasti on.

En myöskään halua yllä olevalla kysymyksellä pelotella nimimerkkiä "me" pois; päinvastoin. Mikäli todella olet somali, ja olet liikkeellä avoimin mielin, olet todella arvokas tänne foorumille siinä että sinun kauttasi, dialogia käyden, voimme paremmin ymmärtää somalialaisten / muslimien ajattelua ja rakentaa sitä kautta sitä kuuluisaa siltaa eri leirien välillä.

"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

Malla

Quote from: Muuttohaukka on 09.02.2012, 17:08:41
Quote from: me on 09.02.2012, 15:35:59
No mun suomenkielen taidossa ei pitäisi olla mitään ongelmia. Äidinkielen YO kirjoituksistakin tuli aikanaan M joka on ihan jees saavutus mun mielestä. Tottakai kirjoitusvirheitä esiintyy kun en jaksa oikolukea kaikkea mitä kirjoitan, mutta se sallittakoon.
Miten saa magnan äikän yo-kokeesta, jos teksti vilisee yhdyssanavirheitä ja pilkkuvirheitä on enemmän kuin jaksaa alkaa laskea.

Nykyään voi saada äidinkielen yo-kokeesta jopa laudaturin, vaikka virheitä olisi rutkasti. Taso on laskenut ja laskee koko ajan, kertoi tuttu sensori. Samaa väitti pari vuotta sitten kirjoittanut tytär (ei yhtään kirjoitus- tai kielioppivirhettä, lähes täydet pisteet).

Marius

Minulla oli metka, stadilainen, suustaan loistava isä, joka kerran kun olin noin 13-vuotias, katseli koulukokeitani, ja totesi: "Kun minä olin kouluiässä, sai kokeista kymppiplussia. Miksi sinulla on tässä ja tässä väärä vastaus? Etkö tiennyt oikeaa ?

Siihen ei ollut sitten vastausta, ja faija vinkkasi silmää, kohautti hartioitaan ja hymyili hyväntahtoisesti.

me

Leijona yritän vastata kysymykseesi omalta osaltani ja erikseen kertomaan somaleiden oma suhtautuminen. Itse en ole kiinostunut sisarusteni seurustelusuhteista se ei voisi minua vähempää kiinnostaa ja sen takia he voivat mun puolesta seurustella kenen kanssa haluavat. Vanhempani ovat sen verran konservatiivisia etteivät ole minunkaan seurustelu suhteita kattelleet hyvällä. Mut en mä siitä ole välittäny eivätkä he muutamaa "puhuttelua" lukuunottamatta ole puuttuneet siihen ja samalla he kohtelisivat muitakin sisarruksiani.                      Mitä tulee somaleiden yleiseen suhtautumiseen niin se on valitettavasti melko kielteinen. Moni ei kato edes poikiensa seurustelua suomalaisen kanssa hyvällä puhumattakaan tyttöjen seurusteluista. Mitä olen itse huomannut nämä seurustelu suhteet piilotellaan vanhemmilta ja muilta ( tätä harrastavat sekä tytöt, että pojat). Nuoriso suhtautuu näihin seurustelu suhteisiin avoimesti ja melko normaalisti niin kuin kuuluukin. Nämä "vaikeudet" somalialaisen tyttöystävän saamisessa koskevat myös somalipoikia joiden seurustelu suhteita näiden tyttöjen kanssa ei katsota hyvällä. Niinpä pojat menee sit suomalaistyttöjen seuraan. Somalitytöistä sen verran, että ne on ylimielisiä ja esittävät jotain vaikeasti saatavaa tämä on mun mielipide kun oon kattonu noita somali tyttöjä sivusta.

Melbac

Quote from: Ulkopuolinen on 08.02.2012, 21:13:58
Quote from: me on 08.02.2012, 20:48:01

Huomauttaisin vielä sulle, että Somalia soti v.1977 Neuvostoliittoa, Etiopiaa, Kuubaa ja Jemeniä vastaan yhtäaikaa joten kyllä somalitkin on päässyt maistamaan venäläisten nyrkkiä.             

En pidä noita toisiinsa verrattavina tilanteina. Jos Neuvostoliitto olisi ollut Somalian vieressä niin että tiet ja rautatiet jatkuvat yhteisen yli tuhat kilometriä pitkän rajan yli ja Neuvostoliiton ilmavoimat voivat operoida oman maansa kentiltä käsin niin sitten tilannetta voisi verrata.

Ja kyllähän Suomikin oli Neuvostoliiton kanssa sotiessaan sodassa mm. Britannian kanssa ja Neuvostoliitto sai koko ajan Muurmanskin kautta ihan järjettömiä määriä amerikkalaista sotilasapua mutta en nyt noita maininnut kun se ihan vieressä ollut Neuvostoliitto oli kuitenkin se pääjuttu.

Jatkosodassa venäläisiä oli noin 1 500 000 sotilasta 4900 panssarivaunua ja 5000 lentokonetta. Veikkaisin että Somaliaa kävivät moikkaamassa ehkä muutamalla prosentilla tuosta voimasta.

Jatkosodassa suomalaiset harvensivat venäläisiä: 200 000 kaatunutta tai kadonnutta, 385 000 haavoittunutta ja 64 000 vangittua eli yhteensä venäläisten tappiot olivat siis noin 650 000 miestä ja tolkuttomat kalustotappiot siihen vielä päälle. Eivät naapurissa oikein vieläkään ole tainneet henkisesti toipua tuosta "voitostaan".

Noista luvuista muuten näkee senkin että eivät ne venäläiset mitenkään löysästi ottaneet. Aika vähän antautuneita suhteessa kuolleisiin ja haavoittuneisiin. Yksi antautunut kymmentä kuollutta tai haavoittunutta kohti ja osa noista antautuneistakin vasta haavoittuneina.
Tainneet _vähän_ liioitellaat niiitä numeroitaaan.Ei siellä mitään numeroita olla laskelletu.Tehty vaan mitä on pitänyt.

Leijona78

Quote from: me on 09.02.2012, 18:14:32
Leijona yritän vastata kysymykseesi omalta osaltani ja erikseen kertomaan somaleiden oma suhtautuminen. Itse en ole kiinostunut sisarusteni seurustelusuhteista se ei voisi minua vähempää kiinnostaa ja sen takia he voivat mun puolesta seurustella kenen kanssa haluavat. Vanhempani ovat sen verran konservatiivisia etteivät ole minunkaan seurustelu suhteita kattelleet hyvällä. Mut en mä siitä ole välittäny eivätkä he muutamaa "puhuttelua" lukuunottamatta ole puuttuneet siihen ja samalla he kohtelisivat muitakin sisarruksiani.                      Mitä tulee somaleiden yleiseen suhtautumiseen niin se on valitettavasti melko kielteinen. Moni ei kato edes poikiensa seurustelua suomalaisen kanssa hyvällä puhumattakaan tyttöjen seurusteluista. Mitä olen itse huomannut nämä seurustelu suhteet piilotellaan vanhemmilta ja muilta ( tätä harrastavat sekä tytöt, että pojat). Nuoriso suhtautuu näihin seurustelu suhteisiin avoimesti ja melko normaalisti niin kuin kuuluukin. Nämä "vaikeudet" somalialaisen tyttöystävän saamisessa koskevat myös somalipoikia joiden seurustelu suhteita näiden tyttöjen kanssa ei katsota hyvällä. Niinpä pojat menee sit suomalaistyttöjen seuraan. Somalitytöistä sen verran, että ne on ylimielisiä ja esittävät jotain vaikeasti saatavaa tämä on mun mielipide kun oon kattonu noita somali tyttöjä sivusta.

Kiitos vastauksesta. Kunnioitan sitä että oikeasti käyt dialogia ja autat samalla avaamaan uusia näkökulmia :)
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

Onkko

Quote from: me on 09.02.2012, 18:14:32sisarruksiani.                      Mitä

offtopic mutta näytät muotoilevan uuden kappaleen spacea painamalla, ei toimi kun sun ruudulla. Paina entteriä rohkeesti vaan.

me

Kyllähän entteriä painais, mutta tämä nokia e 7 ei sellaista tunne tai en oo vielä löytäny "entter" näppäintä" sori yritän parhaani mukaan siistiä paremman näköiseksi ton kirjoitusasun :D

PaulR

Quote from: me on 09.02.2012, 18:36:29
Kyllähän entteriä painais, mutta tämä nokia e 7 ei sellaista tunne tai en oo vielä löytäny "entter" näppäintä" sori yritän parhaani mukaan siistiä paremman näköiseksi ton kirjoitusasun :D

Ostin pari "älykännykkää". Jostain alavalikosta löytyi parin vuorokauden päästä mistä tehdään puheluita. Jep-jep, antakaa niin perushalko, kuin teillä on.

Roope

Quote from: Sivusta seuraaja on 07.02.2012, 19:43:20
Uutinen saa uutta ulottuvuutta:

QuoteSomalien kokema rasismi lisääntyi Suomessa viime eduskuntavaalien jälkeen. Ylipäätään Suomi on maa, jossa somalit kokevat eniten rasismia Euroopassa.

http://www.kainuunsanomat.fi/Kainuu/1194721125142/artikkeli/somalien+kokema+rasismi+lisi+eduskuntavaalien+jalkeen.html

Quote from: Kainuun Sanomat: Somalien kokema rasismi lisi eduskuntavaalien jälkeenSuomen ykköstila perustuu nimenomaan somalien omaan kokemukseen rasistisesta käytöksestä tai menettelystä niin kadulla kuin työ- ja viranomaisasioinnissakin. Skaala ulottuu epä- ja ennakkoluuloisesta käytöksestä fyysiseen väkivaltaan.

[...]

Somalit ovat otollinen kohde, sillä he ovat suurin pakolais-, afrikkalais- ja muslimitaustainen ryhmä Suomessa. He näkyvät etenkin pääkaupunkiseudulla ja heistä on puhuttu paljon.

[...]

Työllistyminen on edelleen iso ongelma, sillä työikäisistä somaleista yli 50 prosenttia on työttömänä. Suomen ensimmäisen somalipolven kohdalla on selvää, että osa heistä ei työllisty koskaan.

Tiilikainen korostaa, että virheitä ei saa toistaa eikä nuorta somalipolvea saa hukata.

- Valtava resurssi Suomelle, hän korostaa merkitystä.

[...]

Eristäytyminen lisää ongelmia, joista pitäisi päästä nimenomaan eroon.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Miniluv

QuoteTiilikainen korostaa, että virheitä ei saa toistaa eikä nuorta somalipolvea saa hukata.

EVA: syrjäytyneistä nuorista lähes neljännes maahanmuuttajataustaisia.

http://hommaforum.org/index.php/topic,67286.msg918437.html#msg918437

Se tieto, moniko on somali, lienee jossain kassakaapissa tällä hetkellä.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Roope

Quote from: Kainuun Sanomat
Työllistyminen on edelleen iso ongelma, sillä työikäisistä somaleista yli 50 prosenttia on työttömänä. Suomen ensimmäisen somalipolven kohdalla on selvää, että osa heistä ei työllisty koskaan.

Tässä on nyt sellainen pieni ongelma, että tutkijan sanoma ei täsmää aina niin positiivisesti ajattelevan Helsingin kaupungin maahanmuuttojohtaja Annika Forsanderin väittämän kanssa, jonka mukaan kaikki maahanmuuttaja- ja pakolaisryhmät ajan myötä työllistyvät yhtä hyvin kuin muutkin ryhmät.

Quote from: Miniluv on 09.02.2012, 19:14:51
EVA: syrjäytyneistä nuorista lähes neljännes maahanmuuttajataustaisia.

Se tieto, moniko on somali, lienee jossain kassakaapissa tällä hetkellä.

Mutta kun tiedetään, että syrjäytynyt nuori maksaa yhteiskunnalle reilut miljoona euroa, niin ainakin ollaan taas yksi askel lähempänä maahanmuuton todellisten kustannusten selvittämistä.

Roope

Quote from: ananaskaarme on 09.02.2012, 21:29:20
Otetaan vielä lisänä huomioon se, että ensimmäisinä tulleet somalit osasivat lukea ja kirjoittaa ja olivat jotain Neuvostoliitossa korkeakoulutuksessa ollutta eliittiä. Sen jälkeen taso on laskenut kuin lehmänhäntä ja maahan on tunkenut kaikenlaista moniongelmaista luku- ja kirjoitustaidotonta kamelipaimenta ison joukoin sosiaalituristeiksi.

Nuo sinun tympeät väitteesi perustuvat vain ikäviin faktoihin ja tilastoihin. Samaan aikaan toisaalla:

QuoteForsander arvioi, että tutkimustulokset ovat yleistettävissä myös myöhemmin tulleisiin maahanmuuttajiin. Heidän asemansa saattaa vakiintua nopeammin kuin aiemmin tulleiden.
Verkkouutiset: Suomen malli imee maahanmuuttajanaiset töihin

QuoteForsander uskoo, että tämän päivän maahanmuuttajilla erot tasoittuvat nopeammin.
Uusi Suomi: Iloinen yllätystieto Suomen maahanmuuttajista

JoKaGO

Quote from: Roope on 09.02.2012, 21:58:41
Otetaan vielä lisänä huomioon se, että ensimmäisinä tulleet somalit osasivat lukea ja kirjoittaa ja olivat jotain Neuvostoliitossa korkeakoulutuksessa ollutta eliittiä. Sen jälkeen taso on laskenut kuin lehmänhäntä ja maahan on tunkenut kaikenlaista moniongelmaista luku- ja kirjoitustaidotonta kamelipaimenta ison joukoin sosiaalituristeiksi.

Nuo sinun tympeät väitteesi perustuvat vain ikäviin faktoihin ja tilastoihin. Samaan aikaan toisaalla:

QuoteForsander arvioi, että tutkimustulokset ovat yleistettävissä myös myöhemmin tulleisiin maahanmuuttajiin. Heidän asemansa saattaa vakiintua nopeammin kuin aiemmin tulleiden.
Verkkouutiset: Suomen malli imee maahanmuuttajanaiset töihin

QuoteForsander uskoo, että tämän päivän maahanmuuttajilla erot tasoittuvat nopeammin.
Uusi Suomi: Iloinen yllätystieto Suomen maahanmuuttajista

Voi juma, Roope! Kaljat pärskähti näppikselle  :-[
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

me

Tämä somali "eliitti" on kyllä jo pääosin lähteny jonnekkin USA:n ja Britanniaan, jotkut ovat menneet takaisin Somaliaan kärkkymään hyviä asemia Somalian vahvistuvasta hallituksesta (esim. Tämä aikoinaan Suomen kansalaisuuden saanut eversti, joka tapettiin Mogadishussa). Tällä eliitillä on Somaliassa etuja valvottavaan varsinkin nyt kun hallitus on saanut koko Mogadishun hallintaansa, jolloin alkaa armoton tappelu hyvistä asemista hallituksessa ja taloudellisia etuja. Moni eliitin jäsen omistaa tontteja Mogadishusta, jota he haluavat takaisin keinolla millä hyvänsä ( tonttien arvo Mogadishussa on lähtenyt järkyttävään nousuun al shababin lähdettyä).

Leijona78

Quote from: me on 09.02.2012, 22:27:17
Tämä somali "eliitti" on kyllä jo pääosin lähteny jonnekkin USA:n ja Britanniaan, jotkut ovat menneet takaisin Somaliaan kärkkymään hyviä asemia Somalian vahvistuvasta hallituksesta (esim. Tämä aikoinaan Suomen kansalaisuuden saanut eversti, joka tapettiin Mogadishussa). Tällä eliitillä on Somaliassa etuja valvottavaan varsinkin nyt kun hallitus on saanut koko Mogadishun hallintaansa, jolloin alkaa armoton tappelu hyvistä asemista hallituksessa ja taloudellisia etuja. Moni eliitin jäsen omistaa tontteja Mogadishusta, jota he haluavat takaisin keinolla millä hyvänsä ( tonttien arvo Mogadishussa on lähtenyt järkyttävään nousuun al shababin lähdettyä).

Poliittisesti katsoen, kuinka tärkeitä henkilöitä tässä eliitissä oli?

me

Lähes koko armeijan eliitti pieniä rikollisia lukuunottamatta kuten surullisen kuuluis Aided jonka kanssa amerikkalaisetkin tappelivat -93. (isoisäni veli toimi maavoimissa kenraalina ja hänkin otti hatkat Kanadaan heti sodan alettua. Ei kuleema halunnu osallistua sisällisotaan vaikka yritettiin painostaa). Niillä jolla oli rahaa pakenivat pääosin Keniaan missä Somaleilla on aika paljon vaikustusvaltaa kuten eilen kerroin. Poliittinen katosi kokonaan samoin kouluja käyneet, jotka menivät pääosin USA:n. Neuvostoliitossa taas oli Somaliasta lähetettyjä opiskelijoita, sekä upseeristoa eli aika koulutettua väkeä.

Roope

Quote from: JoKaGO on 09.02.2012, 22:04:09
Voi juma, Roope! Kaljat pärskähti näppikselle  :-[

Tämä ei naurata, mutta jotkut muut perverssit jutut kyllä. Ja kun sattuu kalja olemaan kätösissä, niin *klink*.

Kuvio

Quote from: me on 09.02.2012, 23:01:55
Lähes koko armeijan eliitti pieniä rikollisia lukuunottamatta kuten surullisen kuuluis Aided jonka kanssa amerikkalaisetkin tappelivat -93. (isoisäni veli toimi maavoimissa kenraalina ja hänkin otti hatkat Kanadaan heti sodan alettua. Ei kuleema halunnu osallistua sisällisotaan vaikka yritettiin painostaa). Niillä jolla oli rahaa pakenivat pääosin Keniaan missä Somaleilla on aika paljon vaikustusvaltaa kuten eilen kerroin. Poliittinen katosi kokonaan samoin kouluja käyneet, jotka menivät pääosin USA:n. Neuvostoliitossa taas oli Somaliasta lähetettyjä opiskelijoita, sekä upseeristoa eli aika koulutettua väkeä.
Silläpä juuri Suomen alirotuiset kumartavat.

Marius

Kenraali otti hatkat???  Millainen "kenraali" mahtoi olla? Miksi oli "kenraali ?".

Hieno esimerkki muille.

me

Taisi ottaa "hatkat" sen takia ettei halunu osallistua oman kansansa lahtaamiseen. Pitää muistaa se, että Somalia ei käy sotaa muuta maata vastaan vaan siellä on käynnissä sisällissota sen takia mun mielestä on ymmärrettävää etteivät van ajan armeijan upseeristo halua osallistua sellaisiin. Suurin osa maan entisistä kenraaleista ja eversteistä lähti menee sisällisodan alettua. Kuinka moni teistä olisi valmis tappamaan suomalaisen jonkun typerän asian takia aika harva luulisin.

Veikko

Quote from: Kainuun Sanomat: Somalien kokema rasismi lisi eduskuntavaalien jälkeen

[...]

Tiilikainen korostaa, että virheitä ei saa toistaa eikä nuorta somalipolvea saa hukata.

- Valtava resurssi Suomelle, hän korostaa merkitystä.

[...]

Tulkoon katsomaan vaikka Sörnäisten somalinuoria - valtava resurssi Suomelle, tosiaan.

---
Jos edes ensintullut "eliitti" ei työllisty kunnolla, niin myöhemmin tulleilla toivo on nollassa. Tämä tulikin jo tavallaan ilmi Helsingin kaupungin muutaman vuoden takaisessa raportissa, jossa edes vuoden 2008 huippusuhdanteessa somaleista ei ollut kuin n. 15% töissä -- edes positiivisesti syrjityissä suojatöissä tai turhina tulkkeina. Loput olivat AWOL jossain muussa puuhastelussa.

Mihin raporttiin viittasit? Kyselin jo joskus aikaisemmin - jossakin ketjussa - miten paljon hyvää näiden varhaisten, koulutettujen, kultamunien kuoriutuminen on tuottanut maallemme. Jäin silloin ilman vastausta, mutta nyt kai pääsen tiedon lähteille?
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Marius

Quote from: me on 09.02.2012, 23:52:42
Taisi ottaa "hatkat" sen takia ettei halunu osallistua oman kansansa lahtaamiseen. Pitää muistaa se, että Somalia ei käy sotaa muuta maata vastaan vaan siellä on käynnissä sisällissota sen takia mun mielestä on ymmärrettävää etteivät van ajan armeijan upseeristo halua osallistua sellaisiin. Suurin osa maan entisistä kenraaleista ja eversteistä lähti menee sisällisodan alettua. Kuinka moni teistä olisi valmis tappamaan suomalaisen jonkun typerän asian takia aika harva luulisin.

Varasti Toyota pick-upin, ja nimesi itse itsensä "kenraaliksi". Onhan näitä.

Ovatko maan itsenäisyys, ja rauhan aikaan saamisen yrittäminen "typeriä asioita ?".

me

En tiedä mistä toyotasta höpiset, mutta en usko kaveri itse itsensä on kenraaliksi nimittäny. Somalian tapauksessa ei ole itsenäisyys kysymyksessä kuten kirjoitin. Rauhaa ei nyt saada aikaseksi tappamalla omaa kansaa se vaan lisää epävakautta. Taisit ymmärtää ton "typerä" sanan väärin tarkotin sillä sellasia asioita kuten klaani tai uskonto. Olisitko itse valmis tappamaan jonkun tollasten asioiden takia?